Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Worteltjestaart schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:07:
Ik heb even verder gekeken bij support van Synology... zij wijzen op tekenen van HD-problemen ondanks dat de SMART test goed is:
En wat als je een externe HDD / USB Stick in je NAS drukt, en kijkt of het dan wel snel gaat?
Niet dat je daarmee het probleem oplost, maar indien het werkt dan kun je iig alsnog laptop/WIFI/router/kabels uitsluiten..

Heb je ook een uitgebreide SMART test gedaan?

SmiGueL wijzigde deze reactie 13-12-2019 11:57 (13%)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Worteltjestaart schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:07:

[...]

Een testbestand van 1 GB wordt via Download Station met een whopping 1.5MB/sec gedownload.
Veel trager dan de laptop zelf.
Een testbestand komt natuurlijk ook vanaf je PC.

Wat bedoelt wordt dat je met downloadstation ofwel een torrent ofwel een vanaf een newsgroup download, dan sluit je de pc uit.

Het kan zijn dat bij het vervoer de disken niet meer lekker in de Sata connector zitten, en/of dat een disk beide disken beinvloed.

Je kunt dus even proberen je Nas te stoppen en de disken eruit halen en er om de beurt weer instoppen.
Daarna eerst alleen de ene disk en dan de andere testen.

Hoe heb je de disken geconfigureerd als twee volumes of heb je een raid configuratie gekozen?

DSM staat in een aparte partitie in een mirror op alle disken dus hij start met een disk gewoon op.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Worteltjestaart
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 17-02 18:09
SmiGueL schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:55:
En wat als je een externe HDD / USB Stick in je NAS drukt, en kijkt of het dan wel snel gaat?
Niet dat je daarmee het probleem oplost, maar indien het werkt dan kun je iig alsnog laptop/WIFI/router/kabels uitsluiten..
Goed idee, ik heb er inderdaad 1 liggen.
Ik heb de USB share gemapt, en als ik dan één groot bestand kopieer vanaf de USB-disk naar de NAS gaat dat ook met ~4MB/sec.
Heb je ook een uitgebreide SMART test gedaan?
Die ga ik zo instarten, verwachte duur een uur of 7, dus wilde eerst nog wat andere dingen doen.
Ben(V) schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 12:40:
Een testbestand komt natuurlijk ook vanaf je PC.
Ik heb de URL van de 1-GB testfile van hier genomen en als download ingevoerd in de Download Station Package. Dan gaat ie toch niet via mijn laptop?
Het kan zijn dat bij het vervoer de disken niet meer lekker in de Sata connector zitten, en/of dat een disk beide disken beinvloed.

Je kunt dus even proberen je Nas te stoppen en de disken eruit halen en er om de beurt weer instoppen.
Daarna eerst alleen de ene disk en dan de andere testen.
Goed idee, als de uitgebreide SMART-test af is (en ik hoop te kunnen afleiden welke van de twee disks de beste is) ga ik dat doen.
Hoe heb je de disken geconfigureerd als twee volumes of heb je een raid configuratie gekozen?
Synology heeft ze automatisch geconfigureerd als SHD (Synology Hybrid Drive), komt neer op RAID 1.

Ik kan me dan zo voorstellen dat het geheel zo snel is als de langzaamste schakel?
De langzaamste schakel in een Nas is altijd het netwerk, tenzij er iets defect is.

De disken eruit halen kun je beter voor de uitgebreide SMART test doen, dat is maar even werk en die smarttest kun je beter vannacht laten draaien.

Als je die Nas opstart met maar een disk dan gaat hij lopen piepen dat hij een helft van z'n SHR mist, dat kun je gewoon negeren,.
Als je later weer twee disken hebt kun je gewoon de SHR weer rebuilden of je kunt het volume weggooien en een nieuwe SHR aanmaken wat sneller gaat en nu nog kan omdat je volume nog leeg is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Worteltjestaart
Bij testen van de schijven 1-voor-1 bleek dat de transfer van de 1 een factor 3 lager ligt dan de ander. De "hoge" transfersnelheid is nog steeds "maar" 4 MB/s, maar goed, het is een stap verder.

En toen zette ik ze weer beide weer in, herstartte, en toen ging ie piepen dat 1 van de schijven in error staat.

Eerste plan is dus maar nieuwe schijven kopen.
Gaan we maar geen gok mee nemen.

• wvkreg
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 14:04
Vraagje over gepland stop/start. Als ik dit in het DSM in het configuratiescherm aanzet gaat de NAS gepland uit. Hij schakelt daarna echter niet meer gepland in. Hoe is dat op te lossen?
Niet alle modellen ondersteunen het zelf opstarten weer.

• wvkreg
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 14:04
Ben(V) schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 09:47:
Niet alle modellen ondersteunen het zelf opstarten weer.
Het is een DS916+ met daaraan een DX513. Als ik hier kijk kan het wel: https://storagereview.com/synology_diskstation_ds916_review

wvkreg wijzigde deze reactie 14-12-2019 11:31 (17%)

Dan heb je waarschijnlijk de instellingen niet goed gedaan.
Je moet een shutdown en tijd en een startup tijd instellen.
Tevens moet "reboot after power failure" aanstaan

• FlipFluitketel
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 20:23

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Of de knoopcel is leeg/niet meer in orde.. Met mijn DS414 heb ik ook ingesteld dat ie 's avonds uit gaat en 's ochtends weer aan. Na een aantal jaren ging ie 's ochtends niet terug aan en heb ik de knoopcel (CR2032 bij de DS414 in ieder geval) vervangen, hierna ging ie wel weer netjes aan.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• jwtje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 16-02 15:51
Is het mogelijk om een systeem email account in te stellen voor 2FA? Ik heb nu onder de admin account een mail account ingesteld onder notifications en nogmaals bij het aanzetten van 2FA bij dit account. Maar als ik nu bij een normale gebruiker 2FA aanzet dan moet ik weer een mail account instellen..

• Vuurvlieg
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 12-02 09:15
Vuurvlieg schreef op woensdag 11 december 2019 @ 13:43:
Ik heb geprobeerd om het geheugen in mijn DS918+ te upgraden naar 8gb met pricewatch: Kingston HyperX Impact HX318LS11IBK2/8

Wanneer ik deze beide erin heb blijft het blauwe lampje knipperen en de Synology start niet meer op. Ik heb ze ook afzonderlijk geprobeerd met hetzelfde resultaat. Als ik het originele geheugen er weer in doe start de Synology gewoon op.

Geheugen kapot?
Weet iemand of het geheugen kapot kan zijn?

• renem
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 21:02
Vuurvlieg schreef op maandag 16 december 2019 @ 21:40:
[...]

Weet iemand of het geheugen kapot kan zijn?
Dat lijkt me niet, zal wel heel toevallig zijn als ze beide kapot zijn. Dit is typisch het gedrag van een Nas die dit type geheugen niet accepteert.

• Dryhte
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 21:20
Zijn hier gebruikers van Synology Drive? Ik ben op zoek naar een tutorial om een simpele vorm van Drive (wat naar ik lees gelijkaardig zou moeten werken als Teams? Chat en collaboration?) op te zetten. EDIT: ... maar ik vind niks ;)

Ik ben trouwens niet gebonden aan Drive, als er een alternatief is dat even goed werkt op Synology ben ik daar eveneens in geïnteresseerd.

Dryhte wijzigde deze reactie 17-12-2019 16:14 (4%)

Te koop: 2005 Ducati ST3, zilvergrijs, in .be - PM voor meer info

• avec_style
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 20:58
Ik vond de volgende 2 links bij een snelle google search. Mischien heb je hier wat aan.

YouTube: Synology Drive Setup Guide
YouTube: Synology Drive - Windows Client Setup Guide

• Worteltjestaart
Worteltjestaart schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 19:26:
Bij testen van de schijven 1-voor-1 bleek dat de transfer van de 1 een factor 3 lager ligt dan de ander. De "hoge" transfersnelheid is nog steeds "maar" 4 MB/s, maar goed, het is een stap verder.

En toen zette ik ze weer beide weer in, herstartte, en toen ging ie piepen dat 1 van de schijven in error staat.

Eerste plan is dus maar nieuwe schijven kopen.
Gaan we maar geen gok mee nemen.
Update.
Gisteren een tweetal nieuwe 2TB HDD's erin gezet.
Opnieuw DSM erop en geüpdatet, schijven handmatig als RAID 1 geconfigureerd, SMB protocol 3 geselecteerd voor file sharing.
Het effect is best groot: bij grote bestanden tussen de 15 en 25 MB per seconde, ruwweg 1GB per minuut. Bij veel kleine bestanden daalt de snelheid wel tot een enkel MB per seconde.

Misschien niet de topsnelheid die een diehard Tweaker doet kwijlen :*) , maar voor ons doel is dat prima 8)

• Tha Render_2
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 07:24
Dryhte schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 16:06:
Zijn hier gebruikers van Synology Drive? Ik ben op zoek naar een tutorial om een simpele vorm van Drive (wat naar ik lees gelijkaardig zou moeten werken als Teams? Chat en collaboration?) op te zetten. EDIT: ... maar ik vind niks ;)

Ik ben trouwens niet gebonden aan Drive, als er een alternatief is dat even goed werkt op Synology ben ik daar eveneens in geïnteresseerd.
Testen is nog altijd het beste :) Ik gebruik het om bepaalde mappen steeds bij te hebben op de laptop, online of offline, werkt echt goed.

Gewoon de package Synology Drive installeren, openen en volgen wat er staat, hij gaat je ook aanbieden om de client te installeren op je computer.

Vergelijk het met OneDrive of Dropbox.

• Dryhte
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 21:20
Tha Render_2 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 10:41:
[...]

Testen is nog altijd het beste :) Ik gebruik het om bepaalde mappen steeds bij te hebben op de laptop, online of offline, werkt echt goed.

Gewoon de package Synology Drive installeren, openen en volgen wat er staat, hij gaat je ook aanbieden om de client te installeren op je computer.

Vergelijk het met OneDrive of Dropbox.
Ik heb daar dan toch ergens iets gemist, want ik heb dat gedaan en ik vond niets wat me verder hielp (ook al is het pakket geïnstalleerd).

Heeft het ook een chat functionaliteit?

Te koop: 2005 Ducati ST3, zilvergrijs, in .be - PM voor meer info

• Vuurvlieg
renem schreef op maandag 16 december 2019 @ 22:07:
[...]

Dat lijkt me niet, zal wel heel toevallig zijn als ze beide kapot zijn. Dit is typisch het gedrag van een Nas die dit type geheugen niet accepteert.
Hmm dat is vervelend, ik meende gelezen te hebben hier op het forum en op andere sites dat juist dit geheugen prima werkte in de Synology.

Iemand een tip over welk geheugen (2x 4gb set, totaal 8gb) er bij hen wel werkte?

• jwtje

• bluecupra
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 18:49
In wat voor model NAS heb je deze geplaatst?

• jwtje
Had ik natuurlijk wel even kunnen vermelden. Een 918 ;)

• Binnetie
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 16-02 14:16
Ik draai nu al een aantal jaar op een DS214, deze bevalt me prima maar merk toch wel dat hij erg langzaam reageert op veel dingen. Ik heb dan ook redelijk wat draaien:
- Sonarr
- Radarr
- Video Station
- Download Station
- NZBGet
- AutoSub
- Jackett

Soms is de nas amper bereikbaar en zet ik een paar packages uit.
Als ik dan werk op een DS218+ dan gaat alles veel soepeler (de laatste tijd heb ik deze bij een paar mensen geinstalleerd). Zelfs een DS119J draait nog fijn.

Ik zou graag willen investeren in een nieuwe nas, die bovengenoemde packages kan draaien, maar waar ik ook Plex o.i.d. op kan draaien.
Ik kan namelijk vrijwel geen film kijken via de Chromecast als ik ergens anders ben.
Ik heb 100Mbit upload, maar ervaar veel problemen met afspelen.

Klopt het dat Plex de film op maat van het afspeelapparaat transcode zodat deze hem goed kan afspelen? Dus wanneer je hem een MKV met DTS van 12GB voert, dat hij er on the fly een hapklare film met stereo geluid voor de Chromecast van maakt wanneer de kijkende partij via Plex kijkt? Hiervoor moet je wel Plex Pass hebben, maar klopt dit?
Heb veel tijd gestoken in omzetten van films maar was er wel klaar mee.
Ander voorbeeld is een film naar een smartphone buitenshuis streamen incl ondertiteling.

Ik zat zelf te denken aan een DS218+ maar misschien is een DS918+ hiervoor geschikter? Op zich heb ik voldoende aan 2 schijven.
Kan bovenste met Plex?

• maratropa
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
Ik heb hier shared folders op een syno met (kneiter) veel mappen en bestanden met een naam die eindigt op een spatie, gemaakt door osx users op AFP. Nu wil ik het overzetten naar SMB, wat resulteer in mangled file en folder namen.

Nu vond ik (oa):
https://medium.com/@edwar...loud-station-13fda920dc56

met een find commando:
[quote]
find . -exec rename -v ‘s/ *$//’ ‘{}’ \;
[/quote]

Ik verbind met een osx terminal of met putty via w10, cd naar de desbetreffende map, maar krijg dan "find: `rename': No such file or directory" terug als ik dit copy-paste.

Ik weet te weinig van linux terminal commando's om dit te kunnen helpdesken. Iemand een idee hoe ik "trailing spaces" kan vinden en renamen via de commandline? Ik vind via google veel verschillende commandline voorbeelden, wat te kiezen..

EDIT

met
find . -depth -name '* ' -execdir bash -c 'mv "$1" "${1%"${1##*[^[:space:]]}"}"' Move {} \;
(van https://stackoverflow.com...ectories-and-subdirectori)

Kan ik nu iig mappen ontdoen van de laatste spatie

maratropa wijzigde deze reactie 19-12-2019 15:41 (20%)

specs

• EWK
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Binnetie schreef op donderdag 19 december 2019 @ 12:25:
Ik draai nu al een aantal jaar op een DS214, deze bevalt me prima maar merk toch wel dat hij erg langzaam reageert op veel dingen. Ik heb dan ook redelijk wat draaien:
- Sonarr
- Radarr
- Video Station
- Download Station
- NZBGet
- AutoSub
- Jackett

Soms is de nas amper bereikbaar en zet ik een paar packages uit.
Als ik dan werk op een DS218+ dan gaat alles veel soepeler (de laatste tijd heb ik deze bij een paar mensen geinstalleerd). Zelfs een DS119J draait nog fijn.

Ik zou graag willen investeren in een nieuwe nas, die bovengenoemde packages kan draaien, maar waar ik ook Plex o.i.d. op kan draaien.
Ik kan namelijk vrijwel geen film kijken via de Chromecast als ik ergens anders ben.
Ik heb 100Mbit upload, maar ervaar veel problemen met afspelen.

Klopt het dat Plex de film op maat van het afspeelapparaat transcode zodat deze hem goed kan afspelen? Dus wanneer je hem een MKV met DTS van 12GB voert, dat hij er on the fly een hapklare film met stereo geluid voor de Chromecast van maakt wanneer de kijkende partij via Plex kijkt? Hiervoor moet je wel Plex Pass hebben, maar klopt dit?
Heb veel tijd gestoken in omzetten van films maar was er wel klaar mee.
Ander voorbeeld is een film naar een smartphone buitenshuis streamen incl ondertiteling.

Ik zat zelf te denken aan een DS218+ maar misschien is een DS918+ hiervoor geschikter? Op zich heb ik voldoende aan 2 schijven.
Kan bovenste met Plex?
Zolang je onder de 4k resolutie zit gaat dit vlekkeloos met een 218+.

We nominate you to find out and report back.

• Binnetie
@EWK, dank je wel voor de reactie.
Ik vond een sheet van plex: https://docs.google.com/s...tmMPc/edit#gid=1274624273

Daarin zijn de DS218+ en de DS918+ qua support gelijk aan elkaar. Ik zie dat 4K ondersteund wordt tot 1080P. Dat vind ik voor een output prima. Op den duur zal mijn TV 4K worden en zal ik 4K materiaal gaan kijken. Dit kijk ik intern op mijn netwerk, maar stel dat iemand dit materiaal ook wil kijken dan is 1080P output prima. Dat kan dan lijkt me? En klopt het dat Plex ervoor zorgt dat de client voorzien wordt van het juist materiaal om af te spelen (video- en audiocodecs)?

• Vuurvlieg
Volgens mij is dat dezelfde als ik heb, alleen heb ik een set van 2 hiervan:
https://www.amazon.de/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Bij mij werken deze niet (heb ze zowel allebei tegelijk als afzonderlijk geprobeerd) in de DS918+.

• jwtje
Vuurvlieg schreef op donderdag 19 december 2019 @ 15:02:
[...]

Volgens mij is dat dezelfde als ik heb, alleen heb ik een set van 2 hiervan:
https://www.amazon.de/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Bij mij werken deze niet (heb ze zowel allebei tegelijk als afzonderlijk geprobeerd) in de DS918+.
Dat is apart, ik heb de module naast de 4GB module gezet die mee werd geleverd, dus samen 8GB.

jwtje wijzigde deze reactie 19-12-2019 15:11 (3%)

• Cobus_NL
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 19:27
Hallo allemaal,

vraagje weet iemand of je via Surveillance Station ook een Ring Doorbell hier op kan toevoegen.
kan het zo niet vinden op het internet.

kan iemand hier mij toevallig het antwoord geven?

PSN: CobusNL

• EWK
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Binnetie schreef op donderdag 19 december 2019 @ 14:13:
Ik vond een sheet van plex: https://docs.google.com/s...tmMPc/edit#gid=1274624273

Daarin zijn de DS218+ en de DS918+ qua support gelijk aan elkaar. Ik zie dat 4K ondersteund wordt tot 1080P. Dat vind ik voor een output prima. Op den duur zal mijn TV 4K worden en zal ik 4K materiaal gaan kijken. Dit kijk ik intern op mijn netwerk, maar stel dat iemand dit materiaal ook wil kijken dan is 1080P output prima. Dat kan dan lijkt me? En klopt het dat Plex ervoor zorgt dat de client voorzien wordt van het juist materiaal om af te spelen (video- en audiocodecs)?
Lijkt me ook prima.
Synology adverteert al jaren (iig sinds de ds216play) dat hij 4k kan afspelen (met h265 codec) maar in de praktijk zijn die er bijna niet en als ze er wel zijn werkt het meestal alsnog niet. Wellicht dat het met dsvideo kan, maar met plex is het waardeloos.

We nominate you to find out and report back.

• TheMystery
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 20:27
Ik heb gisteren mijn DS415+ geupdate naar 6.2.2-24922-4 maar nu is deze na een tijdje niet meer bereikbaar.
Via ssh connecteren krijg ik nu nog wel de volgende melding: /bin/sh: Too many open files in system
Hierna sluit ssh ook weer direct.
Iemand een idee waar ik moet gaan zoeken? kan er niets over vinden als ik google.
Enige oplossing is om de nas via de aan/uit knop uit te zetten en weer aan. De NAS wordt wel netjes afgesloten. HIerna werkt deze weer voor een paar uur.

• renem
  • Laatst online: 21:02
Cobus_NL schreef op donderdag 19 december 2019 @ 17:25:
Hallo allemaal,

vraagje weet iemand of je via Surveillance Station ook een Ring Doorbell hier op kan toevoegen.
kan het zo niet vinden op het internet.

kan iemand hier mij toevallig het antwoord geven?
Nee dat kan niet. De videobeelden die je deurbel maakt worden rechtstreeks naar de cloud gestuurd. Die kun je, voor zover ik weet, op geen enkele manier onderscheppen. Als dat kon dan zou Ring niets verdienen aan hun abonnementen.

• flowiej
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 07-02 16:54
Misschien kan iemand mij verder helpen. Ik zoek me werkelijk helemaal de gekte :)

Ik maak gebruik van Synology Surveillance station (OSX) en kan geen bestanden downloaden (opnames, screenshots e.d.) vanuit de App. Ik krijg dan de foutmelding: Kan het bestand met het gespecificeerde pad niet downloaden. Dit kan het gevolg zijn van onvoldoende ruimte of machtigingen.

Dit probleem doet zich alleen voor wanneer ik gebruik maak van de applicatie. De webinterface werkt zonder problemen. Dit is dus overduidelijk een lokaal probleem en niet aan de Synology zijde. Ik heb ook de standaard map voor het opslaan van bestanden gewijzigd in mijn Desktop, in de hoop dat het probleem hierin zat.. tevergeefs.. Iemand een idee?

• Cobus_NL
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 19:27
renem schreef op donderdag 19 december 2019 @ 20:17:
[...]

Nee dat kan niet. De videobeelden die je deurbel maakt worden rechtstreeks naar de cloud gestuurd. Die kun je, voor zover ik weet, op geen enkele manier onderscheppen. Als dat kon dan zou Ring niets verdienen aan hun abonnementen.
. Bedankt voor je antwoord en je hebt een punt. Dan zou dat cloud verhaal nutteloos zijn voor ze.

PSN: CobusNL

• witchdoc
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 07-02 18:02

witchdoc

Dé Belg

Euhm.. ik heb ooit een virtual host of reverse proxy of iets soortgelijks aangemaakt die DNS naam.domain.tld vertaald naar een directory.
Als ik die naam.domain.tld nu gebruik, kom ik effectief op de juiste website uit.

Geen probleem, zou je zeggen.. klopt, alleen weet ik niet meer waar dit geconfigureerd staat.

Zowel bij "Webstation > Virtual hosts" als "Control Panel > Application Portal > Reverse Proxy" staat absoluut niks bij dat naar deze hostname (of de directory) verwijst.

Kan dit nog op een andere locatie geconfigureerd zijn?

• Sp33dFr34k
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

witchdoc schreef op maandag 23 december 2019 @ 19:25:
Euhm.. ik heb ooit een virtual host of reverse proxy of iets soortgelijks aangemaakt die DNS naam.domain.tld vertaald naar een directory.
Als ik die naam.domain.tld nu gebruik, kom ik effectief op de juiste website uit.

Geen probleem, zou je zeggen.. klopt, alleen weet ik niet meer waar dit geconfigureerd staat.

Zowel bij "Webstation > Virtual hosts" als "Control Panel > Application Portal > Reverse Proxy" staat absoluut niks bij dat naar deze hostname (of de directory) verwijst.

In de DNS settings van je provider wss.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

• witchdoc

witchdoc

Dé Belg

Sp33dFr34k schreef op maandag 23 december 2019 @ 19:53:
[...]

In de DNS settings van je provider wss.
Beheer zelf de DNS, maar die vertaald de naam naar een ip adres, niet naar een folder of iets dergelijks.

• dewil1990
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 19:48
Een snelle vraag. Ik heb mijn Synology NAS verkocht (inclusief hardeschijven). Is het , om alle data echt te wissen, voldoende om de NAS via het Control Panel een Reset te geven? De optie geeft aan dat ook echt alle data gewist wordt, maar is dit ook echt zo?

• DukeBox
  • Laatst online: 20:20
Het is geen geen full whipe, in theorie is de date vaak nog te herstellen.
Wil je het goed doen dan moet je secure erase gebruiken: https://www.synology.com/...p/DSM/StorageManager/disk

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Sppak
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 17-02 22:55
Wellicht lees ik er overheen, maar ik kan niet concreet vinden of je een ander merk hdd kunt gebruiken bij het vernieuwen van een mogelijk defecte hdd. Ik heb er nu 4x 3TB WD Red's in zitten, maar ik lees veel reacties over sneuvelende Red's. Deze zijn ook pas 4 jaar oud zonder 24/7 aan te staan, alleen 's avonds enkele uurtjes.

Ik weet niet of het verstandig is, maar ik zat met een schuin oog naar Seagate of HGST te kijken. Grotere hdd erin kan ik niets mee, tenzij ik de rest ook vervang door groter, toch? Die optie is dan weer wat onaantrekkelijker.

• DukeBox
Sppak schreef op maandag 23 december 2019 @ 22:44:
Wellicht lees ik er overheen, maar ik kan niet concreet vinden of je een ander merk hdd kunt gebruiken bij het vernieuwen van een mogelijk defecte hdd.
Als ze niet in een RAID set zitten maakt het niet uit maar anders moet je opletten dat de specs niet al teveel uiteenlopen anders wordt de oude of de nieuwe beperkt door de andere HDD.

• Sppak
DukeBox schreef op maandag 23 december 2019 @ 23:27:
[...]

Als ze niet in een RAID set zitten maakt het niet uit maar anders moet je opletten dat de specs niet al teveel uiteenlopen anders wordt de oude of de nieuwe beperkt door de andere HDD.
Bedankt. Ze zitten in RAID 5, dus heel veel speelruimte zal ik dan niet hebben, waar ik al bang voor was. Wellicht dan gewoon een nieuwe zelfde 3TB WD Red erbij zetten en op safe spelen?

Waarom ik dacht over Seagate is, dat zij schijnbaar beter inspelen/samenwerken met Synology m.b.t. het monitoren en S.M.A.R.T. gedeelte. Ik weet alleen niet hoeveel extra toegevoegde waarde dat heeft in de praktijk.

• DukeBox
Sppak schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 09:03:
Bedankt. Ze zitten in RAID 5, dus heel veel speelruimte zal ik dan niet hebben
Het blijft soft-raid dus het zou niet zoveel mogen uitmaken. Immers wordt SHR RAID5 ook een beetje neergezet als een soort van flex raid voor een allegaartje van HDD's.

Wat betreft Seagate vs WD vs HGST.. blackblaze is een redelijk startpunt om te bepalen welke series je vooral niet moet nemen voor de rest ontloopt het elkaar niet zoveel. Binnen 1 merk blijven met speciale NAS HDD's heeft wel als voordeel dat er softwarematig geprobeerd wordt om vibraties e.d. tegen te gaan.

DukeBox wijzigde deze reactie 24-12-2019 09:36 (30%)

De wd red zijn bij verre de meest gebruikte schijven in thuis Nassen, dat is de reden dat je vaker over failure met wd red hoort.
De failure rate van disken van alle grote merken is namelijk hetzelfde, maar als er van een merk er veel meer zijn lijkt het alsof ze vaker defect raken.
Die extra monitor functionaliteit van Seagate is voornamelijk marketing en voegt niets toe aan de normale s.m.a.r.t. mogelijkheden die alle merken hebben.

Geen idee of het van belang voor je is mar Seagate disken maken veel meer herrie dan WD disken.

Verder had je in het verleden geen Raid maar SHR moeten kiezen dan had je nu al extra diskruimte gekregen door twee disken te vervangen voor grotere in plaats van alle vier.

PS
Waarom zou je je druk maken over eventuele defecte disken als alles gewoon normaal werkt?
Als er een disk defect raakt krijg je dat van je Nas te horen en dan ga je pas vervangen, je bent tenslotte door je Raid set beschermt tegen data verlies als er een disk uitvalt.

Ben(V) wijzigde deze reactie 24-12-2019 10:24 (16%)

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 21:29
-EDIT-

Zelfbouw is wederom een stuk flexibeler en goedkoper. Synology is voor mij geen betaalbare oplossing.

GioStyle wijzigde deze reactie 25-12-2019 11:09 (79%)

• Sppak
DukeBox schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 09:33:
[...]

Het blijft soft-raid dus het zou niet zoveel mogen uitmaken. Immers wordt SHR RAID5 ook een beetje neergezet als een soort van flex raid voor een allegaartje van HDD's.

Wat betreft Seagate vs WD vs HGST.. blackblaze is een redelijk startpunt om te bepalen welke series je vooral niet moet nemen voor de rest ontloopt het elkaar niet zoveel. Binnen 1 merk blijven met speciale NAS HDD's heeft wel als voordeel dat er softwarematig geprobeerd wordt om vibraties e.d. tegen te gaan.
Bedankt, die kende ik nog niet. Het lijkt erop dat WD inderdaad toch fractioneel slechter is dan HGST.
Ben(V) schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 10:21:
De wd red zijn bij verre de meest gebruikte schijven in thuis Nassen, dat is de reden dat je vaker over failure met wd red hoort.
De failure rate van disken van alle grote merken is namelijk hetzelfde, maar als er van een merk er veel meer zijn lijkt het alsof ze vaker defect raken.
Die extra monitor functionaliteit van Seagate is voornamelijk marketing en voegt niets toe aan de normale s.m.a.r.t. mogelijkheden die alle merken hebben.

Geen idee of het van belang voor je is mar Seagate disken maken veel meer herrie dan WD disken.

Verder had je in het verleden geen Raid maar SHR moeten kiezen dan had je nu al extra diskruimte gekregen door twee disken te vervangen voor grotere in plaats van alle vier.

PS
Waarom zou je je druk maken over eventuele defecte disken als alles gewoon normaal werkt?
Als er een disk defect raakt krijg je dat van je Nas te horen en dan ga je pas vervangen, je bent tenslotte door je Raid set beschermt tegen data verlies als er een disk uitvalt.
Goed punt van het zorgen maken. Het kwam dan ook meer voort vanuit het idee, als ik nu de HDD vervang, waarom dan niet meteen een betere. De ruimte an sich is geen issue, maar was mooi meegenomen. Als je dan veel WD RED's tegen komt op de forums, dan is de eerste reactie dat je daar maar vanaf moet. Dus jouw argument van het veel verkocht zijn zorgt dan ook wel voor wat geruststelling.

Begrijp ik goed dat je eigenlijk aanraadt over te gaan naar SHR ipv op RAID blijven?
Je kunt nu niet meer over op SHR, daarvoor zou je eerst de bestaande volume(s) moeten verwijderen
.
Dat kan dus alleen als je een backup van al je data maakt, de volume(s) verwijdert, dan een nieuw volume in SHR aanmaken en je data terug zetten.
Ook moet je daarna al je packages weer opnieuw installeren en configureren.

80% van alle thuis Nassen hebben WD red disken en dat zijn prima disken.
Zonder weer eens z'n wilde discussie over de beste disken te starten kan ik wel zeggen dat mijn persoonlijke voorkeur naar Wd disken uitgaat.

Maar elke disk gaat een keer stuk, de enige vraag is wanneer.

• Binnetie
Ik twijfel nog of ik een DS218+ of een DS718+ wil kopen met 2x 6TB erin. Hopelijk kan ik mijn oude DS214 met 2x 4TB nog een beetje redelijk verkopen.

Stel dat ik eerst wil gaan upgraden naar 4GB en een setje van 2x 2GB neem, welke kan ik dan het beste nemen? Ik zag wel linkjes voorbij komen voor de DS918+ maar weet niet of die geheugenreepjes ook op de DS218+ of DS718+ werken.

• Sppak
Ben(V) schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 16:06:
Je kunt nu niet meer over op SHR, daarvoor zou je eerst de bestaande volume(s) moeten verwijderen
.
Dat kan dus alleen als je een backup van al je data maakt, de volume(s) verwijdert, dan een nieuw volume in SHR aanmaken en je data terug zetten.
Ook moet je daarna al je packages weer opnieuw installeren en configureren.

80% van alle thuis Nassen hebben WD red disken en dat zijn prima disken.
Zonder weer eens z'n wilde discussie over de beste disken te starten kan ik wel zeggen dat mijn persoonlijke voorkeur naar Wd disken uitgaat.

Maar elke disk gaat een keer stuk, de enige vraag is wanneer.
Dat overstappen naar SHR niet zomaar kan en alles opnieuw moet was me al helder. Wat betreft het stuk gaan van schijven, uiteraard gaan ze allemaal een keer stuk.

Echter, ik kwam er gisteren achter dat de andere Synology bij mijn ouders ook aan het miepen was over een schijf. Daar zitten dezelfde RED's in van dezelfde bestelling en dus ook dezelfde leeftijd. Nu kan het uiteraard een slechte batch zijn, maar heel prettig is het niet.

• Greenisthebest
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 21:12
Sppak schreef op maandag 23 december 2019 @ 22:44:
Wellicht lees ik er overheen, maar ik kan niet concreet vinden of je een ander merk hdd kunt gebruiken bij het vernieuwen van een mogelijk defecte hdd. Ik heb er nu 4x 3TB WD Red's in zitten, maar ik lees veel reacties over sneuvelende Red's. Deze zijn ook pas 4 jaar oud zonder 24/7 aan te staan, alleen 's avonds enkele uurtjes.

Ik weet niet of het verstandig is, maar ik zat met een schuin oog naar Seagate of HGST te kijken. Grotere hdd erin kan ik niets mee, tenzij ik de rest ook vervang door groter, toch? Die optie is dan weer wat onaantrekkelijker.
Ter geruststelling van jou. Ik gebruik hier 4 WD reds 4 TB en die draaien hier 24/7 met daarop Domoticz, Radarr, Surveillaince, Plex, Transmission en die zijn nu 5 jaar oud. Geen centje pijn. Heb er ook 1 moeten vervangen na 4 jaar. Ach ja, het blijft techniek en worden veel gebruikt. Staat bij mij in SHR.
Binnetie schreef op donderdag 19 december 2019 @ 14:13:

Nooit maar dan ook nooit een NAS kiezen omdat het zogenaamd 4K speelt. Kies gewoon een goede mediaspeler aan je tv of net als ik een LG Oled met Xplay die de interne speler van de tv gebruikt. Dat converteren met Plex is gewoon waardeloos. Mij lukt het met een DS414.

Greenisthebest wijzigde deze reactie 25-12-2019 13:47 (34%)

Slechte batches bestaan eigenlijk niet, disken worden niet in batches geproduceerd maar aan de lopende band.

En ter ondersteuning van de vorige poster.
Ik heb vier Wd reds 3Tb disken die al 7jaar onafgebroken 24/7 draaien in mijn Nas en daar draait ook o.a Domoticz op wat natuurlijk een zware belasting is omdat die applicatie continue data verzamelt en naar disk wegschrijft.

• Sppak
Dan houden we het maar gewoon op pech, dat er 2 tegelijk gaan hemelen. Die bij mijn ouders is volgens S.M.A.R.T. van Synology helemaal dood. Ik bestel gewoon nieuwe en dan rebuilden, jammer maar helaas.

Dan zal ik deze wel met de WD Tool bekijken en zien wat daar nog uit zal komen.

• Binnetie
Greenisthebest schreef op woensdag 25 december 2019 @ 13:41:
[...]

Ter geruststelling van jou. Ik gebruik hier 4 WD reds 4 TB en die draaien hier 24/7 met daarop Domoticz, Radarr, Surveillaince, Plex, Transmission en die zijn nu 5 jaar oud. Geen centje pijn. Heb er ook 1 moeten vervangen na 4 jaar. Ach ja, het blijft techniek en worden veel gebruikt. Staat bij mij in SHR.

[...]

Nooit maar dan ook nooit een NAS kiezen omdat het zogenaamd 4K speelt. Kies gewoon een goede mediaspeler aan je tv of net als ik een LG Oled met Xplay die de interne speler van de tv gebruikt. Dat converteren met Plex is gewoon waardeloos. Mij lukt het met een DS414.
Ik speel al jaren via NFS films af op mijn mediaspeler. Het gaat mij erop dat een paar vrienden ook via Plex kunnen kijken bij hun thuis (dat hoeft niet 4K te zijn), als Plex naar de media zo kan voeren aan het afspeelapparaat zodat het probleemloos afspeelt. Nu heb ik een Chromecast en die speelt geen film met DTS af.
Als Plex de audio zo converteert dat de Chromecast er mee overweg kan dan ben ik tevreden. Mijn DS214 doet er niks mee.

• afterburn
  • Laatst online: 12-02 18:14

afterburn

No more...

witchdoc schreef op maandag 23 december 2019 @ 19:25:

Een URI wordt door de webserver vertaald naar een fysieke locatie, met een reverse proxy kun je een proces wat op een non-exposed poort draait bereikbaar maken via een standaard of anderzijds open poort icm met eventuele beveiliging en controles.

De plek waar je dus moet kijken is WebStation. Als hij daar niet zichtbaar is, zwerft er mogelijk nog een config file van een oude versie rond die toch stiekem geladen wordt maar niet in de GUI zichtbaar is.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

• witchdoc

witchdoc

Dé Belg

afterburn schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 14:08:
[...]
De plek waar je dus moet kijken is WebStation.
Ik was ondertussen ook al zo'n beetje tot die conclusie gekomen.
Gelukkig wou ik de virtual host opnieuw gebruiken en moest ik dus niet in cli op zoek naar een achtergebleven config. Ik heb dus inderdaad gewoon de virtual host weer aangemaakt in webstation.

Dank je voor de feedback!

• droogmand
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 20:48
Allen,

Ik ben al jaren in bezit van een Synology DS212J NAS (2 schijven in RAID 1). Ik gebruik de NAS slechts als backup; hij doet dat nog steeds prima.

Nu wil ik graag Plex instellen; de meest makkelijke manier leek mij dat om dat via mijn NAS te laten verlopen. Ik zie echter dat de Plex support al enige tijd afgelopen is. Dat is begrijpelijk; mijn NAS is inmiddels behoorlijk gedateerd wat betreft processing power.

Mijn gedachte was om een nieuwe NAS aan te schaffen ter vervanging van de DS212J. Die NAS zou dan ingezet worden als (i) back-up device (2 schijven in RAID 1) en (ii) PLEX server.

Ik zal 1080P materiaal afspelen op onze 1080P TV (verbonden via Chromecast) en evt. op een iPad (2018 versie). 4K zit er dus nog niet in. Voorbereid zijn is natuurlijk mooi, maar wie dan leeft die dan zorgt (en als er een 4k TV is het wellicht dan weer tijd om naar een nieuwe 4k-capable NAS te kijken).

Na enig speurwerk, leek de DS218 serie mij het meest geschikt, en binnen die serie de DS218+.

Graag leg ik de volgende vragen aan jullie voor:

1. Is de DS218+ inderdaad een goede NAS voor deze doeleinden, of zou ik een andere NAS moeten overwegen?
2. Is het combineren van Plex + data back-up op één device een mogelijk security risico?

Alvast veel dank voor jullie gedachten!

• pietje63
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21:25
@droogmand wat doet het qua kosten als je de 218+ vervangt door een 218 en er een media speler bij koopt? Naar mijn mening flexibeler voor de toekomst qua 4K (media speler vervangen is goedkoper dan nas)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Eens met @pietje63
Plex op een Nas is heel vaak geen success, als hij moet gaan transcoderen is de CPU capaciteit van een Nas gewoon te klein.

Als je huidige Nas nog voldoet voor je backup behoeften zou ik zeggen koop een mediaplayer die dan z'n video's van de Nas haalt en kijk of je huidige Nas dan nog voldoet.
Is dat niet het geval dan kun je altijd nog je Nas vervangen.

• Binnetie
Ik heb een paar schijven uit een oude nas die ik wide wipen om te verkopen (2TB en 4TB). Nu werkt secure erase via DSM niet (de optie blijft grijs bij mij). Nu ben ik de 2TB aan het wipen via Killdisk met US DoD 5520.22-M 3 passes maar dat duurt ongeveer 60 uur. Dat wordt nog wat met de 4TB.

Welke manier gebruiken jullie om nas schijven veilig te wipen?

• wwwFan
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 20:09
@Binnetie Ik doe dit ook zo, het volledig wissen kost nu eenmaal veel tijd. Wel is 3 passes naar mijn mening overdreven veel. Ook na 1 pass is het niet meer mogelijk om met (normale middelen) de data te herstellen.

• MJV
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 21:01
Ben(V) schreef op zondag 29 december 2019 @ 10:31:
Eens met @pietje63
Plex op een Nas is heel vaak geen success, als hij moet gaan transcoderen is de CPU capaciteit van een Nas gewoon te klein.

Als je huidige Nas nog voldoet voor je backup behoeften zou ik zeggen koop een mediaplayer die dan z'n video's van de Nas haalt en kijk of je huidige Nas dan nog voldoet.
Is dat niet het geval dan kun je altijd nog je Nas vervangen.
@droogmand ik heb met oog op toekomstbestendigheid een DS918+ gekocht. Kost wat (meer), maar een losse mediaspeler is ook niet gratis. De 918+ kan ook hardware transcoden, en Plex draait er dus prima op. Ook met software transcoden overigens (1 a 2 devices tegelijk).

Qua security: als je Plex openzet naar het internet is dat altijd een mogelijk security risico. Maar, met docker containers kun je de toegang van de verschillende containers tot je data wel dichttimmeren.

MJV wijzigde deze reactie 29-12-2019 15:22 (4%)

• Binnetie
@wwwFan dankjewel. Welke methode gebruik jij met 1 pass? Want met de 4TB schijven schat ik dat hij 10 dagen per schijf bezig is.

• Binnetie
MJV schreef op zondag 29 december 2019 @ 15:22:
[...]

@droogmand ik heb met oog op toekomstbestendigheid een DS918+ gekocht. Kost wat (meer), maar een losse mediaspeler is ook niet gratis. De 918+ kan ook hardware transcoden, en Plex draait er dus prima op. Ook met software transcoden overigens (1 a 2 devices tegelijk).

Qua security: als je Plex openzet naar het internet is dat altijd een mogelijk security risico. Maar, met docker containers kun je de toegang van de verschillende containers tot je data wel dichttimmeren.
Als je Plex Pass neemt (soms is er een leuke aanbieding voor lifetime licentie) dan doet hij hardware matig transcoding ipv softwarematig.
MJV schreef op zondag 29 december 2019 @ 15:22:
[...]

Denk dat je je vergist.
De DS918+ kan zonder plexpass echt geen twee stream gelijktijdig transcoderen en ook een 4K stream transcoderen gaat echt niet lukken.

• MJV
Ben(V) schreef op zondag 29 december 2019 @ 16:17:
[...]

Denk dat je je vergist.
De DS918+ kan zonder plexpass echt geen twee stream gelijktijdig transcoderen en ook een 4K stream transcoderen gaat echt niet lukken.
Hardware transcoding even uitgezet, maar dit loopt probleemloos?

• droogmand
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 20:48
@pietje63 en @Ben(V) : zinvolle opmerkingen - dank.

Ik heb het nu (met ook nog de post van @MJV in gedachten) zo gedaan: Ik heb nu een 218+ besteld, met de gedachte dat een algemene upgrade (ook als ik gebruik zou gaan maken van een losse mediaplayer) wel nodig is. Ik heb nog een bankje 4GB low voltage DDR3 So-DIMM liggen, dus die kan er gelijk bij.

Als 1080P dan niet goed lukt met de 218+, dan kan ik er altijd nog een mediaplayer aanhangen.

De optie van (gelijk) een 918+ laat ik even voorbij gaan. Als de 218+ 1018P niet trekt, kan ik denk ik beter gelijk een toekomstbestendige (4K) mediaplayer zoeken.

Ik laat wel weten wat de uitkomsten zijn!

droogmand wijzigde deze reactie 29-12-2019 17:28 (3%)

@mvj
Je transcodeert daar enkel ea3 en dts audio naar aac en daar is nauwelijks cpu capaciteit voor nodig.
Probeer maar eens een 4k video naar 720 of zo te transcoderen.

• Binnetie
Ben(V) schreef op zondag 29 december 2019 @ 18:36:
@mvj
Je transcodeert daar enkel ea3 en dts audio naar aac en daar is nauwelijks cpu capaciteit voor nodig.
Of een 1080P stream, volgens de Plex lijst zou dat softwarematig moeten werken: https://docs.google.com/s...tmMPc/edit#gid=1274624273 maar met 4K zou het pittiger worden.

• jvanhambelgium
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 20:42
@mvj
Lukt wel hoor. Op m"n 918+ kan ik probleemloos (mits hardware-accel aangezien ik Pass holder ben) een 4K/HECV/10bit HDR MKV naar m'n Android mobiel brengen over 4G/LTE op 720p resolutie 2Mbps

CPU op de NAS doet dan niet héél gek.

Weet dat :

> Er nog een "Direct Play" sessie liep naar de TV beneden van H265 content
> 2 VM's actief zijn , waarvan 1 Splunk die non-stop data verwerkt
> 4 containers draaien, waaronder een InfluxDB die ook data verwerkt, Grafana & Telegram etc.

Dus er is nog wel wat marge...
Zoals ik al zei heb je daar een plexpass abbo voor nodig.
En van 720 naar 4k heeft nog veel meer cpu nodig

Ben(V) wijzigde deze reactie 29-12-2019 19:24 (31%)

• MJV
@mvj
Ik transcodeerde wel degelijk HD, 720p (4Mbps/12Mbps) aldus Plex naar SD (480p, 1,5Mbps) danwel 240p. Maar dat is natuurlijk wel wat anders dan 4k naar 720p, daar heb je gelijk in.

MJV wijzigde deze reactie 29-12-2019 19:45 (8%)

• Binnetie
MJV schreef op zondag 29 december 2019 @ 19:43:
[...]

Ik transcodeerde wel degelijk HD, 720p (4Mbps/12Mbps) aldus Plex naar SD (480p, 1,5Mbps) danwel 240p. Maar dat is natuurlijk wel wat anders dan 4k naar 720p, daar heb je gelijk in.
Mijn beweegreden is dat ik zelf op 1080P kijk via de mediaspeler, maar dat anderen prima naar 720P kijken als ze streamen bij mij. Daarvoor moet ik nog een nieuwe nas aanschaffen.

Dus MJV zou zelf misschien 4K kijken thuis en buitenshuis kiezen voor een andere resolutie?

• D_Jeff
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 11:26
droogmand schreef op zondag 29 december 2019 @ 17:28:
@pietje63 en @Ben(V) : zinvolle opmerkingen - dank.

Ik heb het nu (met ook nog de post van @MJV in gedachten) zo gedaan: Ik heb nu een 218+ besteld, met de gedachte dat een algemene upgrade (ook als ik gebruik zou gaan maken van een losse mediaplayer) wel nodig is. Ik heb nog een bankje 4GB low voltage DDR3 So-DIMM liggen, dus die kan er gelijk bij.

Als 1080P dan niet goed lukt met de 218+, dan kan ik er altijd nog een mediaplayer aanhangen.

De optie van (gelijk) een 918+ laat ik even voorbij gaan. Als de 218+ 1018P niet trekt, kan ik denk ik beter gelijk een toekomstbestendige (4K) mediaplayer zoeken.

Ik laat wel weten wat de uitkomsten zijn!
Zorg wel dat het DDR3L-1600 is. Iedereen die ik upgrades heb zien rapporten gebruiken die snelheid.

Zelf heb ik de DS218+, (10 GB RAM) --- 1 ram lat erbij steken was echt simpel en het helpt zeker in performance

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Een DS218+ heeft een Celeron J3355 processor en die kan maximaal 8GB adresseren dus als je er 10GB in heb krijg je problemen zo gauw hij geheugen boven de 8GB wil gaan gebruiken.
Gelukkig gebeurd dat bijna nooit want 8GB is voor een Linux systeem extreem veel en zal enkel gebruikt worden als je VM's gaat gebruiken.

En extra geheugen geeft op een Linux systeem enkel performance voordeel als je zoveel applicaties had draaien dat hij memory naar disk ging swappen.
Is dat niet het geval dan doet dat memory gewoon helemaal niets (het is geen windows systeem dat geheugen vreet)

Hieronder de specs van deze cpu waarin duidelijk staat dat hij maximaal 8GB aan kan.
https://ark.intel.com/con...-cache-up-to-2-5-ghz.html

Linux zal het beschikbare memory wel gebruiken voor caching.
(binnen de CPU specs natuurlijk)

https://www.linuxatemyram.com/

admin@DS716:~$ free -h
              total        used        free      shared  buff/cache   available
Mem:           7.7G        1.1G        147M         67M        6.5G        6.2G
Swap:          2.0G        506M        1.5G
admin@DS716:~$

kraades wijzigde deze reactie 30-12-2019 10:31 (7%)

Donate ETH

• wwwFan
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 20:09
Binnetie schreef op zondag 29 december 2019 @ 15:59:
@wwwFan dankjewel. Welke methode gebruik jij met 1 pass? Want met de 4TB schijven schat ik dat hij 10 dagen per schijf bezig is.
Ik gebruik de optie "One Pass Zeros" in KillDisk. De te wissen harde schijf zet ik in een USB3 externe dock. Het is al geruime tijd geleden dat ik dit voor grote harddisk heb gedaan maar het staat me bij dat de 3 TB WD Red schijven in ongeveer een dag gewist waren.

• Binnetie
wwwFan schreef op maandag 30 december 2019 @ 10:54:
[...]

Ik gebruik de optie "One Pass Zeros" in KillDisk. De te wissen harde schijf zet ik in een USB3 externe dock. Het is al geruime tijd geleden dat ik dit voor grote harddisk heb gedaan maar het staat me bij dat de 3 TB WD Red schijven in ongeveer een dag gewist waren.
Dank! Hij is hier ruim 72 uur bezig schat ik. Tot m'n fout ook nog aangesloten op een USB2 poort. Dat volgende zet ik wel op USB3 via de USB3 dock (kunnen 2 schijven in). En dan ook maar one pass doen.
Nee dat is niet waar, dat is iets wat Windows doet door heel veel Os dll's te cachen.
Linux is zodanig lean that er niets te cachen valt en de enige cache die gebruikt wordt is voor de disken.

Wat er wel gebeurd is dat een applicatie die eenmaal in memory geladen is, maar wel beëindigd, gewoon in memory blijft staan als dat memory niet ergens anders voor nodig is.
Als je dan zo'n applicatie weer start hoef die niet meer geladen worden
Sommige mensen noemen dat caching maar dat is het uiteraard niet

• Binnetie
Ik twijfel nog steeds in mijn aanschaf tussen een DS218+ en een DS718+

Ik draai op dit moment:
- Sonarr
- Radarr
- NZBGet
- Download Station
- DS Video
- AutoSub
- Hyper Backup
- Cloudstation server
- Filestation
- Photostation

Ik draai dit nu allemaal op een DS214 maar door het weinige geheugen moet ik regelmatig packages stoppen.
Daar komt bij dat ik met Plex wil gaan werken en Docker wil ontdekken (denk dat Sonarr, Radarr etc het beste in Docker draaien). Sluit niet uit dat ik op den duur nog meer in Docker ga draaien. Met de DS214 is extra packages installeren bijna niet te doen.

Het verschil voor mij is dat de DS218+ een Celeron J3355 processor heeft en de DS718+ een Celeron J3455. De extra lan-aansluiting en mogelijkheid om een expansion module aansluiten vind ik niet zo belangrijk.
Ik vraag me af of het verschil van 110 euro in aanschaf de DS718+ zal rechtvaardigen. Wil toch wel graag weer een jaar of 5 vooruit kunnen.

Wat ik ook zie is dat de DS718+ minder op voorraad begin te komen, misschien dat deze EOL gaat?

Iemand advies? Of mis ik iets tussen beide modellen?

Binnetie wijzigde deze reactie 31-12-2019 09:18 (4%)

• smeerbartje
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 07:53
Precies; zo zit ik er ook in. Mijn NAS is een "dom" apparaat. Goed in 1 ding: opslag.
Greenisthebest schreef op woensdag 25 december 2019 @ 13:41:
[...]

[...]

Binnetie schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 09:11:

Ik draai op dit moment:
- Sonarr
- Radarr
- NZBGet
- Download Station
- DS Video
- AutoSub
- Hyper Backup
- Cloudstation server
- Filestation
- Photostation

Ik draai dit nu allemaal op een DS214 maar door het weinige geheugen moet ik regelmatig packages stoppen.
Daar komt bij dat ik met Plex wil gaan werken en Docker wil ontdekken (denk dat Sonarr, Radarr etc het beste in Docker draaien). Sluit niet uit dat ik op den duur nog meer in Docker ga draaien. Met de DS214 is extra packages installeren bijna niet te doen.

Het verschil voor mij is dat de DS218+ een Celeron J3355 processor heeft en de DS718+ een Celeron J3455. De extra lan-aansluiting en mogelijkheid om een expansion module aansluiten vind ik niet zo belangrijk.
Ik vraag me af of het verschil van 110 euro in aanschaf de DS718+ zal rechtvaardigen. Wil toch wel graag weer een jaar of 5 vooruit kunnen.

Wat ik ook zie is dat de DS718+ minder op voorraad begin te komen, misschien dat deze EOL gaat?

Van dat lijstje is enkel cloudstation server een serieuze belasting.
Uiteraard kunnen Nzbget en Downloadstation je Nas CPU volledige opeten maar dat kun je zelf door hun instellingen beperken.
Docker is een volkomen overbodige laag tussen DSM en je applicaties die enkel potentiele problemen toevoegt en verder niets nuttigs doet.
Fuctioneeel staat het gelijk aan het gebruikt van packages zoals Synology dat opgezet heeft.

Ik draai zelf nog steeds op een DS414 wat dezelfde machine is als een DS214 (met twee disk meer) en heb nog nooit iets gemerkt van te weinig geheugen terwijl ik ongeveer dezelfde applicaties gebruik.
Te weinig geheugen openbaart zich doordat het systeem gaat swappen (kun je zien in in de resource monitor by memory) en niet door vastlopers.

• Binnetie
@Ben(V), hij is inderdaad aan het swappen regelmatig. Als ik alles heb draaien en Sonarr of Radarr is aan het downloaden via NZBGet dan kan ik soms niet eens een film via NFS op mijn mediaspeler afspelen.
Het gebeurd ook vaak dat Download Station niet benaderbaar is wanneer ik er mee download. Even later werkt het wel weer. Soms zie ik ook dat packages gestopt zijn. Sluit ik Sonarr, Radarr en Jackett (die draait ook) dan draait alles prima. Maar goed ik ben ze wel nodig.
Duidelijk netwerk overbelasting.
Beperk de maximale download snelheid van NzbGet en downloadstation om voldoende ruimte over te laten.

Verigens zie je hier meteen het voordeel van twee netwerk aansluitingen.
Je kunt het zo configureren dat je downloads via de ene netwerkpoort gaan en via de anders kun je dan je Nas bereiken.
Of je maakt een Bond van die twee poorten en hebt dan meer capaciteit.

Ben(V) wijzigde deze reactie 31-12-2019 12:47 (50%)

• Binnetie
@Ben(V), weet je het zeker? Ik heb 100Mbit up en down. Maar met mijn 50/50Mbit abonnement was dit ook. In huis is alles Cat6 bekabeld en via een gigabit-switch aangesloten.
Zet ik packages uit en ga ik kopieren of bijvoorbeeld heel veel kleine bestandjes tegelijk weggooien dan gaat het wel snel. Grote bestanden kopieren gaat ook erg snel.
Maar zodra de packages weer aan staan zakt alles in.
Netwerk plus processing door Nzbget is gewoon teveel.
Als je de download snelheid terug brengt heb je ook minder processing nodig.
Het is naar mijn bescheiden mening tamelijk zinloos om alles met maximale snelheid binnen te willen halen.

Als er voldoende aanbod is kan Nzbget (en ook download Station) zelfs een moderne PC (die vele malen de cpu capaciteit van een Nas heeft) dichtgetrokken worden.

Dus een zwaardere Nas is daar geen oplossing voor, betere configureren van je packages wel.

Bedenk dat een Nas geoptimaliseerd is als fileserver en iedereen maakt er met deze packages een applicatie server van.

Ben(V) wijzigde deze reactie 31-12-2019 13:39 (10%)

• Sp33dFr34k
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik trek op mijn DS918+ ook gewoon alles fullspeed binnen met NZBGet en daar heb ik met het afspelen van media via Plex nooit problemen mee gehad. Lijkt me dat het ook naast CPU kracht wel RAM afhankelijk is.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

• Binnetie
Sp33dFr34k schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 14:17:
Ik trek op mijn DS918+ ook gewoon alles fullspeed binnen met NZBGet en daar heb ik met het afspelen van media via Plex nooit problemen mee gehad. Lijkt me dat het ook naast CPU kracht wel RAM afhankelijk is.
Dat denk ik dus ook. Er hoeft maar 1 package los te gaan en ik merk traagheid in alles. Films kijken (de nas is dan alleen maar fileserver) lukt dan wel, maar ineens kan ik dan niet meer inloggen bij Download Station bijvoorbeeld.
Ook op halve snelheid downloaden geeft dit probleem.
Als het een ram probleem is kun je dat zien doordat hij begint te swappen (resource monitor memory en swap selecteren in de pulldown)

Uiteraard zijn Radarr en Sonarr applicaties die met mono werken (.net emulatie) en dus vreselijk veel overhead hebben.

Ben(V) wijzigde deze reactie 31-12-2019 15:53 (31%)

• Binnetie
@Ben(V) dat zei ik in mijn eerdere bericht. Hij begint ook te swappen. Verschil namelijk met jouw DS414 is dat deze 1GB werkgeheugen heeft en mijn DS214 maar 512MB.

Vandaar mijn vraag of ik het beste kan gaan voor een DS218+ of DS718+: Binnetie in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"

Ik meende dat docker geen mono nodig is en dat de Sonarr en Radarr daarom beter in docker draaien, maar dat weet ik niet zeker omdat ik geen ervaring met docker heb.

Binnetie wijzigde deze reactie 31-12-2019 16:12 (20%)

Nee een docker emuleert gewoon een standaard linux omgevingen bovenop de al aanwezige linux van Dsm.
Dus moet je naast een Radarr package ook een mono package in die docker image hebben.
Daarna moet je dan een tweede docker hebben met een downloader zoals Nzbget en je moet ze nog dusdanig configureren dat ze elkaar en elkaars bestanden kunnen bereiken.
Dat is allemaal een volkomen overbodige en nutteloze actie als er gewoon standaards packages voor deze applicaties zijn.

Maar als je mijn persoonlijke mening wilt.
Ik zou voorkeur hebben voor een systeem met 2 lan poorten en vier disken.
Een Shr 4 omgeving is verre te verkiezen boven een simpele mirror met twee disken en het voordeel van twee lan poorten heb ik al uitgelegd.

Een vier disk systeem heeft maar 25% overhead in plaats van de 50% van een mirror.
En als je bijvoorbeeld last van bitrot krijgt kan een 4 disk Shr dit gewoon corrigeren, terwijl een mirror alleen kan aangeven dat er iets mis is maar weet niet welke van de twee disken die bitrot heeft en kan de data dus niet herstellen.

Ben(V) wijzigde deze reactie 31-12-2019 17:24 (18%)

Binnetie schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 09:11:

Ik draai op dit moment:
- Sonarr
- Radarr
- NZBGet
- Download Station
- DS Video
- AutoSub
- Hyper Backup
- Cloudstation server
- Filestation
- Photostation

Ik heb zelf een DS716+ met 8 GB RAM en gebruik Docker voor NZBGet, Radarr, Sonarr, Bazarr etc. Het RAM gebruik zit rond de 1 GB.

Je kunt gebruikmaken van de images van LinuxServer.io of natuurlijk op Docker Hub zoeken.

Naast de eindeloze beschikbaarheid van images, is het voordeel van Docker dat de software geisoleerd draait en je de container op elk moment opnieuw kunt aanmaken waarbij je de instellingen op je NAS opslaat. Je bent ook niet afhankelijk van SynoCommunity of andere package providers.

Als je wilt kun je de Dockerfile etc. nog aanpassen en je eigen image maken. LinuxServer heeft van alle images de Dockerfile etc. op Github staan.
Bijvoorbeeld:
https://hub.docker.com/r/linuxserver/nzbget/dockerfile
https://github.com/linuxserver/docker-nzbget

Als je de directory structuur goed kiest dan kun je de verschillende containers makkelijk naar elkaar laten verwijzen zodat deze goed met elkaar communiceren. De container instellingen kun je dan ook gemakkelijk backuppen.

Als er behoefte is dan ik wel e.e.a. delen.

Donate ETH

In plaats van afhankelijk te zijn van package sources zoals de SynoCommunity ben je dan afhankelijk van docker image producenten dus dat is lood om oud ijzer.

En die isolatie van een docker image is natuurlijk niets anders dan de isolatie die je met een package bereik.
Het enige verschil is meer configureren nodig en twee extra software lagen namelijk een docker laag en een eigen linux in die docker.
Je hebt zo voor elke applicatie een eigen linux os draaien.

Persoonlijk lijkt het me tamelijk zinloos om hardware resources op te offeren aan die extra lagen.
De enige die daar blij van wordt is Synology die steeds zwaardere en duurdere hardware verkopen kan.

Ben(V) wijzigde deze reactie 31-12-2019 20:14 (12%)

• MJV
Maar stel dat je toch een virus binnen haalt dat een Linux omgeving raakt, dan blijft de schade binnen een Docker container toch veel meer beperkt dan wanneer je met packages werkt? Ook omdat je de docker container maar beperkt toegang geeft tot je bestandssysteem.

Bovendien zijn linuxserver docker images een stuk sneller up to date dan de Synology packages.

• ikweethetbeter
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 21:19
@MJV
De kans dat je ransomware op een Windows pc binnenhaalt is vele malen groter! En die ransomware kan dan alles encrypten wat vanaf die pc benaderbaar is. Daar helpt een virusvrije NAS niet...

Zoek eens op "DSM virus", je vindt alleen oude links.

Focus op wat belangrijk is, alles in dockers draaien als virusbescherming is nutteloos.

• Binnetie
Wat ik begrepen heb is dat docker images beter afgestemd zijn op de resources van de nas en vaker up to date: https://www.reddit.com/r/...981xko/docker_or_package/
Voor wat dat betreft ben ik een beginneling omdat ik de nas eerst nog moet kopen.
Vandaar ook de twijfel of ik de DS218+ of de DS713+ neem. Met de DS214 heb ik 6 jaar gedaan.
Doe wat voor jou werkt. Packages kunnen een prima keuze zijn. Het is maar net wat je wilt.

Maar er zijn 100.000+ docker images van vele software producten waarnaast je zelf ook vrij eenvoudig een image kunt aanmaken op basis van je eigen configuratie of op basis van een bestaande configuratie van een software leverancier. De images worden vaak goed (automatisch) bijgehouden. Dit alles in tegenstelling tot het aanbod van de package providers.

Het aanmaken of verwijderen van een container laat de structuur op de nas onaangeroerd. Alles staat in de container. Dingen die je wilt bewaren zoals instellingen, databases etc. kun je eenvoudig buiten de container plaatsen en backuppen. De containers kun je snel zonder data verlies opnieuw aanmaken. Resource gebruik van de container is beter te beheersen. Dit alles in tegenstelling tot bij packages.

Voordeel van docker is ook dat je kennis ook eenvoudig op andere systemen is te gebruiken. Kijk bijvoorbeeld ook eens naar docker-compose of de andere mogelijkheden van docker.

Voor mij geen packages meer. Maar YMMV.

Donate ETH

• Zenyatta
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 14:42

Zenyatta

Tsjakka!

Dear user,

The following is your monthly report regarding the health of disks on Zenyatta-NAS. You can also check the health of individual disks at Storage Manager > HDD/SSD > Health Info.

Only drives with problems are displayed.

Drive 1
S.M.A.R.T. Status: Normal
Drive reconnection count: 1
Bad sector count: 0
Drive re-identification count: 0

Drive 2
S.M.A.R.T. Status: Normal
Drive reconnection count: 1
Bad sector count: 0
Drive re-identification count: 0

Sincerely,
Synology DiskStation
Kreeg ik vannacht automagisch doorgestuurd. Hoe ernstig is dit? Hoe raadzaam is het om mijn schijven te updaten?

Wilde mijn schijven in de toekomst een keertje voor grotere vervangen, maar hoopte die investering nog even vooruit te schuiven... Als er weinig aan de hand is, probeer ik het graag nog even uit te zingen...

Je kan maar beter geen signature hebben dan een inhoudsloze.

@MJV Leuke theorie alleen moet een docker ook het file systeem van z'n host kunnen benaderen en moeten veel van de applicatie in een docker ook met andere applicaties (al dan niet in een andere docker) kunnen communiceren.
Dus virus bescherming door isolatie is niet aan de orde.

@Binnetie
Het tegendeel is juist waar, Synology heeft heel veel aan de basis linux toegevoegd ten behoeve van hun Nassen en standaard linux die in een docker zit mist dat allemaal.

@kraades
Alles wat je daar als voordeel voor dockers aanhaalt geld precies ook voor packages.
Ik heb bijvoorbeeld geen idee waarom je zou denken dat het aanmaken en verwijderen van een package de structuur van DSM zou aantasten.
Het is geen windows waar na het verwijderen van een applicatie altijd heel veel dingen achter blijven in met name de registry.
Het aanwezig zijn van van 100.000+ applicties in docker zegt natuurlijk niets, veel daarvan zijn gewoon probeersels en er zijn natuurlijk maar een beperkt aantaal applicaties die zinvol op een NAs gedraaid worden.

En als je in staat bent een applicatie te compileren en bouwen voor een docker Linux kun je dat ook voor DSM Linux doen en er een DSM package voor maken.

En juist de applicaties die heel veel op een Nas gebruikt worden hebben maar minimale docker support door hun ontwikkelaars.

En verder krijg je met docker weer een lock-in met een Intel X64 processor omdat op andere cpu's het niet draait.

Zenyatta schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 10:50:
[...]

Kreeg ik vannacht automagisch doorgestuurd. Hoe ernstig is dit? Hoe raadzaam is het om mijn schijven te updaten?

Wilde mijn schijven in de toekomst een keertje voor grotere vervangen, maar hoopte die investering nog even vooruit te schuiven... Als er weinig aan de hand is, probeer ik het graag nog even uit te zingen...
Hoezo ernstig?
Hij zegt daar gewoon in z'n maandelijkse status rapport dat alles in orde is.

• MJV
Ben(V) schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 10:53:
@MJV Leuke theorie alleen moet een docker ook het file systeem van z'n host kunnen benaderen en moeten veel van de applicatie in een docker ook met andere applicaties (al dan niet in een andere docker) kunnen communiceren.
Dus virus bescherming door isolatie is niet aan de orde.
Dat vind ik wel erg kort door de bocht. Er is toch wel degelijk een verschil of je docker-container alleen bij /downloads kan of ook bij je foto's, documenten en noem maar op.
Pagina: 1 ... 57 ... 62 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True