Microsoft account vergrendeld / geblokkeerd

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• thelion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-04 07:02
Hallo allemaal,

Ruim een maand geleden (25 mei om precies te zijn) is mijn Microsoft account vergrendeld. Het enige wat ik nog te zien krijg ik een melding dat mijn account vergrendeld is vanwege `bepaalde activiteit` dat in strijd is met de Microsoft-servicesovereenkomst. Vervolgens wordt je doorgestuurd naar een formulier die je kunt invullen om een appeal te starten.

Nu heb ik echt geen idee wat nu exact de reden zou kunnen zijn voor deze vergrendeling. Ik zie dat er meer mensen in de laatste maanden hun account geblokkeerd hebben gehad, zoals in dit topic

Mijn account is al meer dan 15 jaar oud. Ik gebruik een sterk wachtwoord dat ik nergens anders gebruik en heb 2FA aanstaan m.b.v. een tweetal hardware security keys (YubiKeys). Verder heb ik ook geen idee wat er veranderd is de laatste maanden wat een vergrendeling zou kunnen veroorzaken. Het was voor mij business as usual. Ik gebruik mijn Microsoft hoofdzakelijk voor privé dingen, en daardoor is de impact voor mij persoonlijk nu ook heel groot. Al onze familie foto's staan op OneDrive, mijn hele mail archief in Outlook.com, de licenties voor Windows en Office 365 (Microsoft 365 family) zijn gekoppeld aan dit account. Dat ben ik nu allemaal kwijt...

Het enige wat naar mijn beeld anders dan normaal was is dat ik via Google Takeout al mijn familie foto's uit Google Photos heb gedownload en geüpload naar OneDrive met de intentie om alles onder mijn Microsoft account te hangen. Hier zitten o.a. ook foto's bij van mijn kinderen in bad en ik heb ze dus in bulk geuload, dus wellicht dat mijn account door een algoritme geblokkeerd is. Maar dat is slechts een vermoeden.

Ik heb het eerder genoemde appeal formulier meteen dezelfde dag ingevuld. Na het invullen van het formulier staat aangegeven dat je binnen 24 uur antwoord dient te krijgen. Een paar minuten later kreeg ik echter een automatische mail waarin staat dat het mogelijk langer duurt i.v.m. grote drukte. Na 36 uur vond ik het te lang duren en heb ik het formulier nogmaals ingevuld.

Dat het 'iets' langer duurt is een understatement. Pas na 11 dagen kreeg ik een reactie, wat net zo goed door een bot geschreven kon worden:
Hi,

Microsoft disabled access to the account due to a serious violation of the Microsoft Services Agreement https://www.microsoft.com...ault.aspx#3_codeOfConduct.

As stated in the Microsoft Services Agreement, you will no longer be able to access any Services that require a Microsoft account.

For any subscriptions associated with the account, Microsoft will immediately cease charging the credit card on file for recurring charges.

Jeff

Microsoft Online Safety
Ook de reactie op het tweede formulier dat ik ingevuld had was nogal nutteloos:
Hi ,

We evaluated your appeal and verified your account was properly closed for a serious violation of the Microsoft Services Agreement .https://www.microsoft.com/servicesagreement/default.aspx#3_codeOfConduct.

Pursuant to our terms, we cannot reactivate your account, nor provide details as to why it was closed.

This represents Microsoft’s final communication regarding this account.

Jed

Microsoft Online Safety
Hier heb ik dus helemaal niets aan... Het hele verhaal dat ik geschreven had in het formulier is ook niet geciteerd ofzo, gelukkig was ik destijds zo slim om dat in een kladblok bestandje op te slaan. Wat mij vooral ook stoorde was het zinnetje "Pursuant to our terms, we cannot reactivate your account, nor provide details as to why it was closed." in de tweede mail.

Kort door de bocht: je bent schuldig en het is terecht en we vertellen je niet waarom.
Dat mag toch helemaal niet? Nu moet ik mijn eigen onschuld gaan bewijzen terwijl ik geen idee heb waarvan ik beschuldigd wordt... Strookt niet helemaal met het Nederlandse recht volgens mij.

Enigszins geïrriteerd door de magere reactie en houding van deze Microsoft medewerkers heb ik een reactie geformuleerd waarin ik onder andere ook een kopie van mijn data opvraag conform de GDPR / AVG wetgeving. De insteek was dat als ik geen toegang meer krijg tot mijn account, ik dan in ieder geval wel mijn persoonlijke data terug wil.
Hello Jeff,

Thank you for your response. Unfortunately you didn't answer the question that I wrote in my support request, which I cited for completeness below.
I'd like to know exactly which part of the Microsoft Services Agreement is violated. I have absolutely no idea why my account has been disabled.
Not knowing which violation I'm being accused of makes it hard for me to have any form of contact about a possible reinstatement of the said account.

We are now 11 days further and I'm still locked out of my email account, cloud storage account and other services. This is making a major impact on my personal life.
The original request form states that I would be contacted within 24 hours after sending my response ticket.
Later I received an email that said the response might be delayed due to high volumes. But 11 days instead of 24 hours?!
I do hope that your response on this email will not take that long..

Because I do not know how long this support request will take and because I'm not sure if my account will ever be reinstated I'd like to make a formal request to receive a complete copy of all my personal data.
This is according to the 'Right of Access' as is described in the EU General Data Protection Regulation (GDPR), specifically article 12 and article 15 amongst others.
Please send me my personal data free of charge within a month, before 5 July 2020.

Met vriendelijke groet,

Gerard de Leeuw
Ruim 2 weken later zat er nog steeds geen reactie in mijn mailbox, dus toen heb ik er nog maar een vervolgmail achteraan gestuurd:
Dear sir/madam,

It's now been over 2 weeks since I sent the email below and I still haven't received any response. Furthermore I still don't know the reason why my account is closed, which is kind of frustrating because I sincerely have no idea why all of this has happened. I'd very much like to regain access to my account so I can access my email and personal files again.

If reinstating my account is completely out of the question then I'd like to receive a copy of my personal data as requested in my previous email. Please note that this request should be handled before 5 July 2020. If you do not comply to my request I will have to take legal actions.

Sincerely,
Gerard de Leeuw
Parallel aan het sturen van deze vervolgmail heb ik ook de hulp ingeschakeld van een Microsoft accountmanager waar ik contact mee heb voor werk-gerelateerde zaken. Hij heeft voor mij wat rondgevraagd om de reden van vergrendeling te achterhalen en of er wellicht een kans is op het ontgrendelen van mijn account. Het antwoord was ondanks zijn welwillendheid helaas teleurstellend:
Hoi Gerard,

Ik heb zeker rondgevraagd maar helaas heb ik nog geen oplossing voor je.
Jouw account is geblokkeerd door ons Cyber Defense Operations Centre na een violation van onze Microsoft Services Agreement.
Helaas heb ik geen ingang vanuit mijn rol voor tot CDOC voor consumenten accounts.
Ik probeer nog verder te komen, maar ik hoop dat je nog reactie hebt gekregen vanuit jouw aanvraag.

Groet,
***naam verwijderd i.v.m. privacy***
Zoals jullie kunnen lezen is er een deadline van 1 maand voor het inwilligen van een verzoek tot inzage. Die termijn is gisteren verstreken zonder enige reactie vanuit Microsoft. Dus helaas heb ik nog steeds niet mijn persoonlijke data terug.

Nu is mijn concrete vraag aan jullie Tweakers: wat zouden jullie adviseren als vervolgstap?
Een paar opties die ik voor mezelf al op een rij heb gezet:
  • Een klacht indienen bij Autoriteit Persoonsgegevens
  • Een civiele rechtszaak starten (mogelijk een kort geding?). Wordt waarschijnlijk wel (te) duur...
  • Meedoen met een collectieve rechtzaak
  • Microsoft door het sleik halen op social media in de hoop dat een bevoegd persoon iets positiefs gaat doen
Ik ben benieuwd naar jullie reacties en suggesties.

[ Voor 1% gewijzigd door F_J_K op 06-07-2020 08:08 . Reden: Verwijzing naar site weggehaald, die lijkt vaker als 'spam' langs te komen en is niet nodig voor je verhaal ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Dit is ruk zeg.....je hebt zeker geen offline backup van de content op je MS account?

Inhoudelijk....ooit een collega geholpen wiens dochter een geblokkeerd MS account had. Ook iets met violations op de service agreement enzo.

Nooit kunnen achterhalen wat de precieze reden is geweest. Daar uiteraard geen backup van de bestanden etc. Was nogal ruk daar het veel schoolopdrachten betrof.

Uiteindelijk heeft ze moeten accepteren alles kwijt te zijn en is er een nieuw MS account aangemaakt.

En ja...die mails zijn volgens mij door een bot geschreven. Dat is het rukke tegenwoordig. 9 van de 10 keer heb je niet met een helder denkend persoon te maken maar met een bot algoritme.

Succes!

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Vooropgesteld: dat zuigt.. Helemaal als je geen concrete reden krijgt. (Al snap ik dat wel een beetje: dergelijke feedback wordt juist ook gebruikt door oplichters, spammers, etc om hun praktijken te verbeteren. Maar dat maakt het niet minder pijnlijk waar het gewoon om nette mensen gaat)
thelion schreef op maandag 6 juli 2020 @ 06:57:
Zoals jullie kunnen lezen is er een deadline van 1 maand voor het inwilligen van een verzoek tot inzage. Die termijn is gisteren verstreken zonder enige reactie vanuit Microsoft. Dus helaas heb ik nog steeds niet mijn persoonlijke data terug.
Je verzoek staat wel heel erg verstopt. Doe een nieuwe aanvraag, kort en concreet (digitaal; alle mail, alle contacts, de actie die heeft geresulteerd in sluiten?) en aan de juist de persoon:

Data Protection Officer
Microsoft Ireland Operations Limited
One Microsoft Place, South County Business Park, Leopardstown
DUBLIN 18
IRELAND

(edit: en benoem de concrete gronden, dus artikels x en y van de GDPR. En het kan misschien ook digitaal via https://www.microsoft.com/en-us/concern/privacyrequest-other maar ik zou het parallel ook via heel ouderwetsch papier doen)

Als die niet reageert binnen een maand plus paar dagen post-tijd: escaleer naar de Autoriteit Persoonsgegevens.
• Een civiele rechtszaak starten (mogelijk een kort geding?). Wordt waarschijnlijk wel (te) duur...
• Meedoen met een collectieve rechtzaak
Wat zou je dan willen eisen? Uitleg? (Bijv: babyfoto geuploaded = kinderpron = ban, of dat je ergens een crack had staan in onedrive). Toegang tot de account eisen is zinloos voor gratis account. Toegang tot data kan al.

[ Voor 15% gewijzigd door F_J_K op 06-07-2020 08:21 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thelion
Je hebt gelijk dat het inderdaad wel erg verstopt staat. Ik ga het formulier dat je linkte ook zeker even invullen. Aanvullend uiteraard dan ook maar hetzelfde verhaal in een nette brief via aangetekende post, ik denk dat die actie juridisch gezien sowieso sterker is dan een formuliertje?

Mocht ik daar geen reactie op krijgen is escaleren denk ik ook de beste weg. Mijn twijfel was alleen via welke partij, maar jouw reactie bevestigd al mijn vermoeden dat de Autoriteit Persoonsgegevens de juiste partij is.

Trouwens nog dank voor de realistische blik op een eventuele rechtszaak. Mijn punt was vooral dat je ook het recht hebt om beoordeeld te worden door een mens en niet door een algoritme (wat overigens slechts een vermoeden is).

Daarnaast is het de vraag is of mijn account wel geclassificeerd kan worden als een gratis account: ik betaal al jaren voor Office 365 en sinds maart is dat overgegaan in een betaald Microsoft 365 family abonnement. Vooral sinds de naamswijziging kun je betwisten of het dan nog een gratis account betreft: Microsoft adverteert immers zelf dat het een betaalde dienst is waarbij je account het middel is om toegang te verlenen tot de services behorende bij die dienst.

Overigens zit ik mij nu te bedenken dat ik in maart een jaar vooruit heb betaald voor Microsoft 365 Family terwijl mijn Office 365 abonnement pas eind deze maand zou verlopen. Dus het nieuwe jaar-abonnement zou dan in moeten gaan per eind juli. Gezien ik nu niet meer gebruik kan maken van hetgeen waarvoor ik betaald heb, zou ik dan aanspraak kunnen maken op een refund? Om dan nog maar te zwijgen over alle apps die ik in het verleden heb aangeschaft in de Microsoft Store. Vragen, vragen, vragen... :P

[ Voor 3% gewijzigd door thelion op 06-07-2020 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

thelion schreef op maandag 6 juli 2020 @ 08:36:
Je hebt gelijk dat het inderdaad wel erg verstopt staat. Ik ga het formulier dat je linkte ook zeker even invullen. Aanvullend uiteraard dan ook maar hetzelfde verhaal in een nette brief via aangetekende post, ik denk dat die actie juridisch gezien sowieso sterker is dan een formuliertje?

Maar 30 dagen na ontvangst van een duidelijk verzoek cf. AVG art.15+20 kan de AP er wat van vinden.
Ik denk dat digitaal zeker even sterk is, behalve als je aangetekend verstuurd maar dat is natuurlijk duurder.
Mijn punt was vooral dat je ook het recht hebt om beoordeeld te worden door een mens en niet door een algoritme (wat overigens slechts een vermoeden is).
Puur een algoritme mag sowieso vaak niet; cf. AVG art22.

Gratis vs betaald: goed punt. Je kunt daar -denk ik- gebruik van Hotmail scheiden van gebruik van de OFF365-diensten. Dat maakt een vraag om weer open stellen van de account misschien sterker als er geen concrete onderbouwing van het sluiten komt. Maar daar ken ik de voorwaarden van de OFF365 family licentie te weinig voor (lees: niet).

offtopic:
Voor anderen en heel erg niet bedoeld als natrappen of zo (en niet dat je dan opeens weer wel toegang zou hebben): backup, backup, backup!

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thelion
Ik heb het formulier dat je linkte inmiddels ingevuld en hetzelfde verhaal ook per post verstuurd.
Hopelijk krijg ik snel reactie :)

Het aanvechten van het sluiten van het account zie ik nog wel steeds als mogelijkheid. Ik ga binnenkort toch maar eens mijn rechtsbijstand om advies vragen. Vooral omdat ik wel degelijk betaal voor een aantal diensten zoals Office en ook voor extra Outlook.com functionaliteit. Als de reden van het sluiten van mijn account bijv. een foto in OneDrive zou zijn, kun je stellen dat het onredelijk bezwarend is dat je dan ook gelijk maar geen toegang meer hebt tot je email, documenten, apps e.d.

Wat betreft je offtopic opmerking: ik had in deze situatie net mijn foto's / bestanden overgezet van Google Drive naar Microsoft OneDrive, dus de originele data had ik ook nog (minus een paar weken). De impact was voor mij dus beperkt wat betreft foto's en bestanden. Helaas had ik geen backup van mijn email, dus daarvoor ben ik afhankelijk de uitkomst van het GDPR verzoek. Maar je hebt gelijk dat een volledige (incrementele) backup strategie ook voor je privé data geen overbodige luxe is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• badwah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-03 10:44
Mijn vrouw heeft hier vorige week net hetzelfde voor.
account die reeds 21 jaar bestaat werd geblokkeerd, zonder dat we enige idee hebben waarom.
Alle formulieren ingevuld, support gecontacteerd maar het voorlopige antwoord hier is dat we moeten wachten op antwoord van compliance.

Ik heb alvast ook via testaankoop een klacht ingediend voor zover het kan helpen

Alvast bedankt voor de nuttige info hierboven, gaan we zeker ook doen als het hier op niks lijkt uit te draaien.

Als ik nog een update heb post ik hem hier zeker.

Ik ga alvast ook zeker alle cloud data (ook van mijn bedrijf via betalende office365) die ik op mijn eigen onedrive heb overzetten naar een andere dienst, want hier ben ik toch wel van mijn stoel van gevallen ...

Dat er een probleem is, ok, maar dat er geen mogelijkheid blijkt om het recht te zetten, gewoon ongeloofelijk onprofessioneel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

1 vraag, waren de accounts aangemaakt als minderjarige met foute geboorte datum?

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thelion
Inmiddels heb ik een reactie gekregen van de Microsoft data protection officer.
TLDR: mijn verzoek is gewoon kortweg geweigerd.

Ik ga morgen maar eens een formele klacht indienen bij de autoriteit persoonsgegevens. Overigens wordt er in de mail verwezen naar de toezichthouder in Ierland, maar gezien ik een particuliere klant ben in Nederland is de Nederlandse AP toch de juiste partij in mijn geval denk ik?

De reactie die ik kreeg:
Hello,

Thank you for contacting Microsoft Privacy. We are writing in response to your request that we received from you.

We understand that you wish to access personal data associated with a Microsoft account. Upon review, we have determined that the referenced account violated the Microsoft Services Agreement and has subsequently been suspended. Access to the relevant data is not possible at this time, among other reasons because doing so could pose risk to the rights and freedoms of other individuals. You also have the right to make a complaint to the data protection supervisory authority in Ireland: https://www.dataprotection.ie/.

Best Regards,
Brent

Microsoft Privacy
Om ook meteen even de vraag van @Wim-Bart te beantwoorden: volgens mij heb ik inderdaad destijds wel een andere geboortedatum ingevuld bij de creatie van mijn account. Anders kreeg ik hem niet aangemaakt. Ik had gewoon toestemming van mijn ouders, maar Microsoft had toen niet de faciliteit om dat ergens aan te geven. De geboortedatum heb ik wel kort nadat ik 18 ben geworden gecorrigeerd, dus die staat inmiddels al ruim 11 jaar op de juiste datum.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

thelion schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:39:
Inmiddels heb ik een reactie gekregen van de Microsoft data protection officer.
TLDR: mijn verzoek is gewoon kortweg geweigerd.

Ik ga morgen maar eens een formele klacht indienen bij de autoriteit persoonsgegevens. Overigens wordt er in de mail verwezen naar de toezichthouder in Ierland, maar gezien ik een particuliere klant ben in Nederland is de Nederlandse AP toch de juiste partij in mijn geval denk ik?

De reactie die ik kreeg:

[...]

Om ook meteen even de vraag van @Wim-Bart te beantwoorden: volgens mij heb ik inderdaad destijds wel een andere geboortedatum ingevuld bij de creatie van mijn account. Anders kreeg ik hem niet aangemaakt. Ik had gewoon toestemming van mijn ouders, maar Microsoft had toen niet de faciliteit om dat ergens aan te geven. De geboortedatum heb ik wel kort nadat ik 18 ben geworden gecorrigeerd, dus die staat inmiddels al ruim 11 jaar op de juiste datum.
Ik merk dat steeds meer bedrijven hier over vallen. In voorwaarden staat dat ook heel duidelijk vermeld. Ik merk dat bij Google, Microsoft, Amazon en PayPal veel mensen toegang wordt ontzegt, nadat ze een nieuwe identificatie hebben gedaan, of een aankoop hebben gedaan waarbij het systeem, volledig geautomatiseerd getriggerd wordt. Met als gevolg dat een account gewoonweg geheel dicht wordt gezet.

Daarom raad ik ook iedereen aan om, wanneer je in verleden niet eerlijk bent geweest over leeftijd, het account te sluiten en een nieuw account aan te maken. Dit kan vrij eenvoudig. En Met Microsoft kan je je oude mail adres zelfs blijven behouden.

Stappen zijn ruwweg:
1. Maak een tijdelijk nieuw recovery mail account aan bij, bijvoorbeeld MS of Google.
2. Test dat adres.
3. Ontkoppel je huidige mail adres, telefoon, cc, bank van je account en voeg dat tijdelijke adres toe.

Je kunt nu je "echte" e-mail adres en gegevens gebruiken om een volledig nieuw account aan te maken want deze zijn niet meer gekoppeld.

4. Hef het account op waar je van af wil.
5. Bij Microsoft kan je dan je oude hotmail/outlook adres koppelen aan je nieuwe als alias.
6. Hef desnoods je tijdelijke recovery op.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thelion
Helaas te laat voor mij, maar toch een hele goede tip!

Sommige dingen zoals bijv. aankopen in de Microsoft store kun je niet meenemen dacht ik.
In mijn geval had ik al voor dan duizend euro aan aankopen gedaan met mijn Microsoft account, dus dat is nog wel een ding om rekening mee te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-04 17:46
Blokkage gebeurd op basis van leeftijd.
Als je minderjarig was op het moment van aanmaak dan sluit ms uw account.

Dit omdat een minderjarige geen geldig contract kan aangaan en ze dus juridisch zwak staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thelion
Tja, dat is 15 jaar geleden voor mij. Je weet wel, toen smartphones nog niet bestonden en discmans de laatste rage waren. De tijd dat er voor een GDPR/AVG nog geen prioriteit was en de juridische positie van bedrijven nog heel anders was.

Inmiddels heb ik enorm veel tijd, data en geld in mijn account zitten. Een waarschuwing of contact opnemen zou wel zo netjes zijn geweest. Dan kun je het gewoon vriendschappelijk oplossen met een overeenkomst oid waarin een eventuele juridisch zwakke situatie afgedekt kan worden. Maar dat kost natuurlijk tijd en geld en dat vinden aandeelhouders niet leuk. Blokkeren en mensen de mond snoeren is natuurlijk veel goedkoper. Microsoft denkt dat ze met hun grootte overal mee weg kunnen komen en boven de wet staan. Gelukkig hebben we daarvoor een AP en rechtbank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-04 14:12

Croga

The Unreasonable Man

thelion schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:01:
Gelukkig hebben we daarvoor een AP en rechtbank.
Dan nogmaals de vraag: Wat zou je daar willen? Welke eis zou je aan een rechtbank voor willen leggen en op welke gronden? Er rekening mee houdend dat je nooit een overeenkomst gehad hebt met Microsoft........

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• thelion
Meerdere dingen:

- een kopie van mijn persoonlijke data zodat ik deze bij een andere partij of op mijn eigen server kan neerzetten, gebaseerd op de rechten die AVG/GDPR biedt

- het ontkoppelen van mijn Windows en office licenties van mijn account, of als dat niet mogelijk is een nieuwe licentie. Gebaseerd op het eigendomsrecht: ik heb een lifetime licentie van de retail versie van Windows 10 gekocht en deze pas later is gekoppeld aan mijn account. Voor office is dat misschien wat ingewikkelder omdat dat een abonnementsvorm is, maar gezien ik die niet meer kan/mag gebruiken zou ik dan restitutie van de resterende termijnen verwachten.

- en een onderbouwing waarom mijn account eigenlijk geblokkeerd was, zodat ik in ieder geval weet wat ik naar mening van Microsoft fout heb gedaan.

Zijn toch best redelijke eisen lijkt mij?

Edit: die overeenkomst is er wel degelijk. Ik had een Microsoft 365 Family abonnement, wat Microsoft zelf aanbied als een betaalde all-in-one dienst rondom de vele Microsoft producten. Dat is in wezen een overeenkomst waar je best het e.e.a. aan redelijke verwachtingen en rechten kunt ontlenen lijkt mij.

[ Voor 15% gewijzigd door thelion op 23-07-2020 10:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 26-04 14:12

Croga

The Unreasonable Man

thelion schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:23:
- een kopie van mijn persoonlijke data zodat ik deze bij een andere partij of op mijn eigen server kan neerzetten, gebaseerd op de rechten die AVG/GDPR biedt
Dat is een probleem. Jij hebt nooit bewezen dat jij de daadwerkelijke houder van deze data bent en dus mogen ze je die data niet geven.
- het ontkoppelen van mijn Windows en office licenties van mijn account, of als dat niet mogelijk is een nieuwe licentie. Gebaseerd op het eigendomsrecht: ik heb een lifetime licentie van de retail versie van Windows 10 gekocht en deze pas later is gekoppeld aan mijn account. Voor office is dat misschien wat ingewikkelder omdat dat een abonnementsvorm is, maar gezien ik die niet meer kan/mag gebruiken zou ik dan restitutie van de resterende termijnen verwachten.
Dit is een redelijke vraag maar ook hier weer: Jij hebt nooit bewezen dat jij degene bent die dit gekocht heeft.
- en een onderbouwing waarom mijn account eigenlijk geblokkeerd was, zodat ik in ieder geval weet wat ik naar mening van Microsoft fout heb gedaan.
Dat gaan ze zowieso nooit doen. Daarmee zouden ze overtreders de mogelijkheid geven de volgende keer hier omheen te gaan werken. Nog even los van het feit dat jij nooit bewezen hebt de houder van het account te zijn.

De bottom line in alle gevallen is dat je het account aangemaakt hebt voordat je wettelijk in staat was een overeenkomst aan te gaan. Daarmee ben je dus weliswaar degene geweest die de login gegevens van het account had maar je bent nooit account houder geweest. En dan houdt het dus gewoon op. Geen accounthouder = ook geen mogelijkheid om aanspraak te maken op zaken als AVG, zeker niet als het gaat om de data in het account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Croga schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:01:
Dit is een redelijke vraag maar ook hier weer: Jij hebt nooit bewezen dat jij degene bent die dit gekocht heeft.
Als er is betaald via creditcard of bank is er een prima manier om je te identificeren: via betaling daarlangs. Dat i.c.m. wat ze van je weten, lijkt me zat. Of je dat voor elkaar krijgt via de standaard-standaard processen bij een bedrijf zo groot als MS is een ander verhaal. En of het de kosten en moeite van het langs officiële kanalen halen waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badwah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-03 10:44
Ik kan alvast meegeven dat het account van mijn vrouw aangemaakt werd als ze meerderjarig was en we denken dat de geboortedatum ook correct was.
Het is 21 jaar geleden dus 100% zeker zijn we niet ...

stel dat dit niet zo is, so what, geef dan tenminste een waarschuwing en de kans om het recht te zetten?

Verder blijft het voor mij toch te absurd voor woorden.

Ik ben hier intussen vele mails verder met de "senior support engineer" van Microsoft en heel even leek het er rooskleurig uit te zien.

Het feit dat ik ook via testaankoop mijn vraag ingediend had zorgde ervoor dat ik wel degelijk iemand aan de lijn kreeg.

We moesten vervolgens bewijzen dat het account echt van ons was. Daarbij hebben we correct het backup email adres, telefoon nummer, ip adressen, contacten, mail topics ed. doorgegeven
maar microsoft blijft dus volhouden dat het niet voldoende is om de account terug te claimen.

ze geven verder ook NUL uitleg over wat er dan wel nodig of fout zou zijn, ik heb gezegd noem maar op, foot's, id's etc. maar nopes

ook NUL reactie over het waarom van de initiele blokkering.

Laatste reactie van hun support officer nu een maand later is dat ik het maar met het legal department moet uitzoeken in redmond die nota bene geen email adres blijken te hebben. brief op de bus richting US dat wordt het ja ...

Hoe kan dit toch allemaal? is dit het gevolg van over automatisatie en professionele onkunde om de situatie recht te zetten?

Vroeger was ik er tegen om een telenet of proximus email adres te gebruiken omdat ik me dan te afhankelijk voelde van de ISP maar nu piep ik dus anders. Daar kon je waarschijnlijk nog echt met iemand praten die de situatie recht kan zetten, Hier dus niet.

Ik ga alvast de GDPR data claim proberen te doen en via test aankoop de legal procedure opstarten
pfff
....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CharlesO
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02-06-2024
Hi,

Ik heb net hetzelfde voor mijn kiezen gekregen - account geblokkeerd en geen reactie op formulier. Heb MS Nederland helpdesk gesproken en die hadden er ook een hard hoofd in maar gaven link naar abritration systeem van de EU - link via MS site. Heb ik net gedaan en kijken of dat iets gaat opleveren.

https://www.microsoft.com...l/arbitration/EU-ODR.aspx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-04 22:23

Bullet NL

Eigen Wijs

Hellaas,

Ik heb ook het zelfde probleem, al jaren een Microsoft account, in eens geblokkeed, het meest vervelende vind ik nog wel dat ik niets met mijn office 365 Family en XBox account meer kan.

Ik weet zeker dat ik zelf niets fout heb gedaan.

Ik baal hier zo enorm van, sterker.... Ik weet niet meer wat ik moet/kan doen

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Bullet NL schreef op woensdag 9 september 2020 @ 21:37:
...
Ik weet zeker dat ik zelf niets fout heb gedaan.
...
Niet om lullig te doen, maar Microsoft is daar dus niet zo zeker van, daarom hebben ze je account geblokkeerd
Dat gaat volledig geautomatiseerd; één fotootje met teveel skin of een linkje naar copyrighted material en het is gebeurd

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:38

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Jeetje, wat vervelend dit. Dit topic kwam een tijdje geleden ook voorbij in Actieve Topics, en nu er meer mensen zijn die geblokkeerd zijn heb ik toch maar even mijn Onedrive leeggegooid.

Hier ook MS Family en de Xbox gekoppeld aan mijn account. En gratis dienst of niet, ik zou echt dit account niet willen missen.

Zal tevens ook eens al m'n instellingen doorlopen dat, mocht ie geblokkeerd worden, ik in ieder geval alles qua MFA, backup e-mail, backup telefoon, etc, kan doorgeven.

Coding in the cold; <brrrrr />

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Brahiewahiewa schreef op donderdag 10 september 2020 @ 04:05:
[...]

Niet om lullig te doen, maar Microsoft is daar dus niet zo zeker van, daarom hebben ze je account geblokkeerd
Dat gaat volledig geautomatiseerd; één fotootje met teveel skin of een linkje naar copyrighted material en het is gebeurd
Daar hebben ze ook gelijk in, maar ik ben me echt niet bewust van het feit dat er ook maar iets van verkeerd materiaal in mijn onedrive staat.

Ik heb geen aankondiging gehad, het was in eens boem.... account locked.
Laten we er van uit gaan dat ik echt ter goede trouw ben, het enige wat ik mij kan voorstellen is de automatische foto upload van mijn Whatsapp map. Ik zit in een groepsapp waar veel voetbalhumor in rond ga, ik verstuur het zelf niet eens, maar het komt wel op mijn telefoon terecht. Ik verwijderd er ook allemaal regelmatig. Geen eens hele foute dingen, alleen domme humor.

Verder staat er alleen maar eigen content op/in denk aan woord/excel bestanden.

Ik vind het ook erg lastig dat Microsoft Nederland aangeeft niets te kunnen doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Bullet NL op 10-09-2020 07:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:38

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Even een crosspost uit de HK: Belindo in "Het grote "FFFFFFUUUUU"-situaties topic deel 3"

Maar let op als je besluit je Onedrive leeg te halen
----------------
Vandaag mijn Onedrive maar eens leeggehaald in verband met meldingen dat accounts zomaar worden geblokkeerd (heb er geen rare dingen op staan, maar vast wel een foto van mijn dochtertje in bad of zwemkleding ofzo). Elk sub-mapje als .zip gedownload. Is na een uurtje of 2 eindelijk de map 'Videos' klaar (11gb), verwijder ik hem van Onedrive, én uit de Recycle Bin...

...wil ik hem unzippen... *this archive is corrupt*. FFFUUUU.

Overigens wel snel via de livechat geholpen, en ik heb een maand gratis O365 Family gehad zodat ik kan proberen via Onedrive Premium om een eerdere backup terug te zetten (deze mogelijkheid is er niet zonder Premium). Nu even wachten totdat Onedrive ook doorheeft dat ie Premium moet zijn. Volgens Google gaan daar een aantal dagen overheen...

Gelukkig zijn de andere mappen wel succesvol gedownload én unzipped.

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:53
Volgens mij gebeurt het best vaak, ik ben er ook 1 van zie :
Hotmail account vergrendeld

En niemand die ook maar weet waarom precies. Dat is toch best wel apart.
Telefonisch kom je er niet doorheen en via email (als je die al krijgt) krijg je alleen maar te horen dat je hun voorwaarden hebt overtreden.

Ik heb een nieuw hotmail account aangemaakt en gebruik mijn onedrive niet meer net zoals ik nu mijn hotmail niet meer gebruik.
Ben benieuwd wanneer ik weer geblokkeerd wordt.

Hebben ze misschien een nieuw programma die je onedrive scant of zoiets en niet helemaal goed is ingesteld?

De volgende keer gebruik ik maar een locaal account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Helaas heb ik ook nog steeds niets gehoord van Microsoft.
Ik blijf het een hele merkwaardige situatie vinden.

In de praktijk kan het zo zijn dat indien je de onedrive app op je telefoon hebt staan, bij default stuurt die alle foto's naar one-drive.... incl je Whatsapp foto's dus als je vrienden een geintje willen maken dan sturen ze je foto's toe die niet voldoen aan de algemene voorwaarden van MS, worden ze automatisch geupload en kan je in de problemen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Bullet NL schreef op zondag 20 september 2020 @ 11:58:
Helaas heb ik ook nog steeds niets gehoord van Microsoft.
Ik blijf het een hele merkwaardige situatie vinden.

In de praktijk kan het zo zijn dat indien je de onedrive app op je telefoon hebt staan, bij default stuurt die alle foto's naar one-drive.... incl je Whatsapp foto's dus als je vrienden een geintje willen maken dan sturen ze je foto's toe die niet voldoen aan de algemene voorwaarden van MS, worden ze automatisch geupload en kan je in de problemen komen.
Ja precies, maar dat ze dan eerst een waarschuwing geven. Dit is gewoon absurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shamp0o
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-04 21:05
Ongeloverlijk dat dit kan gebeuren.

Hier ben ik afgelopen weekend ook geblokkeerd. Helaas geen backup, alle foto's, documenten etc, weg!

Heb een request ingediend, nog geen reactie.
Zit in overweging wat de opties nog mogen zijn om bij microsoft aan te kloppen. Het lijkt wel alsof er geen ingang is bij microsoft en dat ze tevergeefs verzoeken mogen wijzigen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thelion
Ik vind het eerlijk gezegd best zorgelijk dat dit dus nog steeds regelmatig gebeurd gezien de vele reacties op dit topic en elders.

Het is ook belachelijk dat Microsoft op geen enkele manier van zich laat horen. Ik zit zelf in een Whatsapp groep met andere gedupeerden waarvan enkelen zelfs al advocaat hebben ingeschakeld. Microsoft reageert amper tot niet op aangetekende brieven en verschuilt zich achter het Ierse recht (Microsoft EU is gevestigd in Ierland).

Mijn verzoek tot inzage is dus geweigerd en ik kan nog steeds niet bij mijn data. Helaas heb ik ook nog niets terug gehoord van mijn klacht de Autoriteit Persoonsgegevens. Mocht ik nieuws hebben dan post ik het hier meteen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Los van dat het natuurlijk bijzonder vervelend is, zijn dit soort praktijken killing voor het vertrouwen in cloud services. Met dat in het achterhoofd verbaas ik me er wel een beetje over dat ze voor deze aanpak kiezen.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

De Consumentenbond vraagt nu ook aandacht voor deze kwestie:
https://www.consumentenbo...crosoft-blokkeert-account

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Bullet NL schreef op zondag 20 september 2020 @ 11:58:
of binnenkort wat zwarte pietfoto's.. Niet om die specifieke discussie op te rakelen, maar uiteindelijk wordt de gepastheid van de content waarschijnlijk wel tegen een amerikaanse fatsoensnorm afgewogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-04 08:00
Hmm, dit is niet iets wat ik verwacht had, dat zomaar zou kunnen gebeuren.

Ik heb mijn Xbox account maar losgekoppeld van mijn account wat een Office 365 abonnement heeft (en dus OneDrive). Dit om te voorkomen dat dat account wordt geblocked.

Verder heb ik OneDrive maar leeggehaald? Ik synchroniseerde niet naar OneDrive, maar je weet maar nooit dus.

Ik was eigenlijk van plan om alles van Google over te verhuizen naar Microsoft (omdat ik Office 365 gebruik), maar laat het toch maar even voor wat het is. Nu moet ik dus ook iets verzinnen voor het backuppen van mijn mail en contacten bij Office 365?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thelion
sorted.bits schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:36:
Ik was eigenlijk van plan om alles van Google over te verhuizen naar Microsoft (omdat ik Office 365 gebruik), maar laat het toch maar even voor wat het is. Nu moet ik dus ook iets verzinnen voor het backuppen van mijn mail en contacten bij Office 365?
Dit is precies wat ik een paar maanden geleden heb gedaan. Via Google Takeout een kopie van al mijn data opgehaald en geupload naar OneDrive. 3 dagen later was ik geblokkeerd... Dus ik zou je adviseren die backup ergens anders te doen. Zelf had ik nog 1TB gratis storage bij Stack van TransIP. Dat is een Nederlands bedrijf waar ik tot nu toe goede ervaringen mee heb, dus ik heb daar mijn storage iets uitgebreid door een betaald abbo te nemen. Het voordeel daarvan is dat je er dan nl backups bij krijgt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:37

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Ik zou niet op nieuwe een account aanmaken bij zulke onbetrouwbare bedrijven! Het word hoogtijd dat mensen weer baas worden over hun eigen data. Koop een goeie NAS en ga gewoon je eigen weg bewandelen i.p.v. dat je achter de nukken van zoon "woke" bedrijf aanloopt.

Ik heb zelf ook een Google account gehad die geblokkeerd was doordat ik de foto backup had geüpload van mijn jeugd en ja daar staan hele onschuldige foto's op van mij in bad maar ja omdat er een paar mensen rond lopen met een ziek perspectief mogen normale mensen niet normaal doen. Ik heb sinds dien ook alles verkocht van Google (smarthome etc) en alles weer in eigen beheer.

Ik word niet graag behandeld als een klein kind of minderwaardig. want zo ervaarde ik hoe ik behandeld werd nadat ik mijn beklaag had gedaan bij google en MS.
Je word gewoon behandeld als een crimineel

ik hoop sowieso dat wij als maatschappij ons ooit los maken van de nukken van deze te machtige bedrijven! maar ja ze zijn te machtig voor Nederland om dingen te regelen en bij de EU spelen er nog weer veel grotere dingen mee om effectief te zijn op korte termijn.

Vake bei te bange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

sorted.bits schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:36:
Ik zou bijna zeggen dat je beide clouds moet gebruiken en alles heen en weer zou moeten laten syncen. Met drive/onedrive lukt dat. Of het echt met alles lukt.. dat zou nog wel eens een gepruts kunnen zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Yucon op 29-09-2020 18:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-04 08:00
angerfist-yentl schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:55:
Ik zou niet op nieuwe een account aanmaken bij zulke onbetrouwbare bedrijven! Het word hoogtijd dat mensen weer baas worden over hun eigen data. Koop een goeie NAS en ga gewoon je eigen weg bewandelen i.p.v. dat je achter de nukken van zoon "woke" bedrijf aanloopt.

Ik heb zelf ook een Google account gehad die geblokkeerd was doordat ik de foto backup had geüpload van mijn jeugd en ja daar staan hele onschuldige foto's op van mij in bad maar ja omdat er een paar mensen rond lopen met een ziek perspectief mogen normale mensen niet normaal doen. Ik heb sinds dien ook alles verkocht van Google (smarthome etc) en alles weer in eigen beheer.

Ik word niet graag behandeld als een klein kind of minderwaardig. want zo ervaarde ik hoe ik behandeld werd nadat ik mijn beklaag had gedaan bij google en MS.
Je word gewoon behandeld als een crimineel

ik hoop sowieso dat wij als maatschappij ons ooit los maken van de nukken van deze te machtige bedrijven! maar ja ze zijn te machtig voor Nederland om dingen te regelen en bij de EU spelen er nog weer veel grotere dingen mee om effectief te zijn op korte termijn.
Ik heb een goede NAS, OneDrive is (was) de backup van mijn NAS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shamp0o
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-04 21:05
Er is ook een website https://www.ismijndataveilig.nl met gedupeerde. Het is nog niet duidelijk wat het doel is maar zie in het forum dat er ook gedupeerde zijn.
Iemand bekend met de site?

Ik zal eens informeren bij de consumenten bond

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thelion
Die website is opgericht door een groepje mensen die allemaal ditzelfde probleem hebben.
Zelf heb ik mijn verhaal daar ook op het forum gepost. De oprichter ervan heeft mij aan een WhatsApp groep toegevoegd waarin mensen onderling hun voortgang uitwisselen m.b.t. juridische procedures en rechtszaken.

Naar wat ik begreep is het idee dat de individuele advocaten sterker staan als ze kunnen refereren naar andere zaken van mensen in die groep. Als de groep groter is, zal een rechter waarschijnlijk sneller geneigd zijn een uitspraak in het voordeel van de consumenten te doen. Dat is althans de theorie ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Yucon schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:57:
[...]

Ik zou bijna zeggen dat je beide clouds moet gebruiken en alles heen en weer zou moeten laten syncen. Met drive/onedrive lukt dat. Of het echt met alles lukt.. dat zou nog wel eens een gepruts kunnen zijn.
Lijkt me en gegarandeerde manier om beide accounts gelocked te krijgen. Volges mijn niet wat je wilt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Dit is zorgelijk. Ik weet vrij zeker dat ik bij het aanmaken van mijn account gelogen heb over mijn geboortedatum. Niet vanwege minderjarig zijn maar omdat ik niet vond dat Microsoft daar toentertijd ook maar iets mee te maken. Kan dus ook een reden zijn (ze bieden wel de mogelijkheid aan je geboortedatum aan te passen, ook bijzonder dan).

Gezien de inhoud van mijn drive (1000-en foto's en muziek dat ik zelf geript heb van mijn cd collectie die ik niet meer heb (weken werk geweest een jaar of 12 geleden)) toch maar weer ouderwets backuppen :-(

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• sll
  • Laatst online: 07:05

sll

Artikel in de krant, slecht nieuws voor iedereen die geblokkeerd is.

https://www.nrc.nl/nieuws...-over-verbanning-a4015503

Het account van de man in bovenstaand artikel werd ook geblokkeerd. Pas bij de rechter wilde Microsoft vertellen waarom hij geblokkeerd was.
Pas nadat hij een kort geding had aangespannen onthulde Microsoft waarom hij zijn account kwijt was geraakt: het bedrijf had, met hulp van daarvoor bestemde software, een foto op zijn One Drive-account aangemerkt als kinderporno.

Slurink was zich van geen kwaad bewust. Hij ontving de foto – die circuleert op humorwebsites – in een groepschat van WhatsApp. Slurink heeft zijn telefoon zo ingesteld dat via WhatsApp ontvangen bestanden automatisch worden gesynchroniseerd met One Drive. Zo kwam de foto in de cloudopslag van Microsoft terecht. „Ik heb er niets mee gedaan”, zegt Slurink. „Ik heb er niet op gereageerd en ik heb hem niet gedeeld.”
De scansoftware slaat volgens Microsoft alleen aan na het delen van een foto. Hoewel de man ontkende de foto te hebben gedeeld, en Microsoft deze werking niet kon bewijzen, ging de rechter ervan uit dat de software werkt zoals beschreven. Omdat de man niet kon aantonen dat hij de foto níet heeft gedeeld, heeft de rechter Microsoft gelijk gegeven.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Arjantje72
Zoiets zal bij mij ook de reden zijn geweest.
Foto's van mijn dochtertje in ons zwembad en die gestuurd naar mijn ouders. Wat een crimineel ben ik... Maar goed onedrive gebruik ik dus gewoon nooit meer.
Laat ze eerst gewoon een waarschuwing geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davjuh1504
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21-04 12:56
Helaas is mijn account gister ook uit het niets vergrendeld. Zodoende dit topic gevonden.
Gelukkig had ik mijn onedrive wel lokaal opgeslagen op mijn pc, die het nu aan het kopiëren is naar een andere schijf.
Nu vooral bezig om mijn email adres overal te wijzigen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CR35
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-02 11:31
Ik word heel benauwd als ik dit zo lees. Ik heb een family abonnement en mijn ouders zitten er ook op. Ik heb afgelopen zomer alle videobanden gedigitaliseerd en op onedrive gezet en gedeeld met en overgezet naar mijn moeders account(meer dan 100 GB). Zodat ze deze op de ipad en de surface kan kijken. Op de surface heb ik een offline backup zodat deze makkelijk te casten is naar de chromecast op de tv. Mijn moeder vindt het echt geweldig en in plaats van dat ze de dvd recorder of videorecorder aan moest slingeren(en soms aansluiten want maar 1 scart) is het nu slechts een klik verwijderd.

In deze videos komen natuurlijk kinderen in voor, waaronder mijzelf en onder andere mijn geboorte. Maar degene die daar iets verkeerds in ziet is niet goed bij zijn hoofd. Ook mijn moeders foto's worden gesynchroniseerd waaronder foto's van de kleinkinderen. Het zou een ramp zijn als ze deze ook kwijtraakt.

Ik heb wel eens tv series naar mijn onedrive geupload(staat er nog steeds wat van) omdat dit zo makkelijk werkt... Ook heb ik backups van de pc van vrienden/kennissen soms er tijdelijk op staan nadat hun PC is gecrashed. Ik adviseer altijd de cloud en dan met name dat onedrive icm office zo fijn werkt. Ook vroeger de whatsapp folder wel gesynced maar ga die dan ook maar verwijderen.

Vraag: Worden de andere gekoppelde family abonnementen ook geblokkeerd? Het feit dat het proces zo ondoorzichtig is echt eng. Ze kijken toch niet naar mijn foto's? Ze kunnen toch de reden geven en de filename zonder de inhoud terug te hoeven geven. Ik zou op basis daarvan een weerwoord kunnen doen. Als ik getroffen zou zijn dan zou ik ook de media opzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
De software kijkt. En beslist
Blijkbaar worden er geen waarschuwingen gegeven, en geen echte reden.

Zorg dat OneDrive niet je enigste manier van backup en data bewaren is.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Wat stront vervelend allemaal.

Wat iig hier uit komt: wordt nooit afhankelijk voor je data van 1 partij.
Zorg minimaal voor 1 locale backup (NAS oid). Als zelf-reflectie: Wat heeft je/jullie tegen gehouden om dat niet direct te doen? Tis iig geen rocket science. Ik probeer vaak te begrijpen waarom dingen zo lopen om daarmee anderen ook beter te helpen. Het waarschuwende vingertje opsteken helpt nl zelden.

Het cloud-effect icm allerlei regeltjes keert zich meer en meer tegen de fatsoenlijke gebruiker.
Sterkte, maar ik vrees met grote vrezen dat MS vaak gelijk gaat krijgen. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thelion
Tja, gebrek aan tijd en motivatie? Ik heb een druk leven met 3 kinderen en een fulltime baan, dus dan heb je altijd wel een excuus om die backup nog even uit te stellen. Achteraf natuurlijk super dom, maargoed dat is nu te laat hé...

Overigens heb ik nog wel een soort van backup: een aardig deel van mijn data stond nog bij Google en lokaal. Lang niet alles helaas, maar het geeft wel wat meer ademruimte om een lang en stroperig proces in gang te zetten bij de Autoriteit Persoonsgegevens en/of de rechter.

Om ook even de vraag van @CR35 te beantwoorden: het account van mijn dochtertje is tot op heden niet geblokkeerd. Terwijl ik daar als ouder aan gekoppeld ben. Dat geeft natuurlijk geen enkele garantie oid, maar geeft wellicht wat wat meer inzicht in hoe dingen (niet) gekoppeld zijn. En wat betreft een reden geven of een filename aanwijzen: dat doen ze natuurlijk niet want dat kun jij je verdedigen en heb je meer bewijs in een evt. rechtszaak. Het zijn en blijven Amerikanen he, die willen zich zoveel mogelijk indekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR35
@thelion Bedankt, dat stelt me wel iets gerust. Ik heb alle series maar verwijderd van mijn account. Ik had geen whatsapp folder gesynchroniseerd, niet dat daar rotzooi in zou staan maar het zorgt wel voor een attack vector. Ik zorg maar voor een offline kopie van alles en zal mijn familie en kennissen instrueren om dat ook te doen, maar weet niet of iedereen daar de middelen toe heeft.

Er moet toch een proces zijn die je kan doorlopen, en als ze echt denken dat er een criminele overtreding heeft plaatsgevonden dan moeten ze ook de gegevens overhandigen aan de politie voor strafrechtelijk onderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR35
@thelion Wel fijn dat je in ieder geval een gedeelte van de data terug hebt. Heel veel succes in het proces en hoop dat je eventuele ontwikkelingen deelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PacinoAllstars
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-04 12:59
Stuit toevallig op dit topic, dit is wel heel eng. Ik ga sowieso mijn xbox account scheiden van de rest. Zou echt nachtmerrie zijn als ik die kwijtraak.

[ Voor 50% gewijzigd door PacinoAllstars op 25-10-2020 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Nog een andere tip voor mensen met TiKTok, Whatsapp en Telegram.

Wanneer je lid bent van chatgroepen die nogal schunnige afbeeldingen en video's posten, zorg dan dat dit niet met Onedrive of Google drive gesynchroniseerd wordt. Heb al gezien dat accounts door een verkeerde afbeelding gesloten werden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-04 16:51
Naar aanleiding van dit topic heb ik besloten al mijn bestanden (38000+) altijd offline beschikbaar te houden. Ik ga er komend weekend een mirror van maken op een van mijn hardeschijven. Ik gebruik SyncToy om voor dit soort situaties beide mappen gelijk te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Je kunt altijd nog overwegen je eigen cloud te maken, heb dat in duplo hier al sinds 2011 obv webdav via poort 443. De 2 servers zijn nu 9 jaar oud en voor wat ze moeten doen nog steeds goed genoeg.
Heb het zelf obv Debian gedaan, met een 6 SATA poorts Asus moederbord met onboard CPU (AMD 350E).

Nu schijven erg groot zijn zou een Raspberry pi oplossing ook eens interessant zijn om te bekijken als een webdav server. RPi is in de basis vaak Debian, zou haast 1 op 1 over te zetten zijn qua settings.

Er zijn vast mensen die het nog beter voor elkaar hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wallum
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-03 00:58
Dit speelde 8 jaar geleden ook al, zowel bij Microsof als bij Google. Ze spelen een steeds grotere rol in ons leven, maar als je een probleem met ze hebt, heb je in de praktijk niet de rechtsbescherming zoals we die wettelijk vastgelegd hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Zenomyscus schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 19:48:
Naar aanleiding van dit topic heb ik besloten al mijn bestanden (38000+) altijd offline beschikbaar te houden. Ik ga er komend weekend een mirror van maken op een van mijn hardeschijven. Ik gebruik SyncToy om voor dit soort situaties beide mappen gelijk te houden.
offtopic:
Je had eigenlijk altijd al een backup moeten willen hebben. Ook bij wat je beschrijft heb je geen backup, alleen een online sync. Dat beschermt je misschien tegen brand / diefstal / water, misschien tegen bitrot, maar zeker niet tegen per ongeluk verwijderen laat staan ransomware.

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:31
Ik ben hard van verschoten dat zoiets gebeurt bij jullie en alle anderen gedupeerde, ik maak me nu wel wat zorgen over mijn office 365 business.

Gebeurt dat ook abrubt bij een business account met betalende abbonement?

[ Voor 9% gewijzigd door royalt123 op 12-11-2020 08:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:00

Tys

Toevallig kom ik dit topic tegen. Van de zomer alles overgezet naar Microsoft 365 Family. Als ik terugkijk dat zit er onschuldig materiaal tussen waardoor andere accounts geblokkeerd zijn (ongecensureerde geboorte foto's/video's van onze zoon en de eerste maanden). Dat heeft tot nu toe geen problemen opgeleverd, dat had ik eigenlijk ook niet verwacht om eerlijk te zijn.

Nu delen we deze fotomap vanuit een los account (want dan hebben we 1TB enkel voor foto's). Van de verhalen wordt je toch wel een beetje benauwd eigenlijk. Wordt 1 account geblokkeerd of ook alle accounts waarmee je deze mappen deelt. Vragen, vragen ..

Ik kan wel back-ups maken van de OneDrives, maar we zijn compleet afhankelijk van die Microsoft accounts. Oké, vooruit, e-mail is het belangrijkst.

Het leek zo handig, en begrijp mij niet verkeerd, het is prima dat Microsoft actie onderneemt op ongewenste activiteiten, maar je moet wel geïnformeerd worden en je kunnen verweren. Dus helaas nu toch maar eens wat zaken opsplitsen al kan ik niet zeggen dat ik nu met een gerust gevoel gebruik maak van alle cloud diensten.

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

• route99

route99

Voor veel bedrijven is die online zaken qua implementatie super, maar dit kan toch een ramp worden als dit nog vaker kan gebeuren.
Filteren ze alleen op wat je zelf doet...? Of ook op spullen die niet mogen die van buiten komen en toch de virus scanners overleven? Dan kan een bedrijf er van extern flink last van krijgen.

Het laatste bedrijf waar ik werkte was een paar jaar geleden ook overgegaan. Ik zag in de regels dat bijv spullen die in de online prullenbak verdwijnen, max 90 dagen daarin blijven.... als iemand dus per ongeluk een historische map verwijdert... omdat hij/zij daar rechten voor heeft en je komt er te laat achter..... oef.... weg.
Vaak zijn backup systemen maar tot 1 jaar en dan begint het circus weer opnieuw te backuppen, wat ik zag, treedt het missen van die historische data pas na 1 jaar op... dan gaat en backup je ook niet meer helpen.

[ Voor 45% gewijzigd door route99 op 12-11-2020 08:57 ]

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:47

P_Tingen

omdat het KAN

Damn, ik schrik wel van deze berichten hier. Na het stoppen van Stack was ik wat aan het zoeken naar alternatieven, maar ik denk dat ik er maar een extra harde schijf bij ga kopen en die bij familie in huis bewaar als offsite backup.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thelion
route99 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 20:07:
Je kunt altijd nog overwegen je eigen cloud te maken, heb dat in duplo hier al sinds 2011 obv webdav via poort 443. De 2 servers zijn nu 9 jaar oud en voor wat ze moeten doen nog steeds goed genoeg.
Heb het zelf obv Debian gedaan, met een 6 SATA poorts Asus moederbord met onboard CPU (AMD 350E).

Nu schijven erg groot zijn zou een Raspberry pi oplossing ook eens interessant zijn om te bekijken als een webdav server. RPi is in de basis vaak Debian, zou haast 1 op 1 over te zetten zijn qua settings.

Er zijn vast mensen die het nog beter voor elkaar hebben?
Zelf heb ik naar aanleiding van dit hele akkefietje een (behoorlijke) server op een faillissementsveiling gekocht. Deze staat nu bij mij op zolder en daar draai ik nu een hele Kopano stack op. Daar maak ik dan weer geregeld een offsite backup van die ik bij mijn schoonouders in de kluis leg.

Kopano is een open-source alternatief voor een Exchange server met een integratie van OwnCloud. Ik kwam dit op het spoor door het MALT project van de CERN. Het bied alles wat ik tot nu toe ook gebruikte bij Microsoft:
  • Mail
  • Agenda
  • Taken
  • Cloud storage
  • App om foto's van je smartphone direct te uploaden
  • Exchange-like features zoals push-meldingen, verzonden items die gesynct worden, etc.
Mocht je zelf hier mee aan de slag willen, dan zou ik de Docker stack gebruiken omdat die het meest makkelijk in te richten is: https://github.com/zokradonh/kopano-docker

Waar je dan nog wel rekening mee moet houden is je internetprovider. Zelf heb ik glasvezel van XS4ALL, dus ik heb een goede upload en in tegenstelling tot veel andere providers mag je bij XS4ALL thuis gewoon een mailserver hosten (lees: de SMTP poort mag je openzetten)

[ Voor 4% gewijzigd door thelion op 12-11-2020 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nystran
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-04 10:43
Dit probleem wordt uitgebreid besproken in de podcast De Onderzoeksraad der Dingen ( https://www.bnr.nl/podcas...enties-en-verloren-foto-s )

Mijn samenvatting:
Hierbij werd een privé microsoft account geblokkeerd, vanwege een een grappig plaatje wat hij binnenkreeg op een whatsapp groepschat, die gebackuped werd naar One Drive. Op de achtergrond van het plaatje stond iets dubieus.

Microsoft bleef vaag over wat er gebeurd was, totdat hij hen dagvaardde. Pas toen bleek dat dit de reden was. Uiteindelijk kon hij zijn gegevens terugkrijgen, op voorwaarde van geheimhouding, hetgeen hij onacceptabel vond.

Zeer schokkend, en een pleidooi voor lokale backups.

[ Voor 3% gewijzigd door Nystran op 12-11-2020 09:50 ]

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Nystran schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:49:
Zeer schokkend, en een pleidooi voor lokale backups.
.. een pleidooi voor wetgeving dat eigen data nooit gegijzeld mag worden ..

• thelion
Yucon schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:51:
[...]

Die wetgeving is er al, die heet GDPR en AVG. Maar daar heeft Microsoft dus lak aan. Wetgeving heeft alleen zin als die ook gehandhaafd wordt.

In mijn geval heb ik een Verzoek tot Inzage gedaan wat min of meer gewoon genegeerd is. Helaas is de Autoriteit Persoonsgegevens zwaar onderbezet (stond pas nog op de frontpage). Daarom is bijv. mijn klacht nog steeds niet in behandeling genomen, en kan MS gewoon lekker zijn gang gaan en rechten negeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 30-03 22:57
Pfoeh.... Na het lezen van deze thread ben ik weer blij dat ik mijn eigen cloud draai op basis van een multi-site Synology NAS infrastructure ...

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

thelion schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:57:
[...]

Die wetgeving is er al, die heet GDPR en AVG. Maar daar heeft Microsoft dus lak aan. Wetgeving heeft alleen zin als die ook gehandhaafd wordt.

In mijn geval heb ik een Verzoek tot Inzage gedaan wat min of meer gewoon genegeerd is. Helaas is de Autoriteit Persoonsgegevens zwaar onderbezet (stond pas nog op de frontpage). Daarom is bijv. mijn klacht nog steeds niet in behandeling genomen, en kan MS gewoon lekker zijn gang gaan en rechten negeren.
Is dat niet een beetje creatief gebruik? Kom je dan niet terecht in de discussie of dat wel of geen persoonsgegevens zijn?

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

[...]
Dan is het te makkelijk geworden om gewoon nooit te betalen. Men moet wettelijk toch wel de data teruggeven :P Er is maar 1 manier waarop dat je niet kan worden gegijzeld: zet het hard incl boetebeding in een contract (99% zekerheid), of zorg voor eigen backups (100% zekerheid).

(Zo'n contract zal privé kansloos zijn en kost natuurlijk wel meer geld en mogelijk minder gebruiksgemak. En bij vermoedens van kinderpron gaat er hopelijk nog steeds een seintje naar de lokale politie..).

Sowieso wil je altijd lokale backups hebben. Ongeacht de dienst. Elke dienst kan morgen failliet zijn of een gijzelvirus krijgen en dan is je data ook weg.
thelion schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:57:
[...]
Onder de AVG heb je geen rechten meer als de data is verwijderd / ontkoppeld van jou als persoon. Ook is het niet per se zo dat je alle data terugkrijgt (edit: zie Yucon in "Microsoft account vergrendeld / geblokkeerd"). En AVG = GDPR maar dan in een andere taal.

[ Voor 5% gewijzigd door F_J_K op 12-11-2020 10:06 ]

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

F_J_K schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:05:
[...]

Dan is het te makkelijk geworden om gewoon nooit te betalen.
Dat is te kort door de bocht, niet betalen = dienst niet kunnen gebruiken. Dat is een prima en ook heel logisch pressiemiddel.. Maar dat staat los van de inhoud van die dienst.

Als je ergens een opslagruimte huurt en je betaalt niet gaan je spullen ook niet zonder pardon naar het stort.

[ Voor 5% gewijzigd door Yucon op 12-11-2020 10:14 ]

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Yucon schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:10:
[...]
Dat is te kort door de bocht, niet betalen = dienst niet kunnen gebruiken. Dat is een prima en ook heel logisch pressiemiddel.. Maar dat staat los van de inhoud van die dienst.
offtopic:
Dan denk je alleen aan deze dienst. Er zijn vele andere soorten diensten op de wereld.
Als je ergens een opslagruimte huurt en je betaalt niet gaan je spullen ook niet zonder pardon naar het stort.
offtopic:
Dure spullen? Nee die blijven achter slot en grendel tot je betaalt. Retentierecht. Later verkocht of naar de stort.

Maar we dwalen af, laten we het houden bij het probleem Microsoft account vergrendeld / geblokkeerd

[ Voor 8% gewijzigd door F_J_K op 12-11-2020 10:21 ]

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Dit hele topic is de reden dat ik mijn gmail archief eenmaal per half jaar backup en dit zowel op mijn online Stack opsla (de betaalde) als offline op een usb-disk.
Ook mijn foto's zijn zowel online als offline opgeslagen. Keer op keer bewezen dat dit helaas noodzakelijk is.

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Zo dan, ik kom per toeval dit topic tegen, maar het zette me wel aan het denken. Ook ik heb de welbekende foto's van kleine kinderen in bad; en de groepschats met voetbalhumor. Zojuist meteen de OneDrive camera upload op mijn iPhone uitgezet, en ook in WhatsApp de functie 'Fotos opslaan op filmrol' uitgevinkt (aangezien whatsapp data sws op iCloud staat gebackupt; die kunnen natuurlijk ook accounts blokkeren)

Het is vooral erg eng dat je er niks tegen kan doen, dat er geen support afdeling is waar je mee in gesprek kan. Zelfs een financiële dienst als PayPal; dat toch veel gevoeliger is dan wat data, geeft je altijd de mogelijkheid om jouw kant van het verhaal te doen. Belachelijk dat dit bij Microsoft niet kan.

• thelion
Onder de AVG heb je geen rechten meer als de data is verwijderd / ontkoppeld van jou als persoon. Ook is het niet per se zo dat je alle data terugkrijgt (edit: zie Yucon in "Microsoft account vergrendeld / geblokkeerd"). En AVG = GDPR maar dan in een andere taal.
Mja, ik heb bijv. een kopie van mijn rijbewijs en paspoort op mijn OneDrive staan. Los van de discussie of dat verstandig is, zijn die documenten zeker wel aan te merken als persoonsgegevens lijkt mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-03 16:34

T.C

[...]

Op een creatieve manier is die er misschien zelfs al.

Grote media bedrijven hebben zelf gepleit voor het bestempelen van data als digitale goederen, zodat het illegaal verkrijgen van die data ook als diefstal berecht kon worden.

Wanneer je besluit om een goed dat eigenlijk van een ander is niet meer terug te geven, heet dat verduistering.
Zou het als je het zo bekijkt dit ook niet als verduistering gezien moeten worden?
Anders zou je een aanklacht kunnen indienen voor verduistering van jouw data.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Zo.. En ik maar denken om mijn NAS eruit te doen en over te stappen op alles online.
Gaan we nu maar niet doen.

Wel iets verzinnen om een backup van mijn gmails te maken (de belangrijke dan...)

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:13
Cyberpope schreef op donderdag 12 november 2020 @ 19:27:
Wel iets verzinnen om een backup van mijn gmails te maken (de belangrijke dan...)
Zat met hetzelfde, wil regelmatig een kopie/backup van Gmail en Bitwarden maken. Heb vandaag hiervoor een beveiligde USB stick besteld (beveiligd met wachtwoord). Moet simpel werken, partner moet er ook mee kunnen omgaan. Morgen komt ie binnen, ben benieuwd.

| Energie 2025 | Bitcoin / Ethereum |

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Jef61 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 19:31:
[...]

Zat met hetzelfde, wil regelmatig een kopie/backup van Gmail en Bitwarden maken. Heb vandaag hiervoor een beveiligde USB stick besteld (beveiligd met wachtwoord). Moet simpel werken, partner moet er ook mee kunnen omgaan. Morgen komt ie binnen, ben benieuwd.
Dat is alleen een locatie. Gaat mij om de methodiek.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:13
Cyberpope schreef op donderdag 12 november 2020 @ 19:33:
[...]

Dat is alleen een locatie. Gaat mij om de methodiek.
Gmail heeft uitgebreide mogelijkheden om de mailbox te exporteren (of bedoel je dat niet?)
https://support.google.com/accounts/answer/3024190?hl=nl

[ Voor 13% gewijzigd door Jef61 op 12-11-2020 19:43 . Reden: Aanvulling ]

| Energie 2025 | Bitcoin / Ethereum |

• route99

route99

[...].. een pleidooi voor wetgeving dat eigen data nooit gegijzeld mag worden ..
Je hebt er niks aan als het niet meer op deze manier zou zijn..maar op een andere manier toch je online data kwijt raakt.
Noem mij een betrouwbare online provider die la minimaal 20 jaar een betaalbare/betrouwbare service heeft zonder de risico's als deze.... of andere waarbij je bij je foto's kwijt kan raken.

Van familie foto's heb ik minimaal 4 backups, waarvan minimaal 1 op een andere locatie.
Ik wil niet afhankelijk zijn van on-line data opslag. En wat kost nu een aantal 2 tot 5TB schijven tov 20 jaar online opslaan betalen en nog niet zeker zijn van de beschikbaarheid van je data in cases zoals dit voorbeeld.

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:45
Wel bizar dit. Je kon dus nog wel inloggen in je PC ondanks dat het account gekoppeld was aan je Microsoft account?
Ik weet dat je ook offline kan inloggen als je een Microsoft account gebruikt, maar vraag me af of hij iets doet bij inloggen terwijl de account suspended is.

Los van bovestaand natuurlijk heel erg vervelend. Ik gebruik cloud meer als 2e of 3e backup (naast lokaal), maar je moet dus zelfs denken aan het backupen van emails als ik dit zo lees 😣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:02
Wat een vervelende verhalen zeg...
Het blijkt uiteindelijk toch maar weer dat al dat '' one account for everything, sync everything '' tegen je gebruikt kan worden.
Maar de wijze waarop Microsoft hiermee omgaat ook.
Enfin, ik weet genoeg, het wordt tijd om alles weer op '' de oude manier '' te doen en dus voor elk apparaat en elke service een ander account te gebruiken ( of tenminste zoveel als dat mogelijk is ); dus een mail account alleen voor mail, een game ( xbox ) account alleen games, een onedrive account alleen voor onedrive ( en dan wellicht meerdere zodat '' gewoon '' wat online cloud storage voor je laptop gescheiden blijft van het whatsapp/telefoon-deel&automatisch opslaan gedeelte )
Met meerdere mailadressen voor '' belangrijke '' en '' minder belangrijke '' zaken was ik sowieso al mee bezig i.v.m. dat ik toch wat huiverig wordt van al die data lekken en dat je dan allemaal van die vervelende hackertjes krijgt die wat bij je uitproberen.
Dat Microsoft zomaar met 1 klik je hele account met alles erop en eraan kan sluiten komt daar dan nog als reden bij nu.

Morgen maar gelijk mee aan de slag

[ Voor 20% gewijzigd door JohanNL op 13-11-2020 23:59 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Om mij heen gebruiken veel mensen aparte accounts voor familie/bekenden, bedrijven/bestellingen en vaak nog een paar adressen zonder je eigen naam als je vrijwel zeker anders gespamd wordt..
Zelf gebruik ik voor tijdelijk email adres bijv om een download van freeware software of een pdf te mogen lezen tijdelijk mail adressen.
Combis op je persoonlijke "main" mail adres....niet doen... en das niet van gisteren of zo...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Tja.... Mijn MS account is ook mijn Xbox Account, ik ben een aantal duizend euro aan game aankopen kwijt, ik heb de afgelopen jaren behoorlijk wat ingame aankopen gedaan in WoT. Mijn game progressie van alle Xbox games.

Heb Office365 opnieuw moeten kopen, Xbox Live, games enz enz...

Een nieuw account is relatief makkelijk aan gemaakt, ik heb nu vooral nog problemen met het feit dat ik al mijn digitale aankopen kwijt ben en de MS account's van mijn kinderen zijn gekoppeld aan mijn oude account.

Ze treffen met deze blokkade mijn kinderen ook nog eens...

Waarom, alleen omdat vermoedelijk Onedrive op mijn telefoon de automatische back-up van mijn whatsapp media upload. En misschien een verdwaalde oude vakantiefoto van mijn kinderen toen ze baby waren en op het stand in Frankrijk aan het spelen waren.

triest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Is er nog niemand op het idee gekomen om een proces te starten tegen Microsoft? Je moet toch ergens tekst en uitleg kunnen krijgen? Het gaat nu allemaal geautomatiseerd, je bent op allerlei vlakken de dupe van iets waar je soms geen controle op hebt. Wanneer je whatsapp foto's allemaal naar OneDrive gaan en je zit in een groep waarin iemand denkt even heel grappig te zijn met een misplaatste foto dan ben je dus de pineut.

Het lijkt mij dat Microsoft hiervoor best meer mag en zou moeten doen. Zo lang niemand iets doet hoeven zij zich niet te verantwoorden en blijft dit doorgaan. Dus, vereenigt u en pak ze aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:26

copykat

Good copy isn't bad

Bullet NL schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 17:45:
Tja.... Mijn MS account is ook mijn Xbox Account, ik ben een aantal duizend euro aan game aankopen kwijt, ik heb de afgelopen jaren behoorlijk wat ingame aankopen gedaan in WoT. Mijn game progressie van alle Xbox games.

Heb Office365 opnieuw moeten kopen, Xbox Live, games enz enz...

Een nieuw account is relatief makkelijk aan gemaakt, ik heb nu vooral nog problemen met het feit dat ik al mijn digitale aankopen kwijt ben en de MS account's van mijn kinderen zijn gekoppeld aan mijn oude account.

Ze treffen met deze blokkade mijn kinderen ook nog eens...

Waarom, alleen omdat vermoedelijk Onedrive op mijn telefoon de automatische back-up van mijn whatsapp media upload. En misschien een verdwaalde oude vakantiefoto van mijn kinderen toen ze baby waren en op het stand in Frankrijk aan het spelen waren.

triest
Eh als je facturen hebt van aankopen dan zijn die toch rechtmatig van jou?
Hoe kunnen ze dan duizende euro's gewoon confisceren? 8)7 8)7 8)7
Dit is dan toch gewoon diefstal?
Dat die Amerikanen gek zijn wist ik al maar dat het nu ook ons steeds meer lastigvalt op deze manier begint op zijn zacht gezegd zeer zorgelijk te worden.
Dus eigenlijk moet je top kwaliteit encryptie applicaties gebruiken om alles te scredderen tot niet leesbare data voordat het je harde schijf of mobiel verlaat.

En dan zullen ze inbreken op je outlook account om zo je te zieken.

Ik was er aan het denken om office 365 family te nemen nu transIP veranderd maar nu NEVERNOOITNIETMEER!!!!! ;w ;w ;w

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maffiabaas
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 25-04 16:27
Ik schrik ontzettend van dit topic, dacht met office 365 eindelijk een prima product te hebben gevonden om alles veilig op te slaan. Hopelijk komt MS snel met een statement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

sypie schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 18:03:
Is er nog niemand op het idee gekomen om een proces te starten tegen Microsoft? Je moet toch ergens tekst en uitleg kunnen krijgen? Het gaat nu allemaal geautomatiseerd, je bent op allerlei vlakken de dupe van iets waar je soms geen controle op hebt. Wanneer je whatsapp foto's allemaal naar OneDrive gaan en je zit in een groep waarin iemand denkt even heel grappig te zijn met een misplaatste foto dan ben je dus de pineut.

Het lijkt mij dat Microsoft hiervoor best meer mag en zou moeten doen. Zo lang niemand iets doet hoeven zij zich niet te verantwoorden en blijft dit doorgaan. Dus, vereenigt u en pak ze aan.
Nederland is net allemaal datacenters van google en Microsoft(?) hier aan het bouwen. Je kan natuurlijk je hardschijf effe zelf ophalen..... :+
Langs de A7 is een gigantische oppervlakte volgebouwd met googlespul wat gevoed word met ons gesponserd windmolenpark.
Beetje graven bij denhelder en die data zeekabel doorhakken. Gijzelen we gewoon hun data ook.😂

Maar effe serieus het is langzamerhand idioot geworden.
Die macht positie die ze zich toegeëigend hebben.

Tijd voor ont digitaliseren en mijn salaris weer in een loonzakje cash mee naar huis ontkoppel de bank meteen ook! zal die gasten leren.....
:+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4hcR3h_6trtIxr01bam1ZQ2kci4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lGdQLz8p3DM8tJnnLVe3YY5K.jpg?f=fotoalbum_large

Zij mogen blijkbaar wel ongestraft liegen

[ Voor 13% gewijzigd door copykat op 14-11-2020 17:35 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
copykat schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 17:12:
[...]

Eh als je facturen hebt van aankopen dan zijn die toch rechtmatig van jou?
Hoe kunnen ze dan duizende euro's gewoon confisceren? 8)7 8)7 8)7
Dit is dan toch gewoon diefstal?
Dat die Amerikanen gek zijn wist ik al maar dat het nu ook ons steeds meer lastigvalt op deze manier begint op zijn zacht gezegd zeer zorgelijk te worden.
Dus eigenlijk moet je top kwaliteit encryptie applicaties gebruiken om alles te scredderen tot niet leesbare data voordat het je harde schijf of mobiel verlaat.

En dan zullen ze inbreken op je outlook account om zo je te zieken.

Ik was er aan het denken om office 365 family te nemen nu transIP veranderd maar nu NEVERNOOITNIETMEER!!!!! ;w ;w ;w
Zo werkt het bij zowat alle online accounts; als ze je account blokkeren/sluiten dan ben je je gekochte digitale goederen gekoppeld aan je account kwijt.
Waar ze zich achter schuilen is dat het account gratis was en dat zij daarvoor voorwaarden hebben opgesteld waarin zoal staat dat zij altijd het recht hebben jouw account te blokkeren of te sluiten.
De gekochte digitale goederen zijn - in principe - nog steeds geleverd of gekoppeld zoals jij dat wil - aan het account - dat Microsoft achteraf heeft geblokkeerd.
Omdat enkel het account geblokkeerd is maar de goederen nog zijn geleverd/gekoppeld zoals afgesproken geven deze partijen je eigenlijk nooit een refund.
En helaas heb ik ook nog nooit een rechter gezien die hier anders over oordeelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

JohanNL schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 17:35:
[...]

Zo werkt het bij zowat alle online accounts; als ze je account blokkeren/sluiten dan ben je je gekochte digitale goederen gekoppeld aan je account kwijt.
Waar ze zich achter schuilen is dat het account gratis was en dat zij daarvoor voorwaarden hebben opgesteld waarin zoal staat dat zij altijd het recht hebben jouw account te blokkeren of te sluiten.
De gekochte digitale goederen zijn - in principe - nog steeds geleverd of gekoppeld zoals jij dat wil - aan het account - dat Microsoft achteraf heeft geblokkeerd.
Omdat enkel het account geblokkeerd is maar de goederen nog zijn geleverd/gekoppeld zoals afgesproken geven deze partijen je eigenlijk nooit een refund.
En helaas heb ik ook nog nooit een rechter gezien die hier anders over oordeelde.
En dit laatste weten ze ook, punt is alleen dat het gewoon heel vreemd is, ze pushen aan alle kanten hun apps, Onedrive op je PC en Telefoon, en dan gaat met een default installatie je foto updates ook naar de Onedrive servers.

Ik zit in diverse whatsapp groepen, zo als de meeste van ons, helaas zijn er wel eens wat lieden die denken leuk te zijn en foto's te uploaden waar ik helemaal niet op zit te wachten.

Afijn, die worden dus door de Onedrive app automatisch geupload zonder dat je er erg in heb, met in mijn geval alle gevolgen van dien.

Ik zit helemaal niet op rommel op mijn telefoon te wachten, maar goed.... het uploaden gebeurd ongezien, geen waarschuwing, maar direct je account kwijt. En MS Nederland verschuild zich achter de regels zoals die in de VS gelden.

De oorzaak? Naïef van mijzelf? Ja... Maar MS is niet behulpzaam om naar een oplossing te zoeken. Dat vind ik jammer, probleem zit hem echt in Onedrive, verzoeken om deze dan maar leeg te gooien, uit te schakelen enz enz. worden genegeerd.

Maar ondertussen zit mijn XBox Live account, met aankopen en family settings compleet vast/geblokkeerd.

Wanneer je in een voetbal of Xbox groepssapp zit, waar bijvoorbeeld één van je vrienden zich in plaatjes uitdrukt, en bijvoorbeeld schijft dat iets een lullige actie was/is en dan daarmee een geslachtsdeel uit gein mee stuurt, je hier te laat achter komt, omdat je telefoon aan de lader licht, of omdat je slaapt en onder tussen de Onedrive app een upload doet heb je dus een probleem.

Ik heb echt helemaal niets met dit soort plaatjes, maar de meesten van ons die in een groepsapp zitten weten vast wel hoe zo iets gaat.

In mijn contact met MS heb ik ook verwezen naar het feit dat Whatsapp fotouploads een unieke ID krijgen, ze zijn dus binnen de Onedrive omgeving te herkennen. Heb daarbij duidelijk proberen te maken dat ik deze foto's nooit heb willen ontvangen, maar ja..... Niets.... van MS, anders dan een afwijzing dat het account niet heropend kan worden.

[ Voor 26% gewijzigd door Bullet NL op 14-11-2020 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjsiebes
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-04 06:58
Ik heb, na het lezen van dit topic, in elk geval het automatisch uploaden van foto's snel uitgezet. Ook ik ontvang weleens foto's uit Whatsapp groepen. Moet er niet aan denken dat m'n account met al mijn Xbox spellen en achievements word geblokkeerd.

Was aan kijken om Office 365 aan te schaffen als vervanger voor stack. Denk dat ik toch maar verder zoek naar een andere partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

ik dacht onedrive (gratis versie) is handig voor beheren van alle pc's bij me thuis.
terug naar de USBstick.
Ik heb onedrive op mijn account uitgezet en leeg gehaald.

overigens zou Trump zijn account ook geblokkeerd zijn?
Don’t publicly display or use the Services to share inappropriate content or material (involving, for example, nudity, bestiality, pornography, offensive language, graphic violence, or criminal activity).
Als je 750 dollar belasting betaalt als je zo rijk bent als hij dan moet dat wel niet legaal zijn of moreel crimineel... :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Bullet NL
ik maak wel grappen maar ik vind het heel erg voor je en voor alle anderen die op deze manier genaait worden door zo'n bedrijf.
de manier hoe zij even de dienst uit willen maken over elke (lokale)wetgeving heen voert terug naar de manier hoe bill gates zijn concurent falliet bracht, Netscape. meneer Bill Gates doet nu de blitz met zn goede doelen maar is blijkbaar niet veranderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:45
wjsiebes schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 18:17:
Ik heb, na het lezen van dit topic, in elk geval het automatisch uploaden van foto's snel uitgezet. Ook ik ontvang weleens foto's uit Whatsapp groepen. Moet er niet aan denken dat m'n account met al mijn Xbox spellen en achievements word geblokkeerd.

Was aan kijken om Office 365 aan te schaffen als vervanger voor stack. Denk dat ik toch maar verder zoek naar een andere partij.
Ik kan in de app (althans op Android) gewoon kiezen welke mappen ik upload. Ik upload dus ook alleen mijn eigen Camera album.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk004!
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07-07-2024
hmmmm
ik heb ook net een office 365 account genomen.
vnl voor back up van family foto's / video's
Zo lang ik maar zorg dat de onedrive synct met een lokale map (dus niet enkel in de cloud heb staan) lijkt het me geen probleem dat ik het kwijt raak (los van privacy issue)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Maar gebeurt er lokaal iets vervelends ... en je moet de online backup ophalen.... mag je hopen dat er geen kink in de kabel komt, want heb je al een idee hoe lang het duurt eer je alles op een andere schijf gedownload hebt.
Vergeet niet die factor: Shit always happens als het net jou niet uitkomt....
Een van de belangrijkste redenen.... er was vaak te lezen... ik zou net mijn backup nog maken.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik werd laatst zomaar toegevoegd in een whatappgroep van een onbekende.
(vast nummers verzameld met die covid lijsten.) en ik zag t toevallig vrijsnel en heb meteen verwijderd en geblokt.
Maar even uit de box denken, als je dus iemand of meerdere wilt zieken voeg je die toe aan een groep en stuur je ze een schunnige foto. Niks strafbaars om te versturen maar wel over de grens van die bots.
En ploep ze zijn allemaal geblocked en hun account kwijt. Je hoeft alleen maar hun mobilenummer te hebben en van uitgaan dat ze backupppen naar onedrive...

Dat is best beangstigend dat bedrijven zo zwartwit zijn en een zo'n grote impact op jou leven hebben met alle prankers en echte eikels in de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maffiabaas
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 25-04 16:27
Wat ik niet begrijp is dat Microsoft bepaalt welke foto's er wel en niet in de OneDrive mogen staan. Stel ik ben fotograaf en doe naaktshoots, wanneer ik deze in de OneDrive plaats als backup dan kan ik wachten op een ban? Erg creapy.

Edit:
b. Handhaving. We behouden ons het recht voor Uw Inhoud te weigeren indien de beperkingen met betrekking tot opslagruimte of bestandsgrootte die voor de Dienst zijn vastgesteld worden overschreden. Indien u een van de verplichtingen in artikel 3.a niet nakomt of anderszins deze Voorwaarden wezenlijk schendt, kunnen we stappen tegen u ondernemen, waaronder begrepen (zonder beperking) het stoppen van de levering van de Diensten of het sluiten van uw Microsoft-account of uw Skype-account met onmiddellijke ingang, indien daar voldoende aanleiding toe is, of het blokkeren van communicatie (e-mail, bestandsdeling of expresberichten) naar en van de Diensten. We behouden ons tevens het recht voor op enig moment Uw Inhoud te verwijderen of uit de Diensten te verwijderen, indien we erop worden gewezen dat het toepasselijk recht of deze Voorwaarden mogelijk erdoor wordt/worden geschonden. Tijdens het onderzoeken van vermoede schendingen van deze Voorwaarden behoudt Microsoft zich het recht voor Uw Inhoud te bekijken om de zaak op te lossen. We volgen echter niet wat zich op de Diensten afspeelt en doen ook geen poging daartoe.

[ Voor 71% gewijzigd door maffiabaas op 15-11-2020 07:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk004!
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07-07-2024
route99 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 21:26:
Maar gebeurt er lokaal iets vervelends ... en je moet de online backup ophalen.... mag je hopen dat er geen kink in de kabel komt, want heb je al een idee hoe lang het duurt eer je alles op een andere schijf gedownload hebt.
Vergeet niet die factor: Shit always happens als het net jou niet uitkomt....
Een van de belangrijkste redenen.... er was vaak te lezen... ik zou net mijn backup nog maken.....
Goed dat je het zegt. Toch even zorgen voor up to date offsite backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Schandalig zeg. Gelukkig heb ik zelf nooit foto’s naar welke cloud dan ook geüpload (ook niet naar Apple’s iCloud). Alle andere Microsoft data (op Xbox aankopen e.d. na) wordt naar m’n PC gesynchroniseerd door OneDrive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Wat een bizarre situatie zeg! Vooral de machteloosheid als klant, je bent alles kwijt en kunt er blijkbaar niets aan doen.

Ik heb ook veel zaken gekoppeld aan mijn microsoft account. Diverse windows installaties, xbox account, kinder accounts etc. Tientallen accounts elders die geregistreerd zijn op dit emailadres.

Ik heb mijn onedrive inmiddels geleegd. Bestaat er een stappenplan om jezelf zo goed mogelijk te beschermen hiertegen? Denkend aan windows registraties, xbox account met gelinkte kinderaccounts etc. Je kunt voor zover ik weet digitale aankopen niet overzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@BounceMeister Je kunt volgens mij onedrive volledig beëindigen op je account als je dat wilt.
Maar in iedergeval lijkt het verstandig te zijn om onedrive los te koppelen van je andere accounts, dus maak een nieuw microsoft account / emailadres en gebruik op dat account enkel de onedrive functionaliteit / als jouw nieuwe one drive opslag.

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste