@Philos31 , wat heb je exact gedaan dan om dit voor elkaar te krijgen? Zelf enige tijd geleden ook een LACP trunk/bond gemaakt. Dit heb ik eerst ingesteld op mijn switch (passive) en hierna op de NAS de bond aangemaakt. Hierna werkt de NAS over twee LAN kabels. Vraag mij af wat je hier fout aan kan doen?
Geen idee, ik heb Dynamic link aggregation ingeschakeld op de nas en een LAG aangemaakt op mijn switch, maar dat werkte niet.bluecupra schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 10:42:
@Philos31 , wat heb je exact gedaan dan om dit voor elkaar te krijgen? Zelf enige tijd geleden ook een LACP trunk/bond gemaakt. Dit heb ik eerst ingesteld op mijn switch (passive) en hierna op de NAS de bond aangemaakt. Hierna werkt de NAS over twee LAN kabels. Vraag mij af wat je hier fout aan kan doen?
Daarna maar eens de handleiding gaan lezen (altijd eerst zelf proberen he...) en toen kwam ik er achter dat mijn switch helemaal geen dynamic ondersteund. Handig.
Hij draait nu wel op XOR Statitsch dus, want dat kan de TL-SG1024DE namelijk wel.
Ik heb geen idee waarom mijn nas zo in des stress schoot, maar na een klein resetje was hij weer bereikbaar en vanmorgen na een verfrissend slaapje alsnog werkend gekregen.
Niet dat ik het nodig heb, maar als het kan is het altijd leuk om te proberen.
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Afgelopen week heb ik eindelijk de software van mijn DS211j ge-update naar de nieuwste versie. Dat bleek ik sinds 2011 al niet gedaan te hebben. Nu loop ik er tegenaan dat één van de HDD's niet door de S.M.A.R.T.-test komt.
Wat is nu wijsheid? Ik heb de schijven in RAID 1 zitten voor wat dataveiligheid, kan ik "gewoon" een schijf vervangen? Ik kan ook nog een diepgaande S.M.A.R.T. test doen, maar die duurt en uur of vijf. Toen ik die vorige week deed, kwam eruit dat de schijf in orde was. Om bij de snelle test vervolgens weer een fail te geven.
Wat is nu wijsheid? Ik heb de schijven in RAID 1 zitten voor wat dataveiligheid, kan ik "gewoon" een schijf vervangen? Ik kan ook nog een diepgaande S.M.A.R.T. test doen, maar die duurt en uur of vijf. Toen ik die vorige week deed, kwam eruit dat de schijf in orde was. Om bij de snelle test vervolgens weer een fail te geven.
Slecht idee... Hoe laat?
Had vanwege dit probleem een ticket aangemaakt bij synology. Nu willen ze op de synology kijken door extern toegang in te schakelen. Maar ze vragen dus serieus mijn admin password....FidoDido schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 12:43:
Krijg sinds deze week vanuit de security advisor in 1 keer de melding over een ongewenste contrab taak.
Maar kan deze dus nergens vinden ook niet via ssh wanneer ik de contrab check.
De melding is dat er een taak is gecreerd door /usr/bin/php/volume1/web/spotweb/retrieve.php
Ik heb spotweb ooit is keer geïnstalleerd 2 jaar geleden maar toen vrij snel weer verwijderd.
Dus de addon is niet meer geïnstalleerd. En de map spotweb/retrieve.php bestaat ook niet meer gecontroleerd met zowel de file station als met ssh.
/usr/bin/php bestaat ook niet.
Wanneer ik met ssh vi /etc/contrab open staan daar geen taken in ook niet in de taakplanner van de synology interface.
Wanneer ik scan blijft de melding terug komen maar heb dus geen flauw idee meer hoe ik hier vanaf kom. Want kan dit nergens terug vinden.
Hoop dat iemand een goede tip heeft om me verder kan helpen of de melding herkent.

Ik kreeg even kortsluiting dus is dus security regel nummer 1 en ze vragen hier dus serieus om
Mensen dit eerder meegemaakt? Vind dit zo ongelooflijk dat ik denk dat dit een grap is
@FidoDido Helaas is het altijd zo dat er bij Synology support gevraagd wordt om een admin password. Naar mijn weten is het na DSM 6 ook mogelijk om een account door te geven die lid is van de "admin-groep". Alle versies hiervoor hebben ze een admin inlog nodig. Wat mij betreft ook erg "not-done" maar is niet anders
Oke duidelijk dan gaat het feest van mijn kant simpelweg niet door. Is voor mij gewoon een no go, dan ga ik zelf nog maar verder zoeken of puzzelen of ik het anders kan oplossen.bluecupra schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:02:
@FidoDido Helaas is het altijd zo dat er bij Synology support gevraagd wordt om een admin password. Naar mijn weten is het na DSM 6 ook mogelijk om een account door te geven die lid is van de "admin-groep". Alle versies hiervoor hebben ze een admin inlog nodig. Wat mij betreft ook erg "not-done" maar is niet anders
bedankt voor je reactie.
edit:
Heb het probleem gevonden, dacht laat ik de package cronjob editor installeren en daar stond dus de spotweb taak dus nog tussen...
heb met ssh gekeken en contrab was daar leeg.. maar goed deze dus verwijderd en nu is het probleem opgelost
[ Voor 16% gewijzigd door FidoDido op 09-07-2018 14:41 ]
Helaas... ook bij DSM 6.1 werd gewoon om het wachtwoord van admin gevraagd. Lid van de admin groep was niet genoeg.bluecupra schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:02:
Normaal schakel ik admin altijd uit, maar dat is niet handig... als je zelf niet meer op de NAS komt kun je het account ook niet weer inschakelen. Ik heb nu een erg veilig wachtwoord aan admin gehangen en gebruik zelf een ander account in de admin groep.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
sinds de dsm 6.2 -23739 update gaat mijn ds216play niet meer naar hibernation. Iemand hier ook last van?
Met de reset knop zet je het admin account aan met default waardes. Dus dat mag geen issue zijn.elsinga schreef op maandag 9 juli 2018 @ 15:01:
...maar dat is niet handig... als je zelf niet meer op de NAS komt kun je het account ook niet weer inschakelen.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
@elsinga , recent heb ik ook contact gehad met Synology support inzake een Hyper Backup probleem. Hierbij heb ik een account aangemaakt die lid is/was van de admin group. Zij hebben hiermee kunnen inloggen en het probleem kunnen reproduceren. Zal dus per geval verschillen of ze het "admin" account willen hebben of een "admin member" afdoende is.
Ik merk ook dat sinds ca. een week de harde schijven van mijn DS118 niet meer in hibernation gaan. Wellicht gerelateerd, want heb niet recent iets gewijzigd in mijn configuratie.peschinl schreef op maandag 9 juli 2018 @ 17:15:
sinds de dsm 6.2 -23739 update gaat mijn ds216play niet meer naar hibernation. Iemand hier ook last van?
[edit 11-7]
Ik heb mijn hibernation tijd teruggezet van 30 naar 15 minuten, en nu zie ik in mijn log wel twee wake ups.
[ Voor 13% gewijzigd door pietje63 op 11-07-2018 08:22 ]
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
In mijn geval moesten ze per SSH naar binnen en dingen op het filesystem doen.bluecupra schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 07:45:
@elsinga , recent heb ik ook contact gehad met Synology support inzake een Hyper Backup probleem. Hierbij heb ik een account aangemaakt die lid is/was van de admin group. Zij hebben hiermee kunnen inloggen en het probleem kunnen reproduceren. Zal dus per geval verschillen of ze het "admin" account willen hebben of een "admin member" afdoende is.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Daar hebben ze niet hét admin account voor nodig. Een nieuw account lid van de admin groep kan prima via SSH inloggen en een sudo -i doen naar root (=admin). Het admin account hoeft er zelfs niet voor enabled te zijn.elsinga schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:46:
In mijn geval moesten ze per SSH naar binnen en dingen op het filesystem doen.
Vraagje m.b.t. USB HDD slaapstand/hibernate op mijn DS218 (net 6 dagen in gebruik). Ik heb deze ingesteld op 10 minuten (en voor de interne HDD's op 20 minuten). Ik maak gebruik van een WD Elements SE 4TB externe schijf. Middels WD Drive Utilities heb ik gekeken of de slaapstand voor deze schijf staat ingeschakeld en deze op 10 minuten gezet. Op mijn Windows 10 PC gaat de schijf nooit in slaapstand en blijft dus altijd draaien. Op mijn Ubuntu EeePCtje gaat ie keurig na 10 minuten geen gebruik in slaapstand. De slaapstand van de HDD werkt dus.
Echter, zodra ik 'm aansluit op mijn DS218 blijft het ding draaien. Zou 'm graag willen gebruiken voor Hyper Backup, maar dat moet het ding niet 24/7 aan staan. Ik lees op internet (en hier ook her en der) dat er meer problemen zijn omtrent HDD hibernation.
Heb geen extra software draaien voor downloads o.i.d. Enkel de Cloud Drive en voor de interne schijven staat snapshotting aan.
Ondertussen ook al ingeschakeld dat er in het logboek een melding staat dat een schijf uit hibernate komt, maar wat betreft de externe schijf: die draait altijd (ook als ie zogenaamd in hibernate stand staat volgens de NAS).
Iemand enig idee?
Echter, zodra ik 'm aansluit op mijn DS218 blijft het ding draaien. Zou 'm graag willen gebruiken voor Hyper Backup, maar dat moet het ding niet 24/7 aan staan. Ik lees op internet (en hier ook her en der) dat er meer problemen zijn omtrent HDD hibernation.
Heb geen extra software draaien voor downloads o.i.d. Enkel de Cloud Drive en voor de interne schijven staat snapshotting aan.
Ondertussen ook al ingeschakeld dat er in het logboek een melding staat dat een schijf uit hibernate komt, maar wat betreft de externe schijf: die draait altijd (ook als ie zogenaamd in hibernate stand staat volgens de NAS).
Iemand enig idee?
thanks, ik zal die van mij ook eens op 15 min zetten, hij staat nu op 2 uur.pietje63 schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 08:08:
[...]
Ik merk ook dat sinds ca. een week de harde schijven van mijn DS118 niet meer in hibernation gaan. Wellicht gerelateerd, want heb niet recent iets gewijzigd in mijn configuratie.
[edit 11-7]
Ik heb mijn hibernation tijd teruggezet van 30 naar 15 minuten, en nu zie ik in mijn log wel twee wake ups.
wow, en dat was het probleem blijkbaar. Nadat ik 'm op 15 min zette ging hij netjes in hibernation en bleef daarin de hele nacht, hij werd alleen 1x halverwege de nacht even wakker. Wat ik alleen niet snap waarom ie dat niet deed toen ie nog op 2 uur hibernation stond?
[ Voor 22% gewijzigd door peschinl op 12-07-2018 15:52 ]
Okay probably een wat domme vraag, maar ik zit met het volgende:
Ik heb afgelopen week een ds218+ gekocht, nu wil ik hem mounten in m'n Finder (macbook). Dit werkt, maar nu wil ik dit ook extern kunnen zonder een vpn.
> EZ Internet geeft aan dat er 2 routers zijn, dit klopt. Maar 1 daarvan is standaard van Ziggo en staat al in brugmodus. Echter geeft EZ Internet aan dat dit nog niet het geval is.
> Handmatig porten instellen lukt, maar kan ik alsnog niet verbinding extern maken.
Wat heb ik tot dusver gedaan:
> Extern verbinden test ik btw door hotspot met m'n mobiel. zodat ik op een ander netwerk zit dan thuis.
- DDNS geactiveerd op mn ds218+, met als service provider synology (dit was gratis als ik goed begreep)
- Poorten: 5000, 5001, en 21 ingestelt op m'n router > OK
Source target: "mijn externe IP van de NAS"
- Als ik de nas extern wil mounten, doe ik dit door:
smb://externe ip
Doe ik iets verkeerd ? Of mis ik iets. Ik heb jullie hulp nodig!
Ik heb afgelopen week een ds218+ gekocht, nu wil ik hem mounten in m'n Finder (macbook). Dit werkt, maar nu wil ik dit ook extern kunnen zonder een vpn.
> EZ Internet geeft aan dat er 2 routers zijn, dit klopt. Maar 1 daarvan is standaard van Ziggo en staat al in brugmodus. Echter geeft EZ Internet aan dat dit nog niet het geval is.
> Handmatig porten instellen lukt, maar kan ik alsnog niet verbinding extern maken.
> Extern verbinden test ik btw door hotspot met m'n mobiel. zodat ik op een ander netwerk zit dan thuis.
- DDNS geactiveerd op mn ds218+, met als service provider synology (dit was gratis als ik goed begreep)
Ja, je SMB poorten staan dicht, maar dat zou ik lekker zo laten. Persoonlijk gebruik ik webdav over HTTPS, maar ook een beveiligde FTP verbinding zou een optie kunnen zijn (gebruik geen FTP zonder toevoeging, dat is onveilig). Is je doel alleen je DS zichtbaar hebben in finder en aan je bestanden kunnen?nDirect090 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 17:22:
Euh, port 21 is unencrypted FTP, die babbelt geen SMB. Je zal de Windows file sharing open moeten zetten uit mijn hoofd 445 en 139 en die ook moeten open zetten in je router, dan kan je extern SMB sharen, maar lijkt me niet wenselijk om te doen.nDirect090 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 17:22:
Ik zou het bij VPN houden.
Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.
Het doel is om ook gewoon bestanden te lezen/schrijven. Zou je dan eerder aanraden om te kijken naar bijvoorbeeld een beveiligde FTP verbinding iets (dat is sFTP ofzo toch, srry ben redelijk een amateur op dat gebied)? OF eerder wat @SpoekGTi zegt, een vpn.gastje01 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 17:27:
[...]
Ja, je SMB poorten staan dicht, maar dat zou ik lekker zo laten. Persoonlijk gebruik ik webdav over HTTPS, maar ook een beveiligde FTP verbinding zou een optie kunnen zijn (gebruik geen FTP zonder toevoeging, dat is onveilig). Is je doel alleen je DS zichtbaar hebben in finder en aan je bestanden kunnen?
Ik was niet op de hoogte dat ik dat beter niet kon doen. Ben nog redelijk een leek op dat gebied. VPN Klinkt dan wellicht beter. Nadeel waar ik dan wel aan zat te denken is dat het een extra handeling is:SpoekGTi schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 17:28:
[...]
Euh, port 21 is unencrypted FTP, die babbelt geen SMB. Je zal de Windows file sharing open moeten zetten uit mijn hoofd 445 en 139 en die ook moeten open zetten in je router, dan kan je extern SMB sharen, maar lijkt me niet wenselijk om te doen.
Ik zou het bij VPN houden.
1. eerst vpn verbinding maken
2. nas mounten.
Dus 2x inloggen eigenlijk. Vandaar mijn gedachte om hem direct extern te kunnen mounten.
Ik heb zelf alleen Webdav over HTTPS aan staan (voor Kodi bij m'n ouders) en bepaalde IP adressen gewhitelist, de rest gaat allemaal via VPN. Veiliger en voor mij makkelijker, dan kan ik meteen overal bijnDirect090 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 17:39:
[...]
Het doel is om ook gewoon bestanden te lezen/schrijven. Zou je dan eerder aanraden om te kijken naar bijvoorbeeld een beveiligde FTP verbinding iets ? OF eerder wat @SpoekGTi zegt, een vpn.
[...]
Ik was niet op de hoogte dat ik dat beter niet kon doen. Ben nog redelijk een leek op dat gebied. VPN Klinkt dan wellicht beter. Nadeel waar ik dan wel aan zat te denken is dat het een extra handeling is:
2. nas mounten.
Dus 2x inloggen eigenlijk. Vandaar mijn gedachte om hem direct extern te kunnen mounten.
Of dit voor jou werkt zul je zelf moeten bepalen, maar ik vind het niet erg om VPN in de menu-balk even aan te klikken.
Dan ga ik denk gwn voor een l2tp vpn connectie, l2tp is prima toch ? Ik las iets over dat er geen encryptie op zat. Alleen ik weet dat standaard je met een Mac daar gebruik van kan maken en dan gwn vpn server op de synology nas installeren.gastje01 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 17:42:
[...]
Ik heb zelf alleen Webdav over HTTPS aan staan (voor Kodi bij m'n ouders) en bepaalde IP adressen gewhitelist, de rest gaat allemaal via VPN. Veiliger en voor mij makkelijker, dan kan ik meteen overal bij
Of dit voor jou werkt zul je zelf moeten bepalen, maar ik vind het niet erg om VPN in de menu-balk even aan te klikken.
Een kleine bump:
L2tp vpn eindelijk draaiend gekregen, alleen eenmaal verbonden met vpn naar m'n nas toe, kan ik de nas niet meer bereiken/mounten.
Ik krijg een 10.2.0.0 ip adres en mn nas is op 192.x.x.x. Heeft het hiermee te maken toevallig ?
L2tp vpn eindelijk draaiend gekregen, alleen eenmaal verbonden met vpn naar m'n nas toe, kan ik de nas niet meer bereiken/mounten.
Ik krijg een 10.2.0.0 ip adres en mn nas is op 192.x.x.x. Heeft het hiermee te maken toevallig ?
Ik heb onlangs mijn DS212+ vervangen door een DS218+.
Nu had ik op de oude geen encryptie en heb ik op de nieuwe een nieuwe shared folder aangemaakt die ik encrypt heb. Ik had voor Machine Key gekozen, omdat ik dacht dat auto mounten handig was.
Heb gelezen dat dat dus niet zo veilig is. Nu heb ik auto mounten uitgezet.
Maar de Machine Key staat nog steeds in de key manager.
Is het mogelijk om deze Machine Key om te zetten naar een Passphrase? Of moet ik de map verwijderen, opnieuw aanmaken en opnieuw encrypten?
Ik zie alleen een optie om de key te verwijderen. Maar als ik dat doe, dan kan ik de schijf toch niet meer decrypten?
En als ik dan eenmaal een Passphrase heb, is het dan nodig om de key te exporteren?
En kan ik dan de schijf op een andere machine (bijvoorbeeld een laptop) decrypten zonder Synology NAS of DSM?
Heb op de Synology site en Synology NL Forum gekeken, maar kom er nog niet uit.
Nu had ik op de oude geen encryptie en heb ik op de nieuwe een nieuwe shared folder aangemaakt die ik encrypt heb. Ik had voor Machine Key gekozen, omdat ik dacht dat auto mounten handig was.
Heb gelezen dat dat dus niet zo veilig is. Nu heb ik auto mounten uitgezet.
Maar de Machine Key staat nog steeds in de key manager.
Is het mogelijk om deze Machine Key om te zetten naar een Passphrase? Of moet ik de map verwijderen, opnieuw aanmaken en opnieuw encrypten?
Ik zie alleen een optie om de key te verwijderen. Maar als ik dat doe, dan kan ik de schijf toch niet meer decrypten?
En als ik dan eenmaal een Passphrase heb, is het dan nodig om de key te exporteren?
En kan ik dan de schijf op een andere machine (bijvoorbeeld een laptop) decrypten zonder Synology NAS of DSM?
Heb op de Synology site en Synology NL Forum gekeken, maar kom er nog niet uit.
Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro
Met een batchbestand logt je computer automatisch in op VPN, heb ik ook ingesteld en werkt voor mij prima.nDirect090 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 17:39:
[...]
Ik was niet op de hoogte dat ik dat beter niet kon doen. Ben nog redelijk een leek op dat gebied. VPN Klinkt dan wellicht beter. Nadeel waar ik dan wel aan zat te denken is dat het een extra handeling is:
2. nas mounten.
Verder kan ik hier gewoon via het 192.X ip adres bij mijn syno komen, terwijl mijn vpn ip ook in de 10.X range zit, dus toch even verder zoeken of er iets niet helemaal in orde is bij je. Waar te beginnen weet ik niet precies, maar ik zou zelf starten met opzetten van een PPTP verbinding en kijken of die wel wil werken.
Verder: als jij een 10.2.x adres hebt, dan neem ik aan dat je zelf gewijzigd hebt wat er standaard wordt uitgedeeld? Hier heb ik simpelweg de standaard ip's laten uitdelen in de L2tp configuratie en daarmee werkte alles per direct. Misschien is dus de standaard settings gebruiken een oplossing voor je.
[ Voor 14% gewijzigd door JdM op 13-07-2018 13:49 ]
10.2.0.0 is de standaard, zo stond het als dynamisch ip adres. Nu krijg ik dus een ip toegewezen tussen de 10.2.0.0 en .255.JdM schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 13:47:
[...]
Met een batchbestand logt je computer automatisch in op VPN, heb ik ook ingesteld en werkt voor mij prima.
Verder kan ik hier gewoon via het 192.X ip adres bij mijn syno komen, terwijl mijn vpn ip ook in de 10.X range zit, dus toch even verder zoeken of er iets niet helemaal in orde is bij je. Waar te beginnen weet ik niet precies, maar ik zou zelf starten met opzetten van een PPTP verbinding en kijken of die wel wil werken.
Verder: als jij een 10.2.x adres hebt, dan neem ik aan dat je zelf gewijzigd hebt wat er standaard wordt uitgedeeld? Hier heb ik simpelweg de standaard ip's laten uitdelen in de L2tp configuratie en daarmee werkte alles per direct. Misschien is dus de standaard settings gebruiken een oplossing voor je.
Ik heb deze video gevolgd:
YouTube: Synology DiskStation VPN (L2TP/IPsec) Server einrichten Windows 10 m...
Wat ook raar is, bij mn network settings op mac bij vpn staat:
ip: 10.2.0.x
network settings op mac bij wifi:
ip: 172.20.10.2
en als ik dan naar whatismyip ga, dan zie ik daar een ip adres met:
172.20.10.2 (oftewel m'n hotspot van mn telefoon)
Dan heb ik het zelf gewijzigd bij mij dannDirect090 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 15:13:
[...]
10.2.0.0 is de standaard, zo stond het als dynamisch ip adres. Nu krijg ik dus een ip toegewezen tussen de 10.2.0.0 en .255.

Dan lijkt het erop dat je dus niet via VPN verbinding maakt. Kun je met een ander apparaat wel in DSM komen, want dan kun je via de verbindingslijst kijken of je überhaupt via VPN verbonden bent.en als ik dan naar whatismyip ga, dan zie ik daar een ip adres met:
172.20.10.2 (oftewel m'n hotspot van mn telefoon)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 7% gewijzigd door JdM op 13-07-2018 15:35 ]
Als ik in het log kijk van vpn server applicatie zie ik dat ik geconnect was:JdM schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 15:19:
[...]
Dan heb ik het zelf gewijzigd bij mij dan, standaard instelling zoals bij jou staat ingesteld zou moeten werken.
[...]
Dan lijkt het erop dat je dus niet via VPN verbinding maakt. Kun je met een ander apparaat wel in DSM komen, want dan kun je via de verbindingslijst kijken of je überhaupt via VPN verbonden bent.
[afbeelding]
"connected from 83.232.63.202 as 10.2.0.1"
Ja, was. Dat zegt toch niets over je huidige/actieve verbinding? Als je VPN niet in stand blijft, zul je logischerwijs ook niet bij je NAS uit kunnen komen.
En haal even je publieke IP adres weg, is niet zinvolle info om openbaar te zetten
En haal even je publieke IP adres weg, is niet zinvolle info om openbaar te zetten
[ Voor 21% gewijzigd door JdM op 13-07-2018 15:27 ]
Via andere pc ingelogd op de nas, dan zie ik gewoon een actieve connectie staan in de lijst. Dus hij is wel echt geconnect via vpn lijkt het. Alleen zooo raar dat whatsmyip dan toch aan blijft geven dat ik het ip van mn hotspot heb..JdM schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 15:26:
Ja, was. Dat zegt toch niets over je huidige/actieve verbinding? Als je VPN niet in stand blijft, zul je logischerwijs ook niet bij je NAS uit kunnen komen.
Ik heb een raar probleem met mijn DS218+ met twee WD Red 4TB. Ik kijk niet dagelijks op de netwerkschijf, maar het viel me op dat schijven continu aanstonden en niet in hybernation gingen. Daarop wou ik inloggen, maar de NAS was onbereikbaar. Toen heb ik op het knopje gedrukt om hem uit te schakelen. Normaal ging ie dan altijd binnen enkele seconden uit maar nu gebeurde er niets. Het enige dat gebeurde was dat het blauwe lampje ging knipperen. Daarna knopje lang ingedrukt gehouden en gegeven moment ging ie wel uit. Er was geen piepje hoorbaar en het leek alsof ie gewoon de stroom eraf haalde. Toen opnieuw opgestart en hij functioneerde weer normaal. Een dag later echter exact hetzelfde probleem.
Weer uitgeschakeld en opnieuw opgestart. Smart scan op schijf twee geen probleem. Toen ik die scan op schijf een deed hing ie zich wederom op.
Vervolgens alleen op schijf twee opgestart: apparaat functioneert normaal, en laat zich ook afsluiten.
Daarna op alleen schijf één: apparaat functioneert normaal, maar laat zich niet afsluiten en hangt zich dan weer op. Blauwe led gaat knipperen. Zelfde situatie dus als voorheen met twee schijven tegelijk.
Is er iemand die enig idee heeft wat er aan de hand is en hoe ik het op kan lossen?
Weer uitgeschakeld en opnieuw opgestart. Smart scan op schijf twee geen probleem. Toen ik die scan op schijf een deed hing ie zich wederom op.
Vervolgens alleen op schijf twee opgestart: apparaat functioneert normaal, en laat zich ook afsluiten.
Daarna op alleen schijf één: apparaat functioneert normaal, maar laat zich niet afsluiten en hangt zich dan weer op. Blauwe led gaat knipperen. Zelfde situatie dus als voorheen met twee schijven tegelijk.
Is er iemand die enig idee heeft wat er aan de hand is en hoe ik het op kan lossen?
Wellicht even een support ticket aanmaken bij Synology en het systeem logbestand bijvoegen.zunrob schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 02:31:
Ik heb een raar probleem met mijn DS218+ met twee WD Red 4TB. Ik kijk niet dagelijks op de netwerkschijf, maar het viel me op dat schijven continu aanstonden en niet in hybernation gingen. Daarop wou ik inloggen, maar de NAS was onbereikbaar. Toen heb ik op het knopje gedrukt om hem uit te schakelen. Normaal ging ie dan altijd binnen enkele seconden uit maar nu gebeurde er niets. Het enige dat gebeurde was dat het blauwe lampje ging knipperen. Daarna knopje lang ingedrukt gehouden en gegeven moment ging ie wel uit. Er was geen piepje hoorbaar en het leek alsof ie gewoon de stroom eraf haalde. Toen opnieuw opgestart en hij functioneerde weer normaal. Een dag later echter exact hetzelfde probleem.
Ik ben aan het upgraden van een DS213j naar een DS218+. Ik heb een nieuwe schijf in DS218+ zitten. En wil een oude schijf uit de DS213j bijplaatsen zodra de data ervan op de nieuwe schijf staat. Op de DS213j gebruikte ik twee losse volumes. Op de DS218+ is nu een BTFRS SHR volume aangemaakt. Ik ga geen raid draaien. Maakt het voor BTFRS nog uit of ik een los volume maak zonder SHR?
Ik begrijp af en toe weinig van mijn Synology apparaat. Sinds 2 jaar heb ik de DS216 play thuis draaien. Op zich werken alle functies goed maar ik krijg de DS Photo app niet goed werkend. Als ik de foto´s in mijn eigen home folder zet (die hoort bij het admin account) dan geeft de app geen foto's weer. Zet ik de foto's echter in de map photos, een niveau hoger, dan zie ik foto's wel.
Weet iemand hoe dit kan en hoe ik dit kan aanpassen. Wat ik namelijk wil is dat iedere gebruiker van mijn NAS de foto's in hun eigen map kan zetten.
Weet iemand hoe dit kan en hoe ik dit kan aanpassen. Wat ik namelijk wil is dat iedere gebruiker van mijn NAS de foto's in hun eigen map kan zetten.
Ik heb zelf die Home Folders nooit gebruikt, maar als je in Photo Station linksboven eens op Intellingen klikt, staat het daar niet ergens tussen?Janusz schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 19:48:
Ik zie daar onder het tabje Algemeen bijvoorbeeld een optie:
"Schakel de persoonlijke Photo Station-service in zodat Synology NAS gebruikers hun eigen Photo Station kunnen gebruiken"
Of onder het tabje Foto's:
"Op het eerste niveau van Photo Station opgeslagen bestanden toegangkelijk maken voor iedereen."
Ook kun je in een van de tabbladen eronder nog de toegangsrechten per grebruiker aangeven, misschien dat dat nog werkt.
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Dat is het! Geweldig bedankt!SmiGueL schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 20:37:
[...]
Ik heb zelf die Home Folders nooit gebruikt, maar als je in Photo Station linksboven eens op Intellingen klikt, staat het daar niet ergens tussen?
Ik zie daar onder het tabje Algemeen bijvoorbeeld een optie:
"Schakel de persoonlijke Photo Station-service in zodat Synology NAS gebruikers hun eigen Photo Station kunnen gebruiken"
Of onder het tabje Foto's:
"Op het eerste niveau van Photo Station opgeslagen bestanden toegangkelijk maken voor iedereen."
Ook kun je in een van de tabbladen eronder nog de toegangsrechten per grebruiker aangeven, misschien dat dat nog werkt.
Ik wil een Synology DiskStation DS216se kopen , deze heeft 2 bay's .
kan ik 1 bay reserve houden voor later of moet ik deze vullen met 2 schijven?
Hoef je niet te vullen, maar zou er 2x4TB in stoppen. Heb je netto 4TB aan storage en een kleine verzekering mocht 1 van de schijven defect gaan.19roland70 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 08:38:
Ik wil een Synology DiskStation DS216se kopen , deze heeft 2 bay's .
Die 4TB kan ook meer/ minder zijn gelang jouw wensen,
Vind persoonlijk een backup (lees: meerdere versies om op terug te vallen) onafhankelijk van je NAS (lees: externe HDD's en/of in de cloud, zolang het maar offsite is) een stuk belangrijker dan verhoogde beschikbaarheid.Vorkie schreef op zondag 15 juli 2018 @ 08:45:
en een kleine verzekering mocht 1 van de schijven defect gaan.
Daarnaast als je NAS stuk gaat heb je op dat moment ook meer aan een onafhankelijke backup dan een 2e HDD met dezelfde data waar je dan niet direct bij kan (uiteraard kan het wel maar met wel veel meer moeite).
Noem het ook daarom kleine verzekering :-) scheelt je toch best wat tijd als je net op dat moment wat wilt doen.DukeBox schreef op zondag 15 juli 2018 @ 09:07:
[...]
Vind persoonlijk een backup (lees: meerdere versies om op terug te vallen) onafhankelijk van je NAS (lees: externe HDD's en/of in de cloud, zolang het maar offsite is) een stuk belangrijker dan verhoogde beschikbaarheid.
Daarnaast als je NAS stuk gaat heb je op dat moment ook meer aan een onafhankelijke backup dan een 2e HDD met dezelfde data waar je dan niet direct bij kan (uiteraard kan het wel maar met wel veel meer moeite).
Backup staat er los van en voordeel van Synology is wel dat als de NAS zelf stuk is, je de schijven zo over kan steken met behoud van data. In ergste geval is alles stuk, maar daar heb je weer je Backup voor :-)
Maar dat is het punt.. je verzekert je er eigenlijk nergens van.Vorkie schreef op zondag 15 juli 2018 @ 09:14:
Noem het ook daarom kleine verzekering :-)
Het is alleen maar 'gemak' bij een uitval (zoals je zelf ook aangeeft) maar het brengt ook best wel wat nadelen met zich mee zoals;
- lastiger recoveren
- minder flexibel (met name bij 2 bay)
- regelmatig RAID controle..
- waardoor hogere belasting van je HDD's
Ik zou pas RAID gaan gebruiken bij meerdere HDD's (of wanneer je een groot volume wilt hebben), dan is RAID logischer, neemt de efficiëntie toe en is het 'gemak' daardoor een veel kleinere impact op de kosten.
Dat kan met een enkele HDD net zo goed dus dat is niet echt een issue.en voordeel van Synology is wel dat als de NAS zelf stuk is, je de schijven zo over kan steken met behoud van data
[ Voor 16% gewijzigd door DukeBox op 15-07-2018 09:38 ]
Zo kunnen wij natuurlijk nog een groot aantal beren op de weg vinden.DukeBox schreef op zondag 15 juli 2018 @ 09:33:
[...]
Maar dat is het punt.. je verzekert je er eigenlijk nergens van.
Het is alleen maar 'gemak' bij een uitval (zoals je zelf ook aangeeft) maar het brengt ook best wel wat nadelen met zich mee zoals;
- lastiger recoveren
- minder flexibel (met name bij 2 bay)
- regelmatig RAID controle..
- waardoor hogere belasting van je HDD's
Ik zou pas RAID gaan gebruiken bij meerdere HDD's (of wanneer je een groot volume wilt hebben), dan is RAID logischer, neemt de efficiëntie toe en is het 'gemak' daardoor een veel kleinere impact op de kosten.
Je online backup locatie is niet beschikbaar op het moment dat je schijf crashte.
Je externe hdd laat je vallen op het moment dat je een restore wilt gaan doen.
Je laatste backup set is niet juist of niet overgezet.
Laten wij vooral kijken hoe gebruiksvriendelijk je iets kan maken, iemand koopt zo'n ding als opslag out of the box. Vele NAS leveranciers geeft aan voor een hogere beschikbaarheid minimaal 2 schijven te plaatsen en daarbij een cloud dienst te nemen voor een offsite backup. Dat laatste willen ze nog wel eens erg promoten, maar een externe hdd is ook een optie (gebruikersgemak gaat wel naar beneden als je dit steeds moet wisselen. / meenemen, want 1 externe hdd is niet voldoende.)
Bij een complete failure van de nas, schijven in dezelfde volgorde overzetten in een andere Synology, data weer gelijk terug. Bij failure van 1 hdd, schijf vervangen, bij failure van beide schijven een restore doen van 1 van de externe hdds of cloud dienst.
Bij corruptie op je hele dataset kan het zijn dat ook je backup corrupt is. Dus zou je, los van de normale versiebeheer, ook daaropversie beheer moeten gaan doen, waardoor je dus hogere vaste kosten gaat hebben voor de cloud dienst of externe hdds (1 externe hdd is geen Backup, die schijven hebben vaak movements, dus een grotere kans defect te gaan.)
Maar goed, ieder heeft hier net een eigen invulling in en ieder moet vooral voor zichzelf bepalen hoeveel je data je waard is.
Gebruiksgemak is uiteraard erg belangrijk maar vergeet niet dat wij hier ook op tweakers zitten waar dingen als een goede recovery strategie hoger in het vaandel staan dan gebruiksgemak. Uiteraard is de én én oplossing het mooist maar initieel was de vraag of een 2-bay nas met 1 disk kan werken, daar had iedereen ook een simpel Ja op kunnen geven. Juist de discussie aangaan of het wel of niet de beste oplossing is zal hopelijk @19roland70 meer helpen.
Helaas weten we ook niet helemaal het 'doel' van de NAS, de 2e bay gebruiken met SSD cache of juist RAID0 i.v.m. hogere IO kan in theorie ook een beter advies zijn.
backup = verzekering
redundancy = beschikbaaheid
Helaas weten we ook niet helemaal het 'doel' van de NAS, de 2e bay gebruiken met SSD cache of juist RAID0 i.v.m. hogere IO kan in theorie ook een beter advies zijn.
Daar gaat het niet om, stellen dat het toevoegen van een disk 'een kleine verzekering' biedt is gewoon niet helemaal juist.Vorkie schreef op zondag 15 juli 2018 @ 09:51:
Zo kunnen wij natuurlijk nog een groot aantal beren op de weg vinden.
backup = verzekering
redundancy = beschikbaaheid
Als je dataset corrupt raakt houdt dat ook in dat de hashes niet meer overeen komen en er dus een 2e versie is. Tenzij je aangeeft maar 1 versie te willen bewaren (wat een backup nutteloos maakt) heb je dan altijd nog de versies van voor je corruptie. Dit is uiteraard wel gekoppeld aan de gebruikte backup tools maar zolang het via synology backup gaat dan zit je goed wat dit betreft.Bij corruptie op je hele dataset kan het zijn dat ook je backup corrupt is. Dus zou je, los van de normale versiebeheer, ook daaropversie beheer moeten gaan doen.
Hoi Allemaal,
Ik ben eigenlijk een beetje op zoek naar een soort van bevestiging. Heb het e.e.a. op internet doorzocht, en ik denk dat ik er wel uit ben.
De situatie waar het om gaat is als volgt:
Momenteel is er één Synology NAS (DS218Play) aanwezig voor de opslag van data met daarin twee WD Red schijven in SHR mode.
Nu hebben we een IP camera aangeschaft met daarbij ook een NVR van hetzelfde merk, echter zijn we ontevreden over het gebruiksgemak van die NVR en zullen die dus retour gaan sturen.
Hiervoor in de plaats willen we een Synology NAS (DS118) bijplaatsen met daarin een WD Purple schijf, waar we dan de camera op aan willen sluiten.
De DS218Play blijft dan in gebruik voor de data opslag. De DS118 komt dan in gebruik puur voor surveillance station.
Nu moet dit volgens mij allemaal als volgt prima gaan werken:
Internet komt binnen op de KPN ExperiaBox Modem/Router die DHCP enabled heeft.
Vanuit de ExperiaBox ga ik naar een Router in Access Point mode (DHCP disabled). De IP adressen worden nog steeds uitgedeeld door de ExperiaBox.
Op deze Access Point zit de DS218Play met een fixed IP (vanuit de ExperiaBox ingesteld) aangesloten.
Deze DS218Play is te bereiken via QuickConnect.
Nu wil ik de nieuwe DS118 ook achter deze Access Point plaatsen met een aparte QuickConnect.
Klopt het dat beide dan nog steeds gewoon van buiten af te bereiken zijn, zonder dat dit conflicten geeft doordat gebruik gemaakt wordt van QuickConnect? De DS218Play zal dan met DS FIle & DS Photo gebruikt worden en de DS118 zal met DS Cam gebruikt worden.
Mocht dit wel conflicteren, dan kan ik natuurlijk altijd nog de standaard poorten wijzigen?
De IP camera zal dan vervolgens met een draadloze verbindingsset rechtstreeks aan de ExperiaBox gehangen worden. De ExperiaBox moet deze voorzien van een vast IP adres en de Synology DS118 moet vervolgens die IP camera gaan vinden, aansturen & de beelden er van opslaan.
Ik hoop dat het duidelijk is en jullie mij dit kunnen bevestigen.
Ik ben eigenlijk een beetje op zoek naar een soort van bevestiging. Heb het e.e.a. op internet doorzocht, en ik denk dat ik er wel uit ben.
De situatie waar het om gaat is als volgt:
Momenteel is er één Synology NAS (DS218Play) aanwezig voor de opslag van data met daarin twee WD Red schijven in SHR mode.
Nu hebben we een IP camera aangeschaft met daarbij ook een NVR van hetzelfde merk, echter zijn we ontevreden over het gebruiksgemak van die NVR en zullen die dus retour gaan sturen.
Hiervoor in de plaats willen we een Synology NAS (DS118) bijplaatsen met daarin een WD Purple schijf, waar we dan de camera op aan willen sluiten.
De DS218Play blijft dan in gebruik voor de data opslag. De DS118 komt dan in gebruik puur voor surveillance station.
Nu moet dit volgens mij allemaal als volgt prima gaan werken:
Internet komt binnen op de KPN ExperiaBox Modem/Router die DHCP enabled heeft.
Vanuit de ExperiaBox ga ik naar een Router in Access Point mode (DHCP disabled). De IP adressen worden nog steeds uitgedeeld door de ExperiaBox.
Op deze Access Point zit de DS218Play met een fixed IP (vanuit de ExperiaBox ingesteld) aangesloten.
Deze DS218Play is te bereiken via QuickConnect.
Nu wil ik de nieuwe DS118 ook achter deze Access Point plaatsen met een aparte QuickConnect.
Klopt het dat beide dan nog steeds gewoon van buiten af te bereiken zijn, zonder dat dit conflicten geeft doordat gebruik gemaakt wordt van QuickConnect? De DS218Play zal dan met DS FIle & DS Photo gebruikt worden en de DS118 zal met DS Cam gebruikt worden.
Mocht dit wel conflicteren, dan kan ik natuurlijk altijd nog de standaard poorten wijzigen?
De IP camera zal dan vervolgens met een draadloze verbindingsset rechtstreeks aan de ExperiaBox gehangen worden. De ExperiaBox moet deze voorzien van een vast IP adres en de Synology DS118 moet vervolgens die IP camera gaan vinden, aansturen & de beelden er van opslaan.
Ik hoop dat het duidelijk is en jullie mij dit kunnen bevestigen.
Ik verbind naar huis via L2TP/IPSec (VPN). Dat verbinden werkt op zich prima. Maar ... als ik daarna naar mijn diskstation wil verbinden, dan kan ik niet vinden via welk IP-adres dat nou moet. Het is iig niet het lokale, maar iets als 10.2.0.1 werkt ook niet. Iemand een idee hoe ik kan achterhalen via welk IP ik mijn diskstation via de VPN kan benaderen?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
@pven:het zou gewoon hetzelfde IP adres moeten zijn, die je anders ook gebruikt.
[ Voor 3% gewijzigd door coromandel op 15-07-2018 11:50 ]
Dat werkt dus nietcoromandel schreef op zondag 15 juli 2018 @ 11:49:
@pven:het zou gewoon hetzelfde IP adres moeten zijn, die je anders ook gebruikt.
Als je op je lokale netwerk bij je opslag kan maar niet via de vpn dan lijkt het me een goede vraag voor het netwerk forum omdat je eerder een probleem met je vpn instellingen hebt dan je opslag.
Zoals ik al eerder vroeg: Ik wil in een DS218+ twee basic volumes maken. Heb er nu een schijf inzitten. Maar deze is default SHR geworden. Heb het volume nu verwijderd maar kan alsnog geen basic volume aanmaken..Iemand een idee?
Heb liever twee basic volumes en deel extern backuppen of rsync naar de tweede schijf.
EDIT: gelukt, storage pool verwijderd een basic (NL eenvoudig) volume aangemaakt.
Heb liever twee basic volumes en deel extern backuppen of rsync naar de tweede schijf.
EDIT: gelukt, storage pool verwijderd een basic (NL eenvoudig) volume aangemaakt.
[ Voor 12% gewijzigd door Mr_gadget op 15-07-2018 19:36 ]
@pven Heb je je NAS al eens gezocht in het netwerk met de synology assistant?
Goed idee, ga ik nog doen. Dank!JdM schreef op zondag 15 juli 2018 @ 21:19:
@pven Heb je je NAS al eens gezocht in het netwerk met de synology assistant?
Ik heb vijftien keer een moederbord test uitgevoerd, welke hij vier keer niet haalt. Lijkt me dus dat er iets mis is met het moederbord.zunrob schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 02:31:
Vreemd, ik heb hem precies hetzelfde staan:pven schreef op zondag 15 juli 2018 @ 11:44:
Ik verbind naar huis via L2TP/IPSec (VPN). Dat verbinden werkt op zich prima. Maar ... als ik daarna naar mijn diskstation wil verbinden, dan kan ik niet vinden via welk IP-adres dat nou moet. Het is iig niet het lokale, maar iets als 10.2.0.1 werkt ook niet. Iemand een idee hoe ik kan achterhalen via welk IP ik mijn diskstation via de VPN kan benaderen?

En hier kan ik hem gewoon op ip (172.16.0.x) en dns bereiken.
Ik heb hier hetzelfde probleem als @pven , nas is niet te bereiken zodra je geconnect ben met vpn, maar wel in het thuisnetwerk. Ook l2tp. Echter als ik: 10.2.0.0 doe, dan kan ik de nas wel bereiken terwijl ik met de vpn geconnect ben.Domino schreef op maandag 16 juli 2018 @ 08:37:
[...]
Vreemd, ik heb hem precies hetzelfde staan:
[afbeelding]
En hier kan ik hem gewoon op ip (172.16.0.x) en dns bereiken.
zie hier hetzelfde probleem (en oplossing), het trucje werkte bij mij helaas niet:
https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=134587
Ik ben al dagen bezig met dit proberen op te lossen, vpn zelf lijkt echt gewoon prima te zijn. Kom ook netjes in de lijst met een actieve verbinding etc.
FYI:
Ik switch over naar een ander netwerk dmv hotspot van mn mobiel.
edit:
Ik kan de nas over vpn alleen bereiken op het adres wat ik invul bij "dynamisch IP adres". Of ik daar nu 10.2.0.0 invul of 192.168.10.0, nas is alleen te bereiken op datzelfde dynamische ip adres zodra ik geconnect ben met vpn.
[ Voor 11% gewijzigd door nDirect090 op 16-07-2018 14:36 ]
Kijk even in het configuratieschema van je Synology. Onder beveiliging en en Firewall. VPN is een interface waar je ook regels moet instellen. Die zul je op “alles toestaan” of een policy moeten zetten. In principe is alles toestaan voldoende (gezien je eerst een verbinding moet leggen)
Werkt bij mij ook nietnDirect090 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 14:32:
[...]
zie hier hetzelfde probleem (en oplossing), het trucje werkte bij mij helaas niet:
https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=134587
Dit werkt bij mij ook nietedit:
Ik kan de nas over vpn alleen bereiken op het adres wat ik invul bij "dynamisch IP adres". Of ik daar nu 10.2.0.0 invul of 192.168.10.0, nas is alleen te bereiken op datzelfde dynamische ip adres zodra ik geconnect ben met vpn.
Maar het lijkt me dan meer een Synology-probleem dan een netwerk-probleem?
@pven heb je de firewall aan staan binnen DSM?
Die heb ik namelijk uit staan. Enige wat ik aan heb staan qua 'beveiliging' is 'DoS protection' op LAN1 (DSM kan zelf niet het internet op en is niet bereikbaar via het internet bij mij).
Is sowieso maar een raar probleem
Die heb ik namelijk uit staan. Enige wat ik aan heb staan qua 'beveiliging' is 'DoS protection' op LAN1 (DSM kan zelf niet het internet op en is niet bereikbaar via het internet bij mij).
Wat ik zelf altijd ervaar als issue is wanneer het netwerk waar je vanuit VPN-ed dezelfde IP range gebruikt als het netwerk waar je naar toe VPN-ed je niet bij het doel netwerk kan (maar wel bij andere netwerken via de VPN).pven schreef op maandag 16 juli 2018 @ 22:10:
[...]
Werkt bij mij ook niet
[...]
Dit werkt bij mij ook niet
Maar het lijkt me dan meer een Synology-probleem dan een netwerk-probleem?
Zit je thuisnetwerk dus op de 192.168.1.x range en het netwerk waar je vanuit VPN-ed zit ook in de 192.168.1.x range, dan kun je niet bij je interne netwerk helaas.
Daarnaast is mijn ervaring dat de NAS wat issues kan hebben met VPN als zijn ip adress verandert nadat hij geboot is en de VPN service draait (dus een IP change op een draaiende NAS). Op dat moment is een reboot van de NAS het handigste om de VPN weer in een goed werkende conditie te krijgen.
You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"
Volgens mij kan je toch geen VPN vanaf je eigen netwerk starten naar buiten en weer terug naar je nas ?
probeer het eens op je telefoon met 4g dan zal je zien dat het prima werkt.
PSN: NjayNL | Star Citizen Referal code | Oculus Quest
Firewall zowel van de NAS als van de Router uitgezet, om te kijken of het verschil maakte. Maar helaas, nog steeds hetzelfde probleem als @pven .Domino schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 09:19:
@pven heb je de firewall aan staan binnen DSM?
Het rare is alleen wel dat ik mijn nas kan bereiken op adres: 10.2.0.0 en @pven kan hem helemaal niet bereiken.
EDIT:
Ik kan mn router (192.168.1.1) ook niet bereiken als ik via vpn ben verbonden.
Het lijkt wel iets omdat je in een andere range ofzo zit?
[ Voor 10% gewijzigd door nDirect090 op 17-07-2018 12:49 ]
Het gaat om een VPN server, niet over een client.Njay schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 09:20:
Volgens mij kan je toch geen VPN vanaf je eigen netwerk starten naar buiten en weer terug naar je nas ?
Ik kan gewoon op alle devices op het interne lan, en DSM kan ik zowel via 17.16.10.0 als het lokale lan-adres 172.16.0.x bereiken.nDirect090 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 12:45:
[...]
Firewall zowel van de NAS als van de Router uitgezet, om te kijken of het verschil maakte. Maar helaas, nog steeds hetzelfde probleem als @pven .
Het rare is alleen wel dat ik mijn nas kan bereiken op adres: 10.2.0.0 en @pven kan hem helemaal niet bereiken.
EDIT:
Ik kan mn router (192.168.1.1) ook niet bereiken als ik via vpn ben verbonden.
Het lijkt wel iets omdat je in een andere range ofzo zit?
Precies, dat is hetgeen wat wij ook willen bereikenIk kan gewoon op alle devices op het interne lan, en DSM kan ik zowel via 17.16.10.0 als het lokale lan-adres 172.16.0.x bereiken.
Het doel is gewoon dat ik hem via het lokale / interne adres kan bereiken.
Ik begrijp het ook niet goed waarom het bij mij wel werkt en bij jullie niet.nDirect090 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 12:59:
[...]
Precies, dat is hetgeen wat wij ook willen bereikenIntern is er geen probleem, dan kan ik de nas gewoon bereiken. Nadat we op een ander netwerk zitten (hotspot in mijn geval), vervolgens via VPN connecten (l2tp), dan kan ik de NAS niet meer bereiken via het lokale adres. Echter alleen via de dynamische IP adres die je in het VPN programma op de Synology nas instelt. Voor nu is dat 10.2.0.0, maar maak ik daar: 192.168.10.0 van, dan kan ik hem alleen op 192.168.10.0 bereiken.
Het doel is gewoon dat ik hem via het lokale / interne adres kan bereiken.
Ik gebruik de VPN heel frequent als ik op een vreemd wifi netwerk zit, ga liever over mijn eigen verbinding het internet op. Maar dan moet je wel op je interne lan kunnen dunkt me, anders kom je ook niet bij je eigen router/internet.
Ik kan ook een SSH opzetten naar het VPN adres (ie 172.16.10.0).
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
| user@dsm:~$ ifconfig docker0 Link encap:Ethernet HWaddr 02:42:21:A1:D5:C6 inet addr:172.17.0.1 Bcast:0.0.0.0 Mask:255.255.0.0 inet6 addr: fe80::42:21ff:fea1:d5c6/64 Scope:Link UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1 RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 TX packets:12764 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:0 RX bytes:0 (0.0 B) TX bytes:1637374 (1.5 MiB) eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:11:32:2C:A6:03 inet addr:172.16.0.10 Bcast:172.16.0.255 Mask:255.255.255.0 UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1 RX packets:1093931643 errors:0 dropped:44 overruns:0 frame:0 TX packets:2369610436 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:1000 RX bytes:725784918784 (675.9 GiB) TX bytes:5564278799394 (5.0 TiB) lo Link encap:Local Loopback inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0 inet6 addr: ::1/128 Scope:Host UP LOOPBACK RUNNING MTU:65536 Metric:1 RX packets:59930 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 TX packets:59930 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:0 RX bytes:8485895 (8.0 MiB) TX bytes:8485895 (8.0 MiB) ppp301 Link encap:Point-to-Point Protocol inet addr:172.16.10.0 P-t-P:172.16.10.1 Mask:255.255.255.255 inet6 addr: fe80::211:32ff:fe2c:a603/10 Scope:Link UP POINTOPOINT RUNNING NOARP MULTICAST MTU:1400 Metric:1 RX packets:1409 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 TX packets:1257 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:3 RX bytes:189137 (184.7 KiB) TX bytes:561768 (548.6 KiB) ppp302 Link encap:Point-to-Point Protocol inet addr:172.16.10.0 P-t-P:172.16.10.2 Mask:255.255.255.255 inet6 addr: fe80::211:32ff:fe2c:a603/10 Scope:Link UP POINTOPOINT RUNNING NOARP MULTICAST MTU:1400 Metric:1 RX packets:29459 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 TX packets:49696 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:3 RX bytes:2305572 (2.1 MiB) TX bytes:52766819 (50.3 MiB) |
Zoals je ziet twee vpn connecties op het moment.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| user@dsm:~$ sudo traceroute 172.16.0.1 traceroute to 172.16.0.1 (172.16.0.1), 30 hops max, 60 byte packets 1 router (172.16.0.1) 0.410 ms 0.661 ms 0.601 ms user@dsm:~$ ifconfig | grep 'inet addr' inet addr:172.17.0.1 Bcast:0.0.0.0 Mask:255.255.0.0 inet addr:172.16.0.10 Bcast:172.16.0.255 Mask:255.255.255.0 inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0 inet addr:172.16.10.0 P-t-P:172.16.10.2 Mask:255.255.255.255 |
Drie IP adressen op eth0: lan, VPN en docker.
Ik heb een Syn 716+|| met Surveillance Station draaiende.
Hoe lang duurt het bij jullie tot je een push / email notificatie binnen krijgt? Bij mij duurt het minimaal 3 minuten (email notificatie naar een gmail.com adres, en push naar de DS Cam).
Ik vind dit echt erg lang. Vooral omdat het voornamelijk gaat om bewegingsdetectie meldingen van mijn camera. Is niet erg handig als je pas na 3 minuten een berichtje krijgt.
Meerdere mail accounts heb ik geprobeerd, maar ook de push duurt lang.
Hoe lang duurt het bij jullie tot je een push / email notificatie binnen krijgt? Bij mij duurt het minimaal 3 minuten (email notificatie naar een gmail.com adres, en push naar de DS Cam).
Ik vind dit echt erg lang. Vooral omdat het voornamelijk gaat om bewegingsdetectie meldingen van mijn camera. Is niet erg handig als je pas na 3 minuten een berichtje krijgt.
"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."
En wat gebeurt er wanneer je vanuit DSM een test-e-mail stuurt?flexje schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 15:51:
Ik heb een Syn 716+|| met Surveillance Station draaiende.

Komt die wel tijdig aan?
Test email en test push (tab verder) komt wel gelijk aan..... weirdFrankHe schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 16:51:
[...]
En wat gebeurt er wanneer je vanuit DSM een test-e-mail stuurt?
[afbeelding]
Komt die wel tijdig aan?
Dat is inderdaad opmerkelijk. Wellicht is het een idee om een support ticket aan te maken bij Synology. Dan kunnen zij er verder naar kijken.flexje schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 18:10:
[...]
Test email en test push (tab verder) komt wel gelijk aan..... weird
@pven @nDirect090
Hoe maken jullie een verbinding? Stoppen jullie al het verkeer de tunnel in? Of alleen verkeer naar het ip adres van de synology? Dat zou het eea verklaren.
Doe een een route print als de tunnel actief is.
Hoe maken jullie een verbinding? Stoppen jullie al het verkeer de tunnel in? Of alleen verkeer naar het ip adres van de synology? Dat zou het eea verklaren.
Domino schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 06:54:
@pven @nDirect090

Bedoel je dit toevallig ? Anders moet je het me even kort uitleggen hoe ik een route print kan maken
Even voor de goede orde. Kan een van jullie middels ssh op de nas?
Voer eens het volgende commando uit:
Komt daar een nul of een een uit?
Nul betekend geen IP forwarding, en dus geen routing.
Voer eens het volgende commando uit:
code:
1
| cat /proc/sys/net/ipv4/ip_forward |
Komt daar een nul of een een uit?
Nul betekend geen IP forwarding, en dus geen routing.
Moet ik dat in mn Mac terminal invoeren? Dan krijg ik de foutmelding dat er geen file of directory bestaat. Oke ik voel me echt heel dom, want ik weet anders niet hoe ik command line van de nas kan aanroepen. Sorry!
ssh <ip-synology>
inloggen met je dsm credentials en dan bovenstaand commando uitvoeren.
Dan komt er een '0' of een '1' uitrollen.
[edit]
SSh moet je eerst even aanzetten in dsm onder 'Terminal & SNMP'.
[edit]
[ Voor 22% gewijzigd door Domino op 18-07-2018 13:45 ]
"1" krijg ik te zienDomino schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 13:44:
ssh <ip-synology>
[edit]
Dat betekend dus dat de nas kan/mag routeren.
Dan snap ik het niet meer. Zou gewoon moeten werken.
Ook je IP route tabel ziet er normaal uit zo op het eerste oog.
Wat je nog kan proberen is bij de VPN Server instellingen het 'Dynamic IP Address' aanpassen.

Zet die eens naar 192.168.2.0
Wat je nog kan proberen is bij de VPN Server instellingen het 'Dynamic IP Address' aanpassen.

Dan kan ik hem alleen bereiken op adres: 192.169.2.0Domino schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 14:41:
Dat betekend dus dat de nas kan/mag routeren.
[afbeelding]
Dus het is echt alleen dat ik de nas kan bereiken via het ip adres wat ik daar invul.
Edit:
Even voor alle zekerheid, die commando moest ik uitvoeren zonder dat ik verbonden was met de VPN toch ? Of moest ik eerst geconnect zijn.
EDIT2:
YES HET IS ME GELUKT!

"Send all trafic over vpn connection" stond uit in m'n Mac instellingen! Im so happy now
[ Voor 24% gewijzigd door nDirect090 op 19-07-2018 13:41 ]
Sinds vandaag krijg ik Plex Media Server niet meer gestart op mijn Syn 716+||.
Heb een reboot gedaan, etc, maar krijg het niet meer gestart.
EDIT:
- Gefixt, plex verwijderd uit package center, en handmatig opnieuw gedownload via de plex website (dus niet weer via package center!!) , opnieuw 'handmatig' geinstalleerd en het werkt weer.
Gelukkig waren al mijn settings behouden.
- Wat er aan de hand was... geen flauw idee.
EDIT:
- Gefixt, plex verwijderd uit package center, en handmatig opnieuw gedownload via de plex website (dus niet weer via package center!!) , opnieuw 'handmatig' geinstalleerd en het werkt weer.
[ Voor 50% gewijzigd door flexje op 19-07-2018 20:19 ]
Ahum:nDirect090 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 15:51:
[...]
"Send all trafic over vpn connection" stond uit in m'n Mac instellingen! Im so happy now
Maar mooi dat het werkt!Domino schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 06:54:
@pven @nDirect090
Haha mijn fout! Wist ook helemaal niet dat dat een instelling was tbh
ik ben sinds gisteren bezig met NZBGet en Sonarr in Docker alleen werkt het niet helemaal lekker.
Binnen NZBGet krijg ik de foutmelding:
Could not create directory /volume1/downloads/complete/_series/...... : could not create directory :
Move for ..... failed
Docker NZBGet paden:
downloads = /downloads
docker/nzbget = /config
Downloads lijken wel te lukken:
downloads/intermediate staan ze uitgepakt in hun eigen map.
Iemand enig idee?
chmod -R 777 /volume1/downloads/complete/_series/ heeft niet geholpen.
Could not create directory /volume1/downloads/complete/_series/...... : could not create directory :
Move for ..... failed
Docker NZBGet paden:
downloads = /downloads
docker/nzbget = /config
Iemand enig idee?
Zitten ze beiden in dezelfde container of ieder in een eigen container?TerrorSource schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:46:
ik ben sinds gisteren bezig met NZBGet en Sonarr in Docker alleen werkt het niet helemaal lekker.
Move for ..... failed
Docker NZBGet paden:
downloads = /downloads
docker/nzbget = /config
Iemand enig idee?
Heb je de mount path settings bij postprocessing wel goed ingesteld? Idem voor remote path processing bij sonarr?
Kon niet precies de juiste info voor je vinden (heb er destijds tijdje mee gestoeid - heb/had ze beiden in eigen containers draaien, en netjes gelinkt aan elkaar en daarmee ook de remote path mapping goed moeten zetten), maar misschien helpt dit bijvoorbeeld? En ja je krijgt een fout en nzbget, maar die krijgt waarschijnlijk de info over waar er geschreven moet worden van sonarr. En als het een map buiten de container is, moet je dat weer anders mounten.
Mocht dit niet de situatie zijn, dan moet je even kijken naar de chown settings. Daar moeten beide users van zowel nzbget als sonarr wel bij kunnen. Even kijken naar de init scripts van beide, daar staat vaak een user in.
/etc/group
/etc/passwd als ik het zo goed uit mijn hoofd herinner voor de users. Start-stop scripts kun je ergens anders vinden.
Oh en als je een container hebt, welke gebruik je? Daar staat vaak ook nog wel wat nuttige info.
https://hub.docker.com/r/linuxserver/nzbget/
en
https://hub.docker.com/r/linuxserver/sonarr/
Of dus 1 container met beide?
EDIT:
Check deze twee blogposts met uitgebreide instructies, hiermee had ik het destijds geloof ik opgezet en opgelost toen ik ook die meldingen kreeg:
https://drfrankenstein.co...docker-on-a-synology-nas/
https://drfrankenstein.co...docker-on-a-synology-nas/
[ Voor 7% gewijzigd door Jivebunny op 20-07-2018 16:00 ]
Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)
Beide aparte container, beide ook de containers van je linkjes.Jivebunny schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 15:48:
[...]
Zitten ze beiden in dezelfde container of ieder in een eigen container?
Heb je de mount path settings bij postprocessing wel goed ingesteld? Idem voor remote path processing bij sonarr?
Kon niet precies de juiste info voor je vinden (heb er destijds tijdje mee gestoeid - heb/had ze beiden in eigen containers draaien, en netjes gelinkt aan elkaar en daarmee ook de remote path mapping goed moeten zetten), maar misschien helpt dit bijvoorbeeld? En ja je krijgt een fout en nzbget, maar die krijgt waarschijnlijk de info over waar er geschreven moet worden van sonarr. En als het een map buiten de container is, moet je dat weer anders mounten.
Mocht dit niet de situatie zijn, dan moet je even kijken naar de chown settings. Daar moeten beide users van zowel nzbget als sonarr wel bij kunnen. Even kijken naar de init scripts van beide, daar staat vaak een user in.
/etc/group
/etc/passwd als ik het zo goed uit mijn hoofd herinner voor de users. Start-stop scripts kun je ergens anders vinden.
Oh en als je een container hebt, welke gebruik je? Daar staat vaak ook nog wel wat nuttige info.
https://hub.docker.com/r/linuxserver/nzbget/
en
https://hub.docker.com/r/linuxserver/sonarr/
Of dus 1 container met beide?
Er hangt een category aan de nzb en die category zorg er voor dat er gemoved moet worden
Category2.DestDir: \volume1\downloads\complete\_series
ik heb de PUID en PGID als ENV-setting ingevoerd, PUID/PDIG van een admin account.
Zoals hier beschreven: https://drfrankenstein.co...docker-on-a-synology-nas/
Wat staat er in je mountPoints van de nzbget config?TerrorSource schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 16:01:
[...]
Beide aparte container, beide ook de containers van je linkjes.
Er hangt een category aan de nzb en die category zorg er voor dat er gemoved moet worden
Category2.DestDir: \volume1\downloads\complete\_series
ik heb de PUID en PGID als ENV-setting ingevoerd, PUID/PDIG van een admin account.
Zoals hier beschreven: https://drfrankenstein.co...docker-on-a-synology-nas/
En wat heb je bij sonarr in de download client voor nzbget met advanced options staan bij remote path settings?
Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)
Sonarr pakt de NZBGet category "series" over, die doet er pas wat mee als de serie in de "/volume1/downloads/complete/_series/" map staat.Jivebunny schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 16:13:
[...]
Wat staat er in je mountPoints van de nzbget config?
En wat heb je bij sonarr in de download client voor nzbget met advanced options staan bij remote path settings?
NZBGet paden:
MainDir: /downloads
DestDir: ${MainDir}/complete
InterDir: ${MainDir}/intermediate
NzbDir: ${MainDir}/nzb
Sorry ik was misschien niet helemaal duidelijk. Je hebt Sonarr, die zoekt series en biedt die bij nzbget aan. Die gaat ze downloaden en als ze klaar zijn, doet deze dan ook de postprocessing bij jou via de nzbget scripts? Zo ja, wat staat er voor de postprocessing scripts nzbToSonarr.py of nzbToMedia.py instellingen bij mountPoints?TerrorSource schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 16:19:
[...]
Sonarr pakt de NZBGet category "series" over, die doet er pas wat mee als de serie in de "/volume1/downloads/complete/_series/" map staat.
NZBGet paden:
MainDir: /downloads
DestDir: ${MainDir}/complete
InterDir: ${MainDir}/intermediate
NzbDir: ${MainDir}/nzb
En ik dacht altijd als je category 'series' hanteert, je ook de map-naam letterlijk zo moet hebben onder /complete. Kan zijn dat ik iets achter loop, mijn server staat alweer een paar maanden uit door verhuizing en scheiding. Dus ik kan ook niet even snel checken of screenshots ter verduidelijking geven.
PS: Ik neem aan dat je geen directory bij drone factory hebt staan, of in ieder geval niet dezelfde als waar je completed download handling naar kijkt?
Drone Factory Options
Drone Factory = This should be left blank Or otherwise set this to a directory NOT the same as /download/Complete/tv directory or the outputDirectory.
If Sonarr's Completed Download Handling detects a download that resides inside the Drone Factory (disregarding the interval) it will refuse to import, expecting the Drone Factory to do it. The preferred methof of processing is to use the Completed Download Handling.
[ Voor 24% gewijzigd door Jivebunny op 20-07-2018 16:33 ]
Klopt niet helemaal wat je zegt.Jivebunny schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 16:28:
[...]
Sorry ik was misschien niet helemaal duidelijk. Je hebt Sonarr, die zoekt series en biedt die bij nzbget aan. Die gaat ze downloaden en als ze klaar zijn, doet deze dan ook de postprocessing bij jou via de nzbget scripts? Zo ja, wat staat er voor de postprocessing scripts nzbToSonarr.py of nzbToMedia.py instellingen bij mountPoints?
En ik dacht altijd als je category 'series' hanteert, je ook de map-naam letterlijk zo moet hebben onder /complete. Kan zijn dat ik iets achter loop, mijn server staat alweer een paar maanden uit door verhuizing en scheiding. Dus ik kan ook niet even snel checken of screenshots ter verduidelijking geven.
PS: Ik neem aan dat je geen directory bij drone factory hebt staan, of in ieder geval niet dezelfde als waar je completed download handling naar kijkt?
Drone Factory Options
Drone Factory = This should be left blank Or otherwise set this to a directory NOT the same as /download/Complete/tv directory or the outputDirectory.
If Sonarr's Completed Download Handling detects a download that resides inside the Drone Factory (disregarding the interval) it will refuse to import, expecting the Drone Factory to do it. The preferred methof of processing is to use the Completed Download Handling.
1. Sonarr ziet nieuwe aflevering
2. Stuurt locatie van nzb naar NZBGet
3. NZBGet download nzb
4. NZBGet download inhoud + controleert health tijdens downloaden
5. NZBGet repareert download indien nodig
6. NZBGet pakt uit, daarbij rekening houdend of de nzb met een categorie is binnengekomen
7. NZBGet stuurt signaal door aan Sonarr wanneer die klaar staat op de aangegeven locatie
8. Sonarr verplaatst de map/download en past zijn truukje toe (renamen etc)
Toevallig ook net je DSM geupdate? Mijn teamspeak server start niet meer op na de update van gister.flexje schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 20:12:
Sinds vandaag krijg ik Plex Media Server niet meer gestart op mijn Syn 716+||.
EDIT:
True, weet niet of het met teamspeak ook zo op te lossen is maar probeer het handmatig weer te installeren. Weet trouwens niet wat er met de ts gegevens gebeuren dab. Bij mn plex bleven ze gelukkig wel gewoon intact.Arjant2 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 19:53:
[...]
Toevallig ook net je DSM geupdate? Mijn teamspeak server start niet meer op na de update van gister.
Ja moet ik even kijken hoe dat moet. Vorige keer heeft een kennis TS erop gezet. Ben er niet zo heel erg in thuis...flexje schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 20:50:
[...]
True, weet niet of het met teamspeak ook zo op te lossen is maar probeer het handmatig weer te installeren. Weet trouwens niet wat er met de ts gegevens gebeuren dab. Bij mn plex bleven ze gelukkig wel gewoon intact.
Probleem opgelost!Jivebunny schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 16:28:
[...]
Sorry ik was misschien niet helemaal duidelijk. Je hebt Sonarr, die zoekt series en biedt die bij nzbget aan. Die gaat ze downloaden en als ze klaar zijn, doet deze dan ook de postprocessing bij jou via de nzbget scripts? Zo ja, wat staat er voor de postprocessing scripts nzbToSonarr.py of nzbToMedia.py instellingen bij mountPoints?
Drone Factory Options
Docker NZBGet pad:
/downloads en niet /volume1/downloads, welke wel bij Category's stond
\volume1\downloads\complete\_series
moet dan worden:
/downloads/complete/_series
Al vanaf vrijdagmiddag bezig, maar kom er niet uit.
ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
Het gaat om een nieuwe syn nas115j. In de meterkast met n goed werkende 150gb hd bijgesloten en goed werkend netwerk. Via browser de installatie afgerond en een admin-account en een *mcwops*-account aangemaakt.
ik heb er 2 externe hd's aan gekoppeld via USB, die worden herkend als usbshare1 en 2.
In de Syn-browser-app: lezen gaat prima, maar ik kan niets schrijven! geen directories verplaatsen, naam wijzigen.
Ook als ik via mijn Macbook de Nas benader is alles te lezen maar niets te schrijven, toevoegen, verwijderen enz.
Het lijkt erop dat ik geen schrijfrechten heb, maar die heb ik goed neergezet. ook 'delen' heb ik gedaan.
Als ik beide HDD rechtstreeks op mijn Macbook koppel dan is er niets aan de hand. zijn via Macbook geformat.
Het gaat om een nieuwe syn nas115j. In de meterkast met n goed werkende 150gb hd bijgesloten en goed werkend netwerk. Via browser de installatie afgerond en een admin-account en een *mcwops*-account aangemaakt.
ik heb er 2 externe hd's aan gekoppeld via USB, die worden herkend als usbshare1 en 2.
In de Syn-browser-app: lezen gaat prima, maar ik kan niets schrijven! geen directories verplaatsen, naam wijzigen.
Ook als ik via mijn Macbook de Nas benader is alles te lezen maar niets te schrijven, toevoegen, verwijderen enz.
Het lijkt erop dat ik geen schrijfrechten heb, maar die heb ik goed neergezet. ook 'delen' heb ik gedaan.
Als ik beide HDD rechtstreeks op mijn Macbook koppel dan is er niets aan de hand. zijn via Macbook geformat.
Formateer ze eens via de Synology of Windows en gebruik FAT32mcwops schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 22:29:
Al vanaf vrijdagmiddag bezig, maar kom er niet uit.ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
Mac kan niet naar NTFS schrijven, zelfde geldt voor Synology volgens mij.
dank voor je snelle reactie. ik heb ze vanmiddag op mijn Macbook geformateerd en geen NTFS.
dat is niet t probleem.
het blijft melding geven ' volume is alleen lezen'
dat is niet t probleem.
het blijft melding geven ' volume is alleen lezen'
[ Voor 19% gewijzigd door mcwops op 21-07-2018 22:41 ]
Ik gebruikte altijd de ds finder app naar best redelijke tevredenheid. Sinds de laatste update echter, werkt wol (wake on lan) niet meer. Dit gebruikte ik best veel. Heeft iemand dit ook en/of een oplossing? Ik heb er al naar gegoogeld, maar vind eigenlijk niets wat me verder helpt...
Verwijderd
Je kunt externe schijven het beste formatteren door aan de NAS te koppelen en dan via Configuratie --> Externe apparaten te formatteren. Je krijgt dan wel Ext4. Wil je die aan je Mac kunnen koppelen dan moet je wat software op de Mac installeren.
Alleen de duurste modellen kunnen HFS+ verwerken.
Alleen de duurste modellen kunnen HFS+ verwerken.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2018 09:55 ]
dank voor de reacties. TonVH, klopt. kwam er vannacht mbv ander forum achter: " De nas herkent wel veel externe schijfformaten op een USB disk, maar wil niet op alle formaten schrijven. Ik dacht dat b.v. het apple HFS+ formaat bij diverse nas modellen read-only wordt."
heb op de xterne hd de HFS+ veranderd door op de NAS naar EXT4 te formateren. maar als ik dan de externe hd weer koppel aan mijn macbook dan kan de macbook t niet lezen
Ik heb veel bestanden die op de 2 externe hd moeten komen die nu op de hd van de Macbook staan, dat duurt uren (circa 10) als t via de NAS gaat
laatste update: via NAS format van de externe hd (usbshare1 en 2) op FAT32. loskoppelen en rechtstreeks via Macbook vullen, aansluiten op NAS. fixed :-)
heb op de xterne hd de HFS+ veranderd door op de NAS naar EXT4 te formateren. maar als ik dan de externe hd weer koppel aan mijn macbook dan kan de macbook t niet lezen
Ik heb veel bestanden die op de 2 externe hd moeten komen die nu op de hd van de Macbook staan, dat duurt uren (circa 10) als t via de NAS gaat
laatste update: via NAS format van de externe hd (usbshare1 en 2) op FAT32. loskoppelen en rechtstreeks via Macbook vullen, aansluiten op NAS. fixed :-)
[ Voor 42% gewijzigd door mcwops op 22-07-2018 12:01 ]
Verwijderd
FAT32 werkt niet als je bestanden groter dan 4K wilt lezen/schrijven!
Als je perse die externe disk rechtstreeks an je Mac wilt hangen dan moet je EXTfs op de Mac installeren. Vervolgens die schijf formatteren (EXT3) en dan kun je hem op beide rechtstreeks lezen.
Ook zou je voor Fuse (op de Mac, zie hier) kunnen kiezen.
Ook zou je kunnen kiezen voor EXFAT (moet je zowel op NAS alsook Mac) installeren.
Als je perse die externe disk rechtstreeks an je Mac wilt hangen dan moet je EXTfs op de Mac installeren. Vervolgens die schijf formatteren (EXT3) en dan kun je hem op beide rechtstreeks lezen.
Ook zou je voor Fuse (op de Mac, zie hier) kunnen kiezen.
Ook zou je kunnen kiezen voor EXFAT (moet je zowel op NAS alsook Mac) installeren.
thanks. FUSE geinstalleerd, tenminste denk ik...maar zie nergens wat t doet ??
EXTfs gedownload, tralversie werkt niet op mijn osx
wat een gedoe zeg pffffff
EXTfs gedownload, tralversie werkt niet op mijn osx
wat een gedoe zeg pffffff
[ Voor 36% gewijzigd door mcwops op 22-07-2018 15:18 ]
Verwijderd
Als die trialversie niet werkt dan wordt er vast wel een reden gegeven.
Gedoe? Ja, de makkelijke weg is om die schijf via Finder te benaderen. Gewoon Cmd-K en je hebt toegang. En anders is er nog File Station.
Gedoe? Ja, de makkelijke weg is om die schijf via Finder te benaderen. Gewoon Cmd-K en je hebt toegang. En anders is er nog File Station.
Mijn ds213+ is een prima ding, maar er is ondertussen geen support meer voor Plex enzo. Wat vervelend is als ik dat wil gebruiken. Het liefst heb ik ook een NAS met docker support, maar het is geen must have.
Welke NAS wordt tweedehands verkocht voor rond de 200 (excl schijven) die deze support bieden? Ik mis een duidelijke vergelijking op de syno site, en belangrijker nog: een CPU type nummer zegt nog niet zoveel, zo is de dual core van nu is prima, maar wordt door bijna niemand meer ondersteund. Wat Zou een betere keus zijn? De Intel Atom?
Welke NAS wordt tweedehands verkocht voor rond de 200 (excl schijven) die deze support bieden? Ik mis een duidelijke vergelijking op de syno site, en belangrijker nog: een CPU type nummer zegt nog niet zoveel, zo is de dual core van nu is prima, maar wordt door bijna niemand meer ondersteund. Wat Zou een betere keus zijn? De Intel Atom?
Top, zoiets was het bij mij ook. Dat bedoelde ik eigenlijk maar wist niet in welke volgorde het stond.TerrorSource schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 19:30:
[...]
Probleem opgelost!
Docker NZBGet pad:
/downloads en niet /volume1/downloads, welke wel bij Category's stond
\volume1\downloads\complete\_series
moet dan worden:
/downloads/complete/_series
Ik heb momenteel een DS413J NAS en zou deze graag willen vervangen door een nieuwer exemplaar: DS418.
In deze nieuwe zal ik dan ook nieuwe HDDS plaatsen.
De DS413J backupt naar een lokale USB disk en naar een andere nas (DS216J) en visa versa.
Deze backup is via Hyper Backup ingesteld.
Mijn beoogde stappenplan;
- NAS gebruiksklaar maken
- Data overzetten van DS413J naar DS418 (met herstructuur van folders/data)
- USB disk formatteren en weer inzetten voor nieuwe backup (met nieuwe structuur)
Wat moet ik doen om de backup naar de andere nas(DS216J) weer in orde te krijgen met de nieuwe structuur?
- Data verwijderen op doel bestand
- Backup starten
(en dit herhalen vanuit de DS216J naar DS418) ?
Via Synology heb ik dit artikel gevonden, maar dat betreft een migratie van disks.
https://www.synology.com/...ogy_NAS_DSM_6_0_and_later
Een ander artikel wat mijn vraag zou kunnen beantwoorden krijg ik niet gevonden bij Synology terwijl dit volgens mij een redelijk veel voorkomend iets is.
Iemand die mij van het nodige advies kan voorzien?
In deze nieuwe zal ik dan ook nieuwe HDDS plaatsen.
De DS413J backupt naar een lokale USB disk en naar een andere nas (DS216J) en visa versa.
Deze backup is via Hyper Backup ingesteld.
Mijn beoogde stappenplan;
- NAS gebruiksklaar maken
- Data overzetten van DS413J naar DS418 (met herstructuur van folders/data)
- USB disk formatteren en weer inzetten voor nieuwe backup (met nieuwe structuur)
Wat moet ik doen om de backup naar de andere nas(DS216J) weer in orde te krijgen met de nieuwe structuur?
- Data verwijderen op doel bestand
- Backup starten
(en dit herhalen vanuit de DS216J naar DS418) ?
Via Synology heb ik dit artikel gevonden, maar dat betreft een migratie van disks.
https://www.synology.com/...ogy_NAS_DSM_6_0_and_later
Een ander artikel wat mijn vraag zou kunnen beantwoorden krijg ik niet gevonden bij Synology terwijl dit volgens mij een redelijk veel voorkomend iets is.
Iemand die mij van het nodige advies kan voorzien?
Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
- ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
- ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
- ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).