DukeBox schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:38:
[...]
Als je 1 volume wilt is JBOD je enige
supported optie. Zelf zou ik een oude (kleine) en nieuwe HDD niet mixen voor de reden die je zelf al aangeeft. Als de 1TB HDD stuk gaat ben je alles kwijt.
Met 2x BASIC heb je 2 losse volumes zonder enige failover voor je data (wel voor DSM en niet volume specifieke data) maar ook zonder afhankelijkheid van elkaar.
Wil je de grote als 'HDD 1' hebben dan is het makkelijkste om de volgende stappen te nemen:
- maak een DSM backup
- zet je syno uit wissel de 1TB voor de 12TB HDD en zet hem aan.
- installeer een schone DSM, en zet de backup die je gemaakt hebt terug EXCLUSIEF de share config.
Vervolgens hotplug je de 1TB HDD erbij de shares worden dan gedetecteerd en kan je verplaatsen vanuit beheer. Als deze allen verplaatst zijn houd je een lege 1TB over als volume2.
[...]
Ik zou 1TB niet meer inzetten anders dan voor backup doeleinden, voegt niet veel toe om proberen er 1 volume van te maken met je 12TB. Maar als je het perse wilt dan kan je het bijv. doen door een symbolic link.
Thanks, dit maakt het al een stuk duidelijker. Ik zat/zit in gedachte ook al een beetje in de toekomst te denken. Dus mocht ik die 1TB ooit vervangen voor een nieuwe (grotere) hdd.
Ik had in de tussentijd al wat zitten proberen. Ik had van de 1tb + 12tb een SHR pool gemaakt. Waardoor de 12tb nu als enige schijf erin zit en werkt zonder de 1tb. Voorheen stond DSM en de applicaties dus op de 1TB en die wilde ik graag op de 12tb, zoals je al begreep.
Ik was weer iets te snel.. waardoor ik dus in het vervolg de pool heb verwijderd en hem als basic heb aangemaakt. Daardoor ben ik nu wel al mijn DSM settings + applicaties kwijt
Als ik het goed begrijp (voor de eerst volgende keer), kan ik dus een backup maken specifiek van DSM, waardoor ik dus de instellingen + applicaties (als webstation, download manager, vpn etc) niet kwijt raak ?
En zoals je al aangeeft, denk ik dat "basic" dan de beste optie is. Als ik het dus goed begrijp, moet ik de volgende situatie aanmaken:
Storage pool 1 - Basic met volume 1 (12tb)
Storage pool 2 - Basic met volume 2 (1tb)
Aanvullend vraagje, stel dat de 12tb crashed, daar staat mijn DSM + settings op. Dan moet ik in de toekomst dus deze disk vervangen. Laten we zeggen dat ik een nieuwe HDD heb. Dan stop ik die in volume 1, installeer nieuwe DSM en zet vervolgens de backup van DSM weer terug. Begrijp ik het dan goed?
(sorry als het domme vragen zijn. Ik ben enigszins wel wat thuis in de IT, maar deze hele specifieke dingen vraag ik toch liever even na).