[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 81 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-09 00:31
kuwerti schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 06:55:
Goedemorgen. ik heb een synology DS 2415+ met de laatste dsm-versie.
Als ik naar de map shared folders ga en ik right-click op een shared folder dan is de optie 'encryption' grijs (niet beschikbaar) weet iemand hoe dat kan en hoe ik een bestaande shared-folder kan encrypten?
Maak je misschien gebruik van NFS? Ik weet dat dat niet samen gaat met encryption.
En het schijnt dat default shared folders niet encrypted kunnen worden: web, photo, music, video, surveillance, download, NetBackup. Probeerde je dit toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 23:13
ymoona schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:06:
[...]

Ik kwam deze setting nog tegen:
code:
1
2
3
Setttings > Apps > 3 dot menu > Special Access > Optimise Battery Usage

-- Turn this off for the app in question.

Zojuist aangezet, eens kijken of het nu beter gaat. Komt wellicht ook doordat standaard de S9 in battery saver mode staat
Juist, deze setting fixt het automatisch uploaden. Dus in totaal 3 settings die je moet doen (op Samsung) om automatische backups te hebben met Moments:

code:
1
2
3
4
Below is an example of how to allow applications to run in the background for Samsung devices.
1. In Settings >  Device Care > Battery > Select DS photo or Moments > ensure "put app to sleep" is disabled.
2. In Settings > Apps > Select DS photo or Moments > Battery > ensure "allow background activity" is enabled.
3. In Settings > Apps > 3 dot menu > Special Access > Optimise Battery Usage Turn this off for for Moments.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als ik naar de map shared folders ga en ik right-click op een shared folder dan is de optie 'encryption' grijs (niet beschikbaar) weet iemand hoe dat kan en hoe ik een bestaande shared-folder kan encrypten?
Je kunt alleen bij het aanmaken van een shared folder er voor kiezen dat het een encrypted folder wordt.
De enige oplossing is een nieuwe Shared Folder aanmaken en je data daarheen te kopierenen, dan wordt het automatisch encrypt.

Bestaande folder kun je niet encrypten.

Zoals @JdM corrigeerde, kun je via de edit functie een bestaande map encrypten.

[ Voor 9% gewijzigd door Ben(V) op 05-12-2020 10:56 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-09 22:14
Ik heb gisteren mijn DS920+ met 2x 4TB ontvangen en inmiddels draait deze naar volle tevredenheid. Nu heb ik nog een 2TB HDD in de kast liggen en die wil ik er nu aan toevoegen. Volgens de RAID calculator moet dat kunnen en zou ik dan van 4TB naar 6TB moeten gaan. Echter geeft de storage manager niet de mogelijkheid om de schijf aan het bestaande volume toe te voegen. Zie ik iets over het hoofd op klopt die RAID calculator niet? Ik maakt gebruikt van SHR met het btrfs bestandssysteem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:08

JdM

Humbled

Ben(V) schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:08:
[...]

Je kunt alleen bij het aanmaken van een shared folder er voor kiezen dat het een encrypted folder wordt.
De enige oplossing is een nieuwe Shared Folder aanmaken en je data daarheen te kopierenen, dan wordt het automatisch encrypt.

Bestaande folder kun je niet encrypten.
Kan toch wel
Je kunt een bestaande gedeelde map encrypten via "bewerken" en dan tabblad codering. Afhankelijk van de grootte van de map duurt het een X-tijd. Dat het lang kan duren word je door DSM voor gewaarschuwd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaan1o
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18-09 21:20
Vinze schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:31:
Ik heb gisteren mijn DS920+ met 2x 4TB ontvangen en inmiddels draait deze naar volle tevredenheid. Nu heb ik nog een 2TB HDD in de kast liggen en die wil ik er nu aan toevoegen. Volgens de RAID calculator moet dat kunnen en zou ik dan van 4TB naar 6TB moeten gaan. Echter geeft de storage manager niet de mogelijkheid om de schijf aan het bestaande volume toe te voegen. Zie ik iets over het hoofd op klopt die RAID calculator niet? Ik maakt gebruikt van SHR met het btrfs bestandssysteem.
Zo heb ik het nochtans ook wel gedaan. Begonnen met 2 x 3 TB en later nog 1 x 4 TB toegevoegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/seyBRkooSa-lc6SU5eVcsBYdYkY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WdNAyAfypp5g6Pp7k7vbzVNx.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Als je al die 2x4TB in gebruik hebt kun ja dat niet meer uitbreiden met kleinere disken.

Wat je had moeten doen was ofwel meteen met alle vier disken beginnen of eerst met de kleinere disken en dan uitbreiden met de grote.

Volumes kunnen enkel met gelijke of grotere disken uitgebreid worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Ben(V) op 04-12-2020 23:56 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Laatst online: 09:24
JdM schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 19:17:
[...]

Kan toch wel

[...]

Je kunt een bestaande gedeelde map encrypten via "bewerken" en dan tabblad codering. Afhankelijk van de grootte van de map duurt het een X-tijd. Dat het lang kan duren word je door DSM voor gewaarschuwd ;)
Inderdaad, via EDIT kan het wel. hij is nu trouwens al een uur de "checking available space" stap aan het uitvoeren met vrijwel geen voortgang..... kan dus wel heel erg lang duren zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 10:06
Ik heb afgelopen maand een DS920+ met 4x4TB als vervanging van een gekregen 509+ met uitbreidingsunit, en wil deze toekomstbestendig inrichten.
Normaliter zou ik uitgaan van een raid5 configuratie, maar begrijp ook dat je voor SHR kan kiezen.
Wat is in deze het meeste verstandige?

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Altijd SHR kiezen, dat is flexibeler.

Bij gelijke disken is het onder water precies hetzelfde, maar als je voor Raid kiest en je wilt later disken door grotere vervangen dan moet je eerst alle vier de disken vervangen voor je er ruimte bij krijgt.
Als je SHR kiest dan krijg je er al ruimte bij als je twee disken vervangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
  • Laatst online: 16-09 22:13
Iemand een oplossing voor mijn probleem?

Ik heb een AdGuard Home (of Pihole) draaien in Docker op mijn Syno.
Deze heb ik ingesteld met een MacVLAN. Alles werkt naar behoren behalve dat de Syno zelf de container niet kan bereiken.

Syno IP: 192.168.10.51
Docker container met MacVLAN: 192.168.10.11

Vanuit elk VLAN in mijn netwerk kan ik de IP van de container benaderen (192.168.10.11) maar doe ik dat vanaf de Syno dan werkt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:00
Omdat m'n NAS (4-bay) me nét iets te veel lawaai maakt in de kamer waar hij staat, wil ik deze eigenlijk voorzien van wat stukjes vilt op de tray-sliders en als het even kan een soort geluiddempende voetjes (of mat)

Mensen hier ervaringen met dat laatste? Ik heb momenteel een stuk foam eronder (die waarin de NAS verpakt zat :P ), werkt best goed!, maar dit begint na een tijdje in te deuken waardoor de effectiviteit afneemt.. Rubbervoetjes lijken me weer te hard. Misschien een soort van bubbeltesplastic-mat? (maar dan wat pro'er :P)

HIj staat in het zicht dus het moet er wel enigszins netjes uitzien. ^^

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow771
WRT54G schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:47:
Iemand een oplossing voor mijn probleem?

Ik heb een AdGuard Home (of Pihole) draaien in Docker op mijn Syno.
Deze heb ik ingesteld met een MacVLAN. Alles werkt naar behoren behalve dat de Syno zelf de container niet kan bereiken.

Syno IP: 192.168.10.51
Docker container met MacVLAN: 192.168.10.11

Vanuit elk VLAN in mijn netwerk kan ik de IP van de container benaderen (192.168.10.11) maar doe ik dat vanaf de Syno dan werkt het niet.
Ik heb je hier eerder voor 'gewaarschuwd':
Shadow771 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:44:
EDIT2: Wil je dat je NAS ook gebruik kan maken van AdGuard Home DNS? Met MACVLAN gaat dat niet zomaar en zijn er ook wat aanpassingen nodig. Ook aan je docker network want ik zie dat daar maar 1 IP address in past.
Kijk hier maar even:
https://www.synoforum.com...h-docker.2720/#post-12587

Je loopt nu denk ik alleen tegen het probleem aan dat je MACVLAN maar 1 host kan bevatten:
WRT54G schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:35:
Nu heb ik netjes middels CLI een MacVLAN gemaakt:
code:
1
docker network create -d macvlan --subnet=192.168.20.0/24 --gateway=192.168.20.1 --ip-range=192.168.20.50/32 -o parent=ovs_eth0 pihole_network
Ik heb mijn 192.168.1.192 t/m 192.168.1.222 IP range voor mijn Docker MACVLAN netwerk vrij gelaten in DHCP, en zo mijn Docker netwerk aangemaakt:

code:
1
sudo docker network create -d macvlan --subnet=192.168.1.0/24 --ip-range=192.168.1.192/27 --gateway=192.168.1.1 -o parent=ovs_eth0 --aux-address='myNAS=192.168.1.3' --aux-address='HOST=192.168.1.193'  --aux-address='GW=192.168.1.192' physical_network_noproxy

Dus er passen 30 IP addressen in dit docker netwerkje, ipv maar 1tje.

En onderstaand (zoiets) moet je dan hebben: deze script word in mn task scheduler elke keer utigevoerd bij bootup:
code:
1
2
3
4
ip link add internal-vlnet link ovs_eth0 type macvlan  mode bridge
ip addr add 192.168.1.193/32 dev internal-vlnet
ip link set internal-vlnet up
ip route add 192.168.1.192/27 dev internal-vlnet

Hiermee krijgt de NAS (aka de 'docker host') een 2e interface in de fysieke netwerk, en via dit Interface kan ie wel praten in het macvlan docker netwerk. Het is een slordige maar helaas noodzakelijke work-around door Linux beperkingen. Bijv in AdGuard zie ik als mijn NAS een dns query doet dan het vanaf IP address 192.168.1.193 komt, ipv zn andere oorspronkelijke IP adres op het fysieke netwerk.

Daarom ben ik van mening om nooit macvlan networks te gebruiken tenzij het echt nodig is.

[ Voor 5% gewijzigd door Shadow771 op 07-12-2020 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Thanks voor de uitgebreide uitleg!
Ik ga het op mijn gemak straks eens even checken.

Uit eindelijk denk ik dat het wellicht makkelijker/beter is om gewoon via Synology Virtual Machine Manager een kleine Debian server op te zetten en daar AdGuard of Pihole op te gooien.

[ Voor 52% gewijzigd door WRT54G op 07-12-2020 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 12:08

Ravhin

no <root>...

SmiGueL schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:54:
Omdat m'n NAS (4-bay) me nét iets te veel lawaai maakt in de kamer waar hij staat, wil ik deze eigenlijk voorzien van wat stukjes vilt op de tray-sliders en als het even kan een soort geluiddempende voetjes (of mat)

Mensen hier ervaringen met dat laatste? Ik heb momenteel een stuk foam eronder (die waarin de NAS verpakt zat :P ), werkt best goed!, maar dit begint na een tijdje in te deuken waardoor de effectiviteit afneemt.. Rubbervoetjes lijken me weer te hard. Misschien een soort van bubbeltesplastic-mat? (maar dan wat pro'er :P)

HIj staat in het zicht dus het moet er wel enigszins netjes uitzien. ^^
Ik heb die van mij op audio foam gezet en dat scheelt echt bulten. Je kan dat natuurlijk er wat gelikter uit laten zien door het af te werken. Bij mij staat-ie in een kast en wordt in een hoek van 90 graden 'ingepakt'. De ventilatie-openingen zijn uiteraard niet afgedekt.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtern15
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-08 13:50
Beste Twearkers,

Al geruime tijd gebruik ik naar tevredenheid een Google mini om middels spraak commando diverse zaken in mijn huis aan te sturen. Sinds vandaag heb ik ook de Google Nest Hub thuis staan en ben ik wat zoekende om de volgende werkend te krijgen:

Synology surveillance camera:
Ik zou middels een stem commando mijn Hikvison camera stream willen visualiseren op het scherm van mijn Google Nest Hub. De Hikvision camera is gekoppeld via mijn Nas, een Synology DS214+. Ik kan echter nergens vinden hoe ik deze 'stream' eenvoudig kan opzetten voor weergave op een Google apparaat. Iemand ervaring of tips om dit te realiseren?

Alvast vriendelijk dank voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
@WRT54G
Je wilt/kunt niet op je router de DNS server laten verwijzen naar de Pi-hole op de Synology?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WRT54G
kraades schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:34:
@WRT54G
Je wilt/kunt niet op je router de DNS server laten verwijzen naar de Pi-hole op de Synology?
Ja dat zou idd wel kunnen maar dan zie ik niet de aanvragen (netjes) terug in AdGuard/Pihole van mijn Synology en al zijn containers...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DHCP op je router uitzetten en die pi-hole DHCP server laten zijn en in de pi-hole de router als DNS gebruiken.

Zo krijgen al je DHCP clients automatisch de pi-hole als DNS server die dan filtered en de rest doorstuurt naar je router die op zijn beurt weer een DNS server van je provider gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Probleem is dat ik meerdere VLAN's gebruik en dus meerdere DHCP (per VLAN) heb.
Dit gaat prima op de pfSense box maar ben bang dat het het Pihole of Adguard niet gaat werken.

Maar goed, ik kan ook gewoon een kleine VM maken op mijn Syno met Virtual Machine Manager.
Dat lijkt me een betere optie in deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
WRT54G schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:01:
Uit eindelijk denk ik dat het wellicht makkelijker/beter is om gewoon via Synology Virtual Machine Manager een kleine Debian server op te zetten en daar AdGuard of Pihole op te gooien.
Dit kan ook ja. Vind ik wel een beetje een 'heavy-weight' oplossing, maar that'll work. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Ja snap wat je bedoeld.
Het is niet dat ik Virtual Machine Manager alleen voor AdGuard of Pihole draai.
Er komt sowieso een andere VM op te draaien dus VMM is al aanwezig op mijn Syno.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan kun je ook voor iedere vlan een eigen pi-hole opzetten en als dhcp server voor dat vlan gebruiken.

Al vind ik over het algemeen vlan's in een thuissituatie volkomen overkill, maar ieder zijn voorkeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:04
MdO82 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 19:13:
Ik loop even vast en hopelijk kan iemand mij hier een hint of tip geven :)

Ik maak een backup van mijn raspberry naar mijn diskstation
Dat doe ik volgens de volgende tutorial

http://guficulo.blogspot....rry-pi-automatically.html

Dit heeft altijd gewerkt nu is het echter zo dat ik van de week ben overgestapt naar een andere provider en mijn interne netwerk nu een ander ip-adres heb.

Daardoor werkt mijn backup niet meer.
Logisch natuurlijk het script kijkt naar het verkeerde ip-adres.

Dus ik dacht even opnieuw instellen en we gaan weer verder.

Echter wil het niet lukken.
Ik heb de stappen nu zover dat ik via de raspberry een ssh sessie kan maken naar mijn diskstation en andersom.

Echter blijf ik de volgende foutmelding houden in mijn logs.
code:
1
2
3
4
Host key verification failed.
rsync error: unexplained error (code 255) at io.c(687) [Receiver=3.0.9]

Ik vermoedde dat ik dan iets verkeerd had gedaan en dat mijn known-host niet goed was, maar hoe vaak ik het ook opnieuw instel ik blijf deze melding houden.

Iemand een idee of tip ?
Ik ben nog even verder gaan zoeken op mijn "probleem"
Bleek dus achteraf iets redelijk simpels te zijn 8)7

Ik kwam in een andere thread de opmerking tegen om het volgende commando uit te voeren
ssh -v <ip van raspberry> /bin/true

Dat gaf de volgende uitkomst
debug1: Authentications that can continue: publickey,password
debug1: Next authentication method: publickey
debug1: Offering RSA public key: /var/services/homes/Pi/.ssh/id_rsa
debug1: Trying private key: /var/services/homes/Pi/.ssh/id_dsa
debug1: Trying private key: /var/services/homes/Pi/.ssh/id_ecdsa
debug1: Trying private key: /var/services/homes/Pi/.ssh/id_ed25519
debug1: Next authentication method: password
Pi@192.168.1.120's password:
Permission denied, please try again.
Permission denied, please try again.
debug1: No more authentication methods to try.
Permission denied (publickey,password).

Probleem wat ik dus aan het doen was ik probeerde hier verbinding te maken met een normale user vanaf de Synology.

nadat ik eerst sudo -s had gedaan om in te loggen als root op de synology hebben we het wel voor elkaar.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
receiving incremental file list
./
bin/
bin/bash
bin/bunzip2
bin/busybox
bin/bzcat
bin/bzcmp -> bzdiff
bin/bzdiff
bin/bzegrep -> bzgrep
bin/bzexe
bin/bzfgrep -> bzgrep
bin/bzgrep
bin/bzip2

Doordat ik telkens de volgende foutmelding kreeg was ik even op het verkeerde been gezet :P
Ik was hierdoor teveel op mijn know_host file gefocust.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

Ik heb sinds vandaag twee drive cache failures. Allebei binnen 1 seconde van elkaar. Dat lijkt mij raar, heeft iemand een idee voordat ik de caches uitschakel en blind vervang?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AOS75S0ft0MLWzvVpzQk6Rmb0po=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AtOtKsBwnbg6MXVlMY1HiNNQ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7HSlSGEXSL8DV-140yIy3vjxWNA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RrKdKAYdpk3VbcuShz35Fw0h.png?f=user_large

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
M2M schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:35:
Ik heb sinds vandaag twee drive cache failures. Allebei binnen 1 seconde van elkaar. Dat lijkt mij raar, heeft iemand een idee voordat ik de caches uitschakel en blind vervang?
Ik had dan die 2 SSD's eruit gehaald en even apart op mijn eigen desktop even aangesloten via een USB adapter en nog eens een SMART test laten draaien om te verifiëren of er echt iets mee aan de hand is.

Misschien ligt het probleem aan de bus in de NAS, als beide SSD's toevallig door dezelfde bus aangestuurd worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Klinkt bekend hierboven he @Peule_P ?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

Ik ben blijkbaar niet de enige;

https://www.reddit.com/r/..._cache_failing_in_1_year/

Ik heb de RW cache eruit gegooid maar zolang de SSD's 0x4 als SMART waarde teruggeven, zal er ook geen nieuwe cache van gemaakt kunnen worden. Als ik zo een beetje rond google lijkt er met de SSD's weinig aan de hand te zijn en wordt het meestal gegooid op een slechte SMART interpretatie.

Even in mijn computer zetten zit er echter niet in aangezien ik dan de waterkoeling moet ontmantelen om bij de SSD locaties te komen. Ik denk dat ik eens een mailtje ga sturen richting Samsung

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:37
Ik stel mijn vraag nog even een keer, want ben er na een week nog steeds niet uit!

Weet iemand toevallig of het mogelijk is om een remote backup te maken met reverse proxy op de Synology?

Ik gebruikte heel lang de standaard mijnnas.synology.me DDNS, maar ben over gegaan op een eigen domeinnaam. Nu heb ik een CNAME aangemaakt hyper.mijnserver.nl, maar wat ik ook doe, ik krijg maar geen connectie met de server.

Ik heb ook andere zaken via de reverse proxy lopen, en die kan ik allemaal prima benaderen.
Dus reverse proxy werkt gewoon, poorten 443 en 80 staan open, maar hij blijf maar op offline staan in de Hyperbackup.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhrQLt7_7QSUslBSsl7-dqBDmYA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NsNfE3wnI9789abfaGjBmrqM.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Wachten... op 07-12-2020 22:58 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Wachten... schreef op maandag 7 december 2020 @ 22:57:
Ik stel mijn vraag nog even een keer, want ben er na een week nog steeds niet uit!

Weet iemand toevallig of het mogelijk is om een remote backup te maken met reverse proxy op de Synology?

Ik gebruikte heel lang de standaard mijnnas.synology.me DDNS, maar ben over gegaan op een eigen domeinnaam. Nu heb ik een CNAME aangemaakt hyper.mijnserver.nl, maar wat ik ook doe, ik krijg maar geen connectie met de server.

Ik heb ook andere zaken via de reverse proxy lopen, en die kan ik allemaal prima benaderen.
Dus reverse proxy werkt gewoon, poorten 443 en 80 staan open, maar hij blijf maar op offline staan in de Hyperbackup.

[Afbeelding]
Geen antwoord, maar heb ooit iets soortgelijks geprobeerd met RDP en dat kreeg ik ook niet voor elkaar. Ik denk omdat die poorten die je wil gebruiken gereserveerd zijn voor http(s) verkeer, en dat ga je er niet overheen sturen in dit geval. Ik ben benieuwd of je dit opgelost krijgt.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow771
Wachten... schreef op maandag 7 december 2020 @ 22:57:

[Afbeelding]
Hier is al op geantwoord:
DukeBox schreef op donderdag 3 december 2020 @ 23:10:
[...]

Omdat het geen HTTP protocol is.
Shadow771 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 00:26:
Het is ook geen HTTPS protocol....
De Synology Reverse Proxy GUI kan alleen overweg met de HTTP(S) protocol op de 7e laag van het OSI model.

Als je dit wilt reverse proxy'en, dan moet je dit vanaf de 4e laag doen vanaf het OSI model. Dit kan met NGINX (waar DSM op draait), maar ik zou niet in de nginx config klooien waar DSM zelf op draait. Je kan dan beter een aparte nginx instance opzetten via een Docker container, en vandaar kan je in de nginx.conf een stream {} block aanmaken en zo je verkeer door routeren.

Btw: HyperBackup praat op port 6281 . Niks gaat over port 443.
Sp33dFr34k schreef op maandag 7 december 2020 @ 23:14:
Geen antwoord, maar heb ooit iets soortgelijks geprobeerd met RDP en dat kreeg ik ook niet voor elkaar. Ik denk omdat die poorten die je wil gebruiken gereserveerd zijn voor http(s) verkeer, en dat ga je er niet overheen sturen in dit geval. Ik ben benieuwd of je dit opgelost krijgt.
Dat klopt. RDP gaat ook niet werken via Synology Reverse Proxy UI. Ook dit moet je vanaf layer4 proxy'en.

[ Voor 13% gewijzigd door Shadow771 op 07-12-2020 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Sp33dFr34k schreef op maandag 7 december 2020 @ 23:14:
[...]

Ja ik heb echt werkelijkwaar geen idee, Ik ben er eerder op gewezen dat het hyperbackup niet in http(s) praat. Maar vraag me dan af hoe je dit voor elkaar kan krijgen, heel de reden van reverse proxy, is tenslotte dat niet je meer poorten in je router open hoeft te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Shadow771 schreef op maandag 7 december 2020 @ 23:21:
[...]

Hier is al op geantwoord:

[...]

[...]

De Synology Reverse Proxy GUI kan alleen overweg met de HTTP(S) protocol op de 7e laag van het OSI model.

Als je dit wilt reverse proxy'en, dan moet je dit vanaf de 4e laag doen vanaf het OSI model. Dit kan met NGINX (waar DSM op draait), maar ik zou niet in de nginx config klooien waar DSM zelf op draait. Je kan dan beter een aparte nginx instance opzetten via een Docker container, en vandaar kan je in de nginx.conf een stream {} block aanmaken en zo je verkeer door routeren.

Btw: HyperBackup praat op port 6281 . Niks gaat over port 443.
Dank voor je reactie, er was inderaad kort gezegd dat het niet over http(s) ging, maar verder helemaal geen uitleg, dus vandaar dat ik het nog een keer aanhaalde. Wellicht voor anderen ook weer handig.

Wat jij echter uitlegd is voor mij een stap te ver/ingewikkeld ben ik bang. Als ik het dus goed begrijp, dan zit er niks anders op dan nog een poort te openen? Zou wel jammer zijn, maar is dan helaas niet anders!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow771
Wachten... schreef op maandag 7 december 2020 @ 23:25:
Wat jij echter uitlegd is voor mij een stap te ver/ingewikkeld ben ik bang. Als ik het dus goed begrijp, dan zit er niks anders op dan nog een poort te openen? Zou wel jammer zijn, maar is dan helaas niet anders!
Tenzij iemand anders met een ander idee komt. Maar idd het is of nog een port openen, of je deploy't een aparte nginx container met deze nginx.conf die ik zojuist voor je uitgetikt heb wat denk ik aan je wensen voldoet:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
worker_processes auto;

events {
    worker_connections 2048;
}

# Error log goes to console output (we run inside a Docker container)
error_log  /var/log/nginx/error.log warn;
pid        /var/run/nginx.pid;

# layer4 stream to HyperBackup port

stream {
  map $ssl_preread_server_name $name {
      # Below is what nginx tries to fetch out of the NSI to see what the client is trying to connect to
      hyper.mijnserver.nl hyperbk;
      default                default;
    }

# add upstream for portainer and nas if default doesn't handle it. On asecond though: creating an upstream for a single target doesn#t make much sense. You should be able to safely replace the second default in the prepread block with localhost:8443.
    upstream default {
        server nas1.jedomain.net:5001;
    }
    upstream hyperbk {
        server 192.168.1.100:6281;
    }
    server {
        listen 443;
        proxy_pass $name;
        ssl_preread on;
    } 

}

Hier ben ik vanuit gegaan dat je port 443 op je router dan forward op zo'n manier dat het uitkomt aan de docker container.
Wachten... schreef op maandag 7 december 2020 @ 23:22:
Maar vraag me dan af hoe je dit voor elkaar kan krijgen, heel de reden van reverse proxy, is tenslotte dat niet je meer poorten in je router open hoeft te zetten.
Dat klopt dus deels. Maar via de Syno GUI kan je dus alleen layer7 zaken instellen. Alleen HTTP(S) protocol dus. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Shadow771 op 07-12-2020 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Shadow771 schreef op maandag 7 december 2020 @ 23:33:
[...]

Tenzij iemand anders met een ander idee komt. Maar idd het is of nog een port openen, of je deploy't een aparte nginx container met deze nginx.conf die ik zojuist voor je uitgetikt heb wat denk ik aan je wensen voldoet:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
worker_processes auto;

events {
    worker_connections 2048;
}

# Error log goes to console output (we run inside a Docker container)
error_log  /var/log/nginx/error.log warn;
pid        /var/run/nginx.pid;

#vpn

stream {
  map $ssl_preread_server_name $name {
      # Below is what nginx tries to fetch out of the NSI to see what the client is trying to connect to
      hyper.mijnserver.nl hyperbk;
      default                default;
    }

# add upstream for portainer and nas if default doesn't handle it. On asecond though: creating an upstream for a single target doesn#t make much sense. You should be able to safely replace the second default in the prepread block with localhost:8443.
    upstream default {
        server nas1.jedomain.net:5001;
    }
    upstream hyperbk {
        server 192.168.1.100:6281;
    }
    server {
        listen 443;
        proxy_pass $name;
        ssl_preread on;
    } 

}

Hier ben ik vanuit gegaan dat je port 443 op je router dan forward op zo'n manier dat het uitkomt aan de docker container.
Onwijs bedankt voor je tijd/moeite.
Ik heb er alleen te weinig verstand van om te zeggen of dit 'veiliger' of 'beter' is dan een poort te openen?

En begrijp ik het goed dat als ik een reverse proxy aanmaak van poort 443 naar poort 8443, dat hij dan op deze container uit komt en het script oppakt? Of begrijp ik het dan echt verkeerd?

Ik kan het dan wellicht wel eens proberen. Ik ben benieuwd of iemand me dan kan vertellen of dit inderaad een betere en veiligere manier is, of dat ik toch beter een poort open kan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Wachten... schreef op maandag 7 december 2020 @ 23:47:
En begrijp ik het goed dat als ik een reverse proxy aanmaak van poort 443 naar poort 8443, dat hij dan op deze container uit komt en het script oppakt? Of begrijp ik het dan echt verkeerd?
Heb je het hier weer over de Synology Reverse Proxy UI? Dan begrijp je het verkeerd. De Syno RP moet voor dit buitenspel gezet worden als je wilt bereiken wat je wilt bereiken.
Wachten... schreef op maandag 7 december 2020 @ 23:47:
Ik heb er alleen te weinig verstand van om te zeggen of dit 'veiliger' of 'beter' is dan een poort te openen?
Hoe minder poorten open, hoe veiliger. Of het 'beter' is ligt eraan of je ermee bereikt wat je wilt bereiken.
De vraag wat ik nu alleen niet voor je kan beantwoorden is: of het werkt..? Ik heb dit niet getest namelijk, want ik gebruik HyperBackup Vault niet.

[ Voor 33% gewijzigd door Shadow771 op 08-12-2020 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtua
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-09 21:19
Shadow771 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:02:
[...]

Dus op je NAS zet je een OpenVPN verbinding naar een andere bron op? Dan zou dit kunnen kloppen ja. Anders moet je op de 1 of andere manier via die VPN lijn weer op je NAS komen als je buiten je netwerk kan... Als dit iets van NordVPN ofzo is dan kan je dit vergeten..
Opgelost,open VPN maakte een ip aan op me DNS,dat handmatig veranderen naar de ip van de provider en alles werkt weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark184
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 22:25
De nieuwe DSM 7.0 Beta is uitgekomen. Download is erg traag.
Afbeeldingslocatie: https://prerelease.synology.com/en-global/download/dsm70_beta
21-series:

DS1621xs+, DS1621+
20-series:

FS6400, DS1520+, FS3600, SA3400, DS620slim, SA3600, RS820RP+, DS420+, DS720+, DS920+, FS3400, DS220+, RS820+, SA3200D, DS220j, DS420j, DS120j
19-series:

DS419slim, DS119j, RS1219+, RS1619xs+, DS1819+, DS2419+, RS819, DS1019+
18-series:

DS218play, DS218, DS418, RS818+, RS818RP+, FS1018, DS218+, DS418play, DS918+, DS218j, RS3618xs, DS3018xs, DS1618+, RS2818RP+, DS118, DS418j, RS2418+, RS2418RP+, DS718+
17-series:

RS18017xs+, DS1517, DS1817, DS1517+, DS1817+, DS3617xs, RS3617xs, RS3617RPxs, FS3017, RS4017xs+, RS3617xs+, RS217, FS2017
16-series:

DS216play, DS916+, DS116, DS216, RS2416+, RS2416RP+, DS216j, DS416slim, DS216+, DS216+II, DS416play, DS716+II, RS18016xs+, DS416, RS816, DS416j, DS716+, DS216se
15-series:

RC18015xs+, DS715, DS115j, DS115, DS215j, DS1515+, DS2415+, RS815RP+, DS3615xs, DS215+, DS415+, RS815+, DS1815+, DS1515, DS2015xs, DS415play, RS815
14-series:

DS114, DS414slim, DS414, DS214se, RS3614RPxs, RS814, DS214+, RS3614xs, RS3614xs+, RS814+, DS214play, RS814RP+, RS2414+, RS2414RP+, DS414j, DS214, RS214
13-series:

DS213j, RS10613xs+, RS3413xs+, DS2413+, DS1813+, DS1513+, DS713+
Others:

VirtualDSM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:10
Voor diegene die het niet aandurven maar wel benieuwd zijn.

Je kunt als demo inloggen

https://demo.synology.com/en-global/dsm#dsm70beta

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Quakie schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:48:
Voor diegene die het niet aandurven maar wel benieuwd zijn.

Je kunt als demo inloggen

https://demo.synology.com/en-global/dsm#dsm70beta
Of installeren als test VM.

(Beta OS nooit uitrollen in een prod omgeving zeg ik maar erbij)

[ Voor 6% gewijzigd door Shadow771 op 08-12-2020 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophoben
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-09 16:16
Iemand al DSM7.0 geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:21
yup, had ook random errors (IO error, bad sector) op mijn WD Reds, alle SMART waardes en extended tests zijn echter prima dus weet het ook niet meer met dat ding :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb bijna 3 jaar een Synology 918+ en hij is voor 70% vol. Alleen ik heb niet echt de indruk dat ik de laatste tijd veel documenten heb verplaatst. Maar hij staat nu al weken lang op indexeren. Dat had ik toen ik 3 jaar geleden ging configueren ook maar dat is logisch omdat alle documenten geindexeerd moeten worden. Sindsdien heb ik alleen bestanden toegevoegd.

Wat ik erop gebruik
-Homebridge
-Alle foto's staan erop(Moments)
-Plex (voor films en series)
-Losse documenten

Zit die in een loop? Want na een paar weken lijkt het me wel zaak dat die ooit een keer klaar is. Ik zie ook geen vooruitgang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOVT3MWziYNVcG_b3DwV_2gEX4g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vwlORvJEtTKMKepckCAiUcxt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Verwijderd schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:31:
ook maar dat is logisch omdat alle documenten geindexeerd moeten worden. Sindsdien heb ik alleen bestanden toegevoegd.
Ik vind het indexeren van Synology verschikkelijk en ik pleur het lekker uit. Scheelt veel CPU.
Heb je het echt nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dacht altijd dat indexeren het zoeken naar bestanden veel soepeler en sneller maakt (beetje zoals Spotlight op de Mac). Maar echt vaak gebruik ik dat niet. Wat zijn nog meer de voordelen van indexeren? Want anders zet ik het inderdaad gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Ik zag dat mijn VMM package te oud was om de DSM 7 beta te installeren. Omdat ik een niet ondersteund Synology model heb (DS716+) was dit een oude VMM versie die geen btrfs file system nodig heeft.

Daarom wil ik maar eens mijn file system omzetten van ext4 naar btrfs zodat ik de laatste VMM kan installeren en vervolgens hiermee de DSM 7 beta.

Ik gebruik eigenlijk alleen Docker en heb dus weinig instellingen, dus ik wil een volledige Factory Reset uitvoeren (via Control Panel). Dit betekent dat zowel DSM als de data wordt verwijderd.

Edit: DSM opnieuw instellen is mij nu teveel werk; dan is het toch een kwestie van ext4 volume verwijderen en opnieuw aanmaken als btrfs en hierna de data terugzetten?

Ik heb een dubbele Hyper Backup en nog een plain kopie dus het moet goed gaan! :)

Voordat ik op de knop druk... Mis ik nog iets?

[ Voor 42% gewijzigd door technorabilia op 08-12-2020 12:15 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!
M2M schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:35:
Een ssd cache voor een thuis Nas is niet heel erg nuttig, maar als je dat toch wilt doen moet je een SLC type nemen want consumer SSD's hebben een veel te kleine levensduur om als cache te dienen.

Zie dit overzicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v3j-u5psOhZUi3qLZsKNbjz6zn8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pUA1O01aX0KW75Uu5e95AB5p.jpg?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door Ben(V) op 08-12-2020 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:00
Ben(V) schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:55:
[...]

Een ssd cache voor een thuis Nas is niet heel erg nuttig, maar als je dat toch wilt doen moet je een SLC type nemen want consumer SSD's hebben een veel te kleine levensduur om als cache te dienen.

Zie dit overzicht.

[Afbeelding]
4000x 256GB = alsnog 1000TB aan writes. :P
Dus mocht je al élke dag 100GB wegschrijven zou een 256GB SSD volgens de tabel alsnog 30 jaar meegaan.. me dunkt. 8)

PS: Deze test @ h.info zegt ook wel genoeg over de levensduur denk ik. :)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FORZAM
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-09 15:32
Bij voorbaat m'n excuses, maar de hele reden om voor een Synology te gaan zou "It just works" zijn, dus vandaar ook deze basic vragen:

Huidige situatie:
Ik heb al Jaren een Iomega IX2 2-bay NAS met 2x een 4TB Seagate Desktop HDD erin in Raid 1.
Deze dient 100% alleen als mediaserver Voor maximaal 2 schermen tegelijkertijd.
Alle scripts/software/... draaien vanop een Pi, omdat de IX2. Dit ga ik ook gewoon zo houden.

De data die op deze NAS staat is niet belangrijk, en ik heb hier dus ook geen off-site backup van, maar deze vind ik ook niet nodig.

Tijd is wel een issue, dus als ik deze data kwijt zou zijn door een disk-failure, waarop ik al het materiaal opnieuw moet gaan rippen, wil ik dit wel gerust afdekken door een tweede identieke drive te kopen.

Mijn Plan:
- Synology DS420J kopen
- 2X Western Digital Elements 10TB kopen en drives shucken
- Deze in SHR installeren

Als ik het goed heb, heb ik op deze manier:

10TB beschikbaar, en als een drive faalt dien ik deze gewoon te vervangen en heb ik geen dataverlies.
Enige risico op dataverlies is dan zoals steeds:
- Gelijktijdig drive-falen
- Brand, Diefstal, overstroming,...
Maar daar kan ik mee leven.

Ik ben er redelijk van overtuigd dat bovenstaan klopt, maar enige bevestiging zou leuk zijn.

De hoofdvraag:
Volgens m'n huidige projecties kan ik met 10TB wel weer makkelijk een 8-tal jaar verder, maar gesteld dat dit niet zo blijkt te zijn:

Kan ik dan bij bovenstaande config gewoon 2 10TB drives bijprikken, en naar 20TB ruimte totaal gaan, met dezelfde redundancy?
En zo ja, is dat dan binnen hetzelfde volume of worden dat dan 2 afzonderlijk volumes? (Ook geen ramp, maar 1 volume blijft natuurlijk handiger.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:52
-

[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
kraades schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:40:
Edit: DSM opnieuw instellen is mij nu teveel werk; dan is het toch een kwestie van ext4 volume verwijderen en opnieuw aanmaken als btrfs en hierna de data terugzetten?

Ik heb een dubbele Hyper Backup en nog een plain kopie dus het moet goed gaan! :)

Voordat ik op de knop druk... Mis ik nog iets?
In een volledige HyperBackup job zit als het goed is ook je DSM settings erbij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F8-5oD1GLShtoeygGFKs8CwM7Pw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tLgesvUdylLAH5QxzVg625lB.jpg?f=fotoalbum_large

Je moet alleen ff kijken of wel echt alles erin zit wat je wilt. Ik vermoed de Synology Reverse Proxy settings weer niet bijv...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FORZAM
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-09 15:32
GioStyle schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:36:
Als je bang bent om je data kwijt te raken, dan moet je zorgen voor back-ups, daar gaat een of andere vorm van SHR/RAID niet bij helpen. RAID verhoogt alleen je uptime, omdat je een kapotte schijf kan permitteren. :P
Ik zal het nog duidelijker proberen te maken:

Ik ben niet bang om data kwijt te raken, m'n belangrijke data (Foto's) staan op een volledige gescheiden nas en hebben een offsite cloud backup.

De data die op deze NAS staat is niet zelf geproduceerde Media.
Deze heb ik voor 99% fysiek op een schijf in een groot rek staan, en ben ik dus enkel kwijt als m'n huis afbrandt, maar dan heb ik grotere problemen.

Wat ik lullig zou vinden is om een NAS te hebben, en dan voor €160 (De prijs van een duplicate disc) Dagen/weken te moeten te besteden aan het opnieuw rippen/vergaren van de data op het moment van een zeker te verwachten disc failure.

Dus: Ben ik bang voor dataverlies?
NEE
Vind ik de prijs van een extra disc het waard als verzekering tegen toekomstige tijdverlies veroorzaakt door een te voorziene gebeurtenis?
JA

Edit:
Je laatste zin is dus inderdaad correct, het gaat me dus over uptime en makkelijke beschikbaarheid van de data.

[ Voor 4% gewijzigd door FORZAM op 08-12-2020 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Shadow771 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:44:
[...]

In een volledige HyperBackup job zit als het goed is ook je DSM settings erbij.

[Afbeelding]

Je moet alleen ff kijken of wel echt alles erin zit wat je wilt. Ik vermoed de Synology Reverse Proxy settings weer niet bijv...
Bedankt, ik zag deze er niet bij staan in de backup taak zelf, dus dacht even dat deze eruit was gehaald. Maar bij een restore komt deze inderdaad weer naar voren. Ik had voor nu even met de hand via Control Panel een backup gemaakt, maar dit is handiger/beter.

Ik ga nu mogelijk toch maar een volledige reset doen en een keer opnieuw beginnen. Ik zie dat ik de loop der jaren er e.e.a. aan "ruis" is ingeslopen. Misschien een mooi moment om eens opnieuw te configureren. :9

Ik hoop dan wel dat ik mijn Hyper Backup weer netjes kan "linken" en hierna restoren. Maar dat zal wel...

[ Voor 4% gewijzigd door technorabilia op 08-12-2020 12:51 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
kraades schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:49:
Bedankt, ik zag deze er niet bij staan in de backup taak zelf, dus dacht even dat deze eruit was gehaald. Maar bij een restore komt deze inderdaad weer naar voren. Ik had voor nu even met de hand via Control Panel een backup gemaakt, maar dit is handiger/beter.
Altijd handig om dat erbij te hebben. Meer backups is beter dan te weinig, toch? :)
kraades schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:49:
Ik hoop dan wel dat ik mijn Hyper Backup weer netjes kan "linken" en hierna restoren. Maar dat zal wel...
Ja hoor, dat kan. Ik deed dit laatst nog als een methode om wat applicaties/services (MailPlus, Contacts, Calendar, CardDAV, DNS, Note Station etc) te migreren van een bestaande NAS (DS216+II) naar naar mijn (toendertijd nieuwe) DS718+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SmiGueL schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:25:
[...]

4000x 256GB = alsnog 1000TB aan writes. :P
Dus mocht je al élke dag 100GB wegschrijven zou een 256GB SSD volgens de tabel alsnog 30 jaar meegaan.. me dunkt. 8)

PS: Deze test @ h.info zegt ook wel genoeg over de levensduur denk ik. :)
Tja de praktijk wijst anders uit.
Consumenten ssd's die als cache gebruikt worden sneuvelen zeer regelmatig.

Je vergeet dat alle writes zoals logging ook door de cache gaan en dat zijn ontzettend veel kleine writes.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 08-12-2020 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nie8V2vkWLyQPVXOXPalhUg3Bi8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BrkzYZRe2rR94k0tq3Nv7Qjf.png?f=fotoalbum_large

Ik heb hem virtueel draaien, ben benieuwd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technorabilia
Ik heb 'm ook virtueel draaien.

Wat mij opvalt is dat je nu verplicht een gebruiker moet aanmaken <> admin en dat password strength rules aan staan. Dat was volgens mij eerder niet.

Synology Photos (heette dat geen Moments?) is bij mij niet echt snel (ook na indexeren). Op een DS716+ met 2 CPU/4 GB RAM voor VirtualDSM.

Docker en docker-compose zijn nog steeds dezelfde versie. :F Redelijk gedateerd dus.
(Edit: support ticket aangemaakt met verzoek tot upgrade)

[ Voor 6% gewijzigd door technorabilia op 08-12-2020 18:53 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De enige issue die ik nu ervaar is dat ik niet meerdere apps tegelijk kan installeren. Dan gooit die me eruit. Maar verder ziet het er best stabiel uit. Vind Photos wel echt heel mooi met die nieuwe deel-functie. Dat is echt heel makkelijk en overzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 20:36

Prx

Als je Ransomware en per-ongeluk-verwijderen-van-data nog even toevoegt aan de lijst van risico's die je niet afdekt met RAID, dan ben je weer iets meer compleet. En als dat helemaal prima voor je is, dan is dat dus ook helemaal prima. :) jij accepteert de risico's die jij acceptabel vindt, niet wij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technorabilia
kraades schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 18:44:
Docker en docker-compose zijn nog steeds dezelfde versie. :F Redelijk gedateerd dus.
(Edit: support ticket aangemaakt met verzoek tot upgrade)
Reactie support: :-(

We are planning to upgrade Docker after DSM7.0.

Unfortunately there is no announced plan to support this feature at the moment.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
nagasy schreef op woensdag 9 december 2020 @ 08:58:
[...]

Ik lees nu pas dat mijn vraag foutief was. Ik bedoelde eigenlijk of we de CLI kunnen aanspreken vanaf de web portal van synology ipv te ssh'en . Bedankt alvast. Ik wist niet dat er een vraag & antwoord topic was _/-\o_
Nee, gaat er ook niet komen vanuit Synology. Te grote kans dat mensen gaan prutsen en zich tot Synology support gaan wenden.

Vroeger was er wel een run commando in de DSM Docker GUI, maar dat heeft men eruit gehaald. Ik denk ook om dezelfde reden.

Edit:
Geen idee of dit werkt? https://synocommunity.com/package/gateone

[ Voor 6% gewijzigd door technorabilia op 09-12-2020 10:36 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Zijn er hier mensen die gebruik maken van de syno NVR1218?

Op dit moment is mijn foscam nvr aan het sterven en ik heb in mijn bestaande nas 2 camera's in surveillance station gezet. Werkt mooi en ik wil wel overstappen.

momenteel heb ik een ds718+ (10 gb ram). Ik zou daar mijn 8 camera's aan kunnen koppelen.
Een externe HDD via usb3.0 aansluiten en deze verstoppen op zolder (als nas gejat word heb ik de beelden nog).

Anderzijds kan ik dus een nvr1218 kopen. deze is slechts 60 euro duurder als een 4 pack license.

Maar biedt deze nvr1218 als gescheiden systeem meerwaarde of kan ook mijn bestaande ds718+ dit makkelijk aan?
(toekomst komen er 2 camera's bij en zal wellicht geupgrade (betere camera's) gaan worden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:07
Rofdof schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:31:
Maar biedt deze nvr1218 als gescheiden systeem meerwaarde of kan ook mijn bestaande ds718+ dit makkelijk aan?
Op zich niet behalve dat het een flink impact heeft op de snelheid van je NAS. Als je de ds718+ ook voor veel andere taken gebruikt dan zou ik het zeker gescheiden laten.

Ik heb zelf de nvr1218 met 3x 4k30fps streams, dat is echt wel de max om weg te schijven op 8TB HDD (2x 7k2 raid 1) je moet dan geduld hebben als je door de menu's heen klikt of een opname wilt afspelen, zowel op de console als remote. Het is voornamelijk het gebrek aan IO wat het traag maakt.
Ik heb ook een DS1517+ (4x 16TB 7k2 raid5 en SSD read cache) met 2 camera en daar merk ik niets van.

Overigens vraag ik mij af of je wel naar USB kan schrijven met surveillance.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Jammer dat Synology Photos nog niet af is. Het is niet voor niets beta, maar ik zie niet dezelfde sharing functies als in het youtube filmpje:

YouTube: Synology 2021 | Photo Management | Synology

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YwWcjhLp5aL1d_-aNadLKwJaBMU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D2jCUzeU6RChuxmMzMnmhGgC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-09 15:55
Verwijderd schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:37:
Jammer dat Synology Photos nog niet af is. Het is niet voor niets beta, maar ik zie niet dezelfde sharing functies als in het youtube filmpje:

YouTube: Synology 2021 | Photo Management | Synology

[Afbeelding]
Lijkt Google Photos clone. Mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is inderdaad wel het idee. Ik fotografeer zelf heel veel met een camera en mijn telefoon. Ik heb ook een iCloud abonnement voor mijn iPhone foto's (zodat het automatisch allemaal gaat). Maar als ik nu En mijn telefoon foto's EN mijn normale camera foto's zo in een cloud kan zetten wat ook echt makkelijk werkt ben ik echt om.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bertware
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:31
Verwijderd schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:24:
Dat is inderdaad wel het idee. Ik fotografeer zelf heel veel met een camera en mijn telefoon. Ik heb ook een iCloud abonnement voor mijn iPhone foto's (zodat het automatisch allemaal gaat). Maar als ik nu En mijn telefoon foto's EN mijn normale camera foto's zo in een cloud kan zetten wat ook echt makkelijk werkt ben ik echt om.
Ik gebruik op dit moment Photo Station op de NAS en Lightroom op PC. SD kaartjes gaan in de NAS via een SD > USB adapter, waarna deze automatisch naar een /photo/import/<cameramodel> map gekopieerd worden met USB copy. Foto's van telefoon gaan via DS Photo naar /photo/import/<telefoon>. Van daar verplaatst lightroom automatisch alles naar de juiste map en doet gezichtsherkenning, waarna alles te doorzoeken en bekijken is in photo station. Ben erg tevreden van die flow, maar photo station mocht wel wat moderner, dus kijk uit naar Synology photos. Hoop vooral ook dat er niet te veel geavanceerde functionaliteit van photo station verdwijnt (zoals bvb Exif data of location tagging)

[ Voor 6% gewijzigd door bertware op 09-12-2020 22:01 ]

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:02

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Ik ben van plan een DS920+ met 2 14 TB schijven aan te schaffen, zodat ik in de toekomst nog twee grotere schijven bij kan plaatsen als ik extra ruimte nodig heb. Doel is voornamelijk backup en afspelen media.

Nu ben ik gaan kijken in de compatibility list en daarbij zie ik dat de WD Red (Pro) serie voor die combinatie niet opgegeven staan. In de 'NAS' categorieën komt wel de IronWolf (Pro) serie langs, maar die is volgens de reviews nogal lawaaiig en wordt ook warmer. Nu komt de NAS in een aparte ruimte, maar ik hoef hem ook weer niet door het hele huis te horen. Iemand die hier toevallig praktijkervaring mee heeft?
Daarnaast wordt ook de WD Gold opgegeven, die goedkoper is en minder lijkt te verbruiken, maar eigenlijk niet 'NAS geschikt' is (volgens de specificaties in de pricewatch) Houdt dat dan vooral in dat ze geen TLER ondersteunen, wat volgens de OP dus niet uitmaakt, of ook dat ze niet geschikt zijn voor 24/7 gebruik?

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• Xenophoben
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-09 16:16
Ik heb DSM 7.0 geinstalleerd maar, hoe kan ik mijn Synology Photos backuppen? In hyper backup is deze applicatie niet aanwezig.
Hertog schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:05:
Ik ben van plan een DS920+ met 2 14 TB schijven aan te schaffen, zodat ik in de toekomst nog twee grotere schijven bij kan plaatsen als ik extra ruimte nodig heb. Doel is voornamelijk backup en afspelen media.

Nu ben ik gaan kijken in de compatibility list en daarbij zie ik dat de WD Red (Pro) serie voor die combinatie niet opgegeven staan. In de 'NAS' categorieën komt wel de IronWolf (Pro) serie langs, maar die is volgens de reviews nogal lawaaiig en wordt ook warmer. Nu komt de NAS in een aparte ruimte, maar ik hoef hem ook weer niet door het hele huis te horen. Iemand die hier toevallig praktijkervaring mee heeft?
Daarnaast wordt ook de WD Gold opgegeven, die goedkoper is en minder lijkt te verbruiken, maar eigenlijk niet 'NAS geschikt' is (volgens de specificaties in de pricewatch) Houdt dat dan vooral in dat ze geen TLER ondersteunen, wat volgens de OP dus niet uitmaakt, of ook dat ze niet geschikt zijn voor 24/7 gebruik?
Die lijst geeft enkel weer wat Synology getest heeft, dat zegt helemaal niets over de schijven die er niet tussen staan.
In principe zal elke Sata disk gewoon werken.

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:11
Ben(V) schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:13:
[...]

Die lijst geeft enkel weer wat Synology getest heeft, dat zegt helemaal niets over de schijven die er niet tussen staan.
In principe zal elke Sata disk gewoon werken.
Bovendien staat de 2 t/m 12 TB versies wel in de compatibility list, dus zou niet weten waarom de 14 TB dan niet zou werken.

• Wachten...
Xenophoben schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:05:
Ik heb DSM 7.0 geinstalleerd maar, hoe kan ik mijn Synology Photos backuppen? In hyper backup is deze applicatie niet aanwezig.
Gebruik je het puur om te testen? Want DSM 7.0 is nog niet officieel uit, en zou dus absoluut niet aanraden om dit als main NAS te draaien. Ik kan je dus niet helpen met je vraag, maar wilde het even kwijt aan je als je data je lief is ;)

Dit zou wellicht dan ook gelijk aangeven waarom het misschien nu nog niet mogelijk is. Ik draai het zelf nog niet wegens bovenstaande reden. Ik kan het dus niet testen voor je.

• buzzerd
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-09 08:43
Beste mede tweakers,

Ik overweeg de aanschaf van een Synology NAS. Doel is backup voor diverse computers en opslag van files die beschikbaar moeten zijn voor alle computers in het netwerk. Ik overweeg een DS1520 of DS1621. Afgezien van de aanschaf kosten komen natuurlijk ook de kosten van de schijven daarbij. Ik weet dat schijven later kunnen worden toegevoegd; ik ben alleen bang dat dezelfde schijven straks niet meer beschikbaar zijn (1 a 2 jaar vanaf nu)..
Ik wil beginnen met 2 of 3 schijven in RAID5/6. Echter kan ik later uitbreiden/pool vergroten met meer schijven van een nieuwe generatie of ander merk? Is het alternatief dan een nieuwe pool aanmaken?

Weet iemand hier een antwoord op?

[ Voor 0% gewijzigd door buzzerd op 10-12-2020 19:24 . Reden: typo ]

• technorabilia
@buzzerd
Er zijn een aantal voorwaarden en opmerkingen hierbij zoals je hieronder kunt lezen:
https://www.synology.com/...rage_pool_expand_add_disk

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-09 19:26
Ik heb een vraagje over hoe jullie je workflow voor foto's hebben ingeregeld...

Op dit moment gebuik ik zowel Photo Station als Moments voor mijn foto's. Photo Station voor als ik goed weet welke foto's ik wil inzien (obv simpele folder structuur) en Moments voor als ik dat niet weet.

Foto's op mijn telefoon worden automatisch geupload door DS Photo, maar daar gooi ik later nog vaak foto's uit en verplaats ze naar de juiste folder.
Maar als ik foto's verwijder/verplaats dan kan Moments hier niet mee omgaan. De index van de foto blijft bestaan, maar de foto zelf bestaat niet meer.

Hoe doen jullie dit? Is er bv een mogelijkheid om:
- Een synchronisatie van Moments te starten waarin de index wordt verwijderd voor foto's die niet meer bestaan, of
- Foto's te synchroniseren buiten de folder die Moments indexeert, zodat ze pas geindexeerd worden nadat ik ze verplaats?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
Xenophoben schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:05:
Ik had dezelfde vraag en dit is wat Synology support zegt:

In the future official version, you can use Hyper Backup package to back up Synology Photos package including the photos and the database.

When it is available, you will be able to restore Synology Photos package and all photos related to Synology Photos.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:28
Dag allemaal,

Ik ben in het bezit van een ds220+.
Ik wil naar USB backuppen.

Weten jullie zo welke usb-hdd worden ondersteund voor deze DS, hibernation ondersteunend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Boomster schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:52:
Weten jullie zo welke usb-hdd worden ondersteund voor deze DS, hibernation ondersteunend?
Welke USB HDD ondersteund dan geen hibernation ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
DukeBox schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:53:
[...]

Welke USB HDD ondersteund dan geen hibernation ?
In mijn vorige disktation was er geen hibernation aanwezig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Boomster schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:55:
In mijn vorige disktation was er geen hibernation aanwezig...
Bedoel je dat de optie in DSM er niet was ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@Boomster
Hier wordt iets verteld over HDD Hibernation etc.
Daar wordt ook iets gezegd over USB HDD Hibernation.
Als ik dat stukje erachter lees, dan zou ik tot de conclusie komen dat alle in de daar genoemde lijst USB HDDs compatible zijn met USB HDD Hibernation.

[ Voor 9% gewijzigd door technorabilia op 11-12-2020 20:27 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
Vandaag AdGuard Home geinstalleerd mbv een MacVLAN en een bridge.
Ik had gehoopt dat ik het IP van de MacVLAN ook op de Synology kon gebruiken voor DNS en reverse proxy, maar dat IP kan ik niet pingen vanaf mijn Synology.
Ergens wel logisch, maar ook het IP adres van de bridge werkt niet (ping komt wel aan).

Wat doe ik hier fout?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2T5kY33zcazLZpEUNvd0Xab7EfQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r31DWEqLhnRGekqkNvwTNhvs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technorabilia
@savagenld
Paar dagen terug in dit topic is dit ook besproken. Zoek op macvlan.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WR.
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-09 22:47

WR.

Nu wil ik mijn DS 1819+ van 6x12 TB naar 6x12 TB + 2x16 TB aanvullen in SHR2.
De Synology RAID selector zegt dat er dan 8TB ongebruikte ruimte overblijft.

Is het nu verstandiger om hem gewoon met 2x 12Tb aan te vullen of heeft het nog enig nut
i.v.m het toekomstige opschalen van de andere 12Tb naar 16TB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 13:55
savagenld schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 11:15:
Ik heb een vraagje over hoe jullie je workflow voor foto's hebben ingeregeld...

Op dit moment gebuik ik zowel Photo Station als Moments voor mijn foto's. Photo Station voor als ik goed weet welke foto's ik wil inzien (obv simpele folder structuur) en Moments voor als ik dat niet weet.

Foto's op mijn telefoon worden automatisch geupload door DS Photo, maar daar gooi ik later nog vaak foto's uit en verplaats ze naar de juiste folder.
Maar als ik foto's verwijder/verplaats dan kan Moments hier niet mee omgaan. De index van de foto blijft bestaan, maar de foto zelf bestaat niet meer.

Hoe doen jullie dit? Is er bv een mogelijkheid om:
- Een synchronisatie van Moments te starten waarin de index wordt verwijderd voor foto's die niet meer bestaan, of
- Foto's te synchroniseren buiten de folder die Moments indexeert, zodat ze pas geindexeerd worden nadat ik ze verplaats?
Ik gebruik zelf enkel photo station.
Ik heb een shared folder afbeeldingen met daarin een JPEG en RAW folder. Daarin staan jaartallen en daarin staat een map van een gebeurtenis. Dus bijvoorbeeld Tenerife of Efteling of Noorwegen o.i.d.

Foto's en video's met een telefoon upload ik enkel als ze in een album backup staan. Die foto's daarin worden geüpload naar mijn NAS middels DS photo naar een mapje telefoon van dat jaar, dus nu is dat nog /volume1/Afbeeldingen/JPEG/2020/telefoon. Als er een zwik nieuwe foto's zijn geupload verplaats ik die handmatig een keer van die map naar de gebeurtenis map /telefoon en video's naar /telefoon/video. Dus bijvoorbeeld /volume1/Afbeeldingen/JPEG/2020/Efteling/Telefoon. Op die manier houd ik foto's gemaakt met mijn camera gescheiden van mijn telefoon. Random overige foto's zet ik in een mapje Overige met daarin datums.

De map /volume1/Afbeeldingen/JPEG heb ik gemount aan de /volume1/photo/ map zodat ik wel mijn eigen foto locatie kan houden maar het wel in photo station komt. Daarnaast heb ik gescheduled om de 2020 map periodiek te indexeren. Synoindex -R /volume1/photo/2020.

Moments gebruik ik niet, op deze manier kan ik alles snel vinden.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
DukeBox schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:30:
[...]

Bedoel je dat de optie in DSM er niet was ?
Nu je dit zo zegt, ga ik twijfelen.
Volgens mij niet. Kan het niet meer nazien omdat de DS allang bij het grote vuil ligt met zijn gecrashte harddisks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
ndonkersloot schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 08:01:
[...]

De map /volume1/Afbeeldingen/JPEG heb ik gemount aan de /volume1/photo/ map zodat ik wel mijn eigen foto locatie kan houden maar het wel in photo station komt. Daarnaast heb ik gescheduled om de 2020 map periodiek te indexeren. Synoindex -R /volume1/photo/2020.
Thx! Op bijna alle vlakken hetzelfde als wat ik doe :)
Wat is de reden dat je je foto's op je telefoon niet meteen upload naar /volume1/photo/ ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@savagenld
Hou ook in de gaten dat in DSM 7 beide Photo Station en Moments worden samengevoegd in Synology Photos. Heb je nu niks aan weet ik maar toch...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 13:55
savagenld schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 10:39:
[...]

Thx! Op bijna alle vlakken hetzelfde als wat ik doe :)
Wat is de reden dat je je foto's op je telefoon niet meteen upload naar /volume1/photo/ ?
Ze worden wel automatisch naar de photo folder geplaatst (volume1/Afbeeldingen/JPEG is bij mij photo vanwege de mount). Alleen niet direct in de juiste gebeurtenis map, dat is een stap die ik handmatig moet doen.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-08 10:53
Vandaag hebben we wat werkzaamheden aan de meterkast uitgevoerd waardoor alle stroom er af moest. Normaal vergeet ik nog wel eens de server uit te zetten, maar deze keer niet. Netjes afgesloten.

Nu probeer ik de server weer in te schakelen, maar hij wil niet opstarten.
Zodra ik de aan uit knop in druk begint de blauwe led te knipperen, en de fan begint te draaien. Na 2-3 seconden gaat alles uit. Dan moet ik de stekker er uit halen en er weer in doen voordat hij weer op wil starten. Met hetzelfde resultaat.
Inmiddels de netwerkkabel, USB kabel en HDDs er uit gehaald, maar nog steeds niks...

Iemand een idee?
Gaat trouwens om de DS214play

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander_v
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-06 14:25

Sander_v

Als je bukt ga je harder!

LinkinTED schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 15:34:
Vandaag hebben we wat werkzaamheden aan de meterkast uitgevoerd waardoor alle stroom er af moest. Normaal vergeet ik nog wel eens de server uit te zetten, maar deze keer niet. Netjes afgesloten.

Zodra ik de aan uit knop in druk begint de blauwe led te knipperen, en de fan begint te draaien. Na 2-3 seconden gaat alles uit. Dan moet ik de stekker er uit halen en er weer in doen voordat hij weer op wil starten. Met hetzelfde resultaat.
Inmiddels de netwerkkabel, USB kabel en HDDs er uit gehaald, maar nog steeds niks...

Iemand een idee?
Ik heb dit ook wel eens gehad. Bleek aan de voeding te liggen. Die zijn vrij kwetsbaar. Heb je een andere voeding om te testen?

10x 320W JA Solar @ SolarEdge SE3000H (3200 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
Nope, niet toevallig iemand in de omgeving Doetinchem die zijn voeding even wil uitlenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:41
Ik heb op ditmoment een DS218+ met daarin 1 WD Red Plus van 2TB en 1 WD Purple van 2020. Ik heb pas sinds een week of 2 2 camera's aangesloten, vandaar dat ik nu zit na te denken over een meer-bay Synology.
Backup is geregeld via USB en OneDrive.

Ik wil echter wat meer zekerheid in verband met mogelijk uitvallen van een schijf. Als mijn Red kapot gaat is het natuurlijk lastiger herstellen dan, zeg, een raid 5 opstelling.

Mogelijk ben ik van plan om later nog 2 camera's toe te voegen.

Mijn eerste idee was een 4 bay NAS met daarin 3x WD Red Plus in raid 5 en een 2e volume van de WD Purple. Ik twijfel nu over mogelijk dan een 5 bay NAS met daarin raid-5 met 4 disks en 1 los volume of een 3 disk raid-5 en een raid-1 met 2x een WD Purple. Echter.. Ik maak op dit moment geen backup van de video's die de NAS vastlegt van de camera's. Dat is natuurlijk misschien wel wijs, maar in dat geval zit ik vast aan of een 5 bay NAS (raid is geen backup, ik weet het), een veel grotere USB schijf of een duurder cloud abonnement.

Volgens mij zijn mijn opties dan de 920+ en de 1520+ als ik per se een nieuw model zou willen. Heeft iemand hierin ideeën die ik mis of zeg ik dingen die niet verstandig zijn, technisch gezien?

Edit: de kritische dingen die ik draai: PiHole (tevens DHCP server op dit moment), daarnaast staan alle foto's die ik heb op deze NAS, mijn mobiel is qua foto's leeg omdat hij ze automatisch uploadt. Ook staan alle documenten die we thuis hebben op de NAS. Er draait natuurlijk meer op, maar dat is niet per definitie kritisch. Daarnaast zal de nieuwe NAS minimaal zo snel zijn als deze, dus hoef ik daar weinig rekening mee te houden.

[ Voor 14% gewijzigd door rscheper op 13-12-2020 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:06
LinkinTED schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 15:34:

Iemand een idee?
Heb je iets aan deze informatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
nielsn schreef op maandag 14 december 2020 @ 10:49:
[...]
Heb je iets aan deze informatie?
Nee, want de power LED blijft niet knipperen, maar stopt na 2-3 sec.
Inmiddels een nieuwe voeding besteld à 25€. Komt morgen binnen, hopelijk is daarmee het probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
rscheper schreef op zondag 13 december 2020 @ 17:35:
Ik heb op ditmoment een DS218+ met daarin 1 WD Red Plus van 2TB en 1 WD Purple van 2020. Ik heb pas sinds een week of 2 2 camera's aangesloten, vandaar dat ik nu zit na te denken over een meer-bay Synology.
Backup is geregeld via USB en OneDrive.

Ik wil echter wat meer zekerheid in verband met mogelijk uitvallen van een schijf. Als mijn Red kapot gaat is het natuurlijk lastiger herstellen dan, zeg, een raid 5 opstelling.

Mogelijk ben ik van plan om later nog 2 camera's toe te voegen.

Mijn eerste idee was een 4 bay NAS met daarin 3x WD Red Plus in raid 5 en een 2e volume van de WD Purple. Ik twijfel nu over mogelijk dan een 5 bay NAS met daarin raid-5 met 4 disks en 1 los volume of een 3 disk raid-5 en een raid-1 met 2x een WD Purple. Echter.. Ik maak op dit moment geen backup van de video's die de NAS vastlegt van de camera's. Dat is natuurlijk misschien wel wijs, maar in dat geval zit ik vast aan of een 5 bay NAS (raid is geen backup, ik weet het), een veel grotere USB schijf of een duurder cloud abonnement.

Volgens mij zijn mijn opties dan de 920+ en de 1520+ als ik per se een nieuw model zou willen. Heeft iemand hierin ideeën die ik mis of zeg ik dingen die niet verstandig zijn, technisch gezien?

Edit: de kritische dingen die ik draai: PiHole (tevens DHCP server op dit moment), daarnaast staan alle foto's die ik heb op deze NAS, mijn mobiel is qua foto's leeg omdat hij ze automatisch uploadt. Ook staan alle documenten die we thuis hebben op de NAS. Er draait natuurlijk meer op, maar dat is niet per definitie kritisch. Daarnaast zal de nieuwe NAS minimaal zo snel zijn als deze, dus hoef ik daar weinig rekening mee te houden.
Persoonlijk zou ik de videobeelden van de camera's niet extra backuppen. Waarom zou je dit doen? Is het belangrijk dat je de beelden van 1 december 2018 kunt terughalen om te zien dat er om 13:51:23 een blaadje voorbij kwam waaien? 8)

Wanneer ik er nu even snel over nadenk zou ik een 4-bay NAS aanschaffen met daarin een RAID-1 volume voor de data en een RAID-1 volume voor de camera's. Het data-volume zou ik dan naar de cloud backuppen (C2 van Synology).

Op deze manier kun je purple schijven gebruiken voor de videobeelden en Red's voor de overige data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:41
nielsn schreef op maandag 14 december 2020 @ 10:57:
[...]
Persoonlijk zou ik de videobeelden van de camera's niet extra backuppen. Waarom zou je dit doen? Is het belangrijk dat je de beelden van 1 december 2018 kunt terughalen om te zien dat er om 13:51:23 een blaadje voorbij kwam waaien? 8)

Wanneer ik er nu even snel over nadenk zou ik een 4-bay NAS aanschaffen met daarin een RAID-1 volume voor de data en een RAID-1 volume voor de camera's. Het data-volume zou ik dan naar de cloud backuppen (C2 van Synology).

Op deze manier kun je purple schijven gebruiken voor de videobeelden en Red's voor de overige data.
Haha, je hebt gelijk! Echter, ik heb de camera's opgehangen n.a.v. diefstal van mijn terrein af. Dus ik wil ze wel graag tot zoveel dagen terug zien, maar dat kan natuurlijk gewoon. De kans dat de schijf net kapot gaat op het moment dat ik de beelden hard nodig heb is niet heel groot natuurlijk. De C2 was ik net naar aan het kijken inderdaad, duik ik even in. Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
Ik ben aan het kijken voor een alternatief voor Google Photos. Ik zag het een en ander van Synology Photos en daarom heb ik DSM 7 geïnstalleerd in combinatie met Photos en Drive.

Nu wil ik via de Photos en Drive app mijn NAS kunnen benaderen via het internet in combinatie met een SSL certificaat van Let's Encrypt.

Ik heb het als volgt geconfigureerd:

CNAME op domein
foto.eigendomein.com > eigennas.dyndns.org
drive.eigendomein.com > eigennas.dyndns.org

Port forwarding: 443 en 80 doorgezet naar de NAS intern

Via Control Panel > Security > Certificate > Get a Certificate form Let's Encrypt het volgende geconfigureerd:
Domain name: foto.eigendomein.nl
Email: eigenmailadres@gmail.com
Subject Alternative Name: [niets ingevuld]

Domain name: drive.eigendomein.nl
Email: eigenmailadres@gmail.com
Subject Alternative Name: [niets ingevuld]

Via Control Panel > Login Portal > Advanced > Reverse Proxy het volgende geconfigureerd:
(Source)
Protocol: HTTPS
Hostname: foto.eigendomein.nl
Port: 443

(Destination)
Hostname: IP_Adres_NAS
Port 5001

(Source)
Hostname: drive.eigendomein.nl
Port: 443

(Destination)
Hostname: IP_Adres_NAS
Port 5001

Wanneer ik dan bijvoorbeeld foto.eigendomein.nl open krijg ik in Chrome de melding "This site can’t be reached" Wanneer ik foto.eigendomein.nl:443 open krijg ik de pagina van de NAS wel te zien, maar dan is het certificaat niet geldig.

Wat doe ik verkeerd of in welke hoek moet ik het probleem/oplossing zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenyatta
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:02

Zenyatta

Tsjakka!

Misschien een beetje een suffe vraag voor doorgewinterde Tweakers als jullie, maar ik zit met een twijfelmomentje...

Heb een DS410 ingesteld. Is een oudere NAS, dat weet ik, maar wil 'm toch voor data-opslag in gebruik hebben. Zitten nu 4 schijven in van 3TB (max wat deze NAS ondersteunt). Voor zover prima.

Om er fatsoenlijk data op te kunnen zetten, moet ik een volume aanmaken. Ik heb een SHR volume gekozen, met 1 schijf fouttolerantie. Dan krijg ik een effectieve opslag van zeg maar 8 TB. Dat is prima. Maar ik kon ook kiezen voor 2 schijven fouttolerantie.

Aangezien de schijven fonkelnieuw zijn, heb ik gekozen voor de 1 schijf fouttolerantie. Is dat een verstandige instelling of had ik beter de 2 schijven kunnen kiezen? Ik ben me bewust dat fouttolerantie geen backup is en dat zelfs met de NAS backups maken nodig is.

Klopt mijn aanname dat het dan in feite een afweging is tussen extra opslag of extra fouttolerantie?

Heeft er iemand een linkje naar mooie documentatie hoe dit 'onder de motorkap' werkt? Heb wel een redelijk beeld wat (verschillende versies van) raid/SHR zijn, maar de keuze voor twee opties bij SHR had ik nog niet eerder gezien. Ik probeer een beetje beter begrip te krijgen hoe dit op de achtergrond werkt.

The answer is 42.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Zenyatta
Je kunt het beste even zoeken naar SHR / RAID 5 en SHR 2 / RAID 6. Dan vind je best een hoop informatie hoe dat werkt.

Verder RAID calculator hier.

👉🏻 Blog 👈🏻

Pagina: 1 ... 81 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).