[DS218+] primaire BTRFS schijf vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 22:16

BeyondThunder

Lost Lightning

Topicstarter
Ik ben bezig met het upgraden van de schijven in mijn Synology DS218+ en zit even met een dilemma.

Huidige situatie:

Storage Pool 1 → Volume 1 → Btrfs
Storage Pool 2 → Volume 2 → Btrfs

Volume 2 heb ik inmiddels succesvol vervangen. Nu moet Volume 1 nog, maar dat is mijn hebben en houden , daar draaien al mijn Docker-containers, automatiseringen, apps, enzovoort.

De huidige schijf (WD Red 4 TB, model WDC WD40EFRX-68N32N0) is inmiddels zo’n 7 jaar oud. Hij werkt nog prima, maar ik wil hem graag preventief vervangen door een WD Red Plus 8 TB.

Mijn voorlopige plan:
  • DHCP tijdelijk terugzetten van DHCP (AdGuard Home container) naar de router van Delta.
  • NAS netjes uitschakelen.
  • De bestaande schijf klonen via CloneZilla op een pc met SATA-aansluitingen.
  • De gekloonde schijf (de nieuwe WD Red Plus) terugplaatsen.
  • Controleren of alles goed werkt.
  • Volume uitbreiden (want de schijf is groter)
Mijn vraag:
Is dit de veiligste en meest effectieve aanpak?
Of zijn er betere methodes om een single-disk Btrfs storage pool te vervangen, zonder het risico dat DSM de schijf niet meer accepteert en formatteren eist?

Ik heb eerder gemerkt dat wanneer je een volume op een single-disk Btrfs pool probeert te verplaatsen of als de disk corrupt raakt, DSM de schijf vaak niet meer accepteert zonder deze te wissen. Dat wil ik natuurlijk voorkomen.

Een andere optie is om de schijf te vervangen, en een (Hyper)backup terug plaatsen. Maar dat is veel meer werkt en ik twijfel of alle containers dan nog werken.

Mijn A.I. vrienden zeggen dat Hyperbackup de veiligere methode is, ik twijfel hieraan,

Alle tips of ervaringen zijn welkom!

Beste antwoord (via BeyondThunder op 24-06-2025 20:31)

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Begrijp ik goed dat je twee schijven hebt en geen gebruik maakt van raid, en 1 van de twee nu wilt vervangen.

Ik heb dat laatst gedaan door alle shared folders te verplaatsen naar de andere schijf. Maar dan moet je daar wel voldoende ruimte hebben.
Proces:
  1. Check op welke schijf je de applicaties hebt geïnstalleerd
  2. Maak een back-up met hyper back-up inclusief applicatie gegevens
  3. Verplaats folders naar de schijf die in je synology blijft
  4. Verwijder de schijf die je wilt verwijderen
  5. Plaats een nieuwe
  6. Maak een volume enzo aan
  7. Verplaats de folders terug
  8. Check de applicaties, als er iets niet goed staat, zet het handmatig goed, of restore de back-up voor dat gedeelte

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:57

Jrz

––––––––––––

Ik zou volume 2 op pool 1 zetten, en er dan een mirror van maken

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Topicstarter
Jrz schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 17:41:
Ik zou volume 2 op pool 1 zetten, en er dan een mirror van maken
Hier heb ik nog niet aan gedacht. Kan dat zomaar met een single btrfs volume?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:27
Hyperbackup is uiteraard de beste optie, maar dan heb je een andere synology nas nodig voor block level backup, anders gaat er hoop van je config niet mee. (en vergeet de 3e disk niet)

Extern clonen zou in theorie kunnen, maar vergeet niet dat synology ook zelf het OS erop heeft staan, en er software raid in het spel is.

De veiligere methode is om tijdelijk even naar een raid 1 volume te gaan.
Alleen weet ik niet of het mogelijk is om bij een een degraded pool terug te zetten naar 1 disk.

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 24-06-2025 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:57

Jrz

––––––––––––

BeyondThunder schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 17:43:
[...]

Hier heb ik nog niet aan gedacht. Kan dat zomaar met een single btrfs volume?
Ik weet ff niet wat wel en niet kan in de UI. Maar als je 2x4 had, en nu 2x8, zou ik het volume om de nieuwe resizen, nieuw volume maken voor je docker dingen. En dan zorgen dat je rais op orde hebt.

Andere mogelijkheid is natuurlijk de docker disk backups. Naar disk 1.

Ligt een beetje aan wat voor configuratie je wilt. Enkele disks kan ook, maar ik zou het risico niet willen. 1 keer data weg of ook maar een beetje weg, en je kan uren spenderen voor recovery, als dat al lukt

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
Begrijp ik goed dat je twee schijven hebt en geen gebruik maakt van raid, en 1 van de twee nu wilt vervangen.

Ik heb dat laatst gedaan door alle shared folders te verplaatsen naar de andere schijf. Maar dan moet je daar wel voldoende ruimte hebben.
Proces:
  5. Plaats een nieuwe
  8. Check de applicaties, als er iets niet goed staat, zet het handmatig goed, of restore de back-up voor dat gedeelte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Topicstarter
NIMIC schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:24:

Proces:
  5. Plaats een nieuwe
Ja, ik gebruik geen RAID, maar 2 losse btrfs volumes inderdaad.
En zoals jij beschrijft ga ik het ook aanpakken.

Backups worden al gemaakt op een externe locatie, met Hyperbackup.
En ik heb ook nog lokaal een ds220j draaien met 2 X 8 TB (hele oude schijven).
Ruimte genoeg dus.

De backups zijn mega, met name door de Photo app van Synology, deze neemt automatisch de home folders mee waar alle foto's staan. En met een gezin en 25+ jaar aan digitale foto's schiet dat lekker op ;-)

Ik ben enorm blij met jullie goede advies.
En ook blij dat Clonezilla niet de opossing is in dit geval,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Topicstarter
@NIMIC
Heb je toevallig ook een gekeken naar
https://github.com/007revad/Synology_app_mover

Ik dat het geen onverstandig idee is om (een aantal) apps over te zetten naar Volume 2.
En het is natuurlijk leuk om dit eens te testen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
Nee, dat heb ik niet gedaan.
Volgens mij had ik ook DSM 6 toen, die is zo te zien niet getest.

Ik heb de apps handmatig gedeinstalleerd en opnieuw geïnstalleerd op de andere schijf. Dat gaf eigenlijk maar minimaal problemen. Ik weet helaas niet mee precies wat, volgens mij moest ik Drive opnieuw instellen.

Photo app backup is bij mij idd ook een dingetje, met iets van 1TB aan foto's.
Gelukkig is DS video niet meer van toepassing, want dat was nog erger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
De app mover heb ik probreerd. Dat werkt wel, maar sommige apps zijn daarna alsnog stuk omdat er absolute referenties in bleven naar staan naar oude volume. Dat heb ik toen met de hand (via ssh) nog moeten fixen.
o.a. surveillance station en containers.
Ik zou dit niet nog een keer doen.

De eerder genoemde methode van @NIMIC betekent dat je wel je databases van photo station en drive etc verliest (dus ook oude versies) die zal hij opnieuw moeten opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Topicstarter
jeroen3 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:33:
De app mover heb ik probreerd. Dat werkt wel, maar sommige apps zijn daarna alsnog stuk omdat er absolute referenties in bleven naar staan naar oude volume. Dat heb ik toen met de hand (via ssh) nog moeten fixen.
o.a. surveillance station en containers.
Ik zou dit niet nog een keer doen.

De eerder genoemde methode van @NIMIC betekent dat je wel je databases van photo station en drive etc verliest (dus ook oude versies) die zal hij opnieuw moeten opbouwen.
Ook de facial recognition? Daar zit namelijk veel, heel veel handmatig werk in. Mijn tweede schijf is een nieuwe WD Red Plus, 8 TB. Ruimte zat op die schijf
Photos is dus echt wel een aandachtspunt,, samen met de docker containers. Bedankt voor je antwoord!!

Waarom heeft Synology niet een goede oplossing hiervoor. Gewoon een 1:1 diskdupe is toch geen rocket science?
HyperBackup zet dus kennelijk niet de Photo database terug (wel de fotos) vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Topicstarter
Het grote probleem is dat als ik de schijf vervang en de huidige storage pool kapot maak. Ik nooit meer de originele schijf kan terugzetten zonder format.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Dat de 1-op-1 disk clone zal werken twijfel ik niet aan. Het is de vraag of je daarna het volume kan vergroten.

Mijn suggestie zou zijn om via pool recovery te werken, zodat het volume nooit wijzigt en je applicaties blijven zoals ze zijn. Ik weet niet hoe de splitsing van volumes eruit ziet, maar misschien is daar nog wat mogelijk?

[ Voor 50% gewijzigd door jeroen3 op 25-06-2025 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:04

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Topicstarter
Pagina: 1