[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 21 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-11-2023
zou het dom zijn om de DS1815+ te vervangen door een DS918+ buiten de extra bays op de ds1815 zie ik geen meerwaarde meer van de ds1815

[ Voor 12% gewijzigd door JustSys op 08-03-2018 12:54 . Reden: Aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Ik ben in dubio of ik mijn huidige Synology wil vervangen en zou graag jullie mening horen.

Ik heb nu de Synology DS214 met 2x 2TB.
Ik heb interesse in de Synology DS218 met 2x 3TB of 4TB.

Ik gebruik de packages: Plex, SABnzbd+, SickBeard en CouchPotato. Mogelijk vervang ik SickBeard door Sonarr.
Redenen waarom ik een nieuwe NAS zou willen is performance. De snelheid van afspelen van media in Plex is best traag, downloaden en checken/uitpakken in SABnzbd+ ook. Daarnaast zijn de hardeschijven ondertussen ook al bijna 4 jaar oud.

Ik vraag me alleen af of ik alle packages kan draaien (bij Synology is het altijd nogal lastig met nieuwe cpu's en custom packages).
Ik vraag me af of ik niet de play-versie moet nemen of is transcoding alleen nuttig voor DSVideo?
Is de investering in NAS+schrijven het wel waard? Is de performance boost zo hoog dat ik er ook echt wat aan heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:51
JustSys schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 10:48:
zou het dom zijn om de DS1815+ te vervangen door een DS918+ buiten de extra bays zie ik geen meerwaarde erin?
"extra bays" ? Je levert er toch een in :?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:00

gwystyl

Beugeltje dan maar?

iAmRenzo schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 11:02:
Ik ben in dubio of ik mijn huidige Synology wil vervangen en zou graag jullie mening horen.

Ik heb nu de Synology DS214 met 2x 2TB.
Ik heb interesse in de Synology DS218 met 2x 3TB of 4TB.

Ik gebruik de packages: Plex, SABnzbd+, SickBeard en CouchPotato. Mogelijk vervang ik SickBeard door Sonarr.
Redenen waarom ik een nieuwe NAS zou willen is performance. De snelheid van afspelen van media in Plex is best traag, downloaden en checken/uitpakken in SABnzbd+ ook. Daarnaast zijn de hardeschijven ondertussen ook al bijna 4 jaar oud.

Ik vraag me alleen af of ik alle packages kan draaien (bij Synology is het altijd nogal lastig met nieuwe cpu's en custom packages).
Ik vraag me af of ik niet de play-versie moet nemen of is transcoding alleen nuttig voor DSVideo?
Is de investering in NAS+schrijven het wel waard? Is de performance boost zo hoog dat ik er ook echt wat aan heb?
Hier is een lijstje met welke CPU in welke Synology zit. Ik ben zelf net van een DS114 (Armada 370, 512 mb RAM) naar een DS218+ (Celeron J3355, 2+8Gb RAM) gegaan. Ik gebruik bijna dezelfde packages als jij, en liep erg tegen de beperkingen van de DS114 aan. De DS218+ doet het met twee vingers in zijn neus, en de hele UI is nu responsive in plaats van dat ik bij elke handeling 20-30 sec moet wachten tot hij wat gaat doen. Wat mij betreft dus een verademing. Ik zou proberen benchmark scores te vinden van die twee modellen om in te kunnen schatten wat het performance verschil is.
De Armada XP is iets sneller dan de 370 die ik had en de Celeron J3355 is weer iets sneller dan de RTL1296 van de DS218 dus de overstap zal bij jou iets minder groot zijn dan bij mij, maar ik denk dat het wel de moeite waard is.

Ik weet niet helemaal wat je bedoelt met NAS+ schijven, maar een pricewatch: WD Red WD40EFRX, 4TB is niet heel veel duurder dan een pricewatch: WD Blue WD40EZRZ, 4TB. Het grootste verschil is volgens mij hoe lang het duurt voor de schrijfkoppen in ruststand gaan. Bij desktopschijven zoals de WD Blue gebeurt dat sneller, en bij een NAS die altijd aan staat zorgt dat dus voor veel bewegingen waardoor hij sneller slijt. Er bestaan wel tooltjes/scripts om die tijd te verhogen zodat desktopschijven beter geschikt worden voor gebruik in een NAS. Ik heb zelf de makkelijke route genomen en nu 1 WD Red 4Tb genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raydo88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-10 13:31
iAmRenzo schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 11:02:
In dit geval alleen voor DS Video. Vooralsnog draait Plex niet eens op de DS218 en DS218play (zie ook). Maar meer algemeen kan Plex voor transcoding niets met een ARM processor. De vraag is natuurlijk ook of je het echt nodig hebt; dat hangt oa. af van welke codec je video content momenteel opgeslagen is, en of de devices waar je het normaal op afspeelt daar al mee overweg kunnen.

Als je bereid bent om vijftig euro meer uit te geven, dan heb je met een DS218+ een device waarmee Plex ook hardwarematig kan transcoderen (mits je een abo hebt). Bijkomend voordeel is dat je Docker kunt installeren, waardoor je niet afhankelijk bent van de specifieke Syno packages die de community uitgeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustSys
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-11-2023
DukeBox schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 11:17:
[...]

"extra bays" ? Je levert er toch een in :?
Was typ fout :)... bedoel ermee buiten de extra bzys op de 1815 zie ik er geen meerwaarde in en kan ik gerust overstappen op de ds918+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

[quote]gwystyl schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 12:12:

Hier is een lijstje met welke CPU in welke Synology zit. Ik ben zelf net van een DS114 (Armada 370, 512 mb RAM) naar een DS218+ (Celeron J3355, 2+8Gb RAM) gegaan. Ik gebruik bijna dezelfde packages als jij, en liep erg tegen de beperkingen van de DS114 aan. De DS218+ doet het met twee vingers in zijn neus, en de hele UI is nu responsive in plaats van dat ik bij elke handeling 20-30 sec moet wachten tot hij wat gaat doen. Wat mij betreft dus een verademing. Ik zou proberen benchmark scores te vinden van die twee modellen om in te kunnen schatten wat het performance verschil is.
De Armada XP is iets sneller dan de 370 die ik had en de Celeron J3355 is weer iets sneller dan de RTL1296 van de DS218 dus de overstap zal bij jou iets minder groot zijn dan bij mij, maar ik denk dat het wel de moeite waard is.
[quote]
Tegen welke beperkingen liep je nog meer aan dan? De GUI is inderdaad wel erg traag. En ik vind de apps ook niet heel vlot. Het is alleen de vraag natuurlijk of dat aan de apps of de NAS zelf ligt...
Ik weet niet helemaal wat je bedoelt met NAS+ schijven, maar een pricewatch: WD Red WD40EFRX, 4TB is niet heel veel duurder dan een pricewatch: WD Blue WD40EZRZ, 4TB. Het grootste verschil is volgens mij hoe lang het duurt voor de schrijfkoppen in ruststand gaan. Bij desktopschijven zoals de WD Blue gebeurt dat sneller, en bij een NAS die altijd aan staat zorgt dat dus voor veel bewegingen waardoor hij sneller slijt. Er bestaan wel tooltjes/scripts om die tijd te verhogen zodat desktopschijven beter geschikt worden voor gebruik in een NAS. Ik heb zelf de makkelijke route genomen en nu 1 WD Red 4Tb genomen.
Met NAS+schrijven bedoel ik: is de investering van 300+200/300 euro de performance boost waard.
Raydo88 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 12:15:
In dit geval alleen voor DS Video. Vooralsnog draait Plex niet eens op de DS218 en DS218play (zie ook). Maar meer algemeen kan Plex voor transcoding niets met een ARM processor. De vraag is natuurlijk ook of je het echt nodig hebt; dat hangt oa. af van welke codec je video content momenteel opgeslagen is, en of de devices waar je het normaal op afspeelt daar al mee overweg kunnen.

Als je bereid bent om vijftig euro meer uit te geven, dan heb je met een DS218+ een device waarmee Plex ook hardwarematig kan transcoderen (mits je een abo hebt). Bijkomend voordeel is dat je Docker kunt installeren, waardoor je niet afhankelijk bent van de specifieke Syno packages die de community uitgeeft.
Dat is toch echt wel hopeloos dat Plex nog niet op de nieuwste modellen draait. Dan hoef ik die dus al niet eens te overwegen.
Transcoderen kan handig zijn voor onderweg streamen maar dat komt eigenlijk amper voor.

Ik begrijp dus dat bij de 218+ je Plex Server in Docker draait? Hoe is dat voor de performance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

iAmRenzo schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 12:59:
[quote]gwystyl schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 12:12:

[quote]
Tegen welke beperkingen liep je nog meer aan dan? De GUI is inderdaad wel erg traag. En ik vind de apps ook niet heel vlot. Het is alleen de vraag natuurlijk of dat aan de apps of de NAS zelf ligt...
Ik had verschillende backup routes lopen: van mij naar een externe Synology, en vanaf twee andere Synology's naar mij. Die had ik wel zo gepland dat ze niet snel tegelijk plaats zouden vinden.
nieuwsgroepen gebruik ik niet, maar vooral zodra ik een torrent download toevoegde of weghaalde bij Download Station, of bestanden met File Station probeerde te kopiëren/verplaatsen liep de hele interface vast om even later wel langzaam te gaan doen wat ik wilde. CPU en geheugengebruik zag je dan gelijk naar 100% schieten. Aangezien dit twee Synology apps zijn zouden die toch netjes moeten draaien.....
Sonarr en daarvoor SickRage werkten wel aardig, maar ik merk dat die op de DS218+ een heel stuk sneller/responsiever zijn. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld AutoSub en MariaDB/phpMyAdmin
[...]

Met NAS+schrijven bedoel ik: is de investering van 300+200/300 euro de performance boost waard.
NAS+schrijven?
Volgens mij zijn de huidige NAS schijven niet noemenswaardig sneller dan die van een paar jaar geleden. Als je genoeg ruimte hebt aan je 2 x 2 Tb kan je die schijven ook gewoon overzetten naar een nieuwe NAS.
[...]
Dat is toch echt wel hopeloos dat Plex nog niet op de nieuwste modellen draait. Dan hoef ik die dus al niet eens te overwegen.
Transcoderen kan handig zijn voor onderweg streamen maar dat komt eigenlijk amper voor.

Ik begrijp dus dat bij de 218+ je Plex Server in Docker draait? Hoe is dat voor de performance?
Docker is een virtualisatiesysteem. Daarin draai je dus apps alsof het op een soort aparte computer draait. Voor veel apps zijn ook docker images te vinden, zodat je niet afhankelijk bent van de app-maker om een build geschikt te maken voor jouw CPU-architectuur.
Ik heb zelf nog geen docker images geprobeerd, dus ik weet ook niet of Plex wel beschikbaar is als docker image.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

gwystyl schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 13:12:
Ik had verschillende backup routes lopen: van mij naar een externe Synology, en vanaf twee andere Synology's naar mij. Die had ik wel zo gepland dat ze niet snel tegelijk plaats zouden vinden.
nieuwsgroepen gebruik ik niet, maar vooral zodra ik een torrent download toevoegde of weghaalde bij Download Station, of bestanden met File Station probeerde te kopiëren/verplaatsen liep de hele interface vast om even later wel langzaam te gaan doen wat ik wilde. CPU en geheugengebruik zag je dan gelijk naar 100% schieten. Aangezien dit twee Synology apps zijn zouden die toch netjes moeten draaien.....
Sonarr en daarvoor SickRage werkten wel aardig, maar ik merk dat die op de DS218+ een heel stuk sneller/responsiever zijn. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld AutoSub en MariaDB/phpMyAdmin

NAS+schrijven?
Volgens mij zijn de huidige NAS schijven niet noemenswaardig sneller dan die van een paar jaar geleden. Als je genoeg ruimte hebt aan je 2 x 2 Tb kan je die schijven ook gewoon overzetten naar een nieuwe NAS.
Herkenbaar van de traagheid. Ik zou er wel wat voor over hebben om meer responsive DSM en apps te hebben, maar dan moeten de iOS apps, het filebrowser via de finder en dergelijke ook wel sneller zijn.

Ik heb nu volgens mij niet specifieke NAS schijven in mijn NAS. Ik zat te denken aan Seagate IronWolf schrijven. Zou dan wel liever 2x4TB nemen ipv 2x2TB.
Docker is een virtualisatiesysteem. Daarin draai je dus apps alsof het op een soort aparte computer draait. Voor veel apps zijn ook docker images te vinden, zodat je niet afhankelijk bent van de app-maker om een build geschikt te maken voor jouw CPU-architectuur.
Ik heb zelf nog geen docker images geprobeerd, dus ik weet ook niet of Plex wel beschikbaar is als docker image.
Ik zal me er eens in verdiepen. Klinkt interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@iAmRenzo zo te zien is er nog geen Plex support voor de RTD1296, maar is er wel een docker image en uitleg hoe je dat in moet stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
JustSys schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 12:57:
...buiten de extra bzys op de 1815 zie ik er geen meerwaarde in en kan ik gerust overstappen op de ds918+
Zie niet echt een meerwaarde van de ds918+ op de ds1815+ zover ik zie lever je véél meer in dan dat je er voor terug krijgt (bays, nic's, cpu, usb/sata..).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raydo88
iAmRenzo schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 12:59:
Ik heb nooit anders gedaan en ik heb totaal geen performance issues (DS916+). Overigens heb je voor de DS218+ ook een 'normale' package om Plex te installeren, je kunt dus kiezen. Voor zover ik begrijp kan hardware transcoding alleen als je het package hebt geïnstalleerd en niet als je hem in een Docker container uitvoert. (Correct me if I'm wrong.)

Software als SABnzbd, CouchPotato, Transmission en dergelijke zou ik wel altijd in een Docker container draaien, al is het maar omdat je controle hebt over hoeveel geheugen ze mogen gebruiken, en kunt instellen welke prioriteit de CPU moet geven aan de containers. Daarbij lopen de Docker versies nooit achter zoals die Synology-pakketten vaak doen, ze kunnen niet bij je mappen tenzij je ze expliciet toewijst, en je hoeft je geen zorgen te maken over dependencies (juiste PHP, nginx, Python versies, dat soort dingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxvdh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:14
Ik heb momenteel een Nvidia shield staan beneden met daar aan een 2TB externe HDD via USB. Werkt prima, maar de schijf er iedere keer uit halen als ik iets over willen zetten is niet echt handig. Ook met het oog op de toekomst ben ik aan het kijken voor een NAS.

Het belangrijkste is voor mij de mogelijkheid tot downloaden en repareren/uitpakken. Voor de rest wordt de NAS enkel een doorgeefluik van bestanden. Ik twijfel momenteel tussen een 218j, 218play en een 218+.

Hebben jullie uit ervaring, of uit tests (deze heb ik helaas niet kunnen vinden) advies over welke NAS het beste past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xion
  • Laatst online: 09-10 20:08
Kan iemand mij eens uitleggen welke permissies een docker container heeft op de volumes (mappen mappings) die je toewijst aan een container? Ik ben sowieso benieuwd naar hoe je kan instellen dat een container als een bepaalde user op je folders mag schrijven (zoiets als een runas of service account in Windows). Ik heb hiet al opgezocht, maar oplossingen als elevated permissions (aka admin)
rechten toekennen zijn in mijn ogen niet wenselijk.

Het specifieke geval is dat ik een qBittorrent container heb draaien waar van downloads na "Completed" gelockt blijven (dit is een bekend issue in 3.3.x voor Windows) en niet door Sickrage zijn te verplaatsen. Er treed een "Cannot delete ..." fout op. Ik heb de downloads inmiddels ook al uit de lijst verwijderd. Ik denk dat dit een rechten instelling is, maar ik zie nog even niet helemaal door hoe dit op *nix systemen een best pratice is.

Voor nu heb ik in de container user middels een environment variabele ingesteld dat de PUID en PGID 101 is, omdat dit zo in de docker image documentatie staat. Maar geen idee wat dit exact doet Vanuit mijn visie zou ik denken dat zo'n setting vanuit een container geen uitwerking mag hebben op je host OS gezien de isolatie van een image.

Uiteindelijk is wel op owner van een door qbit gemaakt map 101, dus het doet wel weer wat. :?

Wat ik dus graag zou willen weten is:
- Onder welke user / group draait een docker container standaard
- Kan die user veranderd worden naar eigen smaak zodat je in het host OS ook permissies kan toekennen
-- Bv door zelf users aan te maken en toe te kennen aan een container, ala Windows en services.

Nieuwe M3 Macbook of iMac kopen? Check: Apple M3 Prijs Overzicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:11
Xion schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 08:43:
Kan iemand mij eens uitleggen welke permissies een docker container heeft op de volumes (mappen mappings) die je toewijst aan een container? Ik ben sowieso benieuwd naar hoe je kan instellen dat een container als een bepaalde user op je folders mag schrijven (zoiets als een runas of service account in Windows). Ik heb hiet al opgezocht, maar oplossingen als elevated permissions (aka admin)
rechten toekennen zijn in mijn ogen niet wenselijk.

Het specifieke geval is dat ik een qBittorrent container heb draaien waar van downloads na "Completed" gelockt blijven (dit is een bekend issue in 3.3.x voor Windows) en niet door Sickrage zijn te verplaatsen. Er treed een "Cannot delete ..." fout op. Ik heb de downloads inmiddels ook al uit de lijst verwijderd. Ik denk dat dit een rechten instelling is, maar ik zie nog even niet helemaal door hoe dit op *nix systemen een best pratice is.

Voor nu heb ik in de container user middels een environment variabele ingesteld dat de PUID en PGID 101 is, omdat dit zo in de docker image documentatie staat. Maar geen idee wat dit exact doet Vanuit mijn visie zou ik denken dat zo'n setting vanuit een container geen uitwerking mag hebben op je host OS gezien de isolatie van een image.

Uiteindelijk is wel op owner van een door qbit gemaakt map 101, dus het doet wel weer wat. :?

Wat ik dus graag zou willen weten is:
- Onder welke user / group draait een docker container standaard
- Kan die user veranderd worden naar eigen smaak zodat je in het host OS ook permissies kan toekennen
-- Bv door zelf users aan te maken en toe te kennen aan een container, ala Windows en services.
Even met bash vanuit docker een test file schrijven en je hebt antwoord op de eerste vragen.

Je kan in Docker PUID en GUID meegegeven in de settings velden. En die laten matchen met lokale nas user waardes.

Verzonden via een mobiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

gwystyl schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 13:33:
@iAmRenzo zo te zien is er nog geen Plex support voor de RTD1296, maar is er wel een docker image en uitleg hoe je dat in moet stellen
De 218+ heeft toch geen ARM processor en daarnaast Docker draait toch niet op ARM?
Raydo88 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 14:14:
Software als SABnzbd, CouchPotato, Transmission en dergelijke zou ik wel altijd in een Docker container draaien, al is het maar omdat je controle hebt over hoeveel geheugen ze mogen gebruiken, en kunt instellen welke prioriteit de CPU moet geven aan de containers. Daarbij lopen de Docker versies nooit achter zoals die Synology-pakketten vaak doen, ze kunnen niet bij je mappen tenzij je ze expliciet toewijst, en je hoeft je geen zorgen te maken over dependencies (juiste PHP, nginx, Python versies, dat soort dingen).
Goeie tips. Je kunt de specifieke apps dan in de container updaten (zonder een hele nieuwe container te downloaden)? En alle web gui's/paths zijn gewoon beschikbaar als waren het packages?

Tot slot nog een extra vraag: heeft de hoeveelheid cpu/ram ook invloed op het browsen van smb-shares in finder of in een Plex client of DS apps op iPad/iPhone? En zo ja, hoeveel invloed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

iAmRenzo schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 09:34:
[...]

De 218+ heeft toch geen ARM processor en daarnaast Docker draait toch niet op ARM?

[...]
Nee dat klopt, dus docker draait wel op de DS218+, en niet op de DS218. Als je voor de 218+ gaat kan je die tutorial dus gebruiken, anders heb je er waarschijnlijk niet veel aan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

gwystyl schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 10:30:
Nee dat klopt, dus docker draait wel op de DS218+, en niet op de DS218. Als je voor de 218+ gaat kan je die tutorial dus gebruiken, anders heb je er waarschijnlijk niet veel aan 8)
Maar voor de DS218+ (een 64 bit intel processor) is gewoon een Plex server beschikbaar.
Het enige voordeel zou nog kunnen zijn dat je via Docker Plex meer perfomance kan toekennen als er ook andere dockers actief zijn.
Ik weet dan alleen niet wat de performance is om Plex als package of als docker te draaien. En ik weet ook niet wat meer prioriteit krijgt: een package of docker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xion
  • Laatst online: 09-10 20:08
stormfly schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 09:31:
[...]

Even met bash vanuit docker een test file schrijven en je hebt antwoord op de eerste vragen.

Je kan in Docker PUID en GUID meegegeven in de settings velden. En die laten matchen met lokale nas user waardes.

Verzonden via een mobiel.
Thanks! Na een beetje pielen met de users en het opvragen van de id ($ id <username> _/-\o_ ) is het gelukt. Ga het later nog finetunen met groepen.

Nieuwe M3 Macbook of iMac kopen? Check: Apple M3 Prijs Overzicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-10 21:24

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Ik ben op zoek naar goede iP Camera's (bij voorbaat Hikvision) voor de Synology waarbij ook geluid ondersteund wordt.

Welke cameras gebruiken jullie?

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:40
Ik heb nu een DS918+ en deze bevalt me eigenlijk prima. Heb er 16GB RAM in zitten (had 2 latjes over die gelukkig geaccepteerd werden). Als opslag zit er 2x 6TB in.

Momenteel hoor ik geregeld mijn harde schijven aan het werk en wil dit eigenlijk iets verminderen (lees in de avond uren als ik slaap).

Heb via de virtual machine manager virtuele machines gemaakt. Deze werken allemaal keurig. Echter nu vraag ik me af als ik 1 NVM SSD erin doe van bijvoorbeeld 120GB of 250GB kan ik dan ook zeggen dat de machines vanaf die SSD moeten draaien? Heb momenteel al ingesteld dat om de zoveel tijd een kopie van het virtuele image gemaakt moet worden. Kan dat dan ook nog?

Ik weet dat de NVM SSD voor caching is maar kan dit ook voor de virtual machine manager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
@Cave_Boy zover ik de datasheets interpreteer kan je de NVM SSD alleen als cache voor een volume zetten. Het blijft een cache, de data zal uiteindelijk toch op de draaiende disks komen (maakt alsnog geluid). Dus daar ga je geen betere nachtrust van krijgen.

Wat jij wilt is de NVM SSD volledig gebruiken voor VMM? Op basis van de datasheets denk ik dat het niet kan, je zal dan een SSD moeten aanschaffen en in een vrij slot steken.

Ik heb zelf een DS916+ (4x4tb) met DX213 (2xSSD 256)

Volume 1 =3x3TB (opslag/download) ik heb niet de volledige ruimte geclaimd van de 3 disks voor volume1, er is nog ruimte vrij op deze diskgroup-1.
Volume 2 =JBOD (backup van volume 1) (en ook nog buitenshuis)
Volume 3 = Volume aangemaakt op diskgroup-1 waarbij de DX213 cache voor dit volume zit, om e.a. te versnellen voor virtuele machines op ESXi.

Ik heb veel geëxperimenteerd, maar de 1G NIC blijft de bottleneck. De levensduur van SSD's slijt behoorlijk snel als je ze voor een heel volume 1 zou plaatsen (vroeger 4x4TB). Dan gaat ook de data van het gezin door de cache en de downloads (theoretisch, seq I/O vinkje). Dat zorgt ervoor dat de SSD onnodig slijt en hij te krap is voor de VMware omgeving, de "hot" data is dan een download ipv de disk van een VM. Vandaar dat ik nu met DiskGroups ben gaan werken, waarbij de SSD alleen voor het kleinere VMware volume zit.

Ik heb nog even een zorg gehad dat de eSATA connector misschien trager zou zijn dan de native SATA bus in de NAS. Maar als je een disk verplaatst van slot gaat hij vrolijk weer verder, mijn conclusie is dat dit blijkbaar 1op1 aan elkaar hangt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6lsmmP2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
@stormfly bedankt voor je antwoord. Heb wel nog een setje 2 TB schijven die ik erbij kan doen. Dat zou dan een apart volume worden. Die schijven zijn iets stiller maar de behuizing van de NAS is net een klankkast heb ik het idee. Dus of dat gaat helpen... geen idee.

Als ik de 2 schijven erin doe dan kan ik wel een NVM SSD op dat volume neerzetten maar dan blijft de schijf dus gewoon vol aan? Eigenlijk wil ik dat de schijf ook soms gewoon uitgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Cave_Boy schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 09:52:
@stormfly
Eigenlijk wil ik dat de schijf ook soms gewoon uitgaat.
Dat gaat niet lukken, een VMM server heeft net altijd disks nodig. Dan zou je 's-nachts je VMM's uit moeten schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
stormfly schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 09:58:
[...]

Dat gaat niet lukken, een VMM server heeft net altijd disks nodig. Dan zou je 's-nachts je VMM's uit moeten schakelen?
Heb al bedacht dat alles terug kan naar 2 VM's. Deze twee hebben niet mega snelheid nodig. Denk er ook aan om deze via een USB 3 laptopschijfje te doen. Die schijfjes zijn stil.

Edit:
Je kan 2 NVM SSD's erin doen. Is er een groot verschil als je er maar 1 in doet?

[ Voor 9% gewijzigd door Cave_Boy op 10-03-2018 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-10 20:24
Cave_Boy schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 10:49:
[...]

Edit:
Je kan 2 NVM SSD's erin doen. Is er een groot verschil als je er maar 1 in doet?
Volgens mij is het zo dat wanneer je één NVMe SSD plaatst bij Synology dit enkel een "Read" cache betreft. Op het moment er twee geplaatst worden is het voor zowel "Read" als "Write"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Inmiddels ook erachter dat een USB 3 schijf niet als BTRFS kunt formatteren op de 918+. Alleen EXT4 en FAT32. BTRFS is nodig voor Virtual Machine Manager.

Er zit ook een ESATA poort op. Kan ik via die poort wel als BTRFS formatteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Cave_Boy schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 13:31:
Er zit ook een ESATA poort op. Kan ik via die poort wel als BTRFS formatteren?
Alleen als deze in een synology enclosure zit welke gesupport wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Nu heb ik 2x 2,5" 500GB SSHD die ik nog had in ruimte 3 en 4 gedaan. De 918+ heeft deze keurig gevonden en ook in BTRFS geformatteerd. In Virtual machine manager heb ik ook keurig het volume toegevoegd.

Nu dacht ik simpel te zijn en de Virtuele machine te selecteren en dan Actie --> verplaatsen te kiezen maar als de machine aan staat blijft deze grijs (best logisch) maar als de machine uit is blijft deze knop nog steeds grijs. Ik dacht dat deze knop juist was zodat je een Virtuele machine naar een ander volume kon verplaatsen.

Tip?

Heb nu de 1e via Export en dan weer Import gedaan en gaat goed. Wel omslachtig.
Vraag me af waar de knop verplaatsen dan voor is bedacht.

[ Voor 12% gewijzigd door Cave_Boy op 10-03-2018 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

PatrickC schreef op maandag 5 maart 2018 @ 07:20:
@JBS Ik herken het niet, maar als ik jou was zou ik dit verhaal eens droppen op https://www.synology-forum.nl. Dat forum is gespecialiseerd in Synology en daar zit een enorme hoeveelheid kennis en ervaring en de guru’s daar antwoorden meestal al binnen een uur op vragen. Ze hebben mij al een paar keer perfect geholpen.
Daar inderdaad goed geholpen, echter zonder echte oplossing.
DSM opnieuw geïnstalleerd, ook op een andere harde schijf. Netwerkkabel vervangen, aangesloten op een andere switch. Probleem blijft, maar DSM is na herinstallatie weer op normale snelheid en de NAS blijft op IP benaderbaar.

Vermoedelijke probleem uit de logging:

init: nmbd main process (4749) killed by KILL signal

Nu voor dit specifieke probleem een ticket bij Synology aangemaakt.
Als workaround heb ik het IP adres van de NAS met hostname DISKSTATION opgenomen in de Windows hosts file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Cave_Boy schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 14:15:
Nu heb ik 2x 2,5" 500GB SSHD die ik nog had in ruimte 3 en 4 gedaan. De 918+ heeft deze keurig gevonden en ook in BTRFS geformatteerd. In Virtual machine manager heb ik ook keurig het volume toegevoegd.

Nu dacht ik simpel te zijn en de Virtuele machine te selecteren en dan Actie --> verplaatsen te kiezen maar als de machine aan staat blijft deze grijs (best logisch) maar als de machine uit is blijft deze knop nog steeds grijs. Ik dacht dat deze knop juist was zodat je een Virtuele machine naar een ander volume kon verplaatsen.

Tip?

Heb nu de 1e via Export en dan weer Import gedaan en gaat goed. Wel omslachtig.
Vraag me af waar de knop verplaatsen dan voor is bedacht.
Heb je op die nieuwe disks wel een VMM opslagplaats aangemaakt binnen VMM, dat is los van je normale volume?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
Ja had wel zo'n volume gemaakt. Inmiddels draaien de machines nu op de laptopschijven. Geluid is stil. Je hoort heel soms nu de grotere schijven. Dit omdat ze niet in standy waren gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raydo88
iAmRenzo schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 09:34:
Goeie tips. Je kunt de specifieke apps dan in de container updaten (zonder een hele nieuwe container te downloaden)? En alle web gui's/paths zijn gewoon beschikbaar als waren het packages?
Sommige apps (zoals Sonarr) hebben inderdaad een zelf-update functie, anderen (zoals SABnzbd) vereisen dat je een nieuwe image downloadt om een nieuwe versie te installeren. Je maakt dan een nieuwe container aan op basis van die meer recente image. Om je settings en gegevens niet kwijt te raken in zulke gevallen wijs je de app een map toe die buiten de container staat (bv /volume1/docker/sabnzbd/config) waarin de gegevens worden weggeschreven. Die gegevens blijven dus bestaan als jij je app updatet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07:34

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik heb al een tijdje op mijn DS211j dat mijn volume kapot is. Ik vraag me af of ik dit volume zonder dataverlies kan repareren. In de NAS zitten 2 x een 2 TB Seagate HDD. Op beide schijven heb ik een uitgebreide SMART test gedraaid en daar kwam niets geks uit naar voren.

Ik krijg onderstaande melding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/twy1BqJuiVuBgBRj8D3V8g3R/full.png

Als ik in opslagbeheer de gegevens van het volume opvraag krijg ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zAEz4kdZ8q3wc3hS7USmhQ1a/full.png

Ok, dan de boel maar herstellen. Dan krijg ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MUUqzc2gprNwLQvawRF1ay6n/full.png

Kan ik nu zonder gevolgen/dataverlies op OK drukken? Ik heb alle data voor de zekerheid al gekopieerd naar een externe HDD.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinaldootje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:15
Ik kan uit jouw screenshots niet opmaken, welke schijf nu echt(!) als defect gemeld wordt.
Dat is nl te zien in de HDD/SSD gedeelte van Storage Manager (Opslagbeheer).
Als het inderdaad disk 2 is, kun je rustig op OK klikken.
Een en ander hangt af, hoe lang het dan duurt voordat alles weer gerebuild is.
Mocht het blijven, dan alsnog even naar de disks kijken (HDD/SSD) om te kijken welke van de twee de probleem maker is (en dan vervangen).

Zelf heb ik dat al meerdere keren gedaan (heb hier 3 Syno's staan), waarvan de laatste wel heel erg vreemd was: SMART zelf heeft het laten afweten, disk werkt prima, maar SMART geeft error, zodra ik een test wil laten lopen of gegevens eruit wil lezen. Dus die is ook vervangen. Moet wel eerlijk zeggen, dat ik (veel) problemen met recentere WD schijven heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

@Rinaldootje , het gekke is dat er daar niets staat over een defecte schijf. En zoals gezegd, uit de uitgebreide SMART-testen op beide schijven kwam niets verontrustend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UrO7Ao5vmDpS6GSFmZxDuiGV/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:37
@Wokschotel ik lees: ‘het volume is beschadigd’ en jij lijkt te denken dat er staaf ‘de disk is beschadigd’. Is niet hetzelfde :)

Is het een SHR mirror geweest soms? Kan zijn dat ze uit sync zijn geraakt en dan moet dat hersteld worden. Wellicht is de data op 1 vd twee disks beschadigd. In theorie, als je de juist disk leeg maakt, aan het volume toe voegt en dan laat herstellen komt het weer goed. Wel goed checken welke disk wat bevat en welke je moet legen.

Tis een hypothese, maar kijk in ieder geval goed naar het verschil tussen disks en volumes die over diskgroups kunnen bestaan. Wat ik denk te zien is dat je 2 disks in 1 diskgroup had met 1 volume, waarvan nu het volume beschadigd is?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-08 12:01
Niemand??

Ik heb een DS213 welke iedere week een backup draait naar een andere offsite DS213. Dit ging altijd helemaal goed tot een paar weken terug. Ik krijg nu de melding dat de backup gedeeltelijk is gelukt. Ik backup een 4tal mappen (via rsync nog, ja ik weet dat dat anders kan :-)). Deze mappen staan in een hoofdmap . 3 van de 4 mappen worden gebackupt, de vierde gaat niet goed. Ik heb alle machtingen nagekeken en dat staat volgens mij goed omdat de backupaccount machtigingen en submachtigingen heeft tot alle niveaus onder de hoofdmap. Ik heb echt geen idee meer waar ik het nu nog moet zoeken.

http://specs.tweak.to/6635

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

@NiGeLaToR Wat ik dan raar vind, is dat in het 2e screenshot staat 'defecte harde schijven' en 'aantal beschadigde schijven: 1'. Dus daarom heb ik de SMART-tests gedraaid.

Ik had/heb inderdaad een SHR. Mijn gedachte is, dat als ik de boel herstel, het volume weer wordt gerepareerd en weer wordt verdeeld over 2 schijven. Dus schijf 2 weer toevoegen aan het volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinaldootje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:15
@Wokschotel Voeg disk 2 weer toe aan het je volume.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

@Rinaldootje Done, hij is nu aan het herstellen. Na 2 uur al op 6,15% dus dat duurt nog wel even op z'n DS211j :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Laatst online: 09-10 20:07
Ik denk dat ik het vpn verhaal niet helemaal snap... Het lukt mij om nordvpn op mijn synology in te stellen als openvpn connection. Als die aan staat is mijn synology alleen nog bereikbaar over het lan, niet meer over het internet? Hoe kan ik instellen dat ik met een actieve VPN mijn synology nog wel via internet kan bereiken?

Edit: Enable multiple gateways zorgt ervoor dat de NAS van buiten beschikbaar is. Nu nog checken dat al het 'downloadstation' en 'SABnzbd' verkeer over de NordVPN gaat.

EDit II: en gelukt, via https://ipleak.net/ kunnen checken dat torrents via ander IP dan mijn eigen IP gaat :)

[ Voor 30% gewijzigd door vandermark op 11-03-2018 19:29 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:53
ik loop al enige tijd te klooien, met mijn Sonarr container en NZBget docker container.
Alles gaat goed, behalve dat ik het niet voor elkaar krijg dat Sonnar netjes de series in de juiste mappen doet met seizoens nummering etc.

Alles blijft over in de root, en krijgt een slordig overzicht zo.
Sonarr zou dit netjes moeten kunnen afhandelen...

Ik vermoed dat het iets met rechten te maken heeft, maar naar mijn weten heeft Sonarr voldoende rechten..

Zie voorbeeld van foutmelding, welke hiermee denk ik te maken heeft :
Import failed, path does not exist or is not accessible by Sonarr:

/downloads/Series/Serienaam.Aflevering.720p.HEVC.x265-MeGusta-Obfuscated

Ik ben overigens al wezen spelen bij Settings-->Media management (advanced) onderaan bij Permissions maar kreeg het nog niet aan de praat daarmee.
Ik heb o.a Set permissions eens aangezet chown User en chown Group ingevuld, met denk ik de goede waardes maar het lukt helaas nog niet..

Kan iemand mij helpen.. ?

Dank alvast bij deze,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-10 21:51
FlorisVN schreef op maandag 12 maart 2018 @ 10:28:
ik loop al enige tijd te klooien, met mijn Sonarr container en NZBget docker container.
Alles gaat goed, behalve dat ik het niet voor elkaar krijg dat Sonnar netjes de series in de juiste mappen doet met seizoens nummering etc.

Het lijkt er op dat de docker container(s) geen goede 'volume' mapping hebben. Bij het opstaren van een docker container moet je vertellen welke mappen op je host systeem (je Synology) naar welke map in de docker container moet mappen. Doe je dat niet, dan bestaan de bestanden alleen binnen de container.

Zie ook: https://docs.docker.com/e...volume-shared-filesystems

Hoe je op de Synology aangeeft hoe deze volume mapping moet weet ik zo niet (ik draai alleen docker op normale Ubuntu machines).

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:29
FlorisVN schreef op maandag 12 maart 2018 @ 10:28:

Heb je voor beide apps exact dezelfde mapping aangemaakt (dat deed ik de eerste keer verkeerd)?
Wat ook handig is om beide apps onder dezelfde uid en gid te laten draaien. Dat kan je in de docker app instellen.

[ Voor 3% gewijzigd door job op 12-03-2018 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
job schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:29:
[...]

Heb je voor beide apps exact dezelfde mapping aangemaakt (dat deed ik de eerste keer verkeerd)?
Wat ook handig is om beide apps onder dezelfde uid en gid te laten draaien. Dat kan je in de docker app instellen.
Thx voor je bericht !
echter hebben beide containers keurig dezelfde UID en GID, dus daar kan het denk ik niet aan liggen..
De mappings heb ik gecontrolleerd, deze komen beiden op dezelfde mappen uit.
Echter de benaming was iets anders, deze heb ik ook meteen rechtgetrokken van beiden containers.

Ter verduidelijking zie onderstaande screenshots van de settings van de gemapte volumes op beiden containers..

Helaas is het probleem nog niet weg :? :?

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/nONaOS/NZBget_Volume_settings.png
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/c8rVq7/Sonarr_Volume_settings.png

[ Voor 21% gewijzigd door FlorisVN op 12-03-2018 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
  • Laatst online: 08-10 14:10
Ik wil mijn Synology voorzien van een Let's Encrypt certificaat.
Echter niet op de standaard manier. Ik wil port 80 niet open hebben staan en gebruik daarbij ook CloudFlare dus de HTTP-01 methode gaat niet werken bij mij.

Ik zou graag de DNS-01 methode gebruiken.
Meerdere guides gevolgd op internet o.a. deze en ook deze.
Echter lukt het me niet om het werkend te krijgen...

Acme is geïnstalleerd. Ik kan een nieuw cert aanvragen (SAN cert) voor meerder (sub) domeinen.
In DSM zie ik het certificaat als default staan maar toch wordt hij niet geladen.
Als ik namelijk de certificaat details bekijk van mijn sites dan zie ik daar nog steeds het oude certificaat terug komen. NGINX reloaden gedaan, Syno helemaal herstart (meerdere malen) maar niks blijkt te helpen.
(Meerdere browsers getest, zowel intern als extern, cache verwijderd etc)

Heeft iemand een idee wat er fout gaat? En beter nog hoe ik het kan oplossen? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Kloppen je mappings wel? /series & /films zijjn overbodig.
Op de docker page van de maker kan je vinden welke mappings je exact aan moet maken.

Ik heb het zo:
bij sonarr /config /downloads & /tv
bij nzbget /config en /downloads

Voor beide containers
puid = 1026 (afhankelijk van de user die je wilt gebruiken)
pgid = 101 (administrator) of 100 (users) als de user geen admin is.
TZ = Europe/Amsterdam

In nzbget heb ik de default paden laten staan. categorie voor series gelijkgesteld aan sonarr (tv).
Mijn series verschijnen dan vanzelf in /downloads/completed/tv, sonarr pakt ze op en verplaatst naar de plek waar mijn series staan.
Wil je dat completed uit het pad dan pas je dat eenvoudig aan in nzbget.

Welke exacte containers gebruik je?
ik gebruik die van linuxserver

[ Voor 70% gewijzigd door job op 12-03-2018 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Laatst online: 15:17

kraats

Ik rol

@Marcel_EA heb je bij Security - Certificate in DSM wel op Configure geklikt om het certificaat toe te wijzen?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
  • Laatst online: 08-10 14:10
@kraats
Nee, was niet nodig aangezien alle services al er onder vielen.

Ik zie wel wat het probleem is. Alle reverse proxy's hebben een eigen map met certificaat.
Deze wordt niet vervangen met de acme.sh tool. Wel als je op de standaard manier een certificaat aanvraagt vanuit DSM maar nu dus niet.

Ik zal een scriptje moeten "bouwen" dat het nieuwe cert naar alle reverse proxy mappen copy/paste zodat zij ook het nieuwe cert hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-10 13:02
Ook hier weer een vraag over een mogelijke upgrade.

Heb nu een DS214 en deze is recent geupgrade van 2x 2GB naar 2x 10GB.
Gebruik hem voornamelijk als NZBGet servertje wat hij prima doet.

Hij staat in de meterlast en daar blijft een mogelijke opvolger ook. (gebruik geen plex, heb een shield die zelf alles via een share benaderd).

Hoewel erg tevreden merk ik dat wanneer een download van 10+ GB gerepareerd (parren) moet worden hij zich er in verslikt en na uren proberen gewoon opgeeft.. Dit terwijl mijn laptop dit zelfs over wifi in een uurtje opknapt.

Ik denk dat het komt door het simpele processortje en kleine werkgeheugen.

Zal een overstap naar een 218+ dit probleem oplossen? Of eventueel een 718+ ?
Ik gebruik geen decoding van media, alleen downloaden + unrarren en parren.

(verder synchroniseerd hij wat met de synology van mijn ouders)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

procyon schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 12:46:
Ook hier weer een vraag over een mogelijke upgrade.

Heb nu een DS214 en deze is recent geupgrade van 2x 2GB naar 2x 10GB.
Gebruik hem voornamelijk als NZBGet servertje wat hij prima doet.

Hij staat in de meterlast en daar blijft een mogelijke opvolger ook. (gebruik geen plex, heb een shield die zelf alles via een share benaderd).

Hoewel erg tevreden merk ik dat wanneer een download van 10+ GB gerepareerd (parren) moet worden hij zich er in verslikt en na uren proberen gewoon opgeeft.. Dit terwijl mijn laptop dit zelfs over wifi in een uurtje opknapt.

Ik denk dat het komt door het simpele processortje en kleine werkgeheugen.

Zal een overstap naar een 218+ dit probleem oplossen? Of eventueel een 718+ ?
Ik gebruik geen decoding van media, alleen downloaden + unrarren en parren.

(verder synchroniseerd hij wat met de synology van mijn ouders)
Heb je nou het werkgeheugen veranderd van 2 x 2Gb naar 2 x 10Gb (en zo ja hoe dan?) of de harde schijven van 2 x 2 Tb naar 2 x 10 Tb?
Ik zou eerst kijken of de NAS tijdens het parren en unrarren veel geheugen of CPU-power gebruikt. Als het vooral geheugen is, zou je dat eerst kunnen upgraden met een (extra) reepje DDR3L als dit mogelijk is. Na een heel kort rondje googlen lijkt dat niet mogelijk te zien, maar misschien dat het via een iets moeilijkere methode wel kan?

Zoals even geleden genoemd ben ik van een DS114 (Armada 370, 512mb) naar een DS218+ gegaan. In de DS214 zit een Armada XP die iets sneller is dan de 370, maar het zal nog steeds geen snelheidswonder zijn. Als hij echt stopt met parren/rarren kan ik me voorstellen dat hij het gewoon echt niet trekt. De DS218(+) is natuurlijk een paar generaties nieuwer. Bij de 218+ is het heel makkelijk om een extra reepje geheugen te plaatsen, en de aanwezige 2Gb kan je redelijk eenvoudig vervangen door de behuizing even los te schroeven. Het lijkt mij wel een mooie upgrade; je schijven kan je zo overzetten, dus dan ben je voor ongeveer € 400 klaar (325 voor de DS218+ en 75 voor 8Gb DDR3L).

Zie ook Synology forum voor dezelfde vraag

[ Voor 3% gewijzigd door gwystyl op 13-03-2018 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
gwystyl schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 13:22:
[...]

Heb je nou het werkgeheugen veranderd van 2 x 2Gb naar 2 x 10Gb (en zo ja hoe dan?) of de harde schijven van 2 x 2 Tb naar 2 x 10 Tb?
Ik zou eerst kijken of de NAS tijdens het parren en unrarren veel geheugen of CPU-power gebruikt. Als het vooral geheugen is, zou je dat eerst kunnen upgraden met een (extra) reepje DDR3L als dit mogelijk is. Na een heel kort rondje googlen lijkt dat niet mogelijk te zien, maar misschien dat het via een iets moeilijkere methode wel kan?

Zoals even geleden genoemd ben ik van een DS114 (Armada 370, 512mb) naar een DS218+ gegaan. In de DS214 zit een Armada XP die iets sneller is dan de 370, maar het zal nog steeds geen snelheidswonder zijn. Als hij echt stopt met parren/rarren kan ik me voorstellen dat hij het gewoon echt niet trekt. De DS218(+) is natuurlijk een paar generaties nieuwer. Bij de 218+ is het heel makkelijk om een extra reepje geheugen te plaatsen, en de aanwezige 2Gb kan je redelijk eenvoudig vervangen door de behuizing even los te schroeven. Het lijkt mij wel een mooie upgrade; je schijven kan je zo overzetten, dus dan ben je voor ongeveer € 400 klaar (325 voor de DS218+ en 75 voor 8Gb DDR3L).
Ja sorry, ik bedoelde de schijven (TB dus).
Helaas is het interne geheugen niet uit te breiden inderdaad.
Ik lees net in een review van de 218+ dat er geen 3thparty paketten zoals NZBGet beschikbaar waren?

pricewatch: Synology DiskStation DS218+

Werkt dat nu inmiddels wel? Anders zijn die celerion versies geen optie helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

procyon schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 13:29:
[...]

Ja sorry, ik bedoelde de schijven (TB dus).
Helaas is het interne geheugen niet uit te breiden inderdaad.
Ik lees net in een review van de 218+ dat er geen 3thparty paketten zoals NZBGet beschikbaar waren?

pricewatch: Synology DiskStation DS218+

Werkt dat nu inmiddels wel? Anders zijn die celerion versies geen optie helaas.
Nee dat klopt, hij is via SynoCommunity (nog) niet beschikbaar voor de 218+. Je kan hem wel via docker draaien zo te zien.
Ik gebruik hem zelf niet, maar draai Sonarr en Autosub als gewone packages. Ik weet dus ook niet hoe je het precies voor docker moet instellen.
Ik heb ook wat problemen met COPS (calibre server voor ebooks), maar ik weet niet of dat aan de DS218+ of DSM 6 ligt. Ik heb het op mijn DS114 al geïnstalleerd onder DSM 5, en het is blijven werken bij de upgrade naar DSM 6

[ Voor 11% gewijzigd door gwystyl op 13-03-2018 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphix
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-10 10:47
Korte vraag waar ik maar geen duidelijk antwoord op weet te vinden:

Is het mogelijk om disks te laten idlen als je docker containers draait (op een DS218+)? 't gaat mij om het verlagen van het energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Morphix schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 14:19:
Is het mogelijk om disks te laten idlen als je docker containers draait (op een DS218+)?
Als je dockers geen IO genereren ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canifchaos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-10 11:47
vandermark schreef op zondag 11 maart 2018 @ 16:54:
Ik denk dat ik het vpn verhaal niet helemaal snap... Het lukt mij om nordvpn op mijn synology in te stellen als openvpn connection. Als die aan staat is mijn synology alleen nog bereikbaar over het lan, niet meer over het internet? Hoe kan ik instellen dat ik met een actieve VPN mijn synology nog wel via internet kan bereiken?

Edit: Enable multiple gateways zorgt ervoor dat de NAS van buiten beschikbaar is. Nu nog checken dat al het 'downloadstation' en 'SABnzbd' verkeer over de NordVPN gaat.

EDit II: en gelukt, via https://ipleak.net/ kunnen checken dat torrents via ander IP dan mijn eigen IP gaat :)
Hoe benader je je nas dan van buitenaf? Via QuickConnect of DDNS? Ik heb hetzelfde probleem en heb enable multiple gateways al aangevinkt maar kan mijn nas nog steeds niet benaderen via ddns met de vpn verbinding aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morphix
DukeBox schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 15:07:
[...]

Als je dockers geen IO genereren ja.
Ah, dus als ik logfiles uit zet of op een USB stick parkeer, dan moet dat werken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:58
Morphix schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 16:08:
[...]
Ah, dus als ik logfiles uit zet of op een USB stick parkeer, dan moet dat werken?
In theorie wel ja, al merk ik in de praktijk dat er toch enige IO is, zelfs met 'kale' containers. Wat wil je precies gaan draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Morphix schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 16:08:
Een docker is niet 'host aware' als in dat deze ook probeert idle te worden. Resultaat is dat je het eigenlijk wel kan vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procyon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Laatst online: 09-10 20:07
Canifchaos schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 15:47:
[...]

Hoe benader je je nas dan van buitenaf? Via QuickConnect of DDNS? Ik heb hetzelfde probleem en heb enable multiple gateways al aangevinkt maar kan mijn nas nog steeds niet benaderen via ddns met de vpn verbinding aan.
Ik heb een domein dat via DNS beheer verwijst naar het IP adres thuis. Alleen poort 443 (https) staat open. Via Letsencrypt certificaat en reverse proxy's op de Synology kan ik alle diensten van buitenaf benaderen via HTTPS:

https://sab.mijnserver.nl
https://sonarr.mijnserver.nl
https://radarr.mijnserver.nl
enzovoort :)

Dit blijft nu goed werken en tegelijk gaat uitgaand verkeer over de VPN :)

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphix
gastje01 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 16:14:
[...]

In theorie wel ja, al merk ik in de praktijk dat er toch enige IO is, zelfs met 'kale' containers. Wat wil je precies gaan draaien?
Hmmja, ergens logisch. Ik denk vanuit de services die gerund worden, maar in de praktijk draait er natuurlijk nog een 'heel' OS onder in de vorm van Alpine, Ubuntu, etc. Daar zal ongetwijfeld eea. aan HDD access plaatsvinden.

Nu ik er wat beter over nadenk, zou dit een oplossing zijn?:
  • "/" volume mappen naar Synology USBvolume
  • docker logging uitzetten (of maakt dit niet uit?)
Wil er home-assistant op draaien en dingen als sonarr enzo. Evt wat hobbydingetjes als het allemaal goed draait. Zit op dit moment alleen te overwegen of docker op een raspberry pi niet een beter alternatief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:58
Morphix schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 17:30:
[...]

Hmmja, ergens logisch. Ik denk vanuit de services die gerund worden, maar in de praktijk draait er natuurlijk nog een 'heel' OS onder in de vorm van Alpine, Ubuntu, etc. Daar zal ongetwijfeld eea. aan HDD access plaatsvinden.

Nu ik er wat beter over nadenk, zou dit een oplossing zijn?:
  • "/" volume mappen naar Synology USBvolume
  • docker logging uitzetten (of maakt dit niet uit?)
Wil er home-assistant op draaien en dingen als sonarr enzo. Evt wat hobbydingetjes als het allemaal goed draait. Zit op dit moment alleen te overwegen of docker op een raspberry pi niet een beter alternatief is.
Ik heb het in ieder geval niet 100% werkend gekregen. Ik ben net van Raspberry af gestapt omdat ik af en toe nog wel eens een corrupt kaartje had en ik gewoon meer power wilde.

Denk bij IO ook aan gebruikt swap geheugen, Sonarr is vrij geheugen-hongerig vind ik zelf, en wanneer je ram vol zit zal er geswapt worden naar je schijven (en die moeten daar uiteraard voor draaien).

Waar je ook over na zou kunnen denken is om de containers (automatisch) te stoppen wanneer je ze niet gebruikt. Sonarr, Radarr NZBget en dat soort pakketten zijn hier alleen in de nacht actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphix
Ik heb het inmiddels grotendeels voor elkaar door een aantal docker volumes op een USB stick te zetten en container logs uit te zetten. Nu heb ik inderdaad nauwelijks nog activiteit op mijn HDD volume.

Vannacht zijn de disks niet idle geweest, maar ik had nog wat andere packages draaien. Die heb ik verwijderd, dus we gaan zien of hibernation wil lukken.

Wel een ander probleem:

Ik gebruik een Aeotec Z-stick S2 voor home-assistant. In DSM 6.1 moest ik USB Serial drivers installeren om deze te herkennen. Helaas ben ik zo slim geweest een update te doen naar DSM 6.2 en nu krijg ik 'm niet meer herkend. Er zijn ook USB serial drivers voor DSM 6.2 (zie hier), maar daarmee lukt het niet.

Iemand ervaring met DSM 6.2 en het herkennen van serial USB devices?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:09

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Gisteren aan het stoeien geweest met HYPERVAULT. De backup naar de NAS die bij schoonpa staat ging perfect. Echter had ik graag dat de files te zien waren wat ook op de NAS van mij stonden. Maar HYPERVAULT schrijft een backupbestand weg. Weet iemand hoe ik simpel gewoon een backup kan maken zodat er ook door de files te browsen is?

Keep it calm...en lek mig de zuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
kromme schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 22:02:
Weet iemand hoe ik simpel gewoon een backup kan maken zodat er ook door de files te browsen is?
Dat kan alleen met single version of remote snap. Maar je kan remote toch middels hyper backup gewoon door de files heen browsen ?

[ Voor 26% gewijzigd door DukeBox op 14-03-2018 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kromme

kromme

DukeBox schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 22:08:
[...]

Dat kan alleen met single version of remote snap. Maar je kan remote toch middels hyper backup gewoon door de files heen browsen ?
ow echt? Dat is wel heel dom dat ik dat niet wist |:(
Ik wilde eigenlijk gewoon dat schoonpa de fotos kon zien, zonder dat hij de orginele kan weggooien

[ Voor 14% gewijzigd door kromme op 14-03-2018 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:10
kromme schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 22:02:
Gisteren aan het stoeien geweest met HYPERVAULT. De backup naar de NAS die bij schoonpa staat ging perfect. Echter had ik graag dat de files te zien waren wat ook op de NAS van mij stonden. Maar HYPERVAULT schrijft een backupbestand weg. Weet iemand hoe ik simpel gewoon een backup kan maken zodat er ook door de files te browsen is?
Dat kan volgens mij niet, maar je kunt wel Hyper Backup Explorer op je PC installeren. Daarmee kun je door hyper backups bladeren en individuele files bekijken en/of terugzetten.
https://www.synology.com/...ith_Hyper_Backup_Explorer

[ Voor 10% gewijzigd door PatrickC op 14-03-2018 22:11 ]

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Laatst online: 09:28

pietje63

RTFM

kromme schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 22:10:
[...]

ow echt? Dat is wel heel dom dat ik dat niet wist |:(
Ik wilde eigenlijk gewoon dat schoonpa de fotos kon zien, zonder dat hij de orginele kan weggooien
Shared folder met read only rechten?
Photo station?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
kromme schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 22:10:
Dan zou je ook nog aan shared folder sync kunnen denken als het om een compleet volume gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Ik heb op Marktplaats een licentie voor Surveillance Station gekocht, echter krijg ik deze melding:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Cx0THbI.jpg

Wat kan ik hieraan doen? :(

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

@SalimRMAF Geen illegale sleutel gebruiken? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Ik heb deze gekocht van een andere gebruiken via Marktplaats, hij zegt ze nieuw te hebben gekocht.

Gulfstream G650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

@SalimRMAF Tja.. blijkbaar niet dus. Misschien kun je nog geld terug krijgen en gewoon bij Synology kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Numiah
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-01 13:00
@SalimRMAF Licenties via Marktplaats (of welk ander handelsplatform) aanschaffen is dangerous shit.
Wellicht is verkoper bereid je het geld terug te storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

DukeBox schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 08:51:
[...]

Dan zou je ook nog aan shared folder sync kunnen denken als het om een compleet volume gaat.
Dan is dat de betere oplossing, want dan heb ik ook meteen mijn backup voor als er iets mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Numiah schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 16:11:
@SalimRMAF Licenties via Marktplaats (of welk ander handelsplatform) aanschaffen is dangerous shit.
Wellicht is verkoper bereid je het geld terug te storten?
Thanks, ja hij heeft het geld inmiddels teruggestort. :) Een van de twee licentiesleutels werkte wel...

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustName
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-10 20:24
Heeft de Synology DiskStation DS218j ook support voor streaming via PLEX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Laatst online: 06:52

Nicap

Tsssk....

Heeft iemand wildcard certificaten al voor elkaar met synology? Of ondersteund synology dat nog niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik heb momenteel een DS216Play waar ik best tevreden mee ben, fijn apparaat en kan vrij aardig aan wat ik ermee wil.

Draai er nu onder andere Radarr, Sonarr, Headphones etc. op, maak daarnaast veel gebruik van o.a. de standaardpakketten Video Station en Photo Station en dat werkt allemaal prima.

Nu ben ik aan het twijfelen om een overstap te maken naar een 4 bay NAS vanwege meer schijfruimte. Heb nu 2x 4TB en zou graag naar 4x 4TB willen gaan. Als ik het goed heb zou je via SHR 12TB effectief over houden, ipv 4TB wat ik nu heb. Ik zat te denken aan zoiets als de 918+. Ik merk dat op het moment het repareren/uitpakken van bestanden nogal traag gaat, dus wat meer cpu kracht en meer geheugen zou hier wel bij baten.

Is de 918+ hiervoor een goede overstap, of is er ook een goedkoper mooi alternatief voor?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Ik ervaar sinds kort problemen met het genereren en downloaden van het logboek via het Ondersteuningscentrum:

De knop 'Logboeken generen' genereerde tot voor kort een logboek op basis van de vinkjes en bood deze ter download aan.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Z7Z9qLJ.png

Nu blijft het voortgangsbalkje een tijdje heen-en-weer gaan maar verdwijnt vervolgens. Geen download. Zowel in Chrome als Firefox geprobeerd.
Herkent iemand dat?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UaSYo9u.png

[ Voor 4% gewijzigd door JBS op 16-03-2018 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bython
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-08 09:01
Heeft hier iemand Azure Active Directory al werkend gekregen via Synology?

Volgens deze tutorial is het mogelijk https://www.synology.com/en-global/knowledgebase/DSM/tutorial/File_Sharing/How_to_join_NAS_to_Azure_AD_Domain

Maar ik krijg het niet aan de praat, in de guide staat dat je bij domein "synology.com" moet invullen, klopt dit, of moet hier het effectieve domein (example.com) ingevuld worden?

IP adres van de DC is juist, verder vragen ze om via een administrator account in te loggen, is dit dan gewoon name@example.com, of eerder example\username?

De IPsec tunnel is gemaakt via WatchGuard naar Azure ADDS, de DC kan gepingt worden en omgekeerd.

Er is hier vrij weinig informatie over te vinden, en ik zou deze functie graag benutten, maar geraak er echter niet uit... Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen, thanks! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlorisVN
Nicap schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 15:56:
Heeft iemand wildcard certificaten al voor elkaar met synology? Of ondersteund synology dat nog niet?
dit ondersteund Synology al jaren, en pas dit zelf ook toe voor o.a al mijn klanten !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
FlorisVN schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 10:41:
[...]

dit ondersteund Synology al jaren, en pas dit zelf ook toe voor o.a al mijn klanten !
Ik denk dat hij bedoeld via LetsEncrypt, die dienst heeft LE pas deze week vrij gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Laatst online: 06:52

Nicap

Tsssk....

FlorisVN schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 10:41:
[...]

Kleine aanvulling. Ik bedoelde uiteraard icm let's encrypt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:00
Sp33dFr34k schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 16:18:
Ik heb momenteel een DS216Play waar ik best tevreden mee ben, fijn apparaat en kan vrij aardig aan wat ik ermee wil.

Draai er nu onder andere Radarr, Sonarr, Headphones etc. op, maak daarnaast veel gebruik van o.a. de standaardpakketten Video Station en Photo Station en dat werkt allemaal prima.

Nu ben ik aan het twijfelen om een overstap te maken naar een 4 bay NAS vanwege meer schijfruimte. Heb nu 2x 4TB en zou graag naar 4x 4TB willen gaan. Als ik het goed heb zou je via SHR 12TB effectief over houden, ipv 4TB wat ik nu heb. Ik zat te denken aan zoiets als de 918+. Ik merk dat op het moment het repareren/uitpakken van bestanden nogal traag gaat, dus wat meer cpu kracht en meer geheugen zou hier wel bij baten.

Is de 918+ hiervoor een goede overstap, of is er ook een goedkoper mooi alternatief voor?
Misschien moet je eerst even bij jezelf nagaan of het zo een probleem is dat uitpakken / repareren nogal traag gaat. Zit je er op te wachten als dit pkaats vind?

Of is het gewoon cool om te weten dat dit snel gaat :9 Indien ja dan is de 918+ een goede keus, indien nee kan je ook naar een non + versie kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:16

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik wil mijn bejaarde DS111 vervangen door een DS918+, maar loop vast bij het verplaatsen van de data. Ik hoef geen migratie van alle apps en instellingen, ik wil gewoon dat mijn data van de 3TB schijf in de DS111 op het SHR-volume (3x 4TB) van de DS918+ terecht komt.

Gisteren de DS918+ uitgepakt en de nieuwe schijven erin. DSM geïnstalleerd. 's Avonds de DS111 de opdracht gegeven om alle directories en files met Hyperbackup naar de DS918+ te sturen. Twaalf uur later is van de 3TB, 160GB gekopieerd.. Niet geheel verwonderlijk, de DS111 is al geruime tijd niet vooruit te branden, zelfs als ik alle extra packages stop. Ook in de DSM-webinterface is het vaak 20 seconden wachten nadat ik ergens op klik.

Omdat ik geen zin en tijd heb om 10 dagen te wachten tot de data overgepompt is, heb ik zojuist de schijf uit de DS111 in de DS918+ geplaatst. Echter, in de filemanager kan ik niet bij de files van de oude 3TB schijf. In de storage manager staat de schijf als healty en 'Not initialised'.

Op deze pagina lees ik:
Single-bay and multiple-bay models: Due to differences in the disk partition system, single-bay models cannot migrate hard drives to multiple-bay models and vice versa. For example, hard drives from a DS114 cannot be migrated to a DS214 or DS414. Likewise, you cannot migrate hard drives from a DS214 or DS414 to a DS114.
Ik had gehoopt dat dit zou gelden voor een echte migratie (waarbij je ook DSM-instellingen, packages etc. meeneemt) en niet voor een eenvoudige kopiëeractie...

Zijn dit mijn enige opties op dit moment?

1: 10 dagen wachten tot hyper backup klaar is (als hij al verder gaat en niet vastloopt)
2: De oude schijf in een externe behuizing zetten en aansluiten via USB (al lijkt me dat je dan tegen dezelfde partition problematiek aanloopt?)

Dit moet toch beter kunnen 8)7

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Heb je geen slot meer vrij in de DS918+ waar je hem tijdelijk in kan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

stormfly schreef op zondag 18 maart 2018 @ 12:24:
Heb je geen slot meer vrij in de DS918+ waar je hem tijdelijk in kan zetten?
Jazeker, die schijf zit er nu in. Maar ik kan er verder niks mee. Ik dacht dat dit te maken had met de melding van Synology dat je een schijf van een 1-disk NAS niet kunt migreren naar een NAS met meerdere disks omdat de partitiestructuur anders is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AMsLHQnmSbVOTAQ31DA3PlxK/full.png
Het gaat uiteraard om disk 4.

Het enige dat ik nu kan doen, voor zover ik het zie, is met disk 4 een nieuw volume maken of disk 4 toevoegen aan mijn huidige SHR volume. In beide gevallen wordt de schijf gewist.

edit: ik volg nu dit stappenplan om de disk te mounten, maar loop vast bij stap 4. Ik krijg de melding dat mountpoint volumeUSB1 niet bestaat.

[ Voor 28% gewijzigd door Gizz op 18-03-2018 12:59 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Ja shared volume sync. Hyper Backup is heel erg inefficiënt voor dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Gizz schreef op zondag 18 maart 2018 @ 12:34:
[...]

Jazeker, die schijf zit er nu in. Maar ik kan er verder niks mee. Ik dacht dat dit te maken had met de melding van Synology dat je een schijf van een 1-disk NAS niet kunt migreren naar een NAS met meerdere disks omdat de partitiestructuur anders is.

[afbeelding]
Het gaat uiteraard om disk 4.

Het enige dat ik nu kan doen, voor zover ik het zie, is met disk 4 een nieuw volume maken of disk 4 toevoegen aan mijn huidige SHR volume. In beide gevallen wordt de schijf gewist.

edit: ik volg nu dit stappenplan om de disk te mounten, maar loop vast bij stap 4. Ik krijg de melding dat mountpoint volumeUSB1 niet bestaat.
je kunt het volume van de Ds111 toch wel mounten in de ds918? Ze staan in hetzelfde netwerk neem ik aan.
Check in de filebrowser van Diskstation ergens op mounten ofzo.

Zo heb ik mijn data naar een nieuwe nas gemigreerd. Vanaf de nieuwe. Gaat een stuk sneller.

[ Voor 4% gewijzigd door Jelte op 18-03-2018 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Inderdaad via smb of nfs de boel overzetten. Desnoods met/via je windows pc.
Hyperbackup is voor een backup, niet voor het overzetten van data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Zoals @DukeBox adviseerde ben ik nu bezig met een sync van het shared volume. Gaat mijns inziens nog steeds erg traag, maar sneller dan Hyperbackup.

De snelheid schommelt heen en weer tussen de 5MB/s en 15MB/s op een bedraad gigabitnetwerk. Terwijl zowel het geheugen, de processor als de schijf nooit voor 100% worden gebruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/k0x6omJGVamKeqt6n3izLQ3E/medium.png

In dit tempo duurt de overdracht geen 10 dagen maar 60 uur. Dat is een verbetering, zeker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
@Gizz Welke instellingen heb je gebruikt ? Gebruik geen compressie (211 is daar wat zwak voor) ook geen block doen. Je kan hem zonder problemen afbreken en weer starten (itt hyper backup) gaat verder waar hij gebleven was.

Bedacht nog een 3e manier, via nfs de oude op de nieuwe mounten en daar een kopie (of move) doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik ben van 1-bay naar 2-bay gegaan, en heb beide devices aan hetzelfde netwerk gehangen, en op de nieuwe bij File Station via Gereedschap - Externe map koppelen de shares van de oude zichtbaar gemaakt op de nieuwe en vervolgens alles via File Station verplaatst. Dit duurde nog steeds lang, maar de methode die Synology aangeeft (via Hyperbackup een backup maken van alle data van de oude naar de nieuwe, en die dan op de nieuwe restoren) duurt volgens mij nog veel langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

DukeBox schreef op zondag 18 maart 2018 @ 16:05:
@Gizz Welke instellingen heb je gebruikt ? Gebruik geen compressie (211 is daar wat zwak voor) ook geen block doen. Je kan hem zonder problemen afbreken en weer starten (itt hyper backup) gaat verder waar hij gebleven was.
Alles standaard. Geen encryptie, compressie, block.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Gizz schreef op zondag 18 maart 2018 @ 17:28:
Alles standaard. Geen encryptie, compressie, block.
Dan moet met rsync echt wel de max van je netwerk verbinding halen tenzij er wat mis is met je HDD of als er een rebuild/raid sync draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

DukeBox schreef op zondag 18 maart 2018 @ 17:38:
[...]

Dan moet met rsync echt wel de max van je netwerk verbinding halen tenzij er wat mis is met je HDD of als er een rebuild/raid sync draait.
Misschien is dit gewoon wat hij maximaal aan kan, al heb ik in het verleden sneller files van mijn DS111 gekopieerd in windows en op mijn macbook. De DS918+ staat uit z'n neus te eten en op de DS111 vraagt vooral rsync resources.

Kwam nog deze benchmark uit 2010 tegen. Daar haalt de DS211 15MB/s bij het kopieëren van een directory. En daar is ook nog eens gemeten met RAID1, terwijl mijn DS111 natuurlijk maar één schijf heeft.

En dan te bedenken dat je ook nog de tragere 111J kon kopen :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Dan zou remote mounten via NFS nog een optie kunnen zijn of een externe usbe/esata naar sata.

Pagina: 1 ... 21 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).