[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 22 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:21
M2M schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 20:08:
[...]

Bij dezen:

DS918+ incl. 2x 960 evo
[afbeelding]

Ze zijn enkel bruikbaar als cache device. Ik kan er geen storage volume of array van maken.

Edit:

Met twee SSD's kun je bij read/write cache enkel kiezen voor een raid1 array van de twee SSD's. Ze worden vervolgens gelinked aan een eerder gemaakt volume of iSCSI LUN.

Daarnaast kun je sequential I/O laten skippen om de levensduur van de SSD's te verlengen ten koste van wat performance. Per gigabyte SSD Cache wordt 416KB geheugen gebruikt. Ik raak zo'n 100MB kwijt hieraan ;)

edit2:

Met een read only cache wordt het automatisch een RAID0 array of JBOD setup.
Om het bericht even onder het stof vandaan te halen >:)
Hoeveel prestatiewinst leveren de m2 SSD's als cache op? Wat ik op Youtube voorbij heb zien komen valt het tegen voor de prijs die je voor de 2 ssd's betaald.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-10 18:42
TerrorSource schreef op zondag 18 maart 2018 @ 20:56:
[...]

Hoeveel prestatiewinst leveren de m2 SSD's als cache op? Wat ik op Youtube voorbij heb zien komen valt het tegen voor de prijs die je voor de 2 ssd's betaald.
Ik heb geen hands-on ervaring met zo'n opstelling. De bandbreedte van de mSATA aansluiting is voor zover ik heb begrepen niet direct het probleem aangezien je over het algemeen eerder tegen het limiet van de netwerkbandbreedte aanzit. Voor mijn gevoel heeft SSD read cache en SSD read / write cache pas zin bij organisaties waar je met vele tientallen of honderden mensen tegelijk op dezelfde NAS veel bestanden, voornamelijk dezelfde office achtige bestanden, opent en opslaat. De toegangstijd zou met SSD cache een stuk kunnen verbeteren waardoor er meer IOPS mogelijk zijn. Verbeteringen in de bandbreedte zijn voor mijn gevoel doorgaans minder te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:21
FrankHe schreef op zondag 18 maart 2018 @ 22:32:
[...]

Ik heb geen hands-on ervaring met zo'n opstelling. De bandbreedte van de mSATA aansluiting is voor zover ik heb begrepen niet direct het probleem aangezien je over het algemeen eerder tegen het limiet van de netwerkbandbreedte aanzit. Voor mijn gevoel heeft SSD read cache en SSD read / write cache pas zin bij organisaties waar je met vele tientallen of honderden mensen tegelijk op dezelfde NAS veel bestanden, voornamelijk dezelfde office achtige bestanden, opent en opslaat. De toegangstijd zou met SSD cache een stuk kunnen verbeteren waardoor er meer IOPS mogelijk zijn. Verbeteringen in de bandbreedte zijn voor mijn gevoel doorgaans minder te verwachten.
Het zijn geen mSata ssd's die er in kunnen he, zijn NVME SSD's, met theoritische hogere bandbreedtes.
Ik wil zelf een VM en wat docker instances draaien op de DS918 die gaat komen, vandaar mijn vraag.

Ga er sowieso 2x 8GB in zetten (max 8GB per channel, cpu heeft 2 channels).

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNameIsBart
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Kan iemand mij adviseren over de aankoop van een nieuwe Synology NAS? De situatie is als volgt: ik bezit nu een DS916+ 8GB welke prima bevalt. Ik gebruik deze voor o.a. backups, VPN server, Surveillance Station, Cloud Station Server, downloadserver en opslag voor mijn Plex server. Nu ben ik alles aan het migreren naar mijn patchkast en wil ik dus ook een Synology in rackstation variant. Wanneer je gaat filteren op 4 schijven kom je enkel op de RS815+ en RS818+ uit en die schelen bijna niks van elkaar. De RS815+ is echter flink goedkoper te krijgen via b.v. Marktplaats (nieuw met garantie, €500,-). Wat zouden jullie kiezen? Mis ik iets waardoor de RS818+ een betere keus zou zijn?

Nevermind, Intel Atom C2000 series :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Psvtje10 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 10:04:
Kan iemand mij adviseren over de aankoop van een nieuwe Synology NAS? De situatie is als volgt: ik bezit nu een DS916+ 8GB welke prima bevalt. Ik gebruik deze voor o.a. backups, VPN server, Surveillance Station, Cloud Station Server, downloadserver en opslag voor mijn Plex server. Nu ben ik alles aan het migreren naar mijn patchkast en wil ik dus ook een Synology in rackstation variant. Wanneer je gaat filteren op 4 schijven kom je enkel op de RS815+ en RS818+ uit en die schelen bijna niks van elkaar. De RS815+ is echter flink goedkoper te krijgen via b.v. Marktplaats (nieuw met garantie, €500,-). Wat zouden jullie kiezen? Mis ik iets waardoor de RS818+ een betere keus zou zijn?

Nevermind, Intel Atom C2000 series :+
De RS815+ is het oude model uit het jaar 2015 en de RS818+ is het huidige 2018 model. Als je er lang mee wilt doen dan zou ik het model uit 2018 nemen in verband met langere firmware support.
TerrorSource schreef op zondag 18 maart 2018 @ 22:36:
[...]

Het zijn geen mSata ssd's die er in kunnen he, zijn NVME SSD's, met theoritische hogere bandbreedtes.
Ik wil zelf een VM en wat docker instances draaien op de DS918 die gaat komen, vandaar mijn vraag.

NVME is de techniek binnen de SSD maar de interface is volgens mij nog steeds mSATA en geen PCIe maar ik kan het mis hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door FrankHe op 19-03-2018 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNameIsBart
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
FrankHe schreef op maandag 19 maart 2018 @ 12:19:
[...]

De RS815+ is het oude model uit het jaar 2015 en de RS818+ is het huidige 2018 model. Als je er lang mee wilt doen dan zou ik het model uit 2018 nemen in verband met langere firmware support.

[...]

NVME is de techniek binnen de SSD maar de interface is volgens mij nog steeds mSATA en geen PCIe maar ik kan het mis hebben.
Dat is een goede, bedankt! Naast de korte support periode is er verder geen verschil toch? Ik vindt het persoonlijk best raar dat ze een 'nieuw' model uitbrengen welke nauwelijks verschilt van het vorige model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Psvtje10 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:11:
[...]

Dat is een goede, bedankt! Naast de korte support periode is er verder geen verschil toch? Ik vindt het persoonlijk best raar dat ze een 'nieuw' model uitbrengen welke nauwelijks verschilt van het vorige model.
Iets nieuwere maar niet revolutionaire hardware, support voor een nieuw model expansion unit, was RX415 is geworden RX418. Als je de uitbreiding niet nodig denkt te hebben dan hoef je je geen zorgen te maken over beschikbaarheid. Als je op een gegeven moment wel verwacht te moeten uitbreiden dan is de RX418 waarschijnlijk beter leverbaar dan een RX415 waardoor de keuze voor een RS815+ minder voor de hand ligt en de RS818+ de meest verstandige keuze is. Voor de RS815+ voldoet prima voor HTEK (huis-tuin-en-keuken) gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-10 19:55

M2M

medicijnman

TerrorSource schreef op zondag 18 maart 2018 @ 20:56:
[...]

Een eerlijk antwoord is te weinig. Je plaatst die dingen niet voor extra performance. Misschien als je met allemaal 4KB files zit wel, maar anders niet. De enige reden waarvoor je ze zou kunnen plaatsen is om de harddisk minder te belasten. Meest gebruikte files gaan in de SSD als een soort cache, waardoor de schijven stil kunnen blijven staan.

Met 1 SSD werkt het ook, dan enkel als read-only cache. Je kunt de SSD niet partitioneren helaas, dus of 2 voor read/write, of 1 voor read.

Synology had er handiger aan gedaan door de mogelijkheid te geven een 10G netwerkkaart toe te voegen. Dan heeft zo'n SSD meerwaarde door augmented throughput en zou je de NAS kunnen gebruiken ter vervanging van een tweede interne harddisk bijvoorbeeld. Gewoon je gamefiles "streamen" van de NAS.

Enfin, ik zou 't laten voor wat het is.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:13

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

SalimRMAF schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 00:37:
Ik ben op zoek naar goede iP Camera's (bij voorbaat Hikvision) voor de Synology waarbij ook geluid ondersteund wordt.

Welke cameras gebruiken jullie?
Ben je er al uit? Ben op zoek naar hetzelfde eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Androo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-10 18:32
Hey,

Ik kom er even niet uit, dus hierbij een vraagje voor de DNS experts :)

DNS server is geinstalleerd op mijn NAS, poorten staan open in mijn router.

Ik heb een domein naam bij PCextreme : voorbeeld.nl
Hier heb ik een A record aangemaakt, welke doorverwijst naar mijn extern IP van mijn ISP.

Ik kan nu dus extern op mijn synlogy komen door middel van https://voorbeeld.com:59280
So far so good :)

In de DNS server van synology heb ik een Masterzone aangemaakt met de volgende settings:
voorbeeld.nl - type NS - ttl 86400 - ns.voorbeeld.nl
ns.voorbeeld.nl - type A -ttl 86400 - extern ip van mijn aansluiting
www.voorbeeld.nl - type cname - ttl 86400 - ns.voorbeeld.nl

Ik heb op mijn synology verschillende pakketten draaien ( sabnzb , CP, etc etc )
Nu wil ik eigenlijk het volgende bereiken:
Ik wil in de adres balk gewoon: nas.voorbeeld.nl typen, welke de DNS server dan automatisch doorstuurt naar https://voorbeeld.com:59280
Hetzelfde voor mijn SABnZB: sabnzb.voorbeeld.com , welke gaat naar voorbeeld.com:49567

Alvast bedankt!

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-10 22:38
Androo schreef op maandag 19 maart 2018 @ 18:51:
Nu wil ik eigenlijk het volgende bereiken:
Ik wil in de adres balk gewoon: nas.voorbeeld.nl typen, welke de DNS server dan automatisch doorstuurt naar https://voorbeeld.com:59280
Hetzelfde voor mijn SABnZB: sabnzb.voorbeeld.com , welke gaat naar voorbeeld.com:49567
Daar heb je de dns-server niet voor nodig. Dat kan met de reverse proxy. (control panel > application portal > reverse proxy).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Androo
job schreef op maandag 19 maart 2018 @ 19:36:
[...]

Daar heb je de dns-server niet voor nodig. Dat kan met de reverse proxy. (control panel > application portal > reverse proxy).
Werkt dat ook als ik de links extern bereikbaar wil hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:38
Androo schreef op maandag 19 maart 2018 @ 19:54:
[...]

Werkt dat ook als ik de links extern bereikbaar wil hebben?
Zeker. Je moet alleen bij PCextreme alle subdomeinen aanmaken en dan de A-records laten verwijzen naar jou externe ip-adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Androo
Oke dat is geluk! thanks!

Nu heb ik alleen nog een issue: als ik naar mijn root domain gaan: voorbeeld.nl , dan kom ik op de pagina : phpmemcashedadmin..

Ondanks dat er een index.php in de root map van Web staat...

Iemand nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Ik heb mijn nieuwe DS218+ ingesteld en ingeregeld. Ik heb mijn Plex bibliotheek overgezet en moet dus even de locaties van de items veranderen... maar dat lukt niet: Plex ziet de gemaakte mappen niet.

In FileStation ziet het er zo uit:
DiskStation heeft de mappen
En dit is wat Plex ziet:
Plex ziet de mappen niet

Plex draait als package, niet als Docker. En de mappen heb ik onder mijn eigen account (met administrator rechten) aangemaakt. Hoe kan het dat Plex ze niet ziet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:54

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@iAmRenzo Moet je geen rechten geven voor die mappen aan de groep sc-media of sc-download voor Plex er wat mee kan? Plex draait namelijk niet als jou, maar als hidden user die onderdeel is van één van die groepen (of misschien een andere, maar dat is vast makkelijk op te zoeken)

edit: ik wilde plex even installeren om bovenstaande te checken, maar ik kan op afstand via VPN geen settings wijzigen. Vanuit de browser op het werk herkent Plex mijn server niet....

[ Voor 24% gewijzigd door gwystyl op 20-03-2018 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Ik heb sinds kort issues met git op mijn Synology, moet gekomen zijn met een DSM update maar welke weet ik niet. Zit nu zelf op DSM 6.1.5-15254 Update 1

Ik heb dus het probleem dat apps die zichzelf kunnen updaten en dat via Git doen met de volgende foutmelding terug komen: SSL certificate problem: unable to get local issuer certificate

Het bypassen van certificate verify werkt iig niet:
git config --global http.sslVerify false

Root CA toevoegen aan cert store is ook een oplossing maar welke dan en hoe op een Synology?

Ik had deze post gevonden overigens https://confluence.atlass...ertificate-816521128.html maar het helpt me niet veel verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-09 14:42
Even een luie vraag (ik ben eerlijk :P )
Als ik een DX513 koop en aansluit op mijn DS916 en daar 1 disk van 4 TB indruk word dan automatisch mijn huidige 4x 4TB volume van 10.2 TB vergroot?

thx :)

PSN: NjayNL | Star Citizen Referal code | Oculus Quest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ennekke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-10 16:18
TerrorSource schreef op zondag 18 maart 2018 @ 22:36:
[...]

Foritian heeft deze opstelling getest in zijn blog van Synology.
Foritain's Wall-of-Text: Synology NAS Exp pt6: SSD Cache

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-09 16:23
Ik wil graag de grafieken uit mijn homey halen en weergeven in Grafana (of een vergelijkbare tool). Nu zie ik op deze pagina een voorbeeld docker-compose.yml staan.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
grafana:
  image: grafana/grafana:latest
  ports:
  - 3000:3000
  volumes:
    - /volume1/docker/grafana/data/grafana:/var/lib/grafana
  restart: unless-stopped
  environment:
    - GF_SECURITY_ADMIN_PASSWORD=mysecretpassword1
    - GF_USERS_ALLOW_SIGN_UP=false
    - GF_AUTH_ANONYMOUS_ENABLED=true
prometheus:
  image: prom/prometheus:latest
  ports:
    - 9090:9090
  volumes:
    - /volume1/docker/prometheus/config/prometheus:/etc/prometheus:ro
    - /volume1/docker/prometheus/data/prometheus:/prometheus
    - /volume1/docker/prometheus/logs/prometheus:/logs
  command:
    - '--config.file=/etc/prometheus/prometheus.yml'
    - '--storage.tsdb.path=/prometheus'
    - '--storage.tsdb.retention=365d'
    - '--web.enable-admin-api'

Deze plaats ik in /volume1/docker en voer dan met een putty-sessie het volgende commando uit:
sudo docker-compose up
Hij begint gezellig de 2 images te downloaden maar dan gaat het fout.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
/volume1/docker$ sudo docker-compose up
Password:
Pulling prometheus (prom/prometheus:latest)...
latest: Pulling from prom/prometheus
aab39f0bc16d: Pull complete
a3ed95caeb02: Pull complete
2cd9e239cea6: Pull complete
0266ca3d0dd9: Pull complete
341681dba10c: Pull complete
8f6074d68b9e: Pull complete
2fa612efb95d: Pull complete
151829c004a9: Pull complete
75e765061965: Pull complete
b5a15632e9ab: Pull complete
Digest: sha256:14cafab6a73222c859cf46c16bda6b94839d31b7ab25e70ac8aa19809c6055a8
Status: Downloaded newer image for prom/prometheus:latest
Pulling grafana (grafana/grafana:latest)...
latest: Pulling from grafana/grafana
f65523718fc5: Pull complete
a3ed95caeb02: Pull complete
c9f175e4981f: Pull complete
194df5e45954: Pull complete
Digest: sha256:5648db3980bb4b0b664dffd32ef85cebdb19865583bb7b40c64cfa1d4fb4ce98
Status: Downloaded newer image for grafana/grafana:latest
Creating docker_grafana_1 ...
Creating docker_prometheus_1 ...
Creating docker_grafana_1
Creating docker_prometheus_1 ... error

ERROR: for docker_prometheus_1  Cannot start service prometheus: Bind mount fail Creating docker_grafana_1 ... error

ERROR: for docker_grafana_1  Cannot start service grafana: Bind mount failed: '/volume1/docker/grafana/data/grafana' does not exists

ERROR: for prometheus  Cannot start service prometheus: Bind mount failed: '/volume1/docker/prometheus/logs/prometheus' does not exists

ERROR: for grafana  Cannot start service grafana: Bind mount failed: '/volume1/docker/grafana/data/grafana' does not exists
ERROR: Encountered errors while bringing up the project.

Nu ben ik zelf echt verschrikkelijk in linux rechten, ik snap de logica echt niet.
Ik heb de mappen al een keer handmatig aangemaakt, en met chown de rechten gezet. Als ik met WinSCP kijk zie ik dat de owner 'Hennie' is, en dat is hetzelfde als alle docker images die ik handmatig via de Docker GUI heb gemaakt. Alle mappen hebben 0777 als rechten.

Wie heeft de toptip zodat ik weer verder kan? Want zodra ik dit werkend heb, ga ik al mijn dockers verplaatsen naar Docker-Compose. Op dit moment kan ik mijn dockers helemaal niet lekker updaten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 06:54

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@iAmRenzo Ik heb nu lokaal ingelogd op Plex en zo de setup kunnen voltooien. Hij pakte mijn muziek folder wel, maar series/films niet. Het bleek dat op de muziek folder leesrechten waren toegekend aan de groep "users", maar bij de videomap alleen aan de users sc-media en sc-download (nodig voor Sonarr bij mij). Toen ik bij de map "video" leesrechten toe had gewezen aan de gebruiker "plex", kon ik wel naar de mappen bladeren vanuit Plex en begon hij ook film- en serie-informatie binnen te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

gwystyl schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 19:44:
@iAmRenzo Ik heb nu lokaal ingelogd op Plex en zo de setup kunnen voltooien. Hij pakte mijn muziek folder wel, maar series/films niet. Het bleek dat op de muziek folder leesrechten waren toegekend aan de groep "users", maar bij de videomap alleen aan de users sc-media en sc-download (nodig voor Sonarr bij mij). Toen ik bij de map "video" leesrechten toe had gewezen aan de gebruiker "plex", kon ik wel naar de mappen bladeren vanuit Plex en begon hij ook film- en serie-informatie binnen te halen.
Het was bij mij ook een rechtenprobleem! Hier is het al opgelost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:30

Bergie

Lekker belangrijk...

Herkend iemand het volgende probleem:

mijn DS411+ is gisteren ineens uitgevallen. Op de knop drukken om hem aan te zetten heeft weinig effect; alleen de lampjes van de disken knipperen een paar keer. Ook de led op de voeding knippert op het moment dat ik hem aansluit.
Ik vermoed dus dat mijn voeding het begeven heeft. Maar misschien herkend iemand het probleem en kan dit bevestigen.

Yamaha MT-09

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FrankHe
Bergie schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 10:40:
Herkend iemand het volgende probleem:

mijn DS411+ is gisteren ineens uitgevallen. Op de knop drukken om hem aan te zetten heeft weinig effect; alleen de lampjes van de disken knipperen een paar keer. Ook de led op de voeding knippert op het moment dat ik hem aansluit.
Ik vermoed dus dat mijn voeding het begeven heeft. Maar misschien herkend iemand het probleem en kan dit bevestigen.
Grote kans dat de voeding aan het einde van zijn levensduur is. Als die nog goed is maar de LED op de voeding knippert dan kunnen er twee dingen aan de hand zijn. De voeding kan niet de stroom (Ampère) leveren die de NAS vraagt. Misschien door een probleem in de NAS zelf of misschien is er kortsluiting in een van de hardeschijven doordat bijvoorbeeld een motor is vastgelopen. Dit is vrij zeldzaam maar niet uitgesloten. Probeer eens alle schijven uit de NAS te trekken. Zet de NAS aan zonder schijven erin en kijk of de LED op de voeding dan constant brandt. Als die nog steeds knippert dan is het waarschijnlijk inderdaad de voeding die defect is of er is heel misschien een probleem in de NAS zelf. Als de voeding wekt zonder schijven in de NAS zet de NAS dan uit en druk alleen de eerste schijf erin. Zet de NAS aan en kijk wat er gebeurt. Zet het weer uit, trek de eerste schijf eruit en druk de tweede schijf erin. Herhaal dit voor de schijven drie en vier. Als de motor van een van de schijven is vastgelopen dan ben je er nu achtergekomen bij welke schijf dat is. Is het resultaat voor iedere individuele schijf hetzelfde dan is de voeding waarschijnlijk de boosdoener.

[ Voor 3% gewijzigd door FrankHe op 22-03-2018 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie

Bergie

Lekker belangrijk...

FrankHe schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 12:56:
[...]

Grote kans dat de voeding aan het einde van zijn levensduur is. Als die nog goed is maar de LED op de voeding knippert dan kunnen er twee dingen aan de hand zijn. De voeding kan niet de stroom (Ampère) leveren die de NAS vraagt. Misschien door een probleem in de NAS zelf of misschien is er kortsluiting in een van de hardeschijven doordat bijvoorbeeld een motor is vastgelopen. Dit is vrij zeldzaam maar niet uitgesloten. Probeer eens alle schijven uit de NAS te trekken. Zet de NAS aan zonder schijven erin en kijk of de LED op de voeding dan constant brandt. Als die nog steeds knippert dan is het waarschijnlijk inderdaad de voeding die defect is of er is heel misschien een probleem in de NAS zelf. Als de voeding wekt zonder schijven in de NAS zet de NAS dan uit en druk alleen de eerste schijf erin. Zet de NAS aan en kijk wat er gebeurt. Zet het weer uit, trek de eerste schijf eruit en druk de tweede schijf erin. Herhaal dit voor de schijven drie en vier. Als de motor van een van de schijven is vastgelopen dan ben je er nu achtergekomen bij welke schijf dat is. Is het resultaat voor iedere individuele schijf hetzelfde dan is de voeding waarschijnlijk de boosdoener.
Helaas; ook zonder schijven doet hij niet veel meer. Hoor in de voeding ook iets geluid maken; niet echt vonken ofzo maar helemaal lekker klinkt het ook niet :P
Heb nu maar een goedkope 12V 10A voeding besteld; Ben ik voor minder dan 2 tientjes klaar ipv een speciale voeding voor de NAS waar je al snel richting de 80 euro voor betaald.

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Bergie schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 22:05:
[...]

Helaas; ook zonder schijven doet hij niet veel meer. Hoor in de voeding ook iets geluid maken; niet echt vonken ofzo maar helemaal lekker klinkt het ook niet :P
Heb nu maar een goedkope 12V 100A voeding besteld; Ben ik voor minder dan 2 tientjes klaar ipv een speciale voeding voor de NAS waar je al snel richting de 80 euro voor betaald.
Opzich zijn de voedingen die Synology levert van goede kwaliteit. Al moet je wel bedenken dat alle mechanica en elektronica onderhevig is aan slijtage. Heb je een link naar de nieuwe voeding die je hebt gekocht? Ik verbaas me een beetje over de 100 Ampère die je opgeeft want dat is echt volledig overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie

Bergie

Lekker belangrijk...

FrankHe schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 22:09:
[...]

Opzich zijn de voedingen die Synology levert van goede kwaliteit. Al moet je wel bedenken dat alle mechanica en elektronica onderhevig is aan slijtage. Heb je een link naar de nieuwe voeding die je hebt gekocht? Ik verbaas me een beetje over de 100 Ampère die je opgeeft want dat is echt volledig overkill.
Sorry, nulletje teveel :P 10A uiteraard. 120W dus.
Moeten flinke kabels zijn wil je er 100A door rammen 8)7

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Bergie schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 22:14:
[...]

Sorry, nulletje teveel :P 10A uiteraard. 120W dus.
Moeten flinke kabels zijn wil je er 100A door rammen 8)7
Ze zijn er hoor, voedingen voor servers van 12 Volt met 100 Ampère. En meer ook nog wel. 2400 Watt maakt 200 A bij 12 V. Voedingen voor een Bladecenter chassis bijvoorbeeld.

Een goede voeding doet meer dan alleen het omzetten van de spanning. Er zitten ook verschillende beveiligingen in tegen overspanning en filtering. Zodat apparatuur aan de primaire- en secondaire zijde niet onnodig rommel naar zicht toe krijgen geworpen in de vorm van harmonischen en ruis. Een lage uitgangsrimpel is best wel belangrijk en een niet al te veel fluctuerende spanning. Niet te veel undershoot en al helemaal geen overshoot. Hierin zie je duidelijk verschil tussen goedkope merkloze voedingen en duurdere merkvoedingen. Mean Well en Seasonic zijn bijvoorbeeld twee goede merken die je veel tegenkomt. Andere wat minder goede merken zijn misschien wat minder aan te raden. Voor mijn apparatuur liever geen Wan Hung Lo en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 15:03
Is er iemand die een Zigbee USB stickje op Synology werkende heeft?
Bv. in samenwerking met Home Assistant.

Voorbeelden: GoControl Z-Wave QuickStick, ConBee

~ beware of misinformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pusherman_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-10 18:51
Ik heb 2 synology Nassen. een DS218J en een DS215J.
  • De DS218J gebruik ik thuis,
  • de DS215J wil ik op een externe locatie zetten en hier dagelijks een backup van mijn DS218J naar syncen.
  • De DS215J zal puur als 1:1 backup moeten dienen, er hoeft dus geen 2way sync te zijn.
  • Alleen DS218J --> DS215J
Hoe pak ik dit het handigste aan? ik heb ze nu allebei bij mij thuis draaien en handmatig gezorgd dat alle data op beide Synologies staat.

Hoe zorg ik dat er dagelijks een sync van de DS218J naar de DS215J wordt gemaakt, waarbij alleen de nieuwe, gewijzigde of verwijderde bestanden worden overgezet?

Alvast bedankt voor jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 00:47
Nindustries schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 09:43:
Is er iemand die een Zigbee USB stickje op Synology werkende heeft?
Via passthrough werkt het in ieder geval.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
DukeBox schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 14:04:
[...]

Via passthrough werkt het in ieder geval.
Naar docker met -d /dev/ttyUSB* of Virtualization Station?

[ Voor 6% gewijzigd door Nindustries op 23-03-2018 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Laatst online: 09-10 08:48

elsinga

=8-)

Pusherman_ schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 13:17:

Hoe zorg ik dat er dagelijks een sync van de DS218J naar de DS215J wordt gemaakt, waarbij alleen de nieuwe, gewijzigde of verwijderde bestanden worden overgezet?
Ik doe dat met Cloudstation ShareSync van Synology. Is een continue sync, eventueel 1 richting.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Nindustries schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 14:06:
Naar docker met -d /dev/ttyUSB* of Virtualization Station?
Onder virtual machine manager, edit de betreffende vm en dan add usb device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-10 15:30
Vandaag een uitnodiging als voorgaande jaren van Synology gehad.
Synology Workshop 2018

Ga elk jaar uit interesse en zo.
Zie ik dat je voor 2018 verplicht ben of een DS218+ te kopen of een RT2600AC
Op zich geen probleem maar toch.
Ga toch en betaal het zelf of via het werk.
Maar vreemd dat ze dat nu aangepast hebben

[ Voor 4% gewijzigd door Raoul.TLS op 23-03-2018 14:22 ]

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-10 13:02
Gents,
Ik heb zelf het antwoord op mijn domme vraag gevonden. Ik ben een aap. O-)

[ Voor 158% gewijzigd door procyon op 23-03-2018 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:09

masauri

aka qwybyte

Raoul.TLS schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 14:21:
Vandaag een uitnodiging als voorgaande jaren van Synology gehad.
Synology Workshop 2018

Ga elk jaar uit interesse en zo.
Zie ik dat je voor 2018 verplicht ben of een DS218+ te kopen of een RT2600AC
Op zich geen probleem maar toch.
Ga toch en betaal het zelf of via het werk.
Maar vreemd dat ze dat nu aangepast hebben
Kbegrijp er ook niets van, ik heb een wat duurder model synology nas, wat moet ik met zo'n klein ds ding :?
Wat moet een bedrijf als die al meerdere hardware heeft gekocht van synology?
Onbegrijpelijk...

Een andere vraag waar ik maar niet uit kom:
Ik heb een W10 installatie in men Virtual machine draaien, maar kan geen verbinding met andere pc's of shared directory's maken in het netwerk.
Wat mis ik?

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Ik snap hem het is een cursus hands on dag.
En daar moet je voor betalen of een mas of router kopen.
Vindt het niet erg ga dan een ds218+ kopen.
Maar toch hadden ook gratis hands on dag kunnen aanbieden.
Is je routering goed opkeek v-switch
Heb v-dms draaien maar die zijn op me netwerk gewoon bereikbaar
Kan je w10 vm naar internet?
masauri schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 21:09:
[...]

Kbegrijp er ook niets van, ik heb een wat duurder model synology nas, wat moet ik met zo'n klein ds ding :?
Wat moet een bedrijf als die al meerdere hardware heeft gekocht van synology?
Onbegrijpelijk...

Een andere vraag waar ik maar niet uit kom:
Ik heb een W10 installatie in men Virtual machine draaien, maar kan geen verbinding met andere pc's of shared directory's maken in het netwerk.
Wat mis ik?

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

Raoul.TLS schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 02:35:
Is je routering goed opkeek v-switch
Heb v-dms draaien maar die zijn op me netwerk gewoon bereikbaar
Kan je w10 vm naar internet?
[...]
Keb zoals vereist 2 netwerk verbindingen naar de nas om de vm's te kunnen aanmaken.
Ik kan ze gewoon als externe desktop gebruiken om te surfen e.d.

Het rare is dat de Plex share dir ook zichtbaar is bij deze pc.
Maar eender welke andere dir die ik wil toevoegen ofzo vind hij niet.
(niet op ip en netwerknaam)
Ook geen gedeelde mappen van andere pc's in het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
En op ip is dns gateway of host te pingen ?
Route print
Tracert host
Moet het ook een keer uitzoeken
Heb je een howto hoe ik het op een ds1817+ ook kan doen
masauri schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 07:55:
[...]

Keb zoals vereist 2 netwerk verbindingen naar de nas om de vm's te kunnen aanmaken.
Ik kan ze gewoon als externe desktop gebruiken om te surfen e.d.

Het rare is dat de Plex share dir ook zichtbaar is bij deze pc.
Maar eender welke andere dir die ik wil toevoegen ofzo vind hij niet.
(niet op ip en netwerknaam)
Ook geen gedeelde mappen van andere pc's in het netwerk.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Politoer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-12-2024
Sinds ik op mijn DS412+ een open VPN verbinding naar NordVPN heb ingesteld, kan ik de server niet meer met quickconnect bereiken over internet. Dat kan wel via het LAN.
Ik ben geen expert in dit soort zaken en heb geen idee hoe ik dit moet oplossen. Via de site van Synology of op grond van de informatie in dit forum is het me niet gelukt om een oplossing te vinden. Als iemand hier mij op weg kan brengen, dan graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:00
Politoer schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 13:05:
Sinds ik op mijn DS412+ een open VPN verbinding naar NordVPN heb ingesteld, kan ik de server niet meer met quickconnect bereiken over internet. Dat kan wel via het LAN.
Ik ben geen expert in dit soort zaken en heb geen idee hoe ik dit moet oplossen. Via de site van Synology of op grond van de informatie in dit forum is het me niet gelukt om een oplossing te vinden. Als iemand hier mij op weg kan brengen, dan graag
Klopt want poortforwarding heb je dan niet meer, je gaat met al je uitgaande verkeer naar de isp van het vpn. Hooguit dat je nog wat met ezinternet kan doen, de reverseproxy variant van synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

Raoul.TLS schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 08:31:
En op ip is dns gateway of host te pingen ?
Route print
Tracert host
Moet het ook een keer uitzoeken
Heb je een howto hoe ik het op een ds1817+ ook kan doen

[...]
Ik heb deze guide indertijd gevolgd: http://www.instructables....achine-on-a-Synology-NAS/

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Via teamviewer kan ik de vm gewoon benaderen enz. dus ik vraag me echt af waar het in zit.

[ Voor 0% gewijzigd door masauri op 24-03-2018 16:18 . Reden: membersonly ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:44

timovd

Voorsprong door techniek

Ik heb de schijven van mijn Synology (DS918+) vervangen. Ik heb eerst alles middels Hyper Backup op een enkele schijf gezet die als Volume 2 in de Synology heeft gezeten. Ik heb nu drie nieuwe schijven geinstalleerd en de configuratie teruggezet.
Als ik nu vierde schijf - met al de data - inplug, start de Synology op met de oude configuratie. Ik wil dat de Synology deze schijf alleen gebruikt om de data op te halen. Is dit mogelijk?
In WinSCP is de map waar de Hyper Backup in staat te zien in Volume 2. Daar staat alleen een klein bestand genaamd SYNO@.attr

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
timovd schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 18:30:
Als ik nu vierde schijf - met al de data - inplug, start de Synology op met de oude configuratie. Ik wil dat de Synology deze schijf alleen gebruikt om de data op te halen. Is dit mogelijk?
Ja hotswap bijpluggen. Dan foreign importeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pusherman_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-10 18:51
elsinga schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 14:06:
[...]

Ik doe dat met Cloudstation ShareSync van Synology. Is een continue sync, eventueel 1 richting.
tnx voor de feedback. Ik kwam daar ook op uit, alleen ik vind het programma totaal niet intuïtief werken. Heb jij gebruik gemaakt van een guide om dat in te stellen misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 14:22
Stel nou ik heb zo'n mooie shared folder in gebruik waarmee ik op een (relatief) veilige manier bestanden kan delen met andere partijen, hoe kan ik dan periodiek de bestanden die daarin gezet worden weggooien in die map? Ik zie daar geen standaard optie voor, maar wellicht kan ik zoiets scripten of schedulen?

(ik gebruik de shared folder optie via quickconnect met een wachtwoord, zodat mensen hopelijk wat minder bestanden via de e-mail blijven rondsturen)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-10 17:47
Vraagje aan de ervaringsdeskundigen:
Omdat mijn synology 213+ met 2 x 3tg wd reds ram vol is heb ik gekeken naar oplossingen om dit probleempje te tackelen. Zelf een server bouwen met meer sata poorten? een synology met 4 bays kopen en de oude verkopen?

Wat doe ik ermee? alleen mijn favoriete films opslaan. Ik heb alle dvd-spelers eruit gegooid en stream nu alles. Ook staan alle cd's erop alsmede mijn uitgebreide verzameling foto's en belangrijke documenten. Ik draai daarnaast sbdnzb en wil in de toekomst een camera installeren.

Voor deze zaken ben ik erg blij met mijn huidige 213+. Synology rocks!!!!. Daarom gezocht naar een tweedehandsje voor een zachte prijs welke ik nu heb gevonden; een 213j. Een modelletje of wat lager dan de 213+ en heb er een 6TB wed red erbij gekocht. (mijn huidige reds doen het na enkele jaren nog 100%! goede disks dus).

Mijn vraag: ik zou het liefste de 6TB in de 213+ willen hebben draaien, en de 2 x3TB in de 213j. Hoe kan ik dit het makkelijkste voor elkaar krijgen? Kan ik de 2 x 3TB van de 213+ gewoon fysiek verplaatsen naar de 213j?

Owja, ik heb geen enkele vorm van RAID draaien, gewoon 2 aparte disks. Backupgevoelige data staat behalve op mijn syno ook op mijn pc.

[ Voor 5% gewijzigd door wowly op 26-03-2018 12:50 ]

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Laatst online: 09-10 08:48

elsinga

=8-)

Pusherman_ schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:42:
[...]

tnx voor de feedback. Ik kwam daar ook op uit, alleen ik vind het programma totaal niet intuïtief werken. Heb jij gebruik gemaakt van een guide om dat in te stellen misschien?
Nee, gewoon proberen. ;)

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pana
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-10 12:41
Onze Syno 716+ staat in een kast in onze slaapkamer met 2 3TB HGST's er in.
Heb alle mogelijke bewerkingen die ik kon vinden (plex indexing, smart test, scrubbing etc...) overdag ingeplanned, maar toch gebeurt het vaak dat hij 's avonds/ 's nachts serieus aan het kraken is, waardoor ik hem moet uitzetten omdat ik anders niet kan slapen.

Iemand die weet hoe je kan zien welke actie hij dan net aan het uitvoeren is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-10 16:24
Pana schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:20:
Heb alle mogelijke bewerkingen die ik kon vinden (plex indexing, smart test, scrubbing etc...) overdag ingeplanned, maar toch gebeurt het vaak dat hij 's avonds/ 's nachts serieus aan het kraken is, waardoor ik hem moet uitzetten omdat ik anders niet kan slapen.

Lastig om te bepalen waar ie echt exact mee bezig is. Wat je wel kunt doen is hem automatisch uitschakelen als je gaat slapen en m automatisch weer op laten starten als je je bed uit bent door middel van een timer.

Ik heb voorheen ook een Syno praktisch naast m'n bed gehad (studentenkamertje) en merkte dat vooral de kast/plank waar hij op stond resoneerde. Een opgevouwen handdoek er onder hielp al tegen 90% van het gelukt en de trillingen. Iets in die richting kun je ook nog proberen, ik gebruik zelf andere disks (WD Red) en dien vond ik daarna acceptabel qua geluidsproductie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
wowly schreef op maandag 26 maart 2018 @ 12:46:
Omdat mijn synology 213+ met 2 x 3tg wd reds ram vol is
Als je RAM vol is houd dat bij de DS213+ op, daar is het gesoldeerd op het moederbord dus niet uitbreidbaar.
Mijn vraag: ik zou het liefste de 6TB in de 213+ willen hebben draaien, en de 2 x3TB in de 213j. Hoe kan ik dit het makkelijkste voor elkaar krijgen? Kan ik de 2 x 3TB van de 213+ gewoon fysiek verplaatsen naar de 213j?
Makkelijkst is dan volume 2 er uit trekken, booten en de 6TB er bij prikken. Vervolgens nieuw volume 2 aanmaken en shares van volume 1 naar volume 2 verhuizen.
Shut down, volume 1 verwijderen en weer aanzetten. Vervolgens oude volume 2 weer hot pluggen en online brengen en ook die shares verhuizen.

Enige aandachtspuntje zijn de apps, als die nu op je huidige volume 2 staan dan moet je die omzetten naar 1. Dat is per app verschillend, sommigen via backup/restore (zoals dns, mariadb etc), anderen kan je gewoon herinstalleren met behoud van instellingen (video station, music station etc). Zelfde geld dan ook voor volume 1 naar het nieuwe volume 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-10 13:43
gastje01 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 14:13:
[...]

Lastig om te bepalen waar ie echt exact mee bezig is. Wat je wel kunt doen is hem automatisch uitschakelen als je gaat slapen en m automatisch weer op laten starten als je je bed uit bent door middel van een timer.

Ik heb voorheen ook een Syno praktisch naast m'n bed gehad (studentenkamertje) en merkte dat vooral de kast/plank waar hij op stond resoneerde. Een opgevouwen handdoek er onder hielp al tegen 90% van het gelukt en de trillingen. Iets in die richting kun je ook nog proberen, ik gebruik zelf andere disks (WD Red) en dien vond ik daarna acceptabel qua geluidsproductie.
Inderdaad dempen en lage toeren disks gebruiken zoals wd red.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdheiden
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-10 20:29

Heb zelf ook HGST's in de Synology en ook ik merk dat de Synology het resoneren niet goed heeft ondervangen. Wat ik heb gedaan is van die rubberen onderzetters van de IKEA op maat geknipt, twee strookjes op elkaar geplakt en tussen de rails gedaan. Het rubber steekt nu verder uit dan de rails. Hierdoor zitten de drive bays wat strakker in de behuizing en door het rubber resoneren ze niet/minder.

Het viel mij overigens best tegen dat Synology hier met de ontwikkeling geen/niet genoeg rekening mee heeft gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
wvkreg schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:50:
Inderdaad dempen en lage toeren disks gebruiken zoals wd red.
dvdheiden schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:59:
Heb zelf ook HGST's in de Synology en ook ik merk dat de Synology het resoneren niet goed heeft ondervangen.
Dat is vaak ook dé reden om NAS schijven te nemen. Deze zijn voorzien van 'intelligentie' middels hard en/of software om o.a. het resoneren tegen te gaan.

WD NasWare https://www.wdc.com/solutions/nasware-technology.html

Seagate NASWorks / AgileArray https://www.seagate.com/f...earray-nas-experience.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-10 11:20

Puck

W32.Deadcode.A

Koop een rolletje (dubbelzijdige) klittenband bij de Action voor een eurootje en volg deze tutorial. Mijn DS416+ is sindsdien niet meer te horen. Weet niet precies op welke modellen dit ook van toepassing is.

[ Voor 3% gewijzigd door Puck op 26-03-2018 18:39 ]

Arrived anxious, left bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pana
Reeds gedaan (wel met zoiets: https://s.s-bol.com/imgba.../1/9/9200000071329184.jpg) maar heeft niet geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdheiden
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-10 20:29
DukeBox schreef op maandag 26 maart 2018 @ 16:39:
[...]

[...]

Dat is vaak ook dé reden om NAS schijven te nemen. Deze zijn voorzien van 'intelligentie' middels hard en/of software om o.a. het resoneren tegen te gaan.

WD NasWare https://www.wdc.com/solutions/nasware-technology.html

Seagate NASWorks / AgileArray https://www.seagate.com/f...earray-nas-experience.pdf
Het lijkt alsof je er nu vanuit gaat dat er geen speciale NAS schijven in de Synology zitten maar dat is wel degelijk het geval. Er zitten speciale NAS schijven in, deze: pricewatch: HGST Deskstar NAS, 4TB

De HGST’s zijn gewoon niet zo stil en zuinig (draaien ook niet in lage toeren maar 7200rpm) maar koop je vooral voor de betrouwbaarheid! Het nadeel is dat je dan dus even moet knutselen om de resonantie in je Synology moet fixen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
dvdheiden schreef op maandag 26 maart 2018 @ 19:38:
Het lijkt alsof je er nu vanuit gaat dat er geen speciale NAS schijven in de Synology zitten maar dat is wel degelijk het geval.
Was ik inderdaad vanuit gegaan, tnx voor de correctie.

Er zijn wel 2 'soorten' NAS schijven, die voor thuis / klein zakelijk (5k4 rpm) en die jij hebt. Opzich is het ook niet gek dat die meer geluid maken, ze zijn nou eenmaal sneller en voor een ander doeleinde gemaakt.

Dat zie je ook terug in de seagate/ironwolf en wd/red terug, daar is een pro serie van en een normale. Een van de verschillen zijn de rpm en dus indirect het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik wil een package updaten via http://www.jadahl.com/domoticz_beta_6.1/, maar heb geen idee welke ik moet kiezen. Iemand een idee welke voor DS214+ goed is?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi2004
  • Nu online
pven schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 11:18:
Ik wil een package updaten via http://www.jadahl.com/domoticz_beta_6.1/, maar heb geen idee welke ik moet kiezen. Iemand een idee welke voor DS214+ goed is?
Wat heb je zelf al uitgezocht?

https://www.synology.com/...d_of_CPU_does_my_NAS_have

Armadaxp dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Heb je gekeken waar ik naar verwijs?

Er worden er een paar genoemd, die ik niet naar mijn DS214+ kan herleiden.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
DukeBox schreef op maandag 26 maart 2018 @ 20:02:
[...]

Was ik inderdaad vanuit gegaan, tnx voor de correctie.

Er zijn wel 2 'soorten' NAS schijven, die voor thuis / klein zakelijk (5k4 rpm) en die jij hebt. Opzich is het ook niet gek dat die meer geluid maken, ze zijn nou eenmaal sneller en voor een ander doeleinde gemaakt.

Dat zie je ook terug in de seagate/ironwolf en wd/red terug, daar is een pro serie van en een normale. Een van de verschillen zijn de rpm en dus indirect het geluid.
Los van het geluid vraag ik me af of je het performance verschil merkt, zeker als je meerdere schijven (>4) in gebruik hebt. Als ik bij de specificaties krijg verschillen de leessnelheden niet zo veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi2004
  • Nu online
pven schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 12:44:
[...]

Heb je gekeken waar ik naar verwijs?

Er worden er een paar genoemd, die ik niet naar mijn DS214+ kan herleiden.
Ik heb zeker wel gekeken naar je verwijzing maar dat is de omgekeerde wereld.
Je moet dus eerst je architectuur weten alvorens het package voor je NAS te kunnen vinden ipv via architectuur je NAS achterhalen.

En wat zoek opdrachten in Google had je ook een antwoord gegeven maar ja dat kost tijd.

/edit:
Overigens had je hier moeten zijn met je vraag maar dat terzijde [Synology] Packages

[ Voor 10% gewijzigd door schumi2004 op 27-03-2018 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 09-10 14:22
Even een vraagje over de ingebouwde DSM firewall. Stel ik wil het volgende bereiken:
- poort bereikbaar voor nederland (allow regel)
- nas bereikbaar voor eigen lan (allow regel)
- de rest deny all (deny regel op alles)

Werkt het dan zo dat de uitzonderingen boven de deny any/any blijven uitkomen? De optie om in te stellen wat ie moet doen met verkeer als het niet voldoet aan 1 van de regels is er niet (meer). Dus ik verwacht dat de firewall regels zo opgesteld moeten worden. Wil alleen voorkomen dat ik per abuis mezelf buiten sluit als het toch niet zo werkt.

Edit: haha, RTFM.
pmerking:
Met slepen en neerzetten kunt u de regels in de lijst opnieuw rangschikken.
de prioriteit van de regels wordt bepaald door hun positie in de lijst.
Als uw meerdere netwerkpoorten heeft die verbonden zijn met hetzelfde subnet, werken de firewallregels mogelijk niet correct.*
Als u meerdere LAN-poorten combineert met link aggregation, zal de firewall de regels van de eerste netwerkinterface toepassen en de regels van de tweede netwerkinterface handhaven.
Maakt uw Synology NAS-apparaat via PPPoE verbinding met internet, dan moeten de gerelateerde firewallregels op de desbetreffende PPPoE-interface worden geconfigureerd.
Dus inderdaad, maak eerst je uitzonderingen, zet de belangrijkste bovenaan. Eindig je firewall met een deny any/any om de rest van het verkeer te negeren. Heb op oke gedrukt en kan er nog bij, dus denk dat het goed ging :+

[ Voor 44% gewijzigd door NiGeLaToR op 27-03-2018 13:41 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
gastje01 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 12:45:
Los van het geluid vraag ik me af of je het performance verschil merkt, zeker als je meerdere schijven (>4) in gebruik hebt. Als ik bij de specificaties krijg verschillen de leessnelheden niet zo veel.
Qua IO wel, dus bij het draaien van VM's (lokaal of via iSCSI/NFS) of databases.. maar voor thuis gebruik zou ik dan eerder een SSD er bij plaatsen. Met 4 HDD's in RAID 10 zelfs met 7k4 rpm is het aantal IO's nog steeds niet echt genoeg om fijn mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybermage
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:36
Weet iemand welke procedure ik moet volgen om een certificaat bij Let’s Encrypt te krijgen voor mijn synology. Iemand screenshots ervan of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raydo88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-10 13:31
Cybermage2you schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 09:58:
Weet iemand welke procedure ik moet volgen om een certificaat bij Let’s Encrypt te krijgen voor mijn synology. Iemand screenshots ervan of zo?
Ga naar configuratiescherm -> beveiliging -> tabje certificaat. Knop 'toevoegen' linksboven -> 'Een nieuw certificaat toevoegen' -> 'Krijg een certificaat van Let's Encrypt'.

Hier vind je een prima handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stvn21
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:13
Onlangs een 218+ en een nieuwe WD red 2TB disk ontvangen. Ik had nog een oudere WD red 2tb uit mijn oude synology.

De nieuwe disk is na enkele uren al defect geraakt (status vastgelopen). Heb hem nog geprobeerd te repairen, maar helaas.

de disks stonden is SHR met nog maar één gedeelde data map waarop encryptie aan stond. Vanuit een USB disk is data overgezet naar die folder.

Mijn vraag is. Is deze data 100% encrypted of kan het zijn dat het encryptie proces nog niet was afgerond voordat de disk kapot is gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

2Dutch schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 11:40:
Thx voor de tip & info, heb de info over meer garantie mbt de cpu wel gelezen, maar wist niet dat ze ook mbt andere defecten dan coulant zijn. Fijn :) To be continued, ga vanavond/morgen backuppen en even verder neuzen.
Het heeft even geduurd maar heb mijn storage/download-wannahaves overgezet op mijn gamebak en de NAS toch maar RMA gestuurd. Het gekke is dus dat als ie eenmaal warm is, hij gewoon keurig in 1x opstart. Koud: meerdere pogingen nodig. Verder draaide ie perfect. Heb grondig ontstoft, niet lopen schroeven (ivm toch verknallen garantie en ik kon er niks aan zien verder) en had toen zoiets van kom maar op met dat jaar extra garantie :+
Voor mezelf is het meer dat ik zeker weet dat hij in orde is voor verkoop, want ik wil downsizen naar een 1bay ivm power/minder storage nodig.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMoUsYs
  • Laatst online: 00:23
Ik ben met de tool Nessus mijn netwerk aan het controleren
En nu geeft die aan dat SMB Singing op disabled staat, iemand enig idee hoe ik dat aan zet.
Het gaat hier om een RS2414+ met DSM 6.1.5-15254 Update 1
Al gevonden
Control Panel
DOMAIN/LDAP
toevoegen aan domein
Advanced Domain Options
Domain Options
Enable Server Signing - Force

[ Voor 26% gewijzigd door DaMoUsYs op 28-03-2018 22:40 ]

Check dit en help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Stvn21 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 18:25:
Mijn vraag is. Is deze data 100% encrypted of kan het zijn dat het encryptie proces nog niet was afgerond voordat de disk kapot is gegaan?
Er is niet iets als een encryptie process, alles in in-line.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stvn21
DukeBox schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 23:07:
[...]

Er is niet iets als een encryptie process, alles in in-line.
Je bedoelt on the fly?

Ik wil de disk terugsturen. ik heb al een paar keer "secure erase" gedaan in DSM. Maar ik kan nergens een logging vinden of dit goed is gegaan.

Weet iemand hoe ik zonder de HDD aan te sluiten op een pc kan zien of de data er af is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-10 13:29

TommyGun

Stik er maar in!

DaMoUsYs schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 22:16:
Ik ben met de tool Nessus mijn netwerk aan het controleren
En nu geeft die aan dat SMB Singing op disabled staat, iemand enig idee hoe ik dat aan zet.
Het gaat hier om een RS2414+ met DSM 6.1.5-15254 Update 1
Al gevonden
Control Panel
DOMAIN/LDAP
toevoegen aan domein
Advanced Domain Options
Domain Options
Enable Server Signing - Force
https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=55525

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Nee, in-line. Oftewel data komt nooit ergens niet encrypted te staan.
Ik wil de disk terugsturen. ik heb al een paar keer "secure erase" gedaan in DSM. Maar ik kan nergens een logging vinden of dit goed is gegaan.
Als hij 100% is en daarna de status uninitialized is hij klaar. Evt. problemen zie je terug in de smart log.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stvn21
DukeBox schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 11:07:
[...]

Nee, in-line. Oftewel data komt nooit ergens niet encrypted te staan.

[...]

Als hij 100% is en daarna de status uninitialized is hij klaar. Evt. problemen zie je terug in de smart log.
Ah oke. Die status bereikt hij dus niet. Blijft op waarschuwing staan.

Die secure erase start wel, maar ik krijg een melding of het nou gelukt is of mislukt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bgdkxin.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMoUsYs
  • Laatst online: 00:23

Check dit en help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Stvn21 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 12:25:
Ah oke. Die status bereikt hij dus niet. Blijft op waarschuwing staan.
Maar wat wil je bereiken dan ? Als hij leeg moet en secure erase doet het niet blijft er niet veel over dan aan je pc hangen en een whipetool gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustName
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-10 20:24
Hallo.

Zojuist de DS218+ ontvangen. Nu vind ik in de package center Sabnzbd niet.
Ik heb Pyton geinstalleerd en de gevraagde SynoCommunity toegevoegd. Helaas staat sabzbd er niet tussen. Iemand een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
JustName schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 15:46:
Hallo.

Zojuist de DS218+ ontvangen. Nu vind ik in de package center Sabnzbd niet.
Ik heb Pyton geinstalleerd en de gevraagde SynoCommunity toegevoegd. Helaas staat sabzbd er niet tussen. Iemand een oplossing?
Dan heeft SynoCommunity nog geen Sabnzb package voor jouw architectuur. (dat was trouwens letterlijk 2 seconden Google-werk)

Wellicht kun je hem in een Docker container draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-10 17:47
2 vragen:

Vraag 1
Als ik bestanden van mijn 231j naar mijn 231+ wil overzetten kom ik aan maximaal 3 MB/s.....
van mijn PC naar de 213+ zit ik op 70MB/s.

Omdat ik een aantal films wil overzetten van de j naar de + vroeg ik me af waarom dit zo langzaam gaat?
Las in een ander forum iets over "alignen" van disks, maar wat daarmee wordt bedoeld?

Vraag 2
Couchpotato wil in het geheel niet opstarten. is dit een bekend probleem? is er reeds een fix?

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pana
Puck schreef op maandag 26 maart 2018 @ 18:39:
[...]

Koop een rolletje (dubbelzijdige) klittenband bij de Action voor een eurootje en volg deze tutorial. Mijn DS416+ is sindsdien niet meer te horen. Weet niet precies op welke modellen dit ook van toepassing is.
Het ding is ook, het lijkt niet zozeer resonantie (zoals dat typisch op en neer gezoem soms) maar ik lijk eerder echt gewoon de schrijf en leesacties te horen, zo een gekraak, alsof de schijf echo'ed in een holle doos.
Volgende upgrade toch maar eens iets anders nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:50

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Na de DSM-update van mijn DS918+ naar 6.1.6-15266 werken mijn usb-devices in combinatie met Domoticz niet meer. Hebben anderen deze ervaring ook?

Ik gebruik deze drivers. Met 'dmesg' in de console zie ik mijn Zwave-stick netjes mounten als ttyACM0 en mijn RFXCOM als ttyUSB0. Maar Domoticz kan er niks meer mee. De RFXCOM is onbereikbaar en ik krijg een openzwave driver error.

In de changelog van 6.1.6-15266 zie ik niets staan over aanpassingen op usb-gebied, maar dit zou misschien te maken kunnen hebben aan de waslijst van securities vulnerabilities die opgelost zijn?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Gizz schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 12:00:
Na de DSM-update van mijn DS918+ naar 6.1.6-15266...
Niet het zelfde probleem als jij maar heb een paar custom scripts die niet meer draaien. Nog niet gekeken wat er aan de hand is maar denk dat er wel meer is aangepast dan in de release notes staan.

edit: blijkbaar wordt /root leeggegooid met deze update.. lekker is dat.

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 30-03-2018 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Als je de key van encrypted shared folders via de key manager op een usb stick zet (met machine key) en die er in laat om via mount-on-boot de folders na een reboot zelf te laten mounten:

stel de nas wordt gestolen inc. usb stick; ik neem aan dat de benodigde encryption keys niet zo maar van de usb stick af te lezen zijn, en dat er dus nog steeds een bepaalde mate van bescherming is tegen het hangen en uitlezen van de losse schijven (shr raid 1) in een andere machine? (want bij de syno zelf is alle toegang wachtwoord beschermd dus al zijn ze gemount je komt er dan niet bij)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-10 23:49
Ik vrees dat ik mijn 415+ gisteren bij uit/aanzetten gebrickt heb, vertoont symptomen van de 'blue blink of death': fans draaien, status led blijft uit, blauw power led blinkt, HD leds staan op vol oranje en verder reageert de NAS niet en kan ook niet gevonden worden op het netwerk. Opstarten zonder schijven maakt geen verschil.

De NAS is nu net 2,5 jaar oud maar met de extra garanatie periode die Synology op dit model heeft neem ik aan dat ik deze gewoon retour kan sturen.

Kan het zo niet onmiddelijk vinden maar hoe maak ik een RMA aan ? En moet ik hiervoor de originele factuur nog in bezit hebben of kan Synologie dit opmaken aan de hand van het model/serie-nummer ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nindustries
Is Synology eigenlijk gecertifieerd voor TimeMachine backups op te nemen?
Of zou dit echt een gewone netatalk daemon zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:37

pietje63

RTFM

Nindustries schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 08:49:
Is Synology eigenlijk gecertifieerd voor TimeMachine backups op te nemen?
Of zou dit echt een gewone netatalk daemon zijn?
Volgens mij het laatste. Mijn persoonlijke ervaring met TimeMachine op Synology is niet zo positief. Het werkt, maar blijft met enige regelmaat vastlopen ('corrupted, you need to restart'). Ik heb verschillende opties geprobeerd (AFP, SMB, upgrade naar snellere Synology), maar de problemen bleven zich voordoen. Na een corrupt bestand lukt het eventueel wel om eea te restoren met een 'disk repair' truc maar dat kost een paar uur (macbook via wifi), en zo vaak heb ik mijn macbook niet uren achter elkaar aan staan.

Ik heb het voorlopig opgegeven, en gebruik nu paar een file sync (en de ge-syncte bestanden back-up ik).

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wobblier
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 14:00
Vreemd.

Ik heb niet zo'n problemen met de Time machine backups. Mijn backups gaan zo'n 2 jaar terug nu. Ik gebruik sinds het kan SMB. (Timemachine is volgens mij gewoon een link announced via bonjour.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proqzor
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-08 21:37
Ik heb een vraagje. Ik heb tijdelijk geen goed vast netwerk en wil daarom de NAS voorzien van een WiFi dongle.

Ik heb een DS218+ en deze komt helemaal niet voor op de compatibility lijst van Synology. Ik heb daarom maar een gokje gewaagd en een redelijke WiFi dongle aangeschaft en op de goede gok gekeken of dit ging werken.

Ik kwam uit op de Edimax EW-7833uac. Deze heeft de RTL8814AU chipset. Echter krijg ik deze niet werkend op de DS218+.

Weet iemand of er een mogelijkheid is om dit wel werkend te krijgen? Bijvoorbeeld door handmatig drivers te installeren of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hold
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
De voorbije dagen even kei hard tegen de beperkingen van mijn DS212j aangelopen.
Hij draait al een jaartje of 5 als een zonnetje met 2 x 1TB schijven in SHR modus.

Ik dacht: laat ik ze maar eens upgraden naar 2 x 3TB. Dus netjes uitgezet, één schijfje eruit, eerste 3TB schijfje erin en een nachtje laten "repairen".

' s morgens bleek ineens mijn oude 1TB schijf een aantal bad sectors te hebben, was het volume vastgelopen en wat ik ook geprobeerd heb, er zit blijkbaar niets anders op dan van scratch te beginnen met mijn 2 nieuwe schijven en mijn backups. |:(

Ik dacht dat het hele idee van 2 schijven in RAID1 of SHR was om een schijf makkelijk te kunnen vervangen bij fouten...

Misschien toch maar eens naar een zelfbouw ZFS bakje gaan kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:02

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Je backup kun je toch gewoon gebruiken?, of gebruikte je de raid 1 als "backup"?.

Raid is er alleen voor bedoeld om door te kunnen werken bij een HDD crash, je moet dat NIET als backup zien!. Bij bliksem inslag is ook alles gefrituurd b.v..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Hold schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 18:33:
' s morgens bleek ineens mijn oude 1TB schijf een aantal bad sectors te hebben, was het volume vastgelopen
Heb je dan ooit wel eens raid scrubbing gedraaid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hold
  • Niet online
DukeBox schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 20:16:
[...]

Heb je dan ooit wel eens raid scrubbing gedraaid ?
Ik moet eerlijk bekennen dat ik daar nog nooit van gehoord had. Maar volgens Synology kan het niet bij een 2 bay NAS:
Deze functie kan bij volumes of schijfgroepen worden gebruikt die SHR (bestaande uit drie of meer schijven), RAID 5 of RAID 6 gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Hold schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 20:21:
Deze functie kan bij volumes of schijfgroepen worden gebruikt die SHR (bestaande uit drie of meer schijven), RAID 5 of RAID 6 gebruiken.
Ah, wist ik niet eens (heb ook geen 2 bays), jammer want dan was je er wel eerder tegenaan gelopen. Je kan wel een extended smart test schedulen of handmatig draaien, dat is ook verstandig voordat je gaat migreren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hold
  • Niet online
DukeBox schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 21:06:
[...]

Ah, wist ik niet eens (heb ook geen 2 bays), jammer want dan was je er wel eerder tegenaan gelopen. Je kan wel een extended smart test schedulen of handmatig draaien, dat is ook verstandig voordat je gaat migreren.
Ik ging er blijkbaar van uit dat een typisch consumentenproduct als de 2-bay Synology toch een beetje automatisch de staat van de schijven in de gaten zou houden.

Wat me wel verbaasd heeft, is dat alles perfect werkte totdat ik de schijven wilde gaan vervangen. Het lijkt erop dat de intense I/O acties bij het herstellen van de RAID de fouten pas heeft doen ontdekken.

Inmiddels ben ik bezig om alles van 0 opnieuw in te stellen, maar ik zal de uitgebreide smart test maar inplannen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Hold schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 10:20:
Wat me wel verbaasd heeft, is dat alles perfect werkte totdat ik de schijven wilde gaan vervangen. Het lijkt erop dat de intense I/O acties bij het herstellen van de RAID de fouten pas heeft doen ontdekken.
Dat is juist hét probleem met grotere arrays en al is de kans met kleine niet zo groot, kan het dus geen kwaad om ook daar de HDDs eerst te controleren. Gelukkig had je een backup, blijkt maar al te vaak dat lang niet iedereen daar goed over nadenk.

Wat ik mij wel afvroeg, de disk die je verwijderde, daar stond toch ook nog je data op ? Was het niet makkelijker om daar mee opnieuw te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hold
  • Niet online
DukeBox schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 10:35:
[...]

Wat ik mij wel afvroeg, de disk die je verwijderde, daar stond toch ook nog je data op ? Was het niet makkelijker om daar mee opnieuw te beginnen.
Dat heb ik uiteindelijk ook gedaan. Als ik slechts één van de twee schijven in de NAS plaatste, was alle data gewoon bereikbaar. Eind goed al goed, maar je bent er toch weer een paar avondjes mee aan het klooien, tot grote vreugde van de vrouw natuurlijk :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roeloffzen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-10 18:38
Hold schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 18:33:
De voorbije dagen even kei hard tegen de beperkingen van mijn DS212j aangelopen.
Hij draait al een jaartje of 5 als een zonnetje met 2 x 1TB schijven in SHR modus.

Ik dacht: laat ik ze maar eens upgraden naar 2 x 3TB. Dus netjes uitgezet, één schijfje eruit, eerste 3TB schijfje erin en een nachtje laten "repairen".

' s morgens bleek ineens mijn oude 1TB schijf een aantal bad sectors te hebben, was het volume vastgelopen en wat ik ook geprobeerd heb, er zit blijkbaar niets anders op dan van scratch te beginnen met mijn 2 nieuwe schijven en mijn backups. |:(

Ik dacht dat het hele idee van 2 schijven in RAID1 of SHR was om een schijf makkelijk te kunnen vervangen bij fouten...

Misschien toch maar eens naar een zelfbouw ZFS bakje gaan kijken...
Als het goed is staat al je data nog op de tweede 1 TB schijf. Dit is degene die je eruit hebt gehaald en niet is vastgelopen. De twee schijven zijn namelijk gelijkwaardig. Probeer eens vanuit deze schijf de data naar je 3 TB over te zetten.

8)7 —-Ik zie dat Dukebox dit al had voorgesteld. —- 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Roeloffzen op 08-04-2018 10:06 ]

PV Output; SolarEdge SE10K; 19x350Wp Oost; 19x350Wp West; Totaal 13.300Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hold
  • Niet online
Ik heb uit interesse eens de twee schijven aan mijn linux desktop gekoppeld. Gewoon mounten ging niet en de RAID opnieuw opbouwen, lukte ook niet vanwege een ontbrekend superblock.
Al bij al toch blij dat ik backups had.

Het overpompen van 1TB aan data heeft best nog veel voeten in de aarde gehad. De backup via de externe USB HDD aan de NAS terugzetten, ging bijzonder moeizaam. Uiteindelijk heb ik de schijf uit de behuizing gehaald, in mijn desktop gestopt en via NFS op de gedeelde mappen gezet over het netwerk.
Van de belangrijkste zaken, zoals documenten en foto's, heb ik ook nog een sync met een TransIP STACK. Die heeft uiteindelijk nog 20 gig aan ontbrekende data aangevuld.

- Syncen met de cloud gaat best goed, maar in België trek je dan je hele datalimiet dicht.
- Externe USB aan de NAS is weinig robuust gebleken
- RAID1 is duidelijk geen backup 8)7

Wat is nu eigenlijk de meest betrouwbare of aan te raden manier van backuppen?
Pagina: 1 ... 22 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).