Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
@MJV
Allemaal afhankelijk van hoe slim het virus is.
Als het een tamelijk eenvoudig randsomeware virus is die in een applicatie meekomt dan geeft een docker net zoveel bescherming als het standaard rechten systeem van Linux.
Met andere woorden, als de applicatie in een package geen rechten heeft op die foto's en documenten dan kan dat virus er ook niet bij.

Is het echter een veel slimmer virus dan zal die docker isolatie ook niets helpen, want dat is ook gewoon software die bij de host omgeving moet kunnen en ook toegang tot het host filesysteem heeft.
Zo'n virus verspreid zich net zo makkelijk naar de host toe als dat hij de docker infecteerd.

Het is allemaal schijn veiligheid.
Je kunt veel beter energie stoppen in het juist configureren van je Nas en ook een goede backup hebben in plaats van denken dat twee extra lagen alles beveiligt.
Meer van hetzelfde beveiligt echt niet beter.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

@Ben(V)
Ik heb vroeger met 3rd party packages gewerkt en daar bleven wel degelijk restanten van packages op de nas achter. Ook kwam het voor dat een package ervoor zorgde dat de nas niet goed functioneerde tot reboots toe waarbij het onderscheid tussen package en nas niet goed was te aan te geven. Packages waren slecht gemaakt en voldeden niet aan de structuur zoals beschreven in de Synology Developer Guide.

Verder is de beschikbaarheid en up to date zijn van packages een punt. Zeker bij een nieuwe cpu arch kun je lang wachten.

Het maken van een package is geen sinecure. Het cross compileren van software voor een niet Intel processor is helemaal een drama. Informatie over docker is wijdverspreid. De toepassing ervan is eveneens geen rocket science.

Het aanbod van Docker images is vele malen groter dan het aanbod dat je ooit zult vinden aan Synology packages. Dat gaat van Hello World tot Microsoft SQL server. Voor ieder wat wils. Veel software is zonder problemen te draaien op een Synology. Zeker voor thuisgebruik kan deze prima worden gebruikt als multi purpose applicatie server.

Mijns inziens ben je beter af met een Intel processor en Docker en is dat de extra investering meer dan waard maar YMMV.

Donate ETH

• mschol
  • Registratie: november 2002
  • Niet online
Ben(V) schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 10:55:
[...]

Hoezo ernstig?
Hij zegt daar gewoon in z'n maandelijkse status rapport dat alles in orde is.
nee, dan is je overzicht leeg:
Dear user,

The following is your monthly report regarding the health of disks on diskstation. You can also check the health of individual disks at Storage Manager > HDD/SSD > Health Info.

No problem detected with the drives in DSM.

Sincerely,
Synology DiskStation
dit is raar/afwijkend:
Drive reconnection count: 1

[A] LEGO 76042 SHIELD Helicarrier

• Zenyatta
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 16:25

Zenyatta

Tsjakka!

Ben(V) schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 10:55:
[...]

Hoezo ernstig?
Hij zegt daar gewoon in z'n maandelijkse status rapport dat alles in orde is.
Is in bijna een jaar de eerste keer dat ik zo'n mailtje krijg...
mschol schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 11:49:
[...]

nee, dan is je overzicht leeg:

[...]

dit is raar/afwijkend:
[...]
Enig idee waardoor dit komt?

Je kan maar beter geen signature hebben dan een inhoudsloze.

Hij zegt gewoon dat er een keer een drive reconnect opgetreden is, dat is echt geen reden om je zorgen over te maken.
Pas als dat regelmatig gaat optreden kan het problemen betekenen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

@kraades
Het is echt onmogelijk dat een packages iets achterlaat.
Daarom heeft Synology just het package centre gemaakt, om er voor te zorgen dat er niets achterblijft.
Alles wat in een package zit wordt ook echt weer verwijderd.
Alleen data bestanden die netjes op een volume geplaatst zijn kunnen achter blijven.
Uiteraard kan een applicatie zo fundamenteel slecht gemaakt zijn dat hij in de root folders gaat grutten, maar dat kan een docker image ook want die wordt als admin geinstalleerd en heeft dus alle rechten.

Het crosscompileren is uiteraard lastig en dat hoeft op een docker niet omdat die enkel voor Intel X64 cpu beschikbaar is.
Dus als je een docker daarvoor kunt maken kun je ook een packages maken voor een x64 arch zonder enige crosscompilatie.
Het is juist de kracht van packages dat ze meestal voor alle architecturen beschikbaar zijn en je niet beperkt blijft tot intel X64 cpu's
Packages maken is echt niet ingewikkelder dan een docker image maken.

Maar je moet gewoon doen wat je zelf slim vind, ik plaats enkel wat kanttekeningen bij de "heilig" verklaring van dockers, omdat ik persoonlijk vind dat het voor een thuis Nas een onzin systeem is dat probeert VMware en Hyper-v te emuleren die op heel andere basis en met heel andere redenen ontwikkelt zijn.

Ben(V) wijzigde deze reactie 01-01-2020 12:44 (13%)

@Ben(V)
Ik verklaar docker zeker niet heilig. Voor mij persoonlijk werkt het goed. Een methode waar ik altijd op kan vertrouwen. Maar je moet inderdaad doen wat past bij je voorkeuren en situatie. Over dat zijn we het eens. ;)

Donate ETH

• mschol
  • Niet online
Zenyatta schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 12:21:
[...]

Is in bijna een jaar de eerste keer dat ik zo'n mailtje krijg...

[...]

Enig idee waardoor dit komt?
geen idee, ik kwam via google uit op: https://community.synology.com/enu/forum/17/post/68975

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Ben(V) schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 12:38:
@kraades
Het is echt onmogelijk dat een packages iets achterlaat.
Daarom heeft Synology just het package centre gemaakt, om er voor te zorgen dat er niets achterblijft.
Alles wat in een package zit wordt ook echt weer verwijderd.
Alleen data bestanden die netjes op een volume geplaatst zijn kunnen achter blijven.
Uiteraard kan een applicatie zo fundamenteel slecht gemaakt zijn dat hij in de root folders gaat grutten, maar dat kan een docker image ook want die wordt als admin geinstalleerd en heeft dus alle rechten.
Dan werkt het anders dan package manager zoals je in de meeste linux distro's vindt neem ik aan? Want die zouden in theorie ook alles moeten opruimen maar in de praktijk valt dat vies tegen. Het is dan 100% afhankelijk van hoe goed de bouwer het package maakt of het daadwerkelijk netjes opgeruimd wordt.
Dat is één van de redenen waarom ik (nu op m'n pc of server) voordelen zie bij Docker voor knutselwerk en experimenten.
Werkt die package manager van Synology zelf dan zoveel netter in dat opzicht?
Het crosscompileren is uiteraard lastig en dat hoeft op een docker niet omdat die enkel voor Intel X64 cpu beschikbaar is.
Dus als je een docker daarvoor kunt maken kun je ook een packages maken voor een x64 arch zonder enige crosscompilatie.
Het is juist de kracht van packages dat ze meestal voor alle architecturen beschikbaar zijn en je niet beperkt blijft tot intel X64 cpu's
Packages maken is echt niet ingewikkelder dan een docker image maken.

Maar je moet gewoon doen wat je zelf slim vind, ik plaats enkel wat kanttekeningen bij de "heilig" verklaring van dockers, omdat ik persoonlijk vind dat het voor een thuis Nas een onzin systeem is dat probeert VMware en Hyper-v te emuleren die op heel andere basis en met heel andere redenen ontwikkelt zijn.
Persoonlijk ben ik aan het kijken voor een NAS en ik zie wel toegevoegde waarde in de mogelijkheid tot het gebruik van containers. Niet per se als vervanging van de packages maar meer als aanvulling. Voor bepaalde scenario's heeft docker weer voordelen.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 100-400 DG OS HSM Contemporary

Packages voor DSM moeten aan de juiste eisen voldoen anders zal de package manager van DSM ze niet installeren.
Alles wordt in een eigen folder geinstalleerd en er worden geen zaken in de systeem folder(s) geplaatst en zo iets knulligs als een registry van Windows is er uiteraard niet in Linux.

De DSM package manager is juist daarom gebouwd terwijl op de normale Linux distros die packages manager er eigenlijk alleen maar op gemaakt om de insatallatie en upgrade te vergemakkelijken.
Synology doet er alles aan om de betrouwbare werking van de basis functionaliteit (Nas zijn) te beschermen.
Natuurlijk is het altijd mogelijk om een applicatie te bouwen die zoiets omzeilt en daarom is het mede belangrijk applicaties geen root rechten te geven.

Overigens denk ik persoonlijk dat het eindeloos toevoegen van applicaties aan een Nas het doel een beetje voorbij schiet, je bent in plaats van een Nas dan eigenlijk een applicatie server aan het opzetten.
Voor mij is een Nas een fileserver die niet teveel stroom mag verbruiken (staat 24/7 aan) en die omdat hij nu eenmaal altijd aanstaat een paar extra taken krijgt zoals domotica en downloader.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Ben(V) schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 12:15:
Packages voor DSM moeten aan de juiste eisen voldoen anders zal de package manager van DSM ze niet installeren.
Alles wordt in een eigen folder geinstalleerd en er worden geen zaken in de systeem folder(s) geplaatst en zo iets knulligs als een registry van Windows is er uiteraard niet in Linux.
In Linux heb je in plaats van een registry gewoon mappen met bestandjes. In principe hetzelfde en kan je net zo makkelijk vol baggeren als je de machine slecht beheert of slechte packages gebruikt. ;)
De DSM package manager is juist daarom gebouwd terwijl op de normale Linux distros die packages manager er eigenlijk alleen maar op gemaakt om de insatallatie en upgrade te vergemakkelijken.
Synology doet er alles aan om de betrouwbare werking van de basis functionaliteit (Nas zijn) te beschermen.
Natuurlijk is het altijd mogelijk om een applicatie te bouwen die zoiets omzeilt en daarom is het mede belangrijk applicaties geen root rechten te geven.
Dat klinkt dan wel goed inderdaad.
Overigens denk ik persoonlijk dat het eindeloos toevoegen van applicaties aan een Nas het doel een beetje voorbij schiet, je bent in plaats van een Nas dan eigenlijk een applicatie server aan het opzetten.
Voor mij is een Nas een fileserver die niet teveel stroom mag verbruiken (staat 24/7 aan) en die omdat hij nu eenmaal altijd aanstaat een paar extra taken krijgt zoals domotica en downloader.
Daarom noemen ze de series ook 'plus' toch? NAS plus een beetje extra. ;)

Maar ik snap wat je bedoeld hoor. Wat extra applicaties kunnen best leuk zijn, mits ze niet te zwaar zij of enige relatie hebben tot de kern van waar een NAS voor doelt. Opslag en beschikbaarheid.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

Gonadan schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:15:
[...]

In Linux heb je in plaats van een registry gewoon mappen met bestandjes. In principe hetzelfde en kan je net zo makkelijk vol baggeren als je de machine slecht beheert of slechte packages gebruikt. ;)
Heb je wel eens in de registry van Windows gekeken, daar zijn de /etc folders van Linux heilig bij.

Maar zoals je al zegt gaat het om goed beheer en nette applicaties en op windows zijn zelfs duur betaalde applicaties (zelfs van Microsoft) die van alles achter laten.

Installeer maar eens Office op een schoon Windows systeem en verwijder het weer.
Moet je kijken wat er allemaal achter blijft.

En de + versies zijn bedoelt als zware fileservers en niet als applicatie server.

Ben(V) wijzigde deze reactie 02-01-2020 13:43 (5%)

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
In jouw optiek wellicht, maar Synology prijst ze aan als meer dan dat. Laat het los, ieder heeft z'n eigen voorkeuren qua gebruik. ;)

Maar eigenlijk kwam ik hier om een vraag te stellen. Ik ben voornemens om ook zo'n NAS te gaan kopen en wil dan gebruik gaan maken van SHR met vier schijven.
Als ik de documentatie goed begrijp kan ik beginnen met één schijf en daar data heen kopiëren. Als ik dan later drie schijven toevoeg kan ik dat volume uitbreiden en de borging van de pariteit alsnog regelen toch?
Je zit dan feitelijk alleen de periode dat je met één schijf werkt nog in een kwetsbare situatie, maar na het bij prikken en uitbreiden is alles net zoals wanneer je direct met vier schijven start toch?
Of zie ik hier iets over het hoofd?

Klopt helemaal.
Wel op letten dat je een Shr volume aanmaakt en geen basic volume.
Dat risico is klein want de default is Shr

• Binnetie
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 20-02 16:23
De kogel is door de kerk, heb de DS718+ besteld met een 6TB en 4TB schrijf.
Ik kon mijn DS214 nog goed verkopen en daardoor dacht ik van prima dan neem ik de DS718+.

• wodkabuikje
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 16:34
Hier is de kogel ook door de kerk ;)
Gegaan voor de DS218+ met 2x 4TB Red. Dit ter vervanging van de 9 jaar oude DS410J.

4-bays heb ik niet nodig en verbruik eigenlijk helemaal niet zo veel data. Zet het in SHR (want dat is de Raid1 variant als ik het goed begrepen heb).

Van het weekend ga ik eens rondpluizen waar ik het allemaal voor ga gebruiken. Sowieso Surveillance station en wat back-ups en downloads.

niet iedereen heeft een bierbuikje

• Exorcist
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

wodkabuikje schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 19:55:
Hier is de kogel ook door de kerk ;)
Gegaan voor de DS218+ met 2x 4TB Red. Dit ter vervanging van de 9 jaar oude DS410J.

4-bays heb ik niet nodig en verbruik eigenlijk helemaal niet zo veel data. Zet het in SHR (want dat is de Raid1 variant als ik het goed begrepen heb).

Van het weekend ga ik eens rondpluizen waar ik het allemaal voor ga gebruiken. Sowieso Surveillance station en wat back-ups en downloads.
Surveillance Station kan nog een duur geintje zijn naarmate je meer camera's koppelt :)

Krijg morgen m'n vijfde camera binnen (Foscam 4K camera voor de tuin) en heb dus een derde NAS "nodig". Ik had licenties kunnen bijkopen maar heb gekozen voor een oudere/goedkopere oplossing in de vorm van een 411+ met 4x2 TB. Naast dit apparaat nog een DS215j en 218play, bij mijn ouders nog een DS213j voor de externe backup.

Voordeel van de 411+ is docker en CMS ondersteuning.'s kijken of ik de PiHole beter daarop kan laten draaien dan op de PI2 :)

• Sppak
  • Laatst online: 20-02 16:03
Een week of 2-3 geleden had ik, zo leek het, 2 schijven stuk. Na een secure erase en wat tests, geven ze nu geen bad sectors meer aan, terwijl die volgens mij eerst het aantal zelfs overschreed. Op zich vreemd, maar toch 2 nieuwe schijven besteld en van RAID-5 naar SHR gegaan op 2 schijven.

Nu probeer ik hier die andere 2 schijven weer bij te voegen maar ik kan de pool niet uitbreiden. Deze optie is greyed out, dus ik zou dan een nieuwe pool moeten maken. Waar kan dit aan liggen? Ik kan er niet veel zinnigs over vinden waarom die functie niet werkt.

Edit: |:( Ik probeer nu natuurlijk de 3TB schijven aan een 4TB pool toe te voegen, wat niet gaat denk ik? Dat moet natuurlijk andersom, omdat de grootte bepaald of het kan of niet, toch?

Sppak wijzigde deze reactie 03-01-2020 11:09 (14%)

Als je ze toevoegt aan een SHR kan dat wel, maar je krijgt die extra ruimte pas als je alle twee de disken toegevoegd hebt.

Even verduidelijken.
Als je een SHR hebt van 2x 2TB dan is dat onder water een Raid 1 (mirror).
Voeg je de eerste 3TB disk toe, dan wordt het onder water een raid 5 systeem van 3x 2TB en kan die ene overgebleven TB niet gebruikt worden.
Als je daarna de tweede 3TB disk toevoegt zal hij de Raid 5 set uitbreiden naar 4x 2TB en tevens zal hij van de overgebleven 2x1TB een Raid 1 set maken.

Die twee raidset 4x 2Tb in Raid 5 en 2x 1TB in Raid 1 voegt hij samen tot een groot volume en dat is het enige wat je dan aan de buitenkant ziet.

Dit is nu het voordeel van SHR boven standaard raid.

Het is wel raadzaam de disken een voor een toe te voegen en tusendoor beslist te wachten tot de rebuild gereed is voor je de volgende disk doet.
Denk eraan dat die rebuild wel een dag kan duren, maar tijdens de rebuild kun je de Nas gewoon gebruiken al zal hij trager zijn.

• smeerbartje
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 08:59
Ben(V) schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 12:38:
@kraades
Dan ben ik ban dat je het concept "Docker" niet begrijpt. Het is echt compleet anders dan een VM. Je deelt namelijk resources vanuit de host, waardoor het veel lichter in gebruik is. De OS/IO/BIOS-laag hoeft namelijk -in vergelijking met een VM- helemaal niet gesimuleerd te worden.

• Punkbuster
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 20-02 15:36
Ik ben van mening dat je eigenlijk alles in een docker container wil draaien, zorgt voor isolatie qua filesytem ( beter security) en je persistent data is altijd veilig. Tevens heb je een groot voordeel met updates, alle synology packages lopen maanden achter in development, dit zie je bijvoorbeeld goed bij sonarr, radarr, transmission, bazarr, ombi. Ook willen veel mensen op een andere manier een port 443 en 80 exposen, doe dit maar eens zonder macvlan in docker op je synology waar je een crippled nignx reverse proxy hebt.

Zo kan ik nog wel even door gaan. ;) docker-compose zorgt er bijvoorbeeld voor complete installatie van alle containers van uit 1 config bestand... dit is behoorlijk handig ;)
smeerbartje schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 13:25:
[...]

Dan ben ik ban dat je het concept "Docker" niet begrijpt. Het is echt compleet anders dan een VM. Je deelt namelijk resources vanuit de host, waardoor het veel lichter in gebruik is. De OS/IO/BIOS-laag hoeft namelijk -in vergelijking met een VM- helemaal niet gesimuleerd te worden.

Punkbuster wijzigde deze reactie 03-01-2020 13:31 (8%)

Intel Core i7 8700K | ASRock Z370M-ITX/ac | Corsair Vengeance LPX 3200Mhz | MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G

@smeerbartje
Ik ben bang dat jij mij niet begrijpt.
Ik zei dat docker iets probeert te doen wat op VMware en/of hyper-V lijkt, maar juist vanwege de implementatie die jij beschrijft de sterke punten van die twee mis,t door weer gebruikt te maken van het onderliggend host OS.

Dat veroorzaakt dus die laag op laag op laag constructie met alle bijbehorende problemen te weten:
Hardware - Linux - Docker applicatie- Docker image - Linux - applicatie

En als iemand het niet eens is met de Synology DSM Linux implementatie en beschikbare applicaties lijkt het me veel verstandiger geen Synology Nas te kopen maar gewoon een bare metal Linux doos.

Maar dit is het laatste wat ik erover zeg, want verstandige mensen kunnen nu wel hun eigen conclusie trekken en een stammenstrijd over docker lijkt me zinloos.(gelovers blijven altijd gelovers).

• Punkbuster
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 20-02 15:36
Ben(V) schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 13:37:
Dat veroorzaakt dus die laag op laag op laag constructie met alle bijbehorende problemen te weten:
Welke problemen moeten de ''gelovers" dan over het hoofd zien?
Daarnaast vind ik het vreemd dat synology zelf ook packages beschikbaar stelt, die gebruik maken van docker (bijv. gitlab). Dan zal het toch geen hele slechte implementatie zijn?

Punkbuster wijzigde deze reactie 03-01-2020 13:42 (20%)

Intel Core i7 8700K | ASRock Z370M-ITX/ac | Corsair Vengeance LPX 3200Mhz | MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G

• Sppak
Ben(V) schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 13:22:
Als je ze toevoegt aan een SHR kan dat wel, maar je krijgt die extra ruimte pas als je alle twee de disken toegevoegd hebt.

Even verduidelijken.
Als je een SHR hebt van 2x 2TB dan is dat onder water een Raid 1 (mirror).
Voeg je de eerste 3TB disk toe, dan wordt het onder water een raid 5 systeem van 3x 2TB en kan die ene overgebleven TB niet gebruikt worden.
Als je daarna de tweede 3TB disk toevoegt zal hij de Raid 5 set uitbreiden naar 4x 2TB en tevens zal hij van de overgebleven 2x1TB een Raid 1 set maken.

Die twee raidset 4x 2Tb in Raid 5 en 2x 1TB in Raid 1 voegt hij samen tot een groot volume en dat is het enige wat je dan aan de buitenkant ziet.

Dit is nu het voordeel van SHR boven standaard raid.

Het is wel raadzaam de disken een voor een toe te voegen en tusendoor beslist te wachten tot de rebuild gereed is voor je de volgende disk doet.
Denk eraan dat die rebuild wel een dag kan duren, maar tijdens de rebuild kun je de Nas gewoon gebruiken al zal hij trager zijn.
Dat dacht ik dus ook zo te doen. Maar om de een of andere reden kan ik de bestaande SHR van de 2x 4TB niet uitbreiden, omdat die knop grijs is. Beide 3TB schijven zitten erin, maar daar kan ik dus alleen een nieuwe pool mee maken. Doe ik dan toch ergens iets fout?

• drernie
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 01-02 13:38
Mijn samsung t5 ssd werkt niet bij mijn ds414 en ds 418play, blijkbaar vanwege exfat. Nu moet je een package aanschaffen om van een externe schijf gebruik te kunnen maken. Het is geen schokkend bedrag, maar ik vraag mij af of er geen alternatief is.

Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.

Sppak schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 13:40:
[...]

Dat dacht ik dus ook zo te doen. Maar om de een of andere reden kan ik de bestaande SHR van de 2x 4TB niet uitbreiden, omdat die knop grijs is. Beide 3TB schijven zitten erin, maar daar kan ik dus alleen een nieuwe pool mee maken. Doe ik dan toch ergens iets fout?
Nee dat kan niet, ik dacht dat je 2x 2TB had.

Wat je wel kan doen is met die nieuwe disken een SHR maken, de data van de oude disken erheen kopieren, dan het oude volume verwijderen en die vrijgekomen disken toevoegen aan de nieuwe SHR.
Bedenk wel dat je dan al je oude packages opnieuw moet installeren.

Ben(V) wijzigde deze reactie 03-01-2020 14:17 (23%)

drernie schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 14:05:
Mijn samsung t5 ssd werkt niet bij mijn ds414 en ds 418play, blijkbaar vanwege exfat. Nu moet je een package aanschaffen om van een externe schijf gebruik te kunnen maken. Het is geen schokkend bedrag, maar ik vraag mij af of er geen alternatief is.
Ik neem aan dat je hem als usb disk gebruikt.
Dan kun je hem even aan je PC hangen en hem als ntfs formateren.
De Nas kan dat formaat wel gebruiken maar niet zelf formateren.

Als je hem om de een of andere vreemde reden in de Nas zelf wilt stoppen moet je eerst de partities verwijderen denk ik.
Stop hem in je PC en verwijder ze met de diskmanager van Windows.

Een ssd in een Nas is zonde van het geld, het netwerk beperkt de snelheid van een Nas en een gewone disk kan dat met gemak bijhouden.

• drernie
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 01-02 13:38
Ik gebruik hem als externe schijf om snel bestanden over te zetten , dus niet intern

Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.

• flopdoc
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 20-02 21:13
Heb nu beide schijven vervangen door 8 Tb schijven. Eerste 1, pool laten herstellen, en nu de tweede. Nu staat er bij schijfgrootte wel 7.3 TB, maar bij Totale Capaciteit wel 2.6 TB (de oude poolgrootte). Dus ik hoop dat dat na pariteitsconsistentieherstel (duurt nog een uur of 5 denk ik), spontaan naar 7.3 TB gaat, of moet ik dat ook nog ergens instellen?

iRacing Profiel | Mijn Wordpress Blog

• Sppak
Ben(V) schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 14:08:
[...]

Nee dat kan niet, ik dacht dat je 2x 2TB had.

Wat je wel kan doen is met die nieuwe disken een SHR maken, de data van de oude disken erheen kopieren, dan het oude volume verwijderen en die vrijgekomen disken toevoegen aan de nieuwe SHR.
Bedenk wel dat je dan al je oude packages opnieuw moet installeren.
Dat bedacht ik me later dus ook. De packages zijn makkelijk te herstellen en de instellingen is dan maar handmatig. So be it.

Thanks voor je hulp though.

• smeerbartje
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 08:59
:?
Ben(V) schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 13:37:
@smeerbartje
Ik ben bang dat jij mij niet begrijpt.
Ik zei dat docker iets probeert te doen wat op VMware en/of hyper-V lijkt, maar juist vanwege de implementatie die jij beschrijft de sterke punten van die twee mis,t door weer gebruikt te maken van het onderliggend host OS.

En als iemand het niet eens is met de Synology DSM Linux implementatie en beschikbare applicaties lijkt het me veel verstandiger geen Synology Nas te kopen maar gewoon een bare metal Linux doos.

Maar dit is het laatste wat ik erover zeg, want verstandige mensen kunnen nu wel hun eigen conclusie trekken en een stammenstrijd over docker lijkt me zinloos.(gelovers blijven altijd gelovers).

• sn0w13
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 17:03
flopdoc schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 14:21:
[...]

Heb nu beide schijven vervangen door 8 Tb schijven. Eerste 1, pool laten herstellen, en nu de tweede. Nu staat er bij schijfgrootte wel 7.3 TB, maar bij Totale Capaciteit wel 2.6 TB (de oude poolgrootte). Dus ik hoop dat dat na pariteitsconsistentieherstel (duurt nog een uur of 5 denk ik), spontaan naar 7.3 TB gaat, of moet ik dat ook nog ergens instellen?
Normaal moet je als alles klaar is de pool "uitbreiden" anders blijf je op 2.6Tb staan.
Nee als hij gereed is met uitbreiden komt vanzelf de ruimte erbij.

• flopdoc
Ik ben benieuwd, in ieder geval hoef ik dus niet eerst een kopie naar externe schijf te maken, schijven in pool uitbreiden of formatteren oid en dan terugkopieren- dat scheelt!

• flopdoc
Het herstel is klaar, ik zie nu automatisch inderdaad de toegenomen capaciteit van de pool ;-)

EDIT: dat is vreemd , ik kijk nog eens en nu staat er weer de beperkte capaciteit van 2.6 TB??

Bij Opslagbeheer staat bij Volume 1 2.6 TB Totale capaciteit

Bij Opslagpool daarentegen staat bij Totale capaciteit 7.3 TB.

Kennelijk moet ik de grootte van het Volume nog ergens uitbreiden.

Dat is even zoeken dan...

Aha Bij Volume kan ik de capaciteit vergroten naar Max. Gedaan. Paar seconden wachten.

En nu staat bij Volume ook 7 (nou ja... 6,98) TB als totale capaciteit.

flopdoc wijzigde deze reactie 03-01-2020 22:16 (87%)

• wodkabuikje
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 16:34
Exorcist schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 01:11:
[...]

Surveillance Station kan nog een duur geintje zijn naarmate je meer camera's koppelt :)

Krijg morgen m'n vijfde camera binnen (Foscam 4K camera voor de tuin) en heb dus een derde NAS "nodig". Ik had licenties kunnen bijkopen maar heb gekozen voor een oudere/goedkopere oplossing in de vorm van een 411+ met 4x2 TB. Naast dit apparaat nog een DS215j en 218play, bij mijn ouders nog een DS213j voor de externe backup.

Voordeel van de 411+ is docker en CMS ondersteuning.'s kijken of ik de PiHole beter daarop kan laten draaien dan op de PI2 :)
Het plan is 3 camera's. Ik moet er voor 1 gaan betalen als ik het goed heb begrepen. Heb echter ook nog die werkende DS410J dus wellicht kan ik het ook verdelen zoals jij dat doet :). Thanks voor de tip!

niet iedereen heeft een bierbuikje

• beschuit
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 00:21

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Mmm, opeens krijg ik 4 inlogpogingen per uur binnen: "The IP address [159.203.73.181] experienced 3 failed attempts when attempting to log into SSH running on Gargantuan within 5 minutes, and was blocked at Sat Jan 4 12:07:59 2020."

Het was een tijdje rustig, Zien anderen hetzelfde?

• bertware
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 17:17
beschuit schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 12:24:
Mmm, opeens krijg ik 4 inlogpogingen per uur binnen: "The IP address [159.203.73.181] experienced 3 failed attempts when attempting to log into SSH running on Gargantuan within 5 minutes, and was blocked at Sat Jan 4 12:07:59 2020."

Het was een tijdje rustig, Zien anderen hetzelfde?
Is je SSH van buiten beschikbaar? Je zal verschillende meningen horen of je al dan niet poorten moeten opstellen naar buiten, of voor alles een bon moet gebruiken. Zelf heb ik een NAS om van overal aan mijn bestanden en foto's te kunnen, dus de HTTPS interface is gewoon beschikbaar op een niet standaard poort (voor Europese landen). Maar voor SSH is er IMHO geen enkele reden om die op internet te laten. Zelfs echte servers waarop SSH nodig is koppel je niet zo aan het internet, wachtwoord login altijd uitschakelen, enkel key-based login wordt daarop toegelaten.

• johoo
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20-02 08:13
Probleempje met NZBGet. Ik had er wat problemen mee waar ik niet uit kwam. Uiteindelijk wat zaken opnieuw geinstalleerd.

DS415+ met de laatste software erop.

NZBget is nzbget_avoton-6.1_20180111-23 installeren werkte zonder problemen.

Ik heb een map aangemaakt /volume1/harrie/downloads

In NZB heb ik tijdens instaleren ook aangegeven dat ze daar naar toe moeten.

MainDir /volume1/harrie/downloads
DestDir ${MainDir}/completed
InterDir ${MainDir}/intermediate

Ik zie dat hij download, ik zie dat er eventueel een PAR wordt opgehaald, ik zie dat er word uitgepakt en ook dat er SUCCES komt te staan.

Kijk ik nu in de downloads map, dan is die compleet leeg. De files staan er niet, maar ook de complete map niet.

Wat zie ik over het hoofd?

Dell XPS 17 3D --- Synology 415+ --- Apple TV 4K

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 12:02
johoo schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 13:30:
Probleempje met NZBGet. Ik had er wat problemen mee waar ik niet uit kwam. Uiteindelijk wat zaken opnieuw geinstalleerd.

DS415+ met de laatste software erop.

NZBget is nzbget_avoton-6.1_20180111-23 installeren werkte zonder problemen.

Ik heb een map aangemaakt /volume1/harrie/downloads

In NZB heb ik tijdens instaleren ook aangegeven dat ze daar naar toe moeten.

MainDir /volume1/harrie/downloads
DestDir ${MainDir}/completed
InterDir ${MainDir}/intermediate

Ik zie dat hij download, ik zie dat er eventueel een PAR wordt opgehaald, ik zie dat er word uitgepakt en ook dat er SUCCES komt te staan.

Kijk ik nu in de downloads map, dan is die compleet leeg. De files staan er niet, maar ook de complete map niet.

Wat zie ik over het hoofd?
Klopt de destination met de map waar het zou moeten staan binnen nzbget ?
Dit zie je als het gedownloade aanklikt.

Is je map (maindir) ook juist onder settings -> Paths ?

Deze vraag hoort overigens meer thuis in [Synology] Packages

2250 WP Zuid PVoutput

Als je het package van de SynoCommunity gebruikt moet je ook de group sc-downloads rechten geven op de folder /volume1/harrie/downloads( en z'n subfolders) anders kan NzbGet daar niets neerzetten

• beschuit
  • Laatst online: 00:21

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

bertware schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 13:09:
[...]
Is je SSH van buiten beschikbaar?
Nee, staat uit, maar er draait wel een webserver op, dus poort 80 wordt geforward, en poorten 5000, 5005 en 5006.

• bertware
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 17:17
beschuit schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 17:28:
[...]

Nee, staat uit, maar er draait wel een webserver op, dus poort 80 wordt geforward, en poorten 5000, 5005 en 5006.
Maar hoe kan je dan login attempts krijgen op de SSH service? Of dit is een bug in de logging (onwaarschijnlijk), of er is een manier voor personen buiten je netwerk om toegang te krijgen tot SSH.
when attempting to log into SSH
Edit: kan ook rsync oid zijn. In dat geval zou ik, indien mogelijk, specifieke ip adressen of subnets whitelisten die rsync mogen gebruiken. Verder lijkt je auto block te werken.

bertware wijzigde deze reactie 04-01-2020 22:29 (15%)

• mschol
  • Niet online
beschuit schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 17:28:
[...]

niet upnp aan waardoor ssh stiekem alsnog open staat?
geen idee of synology dat überhaupt doet...

mschol wijzigde deze reactie 04-01-2020 22:51 (7%)

Upnp zit in je router niet in je Nas.
En je moet het beslist uitzetten anders is je netwerk zo lek als een zeef.

• GrooV
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 13:47
Ik ben sinds kort in het bezit van een Synology DS918+, leuk apparaat. Heb er gelijk 4 6TB WD RED's bij besteld pricewatch: WD Red (256MB cache), 6TB

Echter werd 1 schijf direct niet herkend door de NAS, deze is gelijk retour gegaan naar Coolblue zonder problemen. Echter na het opnieuw initialiseren en de check daarna is er weer een andere schijf gesneuveld met 196 bad sectors en alle alarm bellen van Synology van dien.

Ik heb hiervoor al een nieuwe retour aangemaakt bij CB echter heb ik nu niet zo veel vertrouwen meer in deze schijven.

Is dit normaal of heb ik gewoon pech? En is het nodig om ook een cold-spare op de plank te leggen? Of moet ik gewoon alles terugsturen en een ander merk nemen?
Je kunt gewoon pech hebben, gelukkig worden ze gewoon omgeruild.
Dit kan je met elk merk overkomen.

Een cold spare is onzin, als je die vier schijven gewoon in een SHR zet kunt je probleemloos zonder dataverlies een disk vervangen.
Die cold spare ligt gewoon in de winkel en heb je tegenwoordig na een dag weer thuis.

• wvkreg
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 11:28
Exact en WD Red zijn de beste voor een NAS, dus blijven omruilen bij bad sectors. Vergeet ook niet dat 196 sectors op 6 TB heel weinig is :)

• GrooV
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 13:47
Maar hoe gaan de meeste winkels er mee om? En hoe lang kan mijn Nas draaien met 3 van de 4 disks? Heb natuurlijk geen zin om een week zonder disk te zitten...

En is SHR zoveel beter dan RAID6?

GrooV wijzigde deze reactie 06-01-2020 20:57 (18%)

Bij gelijke disken is Shr onder water hetzelfde als Raid5.
Shr-2 is bij gelijke disken onder water Raid 6.

Pas als je disken van verschillende afmetingen hebt kan shr anders werken.
Ben je bijvoorbeeld ooit begonnen met 2 disken van 2TB in Shr en je koopt daar later twee disken van 4TB bij dan krijg je bij Raid 5 een Raidset bestaande uit 4x2TB.
Bij Shr krijg je dan een Raid 5 set van 4x2TB plus een mirror van 2X2TB die samengevoegd worden tot een grote storagepool.

Dat is dus van belang voor als je in de toekomst grotere disken wilt gaan gebruiken.
Bij een Raidset moet je dan alle disken vernieuwen voor je extra ruimte krijgt, bij Shr gebeurd dat al als je twee disken vervangt.

Shr heeft geen nadeel dus het is altijd verstandig Shr te gebruiken

Ben(V) wijzigde deze reactie 06-01-2020 22:32 (22%)

• Hari-Bo
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 17:26

Hari-Bo

F5 addict

De ds214se ondersteund geen poweron vanuit de power settings binnen DSM.
Omdat de ds214se enkel gebruikt wordt voor backup eenmalig per dag dacht ik aan de volgende optie.
Dmv domotica het stroom onderbreken en poweron na power failure in DSM inschakelen.
Dan heb ik het stuk automatisch in en uitschakelen opgelost.

Alleen zoek ik nog de mogelijkheid om de volumes in een safe mode te zetten tbv data consistentie. Deze is beschikbaar als de nas gekoppeld is aan een UPS. Maar is het ook een script wat je zelf kan starten?

kokenmetvuur.nl

Dat kun je doe met plink vanuit je domotica systeem met het volgende commando:
plink <ip adres van je NAS> -l root -<password van admin van je NAS> poweroff
Wel uiteraard eerst plink installeren op je domotica systeem en niet meteen na het commando de power eraf gooien.
Je moet je Ns de tijd geven om alles netjes af te sluiten.

Als alternatief kun je op je Nas in de task scheduler het poweroff commando geven, dan kun je dat op bepaalde tijdstippen doen.

Ben(V) wijzigde deze reactie 07-01-2020 10:14 (15%)

Is het mogelijk om python 3.6 op een DS214+ te installeren? Ik zie geen opties.

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || DM mij

• JdM
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 09:13

JdM

Gas?Gas!

Op mijn synology 718+ wil ik graag wat extra zekerheid inbouwen voor een eventuele ransomware aanval.
Ik heb daarvoor al de volgende maatregelen getroffen:
- Er staat een DS216Play naast die een backup maakt in de nacht.
- Er staat op een andere locatie een DS218+ die een backup maakt in de nacht
Verder is de data redundant genoeg, omdat ook de DS216Play continu cloudstation sharesync draait en de 718+ en de 216Play en de 218+ SHR geconfigureerd zijn op de twee systeemschijven.
Ik zou daardoor in feite alleen het werk van 1 dag kwijtraken als er vanuit een werkstation (we doen alles via windows 10 systemen) data corrupt gemaakt wordt.

Nu kan ik echter ook nog via de meldingen in logcenter aangeven dat bij een overschrijding van het aantal schrijfbewerkingen er een pushmelding wordt gegeven. Een hoge schrijfbewerkingload lijkt mij bij een ransomware aanval het geval te zijn, aangezien deze ook op zoek zal gaan naar openstaande maptoegangen. (Wij maken met de werkstations contact via VPN server met filestation, deze verbinding staat tijdens een werkdag continu open, waardoor een ransomware aanval hier dus ook direct toegang tot alle mappen heeft)
Ik vermoed dat in een voorkomend geval er dan sprake zal zijn van een overload aan windows-bestandsoverdracht schrijfbewerkingen. Hiervan zou ik dus een melding kunnen krijgen, maar ik kan niet goed bepalen wat de schrijfbewerking drempelwaarde zou moeten zijn.
ik zie in logcenter nu met regelmaat wel 10 bewerkingen per seconde bij het werken op het systeem, maar heb geen idee van wat een ransomware aanval zou betekenen voor deze schrijfbewerkingen.
Heeft iemand daar een zinnig idee over? Als ik een drempelwaarde heb die realistisch is, dan kan ik deze namelijk verwerken in een pushmelding en mogelijk daardoor ook eerder ingrijpen op een eventueel geïnfecteerd werkstation.

N54 powered

• tslh
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 12-02 20:09
Ik twijfel tussen deze oplossingen:
DS918+ Intel celeron J3455 4 bays
DS1019+ Intel celeron J3455 5 bays
DS1819+ Intel Atom C3538 8 bays

Waarvoor gebruik ik hem? Voornamelijk downloaden/uitpakken van films/series met SABNZBD die ik afspeel via mijn Apple TV 4K (Infuse)
Ik heb nu een DS412+ (Intel Atom D2700) met 4 maal WD 6TB Red maar wil upgraden vanwege:
1. het feit ik meer diskruimte nodig heb
2. DSM 7.0 (waarschijnlijk) niet meer gaat draaien op de DS412+
3. Mijn DS412+ moeite heeft met uitpakken van grotere BluRay bestanden en dan vaak vastloopt, waarschijnlijk vanwege de oudere CPU

Mijn eerste gedachte was een DS918+/DS1019+, harddisks vervangen door grotere varianten, en wellicht in de toekomst uitbreiden met een DX517 als ik meer nodig heb. Maar ik kan natuurlijk ook in 1 keer een DS1819+ met 8 harddiskbays kopen, wat een stuk voordeliger is dan een extra DX517 op termijn. Mijn huidige Raid5 set kan ik dan uitbreiden met nieuwe additionele 6TB harddisks.

Mijn vraag: is het performance verschil tussen de Celeron of de Atom zodanig bij SABNZBD dat ik beter de ene ten opzichte van de ander kan nemen, of is dit te verwaarlozen? Wat betreft afspelen op mijn Apple TV geloof ik niet dat de ene oplossing veel toevoegt tov de andere.Zijn er nog andere hints/tips waarmee ik rekening zou moeten houden, volgens jullie?

• renem
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 20-02 23:40
tslh schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 17:05:
Ik twijfel tussen deze oplossingen:
DS918+ Intel celeron J3455 4 bays
DS1019+ Intel celeron J3455 5 bays
DS1819+ Intel Atom C3538 8 bays

Waarvoor gebruik ik hem? Voornamelijk downloaden/uitpakken van films/series met SABNZBD die ik afspeel via mijn Apple TV 4K (Infuse)
Ik heb nu een DS412+ (Intel Atom D2700) met 4 maal WD 6TB Red maar wil upgraden vanwege:
1. het feit ik meer diskruimte nodig heb
2. DSM 7.0 (waarschijnlijk) niet meer gaat draaien op de DS412+
3. Mijn DS412+ moeite heeft met uitpakken van grotere BluRay bestanden en dan vaak vastloopt, waarschijnlijk vanwege de oudere CPU

Mijn eerste gedachte was een DS918+/DS1019+, harddisks vervangen door grotere varianten, en wellicht in de toekomst uitbreiden met een DX517 als ik meer nodig heb. Maar ik kan natuurlijk ook in 1 keer een DS1819+ met 8 harddiskbays kopen, wat een stuk voordeliger is dan een extra DX517 op termijn. Mijn huidige Raid5 set kan ik dan uitbreiden met nieuwe additionele 6TB harddisks.

Mijn vraag: is het performance verschil tussen de Celeron of de Atom zodanig bij SABNZBD dat ik beter de ene ten opzichte van de ander kan nemen, of is dit te verwaarlozen? Wat betreft afspelen op mijn Apple TV geloof ik niet dat de ene oplossing veel toevoegt tov de andere.Zijn er nog andere hints/tips waarmee ik rekening zou moeten houden, volgens jullie?
Ik heb ook een DS412+, gebruik ook SABNZBD en download ook regelmatig Blu-ray bestanden (50GB+). Werkt allemaal vloeiend en zonder problemen. Ligt dus zeer zeker niet aan de processor.

• elsinga
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 15:00
JdM schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 16:52:
Op mijn synology 718+ wil ik graag wat extra zekerheid inbouwen voor een eventuele ransomware aanval.
Ik heb daarvoor al de volgende maatregelen getroffen:
- Er staat een DS216Play naast die een backup maakt in de nacht.
- Er staat op een andere locatie een DS218+ die een backup maakt in de nacht
Verder is de data redundant genoeg, omdat ook de DS216Play continu cloudstation sharesync draait en de 718+ en de 216Play en de 218+ SHR geconfigureerd zijn op de twee systeemschijven.
Ik zou daardoor in feite alleen het werk van 1 dag kwijtraken als er vanuit een werkstation (we doen alles via windows 10 systemen) data corrupt gemaakt wordt.

Nu kan ik echter ook nog via de meldingen in logcenter aangeven dat bij een overschrijding van het aantal schrijfbewerkingen er een pushmelding wordt gegeven. Een hoge schrijfbewerkingload lijkt mij bij een ransomware aanval het geval te zijn, aangezien deze ook op zoek zal gaan naar openstaande maptoegangen. (Wij maken met de werkstations contact via VPN server met filestation, deze verbinding staat tijdens een werkdag continu open, waardoor een ransomware aanval hier dus ook direct toegang tot alle mappen heeft)
Ik vermoed dat in een voorkomend geval er dan sprake zal zijn van een overload aan windows-bestandsoverdracht schrijfbewerkingen. Hiervan zou ik dus een melding kunnen krijgen, maar ik kan niet goed bepalen wat de schrijfbewerking drempelwaarde zou moeten zijn.
ik zie in logcenter nu met regelmaat wel 10 bewerkingen per seconde bij het werken op het systeem, maar heb geen idee van wat een ransomware aanval zou betekenen voor deze schrijfbewerkingen.
Heeft iemand daar een zinnig idee over? Als ik een drempelwaarde heb die realistisch is, dan kan ik deze namelijk verwerken in een pushmelding en mogelijk daardoor ook eerder ingrijpen op een eventueel geïnfecteerd werkstation.
Ik zou eerder inzetten op Snapshots. Ik heb een DS918+ met 27TB aan netto schijfruimte in BTRFS in gebruik en maak elke nacht automatisch een snapshot van mijn belangrijkste shares. Is er weinig gewijzigd, dan kost dat nagenoeg geen ruimte, maar elke wijziging neemt gewoon extra ruimte in beslag. Voordeel: je kunt terug naar elke versie van dagen (of maanden, ik doe max 365 snapshots) geleden. Ik hou mijn ruimtegebruik wat in de gaten en als dat ineens veel toeneemt, dan zijn er dus kennelijk veel wijzigingen van bestanden geweest. Dat is dan even kijken wat er is gebeurd, maar in geval van ransomware kan ik eenvoudig terug naar de laatste veilige versie.

Daarnaast nog een on-site kopie van de belangrijkste data naar mijn DS412+ met slechts 10TB netto ruimte en een off-site sync met een 8-tal Stack 1TB accounts (want gratis). Is de boel ook beschermd tegen een afbrandend huis (tenzij ik tegelijk een ransomware aanval heb).

In jouw geval heb je alleen back-ups van de laatste versies van bestanden en als je net een aanval mist, dan zijn ook je back-ups besmet...

Robert Elsinga =8-) | IT security, scoutsleiding, zendamateur (PC5E, AC5G) | www.elsinga.net/robert

• JdM
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 09:13

JdM

Gas?Gas!

@elsinga dank voor je reply, ik heb echter dagelijks een backup waarbij na 30 backups/dagen de data overschreven wordt. Indien ik er ooit eentje mis, ga ik in plaats van 1 dag, 2 dagen terug. Aangezien ik dagelijks (soms tijdens een vakantie wat minder) weet wat er speelt op mijn servers denk ik dat een 30 dagen cyclus ruim voldoende is, waardoor er meteen voor mijn situatie ook geen probleem is met te weinig data-ruimte. Ik heb het in mijn geval over ongeveer 700GB aan belangrijke data. Van deze 700GB wijzigt er dagelijks "veel" qua inhoud (documentinhoud), maar weinig qua aantal MB's.
Om deze reden zie ik het voordeel van snapshots niet zo ten opzichte van hoe ik het zelf heb ingericht. Het lijkt me hetzelfde, maar dan een beetje anders ingericht, maar ik sta open voor weerlegging van deze conclusie ;)

N54 powered

• Macfreak101
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 19-02 17:44
Hallo allemaal. Ik zit te denken aan het kopen van een NAS, maar ik weet niet zeker of ik voor (thuisgebruik en wat klooien met DSM) vooruit kan met 1 bay of 2 bay. Ik weet dat het geen backup is, maar het klinkt toch veiliger. Wel veel duurder...
Voor mij is een 1 bay Nas geen Nas, dan kun je net zo goed een usb disk nemen.

Elke disk gaat namelijk een keer defect en je kunt je backup net zo goed regelen als je wilt maar een restore is altijd gedoe.

• ICT Consultant
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 23-01 11:39
@tslh
Wat jij wil is niet spannend. Mijn DS416j kan dat. Tegelijk op m'n Apple TV een film kijken en er één downloaden met SABNZB, geen probleem. Daar heb je geen Atom of Celeron voor nodig. Alleen het uitpakken kan even duren, maar het loopt nooit vast. Infuse kan alles zelf, dus die kan volstaan met een simpele fileserver.

Ga voor een DS420(j) en zet er een paar grote schijven in.

Succes!

• Lethalis
  • Registratie: april 2002
  • Niet online
wvkreg schreef op maandag 6 januari 2020 @ 17:23:
Exact en WD Red zijn de beste voor een NAS, dus blijven omruilen bij bad sectors. Vergeet ook niet dat 196 sectors op 6 TB heel weinig is :)
WD Red schijven gaan bij ons om de haverklap stuk op de zaak... ik denk dat ongeveer 50% kapot is na 3 jaar 24/7 gebruik.

Wij gaan de volgende keer voor de HGST Ultrastar schijven. Hopelijk doen die het beter.

The secret to creativity is knowing how to hide your sources ~ Walking on water and developing software to specification are easy.. as long as both are frozen ~ Everything should be made as simple as possible, but not simpler.

HGST is ook van WD.

• ikweethetbeter
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 15:24
Macfreak101 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 23:00:
Hallo allemaal. Ik zit te denken aan het kopen van een NAS, maar ik weet niet zeker of ik voor (thuisgebruik en wat klooien met DSM) vooruit kan met 1 bay of 2 bay. Ik weet dat het geen backup is, maar het klinkt toch veiliger. Wel veel duurder...
Wat wil je precies? Simpele netwerk schijf, wat zaken downloaden, (TimeMachine) backups opslaan, ...?

Mijn advies: koop een 4-bay NAS (simpel J model, bv een DS418j of DS420j), stop er 2 schijven in, je hebt dan nog de mogelijkheid om uit te breiden.

• gastje01
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 17-02 20:06
@tslh Het kan ook helpen om het uitpakken (dat kost voornamelijk power) iets conservatiever in te stellen. Ik heb een 1817+ en ook die krijg je op z’n knieën als je alles vol open gooit. Ik zit zelf nooit te wachten tot de balkjes vol zijn en alles uitgepakt is, stabiliteit is belangrijker en daarbij heeft de NAS nog een aantal andere klusjes die door moeten blijven draaien. Als t niet vast loopt, is de snelheid dan echt zo belangrijk?

• streamnl
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 16:03
Sinds dit weekend ook een NAS, namelijk de DS118. Erg leuk "speelgoed" maar wat komt hier veel bij kijken. Veel geleerd al maar ik moet nog veel leren :+

Wat heb ik al gedaan:

- Mijzelf alle rechten gegeven;
- admin account uitgeschakeld;
- Account vrouw aangemaakt (geen admin rechten);
- QuickConnect uitgezet;
- OpenVPN geinstalleerd;
- Foto's van harde schijf erop gezet;
- Automatische back-up van Macbook naar NAS;
- Automatische back-up van NAs naar de cloud;

Nu heb ik 3 vragen:

1 Ben ik iets belangrijks vergeten qua veiligheid?

2 Is https nog nodig om te installeren? Ik wil nog een website hosten en misschien een keer spelen/oefenen met het opzetten van een minecraft server (puur eigen gebruik).

3 En is er inmiddels al een docker (of alternatief) voor de DS118? Ik las berichten uit 2017 dat dit waarschijnlijk nog komt, maar ik kan tot heden niets vinden. Ik wil eigenlijk mijn RP3 weghalen en Pi-Hole laten draaien via de NAS

• tslh
gastje01 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 22:52:
@tslh Het kan ook helpen om het uitpakken (dat kost voornamelijk power) iets conservatiever in te stellen. Ik heb een 1817+ en ook die krijg je op z’n knieën als je alles vol open gooit. Ik zit zelf nooit te wachten tot de balkjes vol zijn en alles uitgepakt is, stabiliteit is belangrijker en daarbij heeft de NAS nog een aantal andere klusjes die door moeten blijven draaien. Als t niet vast loopt, is de snelheid dan echt zo belangrijk?
Eens, misschien moet ik daar eens kijken qua tweaken. Heb je nog enige tips daarvoor? Ik heb SABNZBD lang geleden geinstalleerd en er eigenlijk niet echt naar omgekeken qua settings.
@streamnl
De DS118 heeft een Realtek CPU waarvoor Docker niet beschikbaar is.

Donate ETH

• streamnl
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 16:03
kraades schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 11:54:
@streamnl
De DS118 heeft een Realtek CPU waarvoor Docker niet beschikbaar is.
I know, vandaar mijn vraag of er eventueel een alternatief aanwezig is.

(als ik geweten had dat ik geen gebruik kan maken van een docker.. dan had ik vermoedelijk toch een andere NAS gekocht)

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Hebben jullie al een panty gekocht voor je NAS?

https://mariushosting.com...r-synology-nas-dust-free/

Vind hem persoonlijk wel geniaal, die van mij zit ook flink onder het stof omdat hij op het bureau staat.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Zou de temperatuur van die Nas wel in de gaten houden, dit verstoord de airflow voor de koeling behoorlijk en kon bij zomerse hete dagen wel een voor problemen gaan zorgen.

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Ben(V) Zal ik doen, kan natuurlijk ook de fan wat hoger zetten.

Het stof zit bij mij nu ook echt in de USB poort, super irritant. Had gehoopt dat het stof bij de DS718+ er juist doorheen ging, maar het blijft nog steeds overal aan plakken.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Ik heb eigenlijk nauwelijks last van stof.
Eens per jaar maak ik de Nas open en verwijder ik met de stofzuiger het stof, maar eigenlijk zit er alleen stof op de ventilator.
Veel hangt ook af van de plaats waar hij staat, de Nas in de meterkast vangt bij mij weinig stof maar de computer in de huiskamer wel weer erg veel.

Als stof blijft plakken is dat ofwel statisch ofwel je luchtvochtigheid in de omgeving waar de Nas staat is erg hoog.

• caspertje19
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 20-02 14:21
Ik wil mijn 2 x 500 GB hdd's in mijn 213+ gaan vervangen voor 2 x 4 TB hdd's.
Nu lees ik dat je het beste niet 2 schijven uit dezelfde batch kan nemen (vaak gaan ze nagenoeg gelijk stuk). Mijn idee is dus om 1 van WD Red te nemen en 1 van Seagate. Allebei 4 TB.

Ik lees alleen ook dat je bij het vervangen van de HDD altijd eerst de kleinste schijf moet vervangen.
Kan er een klein verschil in grote in zitten in deze 4 TB schijven? Dus als ik bv eerst de Seagate plaats en ik vervolgens na rebuilden de WD wilt plaatsen, dat de nas dan zegt: ohw wacht deze is te klein, dat kan niet....

• tslh
caspertje19 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:27:
Ik wil mijn 2 x 500 GB hdd's in mijn 213+ gaan vervangen voor 2 x 4 TB hdd's.
Nu lees ik dat je het beste niet 2 schijven uit dezelfde batch kan nemen (vaak gaan ze nagenoeg gelijk stuk). Mijn idee is dus om 1 van WD Red te nemen en 1 van Seagate. Allebei 4 TB.

Ik lees alleen ook dat je bij het vervangen van de HDD altijd eerst de kleinste schijf moet vervangen.
Kan er een klein verschil in grote in zitten in deze 4 TB schijven? Dus als ik bv eerst de Seagate plaats en ik vervolgens na rebuilden de WD wilt plaatsen, dat de nas dan zegt: ohw wacht deze is te klein, dat kan niet....
"Twee schijven uit dezelfde batch" betekent niet twee verschillende merken ;) . Ik zou wel twee identieke disks nemen qua merk. Overigens is het verhaal dat schijven die uit dezelfde batch komen vaker stuk gaan ook wel een een beetje overtrokken. Het KAN natuurlijk gebeuren, maar is vaker NIET, dan WEL het geval.

• caspertje19
tslh schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:59:
[...]

"Twee schijven uit dezelfde batch" betekent niet twee verschillende merken ;) . Ik zou wel twee identieke disks nemen qua merk. Overigens is het verhaal dat schijven die uit dezelfde batch komen vaker stuk gaan ook wel een een beetje overtrokken. Het KAN natuurlijk gebeuren, maar is vaker NIET, dan WEL het geval.
.
Ik snap dat dat niet 2 verschillende merken betekent en dat ik ook nu 1 schijf kan kopen en over 6 maanden weer een schijf...alleen zit me nas echt vol, dus NU opslag nodig ;)

En dacht de kansen te spreiden over 2 merken

• Workaholic
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
caspertje19 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 16:02:
[...]
.
Ik snap dat dat niet 2 verschillende merken betekent en dat ik ook nu 1 schijf kan kopen en over 6 maanden weer een schijf...alleen zit me nas echt vol, dus NU opslag nodig ;)

En dacht de kansen te spreiden over 2 merken
In een RAID toepassing zou ik geen verschillende type disks en merken gebruiken.

Mijn V&A aanbod | Imgur of photobucket alternatief voor foto's uploaden http://imgup.nl

• caspertje19
Duidelijk, dus of gokken en gewoon nu 2 identieke schijven kopen of nu 1 kopen en over een mand of 3 weer en tot die tijd ruimte zien te maken op me nas

• Hari-Bo
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 17:26

Hari-Bo

F5 addict

caspertje19 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 16:10:
Duidelijk, dus of gokken en gewoon nu 2 identieke schijven kopen of nu 1 kopen en over een mand of 3 weer en tot die tijd ruimte zien te maken op me nas
Het is een risico inderdaad, hier heb ik een viertal Seagate HDD 4TB gelijktijdig gekocht in 2012. Tot op heden functioneert deze nog prima. Zorg gewoon voor een goed backup scenario en dan kan je hardware failures opvangen zonder risico van data loss.

kokenmetvuur.nl

• Omega Supreme
  • Laatst online: 17:16

Omega Supreme

The God of Death

caspertje19 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 16:10:
Ik heb zelf mijn schijven in 3-en gekocht. Eerst twee om met redundantie te beginnen, twee maanden later een derde en twee maanden daarna een vierde.

Was wel irritant toen ik van Raid 1 naar raid 5 switchte, restores zijn niet leuk...

"You know you're hanging out with physics geeks when neutronium counts as a "mundane" form of matter."

• caspertje19
Omega Supreme schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 16:18:
[...]

Ik heb zelf mijn schijven in 3-en gekocht. Eerst twee om met redundantie te beginnen, twee maanden later een derde en twee maanden daarna een vierde.

Was wel irritant toen ik van Raid 1 naar raid 5 switchte, restores zijn niet leuk...
Ik ben beperkt tot 2 bays, draai in raid 1, met een backup naar de cloud
Buiten dat het in mijn ogen een broodje aap verhaal is over die schijven uit een batch gelijktijdig defect gaan, is de kans dat twee schijven uit dezelfde productie batch komen niet erg groot.

Als je het echt wilt voorkomen, koop ze dan bij 2 verschillende winkels dan wordt die kans nagenoeg nul.

Ben(V) wijzigde deze reactie 09-01-2020 16:49 (4%)

caspertje19 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 16:27:
[...]

Ik ben beperkt tot 2 bays, draai in raid 1, met een backup naar de cloud
Als je in plaats van Raid gewoon voor Shr gekozen had kun je zonder backup/restore naar drie schijven uitbreiden

• caspertje19
Ben(V) schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 16:50:
[...]

Als je in plaats van Raid gewoon voor Shr gekozen had kun je zonder backup/restore naar drie schijven uitbreiden
Sorry, heb SHR, maar heb maar een 2 Bay nas ;)

• tslh
Ben(V) schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 16:48:
Buiten dat het in mijn ogen een broodje aap verhaal is over die schijven uit een batch is de kans dat twee schijven uit dezelfde productie batch komen niet erg groot.

Als je het echt wilt voorkomen, koop ze dan bij 2 verschillende winkels dan wordt die kans nagenoeg nul.
Ik meen dat dit ontstaan is toen er destijds een aantal fabrieken in Thailand onder water liepen, wat ernstige schaarste betekende op de schijvenmarkt, waarna er een aantal batches zijn geleverd door fabrikanten die niet echt de quality control hebben gehad die zou moeten. Dit om maar te kunnen voldoen aan de vraag. Dit is echter vele jaren geleden. In theorie klopt het verhaal natuurlijk dat er een risico zou kunnen zijn, maar in de realiteit zijn er er niet echt 'slechte batches' in de huidige tijd.
En verder is het natuurlijk ook zo dat disken in een Nas in een raidset exact dezelfde belasting krijgen en dan is het niet zo vreemd dat ze in dezelfde tijdspanne defecten gaan vertonen.

Overigens is de grootste boosdoener de temperatuur.
Een Nas staat vaak in een kleine ruimte (bijvoorbeeld de meterkast) en als het hoog zomer is met temperaturen boven de 30 graden dan loopt de disk temperatuur snel te hoog op.
Ze gaan dan meestal niet meteen kapot, maar ze krijgen daar wel een behoorlijk tik van.

Tegenwoordig mogen de meeste disken maximaal 60 graden worden, terwijl de wat oudere maar 50 graden aankonden.

Ben(V) wijzigde deze reactie 09-01-2020 19:38 (10%)

• SalimRMAF
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 18-02 01:08

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Ik heb twee Dahua IP Cameras geinstalleerd welke alleen met ONVIF werken in SS. Nu wil ik 2 nieuwe binnencamera's aanschaffen. PTZ is niet nodig; geluid wel. Het liefst 2-way. Budget is €60 per stuk. Welke aanraders zijn er? H256 is ook een vereiste.

De Synology picker is geen optie: die is best karig.

Gulfstream G650

• tozzke
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 06:27

tozzke

aka tozzert

SalimRMAF schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 20:38:
Ik heb twee Dahua IP Cameras geinstalleerd welke alleen met ONVIF werken in SS. Nu wil ik 2 nieuwe binnencamera's aanschaffen. PTZ is niet nodig; geluid wel. Het liefst 2-way. Budget is €60 per stuk. Welke aanraders zijn er? H256 is ook een vereiste.

De Synology picker is geen optie: die is best karig.
Een Synology NAS heeft afaik 2 cameralicenties van zichzelf en aangezien je die al in gebruik hebt, moet je dus ook licenties bijkopen

zin om slap te ouwehoeren? join #vervoer, #android, #domotica of #Ubiquiti @ IRC

• SalimRMAF
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 18-02 01:08

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Thanks. Die heb ik al.

:)
tozzke schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 21:17:
[...]

Een Synology NAS heeft afaik 2 cameralicenties van zichzelf en aangezien je die al in gebruik hebt, moet je dus ook licenties bijkopen

Gulfstream G650

• JustSys
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 17-02 16:34
Hoe zijn jullie ervaringen met de mailserver van synology? Is het verstandig om alle mails over te zetten naar een eigen server of toch beter blijven bij de grote spelers (Apple,Microsoft Google?)

• jwtje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 10:15
Ik zou voor die paar euro per maand kiezen voor een derde partij. Zelf hosten kan natuurlijk maar je hebt minder redundantie en meer gedoe/werk.

• MeNTaL_TO
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 15:57

MeNTaL_TO

The future is not set

Is er iemand die ervaring heeft met zowel de 418 als de 418J? Ik vraag me af of het extra geheugen en CPU de meer dan 100 euro meer prijs waard is. Ik kom vanaf de 214SE dus beiden zijn sowieso een upgrade.

Is er al iets bekend wanneer de 420 serie uit gaat komen?

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The price of freedom is eternal vigilance

J versies zijn altijd weer een teleurstelling op den duur.

Niet alleen te weinig geheugen, maar ook maar een lan poort en geen hardware ondersteuning voor encryptie of transcoding.
En natuurlijk maar een dual core cpu tegen een quad core cpu voor de Ds418

Ben(V) wijzigde deze reactie 10-01-2020 16:29 (17%)

• ikweethetbeter
Ben(V) schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 16:19:
J versies zijn altijd weer een teleurstelling op den duur.
O? Daar ben ik het niet mee eens! Ik heb al 3 jaar een DS416j, en daar heb ik geen spijt van!
Niet alleen te weinig geheugen, maar ook maar een lan poort en geen hardware ondersteuning voor encryptie of transcoding.
Eén LAN poort betekent maximaal 1 gigabit per seconde. Wanneer is dat een beperking? Voor 2 simultane FHD films streamen volstaat het in ieder geval!

De 4-bay variant heeft dubbel geheugen; ik zou wel voor een model uit de DS4xx serie gaan!
En natuurlijk maar een dual core cpu tegen een quad core cpu voor de Ds418
Wat moet mijn NAS doen? Bestanden opslaan en naar een mediaspelertje sturen als ik dat wil. En af en toe een NZB downloaden. Dat gaat allemaal prima met een simpele j!

Transcoderen is altijd een probleem, ook met een quad core Atom. Zorg gewoon voor een capabele mediaspeler, zodat je geen Plex server nodig hebt.

• Sppak
Nu dacht ik na het vernieuwen van de 2 defecte schijven met een schone lei te kunnen beginnen. Pfff, valt dat even tegen zeg. Ik had de 4TB schijven er eerst in, maar kon de oude 3TB dus niet erbij voegen. Data gekopieerd van 4TB naar 3TB schijven, 4TB bijvoegen en klaar. NIET DUS!!!!

Het bijvoegen verliep niet goed en is denk ik ergens vastgelopen. Ik zag niets meer knipperen en kwam er ook niet meer op. Dus ik heb m maar hard uit gezet met de knop. Na herstarten kreeg ik alleen maar blauw knipperen. Nu met 3 van de 4 schijven, start die wel door. Er lijkt dus nog een schijf stuk, maar is schijnbaar niet eerder opgemerkt ofso. Nu is het zo de opslagpool beschadigd is. Ben ik nu goed de sjaak of kan ik nog iets fixen?
@ikweethetbeter
Dat jij denkt het beter te weten maakt nog niet dat het ook zo is.

Als je een vier bay Nas hebt wordt de totaal prijs bij verre bepaald door de disken dus iets meer geld uitgeven lijkt me niet het punt.
En wat voor jou van belang is, is voor een ander misschien een onzinnig argument.
Persoonlijk zou ik nooit een Nas met maar een netwerk poort willen hebben, maar jij weet vermoedelijk niet eens wat je er mee zou moeten doen.

Mijn ervaring is echter dat veel (met name beginnende Nas gebruikers) onverstandig bezuinigen door een j model te kopen en als ze dan later erachter komen wat zo'n Nas allemaal kan ze spijt krijgen.

• ikweethetbeter
Ben(V) schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 00:19:
@ikweethetbeter
Dat jij denkt het beter te weten maakt nog niet dat het ook zo is.
In plaats van op mijn nickname te reageren, zou je misschien eens inhoudelijk kunnen reageren!

Het verschil tussen een DS2xxJ en een DS4xxJ is niet alleen 2 bays, maar ook dubbel RAM geheugen. De iets snellere processor vergeten we even.

Ik maak backups op mijn NAS, er staat video op, en foto's die ik voor de hele familie host, en het is een centrale plek voor ons thuis om van alles op te slaan. Een soort eigen cloud dus.

Ik heb al ruim 3 jaar een DS416j, en behalve dat hij NZB's wat langzamer uitpakt, wat ik van tevoren wist, ervaar ik geen beperkingen.

• gastje01
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 17-02 20:06
Ik denk dat er voor beiden iets te zeggen is. Bij mijn vader staat een 214se, bewust goedkoop model, enige wat ie doet is TimeMachine backups ontvangen (SMB share) en DS Audio draaien. Ook ontvangt hij iedere nacht mijn off-site backup. Hier zullen geen taken bij komen om de simpele reden dat mijn vader er 0 interesse in heeft en meer dan tevreden is met wat hij nu heeft.

Schoonvader daarentegen had 0 idee wat hij er mee wilde en heeft praktische iedere mogelijkheid van zijn 416play benut en overweegt nu een 918+. Totaal andere gebruiker. Totaal andere case. Ik ben het wel met @Ben(V) eens dat wanneer de kans bestaat dat een NAS meer moet gaan doen dan aanvankelijk ingeschat en t meer een soort home-server wordt, de J modellen vaak te kort schieten en de initiële extra investering van een betere NAS (in het totaalplaatje met schijven) vaak verwaarloosbaar of in ieder geval te verantwoorden is. De meeste mensen kopen niet iedere 2 jaar een nieuwe.
Verder ging om het verschil tussen een DS418j en een DS 418, een 2 bay Nas had er niets mee te maken.

• ikweethetbeter
MeNTaL_TO schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 15:59:
Is er iemand die ervaring heeft met zowel de 418 als de 418J? Ik vraag me af of het extra geheugen en CPU de meer dan 100 euro meer prijs waard is. Ik kom vanaf de 214SE dus beiden zijn sowieso een upgrade.

Is er al iets bekend wanneer de 420 serie uit gaat komen?
Ik heb 3,5 jaar geleden een DS212 met 2 maal 1TB geleend, met de mogelijkheid om deze te kopen.

Zo ben ik erachter gekomen dat ik DSM (versie 5 als ik me niet vergis) wel prettig vond, het liep allemaal best soepel, en dat ik de keuze uit apps wel uitgebreid vond. Maar ik kreeg ook door dat 1TB best beperkt is.

De overname van de DS212 ging niet door, maar ik kocht een DS416j. Vergeleken met de DS212 ging ik van een singel core naar een dual core, van 256MB RAM naar 512MB RAM, en van DSM 5 naar DSM 6. Een "budgetmodel" van 4 jaar later was het duurdere model voorbijgestreefd.

Opmerkingen zoals "een J model valt altijd tegen" slaan nergens op, het ligt er helemaal aan wat je met je NAS gaat doen en wat je verwachtingen zijn.

Dus als je je wensen laat weten, dan kunnen we kijken of dat op een DS420j (Q1, dus dit voorjaar verwacht) kan draaien. Met 1GB aan RAM en een quad core SoC zit dit qua specs boven de duurdere modellen (zonder letter of plus of play) van voorgaande jaren.
Pagina: 1 ... 58 ... 62 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True