[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 30 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
demokert schreef op maandag 23 juli 2018 @ 10:41:
Ik heb momenteel een DS413J NAS en zou deze graag willen vervangen door een nieuwer exemplaar: DS418.
In deze nieuwe zal ik dan ook nieuwe HDDS plaatsen.

De DS413J backupt naar een lokale USB disk en naar een andere nas (DS216J) en visa versa.
Deze backup is via Hyper Backup ingesteld.

Mijn beoogde stappenplan;
- NAS gebruiksklaar maken
- Data overzetten van DS413J naar DS418 (met herstructuur van folders/data)
- USB disk formatteren en weer inzetten voor nieuwe backup (met nieuwe structuur)

Wat moet ik doen om de backup naar de andere nas(DS216J) weer in orde te krijgen met de nieuwe structuur?
- Data verwijderen op doel bestand
- Backup starten
(en dit herhalen vanuit de DS216J naar DS418) ?

Via Synology heb ik dit artikel gevonden, maar dat betreft een migratie van disks.
https://www.synology.com/...ogy_NAS_DSM_6_0_and_later

Een ander artikel wat mijn vraag zou kunnen beantwoorden krijg ik niet gevonden bij Synology terwijl dit volgens mij een redelijk veel voorkomend iets is.

Iemand die mij van het nodige advies kan voorzien?
Ik snap het niet helemaal. Je kan je huidige disks gewoon in je nieuwe Syno prikken en daar je folders opnieuw indelen toch? Lijkt me een stuk makkelijker!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 13:19
Klopt, alleen in die oude NAS zitten WD green disks, deze wil ik graag vervangen door IronWolf of WD Red disks met ook grotere capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik wil https aanzetten voor DSM. Maar ... wat ik ook probeer, hij blijft klagen dat het certificaat illegaal is. Hoe hebben jullie dat geregeld? (Ik wil hem eigenlijk alleen lokaal benaderen, via https://diskstation of https://diskstation2 (poort 5001)).

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:25
pven schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 14:17:
..hij blijft klagen dat het certificaat illegaal is. Hoe hebben jullie dat geregeld ?..
Illegaal lijkt me stug ;) Denk dat je bedoeld not trusted/invalid.

Hoe dan ook zijn er 2 oplossingen maar indien je 'https://diskstation' wilt blijven gebruiken eigenlijk nog maar optie 2.

1, koppel een domein aan je synology en vraag hier een certificaat op aan. Dit kan evt. ook met een dynamic dns en via (gratis) let's encrypt wat al ingebouwd zit in je synology. Hiervoor moet deze wel benaderbaar zijn vanaf internet met de juiste port mappings.
2, maak een self-signed certificaat en neem de CA op in je trusted root op je client.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:56
Ik heb op dit moment 2x een 1TB draaien (een WD green variant en nog een andere) als RAID1 in mijn ds213j.

De ruimte wordt wat krapper en ik heb dus een WD RED 2tb besteld. Ben van plan om alleen deze schijf in mijn nas te laten draaien. Geen RAID meer. Heb een Hyperbackup naar een andere nas en nog een backup op een losse hd op een externe lokatie.

Ik ben het volgende van plan:
1. backup draaien
2. oude schijven eruit, nieuwe schijven erin
3. configureren
4. backup terugzetten

Het lijkt zo simpel, dus vraag mij af of ik iets over het hoofd zie. Kan ik eigenlijk ook een backup maken van de mappenstructuur e.d.? Heb eerlijk gezegd weinig zin om er heel veel werk aan te hebben :p

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
harm12nl schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 14:35:
Het lijkt zo simpel, dus vraag mij af of ik iets over het hoofd zie. Kan ik eigenlijk ook een backup maken van de mappenstructuur e.d.? Heb eerlijk gezegd weinig zin om er heel veel werk aan te hebben :p
Ja, configuration backup neemt ook de share's (zonder inhoud) en share rechten structuur mee. Dit gaat echter niet via de backup applicatie maar gewoon via control panel, update & restore, configuration backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
DukeBox schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 15:00:
[...]

Ja, configuration backup neemt ook de share's (zonder inhoud) en share rechten structuur mee. Dit gaat echter niet via de backup applicatie maar gewoon via control panel, update & restore, configuration backup.
Dus dan wordt het zo:
1. backup draaien
2. configuration backup
3. oude schijven eruit, nieuwe schijf erin
4. configuration backup terug zetten
5. backup terugzetten

? :)

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Jup.. mooie is dat je altijd nog terug kan naar je oude schijven mocht er toch iets niet goed gaan.

Houd er wel rekening mee dat een multiple version data backup terug zetten wel even kan duren. Zelf doe ik het altijd met een schone disk via een single version backup (op de achtergrond rsync), dat gaat een stuk sneller. Bij data waar geen rechten structuur is kan je dan ook gewoon copy/paste doen.

[ Voor 12% gewijzigd door DukeBox op 24-07-2018 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
DukeBox schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 15:11:
[...]

Houd er wel rekening mee dat een multiple version data backup terug zetten wel even kan duren. Zelf doe ik het altijd met een schone disk via een single version backup (op de achtergrond rsync), dat gaat een stuk sneller. Bij data waar geen rechten structuur is kan je dan ook gewoon copy/paste doen.
In 'lekentaal' bedoel je een backup waarin je de data eigenlijk van de ene lokatie naar de andere lokatie sleept toch? :) Als ik dan mijn huidige backuptaak weer start dan geeft dat geen problemen?

In de toekomst wil ik ook naar een nieuwe nas aanschaffen (ik denk aan de ds118), nog tips voor het instellen van de nieuwe schijf? Of maakt dit niets uit?

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
harm12nl schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 15:30:
In 'lekentaal' bedoel je een backup waarin je de data eigenlijk van de ene lokatie naar de andere lokatie sleept toch?
Ja, zonder de restore tool er om heen gaat dat sneller maar mocht je ergens tegenaan lopen kan je ook op de juiste manier restoren met behoud van rechten e.d.
Als ik dan mijn huidige backuptaak weer start dan geeft dat geen problemen?
Dat is nooit een probleem, je kan een backup altijd opnieuw maken en verwijzen naar een bestaande set.
In de toekomst wil ik ook naar een nieuwe nas aanschaffen (ik denk aan de ds118), nog tips voor het instellen van de nieuwe schijf?
Wordt nu toch een single volume ? Dan is er niet veel wat je kan doen.
BTRFS als filesystem is denk ik nu geen optie dus dat valt hoe dan ook af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@harm12nl Bedenk wel dat je alle packages weer opnieuw moet installeren. Dus maak een bakcup van je settings.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk12nl
DukeBox schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 15:40:
[...]

Ja, zonder de restore tool er om heen gaat dat sneller maar mocht je ergens tegenaan lopen kan je ook op de juiste manier restoren met behoud van rechten e.d.

[...]

Dat is nooit een probleem, je kan een backup altijd opnieuw maken en verwijzen naar een bestaande set.

[...]

Wordt nu toch een single volume ? Dan is er niet veel wat je kan doen.
BTRFS als filesystem is denk ik nu geen optie dus dat valt hoe dan ook af.
Thx! d:)b
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 16:03:
@harm12nl Bedenk wel dat je alle packages weer opnieuw moet installeren. Dus maak een bakcup van je settings.
Je bedoeld toch de backup zoals ik in dit stappenplan beschreven heb:
1. backup draaien
2. configuration backup
3. oude schijven eruit, nieuwe schijf erin
4. configuration backup terug zetten
5. backup terugzetten

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
@harm12nl Configuration backup is ALLEEN de settings van DSM. Simpel gezegd, alle instellingen die je via control panel kan doen.
De applicaties moet je met de normale backup tool doen mits ondersteund of vanuit de betreffende applicatie zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
DukeBox schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 16:16:
@harm12nl Configuration backup is ALLEEN de settings van DSM. Simpel gezegd, alle instellingen die je via control panel kan doen.
De applicaties moet je met de normale backup tool doen mits ondersteund of vanuit de betreffende applicatie zelf.
Hmmm ja dat had ik kunnen weten excuus. Via hyperbackup kan je een aantal applicaties backuppen. De overige standaard app's zijn volgens mijn alleen settings dus die gaan mee in de configuration backup toch?

Het is dus verstandig alle applicaties even na te lopen?

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
harm12nl schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 16:41:
Het is dus verstandig alle applicaties even na te lopen?
Hangt er nogal vanaf welke applicaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
DukeBox schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 16:56:
[...]

Hangt er nogal vanaf welke applicaties.
Ik heb er niet veel meer naast de standaard applicaties :)

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
@harm12nl Dan moet je per app even kijken of het nodig is een backup te maken. Bijv. videostation, de library's en rechten kan je niet backuppen maar de metadata wel (settings, library, export video info)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk12nl
Thx voor de info en de hulp.

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
Nog een andere vraag; is het mogelijk de DLNA/UPnP mappen 'Photo' en 'Music' te verbergen? Ik heb media server aanstaan en gebruik alleen de 'video' map voor films e.d. Die andere twee mappen gebruik ik niet en staan ook niet in mijn mappenstructuur.

Ben al een tijdje op Google en het Synologyforum aan het kijken voor de oplossing maar kom er niet echt uit. Wellicht gebruik ik de verkeerde termen..

Het is geen heel groot probleem maar ik irriteer mij eraan als ik er 'langs' moet als ik een film wil kijken op de tv :)

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
harm12nl schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 12:23:
Nog een andere vraag; is het mogelijk de DLNA/UPnP mappen 'Photo' en 'Music' te verbergen?
DLNA/UPnP zijn 2 verschillende dingen. Voor DLNA kan je de share verwijderen onder media indexing (control panel, indexing service)

UPnP vind ik hoe dan ook nooit verstandig om te gebruiken.. je zal niet de eerste zijn die onbedoeld iets deelt met internet wat niet de bedoeling is (zoals ipcams).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:08
DukeBox schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 12:48:
DLNA/UPnP zijn 2 verschillende dingen. Voor DLNA kan je de share verwijderen onder media indexing (control panel, indexing service)
Als je alleen videos aanbiedt via dlna blijft een dlna receiver (een tv bijvoorbeeld) ook de de mappen music en photos tonen. Dat kan je voor zover ik weet niet oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
DukeBox schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 12:48:
[...]

UPnP vind ik hoe dan ook nooit verstandig om te gebruiken.. je zal niet de eerste zijn die onbedoeld iets deelt met internet wat niet de bedoeling is (zoals ipcams).
Volgens mij staat UPnP automatisch alleen aan via de media server app? Of kan ik dit nog ergens anders checken? Heb diverse opties in het configuratiescherm doorlopen maar ik zie het verder nergens terug..
job schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 13:07:
[...]

Als je alleen videos aanbiedt via dlna blijft een dlna receiver (een tv bijvoorbeeld) ook de de mappen music en photos tonen. Dat kan je voor zover ik weet niet oplossen.
Ja dat zie ik nu ook. In media indexering staat alleen de videomap aangsloten. En inderdaad op mijn tv doet onderstaande voorval zich voor. Dan laat ik het zo :) Of is er nog een workarround via een andere mediaspeler bijv?

©2004

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
job schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 13:07:
Dat klopt, alleen de inhoud kan je zo 'verbergen'.

Het kan overigens wel maar weet niet of dat blijvend is bij evt. updates.

Eerst de media server service stoppen (control panel, info center, service) en na het wijzigen weer starten.

Als je de file '/var/packages/MediaServer/target/etc/menu_simple.xml' edit (of menu_advance.xml als je die actief hebt staan) kan je ze daar weghalen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
       <entry>
            <title>{class_music}</title>
            <entrylist>
                <entry type="index_storagefolder" media="music">
                    <title>{class_music_userfile}</title>
                </entry>
[..]
            </entrylist>
        </entry>

en
code:
1
2
3
        <entry type="index_storagefolder" media="photo">
            <title>{class_photos}</title>
        </entry>

[ Voor 54% gewijzigd door DukeBox op 25-07-2018 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blix
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 19:59
Ik heb sinds kort een DS218+ waar ik ontzettend blij mee ben. Draait op DSM 6.1.7-15284 (most recent IIRC). Het apparaat doet precies waar ik het voor heb aangeschaft, en meer. Ik gebruik de DS218+ nu i.c.m. twee Creative 5.1 SB1090 USB geluidskaarten om één Logitech Z5500 aan te sturen en een simpel Bose 2.0 setje (Z5500 woonkamer, Bose slaapkamer). Dit doe ik via DS audio. Werkt perfect voor local en netwerk media. Enige nadeel, en hier ook meteen mijn vraag: wat als ik nou achter mijn computer zit (of telefoon) en ik wil bv. een deuntje afspelen dat ik op Youtube hoor langskomen, op een van mijn DACs? Nu kan ik dat enkel door het te converteren (correct me if I'm wrong; ik kom er niet uit in ieder geval) en die file dan vervolgens af te spelen via een DS based audio player die wel mijn USB DAC kan aanspreken die ik heb aangesluiten op mijn DS218+

(holy sh*t -- als ik dit nalees).

TLDR:
Ik heb een DS218+. DSM 6.1.7-15284. Hier heb ik op aangesloten een externe USB kaart die vervolgens is aangesloten op een set 5.1 speakers. Nu kan ik via DS audio (of random andere DS streamer) direct deze USB kaart aanspreken. Perfect. Maar als ik bv. een externe bron (neem Youtube op mijn computer) wil afspelen via dezelfde weg (Computer audio source > DS218+ > USB geluidskaart) zie ik geen mogelijkheden. Zijn die mogelijkheden er? Zo ja; waar/hoe?

Simpelweg de geluidsinstallatie op mijn computer aansluiten is niet mogelijk, of in ieder geval, wenselijk.

Dank.

[ Voor 9% gewijzigd door blix op 25-07-2018 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
DukeBox schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 13:26:
[...]

Dat klopt, alleen de inhoud kan je zo 'verbergen'.

Het kan overigens wel maar weet niet of dat blijvend is bij evt. updates.

Eerst de media server service stoppen (control panel, info center, service) en na het wijzigen weer starten.

Als je de file '/var/packages/MediaServer/target/etc/menu_simple.xml' edit (of menu_advance.xml als je die actief hebt staan) kan je ze daar weghalen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
       <entry>
            <title>{class_music}</title>
            <entrylist>
                <entry type="index_storagefolder" media="music">
                    <title>{class_music_userfile}</title>
                </entry>
[..]
            </entrylist>
        </entry>

en
code:
1
2
3
        <entry type="index_storagefolder" media="photo">
            <title>{class_photos}</title>
        </entry>
Thx. Hiervoor heb ik root acces nodig toch via ssh? Dit gaat mij echter iets te ver ben ik bang. Dus dat laat ik het voorlopig zo :)

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Laatst online: 16:50

TommyGun

Stik er maar in!

harm12nl schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 15:54:
[...]

Thx. Hiervoor heb ik root acces nodig toch via ssh? Dit gaat mij echter iets te ver ben ik bang. Dus dat laat ik het voorlopig zo :)
Dat valt allemaal wel mee hoor ;) Gewoon proberen.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
blix schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 15:06:
Maar als ik bv. een externe bron (neem Youtube op mijn computer) wil afspelen via dezelfde weg (Computer audio source > DS218+ > USB geluidskaart) zie ik geen mogelijkheden. Zijn die mogelijkheden er? Zo ja; waar/hoe?
Oftewel, je wilt audio vanaf je PC afspelen op / streamen naar de USB geluidskaart die op je synology zit aangesloten maar een fysieke koppeling is geen optie ?

Bluetooth reciever op de line-in van de Creative ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:26
Ik heb een lets encrypt certificaat op mijn 916+ die zich periodiek vanzelf vernieuwd. Echter heb ik een tijdje terug de ingebouwde firewall van DSM aangezet met alle landen geblokkeerd behalve de landen waar ik zelf wel eens ben. Nu was pas mijn certificaat verlopen en weigerde DSM een nieuwe binnen te halen, ook niet handmatig. Pas na het uitschakelen van de firewall werd het certificaat vernieuwd. Iemand enig idee hoe dit op te lossen? Anders wordt het elke zoveel maanden handmatig updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Videopac

Rommelt wat aan.

Arjant2 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 22:48:
Ik heb een lets encrypt certificaat op mijn 916+ die zich periodiek vanzelf vernieuwd. Echter heb ik een tijdje terug de ingebouwde firewall van DSM aangezet met alle landen geblokkeerd behalve de landen waar ik zelf wel eens ben. Nu was pas mijn certificaat verlopen en weigerde DSM een nieuwe binnen te halen, ook niet handmatig. Pas na het uitschakelen van de firewall werd het certificaat vernieuwd. Iemand enig idee hoe dit op te lossen? Anders wordt het elke zoveel maanden handmatig updaten.
Certificaat wordt vernieuwd uit een land dat je geblokkeerd hebt?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:26
Videopac schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 23:17:
[...]

Certificaat wordt vernieuwd uit een land dat je geblokkeerd hebt?
Dat zou goed kunnen ja. Maar vanuit wel land worden lets encrypt certificaten vernieuwd? Dan zal ik dat land ook toe moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blix
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 19:59
DukeBox schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 16:14:
[...]

Oftewel, je wilt audio vanaf je PC afspelen op / streamen naar de USB geluidskaart die op je synology zit aangesloten maar een fysieke koppeling is geen optie ?

Bluetooth reciever op de line-in van de Creative ?
Dank voor de feedback, Duke. Fysieke koppeling zou mogelijk zijn, maar zou afdoen aan het gehele systeem en zou tevens inhouden dat ik kabels door muren moet gaan trekken enz. Dus; liever niet. Bluetooth receiver op de line in... ja. Goede. Zelf niet aan gedacht. Maar performance zal om te jammeren zijn. :{ Suggesties voor een fatsoenlijke receiver?

EDIT1: Werkt helaas niet. Adapter die ik gebruik werkt prima, maar als ik hem aansluit op de audio in dan krijg ik geen geluid.

[ Voor 8% gewijzigd door blix op 26-07-2018 03:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:50
Arjant2 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 22:48:
outbound.letsenceypt.org en outbound1 etc toestaan in je fw. Even omzetten naar ip met dig of nslookup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

Ik heb het ooit al eens eerder gevraagd maar ik kan het niet meer vinden. Ik wil eigenlijk bestanden delen via mijn NAS met iemand anders (ook in bezig van Synology NAS). De share optie in File Station is te omslachtig (downloaden via een webbrowser gaat vaker fout dan goed, zeker bij grotere bestanden).

Ik heb al een useraccount zitten denken maar hij mag alleen toegang hebben tot een bepaalde map op de schrijf (niet de hele schrijf zelf).

Welke oplossing is hiervoor het handigst. Van de vorige keer dat ik het vroeg was de optie om een mount te maken in File Station, de meest onveilige.... toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
blix schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 01:28:
EDIT1: Werkt helaas niet. Adapter die ik gebruik werkt prima, maar als ik hem aansluit op de audio in dan krijg ik geen geluid.
Werkt het dan alleen wanneer deze niet via USB zit ? Vraag mij anders namelijk af waarom die aansluiting er op zit.
iAmRenzo schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 10:43:
Ik heb al een useraccount zitten denken maar hij mag alleen toegang hebben tot een bepaalde map op de schrijf (niet de hele schrijf zelf).
Dat kan toch gewoon ? Helemaal mooi is als je dan op je share aangeeft dat folders zonder rechten niet zichtbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Njay
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-09 14:42
complimenten aan WD , ik had bad sectors op een disk en bij hun advanced RMA aangevraagd , na het opgeven van mijn CC info in een secure room via de telefoon binnen 2 dagen een vervangende disk gehad en ik kan mijn oude disk afgooien in maarssen bij hun logistieke partner (woon in de buurt)

PSN: NjayNL | Star Citizen Referal code | Oculus Quest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik zit momenteel met onderstaande melding en twijfel of het te maken heeft met het Dynamische IP adres, het betreft een particuliere Ziggo internetverbinding.

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/f4aPB8/nas2.jpg

Situatie is als volgt:

* De NAS is een week geleden geïnstalleerd en geconfigureerd op woonplaats " X " voor een vriend
* Ter plaatse is Synology Cloud Station Drive geïnstalleerd op een iMac en Macbook
* Eenmaal terug in woonplaats " Y " werkte alles de hele week naar behoren. De iMac staat thuis en alle werkbestanden werden netjes gesynchroniseerd met de Macbook die onderweg en op locatie wordt gebruikt.

Echter is er donderdag avond op de iMac gewerkt en de volgende ochtend stonden de nieuwste bestanden niet op de Macbook terwijl Cloud Station Drive op beide apparaten aan staat.

Als men nu probeert in te loggen met het quickconnect ID, verschijnt de melding als in de afbeelding.

Mijn vragen:

* Ben ik iets vergeten in te stellen in de NAS?
* Had ik bijvoorbeeld in de Ziggo Router het IP adres moeten reserveren, of moet dit geen probleem zijn voor de NAS?

Ik weet even niet precies waar ik het moet zoeken en of wat er verkeerd is gegaan. De NAS staat uiteraard wel aan en de LAN poorten zijn actief.

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/gVrQJo/nas.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 28-07-2018 10:51 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
Unidentified schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 10:41:
Ik zit momenteel met onderstaande melding en twijfel of het te maken heeft met het Dynamische IP adres, het betreft een particuliere Ziggo internetverbinding.

[afbeelding]

Situatie is als volgt:

* De NAS is een week geleden geïnstalleerd en geconfigureerd op woonplaats " X " voor een vriend
* Ter plaatse is Synology Cloud Station Drive geïnstalleerd op een iMac en Macbook
* Eenmaal terug in woonplaats " Y " werkte alles de hele week naar behoren. De iMac staat thuis en alle werkbestanden werden netjes gesynchroniseerd met de Macbook die onderweg en op locatie wordt gebruikt.

Echter is er donderdag avond op de iMac gewerkt en de volgende ochtend stonden de nieuwste bestanden niet op de Macbook terwijl Cloud Station Drive op beide apparaten aan staat.

Als men nu probeert in te loggen met het quickconnect ID, verschijnt de melding als in de afbeelding.

Mijn vragen:

* Ben ik iets vergeten in te stellen in de NAS?
* Had ik bijvoorbeeld in de Ziggo Router het IP adres moeten reserveren, of moet dit geen probleem zijn voor de NAS?

Ik weet even niet precies waar ik het moet zoeken en of wat er verkeerd is gegaan. De NAS staat uiteraard wel aan en de LAN poorten zijn actief.

[afbeelding]
is je ziggo internet adres toevallig niet veranderd ? dus je public

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Njay Dat is inderdaad wat ik vermoed. Maar hoe doen degene dat hier dan zonder vaste IP adressen, of heeft iedereen hier een zakelijke verbinding?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

DukeBox schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 10:59:
Dat kan toch gewoon ? Helemaal mooi is als je dan op je share aangeeft dat folders zonder rechten niet zichtbaar zijn.
Ik bedoelde geen shares maar mappen.
Die optie vind ik nergens terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
iAmRenzo schreef op zondag 29 juli 2018 @ 11:15:
Ik bedoelde geen shares maar mappen.
Die optie vind ik nergens terug...
Mappen = Folders, dus dat bedoel ik ook. Je stelt dat op je share in.

[ Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 29-07-2018 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

DukeBox schreef op zondag 29 juli 2018 @ 11:19:
Mappen = Folders, dus dat bedoel ik ook. Je stelt dat op je share in.
Je regelt het per share volgens mij, dat is niet de bedoeling... Op share 1 moet hij wel toegang hebben tot map 1 maar niet tot map 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
iAmRenzo schreef op zondag 29 juli 2018 @ 11:37:
Je regelt het per share volgens mij, dat is niet de bedoeling... Op share 1 moet hij wel toegang hebben tot map 1 maar niet tot map 2.
Je begrijpt niet wat ik bedoel. Rechten stel je dan op de folders in, op de share kan je aangeven dat die dan vervolgens niet zichtbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fingers
  • Laatst online: 17-07-2024
Ik ben afgelopen week van een DS212J overgegaan op een DS218PLAY alle bestanden overgezet ( 4 dagen werk ) er stonden oa 222 films op. Nu heb ik mijn netwerkspeler een Himedia Q5 pro opnieuw ingericht, hij ziet alle bestanden, geeft ook keurig de beschrijving van de film die ik wil gaan afspelen, maar als ik de film daadwerkelijk wil afspelen krijg ik de melding mount failed en gaat het beeld op zwart, wat doe ik fout? toen ik de DS212j nog gebruikte had ik nergens last van, en wat ik vreemd vind al ben ik een noob op dit gebied, mijn andere netwerkspeler een Aplle TV 4k speelt wel alles af zonder problemen, alleen heb ik daar de pech dat ie maar 130 van de 222 films ziet.

ooit komt er een einde aan het eind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
fingers schreef op zondag 29 juli 2018 @ 12:31:
Ik ben afgelopen week van een DS212J overgegaan op een DS218PLAY alle bestanden overgezet ( 4 dagen werk ) er stonden oa 222 films op. Nu heb ik mijn netwerkspeler een Himedia Q5 pro opnieuw ingericht, hij ziet alle bestanden, geeft ook keurig de beschrijving van de film die ik wil gaan afspelen, maar als ik de film daadwerkelijk wil afspelen krijg ik de melding mount failed en gaat het beeld op zwart, wat doe ik fout? toen ik de DS212j nog gebruikte had ik nergens last van, en wat ik vreemd vind al ben ik een noob op dit gebied, mijn andere netwerkspeler een Aplle TV 4k speelt wel alles af zonder problemen, alleen heb ik daar de pech dat ie maar 130 van de 222 films ziet.
Heb je misschien een IP-restrictie op een NFS-share staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:17

elsinga

=8-)

Unidentified schreef op zondag 29 juli 2018 @ 11:01:
@Njay Dat is inderdaad wat ik vermoed. Maar hoe doen degene dat hier dan zonder vaste IP adressen, of heeft iedereen hier een zakelijke verbinding?
Ik heb een aantal eigen domeinen en gebruik de (gratis) nameservers van ClouDNS.net. Die hebben een dynamic dns mogelijkheid, waarbij het IP adres wordt gezet van de computer die een bepaalde URL aanroept. En dat laat ik mijn DS918+ gewoon elk kwartier (of zo) doen. Wijzigt mijn IP adres, dan is korte tijd later mijn dns ook aangepast en aangezien de TTL daar op 1 uur staat is de boel na uiterlijk een uur of 2 wel weer bereikbaar.

Kan overigens met elke ddns oplossing, maar deze combineert mooi met eigen domeinen.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fingers
  • Laatst online: 17-07-2024
pven schreef op zondag 29 juli 2018 @ 16:48:
[...]

Heb je misschien een IP-restrictie op een NFS-share staan?
Ik moet wel ff wat recht zetten, ik had namelijk mijn probleem niet goed verwoord zag ik net, het is zo, via NSF doet alles het, kan ik mijn nas benaderen en alles afspelen. Maar ik wauw eigenlijk via SMB maar dat lukt me maar niet, want dan krijg ik de melding mount failed, wat doe ik fout en/of vergeet ik iets? het is wel zo dat de media speler de nas ziet, want als ik bij de media speler bestanden toevoeg, kan ik mijn IP ingeven, de locatie waar de films staan ingeven ( in mijn geval heet de map Bluray ) dan gebruikersnaam en wachtwoord invullen. Resultaat ik krijg keurig al de films / bestanden die op de nas staan te zien, maar ze dan afspelen lukt niet want dan krijg ik de melding mount failed te zien op de tv.

[ Voor 68% gewijzigd door fingers op 29-07-2018 19:00 ]

ooit komt er een einde aan het eind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Laatst online: 15:31

pietje63

RTFM

Weke smb versies heb je aanstaan op je nas? Wat ondersteunt je media player?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
Unidentified schreef op zondag 29 juli 2018 @ 11:01:
Nee maar bij mij veranderd het niet veel, maar het kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:24
Helaas moet ik hier ook een vraag stellen.

Gisteren heb ik een raar probleem gehad, wat ik niet kan verklaren. Om 12 uur werkte mijn Wifi (unify) opeens niet meer en was my cloudkey niet te bereiken. Dipje in netwerk dacht ik, maar toen ik in de meterkast kwam zag ik nog net in mijn ooghoeken dat mijn ziggo modem een reboot kreeg en sprong naar een paar rode lampje. Mmm, raar.. ziggo storing. Nooit meer verder aan gedacht totdat een uur later mijn Domoticz niet meer te bereiken was. Balen en wat een pech.. mijn rare netwerkproblemen hebben mijn Domoticz ook laten crashen. Bij een herinstallatie wilde ik even snel een paar bestanden naar mijn Nas kopiëren. Ging allemaal prima; Even snel nog één tekstfile openen hoe ik domoticz moest installeren en opeens was mijn Nas niet meer te bereiken. Toen ik naar de nas keek stond alles op groen en het ledje was blauw. Een reboot lukte niet en bleeft heel lang op een blauw ledje staan. Na een periode toch besloten om hem spanningsloos te maken. Misschien niet het beste idee, maar m'n nas heeft zich vaker hersteld van een powerfailure. Na een herstart kwam ik niet verder dan het blauw flikkerende LEDje.

Vandaag in onderzoek gegaan, maar ik om er niet uit. De ledjes blijven blauw knipperen. Wat ik al geprobeerd heb:

- 15 min wachten totdat LED stopt met knipperen; Led blijft knipperen
- NAS zoeken met synology assistant; maar niet kunnen vinden
- NAS hardeschijfloos gemaakt en toen opstarten; Led blijven wederom na 15 min. nog steeds knipperen
- Reset button 4 seconden indrukken totdat het de nas reset (zonder schijven erin), maar de LEDje blijven blauw knipperen.

In alle bovenstaande gevallen branden er bij de schijven geen groen LEDje.

Mijn conclusie; moederbord heeft het opgegeven. Ik leg de relatie daarna pas met de problemen die ik de hele dag heb gehad (piekspanning op meterkast of is het in de meterkast toch te warm geworden?!?). Maar goed; ik zit met gebakken peren, want ik weet niet of ik nog meer kan doen naast het contact opnemen met synology support.

Iemand nog een idee? Zijn er dingen die ik vergeten ben?

TLDR; Mijn nas komt niet verder dan een knipperend blauw ledje; zelfs zonder schijven en het lukt me niet om de reset knop in te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:54
grote_oever schreef op maandag 30 juli 2018 @ 20:04:
Helaas moet ik hier ook een vraag stellen.

Gisteren heb ik een raar probleem gehad, wat ik niet kan verklaren. Om 12 uur werkte mijn Wifi (unify) opeens niet meer en was my cloudkey niet te bereiken. Dipje in netwerk dacht ik, maar toen ik in de meterkast kwam zag ik nog net in mijn ooghoeken dat mijn ziggo modem een reboot kreeg en sprong naar een paar rode lampje. Mmm, raar.. ziggo storing. Nooit meer verder aan gedacht totdat een uur later mijn Domoticz niet meer te bereiken was. Balen en wat een pech.. mijn rare netwerkproblemen hebben mijn Domoticz ook laten crashen. Bij een herinstallatie wilde ik even snel een paar bestanden naar mijn Nas kopiëren. Ging allemaal prima; Even snel nog één tekstfile openen hoe ik domoticz moest installeren en opeens was mijn Nas niet meer te bereiken. Toen ik naar de nas keek stond alles op groen en het ledje was blauw. Een reboot lukte niet en bleeft heel lang op een blauw ledje staan. Na een periode toch besloten om hem spanningsloos te maken. Misschien niet het beste idee, maar m'n nas heeft zich vaker hersteld van een powerfailure. Na een herstart kwam ik niet verder dan het blauw flikkerende LEDje.

Vandaag in onderzoek gegaan, maar ik om er niet uit. De ledjes blijven blauw knipperen. Wat ik al geprobeerd heb:

- 15 min wachten totdat LED stopt met knipperen; Led blijft knipperen
- NAS zoeken met synology assistant; maar niet kunnen vinden
- NAS hardeschijfloos gemaakt en toen opstarten; Led blijven wederom na 15 min. nog steeds knipperen
- Reset button 4 seconden indrukken totdat het de nas reset (zonder schijven erin), maar de LEDje blijven blauw knipperen.

In alle bovenstaande gevallen branden er bij de schijven geen groen LEDje.

Mijn conclusie; moederbord heeft het opgegeven. Ik leg de relatie daarna pas met de problemen die ik de hele dag heb gehad (piekspanning op meterkast of is het in de meterkast toch te warm geworden?!?). Maar goed; ik zit met gebakken peren, want ik weet niet of ik nog meer kan doen naast het contact opnemen met synology support.

Iemand nog een idee? Zijn er dingen die ik vergeten ben?

TLDR; Mijn nas komt niet verder dan een knipperend blauw ledje; zelfs zonder schijven en het lukt me niet om de reset knop in te drukken.
Direct contact opnemen met Synology!
Lijkt op moederbord problemen, welke je niet zelf kan fixen.
Als je contact opneemt met Synology kunnen ze vragen om bepaalde stappen uit te voeren waardoor zij zeker weten dat het probleem aan het moederbord ligt. Zover ik zelf ervaren hebt zijn ze vrij coulant met reparaties.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:24
@TerrorSource Vermoed al dat het iets hardwarematigs was. Maar goed; Melding aangemaakt bij synology. Hopen dat ze nog wat aanvullende informatie kunnen geven. Een NAS zonder hardeschijven die niet opstart lijkt me inderdaad hardwarematig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinuspw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-02 08:50
Goedemorgen,

Ook ik wil voor thuis een synology NAS aanschaffen. Net als 'glade008 'hierboven op 20 en 21 april, twijfel ik tussen de DS218+ en DS218play. en DS218. Hij vroeg of er nog verschil zat in het streamen van video, waar geen antwoord meer op kwam. In de specs staat namelijk dat de DS218+ 4K in 30fps streamt en de DS218play in 60 fps. Is dat verschil goed merkbaar? Hoe zit dat met 1080p videos?

Daarnaast heb ik de vergelijker van CoolBlue bekeken, daar zie ik bij de DS218 ondersteuning voor apps staan en bij de DS218play slechts via de de QuickConnect website van Synology. Klopt het dat de DS218play geen ondersteuning heeft voor (Android) apps?
(https://www.coolblue.nl/advies/ds218-vs-ds218play.html

Ik zal hem vooral gebruiken om documenten, foto's en videos op te slaan. Ik zou het fijn vinden om de foto's via apps op mijn smartphone beschikbaar te hebben (ook buitenshuis) en wil graag videos kunnen kijken op mijn Android TV.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:54
rinuspw schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 11:31:
Goedemorgen,

Ook ik wil voor thuis een synology NAS aanschaffen. Net als 'glade008 'hierboven op 20 en 21 april, twijfel ik tussen de DS218+ en DS218play. en DS218. Hij vroeg of er nog verschil zat in het streamen van video, waar geen antwoord meer op kwam. In de specs staat namelijk dat de DS218+ 4K in 30fps streamt en de DS218play in 60 fps. Is dat verschil goed merkbaar? Hoe zit dat met 1080p videos?

Daarnaast heb ik de vergelijker van CoolBlue bekeken, daar zie ik bij de DS218 ondersteuning voor apps staan en bij de DS218play slechts via de de QuickConnect website van Synology. Klopt het dat de DS218play geen ondersteuning heeft voor (Android) apps?
(https://www.coolblue.nl/advies/ds218-vs-ds218play.html

Ik zal hem vooral gebruiken om documenten, foto's en videos op te slaan. Ik zou het fijn vinden om de foto's via apps op mijn smartphone beschikbaar te hebben (ook buitenshuis) en wil graag videos kunnen kijken op mijn Android TV.

Alvast bedankt!
De "Play" versies kunnen hardwarematig encoden. Wat er op neer komt dat die modellen meer voor media doeleinden gebruikt kunnen worden vergeleken met de andere versies

Dit is lijstje van hoog naar laag qua specificaties en mogelijkheden.
DS218+ = high end
DS218Play = media model
DS218 = middel model
DS218J = instap model
SE-versie zit nog onder een J-versie qua specificaties. Deze is er niet bij elk model.

Vaak hebben de + versies meer dan 1 netwerkpoort en een snellere CPU.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinuspw
TerrorSource schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 12:31:
[...]

De "Play" versies kunnen hardwarematig encoden. Wat er op neer komt dat die modellen meer voor media doeleinden gebruikt kunnen worden vergeleken met de andere versies

Dit is lijstje van hoog naar laag qua specificaties en mogelijkheden.
DS218+ = high end
DS218Play = media model
DS218 = middel model
DS218J = instap model
SE-versie zit nog onder een J-versie qua specificaties. Deze is er niet bij elk model.

Vaak hebben de + versies meer dan 1 netwerkpoort en een snellere CPU.
Bedankt voor je antwoord. Dat had ik inderdaad ook gevonden op internet. Ik kan me echter niet voorstellen dat de DS218Play niet via de Android-app benaderbaar is, terwijl CoolBlue (helpdesk) beweert van wel. Toch zou ik hier graag bevestiging van hebben.

Daarnaast lees ik dat Plex (nog?) niet beschikbaar is voor de Realtek processoren. Is Plex echt zo'n must om te hebben om films te bekijken vanaf je NAS?

[ Voor 8% gewijzigd door rinuspw op 31-07-2018 15:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:51
rinuspw schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 15:31:
[...]
Bedankt voor je antwoord. Dat had ik inderdaad ook gevonden op internet. Ik kan me echter niet voorstellen dat de DS218Play niet via de Android-app benaderbaar is, terwijl CoolBlue (helpdesk) beweert van wel. Toch zou ik hier graag bevestiging van hebben.
Durf ik je geen sluitend antwoord op te geven, maar ik kan me haast niet voorstellen dat het niet zo is. Ik heb de Apps van Synology in gebruik gehad met zowat alle verschillende modellen die ik in mijn handen heb gehad. Dit is net de kracht van DSM/Synology.
Daarnaast lees ik dat Plex (nog?) niet beschikbaar is voor de Realtek processoren. Is Plex echt zo'n must om te hebben om films te bekijken vanaf je NAS?
Nee, maar dat is ook persoonlijke voorkeur / een mening. Waar vaak naar gekeken wordt is of een CPU van een nas voldoet voor transcoding. Ik ben van mening dat je dit op een afspelend apparaat zelf wil doen, zeker wanneer bandbreedte geen issue is (in huis). In dat geval voldoet een model van 6 jaar oud nog steeds omdat je NAS alleen maar een simpele data-stream hoeft aan te bieden. Wanneer je een beperking hebt in je verbinding (upload of bijvoorbeeld 4G als je op je telefoon wil kijken) dan is het een ander verhaal. De CPU van je NAS zal dan de video om moeten zetten naar een lagere resolutie / bitrate om je databundel niet binnen no-time te verstoken.

Ik gebruik het zelf dan ook niet. Ik speel mijn media af met Kodi op diverse devices (2x een raspberry en een mediacenter) en mijn NAS hoeft alleen maar het bestand aan te leveren. Dit werkt binnen huis prima en op afstand (ouders) via een VPN. Ik heb daarbij wel de luxe dat ik 200 Mbit upload heb en dit voor een simpel video bestand nooit een probleem vormt. Of de snellere CPU van jou van meerwaarde is zul je zelf moeten bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvMaasakker
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-10 07:09
rinuspw schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 15:31:
[...]

Ik snap je verwarring.
Bij de DS218+:Onderweg benader je bestanden via de Synology apps of QuickConnect
Bij de DS218Play: Via de QuickConnect website van Synology heb je buitenshuis toegang tot alle bestanden op je DS218play

Bij mijn ouders thuis heb ik een DS218Play draaien. Zij benaderen hun bestanden gewoon via de DS apps (DS photo, DS file, DS cam). In deze DS apps maak je verbinding met de NAS middels het Quickconnect ID.

Zij kunnen dus zowel via de webbrowser met QuickConnect verbinden, als via de DS apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinuspw
gastje01 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 15:43:
[...]

Durf ik je geen sluitend antwoord op te geven, maar ik kan me haast niet voorstellen dat het niet zo is. Ik heb de Apps van Synology in gebruik gehad met zowat alle verschillende modellen die ik in mijn handen heb gehad. Dit is net de kracht van DSM/Synology.

[...]

Nee, maar dat is ook persoonlijke voorkeur / een mening. Waar vaak naar gekeken wordt is of een CPU van een nas voldoet voor transcoding. Ik ben van mening dat je dit op een afspelend apparaat zelf wil doen, zeker wanneer bandbreedte geen issue is (in huis). In dat geval voldoet een model van 6 jaar oud nog steeds omdat je NAS alleen maar een simpele data-stream hoeft aan te bieden. Wanneer je een beperking hebt in je verbinding (upload of bijvoorbeeld 4G als je op je telefoon wil kijken) dan is het een ander verhaal. De CPU van je NAS zal dan de video om moeten zetten naar een lagere resolutie / bitrate om je databundel niet binnen no-time te verstoken.

Ik gebruik het zelf dan ook niet. Ik speel mijn media af met Kodi op diverse devices (2x een raspberry en een mediacenter) en mijn NAS hoeft alleen maar het bestand aan te leveren. Dit werkt binnen huis prima en op afstand (ouders) via een VPN. Ik heb daarbij wel de luxe dat ik 200 Mbit upload heb en dit voor een simpel video bestand nooit een probleem vormt. Of de snellere CPU van jou van meerwaarde is zul je zelf moeten bepalen.
DvMaasakker schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 08:45:
[...]

Ik snap je verwarring.
Bij de DS218+:Onderweg benader je bestanden via de Synology apps of QuickConnect
Bij de DS218Play: Via de QuickConnect website van Synology heb je buitenshuis toegang tot alle bestanden op je DS218play

Bij mijn ouders thuis heb ik een DS218Play draaien. Zij benaderen hun bestanden gewoon via de DS apps (DS photo, DS file, DS cam). In deze DS apps maak je verbinding met de NAS middels het Quickconnect ID.

Zij kunnen dus zowel via de webbrowser met QuickConnect verbinden, als via de DS apps.
Bedankt voor jullie antwoorden. Inmiddels de DS218 besteld, ivm zelfde specs als de play en meer geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvMaasakker
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-10 07:09
rinuspw schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 08:59:
[...]

[...]

Bedankt voor jullie antwoorden. Inmiddels de DS218 besteld, ivm zelfde specs als de play en meer geheugen.
Fijn dat er een keuze gemaakt is.
Veel plezier met je nieuwe aankoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

Ik draai webstation voor een paar persoonlijke websites. Ik heb webstation zo geconfigureerd dat deze bereikbaar is op een subdomein (slechts één virtuele host). Dit werkt prima.

Wat ik echter zie, is dat mijn disks regelmatig (10-20 keer per dag) uit hibernation gaan door "ongewenste" bezoekers. De requests zien er als volgt uit (mijn ip even xxx)

code:
1
2
3
4
5
6
2018/08/02 02:43:31 [error] 15116#15116: *16579 directory index of "/var/services/web/" is forbidden, client: 176.233.150.4, server: , request: "GET / HTTP/1.1", host: "77.xxx.xxx.xxx:80"
2018/08/02 03:06:07 [error] 15114#15114: *16582 directory index of "/var/services/web/" is forbidden, client: 176.63.238.107, server: , request: "GET / HTTP/1.1", host: "77.xxx.xxx.xxx:80"
2018/08/02 03:26:50 [error] 15116#15116: *16585 directory index of "/var/services/web/" is forbidden, client: 43.252.73.10, server: , request: "GET / HTTP/1.1", host: "77.xxx.xxx.xxx:80"
2018/08/02 03:30:23 [error] 15115#15115: *16588 directory index of "/var/services/web/" is forbidden, client: 41.85.183.159, server: , request: "GET / HTTP/1.1", host: "77.xxx.xxx.xxx:80"
2018/08/02 03:41:30 [error] 15116#15116: *16591 directory index of "/var/services/web/" is forbidden, client: 95.170.114.38, server: , request: "GET / HTTP/1.1", host: "77.xxx.xxx.xxx:80"
2018/08/02 04:13:50 [error] 15116#15116: *16594 directory index of "/var/services/web/" is forbidden, client: 91.211.238.177, server: , request: "GET / HTTP/1.1", host: "77.xxx.xxx.xxx:80"

Wellicht crawlers van diverse zoekmachines, oid. Vroeger zaten er meer kwaadaardige calls tussen (zoekend naar security issues in standaard scripts)

Is te voorkomen dat deze verzoeken mijn disks wakker maken?
- ik gebruik momenteel nginx, zou dit met apache anders zijn?
- aanknopingspunt 1; de verzoeken zijn gericht op IP adres in plaats van sub-domein; is te voorkomen dat daar wordt geluisterd op port 80?
- aanknopingspunt 2; de meeste verzoeken zijn een index-verzoek; zou dit niet door een cache afgevonden kunnen worden (zonder disk access)
- het valt me op dat nginx zoekt naar /var/services/web (terwijl de bestaande web bestanden op volume1 staan). Zou het helpen om daar een robots.txt te plaatsen (als het "goede" zoekmachines zijn zou dat moeten werken, al zie ik weinig verzoeken om robots.txt in de log).
- andere gedachten/ervaringen?
- wellicht configureerdbaar in Syno firewall of router?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
pietje63 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 12:20:
scripts)
Is te voorkomen dat deze verzoeken mijn disks wakker maken?
- ik gebruik momenteel nginx, zou dit met apache anders zijn?
- aanknopingspunt 1; de verzoeken zijn gericht op IP adres in plaats van sub-domein; is te voorkomen dat daar wordt geluisterd op port 80?
Nee er wordt immers data opgevraagd en weggeschreven. Het enige dat je kan doen is vanaf een SSD serveren. Er is nog wel een optie om via een mount vanaf externe flash te serveren maar echt lekker werkt dat niet.

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 02-08-2018 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wobblier
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 14:00
Reads kunnen uit de cache. Writes per definitie niet. Om je disks in hibernation te laten staan moet je de "ongewenste bezoeken" niet meer loggen.

Bijvoorbeeld loggen naar > /dev/null of een locatie op USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

@DukeBox & @Wobblier Dank voor het meedenken! Het schrijven van de logs is dus (sowieso) een probleem. Klinkt logisch.
- Schrijft de firewall ook logs?
- Zou het helpen om deze logs op een USB stick te laten schrijven zoals Wobblier zegt? Technisch gezien lijkt dat prima mogelijk (zie bijv. https://tech.setepontos.c...n-virtual-hosts-settings/), alleen voor zie ik problemen bij reboots (en conf files die weer wijzigen en/of een USB mount die wijzigt/niet op tijd beschikbaar is). Iemand ervaring?

[ Voor 3% gewijzigd door pietje63 op 03-08-2018 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Laatst online: 16:50

TommyGun

Stik er maar in!

Ik log zo veel mogelijk naar een USB stick, werkt perfect.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Even een vraag over het gebruik van Docker op synology. Ik gebruik al een tijdje docker op synology (gewoon via de package manager geinstalleerd).

Nu heb ik in die docker instantie een docker registry container gestart, deze is echter onbruikbaar vanuit die docker instantie. Ik kan hem toevoegen en dan kan ik prima de images vinden die ik erin heb gezet. Als ik echter een image probeer te downloaden dan krijg ik geen foutmelding, hij toont even een (1) bij de images maar vervolgens download hij hem niet.

Heeft iemand dit al eens werkend gehad? en hoe? volgens mij ontstaat het probleem omdat die registry een insecure registry is, maar ik heb het ook geprobeerd met een self signed certificate maar ook dat werkt bij mij niet (of ik doe het verkeerd).

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

TommyGun schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 10:28:
Ik log zo veel mogelijk naar een USB stick, werkt perfect.
Thanks, ga ik dat ook proberen.

Heb nu al de firewall grotendeels dichtgezet voor http (op een white list na), dat lijkt al een enorm verschil te maken. Even goed mijn vakantielanden in de gaten houden (of via VPN verbinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Nu online

Videopac

Rommelt wat aan.

Ik wil een certificaat op mijn NAS zetten maar heb (nog) geen domein. En ik wil VPN gaan gebruiken: wat is de juiste volgorde / hoe pak ik dat aan?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• csteelooper
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 16:36
Owkey… Het is een behoorlijk lange tijd geleden dat ik hier op GoT gepost heb, maar ik hoop toch dat ik hulp kan krijgen. Ik vrees dat mijn Synology DS415+ dood is.
Het probleem begon vanmorgen met het ‘van de desktop vallen’ van de netwerkshares (ik draai MacOS, voor de duidelijkheid). Ik zag de NAS ook niet meer in Finder. Toen maar even mijn Mac opnieuw opgestart, want het kan uiteraard ook daar liggen. Geen resultaat. Vervolgens op andere apparaten gekeken of die nog bij de NAS konden, maar ook daar niks.

Daarna de NAS uitgeschakeld middels de knop op de voorkant (twee seconden; soft power down). Na opnieuw aanschakelen leek de NAS weer goed opgestart, maar was nog steeds niet benaderbaar. Daarna op dezelfde manier uitgeschakeld (telkens natuurlijk ook met wachttijd tot het ding uit was er tussen) en de stekker uit het stopcontact gehaald. Nu komt het: na de stekker weer terug te plaatsen en de NAS in te schakelen, brandden de drive LEDs ORANJE en de Power LED knippert continu. De drives spinnen ook niet meer op. Drives uit de bays geeft hetzelfde resultaat.

Ik heb al enorm veel gezocht naar wat er aan de hand kon zijn, en kom vrijwel altijd uit bij de volgende verklaring: Het systeem kan niet opstarten wegens fout in voeding en/of moederbord. Kan iemand mij op zijn minst bevestigen of ik de juiste kant op denk? Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azanil
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 13:45
Sinds enkele dagen ben ik de eigenaar van een synology DS218+
Hierop heb ik diverse films staan. Het plan was om deze af te spelen op een LG 55C8 met behulp van Plex.
Echter heb ik een probleem. Het is heel wisselend of het lukt of niet. Ene keer lukt het. Geen probleem. Andere keer blijft de film hangen op bufferen. Ik heb nog niet kunnen ontdekken wat nu eigenlijk het probleem is.
Het gaat om 4k of 1080p films.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:42

DarkSide

theres no place like ::1

Azanil schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 17:07:
Sinds enkele dagen ben ik de eigenaar van een synology DS218+
Hierop heb ik diverse films staan. Het plan was om deze af te spelen op een LG 55C8 met behulp van Plex.
Echter heb ik een probleem. Het is heel wisselend of het lukt of niet. Ene keer lukt het. Geen probleem. Andere keer blijft de film hangen op bufferen. Ik heb nog niet kunnen ontdekken wat nu eigenlijk het probleem is.
Het gaat om 4k of 1080p films.
Welke app gebruik je op de LG.
Is dat Plex of Xplay?

Plex wil volgens mij altijd trancoderen. En Xplay doet dat niet.

Zelf heb ik een 216j en een B6. En gebruik Xplay.
Alle 1080p content speelt vlekkeloos. En de meest 4k UHD HDR bestanden ook.
alleen de "echte" grote bestanden met 60mpbs etc bufferen te veel.
Maar verder weinig issues. behalve dat sommige ondertitels moeten transcoderen en dat kan de 216j niet.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azanil
Gebruik op de LG ook Plex. Als ik dan naar de instellingen voor het afspelen ga zie ik wel dat gewoon de orginele videokwaliteit wordt behouden. Dan wordt er toch niet getranscodeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansat
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:06
aan csteelooper
zou eerst proberen alle hb eruit te halen daarna opstarten daarna de nas uitzetten hd erin mocht dit geen effect hebben zit er niets anders op dan deze site goed door lezen helaas in het Duits maar het werkt wel

https://www.synology-foru...e/index.html/t-67253.html

hieronder kun de hardware bestellen die je nodig hebt

https://www.tinytronics.n...al-port-adapter-met-kabel

waarschuwing sluit nooit de rode draad aan dan blaas je het moederbord op

[ Voor 7% gewijzigd door hansat op 05-08-2018 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Azanil schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 17:41:
Gebruik op de LG ook Plex. Als ik dan naar de instellingen voor het afspelen ga zie ik wel dat gewoon de orginele videokwaliteit wordt behouden. Dan wordt er toch niet getranscodeert?
Mijn ervaring is dat hij dat wel wil doen. Iig bij de 216j
Zelfde bestand op xplay werkt prima.

Je kunt ook syno video proberen. is niet "sexy" qua layout. Maar gebruikt 100% gpu acceleratie.

Bedenk me net dat ik niet 100% zeker ben of plex goed samen werkt met de nieuwe CPU van de 218+.

Dus zou ds video zeker even probere icm dlna.
En ook xplay testen. Deze is de eerste paar dagen gratis. Als het goed werkt is het slechts eenmalig een kleine donatie (weet niet meer hoeveel).

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azanil
DarkSide schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 17:53:
[...]

Mijn ervaring is dat hij dat wel wil doen. Iig bij de 216j
Zelfde bestand op xplay werkt prima.

Je kunt ook syno video proberen. is niet "sexy" qua layout. Maar gebruikt 100% gpu acceleratie.

Bedenk me net dat ik niet 100% zeker ben of plex goed samen werkt met de nieuwe CPU van de 218+.

Dus zou ds video zeker even probere icm dlna.
En ook xplay testen. Deze is de eerste paar dagen gratis. Als het goed werkt is het slechts eenmalig een kleine donatie (weet niet meer hoeveel).
Ah bedankt. Ga ik daar ook eens naar kijken.
Vind het wel vreemd dat ik gisteren nog Jurassic world heb gekeken zonder problemen, en vandaag het weer probeerde, maar niet verder kwam dan bufferen. In de tussentijd niks veranderd aan instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Is de syno dan niet ergens anders mee bezig?
Downloaden / repairen / verplaatsen etc?

Het is idd raar dat hij ene x probleemloos werkt en de andere x niet.

Desalnietteplus: Even kijken naar andere spelers (denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
JdM schreef op zondag 15 juli 2018 @ 21:19:
@pven Heb je je NAS al eens gezocht in het netwerk met de synology assistant?
Zo dan: terug van vakantie, en ik heb het eindelijk geprobeerd. Ik zit nu op mijn werk, en de VPN richting huis is verbonden. Deze assistant vindt wel de bedrijfs-Synology, maar niet mijn eigen Synology.

(Ik zal alle andere reacties hier nog lezen, en indien nodig kom ik er op terug.)

Azanil schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 18:03:
[...]

Ah bedankt. Ga ik daar ook eens naar kijken.
Vind het wel vreemd dat ik gisteren nog Jurassic world heb gekeken zonder problemen, en vandaag het weer probeerde, maar niet verder kwam dan bufferen. In de tussentijd niks veranderd aan instellingen.
Log eens met Putty (oid) in op je Synology, en start het commando top. Dan zie je waar je Synology druk mee is. Misschien dat dat duidelijkheid geeft.

[ Voor 45% gewijzigd door pven op 06-08-2018 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• csteelooper
hansat schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 17:47:
aan csteelooper
zou eerst proberen alle hb eruit te halen daarna opstarten daarna de nas uitzetten hd erin mocht dit geen effect hebben zit er niets anders op dan deze site goed door lezen helaas in het Duits maar het werkt wel

https://www.synology-foru...e/index.html/t-67253.html

hieronder kun de hardware bestellen die je nodig hebt

https://www.tinytronics.n...al-port-adapter-met-kabel

waarschuwing sluit nooit de rode draad aan dan blaas je het moederbord op
Dank voor je bericht. Alle HDDs eruit halen had ik op aanraden van andere bronnen al geprobeerd, maar dat veranderde helaas niks aan de situatie. Status=uit; HDD1-4=oranje; Power=blauw knipperend, ook met alle schijven er uit.

Bij mij was er echter geen sprake van dat ik bezig was met een firmware-update of zo, aangezien ik (of toch voor zover ik weet) al op de laatste firmware zat. Bovendien is het probleem ontstaan nadat de stroom er nadat de NAS werd uitgeschakeld vanaf ging. Voordat ik besloot de stroom geheel van het apparaat te halen, heb ik de NAS eerst via de aan/uitknop aan de voorkant graceful afgesloten (door de genoemde knop >2sec in te drukken geef je een shut-down commando en sluit je af; dat is wat ik deed), waarna de NAS bij hernieuwd aanschakelen gewoon op leek te komen.
Ik zeg ‘leek’ omdat alles het leek te doen, maar de netwerkcommunicatie was er kennelijk nog steeds niet; ik kon de NAS niet benaderen. Toen werd ik elders al geadviseerd om dan de stroom eraf te halen (na wederom een nette shutdown). Helaas is dus sindsdien dit probleem ontstaan…

Dus nogmaals, voorzover ik weet was er geen firmware-update beschikbaar en werd deze ook niet geïnstalleerd ten tijde van het uitschakelen van het systeem. Dat neemt niet weg dat ik je oplossing graag zou willen meenemen ter overweging. Want het kan sowieso zo zijn dat de software corrupt is natuurlijk… Dus al dank voor het meedenken!

Wel nog even een vraag: wordt MacOS door die TTL-USB-kabel ook ondersteund? Anders wordt het nog lastig, want ik draai geen Windows-machine op dit moment…

EDIT: Als ik het Duitse draadje lees, lijkt er bij die persoon ook nog íets van leven in z’n netwerkaansluiting te zitten; die knippert bij deze gebruiker elke paar seconden. Bij mij lijken ze alle twee völlig dood, ook al zijn de kabels aangesloten.

[ Voor 5% gewijzigd door csteelooper op 06-08-2018 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansat
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:06
csteelooper schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 10:38:
[...]

Dank voor je bericht. Alle HDDs eruit halen had ik op aanraden van andere bronnen al geprobeerd, maar dat veranderde helaas niks aan de situatie. Status=uit; HDD1-4=oranje; Power=blauw knipperend, ook met alle schijven er uit.

Bij mij was er echter geen sprake van dat ik bezig was met een firmware-update of zo, aangezien ik (of toch voor zover ik weet) al op de laatste firmware zat. Bovendien is het probleem ontstaan nadat de stroom er nadat de NAS werd uitgeschakeld vanaf ging. Voordat ik besloot de stroom geheel van het apparaat te halen, heb ik de NAS eerst via de aan/uitknop aan de voorkant graceful afgesloten (door de genoemde knop >2sec in te drukken geef je een shut-down commando en sluit je af; dat is wat ik deed), waarna de NAS bij hernieuwd aanschakelen gewoon op leek te komen.
Ik zeg ‘leek’ omdat alles het leek te doen, maar de netwerkcommunicatie was er kennelijk nog steeds niet; ik kon de NAS niet benaderen. Toen werd ik elders al geadviseerd om dan de stroom eraf te halen (na wederom een nette shutdown). Helaas is dus sindsdien dit probleem ontstaan…

Dus nogmaals, voorzover ik weet was er geen firmware-update beschikbaar en werd deze ook niet geïnstalleerd ten tijde van het uitschakelen van het systeem. Dat neemt niet weg dat ik je oplossing graag zou willen meenemen ter overweging. Want het kan sowieso zo zijn dat de software corrupt is natuurlijk… Dus al dank voor het meedenken!

Wel nog even een vraag: wordt MacOS door die TTL-USB-kabel ook ondersteund? Anders wordt het nog lastig, want ik draai geen Windows-machine op dit moment…

EDIT: Als ik het Duitse draadje lees, lijkt er bij die persoon ook nog íets van leven in z’n netwerkaansluiting te zitten; die knippert bij deze gebruiker elke paar seconden. Bij mij lijken ze alle twee völlig dood, ook al zijn de kabels aangesloten.
driver voor de mac

http://www.prolific.com.t...uct.aspx?p_id=229&pcid=41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• csteelooper
Thanks. Ik ga straks eerst eens een CR1220-batterij scoren en die vervangen, want het blijkt bij de DS415+ meer dan gemiddeld zo te zijn dat een lege “CMOS”-batterij de hele zwik lam legt. Zonder batterij is er geen goede start bij… Daarna zien we over wat we verder doen, mocht het niet werken… Zoals al gezegd verdenk ik de software/firmware op de NAS in principe niet, want het feitelijke probleem begon pas na volledig stroomloos stellen. Herstarts welke weden doorgevoerd zonder tussentijds de stekker uit het stopcontact te trekken, gingen goed, op het ontbreken van een LAN-verbinding na. Nu blijkt dat laatste te hebben gelegen aan een switch die er geen zin meer in had… Nu dus hopen dat een batterij al voldoende is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:53

kraats

Ik rol

@csteelooper heeft je 415+ geen last van de Intel Atom bug? En kun je 'm dan niet laten omruilen door Synology?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• csteelooper
kraats schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 21:43:
@csteelooper heeft je 415+ geen last van de Intel Atom bug? En kun je 'm dan niet laten omruilen door Synology?
Yep. Daar heeft-ie last van. Maar Synology heeft dat niet zodanig onderkend dat er een recall op de units is gezet. Ze hebben wel de garantie met een jaar verlengd, maar zelfs dan zit ik er al overheen.

Er zijn mensen die wel succes hadden met omruilen, maar ook een groot aantal voor wie dat niet lukte…

Het wrange is dat er een heel aantal mensen is die er op hetzelfde moment last van kregen als ik: nadat het apparaat voor korte of langere tijd geheel stroomloos is geweest (dus én de batterij leeg en dan ook de AC eraf). Als die er dan weer op kwam kregen ze dit verhaal…

EDIT: Heb m’n 415+ weer aan de praat. Net nadat ik m’n leverancier had verzocht om aanspraak op het consumentenrecht…

Eerst een test uitgevoerd die hier beschreven staat (Engels). Die komt er op neer dat je alle schijven uit de machine zet (lees: ervoor zorgt dat ze niet aangesloten zijn); hetzelfde geldt voor alles behalve de stroom, en daarna láng wacht. Ongeveer een minuut of 7. Er gebeurde niets dat mijn situatie beïnvloedde. Dus daarna verder gegaan met de volgende stap. De machine weer uitgezet en de reset-knop een minuut lang ingedrukt gehouden, om zo een CMOS-reset door te voeren. Daarna de machine weer aangezet en wederom ongeveer 7 minuten gewacht… **PEIP**… Oké, de machine piepte. Dus volgens instructie uitgeschakeld maar de stroom er op gelaten en de schijven op hun plaatsen gezet. Daarna weer aan en… voilà: hij loopt…!

I’m in two minds now… Zal ik de garantieprocedure bij mijn leverancier voortzetten, of zeggen dat alles weer werkt zoals het hoort? In mijn geval is duidelijk dat de batterij de problemen veroorzaakte, maar deze kan niet door de gebruiker vervangen worden zonder dat het garantiezegel er aan gaat, dus in ieder geval is dat voorlopig nog niet aan de orde… Maar wel fijn dat de machine weer draait…!

EDIT 2: Het wert, maar wel flakey. Ik laat dus toch m’n garantieverzoek even lopen. Zonet was de verbinding tussen de NAS en de rest van m’n netwerk weer niet zoals die zijn moest en moest ik dus geforceerd herstarten… Benieuwd wat m’n leverancier gaat doen. Als m’n verzoek niet wordt gehonoreerd misschien toch maar eens die CR1220 er in doen. Maf genoeg zorgt die namelijk voor nogal wat problemen als-ie leeg is...

[ Voor 55% gewijzigd door csteelooper op 08-08-2018 18:07 . Reden: Situatie-update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-07 23:22
Heeft iemand een oplossing voor volgend probleem?
Ik stream nl. naar kodi op m'n raspberry pi vanop m'n NAS met het SMB protocol. Normaal gaat dit probleemloos. Als mijn synology echter op disk usage >99% komt (tijdens hyper backup, kopiëren van bestanden, ...) dan wordt streamen zo goed als onmogelijk wegens buffering problemen op de pi. Een reboot van de NAS fixt dit normaal wel. Aangezien de interface van de NAS gigantisch traag wordt bij full disk usage kan ik ook niet altijd achterhalen wat de oorzaak is van de disk usage. Is dit normaal gedrag?

Ik heb m'n backups zo goed mogelijk proberen inplannen, maar dit probleem doet zich toch enkele keren per week voor waardoor film/series kijken een frustrerende aangelegenheid kan zijn. Kan ik op een of andere manier streamen lees prioriteit geven op andere zaken? Of zou de cache/buffer verhogen op de pi een oplossing zijn?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-10 08:59
painy schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 08:58:
Ik stream nl. naar kodi op m'n raspberry pi vanop m'n NAS met het SMB protocol. Normaal gaat dit probleemloos. Als mijn synology echter op disk usage >99% komt (tijdens hyper backup, kopiëren van bestanden, ...) dan wordt streamen zo goed als onmogelijk wegens buffering problemen op de pi. Een reboot van de NAS fixt dit normaal wel. Aangezien de interface van de NAS gigantisch traag wordt bij full disk usage kan ik ook niet altijd achterhalen wat de oorzaak is van de disk usage. Is dit normaal gedrag?

Ik heb m'n backups zo goed mogelijk proberen inplannen, maar dit probleem doet zich toch enkele keren per week voor waardoor film/series kijken een frustrerende aangelegenheid kan zijn. Kan ik op een of andere manier streamen lees prioriteit geven op andere zaken? Of zou de cache/buffer verhogen op de pi een oplossing zijn?

Alvast bedankt
Ik weet niet welke type diskstation je hebt, maar wellicht een idee om films en media op een los volume te zetten.
Bijv. een DX aan te schaffen, en daarop een losse RAID set voor media...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Nu online

Videopac

Rommelt wat aan.

painy schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 08:58:

Alvast bedankt
Hoe vaak en wanneer maak je nu je back-ups? Ik laat die 's nachts lopen, 1x per week. Dat valt niet samen met andere activiteiten. Overigens zou je verwachten dat je per app een limit aan geheugen, cpu en disk in zou kunnen stellen, maar ik dan dat zelf zo snel ook niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painy
FlorisVN schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 13:10:
[...]
Ik weet niet welke type diskstation je hebt, maar wellicht een idee om films en media op een los volume te zetten.
Gezien het kostenplaatje had ik dat liever vermeden, maar is evt wel een optie ja.
Videopac schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 14:26:
[...]

Hoe vaak en wanneer maak je nu je back-ups? Ik laat die 's nachts lopen, 1x per week. Dat valt niet samen met andere activiteiten. Overigens zou je verwachten dat je per app een limit aan geheugen, cpu en disk in zou kunnen stellen, maar ik dan dat zelf zo snel ook niet vinden.
Omdat ik vanop het werk heen en weer offsite backup is dat bij mij elke nacht, en kan soms wel 14u duren...
Voor Docker containers kan ik dat doen (toch qua geheugen en CPU), maar hoe je streamen disk prioriteit geeft is maar idd de vraag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:01
Hallo allen,

Heb sinds vandaag Mailplus server draaien op mijn DS1815+. Mail komt ook binnen maar als ik probeer iets te versturen (via web mailplus of via client) dan krijg ik de melding Failed to send Please check recipient information. Het maakt niet uit naar welk email ik wat wil sturen, hij stuurt niet. Enig idee wat dit kan zijn?

Op firewall / router staan poorten 25, 993 en 465 open naar DS IP.

Mis ik nog iets?

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Openen van poorten is alleen nodig voor de binnenkomende mail (of als je buiten je netwerk je mail wilt ophalen). Voor het versturen van mail kan je het poorten gedeelte negeren.

Ik zou naar de logs kijken. Bij mailserver > mail log > export kan je kiezen voor postfix logs.
Die log zal je ongetwijfeld kunnen helpen.

En dan ga ik er vanuit dat je een bereikbare smtp-server gebruikt. Bijvoorbeeld die van je provider.
En dan ga ik er vanuit dat je als smtp-server mailplus gebruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door job op 09-08-2018 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
job schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 18:34:
Openen van poorten is alleen nodig voor de binnenkomende mail (of als je buiten je netwerk je mail wilt ophalen). Voor het versturen van mail kan je het poorten gedeelte negeren.

Ik zou naar de logs kijken. Bij mailserver > mail log > export kan je kiezen voor postfix logs.
Die log zal je ongetwijfeld kunnen helpen.

En dan ga ik er vanuit dat je een bereikbare smtp-server gebruikt. Bijvoorbeeld die van je provider.
Ik had gekozen voor Send mails directly from the mail server, of is het beter om via de ISP te relayen dan? Omdat ik bij Ziggo Zakelijk MKB Pro zit en je daar je eigen mailservers kunt opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Als je de mail verstuurt via mail server zou ik gaan speuren in de logs van mailplus (postfix logs).
Gebruik maken van de relay-server is een mogelijkheid maar kijk eerst eens in de log.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
painy schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 17:47:
Omdat ik vanop het werk heen en weer offsite backup is dat bij mij elke nacht, en kan soms wel 14u duren...
Hoe backup je precies ?
tcviper schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 18:20:
..als ik probeer iets te versturen (via web mailplus of via client) dan krijg ik de melding Failed to send Please check recipient information.
Sommige ISP's blokkeren 25 outbound. Over het algemeen is versturen via een zogenaamde smarthost hoe dan ook het beste met consumenten lijnen i.v.m. dingen als reverse dns en dynamic ip's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
DukeBox schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 18:39:

[...]

Sommige ISP's blokkeren 25 outbound. Over het algemeen is versturen via een zogenaamde smarthost hoe dan ook het beste met consumenten lijnen i.v.m. dingen als reverse dns en dynamic ip's.
Dat is dus niet het geval, in de documentatie van Zakelijk PRO staat duidelijk dat je eigen mail server kunt op zetten ;) Zijn statische IP's op mijn verbinding.

Zie bij logs dit:

milter-reject for END-OF-MESSAGE. 4.7.1 Service unavailable - try again later

Zie al waar ik allemaal tegenaan loop, misschien toch maar weer gewoon mail via g suite ofzo laten lopen :P

[ Voor 21% gewijzigd door tcviper op 09-08-2018 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Oh, sorry je maakt gebruik van de plus versie. Ik las het verkeerd.
Kan je bij auditing niet de postfix logs vinden?

Bij de "gewone" mailserver maak je onderscheid tussen logs (html) en postfix logs.
De html logs vertellen je niets meer dan de mails die verstuurt en ontvangen zijn. De postfix logs geven alles weer wat er gebeurt, ook de afgewezen mails (en de reden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
job schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 18:46:
Oh, sorry je maakt gebruik van de plus versie. Ik las het verkeerd.
Kan je bij auditing niet de postfix logs vinden?

Bij de "gewone" mailserver maak je onderscheid tussen logs (html) en postfix logs.
De html logs vertellen je niets meer dan de mails die verstuurt en ontvangen zijn. De postfix logs geven alles weer wat er gebeurt, ook de afgewezen mails (en de reden).
Yep, gevonden en daar staat dit bij verzenden:

Update: heb het denk ik gevonden, de DKIM moest uit staan voor nu ;) Nu verzend die wel.
Rare is dat als ik DKIM weer aan zet, ik weer die foutmelding krijg terwijl ik toch echt het record goed heb staan.

[ Voor 21% gewijzigd door tcviper op 09-08-2018 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
tcviper schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 18:48:
Update: heb het denk ik gevonden, de DKIM moest uit staan voor nu ;) Nu verzend die wel.
Rare is dat als ik DKIM weer aan zet, ik weer die foutmelding krijg terwijl ik toch echt het record goed heb staan.
Wacht een uurtje (updaten dns wereldwijd duurt even) en probeer het nog eens :).

Wat is er riskant aan? Gewoon even puzzelen totdat het allemaal werkt. Je krijgt het vanzelf onder de knie.
Gebruik https://mxtoolbox.com/ om te kijken of je het goed ingesteld hebt. En zorg ervoor dat je reverse dns goed ingesteld staat bij ziggo.

[ Voor 24% gewijzigd door job op 09-08-2018 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
job schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 19:29:
[...]

Wacht een uurtje (updaten dns wereldwijd duurt even) en probeer het nog eens :).

Wat is er riskant aan? Gewoon even puzzelen totdat het allemaal werkt. Je krijgt het vanzelf onder de knie.
Gebruik https://mxtoolbox.com/ om te kijken of je het goed ingesteld hebt. En zorg ervoor dat je reverse dns goed ingesteld staat bij ziggo.
Ik ben er nog mee bezig ja :) Maar het is extreem traag vind ik tot nu toe.
Zal nog een keer alles nalopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• csteelooper
kraats schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 21:43:
@kraats
Een paar vragen in navolging op mijn vorige bericht. Eerder schreef ik:
csteelooper schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 04:21:
[...]

Yep. Daar heeft-ie last van. Maar Synology heeft dat niet zodanig onderkend dat er een recall op de units is gezet. Ze hebben wel de garantie met een jaar verlengd, maar zelfs dan zit ik er al overheen. (…)
Sindsdien ben ik íets verder, ik heb namelijk de NAS kunnen starten, maar na [x] tijd (enkele minuten tot een paar uur) is het end-of-shift en gaat alles AWOL. Ik heb het in totaal 3 keer geprobeerd; meer durf ik niet omdat ik wel weet dat ik tot nog toe mijn data nog gewoon op de schijven heb staan… Als de machine AWOL gaat, knipperen er disk-LEDs regelmatig en zeer snel en de machine reageert ook nergens meer op. Welke disk-LEDS knipperen, scheelde per keer. Voor de duidelijkheid, de LEDs waren groen als dit zich voordeed.
Het lijkt zich sneller voor te doen als de machine het drukker heeft… Nu neem ik niet aan dat in een keer al m’n schijven hardware-issues hebben, dus leg ik de fout voor mezelf bij het controller-board of zo. Uiteraard heb ik, in afwachting van wat mijn leverancier zal doen, nog niets gedaan qua fysiek troubleshooten met de machine, omdat ik mijn garantie nu niet wil prijsgeven.

Waar ik met dit relaas naartoe wil: ik weet dat de machine is getroffen door de ClockSignal bug in de Atom chip. Maar hoe manifesteert zich dit? Op andere plekken lees ik van alles; van mensen die exact dezelfde issues hebben als ik, tot machines die niet uit de dood zijn te ontwaken (4x amber; knipperend power-LED), en ook spontane reboots van machines waren geen uitzondering. Vooral de 415+ lijkt getroffen, maar ook andere machines uit de [x]15+ serie zijn de pineut. Mij interesseert verder met name of mijn data nog veilig is, daarom durf ik zelf niet meer te experimenteren… Elke ‘crash’ kan de laatste zijn voor je RAID array onderuit gaat…

Dus:
  • Zijn er mensen die persoonlijk problemen hebben gehad met een model uit de [x]15+ serie; voornamelijk de 415+?
  • Hoe weet ik zeker (of toch zo ‘zeker’ mogelijk dat het inderdaad de bug inde Atom-chip is die me parten speelt?
  • Voorzover mij bekend (en volgens de laatste gedetailleerde SMART-rapportages die ik heb) zijn mijn schijven zelf in orde. Betekent dit dat mijn data veilig is (of is de kans hierop in ieder geval groot) als ik ze in een eventuele nieuwe Synology-nas plaats?
Voor nu wacht ik even af wat m’n leverancier zegt, al is dat af en toe moeilijk, want ik grijp behoorlijk mis naar sommige data waar ik nu niet bij kan… Liefst zou ik z.s.m. naar de winkel rennen en een nieuwe NAS halen, als dat zinvol is… Helaas heb ik niet nog een set van 4 2TB-schijven (of één schijf waar 5TB op past) liggen, want ik ben er wel achter dat je met een Linux PC en wat software relatief makkelijk bij de data-partitie op de Synology raid-set kunt. Dus dan zou ik die eventueel ook zo eerst in veiligheid kunnen brengen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painy
Hyper backup, wel de helft ge-encrypteerd tussen ds216+ II en DS215+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
painy schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 23:51:
Hyper backup, wel de helft ge-encrypteerd tussen ds216+ II en DS215+
Binnen hyper backup heb je ook nog 8 manieren.. neem aan ds naar ds multi ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:53

kraats

Ik rol

@csteelooper ik heb op het werk een 415+ gehad die opeens uitviel door de bug. Omdat we snel weer bij de data wilden komen meteen een 916+ gekocht, daar de schijven ingezet en vrolijk verder gedraaid. De 415+ hebben we bij Synology omgeruild voor een vervangend apparaat. Maar dat was wel al een tijd geleden (2 jaar?), dus ik weet niet zeker meer wat de symptomen bij ons waren wat de leds betreft.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb sinds een paar weken dat mijn synology schijven niet meer in standy gaat. Dit deed hij vroeger na een uur.
De HDD sluimerstand staat nog wel gewoon op 1 uur.

[ Voor 21% gewijzigd door Viper® op 10-08-2018 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-05 21:01
Ik heb zonet de Plex app geïnstalleerd op mijn DS416play.
Wat ik merk is dat wanneer ik de Plex client op mijn mac gebruik er geen probleem is met afspelen....
Echter via mijn Sonos systeem merk ik regelmatig onderbrekingen of het "overslaan" van nummers...

Aan het netwerk zou het niet mogen liggen, nas & Sonos vast bekabeld via 1Gbit netwerk / Cat6.
Mac is via wifi (Ubiquiti) verbonden.

Browsen van muziek via Sonos => Plex app reageert ook langzamer dan de sonos app met de Nas Share folders.

Nas CPU & Ram / 4Gig zitten aan max 30%

Iemand die ditzelfde probleem heeft?
Pagina: 1 ... 30 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).