Voor nextcloud zou ik lekker gebruik maken van cloudflare tunnels.
Ik heb een oude NAS, namelijk een DS116, en ik ben aan het testen met het uploaden van grote bestanden maar hij haalt bij lange na niet de snelheid dit mijn internet heeft (max 1/5e)
Specs:
NAS gigabit bekabeld
Internet: Delta 1000/1000 standaard Delta router
Port forwarding ingesteld op poort 5001
Ligt dat aan mijn oude NAS? of mis ik een instelling, uploaden naar een nas bij een andere provider geeft wel de goede snelheden via filestation.
Specs:
NAS gigabit bekabeld
Internet: Delta 1000/1000 standaard Delta router
Port forwarding ingesteld op poort 5001
Ligt dat aan mijn oude NAS? of mis ik een instelling, uploaden naar een nas bij een andere provider geeft wel de goede snelheden via filestation.
[ Voor 13% gewijzigd door Slasher op 15-06-2025 15:42 ]
Elect a clown, expect a circus.
Hoe verstuur je data? En welke snelheden haal je intern?
Wat voor router gebruik je?
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Transfer via wifi geeft zeker 45mb/sec, dus al veel sneller dan de bekabelde uploadQuad schreef op zondag 15 juni 2025 @ 15:40:
Hoe verstuur je data? En welke snelheden haal je intern?
Het gaat om het uploaden naar een externe NAS
[ Voor 7% gewijzigd door Slasher op 15-06-2025 15:49 ]
Doe eerst eens een iperf test om de HDD traagheid uit te sluiten.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Je beantwoordt niet al mijn vragen. Maakt niet uit, maar dan kunnen we je ook niet heel goed ondersteunen in het zoeken naar een antwoord.Slasher schreef op zondag 15 juni 2025 @ 15:44:
[...]
Transfer via wifi geeft zeker 45mb/sec, dus al veel sneller dan de bekabelde upload
Het gaat om het uploaden naar een externe NAS
⏩ PVOutput☀️
Ik heb nog een edit gedaan in mijn originele post.Quad schreef op zondag 15 juni 2025 @ 16:05:
[...]
Je beantwoordt niet al mijn vragen. Maakt niet uit, maar dan kunnen we je ook niet heel goed ondersteunen in het zoeken naar een antwoord.
Het gaat om een standaard Delta router, maar ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld met "hoe verstuur je data"
Akkoord, gebruik je de interface van DSM, door handmatig te uploaden? Of gebruik je SMB?Slasher schreef op zondag 15 juni 2025 @ 16:09:
[...]
Ik heb nog een edit gedaan in mijn originele post.
Het gaat om een standaard Delta router, maar ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld met "hoe verstuur je data"
Ik lees dat je naar een externe NAS wilt sturen, gaat dat dan via een cloudsync app op de Synology?
⏩ PVOutput☀️
daar ben ik even mee aan het stoeien geweest maar dat lukt me helaas niet.DukeBox schreef op zondag 15 juni 2025 @ 15:54:
Gaat allemaal via de web interface van DSM via Filestation.Quad schreef op zondag 15 juni 2025 @ 16:22:
[...]
Akkoord, gebruik je de interface van DSM, door handmatig te uploaden? Of gebruik je SMB?
Ik lees dat je naar een externe NAS wilt sturen, gaat dat dan via een cloudsync app op de Synology?
Dus intern via je Wi-Fi haal je een goede snelheid, via LAN niet, en vanuit een externe locatie naar je NAS toe ook niet?Slasher schreef op zondag 15 juni 2025 @ 16:49:
[...]
Gaat allemaal via de web interface van DSM via Filestation.
⏩ PVOutput☀️
Intern gaat alles goed (WIFI en bekabeld)Quad schreef op zondag 15 juni 2025 @ 17:00:
[...]
Dus intern via je Wi-Fi haal je een goede snelheid, via LAN niet, en vanuit een externe locatie naar je NAS toe ook niet?
Alleen als iemand extern inlogged via de webpagina van de Synology dan gaat het niet goed, als diegene een groot bestand van mijn NAS af wil halen gaat de upload tergend langzaam.
Hoe logt die persoon in?
Soms via Quick Connect?
Soms via Quick Connect?
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Nee dat heb ik al uitgeschakeld dat ging nog trager.
Het enige wat ik kan bedenken is dat er aan een de kanten een firewall/router met SSL inspectie of iets actief is.
⏩ PVOutput☀️
Heb je uitgesloten dat het aan de downloadende kant ligt?Slasher schreef op zondag 15 juni 2025 @ 17:24:
[...]
Alleen als iemand extern inlogged via de webpagina van de Synology dan gaat het niet goed, als diegene een groot bestand van mijn NAS af wil halen gaat de upload tergend langzaam.
En via FTP?Slasher schreef op zondag 15 juni 2025 @ 17:24:
[...]
Intern gaat alles goed (WIFI en bekabeld)
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Tis gelukt met iperf, hieronder de resultatenDukeBox schreef op zondag 15 juni 2025 @ 15:54:
Connecting to host 192.168.1.2, port 5201
[ 4] local 192.168.1.116 port 51893 connected to 192.168.1.2 port 5201
[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[ 4] 0.00-1.00 sec 112 MBytes 939 Mbits/sec
[ 4] 1.00-2.00 sec 112 MBytes 939 Mbits/sec
[ 4] 2.00-3.00 sec 113 MBytes 944 Mbits/sec
[ 4] 3.00-4.00 sec 112 MBytes 937 Mbits/sec
[ 4] 4.00-5.00 sec 113 MBytes 946 Mbits/sec
[ 4] 5.00-6.00 sec 103 MBytes 865 Mbits/sec
[ 4] 6.00-7.00 sec 102 MBytes 855 Mbits/sec
[ 4] 7.00-8.00 sec 111 MBytes 931 Mbits/sec
[ 4] 8.00-9.00 sec 98.8 MBytes 829 Mbits/sec
[ 4] 9.00-10.00 sec 108 MBytes 905 Mbits/sec
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[ 4] 0.00-10.00 sec 1.06 GBytes 909 Mbits/sec sender
[ 4] 0.00-10.00 sec 1.06 GBytes 909 Mbits/sec receiver
Das dan duidelijk, ligt niet aan je netwerk.Slasher schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:08:
Tis gelukt met iperf, hieronder de resultaten
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Dan ligt mijn provider (Delta) dwars op de een of andere manier.
Hoeft niet, kan namelijk zijn dat je router enkele firewall functies ingeschakeld heeft. Het kan ook zijn dat de externe partij zo z'n limieten heeft.
⏩ PVOutput☀️
Je hebt mijn vraag nog niet beantwoord:Slasher schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:14:
[...]
Dan ligt mijn provider (Delta) dwars op de een of andere manier.
gerritjan in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"
Heb je uitgesloten dat het aan de downloadende kant ligt?
Dat zijn we verder aan het onderzoeken, ben bezig met een andere externe partij kijken of dat beter gaat.gerritjan schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:07:
[...]
Je hebt mijn vraag nog niet beantwoord:
gerritjan in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"
Heb je uitgesloten dat het aan de downloadende kant ligt?
Edit: andere partij haalt 34MB/s
[ Voor 4% gewijzigd door Slasher op 16-06-2025 17:42 ]
Kijk daarvoor naar de resources tijdens een transfer.Slasher schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:51:
Kan het aan mijn NAS liggen die is bijna 10 jaar oud met 10 jaar oude hardware.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Waarom maakt Synology het zo ingewikkeld?
Ik heb momenteel een 916+, die best goed bevalt, maar ik zou willen opschalen naar een nieuwere versie en nvm ssd gebruiken om het gebruik te verfijnen.
Ook zou ik graag een verbeterslag maken, wat betreft transcoding, maar..
425+ - simpel gezegd schijnt de 423+ beter te zijn, omdat die door synology ondersteunt wordt mbt quick sync en de 425+ dat ook zou kunnen (zelfde cpu), maar Synology ondersteunt het voor dat model niet?! En de 423+ schijnt memory volledig vervangbaar te zijn (2 slots) en bij de 425+ (1 slot vervangbaar)
De 925+ heeft geen GPU, maar wel een snellere CPU en in de toekomst (DSM 7.3) de mogelijkheid om nvm ssd ook als een storage pool(tje) te gebruiken.
Zeg het maar wat is wijsheid? Ik gebruik de synology voor backups en veel media (via plex) en ben in principe blij met Synology, maar deze verschillen maken het complex en met oudere onderdelen, moet ik misschien toch eens kijken naar een andere NAS (ugreen / unifi?)
Ik heb momenteel een 916+, die best goed bevalt, maar ik zou willen opschalen naar een nieuwere versie en nvm ssd gebruiken om het gebruik te verfijnen.
425+ - simpel gezegd schijnt de 423+ beter te zijn, omdat die door synology ondersteunt wordt mbt quick sync en de 425+ dat ook zou kunnen (zelfde cpu), maar Synology ondersteunt het voor dat model niet?! En de 423+ schijnt memory volledig vervangbaar te zijn (2 slots) en bij de 425+ (1 slot vervangbaar)
De 925+ heeft geen GPU, maar wel een snellere CPU en in de toekomst (DSM 7.3) de mogelijkheid om nvm ssd ook als een storage pool(tje) te gebruiken.
Zeg het maar wat is wijsheid? Ik gebruik de synology voor backups en veel media (via plex) en ben in principe blij met Synology, maar deze verschillen maken het complex en met oudere onderdelen, moet ik misschien toch eens kijken naar een andere NAS (ugreen / unifi?)
Ik zou niet zonder meer voor de X25 serie gaan. Deze heeft geen ondersteuning meer voor 3rd party disks zonder certificering. Er zijn al wel gecertificeerde drives van 3rd parties, meen ik, maar met een premium prijs. De X23 serie is de laatste die je nog vrij laat in disk keuze. Daarvan dan de NAS kiezen met een GPU, denk ik dan?DennisZ88 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:35:
Waarom maakt Synology het zo ingewikkeld?
Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)
Ah dat ook nog.. Bedankt voor de toevoeging. Ik hoop nog lange tijd van mijn wd reds te mogen genieten, dus dan wordt dat de optie m.b.t Synology iddElCondor schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:11:
[...]
Ik zou niet zonder meer voor de X25 serie gaan. Deze heeft geen ondersteuning meer voor 3rd party disks zonder certificering. Er zijn al wel gecertificeerde drives van 3rd parties, meen ik, maar met een premium prijs. De X23 serie is de laatste die je nog vrij laat in disk keuze. Daarvan dan de NAS kiezen met een GPU, denk ik dan?
Op de website van Synology zie ik dit niet terug. Zou je kunnen delen waar je gecertificeerde schijven van 3rd parties terugziet?ElCondor schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:11:
Er zijn al wel gecertificeerde drives van 3rd parties, meen ik, maar met een premium prijs.
Als je upgrade (lees je HDD's meeneemt uit oude Plus) dan heb je hier geen last van.ElCondor schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:11:
[...]
Ik zou niet zonder meer voor de X25 serie gaan. Deze heeft geen ondersteuning meer voor 3rd party disks zonder certificering. Er zijn al wel gecertificeerde drives van 3rd parties, meen ik, maar met een premium prijs. De X23 serie is de laatste die je nog vrij laat in disk keuze. Daarvan dan de NAS kiezen met een GPU, denk ik dan?
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Geldt dat in zijn algemeenheid voor alle recente en nieuwe Synology NAS’en? Dan stof ik een oude NAS af en plaats daar eerst de HDD(‘s) in voordat ze in een nieuwe NAS gaan. Geeft dan wat meer vrijheid en gedoe met scripts om HDD’s geaccepteerd te krijgen.MeNTaL_TO schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:40:
[...]
Als je upgrade (lees je HDD's meeneemt uit oude Plus) dan heb je hier geen last van.
Ik lees echter dat dit ook niet meer werkt.GEi schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 05:56:
[...]
Geldt dat in zijn algemeenheid voor alle recente en nieuwe Synology NAS’en? Dan stof ik een oude NAS af en plaats daar eerst de HDD(‘s) in voordat ze in een nieuwe NAS gaan. Geeft dan wat meer vrijheid en gedoe met scripts om HDD’s geaccepteerd te krijgen.
Synology maakt het er niet logischer op.
Zie eerste (pinned) post op YouTube: Synology HDD Restrictions UPDATE - DS925+ Compatibility List, Initia...
(TLDR - Now you cannot use unverified HDDs on a storage pool that you have migrated over from an old system for RAID Recovery, RAID Expansion or Hot Spares)
[ Voor 17% gewijzigd door MeNTaL_TO op 18-06-2025 07:22 ]
Ik heb dat niet van de Synology website, maar ik meen dat SpaceRex er in een van zijn Synology video's over spreekt. Deze moet je goed op YT kunnen vinden. SorryOpi schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:22:
[...]
Op de website van Synology zie ik dit niet terug. Zou je kunnen delen waar je gecertificeerde schijven van 3rd parties terugziet?

https://kb.synology.com/e...ve_compatibility_policies
Alle info.
Hier benoemt Synology expliciet dat het ook goedgekeurde 3rd party HDD's ondersteund: https://www.synology.com/...20eigene%20%C3%96kosystem
Alle info.
Hier benoemt Synology expliciet dat het ook goedgekeurde 3rd party HDD's ondersteund: https://www.synology.com/...20eigene%20%C3%96kosystem
⏩ PVOutput☀️
En terecht, want dat is nog altijd het enige waar Synology voor open staat. Doordat ze wel 3rd party benoemen hoop ik dat het tzt nog uitgebreid wordt, maar voorlopig is dit wel wat het is.Opi schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:21:
@Quad, mijn zorg is primair dat op deze lijst geen schijven van derden worden vermeld.
⏩ PVOutput☀️
Dan was ik abuis met de bewering dat er al 3rd party disks waren. My badOpi schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:21:
@Quad, mijn zorg is primair dat op deze lijst geen schijven van derden worden vermeld.
Ik zat even te kijken naar welke schijven er ook al weer ondersteund worden op mijn nas: https://www.synology.com/...category=hdds_no_ssd_trimGEi schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 05:56:
[...]
Geldt dat in zijn algemeenheid voor alle recente en nieuwe Synology NAS’en? Dan stof ik een oude NAS af en plaats daar eerst de HDD(‘s) in voordat ze in een nieuwe NAS gaan. Geeft dan wat meer vrijheid en gedoe met scripts om HDD’s geaccepteerd te krijgen.
Maar hier staan geen 3rd party disks meer tussen, terwijl ik zeker weet dat ik toe der tijd de schijven heb gekocht die supported waren.
https://f1nerd.nl
@ymoona linksboven staat een dropdown, daarin kun je Synology aanpassen naar derde partij.
Wat is quick sync?DennisZ88 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:35:
omdat die door synology ondersteunt wordt mbt quick sync ...
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ook hier maar meteen een update van geven. Alles zo ingesteld dat de helpdesk van Synology kan inloggen. Voelt heel raar om poort 22 te forwarden naar de nas en het logboek binnen DSM stroomt vol met (mislukte) inlogpogingen van derden, maar het moet maar evenGizz schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 10:14:
Synology gaat er op afstand nog voor me naar kijken, maar daar moet ik het een en ander voor instellen als ik terug ben van vakantie. Om te voorkomen dat er ondertussen nog meer sneuvelt staat de nas nu uit.
Maandag heeft een medewerker ingelogged om mijn array te repareren. Hij heeft toen de nas gerestart en mij vervolgens gemaild dat hij niet meer in kan loggen om verder te gaan met de reparatie. Dat is vreemd, want de portforwarding werkt nog steeds (mijn log loopt nog steeds vol met inlogpogingen..) en de remote technical support login is geactiveerd.
Dat alles nog open staat en zou moeten werken heb ik aangegeven bij de helpdesk. Ook gevraagd wat ik nog kan doen om te helpen. Maar tot nu toe blijft het stil.
Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
- ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
- ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
- ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).