Microsoft account vergrendeld / geblokkeerd

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwbokx
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:55
In het verleden heb ik wel een mailserver thuis gehad, maar alles goed afschermen wordt steeds lastiger als je van beroep geen beheerder bent.
Nu al een paar jaar een .eu domein bij Versio incl. mail en spamfilter voor rond de €20,-- per jaar.
Ik heb een heleboel forwarders staan voor de bedrijven en winkels waarmee ik te maken heb. Dus als er 1 gehacked wordt, forwarder er uit en en af van de rommel.
Spamfilter is van SpamExperts. Die is wel wat lastiger te doorgronden vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLastOttoman
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-05 15:10
Als je perse jouw foto's wil veiligstellen:

RPi4 + OpenMediavault + Docker + Duplicati.

Voordeel: Alles wat jij upload word eerst encrypted op de Pi4 voordat het geupload gaat worden naar de cloud.
Nadeel: Wel ff tijd insteken om het te bouwen maar dan ben je ook echt klaar.

Ik was zozeer niet zo bang dat mijn account gesloten zou worden maar eerder dat ik mij niet prettig voel om mijn prive foto's en documenten te uploaden naar een cloud. Duplicati zorgt ervoor dat alles lokaal ge-encrypted word en daarna pas naar de cloud gaat.

Steam ID: TheLastOttoman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:20

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

TheLastOttoman schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:16:
Als je perse jouw foto's wil veiligstellen:

RPi4 + OpenMediavault + Docker + Duplicati.

Voordeel: Alles wat jij upload word eerst encrypted op de Pi4 voordat het geupload gaat worden naar de cloud.
Nadeel: Wel ff tijd insteken om het te bouwen maar dan ben je ook echt klaar.

Ik was zozeer niet zo bang dat mijn account gesloten zou worden maar eerder dat ik mij niet prettig voel om mijn prive foto's en documenten te uploaden naar een cloud. Duplicati zorgt ervoor dat alles lokaal ge-encrypted word en daarna pas naar de cloud gaat.
Of als je Windows hebt:
https://stablebit.com/CloudDrive

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-05 08:12
Die heeft denk ik wel een iets andere insteek dan duplicati. Duplicati is echt bedoeld om backups te maken, ik gebruik hem zelf ook met betaalde Stack van TransIP, en ik heb van mijn belangrijke files dagelijkse backups met versie-beheer tot 90 dagen terug. Het is niet bedoeld om files op te slaan en daarmee te werken. Als ik het zo zie is CloudDrive dat wel (getuige de presentatie als reguliere schijf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Kroesss schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:37:
[...]

Die heeft denk ik wel een iets andere insteek dan duplicati. Duplicati is echt bedoeld om backups te maken, ik gebruik hem zelf ook met betaalde Stack van TransIP, en ik heb van mijn belangrijke files dagelijkse backups met versie-beheer tot 90 dagen terug. Het is niet bedoeld om files op te slaan en daarmee te werken. Als ik het zo zie is CloudDrive dat wel (getuige de presentatie als reguliere schijf).
Ik zie het nu, CloudDrive is een encrypted disk die opgeslagen wordt op een Cloud storage.
(in theorie zou je Duplicati --> CloudDrive kunnen doen overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:19
Tomba schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:49:
[...]

Ik zie het nu, CloudDrive is een encrypted disk die opgeslagen wordt op een Cloud storage.
(in theorie zou je Duplicati --> CloudDrive kunnen doen overigens)
Tot Microsoft (cs) door de Amerikaanse overheid gedwongen wordt om inzage te geven in die bestanden (is dat al niet zo?). Dan wordt het feit dat je (te sterke) encryptie gebruikt juist een extra reden om je af te sluiten.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

alexbl69 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 16:09:
[...]

Tot Microsoft (cs) door de Amerikaanse overheid gedwongen wordt om inzage te geven in die bestanden (is dat al niet zo?). Dan wordt het feit dat je (te sterke) encryptie gebruikt juist een extra reden om je af te sluiten.
Als ik gevolgd wordt door de Amerikaanse overheid heb ik denk ik grotere problemen dan een afgesloten MS account ;) (en hetzelfde geldt dan voor Duplicati icm OneDrive als dat een reden tot blokkade is)
Anyway; door CloudDrive kan je niet meer via het automatische filter opgepikt worden aangezien het encrypt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
alexbl69 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 16:09:
[...]

Vandaar dat ik duplicati combineer met Stack bij TransIP. Heb daar een beter gevoel bij, en al helemaal na het doornemen van dit topic. Dan maar een paar euro per maand betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born4trance
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
@Kroesss Een paar Euro klinkt in ieder geval niet duur.

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kroesss
born4trance schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 03:02:
@Kroesss Een paar Euro klinkt in ieder geval niet duur.
Nee, ik had het gratis pakket wat ik heb omgezet naar een pakket van 1.250 GB toen ze met de gratis variant zijn gestopt. Normale prijs is 6 euro per maand, maar het eerste jaar (waar ik nu nog in zit) kreeg je toen 50% korting. Momenteel dus 3 euro per maand, maar zodra het 6 wordt vind ik het ook nog prima.

[ Voor 4% gewijzigd door Kroesss op 06-07-2021 09:39 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Lijkt dat het recente artikel op Tweakers toch wat stof heeft doen opwaaien: nieuws: Kamerlid: bedrijven moeten eerst waarschuwing geven voor afsluiten ac...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-05 02:52

Bullet NL

Eigen Wijs

Ja, dat zou eigenlijk wel gewoon moeten zijn, eerst waarschuwen en daarna afsluiten.
Maar goed, ik vraag me af wat dit nu nog voor zin gaat hebben voor de mensen die al tegen een blokkade zijn aangelopen.

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-05 10:09

arnoudwokke

Redacteur
Lijkt dat het recente artikel op Tweakers toch wat stof heeft doen opwaaien
Morgen (woensdag) is er een commissievergadering van Digitale Zaken, Van Raan zegt dat hij het daarin naar voren gaat brengen. Volgens mij is dat live te volgen, info over die vergadering hier. Ik ga het iig volgen en over schrijven, zo houden we dit onderwerp op de agenda. Bedenk wel dat Kamer met reces gaat vanaf vrijdag, dus vanaf dan wordt het iets stiller. Maar toch: hopelijk gaat er een balletje rollen nu!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BroncoJasperado
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22-08-2022
Dank @arnoudwokke ,

Ik heb zelf ook contact gehad met 2 andere politieke partijen, en ik weet van één politieke partij dat zij jouw ook van input hebben voorzien. Dus wellicht goed als je even je mailbox checkt. (of mij even mailt / DM).

Dank voor de info nogmaals en weer een goed artikel! :)

Groet,
Bronco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Sinds gisteren over gestapt op synology drive. Heerijk om volledig van onedrive af te zijn. Aanrader

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

arnoudwokke schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:57:
[...]

Morgen (woensdag) is er een commissievergadering van Digitale Zaken, Van Raan zegt dat hij het daarin naar voren gaat brengen. Volgens mij is dat live te volgen, info over die vergadering hier. Ik ga het iig volgen en over schrijven, zo houden we dit onderwerp op de agenda. Bedenk wel dat Kamer met reces gaat vanaf vrijdag, dus vanaf dan wordt het iets stiller. Maar toch: hopelijk gaat er een balletje rollen nu!
Goed om te lezen Arnaud, inderdaad zou een waarschuwing, e.v.t. met een zeker termijn om de fout op te lossen een oplossing zijn. Hopelijk gaat de politiek hier iets mee doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Nu online
Gisteren Synology Drive ontdekt. Geweldig! Eigen cloud met 2 factor authenticatie en werkt overal. En met versiebeheer (32 versies). Super relaxt en nog steeds blij dat ik Onedrive volledig leeg gehaald hebt en verplaatst naar mijn nieuwe NAS. Aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroncoJasperado
Hier word ik blij van, Microsoft wordt hier hard in zijn portemonnee geraakt.

Het JEDI contract is gecancelled

https://www.cnn.com/2021/...azon-microsoft/index.html

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:05
BroncoJasperado schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 22:52:
Hier word ik blij van, Microsoft wordt hier hard in zijn portemonnee geraakt.

Het JEDI contract is gecancelled

https://www.cnn.com/2021/...azon-microsoft/index.html
Ja want Amazon is zóóó veel beter... not.
Bij Amazon worden ook voortdurend accounts gelocked o.b.v. AI zonder dat er een mens aan te pas komt én kan het meestal achteraf ook niet meer ongedaan gemaakt worden.
Gewoon dezelfde taferelen in een ander jasje.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:29
TweakerVincent schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 19:56:
Gisteren Synology Drive ontdekt. Geweldig! Eigen cloud met 2 factor authenticatie en werkt overal. En met versiebeheer (32 versies). Super relaxt en nog steeds blij dat ik Onedrive volledig leeg gehaald hebt en verplaatst naar mijn nieuwe NAS. Aanrader!
Ik hoop niet dat dat het plan is want die NAS gaat stuk en jij bent alles kwijt...

Ik sync mijn NAS met OneDrive... Mocht 1 van de 2 weg gaan ben ik niet alles kwijt

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Devian schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 23:10:
[...]

Ik hoop niet dat dat het plan is want die NAS gaat stuk en jij bent alles kwijt...

Ik sync mijn NAS met OneDrive... Mocht 1 van de 2 weg gaan ben ik niet alles kwijt
Nas syncen met een andere Nas, Waarom nog Onedrive gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-05 02:02
Wat gebeurt er eigenlijk met, zeg, je (lokale) Word documenten wanneer MS besluit je af te sluiten? Zijn die dan nog wel te openen? "Be afraid. Be very afraid."

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

albatross schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 07:39:
Wat gebeurt er eigenlijk met, zeg, je (lokale) Word documenten wanneer MS besluit je af te sluiten? Zijn die dan nog wel te openen? "Be afraid. Be very afraid."
Je raakt je toegang tot de (MS-)cloud kwijt. Niet je Xbox, Windows- of Office-licentie. En wat er op je harde schijf staat, daar komen ze niet aan.

Vandaar dat er hier zoveel suggesties zijn om de boel lokaal op te slaan ;)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Jester-NL schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 07:51:
[...]

Je raakt je toegang tot de (MS-)cloud kwijt. Niet je Xbox, Windows- of Office-licentie. En wat er op je harde schijf staat, daar komen ze niet aan.

Je Xbox wordt toch vrij onbruikbaar zonder MS Account (je kunt geen digitaal spel meer spelen, krijgt geen updates etc) en ook Windows licenties die aan je account hangen zullen niet meer werken. Qua Office zal het afhangen van of je Microsoft 365 gebruikt of een ‘echte’ licentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Jester-NL schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 07:51:
[...]

Maar Cloud access behoort toch to Office (365)? En Word (net als Outook) gaat niet opstarten zonder geldige subscription. Dan komen ze wellicht niet aan je lokale data, maar als je je documenten niet meer kunt openen, ben je evenver van huis.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:02

Yucon

*broem*

albatross schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 07:55:
[...]

Maar Cloud access behoort toch to Office (365)? En Word (net als Outook) gaat niet opstarten zonder geldige subscription. Dan komen ze wellicht niet aan je lokale data, maar als je je documenten niet meer kunt openen, ben je evenver van huis.
Nee nu denk je te ver. Je kunt sowieso een nieuwe subscription nemen en met office 2016 heb je ook lokale installatiemogelijkheden. En dan heb je altijd nog alternatieven als libreoffice.

Het risico zit erin dat niet alle files die je in je verkenner (en in de office menu's) ziet ook echt perse op je lokale schijf staan. Het kan een soort snelkoppeling naar cloud opslag zijn die pas gedownload wordt als je hem opent en in dat geval ben je ze inderdaad kwijt. Dat is een instelling in je synchronisatiesettings.. als je daar instelt dat ze wel al preventief gedownload moeten worden staan ze ook echt op je eigen schijf en is er in dat opzicht dus niets aan de hand.

Voorzichtigheid is goed, maar laten we elkaar ook weer niet overdreven bang gaan maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik ben nog veel en vaak van de fysieke schijfjes in mijn spelcomputer. En dit topic is een van de redenen waarom ik al jaren huiverig ben voor SaaS.
Daarnaast hangen ook mijn MS-certificeringen aan dat (minimaal gebruikte) account bij Microsoft.

En laten we wel zijn... op het moment dat MS je account op slot gooit, en je ook je O365-licentie verliest, dan kun je je Word-bestanden nog gewoon openen in (zeg) LibreOffice. Het is niet zo dat je je lokale bestanden kwijt bent, of dat je tegen een MS-cryptolocker aanloopt.

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Jester-NL schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 08:01:
Ik ben nog veel en vaak van de fysieke schijfjes in mijn spelcomputer. En dit topic is een van de redenen waarom ik al jaren huiverig ben voor SaaS.
Daarnaast hangen ook mijn MS-certificeringen aan dat (minimaal gebruikte) account bij Microsoft.

En laten we wel zijn... op het moment dat MS je account op slot gooit, en je ook je O365-licentie verliest, dan kun je je Word-bestanden nog gewoon openen in (zeg) LibreOffice. Het is niet zo dat je je lokale bestanden kwijt bent, of dat je tegen een MS-cryptolocker aanloopt.
Moet je wel al je documenten daadwerkelijk gesynct hebben en niet op 'sync on demand' hebben staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001

Mx. Alba

hen/die/zij

Semi-gerelateerd, het fenomeen "Facebook jail".

Gisteren vond een algoritme dat een reactie van mij niet aan de regels voldeed en kreeg ik een blokkade van 24h. Ik heb een review aangevraagd. Een paar uur later kreeg ik de melding "sorry, foutje van ons, die reactie was niets mis mee"... De reactie in kwestie is nu weer te zien, maar de blokkade van 24h blijft in stand. Letterlijk een blokkade om niets dus, gezet door een algoritme, maar die niet opgeheven wordt als een mens daarna dat algoritme een tik op de vingers geeft?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Nu online
[...]

gewoon goed backup beleid. en onedrive is ABSOLUUT geen backup oplossing whatever. Daar gaat dit hele topic over...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Tomba schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 08:26:
[...]

Moet je wel al je documenten daadwerkelijk gesynct hebben en niet op 'sync on demand' hebben staan.
Nog simpeler... je 'moet' je documenten niet - by default - in de cloud willen opslaan. Dat was zo'n beetje de eerste aanpassing die ik deed na het installeren van Office. Ik wil mijn documenten op mijn PC hebben. En ik zorg zelf wel dat ik het ook in de woonkamer kan bewerken.... daarvoor zijn lokale netwerklokaties.

Ik zie de cloud als een aanvulling, niet een vervanging... En zeker niet als DE plek om mijn bestanden op te slaan.

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saren
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15-05 14:50
Yucon schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 08:01:
[...]
Het risico zit erin dat niet alle files die je in je verkenner (en in de office menu's) ziet ook echt perse op je lokale schijf staan. Het kan een soort snelkoppeling naar cloud opslag zijn die pas gedownload wordt als je hem opent en in dat geval ben je ze inderdaad kwijt. Dat is een instelling in je synchronisatiesettings.. als je daar instelt dat ze wel al preventief gedownload moeten worden staan ze ook echt op je eigen schijf en is er in dat opzicht dus niets aan de hand.

Voorzichtigheid is goed, maar laten we elkaar ook weer niet overdreven bang gaan maken.
Het ligt er ook aan hoe precies je OneDrive wordt afgesloten. Denk er wel aan, als jij je lokale schijf synchroniseert met OneDrive, en je iets uit OneDrive verwijdert, wordt dit dus ook verwijderd van je lokale schijf. Het is immers in sync. Ik weet nu niet hoe Microsoft precies handelt bij een OneDrive blokkade, en of ze dus het synchroniseren stoppen. Als ze dat wel doen, is er niets aan de hand, maar als ze bijvoorbeeld gewoon je OneDrive leegkiepen en je bestanden verwijderen, ben ik wel benieuwd of die bestanden dan ook lokaal verdwijnen, of dat het wel blijft.
Tomba schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 07:54:
[...]

Je Xbox wordt toch vrij onbruikbaar zonder MS Account (je kunt geen digitaal spel meer spelen, krijgt geen updates etc) en ook Windows licenties die aan je account hangen zullen niet meer werken. Qua Office zal het afhangen van of je Microsoft 365 gebruikt of een ‘echte’ licentie.
Kun je niet een nieuw Microsoft account aanmaken? Oftewel, wordt ook de hardware van de Xbox geblokkeerd?
[...]

Zoals boven geschreven, syncen met OneDrive vind ik nooit een goed idee. Het is beter om periodieke, incrementele backups te maken van OneDrive. Mocht je per ongeluk bestanden verwijderen van je OneDrive, dan zijn die bestanden ook weg van je NAS. Momenteel ben je dus (voor zover we kunnen oordelen met de huidige informatie) beschermd tegen fysieke schade of tegen een blokkade, maar niet tegen jezelf wanneer je iets verwijderd en geen backup hebt. Redundancy is geen backup

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

saren schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 09:00:

[...]

Kun je niet een nieuw Microsoft account aanmaken? Oftewel, wordt ook de hardware van de Xbox geblokkeerd?

[...]
Dat kan, maar eventuele aankopen, abo's en saves ben je permament kwijt. (in mijn geval zou het dan gaan om rond de 300 digitale games, GamePass abo wat nog een jaar loopt en dus ook alle saves van games die ik aan het spelen ben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Worden documenten die je maakt met Office 365 ook 'gelabeld' met je accountgegevens? En kun je die openen met een nieuwe Office (365) installatie (dus met een ander of geen account)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kroesss
alexbl69 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:22:
Worden documenten die je maakt met Office 365 ook 'gelabeld' met je accountgegevens? En kun je die openen met een nieuwe Office (365) installatie (dus met een ander of geen account)?
Ieder document slaat wel de auteur en de laatste bewerker op. Ze zijn niet gekoppeld aan een specifiek Office-account. Dan zou je ze ook niet kunnen mailen naar iemand anders die er vervolgens mee verder werkt namelijk.

[ Voor 0% gewijzigd door Kroesss op 08-07-2021 12:24 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-05 23:50
Bullet NL schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 01:56:
[...]

Nas syncen met een andere Nas, Waarom nog Onedrive gebruiken?
Inbraak, waterschade, blikseminslag, etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
DoubleYouPee schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:38:
[...]

Evt koop je zoo iets pricewatch: WD Elements Desktop Storage 12TB Zwart en bewaar je het in een kluis. Dit is dan back up van je nas

[ Voor 3% gewijzigd door New Yorker op 08-07-2021 12:44 ]

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:12
[...]

Als die 2 NAS'en op een fysiek aparte locatie staan (bijv. bij je ouders/schoonouders) moet het al serieus toeval zijn dat er in jouw huis tegelijk word ingebroken en het huis van je schoonouders afbrand :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

[...]

Dat zeg ik, ik heb 1 Nas thuis, de ander staat 110Km verder op, ze worden realtime bijgehouden.
Wat is hier minder veiliger aan dan een clouddienst?

Inbraak, op beide locaties te gelijk?
Waterschade? ze staan beide ruim een aantal meters boven NAP
Blikseminslag? Beide achter een overspanningsbeveiliging en UPS, maar dan nog.... blikseminslag op beide te gelijk?

Maar goed, dan nog..... Ik kan nog steeds met mijn beide Nasjes een upload naar een clouddienst maken.....

[ Voor 9% gewijzigd door Bullet NL op 08-07-2021 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-01 20:49
thelion schreef op zondag 4 juli 2021 @ 13:54:
[...]

Voor enkel email is het idd niet moeilijk. Maar veel mensen, mijzelf inbegrepen, verwachten dan ook automatische synchronisatie van bijv. je agenda, contactpersonen en evt een takenlijst. En dan zit je nog met een opslag oplossing a la drive.

Nu weet ik dat transip voor dat laatste hun stack dienst aanbied. Maar dan zit je nog wel met dingen als een agenda en takenlijst. Ik persoonlijk ben bijvoorbeeld aan het kijken of ik zelf Kopano ergens kan hosten. Dat is een drop-in replacement voor Exchange en ondersteunt o.a. realtime sync (push-based eigenlijk) en dingen zoals agenda's/contactpersonen/taken. Verder is er ook een integratie met nextCloud / ownCloud. Maar zoiets opzetten is dan wel weer significant meer effort dan een mail pakketje afnemen uiteraard.
Ik weet om hoeveel accounts en domeinen het gaat, maar je kunt kijken naar Axigen Mail Server. Toevoegen van de agenda en contacten op je telefoon kan via webdav + caldav.
Verder veel succes met de situatie. Erg vervelend en ergens hoop ik dat je de moed verzamelt om dit aan te vechten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
Mooi

EU-wet gaat blokkeren accounts regelen. "We moeten baas zijn over eigen data"

Ben zelf zo goed als klaar met de migratie.

Zowel thuis als op mijn bedrijf een Synology neergezet. Als lokale bestandserver uiteraard, maar ook met Synology Drive en Bitwarden als lokale passwordmanager.

Zal het aantal services waar gewenst nog verder uitbreiden. Is het bijvoorbeeld mogelijk om al je Google Photos te importeren naar Synology Photos?

Twee systemen maken over en weer backups. Heb sync overwogen, maar voor zowel thuis als op het bedrijf is het handiger om de daar gebruikte (grote) bestanden van de NAS in het eigen netwerk te plukken.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• BroncoJasperado
Hi All,

Het is alweer een tijdje stil op dit forum, maar ik kan weer een kleine overwinning noemen. Mijn addendum to the Rights of Access is besproken geweest in the Digital Services Act Commissie van de Europese Unie. Ik heb een reactie van hen terug ontvangen. Belangrijkste punten staan denk ik in de laatste alinea die ik dik heb gemarkeerd. Dit zijn precies de punten waar ik voor strijd. :)

"Dear Bronco

Thank you for your email of 30 June 2021 sent to the European Commission

Your letter has received our full attention, and we are pleased to note your keen interest in digital matters and in particular in matters regarding the protection of users online. In your email, you raise a number of questions about possible safeguards as regards free access to digital services as well as safeguards in relation to suspension or termination of the provision of services, such as access to email accounts, by the service provider.

As regards your questions and suggestions we would like to draw your attention to the recently adopted proposal for the Digital Services Act, which is currently in the legislative process. The Digital Services Act aims to create a safer digital space for all users where their fundamental rights are protected. To ensure this, the Digital Services Act provides for an easy and clear ways to report illegal content, goods or services on online platforms, while introducing due diligence obligations for platforms and stronger obligations for very large platforms, where the most serious harms occur. It also equips authorities with tools to protect citizens by supervising platforms and enforcing rules together across the Union. The Digital Services Act also lays down stronger obligations for very large online platforms to assess and mitigate risks at the level of the overall organisation of their service for users’ rights, where restrictions of rights and risks of viral spreading of illegal or harmful content are most impactful.

As regards the protection of users and consumers online, the Digital Services Act requires that users are informed about, and can contest removal of content by platforms and should have recourse to dispute resolution mechanisms in their own country. In addition, the Digital Services Act requires that service providers present clear and transparent terms and conditions, including any restrictions as regards the provision of the service that they may apply.

In this vein, it is important to note that the Digital Services Act, in case of a temporary suspension of the provision of the service to a user that frequently provides manifestly illegal content, provides a number of important safeguards.

First, such measures can only be of a temporary nature.
Second, any such measure must be clearly envisaged in the terms and conditions, including the circumstances under which the service provider could employ them.
Third, any suspension of a service for a reasonable period of time can only come after a prior warning, which would enable the user to address the identified non-compliance.

We thank you for your engagement in this important issue. You can follow the legislative progress at the European Parliament’s website at this link.

Yours sincerely,
European Commission,
DG CONNECT
Head of Unit Digital Services & platforms

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-05 09:59

copykat

Good copy isn't bad

Interessant.
Ben benieuwd hoe lang t duurt dat die regelgeving/wet daadwerkelijk van kracht is en ook navolging heeft.
En zal dit dan ook met terugwerkende kracht voor de buiten geslotenen gaan gelden?
7 jaar bewaren is toch de eis normaal bij inactiviteit? Al zal t 1 jaar zijn dan zijn er nogsteeds een hoop erg blij.

Eigenlijk ergens ook wel logisch dat consumers beschermd gaan worden tegen hautain gedrag van tech bedrijven. Verschuilen achter hun uservoorwaarden en slechte bereikbaarheid kan echt niet meer.
Zeker bedrijven die dermate vervlochten zijn met dagelijkse primaire levensbehoeften.
Zelfs schuldsanering erkent recht op internet en dergelijke, nu is dat niet in geding maar recht op teruggave van persoonlijk eigendom als in licences games en savegames, files en foto's zou alleen door justitie mogen worden geblokkeerd niet door bedrijven die maatschappelijk vervlochten zijn.

Ben benieuwd of dit een "embargo Belarus" gevalletje is, geenerlij waarde en alleen symbolisch of daadwerkelijk uitvoerend is.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holmindeboks
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-05 13:48
Wim-Bart schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 22:01:
[...]

Ik merk dat steeds meer bedrijven hier over vallen. In voorwaarden staat dat ook heel duidelijk vermeld. Ik merk dat bij Google, Microsoft, Amazon en PayPal veel mensen toegang wordt ontzegt, nadat ze een nieuwe identificatie hebben gedaan, of een aankoop hebben gedaan waarbij het systeem, volledig geautomatiseerd getriggerd wordt. Met als gevolg dat een account gewoonweg geheel dicht wordt gezet.

Daarom raad ik ook iedereen aan om, wanneer je in verleden niet eerlijk bent geweest over leeftijd, het account te sluiten en een nieuw account aan te maken. Dit kan vrij eenvoudig. En Met Microsoft kan je je oude mail adres zelfs blijven behouden.

Stappen zijn ruwweg:
1. Maak een tijdelijk nieuw recovery mail account aan bij, bijvoorbeeld MS of Google.
2. Test dat adres.
3. Ontkoppel je huidige mail adres, telefoon, cc, bank van je account en voeg dat tijdelijke adres toe.

Je kunt nu je "echte" e-mail adres en gegevens gebruiken om een volledig nieuw account aan te maken want deze zijn niet meer gekoppeld.

4. Hef het account op waar je van af wil.
5. Bij Microsoft kan je dan je oude hotmail/outlook adres koppelen aan je nieuwe als alias.
6. Hef desnoods je tijdelijke recovery op.
Bedankt voor deze tips, maar ik vond het te riskerend om het op deze manier te doen en mijn oude alias te verwijderen. daarom heb ik van de meeste accounts gewoon het mail adres veranderd naar een andere partij. het was wel even werk maar heb nu meer rust daarover. Ik zag dat ik het account had aangemaakt toen ik 15 jaar was. ik had gewoon de juiste geboorte datum opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Nu online
Ik las net dat Apple ook gaat screenen. Nog een partij erbij :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Nu online
TweakerVincent schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 08:26:
Vooralsnog enkel in de US. Waarschijnlijk omdat zodra er foute content is gevonden en vastgesteld, Apple je bij de instanties aangeeft.

Technische uitleg hier:

https://www.apple.com/chi...ion_Technical_Summary.pdf

[ Voor 19% gewijzigd door renegrunn op 06-08-2021 08:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
TweakerVincent schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 08:26:
Heerlijk toch?

De vraag of je toegang behoudt tot je privé gegevens wordt bepaald door een aantal Amerikaanse bedrijven die zich voor bepaling van die toegang baseren op steeds preutser wordende Amerikaanse mores aangaande seksualiteit en wat je nog 'mag' vinden en opslaan.

Accounts worden zonder opgave van reden afgesloten. De oorzaak? Je eigen kind bloot in bad? Of bij een intocht van Sinterklaas? Je komt het nooit te weten want niemand neemt de telefoon op.

Een zeer verontrustende ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leshy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-05 11:07
Ik vind die lezing altijd een beetje overdreven.

Als jij een bedrijf vraagt om voor jou (virtuele) goederen op te slaan, vind ik het niet gek dat dat bedrijf zekere eisen stelt aan die goederen, zowel om zelf aan hun eigen wetgeving te voldoen als vanuit een oogpunt van verantwoordelijk ondernemen. En dat zij dan een vorm van monitoring toepassen om die eisen te handhaven, lijkt me ook niet onredelijk.

Als je het oneens bent met die eisen, kun je een andere aanbieder kiezen of zelf je goederen opslaan. De regels van Microsoft, Google en Apple hebben geen enkele invloed op welke goederen jij privé bewaart of waar jij privé toegang toe hebt.

Het punt is wel dat de regels duidelijk zouden moeten zijn, dat er een effectieve beroepsmogelijkheid open zou moeten staan bij constatering van een overtreding, en dat je bij beëindiging van de dienstverlening nog een periode toegang zou moeten hebben tot de goederen (tenzij dit op last van de bevoegde autoriteiten ontzegd wordt).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanNL
@Leshy Ik denk dat vrijwel iedereen het hier wel mee eens is, maar wat je in je derde alinea schrijft is niet van toepassing in de realiteit!
Als ze je ( verdenken van ) overtreding van hun AV, dan gaat je account meestal permanent op slot en je data voorgoed verloren.
En het ' mooie ' van één account voor alles komt dan ook naar boven drijven; een overtreding bij één van de diensten leidt vaak tot een blokkade en beëindiging van alle diensten.

Tenslotte heb je het over dat je wel een andere aanbieder kunt kiezen als je het met de ene niet eens bent.
Probleem hierbij is dat deze alle drie Amerikaans zijn en in zekere zin wet en regelgeving overnemen.
Hiervan uit komt dan ook die hele screening op KP, terwijl ironisch genoeg beelden waarop mensen worden of zijn vermoord ' ok ' zijn en verder ook niets mee wordt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leshy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-05 11:07
JohanNL schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:20:
@Leshy Ik denk dat vrijwel iedereen het hier wel mee eens is, maar wat je in je derde alinea schrijft is niet van toepassing in de realiteit!
Klopt, en dat is ook wat ik wilde aangeven: dat is waar het probleem zit, niet zozeer bij het stellen van voorwaarden of handhaven daarvan, ongeacht wat wij van die voorwaarden vinden.

Klagen dat een handvol aanbieders bepalen welke privégegevens je mag hebben, lijkt me wat overtrokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001

Mx. Alba

hen/die/zij

Ook heel interessant...

... which would enable the user to address the identified non-compliance.

Oftewel, de non-compliance moet ook identified zijn dus ze moeten je ook vertellen wat er mis is.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Leshy schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 11:24:
[...]

Klagen dat een handvol aanbieders bepalen welke privégegevens je mag hebben, lijkt me wat overtrokken.
KP daargelaten, dat is gewoon per wet verboden, maar iets als een foto van je kindje die voor het eerst in bad gaat mag en moet toch wel kunnen.
Alleen als je dit op één van de grotere tech bedrijven hun clouddienst zet, dan kun je op een permanente blokkade rekenen.

Dus ja die privégegevens mag je wel hebben, totdat je het in de cloud wil zetten.
Dán bepalen wel degelijk een handvol aanbieders op grote lijnen wat je wel en niet mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Leshy schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 09:00:

Als jij een bedrijf vraagt om voor jou (virtuele) goederen op te slaan, vind ik het niet gek dat dat bedrijf zekere eisen stelt aan die goederen, zowel om zelf aan hun eigen wetgeving te voldoen als vanuit een oogpunt van verantwoordelijk ondernemen. En dat zij dan een vorm van monitoring toepassen om die eisen te handhaven, lijkt me ook niet onredelijk.

Als je het oneens bent met die eisen, kun je een andere aanbieder kiezen of zelf je goederen opslaan. De regels van Microsoft, Google en Apple hebben geen enkele invloed op welke goederen jij privé bewaart of waar jij privé toegang toe hebt.
Dat klopt in theorie volledig, de praktijk is echter een stuk minder rooskleurig.

We hebben het er in dit draadje eerder over gehad, maar als je nu Windows 10 installeert krijg je OneDrive er ongevraagd bij. Aan de voorwaarden voor deze en andere diensten geef je tijdens installatie goedkeuring. En als deze voorwaarden nu een beetje duidelijk waren zou dat misschien nog te billijken zijn. Maar je weet ongetwijfeld zelf dat dat niet het geval is. Het zijn tientallen pagina's met gortdroge tekst waarbij de relevante passages tussen bergen andere tekst verstopt worden.

Daarnaast wordt het ook niet gepresenteerd met een melding als 'let nu even goed op!', maar is het onderdeel van de pagina's waar iedereen tijdens installatie het liefst zo snel mogelijk doorheen klikt. OneDrive is vervolgens (tenminste bij mij) de default opslag locatie.

Ik vind dat je deze handelswijze geen bewuste keuze voor een online opslagmedium kunt noemen. Veel mensen zullen zich niet eens realiseren dat hun data niet lokaal maar in de cloud wordt opgeslagen.

Datzelfde geldt uiteraard voor gebruikers van Android en Apple producten.

En je laatste alinea is wel de achilleshiel. Maar het punt is dat dit op dit moment niet geregeld is. Tot dit wel het geval is zou de verleidelijke manier waarop de aanbieders je naar hun cloudopslag lokken verboden moeten worden.

Bij de voorwaarden zou heel duidelijk iets moeten staan als 'Bij deze geef ik aan dat ik begrijp dat de aanbieder mijn content doorzoekt en als gevolg daarvan mij de toegang tot mijn gegevens per direct en onvoorwaardelijk kan ontzeggen'. Om dat te accepteren moet je vervolgens een toggle omzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
alexbl69 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:12:

Daarnaast wordt het ook niet gepresenteerd met een melding als 'let nu even goed op!', maar is het onderdeel van de pagina's waar iedereen tijdens installatie het liefst zo snel mogelijk doorheen klikt. OneDrive is vervolgens (tenminste bij mij) de default opslag locatie.
Dit zal toch echt een keuze van jezelf zijn verwacht ik, ik heb zowel zakelijk als privé toch aardig wat Windows 10 installaties, maar nergens is Onedrive de standaard opslag locatie, sterker nog, ik gebruik het niet eens.

Mogelijk dat dit wel het geval is wanneer je kiest om in te loggen in Windows met een MS account, dat is namelijk een keuze die ik niet maak tijdens de installatie. Ik log gewoon in met een lokaal account (of zakelijk normaliter domain accounts) en gebruik mijn MS account alleen voor specifieke zaken, niet om in te loggen in Windows.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• albatross
Leshy schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 09:00:
Ik vind deze lezing altijd een beetje naief.

Het probleem is, dat persoonlijke data, erm, persoonlijk is, en helemaal niet ingepikt zou mogen worden door MS e.a. (En eigenlijk al helemaal niets eens door hen gelezen zou mogen worden zonder toestemming). En een overtreding van de overeenkomst met hen niet meteen mag leiden tot het kwijtraken van de toegang tot je data. Stel een huurt een kluisje bij de bank, maar je hebt een tijdje de huur ervoor niet betaald. Dan zal de bank de faciliteit uiteraard gaan opzeggen, maar je krijgt uiteraard wel gewoon de inhoud van je kluisje terug. Waarom zou dat bij digitale data anders moeten wezen? Het blijft gewoon jou data. MS heeft uiteraard het recht de overeenkomst met jou op te zeggen, maar daar blijft het toch bij.

Je zou MS dus aan kunnen klagen voor het plegen van een onrechtmatige daad, maar dat ga je dus eigenlijk altijd verliezen, want ze hebben veel meer geld dan jij, en kunnen zich desnoods altijd beroepen op vage uitspraken als dat ze 'in het kader van het onderzoek, of de aard van de overtreding' niks kunnen meedelen. Dus moet er wetgeving komen, en zeer zware boetes (in de honderden miljoenen) bij overtreding. De macht van MS is zo groot op dit gebied, dat eigenlijk de EU als geheel op moet gaan treden. Met als gevolg 'Sowieso altijd je data terug (tenzij bij KP of iets dergelijks, maar dan nog wens ik, met naam en toenaam, te horen waar ik van beschuldigd wordt), hoor en wederhoor, en mogelijk beroep bij een onafhankelijke instatie.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@Dennism Nouja straks met Windows 11 lijkt een Microsoft account verplicht te zijn als je de home versie gebruikt.
Daarnaast is niet iedereen een beroepsmatige systeembeheerder o.i.d. en kun je niet van mensen verwachten dat ze alles zullen begrijpen.
Het zou mij niets verbazen dat er bij een heleboel mensen gewoon Onedrive aan staat, verbonden met hun privé MS account met alles erop en eraan en dat zij geen flauw benul hebben van het feit dat deze mogelijk bestanden synchroniseert met de cloud.
En dat gaat vast en zeker ook om ouders van jonge kinderen bijvoorbeeld, die ook wel eens wat ( onschuldige ) foto's van hen hebben en deze dan op hun PC zetten waardoor deze mogelijk worden gesynchroniseerd met de cloud.
We weten inmiddels allemaal wat voor consequenties dat kan hebben en het is veel te makkelijk om de schuld dan bij de eindgebruiker te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17:59
Ik wist niet dat bedrijven zoals Microsoft zo te werk gaan en direct overgaan tot blokkeren van je account zonder een waarschuwing te geven :/ Bij toeval via de frontpage hierover gelezen. Erg vervelend dat je niet te weten komt waar het precies aan ligt.

Voor de zekerheid heb ik maar alvast de volgende soort foto's verwijderd uit de cloud:
- Ingescande negatieven van mijn jeugdfoto's (zwemmen, intocht sinterklaas, baby);
- Sommige toegestuurde foto's en Meme's uit whatsapp groepen;
- Sommige strandfoto's van vakantie;
- Sommige foto's genomen in oorlogsmusea (hobby).

Ook bedankt voor de tip om de synchronisatie van foto's uit whatsapp groepen uit te zetten (dit stond nog aan).
Ik ben behoorlijk naïef geweest denkende dat het gebruiken van een aanbieder het beste is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Dennism schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:27:
[...]

Dit zal toch echt een keuze van jezelf zijn verwacht ik, ik heb zowel zakelijk als privé toch aardig wat Windows 10 installaties, maar nergens is Onedrive de standaard opslag locatie, sterker nog, ik gebruik het niet eens.

Mogelijk dat dit wel het geval is wanneer je kiest om in te loggen in Windows met een MS account, dat is namelijk een keuze die ik niet maak tijdens de installatie. Ik log gewoon in met een lokaal account (of zakelijk normaliter domain accounts) en gebruik mijn MS account alleen voor specifieke zaken, niet om in te loggen in Windows.
Ik heb effe wat nuancering aangebracht. Het is anno nu niet "gewoon" om - als je een verse installatie doet - een lokaal account aan te maken. Microsoft pusht je op alle mogelijke manieren naar een MS-account. En de gemiddelde nieuwe koper van een PC doet braaf wat de wizard voorschrijft. Enne... dat zakelijke account, dat is door je systeembeheerder al volledig van de juiste paden voorzien.

Er zijn twee manieren om inderdaad een keus te krijgen voor een lokaal account: de eerste is als je geen internetverbinding hebt (en de wizard vraagt eerst naar wifi, voordat je een account kunt aanmaken) en de tweede is Pro of duurder aanschaffen (en zelfs dan moet je opletten).

Dat jij het nooit hebt meegemaakt, neemt niet weg dat MS het wel probeert door te duwen...

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-05 21:59
Mx. Alba schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 11:29:
Ook heel interessant...

... which would enable the user to address the identified non-compliance.

Oftewel, de non-compliance moet ook identified zijn dus ze moeten je ook vertellen wat er mis is.
Identified betekent niet veel meer dan vastgesteld (door het platform, of een derde partij die een klacht indient), die conclusie kun je daar dus niet aan verbinden.

Maar waar je op doelt komt wel terug in de Digital Services Act, met name Artikel 15 is interessant:
Where a provider of hosting services decides to remove or disable access to specific items of information provided by the recipients of the service, irrespective of the means used for detecting, identifying or removing or disabling access to that information and of the reason for its decision, it shall inform the recipient, at the latest at the time of the removal or disabling of access, of the decision and provide a clear and specific statement of reasons for that decision.

(..)

(d) where the decision concerns allegedly illegal content, a reference to the legal ground relied on and explanations as to why the information is considered to be illegal content on that ground;

(e) where the decision is based on the alleged incompatibility of the information with the terms and conditions of the provider, a reference to the contractual ground relied on and explanations as to why the information is considered to be incompatible with that ground
Verder:
The information provided by the providers of hosting services in accordance with this Article shall be clear and easily comprehensible and as precise and specific as reasonably possible under the given circumstances. The information shall, in particular, be such as to reasonably allow the recipient of the service concerned to effectively exercise the redress possibilities referred to in point (f) of paragraph 2.
Ook Artikel 20 is voor hier relevant:
1. Online platforms shall suspend, for a reasonable period of time and after having issued a prior warning, the provision of their services to recipients of the service that frequently provide manifestly illegal content.
De kwalificatie manifestly is het benadrukken waard, omdat het bij de kwesties in dit topic waarschijnlijk juist om gevallen gaat die niet eens evident illegaal zijn.

In de toelichting staat ook nog een interessante noot ten aanzien van de recente Apple-ophef:
This Regulation does not provide the legal basis for profiling of recipients of the services with a view to the possible identification of criminal offences by online platforms.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Nu online
JohanNL schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:50:

We weten inmiddels allemaal wat voor consequenties dat kan hebben en het is veel te makkelijk om de schuld dan bij de eindgebruiker te leggen.
Het gaat natuurlijk ook niet om schuld, ik geef alleen dat er een keuze om Onedrive niet te gebruiken.

[ Voor 23% gewijzigd door Dennism op 06-08-2021 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Dennism schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:27:
[...]

Dat zal het verschil wellicht zijn. Log zelf wel in met een MS Account.

Maar het invoeren (of aanmaken) van zo'n account wordt tijdens de installatie ook als default / logisch gepresenteerd.

[ Voor 7% gewijzigd door alexbl69 op 06-08-2021 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Dennism schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:36:
[...]

Het gaat natuurlijk ook niet om schuld, ik geef alleen dat er een keuze om Onedrive niet te gebruiken.
De gemiddelde Tweaker heeft die keus... dat klopt. Maar de meeste mensen die nu een PC kopen, hebben die keus nauwelijks (zoals ik net al postte).
En zelfs Tweakers die die keus weloverwogen hebben gemaakt, kunnen (blijkens dit topic) toch ervaren dat MS een account toch op slot gooit.

me @ last.fm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Nu online
Jester-NL schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 16:52:
Maar de meeste mensen die nu een PC kopen, hebben die keus nauwelijks (zoals ik net al postte).
Dat klopt volgens mij niet. Dat Microsoft pushed naar MS accounts, zeker voor consumenten, is natuurlijk al langer bekend. Ze doen dit trouwens ook op andere apparaten, zo vraagt mijn Samsung telefoon regelmatig of ik onedrive wil gaan gebruiken omdat Samsung gaat stoppen met een bepaalde clouddienst (die ik niet gebruik), en Samsung nu een deal heeft met MS schijnbaar waarbij ik dan als gebruiker wat extra gratis capaciteit kan krijgen.

Dat zal ook niet ter discussie staan, maar zelfs als je inlogt met een MS account kan je onedrive bijvoorbeeld alsnog uitschakelen (via settings) of na installatie overstappen naar een lokaal account (dit laatste zal straks mogelijk met windows 11 home niet meer kunnen).

Maar de keuze heb je gewoon, dat veel mensen er niet voor kiezen (of zich er niet in verdiepen, wat ik echter niet gelijk stel aan geen keuze hebben) zal ook kloppen. Daarnaast zitten we hier op Tweakers.net, waar het niveau wat hoger zal liggen dan bij de gemiddelde consument.

Dat een MS account van een Tweaker ook gesloten kan worden lijkt me logisch, en ook niet ter discussie staan.

[ Voor 13% gewijzigd door Dennism op 06-08-2021 17:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• albatross
alexbl69 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 08:44:
[...]

Heerlijk toch?

De vraag of je toegang behoudt tot je privé gegevens wordt bepaald door een aantal Amerikaanse bedrijven die zich voor bepaling van die toegang baseren op steeds preutser wordende Amerikaanse mores aangaande seksualiteit en wat je nog 'mag' vinden en opslaan.

Accounts worden zonder opgave van reden afgesloten. De oorzaak? Je eigen kind bloot in bad? Of bij een intocht van Sinterklaas? Je komt het nooit te weten want niemand neemt de telefoon op.

Een zeer verontrustende ontwikkeling.
Wat ik iig bij Apple lees (uit het gelinkte document hierhoven), betreft het known Child Sexual Abuse Material. Dat it veel minder erg. Immers, hashes gemaakt van bij de FBI/NCMEC al bekende beelden van kinderen, daar zal een plaatje van jouw kind in bad niet bij zitten. Zelf hebben ze het over een kans van 1 op een triljoen op een false positive. En als dat inderdaad zo gaat, ben ik geneigd die superkleine kans te geloven.

Voorts laat Apple weten, dat ze iig zelf een handmatige inspectie verrichten voordat ze een report sturen naar NCMEC (National Center for Missing and Exploited Children). De gebruiker kan idd niet zien welk plaatje geflagged is, maar kan officieel wel beroep aantekenen.

Al-met-al krijg ik de indruk dat Apple iig een stuk nauwkeuriger, en correcter, omgaat met vermeende KP dan MS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
albatross schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 19:01:
De gebruiker kan idd niet zien welk plaatje geflagged is, maar kan officieel wel beroep aantekenen.
Dat beroep aantekenen kan bij MS dus ook wel, alleen met een succes percentage van nagenoeg nul. Zonder mensen met ervaring over dit proces bij Apple verloopt weet je dus niet of dit deel inderdaad beter is geregeld bij hun.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 363533

Lijkt mij verschrikkelijk om dit mee te maken. Sterkte aan ieder die dit overkomt.

De discussie volg ik al een tijdje maar heeft mij mede doen besluiten om helemaal niet meer van cloud diensten gebruik te maken als het even kan. Mail heb ik al gesplitst over 5 verschillende adressen en OneDrive en iCloud staan hier helemaal uit. Het enige waar ik achteraf wat spijt van heb is dat mijn Xbox account ook hangt aan een email adres die ik ook daadwerkelijk gebruik (niet intensief maar toch). Dat had ik achteraf ook aan een apart mail adres moeten hangen maar OK...

Het voelt een beetje alsof we terug in de tijd gaan door steeds meer zaken weer uit de Cloud te halen, maar misschien is achteruitgang in sommige gevallen beter dan vooruitgang. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• comecme
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:38
Ik ben eigenlijk naar twee dingen benieuwd, alhoewel ik vermoed dat niemand hier op het forum daar met zekerheid iets over kan zeggen.

Optie 1: ander account gebruiken
Ik maak een tweede Microsoft-account aan, en voeg die toe aan mijn Family en geef het toegang tot Office 365

Vervolgens gebruik ik dát account voor OneDrive.

Als Microsoft daar nou een bestand op zou vinden, zou dan alleen dát extra account worden geblokkeerd en dus mijn hoofdaccount nog steeds toegankelijk zijn?

Optie 2: Bestanden delen vanuit extra account
Extra account zoals hierboven. Vervolgens share ik vanuit dat extra account mijn bestanden met het hoofdaccount. Binnen het hoofdaccount kies ik om die gesharede folder toe te voegen aan mijn OneDrive.

Ik gebruik in die situatie wel gewoon het hoofdaccount op m'n PC voor OneDrive, maar de bestanden staan dan (lijkt mij) feitelijk op de onedrive van het extra account.

Wat zou er dan gebeuren als Microsoft iets vindt? Ik ben met name benieuwd of het uit kan maken dat ik de gesharede folder heb toegevoegd aan mijn OneDrive.

Ik heb bij optie 1 gemerkt dat je dan voor Office óók gebruik moet maken van het extra account. Als je een office-bestand opent vanuit Office dat is gekoppeld aan het hoofdaccount, maar de bestanden horen bij het andere account, Office aangeeft het bestand niet te kunnen uploaden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-05 09:59

copykat

Good copy isn't bad

comecme schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 16:43:
Ik ben eigenlijk naar twee dingen benieuwd, alhoewel ik vermoed dat niemand hier op het forum daar met zekerheid iets over kan zeggen.

Optie 1: ander account gebruiken
Ik maak een tweede Microsoft-account aan, en voeg die toe aan mijn Family en geef het toegang tot Office 365

Vervolgens gebruik ik dát account voor OneDrive.

Als Microsoft daar nou een bestand op zou vinden, zou dan alleen dát extra account worden geblokkeerd en dus mijn hoofdaccount nog steeds toegankelijk zijn?
ik meen te herinneren dat alle accounts gekoppeld aan t hoofd account, dus in de familygroup, geblokkeerd worden.
Optie 2: Bestanden delen vanuit extra account
Extra account zoals hierboven. Vervolgens share ik vanuit dat extra account mijn bestanden met het hoofdaccount. Binnen het hoofdaccount kies ik om die gesharede folder toe te voegen aan mijn OneDrive.

Ik gebruik in die situatie wel gewoon het hoofdaccount op m'n PC voor OneDrive, maar de bestanden staan dan (lijkt mij) feitelijk op de onedrive van het extra account.

Wat zou er dan gebeuren als Microsoft iets vindt? Ik ben met name benieuwd of het uit kan maken dat ik de gesharede folder heb toegevoegd aan mijn OneDrive.

Ik heb bij optie 1 gemerkt dat je dan voor Office óók gebruik moet maken van het extra account. Als je een office-bestand opent vanuit Office dat is gekoppeld aan het hoofdaccount, maar de bestanden horen bij het andere account, Office aangeeft het bestand niet te kunnen uploaden.
ik kan me niet aan de indruk onttrekken als beide account's van t zelfde ipadres komen dit ook een issue kan opleveren.

Sharing zou in principe een losse connectie moeten zijn maar zodra je iets openend in de shared folder (read only kan extra veiligeheid zijn) (bij account) in je "echte account" "overtreed" je dan ook niet de regels bij een gevlagde file? ergo ook een blokkade?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:06
Ik heb niet alles hierboven gelezen, maar wat de klap van een geblokkeerd account zou opvangen is dat je een vrij actuele backup hebt van al je data. Dat is niet alleen van toepassing op deze situatie (alles in de cloud), maar op alle vormen van data opslag. In dat geval gebruik je de cloud om snel en gemakkelijk bij je data te kunnen en de backup voor als onverhoopt je account wordt geblokkeerd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JohanNL
Renault schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:57:
Ik heb niet alles hierboven gelezen, maar wat de klap van een geblokkeerd account zou opvangen is dat je een vrij actuele backup hebt van al je data. Dat is niet alleen van toepassing op deze situatie (alles in de cloud), maar op alle vormen van data opslag. In dat geval gebruik je de cloud om snel en gemakkelijk bij je data te kunnen en de backup voor als onverhoopt je account wordt geblokkeerd.
Wellicht toch handig om wat meer te lezen dan, want hoe wil je de manier waarop een emailadres wordt gebruikt back-uppen? En je aankopen/Xbox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elling
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-11-2021
Hallo.
Ik ben hier nieuw op tweakers en heb deze topic gevonden.
Gisteren bij het opstaan had ik een melding dat mijn MS account vergrendeld is vanwege een verdachte inlogpoging uit de US.
Ik heb al 2x het formulier ingevuld om mijn account terug t krijgen, dit is al 2x geweigerd.
Ze vroegen mij om exacte mail adressen en onderwerpen op te sommen van recente emails. Dit heb ik exact gedaan maar zonder resultaat. Ik heb zelfs screenshots van deze mails op mijn smartphone.
Kan iemand mij helpen hoe ik mijn account kan terugkrijgen?

Hartelijk dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@Elling Als het goed is heb je een 2e mail adres opgegeven waar een code heen gaat en dan kun je daarmee je account vrijmaken.
Die vraag van het 2e account komt op een gegeven moment in de herstel procedure in beeld
als 2e-Ac*@hotmail.com als 2e-Account@hotmail je 2e account email adres zou zijn geweest....

Als je geen 2e account opgegeven hebt... .wat toch vrij gebruikelijk is... .dan weet ik het niet.

Een deel van de pijn kan opgevangen zijn als je hele goed lokale backups hebt van je email.

Als je dat ook niet hebt... ben je eigenlijk compleet afhankelijk van MS en kun je hooguit je maximaal positieve communicatie skills inzetten om het weer terug te krijgen.
Sterkte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaulPiraat
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-10-2021
Dag Tweakers,

Helaas ben ik ook een van de gedupeerde van het algoritme, en is ook mijn account sinds anderhalf jaar geblokkeerd door dit bedrijf. Ik ben op dit topic gestuit, en wat is het ontzettend frustrerend om alle reacties te lezen over de vele en gevarieerde onsuccesvolle pogingen van iedereen om de toegang terug te krijgen tot hun account en/of bestanden. De hoop dat dit mij nog gaat lukken is inmiddels volledig vervlogen..

De grote frustratie voor mij zit er op dit moment alleen nog in dat de betalingen voor mijn account wel door blijven lopen via automatisch incasso. Ik heb al verschillende pogingen gedaan om dit stop te zetten, maar het antwoord is daarbij dat je de betalingswijze uitsluitend kan wijzigen door in te loggen in het account. Dit is alleen niet mogelijk, aangezien het account geblokkeerd is. Ik zit dus vast, en betaal al anderhalf jaar voor een dienst waar ik geen gebruik van kan maken. Dit is mijn ogen ronduit crimineel..

Zijn er meer mensen die dit probleem hebben (gehad)? Weet iemand hoe dit opgelost kan worden?

Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

PaulPiraat schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:10:
De grote frustratie voor mij zit er op dit moment alleen nog in dat de betalingen voor mijn account wel door blijven lopen via automatisch incasso. Ik heb al verschillende pogingen gedaan om dit stop te zetten, maar het antwoord is daarbij dat je de betalingswijze uitsluitend kan wijzigen door in te loggen in het account. Dit is alleen niet mogelijk, aangezien het account geblokkeerd is. Ik zit dus vast, en betaal al anderhalf jaar voor een dienst waar ik geen gebruik van kan maken.
FWIW: je kunt bij je bank een incasso laten stoppen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulPiraat
F_J_K schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:12:
[...]

FWIW: je kunt bij je bank een incasso laten stoppen.
Dit heb ik geprobeerd. Echter gaven ze daar juist aan dat dat niet zomaar kan, en dat je het stopzetten van de betalingen echt via het bedrijf zelf moet regelen. Iets over een kastje en een muur...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

PaulPiraat schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:17:
[...]

Dit heb ik geprobeerd. Echter gaven ze daar juist aan dat dat niet zomaar kan, en dat je het stopzetten van de betalingen echt via het bedrijf zelf moet regelen. Iets over een kastje en een muur...
Nee, hoor. Even wat druk zetten. Bank mag niet toestaan dat er zonder jouw toestemming geïncasseerd wordt. Zo simpel is het.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulPiraat
Cyberpope schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:18:
[...]

Nee, hoor. Even wat druk zetten. Bank mag niet toestaan dat er zonder jouw toestemming geïncasseerd wordt. Zo simpel is het.
Helder, bedankt voor de super snelle hulp! De betalingen lopen trouwens wel via creditcard, ipv reguliere bank. Of zou dat geen verschil mogen maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-05 11:30

DataGhost

iPL dev

Ja dat maakt wel verschil, maar je moet aan je CC-maatschappij duidelijk maken dat je er niet met dat bedrijf uitkomt. Waarschijnlijk willen ze dan wat communicatie zien en daarna wordt het geblokkeerd. Anders kan je gewoon je hele creditcard laten blokkeren en een nieuwe aan kunnen vragen, is de incasso ook klaar. Ze kunnen herinneringen en aanmaningen sturen naar je geblokkeerde mailadres :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@PaulPiraat In Israel kun je wel telefonisch opzeggen....
Bel dat nummer eens en vertel dat je MS account geblokkeerd is en dat je dus niet via je account op kunt zeggen.
De kans is wrs nul dat ze je zo helpen, maar niet geschoten is altijd mis... Maar vraag ze op dat nummer dan iig om een ander direct telefoon nummer waar je wel geholpen kunt worden.
Sterkte.

[ Voor 27% gewijzigd door route99 op 28-10-2021 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaveFlash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-05 12:37

DaveFlash

Here's to the crazy ones

tja, microsoft wordt er niet aardiger op op deze manier, ik ben inmiddels volledig van cloud afgestapt en alles lokaal op DAS RAID, de macht van de multinationals wordt te groot.

nu ook weer met windows 11: nieuws: Windows 11 Pro-installatie gaat Microsoft Account vereisen

mijn god, als jonge ouders 1, in hun ogen onschuldige foto van de eigen kinderen maken en die beland in de one drive, dan is de kans groot dat er een csam-match wordt gemaakt door de cloud van ms, en hoppa: account weg, windows licenties weg, xbox aankopen gelokt en noem maar op...

[ Voor 58% gewijzigd door DaveFlash op 22-02-2022 13:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
Van de FP:

Microsoft moet blokkade Nederlands OneDrive-account opheffen van rechter

Een eerste stap. MS zal wel in beroep gaan, maar het begin is er.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanNL
Ik zie niet echt waarom ze in beroep zouden gaan, want volgens mij maakt Microsoft het allemaal niet zoveel uit m.b.t. de ' foute plaatjes '
Ze willen alleen niet bekend staan als dat bedrijf dat dit zou toestaan, ze kunnen zich echter nu beroepen op en verwijzen naar de rechter die er anders over denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 10:04

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik hoorde vanmorgen ook en realiseerde me dat als dit mij zou overkomen ik toch ook echt een groot probleem zou hebben. Ik heb wel een lokale backup, maar merk dat ik steeds sterker leun op gecentraliseerde cloud oplossingen (wel persoonlijik, niet voor delen etc).

Als de bedrijven dit met een pennestreek kunnen ontwrichten voel ik me daar een stuk minder veilig mee, dus ik ga kijken wat ik hiermee moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Het meest vervelende is dat die clouddiensten ook gekoppeld kunnen zijn aan andere diensten.
Zoals dus bij Microsoft; doei Onedrive = ook doei emailadres en postvak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
JohanNL schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:54:
Het meest vervelende is dat die clouddiensten ook gekoppeld kunnen zijn aan andere diensten.
Zoals dus bij Microsoft; doei Onedrive = ook doei emailadres en postvak.
En (zoals volgens mij ook eerder aangegeven in dit topic): doei tegen al je aangekochte spellen op Xbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16-05 16:33
superduper schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:45:
[...]

Ik hoorde vanmorgen ook en realiseerde me dat als dit mij zou overkomen ik toch ook echt een groot probleem zou hebben. Ik heb wel een lokale backup, maar merk dat ik steeds sterker leun op gecentraliseerde cloud oplossingen (wel persoonlijik, niet voor delen etc).

Als de bedrijven dit met een pennestreek kunnen ontwrichten voel ik me daar een stuk minder veilig mee, dus ik ga kijken wat ik hiermee moet doen.
Ik had de zelfde realisatie bij het lezen van het artikel.

Ik heb cq. 45 muziek productie projecten in mijn OD staan. Moet er niet aan denken als ik mijn toegang daartoe verlies. Dit weekend maar even een NAS aanschaffen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Weet iemand goeie backupsoftware die ook je cloud drives als BRON kan gebruiken? Veel tools kunnen er wel naar schrijven maar ik zie niet duidelijk welke een cloud drive juist kan backuppen naar een ext drive oid.

Ik weet dat je kan syncen en dat doe ik voor een aantal mappen waar ik veel in werk al wel, maar bv fotos of oudere projecten niet, maar die moeten natuurlijk wel in een backup zitten.

[ Voor 30% gewijzigd door superduper op 03-04-2024 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
superduper schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:19:
Weet iemand goeie backupsoftware die ook je cloud drives als BRON kan gebruiken? Veel tools kunnen er wel naar schrijven maar ik zie niet duidelijk welke een cloud drive juist kan backuppen naar een ext drive oid.

Ik weet dat je kan syncen en dat doe ik voor een aantal mappen waar ik veel in werk al wel, maar bv fotos of oudere projecten niet, maar die moeten natuurlijk wel in een backup zitten.
Je kan hiervoor bijv. rclone gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

synoniem schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:31:
[...]

Je kan hiervoor bijv. rclone gebruiken.
Aardige tool en die kan inderdaad een clouddrive naar lokaal copieren, maar echt slim is hij niet (bv geen incrementals etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0342
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:15
Ik functioneer als vrijwilliger bij een organisatie die computerhulp bied aan senioren. Nu is een persoon die ik frequent help jammer genoeg slachtoffer geworden van onterechte opheffing van zijn account, mogelijk door een onschuldige foto in Onedrive die aangemerkt door de algoritmes als pornografisch of misbruik makend materiaal van kinderen. We proberen dit nu aan te vechten maar we weten eigenlijk niet waar we moeten beginnen hiermee. We hebben al zowel digitaal als schriftelijk bezwaar gedaan zonder enige resultaat, en hebben deze vraag gesteld bij de Microsoft Community.

Hoe realistisch is de verwachting dat meneer zijn account terug krijgt of tenminste financieel vergoed wordt? Hij heeft zelfs recent nog zijn Office 365 verlengd namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Dirk0342 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 21:20:
Ik functioneer als vrijwilliger bij een organisatie die computerhulp bied aan senioren. Nu is een persoon die ik frequent help jammer genoeg slachtoffer geworden van onterechte opheffing van zijn account, mogelijk door een onschuldige foto in Onedrive die aangemerkt door de algoritmes als pornografisch of misbruik makend materiaal van kinderen. We proberen dit nu aan te vechten maar we weten eigenlijk niet waar we moeten beginnen hiermee. We hebben al zowel digitaal als schriftelijk bezwaar gedaan zonder enige resultaat, en hebben deze vraag gesteld bij de Microsoft Community.

Hoe realistisch is de verwachting dat meneer zijn account terug krijgt of tenminste financieel vergoed wordt? Hij heeft zelfs recent nog zijn Office 365 verlengd namelijk.
Zonder rechtsgang zou ik zeggen zo goed als kansloos.
Als er met creditcard of automatische incasso is betaald kun je het geld voor Office 365 wellicht nog terug laten storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:31
Dirk0342 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 21:20:

Helaas nihil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0342
Is er een manier om iemand daadwerkelijk te kunnen spreken bij Microsoft? Op het moment lijkt een aangetekende brief de enige manier om een menselijk respons te ontvangen van ze, en dat loopt aardig in de kosten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0342
JohanNL schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:34:
[...]

Zonder rechtsgang zou ik zeggen zo goed als kansloos.
Als er met creditcard of automatische incasso is betaald kun je het geld voor Office 365 wellicht nog terug laten storten.
Hoe realistisch is het dat ik mijn geld terug kan krijgen door een terugboeking? Meneer heeft een automatische incasso betaling gedaan afgelopen januari namelijk. Zou je misschien een suggestie kunnen doen hoe we dit realiseren. Er is namelijk 99 euro afgeboekt maar meneer heeft maar 2 maanden gebruik kunnen maken van zijn Office 365+Onedrive. Het lijkt me niet fair dat Microsoft zomaar weg kan lopen met het rest van het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Dirk0342 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 10:46:
[...]

Hoe realistisch is het dat ik mijn geld terug kan krijgen door een terugboeking? Meneer heeft een automatische incasso betaling gedaan afgelopen januari namelijk. Zou je misschien een suggestie kunnen doen hoe we dit realiseren. Er is namelijk 99 euro afgeboekt maar meneer heeft maar 2 maanden gebruik kunnen maken van zijn Office 365+Onedrive. Het lijkt me niet fair dat Microsoft zomaar weg kan lopen met het rest van het geld.
Binnen 56 dagen kun je deze zonder opgave van reden storneren binnen je online bankomgeving.
Langer dan 56 dagen afgeschreven, maar korter dan 13 maanden? Dan kun je een zogenaamde MOI procedure starten en krijg je het geld terug als er geen geldige machtiging is afgegeven.
https://www.betaalverenig...ij-een-onterechte-incasso
Als u van mening bent dat een bedrag ten onrechte van uw rekening is afgeschreven, omdat u geen machtiging via digitaal Incassomachtigen, via iDIN Ondertekenen of op papier heeft afgegeven, dan kunt u tot 13 maanden na de afschrijvingsdatum een verzoek indienen bij uw bank om dit te corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0342
JohanNL schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:48:
[...]

Binnen 56 dagen kun je deze zonder opgave van reden storneren binnen je online bankomgeving.
Langer dan 56 dagen afgeschreven, maar korter dan 13 maanden? Dan kun je een zogenaamde MOI procedure starten en krijg je het geld terug als er geen geldige machtiging is afgegeven.
https://www.betaalverenig...ij-een-onterechte-incasso

[...]
Zodra je een dienst zoals Onedrive afneemt dan ga je toch in principe automatisch akkoord met een machtiging? Hoe kan deze als niet geldig worden gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Dirk0342 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 10:37:
Is er een manier om iemand daadwerkelijk te kunnen spreken bij Microsoft? Op het moment lijkt een aangetekende brief de enige manier om een menselijk respons te ontvangen van ze, en dat loopt aardig in de kosten natuurlijk.
Microsoft wil absoluut niet bekend staan als een platform dat zoal kp faciliteert.
Daarom hebben ze ook zo'n automatisch systeem die bestanden flagged en de desbetreffende accounts sluit.
Cru gezegd, dat dit systeem soms fouten maakt, dat maakt ze niet zoveel uit.
Het doel is namelijk om te laten zien dat ze streng optreden, om o.a. belangenorganisaties tevreden te stellen en imagoschade te voorkomen.
De enige manier is vaak om het via de rechter ongedaan te maken.
Wat voor Microsoft ook prima is, want dan kunnen ze altijd verwijzen naar de uitspraak van een rechter, dat ze hieraan wel moesten voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:27
Dirk0342 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:52:
[...]

Zodra je een dienst zoals Onedrive afneemt dan ga je toch in principe automatisch akkoord met een machtiging? Hoe kan deze als niet geldig worden gezien?
Een machtiging is niet vorm vrij. Je moet zo'n kaart invullen of via je bankogeving. Dat eerste is lastig, dat tweede duur. Vaak zie je dat een bedrijf kiest voor niet meer dan een vinkje en een tekstje op de site. En als het bedrijf gewoon levert en de consument wil betalen, is dat eigenlijk niet een issue. Maar, als er opeens niet geleverd wordt, kan de consument wel actie ondernemen.
Paar jaar geleden kwam een failliete energieleverancier erachter wat voor effect dit heeft. Consumenten die nog geld tegoed hadden, hebben ongeldige machtiging kunnen inroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Dirk0342 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:52:
[...]

In principe wel als in een overeenkomst tussen jou en Microsoft.
Echter is dit niet altijd een geldige machtiging voor incassomachtigen, zoals staat beschreven op die site van Betaalvereniging Nederland.
Wat de meeste bedrijven doen, waarbij je enkel een checkbox aanklikt op een formulier met ' ik ga akkoord met de afschrijving van [rekeningnummer] ' is géén geldige machtiging en kun je binnen 13 maanden laten storneren.

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste