Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Laatste kans om te stemmen voor de Tweakers Awards 2019/2020!

Dit jaar organiseert Tweakers alweer voor de dertiende keer de Tweakers Awards, de publieksprijs voor de beste technologie- en elektronicaproducten. Laat je stem gelden en maak kans op een Google Stadia Premiere Edition, Nintendo Switch inclusief Mario Kart of een setje Sony WF-1000XM3 in-ear oordoppen.

Stemmen

• ivootjuh
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 02:20
F_J_K schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 23:34:
[...]

Ja die ervaring bestaat. Ik stel voor dat je wat handleiding en documentatie leest en dan een concrete vraag stelt die niet in handleidingen staat ;)
Hij vraagt om ervaringen!
Soms wordt ik er een beetje moe van alle tweakers die gelijk zo reageren. Je mag er ook eens vanuit gaan dat iemand wel wat gelezen heeft, maar heel graag wil weten hoe dit in de praktijk ervaren wordt!

Ik lees ook geregeld dingen, maar stel toch graag nog extra de vraag via een forum. Iets kan nog zo mooi omschreven worden in documentatie. Dit houdt echter niet in dat het ook allemaal goed en functioneel werkt!

Maar on-topic. Ik heb er helaas geen ervaringen mee. Ik draai alleen diverse Hyperbackups (remote) van en naar diverse Synology`s Dit werkt overigens echt perfect. Heb ook al 2x vrienden hiermee uit de brand kunnen helpen.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

ivootjuh schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 19:38:
[...]

Ik vraag of mensen hier specifiek ervaring hebben met bepaalde geheugen modules. De topic waar jij naar verwijst was ik al tegen gekomen, echter zoek ik hier dus mensen met ' recente' ervaringen....:D

@Ben(V)

Volgens mij klopt de link niet die jij stuurt, dat lijken normale geheugen modules te zijn of niet?
Volgens mij moet ik Sodimm hebben toch?

Is dit wat?
pricewatch: Kingston HyperX Impact HX318LS11IB/4

Ik zie alleen wel dat er wat verschil tussen zit betreft het de originele SODIMM`s van Synology zelf.
Zo hebben de modules van Synology een snelheid van 1866GHz en de kingston 1600GHz
Daarnaast is de Cas latency van Synology CL13 en die van de Kingston CL11

Kan je hier nog problemen mee krijgen, of ga je hier ergens nog verschil in merken?
Je hebt gelijk je moet so dims hebben zoals bijvoorbeeld deze:
https://www.informatique....143&at605=10308&at85=5232

Als je sneller geheugen gebruikt krijg je automatische een hoger CL dus dat is normaal.
Beide type dus zowel 1600 als 1866 zullen werken, met een potentieel marginaal snelheidsverschil.
Echter de Intel specs geven 1600 aan en aangezien in deze SOC de geheugencontroller in de chip zit ingebakken kun je gewoon de Intel specs volgen.
Als je twijfelt koop je de snellere 1866 module, sneller werkt altijd en er is nauwelijks prijsverschil meer.

De belangrijkste eisen zijn SO dimm, DDR3 en 1,35 V als je module daar aan voldoet gaat het werken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Anand schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 19:57:
[...]

Ok heb ze er niet gelijktijdig in gedaan. Het was eerst een set van 4x 1TB, waar ik later 2 schijven om beurten heb vervangen met een 2TB schijf.

Zit deze configuratie het hierboven beschreven PVA in de weg? Of maakt deze configuratie, dat PVA juist extra kandidaat?
Deze volgorde geeft hetzelfde resultaat als wat ik eerder beschreef.

Elke disk in een Synology systeem bevat drie partities, te weten een systeempartitie, waar DSM op staat, een data partities waar de volumes op aangemaakt worden en een swappartitie.

De vier systeem partities zijn samengevoegd is een raid1 set (=mirror) en die swap hetzelfde.

De data partities zijn als volgt samengevoegd:
Een raid5 set van 4x 1TB en een raid1 set van 2x 1TB
Die twee raidsets zijn weer samengevoegd tot een grote jbod disk en dat zie jij dan als volume1.

Hoe je dat allemaal weer met mdadm uit moet pakken weet ik ook niet, maar misschien kun je ergens iets vinden op het internet hoe dat werkt.

Ik vrees overigens dat het een hopeloze zaak wordt.
Wat ik vermoed dat er gebeurd is dat een disk corrupt is geraakt zonder volledige failure van DSM.
Als je op dat moment gewoon DSM opnieuw had geinstalleerd was er waarschijnlijk niets aan de hand geweest en had DSM je daarna verteld welke disk je moest vervangen.

Maar wat je gedaan hebt is een willekeurige disk vervangen en toen DSM geinstalleerd.
Daardoor heb je dus eigenlijk een disk vervangen die niet de corrupte disk was en aangezien je configuratie maar beschermt is tegen uitval van een disk ben je al je data kwijt.

Alles wat op de raid5 set stond is dan voor 100% zeker verloren.
Wat op de raid1 set stond zou je heel misschien via je ubuntu systeem nog kunnen terugkrijgen, maar veel kans geef ik je niet.
Het enige wat helpt is je backup terugzetten.

En even een verse schijf erin met DSM daarop werkt zeker niet en heeft ook geen nut want je hebt DSM al opnieuw erop gezet., nog een keer nieuw is zinloos.

DSM staat in een mirror op elke schijf en als geconstateerd wordt dat op je nieuwe schijf iets anders staat zal ofwel de mirror herstelt worden en krijgt die nieuwe schijf de DSM van de oude drie schijven ofwel hij roept dat DSM corrupt is en of je dat opnieuw wilt installeren.

Ben(V) wijzigde deze reactie 19-10-2019 10:49 (77%)

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• ivootjuh
Ben(V) schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 10:07:
[...]

Je hebt gelijk je moet so dims hebben zoals bijvoorbeeld deze:
https://www.informatique....143&at605=10308&at85=5232

Als je sneller geheugen gebruikt krijg je automatische een hoger CL dus dat is normaal.
Beide type dus zowel 1600 als 1866 zullen werken, met een potentieel marginaal snelheidsverschil.
Echter de Intel specs geven 1600 aan en aangezien in deze SOC de geheugencontroller in de chip zit ingebakken kun je gewoon de Intel specs volgen.
Als je twijfelt koop je de snellere 1866 module, sneller werkt altijd en er is nauwelijks prijsverschil meer.

De belangrijkste eisen zijn SO dimm, DDR3 en 1,35 V als je module daar aan voldoet gaat het werken.
Dank je voor je uitleg.
Ik heb inmiddels de Kingston HyperX HX318LS11IB/4 gekocht via amazon. Dit koste me nog geen 40 euro inclusief verzendkosten voor 8GB :D (ja ik volg jullie advies op) ;)

Ik zal later mijn bevindingen laten weten!

• Misterpc
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 11:46
ik zit hier tegen een probleem aan te hikken ,

er is namelijk met al het updaten iets verandert ,
ik gebruik nzbget die op volume 1 alles parkeert en ook repareerd ,
voorheen kon ik zelf naar volume 1 browser en daar dingen uit weg kopieren en of deleten ,
dat gaat nu niet meer , maar hoe het nu wel moet weet ik zo niet ,
iemand een idee , want de cratch disk begint vol te lopen ,

Synology ds 414 gaat het om .

B & W 5,8 KWp solar system oost west

• rows
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 12:32
Vraag; ik kan online niet echt terugvinden tot welke versie (systeem) ik terug kan gaan om daarvandaan een (oude) disk in een nieuwe Synology systeem te zetten zodat het nieuwe systeem zichzelf weer opbouwt. Die vraag komt voort uit het feit dat ik hier nog een oude synology heb draaien, te weten een DS209 +II met 2 maal 3TB WD red in raid 1. De NAS zelf (niet de disken) komt uit 2008 en loopt nog steeds prima. Het feest houdt echter een keer op en dan wil ik er een DS218+ bijvoorbeeld voor in de plaats hebben. Kan ik dan een disk uit mijn oude systeem halen en zonder problemen in de nieuwe NAS stoppen met behoud van al mijn data :X ?

rows wijzigde deze reactie 19-10-2019 13:56 (4%)

Terug naar een oudere versie van DSM gaat nooit.

Disken kun je altijd migreren naar een nieuwe NAS lees op de webite van Synology hoe dat moet.
https://www.synology.com/...ogy_NAS_DSM_5_0_and_later
Dit werkt vlekkeloos voor je data.
Applicaties en applicatie instellingen gaat tsuusen oude en nieuwe versies van DSM minder goed.
Het is dan gewoon verstandiger alleen de data te migreren en de applicaties nieuw te instlleren.

Misterpc schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 13:33:
ik zit hier tegen een probleem aan te hikken ,

er is namelijk met al het updaten iets verandert ,
ik gebruik nzbget die op volume 1 alles parkeert en ook repareerd ,
voorheen kon ik zelf naar volume 1 browser en daar dingen uit weg kopieren en of deleten ,
dat gaat nu niet meer , maar hoe het nu wel moet weet ik zo niet ,
iemand een idee , want de cratch disk begint vol te lopen ,

Synology ds 414 gaat het om .
Geen idee wat je et een crash disk bedoelt.
Maar als je gewoon als admin bent ingelogd kun je altijd bij alle data die op een volume mits het maar op een share staat.
nzbget zet data alleen maar op een share.

• rows
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 12:32
Ben(V) schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 14:12:
Terug naar een oudere versie van DSM gaat nooit.

Disken kun je altijd migreren naar een nieuwe NAS lees op de webite van Synology hoe dat moet.
https://www.synology.com/...ogy_NAS_DSM_5_0_and_later
Dit werkt vlekkeloos voor je data.
Applicaties en applicatie instellingen gaat tsuusen oude en nieuwe versies van DSM minder goed.
Het is dan gewoon verstandiger alleen de data te migreren en de applicaties nieuw te instlleren.
Top, die link heb ik zelf blijkbaar over het hoofd gezien ;) Daarmee is mijn vraag beantwoord.
F_J_K schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 23:34:
[...]

Ja die ervaring bestaat. Ik stel voor dat je wat handleiding en documentatie leest en dan een concrete vraag stelt die niet in handleidingen staat ;)
Hartelijk dank voor je reactie... ;)

Ik heb je voorstel opgevolgd en nogmaals de Synology documentatie en Apple documentatie doorgenomen. Lang verhaal kort. Time Machine maakt out-of-the-box alleen een backup naar een lokale externe fysieke drive of een lokaal NAS systeem dat het Time Machine protocol ondersteund (in dit geval Synology NAS).

De Mac en Synoogy NAS staan in mijn geval op een aparte locatie dus ik moet mijns inziens:
  1. Mac lokaal laten backuppen naar de externe fysieke drive en deze data synchroniseren naar de Synology NAS
  2. Mac direct laten backuppen naar de Synoloy NAS
Mijn voorkeur gaat -indien enigszins mogelijk- uit naar optie 2 i.v.m. de eenvoud (?) voor de Mac gebruiker. De data op de Synology backup ik wel weer naar Amazon S3 of iets dergelijks.

De vraag is nu: kan ik op een of andere manier de Synology NAS direct connecten op de Mac? (via een WAN verbinding)

Probleem is denk ik dat je AFP of SMB beter niet via een WAN verbinding moet gebruiken dus de way to go is denk ik een VPN verbinding. En hierna de Synology share mounten op de Mac en deze gebruiken als destination voor Time Machine.

Hoe dit te automatiseren valt laat ik nog even in het midden. Ik zou eerst aan jullie willen vragen wat jullie ervaringen zijn met het maken van een Time Machine backup naar een remote locatie.

Als je ervaring hebt dan zou ik het volgende willen vragen:
  • Is dit de juiste oplossingsrichting? Gaat dit werken? Heeft iemand dit of een andere oplossing werkend?
  • Kun je iets zeggen over de betrouwbaarheid?
  • Snelheid?
  • Benodigde bandbreedte?

Donate ETH

• Anand
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 18-01 13:38

Anand

Thank you, come again!

Ben(V) schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 10:10:
[...]

Maar wat je gedaan hebt is een willekeurige disk vervangen en toen DSM geinstalleerd.
Daardoor heb je dus eigenlijk een disk vervangen die niet de corrupte disk was en aangezien je configuratie maar beschermt is tegen uitval van een disk ben je al je data kwijt.
Nogmaals bedankt. Ik denk dat het allemaal meevalt. De schijven zijn, gok ik, nog steeds zoals ze waren.

Het installeren van DSM op een enkele schijf die geen deel was van volume1, werkte. De NAS startte weer vers op en kon weer gevonden worden.

De drie sleuven daaronder vervolgens weer bevolken met de oorspronkelijke set (waarvan de oorspronkelijke bovenste disk nu vervangen is door de verse), werkte niet. De NAS vertoonde weer het gedrag zoals met de vier schijven van volume1: oranje knipperend status LED, en onvindbaar voor Synology Assistent.

Vervolgens de drie volume1-schijven verwijderen, en de NAS startte weer prima op zoals het hoort - zij het met een schijf die geen deel uitmaakte van het oorspronkelijke volume1.

Wat zou ik kunnen doen, ervan uitgaande dat alle data er nog is? Ik ben intussen aan het klonen geslagen, en ik verwacht binnen enkele dagen een set van vier schijven te hebben waar ik mee durf te experimenteren.

Nogmaals dank.

• Mirage010
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 31-12-2019
Hi, nadat ik mijn oude Synology heb vervangen staat er nu een ds218+.

Echter, zodra ik mijn media wil afspelen blijft de verbinding haperen. Mijn tv start de film dus wel gewoon op maar na een paar seconden staat de film stil en komt 'laden' in beeld gedurende een paar seconden, waarna de film weer verder gaat...

Ik heb het vermoeden dat de rest van mijn infrastructuur ook voldoende is: Caiway glasvezel speedtest heeft 110mbit, asus rt-ac66u router en Samsung Hu7500 TV.

Waar zou ik kunnen beginnen met troubleshooten?

Thanks!

• gastje01
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 12:11
kraades schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 15:40:
[...]

Hartelijk dank voor je reactie... ;)

Ik heb je voorstel opgevolgd en nogmaals de Synology documentatie en Apple documentatie doorgenomen. Lang verhaal kort. Time Machine maakt out-of-the-box alleen een backup naar een lokale externe fysieke drive of een lokaal NAS systeem dat het Time Machine protocol ondersteund (in dit geval Synology NAS).

De Mac en Synoogy NAS staan in mijn geval op een aparte locatie dus ik moet mijns inziens:
  1. Mac lokaal laten backuppen naar de externe fysieke drive en deze data synchroniseren naar de Synology NAS
  2. Mac direct laten backuppen naar de Synoloy NAS
Mijn voorkeur gaat -indien enigszins mogelijk- uit naar optie 2 i.v.m. de eenvoud (?) voor de Mac gebruiker. De data op de Synology backup ik wel weer naar Amazon S3 of iets dergelijks.

De vraag is nu: kan ik op een of andere manier de Synology NAS direct connecten op de Mac? (via een WAN verbinding)

Probleem is denk ik dat je AFP of SMB beter niet via een WAN verbinding moet gebruiken dus de way to go is denk ik een VPN verbinding. En hierna de Synology share mounten op de Mac en deze gebruiken als destination voor Time Machine.

Hoe dit te automatiseren valt laat ik nog even in het midden. Ik zou eerst aan jullie willen vragen wat jullie ervaringen zijn met het maken van een Time Machine backup naar een remote locatie.

Als je ervaring hebt dan zou ik het volgende willen vragen:
  • Is dit de juiste oplossingsrichting? Gaat dit werken? Heeft iemand dit of een andere oplossing werkend?
  • Kun je iets zeggen over de betrouwbaarheid?
  • Snelheid?
  • Benodigde bandbreedte?
Ik heb dit een tijdje werkend gehad tussen 2 locaties met een site-to-site vpn. Smb://diskstafion.local was dus altijd bereikbaar, ongeachte de locatie waar ik was. Beide panden hadden een 100/100 glas verbinding. Enige tip die ik je mee kan geven is maak de eerste backup lokaal, dat scheelt enorm aan tijd en bandbreedte. Hoeveel je nodig hebt is afhankelijk van hoeveel data je lokaal bewerkt. Ik ben er mee gestopt omdat ik alle belangrijke bestanden in onedrive of syno drive heb staan. De backup van updates die ik installeer kan best een dag wachten.
Mirage010 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 18:12:

Echter, zodra ik mijn media wil afspelen blijft de verbinding haperen. Mijn tv start de film dus wel gewoon op maar na een paar seconden staat de film stil en komt 'laden' in beeld gedurende een paar seconden, waarna de film weer verder gaat...

Ik heb het vermoeden dat de rest van mijn infrastructuur ook voldoende is: Caiway glasvezel speedtest heeft 110mbit, asus rt-ac66u router en Samsung Hu7500 TV.

Thanks!
glasvezel Speedtest heeft hier weinig mee te maken, dat is je verbinding naar buiten. Is je tv bekabeld aangesloten op de rest van je infra? Dat is de eerste plek waar ik zou zoeken.

gastje01 wijzigde deze reactie 20-10-2019 21:38 (14%)

• walletje-w
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 18-01 22:31

Thanks!
Kun je aangeven wat voor video bestand het is en waar de transcoding gedaan wordt? Mocht het video bestand niet ondersteund worden door je tv dan moet je nas het bestand on the fly transcoden naar een formaat wat je tv wel ondersteund en daar zou ook je probleem kunnen liggen.

• Sp33dFr34k
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Thanks!
Klinkt heel erg als transcoderen waar je NAS niet sterk genoeg voor is. Ik heb ook een HU7500 staan en die speelt verbazingwekkend veel codecs moeiteloos af. Welke software gebruik je? Ik kan je iig Plex aanraden, die werkt super hier.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

• Mirage010
Sp33dFr34k schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 22:42:
[...]

Klinkt heel erg als transcoderen waar je NAS niet sterk genoeg voor is. Ik heb ook een HU7500 staan en die speelt verbazingwekkend veel codecs moeiteloos af. Welke software gebruik je? Ik kan je iig Plex aanraden, die werkt super hier.
Tnx, het is een x264 mkv 1080p video file. Mijn tv is niet bekabeld dus haalt het via mijn wifi op.

Ik begrijp van mijn zoon dat zijn fifa20 online spelletjes ook regelmatig haperen. Dan zou ik eerder naar vervanging van mijn rt-ac66u moeten kijken? In mijn asus router admin zie ik 20 - 30 devices tegelijk verbonden. Van deurbel, tot sonos, Google Homes tot Tv's. Kan dat oude beestje dat allemaal aan?

Hier zie je ook dat de verbinding blijkbaar soms helemaal wegvalt?

https://imgshare.io/image/vRDsq
@Mirage010
Als je de Synology alleen gebruikt om de mkv op te slaan dan voldoet eigenlijk elke Synology wel.

Qua bandbreedte heb je ook niet heel veel nodig om de mkv die je noemt af te spelen.

Niet altijd handig om uit te voeren maar (tijdelijk) de tv bekabelen is natuurlijk een mooie test.

Verder is het mogelijk dat de tv de mkv niet goed kan verwerken. Ik neem daarbij aan dat je de ingebouwde software van de tv gebruikt? (ik ken de tv niet)

Je kunt ook eens proberen om de mkv via wifi op een ander apparaat af te spelen.

Donate ETH

• ivootjuh
Ik wil graag even iets duidelijk hebben wat betreft photostation

Is het het beste om alleen foto mappen toe te wijzen waar weinig tot niks meer in gewijzigd gaat worden?
Het is namelijk zo dat de boel geïndexeerd wordt en dat er thumbnails worden gemaakt om het laden van foto`s sneller te maken. Nou lijkt het mij alleen dat als ik later nog veel ga wijzigen, dan photostation er iedere keer weer heel veel werk aan heeft om dit te indexeren.

Klopt dit wat ik zeg? Hoe gaan jullie hier mee om/wat is jullie workflow voor dit?

Note: Moments ga ik nog niet gebruiken, want dit wordt met DSM 7.0 toch samengevoegd.

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Mirage010 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:35:
[...]

Tnx, het is een x264 mkv 1080p video file. Mijn tv is niet bekabeld dus haalt het via mijn wifi op.

Ik begrijp van mijn zoon dat zijn fifa20 online spelletjes ook regelmatig haperen. Dan zou ik eerder naar vervanging van mijn rt-ac66u moeten kijken? In mijn asus router admin zie ik 20 - 30 devices tegelijk verbonden. Van deurbel, tot sonos, Google Homes tot Tv's. Kan dat oude beestje dat allemaal aan?

Hier zie je ook dat de verbinding blijkbaar soms helemaal wegvalt?

https://imgshare.io/image/vRDsq
Nog steeds te weinig info, hoe speel je de media af? DS video, Plex of de simpele ingebouwde mediaplayer? X264 is de video codec, wat is de audio codec? Als het iets exotisch is als 7.1 dolby atmos oid, dan transcodeert ie ook. Wat betreft je verbinding, bekabeld is altijd stabieler/beter. Hoe ver staat de TV van de router af? Je zou zoals gezegd eens een kabel kunnen trekken om even te testen, werkt het dan goed dan weet je waar het aan ligt. Als de TV vrij dichtbij staat zonder teveel muren ertussen (max 1 muur zou ik zeggen) zou je eens kunnen proberen te switchen naar 5G als je dat niet al gedaan hebt. Ik heb een 87 router en heb daar wel 50 devices tegelijkertijd aan hangen, zou niet zoveel moeten uitmaken.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

• Viper®
  • Niet online
Viper® schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 18:36:
[...]

Inmiddels schijf 4 smart extended test gedraaid geen gekke zaken. Nu volume herindexering van raid 5, duurt wel 12 uurtjes
Even follow up question.
Synology draait inmiddels weer, maar ik wil toch alvast kijken voor een vervanger alvorens deze helemaal in de soep draait.
Heb nu een DS412+ met 4 x 3 GB WD RED
gekocht in 2012 ergens en tot op heden weinig problemen.

Omdat ik er al vrij lang uit ben dacht ik ga even zoeken wat goede schijven zijn voor een NAS
https://www.windowscentra...-hard-drives-synology-nas
https://synoguide.com/201...buy-in-2019-for-your-nas/

Dit artikel lijkt onlangs bijgewerkt en komt met de Seagate Ironwolf als alternatief voor de WD RED's.
Prijs technisch zijn de seagate nangeoeg hetzelfde wb prijs: (pw)
Ironwolf 6 Gb = 195 euro
Ironwolf 8 Gb = 235 euro
WD red 6 gb = 188 euro
WD red 8 Gb = 237 euro

Echter zijn de Ironwolf's wel 7200 rpm (vanaf 6 gb) dus wat betere performance.
Owja en Ironwolf icm Synology geeft disk health monitoring lees ik.
Dus op zich zou de keuze makkeljik moeten zijn, maar de RED's hebben naar mijn idee goede ervaringen.

Overigens denk ik dat ik de DS412+ ook maar direct ga vervangen. Op die manier hoef ik niet te kloten met de upgrade van 4 x 3 GB > nieuwe disks met disk voor disk rebuilds.
Zo kan ik alles van de oude naar de nieuwe nas over zetten.

Viper® wijzigde deze reactie 22-10-2019 12:32 (6%)

• ikweethetbeter
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 18-01 23:58
Viper® schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:27:
Wat ga je met je NAS doen?

7200 RPM ga je niet merken bij "normaal" gebruik als fileserver voor een paar video streams. Je netwerk zal eerder de bottleneck zijn.

• Viper®
  • Niet online
ikweethetbeter schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:31:
[...]

Wat ga je met je NAS doen?

7200 RPM ga je niet merken bij "normaal" gebruik als fileserver voor een paar video streams. Je netwerk zal eerder de bottleneck zijn.
File opslag, backup en Download nzb/usenet.
Niks spannends waarbij 5400 rpm schijven eigenlijk snel genoeg zijn en ik denk in the end betrouwbaarder omdat ze minder warm worden en minder snel draaien dus minder draaiuren?

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik zweer zelf ook bij WD Red's, heb niets anders gebruikt en nooit problemen mee gehad. Zeker ook snel genoeg, mijn netwerk is idd de bottleneck.

Edit, je bedoelt trouwens TB, niet GB, zou wel erg weinig zijn :)

Sp33dFr34k wijzigde deze reactie 22-10-2019 13:51 (19%)

• Viper®
  • Niet online
Sp33dFr34k schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:50:
Ik zweer zelf ook bij WD Red's, heb niets anders gebruikt en nooit problemen mee gehad. Zeker ook snel genoeg, mijn netwerk is idd de bottleneck.

Edit, je bedoelt trouwens TB, niet GB, zou wel erg weinig zijn :)
Desondanks is het ook nooit slecht om rond te blijven kijken. Anders krijg je tunnelvisie naar producten die je eigenlijk altijd al gebruikt hebt.
Mogelijk zijn seagate Ironwolf's wel minstens net zo goed of beter.

Ik haal nu gemiddeld 80 Mb/s met wegschrijven naar raid5 met de ds412+. Snel genoeg eigenlijk. Voor opslag heb ik liever reliability dan snelheid.

Zit nu ook nog even snel naar QNAP's te kijken.

• Freakster86
  • Registratie: september 2009
  • Nu online
[...]

Dit artikel lijkt onlangs bijgewerkt en komt met de Seagate Ironwolf als alternatief voor de WD RED's.
Ironwolf 6 Gb = 195 euro
Ironwolf 8 Gb = 235 euro
WD red 6 gb = 188 euro
WD red 8 Gb = 237 euro
Pff, wat een prijzen. Voor gewoon opslag en streamen zie ik de meerwaarde niet van deze schijven. Gebruik al jaren 6TB Blue en Purple. Werken tot dusver allemaal nog prima. En dat voor destijds ~90 euro p/s. Tegenwoordig haal je de 8TB variant geregeld voor 139 euro op Amazon.

• RiDo78
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
[...]

Even follow up question.
Synology draait inmiddels weer, maar ik wil toch alvast kijken voor een vervanger alvorens deze helemaal in de soep draait.
Heb nu een DS412+ met 4 x 3 GB WD RED
gekocht in 2012 ergens en tot op heden weinig problemen.

Omdat ik er al vrij lang uit ben dacht ik ga even zoeken wat goede schijven zijn voor een NAS
https://www.windowscentra...-hard-drives-synology-nas
https://synoguide.com/201...buy-in-2019-for-your-nas/

Ironwolf 6 Gb = 195 euro
Ironwolf 8 Gb = 235 euro
WD red 6 gb = 188 euro
WD red 8 Gb = 237 euro

Owja en Ironwolf icm Synology geeft disk health monitoring lees ik.
Dus op zich zou de keuze makkeljik moeten zijn, maar de RED's hebben naar mijn idee goede ervaringen.

Overigens denk ik dat ik de DS412+ ook maar direct ga vervangen. Op die manier hoef ik niet te kloten met de upgrade van 4 x 3 GB > nieuwe disks met disk voor disk rebuilds.
Zo kan ik alles van de oude naar de nieuwe nas over zetten.
Op zakelijk vlak hebben wij recentelijk een 12-disks Synology rackstation aangeschaft met 12x 10 Tb IronWolf disks. En ja ik kan je bevestigen dat DSM met de Ironwolf's health monitoring overweg kan. Er verschijnt een speciaal 'Ironwolf' tabblad bij de harddisk eigenschappen.

Echter, wij hebben de hebben alle disken vervangen door WD RED nadat we 1 DOA hadden en er binnen een week nog 2 disken aan gort gingen. 25% uitval in de eerste week vonden wij toch iets te gortig. Natuurlijk kan het toeval zijn dus je moet je daar niet blind op staren, maar voor ons voorlopig even geen Seagate Ironwolf meer.

• ikweethetbeter
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 18-01 23:58
@Freakster86
WD Blue is gemaakt voor "desktop stil", niet voor 24/7 gebruik.
WD Red is gemaakt voor "NAS betrouwbaar", geschikt voor 24/7 gebruik.

Het verschil tussen Red en Blue merk je als-ie uitvalt...

• Viper®
  • Niet online
Freakster86 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 14:29:
[...]

Pff, wat een prijzen. Voor gewoon opslag en streamen zie ik de meerwaarde niet van deze schijven. Gebruik al jaren 6TB Blue en Purple. Werken tot dusver allemaal nog prima. En dat voor destijds ~90 euro p/s. Tegenwoordig haal je de 8TB variant geregeld voor 139 euro op Amazon.
Zover ik weet heeft de WD RED standaard wat features die hem geschikt maken voor een NAS. (internet)
Intellipower low power spindle
TLER error recovery
3D Active Balance technology which reduces vibrational wear on the drive
no unnecessary head parking

Laag energy verbruik, weinig warmte en betrouwbaar.

Als ik de prijzen van 6TB blue en purple erbij pak: (pw)
purple 163 euro
blue 166 euro

Scheelt 22 euro per drive, vind ik zelf op zich nog best meevallen.

Overigens schijnt het zo dat in de 8TB/10TB WD Elements ook WD's RED's zitten, white label.
https://www.reddit.com/r/...ite_label_wd_red_in_here/

8TB Wd Elements heb je al voor 158 euro op bol.com 8)

Viper® wijzigde deze reactie 22-10-2019 15:05 (12%)

N.B.

TLER is alleen van belang voor hardware raid en niet voor software raid zoals Synology DSM.

Donate ETH

• wvkreg
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 11:56
Freakster86 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 14:29:
[...]

Dan heb je duidelijk geen kennis van diskgebruik en inzetmogelijkheden. Voor een NAS nooit een Blue of Purple. Bij een normale SHR+1 kun je dan 1 disk verliezen, maar die blue gaan meestal in paren en dan is al je data weg. Ironwolf heb ik ook slechte ervaringen mee, ik zweer bij WD Reds, die idd iets duurder zijn, maar dat heb je snel terugverdiend in het geval van data recovery :-). Daarnaast is de RMA / garantie van WD red echt top. Als je een creditcard hebt worden de disk(en) gehaald en gebracht o.b.v. kostprijs en garantie.

• Freakster86
  • Registratie: september 2009
  • Nu online
ikweethetbeter schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 14:40:
@Freakster86
WD Blue is gemaakt voor "desktop stil", niet voor 24/7 gebruik.
WD Red is gemaakt voor "NAS betrouwbaar", geschikt voor 24/7 gebruik.

Het verschil tussen Red en Blue merk je als-ie uitvalt...
Ik ken de verschillen/marketing. Zeg alleen dat ik in de 7 jaar dat mijn 412+ aan staat nog geen nadelige effecten heb ervaren. Het prijsverschil is dan wel fors. Maar goed n=1, al ben ik echt niet de enige die de WD elements heeft geshuckt in de afgelopen jaren.
Viper® schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 14:40:
[...]

Zover ik weet heeft de WD RED standaard wat features die hem geschikt maken voor een NAS. (internet)
TLER error recovery

purple 163 euro
blue 166 euro

Overigens schijnt het zo dat in de 8TB/10TB WD Elements ook WD's RED's zitten, white label.

TLER doet er niet toe bij SHR en head parking is/was bij de blues ook uit te zetten. Dan blijven er weinig noemenswaardige features over voor een thuis NAS.

In de 8TB en daar boven zitten naar verluid inderdaad White labels. En die haal haal je bij Amazon tegenwoordig voor 139 euro. Een 12TB is al eens 200 euro geweest (nu 225).
wvkreg schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:23:
[...]

Dan heb je duidelijk geen kennis van diskgebruik en inzetmogelijkheden.
Dank voor die aanname...
Voor een NAS nooit een Blue of Purple. Bij een normale SHR+1 kun je dan 1 disk verliezen, maar die blue gaan meestal in paren en dan is al je data weg. Ironwolf heb ik ook slechte ervaringen mee, ik zweer bij WD Reds, die idd iets duurder zijn, maar dat heb je snel terugverdiend in het geval van data recovery :-). Daarnaast is de RMA / garantie van WD red echt top. Als je een creditcard hebt worden de disk(en) gehaald en gebracht o.b.v. kostprijs en garantie.
Iets duurder is/was in mijn geval ruim 100% duurder.

Als je al een schijf verliest en als je al een fout krijgt tijdens het rebuilden (wat ook bij Red kan gebeuren, maar dat terzijde) dan heb je toch nog altijd een externe backup neem ik aan?

Zoals gezegd, ik ken de verschillen, maar zeker in het verleden (en nu nog steeds imho) zijn de prijsverschillen dusdanig dat het niet opweegt tegen dat extra beetje garantie en het nog iets meer inperken van de mogelijke risico's. Maar goed, die afweging moet ieder voor zich maken.

Enkel bij 24/7 load of surveillance zie ik het nut van gespecialiseerde schijven, maar voor een thuis server die enkel opslag/download/streamen doet?

• Mirage010
Sp33dFr34k schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:51:
[...]

Nog steeds te weinig info, hoe speel je de media af? DS video, Plex of de simpele ingebouwde mediaplayer? X264 is de video codec, wat is de audio codec? Als het iets exotisch is als 7.1 dolby atmos oid, dan transcodeert ie ook. Wat betreft je verbinding, bekabeld is altijd stabieler/beter. Hoe ver staat de TV van de router af? Je zou zoals gezegd eens een kabel kunnen trekken om even te testen, werkt het dan goed dan weet je waar het aan ligt. Als de TV vrij dichtbij staat zonder teveel muren ertussen (max 1 muur zou ik zeggen) zou je eens kunnen proberen te switchen naar 5G als je dat niet al gedaan hebt. Ik heb een 87 router en heb daar wel 50 devices tegelijkertijd aan hangen, zou niet zoveel moeten uitmaken.
Thanks, ok. Ik ga op mijn tv via externe bron naar de synology en selecteer daar de video. Dat lijkt mij dan dus de ingebouwde mediaspeler van de tv.

Inmiddels heb ik het met een andere router getest en daarmee gaat het een stuk beter. Ik laat die gewoon staan.

Bedankt voor de info. Ik ben in ieder geval een hoop wijzer geworden...
Je tv heeft geen mediaplayer.

Een mediaplayer doet gewoon file acces op je Nas en dat is geen enkele belasting voor je Nas en je netwerk en zet dat hardwarematig om.

Tv's gebruiken het beroerde dlna protocol waarbij de Nas dus het streamen moet verzorgen en een hikup in je netwerk meteen te zien is.
Als je wifi gebruikt zijn er per definitie hikups, want wifi is een shared medium.
Als je dan nog een video hebt die niet in de beprekte dlna profielen pas moet de Nas ook nog on-the-fly transcoderen.

• Mirage010
Ben(V) schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:13:
Je tv heeft geen mediaplayer.

Een mediaplayer doet gewoon file acces op je Nas en dat is geen enkele belasting voor je Nas en je netwerk en zet dat hardwarematig om.

Tv's gebruiken het beroerde dlna protocol waarbij de Nas dus het streamen moet verzorgen en een hikup in je netwerk meteen te zien is.
Als je wifi gebruikt zijn er per definitie hikups, want wifi is een shared medium.
Als je dan nog een video hebt die niet in de beprekte dlna profielen pas moet de Nas ook nog on-the-fly transcoderen.
Ok dus de Plex app op mijn Samsung TV in combinatie met Plex op mijn Nas zou betere resultaten moeten geven? Dat omdat bijvoorbeeld Plex hem dan bijvoorbeeld zelf buffert en ook zelf kan coderen. Ik dacht juist dat dat allemaal extra belasting was...

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Klopt, dan gebruik je idd DLNA, wat ik niet zou willen aanraden. Een app als Plex handelt dat een stuk beter af, probeer het eens zou ik zeggen. Je zou ook video station op de NAS icm DS Video kunnen gebruiken als alternatief.

Als je het dat laatste wilt zul je Ds Video op je tv moeten installeren en bij mijn weten is die alleen voor Samsung Tv's beschikbaar.

Plex is nog steeds een behoorlijke belasting voor je Nas en je netwerk, het blijft streamen via je netwerk.

De beste oplossing is altijd een mediaplayer die je via hdmi aan je tv aansluit en die via het netwerk enkel bestanden van je Nas leest.

• Mirage010
Ben(V) schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:35:
Als je het dat laatste wilt zul je Ds Video op je tv moeten installeren en bij mijn weten is die alleen voor Samsung Tv's beschikbaar.

Plex is nog steeds een behoorlijke belasting voor je Nas en je netwerk, het blijft streamen via je netwerk.

De beste oplossing is altijd een mediaplayer die je via hdmi aan je tv aansluit en die via het netwerk enkel bestanden van je Nas leest.
Ik heb inderdaad een Samsung. DS video is een beschikbare app, net als Plex.

Ik heb ook een Androidbox aan mijn HDMI hangen. Kodie erop en dan streamen vanaf de Nas? Opties te over blijkbaar ;-).

Welke zou het beste zijn om op te richten? Toen ik Plex laatst testte, strandde ik op de strikte naamconventies.

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik heb toevallig dezelfde TV (HU7500), dus wist wat ervoor beschikbaar is. Tbh, ik heb alles gebruikt en Plex bevalt me het beste, maar dat is heel persoonlijk.

Het makkelijkste is denk ik DS Video... Hoe dan ook, welke keuze je ook maakt, alles is beter dan DLNA :)

EDIT: @Ben(V) Hoe is een externe mediaspeler een andere belasting voor je NAS/netwerk dan een app op je TV als Plex? Als beide direct stream doen zonder transcoderen whatsoever, dan maakt dat voor je NAS en netwerk geen verschil. Ik heb een Nvidia Shield erbij staan waar ik ook Plex op heb draaien, speelt exact hetzelfde als de app op de TV, zelfde belasting, zelfde doorvoersnelheid. Toevallig laatst even uitgetest. Enige verschil is dat mijn TV app achter loopt op de app van de Shield, maar dat is logisch gezien de TV al oud is.

Sp33dFr34k wijzigde deze reactie 22-10-2019 23:02 (50%)

Een mediaplayer streamt niet, die leest alleen bestanden van een share en zet dat in een hdmi signaal om.
Die vult gewoon een buffer met bestandsdata vanaf de Nas, wat dan geconverteerd wordt naar een hdmi signaal
Het steeds bijvullen van die buffer blijft met gemak het converteren voor, dat is waar een Nas goed in is.
Vergelijk dat met wat de videokaart in een pc doet en hoeveel hardware daar voor nodig is.
Die meest mediaplayers hebben daar dan ook eenzelfde grafische processor voor aan boord.

Als je streamt moet een applicatie op de Nas het bestand lezen, omzetten in een videostream, dat synchroon over het netwerk sturen en de tv ontvangt dat en laat dat realtime zien.
Dat synchroon is het probleem, want elke hikup is daardoor een probleem en zichtbaar.

Eigenlijk heeft elke tv voldoende hardware aan boord om het net als een mediaplayer te kunnen doen, maar tv fabrikanten hebben geen zin om die functionaliteit te leveren.

• SalimRMAF
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 11-01 22:57

SalimRMAF

4KStudio.nl

Dilemma!
Ik heb op een PC van een klant 1 synology NAS.

De PC heeft echter twee Windows-installaties, nu willen we migreren van C: (oude SSD) naar een nieuwe C: schijf, maar de backups die we maken met de software moet behouden blijven. Zal Synology nu alle backup data van harde schijf D dupliceren of zal Synology slim genoeg zijn om alles te vergelijken?

Gulfstream G650

Je hebt een Synology NAS op een PC?
Wat bedoel je daar mee?
Een Synology NAS is hardware en staat niet op een PC.

En met welke software maak je die backup?
Als je een C: drive netjes cloned naar een nieuwe C: drive zal alles gewoon blijven werken alsof er niets verandert is.

• Armin
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 02:50
Hallo,

Ik heb twee vragen over de DS119j.

Vreemd wellicht, maar ik wil deze gebruiken met enkel twee portable USB schijven. Kan dit? Ik vraag dit omdat bij de installatie er gemopperd wordt dat er geen harde schijf aanwezig is. Is dit te omzeilen?

Mijn doel is enkel twee windows shares te hebben en niets anders.

EDIT: Synology's support geeft inmiddels aan dat het een restrictie is van de DSM installatie die perse een interne disk wil zien. Dus blijft eigenlijk enkel mijn tweede vraag over.

Aanvullende vraag, als het dan toch écht niet mogelijk is om zonder vaste schijf te werken, kan ik dan een lekker goedkope Western Digital Blue nemen? Hun website geeft enkel WB Red als compatible, maar ik vermoed/hoop dat dat enkel CYA is?

Armin wijzigde deze reactie 25-10-2019 21:58 (10%)

Zonder interne disk gaat niet,
Ergens moet het Os ergens op staan.
Verder kun je elke willekeurige Sata disk erin stoppen.
Zo'n 5GB moet voldoende zijn.

Ben(V) wijzigde deze reactie 25-10-2019 22:15 (26%)

• Infernoken
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 15-01 13:53
RiDo78 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 14:32:
[...]

Op zakelijk vlak hebben wij recentelijk een 12-disks Synology rackstation aangeschaft met 12x 10 Tb IronWolf disks. En ja ik kan je bevestigen dat DSM met de Ironwolf's health monitoring overweg kan. Er verschijnt een speciaal 'Ironwolf' tabblad bij de harddisk eigenschappen.

Echter, wij hebben de hebben alle disken vervangen door WD RED nadat we 1 DOA hadden en er binnen een week nog 2 disken aan gort gingen. 25% uitval in de eerste week vonden wij toch iets te gortig. Natuurlijk kan het toeval zijn dus je moet je daar niet blind op staren, maar voor ons voorlopig even geen Seagate Ironwolf meer.
Hier ook hetzelfde...

Heb verschillende Synology nassen staan met HGST schijven, WD Red en Seagate Ironwolf...

En moet zeggen bij de Seagate Ironwolfs al twee schijven kapot en moeten terugsturen.
Bij WD en HGST nog geen enkel probleem ondervonden.

Als ik nu nog schijven moet kopen zijn het alleen nog HGSTs... Ik loop geen risico met met mijn data voor die paar tientjes.

• MJV
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 08:34
Ben(V) schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 21:53:
Zonder interne disk gaat niet,
Ergens moet het Os ergens op staan.
Verder kun je elke willekeurige Sata disk erin stoppen.
Zo'n 5GB moet voldoende zijn.
Koop er dan twee, als er dan een stuk gaat is niet meteen je DS installatie weg.

• Loewe
  • Laatst online: 17-01 10:49
Docker geeft "Docker API has failed" error bij starten van container.

Gisteren heb ik een DS2419+ ontvangen. Ik wil Docker containers gebruiken voor SABnzbd en dergelijke programma's. Ik heb het volgende gedaan:

- Docker 18.09.0-0506 geinstalleerd vanuit package center en lijkt het te doen

- Vanuit Docker/Registry heb ik SABnzbd (latest) gedownload vanaf LinuxServer.io

- De container ge"launched" na het downloaden waarmee je de configuratie van de container kan aanpassen

- En als laatste stap de container ge"runned" met een checkbox op de overview pagina.

Vervolgens komt er meteen een foutmelding: "Docker API has failed. Please visit Docker Log for more information." Docker log geeft het volgende aan: "error creating overlay mount"

Docker Log:
https://tweakers.net/ext/f/gYQHTT5RWhmLxdp0jz5k5mVK/thumb.png

Hierna heb ik ook andere container images voor SABnzbd van LinuxServer.io geprobeerd, Ik heb verschillende andere container images van andere applicaties geprobeerd. Ik heb mijn NAS herstart. En ik heb geprobeerd via google op deze foutmelding een oplossing te vinden. Tot nu toe geen oplossing gevonden.

Heeft iemand anders toevallig ervaring met deze foutmelding en een oplossing gevonden?

• pietje63
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 18-01 22:16
MJV schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 09:10:
[...]

Koop er dan twee, als er dan een stuk gaat is niet meteen je DS installatie weg.
In een ds119j?

En als het enige doel Windows shares is, is een reinstall zo gedaan.

Ik zou misschien eerder kijken naar een erg kleine goedkope ssd (omdat kleine hdds schaars zijn en prijsverschil daardoor wel klein)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

@Loewe
Kun je eens een hele simpele proberen bijvoorbeeld deze:
https://hub.docker.com/_/hello-world

Donate ETH

• Loewe
Net geprobeerd maar ik krijg weer dezelfde foutmelding in Docker Log
@Loewe
Nog eens de docker package opnieuw installeren?
Misschien toch iets met je storage?
Wat is de output van docker info? (zie onder voor mijn output)

Ik zou anders toch een ticket bij Synology support aanmaken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
root@DS716:~# docker run hello-world
Unable to find image 'hello-world:latest' locally
latest: Pulling from library/hello-world
1b930d010525: Pull complete
Digest: sha256:c3b4ada4687bbaa170745b3e4dd8ac3f194ca95b2d0518b417fb47e5879d9b5f
Status: Downloaded newer image for hello-world:latest

Hello from Docker!
This message shows that your installation appears to be working correctly.

To generate this message, Docker took the following steps:
 1. The Docker client contacted the Docker daemon.
 2. The Docker daemon pulled the "hello-world" image from the Docker Hub.
    (amd64)
 3. The Docker daemon created a new container from that image which runs the
    executable that produces the output you are currently reading.
 4. The Docker daemon streamed that output to the Docker client, which sent it
    to your terminal.

To try something more ambitious, you can run an Ubuntu container with:
 $ docker run -it ubuntu bash

Share images, automate workflows, and more with a free Docker ID:
 https://hub.docker.com/

For more examples and ideas, visit:
 https://docs.docker.com/get-started/

root@DS716:~# docker info
Containers: 7
 Running: 6
 Paused: 0
 Stopped: 1
Images: 25
Server Version: 18.09.6
Storage Driver: aufs
 Root Dir: /volume1/@docker/aufs
 Backing Filesystem: extfs
 Dirs: 77
 Dirperm1 Supported: true
Logging Driver: db
Cgroup Driver: cgroupfs
Plugins:
 Volume: local
 Network: bridge host macvlan null overlay
 Log: awslogs db fluentd gcplogs gelf journald json-file local logentries splunk syslog
Swarm: inactive
Runtimes: runc
Default Runtime: runc
Init Binary: docker-init
containerd version: 0cf16177dbb234350dc27dd2bbd1d7cebd098108
runc version: 6cc9d3f2cd512eeb3d548e2f6b75bcdebc779d4d
init version: e01de58 (expected: fec3683)
Security Options:
 apparmor
Kernel Version: 3.10.105
Operating System:  (containerized)
OSType: linux
Architecture: x86_64
CPUs: 4
Total Memory: 7.718GiB
Name: DS716
ID: FWKH:CNNN:KK5C:UUMD:XJ4O:GHTL:SCFU:IYRB:VKR3:D6XI:7FVS:S3O3
Docker Root Dir: /volume1/@docker
Debug Mode (client): false
Debug Mode (server): false
Registry: https://index.docker.io/v1/
Labels:
Experimental: false
Insecure Registries:
 127.0.0.0/8
Live Restore Enabled: false

WARNING: No kernel memory limit support
WARNING: No cpu cfs quota support
WARNING: No cpu cfs period support
root@DS716:~#

Donate ETH

• Loewe
@kraades

Docker package verwijderd en opnieuw geinstalleerd, helaas zelfde foutmelding.

Storage manager geeft geen fouten en gisteren een extended smart test gedaan.

Hieronder output van Docker info:
https://tweakers.net/ext/f/ZOR2heg1mXvSoikqot2bOfo9/thumb.png

• Loewe
@kraades

Net ook geprobeerd om "docker run hello-world" vanaf terminal te doen ipv de gui, zelfde foutmelding:
(zie onderaan)

https://tweakers.net/ext/f/resbnLyqghV5NIKoWK3JqXyY/thumb.png
@Loewe
Ik zie wel dat er een andere storage driver wordt gebruikt namelijk overlay2 i.p.v. in mijn geval aufs. Geen idee waardoor dit precies komt; mogelijk het opslagtype? (ext4, btrfs etc.)

Ik denk dat je het beste een Synology support ticket kunt aanmaken.

Donate ETH

• Loewe
@kraades
Bedankt voor je hulp. Ik heb naar aanleiding van je eerdere advies een support ticket aangemaakt. Zal waarschijnlijk maandag worden voordat ik een reactie krijg.
Zal het resultaat posten. Altijd leuk om te horen hoe het is opgelost.

• johoo
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 15-01 14:42
Probleem... NFS verbinden lukt niet meer.

Dat was het in het kort, nu de lange versie.

NAS 415+ DSM 6.2.2-24922 Update 3, ATV4K en Sony TV met Kodi 18.4.

Voorheen met NFS verbonden, maar iets is er veranderd waardoor het niet meer lukt.
Ik ga ervanuit dat het op de NAS is omdat met beide niet meer lukt.

Gedeelde map op de NAS volume1/movie
Machtigingen; ADMIN en GUEST heb lezen/schrijven. (Guest als test aangezet, maar maakt niks uit, gaat dus weer op "geen toegang")

geavanceerde machtingen; niks aangevinkt.

NFS machtingen;
het IP-adres van zowel de ATV als de Sony heb ik aangegeven
beide hebben de volgende instellingen;
rechten lezen/schrijven
squash geen toewijzing
asynchroon ja
niet gemachtigde poort toegestaan
over meerdere koppelen toegestaan (gebruikers toegang geven tot gekoppelde mappen)

Bestandservices NFS aangevinkt.

Wat is nu het probleem. Ik kan wel naar volume1/movie browsen, maar daarna gebeurd er niks meer. De submapjes met de verschillende films zijn op de Sony TV/Kodi totaal niet zichtbaar. Op de ATV zie ik ze wel maar zijn ze lichtgrijs en niet aan te klikken.

Wat zie ik over het hoofd om dat weer voor elkaar te krijgen?

Dell XPS 17 3D --- Synology 415+ --- Apple TV 4K

• Loewe
@kraades
Blijkt een bekend probleem te zijn waar Synolgy mee bezig is. Er is een workaround die ik vanavond uit ga proberen. Update van Synology:

This is a known issue that our developer is working hard to address this issue, please stay tuned with future update.

Some platform's NAS have installed overlay.ko and 18.09 docker with linux kernel upper than 4.4 has overlay kernel module.

The storage priority will be overlay2 > aufs.

However, for now DSM only support aufs but not overlay2 which caused the problem.

And btrfs volume will not face this issue, because the docker storage file system will be btrfs.

You can use the following method as workaround.

1. Stop Docker in Package Center.

2. vim /var/packages/Docker/etc/dockerd.json add this line into it "storage-driver": "aufs"

3. Save the file and use commend "jq . /var/packages/Docker/etc/dockerd.json" to make sure the format of json is right or not.

4. Turn on the Docker in Package Center.

5. Use commend "docker info" and check the storage driver is aufs. "Storage Driver: aufs"

6. Make sure the container turn on properly.

7. If you meet the bug, docker will insert overlay.ko automatically, we want to check insert this ko manually, If not, please use commend rmmod overlay.ko to unload overlay.ko.
@Loewe
Ah, toch de storage driver. Mooi dat er een workaround voorhanden is!

@johoo
Misschien kun je de toegang eens wat ruimer instellen?

Of anders een keer nfs of de nas rebooten indien mogelijk.

Mijn settings:

code:
1
2
3
root@DS716:~# cat /etc/exports
/volume1/Share  *(rw,async,no_wdelay,insecure,no_root_squash,insecure_locks,sec=sys,anonuid=1025,anongid=100)
root@DS716:~#

Donate ETH

• Videopac
  • Laatst online: 10:16
MAdD schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:56:
[...]

komt het niet door de update van DSM 6.2.2-24922 Update 3?

Ik merkte dat mijn certificaat ook niet meer werd verlengd.

code:
1
Updated the protocol of Let's Encrypt to ACME V2 to enhance the stability of the registration process

Opgelost door een nieuw certificaat aan te maken met dezelfde instellingen , daarmee issue opgelost

MAdD
Ik heb nu ook gedoe met Let's encript certificaten. Ik kom mijn NAS niet meer in. De melding is dat het certificaat ongeldig is / is ingetrokken. Hoe ben jij je NAS nog ingekomen?

Opnsense (Odroid H2) DS918+ 4x8TB WD RED, SB Touch, Odroid C2, Netgear R7800

• Videopac
Nee, ik had ingesteld dat hij http verkeer om moet leiden naar https :X

Edit: al zoekend op internet zie ik dat veel meer mensen dit probleem hebben.

Videopac wijzigde deze reactie 29-10-2019 23:03 (15%)

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Videopac schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 23:02:
[...]

Nee, ik had ingesteld dat hij http verkeer om moet leiden naar https :X

Edit: al zoekend op internet zie ik dat veel meer mensen dit probleem hebben.
Heb je nu niets aan, maar daarom heb ik dat dus uitgezet. Ik heb alleen in mijn reverse proxy regels een omleiding van http naar https, daar vind ik het wel een stuk nuttiger. Ik had trouwens ook een paar aflopende certificaten, net gechecked en zijn allemaal netjes automatisch verlengd, geen idee waarom dit bij jullie niet werkt?

• Videopac
Sp33dFr34k schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 23:17:
[...]

Heb je nu niets aan, maar daarom heb ik dat dus uitgezet. Ik heb alleen in mijn reverse proxy regels een omleiding van http naar https, daar vind ik het wel een stuk nuttiger. Ik had trouwens ook een paar aflopende certificaten, net gechecked en zijn allemaal netjes automatisch verlengd, geen idee waarom dit bij jullie niet werkt?
Het schijnt te maken te hebben met de meest recente update van DSM. Linkjes naar wat ik vond:

https://community.synolog...orum/1/post/127986?page=2
https://twitter.com/Cybersmog/status/1170262416770383872
https://mariushosting.com...rror_revoked_certificate/

Is mijn probleem nog op te lossen? Moet ik via ssh inloggen en dan gaan "slalommen" en veel/complexe commando's invoeren om zo het certificaat geforceerd te vernieuwen?
Edit: ik zit erin m.b.t. DS Finder op mijn ipad.
Edit 2: opgelost: nieuw certificaat aangevraagd en dat ingesteld als standaard certificaat.

Videopac wijzigde deze reactie 30-10-2019 00:01 (20%)

• Viper®
  • Niet online
Viper® schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 14:40:
[...]

TLER error recovery

purple 163 euro
blue 166 euro

Was nog even aan het kijken.
Vandaag is de laatste dag van de elektronica deals bij bol.com:
https://www.bol.com/nl/m/...1_CRS_elektronicaacties_2

Korting op opslag, dus ook de WD Elements. Wil er 5 halen van 10 TB, grote kans dat hierin gewoon white label WD zitten die het gewoon goed doen in een NAS.
Wil zelf RAID6 draaien, RAID5 wordt volgens mij te gevaarlijk icm 10 TB schijven. Grote kans op problemen bij een rebuild.
Maar met RAID6 wil je eigeniljk minimaal 5 schijven omdat je 2 parity disks hebt.
Dus een 5 of 6 bay model. Zocht eigenlijk de DS1019+ helaas hebben ze die niet bij bol zie ik. Liever ook geen ouder model zoals de 1515+.
Er is ook de 1618+ zie ik. Deze heeft nog een Atom C3538, de 1019+ een Celeron J3455.

WD RED's nu ook al in 14 TB :o
https://www.storagereview.com/node/7787

Viper® wijzigde deze reactie 30-10-2019 12:56 (4%)

Videopac schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 21:41:
[...]

Ik heb nu ook gedoe met Let's encript certificaten. Ik kom mijn NAS niet meer in. De melding is dat het certificaat ongeldig is / is ingetrokken. Hoe ben jij je NAS nog ingekomen?
Mijn bescheiden mening:

Het is gewoon veel verstandiger je Nas enkel te benaderen vanaf je Lan en dan is het gebruik van https niet zinvol.
Als je de Nas vanaf het internet wilt benaderen moet je gewoon een VPN gebruiken.

Het gebruik van https vanaf het internet geeft je nauwelijks meer security dan via http, beiden moet je gewoon niet doen.

• Videopac
Ben(V) schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 13:49:
[...]

Mijn bescheiden mening:

Het is gewoon veel verstandiger je Nas enkel te benaderen vanaf je Lan en dan is het gebruik van https niet zinvol.
Als je de Nas vanaf het internet wilt benaderen moet je gewoon een VPN gebruiken.

Het gebruik van https vanaf het internet geeft je nauwelijks meer security dan via http, beiden moet je gewoon niet doen.
Eens. Ik ben stap voor stap mijn netwerk aan het verbeteren. VPN installeren en gebruiken is de volgende stap. Ik moet me nog verdiepen hoe dat werkt. Ik heb nu i.i.g. een router die hardwarematige encriptie ondersteund.

Videopac wijzigde deze reactie 30-10-2019 13:53 (5%)

• renem
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 09:49
Ben(V) schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 13:49:
[...]

Mijn bescheiden mening:

Ik zou niet weten waarom je dat niet zou moeten doen. Als je weet waar je mee bezig bent Is er niets aan de hand. Mijn NAS is al 5 jaar bereikbaar vanaf het internet zonder enige filtering voor bepaalde landen en nog nooit een verdachte inlogpoging gezien.
Tja je moet lekker doen wat je zelf intelligent vind, hoop alleen niet dat anderen denken dat het slim is en ook gaan doen.

• Bertha781
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 13-01 00:18
Hallo allen,

Ik bezit een Synology DS211 icm met een 5 jaar oude Samsung Smart TV en een Google Chrome Cast 2.

Ik probeer .MKV bestanden te stream vanuit de NAS naar of naar de Chrome Cast of naar de TV.
Als ik dit via de telefoon naar de Chrome Cast doe middels Solid Explorer stotters het als een malle. Via DS Video word het bestand lang niet altijd ondersteunt (ook al is het een MKV bestand). Streamen vanaf de Synology wil ook niet, terwijl als ik het bestand op een USB stick zet en in de TV steek is er geen probleem.

Ik wil graag een goede oplossing voor het streamen van de Synology naar de TV. Hufter proof en niet te omslachtig. Als er een nieuwe NAS voor gekocht moet worden is dat geen probleem. Als het maar iets oplost.
Koop een mediaplayer.

Die sluit je via hdmi aan op je tv en die leest het videobestand van een share op je Nas over het netwerk ( kabel of wifi).
Nooit stotter, nauwelijks belasting voor je Nas en een nette afstandsbediening

• Bertha781
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 13-01 00:18
Ben(V) schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 20:57:
Koop een mediaplayer.

Die sluit je via hdmi aan op je tv en die leest het videobestand van een share op je Nas over het netwerk ( kabel of wifi).
Nooit stotter, nauwelijks belasting voor je Nas en een nette afstandsbediening
Klinkt aardig. Maat ooit één geprobeerd. Weet het merk niet meer maar altijd problemen met bestands types niet niet afspelen. Is een Raspberry hufter proof en middels een Android telefoon simpel aan te sturen. Vrouw lief moet niet te veel hoeven nadenken!

• MJV
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 08:34
Een Raspberry Pi met Kodi i.c.m. met een draadloos (Logitech K400) USB toetsenbordje (Android afstandbediening-app is er ook) heeft hier tijden probleemloos dienst gedaan.
Ik heb zelf een al 5 jaar oude mede8er die nog steeds bijna alles afspeelt.
Behalve dan natuurlijk 4K maar daar heb ik ook geen tv voor.

Een pi met kodi is een prima oplossing, maar er zijn ook vele andere kant en klare mogelijkheden zoals android of linux boxjes met kodi.

• Revaes
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 10-01 17:09
Ik heb een probleem, mijn DS215+ met daarin 2 4TB schijven in raid 1 (mirror) SHR. Afgelopen week is de nas vastgelopen (knipperende oranje led). Vervolgens beide schijven los geprobeerd, maar kon NAS niet meer via DSM (of netwerk) benaderen. Had het vermoeden dat disk1 kapot was, deze heeft vorige week 1x een IO error gegeven, dit is tevens de oudste schijf.

NAS wel te benaderen via nieuw IP en daarin had ik de optie DSM opnieuw te installeren, dit niet gedaan omdat de data dan verloren zou gaan.

Vandaag een nieuwe identieke 4TB schijf erin gezet en daarop DSM opnieuw geinstalleerd, vervolgens de oude disk 2 erbij gestopt. Nas start daarna op met waarschuwingstoon en melding dat de schijf beschadigd is. Er wordt een optie gegeven om deze te herstellen (niet repareren), dit lijkt een tijdje te duren maar heeft verder geen merkbaar effect gehad. Optie om repareren te kiezen via actie is greyed out.https://1drv.ms/u/s!AtD8Xla4WtZYn-MPtIfotY8-zywCMA?e=zaeUXv

Ik heb disk2 aan een Ubuntu pc gehangen en kan met enige moeite de bestanden allemaal lezen, deze schijf lijkt verder ook OK, SMART laat geen gekke dingen zien.

Graag zou ik via DSM alles herstellen en weer in een raid 1 config doorgaan, maar ik heb geen idee hoe dit moet, vooralsnog kan ik bij Synology geen goede handleiding vinden.

Iemand enig idee wat handig is nu?

ps, er is een offsite backup van de belangrijkste bestanden (niet alles)

Revaes wijzigde deze reactie 30-10-2019 22:19 (0%)
Reden: spelfout

• Viper®
  • Niet online
Revaes schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 22:18:
Ik heb een probleem, mijn DS215+ met daarin 2 4TB schijven in raid 1 (mirror) SHR. Afgelopen week is de nas vastgelopen (knipperende oranje led). Vervolgens beide schijven los geprobeerd, maar kon NAS niet meer via DSM (of netwerk) benaderen. Had het vermoeden dat disk1 kapot was, deze heeft vorige week 1x een IO error gegeven, dit is tevens de oudste schijf.

NAS wel te benaderen via nieuw IP en daarin had ik de optie DSM opnieuw te installeren, dit niet gedaan omdat de data dan verloren zou gaan.

Vandaag een nieuwe identieke 4TB schijf erin gezet en daarop DSM opnieuw geinstalleerd, vervolgens de oude disk 2 erbij gestopt. Nas start daarna op met waarschuwingstoon en melding dat de schijf beschadigd is. Er wordt een optie gegeven om deze te herstellen (niet repareren), dit lijkt een tijdje te duren maar heeft verder geen merkbaar effect gehad. Optie om repareren te kiezen via actie is greyed out.https://1drv.ms/u/s!AtD8Xla4WtZYn-MPtIfotY8-zywCMA?e=zaeUXv

Ik heb disk2 aan een Ubuntu pc gehangen en kan met enige moeite de bestanden allemaal lezen, deze schijf lijkt verder ook OK, SMART laat geen gekke dingen zien.

Graag zou ik via DSM alles herstellen en weer in een raid 1 config doorgaan, maar ik heb geen idee hoe dit moet, vooralsnog kan ik bij Synology geen goede handleiding vinden.

Iemand enig idee wat handig is nu?

ps, er is een offsite backup van de belangrijkste bestanden (niet alles)
Het lijkt erop dat je nu 2 losse volumes hebt en je nieuwe schijf niet gezien wordt als onderdeel van volume 2. Mogelijk moet je disk 1 aan het bestaande volume koppelen. Maar ik heb weinig ervaring met een nieuwe schijf met een DSM installatie waarbij de data op de andere schijf staat.
Dsm staat op elke schijf in een eigen partitie met elkaar in een mirror.
Je moet dus nooit alle disken eruit halen, want dan is er geen Dsm meer en enkel een bootloader die niets anders kan dan Dsm installeren op een aanwezige disk.

Dus stop de disk waarvan je denk dat hij nog goed is erin en kijk of Dsm wil opstarten
Is dat het geval dan een shtdiwn, nieuwe disk erbij en dan het volume herstellen.

Start Dsm niet op dan de sndere dusk oriberen.
Wil die ook niet opstarten, dan heb je pech, moets Dsm opnieuw., installeren.
Hopelijk(en waarschijnlijk) is het volume daarna nog aanwezig en kun je de nieuwe dus gewoon bijplaatsen.

Overigens staat dit alles prima beschreven in de knowledge base van Synology.

• BeSTRaaR
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 09:09
Bertha781 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 21:35:
[...]

Klinkt aardig. Maat ooit één geprobeerd. Weet het merk niet meer maar altijd problemen met bestands types niet niet afspelen. Is een Raspberry hufter proof en middels een Android telefoon simpel aan te sturen. Vrouw lief moet niet te veel hoeven nadenken!
Deze werkt perfect en bevalt mij zeer goed :)

• Revaes
Ben(V) schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 00:10:
Dsm staat op elke schijf in een eigen partitie met elkaar in een mirror.
Je moet dus nooit alle disken eruit halen, want dan is er geen Dsm meer en enkel een bootloader die niets anders kan dan Dsm installeren op een aanwezige disk.

Dus stop de disk waarvan je denk dat hij nog goed is erin en kijk of Dsm wil opstarten
Is dat het geval dan een shtdiwn, nieuwe disk erbij en dan het volume herstellen.
Dat was ook mijn eerste actie, beide originele disks los geprobeerd, dat werkte niet. In de knowlegde base stat beschreven dat indien de systeempartitie 'kapot' DSM opnieuw moet worden geinstalleerd op een nieuwe schijf waarna een herstel/reparatie uitgevoerd kan worden. Dat laatste werkt echter niet (optie is greyed out).

Ik heb ook maar een ticket aangemaakt voor technische ondersteuning.
Ik zou als eerste een backup van je data maken via dat ubuntu systeem.

Als beide schijven niet meer opstarten dan moet je gewoon een schijf erin stoppen en dan DSM er opnieuw opzetten.
Als het goed is dan blijft het volume gewoon bestaan en zie je dat na de DSM installatie gewoon weer terug.
Daarna de tweede schijf erbij en het SHR volume herstellen, zodat je weer een mirror hebt.

Werkt dat niet dan de andere schijf proberen.

Laten geen van beide na installatie van DSM het volume meer zien dan zijn beide schijven nu corrupt en kun je alleen opnieuw beginnen en de backup terug zetten.

Als dat het geval is, dan is dat waarschijnlijk gebeurd toen je de disken aan je ubuntu systeem hing, het is namelijk behoorlijk onwaarschijnlijk dat twee disken gelijktijdig defect raken.

Ben(V) wijzigde deze reactie 31-10-2019 13:18 (40%)

• Vitamine
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 17-01 15:27
Ben(V) schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 21:58:
Ik heb zelf een al 5 jaar oude mede8er die nog steeds bijna alles afspeelt.
Behalve dan natuurlijk 4K maar daar heb ik ook geen tv voor.

Een pi met kodi is een prima oplossing, maar er zijn ook vele andere kant en klare mogelijkheden zoals android of linux boxjes met kodi.
Hoe heb je de Mede8er ingesteld om alles van de NAS te pakken? Via NFS heb ik moeite om de verbinding te maken (Mede8er 500X2 + 218+).

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

• Chadi
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 02-01 00:17
Ik heb een 1618+ en wil het geheugen naar 2x16gb brengen of naar 2x8gb. Heeft iemand advies wat het beste heeft gewerkt bij hem of haar. Het moet DDR4 2400 zijn en bij 16GB per slot moet het geloof ik ECC zijn.
Vitamine schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:12:
[...]

Hoe heb je de Mede8er ingesteld om alles van de NAS te pakken? Via NFS heb ik moeite om de verbinding te maken (Mede8er 500X2 + 218+).
Gewoon smb gebruiken.
Als je het simpel wilt houden zet je in je Nas het guest account aan en geeft je de folders waar je de video's hebt staan rechten aan het guest account.
Op je mede8er hoef je dan niets meer in te stellen.

Wil je geen guest account gebruiken dan maak je op je Nas een account aan (biivoorbeeld mede8er) en geeft die de juiste rechten.
Op je mede8er dan ook dat account aanmaken en gebruiken.

Nfs is een waardeloos antiek protocol.

• Viper®
  • Niet online
Vitamine schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:12:
[...]

Ik heb mijn mibox via NFS gekoppeld. In het begin werkte dit ook niet, je moest wat instellen wat betreft rechten volgens mij.

• Revaes
Ben(V) schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 13:13:
Ik zou als eerste een backup van je data maken via dat ubuntu systeem.

Als beide schijven niet meer opstarten dan moet je gewoon een schijf erin stoppen en dan DSM er opnieuw opzetten.
Als het goed is dan blijft het volume gewoon bestaan en zie je dat na de DSM installatie gewoon weer terug.
Daarna de tweede schijf erbij en het SHR volume herstellen, zodat je weer een mirror hebt.

Werkt dat niet dan de andere schijf proberen.

Laten geen van beide na installatie van DSM het volume meer zien dan zijn beide schijven nu corrupt en kun je alleen opnieuw beginnen en de backup terug zetten.

Als dat het geval is, dan is dat waarschijnlijk gebeurd toen je de disken aan je ubuntu systeem hing, het is namelijk behoorlijk onwaarschijnlijk dat twee disken gelijktijdig defect raken.
Dank voor je antwoord. Optie via Ubuntu gister even kort bekeken, ik krijg echter bij iedere submap die ik wil overzetten de melding dat @eaDir niet geschreven kan worden en moet dan handmatig op skip drukken. Dit is helaas voor >3TB niet echt een optie. Ik wacht nog even de mogelijke support van Synology.
Chadi schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 15:56:
Ik heb een 1618+ en wil het geheugen naar 2x16gb brengen of naar 2x8gb. Heeft iemand advies wat het beste heeft gewerkt bij hem of haar. Het moet DDR4 2400 zijn en bij 16GB per slot moet het geloof ik ECC zijn.
Synology zegt dat het maximum 32GB is en wel in de vorm van 2x16GB.
Groter wordt niet gesupport en het is gewoon Non ECC.
Wel modules van 1,2V kopen.

Deze kun je bijvoorbeeld gebruiken.
https://eu.crucial.com/eu...rade-for/Synology/ds1618-

Revaes schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 16:27:
[...]

Dank voor je antwoord. Optie via Ubuntu gister even kort bekeken, ik krijg echter bij iedere submap die ik wil overzetten de melding dat @eaDir niet geschreven kan worden en moet dan handmatig op skip drukken. Dit is helaas voor >3TB niet echt een optie. Ik wacht nog even de mogelijke support van Synology.
Dat is een rechten kwestie op je ubuntu systeem.
Ik neem tenminste aan dat je de Nas disk leest en wegschrijft op een ubuntu disk.

Die @eaDir folders zijn readonly dus je moet de juiste rechten hebben om die te mogen aanmaken op je ubuntu disk.

• Chadi
Ben(V) schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 16:27:
[...]

Synology zegt dat het maximum 32GB is en wel in de vorm van 2x16GB.
Groter wordt niet gesupport en het is gewoon Non ECC.
Wel modules van 1,2V kopen.

Deze kun je bijvoorbeeld gebruiken.
https://eu.crucial.com/eu...rade-for/Synology/ds1618-
De 16 gb module die daar staat zijn ECC. Maar hebben ook een hogere kloksnelheid. Welke gebruik jij in je opstelling?

https://eu.crucial.com/eur/en/ds1618-/CT12529369

Chadi wijzigde deze reactie 31-10-2019 23:55 (5%)

• Revaes
Ben(V) schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 16:34:
[...]

Dat is een rechten kwestie op je ubuntu systeem.
Ik neem tenminste aan dat je de Nas disk leest en wegschrijft op een ubuntu disk.

Die @eaDir folders zijn readonly dus je moet de juiste rechten hebben om die te mogen aanmaken op je ubuntu disk.
Ik probeer ze weg te schijven naar de nieuwe NAS schijf aangezien ik niet genoeg ruimte vrij heb in mijn pc om dat als tussenstation kan fungeren. OP de NAS heb ik met het gebruikte smb account admin rechten, maar ik zal er nog eens naar kijken.
[quote]Chadi schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 23:52:
[...]

Lees dit eens:
https://www.reddit.com/r/...e_2x_crucial_8gb/e8f0xnr/

Synology geeft dit aan:

Ik denk dat je gelijk hebt en het beste dus ECC memory kunt kopen.
Hoger snelheid specs van het geheugen makt natuurlijk niets uit, alleen te laag is problematisch.

Revaes schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 09:18:
[...]

Ik probeer ze weg te schijven naar de nieuwe NAS schijf aangezien ik niet genoeg ruimte vrij heb in mijn pc om dat als tussenstation kan fungeren. OP de NAS heb ik met het gebruikte smb account admin rechten, maar ik zal er nog eens naar kijken.
Ik denk dat het niet gaat helpen.
@eadir zijn voor DSm systeem folders die je niet zelf kunt aanmaken.

Je kunt op je Ubuntu systeem natuurlijk wel het find commando gebruiken om alles te vinden en de @eadir te excluden en het resultaat pipe je dan naar het mv command.

• Chadi
Ben(V) schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 10:46:
[quote]Chadi schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 23:52:
[...]

Lees dit eens:

Synology geeft dit aan:

Ik denk dat je gelijk hebt en het beste dus ECC memory kunt kopen.
Hoger snelheid specs van het geheugen makt natuurlijk niets uit, alleen te laag is problematisch.
8gb modules hoeven geen ECC te hebben. 16 wel anders krijg je een foutmelding. Bedoel je dat?
Welke heb jij erin gepropt? Zit te twijfelen of 16 of 2x8
Normaal gesproken is 8Gb voor Linux al meer dan je ooit zult gebruiken, dus dan koop je geheugen dat nooit iets doet.
Alleen als je Vmm gebruikt en die ook actief gebruikt heeft het enig nut.

• maratropa
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
@Chadi Ik heb de 2GB in mijn 1517+ geupgrade naar 2x 8GB.

Synology zegt zelf ook ergens dat met dual channel je soms wel tot 10-20% extra snelheid kunt krijgen dus ik zou er zelf geen single channel in stoppen..

edit

Ik heb trouwens deze recent in een 1618+ gestopt (om naar dual channel 8 gb te gaan)
pricewatch: Crucial CT4G4SFS824A

en dit zit in mijn 1517+ (van 2gb naar 16)
pricewatch: Crucial CT2KIT102464BF160B

maratropa wijzigde deze reactie 01-11-2019 20:42 (46%)

specs

• Buffalo
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 07:22
Sinds vandaag n het bezit van een DS218+.

Ik ga hem vooral gebruiken voor file opslag, maar ook om films te streamen.

Voor het eerste heb ik wel een HDD op het oog. Maar maakt het voor het streamen nog uit welk type HDD ik gebruik? Of kan dit gewoon dezelfde zijn als die voor de file opslag?

Voor de file opslag ga ik denk ik voor een WD Red.

• jvanhambelgium
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 11:54
Buffalo schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 19:53:
Voor het eerste heb ik wel een HDD op het oog. Maar maakt het voor het streamen nog uit welk type HDD ik gebruik? Of kan dit gewoon dezelfde zijn als die voor de file opslag?
Waarom 2 verschillende disken ? Is het de bedoeling dat je er 2 schijven wil in steken die gewoon aparte volumes worden ? Of wil je vb 2 schijven erin stoppen en dan in "mirror" zetten wat data-protectie ?

Voor het streamen heb je geen speciale disk nodig. De goedkoopste en traagste HD kan perfect volgen om een filmpje aan te leveren.
Ga je natuurlijk met 15 mensen tegelijk 15 films bekijken moet je mischien niet meer de traagste en goedkoopste schijf nemen ;-)

• Chadi
Buffalo schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 19:53:
Sinds vandaag n het bezit van een DS218+.

Ik ga hem vooral gebruiken voor file opslag, maar ook om films te streamen.

Denk dat RED makkelijk het streamen kan leveren. Heb die hier ook al sinds tijden en ze voldoen aan mijn wensen. Soms streamen naar 3 devices via plex .

Over het geheugen .. ik heb op reddit een post gevonden van iemand die het getest heeft met 16GB modules. Ik ga voor 2x8. Ga welw at docker containers draaien en soms een VM maaar zal denk ik nooit de 32 altijd benutten.

Kingston ValueRAM 16GB 2400MHz DDR4 ECC CL17 SODIMM 2Rx8 Laptop Memory (KVR24SE17D8/16)
Kingston ValueRAM 16GB 2133MHz DDR4 ECC CL15 SODIMM 2Rx8 (Notebook Memory) KVR21SE15D8/16
Crucial DDR4 16GB SODIMM 260-pin 2400Mhz CL17 1.2V unbuffered ECC - model # unknown
M474A2K43BB1-CPBQ 16GB, DDR4, 260 Pin DIMM, SO DIMM ECC, 2133MHz, PC4-2133P-P, 1,2 volt - model # unknown

• Buffalo
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 07:22
jvanhambelgium schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 09:04:
[...]

Waarom 2 verschillende disken ? Is het de bedoeling dat je er 2 schijven wil in steken die gewoon aparte volumes worden ? Of wil je vb 2 schijven erin stoppen en dan in "mirror" zetten wat data-protectie ?

Voor het streamen heb je geen speciale disk nodig. De goedkoopste en traagste HD kan perfect volgen om een filmpje aan te leveren.
Ga je natuurlijk met 15 mensen tegelijk 15 films bekijken moet je mischien niet meer de traagste en goedkoopste schijf nemen ;-)
Ik ga geen mirror doen. Mijn oude Ds211 gaat dienen als backup nas. Deze komt bij mijn ouders te staan.

Uiteindelijk zullen het ook 4k films worden. Voorlopig stop ik er 1x 2 of 3tb in.
Nu heb ik ook nog 1x 2tb, waarvan maar 20% vol is :+

En streamen zal hooguit naar 2 devices tegelijk zijn.

• jvanhambelgium
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 11:54
Chadi schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 10:27:
[...]
Over het geheugen .. ik heb op reddit een post gevonden van iemand die het getest heeft met 16GB modules. Ik ga voor 2x8. Ga welw at docker containers draaien en soms een VM maaar zal denk ik nooit de 32 altijd benutten.
Deze Intel Celeron J3355 (en ook de J3455 in vb DS918+) kan maar 8GB addresseren !!!
Probleem is dat de Synology BIOS de DIMM-informatie van de geheugen gaat uitlezen (uit de SPD) van elke module en vervolgens een sommetje maakt en het totaal weergeeft.

• Chadi
jvanhambelgium schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 14:06:
[...]

Deze Intel Celeron J3355 (en ook de J3455 in vb DS918+) kan maar 8GB addresseren !!!
Probleem is dat de Synology BIOS de DIMM-informatie van de geheugen gaat uitlezen (uit de SPD) van elke module en vervolgens een sommetje maakt en het totaal weergeeft.
Oh dat wist ik niet. Heb gelukkig en 1618+

• Videopac
Nu ik mijn back-up gebeuren zo goed als op orde heb kan mijn DS211 met hdd's en al de deur uit. Alleen: hoe verwijder ik op een goede manier alle data van de schijven? Ik heb geen desktop waar ik de schijven in kan hangen om het van daar uit te regelen.

• KRGT
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

Videopac schreef op zondag 3 november 2019 @ 10:21:
Nu ik mijn back-up gebeuren zo goed als op orde heb kan mijn DS211 met hdd's en al de deur uit. Alleen: hoe verwijder ik op een goede manier alle data van de schijven? Ik heb geen desktop waar ik de schijven in kan hangen om het van daar uit te regelen.
https://www.synology.com/...p/DSM/StorageManager/disk
Een Secure Erase uitvoeren*:
Ga naar het tabblad HDD/SSD.
Selecteer een schijf en klik op Actie > Secure Erase.
Weet alleen niet of die optie er op zit

* Uitsluitend beschikbaar op specifieke modellen.

KRGT wijzigde deze reactie 03-11-2019 10:44 (19%)

Pagina: 1 ... 54 ... 59 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True