[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 56 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wvkreg schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 07:31:
[...]

Begint erger te worden en snel. Wanneer kom ik in actie?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je read errors begint te krijgen dan loopt de disk waarschijnlijk op z'n eind en kun je net zo goed een nieuwe disk gaan bestellen.

Je loopt overigens nog steeds heel weinig risico, want zelf bij volledige uitval van een disk ben je niets kwijt.

Het enig echt belangrijke is dat een andere disk niet ook problemen gaat geven op dit moment.
Disken die gelijktijdig gekocht zijn kunnen uit dezelfde productieserie komen en willen nog wel eens in hetzelfde tijdframe problemen gaan vertonen, zeker als ze in raid staan, want dan worden ze exact gelijk belast.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:40
Ben(V) schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 10:27:
[...]

Als je read errors begint te krijgen dan loopt de disk waarschijnlijk op z'n eind en kun je net zo goed een nieuwe disk gaan bestellen.

Je loopt overigens nog steeds heel weinig risico, want zelf bij volledige uitval van een disk ben je niets kwijt.

Het enig echt belangrijke is dat een andere disk niet ook problemen gaat geven op dit moment.
Disken die gelijktijdig gekocht zijn kunnen uit dezelfde productieserie komen en willen nog wel eens in hetzelfde tijdframe problemen gaan vertonen, zeker als ze in raid staan, want dan worden ze exact gelijk belast.
Ik heb RMA aangevraagd bij WD die ik via een ticket toch heb gekregen, ondanks dat de disk in 8/2019 uit garantie was.

Ik moet de disk opsturen en daarna sturen ze pas een nieuwe. Ik zit dan dus met een NAS met -1 disk. Wel spannend, ik heb een DS916+ en DX513 met dus totaal 9 keer 4 TB. Nu is 1 disk in de DS916+ stuk.

Moet ik de NAS dan uitzetten totdat de nieuwe disk er is of kan ik gewoon met -1 draaien?

[ Voor 191% gewijzigd door wvkreg op 19-11-2019 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WD is vaak erg coulant met garantie.

Gewoon blijven gebruiken zou ik zeggen.
De kans dat er zonder aankondiging een disk defect gaat is erg klein.
Maar het is uiteraard een risico afweging tussen jouw belang dat je Nas draait en het risico dat er nog een disk defect gaat.
Maar dat minimale risico is er altijd, want ook als je hem uitlaat en je stopt er een nieuwe disk in kan er een andere disk defect raken voor de raidset rebuild klaar is.

Wil je dat uitsluiten dan moet je een SHR-2 maken dan ben je beschermt tegen uitval van twee disken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:40
Ben(V) schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 11:55:
WD is vaak erg coulant met garantie.

Gewoon blijven gebruiken zou ik zeggen.
De kans dat er zonder aankondiging een disk defect gaat is erg klein.
Maar het is uiteraard een risico afweging tussen jouw belang dat je Nas draait en het risico dat er nog een disk defect gaat.
Maar dat minimale risico is er altijd, want ook als je hem uitlaat en je stopt er een nieuwe disk in kan er een andere disk defect raken voor de raidset rebuild klaar is.

Wil je dat uitsluiten dan moet je een SHR-2 maken dan ben je beschermt tegen uitval van twee disken.
Hij is nu een RAID rebuild aan het doen omdat ik de disk had verwijderd en teruggezet om het serienummer te doublechecken :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Y9QA44nCmlMvOIIdtA3CRWda/full.png

Het aantal errors blijft groeien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QPXRDK79oJk9jrfq2jzjJwvl/full.png

Ik heb bij WD gevraagd of advanced RMA een optie is. Dan komt een koerier gewoon de nieuwe brengen en neemt de oude mee :)

[ Voor 5% gewijzigd door wvkreg op 19-11-2019 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 16:23
Er is op het internet een heleboel te vinden over SSD caching en de toegevoegde waarde. Zijn er ook gebruikers die een SSD direct in een BAY hebben gezet die ze niet als cache gebruiken maar voor VM's, Docker containers, etc.

Zo ja ga je hier profijt van hebben ? Of is het net zoals met DSM de langzaamste schijf in de nas bepaald de snelheid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-09 10:19
Iemand ervaringen met de NVR's van Synology? Heb 8 camera's, een mix van Foscam & Dahua aangesloten op een Foscam NVR die dringend aan vervanging toe is. Ik wil de NVR via HDMI aansluiten op de TV en ook van buitenaf toegang hebben via de DS Cam app.

Vroeger had je de NVR216, die is nu vervangen door de NVR1218 maar de specs stellen me zwaar teleur, dual core 1.0ghz? Ik vrees dat deze met 8 HD streams tergend langzaam zal zijn..

Ander optie is een DS718+ nemen met een VS360HD visual station, maar dan zit je bijna aan 4x de prijs van een NVR1218..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Synology specificeert dat de NVR1218 tot 12 streams kan bijhouden, waarom denk jij dat hij dan 8 streams niet aankan?

Verder heeft alleen een NVR een hdmi uitgang, geen enkele anders Synology NAs heeft dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-09 10:19
Ben(V) schreef op woensdag 20 november 2019 @ 12:49:
Synology specificeert dat de NVR1218 tot 12 streams kan bijhouden, waarom denk jij dat hij dan 8 streams niet aankan?
Uit reviews, heb al meerdere keren gelezen dat gebruikers het systeem traag vinden en de CPU vaak tegen de 100% aanloopt bij gebruik van 4 camera's..
Verder heeft alleen een NVR een hdmi uitgang, geen enkele anders Synology NAs heeft dat.
Vandaar dat ik dacht aan een Synology VS360HD -> https://www.synology.com/nl-nl/products/VS360HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0w13
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:12
Tha Render_2 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 13:35:
[...]

Uit reviews, heb al meerdere keren gelezen dat gebruikers het systeem traag vinden en de CPU vaak tegen de 100% aanloopt bij gebruik van 4 camera's..

[...]

Vandaar dat ik dacht aan een Synology VS360HD -> https://www.synology.com/nl-nl/products/VS360HD
Heb eens gekeken bij een klant van me met een Synology NVR1218.
Er zijn enkel 4 camera's Foscam 9901EP aangesloten die continu opnemen in 2560x1440.

De cpu schommelt rond de 20% en 39% van het geheugen is in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Androo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:06
Hey,

Is er een mogelijkheid om data van synology, te back-uppen naar een FTP Server?

Situatie:
Ik heb een synology voor lokale voetbalclub, en een webhosting voor de website.
Als backup wil ik de files van de NAS, richting de FTP server backuppen...

Ik heb al ver gezocht, maar ik zie nergens deze optie voorbij komen...
heeft iemand hier misschien een idee?
https://evotec.xyz/how-to-backup-ftp-to-synology/

Ps: Het lijkt me persoonlijk verstandiger om SFTP te gebruiken in plaats van FTP.

[ Voor 46% gewijzigd door Ben(V) op 21-11-2019 10:03 ]

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-09 16:55

mickjuh

Good news everyone!

Heeft iemand ervaring met het toevoegen van deze performance tweaks voor Synology?
https://gist.github.com/f...g-performance-permanently

Als ik "cat /sys/block/md2/queue/read_ahead_kb" uitvoer zie ik 384.

Iemand enig idee of dit kwalijk is voor de RAID, levensduur van de disken etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het kan geen kwaad, maar heeft weinig nut en je raakt permanent een hoeveelheid geheugen kwijt.
Nas performance wordt bepaalt door het netwerk en niet de disk snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Androo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:06
Ben(V) schreef op donderdag 21 november 2019 @ 10:00:
https://evotec.xyz/how-to-backup-ftp-to-synology/

Ps: Het lijkt me persoonlijk verstandiger om SFTP te gebruiken in plaats van FTP.
Ik wil het anders om...
is het dan het script anders om maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In dat geval gewoon een backup maken naar een locatie in de Nas zelf en via de taakplanner een scriptje laten draaien met een ftp commando daarin die de backup bestanden naar de ftp server kopieert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-09 01:16

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Hoi. Ik kan onmogelijk mijn NAS/Synology benaderen vanaf een extern IP adres. Quickconnect lijkt te werken via link https://XXX.synology.me:63640, maar de software niet, zie screenshot. DOe ik iets verkeerd qua port forwarding?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6N5JMZZ.png

Gulfstream G650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:07
@SalimRMAF quick connect werkt buiten port forwarding om.
Badaboom ;)

[ Voor 19% gewijzigd door DukeBox op 22-11-2019 19:54 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09 14:53
SalimRMAF schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 19:10:
Hoi. Ik kan onmogelijk mijn NAS/Synology benaderen vanaf een extern IP adres. Quickconnect lijkt te werken via link https://XXX.synology.me:63640, maar de software niet, zie screenshot. DOe ik iets verkeerd qua port forwarding?
Portforwarding werkt nu ook wel, maar dan op poort 5001 ipv 63640.

Badaboom })

[ Voor 8% gewijzigd door SmiGueL op 22-11-2019 22:34 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

SmiGueL schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 22:29:
[...]

Portforwarding werkt nu ook wel, maar dan op poort 5001 ipv 63640.

Badaboom })
Ik begrijp het niet meer! Verbind je de apps via de Quickconnect-URL, of moet ik mijn ports forwrden?

Hold your Badabooms

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan beiden.
Quickconnect is een systeem van Synology om zonder portforwarding je Nas te bereiken.
En portforwarden is zoals je weet een security risc.

Quickconnect werkt als volgt.
Je Nas maakt bij het opstarten een connectie met de Synology servers en zet een link daarmee op.
Als jij dan vanaf het internet quickconnect gebruikt, dan connect jij ook naar die Synology servers en de link die daar al is wordt als het ware aan jou overgedragen en kun je jouw Nas bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:40
@SalimRMAF ; wat gebeurd er als je in het aanmeldscherm naast de naam van je nas ook het poort nummer meegeeft? Dus dan wordt het adres van je Surveillance station: flexy.synology.me:63640

Zo werkt het in ieder geval als je port forwarding gebruikt in plaats van de Quickconnect optie (uitgaande van andere poorten dan standaard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Ben(V) schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 10:29:
Kan beiden.
Quickconnect is een systeem van Synology om zonder portforwarding je Nas te bereiken.
En portforwarden is zoals je weet een security risc.

Quickconnect werkt als volgt.
Je Nas maakt bij het opstarten een connectie met de Synology servers en zet een link daarmee op.
Als jij dan vanaf het internet quickconnect gebruikt, dan connect jij ook naar die Synology servers en de link die daar al is wordt als het ware aan jou overgedragen en kun je jouw Nas bereiken.
Hoe zit het met de latency en uploadsnelheid? Verloopt al het contact dan direct via Synology?

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

bluecupra schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 12:03:
@SalimRMAF ; wat gebeurd er als je in het aanmeldscherm naast de naam van je nas ook het poort nummer meegeeft? Dus dan wordt het adres van je Surveillance station: flexy.synology.me:63640

Zo werkt het in ieder geval als je port forwarding gebruikt in plaats van de Quickconnect optie (uitgaande van andere poorten dan standaard).
Helaas, dat werkt ook niet. Het gekke is dat ik met dezelfde credentials wel via de iOS app kan inloggen. Dus alleen de naam "flexy", inlognaam, password. 8)7

Heb op mijn laptop de firewall, realtime- en cloudbeveiliging uitgeschakeld. Heeft geen invloed gehad.

[ Voor 8% gewijzigd door SalimRMAF op 23-11-2019 12:21 ]

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SalimRMAF schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 12:12:
[...]

Hoe zit het met de latency en uploadsnelheid? Verloopt al het contact dan direct via Synology?
Nee alleen de initiële connectie verloopt via de Synology servers.

Alle informatie over quickconnect vind je in deze whitepaper:
https://global.download.s...ckConnect_White_Paper.pdf

[ Voor 26% gewijzigd door Ben(V) op 23-11-2019 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

bluecupra schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 12:03:

Ok, het is gelukt. 63640 was de port van de NAS, niet van SS. In de instellingen de ports van SS gechecked, waren er 4. Allemaal geprobeerd. Alleen 9900 werkte (zonder SSL) met als inlog:

flexy.synology.me:9900 8)7 :o

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
  • Laatst online: 09:40
SalimRMAF schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 12:29:
[...]

Ok, het is gelukt. 63640 was de port van de NAS, niet van SS. In de instellingen de ports van SS gechecked, waren er 4. Allemaal geprobeerd. Alleen 9900 werkte (zonder SSL) met als inlog:

flexy.synology.me:9900 8)7 :o
Gebruik zelf SS niet maar uitgaande van onderstaande port overzicht zal 9901 voor https/SSL zijn:

https://www.synology.com/...used_by_Synology_services

Zou zodra het werkt wel weer de firewall aanzetten op je NAS en enkel de poorten naar het Internet openen die je daadwerkelijk gebruikt. Tevens zou ik een SSL cert aanvragen/activeren en gebruiken voor dergelijke diensten in het geval van externe toegang (Let's encrypt bijvoorbeeld)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
SalimRMAF schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 00:36:
Ik begrijp het niet meer! Verbind je de apps via de Quickconnect-URL, of moet ik mijn ports forwrden?

Hold your Badabooms
Poort 63640 werkt dus niet, maar 5001 wel.

Deze link werkt dus gewoon:
https://xxx.synology.me:5001

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Poorten zijn volgens mij helemaal niet nodig.
Ik gebruik geen Surveillance Station dus weet niet hoe die heet maar als ik bijvoorbeeld naar Photo Station wil via QuicConnet dan gebruik ik dit commando en zo zou het denk ik ook met Surveillance Stantion moeten werken.
Quickconnect.to/[QuickConnect ID]/photo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonsz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-09 14:50
Op het gevaar af dat ik in het verkeerde forum zit:
De afgelopen 2 maanden heb ik steeds vaker te maken gehad met niet geautoriseerde pogingen om mijn Synology NAS (DS213) vanaf een externe locatie te benaderen. Dit liep zo uit de hand dat ik vrijdag jl. de externe toegang op mijn Synology heb afgesloten. Tussen 15/11 en 21/11 gaat het alleen al om 12 pogingen. Alle inlogpogingen zijn trouwens mislukt, omdat er geprobeerd werd met het admin account in te loggen op mijn NAS. Dit account heb ik gedisabled. Ik heb de IP adressen onderzocht en deze blijken alle afkomstig uit China.

Omdat mijn NAS alleen in het log een melding geeft van een inlogpoging en niet of alleen de NAS is benaderd, heb ik ook het log van mijn router onderzocht. Nu gaat het log van mijn router niet verder terug dan 2 weken, echter tussen 8 en 21 november zijn er meer dan 190 (!) pogingen gedaan om mijn NAS te bereiken. Soms van dezelfde IP's afkomstig van verschillende poorten, dan weer van andere IP's. Deze IP's heb ik overigens nog niet allemaal onderzocht, het zou mij niet verbazen als hier ook veel IP's uit China bijzitten.

Zijn er meer Tweakers waarbij regelmatig wordt geprobeerd om ongeautoriseerd in te loggen op de Synology? Want ik vind dit wel erg veel. Tot slot wat kun je er tegen doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:46
Ik blijf mezelf verbazen dat mensen "gewoon" hun NAS in de eerste plaats toegangkelijk stellen voor het hele Internet zonder na te denken of dit mischien niet een heel klein beetje meer gecontroleerd moet worden.

Waarom moet je NAS toegangkelijk zijn vanaf Internet wereldwijd ? Heb je partijen die vanop afstand altijd aan je data moeten kunnen?
Kan je eventueel source-IP verder beperken ? Waarom niet filteren dat alvast enkel IP's van BE of NL of iets dergelijk ooit een inlog-poging mogen doen, ipv gewoon de hele wereld pogingen te laten doen...
Dit kan je ook al doen op Synology (Firewall) en gaat al ENORM verschil geven.

Je doet er inderdaad goed aan de "admin" user niet te enablen! Maakt het al een héél stukje lastiger voor de tegenpartij.

Mijn router ziet honderden pogingen per dag op alle mogelijk poorten om te zien of er iets zou naar luisteren ... Internet is best een onstuimige plek...

Gelukkig is de software van Synology best goed en denk ik niet dat een "exploit" snel mogelijk is zodat hackers eventueel los door kunnen stoten en aan je bestanden kunnen zonder dat mooie inlogschermpje te passeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-09 21:07

Bullet NL

Eigen Wijs

Fonsz schreef op zondag 24 november 2019 @ 16:10:

Zijn er meer Tweakers waarbij regelmatig wordt geprobeerd om ongeautoriseerd in te loggen op de Synology? Want ik vind dit wel erg veel. Tot slot wat kun je er tegen doen?
Yup.... een aantal keer per uur...
Wat ik heb gedaan, admin account is uitgeschakeld.
Standaard poort (5000) gewijzigd.
Dubbele verificatie aangezet (via Googlen Autenticator)

Via het admin account komen ze er niet in, de kans dat ze mijn huidige adminstator gegevens gokken acht ik niet zo groot, Maar dan komen ze er alsnog niet in omdat ze mijn telefoon moeten gebruiken met de Google authenticator app.

Mijn nas hangt wel aan het internet, doet ook via VPN backuppen op een nas 120km verder op als extra veiligheid..

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een Nas of welke computer dan ook aan het internet hangen is gewoon niet slim.

Als je perse vanaf het internet bij je Nas wilt kunnen zet je gewoon een VPN op.
Synology heeft een prima VPN server voor je Nas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 12:07
Ben(V) schreef op zondag 24 november 2019 @ 17:58:
Als je niet weet wat je doet wel ja, anders is er niets op tegen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-09 18:24
Hier nog een aantal tips.

Het beperken van de connecties vanuit NL heeft voor mij erg geholpen. Net als de overige zaken genoemd in bovenstaande link. Het aantal pogingen is hierna naar zo goed als nul gegaan.

Ik heb een Synology router en het daarop ingesteld maar volgens mij kan het ook op de Synology DS zelf.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:11
Ben(V) schreef op zondag 24 november 2019 @ 17:58:

Als je perse vanaf het internet bij je Nas wilt kunnen zet je gewoon een VPN op.
Synology heeft een prima VPN server voor je Nas
Precies!! No way dat ik porten open ga gooien. Openvpn werkt uitstekend (ook mobiel). Gewoon ff vpn op nas draaien en tunnelen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:33

kraats

Ik rol

Het ligt er natuurlijk helemaal aan hoe je je NAS gebruikt. Lijkt me erg lastig om iedereen die met de websites op mijn NAS wil verbinden eerst een VPN te laten opzetten :D en mail ontvangen zonder m'n mailserver open te zetten is ook vrij lastig

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vooral mensen die denken dat ze weten wat ze doen hebben een Vpn nodig.
En Nas als webserver gebruiken zonder voldoende extra bescherming is ook niet verstandig.

Maar uiteraard moet iedereen zelf weten wat ze doen, maar die soort setups is net zoiets als je voordeur gewoon dichttrekken en niet op slot doen

Security gaat altijd ten koste van gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renem
  • Laatst online: 03:14
Ben(V) schreef op zondag 24 november 2019 @ 20:04:
Vooral mensen die denken dat ze weten wat ze doen hebben een Vpn nodig.
En Nas als webserver gebruiken zonder voldoende extra bescherming is ook niet verstandig.
Waarom kan ik hier niet een thumbs down geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
kraats schreef op zondag 24 november 2019 @ 19:35:
Het ligt er natuurlijk helemaal aan hoe je je NAS gebruikt. Lijkt me erg lastig om iedereen die met de websites op mijn NAS wil verbinden eerst een VPN te laten opzetten :D en mail ontvangen zonder m'n mailserver open te zetten is ook vrij lastig
Klopt wel dat je met een doos als een Synology 1000-en-1 dingen kan doen en uiteraard heb je voor sommige services die permanente toegang wel nodig (vb SMTP, 80/443 als je websites host etc)
In dat geval kan je niet anders doen dan zo goed mogelijk de analyze doen en zorgen dat de service ge-exploit zou worden dat je zoveel mogelijk gelimiteerd moet worden en niks onnodig kan bereiken/veranderen/verwijderen etc.

Dit moet je met een "aparte" webserver/smtp/imap server evengoed doen natuurlijk.

Security bij Synology staat hoog op de agenda dus je kan ook wel redelijk gerust zijn zolang je de in-house pakketten gebruikt. Ga je natuurlijk allerlei 3e party meuk installeren kan het wel eens een ander verhaal worden in geval van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:36

elsinga

=8-)

Bullet NL schreef op zondag 24 november 2019 @ 16:55:
[...]
Yup.... een aantal keer per uur...
Wat ik heb gedaan, admin account is uitgeschakeld.
Standaard poort (5000) gewijzigd.
Dubbele verificatie aangezet (via Googlen Autenticator)

Via het admin account komen ze er niet in, de kans dat ze mijn huidige adminstator gegevens gokken acht ik niet zo groot, Maar dan komen ze er alsnog niet in omdat ze mijn telefoon moeten gebruiken met de Google authenticator app.

Mijn nas hangt wel aan het internet, doet ook via VPN backuppen op een nas 120km verder op als extra veiligheid..
Ook hier wel pogingen, maar de autoblock maakt herhaling wel lastiger. Daarnaast ook geen standaard accounts meer actief en 2FA.

Hier hangt de NAS aan internet omdat ik er ook een aantal websites op host (en VPN gebruik). En om elke mogelijke bezoeker eerst de VPN gegevens te geven is wat lastig...

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Standaard accounts weghalen, proxies gebruiken, autoblock instellen, de Synology firewall gebruiken, helpen wel tegen "script kiddies", maar houd een echte hacker of wat slimme maleware niet tegen.
En voor wat je ziet aan inlog pogingen hoef je eigenlijk niet zo bang voor te zijn, wat echt gevaarlijk is zie je niet.

Als je een website wil hosten zou je eigenlijk een firewall tussen je router en je lan moeten hebben (of een router met ingebouwde firewall) die vanaf het internet enkel http(s) verkeer naar de juiste poort van je Nas toestaat en verder al het andere verkeer blokkeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:36

elsinga

=8-)

Hier een router met echte firewall (doet ook uitgaand bijvoorbeeld en hangt achter een in bridge staand kabelmodem) en alleen de poorten die nodig zijn geforward. Vrijwel alle websites en zeker alle andere services draaien achter een reverse proxy en zijn op een andere hostname of andere poort dus niet een bereikbaar.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:11
Zijn er meer mensen die hebben gemerkt dat als je Audio Station vanuit je browser draait op de computer deze niet continue door blijft spelen maar moeite heeft om automatisch naar het volgende nummer te gaan in een album dan wel afspeellijst?

En een belangrijkere vraag, wie kan mij helpen om certificaten in te stellen op mijn twee nassen tegen een notk vergoeding? Ik krijg het maar niet voor elkaar ondanks de vele handleidingen op internet. Ik kan een hoop zelf maar hier houd mijn kennis en begrip van zaken echt op heb ik gemerkt, graag een pm mocht je willen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Ik heb een flink verouderde (custom) filesever die ik nu wil gaan vervangen met iets nieuws. De twee keuzes zijn grofweg weer zelfbouw (een mini-ITX systeempje) of een NAS. Nu is mijn oog gevallen op de Synology DS218+ omdat die lekker compact is, 2 schijven erin, en qua prijs ook wel in de buurt ligt van wat ik zelf zou bouwen (met als grootste voordeel native hardware RAID1 wat met een custom build Linux systeem toch wel vrij lastig is - altijd gezeur met drivers, als het moederbord al hardware raid is niet en niet fake software raid).

Nu echter de vraag in hoeverre het mogelijk is om custom software te draaien op zo'n apparaat. Mijn huidige fileserver draait gewoon op Ubuntu met een hoop extra software erop. Ik ssh vaak de machine in om met die software aan de gang te gaan (denk hierbij aan: midnight commander, abcde om CDs te rippen, cron+rsync van/naar servers, en vaak test ik wat eigen Java en Golang programmaatjes op dat ding).

Is dit soort willekeurig spul gewoon te installeren op een Synology, of zit je echt vast aan de software die je van Synology "mag" installeren (en als ik iets moet hacken/rooten/etc dan kan ik net zo goed weer zelf iets bouwen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Geen enkele machine die voor consumenten betaalbaar is heeft een hardware raidcontroller aan boord dus ook geen enkele Synology Nas.
Is ook met de huidige processors volkomen overbodig en voorkomt driver problemen.
Zo'n controller kost alleen extra geld en voegt niets toe.

Custom software komt in de vorm van packages die in ruime mate voorhanden zijn zie bijvoorbeeld:
https://synocommunity.com/packages

Uiteraard kun je je eigen software toevoegen, maar dan zul je moeten leren hoe je packages bouwt.
Via de commandline zelf Linux software installeren kan wel maar zou ik persoonlijk afvragen, omdat je dan DSM bijpassed en dus niet altijd te voorspellen is wat dat voor gevolgen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow
  • Niet online
Ben(V) schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 16:03:
Geen enkele machine die voor consumenten betaalbaar is heeft een hardware raidcontroller aan boord dus ook geen enkele Synology Nas.
Is ook met de huidige processors volkomen overbodig en voorkomt driver problemen.
Zo'n controller kost alleen extra geld en voegt niets toe.

Custom software komt in de vorm van packages die in ruime mate voorhanden zijn zie bijvoorbeeld:
https://synocommunity.com/packages

Uiteraard kun je je eigen software toevoegen, maar dan zul je moeten leren hoe je packages bouwt.
Via de commandline zelf Linux software installeren kan wel maar zou ik persoonlijk afvragen, omdat je dan DSM bijpassed en dus niet altijd te voorspellen is wat dat voor gevolgen heeft.
Thanks, dat wist ik niet, over die RAID controllers. Wel apart dan, dat Synology het wel voor elkaar krijgt om software RAID te doen met Linux, want naar mijn weten is dat altijd drama (maar wellicht is mijn kennis outdated!). Ik zal eens even door die packages heen bladen om te kijken of ertussen zit wat ik nodig heb (of alternativen). Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
heel heel erg outdated kennis vrees ik.

mdadm is al heel lang beschikbaar op Linux.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-09 18:24
@Rainbow
Als je een Synology DS kiest met een Intel processor kun je gebruik maken van Docker. Veel software is beschikbaar als Docker image.

Eveneens kun je dan gebruik maken van binaries die veelal al beschikbaar zijn voor het x86_64 platform.

CPU per model:
https://www.synology.com/...d_of_CPU_does_my_NAS_have

Edit:
Je kunt eventueel software ook nog cross compilen als je er een niet-Intel CPU in je NAS zit:
Simon's Blog: Cross compiling voor Synology
Dit werkt maar is niet echt heel gebruikersvriendelijk.

Doe jezelf en lol en kies een Synology met een Intel CPU.

[ Voor 32% gewijzigd door technorabilia op 30-11-2019 21:51 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow
  • Niet online
Ben(V) schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 17:57:
heel heel erg outdated kennis vrees ik.

mdmadm is al heel lang beschikbaar op Linux.
Ah bedankt. Klinkt alsof ik wat huiswerk heb, en even moet gaan lezen over mdadm. Ik zag in mijn zoektocht ook iets voorbijkomen over btrfs en zfs, dus nog meer huiswerk. :Y)
kraades schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 18:33:
@Rainbow
Als je een Synology DS kiest met een Intel processor kun je gebruik maken van Docker. Veel software is beschikbaar als Docker image.

Eveneens kun je dan gebruik maken van binaries die veelal al beschikbaar zijn voor het x86_64 platform.

https://www.synology.com/...d_of_CPU_does_my_NAS_have
Ah dat is super goed om te weten, bedankt! De software die ik zelf maak en draai, draait ook in Docker, dus dat is een enorm voordeel in dit geval. Ik had de DS218+ op het oog en die heeft inderdaad een Intel Celeron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
Ik heb sinds vorig jaar een Synology DS218+. Tot nu toe niet veel mee gedaan, anders dan (handmatig) als backup gebruikt... Vandaag dacht ik ga maar eens uitvogelen hoe ik mijn windows 10 laptop automatisch kan backuppen op de NAS. Ik heb hiervoor de package Synology Drive Server gedownload op mijn nas. Dit zou de vervanger moeten zijn van Cloud Station Server (aldus de website van Synology en package center).

Als ik echter wil inloggen met Quickconnect ID, gebruiksnaam en ww krijg ik de melding dat ik uitsluitend het ip-adres of servernaam van een andere server kan gebruiken. Het lijkt er hiermee op dat dit iets anders is dan ik zou willen.

Ik wil namelijk dat er automatisch backup wordt gemaakt van mijn windows 10 laptop. Dus zowel de instellingen als de inhoud (foto's, documenten, etc.) van mijn laptop wordt gemaakt. Moet ik hiervoor toch een andere package gebruiken?

Klopt het daarnaast dat ik geen automatische backup kan maken van mijn bestanden op iCloud?

Alvast dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Drive is geen backup maar een synchronisatie tool.
Als je dat wilt moet je de Windows client daarvoor dowloaden en installeren.

Als je backup wilt moet je gewoon een Windows backup applicatie gebruiken op je Pc en die laten backuppen naar he Nas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:11
Dagg schreef op woensdag 27 november 2019 @ 10:52:
Zijn er meer mensen die hebben gemerkt dat als je Audio Station vanuit je browser draait op de computer deze niet continue door blijft spelen maar moeite heeft om automatisch naar het volgende nummer te gaan in een album dan wel afspeellijst?
Zijn er mensen die dit herkennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekki
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-09 13:58
Ik heb een vraag over Synology VS360HD -> https://www.synology.com/nl-nl/products/VS360HD

In de specs staat dat tot 36 cameras kunnen worden aangesloten met max resolutie van 720p.
Nu heb ik een 6 tal cameras, waaronder 4 AXIS 4MP cameras.

Wil het dat zeggen dat de max output op het scherm ook 720p is? Of is de 720p enkel indien alle 36 cameras zijn aangesloten? Ik vind het dus niet terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die specificatie hebben betrekking op de performance en niet op de maximale resolutie.

De maximale resolutie op het scherm is gelijk aan wat de camera aankan en wat je monitor aankan, maar als je een hogere resolutie gaat gebruiken kun je natuurlijk niet meer met 36 camera's gelijktijdig opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekki
Ben(V) schreef op maandag 2 december 2019 @ 19:57:
Die specificatie hebben betrekking op de performance en niet op de maximale resolutie.

De maximale resolutie op het scherm is gelijk aan wat de camera aankan en wat je monitor aankan, maar als je een hogere resolutie gaat gebruiken kun je natuurlijk niet meer met 36 camera's gelijktijdig opnemen.
Hey thanks voor je antwoord, dus dit toestel kan perfect mijn 4MP cameras weergeven op mijn 4K tv?
Beetje verwarrend als ik de specs lees...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Helemaal niet verwarrend.
De Nas specificeert hoeveel data(beelden) per tijdseenheid hij kan opslaan en meer niet.
Veel cameras met lage resolutie produceren evenveel data als weinig cameras in hoge resolutie.

Als je het echt wilt uitrekenen moet je even berekenen hoeveel data per tijdseenheid 36 camera van 720p aan data produceren en hoeveel data per tijdseenheid jouw 4K cameras produceren.

Het weergeven ervan is uitsluitend afhankelijk van het device waar je het op weergeeft (je Pc , tablet, telefoon enz) en heeft niets met je Nas te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
Ben(V) schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:45:
Het weergeven ervan is uitsluitend afhankelijk van het device waar je het op weergeeft (je Pc , tablet, telefoon enz) en heeft niets met je Nas te maken.
Dit is geen standaard NAS maar die VisualStation VS360HD met een HDMI aansluiting waar je gelijk een TV kan aanhangen.
Deze unit zal over HDMI (maximaal)1080P 60Hz uitsturen op die mooie 4K TV waar je dan de interface van Surveillance Station zal zien.

Gaat werken hoor, alleen natuurlijk niet enorm veel display-oppervlak aangezien je ingangs-signaal "maar" 1080P is.

(als ik hier mijn 32" 4K monitor naar 1080P terugbreng is het ook even wennen... 8)7 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:22
Bongoarnhem schreef op maandag 30 september 2019 @ 21:53:
[...]

Ik heb het nu via LAN helemaal goed werkend, allen het werkend krijgen van buitenaf is lastiger dan ik gewend ben.

Maar kan iemand me het verschil tussen die poorten uitleggen, die tussen die van het services scherm en die van het toepassingsportaal scherm??
Om een lang verhaal kort te maken, het is opgelost. Mn router bleek buiten de GUI om nog verbinding te maken met een vpn wat voor het hele netwerk gold. Klaarblijkelijk stond er ergens nog een ovpn config bestand wat hiervoor zorgde.

Dit viel nooit op omdat de verbinding stabiel bleef en we eigenlijk alleen maar vanaf mobiele apparaten inloggen. Het viel pas op toen we de laatste week een klapperende verbinding kregen en ik via de laptop ging debuggen toen kwam ik erachter dat we een vreemd ip adres hadden en zo ging het balletje aan het rollen. 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB72
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-09 14:24
Heb nu een DS214+ met DX213 en wil switchen naar een DS918+, maar zou daar graag de DX213 nog bij gebruiken. Beetje zonde om in de hoek te zetten ;-).

Iemand al een dx213 gebruikt i.c.m. ds DS918+. Volgens de compatibility list kan het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekki
jvanhambelgium schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 17:41:
[...]

Dit is geen standaard NAS maar die VisualStation VS360HD met een HDMI aansluiting waar je gelijk een TV kan aanhangen.
Deze unit zal over HDMI (maximaal)1080P 60Hz uitsturen op die mooie 4K TV waar je dan de interface van Surveillance Station zal zien.

Gaat werken hoor, alleen natuurlijk niet enorm veel display-oppervlak aangezien je ingangs-signaal "maar" 1080P is.

(als ik hier mijn 32" 4K monitor naar 1080P terugbreng is het ook even wennen... 8)7 8)7 )
Merci voor de toelichting Jan. Zou wel zonde zijn om niet het volledige scherm te kunnen gebruiken :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Laatst online: 09:20
Binnenkort wil ik een viertal camera's gaan toevoegen aan mijn setup. Maar ik wil graag de storage behoefte enigzins bepalen. Van Synology kan ik zelf geen calculator vinden, zelf kwam ik deze tegen.
Is dit voldoende of mis ik nog bepaalde componenten?

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAdD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-09 16:25
Theone098 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 16:34:
[...]

Ah, ik gebruik de DNS check via een provider met een API.
Bijna einde van het jaar... en ik heb het werkend gekregen via een Docker Container. (oa thanks @Qualixo )

Hieronder mijn releas hoe ik het gedaan heb:

To create wildcard certificates for your Synology system for provider TRANS-IP, you can use the following code
SSH into Synology
create a folder called
code:
1
/var/docker-data/Certificates

create a file in
code:
1
/etc/letsencrypt/
called
code:
1
domains.conf

per line fill in an owned domain like
code:
1
Example.com *.example.com
for 1 certificate
code:
1
2
3
example.com *.example.com
smtp.example.com
imap.example.com pop.example.com
for 3 certificate
create a file in
code:
1
 /etc/letsencrypt/
called
code:
1
api.key

create an API in your TRANS-IP controle panel
save this API key and now we need to modify it to an RSA key
download openssl
execute
code:
1
openssl rsa -in transip_original.key -out api.key
(and save to
code:
1
/etc/letsencrypt/
)
install docker on your Synology
Install docker packages adferrand/letsencrypt-dns

to create your own settings using the above docker image you can start the docker in SSH with the following line:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
docker run \
--name YOUR OWN NAME \
--volume /etc/letsencrypt/domains.conf:/etc/letsencrypt/domains.conf \
--volume /etc/letsencrypt/api.key:/etc/letsencrypt/api.key \
--volume /var/docker-data/Certificates:/etc/letsencrypt \
--env 'LETSENCRYPT_USER_MAIL=YOUR@Email.address' \
--env 'LEXICON_PROVIDER=transip' \
--env 'LEXICON_TRANSIP_USERNAME=YOUR_TRANSIP_USERNAME' \
--env 'LEXICON_TRANSIP_AUTH_API_KEY=/etc/letsencrypt/api.key' \
--env 'LEXICON_TRANSIP_TTL=1' \
--env 'LEXICON_SLEEP_TIME=3720' \
--env 'LETSENCRYPT_STAGING=false' \
adferrand/letsencrypt-dns

When the certificates are created you can manually install them into the Synology interface (first time).
If you let the docker run, it will 30 days before the certificate will expire create new certificates.
With the following code you can copy these to the correct location
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
#!/bin/bash
echo "Starting script at : $(date)"
echo "Checking if certificates needs to be changed"
file1="/var/docker-data/Certificates/live/YOURDOMAIN/cert.pem"
file2="/usr/syno/etc/certificate/ReverseProxy/LOCATION_OF_YOUR_CERTIFICATE/cert.pem"
dirdate=$(date +"%Y-%m-%d")
if diff "$file1" "$file2" >/dev/null ; then
echo "Nothing has changed!!..."
else
cp /var/docker-data/Certificates/live/YOURDOMAIN/* /usr/syno/etc/certificate/ReverseProxy/LOCATION_OF_YOUR_CERTIFICATE/
cp /var/docker-data/Certificates/live/YOURDOMAIN/* /usr/syno/etc/certificate/_archive/LOCATION_OF_YOUR_CERTIFICATE/
/usr/syno/sbin/synoservicectl --restart nginx
echo "Certificates has been copied and activated!"
echo "Now make backup to /volume1/YOUR_LOCATION/History/$dirdate"
mkdir /volume1/YOUR_LOCATION/History/$dirdate
cp -R /var/docker-data/Certificates/* /volume1/YOUR_LOCATION/History/$dirdate
echo "Done on the certificate part...."
fi
echo "Stopping script at : $(date)"
echo "Now returning to normal operations!!!!"

to figure out
code:
1
/usr/syno/etc/certificate/_archive/LOCATION_OF_YOUR_CERTIFICATE/
check
code:
1
/usr/syno/etc/certificate/_archive/INFO

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

tldr: hoe monitoren/uitzoeken wat er aan de hand is om dat bijgevolg op te lossen?

gegeven:
- ds2413+ met dx1211 met een shr-2 volume van 15x 8TB btrfs
problemen:
- traag (windows clients) met timeouts bij bestandsoverdracht (down+up)
- af en toe problemen met authenticatie (active directory/windows login) voor share via verkenner
- af en toe 'verdwijnt' hij van het netwerk (wel pingbaar, wel http interface, niet bereikbaar via cifs/verkenner)
- volume-gebruik in resource monitor zit zeer vaak op 90%+ en zakt _zeer zelden_ onder de 70% (zowat iedere keer als ik resource monitor open heb)

Iemand suggesties met waar/hoe beginnen monitoren om op zoek te kunnen naar een oplossing?

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:33
Gaarne jullie advies :)

Mijn DS215+ gaf de afgelopen week plotseling foutmeldingen over een bad sector op drive 2. Dit was hersteld en de NAS draaide verder nog prima. Om problemen voor te zijn heb ik toch maar een nieuwe 4TB Western Digital Red besteld en deze heb ik gister in mijn NAS gezet. So far so good :)

Toen ik het volume wilde gaan repareren (schijf 2 toevoegen) sprong disk 1 in error. Over deze disk heb ik nooit meldingen ontvangen, performance etc. was ook nog prima. De NAS vroeg vervolgens om een reboot, waarna het heel lang duurde voordat hij weer online was.

Terug online gaf de NAS aan "One or more stroage pools/SSD caches have crashed. We recommend rescuing your data by copying the files or running a backup task."

Vervolgens heb ik een case aangemeld bij Synology. Daar heb ik de volgende reactie op gekregen:

However, the volume crash is irreversible and under this kind of circumstances, we will recommend you to back up all your data first and replace the volume with new. (New file system accordingly)
================================================================================
For now, please follow below instruction to rescue your data and restore the volume:

1.Backup all your data to the external storage devices or PC first. (Please manually drag the files from file station or through SMB to back up your data since the volume is in crashed state)

* Please don't try to repair or do any further operation on the disks or reboot the NAS.

2. After the backup is done, you can just remove the original volume and storage pool altogether.

3. Do the extended S.M.A.R.T test of all your disks and check the outcome to see if you want to replace them or not.

*** If you see any non-zero raw values for ID 5/197/198 in the disk S.M.A.R.T. info, the disk is defective. Any non-zero value for ID 199 may suggest errors on the data transfer interface (SATA slots & connectors). Please refer to Wikipedia: S.M.A.R.T.. for more information. If the raw values are still increasing, please replace the disk immediately. ***

4. You can create a new volume then back to normal use.

To avoid the filesystem error happening in the future, first, we'll strongly recommend you to do the extended SMART test periodically to check the health condition of disk often in time.
Secondly, please avoid improper shutdown because this is also a major cause of the filesystem error.

Ik twijfel of ik nu harddisk 1 ook moet vervangen voor een nieuwe en of ik de NAS niet compleet moet gaan vervangen. Wat is jullie mening als jullie dit zo lezen?

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Protax schreef op woensdag 11 december 2019 @ 09:11:
Gaarne jullie advies :)

Mijn DS215+ gaf de afgelopen week plotseling foutmeldingen over een bad sector op drive 2. Dit was hersteld en de NAS draaide verder nog prima. Om problemen voor te zijn heb ik toch maar een nieuwe 4TB Western Digital Red besteld en deze heb ik gister in mijn NAS gezet. So far so good :)

Toen ik het volume wilde gaan repareren (schijf 2 toevoegen) sprong disk 1 in error. Over deze disk heb ik nooit meldingen ontvangen, performance etc. was ook nog prima. De NAS vroeg vervolgens om een reboot, waarna het heel lang duurde voordat hij weer online was.

Terug online gaf de NAS aan "One or more stroage pools/SSD caches have crashed. We recommend rescuing your data by copying the files or running a backup task."

Vervolgens heb ik een case aangemeld bij Synology. Daar heb ik de volgende reactie op gekregen:

However, the volume crash is irreversible and under this kind of circumstances, we will recommend you to back up all your data first and replace the volume with new. (New file system accordingly)
================================================================================
For now, please follow below instruction to rescue your data and restore the volume:

1.Backup all your data to the external storage devices or PC first. (Please manually drag the files from file station or through SMB to back up your data since the volume is in crashed state)

* Please don't try to repair or do any further operation on the disks or reboot the NAS.

2. After the backup is done, you can just remove the original volume and storage pool altogether.

3. Do the extended S.M.A.R.T test of all your disks and check the outcome to see if you want to replace them or not.

*** If you see any non-zero raw values for ID 5/197/198 in the disk S.M.A.R.T. info, the disk is defective. Any non-zero value for ID 199 may suggest errors on the data transfer interface (SATA slots & connectors). Please refer to Wikipedia: S.M.A.R.T.. for more information. If the raw values are still increasing, please replace the disk immediately. ***

4. You can create a new volume then back to normal use.

To avoid the filesystem error happening in the future, first, we'll strongly recommend you to do the extended SMART test periodically to check the health condition of disk often in time.
Secondly, please avoid improper shutdown because this is also a major cause of the filesystem error.

Ik twijfel of ik nu harddisk 1 ook moet vervangen voor een nieuwe en of ik de NAS niet compleet moet gaan vervangen. Wat is jullie mening als jullie dit zo lezen?

:)
Hmm. Zijn de schijven van dezelfde datum/batch?
Heb je een SHR/RAID configuratie?
Een disk vervangen betekent meestal een rebuild van de array, dit duurt lang en geeft extra stress op de overige schijven. Met meerdere grote schijven in Raid5 opstelling is de kans groot op nog een fout tijdens een raid rebuild heb ik wel eens gelezen.
Het veiligste is om nu je nog bij je data kan alle belangrijke zaken eerst even te backupen alvorens iets anders te doen. In principe geeft synology support dit ook aan.
Je kan de smart test/extended ook vanuit DSM instellen dat deze om de week/maand loopt. Ook raid scrubbing en wat andere zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
Viper® schreef op woensdag 11 december 2019 @ 10:31:
[...]

Hmm. Zijn de schijven van dezelfde datum/batch?
Heb je een SHR/RAID configuratie?
Een disk vervangen betekent meestal een rebuild van de array, dit duurt lang en geeft extra stress op de overige schijven. Met meerdere grote schijven in Raid5 opstelling is de kans groot op nog een fout tijdens een raid rebuild heb ik wel eens gelezen.
Het veiligste is om nu je nog bij je data kan alle belangrijke zaken eerst even te backupen alvorens iets anders te doen. In principe geeft synology support dit ook aan.
Je kan de smart test/extended ook vanuit DSM instellen dat deze om de week/maand loopt. Ook raid scrubbing en wat andere zaken.
Ja, ik heb de NAS en schijven toen tegelijk gekocht. Gezien HDD2 van de week foutmeldingen gaf over bad sectors heb ik een nieuwe schijf besteld. Uiteraard draait het in een SHR configuratie, vandaar dacht ik dat het vervangen een fluitje van een cent zou zijn.

Echter nu geeft Synology aan dat er ook problemen zijn met de HDD1 terwijl deze nog nooit meldingen heeft gegeven.

Ik vind het dus nogal spannend om er uberhaupt iets mee te doen, gezien mijn data erop staat. Van de belangrijkste zaken heb ik ook een backup in Synology C2, maar configuratie van mijn programma's etc. dat doe ik liever niet opnieuw ;-)

Edit: Twijfel erover om alles nieuw te halen... Ik heb eerder problemen gehad en dat wil ik niet opnieuw meemaken. Echter nu investeren in een DS218+ is misschien zonde? Zou ook wat willen experimenteren met docker containers, weet niet of de DS218+ daarvoor de juiste keuze is. Budget is er niet ;-)

[ Voor 9% gewijzigd door Protax op 11-12-2019 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvlieg
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09 10:51
Ik heb geprobeerd om het geheugen in mijn DS918+ te upgraden naar 8gb met pricewatch: Kingston HyperX Impact HX318LS11IBK2/8

Wanneer ik deze beide erin heb blijft het blauwe lampje knipperen en de Synology start niet meer op. Ik heb ze ook afzonderlijk geprobeerd met hetzelfde resultaat. Als ik het originele geheugen er weer in doe start de Synology gewoon op.

Geheugen kapot? of moet ik nog ergens iets configureren voordat ik het geheugen vervang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Laatst online: 09:20
Vuurvlieg schreef op woensdag 11 december 2019 @ 13:43:
Ik heb geprobeerd om het geheugen in mijn DS918+ te upgraden naar 8gb met pricewatch: Kingston HyperX Impact HX318LS11IBK2/8

Wanneer ik deze beide erin heb blijft het blauwe lampje knipperen en de Synology start niet meer op. Ik heb ze ook afzonderlijk geprobeerd met hetzelfde resultaat. Als ik het originele geheugen er weer in doe start de Synology gewoon op.

Geheugen kapot? of moet ik nog ergens iets configureren voordat ik het geheugen vervang?
Mijn 918+ heb ik twee maanden geleden een upgrade gegeven naar 16GB. Het was simpelweg de memory modules erin drukken en booten zonder enige softwarematige aanpassing.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenyatta
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:19

Zenyatta

Tsjakka!

Hari-Bo schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:46:
[...]

Mijn 918+ heb ik twee maanden geleden een upgrade gegeven naar 16GB. Het was simpelweg de memory modules erin drukken en booten zonder enige softwarematige aanpassing.
Volgens de specs hier op Tweakers ondersteunt deze max 8GB. Mooi dat 16GB dan wel werkt. Misschien toch eens upgraden...
Vuurvlieg schreef op woensdag 11 december 2019 @ 13:43:

Volgens de handleiding betekent een blauw knipperende statusled dat de NAS aan het opstarten is. Hoe lang duurt opstarten normaal en hoelang heeft de led staan knipperen voordat je terug ging naar het originele geheugen?

[ Voor 50% gewijzigd door Zenyatta op 11-12-2019 14:55 ]

The answer is 42.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
Het lijkt erop dat mijn NAS toch ook kuren vertoond, ik moet dus een keuze maken voor een DS218+ of een DS918+. Zouden jullie op dit moment nog een dergelijk apparaat aanschaffen?

Zouden sowieso maar twee 4TB schijven in komen, maar ik zou graag eens willen gaan testen met docker / VM's etc. Wat is dan de juiste keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zenyatta schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:49:
[...]

Volgens de specs hier op Tweakers ondersteunt deze max 8GB. Mooi dat 16GB dan wel werkt. Misschien toch eens upgraden...

[...]

Volgens de handleiding betekent een blauw knipperende statusled dat de NAS aan het opstarten is. Hoe lang duurt opstarten normaal en hoelang heeft de led staan knipperen voordat je terug ging naar het originele geheugen?
In een DS918+ zit een intel celron cpu type J3455 en die kan volgens de Intel specs maxiamaal 8Gb adresseren.
zie:
https://ark.intel.com/con...-cache-up-to-2-3-ghz.html

Erin stoppen en zien dat DSM het extra hoeveelheid rapporteert is niet een bewijs dat het werkt.
Aangezien normaal gesproken 16GB een extravagante hoeveelheid geheugen is voor Linux wordt, negen van de tien keer de geheugen banken boven de 8Gb gewoon nooit geadresseerd (en dus nooit gebruikt).
Gebeurd dat wel dan krijg je problemen van de CPU heeft gewoon de adreslijnen niet op dit te adresseren.

Ik zou je aanraden de Synology Assistant te downloaden en te installeren, die kan een memory test laten uitvoeren door je Nas en kun je zien of het echt (niet) werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Protax schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:37:
Het lijkt erop dat mijn NAS toch ook kuren vertoond, ik moet dus een keuze maken voor een DS218+ of een DS918+. Zouden jullie op dit moment nog een dergelijk apparaat aanschaffen?

Zouden sowieso maar twee 4TB schijven in komen, maar ik zou graag eens willen gaan testen met docker / VM's etc. Wat is dan de juiste keuze?
Als je toch maar 2 schijven gaat gebruiken dan is er ook nog de pricewatch: Synology DiskStation DS718+

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
Greatsword schreef op woensdag 11 december 2019 @ 19:29:
[...]

Als je toch maar 2 schijven gaat gebruiken dan is er ook nog de pricewatch: Synology DiskStation DS718+
Die is ook zeker interessant, je mist dan wel net wat zaken die de 918 wel beter maken (maar scheelt wel wat centjes!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:51
Van de week mijn eerste Synoligy NAS gekocht. Een DS418play. Voor mij een verademing tov van mijn oude WD Live schijf. Snel, makkelijke interface, goed benaderbaar en mooie integratie met de Chromecast en mijn Sony TV. Ben dr wel content mee. Nu eens zien wat ik er verder nog mee kan :)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Worteltjestaart
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09-2024
Hoi allemaal,

Ik heb (van een Tweaker, maar niet via GoT) een Synology ds210j met 2x2TB harde schijven overgenomen.
Gisteren aangekomen, en geinstalleerd.

Hij is primair alleen bedoeld als fileshare, dus met meerdere laptops dezelfde foto's, documenten, etc., benaderen.

Hij wordt netjes gevonden, besturingssysteem geinstalleerd en daarna geüpgradet naar de nieuwste versie, paar users aangemaakt, 1 shared folder aangemaakt, users rechten gegeven.

De shared folder kan gemapt worden in de verkenner (\\DiskStation\Sharenaam), allemaal OK dus.

Maar... de data transfer is t.....r.....a.....a.....g..... pieksnelheid is <200 kb/s, gemiddelde <50 kb/s, en driekwart van de bestandsacties geven een foutmelding (heb die exacte melding niet precies bij de hand).

De Synology zit bedraad aan LAN-poort 1 van mijn KPN Experiabox. Volgens de Synology-software is de verbinding 1000 Mbps, fullduplex, 1500 MTU (wat dat laatste betetekent weet ik niet).
De laptop waarvandaan ik bestanden op de NAS wil plaatsen is verbonden via wifi, ~890 Mbps volgens de status. Ik kan gewoon downloaden vanaf internet met snelheden >50 Mbps, beetje afhankelijk van hoever ik van de Experiabox af zit.

Volgens mij is er dus ergens een setting die niet goed staat... maar wat mis ik?

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:35
Protax schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:37:

Ik houd je niet tegen om een nieuw NAS te kopen maar ben benieuwd welke problemen je oude nas heeft. Synology geeft goed advies, ik doe maandelijks een smart test van alle schijven. Hoewel dat ook een belasting is voor de schijven, ben je problemen meestal voor.

En zoals hierboven al aangehaald: schijven hebben de neiging bijna gelijktijdig te falen. De rebuild van een raid array kan zomaar betekenen dat een andere schijf ook crashed. Back-up often!

Ik heb zelf (ook) een 716+II als back-up NAS. Prima systeem. Het ligt vooral aan wat je in docker of als VM wilt gaan draaien. Het is en blijft een NAS, verwacht geen pc performance voor reken-intensieve taken. Spotweben dergelijke, met vooral database / schijf taken, gaat prima.

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-09 12:05
Worteltjestaart schreef op donderdag 12 december 2019 @ 07:47:
Hoi allemaal,

Ik heb (van een Tweaker, maar niet via GoT) een Synology ds210j met 2x2TB harde schijven overgenomen.
Een DS210j is oud (9 jaar) en het "j" model was toen echt helemaal de onderkant van de NAS markt. Zorg ervoor dat je geen pakketten draait, niks indexeert, zodat je NAS een simpele file share is.

• Worteltjestaart
ikweethetbeter schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:35:
Een DS210j is oud (9 jaar) en het "j" model was toen echt helemaal de onderkant van de NAS markt. Zorg ervoor dat je geen pakketten draait, niks indexeert, zodat je NAS een simpele file share is.
9 jaar oud en onderkant OK, maar lijkt me geen reden om <50 kb/s te hebben...
Hij indexeert niets, heb ook geen pakketten draaien denk ik?
Als de bestands acties foutmeldingen geven is Nas zelf defect of de disken zijn defect.
Kijk eens wat de foutmeldingen zijn, kijk eens in je Nas wat de status van de disken is, doe een smart test van de disken.

En in het algemeen kijk of je de laatste versie van DSM heb draaien, kijk of je SMB niet op versie 1 staat want die is niet vooruit te branden.
Zet hem zo hoog mogelijk als hij aan kan.

• Worteltjestaart
Dank voor je antwoord.
Status van beide disks is OK. Smarttest moet ik wel nog draaien.

DSM is inderdaad laatste versie, gisteren geüpdatet.
Defect kán maar lijkt me eigenlijk niet de meest waarschijnlijke optie... anders had ik toch ook de DSM niet geïnstalleerd kunnen krijgen neem ik aan?

SMB --> ken ik niet?

Ik zal ook es kijken of de ethernetkabel de schuldige is, even andere kabel regelen en testen.

• henkkeumus
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 13:57
Worteltjestaart schreef op donderdag 12 december 2019 @ 07:47:
Hoi allemaal,

Hij is primair alleen bedoeld als fileshare, dus met meerdere laptops dezelfde foto's, documenten, etc., benaderen.

Hij wordt netjes gevonden, besturingssysteem geinstalleerd en daarna geüpgradet naar de nieuwste versie, paar users aangemaakt, 1 shared folder aangemaakt, users rechten gegeven.

De shared folder kan gemapt worden in de verkenner (\\DiskStation\Sharenaam), allemaal OK dus.

Maar... de data transfer is t.....r.....a.....a.....g..... pieksnelheid is <200 kb/s, gemiddelde <50 kb/s, en driekwart van de bestandsacties geven een foutmelding (heb die exacte melding niet precies bij de hand).

De Synology zit bedraad aan LAN-poort 1 van mijn KPN Experiabox. Volgens de Synology-software is de verbinding 1000 Mbps, fullduplex, 1500 MTU (wat dat laatste betetekent weet ik niet).
De laptop waarvandaan ik bestanden op de NAS wil plaatsen is verbonden via wifi, ~890 Mbps volgens de status. Ik kan gewoon downloaden vanaf internet met snelheden >50 Mbps, beetje afhankelijk van hoever ik van de Experiabox af zit.

Volgens mij is er dus ergens een setting die niet goed staat... maar wat mis ik?
MTU = Maximum Transmission Unit, oftewel de maximale grootte dat een pakketje/protocol mag zijn.

Je zou eens kunnen kijken bij "File Services", uit m'n hoofd staat dat onder: Configuratiescherm > File Services. Daar moet een kopje SMB bij zitten, onder dit kopje kun je SMB enablen en in de advanced settings aangeven dat er geen encryptie op hoeft te zitten, dit kan een hele boel schelen. Ook kun je hier SMB1 uitzetten en een hoger protocolnummer aangeven, SMB1 is namelijk niet vooruit te branden..

De snelheden die je trouwens aangeeft zijn wel heel langzaam, kijk ook eens in de diskmanager of de schijven nog 100% zijn en niet bij verzending door het gooien van de PostNL schade hebben opgelopen.

Succes en groeten de verkoper :P

• Worteltjestaart
Ik zal vanavond verder kijken.
Nogmaals, de disks staan op OK... ik vermoed wat dat betreft eigenlijk niet dat er iets defect is.
Maar we gaan verder zoeken...

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-09 15:45
Vandaag via https://stefandingemanse....tificate-on-synology-dsm/ heb ik een lets encrypt certificaat geïnstalleerd voor mijn synology.

Echter waar ik nog even niet uitkom is dat mijn website automatisch naar https gaat ipv http.

Ik heb poort 80 en 443 beide geforward naar mijn NAS.
Wie kan mij een hint geven waar ik moet zoeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GuDvpfu3CBJ5ViVU2KzZIrYq/thumb.png

Hierbij de instellingen die ik ingesteld heb in de NAS.
Die http/2 die ik aangevinkt had was een test, maar deed verder niks.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkkeumus
MdO82 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 17:55:
Vandaag via https://stefandingemanse....tificate-on-synology-dsm/ heb ik een lets encrypt certificaat geïnstalleerd voor mijn synology.

Echter waar ik nog even niet uitkom is dat mijn website automatisch naar https gaat ipv http.

Ik heb poort 80 en 443 beide geforward naar mijn NAS.
Wie kan mij een hint geven waar ik moet zoeken.

[Afbeelding]

Hierbij de instellingen die ik ingesteld heb in de NAS.
Die http/2 die ik aangevinkt had was een test, maar deed verder niks.
Configuratiescherm -> Netwerk -> DSM Instellingen -> 'Automatically redirect HTTP connections to HTTPS'

Deze wellicht? :)

• MdO82
henkkeumus schreef op donderdag 12 december 2019 @ 18:03:
[...]

Configuratiescherm -> Netwerk -> DSM Instellingen -> 'Automatically redirect HTTP connections to HTTPS'

Deze wellicht? :)
Ah merci, maar ik zie daar staan

"HTTP-verbindingen automatisch omleiden naar HTTPS" tot zover prima, maar er staat tussen haakjes dan weer achter behalve web station en Photo Station ;(

2250 WP Zuid PVoutput

• henkkeumus
MdO82 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 18:13:
[...]

Ah merci, maar ik zie daar staan

"HTTP-verbindingen automatisch omleiden naar HTTPS" tot zover prima, maar er staat tussen haakjes dan weer achter behalve web station en Photo Station ;(
Ah, zoek dan eens op "301 redirection Apache/NGINX", denk dat dat is wat je zoekt :).

Apache of NGINX, ligt er maar net aan wat je draait natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door henkkeumus op 12-12-2019 18:16 ]

• Worteltjestaart
Worteltjestaart schreef op donderdag 12 december 2019 @ 12:06:
Ik zal vanavond verder kijken.
Nogmaals, de disks staan op OK... ik vermoed wat dat betreft eigenlijk niet dat er iets defect is.
Maar we gaan verder zoeken...
Update: andere netwerkkabel doet wonderen. Snelheid is nu tussen de 2 en 4 MB/sec.
Nog steeds niet retesnel natuurlijk maar toch 100x snellen dan ik had.

Ga nog wel verder tweaken, een iets hogere transfer zou nog wel fijn zijn.

• MdO82
henkkeumus schreef op donderdag 12 december 2019 @ 18:15:
[...]

Ah, zoek dan eens op "301 redirection Apache/NGINX", denk dat dat is wat je zoekt :).

Apache of NGINX, ligt er maar net aan wat je draait natuurlijk.
Door je bericht de oplossing gevonden :)

Binnen webstation HSTS aanvinken.

https://community.synology.com/enu/forum/16/post/123759

De webpagina gaat nu automatisch naar https.
Nu nog even zoeken om dit intern te regelen :)

2250 WP Zuid PVoutput

• henkkeumus
Worteltjestaart schreef op donderdag 12 december 2019 @ 18:23:
[...]

Update: andere netwerkkabel doet wonderen. Snelheid is nu tussen de 2 en 4 MB/sec.
Nog steeds niet retesnel natuurlijk maar toch 100x snellen dan ik had.

Ga nog wel verder tweaken, een iets hogere transfer zou nog wel fijn zijn.
Top!

Dit moet nog wel sneller kunnen hoor, vooral over het interne netwerk..
Wat voor kabel gebruik je nu? Cat5e?
MdO82 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 18:29:
[...]

Door je bericht de oplossing gevonden :)

Binnen webstation HSTS aanvinken.

https://community.synology.com/enu/forum/16/post/123759

De webpagina gaat nu automatisch naar https.
Nu nog even zoeken om dit intern te regelen :)
Goed om te horen, succes! :)

• Worteltjestaart
henkkeumus schreef op donderdag 12 december 2019 @ 18:40:
Top!

Dit moet nog wel sneller kunnen hoor, vooral over het interne netwerk..
Wat voor kabel gebruik je nu? Cat5e?
Eh, op de die ik nu heb gebruikt kabel lijkt het niet te staan (was een mooie van korte lengte die ik in de la had liggen). De 'oude' (zeg maar de heeeel slechte) is een CAT.5 (geen e dus). Maar die gaat in de kliko, vertrouw ik niet meer.

Ik heb er nog 1, daar staat wel CAT.5E op.

• henkkeumus
Worteltjestaart schreef op donderdag 12 december 2019 @ 18:45:
[...]

Eh, op de die ik nu heb gebruikt kabel lijkt het niet te staan (was een mooie van korte lengte die ik in de la had liggen). De 'oude' (zeg maar de heeeel slechte) is een CAT.5 (geen e dus). Maar die gaat in de kliko, vertrouw ik niet meer.

Ik heb er nog 1, daar staat wel CAT.5E op.
Ja ik bedoelde daarmee dat je niet perrongeluk een "crossover cable" te pakken hebt gehad :D.
Ik weet niet meer precies welke schijven erin zitten maar theoretisch gezien moet je iets onder de lees en schrijf snelheid van de schijven kunnen kopieren over je netwerk.

Daar gaat natuurlijk weer wat af omdat ze in een RAID opstelling zitten nu en waarschijnlijk niet gelijk zijn aan elkaar :P
De meeste switches zijn tegenwoordig mdi en dan maakt het niks uit of je een gewone of een crossover kabel hebt.
Als het wel zou uitmaken zou je overigens helemaal geen connectie hebben, dus dat kan hier nooit het geval zijn.

Verder is nu het belangrijkste om als smb verie geen smb 1 te gebuiken dat scheelt een slok op een borrel.
En verder is van belang hoe je de snelheid mee.
Als je veel kleine bestanden overzet dan zakt je snelheid dramatisch, zeker op een Nas met weinig cpu capaciteit

• Worteltjestaart
henkkeumus schreef op donderdag 12 december 2019 @ 18:50:
Ja ik bedoelde daarmee dat je niet perrongeluk een "crossover cable" te pakken hebt gehad :D.
Het is geen crossover, de volgorde van aders in de stekkers is gelijk aan beide zijden.
Denk dat ie toch gewoon kaput is.
Ik weet niet meer precies welke schijven erin zitten maar theoretisch gezien moet je iets onder de lees en schrijf snelheid van de schijven kunnen kopieren over je netwerk.
Het zijn beide WD's, inderdaad verschillende typenummers.

Theoretisch zouden ze zeker een Gbps aan moeten kunnen, ruwweg zeker 100 MB per seconde.

Ik heb verschillende SMB-settings geprobeerd maar lijkt niet echt verschil te maken.
Zou het zin hebben om de CAT.5E nog te proberen?

• henkkeumus
Worteltjestaart schreef op donderdag 12 december 2019 @ 20:18:
[...]

Het is geen crossover, de volgorde van aders in de stekkers is gelijk aan beide zijden.
Denk dat ie toch gewoon kaput is.

[...]

Het zijn beide WD's, inderdaad verschillende typenummers.

Theoretisch zouden ze zeker een Gbps aan moeten kunnen, ruwweg zeker 100 MB per seconde.

Ik heb verschillende SMB-settings geprobeerd maar lijkt niet echt verschil te maken.
Zou het zin hebben om de CAT.5E nog te proberen?
Niet geschoten is altijd mis natuurlijk.
Vind het alleen wel heel erg vreemd, ik heb zelf nooit problemen gehad en kopieerde met dezelfde schijven met ~50mb over het netwerk. Films streamen was met dit apparaat ook nooit een probleem in combinatie met Plex Media server.

• Worteltjestaart
Daarom denk ik eerder aan een setting ergens inderdaad.
Misschien ergens in de experiabox??
Je zei in je eerste post dat er een foutmelding was.
Misschien moet je die hier even delen.

En het is ofwel een diskprobleem ofwel een netwerk probleem.
Controleer eens al je ipadressen, een dubbel ipadres geeft ook heel vreemde verschijnselen.

En doe eens een test met je PC rechtstreeks aan je Nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worteltjestaart
Ben(V) schreef op donderdag 12 december 2019 @ 21:46:
Je zei in je eerste post dat er een foutmelding was.
Misschien moet je die hier even delen.
Die is niet meer teruggekomen sinds ik de kabel heb vervangen...
En het is ofwel een diskprobleem ofwel een netwerk probleem.
Controleer eens al je ipadressen, een dubbel ipadres geeft ook heel vreemde verschijnselen.
Gechecked: geen dubbele ip-adressen aanwezig.
En doe eens een test met je PC rechtstreeks aan je Nas.
Mijn laptop heeft geen LAN-poort, dus dat is lastig.
En volgens mij is ie niet ook via USB aan te sluiten.

[edit1]
Wel een andere test gedaan: een bestand op de NAS zelf kopiëren. Bij een bestand van zo'n 500 MB ging dat met 20-50 MB/sec. Dat lijkt wel te wijzen dat de schijven wel wat snelheid aankunnen.

[edit2]
Nog een keer geprobeerd groot bestand op de NAS zelf te kopiëren: hangt nu meer op 0 kB/sec dan wat anders. Terwijl ik in de tussentijd niets heb veranderd.
Er zit iets niet goed, da's wel duidelijk...

[ Voor 23% gewijzigd door Worteltjestaart op 13-12-2019 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het meest waarschijnlijke is dat je wifi verbinding niet lekker is.
Het feit dat hij zegt verbonden te zijn met een bepaalde snelheid zegt helemaal niets of de echte snelheid dat is gewoon het theoretisch haalbare voor een bepaald type verbinding.

Probeer het eens met je laptop vlak bij je router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
Ben(V) schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 09:57:
Het meest waarschijnlijke is dat je wifi verbinding niet lekker is.
Het feit dat hij zegt verbonden te zijn met een bepaalde snelheid zegt helemaal niets of de echte snelheid dat is gewoon het theoretisch haalbare voor een bepaald type verbinding.

Probeer het eens met je laptop vlak bij je router.
Je zou kunnen kijken of je met de package Download Station iets met een fatsoenlijke snelheid kunt downloaden.

Als dit wel snel gaat dan werkt het hardwarematig vanaf de router - UTP kabel - t/m de NAS iig prima. :)

Dan kun je het dus idd zoeken in OF de laptop / WIFI of misschien tóch een (SMB/user speedlimit) setting in de NAS..
Aangezien de laptop gewoon met 50+ Mb/s kan downloaden gok ik toch het laatste..

[ Voor 22% gewijzigd door SmiGueL op 13-12-2019 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worteltjestaart
Met laptop direct naast de router merk ik geen verschil.
SmiGueL schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 10:30:
Je zou kunnen kijken of je met de package Download Station iets met een fatsoenlijke snelheid kunt downloaden.
Een testbestand van 1 GB wordt via Download Station met een whopping 1.5MB/sec gedownload.
Veel trager dan de laptop zelf.
Als dit wel snel gaat dan werkt het hardwarematig vanaf de router - UTP kabel - t/m de NAS iig prima. :)

Dan kun je het dus idd zoeken in OF de laptop / WIFI of misschien tóch een SMB setting in de NAS..
Aangezien de laptop gewoon met 50+ Mb/s kan downloaden gok ik toch het laatste..
Dus voorzichtig concluderen dat het aan de NAS of connectie NAS-router ligt?

Ik heb even verder gekeken bij support van Synology... zij wijzen op tekenen van HD-problemen ondanks dat de SMART test goed is:

Afbeeldingslocatie: https://gm1.ggpht.com/QpuqnKqRVHouPhJJrXZnqOC4LVZIGmkqEu3XhvNJfH4Qb2C6WCfXanbggsI6BYhY4m5rQToGVImPH2eIO4e8zenFENvmfJJqAM9WxR7iSb0xPgJxtxlWBh1DYw-zc6-QY5s2exswpeueowmZBT53WsJ78InLSTSOsECXx3xlZN4paYQjKb3a3CEQHbsqRgrtqLg18qfivwWANfH7zxK65if_jSM-nCF3aEMIQCStputaWO_JWAs1uWbg4ZKcyLNq7a_auobPNh-TgCcMa4O0YU1V18MNftfBLQ2Nyo9O8MBaaShUlBlxhf1-ZXHvsxHIJY-G5ufHyQhkY9YcpL76wGSZmnWcx92PzBMc14wAGmnZqicp7gxV4CwJoEX_AxhlmakRTy3aS93w5BOZBh0p9ldnZcSMF2To1LpSGtEnGTd1F_JT558r0urLc9TVQ3JIhHy9EURV_rpxOskhKTLZtdUHjuOlrp6iEhQmy7VeWM3Kb7BtXF7AvkyvKFgCSWst8QNE8Ho-bVO4mpgM9P5PW8giHUQ08o0gy65fslOUECLr1gXov0T3QKsVyGlWkbfE613VRNRD6pR-S5eFu04QtkyagekC3jd98SPH7KoF4yiRIpVpKevqCJTYaxSdum20c2Qj1IYezmIpGhmSdQvt6T0I6boTdMnGkRvZrL-OugZco6vQupE8OJqYCf54w4AZR8-r0oWqbVb86gvf_3DoWmbjeRDokui0kUOUW2w4URcY2xOtblQE5qTL0dwzpg=s0-l75-ft-l75-ft
Pagina: 1 ... 56 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).