[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 78 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Heeft iemand enig idee wat hier het probleem is.

Mijn Synology Drive doet het ineens niet meer maar de foutmelding slaat nergens op omdat de map gewoon gekoppeld en benaderbaar is (op de MacBook)

Ik hoor de schijven nu draaien in mijn NAS en ik krijg elke paar minuten meer ruimte vrij :(
De gedeelde prullenbakken zijn al geleegd maar er wordt dus data verwijderd, hoe kan ik zien wat hij aan het verwijderen is, er gaat namelijk niks richting de prullenbak o.i.d.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/og_0OXRZo6HOokt5jKO1Xr8x5y8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6iLhlF0zACUCce8jkhZqDgKi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YWGoiWAgD7kLEL7FVdhSSScOSY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hwptqtTAhmr7N0mYLXFWATP9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Greatsword op 10-11-2020 15:29 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChangeLife4Ever
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 21:34

ChangeLife4Ever

owned by above

Raadselsssss

Zit met het volgende probleem:

Synology DS220+ slaat willekeurig af bij het synchroniseren via Synology Cloud Station

Heb de volgende opstelling:
1) Thuis staat DS918+
2) Off-site staat DS220+

Op de Off-site DS220+ staan 2 gecodeerde mappen, 1 met alleen JPGs - 1 met CR2, MOV etc.

Als ik de JPG map koppel wordt van de DS918+ alles geüpload naar de DS220+. Alles gaat gewoon goed. Staat gewoon dagen aan ook. Als ik de 2de map koppel, die met andere soort bestanden, dan is 't binnen 2 dagen raak en krijg ik de melding 'DS220+ is onjuist uitgeschakeld'.

Bovenstaand probleem lijkt mij niet lekker voor 't apparaat (willekeurig uitgaan). Bovendien is dit apparaat als off-site backup waardeloos, want hij valt uit en dan synchroniseert hij daarna ook niet meer, want de map is niet gekoppeld.

Heb al een uitgebreide SMART-test gedaan, geheugen 3x gescand (is gewoon 't originele geheugen) en beide gaven geen problemen. Niets geeft problemen, behalve die map...

Iemand 'n idee?

remember your end, someone owns us

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-09 19:55
Stack (gratis) stopt er mee, ik gebruik dit als backup target icm hyper backup dus ik moet nu opzoek naar een alternatief. C2 van Synology zelf ziet er opzich prima uit ook de pricing lijkt eerlijk. Maar ik vroeg me af of er nog andere goede alternatieven zijn, waar jullie ervaring mee hebben. Een harde eis is data in Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:26
Ben(V) schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:16:
Download het package naar je PC.
Kies in het package center voor "Manual Install", browse naar de locatie waar je het package gedownload hebt en selecteer het.
Easy as cake.
Ah thanks, even gemist omdat ik niet getagged was. Dus eerst de "Custom Sickbeard" verwijderen en dan installeren (uiteraard ook nog eerst backup maken).

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:23
Ik heb een DS916+ met 4 schijven erin.

3 keer WD Red 8 TB (WD80EFAX)
1 keer WD rood 4 TB (WD40EFRX)

De 8 TB zijn nogal luidruchtig en heet (ca. 40 graden Celsius) met de ventilator instelling op koel.

Aan de DS 916+ us de DX513 bevestigd. In deze uitbreidingsunit zit:

5 maal WD RED 4 TB(WD40EFRX).

In totaal heb ik dus ca. 34 TB.

Vraagje:

Ik wil een of meerdere 8 TB schijf van de DS916+ naar de DX513 wisselen door de 4 TB schijf te verwijderen en deze in de DS916+ te plaatsen. Ik draai SHR1 op dit moment. Dit natuurlijk wanneer de NAS uitstaat.

Kan dit of moet de NAS dan opnieuw worden geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennnn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:13
Ik ga nu echt een beginnersvraag stellen, maar ik kom er niet goed uit.

Ik wil graag buiten mijn netwerk verbinding maken met mijn NAS via DS video of DS photo. Bij het desbetreffende apparaat kan ik alleen maar een extern IP-adres invullen. Ik heb dit proberen te achterhalen via Externe toegang --> DDNS. Maar helaas werkt dit IP-adres niet.

Op mijn mobiele applicaties kan ik gewoon mijn QuickConnect-id invullen en dan werkt het uitstekend.

Iemand een idee hoe ik dit voor elkaar moet krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
@Lennnn
Bij de mobiele DS photo app etc. kun je altijd een QuickConnect ID opgeven.
https://www.synology.com/...bile/help/DSphoto/Android

Van waar wil je nu precies verbinding maken?

In het kort.
Als je van buiten jouw netwerk connect op een extern IP adres dan moet je op je router een port forward doen naar je NAS.

@jwtje
Ik denk dat ik zelf ook overstap naar Synology C2 en gelijk ook Amazon S3 eruit gooi.
Volgens mij kun je C2 een maand gratis uitproberen.
In het volgende topic worden een aantal alternatieven aangegeven:
[Cloud storage] "Stack" van TransIP

[ Voor 28% gewijzigd door technorabilia op 11-11-2020 10:58 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-09 12:04
wvkreg schreef op woensdag 11 november 2020 @ 08:38:
Ik heb een DS916+ met 4 schijven erin.

3 keer WD Red 8 TB (WD80EFAX)
1 keer WD rood 4 TB (WD40EFRX)

De 8 TB zijn nogal luidruchtig en heet (ca. 40 graden Celsius) met de ventilator instelling op koel.

Aan de DS 916+ us de DX513 bevestigd. In deze uitbreidingsunit zit:

5 maal WD RED 4 TB(WD40EFRX).

In totaal heb ik dus ca. 34 TB.

Vraagje:

Ik wil een of meerdere 8 TB schijf van de DS916+ naar de DX513 wisselen door de 4 TB schijf te verwijderen en deze in de DS916+ te plaatsen. Ik draai SHR1 op dit moment. Dit natuurlijk wanneer de NAS uitstaat.

Kan dit of moet de NAS dan opnieuw worden geïnstalleerd?
Binnen een Nas maakt het niet uit in welke bay je een disk stopt, dus schijven verwisselen binnen een Nas kan wel, maar of dat ook werkt met een DX weet ik niet.
Theoretisch zou het geen verschil moeten maken, maar wat heb je aan theorie als blijkt dat het niet overeenkomt met de werkelijkheid en je ineens je hele array kwijt bent.

Persoonlijk zou ik het niet riskeren en 40 graden is helemaal niet warm voor een disk, tot 50 graden is zeker geen probleem.
Wd Red zijn gespecificeerd voor een max operating temperature van 60 graden Celsius.

[ Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 11-11-2020 15:11 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:20
heb een diskstation die sinds ongeveer een week opeens ontzettend traag is. Als ik in broncontrole kijk zie ik niet direct iets vreemds staan, behalve dat volume erg hoog is, terwijl ik het systeem eigenlijk niet belast. Bij processen staat ook niks geks volgens mij. Reboot al verschillende keren gedaan Met traag bedoel ik zowel de verbinding met de DS als het openen van films etc. heeft iemand misschien een goede tip?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9OQZ9WY6bJY2s872529CNVyq4uw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V4fTWggqea2CrBBwXgwcFNL7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wjGCRDd8G0MKx9ajBrP1JBdFTT8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nYUzoeKCkXbOu9sSmJjFv4pP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@stijnec1
Is het volume steeds zo hoog? Misschien kun je even in detail kijken op de tab "Volume".

Je zou packages kunnen stoppen en kijken of er ergens een boosdoener bij zit.

Start Plex altijd zoveel processor? Lijkt mij niet helemaal in orde? Plex package eens stoppen?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:36
@stijnec1 Volgens de synology help is 'volume' niet het probleem: https://www.synology.com/..._high_in_Resource_Monitor

Je kunt beter even kijken in de logs of daar rare dingen in staan.

• Phusebox
Phusebox schreef op woensdag 11 november 2020 @ 08:26:
[...]

Ah thanks, even gemist omdat ik niet getagged was. Dus eerst de "Custom Sickbeard" verwijderen en dan installeren (uiteraard ook nog eerst backup maken).
Is er iemand die weet of dit juist is om de Medusa versie met Python3 te krijgen:

1. Maak een backup in Medusa
2. Verwijder Custom Sickbeard uit je packages
3. Installeer Python3
4. Download deze: https://github.com/BenjV/SYNO-packages
5. Installeer deze via handmatig installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
@Phusebox Helemaal correct met een kleine aanvulling. O-)

6. Restore de voorheen gemaakte backup

PS.
Wel de python 3 van de SynoCommunity nemen.

[ Voor 20% gewijzigd door Ben(V) op 12-11-2020 09:56 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• robbierzz
  • Laatst online: 20:53
Sinds vandaag is mijn glasvezelverbinding actief. Toen wilde ik mijn synology opnieuw configureren, maar dit lukte niet geheel. De situatie is als volgt bekabeld:

Genexis router - DECO M9 - Synology

De Deco M9 heb ik in Router modus geconfigureerd, aangezien ik daar meer mogelijkheden heb om eea in te stellen. In de genexis router heb ik de Deco M9 aangewezen als de 'DMZ-host'. Daardoor zijn de volgende DHCP scopes beschikbaar:

Genexis - 192.168.1.xxx
Deco m9 - 192.168.68.xxx

Nu kan ik wel van buiten naar binnen (bv via mijn 4G connectie), maar kan vanuit het interne netwerk de synology niet bereiken. Een traceroute geeft het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
PS C:\Users\robbie> tracert [i]dnsnaam.domeinnaam.tld[/i]

Tracing route to [i]dnsnaam.domeinnaam.tld[/i] [[i]publiekip[/i]]
over a maximum of 30 hops:

1     7 ms     2 ms     1 ms  192.168.68.1
  2     5 ms     2 ms     2 ms  xxx-xxx-158-163.dynamic.caiway.nl [163.158.xxx.xxx]

Trace complete.

Het lijkt er dus op dat het verkeer wat van binnen, naar buiten en weer naar binnen komt, niet wordt doorgelaten door de Genexis. Dit terwijl het verkeer wat van buiten komt, gewoon op de goede manier aankomt.

Heeft iemand wellicht nog een idee welke aanpassing ik nog moet doorvoeren om dit wel mogelijk te maken?

Dance with the stars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:17

pietje63

RTFM

@robbierzz kijk eens naar "NAT Loopback" of "Hairpinning". Wellicht een optie op de router?

Nota bene: was bij Ziggo ook lang een probleem, maar sinds een maand ofzo niet meer bij mij. Lijkt een auto software update te zijn geweest

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

Even een korte fix waar ik zelf last van had: ontoegankelijke SMB shares.
Vanuit Windows zag ik een aantal shares op mijn Synology waar ik niet meer bij kon, als welke user dan ook. Op de Synology in Control Panel -> Shared Folder ook niet te zien.
Beetje grasduinen met MC en ik vond /etc/samba/smb.share.conf en smb.conf
In dit bestand staan alle shares. Dus ook de ontoegankelijke, inclusief padnaam waar deze staat (/volume3/share). Het verwijderen van de entry was niet genoeg om de share weg te halen. Dit geforceerd door de share opnieuw aan te maken en deze daarna meteen weer te verwijderen via Control Panel -> Shared Folder.
Enkel de share opnieuw aanmaken en dan verwijderen werkte dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
  • Laatst online: 20:53
pietje63 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:33:
@robbierzz kijk eens naar "NAT Loopback" of "Hairpinning". Wellicht een optie op de router?

Nota bene: was bij Ziggo ook lang een probleem, maar sinds een maand ofzo niet meer bij mij. Lijkt een auto software update te zijn geweest
Thx voor je antwoord! Het lijkt daar inderdaad mee te maken te hebben. Het lijkt er niet op dat de nieuwe router van Delta het probleem is; heb de Synology daar direct op aangesloten (ter test) en kon toen de dnsnaam intern en extern bereiken.

Om het op te lossen heb ik de Deco's maar weer in access point modus gezet. Heb ook op de TP-link fora diverse topics over dit probleem gelezen. Ik vermoed dan ook dat het daar iets mee te maken heeft.

Dance with the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:10
Hi zat te wachten op DSM 7 maar dat blijkt nog even te duren.
Wil mijn fotos makkelijker toegankelijk maken. Wat is handig moments of ds photo? Of zijn de beide straks even makkelijk te converteren naar de nieuwe app in DSM 7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 10:04
Hi! Heb hier een synology nas 218+ staan. Al die tijd heeft die gedraaid op 1Tb drive, maar nu was het tijd om een 12tb erbij te plaatsen. Nou wil ik de 12tb eig als disk1 hebben en de 1tb als disk 2.

Helaas had ik de 1tb drive destijds als SHR ingesteld, waardoor ik dus niet de volle capaciteit van beide hard disks kan gebruiken. Ik heb een backup van de data gemaakt en nu dus opnieuw begonnen.

Maar als ik de 13tb (1tb hdd + 12tb hdd) wil gebruiken, dan moet ik dus: Basic, JBOD of Raid0 gebruiken. In geval van JBOD of RAID0 ben ik 'alle' data kwijt, als 1 van de 2 schijven crasht, toch?

Dus lijkt mij 'Basic' de betere manier. Maar ik heb geen zin om iedere keer 2 (netwerk) schijven te moeten mounten. Ik wil eigenlijk gewoon 1x connecten met de NAS en direct toegang te hebben tot beide schijven. Zou dit kunnen ?

Misschien vind ik het zelfs ook wel fijner om gewoon 1 schijf te zien. Dus 1 gemounte drive van 13tb in dit geval. Ik weet alleen niet of dit mogelijk is met een 'basic storage pool' . Of dat je hiervoor dus echt JBOD / RAID0 nodig heb, met het gevaar dat je AL je data kwijt ben zodra 1 van de 2 schijven dus crashed.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:35

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ik heb een 918+ met een stapel containers draaien waaronder sommigen die continu bezig zijn en in hun database schrijven. Die zorgen er natuurlijk voor dat de schijven in de NAS continu actief blijven en staan te ratelen.

Nu had ik bedacht dat je misschien de SSD-slots kon gebruiken voor een volume om daar dan de opslag voor de containers op te zetten, maar dat gaat helaas niet op een ondersteunde manier.
Kan je niet een externe schijf (of zelfs SSD) aan de NAS handen en die dan gebruiken als volume voor de containers? En dan zo je opslag schijven wat ontlasten?

Uiteraard voorzien van regelmatige backup.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:50
nDirect090 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:43:
Nou wil ik de 12tb eig als disk1 hebben en de 1tb als disk 2.
[..]
Maar als ik de 13tb (1tb hdd + 12tb hdd) wil gebruiken, dan moet ik dus: Basic, JBOD of Raid0 gebruiken.
Als je 1 volume wilt is JBOD je enige supported optie. Zelf zou ik een oude (kleine) en nieuwe HDD niet mixen voor de reden die je zelf al aangeeft. Als de 1TB HDD stuk gaat ben je alles kwijt.

Met 2x BASIC heb je 2 losse volumes zonder enige failover voor je data (wel voor DSM en niet volume specifieke data) maar ook zonder afhankelijkheid van elkaar.

Wil je de grote als 'HDD 1' hebben dan is het makkelijkste om de volgende stappen te nemen:
- maak een DSM backup
- zet je syno uit wissel de 1TB voor de 12TB HDD en zet hem aan.
- installeer een schone DSM, en zet de backup die je gemaakt hebt terug EXCLUSIEF de share config.

Vervolgens hotplug je de 1TB HDD erbij de shares worden dan gedetecteerd en kan je verplaatsen vanuit beheer. Als deze allen verplaatst zijn houd je een lege 1TB over als volume2.
Iemand enig idee?
Ik zou 1TB niet meer inzetten anders dan voor backup doeleinden, voegt niet veel toe om proberen er 1 volume van te maken met je 12TB. Maar als je het perse wilt dan kan je het bijv. doen door een symbolic link.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
DukeBox schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:38:
[...]

Als je 1 volume wilt is JBOD je enige supported optie. Zelf zou ik een oude (kleine) en nieuwe HDD niet mixen voor de reden die je zelf al aangeeft. Als de 1TB HDD stuk gaat ben je alles kwijt.

Met 2x BASIC heb je 2 losse volumes zonder enige failover voor je data (wel voor DSM en niet volume specifieke data) maar ook zonder afhankelijkheid van elkaar.

Wil je de grote als 'HDD 1' hebben dan is het makkelijkste om de volgende stappen te nemen:
- maak een DSM backup
- zet je syno uit wissel de 1TB voor de 12TB HDD en zet hem aan.
- installeer een schone DSM, en zet de backup die je gemaakt hebt terug EXCLUSIEF de share config.

Vervolgens hotplug je de 1TB HDD erbij de shares worden dan gedetecteerd en kan je verplaatsen vanuit beheer. Als deze allen verplaatst zijn houd je een lege 1TB over als volume2.

[...]

Ik zou 1TB niet meer inzetten anders dan voor backup doeleinden, voegt niet veel toe om proberen er 1 volume van te maken met je 12TB. Maar als je het perse wilt dan kan je het bijv. doen door een symbolic link.
Thanks, dit maakt het al een stuk duidelijker. Ik zat/zit in gedachte ook al een beetje in de toekomst te denken. Dus mocht ik die 1TB ooit vervangen voor een nieuwe (grotere) hdd.

Ik had in de tussentijd al wat zitten proberen. Ik had van de 1tb + 12tb een SHR pool gemaakt. Waardoor de 12tb nu als enige schijf erin zit en werkt zonder de 1tb. Voorheen stond DSM en de applicaties dus op de 1TB en die wilde ik graag op de 12tb, zoals je al begreep.

Ik was weer iets te snel.. waardoor ik dus in het vervolg de pool heb verwijderd en hem als basic heb aangemaakt. Daardoor ben ik nu wel al mijn DSM settings + applicaties kwijt |:(

Als ik het goed begrijp (voor de eerst volgende keer), kan ik dus een backup maken specifiek van DSM, waardoor ik dus de instellingen + applicaties (als webstation, download manager, vpn etc) niet kwijt raak ?

En zoals je al aangeeft, denk ik dat "basic" dan de beste optie is. Als ik het dus goed begrijp, moet ik de volgende situatie aanmaken:

Storage pool 1 - Basic met volume 1 (12tb)
Storage pool 2 - Basic met volume 2 (1tb)

Aanvullend vraagje, stel dat de 12tb crashed, daar staat mijn DSM + settings op. Dan moet ik in de toekomst dus deze disk vervangen. Laten we zeggen dat ik een nieuwe HDD heb. Dan stop ik die in volume 1, installeer nieuwe DSM en zet vervolgens de backup van DSM weer terug. Begrijp ik het dan goed?

(sorry als het domme vragen zijn. Ik ben enigszins wel wat thuis in de IT, maar deze hele specifieke dingen vraag ik toch liever even na).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
nDirect090 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:59:
Als ik het goed begrijp (voor de eerst volgende keer), kan ik dus een backup maken specifiek van DSM, waardoor ik dus de instellingen + applicaties (als webstation, download manager, vpn etc) niet kwijt raak ?
Ja DSM en de meeste 1st party apps wel.
Storage pool 1 - Basic met volume 1 (12tb)
Storage pool 2 - Basic met volume 2 (1tb)
Zo zou ik het doen ja als je die 1TB wilt blijven gebruiken. Het voordeel is dat je dan wel een RAID1 hebt van DSM maar omgekeerd ook een stukje meer energie verbruik en geluid voor maar weinig extra opslag.
Aanvullend vraagje, stel dat de 12tb crashed, daar staat mijn DSM + settings op. Dan moet ik in de toekomst dus deze disk vervangen. Laten we zeggen dat ik een nieuwe HDD heb. Dan stop ik die in volume 1, installeer nieuwe DSM en zet vervolgens de backup van DSM weer terug. Begrijp ik het dan goed?
Weet niet zeker of ik het 100% begrijp maar Als je een DSM backup hebt kan je daarmee DSM met vrijwel alle settings restoren. Je kan ook een backup van de app's maken maar het is verschillende per app wat wel en niet kan. Sommige app's hebben ook een eigen import/export/backup functie.

https://www.synology.com/...enter/system_configbackup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
DukeBox schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:07:
[...]

Ja DSM en de meeste 1st party apps wel.

[...]

Zo zou ik het doen ja als je die 1TB wilt blijven gebruiken. Het voordeel is dat je dan wel een RAID1 hebt van DSM maar omgekeerd ook een stukje meer energie verbruik en geluid voor maar weinig extra opslag.

[...]

Weet niet zeker of ik het 100% begrijp maar Als je een DSM backup hebt kan je daarmee DSM met vrijwel alle settings restoren. Je kan ook een backup van de app's maken maar het is verschillende per app wat wel en niet kan. Sommige app's hebben ook een eigen import/export/backup functie.

https://www.synology.com/...enter/system_configbackup
Helder! Ja ik had nu dus alleen een backup gemaakt van de data op de HDD's en niet van DSM + applicaties zelf helaas. Leer momentje voor mij haha.
DukeBox schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:07:

Ja dus mocht de 12TB ermee kappen of als ik die bijvoorbeeld loskoppel, dan blijft DSM + de applicaties werken. Omdat je dus een stukje RAID1 heb, en dus staat DSM + applicaties ook op de 1TB. Begrijp ik hem zo goed ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
nDirect090 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:16:
Ja dus mocht de 12TB ermee kappen of als ik die bijvoorbeeld loskoppel, dan blijft DSM + de applicaties werken. Omdat je dus een stukje RAID1 heb, en dus staat DSM + applicaties ook op de 1TB. Begrijp ik hem zo goed ?
Ja DSM zelf wel, maar veel applicaties worden (gedeeltelijk) ook op een volume geïnstalleerd, na het vervangen kan je dan wel makkelijk op repair klikken maar de inhoudelijke data ben je wel kwijt. Bijvoorbeeld Video Station behoud wel zijn instellingen maar niet zijn data, die moet dan opnieuw opgebouwd (gescanned) worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
DukeBox schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:19:
[...]

Ja DSM zelf wel, maar veel applicaties worden (gedeeltelijk) ook op een volume geïnstalleerd, na het vervangen kan je dan wel makkelijk op repair klikken maar de inhoudelijke data ben je wel kwijt. Bijvoorbeeld Video Station behoud wel zijn instellingen maar niet zijn data, die moet dan opnieuw opgebouwd (gescanned) worden.
Ah oke! Maar als je dus een backup daarvan maakt, zoals je aangaf dat het soms vanuit de applicatie zelf kan, kan je de inhoudelijke data wel weer terug krijgen ? of is dat gewoon echt niet te backuppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
nDirect090 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:22:
Maar als je dus een backup daarvan maakt, zoals je aangaf dat het soms vanuit de applicatie zelf kan, kan je de inhoudelijke data wel weer terug krijgen ? of is dat gewoon echt niet te backuppen.
Nogmaals, dat hangt per applicatie af wat er mogelijk is. Dit kan je allemaal in de online help terug vinden van hyperbackup.

Een van de dingen die afwijkt is bijvoorbeeld video station, daar moet je de meta data exporteren. Als je vervolgens de data restored pakt hij de metadata export in de media directory weer op om de DB te vullen.

Dingen die niet van Synology zelf zijn zal je uiteraard zelf moeten bedenken hoe je dat moet backuppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nDirect090
DukeBox schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:36:
[...]

Nogmaals, dat hangt per applicatie af wat er mogelijk is. Dit kan je allemaal in de online help terug vinden van hyperbackup.

Een van de dingen die afwijkt is bijvoorbeeld video station, daar moet je de meta data exporteren. Als je vervolgens de data restored pakt hij de metadata export in de media directory weer op om de DB te vullen.

Dingen die niet van Synology zelf zijn zal je uiteraard zelf moeten bedenken hoe je dat moet backuppen.
Got it, thanks voor de hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Gonadan schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:43:
Ik heb een 918+ met een stapel containers draaien waaronder sommigen die continu bezig zijn en in hun database schrijven. Die zorgen er natuurlijk voor dat de schijven in de NAS continu actief blijven en staan te ratelen.

Nu had ik bedacht dat je misschien de SSD-slots kon gebruiken voor een volume om daar dan de opslag voor de containers op te zetten, maar dat gaat helaas niet op een ondersteunde manier.
Kan je niet een externe schijf (of zelfs SSD) aan de NAS handen en die dan gebruiken als volume voor de containers? En dan zo je opslag schijven wat ontlasten?

Het lijkt erop van wel.
https://community.synology.com/enu/forum/1/post/122659

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-07 11:08

Vmu

Rotatate

Gonadan schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:43:

Ja dat kan.
Ik heb dat op mijn DS218+ een keer gedaan om precies dezelfde reden.
In slot twee deed ik een SSD waarop ik volume2 maakte. Op volume2 een gedeelde map met daarin mijn docker data files. Ik kon zelfs drive encryptie aanzetten zodat ik voor mijn sql databases encryption at rest had.

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik ben bezig met het installeren van een nieuwe DS220+. Aangezien het al ven geleden is dat ik dit heb gedaan (vorige is een DS110) heb ik my even ingelezen.

Ik wilde dit keer Synology Quickconnect instellen om de NAS ook van buiten te bereiken indien nodig maar dit moet wel veilig zijn

Nu lees ik op de synology site bij het installeren van Quickconnect het volgende:
Note:

Relayed QuickConnect connection may be slow due to longer network latency.
When the router is allowed to create port forwarding rules for QuickConnect, the Synology NAS may be exposed to security risk.
Ik meen dat alleen het opzetten van de externe verbinding via Synology loopt en dat je daarna een rechtstreekse beveiligde verbinding hebt (tenzij je relay gebruikt) Is mijn perceptie correct?

Zijn er betere mogelijkheden om een veilige verbinding naar buiten te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Indoubt schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 11:22:
Ik meen dat alleen het opzetten van de externe verbinding via Synology loopt en dat je daarna een rechtstreekse beveiligde verbinding hebt (tenzij je relay gebruikt) Is mijn perceptie correct?
Dat klopt, de relay server wordt alleen gebruikt als fallback mechanisme als er geen directe virtual tunnel kan worden opgezet. Dit is "trager" dan een directe verbinding.

Edit:
Quick Connect Whitepaper Paper

[ Voor 16% gewijzigd door technorabilia op 14-11-2020 12:14 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Vraag: Is dit iets om je zorgen te maken? Extended smart heb ik gedraaid na de reconnection error.
De error kwam na de 1e keer aansluiten en is dus niet teruggekomen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fmQaz7JdJnnVfQPp8UjlDCRe3a0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TuJVSrglzktifGVCSLsdQBCx.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oc2_B9jhmFeq0qg67zrReRrsh44=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yYLGnJkkcESHabIi6Lwc0jxy.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSQTqbGJSINmLpbjepQzmGwX9c4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t2XxkiNCG8Ih0zGLo6VpONDp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Pff, Hele installatieprocedure doorlopen, lijkt het erop alsof 1 van de 4TB schijven een DOA is. In ieder geval kan de DS220 er maar 1 vinden.

Ik had net een deel van het weekend gereserveerd om de NAS in te richten maar ik denk dat er 1 schijf terug kan. :'( :'( :'( :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
nvm

[ Voor 98% gewijzigd door Phusebox op 14-11-2020 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 08:24
Vmu schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 10:16:
[...]
Ja dat kan.
In slot twee deed ik een SSD waarop ik volume2 maakte. Op volume2 een gedeelde map met daarin mijn docker data files. Ik kon zelfs drive encryptie aanzetten zodat ik voor mijn sql databases encryption at rest had.
Hij heeft het over de nvme sloten onderop zijn 918+. Die zijn alleen als cache in te zetten. :)

edit: @kraades dat ontken ik ook niet.

[ Voor 4% gewijzigd door job op 14-11-2020 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Kan blijkbaar ook op o.a. SSD via USB. Zie eerdere link. Zelf geen ervaring mee...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 17-09 08:24
Indoubt schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 12:33:
Pff, Hele installatieprocedure doorlopen, lijkt het erop alsof 1 van de 4TB schijven een DOA is. In ieder geval kan de DS220 er maar 1 vinden.
Ai, dat is jammer.
Je zou wel alvast met 1 schijf kunnen beginnen als een shr config je doel was.
Dan kan je alles instellen en steek je later de tweede schijf er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:52

elsinga

=8-)

wvkreg schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 12:29:
Vraag: Is dit iets om je zorgen te maken? Extended smart heb ik gedraaid na de reconnection error.
De error kwam na de 1e keer aansluiten en is dus niet teruggekomen.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik verdenk mijn DS918+ van een bug waarbij ik melding krijg van een bad sector op een drive en die dan niet daar geteld wordt (bad sectors = 0) en ook niet wordt gevonden in de extended anayles van SMART en Ironwolf. Kan hier ook aan de hand zijn...

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:55

ChillPascal

In the end...

Al jaren maak ik met volle tevredenheid gebruik van mijn DS413j, echter begint deze wel erg traag te worden en zijn er diverse packages die niet meer ondersteund worden. Hoog tijd voor een upgrade als je het mij vraagt. Daarvoor heb ik de DS220+ op het oog. Op dit moment draait de DS413j met 2x 3TB WD Red's in RAID1. Beide HDD's zullen in de DS220+ geplaatst gaan worden.

Mijn vraag is nu hoe ik alle data het makkelijkst kan overzetten. Op de website van Synology lees ik over een "HDD migration" , maar wordt het niet ondersteund tussen de DS413j en de DS220+ als ik het goed heb.
De tweede optie is "Migration via Migration Assistant", maar omdat ik de HDD's niet vervang is dit ook geen optie.
Dan blijft de derde optie "Migration via "Hyper Backup" over. Hierbij staat: "make sure there is a volume with twice the amount of storage capacity as the amount of data on your source Synology NAS".
Bij het overzetten van ruim 2TB aan data zal ik dus een HDD van 5TB nodig hebben. Lijkt mij toch wat overdreven als je het mij vraagt.

Ik vraag mij nu af of er geen andere mogelijkheid is. Bijvoorbeeld een van de HDD's uit de oude NAS halen. Deze leeggooien en in de nieuwe NAS plaatsen. Vervolgens via bovenstaande optie 2 de data overschrijven. Als laatste de tweede schijf uit de oude nas verwijderen, leeggooien en installeren in de nieuwe NAS als '2e' RAID1 schijf.

Heeft iemand tips?

Ps. de data bestaat voornamelijk uit foto's, films, muziek en camerabeelden. De foto's zijn op meerdere plaatsen geback-up'd. De overige data niet. Het zal ook geen grote ramp zijn als ik die data zou verliezen. Daarmee bedoel ik te zeggen dat ik best een 'risico' wil nemen om de schijven uit RAID1 te halen.

[ Voor 9% gewijzigd door ChillPascal op 14-11-2020 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
elsinga schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 14:33:
[...]

Ik verdenk mijn DS918+ van een bug waarbij ik melding krijg van een bad sector op een drive en die dan niet daar geteld wordt (bad sectors = 0) en ook niet wordt gevonden in de extended anayles van SMART en Ironwolf. Kan hier ook aan de hand zijn...
Een S.M.A.R.T. test kan enkel de disk lezen en kijken of alles nog leesbaar is en binnen zijn normen.
Als je een vorm van raid of shr in je Nas gebruikt kan DSM verschil detecteren tussen de disken en dat kan een S.M.A.R.T. niet.

Dus geen bug, maar gewoon twee verschillende zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
ChillPascal schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 14:35:
Mijn vraag is nu hoe ik alle data het makkelijkst kan overzetten.
Wat bedoel je met 'alle data' ? Normaal gesproken is het vrij simpel, en helemaal omdat je een mirror hebt.
Zet de oude uit, haal 1 disk er uit en stop die in je nieuwe. Start de nieuwe op. DSM zal nu niet starten omdat die niet geschikt is (andere CPU) dus moet je via assistent DSM opnieuw installeren. Deze zal zover mogelijk de bestaande configuratie overnemen en de shares komen (degraded) online. Eventueel kan je de app's 'repairen' cq. restoren van een backup als dat van toepassing is. Zodra dat gedaan is kan je de boel testen en besluiten de andere disk er weer naast te zetten om de array te rebuilden.

n.b. uitgaande dat je ook netjes een backup hebt mocht het onverhoopt toch mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ben(V) schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 16:56:
Een S.M.A.R.T. test kan enkel de disk lezen en kijken of alles nog leesbaar is en binnen zijn normen.
Als je een vorm van raid of shr in je Nas gebruikt kan DSM verschil detecteren tussen de disken en dat kan een S.M.A.R.T. niet.

Dus geen bug, maar gewoon twee verschillende zaken.
Toch vind ik het wel vreemd. Ik heb net als @elsinga een 918+ en die heeft de afgelopen dagen bijna twintig meldingen gegeven van 'bad sectors' en allerlei aanverwante I/O-meldingen. Die zie je echter nergens terug. Niet in de SMART-gegevens en ook niet in de meldingen zelf waarin dat opgesomd wordt.

Het zal vast kloppen wat je zegt, maar ik vind het nogal verwarrend dat je een log vol waarschuwingen hebt maar nergens iets aantoonbaars. Moet je Synology maar op hun blauwe ogen geloven en de schijf maar gewoon vervangen. (heb ik dus ook maar gedaan)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Ik heb geprobeerd om bij Seagate een vervangende disk te krijgen onder garantie en dat willen ze wel, maar ze willen die disk pas opsturen als ze de kapotte binnen hebben. En dan zit ik dus een tijd met een niet-beschermde RAID set en daarna (maar dat is onvermijdelijk) met eentje die aan het herstellen is. Seagate stelde voor om eerst een extra disk e kopen en dan de omgeruilde op reserve te leggen...

Gezien dat ik er in de SMART en Ironwolf tellers niets van terug zie nog maar niet gedaan...

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:55

ChillPascal

In the end...

DukeBox schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 17:06:
[...]

Wat bedoel je met 'alle data' ? Normaal gesproken is het vrij simpel, en helemaal omdat je een mirror hebt.
Zet de oude uit, haal 1 disk er uit en stop die in je nieuwe. Start de nieuwe op. DSM zal nu niet starten omdat die niet geschikt is (andere CPU) dus moet je via assistent DSM opnieuw installeren. Deze zal zover mogelijk de bestaande configuratie overnemen en de shares komen (degraded) online. Eventueel kan je de app's 'repairen' cq. restoren van een backup als dat van toepassing is. Zodra dat gedaan is kan je de boel testen en besluiten de andere disk er weer naast te zetten om de array te rebuilden.
Laten we er even gemakshalve vanuit gaan dat ik geen apps heb die ik mee wil nemen. Kan ik dan simpelweg een van de HDD's uit de DS413j halen en in de nieuwe DS220+ plaatsen waarna deze na het configureren alle data heeft meegenomen/behouden?

Kan ik vervolgens ook de tweede 'oude' HDD zonder verdere bewerkingen erbij plaatsen voor wederom een RAID1?

Begrijp me niet verkeerd, dit zou top zijn, maar is dit echt de manier hoe het werkt?
n.b. uitgaande dat je ook netjes een backup hebt mocht het onverhoopt toch mis gaan.
Zoals ik in mijn eerste post aangaf is de daadwerkelijk belangrijke data van (persoonlijke) video's en foto's meerdere keren ge-backupped. De overige data is niet dat niet, maar daarentegen ook minder belangrijk bij eventueel verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
ChillPascal schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 23:13:
Kan ik dan simpelweg een van de HDD's uit de DS413j halen en in de nieuwe DS220+ plaatsen waarna deze na het configureren alle data heeft meegenomen/behouden?
Ja, zolang je niet kiest voor de HDD leeg te maken.
Kan ik vervolgens ook de tweede 'oude' HDD zonder verdere bewerkingen erbij plaatsen voor wederom een RAID1?
ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

IK heb een korte vraag. Ik heb helaas een DOA harde schijf. Ik wil nu kijken of ik de DS220+ toch zover mogelijk kan installeren met 1 harde schijf. De bedoeling was om 2 identieke schijven in RAID 1 te zetten.

Ik moet natuurlijk als 1 van de eerste dingen een volume aanmaken maar dan moet ik ook kiezen voor SHR. Kan ik dat later nog omzetten naar RAID1 of is dat later niet meer mogelijk als ik nu voor SHR kies?

Edit: ik heb trouwens succesvol 4 GB geheugen bijgeplaatst van crucial. Crucial CT4G4SFS8266 werkgeheugen 4 GB (DDR4, 2666 MT/s, PC4-21300, SODIMM, 260-pin)

[ Voor 16% gewijzigd door Indoubt op 15-11-2020 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:13
Indoubt schreef op zondag 15 november 2020 @ 11:59:
IK heb een korte vraag. Ik heb helaas een DOA harde schijf. Ik wil nu kijken of ik de DS220+ toch zover mogelijk kan installeren met 1 harde schijf. De bedoeling was om 2 identieke schijven in RAID 1 te zetten.

Ik moet natuurlijk als 1 van de eerste dingen een volume aanmaken maar dan moet ik ook kiezen voor SHR. Kan ik dat later nog omzetten naar RAID1 of is dat later niet meer mogelijk als ik nu voor SHR kies?

Edit: ik heb trouwens succesvol 4 GB geheugen bijgeplaatst van crucial. Crucial CT4G4SFS8266 werkgeheugen 4 GB (DDR4, 2666 MT/s, PC4-21300, SODIMM, 260-pin)
Ja, dat kan. Juist met SHR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 22:02

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ChillPascal schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 23:13:
[...]

Laten we er even gemakshalve vanuit gaan dat ik geen apps heb die ik mee wil nemen. Kan ik dan simpelweg een van de HDD's uit de DS413j halen en in de nieuwe DS220+ plaatsen waarna deze na het configureren alle data heeft meegenomen/behouden?

Begrijp me niet verkeerd, dit zou top zijn, maar is dit echt de manier hoe het werkt?

[...]

Zoals ik in mijn eerste post aangaf is de daadwerkelijk belangrijke data van (persoonlijke) video's en foto's meerdere keren ge-backupped. De overige data is niet dat niet, maar daarentegen ook minder belangrijk bij eventueel verlies.
Hou ons op de hoogte van de vorderingen...
Ben ook aan het voorsorteren van een upgrade van een 414 naar een 420+. Had er niet op gerekend dat dat nog tot uitdagingen zou leiden. Maar misschien niet onlogisch bij stap van ARM naar x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-09 07:00
Ik heb een synology DS920+
In slot 1 zit een schijf van 8TB met alle films en muziek, ik heb hier vandaag in Slot 4 een schijf van 8TB bijgezet ('oude' 3TB schijf uitgehaald die niet gebruikt werd).
Nu wil ik slot 1 min raid zetten met slot 4, maar ik krijg deze opties niet in het opslagbeheer, bij beide staan deze grijs en dus niet te selecteren.

Tevens de vraag als ik deze in raid kan zetten, verwijderd deze dan alle gegevens van beide schijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu

Vmu

Rotatate

job schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 12:43:
[...]

Hij heeft het over de nvme sloten onderop zijn 918+. Die zijn alleen als cache in te zetten. :)

O nee inderdaad dat kan dan weer niet.

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
elsinga schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 20:18:
Ik heb geprobeerd om bij Seagate een vervangende disk te krijgen onder garantie en dat willen ze wel, maar ze willen die disk pas opsturen als ze de kapotte binnen hebben. En dan zit ik dus een tijd met een niet-beschermde RAID set en daarna (maar dat is onvermijdelijk) met eentje die aan het herstellen is. Seagate stelde voor om eerst een extra disk e kopen en dan de omgeruilde op reserve te leggen...

Gezien dat ik er in de SMART en Ironwolf tellers niets van terug zie nog maar niet gedaan...
WD levert via een advanced RMA eerst de bezorging van de nieuwe disk en dan kun je de oude disk meegeven aan de DHL koerier. Seagate 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Ja, WD doet dat beter, al eens op deze manier een disk geruild. Seagate wil dit niet doen, expliciet naar gevraagd. Volgende disken worden dus weer WD, denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:47

FlipFluitketel

Frontpage Admin
wvkreg schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:59:
[...]

WD levert via een advanced RMA eerst de bezorging van de nieuwe disk en dan kun je de oude disk meegeven aan de DHL koerier. Seagate 7(8)7
elsinga schreef op maandag 16 november 2020 @ 07:16:
Ja, WD doet dat beter, al eens op deze manier een disk geruild. Seagate wil dit niet doen, expliciet naar gevraagd. Volgende disken worden dus weer WD, denk ik.
Alleen vraagt WD daar tegenwoordig geld voor.. En nee, dat krijg je niet terug. En ja, daar heb ik ervaring mee.. :/
Important Note

The $25 Advance RMA Service Fee is a non-refundable charge that is separate from the amount that is withheld from your credit card. If WD does not receive your product(s) within 30 days from the date the replacement product was shipped, your card on file will be charged $. If we are unable to charge your card, we will restrict your account from future Advance Replacement requests and void the warranty on your replacement product.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
FlipFluitketel schreef op maandag 16 november 2020 @ 08:08:
[...]

[...]

Alleen vraagt WD daar tegenwoordig geld voor.. En nee, dat krijg je niet terug. En ja, daar heb ik ervaring mee.. :/

[...]
Ik heb het 3 maanden geleden nog gratis mogen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
wvkreg schreef op maandag 16 november 2020 @ 08:29:
[...]

Ik heb het 3 maanden geleden nog gratis mogen doen.
Zeker dat het pas 3 maanden geleden is? Ik heb in juni er dus $25,- voor moeten betalen.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Heel zeker :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:32
Ik heb nu een DS215j, word niet heel actief gebruikt, staan voornamelijk oude fotos en filmpjes op, want zit al jaren op google photos en dat werkt prima.

Met de aankondiging dat google photos gaat veranderen wil ik weer controlle over mijn fotos nemen. Omdat ik geen abbo wil afsluiten (laten we deze discussie niet voeren hier) heb ik moments er bij gepakt.

Wat ik voornamelijk wil een app op mijn telefoon die fotos upload en backupt.

Nu ik moments op de telefoon heb en de nas via internet bereikbaar heb gemaakt valt het me op (het is niet te missen) dat het laden van fotos echt ondoenlijk langzaam is. Door recente fotos heen bladeren gaat nog wel, maar als ik probeer fotos van een paar jaar terug te gaan, duurt het een eeuwigheid. Of hij laad helemaal niets.

Nu kan ik natuurlijk upgraden, (DS220+ of DS720+). Maar heeft dat zin? Gaan momoments dan wel vloeiend werken? Zou de SSD cache van de 720+ meerwaarde hebben in dit geval? Wat zijn jullie ervaringen?

Totale library gaat om >100.000 fotos.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
  • Laatst online: 16-09 22:13
Op dit moment heb ik een DS415+ welke goed gebruikt wordt.
Een hoop packages draaien en zelfs Virtual Machine Manager draait er prima op (minimal Debian servers).
Echter wil ik met Black Friday hopelijk een goede deal scoren voor een nieuwe Syno.
Ik heb 4x 8TB schijven welke vrij nieuw zijn dus die wil ik overzetten.

Welk model is een waardige opvolger van de DS415+?
Meer schijven is voor mij niet nodig overigens.
Ik kom zelf uit bij de DS420+ of DS920+.

Waarbij de 920+ 2 processor kernen meer heeft. Dat is toch wel wenselijk naar mijn mening.
Dus ik denk dat mijn keuze hierop gaat vallen.

Nou wil ik het geheugen wel naar (minimaal) 8GB hebben.
Standaard zit er 4GB in. Echter een officiele Synology module van 4GB kost 95 euro! 8)7

Wie kan mij vertellen of er ook andere RAM is wat gaat werken in deze Syno?

BV:
pricewatch: Crucial CT2K4G4SFS8266

[ Voor 39% gewijzigd door WRT54G op 16-11-2020 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen.ijmuiden
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-09 15:32
Ik heb sinds bijna 4 jaar een DS216play staan met twee WD blue 2tb schijven erin. Nu is 1 van deze schijven ermee opgehouden, bad sectors en foutmeldingen. Nu hink ik op een aantal gedachten:

- Nieuwe WD Red 2tb schijf erin en laten herstellen vanaf de goede 2tb schijf (staat in SHR)
- Nieuwe WD Red 4tb schijf erin en laten hertellen vanaf de goede 2tb schijf (als de ander 2tb er mee ophoud deze ook vervangen door 4tb)
- Compleet nieuwe Synology DS418 (play) oid.

Ik gebruik de NAS op dit moment hoofdzakelijk voor opslag van bestanden en streamen naar Shield. Wat zouden jullie adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Een kennis van me heeft onlangs een nieuwe Mac en een nieuwe NAS aangeschaft. Ze werkt altijd vanuit de Mac op de NAS en op de oude NAS (vanaf de nieuwe Mac) worden bestanden in 2sec geopend en de voorvertoning is ook vrijwel direct zichtbaar. Probeert ze vanaf de Mac diezelfde bestanden op de nieuwe NAS te openen dan duurt het 7-10sec en ook de voorvertoning laat op zich wachten.

De oude NAS was een DS214Play en de nieuwe een DS218. Het enige wat ik zo aan "mindere" specificaties zie is dat de CPU van de DS218 0,2GHz trager is dan de CPU uit DS214Play. Dat zou toch niet zo'n "enorm" verschil moeten geven lijkt me.. Instellingen en dergelijke zijn allemaal overgenomen uit de oude dus daar zou ook geen verschil in moeten zitten.

Iemand een idee waarom het op de nieuwe zoveel langer duurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChangeLife4Ever
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 21:34

ChangeLife4Ever

owned by above

ChangeLife4Ever schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 15:48:
Raadselsssss

Zit met het volgende probleem:

Synology DS220+ slaat willekeurig af bij het synchroniseren via Synology Cloud Station

Heb de volgende opstelling:
1) Thuis staat DS918+
2) Off-site staat DS220+

Op de Off-site DS220+ staan 2 gecodeerde mappen, 1 met alleen JPGs - 1 met CR2, MOV etc.

Als ik de JPG map koppel wordt van de DS918+ alles geüpload naar de DS220+. Alles gaat gewoon goed. Staat gewoon dagen aan ook. Als ik de 2de map koppel, die met andere soort bestanden, dan is 't binnen 2 dagen raak en krijg ik de melding 'DS220+ is onjuist uitgeschakeld'.

Bovenstaand probleem lijkt mij niet lekker voor 't apparaat (willekeurig uitgaan). Bovendien is dit apparaat als off-site backup waardeloos, want hij valt uit en dan synchroniseert hij daarna ook niet meer, want de map is niet gekoppeld.

Heb al een uitgebreide SMART-test gedaan, geheugen 3x gescand (is gewoon 't originele geheugen) en beide gaven geen problemen. Niets geeft problemen, behalve die map...

Iemand 'n idee?
Iemand nog? :+ Zou 't ermee te maken kunnen hebben dat de bestandsnamen niet voldoen aan de vereisten (max X tekens bijvoorbeeld, of juist niet '%*@' tekens)? Zou 't wel bijzonder vinden als je daardoor ineens robots krijgt. Heb nu al weer dagen een prima draaiend apparaat op afstand, behalve die '2de map' .

remember your end, someone owns us

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36
@FlipFluitketel Wellicht wordt de nieuwe NAS nu benaderd via SMB ipv AFP (of juist andersom) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
ThinkPadd schreef op maandag 16 november 2020 @ 12:11:
@FlipFluitketel Wellicht wordt de nieuwe NAS nu benaderd via SMB ipv AFP (of juist andersom) ?
Ik ben niet zo thuis in Mac maar ze opent Finder en dan ziet ze die 2 nas'en staan in het netwerk. Op de oude NAS worden de bestanden dan snel geopend en op de nieuwe duurt het vrij lang.

Zojuist merkte ik ook dat bij het opvragen van de eigenschappen van de map op de oude NAS en diezelfde map op de nieuwe NAS de nieuwe er aanzienlijk langer over deed om te berekenen hoe groot deze is.
Op de oude NAS is het bestandssysteem trouwens ook ext4 en op de nieuwe btrfs. Volgens wat zoekresultaten zou btrfs wat trager zijn met schrijven maar ook dat lijkt me niet zo'n groot verschil te veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-09 00:32
WRT54G schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:35:
Op dit moment heb ik een DS415+ welke goed gebruikt wordt.
Een hoop packages draaien en zelfs Virtual Machine Manager draait er prima op (minimal Debian servers).
Echter wil ik met Black Friday hopelijk een goede deal scoren voor een nieuwe Syno.
Ik heb 4x 8TB schijven welke vrij nieuw zijn dus die wil ik overzetten.

Welk model is een waardige opvolger van de DS415+?
Meer schijven is voor mij niet nodig overigens.
Ik kom zelf uit bij de DS420+ of DS920+.

Waarbij de 920+ 2 processor kernen meer heeft. Dat is toch wel wenselijk naar mijn mening.
Dus ik denk dat mijn keuze hierop gaat vallen.

Nou wil ik het geheugen wel naar (minimaal) 8GB hebben.
Standaard zit er 4GB in. Echter een officiele Synology module van 4GB kost 95 euro! 8)7

Wie kan mij vertellen of er ook andere RAM is wat gaat werken in deze Syno?

BV:
Ik heb dit RAM stickje gisteren besteld voor mijn DS920+, volgens internet moet deze werken.
Maar ik zal van de week mijn bevindingen delen

EDIT:
Overigens leid jouw link naar 2 losse modules van 4GB -> 8GB totaal.
Maar je kan er maar 1 losse module bijprikken.

Ik heb de losse 8gb gekocht

[ Voor 6% gewijzigd door fyr0 op 16-11-2020 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Hoor het graag van je @fyr0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Vmu schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 10:16:
Ja dat kan.
Het gaat niet om de SSD-slots, want dat dan bij mij juist niet officieel. Ik doelde op een externe schijf via USB aansluiten. Dat zou dan een SSD in een simpele behuizing kunnen zijn want die heb ik nog wel liggen.
De vraag is alleen hoe goed dat werkt en of het een beetje betrouwbaar is als verbinding om actieve containers op te laten draaien.

Ik merk dat een rebuild of scrub van je array al genoeg is om bepaalde containers onhandelbaar te maken dus de software erop is best gevoelig.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

job schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 12:43:

Het kan wel, maar niet officieel dus doe ik het liever niet. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

kraades schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 12:51:
Kan blijkbaar ook op o.a. SSD via USB. Zie eerdere link. Zelf geen ervaring mee...
Welke link doel je op?

Heb hem al. Die methode beschrijft het verplaatsen van de basismap voor docker, maar dat is toch helemaal niet nodig? Ik dacht meer aan puur het volume van de container verwijzen naar een map op de externe schijf, liefst zo weinig mogelijk trucjes.

[ Voor 37% gewijzigd door Gonadan op 16-11-2020 13:04 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technorabilia
@Gonadan
Ah zo, ik snap het. Dat de database files via de -v op de externe USB disk komen te staan en in de container worden gemount. Het proberen waard!

@WRT54G
Dezelfde specs gebruiken als deze officiële:
pricewatch: Synology D4NESO-2666-4G
Dus DDR4 (SODIMM), 2.666MT/s en 1.2V.

@ChangeLife4Ever
Ik weet het niet. Maar misschien de backup Synology eens op de source locatie zetten en wat backups/tests draaien?

@FlipFluitketel
Misschien een USB stick formatteren op ext4, wat bestanden erop en testen in beide NAS'en?

[ Voor 66% gewijzigd door technorabilia op 16-11-2020 14:46 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

kraades schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:31:
@Gonadan
Ah zo, ik snap het. Dat de database files via de -v op de externe USB disk komen te staan en in de container worden gemount. Het proberen waard!
Ja precies. De containers zelf mogen best op het array staan, die zullen niet veel meer I/O doen dan DSM zelf gok ik. Ik draai echter ook dingen als DSMR-reader en Home Assistant, die schrijven continu in logs en databases en daardoor staat de NAS feitelijk 100% van de tijd actief te draaien.
Ik heb de hoop dat je die volumes gewoon op een externe schijf kunt plaatsen en dat het enigszins stabiel werkt. Het is op zich geen ramp als je een gat van een paar uurtjes hebt omdat het een keer gecrashed is (het gaat uiteraard gewoon in de backup), maar dat moet niet een terugkerend issue zijn want dan kan je je containers ook niet meer vertrouwen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
kraades schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:31:
@FlipFluitketel
Misschien een USB stick formatteren op ext4, wat bestanden erop en testen in beide NAS'en?
Heel vreemd.. Een andere map werkte wel gewoon snel, nu heeft ze een map uit de "trage" map naar die map gekopieerd en dat gaat ook goed. Ze is nu bezig alles weer van de oude NAS naar de nieuwe te kopiëren maar dan in een nieuwe map (en tot nu toe blijft het snel gaan). Erg vaag.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:10
FlipFluitketel schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:53:
Een kennis van me heeft onlangs een nieuwe Mac en een nieuwe NAS aangeschaft. Ze werkt altijd vanuit de Mac op de NAS en op de oude NAS (vanaf de nieuwe Mac) worden bestanden in 2sec geopend en de voorvertoning is ook vrijwel direct zichtbaar. Probeert ze vanaf de Mac diezelfde bestanden op de nieuwe NAS te openen dan duurt het 7-10sec en ook de voorvertoning laat op zich wachten.

De oude NAS was een DS214Play en de nieuwe een DS218. Het enige wat ik zo aan "mindere" specificaties zie is dat de CPU van de DS218 0,2GHz trager is dan de CPU uit DS214Play. Dat zou toch niet zo'n "enorm" verschil moeten geven lijkt me.. Instellingen en dergelijke zijn allemaal overgenomen uit de oude dus daar zou ook geen verschil in moeten zitten.

Iemand een idee waarom het op de nieuwe zoveel langer duurt?
Staat de nieuwe nog te indexeren, toevallig?

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
TheOmen schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:42:
[...]

Staat de nieuwe nog te indexeren, toevallig?
Rechtsboven staat niks meer, dus ik neem aan dat ie dan ook klaar is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 18:04
Helemaal niet teruggekoppeld zie ik :o

Ik heb in september van dit jaar wat problemen gehad met mijn 720+. Ik kreeg een melding op mijn harde schijf om deze te vervangen. Systeem was toen net een maand in gebruik.

Heb inmiddels de schijf vervangen en de melding is verdwenen. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vmu

Vmu

Rotatate

Gonadan schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:08:
[...]

Ja precies. De containers zelf mogen best op het array staan, die zullen niet veel meer I/O doen dan DSM zelf gok ik. Ik draai echter ook dingen als DSMR-reader en Home Assistant, die schrijven continu in logs en databases en daardoor staat de NAS feitelijk 100% van de tijd actief te draaien.
Ik heb de hoop dat je die volumes gewoon op een externe schijf kunt plaatsen en dat het enigszins stabiel werkt. Het is op zich geen ramp als je een gat van een paar uurtjes hebt omdat het een keer gecrashed is (het gaat uiteraard gewoon in de backup), maar dat moet niet een terugkerend issue zijn want dan kan je je containers ook niet meer vertrouwen.
ok dus toch. Ja dat heb ik ook geprobeerd. Het werkte op zich wel. Mijn docker containers zijn ook heel druk en het meest vervelend vond ik niet eens dat de nas de hele tijd aan staat maar dat het langzaam is, de hele tijd volume zwaar belast.
Maar ik had wel dezelfde bedenkingen, hoe betrouwbaar is het? Je kunt extern ook geen BTRFS met encryptie gebruiken. Uiteindelijk ben ik overgestapt naar een 720+ met nvme cache en ik moet zeggen dat scheelt echt, alles is zo veel soepeler. Nog wel de hele tijd lezen en schrijven op de hd's, incl de bijbehorende geluidjes...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7DgvLyiACgD9fAv5gpRURCe_sCY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mFZFveNGyhQ7UN4uyfAA6igW.jpg?f=user_large

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Vmu schreef op woensdag 18 november 2020 @ 07:46:
ok dus toch. Ja dat heb ik ook geprobeerd. Het werkte op zich wel. Mijn docker containers zijn ook heel druk en het meest vervelend vond ik niet eens dat de nas de hele tijd aan staat maar dat het langzaam is, de hele tijd volume zwaar belast.
Maar ik had wel dezelfde bedenkingen, hoe betrouwbaar is het? Je kunt extern ook geen BTRFS met encryptie gebruiken. Uiteindelijk ben ik overgestapt naar een 720+ met nvme cache en ik moet zeggen dat scheelt echt, alles is zo veel soepeler. Nog wel de hele tijd lezen en schrijven op de hd's, incl de bijbehorende geluidjes...
[Afbeelding]
Snelheid en activiteit zijn inderdaad twee verschillende dingen. Ik kan ook cache aan mijn NAS toevoegen, maar dat verhoogt alleen de snelheid voor het lezen en misschien schrijven van een bepaalde selectie van bestanden. Een databasebestand wat continu bijgewerkt wordt zal hij nog steeds naar het array toe blijven schrijven.

Voor mij gaat het meer om de activiteit. Feitelijk heb ik er niet eens echt last van want hij staat in een kast maar het voelt onnodig. Een tweede reden is dat ik heb gemerkt dat wanneer het array aardig druk is met taken voor het bestandssysteem containers die veel moeten schrijven hevig vertraagd of zelfs onbruikbaar worden. Denk daarbij aan een rebuild en scrub die hebben gezorgd dat ik mijn home automation dagenlang niet kon beheren of goed gebruiken.

Van mij hoeft het ook niet zo veilig als het array zelf, het bevat data waarvan best een paar uur mag missen. Zolang ik het af en toe back-up is er niets aan de hand.
De dockers moeten echter wel stabiel door blijven draaien, want daar zijn zaken van afhankelijk. Een incidentele crash overleef ik wel, maar als de verbinding periodiek wegvalt of iets in die richting dan is het niet acceptabel.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Op een Synology kun je Home Assistant beter configureren met een external database en daar voor MariaDB voor gebruiken.
Schijnt een heleboel minder CPU en IO te kosten dan de Sqlite database die standaard gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItzWilliam
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-05 21:32
Vraagje van een beginner :) Mag dat hier of moet dit naar Packages?

Ik heb vorige week een Synology DS720+ aangeschaft.
Nu wil ik de NAS bij computers van familie toevoegen als schijf, dan kom je uit op WebDav.
Ik heb al verschillende domeinen met websites en zou ik van zo'n domein een subdomein genaamd nas.xxxxxx.nl willen laten sturen naar mijn nas.

Wat ik al gedaan heb is:
- Webdav server geinstalleerd (https 5006 ingeschakeld)
- Port forwarding ingesteld op router.
- xxxxxx.synology.me DDNS aangemaakt.

WebDav werkt wel op dat xxxxx.synology.me adres.
Kan ik het Let's Encrypt certificaat van het domein ook gebruiken in mijn Synology NAS?

[ Voor 8% gewijzigd door ItzWilliam op 18-11-2020 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@ItzWilliam
Je kunt voor je (sub)domain en A-record aanmaken en deze laten verwijzen naar het externe IP-adres van waar de Synology staat.

Als het IP-adres niet stabiel is (bijvoorbeeld thuis meestal) dan kun je gebruiken maken van een Dynamic DNS service vergelijkbaar als bij het synology.me domain.

Misschien kun je ook een CNAME-record aanmaken en deze laten verwijzen naar het synology.me adres. Weet ik niet zeker.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-07 22:23
Mijn Synology was onjuist uitgeschakeld (stroom ging eraf) en nu krijg ik een melding dat ik wordt aangeraden een SMNP of USB UPS te gebruiken, zonder uit te leggen wat dat is. Wat bedoelen ze hiermee en wat moet ik doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
Ah ja dank je, maar verder geen handelingen binnen DSM dus? Heb 2 snelle SMART tests gedaan, 1 per schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-09 02:26

aex351

I am the one

jwtje schreef op woensdag 11 november 2020 @ 07:57:
Stack (gratis) stopt er mee, ik gebruik dit als backup target icm hyper backup dus ik moet nu opzoek naar een alternatief. C2 van Synology zelf ziet er opzich prima uit ook de pricing lijkt eerlijk. Maar ik vroeg me af of er nog andere goede alternatieven zijn, waar jullie ervaring mee hebben. Een harde eis is data in Europa.
Geen verdere ervaring. Alleen als toevoeging Synology komt ook binnenkort met Hybrid Share. Wat de functionaliteit met C2 / Nas verder vergroot.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-09 18:48
brambello schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:39:
Mijn Synology was onjuist uitgeschakeld (stroom ging eraf) en nu krijg ik een melding dat ik wordt aangeraden een SMNP of USB UPS te gebruiken, zonder uit te leggen wat dat is. Wat bedoelen ze hiermee en wat moet ik doen?
Dat wil zeggen dat je een UPS kan plaatsen die met USB-kabeltje of LAN-poort voorzien is.
Met USB => Kabeltje in de Synology steken, de NAS kan zo met de UPS communiceren.
Met LAN => SNMP protocol zal gebruikt worden zodat de UPS kan aangeven als er gebeurtenissen zijn zoals stroom valt uit, ik zit op batterijen te werken.

Allemaal met de bedoeling je NAS te laten weten dat spanning in huis weggevallen is EN dat je op UPS/batterijen aan het kachelen bent. De NAS kan vervolgens het nodige doen om een cleane, gecontroleeerde shutdown te doen zodat je geen kans hebt op file-system issues etc.

• WRT54G
Met Synology Drive maken we vaak gedeelde links.
Ik kwam er zojuist achter dat een "gedeelde link" niet zomaar geopend kan worden op een mobiele telefoon (iPhone en Android). De browser op de telefoon geeft aan dat je de Synology Drive app dient te installeren.

Is dit op een of andere manier te omzeilen?
Ik wil af en toe (eenmalig) een link delen maar de mensen niet verplichten hiervoor een app te installeren.

• technorabilia
@WRT54G
Via File Station kun je files/directories delen zonder app nodig te hebben. Via Drive weet ik het niet.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WRT54G
kraades schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:49:
@WRT54G
Via File Station kun je files/directories delen zonder app nodig te hebben. Via Drive weet ik het niet.
Klopt idd. Ben ik me van bewust maar het makkelijke van Synology Drive is dat de app die je installeert op Windows netjes in Windows Verkenner erbij komt. Dus een link "aanmaken" doe je makkelijk vanuit de Windows Verkenner zelf. Dit is voor mijn vrouw stukken makkelijker en stiekem vind ik het ook erg handig.

[ Voor 0% gewijzigd door WRT54G op 19-11-2020 09:00 . Reden: typo ]

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:20
stijnec1 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:13:
heb een diskstation die sinds ongeveer een week opeens ontzettend traag is.
dank voor de reacties, bleek dat een defecte schijf de oorzaak van het probleem was, toen deze is verwijderd draaide het systeem weer als vanouds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-09 00:32

Dit ram stickje werkt erg goed (ik heb de 8gb), na een memory test werkt hij prima!
Maar zoals aangegeven zorg ervoor bij het bestellen dat je maar 1 stickje besteld. Aangezien er maar eentje in past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@WRT54G
Hier nog wat meer info maar het blijft een beetje vaag geloof ik.
https://www.synoforum.com...using-the-drive-app.3064/

👉🏻 Blog 👈🏻

• WRT54G
Thanks @fyr0

Thanks @kraades
Dit werkt idd wel. Echter de mensen die mijn links ontvangen zijn vaak niet zo thuis in IT in het algemeen.
Dus of ze dit gaan snappen...

Ik puzzel nog wel wat verder ben ik bang.

[ Voor 4% gewijzigd door WRT54G op 19-11-2020 15:48 ]

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:12
Dag Tweakers,

Hoe groot achten jullie de kans dat de ds220+ in een black friday aanbieding komt?
Zijn er ervaringen uit het verleden met black friday en synology?

Omdat Google stopt met de'gratis' opslag voor de foto's ben ik dus naar alternatieven aan het kijken. De ds220+ is hier een van.
Is het gebruik van photo station hetzelfde idee als Google foto's? Upload hij automatisch de foto's naar de DS en verwijdert hij ook de foto's op de telefoon wanneer ze zijn geupload op ruimte vrij te maken?
Wanneer ik deze synology koop. Welk advies geven jullie tav de instelling harddisks? SHR, welke raid, jbod?

[ Voor 59% gewijzigd door Boomster op 20-11-2020 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:03
-

[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waxina
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-11-2024
Ik ben op zoek naar een NAS om mijn filmverzameling af te spelen op mijn Samsung TV in de woonkamer en Android TV op de slaapkamer. Samsung ondersteunt geen DTS geluid, dus mijn vereiste is dat de NAS met DTS kan omgaan.

Ik ben al zelf op onderzoek uitgegaan en lees hier en daar dat Synology soms wel en soms geen DTS kan afspelen.

Weet iemand welke Synology NAS het meest geschikt is als mediaspeler met DTS ondersteuning?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Waxina schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 17:31:
Ik ben op zoek naar een NAS om mijn filmverzameling af te spelen op mijn Samsung TV in de woonkamer en Android TV op de slaapkamer. Samsung ondersteunt geen DTS geluid, dus mijn vereiste is dat de NAS met DTS kan omgaan.

Ik ben al zelf op onderzoek uitgegaan en lees hier en daar dat Synology soms wel en soms geen DTS kan afspelen.

Weet iemand welke Synology NAS het meest geschikt is als mediaspeler met DTS ondersteuning?
Geen idee als dit een oplossing is. Als je een beetje krachtige pc hebt daar Plex opdraaien en je nas film folder uitlezen?

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:04
Ik loop even vast en hopelijk kan iemand mij hier een hint of tip geven :)

Ik maak een backup van mijn raspberry naar mijn diskstation
Dat doe ik volgens de volgende tutorial

http://guficulo.blogspot....rry-pi-automatically.html

Dit heeft altijd gewerkt nu is het echter zo dat ik van de week ben overgestapt naar een andere provider en mijn interne netwerk nu een ander ip-adres heb.

Daardoor werkt mijn backup niet meer.
Logisch natuurlijk het script kijkt naar het verkeerde ip-adres.

Dus ik dacht even opnieuw instellen en we gaan weer verder.

Echter wil het niet lukken.
Ik heb de stappen nu zover dat ik via de raspberry een ssh sessie kan maken naar mijn diskstation en andersom.

Echter blijf ik de volgende foutmelding houden in mijn logs.
code:
1
2
3
4
Host key verification failed.
rsync error: unexplained error (code 255) at io.c(687) [Receiver=3.0.9]
Host key verification failed.
rsync error: unexplained error (code 255) at io.c(687) [Receiver=3.0.9]

Ik vermoedde dat ik dan iets verkeerd had gedaan en dat mijn known-host niet goed was, maar hoe vaak ik het ook opnieuw instel ik blijf deze melding houden.

Iemand een idee of tip ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waxina
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-11-2024
RobbyTown schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 18:36:
[...]

Geen idee als dit een oplossing is. Als je een beetje krachtige pc hebt daar Plex opdraaien en je nas film folder uitlezen?
Ik had nog nooit van Plex gehoord, maar zojuist geïnstalleerd op de PC en op de Samsung TV. En het werkt perfect! Films met DTS geluid worden moeiteloos afgespeeld via de app. En het is nog gratis ook.
Bedankt voor de tip _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@MdO82
Probleem in de known_hosts?
[cmd]ssh-keygen -R <oude ip-adres>[/cmd]

Sorry, heb je al geprobeerd zie ik nu.

[ Voor 32% gewijzigd door technorabilia op 20-11-2020 22:33 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambello
Waxina schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 17:31:

Ik heb mijn DS418Play aan een NVIDIA Shield hangen. Zo'n sterke NAS is dan eigenlijk niet nodig. Ik gebruik alleen geen Plex maar KODI tot nu toe, zou Plex lekkerder werken?
Pagina: 1 ... 78 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).