[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 79 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waxina
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-11-2024
brambello schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 08:25:
[...]

Ik heb mijn DS418Play aan een NVIDIA Shield hangen. Zo'n sterke NAS is dan eigenlijk niet nodig. Ik gebruik alleen geen Plex maar KODI tot nu toe, zou Plex lekkerder werken?
Tja het liefst wil ik een alles-in-een oplossing waarbij de NAS zelf de mediaserver is. Wat ik tot nu toe van Plex heb gemerkt, is dat het toch wel heel gebruiksvriendelijk is.

Ik zit erover te denken om ofwel een NAS te kopen die Plex kan draaien, ofwel zelf een mediaserver te bouwen met Plex erop. Ik heb momenteel nog geen NAS, dus nu staat mijn desktop PC Plex te draaien.

Maar goed, het werkt voorlopig en ik ben wel weer een grote stap verder in mijn zoektocht :)

[ Voor 5% gewijzigd door Waxina op 21-11-2020 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tslh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-09 02:22
sanderdw schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:27:
[...]

Uiteindelijk 2x Kingston KTD-PN426E/16G gekocht en werkt goed in de DS1621+.
Krijg je ook geen melding als je opstart dat Synology niet-origineel geheugen niet aanraadt? Dat schijnt bij sommige modules te gebeuren, ook al werken ze wel goed verder..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanderdw
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 23:40
tslh schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 15:48:
[...]

Krijg je ook geen melding als je opstart dat Synology niet-origineel geheugen niet aanraadt? Dat schijnt bij sommige modules te gebeuren, ook al werken ze wel goed verder..
Nee geen melding idd, maar ik begreep dat je alleen een melding kreeg bij non-ecc geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
Verschillende ervaringen v.w.b. de meldingen...
DUX in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:34
Naast mijn Synology DS214+ nu een DS720+ gekocht. Kan je ze beide op hetzelfde QuickConnect account gebruiken of is het slimmer twee accounts aan te maken? Ik wil het voor mijzelf zo simpel mogelijk houden.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Jumpman
Je kunt niet meerdere NAS'en hebben met hetzelfde QuickConnect ID.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
kraades schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 19:55:
@Jumpman
Je kunt niet meerdere NAS'en hebben met hetzelfde QuickConnect ID.
Okay, bedankt, balen. Ik had gehoopt dat ik na inloggen dan gewoon de keuze zou hebben tussen twee NAS'en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

@Jumpman wat wel kan ik dacht cms heet dat je meerdere nassen vanuit 1 nas beheert. Oa updaten, rebooten

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
RobbyTown schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 20:26:
@Jumpman wat wel kan ik dacht cms heet dat je meerdere nassen vanuit 1 nas beheert. Oa updaten, rebooten
Bedankt, eerst maar eens even dit goed regelen en dan even verder kijken wat de mogelijkheden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 11:40

DUX

blijft ook nu voor Oranje

tslh schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 15:48:
sanderdw schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:18:
Nee geen melding idd, maar ik begreep dat je alleen een melding kreeg bij non-ecc geheugen?
Ik krijg dus een niet blokkerende, warning-level melding bij een reboot van mijn RS2418+, maar meer ook niet. Het bericht verschijnt gewoon in je notifications zoals alle andere meldingen.

Dit zijn de specs van de RS2418+ op de Synology-website, wordt geleverd met non-ECC:
Systeemgeheugen: 4 GB DDR4 non-ECC UDIMM
Geheugenmodule vooraf geïnstalleerd: 4 GB (4 GB x 1)
Totaal aantal geheugenslots: 4
Maximale geheugencapaciteit: 64 GB (16 GB x 4)
Deze meneer weet er ook best wat van, en beschrijft voor de RS2418+ non-ECC, en stelt Crucial voor indien je niet voor Synology-branded geheugen wilt gaan:
DDR4-2133 non-ECC DIMM 288pin 1.2V
Ik heb destijds bij MeGekko gekocht:
927250 Crucial DDR4 1x16GB 2133 CL15 Geheugenmodule
MeGekko verkoopt nu dit artikel niet meer noch überhaupt DDR4 1x16GB 2133 van Crucial. Ik kan niet precies de type-aanduiding van dit geheugen meer uit de factuur of e-mail halen; daarvoor zou ik de machine moeten open schroeven - en daar heb ik geen zin in ;). De module heb ik bijgeplaatst in één van de lege slots naast de reeds aanwezige Synology 4GB. Ik draai nu met louter plezier en succes 20GB geheugen.

Ik heb nu twee NAS-apparaten van Synology en beide keren vrij snel na de release een geheugenuitbreiding gedaan. Op die momenten was de beschikbare informatie rondom geschikte geheugenmodules nogal karig, en is het een beetje een gok geweest of het wel zou werken. Bij de 415+ heb ik geen geheugenmeldingen ondanks de uitbreiding.

De melding van Synology kan wellicht ook komen omdat ik de modules niet gebalanceerd heb qua grootte (16+4=20 i.p.v. 8+8+2+2=20) wat bij gedeelde DDR-geheugenbanken vaak ook wel aangeraden wordt. Of dat dé reden is dat ik die melding krijg, weet ik niet...

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Ik heb uiteindelijk Kingston ECC geheugen gekocht, omdat ik geen meldingen wilde zien op mijn DS2419+.

Op kingston.com hebben ze daar een handige tool voor:

https://www.kingston.com/...e=DiskStation&Model=99848

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36
Handig commando om een overzicht te krijgen van hoe groot je shared folders zijn:
du -h /volume1/ --exclude='@*' --max-depth=1 2>&1 | (grep -v 'Permission denied') | sort -h -r

Ik exclude de mappen met een '@' erin (volgens mij is dit de prullenbak van de shares?). En met grep laat ik de 'permission denied' meldingen van de systeemfolders weg uit de output.

Resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HiMqA7tE-20hVags6P4c3aSXq1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4KzN4nrdLGo6ibMlNzNv3G5X.jpg?f=fotoalbum_large

Via de 'Storage Analyzer' in DSM krijg ik dezelfde lijst met mappen, maar ik vind deze oneliner wat handiger, ik laat het maandelijks even aan mijzelf mailen. Die van de storage analyzer kan ook mailen, maar in de mail staat dan een link waarmee je een HTML-rapport kunt openen (dat op de NAS is opgeslagen en bij mij niet 24/7 aan staat). De output van dit script op de mail is direct inzichtelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 28-05-2021 11:43 . Reden: -h ipv -n voor betere sortering ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark184
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 22:25
JackSparrow schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:36:
[...]

Ik heb de beta zelf wel, maar de iPhone app voor Photos kan ik niet in de store vinden...
https://gofile.me/6DOtG/i9ctPdEXj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:33

TheVMaster

Moderator WOS
Waarom zou ik een Android apk op mijn iPhone willen installeren (als ik überhaupt al een app die niet van een officiële source zou willen installeren). Bedankt dat je hem deelt hoor, maar ik sla even over (los van het feit dat ik een iPhone heb). 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:44
Met het oog op black friday ben ik aan het kijken voor een nieuwe Nas van synolgy.
Nu ben voornemens om op de nieuwe Nas ook home assistant (docker) gaan gebruiken.

Nu twijfel ik tussen de Synology DiskStation DS220+ en Synology DiskStation DS720+, ik zie dat de DS720+ meer power heeft.

De vragen waar ik geen goed antwoord op kan vinden zijn.
- Is het voor home assistant nodig om voor de Synology DiskStation DS720+
- Blijven de harde 24/7 draaien of gaan ze in slaap.

Misschien zijn er tweakers die hun ervaring kunnen delen en kunnen aangeven waar ik op moet letten of tegen aanloop als ik voor home assistant op Nas ga.

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@_Mitchie_
Een pagina twee terug staat e.e.a. over Home Assistant op een Synology. HA is continu in de logs etc. aan het schrijven dus slaapstand ho maar. Zie de eerdere posts voor mogelijke oplossingen zoals het verplaatsen van de database files naar een USB disk. Misschien kan @Gonadan hier nog iets over vertellen.

Zelf zou ik kiezen voor een DS720+ i.v.m. de krachtigere CPU en de mogelijkheid voor caching. Dit ook i.v.m. de aard van de HA applicatie. Maar ik heb geen harde cijfers ter onderbouwing.

[ Voor 31% gewijzigd door technorabilia op 22-11-2020 16:00 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mitchie_
Dat HA de hdd constant in beweging houdt had ik eigenlijk al beetje verwacht.
De eventuele oplossing daarvoor om de database files naar een USB disk verplaatsen ben zeer benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-08 22:32
kraades schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:57:
@_Mitchie_
Een pagina twee terug staat e.e.a. over Home Assistant op een Synology. HA is continu in de logs etc. aan het schrijven dus slaapstand ho maar. Zie de eerdere posts voor mogelijke oplossingen zoals het verplaatsen van de database files naar een USB disk. Misschien kan @Gonadan hier nog iets over vertellen.

Zelf zou ik kiezen voor een DS720+ i.v.m. de krachtigere CPU en de mogelijkheid voor caching. Dit ook i.v.m. de aard van de HA applicatie. Maar ik heb geen harde cijfers ter onderbouwing.
Ook ik zit te twijfelen over een DS720+ i.c.m. Docker (geen Home Assistant maar wil wel pi-hole, deCONZ en later Bitwarden gaan draaien).

Alternatief is een mini-ITX PC in elkaar sleutelen met iets van Ubuntu Server + Docker + Nextcloud. Dan kan ik er gewoon twee NVMe-schijven voor de software in stoppen (RAID) en twee HDD's voor mijn data. Maar ik weet niet of backups dan lastiger worden dan via de Synology.

Het is eigenlijk bijzonder stom dat je de NVMe-sloten bij Synology alleen als cache kan gebruiken (althans, officieel supported). Weet iemand of je in de DSM7 preview wel de mogelijkheid hebt om daarop een volume te maken?

[ Voor 9% gewijzigd door Lrrr op 22-11-2020 18:49 ]

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mitchie_
Lrrr schreef op zondag 22 november 2020 @ 18:46:
[...]

Ook ik zit te twijfelen over een DS720+ i.c.m. Docker (geen Home Assistant maar wil wel pi-hole, deCONZ en later Bitwarden gaan draaien).

Alternatief is een mini-ITX PC in elkaar sleutelen met iets van Ubuntu Server + Docker + Nextcloud. Dan kan ik er gewoon twee NVMe-schijven voor de software in stoppen (RAID) en twee HDD's voor mijn data. Maar ik weet niet of backups dan lastiger worden dan via de Synology.

Het is eigenlijk bijzonder stom dat je de NVMe-sloten bij Synology alleen als cache kan gebruiken (althans, officieel supported). Weet iemand of je in de DSM7 preview wel de mogelijkheid hebt om daarop een volume te maken?
Ik zit ook nog met een schuin oog naar mijn raspberry pi 4 te kijken om daar vanaf ssd HA op te draaien.
Maar aangezien ik al een DS214 play hebt die echt niet meer vooruit te branden is ben ik toch eerder geneigd om weer voor een Synology te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:35

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Werd getagged dus maar even reageren. Heb de externe schijf optie nog niet geprobeerd maar dat ga ik zeker nog doen. SSD cache kan leuk zijn voor prestaties, maar doet weinig tegen schijfactiviteit als je continu nieuwe data schrijft. Het is bedoeld om pieksnelheden op te vangen, niet om als extra volume te dienen om je schijven te ontlasten.

Ik weet niet wat je naast HA nog van plan bent, maar ik ben er vrij snel achter gekomen dat HA maar een klein deel is en je vaak nog wel meer wilt draaien. Denk aan DSMR-reader, InfluxDB of Postgres, etc. Kan hard gaan dus een beetje CPU is niet verkeerd.
De extra CPU is overigens ook gunstig bij het repareren van een volume, iets waar ik nu binnen ruim een week voor de tweede keer aan mag. :(

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Beide nog eens naast elkaar:
https://www.synology.com/...cts/compare/DS220+/DS720+

Waar ik niet eerder bij stil heb gestaan is het verschil in de garantie periode en de uitbreidbaarheid daarvan.

Verder natuurlijk het verschil in CPU, NVMe cache en uitbreidingsmogelijkheden door gebruik te maken van de expansion unit.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

kraades schreef op zondag 22 november 2020 @ 21:13:
Beide nog eens naast elkaar:
https://www.synology.com/...cts/compare/DS220+/DS720+

Waar ik niet eerder bij stil heb gestaan is het verschil in de garantie periode en de uitbreidbaarheid daarvan.

Verder natuurlijk het verschil in CPU, NVMe cache en uitbreidingsmogelijkheden door gebruik te maken van de expansion unit.
Als je uitbreiding toch al als optie ziet zou ik direct voor een 4-bay variant gaan. Kan je ook een SHR-1 gebruiken en krijg je relatief gezien meer opslag voor je geld.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:49
@kraades Uitbreidbaarheid is op z'n handigst met een 5-bay model? Je kunt beginnen met een 2-disk SHR-1, dan een 3-disk SHR-1 volume er naast zetten voor de ruimte, en als je dan geen plek meer hebt voor schijven, koop je een expansie unit voor vijf disks. Met als voordeel dat je ruimte (in slots uitgedrukt) hebt *in* het apparaat om data te schuiven. (Da's in het kort mijn n=1 verhaal) Als je nu de prijs van een DS920+ vergelijkt met een DS1019+, doen ze allebei ongeveer EUR140 per diskslot. Als je dan de DS920+ kiest, kun je niet zo makkelijk een extra disk plaatsen met dezelfde performance voor EUR140 of minder? Een DX517 is ook niet goedkoop, die is bijna even duur als een DS920+. En de DS720 is dan EUR220 per diskslot.... Ik zou even doorsparen...
ThinkPadd schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:36:
Handig commando om een overzicht te krijgen van hoe groot je shared folders zijn:
Ik heb ooit de Storage Analyzer zo vaak gebruikt dat ik er C# client voor heb geschreven, mijn eerste NAS volume bevatten veel duplicaten door de oude schijfjes die ik naar de NAS schijven schreef. Links in dit topic.

[ Voor 25% gewijzigd door biomass op 23-11-2020 00:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:22

Yucko

One clown to rule them all !

ThinkPadd schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:36:
du -h /volume1/ --exclude='@*' --max-depth=1 2>&1 | (grep -v 'Permission denied') | sort -n -r

Ik exclude de mappen met een '@' erin (volgens mij is dit de prullenbak van de shares?). En met grep laat ik de 'permission denied' meldingen van de systeemfolders weg uit de output.

Resultaat:
[Afbeelding]

Via de 'Storage Analyzer' in DSM krijg ik dezelfde lijst met mappen, maar ik vind deze oneliner wat handiger, ik laat het maandelijks even aan mijzelf mailen. Die van de storage analyzer kan ook mailen, maar in de mail staat dan een link waarmee je een HTML-rapport kunt openen (dat op de NAS is opgeslagen en bij mij niet 24/7 aan staat). De output van dit script op de mail is direct inzichtelijk.
nice _/-\o_

en via smtp-2-telegram krijg ik de output netjes gepresenteerd in Telegram 8)

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giftcard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-07 13:27
Hi MEdetweakers, ik heb een vraag over een nieuwe disk voor mijn DS214+

ik heb nu een DS214+, met daarin 2x2TB. Ik begin uit mn ruimte te lopen en wil graag nieuwe HDDs bestellen.

Ik heb netjes de Compatibility Guide van Synology gevolgd, en kwam uit bij Toshiba 6TB (Modelnummer: (MG04ACA600E) uit. De schijf heeft een prima prijs, en volgens Synology geschikt voor deze NAS.

Maar in de pricewatch informatie staat dat deze schijf niet geschikt is voor een NAS. Nu ben ik in de war. ;)

Weten jullie wat de criteria zijn voor de Tweakers Pricewatch om aan te geven waarom deze disk niet geschikt zou zijn voor mijn NAS, terwijl Synology 'em goedkeurd?
Wat is jullie mening over deze schijf?

"Secrets are only secrets if they are secret."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:36
Giftcard schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:56:
[...]
Weten jullie wat de criteria zijn voor de Tweakers Pricewatch om aan te geven waarom deze disk niet geschikt zou zijn voor mijn NAS, terwijl Synology 'em goedkeurd?
[...]
Waarschijnlijk is dat het wel/niet hebben van de TLER-functie. Als je een schijf hebt die dat wél heeft dan is hij geschikt voor hardware RAID (zoals in servers). Synology maakt gebruikt van software RAID, daar is TLER niet van belang.

Ik maak in mijn DS214+ gebruik van 2 stuks WD Green. Destijds was net de introductie van WD Red, dat zou ook een 'speciale' NAS schijf zijn. WD Green zou not-done zijn in een NAS, WD Red was het wat de klok sloeg, anders hoorde je er niet bij! :+ Inmiddels zijn we een jaar of 4-5 verder en draaien de schijven nog steeds zonder een centje pijn ;) Zie ook Verwijderd in "WD Green schijven in NAS"

De Toshiba schijf die je linkt is een model van 5 jaar oud zo te zien. Ik zou toch kijken naar een meer moderne schijf. Vergelijk hem voor de grap eens met een recente Toshiba 6TB (niet gekeken of deze slim is voor in een Synology): https://tweakers.net/pricewatch/compare/448426;1576990/ De DS214+ is natuurlijk ook al een oud model, wellicht kun je beter naar de compatibility guide van een recent model kijken, die zullen ze testen met recente schijven. Een schijf die in een recent model werkt zal ook wel in een ouder model werken, het is nog steeds gewoon software RAID.

Waar je tegenwoordig wel op wil letten is het SMR verhaal.

[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 23-11-2020 17:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:50
Giftcard schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:56:
Maar in de pricewatch informatie staat dat deze schijf niet geschikt is voor een NAS. Nu ben ik in de war. ;)
Opzich klopt de PW niet, de HDD kan gewoon in een NAS.
Wat is jullie mening over deze schijf?
Houd er rekening mee dat het een 7200RPM disk is, meestal meer warmte, geluid en verbruik maar daardoor ook iets meer performance.

Wat deze disk wel mist zijn RV sensoren zoals de ironwolf en red series wel hebben. Met seagate AgileArray en ook wd NASware (al is de WD 3D Active Balance Plus iets beperkter) worden er problemen opgelost/voorkomen zoals vervelende resonantie en vibraties wat een issue kan zijn met meerdere HDD's in 1 array. Deze software werkt ook samen met de meest bekende NAS devices (niet alleen Synology).

[ Voor 12% gewijzigd door DukeBox op 24-11-2020 08:55 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 11:40

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Sangroid schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:24:
Ik heb uiteindelijk Kingston ECC geheugen gekocht, omdat ik geen meldingen wilde zien op mijn DS2419+.

Op kingston.com hebben ze daar een handige tool voor:

https://www.kingston.com/...e=DiskStation&Model=99848
Handige tool of niet, dit is natuurlijk: WC-Eend raadt WC-Eend aan. Als het specifiek gaat om het weghouden van die vage compatibiliteitsmeldingen zou ik niet snel op alleen het woord vertrouwen van de verkopende partij.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs000
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-08 18:15
Ik heb me een beetje verdiept in de synologie nas. En nu er leuke black friday deals zijn overweeg ik toch om er 1 aan te schaffen. Maar ik heb nog 2 vragen die ik eigelijk niet zo goed kan terug vinden. (Of ik lees er totaal langs)

1. Heb je hier voor android en apple gewoon apps voor waardoor je met je mobiel gegevens kan overzetten?

2. Is het dan ook mogelijk om buitenhuis gegevens op te halen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@tijs000
Ja en ja.
  1. Met DS file of DS drive
  2. Met Synology QuickConnect of via een port forward van de juiste poorten van je router naar de NAS

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Ik maakte altijd gebruik van Stack van TransIP, m'n vriendin van Google Photo's en daarnaast gebruikte zij ook Stack. Ook gebruik ik Gmail voor m'n e-mail en Google Calendar voor m'n agenda.

Dit zou ik graag allemaal willen onderbrengen in een NAS. Nu zit ik te kijken naar twee opties; de DS220+ en de DS220J. Video streamen of iets dergelijks interesseert me niet, ik luister liever muziek via m'n platenspeler of via Spotify. Video streamt m'n vriendin via Netflix.

Wel wil ik makkelijk m'n data kunnen ophalen en syncen op devices.

Wat zou hierin voor mij de beste optie zijn? Ik zie wanneer ik op de site van Synology de twee modellen vergelijk dat de DS220J geen mailserver ondersteund volgens:
https://www.synology.com/...cts/compare/DS220+/DS220j

Maar in de factsheet staat 't volgende:
Ondersteunde Mail Server-protocollen: POP3, SMTP, IMAP. LDAP/AD-accountondersteuning
Can anybody help me? Als ik het zo zie zou de J namelijk prima voldoen aan m'n wensen en vind ik het zonde om het dubbele uit te geven, maar dat houd ik natuurlijk liever in m'n zak als 't niet nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@Koehandelaar
De MailPlus package wordt niet ondersteund op het J model.
https://www.synology.com/.../packages/MailPlus-Server

Je hebt wel de reguliere Mail package die wordt ondersteund.
https://www.synology.com/en-global/dsm/packages/MailServer
Deze voldoet prima voor jouw thuis gebruik.

Verder voldoet het J model ook prima voor een home file server.

[ Voor 29% gewijzigd door technorabilia op 25-11-2020 16:22 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-09 00:31
kraades schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:15:
Verder voldoet het J model ook prima voor een home file server.
Zolang je het daar op houd.. :)

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:46
Ik wil een aantal van mijn docker containers niet op mijn "normale" volume zetten maar op een USB device.

Is het dan slimmer om een externe ssd drive te halen of is een USB stick net zo prima?

• Shadow771
Dracula schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:57:
Ik wil een aantal van mijn docker containers niet op mijn "normale" volume zetten maar op een USB device.

Is het dan slimmer om een externe ssd drive te halen of is een USB stick net zo prima?
Externe SSD drive zetten dan, heeft veel betere write/read en IO waardes. USB sticks moet je niet gebruiken om permanent active services op te draaien.

Uit nieuwsgierigheid: waarom niet op je normale /volume1/docker ? Ruimte gebrek?

[ Voor 11% gewijzigd door Shadow771 op 26-11-2020 11:15 ]

• Dracula
Shadow771 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:13:
[...]

Externe SSD drive zetten dan, heeft veel betere write/read en IO waardes. USB sticks moet je niet gebruiken om permanent active services op te draaien.

Uit nieuwsgierigheid: waarom niet op je normale /volume1/docker ? Ruimte gebrek?
Yep ruimte en eens kijken of ze dan wat vlotter reageren.

• Shadow771
Dracula schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:29:
[...]

Yep ruimte en eens kijken of ze dan wat vlotter reageren.
Je probeert dus 2 vliegen in 1 keer te meppen.
Eigenlijk is SSD NVMe caching dan de betere oplossing als de performance bottleneck in de storage laag zit. Maar dat ligt er ook aan of je een NAS model heb die dit ondersteund, en dat lost je ruimte gebrek probleem niet op...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
Shadow771 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:59:
[...]

Zolang je het daar op houd.. :)
Klopt, het is een "instapper." Maar in dit geval was de vraagsteller zo expliciet dat een J model naar mijn mening voldoende is.

Risico is natuurlijk het voortschrijdend inzicht en dat je op een gegeven meer kunt gebruiken. Maar dan kun je altijd wel een + model aanraden. ;)

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
Shadow771 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:10:
[...]

Je probeert dus 2 vliegen in 1 keer te meppen.
Eigenlijk is SSD NVMe caching dan de betere oplossing als de performance bottleneck in de storage laag zit. Maar dat ligt er ook aan of je een NAS model heb die dit ondersteund, en dat lost je ruimte gebrek probleem niet op...
Ja SSD caching is ook wel heel interessant alleen is wel een andere prijsklasse. Daarnaast gebruik hem ook voor streaming en dan is caching denk ik niet echt een geschikte use case.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
Dracula schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:10:
[...]

Ja SSD caching is ook wel heel interessant alleen is wel een andere prijsklasse. Daarnaast gebruik hem ook voor streaming en dan is caching denk ik niet echt een geschikte use case.
Ah ja. Met streamen heb je dan vaak 1 grote MKV bestand voor een film ofzo dat uitgelezen word. Daar zal SSD caching weinig nut bij hebben.

SSD caching heeft bijv veel nut als je grote aantallen kleine 'write' acties heb, bijvoorbeeld actieve Maria/MySQL databases ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:32
_Mitchie_ schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:46:
Met het oog op black friday ben ik aan het kijken voor een nieuwe Nas van synolgy.
Nu ben voornemens om op de nieuwe Nas ook home assistant (docker) gaan gebruiken.

Nu twijfel ik tussen de Synology DiskStation DS220+ en Synology DiskStation DS720+, ik zie dat de DS720+ meer power heeft.

De vragen waar ik geen goed antwoord op kan vinden zijn.
- Is het voor home assistant nodig om voor de Synology DiskStation DS720+
- Blijven de harde 24/7 draaien of gaan ze in slaap.

Misschien zijn er tweakers die hun ervaring kunnen delen en kunnen aangeven waar ik op moet letten of tegen aanloop als ik voor home assistant op Nas ga.

Bij voorbaat dank.
Ik zit met dezelfde overweging. (jammer genoed niet echt een goede deal gevonden nog)

Ik draai nu hassio op ubuntu op een laptop. Dit gebruikt met 23 containers en een host os 2.1 GB
De laptop heeft een i5-5300u (https://www.cpubenchmark....5300U+%40+2.30GHz&id=2459) en scoort 2744 punten
De cpu die een DS220+ heeft (https://www.cpubenchmark....J4025+%40+2.00GHz&id=3668) scoort 1946 punten.

Ik denk dat dat qua performance dus wel snor zit.

Voor alle apps zou ik dan eigenlijk een USB ssd, zoals deze: pricewatch: Transcend ESD240C 120GB Zilver willen inzetten, zodat de hdds nog wel in slaap gaan.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@ymoona
Ik heb het gevoel dat HA en beetje je NAS "overneemt". Althans dat gevoel had ik. Al is het maar qua overzicht. Ik draai nu geen HA meer en heb iets anders ernaast staan maar dat gevoel had ik erbij. Of heb ik het mis?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:32
Dat is inderdaad wel het plan. Ik heb nu namelijk een oude ds215j staan, die heeft moeite met moments en ondersteund geen docker etc. Ook heb ik daar een defecte disk.

Dus het plan is een DS220+ aan te schaffen die de laptop ook gaat vervangen.

Een andere trigger is dat ik graag moments wil gaan gebruiken als vervanger van google photos omdat die geld gaat kosten.

@kraades Het is dus niet zo zeer dat HA de nas overneemt, maar dat de NAS HA draait. Het plan is om een virtiual machine op de NAS te draaien en daar HASSIO supervised op te zetten. Containers die niet direct verbonden zijn aan HA of niet beschikbaar als add-on zal ik dan los draaien.
Een van de redenen is dat ik begrepen had dat deconz niet goed werkt direct als container op DSM omdat er een oudere kernel in DSM zit.

[ Voor 36% gewijzigd door ymoona op 27-11-2020 10:14 ]

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik ben de laatste tijd een beetje verward over het storageverbruik van mijn Synology.
Heb er twee HDD's van 4TB in zitten en dus een volume van 4TB.

Momenteel geeft de Synology aan dat daarvan 63% in use is, 2,24TB.

Nu heb ik met Hyper Backup vorige week een backup van de volledige NAS gemaakt en die is.. 509 GB.
Eerder had ik een Cloud Sync naar Stack en daar was ook maar 460GB in gebruik.

Nu maak ik gebruik van Cloud Station, daar heb ik het aantal bestandsversies op 2 staan. Ik zou dan, kijkende naar de backup, denken dat er 509 x 2 GB op de schijf zou moeten staan, dus ongeveer 1 TB.

Een andere mogelijkheid is dat 'Maximum aantal versies' de backups naast het daadwerkelijke bestand zijn, dus dan heb je overal 3 van. Dan zou het 509 x 3 GB zijn en zit ik nog steeds met zo'n 700 GB aan data die ik niet kan verklaren?

Wat mis ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@ymoona
Persoonlijk vond ik het in Docker behoorlijk onoverzichtelijk worden met de enorme hoeveelheid containers al dan niet van HA. Ik heb namelijk nog best een aantal niet-HA containers draaien. Ook i.v.m. de niet consequente naamgeving.

Daarnaast vond ik ook dat HA behoorlijk beslag legde op resources. Dat bedoelde ik met het "overnemen" van de NAS.

Ik weet overigens niet of de Synology nu erg geschikt is voor een VM met HA. De Synology VM hypervisor vraagt een stuk meer resources dan Docker.

Hier staat ook e.e.a. aan ervaringen met HA op een Synology.
Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Tralapo
Als je in dit topic zoekt naar du -hs en een beetje weet hoe je met de command line werkt, dan kun je dat eens proberen en precies achterhalen waar de ruimte blijft.

Edit:
kraades in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"

[ Voor 20% gewijzigd door technorabilia op 27-11-2020 12:12 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

ThinkPadd schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:33:
Ik maak in mijn DS214+ gebruik van 2 stuks WD Green. Destijds was net de introductie van WD Red, dat zou ook een 'speciale' NAS schijf zijn. WD Green zou not-done zijn in een NAS, WD Red was het wat de klok sloeg, anders hoorde je er niet bij! :+ Inmiddels zijn we een jaar of 4-5 verder en draaien de schijven nog steeds zonder een centje pijn ;) Zie ook Verwijderd in "WD Green schijven in NAS"
Dan wil ik je toch vast waarschuwen, ik heb diezelfde schijven en bij mij gaan ze recent 'zomaar' stuk. In de SMART zie je niets bijzonders maar de NAS krijg ineens UNC-errors en 'herverbindingen'. Bij de ene schijf werd dat langzaam erger en die heb ik dus maar vervangen. Nog geen week later sloeg de andere schijf in één keer door naar 'vastgelopen' zonder waarschuwingen vooraf. Ook die had in de uren daarvoor dezelfde fouten en is onderhand ook vervangen.
Heb daar in de verschillende topics al menig post aan gewijd om er achter te komen hoe dat nu zit. :P

Overigens moest je bij de WD Green wel een firmware aanpassing doen om de headparking een langere timeout te geven. Deed je dat dan waren ze inderdaad net zo goed als Red.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Gezien de herrie die ik eerder met schijven gehad heb, kan je de meldingen die je in de GUI vindt ook als notificaties binnen krijgen? Het valt mij op dat je het door bepaalde meldingen wellicht eerder kan constateren, maar niet alles komt daadwerkelijk als e-mail of iets dergelijks binnen.

Zo zou ik graag de categorieën 'systeemgebeurtenis' of 'Interne Opslag' ook wel graag gepushed krijgen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teletekst
  • Niet online
Ik heb een DS413 welke ik voornamelijk gebruik voor opslag van foto's. Hier zitten 3 schijven van 2T in.
Nu heb ik gisteren de DS920+ met 3 schijven van 4 terabyte besteld.
Ik wil met DSM een frisse start maken, maar mijn data wil ik wel overzetten naar de nieuwe nas.
Ik heb me al redelijk ingelezen, maar ik weet niet helemaal wat nu de beste aanpak is omdat de meeste voorbeelden ervan uitgaan dat je alle instellingen ook mee wilt nemen.

Heeft iemand hier dit misschien aan de hand gehad of hebben jullie een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:01
Teletekst schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 10:46:
Ik heb een DS413 welke ik voornamelijk gebruik voor opslag van foto's. Hier zitten 3 schijven van 2T in.
Nu heb ik gisteren de DS920+ met 3 schijven van 4 terabyte besteld.
Ik wil met DSM een frisse start maken, maar mijn data wil ik wel overzetten naar de nieuwe nas.
Ik heb me al redelijk ingelezen, maar ik weet niet helemaal wat nu de beste aanpak is omdat de meeste voorbeelden ervan uitgaan dat je alle instellingen ook mee wilt nemen.

Heeft iemand hier dit misschien aan de hand gehad of hebben jullie een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Het makkelijkste is imo een nieuwe installatie en dan met Hyper backup een backup maken naar je nieuwe NAS en daar uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teletekst
  • Niet online
savagenld schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 12:13:
[...]

Het makkelijkste is imo een nieuwe installatie en dan met Hyper backup een backup maken naar je nieuwe NAS en daar uitpakken.
Ok. Ik ga even uitzoeken hoe ik dit moet doen, maar dan ga ik in ieder geval beginnen met een schone installatie. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Teletekst schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 12:18:
[...]

Ok. Ik ga even uitzoeken hoe ik dit moet doen, maar dan ga ik in ieder geval beginnen met een schone installatie. Bedankt.
Maak je nooit backups van je NAS dan? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teletekst
  • Niet online
Shadow771 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 12:54:
[...]
Maak je nooit backups van je NAS dan? :|
Ja dat wordt dus de volgende stap. Ik heb de foto's ook op mijn laptop staan en op losse harde schijven, maar ik wil nu een goede workflow gaan instellen omdat het zeker niet ideaal geregeld is.
Ik ben me ervan bewust dat ik een risico loop, maar als 1 van de schijven het begeeft kan ik er een nieuwe inzetten en dan kan hij de informatie weer opbouwen. Uiteraard is het niet handig als mijn NAS wordt gestolen. Kortom ik heb nog wat te doen komende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clonedonkey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 10:51
Ik heb een externe HDD gekocht om te koppelen aan mijn DS414 via usb. Nu is deze drive standaard NTFS geformateerd. Ik gebruik een macbook. Wat is aan te raden, de drive zo laten of formateren via DSM? En wat zou dan het beste formaat zijn? Ik wil de drive vooral gebruiken voor backups etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@clonedonkey
Ik denk dan een file system dat door beide native wordt ondersteund?

Synology file systems:
https://www.synology.com/...externaldevice_devicelist

Mac:
https://support.apple.com...sku19ed921c/20.0/mac/11.0

Edit:
Nu zie ik dat je dan op exFAT uitkomt. Dat had ik niet verwacht. Ik heb hier zelf geen ervaring mee.

[ Voor 15% gewijzigd door technorabilia op 28-11-2020 16:16 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clonedonkey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 10:51
kraades schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 16:13:
@clonedonkey
Ik denk dan een file system dat door beide native wordt ondersteund?

Synology file systems:
https://www.synology.com/...externaldevice_devicelist

Mac:
https://support.apple.com...sku19ed921c/20.0/mac/11.0

Edit:
Nu zie ik dat je dan op exFAT uitkomt. Dat had ik niet verwacht. Ik heb hier zelf geen ervaring mee.
Thanks! Klinkt logisch idd. Iemand ervaring met exFAT?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-09 12:04
Voor exFat moet je bij Synology een licentie kopen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Laatst online: 17-09 12:41
Weet iemand of je veilig universal search uit kunt zetten?
Op de een of andere manier vraagt dit zoveel geheugen van mijn NAS, en om eerlijk te zijn heb ik nog steeds geen idee waar het nu precies goed voor is!

Ik hoop dat iemand er iets meer info over heeft, want ik kan er heel weinig over vinden!

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Wachten...
Het wordt gebruikt om over diverse bestandstypen heen te kunnen zoeken. Hiervoor moet je overigens eerst een geïndexeerde folder hebben aangegeven.

En ja, je kunt het veilig uitzetten. Je kunt het alleen niet via DSM zelf doen.
Zie hier voor een oplossing.

[ Voor 11% gewijzigd door technorabilia op 28-11-2020 18:20 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
kraades schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 18:17:
@Wachten...
Het wordt gebruikt om over diverse bestandstypen heen te kunnen zoeken. Hiervoor moet je overigens eerst een geïndexeerde folder hebben aangegeven.

Is het iets wat jij zelf ook uit hebt gezet? Ik hoor er namelij niet veel mensen over....

Overigens ben ik een beetje gaan kijken naar mijn verbruik qua CPU en geheugen want ik draai VM met Home Assistant op mijn DS918+, en ben toch wel verbaasd over de resultaten.

Als ik VM, Synology Drive en Moments stop zet, dan verbruikt mijn NAS ongeveer tussen de 1% en 4% CPU en circa 18% geheugen.

Zodra ik VM aanzet, dan schiet het geheugen naar 51%
(ik heb 8GB in mijn NAS en heb 2GB toegewezen aan mijn VM).
Als ik de Broncontrolle gebruik, zie ik dat er maar 177MB vrij is en de rest zit allemaal in cache, is dat normaal? De CPU gaat overigens dan naar 10 a 12%, dus dat valt me nog enigzins mee!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-PJecZ_GVclzR0wrne4k3hjrA0g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y5ZvQlQZ7ZTF9KZSoXTfyJAt.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast als ik Drive en Moments weer aanzet, dan schiet de CPU naar ongeveer 34% en blijft daar dag en nacht op hangen Kortom, als ik dus Enkel VM draai met Home Assistant, Synology Drive en Moments, dan vreet dit dus al meer dan de helf van mijn geheugen, en zit ik al op meer dan 30% dag en nacht CPU verbruik. Op die manier is mijn NAS niet meer echt een zuinig apparaat t.o.v. de normale 2% CPU en 18% geheugen verbruik.

En ik snap dat iedere applicatie wat geheugen en CPU kost, maar met maar 3 applicaties al zoveel in gebruik? Ik zit er dus aan te denken om oventueel dan voor mijn Home Assistant maar over te stappen naar een Raspberry pi o.i.d, zodat mijn NAS weer wat meer rust krijgt, en ook gewoon weer in iddle kan gaan (iets wat niet kan als je VM draait)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Waarom gebruik je dan VM, gewoon omdat het kan of omdat het ergens nuttig voor is?

Home Assistant is een applicatie die continue devices aan het pollen is dus dat is niet zo vreemd dat het cpu gebruikt zeker als je daar ook nog eens een VM laag tussen zet.
Drive is natuurlijk ook continue bezig om te kijken of er iets gesynchroniseerd moet worden.

Moments weet ik niet want dat gebruik ik niet maar is volgens mij een applicatie waar eigenlijk een computer voor nodig is en geen Nas(= Network Attached Storage).

Op Linux moet je jezelf nooit blind staren op geheugen gebruik, je moet dan ook kijken of het actief is, Linux laat gewoon altijd alles in het geheugen zitten als het niet ergens anders voor nodig is.
Dat geld zeker voor universal search, die echt geen cpu of geheugen in beslag neemt als er niets mee gezocht wordt.
Overigens kun je universal search zeker niet verwijderen als je Drive gebruikt, dus als je ziet dat die cpu gebruikt komt dat door Drive.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Ben(V) schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 18:54:
Waarom gebruik je dan VM, gewoon omdat het kan of omdat het ergens nuttig voor is?

Home Assistant is een applicatie die continue devices aan het pollen is dus dat is niet zo vreemd dat het cpu gebruikt zeker als je daar ook nog eens een VM laag tussen zet.
Drive is natuurlijk ook continue bezig om te kijken of er iets gesynchroniseerd moet worden.

Moments weet ik niet want dat gebruik ik niet maar is volgens mij een applicatie waar eigenlijk een computer voor nodig is en geen Nas(= Network Attached Storage).

Op Linux moet je jezelf nooit blind staren op geheugen gebruik, je moet dan ook kijken of het actief is, Linux laat gewoon altijd alles in het geheugen zitten als het niet ergens anders voor nodig is.
Dat geld zeker voor universal search, die echt geen cpu of geheugen in beslag neemt als er niets mee gezocht wordt.
Overigens kun je universal search zeker niet verwijderen als je Drive gebruikt, dus als je ziet dat die cpu gebruikt komt dat door Drive.
Beetje van beide, Ik heb een NAS, die het in theorie aankan, en het feit dat deze CPU wat sneller is dan die van een Raspberry pi. Daarnaast heb ik de mogelijkheid om snapshots te maken van de VM schijf, dus bij een fout ben ik zo weer online. Echter nu dat ik dit verbruik zie, dan vraag ik me toch het volgende af:
  1. Vraagt VM niet teveel en gaat mijn CPU eerder 'slijt'als ik dit een aantal jaar permanent heb draaien?
  2. Scheelt het niet in kosten qua verbruik, aangezien mijn NAS nooit in idle kan gaan doordat ik VM draai
Het is iets waar ik benieuwd naar ben en wat hierin dus het handigste en meest logische is/zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
Wachten... schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 18:35:
Is het iets wat jij zelf ook uit hebt gezet? Ik hoor er namelij niet veel mensen over....
Ik heb het er zelf ook afgehaald.

Maar ik wist nier zoals @Ben(V) aangeeft dat er een aantal packages zijn die op Universal Search leunen.

Je kunt met het volgende commando kijken of je zulke packages hebt geinstalleerd:
synopkg list --depend-on SynoFinder

In jouw geval zullen dit in ieder geval Drive en Moment zijn.

Als je daarna een package installeert die op Universal Search leunt, dan zal deze automatisch Universal Search weer installeren.

Als je Universal Search wilt verwijderen als je nog zo'n package hebt geinstalleerd, dan krijg je error 268.

[ Voor 6% gewijzigd door technorabilia op 28-11-2020 20:59 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
Wachten... schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:29:
[...]

Het is iets waar ik benieuwd naar ben en wat hierin dus het handigste en meest logische is/zou zijn.
Een paar pagina's terug is er gesproken over het gebruik van een externe disk of aparte database voor HA.

Ook kwam de vraag naar voren of een VM de meest efficiënte oplossing is voor HA op Synology. In vergelijk met bijvoorbeeld Docker.

Ook extern zijn daar vragen over.
https://community.home-as...-vs-virtual-machine/84307

Misschien heb je er iets aan...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Voor Home assiststance kun je het beste het native package van de SynoCommunity rechtstreeks op je Nas installeren.
Dat geeft bij verre de minste overhead.

Persoonlijk geeft ik de voorkeur aan Domoticz, maar ieder zijn eigen voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Laatst online: 17-09 02:26

aex351

I am the one

Ben(V) schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 22:56:
Voor Home assiststance kun je het beste het native package van de SynoCommunity rechtstreeks op je Nas installeren.

Persoonlijk geeft ik de voorkeur aan Domoticz, maar ieder zijn eigen voorkeur.
Ik weet niet hoelang geleden je Home Assistant hebt gebruikt, alleen sinds enkele maanden is het echt 10x beter dan Domoticz omdat je nu ook heel veel via de GUI kan doen.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
kraades schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 18:17:
@Wachten...
Eigenlijk kan dit wel soort van in de DSM gui zelf. Je kunt
code:
1
synoservicecfg --disable pkgctl-SynoFinder
in de Task Scheduler zetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Ben(V) schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 22:56:
Ik ben juist een voorstander om 3rd party apps via Docker op je NAS te draaien. Het is wel te merken geweest dat Synology een beetje een 'rug-toe-keerende' houding gekregen heeft tegen 3rd party apps, logisch want het maakt hun werk om DSM te ontwikkelen minder ingewikkelder. Met Docker hebben ze 'daar geen last van'.

Bovendien kan je op Docker niveau ook het CPU en RAM gebruik inperken naar je wensen. En je hebt full control over de file system in je Docker containers.

Wat bedoel je dus precies met 'minste overhead'..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Docker en VM zijn in mijn ogen overbodige overhead lagen en zijn eigenlijk niets anders dan weer een abstractie laag erbij, net zoals packages ook een abstractie laag zijn.
Die lagen kosten ook allemaal resources zeker bij VM maar ook bij docker, waarbij packages alleen bij installatie resources kosten en een heel klein beetje diskruimte, maar Docker en zeker VM zijn realtime lagen die ook cpu en memory kosten.
Docker heeft allen nut als voor een bepaalde applicatie geen package beschikbaar is maar wel een docker image.

En dat Synology zelf een aantal packages niet meer ondersteund heeft natuurlijk niets met third party packages te maken.
Synology wil gewoon zijn energie stoppen in DSM en in eigen packages en de third party packages in z'n geheel aan third parties overlaten.
Op zich was het al heel bijzonder dat ze zelf third party packages ondersteunden, maar die waren al heel vaak niet up-to-date.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shadow771
Ben(V) schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:33:
Docker en VM zijn in mijn ogen overbodige overhead lagen en zijn eigenlijk niets anders dan weer een abstractie laag erbij...
Ik denk dat je je even in moet verdiepen. Je noemt 2 zaken door (Docker en VM) elkaar die eigenlijk best verschillend van elkaar zijn.

Ik ben niet met je eens omdat: Met een VM laag heb je natuurlijk de Hypervisor (die bij Synology helaas QEMU-based is). Een Docker heeft dat niet, en dus onder andere daarom veel meer 'lightweight'.
Docker heeft allen nut als voor een bepaalde applicatie geen package beschikbaar is maar wel een docker image.
Ook mee oneens. Met docker krijg je wat voordelen erbij zoals:
- Platform onafhankelijkheid
- Stricter configuratie opties (bijv volume mounts)
- Flexibiliteit
- Makkelijker backups en restore mogelijkheiden (punt 1 helpt daar ook enorm bij) (bijv inpakken in .tar files)
- 'Containerized' (Ge-isoleert van elkaar en van de host)
En dat Synology zelf een aantal packages niet meer ondersteund heeft natuurlijk niets met third party packages te maken.
Heb je die link wel goed gekeken? Het gaat allemaal om third party apps daar die ze de das omdoen...
Synology wil gewoon zijn energie stoppen in DSM en in eigen packages en de third party packages in z'n geheel aan third parties overlaten.
Als ze een nieuwe DSM update uitbrengen en opeens werkt een third-party app niet dat in hun store staat, dan moeten ze er ook wat mee.

Maar als het in Docker draait, dan hoeven ze er geen zorgen meer om te maken. Ze weten bijv dat al die apps die ze uit hun package center gegooid hebben al officiele Docker images hebben.

Win win situatie.

Maargoed, ik laat deze onderwerp verder want ik denk niet dat dit de juiste forum topic is hiervoor.

[ Voor 4% gewijzigd door Shadow771 op 29-11-2020 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
Ik leef ook in het Docker kamp maar ik moet ook zeggen dat ik de Synology Docker GUI niet erg handig en compleet vind.

Nu zijn daar natuurlijk alternatieven voor zoals portainer en docker-conpose, maar ik kan mij voorstellen dat dit het gebruik van Docker enigszins afschrikt als je het vergelijkt met Synology packages (al dan niet 3rd party).

Overhead problemen met Docker herken ik niet. Ik gebruik een DS716+ met 8 GB RAM.

Gebruik van een VM werkt voor mij performance technisch niet bevredigend. Ik draai dan liever een Docker Linux container waar ik dan een X server draai of iets van VNC. Windows op Synology waag ik mij niet aan.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvkreg
  • Laatst online: 22:23
Docker en VM zijn in mijn ogen overbodige overhead lagen en zijn eigenlijk niets anders dan weer een abstractie laag erbij, net zoals packages ook een abstractie laag zijn.
Die lagen kosten ook allemaal resources zeker bij VM maar ook bij docker, waarbij packages alleen bij installatie resources kosten en een heel klein beetje diskruimte, maar Docker en zeker VM zijn realtime lagen die ook cpu en memory kosten.

Op zich was het al heel bijzonder dat ze zelf third party packages ondersteunden, maar die waren al heel vaak niet up-to-date.
Juist, net als VMWare zeker. Dat heeft niet miljarden cpu cycles en memory bespaard door virtualisatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
VMware is een hypervisor die rechtstreeks op de bare metal draait, dat is een heel kleine zeer efficiënte kernel die gebruikt wordt om virtual machines op te kunnen starten, resources te verdelen en te schedulen en niet een compleet OS.

En ook daar weer hetzelfde verhaal, elke virtual machine heeft een eigen OS met z'n eigen overhead.
Een applicatie draaien onder een enkel OS is echt altijd efficiënter dan daar twee OS-en voor te moet draaien.

Dus waarom jij denkt dat VMware cpu cycles en memory bespaart is mij niet duidelijk of begrijp ik je vraag verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
kraades schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 21:07:
[...]

Een paar pagina's terug is er gesproken over het gebruik van een externe disk of aparte database voor HA.

Ook kwam de vraag naar voren of een VM de meest efficiënte oplossing is voor HA op Synology. In vergelijk met bijvoorbeeld Docker.

Ook extern zijn daar vragen over.
https://community.home-as...-vs-virtual-machine/84307

Misschien heb je er iets aan...
Bedankt voor je reactie. Dit kan zeker gaan helpen, echter heb ik nul ervaring met MariaDB. Moet ik dan MariaDB op de Synology DS918+ draaien, of draai je de MariaDB dan als addon en schrijf je de DB naar een andere schijf?

En zou ik bijvoorbeeld ook de NVME schijven kunnen gebruiken (die ik nu nog niet heb) of blijft je nas (de harde schijven) dan alsnog steeds werk verrichten?

Kortom zitten er nog voordelen aan NVME disks en VM op de Synology?

Ik hoop dat iemand mij een beetje op weg kan helpen, of zijn ervaring wilt delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vmu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-07 11:08

Vmu

Rotatate

De voordelen zijn er zeker! Uit eigen ervaring kan ik het volgende zeggen:
Je kunt bijvoorbeeld je mariadb per database een eigen docker container geven. Erg handig als je snel een wordpress test in de lucht wilt gooien. Bovendien kun je dan met snapshots de database zo vaak backuppen om foutjes/experimenten te restoren als je wilt zonder noemenswaardige aanslag op de schijfruimte.
Als je graag gevoelige data verwerkt kun je de container op een encrypted volume zetten zodat je encryption at rest hebt zonder ingewikkeld gedoe.
De overhead van docker is verwaarloosbaar, alles blijft binnen acceptabele grenzen van cpu en geheugen (met een extra stripje geheugen).
Snelheid is hoe dan ook echt beter met nvme caching dan zonder, als je de kans hebt doen.
De volumes zullen niet snel stilvallen dus je houdt wel de read/write geluidjes.

Vmu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
Wachten... schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:29:
[...]
En zou ik bijvoorbeeld ook de NVME schijven kunnen gebruiken (die ik nu nog niet heb) of blijft je nas (de harde schijven) dan alsnog steeds werk verrichten?
Om nog even @Vmu's post toe te voegen: SSD cache neemt niet persée het werk over van je HDD's. Je moet het zo ongeveer zien (als voorbeeld):

Je PC schijft een bestand naar je NAS via netwerk (SMB)
Bestand komt binnen op NAS via netwerk
NAS schrijft bestand naar SSD cache (lekker snel)
NAS geeft signaal terug aan PC dat bestand overdracht klaar is (PC kan weer verder)
NAS gaat in de achtergrond verder om dat bestand van SSD cache naar HDD te schrijven (want naar HDD schrijven duurt langer)
NAS kan ervoor kiezen om een kopie van dit bestand nog even in SSD cache te houden indien er binnen geruime tijd weer een schrijf/lees-actie komt voor dit bestand.

Nou in dit scenerio merk je in het praktijk nog weinig verschil gezien het maar om 1 bestandje gaat.

Maar heb je een bijvoorbeeld een zeer actieve MariaDB die heel veel schrijf acties doet, dan kan je het verschil wel degelijk merken qua snelheid (zoals @Vmu ook aangaf).

[ Voor 10% gewijzigd door Shadow771 op 30-11-2020 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvkreg
Ben(V) schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:07:
VMware is een hypervisor die rechtstreeks op de bare metal draait, dat is een heel kleine zeer efficiënte kernel die gebruikt wordt om virtual machines op te kunnen starten, resources te verdelen en te schedulen en niet een compleet OS.

En ook daar weer hetzelfde verhaal, elke virtual machine heeft een eigen OS met z'n eigen overhead.
Een applicatie draaien onder een enkel OS is echt altijd efficiënter dan daar twee OS-en voor te moet draaien.

Dus waarom jij denkt dat VMware cpu cycles en memory bespaart is mij niet duidelijk of begrijp ik je vraag verkeerd?
Dat gaat hem niet worden dan. Op 1 fysieke host draaien nu bijvoorbeeld 20 Windows Servers terwijl er vroeger 1 Windows Server draaide op die fysieke bak. Dat is besparing. Dat snap je toch wel?! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik geloof dat we lang elkaar heen praten of je begrijpt niet hoe VMware in elkaar zit.

Mijn punt is dat als je VMware gebruikt, je dus in jouw voorbeeld 20 keer een virtuele machine op een bare metal server krijgt met 20 keer Windows die elk een van die 20 applicaties draaien.

Dat kost meer resources dan een enkele bare metal server met een keer Windows en daar 20 applicaties op.

Virtualisatie is bedoelt om omgevingen van elkaar te scheiden, niet om resources te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Situatie: Synology NAS DS720+ en Sony TV 4K met Android en Kodi. Wat is de beste oplossing anno 2020 om de map met muziek en video's zichtbaar te maken en te gebruiken? Op mijn oude Synology NAS DS214+ gebruik ik nu SMB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Jumpman schreef op maandag 30 november 2020 @ 12:16:
Situatie: Synology NAS DS720+ en Sony TV 4K met Android en Kodi. Wat is de beste oplossing anno 2020 om de map met muziek en video's zichtbaar te maken en te gebruiken? Op mijn oude Synology NAS DS214+ gebruik ik nu SMB.
SMB is nog steeds een prima oplossing hiervoor icm Kodi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvkreg
Ben(V) schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:56:
Ik geloof dat we lang elkaar heen praten of je begrijpt niet hoe VMware in elkaar zit.

Mijn punt is dat als je VMware gebruikt, je dus in jouw voorbeeld 20 keer een virtuele machine op een bare metal server krijgt met 20 keer Windows die elk een van die 20 applicaties draaien.

Dat kost meer resources dan een enkele bare metal server met een keer Windows en daar 20 applicaties op.

Virtualisatie is bedoelt om omgevingen van elkaar te scheiden, niet om resources te besparen.
Ieder zijn mening dan maar, maar dit zijn de feiten: https://www.ibm.com/cloud/learn/vmware

As you can imagine, virtualization enables more efficient utilization of computer hardware and enables a greater return on an organization’s hardware investment.

Omgevingen scheiden doe je met vLANs (SD Networking)

[ Voor 3% gewijzigd door wvkreg op 30-11-2020 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Jumpman schreef op maandag 30 november 2020 @ 12:16:
SMB, NFS is iets sneller. Beide kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Geloof echt niet dat je weet hoe VMware in elkaar zit.

En SMB v3 is sneller dan het antieke NFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:17

pietje63

RTFM

Ben(V) schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:01:
En SMB v3 is sneller dan het antieke NFS.
Dat is wel wat kort door de bocht, en in basic setups vaak niet het geval. NFS heeft minder opties en (daardoor) minder overhead. Zie bijvoorbeeld https://blog.ja-ke.tech/2...rmance-sshfs-nfs-smb.html waar NFS meestal (iets) beter performed

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Het hangt sterk af van de ondersteuning op server en client en de instellingen op beide maar SMB v3 is inderdaad (ook) een prima keuze.

Het ligt er ook aan wat je ermee gaat doen. Alleen lezen of ook schrijven? Een filmpje streamen of t.b.v. bestandsoverdracht?

Meten is weten.

Edit:
Beetje off-topic maar hier iemand die een test heeft uitgevoerd met voor mij verrassende resultaten..
https://photographylife.c...fs-vs-smb-performance/amp

[ Voor 23% gewijzigd door technorabilia op 30-11-2020 16:26 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Dit resultaat was te verwachten.

Apple is gestopt met de ontwikkeling van AFP en zijn standaard is nu ook SMB net als Windows.
En op Linux is Samba de defacto standaard (dus ook SMB)

En zoals ik al zei is NFS een antiek SUN protocol en waar momenteel niet meer aan ontwikkelt wordt de laatste versie NFSv4 stamt uit 2003 en wordt bijna nergens ondersteund.
Apple, Windows en Synology zijn gestopt bij NFSv3 dat stamt uit 1995.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-09 18:48
Ben(V) schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:47:
En zoals ik al zei is NFS een antiek SUN protocol en waar momenteel niet meer aan ontwikkelt wordt de laatste versie NFSv4 stamt uit 2003 en wordt bijna nergens ondersteund.
Apple, Windows en Synology zijn gestopt bij NFSv3 dat stamt uit 1995.
Synology supporteerd gewoon NFS 4.1 hoor, althans toch in mijn DSM...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-11-2023
Volstaan de WDreds voor storage en streaming, backups, mailserver of gewoon voor SSDs gaan? Uiteindelijk is het netwerk dat van belang is of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Ik zie nu dat het in de test gaat om één grote file. Vandaar. Als je veel kleine files kopieert zal NFS wel een stuk sneller zijn.

Voor het typical gebruik van grote media files streamen zul je er sowieso weinig van merken.

En zoals gezegd zal het ook afhankelijk zijn van de client software en instellingen in combinatie met de server.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
JustSys schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:53:
Volstaan de WDreds voor storage en streaming, backups, mailserver of gewoon voor SSDs gaan? Uiteindelijk is het netwerk dat van belang is of niet?
Die voldoen prima.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

Misschien een stomme vraag, maar stel je stelt een Synology correct in met hyperbackup naar een externe locatie of de cloud, en scrhijft daar bijvoorbeeld dagelijks een backup naartoe.

Wat is dan eigenlijk nog het voordeel van een RAID 1 of 5? Als ik dan 1x8tb in de NAS stop ipv 2x8tb, bespaart toch weer 200 piek.

Natuurlijk, als de harde schijf faalt zal het misschien een paar dagen extra kosten om je data terug uit de cloud te trekken, maar behalve dat biedt de tweede schijf niet perse genoeg voordelen voor de kosten?

Bovenstaande redenering gaat er ook vanuit dat er niet rechtstreeks op de NAS gewerkt wordt, maar vanaf een PC met cloud station. Zodanig dat files die nieuwer zijn dan de backup ook al redundantie hebben tussen PC en NAS.

Mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
Bio schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:46:
Misschien een stomme vraag, maar stel je stelt een Synology correct in met hyperbackup naar een externe locatie of de cloud, en scrhijft daar bijvoorbeeld dagelijks een backup naartoe.

Wat is dan eigenlijk nog het voordeel van een RAID 1 of 5? Als ik dan 1x8tb in de NAS stop ipv 2x8tb, bespaart toch weer 200 piek.

Natuurlijk, als de harde schijf faalt zal het misschien een paar dagen extra kosten om je data terug uit de cloud te trekken, maar behalve dat biedt de tweede schijf niet perse genoeg voordelen voor de kosten?

Bovenstaande redenering gaat er ook vanuit dat er niet rechtstreeks op de NAS gewerkt wordt, maar vanaf een PC met cloud station. Zodanig dat files die nieuwer zijn dan de backup ook al redundantie hebben tussen PC en NAS.

Mis ik iets?
In principe geen extra nut met dien verstande dat de je maximaal een dag werk kwijt bent op de nas. Maar dit is geen ramp omdat je op de pc nog een versie hebt staan. Dus als je voorlopig 200 piek wilt uitsparen. Dan vooral doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Zou eens uitzoeken wat 8Tb opslag in de cloud kost, denk dat een extra disk dan goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Bio
Je NAS is dan offline inclusief je backupvoorziening. Ondertussen heb je dan geen laatste backup anders dan op je PC.

[ Voor 34% gewijzigd door technorabilia op 30-11-2020 20:33 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio

Bio

Ben(V) schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:32:
Zou eens uitzoeken wat 8Tb opslag in de cloud kost, denk dat een extra disk dan goedkoper is.
Maar het is en/en, RAID is geen alternatief voor extern. Off-site is sowieso een must in geval van brand bijvoorbeeld?

En het hoeft geen betaalde cloud te zijn, kan ook een NAS bij een vriend zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Bio op 30-11-2020 20:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow771
Bio schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:46:
Tja weetje. Je moet dan ook je hele NAS weer opnieuw configureren voordat je uberhaupt aan een restore kan beginnen. Je moet dus dan ook een aardig wat van je eigen tijd inleveren. En stel het komt voor je slecht uit omdat je in het buitenland (als covid-19 weg is?) zit ofzo... Het is aan jou de keus.

En negeer die @Ben(V) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio

Bio

@Shadow771 Zeker, waar. Iedereen bedankt voor de input, het maakt de afweging erg duidelijk.

Het zal ook een rol spelen dat ik nog nooit met een overleden harde schijf te maken heb gehad, en zodoende de kansen dat dit voorkomt misschien onevenredig laag inschat ;).

[ Voor 48% gewijzigd door Bio op 01-12-2020 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:53
Ik heb een DS414 in SHR configuratie waarbij recentelijk een 5+ jaar oude WD Red 2TB schijf is overleden op slot 4. Deze heb ik vervangen door een Seagate Ironwolf 4TB schijf. Na enkele weken krijg ik opeens een melding dat deze schijf is vastgelopen. Ik heb volgens de instructies van het pinned SMART topic de gegevens veiliggesteld. Momenteel loopt er nog een extended SMART scan.

De hamvraag is nu of slot 4 van mijn DS414 defect is en de oorzaak is van het vastlopen van de nieuwe schijf. Of was de nieuwe Seagate schijf al (deels) defect? Wat zijn jullie ideeen / ervaringen hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:46
banaliteit schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:38:
Ik heb een DS414 in SHR configuratie waarbij recentelijk een 5+ jaar oude WD Red 2TB schijf is overleden op slot 4. Deze heb ik vervangen door een Seagate Ironwolf 4TB schijf. Na enkele weken krijg ik opeens een melding dat deze schijf is vastgelopen. Ik heb volgens de instructies van het pinned SMART topic de gegevens veiliggesteld. Momenteel loopt er nog een extended SMART scan.

De hamvraag is nu of slot 4 van mijn DS414 defect is en de oorzaak is van het vastlopen van de nieuwe schijf. Of was de nieuwe Seagate schijf al (deels) defect? Wat zijn jullie ideeen / ervaringen hierover?
Voor mijn gevoel heb je de tweede keer gewoon pech gehad. De stelregel bij harde schijven is dat ze de eerste maand of drie moeten overleven. Als dat lukt dan kun je er jaren mee draaien. Totdat ze op een gegeven moment versleten zijn. Dat is doorgaans na een jaar of zes. Dan zou ik een schijf echt niet meer willen gebruiken. Daarom worden schijven doorgaans binnen 5 jaar preventief vervangen. Maar de eerste weken van een nieuwe schijf is er dus ook een grotere kans op uitval. Ik zou de SMART-cijfers even afwachten en als deze er niet goed uitzien een RMA aanmaken bij Seagate. Dan krijg je gewoon een nieuwe schijf. Vervelend en lastig maar het is denk ik niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:37
Ik heb een DS218+ waarin nu een SSD en een WD Purple in zit. De SSD ga ik vervangen door een WD Red (EFRX). Daarop draait het OS, gezien ik WD Purple pas recentelijk heb toegevoegd.

Ik ben nu op zoek naar de juiste manier om alles (waar mogelijk) 1-op-1 over te zetten. Ik heb een aantal applicaties geinstalleerd, waaronder Docker met 10 containers. Nu kan ik die natuurlijk allemaal settings exporteren, op de nieuwe schijf het image downloaden en de settings weer importeren, maar veel liever nog zou ik een soort van compleet image maken en die terugzetten op de nieuwe WD Red.

Is dit uberhaupt mogelijk? Google resultaten leveren vooral resultaten op die zeggen hoe je een defecte disk in een raid opstelling kan vervangen. (of hoe te migreren van de ene DS naar de andere)

[ Voor 3% gewijzigd door rscheper op 01-12-2020 12:16 ]

Pagina: 1 ... 79 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).