Ik heb 28 TB aan data, meest (90%) tvseries en films met Plex. Aanbevolen ssd cache is 227GB :-)DukeBox schreef op woensdag 25 september 2019 @ 15:40:
[...]
Na installatie heeft het ook niet zoveel nut om de tool te draaien. Deze kijkt naar de 'file access' om de 'hot data' te bepalen. Als deze nog maar een paar dagen in gebruik is alles naar verhouding 'hot'.
Ja zoiets geeft hij bij mij normaal ook aan.wvkreg schreef op woensdag 25 september 2019 @ 15:59:
[...]
Ik heb 28 TB aan data, meest (90%) tvseries en films met Plex. Aanbevolen ssd cache is 227GB :-)
Recentelijk een verse installatie gedaan en van DSM 6.0 naar 6.2 gegaan plus een sloot extra storage, vandaar dat 'ie denkt dat alles hot is haha.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Overigens is een read only cache ook vrij nutteloos als je je synology regelmatig restart aangezien deze niet persistent is.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Beste mensen, ik heb al e.e.a. gezocht, maar ik kom eerlijk gezegd steeds op "verkeerde" topics uit, waar mensen te weinig mappen zien...
Mijn probleem is namelijk dat als ik de NAS benader via de (Samsung) TV, er heul veul mappen worden getoond van series die ik ooit gedownload heb, maar inmiddels al lang verwijderd heb van de NAS. Toch toont ie de mappen, ik kan ze ook openen en dan zie ik wat er in staat(stond), maar krijg uiteraard een foutmelding zodra ik het wil openen.
Het "vernieuwen" via het menu werkt natuurlijk niet.
Als ik de DS apps of de webbased interface gebruik, heb ik dit probleem niet en zie ik alleen wat er daadwerkelijk op de NAS staat.
Iemand bekend met dit probleem en wellicht een oplossing?
Mijn probleem is namelijk dat als ik de NAS benader via de (Samsung) TV, er heul veul mappen worden getoond van series die ik ooit gedownload heb, maar inmiddels al lang verwijderd heb van de NAS. Toch toont ie de mappen, ik kan ze ook openen en dan zie ik wat er in staat(stond), maar krijg uiteraard een foutmelding zodra ik het wil openen.
Als ik de DS apps of de webbased interface gebruik, heb ik dit probleem niet en zie ik alleen wat er daadwerkelijk op de NAS staat.

Via welk protocol is de TV verbonden met de NAS? Gebruik je daarvoor toevallig een SMB (Samba) gedeelde schijf bedoeld voor Windows? Wellicht dat de TV de functionaliteit voor offline bestanden gebruikt maar dat TV en NAS er onderling niet uitkomen dat bepaalde mappen ondertussen niet mee bestaan. De offline bestanden functionaliteit is handig in bedrijfsnetwerken waar gebruikers op laptops regelmatig buiten de deur zijn en toch met hun bestanden moeten kunnen werken. In een opstelling waar de TV en NAS altijd met elkaar verbonden zijn levert dit offline gebruik van bestanden heen voordelen op. Wellicht kun je er in de configuratie van de TV iets over vinden.metallicattim schreef op donderdag 26 september 2019 @ 20:24:
Beste mensen, ik heb al e.e.a. gezocht, maar ik kom eerlijk gezegd steeds op "verkeerde" topics uit, waar mensen te weinig mappen zien...
Het kan ook zijn dat de TV de interne boekhouding gewoon niet helemaal op orde heeft en dat dit verder niets te maken heeft met het offline bestanden verhaal.
Ik zie wel dat SMB-service ingeschakeld is:

Gek genoeg merk ik nu dat sommige mappen als ik ze verwijder of verplaats wél verdwijnen na een refresh en sommige ook weer niet! Hetzij nieuwe/recente mappen, maar ook mappen die er al langer staan.
Het lijkt willekeur te zijn 
Je ziet rechtsonder de daadwerkelijke inhoud en wat de TV denkt dat er staat, check de scrollbar om een idee te krijgen hoeveel mappen er ondertussen worden getoond....

Gek genoeg merk ik nu dat sommige mappen als ik ze verwijder of verplaats wél verdwijnen na een refresh en sommige ook weer niet! Hetzij nieuwe/recente mappen, maar ook mappen die er al langer staan.

Je ziet rechtsonder de daadwerkelijke inhoud en wat de TV denkt dat er staat, check de scrollbar om een idee te krijgen hoeveel mappen er ondertussen worden getoond....

Ik zit nou al een tijdje met het volgende probleem: Bij intensief gebruik althans voor de nas zijn doen. Is deze erg traag. Waar merk je dit aan? Constant buffering plex(ondanks lage resolutie etc) downloaden gaat constant piek dal piek dal.
Bufferen is dan wel weer alleen op mijn tv: en bijvoorbeeld niet op mijn telefoon.
Informatie televisie:
oled65c7v-z
plex 2.1.3
alles up to date.
Statische informatie:
Dit gebeurt er dus op het moment dat ik iets download via sab nzb:
https://cl.ly/a8292673f0a0
Gegevens nas:
DS916+
4 schijven in raid met meestal nog zown 1-2 TB over aan opslag ruimte van de totaal: 12 tb ish
Versie plex: 1.16.5.1552 met plex pass
Sabnzb: 2.3.9 [03c10dc]
Alles is bekabeld aangesloten op een gigabit switch. Wie kan mij het zetje in de goede richting geven?
Wat heb ik zelf getest:
Plex:
Ander toestel(daar werkt het wel op)
Andere plex versie server
andere serie/film Verschilt te erg om daar een verband in te zien.
Sabnzb
Controlle voor cpu en disk en netwerk zie screenshot
https://cl.ly/b696299a258b
En direct unpacking staat uit
Alvast bedankt! En mocht het in de verkeerde deel staan schop me gerust naar de goede kant.
Bufferen is dan wel weer alleen op mijn tv: en bijvoorbeeld niet op mijn telefoon.
Informatie televisie:
oled65c7v-z
plex 2.1.3
alles up to date.
Statische informatie:
Dit gebeurt er dus op het moment dat ik iets download via sab nzb:
https://cl.ly/a8292673f0a0
Gegevens nas:
DS916+
4 schijven in raid met meestal nog zown 1-2 TB over aan opslag ruimte van de totaal: 12 tb ish
Versie plex: 1.16.5.1552 met plex pass
Sabnzb: 2.3.9 [03c10dc]
Alles is bekabeld aangesloten op een gigabit switch. Wie kan mij het zetje in de goede richting geven?
Wat heb ik zelf getest:
Plex:
Ander toestel(daar werkt het wel op)
Andere plex versie server
andere serie/film Verschilt te erg om daar een verband in te zien.
Sabnzb
Controlle voor cpu en disk en netwerk zie screenshot
https://cl.ly/b696299a258b
Alvast bedankt! En mocht het in de verkeerde deel staan schop me gerust naar de goede kant.
How are you doing?
Ik stream zelf via de ingebouwde media player van een LG (C8) TV, en merkte dat als ik zoiets had de oplossing was om de TV even van de stroom te halen (dus de stekker er even kort uit) en daarna waren alle files 1:1 zoals in DSM.metallicattim schreef op donderdag 26 september 2019 @ 22:01:
Ik zie wel dat SMB-service ingeschakeld is:
[Afbeelding]
![]()
Het lijkt willekeur te zijn
[Afbeelding]
Wat je anders nog kunt proberen is bij Control Panel --> Indexing Server --> knopje Re-index.
Mocht dit werken dan zou je dit als een dagelijks scriptje kunnen runnen. Zie hier een voorbeeld.
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Misschien je Article cache omhoog zetten? (op 500MB ofzo)stftweaker schreef op donderdag 26 september 2019 @ 22:47:
Ik zit nou al een tijdje met het volgende probleem: Bij intensief gebruik althans voor de nas zijn doen. Is deze erg traag. Waar merk je dit aan? Constant buffering plex(ondanks lage resolutie etc) downloaden gaat constant piek dal piek dal.
Sabnzb
Dit zorgt wel voor meer load per keer, maar geeft misschien wat meer ademruimte voor je TV om te bufferen.
*Het kan ook wel eens andersom zijn; dat je TV maar x seconden video buffert, en je telefoon een stuk meer, waardoor die eerste mogelijk net niet genoeg tijd heeft om je 'downloadburst te overleven'.
Wat zijn je downloadsnelheden? Je zou kunnen overwegen om deze te verlagen op 'streamtijden' (kan vast wel met een schedule), om zo op die tijden de HDD load wat te ontzien.
Je NAS zou het volgens mij allemaal makkelijk aan moeten kunnen dus het is vast wel werkend te krijgen...
Je zou als test ook nog met NzbGet i.p.v. Sabnzbd kunnen testen.
[ Voor 22% gewijzigd door SmiGueL op 27-09-2019 01:17 ]
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Helaas ben ik op dit moment afhankelijk van sabnzb omdat alles er mee samenwerkt.SmiGueL schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 01:09:
[...]
Misschien je Article cache omhoog zetten? (op 500MB ofzo)
Dit zorgt wel voor meer load per keer, maar geeft misschien wat meer ademruimte voor je TV om te bufferen.
Article cache staat op 1G
*Het kan ook wel eens andersom zijn; dat je TV maar x seconden video buffert, en je telefoon een stuk meer, waardoor die eerste mogelijk net niet genoeg tijd heeft om je 'downloadburst te overleven'.
Het niet alleen in het begin maar ook tijdens het kijken blijft deze eindeloos bufferen grr
Wat zijn je downloadsnelheden? Je zou kunnen overwegen om deze te verlagen op 'streamtijden' (kan vast wel met een schedule), om zo op die tijden de HDD load wat te ontzien.
295/40
Je NAS zou het volgens mij allemaal makkelijk aan moeten kunnen dus het is vast wel werkend te krijgen...
Je zou als test ook nog met NzbGet i.p.v. Sabnzbd kunnen testen.
How are you doing?
Thx man! Ik ben nu op werk, maar ga het straks eens proberen, zal nog wel terugkoppelenSmiGueL schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 01:00:
[...]
Ik stream zelf via de ingebouwde media player van een LG (C8) TV, en merkte dat als ik zoiets had de oplossing was om de TV even van de stroom te halen (dus de stekker er even kort uit) en daarna waren alles files 1:1 zoals in DSM.
Wat je anders nog kunt proberen is bij Control Panel --> Indexing Server --> knopje Re-index.
Mocht dit werken dan zou je dit als een dagelijks scriptje kunnen runnen. Zie hier een voorbeeld.
De iPhone & iPad app DS get is al een tijdje niet meer beschikbaar in de App Store. Wat gebruiken jullie als alternatief om voor "download station" ?
[ Voor 4% gewijzigd door Spam op 27-09-2019 15:08 ]
We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !
Zit er toevallig vandaag mee te stoeien. Maar krijg hem niet aan de praat. vanaf elke pc binnen het netwerk gaat het goed. Wil ik hem op een mobiel apparaat instellen dan lukt het niet. Niet op een Android apparaat maar ook niet op een SailfishX apparaat.AleSyS schreef op woensdag 25 september 2019 @ 13:31:
Is het iemand gelukt om de Calender (caldav) aan te praat te krijgen via iOS et macOS
Ik heb de app geinstalleerd op mjn NAS 918+.
Als het adres copier (IP of quickconnect) krijg de melding dat het niet mogelijk om de gegevens te verifieren
Vanaf een PC van buitenaf lukt het overigens ook niet maar dat is van latere zorg.
In de Synology staat de firewall goed, maar geen resultaat.
Heb zelfs Pi-hole uitgeschakeld maar daar zit het ook niet in.
Als ik de logs nakijk op de telefoon lijkt hij verbinding te maken en geen errors te geven, maar synchroniseren doet hij niet....
[ Voor 37% gewijzigd door Bongoarnhem op 29-09-2019 00:27 ]
@AleSyS en @Bongoarnhem, met Calender zelf heb ik geen ervaring, maar NextCloud biedt dezelfde functionaliteit. Voor mij was de reden om NextCloud te gebruiken dat deze app wel een export mogelijkheid biedt en Calender (destijds) niet.
@Spam, als je een app eenmaal hebt gekocht, blijft hij onder het kopje Aankopen zichtbaar, ondanks dat de app niet actief aangeboden wordt.
@Spam, als je een app eenmaal hebt gekocht, blijft hij onder het kopje Aankopen zichtbaar, ondanks dat de app niet actief aangeboden wordt.
Ik heb het nu via LAN helemaal goed werkend, allen het werkend krijgen van buitenaf is lastiger dan ik gewend ben.Opi schreef op maandag 30 september 2019 @ 10:53:
@AleSyS en @Bongoarnhem, met Calender zelf heb ik geen ervaring, maar NextCloud biedt dezelfde functionaliteit. Voor mij was de reden om NextCloud te gebruiken dat deze app wel een export mogelijkheid biedt en Calender (destijds) niet.
Ik wordt verward door de settings die in het configuratiescherm staan.
Onder configscherm>infocenter>services staat een andere poort dan onder configscherm>toepassingsportaal>toepassing.
Nu heb ik om het uit te sluiten ze allemaal toegevoegd aan mn router met doorverwijzing.
Helaas geen resultaat, ik ben er nog niet aan toegekomen om de logs eruit te halen om het te debuggen.
Maar kan iemand me het verschil tussen die poorten uitleggen, die tussen die van het services scherm en die van het toepassingsportaal scherm??
Iemand tips wat ik mbt een certificaat het beste kan doen?
Momenteel gebruik ik Let's Encrypt, maar daar heb ik dus eens in de zoveel tijd werk aan. Het mag best wat geld kosten, als het maar ontzorgt.
Momenteel gebruik ik Let's Encrypt, maar daar heb ik dus eens in de zoveel tijd werk aan. Het mag best wat geld kosten, als het maar ontzorgt.
|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
@pven Wat heb je er dan voor werk aan? Ik hoef niks te doen voor mijn Let's Encrypt certificaten
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Hoe bedoel je dat je eens in de zoveel tijd werk hebt aan het Let's Encrypt certificaat? Die kun je toch automatisch iedere 60 dagen door het systeem laten vernieuwen?pven schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:08:
Iemand tips wat ik mbt een certificaat het beste kan doen?
@kraats @FrankHe Als je poort 80 of 443 open laat staan, dan kan het automatisch. Maar ik wil die poort niet open laten.
optie is om te kijken naar een wildcard certificaat vanuit Let's encrypt.pven schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 14:29:
@kraats @FrankHe Als je poort 80 of 443 open laat staan, dan kan het automatisch. Maar ik wil die poort niet open laten.
Nadeel is, dat je dit op domain niveau met een TXT record moet regelen.
Ik ben nu bezig met het uitzoeken hiervan in een docker van adferrand icm met TransIP https://hub.docker.com/r/adferrand/letsencrypt-dns
heb je geen domain, waarbij je (automatisch) een txt record kunt aanmaken, ben je aangewezen op CA's (zoals comodo etc)
Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work
Voor zover ik het heb begrepen is dat alleen nodig als je een eigen domeinnaam gebruikt. Gebruik je de DDNS of quickconnect dan zou dat niet nodig hoeven zijn.pven schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 14:29:
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Ik zie ook dat ik een certificatie van Let's Encrypt heb, en ik heb daar nooit echt iets actiefs voor hoeven doen om te verlengen inderdaad.FrankHe schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 12:08:
[...]
Hoe bedoel je dat je eens in de zoveel tijd werk hebt aan het Let's Encrypt certificaat? Die kun je toch automatisch iedere 60 dagen door het systeem laten vernieuwen?
Yep, geen poort 443 of 80 open naar de syno, maar wel DDNS van Synology zelf ingebruik.kraats schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 15:33:
[...]
Voor zover ik het heb begrepen is dat alleen nodig als je een eigen domeinnaam gebruikt. Gebruik je de DDNS of quickconnect dan zou dat niet nodig hoeven zijn.
[ Voor 30% gewijzigd door Gunner op 03-10-2019 15:41 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Ik gebruik inderdaad een eigen domein.kraats schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 15:33:
[...]
Voor zover ik het heb begrepen is dat alleen nodig als je een eigen domeinnaam gebruikt. Gebruik je de DDNS of quickconnect dan zou dat niet nodig hoeven zijn.
Maak zelf ook gebruik van een (Synology) DDNS en kan zonder poorten te openen het Let's Encrypt certificaat vernieuwen
Firewall? Mijn Let's Encrypt vernieuwde ook niet meer, omdat ik al het verkeer van US IP-adressen blokkeerde. Had ik even niet bij stil gestaan.
Ik heb sinds enkele jaren een 216+II NAS met oorspronkelijk 2x WD RED 2tb schijven in RAID 1. Nadat ik al maanden tegen bijna volle schijven zit aan te kijken heb ik dit weekend besloten uit te breiden naar 2x WD Red 4tb schijven. Ik heb de instructies gevolgd en de volumes om de beurt hersteld. Alles werkt naar behoren en het systeem is gezond. Nu zou automatisch ook de totale capaciteit naar de nieuwe grootte dienen aan te passen, echter gebeurt dit niet. Ik kan ook niet handmatig de capaciteit aanpassen (toegewezen grootte wijzigen onder configureren volume is greyed out).
Ik heb opnieuw opgestart en de data gescrubbed (las dat wel eens kon helpen). Wat zie ik over het hoofd? Alvast bedankt!
Ik heb opnieuw opgestart en de data gescrubbed (las dat wel eens kon helpen). Wat zie ik over het hoofd? Alvast bedankt!
Nee, dat is het ook niet. Ik krijg het niet makkelijk opgelost vrees ik.MJV schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 17:55:
Firewall? Mijn Let's Encrypt vernieuwde ook niet meer, omdat ik al het verkeer van US IP-adressen blokkeerde. Had ik even niet bij stil gestaan.
Volgens de logging zijn het simpele time-outs. Dus er komt geen response op de toegewezen poorten. Snap niet wat ik fout doe. Heb zelfs tijdelijk een dmz naar de syno ingesteld maar zelfs dat hielp niet.Bongoarnhem schreef op maandag 30 september 2019 @ 21:53:
[...]
Ik heb het nu via LAN helemaal goed werkend, allen het werkend krijgen van buitenaf is lastiger dan ik gewend ben.
Ik wordt verward door de settings die in het configuratiescherm staan.
Onder configscherm>infocenter>services staat een andere poort dan onder configscherm>toepassingsportaal>toepassing.
Nu heb ik om het uit te sluiten ze allemaal toegevoegd aan mn router met doorverwijzing.
Helaas geen resultaat, ik ben er nog niet aan toegekomen om de logs eruit te halen om het te debuggen.
Maar kan iemand me het verschil tussen die poorten uitleggen, die tussen die van het services scherm en die van het toepassingsportaal scherm??
Ben even door mn opties heen.
Ik heb een probleem waar ik niet uitkom. Ik probeer mijn NAS te mappen als schijf op mijn nieuwe PC via dat synology programmaatje waar je kan zien of zich een Synology NAS in je netwerk bevind. Deze vind de NAS prima. Als ik echter de NAS wil mappen naar bv Z: schijf moet ik inloggen als admin met een password en krijg ik een error.
Als ik de NAS rechtstreeks benader via 192.168.1.12 (IP adres schijf) en dan inlog met password kom in normaal in het menu van Synolgy en kan ik alle instellingen veranderen. Gebruik ik hetzelfde WW om te mappen krijg ik een error.
Iemand een oplossing hiervoor? Zou graag weer mijn NAS willen benaderen vanuit windows.
Als ik de NAS rechtstreeks benader via 192.168.1.12 (IP adres schijf) en dan inlog met password kom in normaal in het menu van Synolgy en kan ik alle instellingen veranderen. Gebruik ik hetzelfde WW om te mappen krijg ik een error.
Iemand een oplossing hiervoor? Zou graag weer mijn NAS willen benaderen vanuit windows.
@magdatt
Wat bedoel je met het menu van Synology? De webpagina (DSM)?
Heb je wel file services (SMB) aan staan?
Wat bedoel je met het menu van Synology? De webpagina (DSM)?
Heb je wel file services (SMB) aan staan?
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Pietje63, ik zit nu op mijn werk en kan niet zien om te kijken dat ik zie wat jij bedoelt.
Alles staat aan, want op de twee andere PC's in het netwerk werkt alles gewoon naar behoren en doe ik exact hetzelfde.
Alles staat aan, want op de twee andere PC's in het netwerk werkt alles gewoon naar behoren en doe ik exact hetzelfde.

[ Voor 6% gewijzigd door magdatt op 07-10-2019 13:43 ]
@magdatt en als je een andere letter gebruikt ipv Z? Misschien Z in het verleden gebruikt en is het nog niet vrij gegeven.
Ik teken nergens meer voor
Ik ga dit proberen. Dank alvast voor suggestie
Hallo,
Wanneer brengt Synology eigenlijk nieuwe NAS toestellen uit?
Ik ben sterk aan het overwegen om een DS418play te kopen. Als er echter binnenkort een DS420play uitkomt wil ik wel even wachten.
Ik ben voornamelijk de enige gebruiker van de huidige NAS DS115j.
Als ik het veel gebruik voelt dat ding wel traag aan.
Nu wil ik ook mijn media op de NAS plaatsen en naar TV streamen, dus de 418j en 418 lijken me te traag.
918+ lijkt me dan weer overkill voor 1 persoon, vandaar dus de keuze voor DS418play.
Ik zou beginnen met 2 schijven in RHS en dan langzaam uitbreiden wanneer nodig.
RAID 5 lijkt me niet echt voordelen te geven.
Ik neem aan dat het niet mogelijk is om de NAS te beginnen op te bouwen met de 8TB schijf die ik reeds heb zonder dat ik de data daarop verlies?
Ik ben sterk aan het overwegen om een DS418play te kopen. Als er echter binnenkort een DS420play uitkomt wil ik wel even wachten.
Nu wil ik ook mijn media op de NAS plaatsen en naar TV streamen, dus de 418j en 418 lijken me te traag.
918+ lijkt me dan weer overkill voor 1 persoon, vandaar dus de keuze voor DS418play.
Ik neem aan dat het niet mogelijk is om de NAS te beginnen op te bouwen met de 8TB schijf die ik reeds heb zonder dat ik de data daarop verlies?
Meestal rond deze tijd. De 120j en 420j zijn al wel aangekondigd, maar de rest van de lineup zal binnenkort ook wel volgen. Wanneer ze dan beschikbaar zijn is even afwachten, maar reken op begin volgend jaar (of misschien half december als je geluk hebt)Chris_147 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 09:49:
Hallo,
Vanuit de link die je quote, begin ik me nu wel zorgen te maken over de kwaliteitsproblemen in de Apollo Lake CPU's: nieuws: Intel reviseert bepaalde Apollo Lake-cpu's vanwege kwaliteitsproblemengwystyl schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 11:23:
[...]
Meestal rond deze tijd. De 120j en 420j zijn al wel aangekondigd, maar de rest van de lineup zal binnenkort ook wel volgen. Wanneer ze dan beschikbaar zijn is even afwachten, maar reken op begin volgend jaar (of misschien half december als je geluk hebt)
Wel verwarrend: de Synology spec sheet zegt J3355 (link), zonder E (revisie)
Alternate website zegt J3455 (link)
Dual Core vs Quad Core en 1,5GHz vs 2,0GHz.
Foutje bij Alternate?
onlangs bij klant 2 DS1019+ nasjes neergezet, moeten we nu bang zijn dat deze toch niet goed zijn.. ?
Is mij even onduidelijk, wel of geen fw update kan dit probleem oplossen... ?
Ik lees veel verschillende verhalen..
Dit alles n.a.v dit artikel :
nieuws: Intel reviseert bepaalde Apollo Lake-cpu's vanwege kwaliteitsproblemen
Is mij even onduidelijk, wel of geen fw update kan dit probleem oplossen... ?
Ik lees veel verschillende verhalen..
Dit alles n.a.v dit artikel :
nieuws: Intel reviseert bepaalde Apollo Lake-cpu's vanwege kwaliteitsproblemen
Dual core in de DS418Play (en DS218+), quad core in de DS918+.Chris_147 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 12:10:
[...]
Vanuit de link die je quote, begin ik me nu wel zorgen te maken over de kwaliteitsproblemen in de Apollo Lake CPU's: nieuws: Intel reviseert bepaalde Apollo Lake-cpu's vanwege kwaliteitsproblemen
Wel verwarrend: de Synology spec sheet zegt J3355 (link), zonder E (revisie)
Alternate website zegt J3455 (link)
Dual Core vs Quad Core en 1,5GHz vs 2,0GHz.
Foutje bij Alternate?
Volgens synology zouden hun toestellen niet beïnvloed zijn door de problemen, gezien dit schijnt af te hangen van hoe de CPU aangesloten wordt: https://community.synology.com/enu/forum/1/post/128521
Help!
Heb een DS216+ met 2 keer 4TB WD Red
SHR dus eigenlijk mirror
Schijf 1 gaf af en toe i/o errors maar geen bescahdigde sectoren. 2e gaf beschadigde sectoren. en deze melding:
Schijf 2 op DS216+ begint te falen
Ik 2 keer 8 TB besteld.
De schijf 2 die de fout gaf eruit getrokken en die 8TB erin.
Gaf me toen de optie herstellen
Ik gedaan maar na een tijdje:
Volume 1 vastgelopen
System failed to repair [Storage Pool 1] with disk [Drive 2].
Systeempartitie (Root) op RAYMANKAPEENS is beschadigd [1/2]
Heb een DS216+ met 2 keer 4TB WD Red
SHR dus eigenlijk mirror
Schijf 1 gaf af en toe i/o errors maar geen bescahdigde sectoren. 2e gaf beschadigde sectoren. en deze melding:
Schijf 2 op DS216+ begint te falen
Ik 2 keer 8 TB besteld.
De schijf 2 die de fout gaf eruit getrokken en die 8TB erin.
Gaf me toen de optie herstellen
Ik gedaan maar na een tijdje:
Volume 1 vastgelopen
System failed to repair [Storage Pool 1] with disk [Drive 2].
Systeempartitie (Root) op RAYMANKAPEENS is beschadigd [1/2]
Zo dat is pech.
Wat nou als je de NAS uit zet en dan de originele schijf 2 (die met de beschadigde sectoren) erin doet samen met de overgebleven nieuwe. Dan zou denk ik de nieuwe schijf gewoon in gebruik genomen moeten worden met behoud van data.
Iemand een beter idee?
Wat nou als je de NAS uit zet en dan de originele schijf 2 (die met de beschadigde sectoren) erin doet samen met de overgebleven nieuwe. Dan zou denk ik de nieuwe schijf gewoon in gebruik genomen moeten worden met behoud van data.
Iemand een beter idee?
Vmu
Leuk tipje die echt hielp en waar ik met de DS916 ook wel eens last van had, nu niet meer:
YouTube: Synology DiskStation Vibration Noise - EASY $5 FIX!
Ik heb precies hetzelfde probleem en ben er ook nooit uitgekomen. Geen idee wat de oorzaak is.pven schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 09:12:
[...]
Nee, dat is het ook niet. Ik krijg het niet makkelijk opgelost vrees ik.
Goed idee en kost idd zo goed als niets. Ga het ook eens proberen bij mijn DS918+.wvkreg schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:02:
Leuk tipje die echt hielp en waar ik met de DS916 ook wel eens last van had, nu niet meer:
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Voorlopig heb ik het opgegeven, kost me te veel tijd. Dan negeer ik het onveilig certificaat maar even ...EnigmaNL schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:07:
[...]
Ik heb precies hetzelfde probleem en ben er ook nooit uitgekomen. Geen idee wat de oorzaak is.
komt het niet door de update van DSM 6.2.2-24922 Update 3?pven schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:51:
[...]
Voorlopig heb ik het opgegeven, kost me te veel tijd. Dan negeer ik het onveilig certificaat maar even ...
Ik merkte dat mijn certificaat ook niet meer werd verlengd.
code:
1
| Updated the protocol of Let's Encrypt to ACME V2 to enhance the stability of the registration process |
Opgelost door een nieuw certificaat aan te maken met dezelfde instellingen , daarmee issue opgelost
MAdD
Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work
Interessant. Daar ga ik naar kijken. Thx!MAdD schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:56:
[...]
komt het niet door de update van DSM 6.2.2-24922 Update 3?
Ik merkte dat mijn certificaat ook niet meer werd verlengd.
code:
1 Updated the protocol of Let's Encrypt to ACME V2 to enhance the stability of the registration process
Opgelost door een nieuw certificaat aan te maken met dezelfde instellingen , daarmee issue opgelost
MAdD
Heb weer problemen met mijn Hyper Backup connectie naar een externe NAS.
Ligt het (weer) aan de doorverwijzingen of zijn er algemeen bekende problemen sinds de laatste updates van Hyper Backup (Vault)?
Ligt het (weer) aan de doorverwijzingen of zijn er algemeen bekende problemen sinds de laatste updates van Hyper Backup (Vault)?
Ik heb er geen problemen mee.brambello schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:28:
Heb weer problemen met mijn Hyper Backup connectie naar een externe NAS.
Mijn setup
Master (VPN Host & Backup target) & Slave (Backup Source).
Slave maakt een VPN verbinding (PPTP) naar Master en schrijft op ip adres Master (vpn host IP) de data weg in de backup target.
Hiervoor heb ik 2 extra gebruikers op mijn Master aangemaakt, namelijk VPN-Backup & Backup-user
Laatste backup met Hyper backup is van afgelopen vrijdag
MAdD
helaas, dat werkt ook niet ;-(Vmu schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 09:31:
Zo dat is pech.
Iemand een beter idee?
Advies van Synologyy is data redden en nieuw volume aanmaken op de 2 nieuwe schijven....
Ben maar meteen aan de slag gegaan, had nog wat geschikte stukken vilt liggen, werkt net zo goed als velcro.wvkreg schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:02:
Kan niet zeggen dat het een werelds verschil is, maar zeker wel merkbaar, nogmaals thanks voor de tip.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Misschien hier iemand een idee. Ik heb onlangs mijn Synology weer eens afgestoft en nu wilde ik alle foto's eens backuppen vanaf mijn telefoon (iPhone X) en de telefoon van de vrouw (Galaxy S9) maar nu kwam ik tot de conclusie dat DS File niet meer synchroniseert op de achtergrond, de app moet dus echt opgestart worden en actief blijven om te kunnen syncen met de Nas.
Vraag is, is er een alternatief om in de achtergrond alles te synchroniseren met de Synology. Het opstarten van een app zal de eerste paar keer goed gaan maar na een poosje vergeet je dat uiteindelijk toch weer of hoopt de boel op omdat het syncen nou ook niet heel bijzonder rap verloopt.
Vraag is, is er een alternatief om in de achtergrond alles te synchroniseren met de Synology. Het opstarten van een app zal de eerste paar keer goed gaan maar na een poosje vergeet je dat uiteindelijk toch weer of hoopt de boel op omdat het syncen nou ook niet heel bijzonder rap verloopt.
Kijk eens naar DS Cloud i.p.v. DS File.R2D2 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 12:55:
Misschien hier iemand een idee. Ik heb onlangs mijn Synology weer eens afgestoft en nu wilde ik alle foto's eens backuppen vanaf mijn telefoon (iPhone X) en de telefoon van de vrouw (Galaxy S9) maar nu kwam ik tot de conclusie dat DS File niet meer synchroniseert op de achtergrond, de app moet dus echt opgestart worden en actief blijven om te kunnen syncen met de Nas.
Ik heb daarmee de camera map op mijn telefoon een 1-way sync ingesteld met de NAS zodra er een Wifi verbinding is.
Mijn ervaring met DS File is ook dat het soms/regelmatig op de achtergrond gebeurt (en soms niet).FunFair schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 13:01:
[...]
Kijk eens naar DS Cloud i.p.v. DS File.
Ik heb daarmee de camera map op mijn telefoon een 1-way sync ingesteld met de NAS zodra er een Wifi verbinding is.
Andere optie (met IOS 13) is wellicht om een "Opdracht" aan te maken; als verbonden met WIFI, start DSFile
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Hoe stel je überhaupt een sync in met DS File? Bij Android kan ik wel mijn bestanden zien en handmatig uploaden/downloaden, maar automatisch iets uploaden niet?pietje63 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 13:05:
[...]
Mijn ervaring met DS File is ook dat het soms/regelmatig op de achtergrond gebeurt (en soms niet).
Andere optie (met IOS 13) is wellicht om een "Opdracht" aan te maken; als verbonden met WIFI, start DSFile
Op iOS
- aanmelden
- hamburgermenu linksboven
- Photo Backup
rest spreekt voor zich
- aanmelden
- hamburgermenu linksboven
- Photo Backup
rest spreekt voor zich
ik gebruik DS photo om mijn foto's te syncen naar de NAS. Deze werkt wel alleen icm de photo station applicatie.
Ik heb dezelfde ervaring met DS Photo, zelfs als je alle batterijbesparing/sluimerstand toestanden uitzet, synchroniseert hij vaak niet uit zichzelf. App openen en dan begint ie. Ik heb recentelijk Nextcloud geïnstalleerd, de sync daarvan werkt echt perfect. Meld je je aan op wifi, meteen binnen de eerste 3 seconden zie je de uploads al vanzelf beginnen, werkt super.
DS File kan dat ook en biedt wat meer mogelijkheden met filters en/of meerdere/sub folders e.d.avec_style schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 13:19:
ik gebruik DS photo om mijn foto's te syncen naar de NAS. Deze werkt wel alleen icm de photo station applicatie.
Iemand ook sinds de laatste update issues met de haugene/docker-transmission-openvpn image? Krijg constant onderstaande melding en kom er niet echt uit wat te doen:
"ERROR: Cannot open TUN/TAP dev /dev/net/tun: No such file or directory (errno=2)"
Voorheen heeft het alijd gewerkt en de task scheduler draait het benodigde script gewoon prima tijdens de boot.
"ERROR: Cannot open TUN/TAP dev /dev/net/tun: No such file or directory (errno=2)"
Voorheen heeft het alijd gewerkt en de task scheduler draait het benodigde script gewoon prima tijdens de boot.
Je kan ook FolderSync proberen. Ik weet niet of dat er ook voor Apple is.R2D2 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 12:55:
Gebruik ik om mappen op mijn telefoon te syncen met mijn Synology NAS.
Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro
Het is mij inderdaad ook wel eens opgevallen dat Synology 'vergeet' om de systeem-partities mee te klonen bij het vervangen van een drive.wimpie007 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 19:26:
[...]
helaas, dat werkt ook niet ;-(
Advies van Synologyy is data redden en nieuw volume aanmaken op de 2 nieuwe schijven....
Aangezien het gewoon op Linux draait, kun je het handmatig oplossen. (Ik ga er voor het gemak even vanuit dat je wat basic linux-kennis hebt).
- Start met 1 bestaande en 1 nieuwe drive
- Schakel SSH toegang in
- Verbind met putty naar je diskstation.
- In /proc/mdstat kun je de werking van je raid-devices zien. md0 en md1 zijn je systeem en md2 is je datapartitie. Waarschijnlijk hebben die eerste twee een markering als [U_] wat betekent dat er een disk mist en md2 zal in orde zijn en gemarkeerd zijn met [UU].
- Controleer vervolgens met fdisk of beide disken wel dezelfde set met partities hebben of dat er ruimte is om ze te maken. md0 ligt meestal over /dev/sda1 en /dev/sdb1, md1 over /dev/sda2 en /dev/sdb2 en md2 over /dev/sda3 en /dev/sdb3.
- Als de md0 en md1 partities nog niet gemaakt zijn, maak ze dan naar het voorbeeld van de werkende disk (exact even groot, gemeten in sectors en indien mogelijk op dezelfde plek. Herstart dan de diskstation om zeker te zijn dat de kernel de nieuwe partities ziet.
- Na de herstart voeg je de nieuwe partities toe aan de bestaande md-sets met mdadm. Even laten syncen (voortgang kun je zien in /proc/mdstat) en na het syncen kun je de diskstation afsluiten. Je kunt de oude disk dan verwijderen en hij kan starten vanaf de nieuwe disk.
-
Hmz, ga ik me eens in verdiepen, putty starten en inloggen op de nas lukt me nog net maar verder ;-)RiDo78 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 22:42:
[...]
Het is mij inderdaad ook wel eens opgevallen dat Synology 'vergeet' om de systeem-partities mee te klonen bij het vervangen van een drive.
Aangezien het gewoon op Linux draait, kun je het handmatig oplossen. (Ik ga er voor het gemak even vanuit dat je wat basic linux-kennis hebt).
- Start met 1 bestaande en 1 nieuwe drive
- Schakel SSH toegang in
- Verbind met putty naar je diskstation.
- In /proc/mdstat kun je de werking van je raid-devices zien. md0 en md1 zijn je systeem en md2 is je datapartitie. Waarschijnlijk hebben die eerste twee een markering als [U_] wat betekent dat er een disk mist en md2 zal in orde zijn en gemarkeerd zijn met [UU].
- Controleer vervolgens met fdisk of beide disken wel dezelfde set met partities hebben of dat er ruimte is om ze te maken. md0 ligt meestal over /dev/sda1 en /dev/sdb1, md1 over /dev/sda2 en /dev/sdb2 en md2 over /dev/sda3 en /dev/sdb3.
- Als de md0 en md1 partities nog niet gemaakt zijn, maak ze dan naar het voorbeeld van de werkende disk (exact even groot, gemeten in sectors en indien mogelijk op dezelfde plek. Herstart dan de diskstation om zeker te zijn dat de kernel de nieuwe partities ziet.
- Na de herstart voeg je de nieuwe partities toe aan de bestaande md-sets met mdadm. Even laten syncen (voortgang kun je zien in /proc/mdstat) en na het syncen kun je de diskstation afsluiten. Je kunt de oude disk dan verwijderen en hij kan starten vanaf de nieuwe disk.
-
In dat geval, stuur mij dan even een pm met de output van de volgende commando's:wimpie007 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 23:29:
[...]
Hmz, ga ik me eens in verdiepen, putty starten en inloggen op de nas lukt me nog net maar verder ;-)
code:
1
2
| fdisk -l /dev/sd? cat /proc/mdstat |
***UPDATE***
De oplossing is gevonden, alle data is terug. Hierbij een update voor als iemand anders tegen hetzelfde probleem aanloopt.
Na een ticket bij Synology, was het advies alle schijven te verwijderen uit de NAS. Voor de zekerheid heb ik alle schijven gecloond, ik had gelukkig voldoende reserveschijven liggen. Vervolgens moest ik een verse schijf plaatsen in bay 1, en daarop DSM nieuw installeren - zónder meteen ook een nieuw volume aan te maken. Na installatie mocht ik de NAS afsluiten, en in bay 2, 3 en 4 de originele schijven terugplaatsen. De originele schijf in bay 1 werd dus niet teruggeplaatst, hier bleef de verse schijf met nieuwe DSM installatie (zónder direct aangemaakt nieuw volume).
En voila: de NAS startte op met mijn oude data als degraded volume. Hierna heb ik meteen al mijn data weggekopieerd, waarna ik kon starten aan weer een nieuwe verse DSM, ditmaal mét aanmaken van een nieuw volume.
Wat was het probleem? De partitie waar DSM op staat was corrupt geraakt. Met de NAS zelf, én met de datapartities zelf was niks mis. Je kunt dan inderdaad DSM op een verse schijf installeren (opletten dat je niet meteen ook een nieuw volume aanmaakt: 1 vinkje unchecken).
Gek genoeg heb ik dit al eerder geprobeerd (alhoewle niet in bay 1), en heb ik gemeld dat de NAS hetzelfde gedrag vertoonde. Dat klopte: er waren beeps en gele knipperende lampjes. Waar ik alleen geen rekening mee had gehouden, was dat ondanks deze waarschuwingssignalen de NAS mogelijk wél bereikbaar was. Dit gedrag is mogelijk precies gelijk in het geval van corrupte DSM-partitie en degraded volume. Mogelijk was door de beep en de gele knipperende lampjes bij mij de aanname dat ik niet zou kunnen inloggen.
Wat het ook was, alles is opgelost en mijn data is terug. Bedankt voor het meedenken!
/***UPDATE***
Beste Synology-specialisten.
Wat fijn dat ik jullie heb om mijn probleem aan voor te leggen.
Wat ik wil weten:
Mag ik 3 schijven uit een SHR array (van oorspronkelijk 4 schijven met 1 schijf redundantie) in originele volgorde terugplaatsen, naast een vers ge-DSM-de, volume-loze schijf (van dezelfde grootte als de originele SHR-schijf op die plek), in een poging het volume te redden?
Achtergrond:
Ik heb een DS411j. Daarin zat een SHR configuratie van 2x2TB en 2x1TB (met 1 schijf redundantie), van 1 volume. Tijdens een paar dagen van intensief gebruik verloor ik de mogelijkheid in te loggen in DSM. Gedurende dat intensieve gebruik is een aantal instellingen herzien omtrent externe toegang (dit kwam voort uit kwaadwillende inlogpogingen van buitenaf), en Camera Station geïnstalleerd, in de hoop een security camera via de NAS operationeel te maken (want ik ging bijna met vakantie). Camera Station werkte echter uiterst traag (DS411j), het inloggen ging moeizaam, en de webUI reageerde slecht, c.q. liep vast.
Op een bepaald ogenblik waren er in DSM geen gedeelde mappen meer zichtbaar, en vlak daarna had de Synology Assistant moeite met het vinden van de NAS in het netwerk. Als de NAS al gevonden werd, kon ik er niet op inloggen, en alles ging tergend traag. De status-LED knipperde oranje (Volume weg of stuk).
Wat heb ik geprobeerd:
Resetten van de NAS. Bij deze handeling vraagt de Assistant of ik opnieuw DSM wil installeren, maar dat ik wel alle data verlies. Ik denk ergens gelezen te hebben dat dat mogelijk niet zo is, maar dat risico durfde ik nog even niet aan. Wat ik wel heb gezien, is dat ook na de tweede reset in de cyclus, de status-LED nog steeds oranje knippert, en dat inloggen niet lukt.
De schijven uit de NAS gehaald en aangesloten op een Ubuntu-systeem, en in Disk Utility zagen ze er alle vier gezond uit. Vervolgens heb ik geprobeerd om via mdadm het volume te mounten om de data veilig te stellen. Echter loopt mdadm tegen een probleem aan. Dit is te ver van mijn belevingswereld, ik heb dus geen idee waar dit door komt:
mdadm: Marking array /dev/md/ddf0 as 'clean'
mdadm: Container /dev/md/ddf0 has been assembled with 2 drives (out of 3)
mdadm: Started /dev/md126 with 1 device
mdadm: Started /dev/md125 with 1 device
mdadm: /dev/md/2 has been started with 3 drives (out of 4).
mdadm: failed to add /dev/md125p6 to /dev/md/3: Invalid argument
mdadm: failed to add /dev/md126p6 to /dev/md/3: Invalid argument
mdadm: failed to RUN_ARRAY /dev/md/3: Invalid argument
Vervolgens heb ik een reserve 2TB schijf in sleuf 1 (de bovenste) gedaan, waar origineel ook een 2 TB schijf zat. Ik heb de NAS keurig kunnen vinden, keurig DSM kunnen installeren (geen volume gemaakt), en het ding werkt fijner dan ooit tevoren. De NAS zelf is dus OK.
Ik vraag mij af of ik ermee wegkom door de bovenste 2TB schijf uit de SHR-conguratie even te vervangen door de reserve schijf die er nu in zit (met verse, werkzame DSM) en de overige drie schijven op hun oorspronkelijke plek in de NAS kan plaatsen, en zo tot een degraded volume kan komen die dan gewoon weer hersteld kan worden.
Vandaar mijn vraag:
Mag ik 3 schijven uit een SHR array (van oorspronkelijk 4 schijven met 1 schijf redundantie) in originele volgorde terugplaatsen, naast een vers ge-DSM-de, volume-loze schijf (van dezelfde grootte als de originele SHR-schijf op die plek), in een poging het volume te redden?
Of eigenlijk is mijn vraag op welke manier ik mijn data terug kan krijgen. Ik beschik over een dedicated Live Ubuntu workstation met voldoende SATA-aansluitingen en over voldoende schijven om de data naar te kopiëren.
Bij voorbaat al bedankt voor het meedenken
.
Mijn data in dat volume gaat terug tot 1994, en ik zou er veel voor overhebben om die 25 jaar aan levensgeschiedenis niet te verliezen.
De oplossing is gevonden, alle data is terug. Hierbij een update voor als iemand anders tegen hetzelfde probleem aanloopt.
Na een ticket bij Synology, was het advies alle schijven te verwijderen uit de NAS. Voor de zekerheid heb ik alle schijven gecloond, ik had gelukkig voldoende reserveschijven liggen. Vervolgens moest ik een verse schijf plaatsen in bay 1, en daarop DSM nieuw installeren - zónder meteen ook een nieuw volume aan te maken. Na installatie mocht ik de NAS afsluiten, en in bay 2, 3 en 4 de originele schijven terugplaatsen. De originele schijf in bay 1 werd dus niet teruggeplaatst, hier bleef de verse schijf met nieuwe DSM installatie (zónder direct aangemaakt nieuw volume).
En voila: de NAS startte op met mijn oude data als degraded volume. Hierna heb ik meteen al mijn data weggekopieerd, waarna ik kon starten aan weer een nieuwe verse DSM, ditmaal mét aanmaken van een nieuw volume.
Wat was het probleem? De partitie waar DSM op staat was corrupt geraakt. Met de NAS zelf, én met de datapartities zelf was niks mis. Je kunt dan inderdaad DSM op een verse schijf installeren (opletten dat je niet meteen ook een nieuw volume aanmaakt: 1 vinkje unchecken).
Gek genoeg heb ik dit al eerder geprobeerd (alhoewle niet in bay 1), en heb ik gemeld dat de NAS hetzelfde gedrag vertoonde. Dat klopte: er waren beeps en gele knipperende lampjes. Waar ik alleen geen rekening mee had gehouden, was dat ondanks deze waarschuwingssignalen de NAS mogelijk wél bereikbaar was. Dit gedrag is mogelijk precies gelijk in het geval van corrupte DSM-partitie en degraded volume. Mogelijk was door de beep en de gele knipperende lampjes bij mij de aanname dat ik niet zou kunnen inloggen.
Wat het ook was, alles is opgelost en mijn data is terug. Bedankt voor het meedenken!
/***UPDATE***
Wat fijn dat ik jullie heb om mijn probleem aan voor te leggen.
Wat ik wil weten:
Achtergrond:
Ik heb een DS411j. Daarin zat een SHR configuratie van 2x2TB en 2x1TB (met 1 schijf redundantie), van 1 volume. Tijdens een paar dagen van intensief gebruik verloor ik de mogelijkheid in te loggen in DSM. Gedurende dat intensieve gebruik is een aantal instellingen herzien omtrent externe toegang (dit kwam voort uit kwaadwillende inlogpogingen van buitenaf), en Camera Station geïnstalleerd, in de hoop een security camera via de NAS operationeel te maken (want ik ging bijna met vakantie). Camera Station werkte echter uiterst traag (DS411j), het inloggen ging moeizaam, en de webUI reageerde slecht, c.q. liep vast.
Op een bepaald ogenblik waren er in DSM geen gedeelde mappen meer zichtbaar, en vlak daarna had de Synology Assistant moeite met het vinden van de NAS in het netwerk. Als de NAS al gevonden werd, kon ik er niet op inloggen, en alles ging tergend traag. De status-LED knipperde oranje (Volume weg of stuk).
Wat heb ik geprobeerd:
Resetten van de NAS. Bij deze handeling vraagt de Assistant of ik opnieuw DSM wil installeren, maar dat ik wel alle data verlies. Ik denk ergens gelezen te hebben dat dat mogelijk niet zo is, maar dat risico durfde ik nog even niet aan. Wat ik wel heb gezien, is dat ook na de tweede reset in de cyclus, de status-LED nog steeds oranje knippert, en dat inloggen niet lukt.
De schijven uit de NAS gehaald en aangesloten op een Ubuntu-systeem, en in Disk Utility zagen ze er alle vier gezond uit. Vervolgens heb ik geprobeerd om via mdadm het volume te mounten om de data veilig te stellen. Echter loopt mdadm tegen een probleem aan. Dit is te ver van mijn belevingswereld, ik heb dus geen idee waar dit door komt:
Vervolgens heb ik een reserve 2TB schijf in sleuf 1 (de bovenste) gedaan, waar origineel ook een 2 TB schijf zat. Ik heb de NAS keurig kunnen vinden, keurig DSM kunnen installeren (geen volume gemaakt), en het ding werkt fijner dan ooit tevoren. De NAS zelf is dus OK.
Ik vraag mij af of ik ermee wegkom door de bovenste 2TB schijf uit de SHR-conguratie even te vervangen door de reserve schijf die er nu in zit (met verse, werkzame DSM) en de overige drie schijven op hun oorspronkelijke plek in de NAS kan plaatsen, en zo tot een degraded volume kan komen die dan gewoon weer hersteld kan worden.
Vandaar mijn vraag:
Of eigenlijk is mijn vraag op welke manier ik mijn data terug kan krijgen. Ik beschik over een dedicated Live Ubuntu workstation met voldoende SATA-aansluitingen en over voldoende schijven om de data naar te kopiëren.
Bij voorbaat al bedankt voor het meedenken
Mijn data in dat volume gaat terug tot 1994, en ik zou er veel voor overhebben om die 25 jaar aan levensgeschiedenis niet te verliezen.
[ Voor 18% gewijzigd door Anand op 17-05-2020 23:04 . Reden: Oplossing gevonden ]
Een aantal maanden geleden viel me op dat af en toe foto's niet geupload werden. Zie ook Opi in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3" Ik heb dit recent niet gecontroleerd, maar het weerhoudt mij er wel van om enkel op DS File te vertrouwen.DukeBox schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 21:20:
[...]
DS File kan dat ook en biedt wat meer mogelijkheden met filters en/of meerdere/sub folders e.d.
[ Voor 10% gewijzigd door Opi op 17-10-2019 09:11 ]
Wat vaak de oorzaak is dat er verbinding gemaakt wordt met ssl en niet het juiste certificaat gekoppeld is aan ds photo en/of ds file.Opi schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:09:
Een aantal maanden geleden viel me op dat af en toe foto's niet geupload werden. Zie ook Opi in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3" Ik heb dit recent niet gecontroleerd, maar het weerhoudt mij er wel van om enkel op DS File te vertrouwen.
Het is overigens wel aangemeld als bug dat hij een 'geldig' certificaat niet uit zichzelf accepteert en het zou dacht ik in de laatste ds file versie al opgelost moeten zijn.
Wat over het algemeen goed werkt als work-around is een self signed certificaat maken, dan kan je een certificaat maken dat pas na 20+ jaar verloopt en je er dus geen onderhoud meer aan hebt. Vaak is dat ook de enige oplossing met oude android versies waar geen updates meer voor uitkomen met verse root certificaten.
Andere opties is regelmatig de app's gebruiken zodat wanneer een (let's encrypt) certificaat vernieuwd is deze weer geaccepteerd is.
Volgorde van de drives maakt niet uit maar persoonlijk zou ik eerder onder linux je volume handmatig mounten dan het risico lopen dat dsm zelf iets gaat proberen te repareren wat niet de bedoeling is.Anand schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 23:44:
In theorie zou het wel moeten kunnen door de drives er bij te plaatsen zolang slot 1 maar een drive is die geen deel uitmaakt van je andere SHR array. Het shr volume zou dan weer beschikbaar moeten worden echter wordt wel de raid1 met DSM en raid0 temp overschreven met de data van de 1e disk.
[ Voor 28% gewijzigd door DukeBox op 17-10-2019 09:44 ]
@DukeBox, dank je voor deze informatie. Het is me echter niet duidelijk waarom sommige foto's dan wel geupload worden en sommige niet. Dat gezegd hebbende heb ik recent niet gecontroleerd of het issue nu nog speelt.
***UPDATE***
/***UPDATE***
/***UPDATE***
Bedankt. Enig idee in welke richting ik dan de foutmelding van mdadm moet verhelpen?DukeBox schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:39:
[...]
Volgorde van de drives maakt niet uit maar persoonlijk zou ik eerder onder linux je volume handmatig mounten dan het risico lopen dat dsm zelf iets gaat proberen te repareren wat niet de bedoeling is.
In theorie zou het wel moeten kunnen door de drives er bij te plaatsen zolang slot 1 maar een drive is die geen deel uitmaakt van je andere SHR array. Het shr volume zou dan weer beschikbaar moeten worden echter wordt wel de raid1 met DSM en raid0 temp overschreven met de data van de 1e disk.
[ Voor 56% gewijzigd door Anand op 17-05-2020 23:03 . Reden: Oplossing gevonden ]
Ik heb gisteren mijn oude NAS (DS412+) vervangen door een DS918+ (wat een verademing).
Echter kom ik er achter dat het laden van foto`s binnen file station op mijn android telefoon (Oneplus 6) erg traag gaat. Ik moet circa 10 seconden wachten, voor er een foto getoond wordt.
Let op: Het laden mappen en thumbnails gaat bijna instant. Het gaat dus alleen om het openen van een foto zelf
Heeft iemand hier toevallig een verklaring voor? Mij lijkt dat dit ook gewoon vloeiend zou moeten werken. De nas is er tenslotte krachtig genoeg voor. en mijn Oneplus 6 zou die ook prima aan moeten kunnen.
Echter kom ik er achter dat het laden van foto`s binnen file station op mijn android telefoon (Oneplus 6) erg traag gaat. Ik moet circa 10 seconden wachten, voor er een foto getoond wordt.
Let op: Het laden mappen en thumbnails gaat bijna instant. Het gaat dus alleen om het openen van een foto zelf
Heeft iemand hier toevallig een verklaring voor? Mij lijkt dat dit ook gewoon vloeiend zou moeten werken. De nas is er tenslotte krachtig genoeg voor. en mijn Oneplus 6 zou die ook prima aan moeten kunnen.
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
Bij het vervangen begint ie denk ik opnieuw met indexeren. Is ie daar niet gewoon mee bezig?ivootjuh schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:41:
Ik heb gisteren mijn oude NAS (DS412+) vervangen door een DS918+ (wat een verademing).
~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build
Dit is toch alleen bij o.a. photo station zo?Step schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:46:
[...]
Bij het vervangen begint ie denk ik opnieuw met indexeren. Is ie daar niet gewoon mee bezig?
En mocht dat zo zijn, dan zie je dat toch rechts bovenin dat hij aan het indexeren is?
Maar wat ik al zeg, volgens mij is dat alleen met bepaalde addons zo dat hij moet indexen. Ik wil in dit geval gewoon via de DS file app mijn bestanden zien en openen. CPU en RAM staan op 1% en 9%
Is het normaal dat hyper backups site-to-site zolang duren?
Ik probeer te backuppen van een DS216+II naar een DS215+. Heb 40Mbs upload en 200Mbs download.
Heb encryptie wel aanstaan, maar alletwee hardware support daarvoor.
Verder doet mijn synology niet echt iets actief buiten backuppen.
Ik heb al proberen een grote backup taak van al mijn shared folders op te splitsen naar meedere kleinere backup taken (per shared folder één).
Op een taak blijft hij nu al bijna een week bezig (wel de folder met meest veranderingen).
Progress: +- 700MB, files scanned +- 1 000 000. Het aantal files gaat heel langzaam omhoog. Staat ook al lang op 95% progress.
CPU: 23%, RAM 60%, Volume 100%
De backups zijn incremental en heb eerst een backup naar een externe harde schijf gedaan dat precies een pak vlotter ging (halve dag ofzo voor volledige taak van 460 GB). Vandaar dan deze taak hervat offsite (tussen de twee nassen).
Doe ik iets verkeerd? Ligt het aan die encrypte? (is voor werk dus kan deze niet echt afzetten)
Ik probeer te backuppen van een DS216+II naar een DS215+. Heb 40Mbs upload en 200Mbs download.
Ik heb al proberen een grote backup taak van al mijn shared folders op te splitsen naar meedere kleinere backup taken (per shared folder één).
Op een taak blijft hij nu al bijna een week bezig (wel de folder met meest veranderingen).
Progress: +- 700MB, files scanned +- 1 000 000. Het aantal files gaat heel langzaam omhoog. Staat ook al lang op 95% progress.
De backups zijn incremental en heb eerst een backup naar een externe harde schijf gedaan dat precies een pak vlotter ging (halve dag ofzo voor volledige taak van 460 GB). Vandaar dan deze taak hervat offsite (tussen de twee nassen).
Doe ik iets verkeerd? Ligt het aan die encrypte? (is voor werk dus kan deze niet echt afzetten)
Als ik het goed begrijp maak je dus een backup van 2 nassen in hetzelfde netwerk?painy schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 16:48:
Is het normaal dat hyper backups site-to-site zolang duren?
De backups zijn incremental en heb eerst een backup naar een externe harde schijf gedaan dat precies een pak vlotter ging (halve dag ofzo voor volledige taak van 460 GB). Vandaar dan deze taak hervat site-to-site.
Ik kan mijn DSM sinds kort niet meer updaten. In het update center verschijnt in rood de tekst dat de systeempartitie minimaal 498MB groot moet zijn. Er is genoeg ruimte vrij op de NAS. Ik snap het niet. Iemand zoiets gehad?
Edit: Na een beetje googlen opgelost. De log files in var/log waren opgeblazen. Sommigen waren > 500 MB. Logs verwijderd en kon DSM update weer installeren.
Edit: Na een beetje googlen opgelost. De log files in var/log waren opgeblazen. Sommigen waren > 500 MB. Logs verwijderd en kon DSM update weer installeren.
[ Voor 26% gewijzigd door HEY_DUDE op 18-10-2019 21:22 ]
Verwijderd
Ik sta voor een raadsel....
Ik wil zowel File Station, Synology Drive als Moments extern kunnen benaderen via aangemaakte subdomeinen (https://file.mijndomein.nl, https://drive.mijndomein.nl en https://foto.mijndomein.nl). Onder de subdomeinen heb ik een A-record aangemaakt naar mijn externe IP. Vervolgens heb ik via DSM > Configuratiescherm > Toepassingsportaal > Algemeen voor alle 3 applicaties 'Aangepast domein inschakelen' ingesteld met voornoemde URL's. In mijn router heb ik een portforward voor zowel poort 80 als 443 ingesteld.
Het benaderen van alle drie applicaties via de diverse subdomeinen werkt perfect via zowel LAN als WAN. Echter, via de Android apps werken alleen Moments en Synology Drive. Bij DS File krijg ik een foutmelding:
Aanmelden
Kan geen verbinding maken met de server. Controleer het volgende:
- het IP-adres is correct
- de netwerkverbinding
- Synology NAS is verbonden
We raden aan QuickConnect te gebruiken voor eenvoudigere verbinding met uw server.
Bij de URL voer ik 'file.mijndomein.nl' in. Ik heb het geprobeerd met zowel HTTPS aangevinkt als niet aangevinkt. Als ik inlog met mijn LAN IP, lukt het wel.
Nog iets waar ik tegenaan loop:
-Als ik via LAN naar de http:// URL ga (i.p.v. de https:// URL) krijg ik het inlogscherm van mijn router te zien.
Wie kan mij helpen?
Ik wil zowel File Station, Synology Drive als Moments extern kunnen benaderen via aangemaakte subdomeinen (https://file.mijndomein.nl, https://drive.mijndomein.nl en https://foto.mijndomein.nl). Onder de subdomeinen heb ik een A-record aangemaakt naar mijn externe IP. Vervolgens heb ik via DSM > Configuratiescherm > Toepassingsportaal > Algemeen voor alle 3 applicaties 'Aangepast domein inschakelen' ingesteld met voornoemde URL's. In mijn router heb ik een portforward voor zowel poort 80 als 443 ingesteld.
Het benaderen van alle drie applicaties via de diverse subdomeinen werkt perfect via zowel LAN als WAN. Echter, via de Android apps werken alleen Moments en Synology Drive. Bij DS File krijg ik een foutmelding:
Aanmelden
- de netwerkverbinding
We raden aan QuickConnect te gebruiken voor eenvoudigere verbinding met uw server.
Bij de URL voer ik 'file.mijndomein.nl' in. Ik heb het geprobeerd met zowel HTTPS aangevinkt als niet aangevinkt. Als ik inlog met mijn LAN IP, lukt het wel.
-Als ik via LAN naar de http:// URL ga (i.p.v. de https:// URL) krijg ik het inlogscherm van mijn router te zien.
Wie kan mij helpen?
Die Synology apps hebben vaak de poort nodig, als je https gebruikt gewoon :443 erachter zetten. Dan werkt het wel.Verwijderd schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 18:52:
Ik sta voor een raadsel....
Aanmelden
- de netwerkverbinding
Wie kan mij helpen?
Verwijderd
Zo simpel kan het zijn, bedankt!Sp33dFr34k schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 18:56:
[...]
Die Synology apps hebben vaak de poort nodig, als je https gebruikt gewoon :443 erachter zetten. Dan werkt het wel.
Toevallig ook enig idee hoe het kan dat als ik via LAN naar de http:// URL ga (i.p.v. de https:// URL), ik het inlogscherm van mijn router te zien krijg?
Dat mag, maar ik weet niet wat DSM gaat doen. Normaal gesproken zou je verwachten dat hij niets doet met disken die hij zelf niet als 'hot-spare' heeft aangemerkt. Maar ik ken DSM niet goed genoeg om je daar enig garantie op te geven.Anand schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 23:44:
[...]
Wat ik wil weten:
Waarschijnlijk komen deze meldingen omdat je een SHR-set hebt. Had je een gewone RAID-set gehad, dan had je die wellicht gewoon kunnen mounten. Wat je wel kunt proberen is om de eerste twee partities (de oorspronkelijke md0 en md1) te mounten, die zijn RAID1. Als dat lukt, zou je die kunnen (backuppen en) overschrijven met de goede verse DSM. In theorie moet zul je dan als DSM draait via ssh in kunnen loggen en de configuratie zo kunnen aanpassen dat het bestaande volume gemount wordt en dat DSM hem op pakt. Maar ook hier, ik ken DSM niet goed genoeg om enig garantie af te geven.[...]
Wat heb ik geprobeerd:
Puur vanuit Linux perspectief moet dat wel gaan ja. Je kunt handmatig met mdadm proberen om het volume opnieuw te bouwen en te mounten. En je kunt de oude systeempartities wissen en opnieuw met mdadm in RAID-1 zetten.[...]
Kijk, dat maakt het makkelijk om een backup te maken. Als je 6 Tb aan ruimte hebt, kun je de schijven een voor een met dd kopieeren naar ofwel een andere disk ofwel een file op een grotere (10Tb) disk. Mocht DSM dan gek doen, kun je altijd nog de disks restoren.Of eigenlijk is mijn vraag op welke manier ik mijn data terug kan krijgen. Ik beschik over een dedicated Live Ubuntu workstation met voldoende SATA-aansluitingen en over voldoende schijven om de data naar te kopiëren.
Mijn PVA zou zijn:
Een grote schijf koppellen aan je Ubuntu werkstation of een grote RAID-5 array maken op een set met disken. Vervolgens een voor een de Synology disken aankoppellen en dan met dd een backup maken:
code:
1
| dd if=/dev/<synologydisk> of=/mnt/grote-data-disk/synologydiskX.dd bs=4M |
(restore doe je door if= en of= om te wissellen)
Maak ook een (gemaks)backup van de oude DSM installatie in een aparte file:
code:
1
2
| dd if=/dev/<synologydisk>1 of=/mnt/grote-data-disk/dsm-partition-1 bs=4M dd if=/dev/<synologydisk>2 of=/mnt/grote-data-disk/dsm-partition-2 bs=4M |
(Let op, de 1 en 2 hierboven zijn partitienummers dus bijvoorbeeld /dev/sdc1 en /dev/sdc2, niet twee disken)
Na de backup koppel je de grote disk(s) los en leg je die veilig weg. Vervolgens koppel je alle synology-disks aan (inclusief die met de verse DSM). Hint: met hdparm -i of hdparm -I kun je informatie over de schijf opvragen zodat je serienummers kan controleren.
Wis op 3 oorspronkelijke disks de DSM partities:
code:
1
2
| dd if=/dev/zero of=/dev/<synologydisk>1 bs=4M dd if=/dev/zero of=/dev/<synologydisk>2 bs=4M |
Nu die partities weg zijn moet je in theorie de synology kunnen starten met die 4 disks en de nieuwe DSM. Maar nu je toch al in ubuntu bezig bent, kun je met mdadm ook de systeempartities herstellen. Kijk eerst even in /proc/mdstat welke md-devices je al hebt. Ik ga er vanuit dat je geen md-devices hebt, dus dat md1 en md2 vrij zijn. Zoniet, pas dan de instructies navenant aan.
code:
1
| mdadm --assemble /dev/md1 /dev/<nieuwe-dsm-disk>1 |
Mdadm zal wel gaan klagen over de missende disken, maar hij heeft in principe genoeg aan een disk om de array te bouwen. Vervolgens kijk je welke disken hij verder nodig denkt te hebben maar mist (failed of removed), die verwijder je vervolgens een voor een uit de array. Doe dat voor beide arrays (md1 en md2)
code:
1
2
| mdadm --detail /dev/md1 mdadm --manage /dev/md1 --remove /dev/md1 /dev/<'removed-of-failed-partitie> |
Je hebt nu 2 raid-1 arrays met 1 partitie. Nu kun je de oude disks daar aan toevoegen, doe dat voor elke raidset en elke partitie. (Natuurlijk wel partities 1 in md1 en partities 2 in md2). Wacht telkens wel tot de partities in sync zijn (dmv mdadm --detail /dev/mdX)
code:
1
| mdadm --manage /dev/md1 --add /dev/<oude-disk>1 |
Als md1 en md2 beide weer uit 4 disken bestaan, zet je je werkstation af en plaats je de disken in de synology. Het kan goed zijn dat de synology het oude volume nog niet snapt. Maar dat geeft niet. Log met putty/ssh in op de diskstation en controleer /proc/mdstat. Kijk welke md-devices hij ziet. Als hij de data ziet (waarschijnlijk md2) kun je die mounten. Zo niet, dan kun je proberen om met:
code:
1
| mdadm --assemble /dev/md2 --scan |
of
code:
1
| mdadm --assemble /dev/md2 /dev/sdb2 /dev/sdc2 /dev/sdd2 |
de RAID-set alsnog op te zetten. (Ik ga er in het tweede voorbeeld even vanuit dat de nieuwe disk SDA is en de oude SDB, SDC en SDD). Nadien kun je wederom proberen om /dev/md2 te mounten.
Als het mounten lukt dan kun je kijken of DSM er chocola van kan maken. Zo niet, dan kun je in elk geval met pscp of psftp (van putty) of scp (vanuit Ubuntu) je data naar je pc of werkstation trekken. Of, als je DSM een USB-poort heeft kun je daar een USB-disk aan hangen en alles daarheen dumpen.
25 jaar levensgeschiedenis betekent ook minimaal 25 jaar levenservaring. Zie dit als een wijze les en MAAK BACKUPS VAN JE KOSTBARE DATA!!! Zoals je ziet, een RAID-set IS GEEN BACKUP!Bij voorbaat al bedankt voor het meedenken.
Good luck!
Mijn Syno ds412+ begon vandaag ineens te piepen en disk 4 lampje was oranje teven de status

Snelle smart test gedaan, schijf is normaal. 1 maal herverbinding schijf

Hickupje? of nieuwe schijf halen.
extended smart test kost 400 minuten

Hmm, aparte melding. Gewoon herstellen of schijf vervangen ?
Schijf 4 eruit gehaald en er weer in en nu een groen lampje maar wel de status:
Niet geinitialiseerd
Het synology systeem is niet op deze schijf geinstalleerd.

Niet geinitialiseerd
[ Voor 99% gewijzigd door Viper® op 17-10-2019 20:23 ]
Oeps, ik bedoelde off-site. Aangepast in originele postivootjuh schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 16:50:
[...]
Als ik het goed begrijp maak je dus een backup van 2 nassen in hetzelfde netwerk?
Vraagje over file services.. Kantoor met 3 gebruikers, elk een eigen laptop en centraal een Synology met de bedrijfsdata op. Geen active directory, gewoon 3 user accounts op de NAS en een paar shared folders met de nodige rechten. Deze shared folders zijn gemapped als network drives bij de gebruikers.
Nadeel.. eens buiten kantoor geen toegang meer tot de network drives. Ze kunnen wel inloggen via de web browser op de file station maar gebruiksvriendelijk is dat niet..
Wat is nu de beste oplossing om ook buiten kantoor vlot toegang te hebben tot alle data? Ik zie 2 manieren:
- De netwerk drives mappen met WebDAV zodat die over het internet ook gewoon toegankelijk zijn.
- Overschakelen naar Synology Drive & drive client om dan zo de shared folders te gaan syncen met de laptops.
Het voordeel van WebDAV is dat de werking eenvoudig is, het blijft een netwerk drive. Nadeel is dat als er geen internet is, er ook geen toegang is tot de bestanden.
Het voordeel van de drive client is dat je bepaalde mappen op voorhand lokaal kan syncen, waardoor je ze hebt als er op een locatie geen internet is. Nadeel is dat als je niet alle data lokaal wilt hebben staan, het openen van bestanden trager gaat aangezien hij eerst een kopie lokaal download, en je dan nog eens met die kopie zit tenzij je telkens klikt op 'free disk space'. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat die elk bestand lokaal gaat download die je geopent hebt? Zo zit je na enkele weken toch al aan wat GB's..
Wat zouden jullie doen?
Nadeel.. eens buiten kantoor geen toegang meer tot de network drives. Ze kunnen wel inloggen via de web browser op de file station maar gebruiksvriendelijk is dat niet..
Wat is nu de beste oplossing om ook buiten kantoor vlot toegang te hebben tot alle data? Ik zie 2 manieren:
- De netwerk drives mappen met WebDAV zodat die over het internet ook gewoon toegankelijk zijn.
- Overschakelen naar Synology Drive & drive client om dan zo de shared folders te gaan syncen met de laptops.
Het voordeel van WebDAV is dat de werking eenvoudig is, het blijft een netwerk drive. Nadeel is dat als er geen internet is, er ook geen toegang is tot de bestanden.
Het voordeel van de drive client is dat je bepaalde mappen op voorhand lokaal kan syncen, waardoor je ze hebt als er op een locatie geen internet is. Nadeel is dat als je niet alle data lokaal wilt hebben staan, het openen van bestanden trager gaat aangezien hij eerst een kopie lokaal download, en je dan nog eens met die kopie zit tenzij je telkens klikt op 'free disk space'. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat die elk bestand lokaal gaat download die je geopent hebt? Zo zit je na enkele weken toch al aan wat GB's..
Wat zouden jullie doen?
^^ Al eens aan de VPN-optie gedacht?
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Ik heb een NAS met 4 schijven, voor 1 schijf kreeg ik de melding dat er bad sectors gevonden zijn. Ook kreeg ik op die schijf een I/O melding. Betekend dit dat ik deze schijf binnenkort moet vervangen, of kan het net zo goed zo zijn dat hij nog een hele tijd mee gaat? Mijn schijven staan ingesteld in SHR, dus er kan er 1 kapot gaan zonder dataverlies als het goed is.
Hier wat screens:

Hier wat screens:

I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Zo te zien wel ja.
Is dat een Ironwolf?
Is dat een Ironwolf?
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
***UPDATE***
/***UPDATE***
Daarnaast heb ik voldoende schijven om Ubuntu dedicated te gaan draaien ipv Live, een 5e disk voor de DS411J om een verse DSM op te hebben, en een extra schijf om alle brakke/gezonde DSM- en bufferpartities op te bewaren.
Dit komt qua schijven dus wel goed.
Bedankt voor de goede uitleg, ik hoop dat ik bij je terug kan komen met goed nieuws.
/***UPDATE***
Ja inderdaad. zo simpel, een backup (uh... ohja). Van iedere schijf in mijn DS411j heb ik een exacte reserveschijf. Dus disks clonen is makkelijk gebeurd. Zo simpel, maar niet aan gedacht. (Gaat dat op dezelfde manier die je beschreef, of moet dat anders?)RiDo78 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 19:06:
Kijk, dat maakt het makkelijk om een backup te maken. Als je 6 Tb aan ruimte hebt, kun je de schijven een voor een met dd kopieeren naar ofwel een andere disk ofwel een file op een grotere (10Tb) disk. Mocht DSM dan gek doen, kun je altijd nog de disks restoren.
Daarnaast heb ik voldoende schijven om Ubuntu dedicated te gaan draaien ipv Live, een 5e disk voor de DS411J om een verse DSM op te hebben, en een extra schijf om alle brakke/gezonde DSM- en bufferpartities op te bewaren.
Dit komt qua schijven dus wel goed.
Hartelijk dank hiervoor, een heldere en uitvoerige beschrijving van iedere stap die ik moet doen. Ik ga ermee aan de slag, gelukkig heb ik binnenkort een week vakantie.
Zo blijkt. Ik heb mijn NAS sinds de aanschaf altijd een datakluis genoemd. Maar dat was kennelijk onterecht. Ik hoop echt dat de volume-partities nog in orde zijn, en dat het simpelweg vervangen/repareren van de DSM- en bufferpartities voldoende is.RiDo78 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 19:06:
25 jaar levensgeschiedenis betekent ook minimaal 25 jaar levenservaring. Zie dit als een wijze les en MAAK BACKUPS VAN JE KOSTBARE DATA!!! Zoals je ziet, een RAID-set IS GEEN BACKUP!
Good luck!
Bedankt voor de goede uitleg, ik hoop dat ik bij je terug kan komen met goed nieuws.
[ Voor 39% gewijzigd door Anand op 17-05-2020 23:02 . Reden: Oplossing gevonden ]
Waar zie je dat aan? Mij zegt de info namelijk helemaal niets
Nee geen Ironwolf, deze schijf: pricewatch: Seagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zilver
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Beste Tweakers,
Ik ben op zoek naar goede RAM modules voor mijn DS918+
Ik wil van 4GB naar 8GB of zelfs 16GB (omdat het prijsverschil niet groot is)
Heeft iemand hier ervaring met bepaalde RAM modules? Ik kom vaak Kingston en Crucial tegen. Echter weet ik dan niet welke types goed zijn. Heeft iemand hier echt ervaring met een bepaald type geheugen? En dan het liefst dus 2x8 (16GB)?
------------------------------------
Daarnaast nog een ander puntje. Ik heb een test gedaan met DS file op een Oneplus 6 en een Galaxy s10+ om een foto te openen. Het kosten hier ongeveer 7 seconden om een foto via DS file te openen. Doe ik dit echter op de iPad air 2 hier, dan openen de foto`s vrijwel direct. Heeft iemand hier een verklaring voor? Aan de specs van de Android telefoons kan het niet liggen.
Ik ben op zoek naar goede RAM modules voor mijn DS918+
Ik wil van 4GB naar 8GB of zelfs 16GB (omdat het prijsverschil niet groot is)
Heeft iemand hier ervaring met bepaalde RAM modules? Ik kom vaak Kingston en Crucial tegen. Echter weet ik dan niet welke types goed zijn. Heeft iemand hier echt ervaring met een bepaald type geheugen? En dan het liefst dus 2x8 (16GB)?
------------------------------------
Daarnaast nog een ander puntje. Ik heb een test gedaan met DS file op een Oneplus 6 en een Galaxy s10+ om een foto te openen. Het kosten hier ongeveer 7 seconden om een foto via DS file te openen. Doe ik dit echter op de iPad air 2 hier, dan openen de foto`s vrijwel direct. Heeft iemand hier een verklaring voor? Aan de specs van de Android telefoons kan het niet liggen.
Een DS 918+ heeft een Intel Celeron J3455 processor en die kan maximaal 8GB adresseren dus meer dan 4GB bijpikken heeft geen zin.
Sterker nog het kan heel vervelende problemen opleveren want daar kom je pas achter als er geheugen boven de 8 Gb geadresseerd gaat worden, omdat Linux (=DSM) het prima vind dat je te veel geheugen erin prikt en ook gewoon meld dat dit geheugen beschikbaar is.
Verwacht niet te veel van extra geheugen, voor Linux is 4GB al behoorlijk veel en gehugen dat niets staat te doen is tamelijk zinloos.( het is geen Windows dat geheugen vreet).
Hier de links met de informatie, denk erom dat Synology low voltage memory gebruikt dus wat je koopt moet op 1,35V kunnen werken en 1.5V modules moet je dus vermijden.
https://www.synology.com/...d_of_CPU_does_my_NAS_have
https://ark.intel.com/con...-cache-up-to-2-3-ghz.html
Sterker nog het kan heel vervelende problemen opleveren want daar kom je pas achter als er geheugen boven de 8 Gb geadresseerd gaat worden, omdat Linux (=DSM) het prima vind dat je te veel geheugen erin prikt en ook gewoon meld dat dit geheugen beschikbaar is.
Verwacht niet te veel van extra geheugen, voor Linux is 4GB al behoorlijk veel en gehugen dat niets staat te doen is tamelijk zinloos.( het is geen Windows dat geheugen vreet).
Hier de links met de informatie, denk erom dat Synology low voltage memory gebruikt dus wat je koopt moet op 1,35V kunnen werken en 1.5V modules moet je dus vermijden.
https://www.synology.com/...d_of_CPU_does_my_NAS_have
https://ark.intel.com/con...-cache-up-to-2-3-ghz.html
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Heel wat info (en discussie of geheugen >8GB nuttig is/geadresseerd kan worden) vind je ook hier terug: https://www.synology-foru...ragen/16-gb-in-een-ds918/
Ik ben zelf niet overtuigd van het nut boven 8GB dus heb er een 4GB S0-dimmetje bijgeprikt. Draait ruim een jaar volledig stabiel.
Ik ben zelf niet overtuigd van het nut boven 8GB dus heb er een 4GB S0-dimmetje bijgeprikt. Draait ruim een jaar volledig stabiel.
@Anand
Ik geef je heel weinig kans om zelf met mdadm iets te bereiken.
Wat jij namelijk hebt is een system van 2x2TB en 1x1TB
Als je die allemaal gelijktijdig in je systeem gestopt hebt en daar toen een SHR set van gemaakt hebt zal DSM onder water het volgende gedaan hebben.
Hij gebruikt op elke disk 1TB om een raid 5 set mee te maken en van de overgebleven ruimte op die 2TB schijven maakt hij een Raid 1 (=mirror) set aan bestaande uit 2x 1TB en dat alles presenteert hij als een grote disk.
Als je dus niet precies weet hoe DSM dat doet is zelf een poging met mdadm wagen vrij kansloos.
Ik geef je heel weinig kans om zelf met mdadm iets te bereiken.
Wat jij namelijk hebt is een system van 2x2TB en 1x1TB
Als je die allemaal gelijktijdig in je systeem gestopt hebt en daar toen een SHR set van gemaakt hebt zal DSM onder water het volgende gedaan hebben.
Hij gebruikt op elke disk 1TB om een raid 5 set mee te maken en van de overgebleven ruimte op die 2TB schijven maakt hij een Raid 1 (=mirror) set aan bestaande uit 2x 1TB en dat alles presenteert hij als een grote disk.
Als je dus niet precies weet hoe DSM dat doet is zelf een poging met mdadm wagen vrij kansloos.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Maar wat voor module is dat dan? Dat is juist mijn vraag.... Ik krijg wel reacties. Maar niks gerelateerd aan mijn vraagJPS schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 14:56:
Heel wat info (en discussie of geheugen >8GB nuttig is/geadresseerd kan worden) vind je ook hier terug: https://www.synology-foru...ragen/16-gb-in-een-ds918/
@Ben(V)
Niet echt met je eens, er wordt 8gb per geheugenbank ondersteund. 16gb is dus wel degelijk mogelijk.
Mocht je geheugen niet gebruiken, dan wordt het alsnog ingezet als chache.
Lees de specs van Intel en die van Synology dan zie je dat 8Gb het max voor de cpu is en niet per geheugenbank
Dit is wat er staat in de Intel specs:
https://www.informatique....72=143&at605=74&at85=5232
En linux werkt zo helemaal nie,t dus geheugen dat niet door applicaties gebruikt wordt doet gewoon niets en niks gebruiken als cache dat is een Windows feature.
Dit is wat er staat in de Intel specs:
Deze kun je bijvoorbeeld gebruiken:Max memory size refers to the maximum memory capacity supported by the processor.
https://www.informatique....72=143&at605=74&at85=5232
En linux werkt zo helemaal nie,t dus geheugen dat niet door applicaties gebruikt wordt doet gewoon niets en niks gebruiken als cache dat is een Windows feature.
Dat staat ook in dat topic. Als je alleen hapklare antwoorden wil zit je hier verkeerd, enige zelfredzaamheid/inzet is gewenstivootjuh schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 17:22:
[...]
Maar wat voor module is dat dan? Dat is juist mijn vraag.... Ik krijg wel reacties. Maar niks gerelateerd aan mijn vraag
Inmiddels schijf 4 smart extended test gedraaid geen gekke zaken. Nu volume herindexering van raid 5, duurt wel 12 uurtjesViper® schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 19:53:
Mijn Syno ds412+ begon vandaag ineens te piepen en disk 4 lampje was oranje teven de status
[Afbeelding]
[Afbeelding: syno disk 4 smart]
[Afbeelding]
Niet geinitialiseerd
Disk vier is rma waardig op error date.Viper® schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 18:36:
[...]
Inmiddels schijf 4 smart extended test gedraaid geen gekke zaken. Nu volume herindexering van raid 5, duurt wel 12 uurtjes
Ik vraag of mensen hier specifiek ervaring hebben met bepaalde geheugen modules. De topic waar jij naar verwijst was ik al tegen gekomen, echter zoek ik hier dus mensen met ' recente' ervaringen....:DJPS schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 18:17:
[...]
Dat staat ook in dat topic. Als je alleen hapklare antwoorden wil zit je hier verkeerd, enige zelfredzaamheid/inzet is gewenst
@Ben(V)
Volgens mij klopt de link niet die jij stuurt, dat lijken normale geheugen modules te zijn of niet?
Volgens mij moet ik Sodimm hebben toch?
Is dit wat?
pricewatch: Kingston HyperX Impact HX318LS11IB/4
Ik zie alleen wel dat er wat verschil tussen zit betreft het de originele SODIMM`s van Synology zelf.
Zo hebben de modules van Synology een snelheid van 1866GHz en de kingston 1600GHz
Daarnaast is de Cas latency van Synology CL13 en die van de Kingston CL11
Kan je hier nog problemen mee krijgen, of ga je hier ergens nog verschil in merken?
[ Voor 59% gewijzigd door Wachten... op 18-10-2019 19:55 ]
***UPDATE***
/***UPDATE***
Zit deze configuratie het hierboven beschreven PVA in de weg? Of maakt deze configuratie, dat PVA juist extra kandidaat?
/***UPDATE***
Ok heb ze er niet gelijktijdig in gedaan. Het was eerst een set van 4x 1TB, waar ik later 2 schijven om beurten heb vervangen met een 2TB schijf.Ben(V) schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 14:57:
Zit deze configuratie het hierboven beschreven PVA in de weg? Of maakt deze configuratie, dat PVA juist extra kandidaat?
[ Voor 54% gewijzigd door Anand op 17-05-2020 23:02 . Reden: Oplossing gevonden ]
Heeft iemand ervaring het maken van een backup van een Mac via Time Backup naar een Synology via internet?
Ik denk met name aan: is dit mogelijk? Betrouwbaarheid? Snelheid? Benodigde bandbreedte?
Ik wil namelijk mijn Synology ter beschikking stellen als "Time Capsule" voor een Mac op een andere locatie.
Ik denk met name aan: is dit mogelijk? Betrouwbaarheid? Snelheid? Benodigde bandbreedte?
Ik wil namelijk mijn Synology ter beschikking stellen als "Time Capsule" voor een Mac op een andere locatie.
👉🏻 Blog 👈🏻
Wellicht komt dat omdat hairpin niet aanstaat bij deze doorverwijzing? In de router dus?Verwijderd schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 19:04:
[...]
Zo simpel kan het zijn, bedankt!Wel opmerkelijk overigens dat het bij Moments en Synology Drive niet nodig is... Verwarrend
![]()
Toevallig ook enig idee hoe het kan dat als ik via LAN naar de http:// URL ga (i.p.v. de https:// URL), ik het inlogscherm van mijn router te zien krijg?
Ja die ervaring bestaat. Ik stel voor dat je wat handleiding en documentatie leest en dan een concrete vraag stelt die niet in handleidingen staatkraades schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 21:32:
Heeft iemand ervaring het maken van een backup van een Mac via Time Backup naar een Synology via internet?
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
- ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
- ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
- ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).