***UPDATE***
De oplossing is gevonden, alle data is terug. Hierbij een update voor als iemand anders tegen hetzelfde probleem aanloopt.
Na een ticket bij Synology, was het advies alle schijven te verwijderen uit de NAS. Voor de zekerheid heb ik alle schijven gecloond, ik had gelukkig voldoende reserveschijven liggen. Vervolgens moest ik een verse schijf plaatsen in bay 1, en daarop DSM nieuw installeren - zónder meteen ook een nieuw volume aan te maken. Na installatie mocht ik de NAS afsluiten, en in bay 2, 3 en 4 de originele schijven terugplaatsen. De originele schijf in bay 1 werd dus niet teruggeplaatst, hier bleef de verse schijf met nieuwe DSM installatie (zónder direct aangemaakt nieuw volume).
En voila: de NAS startte op met mijn oude data als degraded volume. Hierna heb ik meteen al mijn data weggekopieerd, waarna ik kon starten aan weer een nieuwe verse DSM, ditmaal mét aanmaken van een nieuw volume.
Wat was het probleem? De partitie waar DSM op staat was corrupt geraakt. Met de NAS zelf, én met de datapartities zelf was niks mis. Je kunt dan inderdaad DSM op een verse schijf installeren (opletten dat je niet meteen ook een nieuw volume aanmaakt: 1 vinkje unchecken).
Gek genoeg heb ik dit al eerder geprobeerd (alhoewle niet in bay 1), en heb ik gemeld dat de NAS hetzelfde gedrag vertoonde. Dat klopte: er waren beeps en gele knipperende lampjes. Waar ik alleen geen rekening mee had gehouden, was dat ondanks deze waarschuwingssignalen de NAS mogelijk wél bereikbaar was. Dit gedrag is mogelijk precies gelijk in het geval van corrupte DSM-partitie en degraded volume. Mogelijk was door de beep en de gele knipperende lampjes bij mij de aanname dat ik niet zou kunnen inloggen.
Wat het ook was, alles is opgelost en mijn data is terug. Bedankt voor het meedenken!
/***UPDATE***Ben(V) schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 10:10:
[...]
Maar wat je gedaan hebt is een willekeurige disk vervangen en toen DSM geinstalleerd.
Daardoor heb je dus eigenlijk een disk vervangen die niet de corrupte disk was en aangezien je configuratie maar beschermt is tegen uitval van een disk ben je al je data kwijt.
Nogmaals bedankt. Ik denk dat het allemaal meevalt. De schijven zijn, gok ik, nog steeds zoals ze waren.
Het installeren van DSM op een enkele schijf die geen deel was van volume1, werkte. De NAS startte weer vers op en kon weer gevonden worden.
De drie sleuven daaronder vervolgens weer bevolken met de oorspronkelijke set (waarvan de oorspronkelijke bovenste disk nu vervangen is door de verse), werkte niet. De NAS vertoonde weer het gedrag zoals met de vier schijven van volume1: oranje knipperend status LED, en onvindbaar voor Synology Assistent.
Vervolgens de drie volume1-schijven verwijderen, en de NAS startte weer prima op zoals het hoort - zij het met een schijf die geen deel uitmaakte van het oorspronkelijke volume1.
Wat zou ik kunnen doen, ervan uitgaande dat alle data er nog is? Ik ben intussen aan het klonen geslagen, en ik verwacht binnen enkele dagen een set van vier schijven te hebben waar ik mee durf te experimenteren.
Nogmaals dank.
[
Voor 40% gewijzigd door
Anand op 17-05-2020 23:01
. Reden: Oplossing gevonden ]