[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 180 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09:50
JimmyNL schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:26:
[...]

Nee, van wat ik begrijp is dat er geen SMART controle meer in DSM 7 zit. Er is ook nergens meer iets in de zin van SMART in te stellen.
Bij de update hebben ze het presenteren van de SMART resultaten verwijderd, je krijgt alleen nog wat te zien als iets niet in orde is.
Via een script van 007Revad op GITHUB kun je de resultaten wel gewoon weer zichtbaar krijgen in een txt bestand.
Maar eerlijk gezegd kijk ik bijna nooit naar de resultaten van dat script.

DS1817+& DS923+ DX513 & DX517

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:27

4POX

Everybody is wired

CasterTroy schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:38:
Jawel hoor, ga naar opslagbeheer en kies voor HDD/SSD. Via de knop "Instellingen" kan je SMART controles instellen en via de knop Integriteitsinfo de resultaten bekijken van de historie van SMART tests.
Maar het is niet meer zo mooi van:

Hee. Die schijf begint sectoren te markeren als slecht, maar blijft doorwerken. Maar ik zie wel de aantal oplopen achter die smart ID.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:10
Ik had 8 disks in een DS2413+ met een SHR-2 pool.
Ik heb er 2 hdds groter gelijk aan grootste disk bijgeplaatst en volume1 laten groeien.

Dit duurt lang, zeer lang. geen probleem, maar.................
Tot mijn schrik is mijn data niet meer beschikbaar, tijdens dit expansion proces.
Je ziet wel de folder structuur, maar er is geen inhoud meer. Wel geeft het volume nog aan dat het 99% vol zit met 250gb vrij, maar ik kan de files niet zien.

Gek genoeg zie ik alleen in wat meer algemenere termen "Services en packages zijn begeschikbaar tijdens expansion". Maar niets expliciets, dat het lijkt alsof je al je data kwijt bent;

Als ik via ssh ga zoeken kwam ik /volume1/@deleted_subvol/zUHGDy/ tegen ?!

Iemand ervaringen met deze hele vage impressie via SSH & GUI gedurende toevoegen van disks op een SHR-2 tijdens stap 1 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_Rabbit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 20:36
gertraaf schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:03:
Hallo,

Momenteel gebruik ik een synology DS218Play. Deze draait nog steeds en gebruiken we voornamelijk voor opslag van fotos en video's.
Grootste irritatie punt is momenteel eigenlijk de snelheid met het openen van de foto folder om bijv. foto's te zoeken.

Mijn vraag is eigenlijk of ik met een upgrade van een nieuwe synology heel veel verschil in ga zien. Snap dat eventueel een snellere HDD ook kan helpen, maar vervang eigenlijk het liefst gelijk alles,

(netwerk is gewoon goed, bedraad CAT6)
In mijn Synology NAS heb ik 2 m2 SSD's geplaatst, die gebruik ik om te cachen. Gaat echt razendsnel.
Bekabeld aangesloten met Cat 6a

Asus Z170 Deluxe - Intel Core i7 6700k @4 Ghz - Noctua NH-C12P SE14 - Kingston HyperX Fury 32 GB - Asus RTX 2070 Super 8GB - Samsung 950 Pro M2 240 GB - Corsair AX 850 watt - Sound Blaster X-Fi Titanium - WD Black 1TB & Green 3TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
menn0 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 22:40:
Ik had 8 disks in een DS2413+ met een SHR-2 pool.
Ik heb er 2 hdds groter gelijk aan grootste disk bijgeplaatst en volume1 laten groeien.

Dit duurt lang, zeer lang. geen probleem, maar.................
Tot mijn schrik is mijn data niet meer beschikbaar, tijdens dit expansion proces.
Je ziet wel de folder structuur, maar er is geen inhoud meer. Wel geeft het volume nog aan dat het 99% vol zit met 250gb vrij, maar ik kan de files niet zien.

Gek genoeg zie ik alleen in wat meer algemenere termen "Services en packages zijn begeschikbaar tijdens expansion". Maar niets expliciets, dat het lijkt alsof je al je data kwijt bent;

Als ik via ssh ga zoeken kwam ik /volume1/@deleted_subvol/zUHGDy/ tegen ?!

Iemand ervaringen met deze hele vage impressie via SSH & GUI gedurende toevoegen van disks op een SHR-2 tijdens stap 1 ?
Normaal gesproken blijft alle data beschikbaar tijdens het rebuilden.
Uiteraard duurt uitbreiden van een SHR-2 set vele malen langer dan een SHR want er moeten twee sets parity berekend en weggeschreven worden naar de juiste disken.

Ik weet het niet zeker maar ik dacht dat je bij uitbreiden altijd maar met 1 disk gelijktijdig kunt uitbreiden en als je met twee disken wilt uitbreiden je dat dus twee keer moet doen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menn0
Ben(V) schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:28:
[...]

Normaal gesproken blijft alle data beschikbaar tijdens het rebuilden.
Uiteraard duurt uitbreiden van een SHR-2 set vele malen langer dan een SHR want er moeten twee sets parity berekend en weggeschreven worden naar de juiste disken.

Ik weet het niet zeker maar ik dacht dat je bij uitbreiden altijd maar met 1 disk gelijktijdig kunt uitbreiden en als je met twee disken wilt uitbreiden je dat dus twee keer moet doen.
Volgens mij is de 1 schijf idd een aanbeveling, die ik niet heb opgevogld. Maar ik heb dus echt een bizar raar effect.
Mijn 2413+ draait met 8 schijven in SHR-2, op dit LIVE draaiende systeem, plug ik 2 schijven bij, add die naar de pool. Toen ik wat data terug wilde zetten uit deze machine naar de main NAS, kom ik er tot mijn schrik achter dat vele mappen leeg zijn, en 1 er zelfs helemaal niet meer bestaat.
Nou zijn die terugtevinden in die rare map, maar goed, heel vreemd.
De pool geeft nog steeds aan dat ie bijna vol is, en dus zoals ik via een cli kan zien, is de data er nog wel maar niet meer te zien via de GUI.

Er kan nog iets heel raars zijn gebeurd, de schijven die ik heb bijgevoegd komen uit de main NAS en heb ik niet gewiped, het partitie-tje van Synology met daarop wat systeem en volume gegevens stonden er dus nog op, wellicht hebben die de 2413 geheel van zijn stuk gebracht. Geen idee. Ik houd nog de mogelijkheid dat zoals door jou ook genoemd het rebuilden een paar dagen duurt, en dat alles als een miracle weer goed zijn als ze ook software-matig geheel goed geintergreed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 13:34
menn0 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:11:
[...]

Er kan nog iets heel raars zijn gebeurd, de schijven die ik heb bijgevoegd komen uit de main NAS en heb ik niet gewiped, het partitie-tje van Synology met daarop wat systeem en volume gegevens stonden er dus nog op, wellicht hebben die de 2413 geheel van zijn stuk gebracht. Geen idee. Ik houd nog de mogelijkheid dat zoals door jou ook genoemd het rebuilden een paar dagen duurt, en dat alles als een miracle weer goed zijn als ze ook software-matig geheel goed geintergreed zijn.
Normaliter kan je gewoon meerdere disken toevoegen aan een bestaande pool.
Data zou gewoon beschikbaar moeten zijn, alleen is je performance een stukje lager.

Als je disken uit een andere Syno gebruikt, dan heb je 2 kansen;
1. bij het toevoegen geeft DSM aan dat je disken gewiped worden (=OK)
2. de 2 disken waren zelf een set van 2, en dan vraagt ie of je wil assembelen (of zoiets). Dan zal je straks een extra volume hebben met je oude data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menn0
reinier68 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:45:
[...]

Normaliter kan je gewoon meerdere disken toevoegen aan een bestaande pool.
Data zou gewoon beschikbaar moeten zijn, alleen is je performance een stukje lager.

Als je disken uit een andere Syno gebruikt, dan heb je 2 kansen;
1. bij het toevoegen geeft DSM aan dat je disken gewiped worden (=OK)
2. de 2 disken waren zelf een set van 2, en dan vraagt ie of je wil assembelen (of zoiets). Dan zal je straks een extra volume hebben met je oude data.
Ja ik heb gewiped en idd is ok, maar echt, ik heb zo'n freak accident met het volume wat zo goed als in zijn geheel in 1x onder /volume1/@deleted_subvol/zUHGDy terecht is gekomen.

Zo far so good lijkt het ik ben het ook maar alvast (tijdens expension) aan het terug kopieren via ftp naar de main NAS.

Gekke is dat ik via FTP transfers via MC allemaal crc32c errors had op .txt en .sfv bestanden maar niet op bijvoorbeeld .mp3. Ik had ook niets via Ethernet hoeven doen was ik niet in het Seagate verhaal terecht gekomen. Ik zie dat toch was ASCII UTF-8 of whatever probelemen ontstaan met FTP. Rsync etc allemaal leuk maar dat is echt nog een factor 3 langzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan_solar
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 18:16

johan_solar

kitesurfing and coding

Na een hele lange tijd vind ik het tijd om mijn Synology NAS DS212j + 2x WD30EFRX uit dec 2012 te vervangen. Ik vind Synology goed omdat ze zo lang een product ondersteunen, en omdat het gewoon werkt.

Ik wil iets dat veel sneller is, meer ruimte heeft, docker containers kan draaien, maar niet te veel stroom verbruikt. Ik heb veel foto's waar ik 'snappy' door heen zou willen kunnen bladeren, via photo station of een andere applicatie. Ik heb ruime ervaring met docker en k8s. De huidige nas is vol. De prijs is minder belangrijk. Hiervoor heb ik de volgende configuratie samengesteld:

itemprijs per stukverbruik (W)link
1x DS723+4858-21uitvoering: Synology DiskStation DS723+, zonder harde schijven
2x Geheugen KSM26SED8/16HD, 16GB65-uitvoering: Kingston KSM26SED8/16HD
2x M.2 SSD, 2GB1393-10uitvoering: Kingston KC3000 2TB
2x WD Red Plus, 10TB2644-8uitvoering: WD Red Plus, 10TB

Het maximale stroomverbruik is 57W, dat is 135 euro / jaar
Het normale verbruik schat ik op 20W, dat is 47 euro / jaar ('s nachts kan hij uit)
Ik reken met 27 cent voor een kWh.

Verder heb ik een eenvoudig ethernet, alles via een 1 Gbit switch.

Ik verwacht dat ik de data van de oude (DSM 6.2) naar de nieuwe (DSM 7.x) kan kopieeren.
Daarna kan ik echt belangrijke data backuppen op de oude Nas.

Mijn vraag is, is dit een redelijke configuratie voor de komende 10 jaar?

pvoutput 6300Wp ZW en NO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
@johan_solar
Voor de komende 10 jaar zou ik een 4 bay NAS nemen, dus een 923+. Dan zou je zelfs kunnen overwegen om 4x4TB SSD's als opslag te nemen.
Ik heb al onze foto's op een grote SSD pool staan en ik wil niet meer terug naar conventionele schijven om foto's op te slaan.
De mediatheek daarentegen heb ik wel op HDD staan.

Met een 7/923+ kun je ook overwegen om de NvMe als opslag te gebruiken. Dat hebben nu al een aantal tweakers gedaan en daar heb ik ook goede ervaringen mee. NVME als cache gaat je weinig opleveren.

• EJanus
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 10:44
zeeg schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:41:
Ik krijg een melding dat CloudSync niet meer werkt (met OneDrive):

[Afbeelding]

Na opnieuw verfiëren en inloggen met mijn OneDrive-account krijg ik de volgende melding:
[Afbeelding]

Ik druk op Agree, maar helaas:

[Afbeelding]

Wat doe ik fout? Dank!
Heb je dit nog kunnen oplossen? Ik loop tegen hetzelfde probleem aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Laatst online: 12-09 15:17
Gisteren viel het me op in de logs dat vanuit allerlei ip adressen geprobeerd wordt om de op admin account in te loggen. Vrij nutteloos, gezien de default admin account disabled is. Sinds dien de firewall wat strakker ingesteld dat enkel verkeer uit Nederland toegang heeft tot de NAS en de rest default geblokkeerd worden voor de poorten die daadwerkelijk open staan naar het internet.

Nu zijn de inlog pogingen met 99% afgenomen, maar het viel me op dat er ook vanuit Nederlandse IP adressen (in dit geval een Ziggo adres) pogingen worden ondernomen. Heeft het nog zin om die bij Ziggo te rapporteren?

Ik merk overigens dat de autoblock functie nagenoeg geen zin meer heeft, gezien het altijd maar 1 inlog poging is vanaf 1 adres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mk23
EJanus schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:29:
[...]

Bij mij gaat het ook mis, dacht eerst dat het aan mijn geknutsel lag maar cloudsync ligt er uit. En ik zag ook dat de App store problemen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

Ik zag het gisteren ook. Er werd bij mij veel 'aan de deur geklopt' vanuit TR, Turkije. Maar dat deden ze niet heel slim, door heel vaak heel snel achter elkaar een poging te doen gooide DSM de deur gelijk dicht en informeerde mij. Daarop heb ik, na nog een paar pogingen, heel Turkije tot verboden gebied verklaard in de router, vanuit waar mag worden ingelogd in mijn LAN. Toen bleef het stil ;) .
FunFair schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:36:
Gisteren viel het me op in de logs dat vanuit allerlei ip adressen geprobeerd wordt om de op admin account in te loggen. Vrij nutteloos, gezien de default admin account disabled is. Sinds dien de firewall wat strakker ingesteld dat enkel verkeer uit Nederland toegang heeft tot de NAS en de rest default geblokkeerd worden voor de poorten die daadwerkelijk open staan naar het internet.

Nu zijn de inlog pogingen met 99% afgenomen, maar het viel me op dat er ook vanuit Nederlandse IP adressen (in dit geval een Ziggo adres) pogingen worden ondernomen. Heeft het nog zin om die bij Ziggo te rapporteren?

Ik merk overigens dat de autoblock functie nagenoeg geen zin meer heeft, gezien het altijd maar 1 inlog poging is vanaf 1 adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FunFair schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:36:

Voor pogingen vanuit Nederland heeft het zeker zin om dat te melden bij abuse@ziggo.nl

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:20
Het aankloppen door malafide systemen is aan de orde van de dag...
Zodra je een 'vers' systeem aan het internet knoopt is het een kwestie van tijd voordat de ellende begint.

Maar dat betekent dat jullie remote access geregeld hebben via een port-forward?
Tenzij je services draait waarbij dat écht nodig is kan het niet anders, maar als je dat niet nodig hebt is het gebruik maken van de QuickConnect service -> https://kb.synology.com/n...on_quickconnect?version=7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
EJanus schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:29:
[...]

@zeeg @EJanus
Bij mij opgelost door me af te vragen waarom bij het opnieuw poort configureren van de modem ik een waarschuwing kreeg en waarom hier LAN3 stond en niet LAN2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E75cYNT6ZO0Jl6uBRvmBz9JK_Tw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kzUWvKfzdk4Zxit3amjrVcrM.jpg?f=user_large

Dus in het netwerkadapter menu weer LAN 2 een hogere prioriteit gegeven en toen werkte alles weer, inclusief quickconnect en aanmelden met mijn synology account. Geen idee waarom de de LAN3 gekozen werd, ik heb niets aan de instellingen veranderd de laatste weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

Dat het vaker gebeurd, klopt. Maar zo vaak achter elkaar in zo een korte tijd, dat heb ik maar een paar keer eerder meegemaakt. En quickconnect ken ik. Gebruik het voor het maken naar een dagelijkse incrementele backup naar een nas bij mijn zwager en voor het uploaden van scans van telefoon naar nas thuis.
En nu ik er over nadenk, dat aankloppen moet haast wel via quickconnect zijn gegaan, omdat er geen poorten van buiten naar binnen openstaan, niet één..
Ruben279 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 22:27:
Het aankloppen door malafide systemen is aan de orde van de dag...
Zodra je een 'vers' systeem aan het internet knoopt is het een kwestie van tijd voordat de ellende begint.

Maar dat betekent dat jullie remote access geregeld hebben via een port-forward?
Tenzij je services draait waarbij dat écht nodig is kan het niet anders, maar als je dat niet nodig hebt is het gebruik maken van de QuickConnect service -> https://kb.synology.com/n...on_quickconnect?version=7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus73
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:41
Ik heb gisteren een synology NAS (DS124) in gebruik genomen. Ik wilde vandaag verdergaan met instellen omdat ik er mijn documenten en foto's op wilde slaan en ook mijn MP3-collectie. Ik kan echter geen verbinding meer krijgen met mijn NAS. Niet via de browser (find.synology.com) en niet via de assistent.

Op de helppagina wordt aangegeven dat het kan liggen aan de Firewall instellingen van windows (ik gebruik windows 11 met de laatste updates), maar ik kan geen dsassistent vinden bij de genoemde geavanceerde instellingen.

Is er iemand die me op weg kan helpen, want ik ben een noob met NAS-instellingen en -gebruik (en ook niet zo goed met netwerkinstellingen in het algemeen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:20
Paulus73 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:56:
Ik heb gisteren een synology NAS (DS124) in gebruik genomen. Ik wilde vandaag verdergaan met instellen omdat ik er mijn documenten en foto's op wilde slaan en ook mijn MP3-collectie. Ik kan echter geen verbinding meer krijgen met mijn NAS. Niet via de browser (find.synology.com) en niet via de assistent.

Op de helppagina wordt aangegeven dat het kan liggen aan de Firewall instellingen van windows (ik gebruik windows 11 met de laatste updates), maar ik kan geen dsassistent vinden bij de genoemde geavanceerde instellingen.

Is er iemand die me op weg kan helpen, want ik ben een noob met NAS-instellingen en -gebruik (en ook niet zo goed met netwerkinstellingen in het algemeen).
Wat kan helpen is even dit tooltje te downloaden -> https://www.advanced-ip-scanner.com/ en die even je netwerk te laten scannen. Er vanuitgaande dat netwerktechnsich je NAS en je PC allemaal in hetzelfde netwerk zitten zal je na enkele seconden zien dat dit tooltje het IP adres van je NAS heeft gevonden.

Als je dat IP adres kopieert naar je browser en daar ":5000" achter zet, krijg je het inlogscherm van je NAS weer naar voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paulus73 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:56:

Als je de Synology Assistant download en installed zal die met de vraag komen of hij de Windows firewall moet aanpassen om dsassistent door te laten.
Uiteraard moet het Windows Account waar je mee werkt wel voldoende rechten hebben om dat te mogen doen.

Als je daarna in de Synology Assisstant komt moet nogmaal een search daar starten.

Je kunt ook even kijken welk ipadres die Nas gekregen heeft en dan in de webbrowers dat ipadres met poort 5000 invullen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 22-02-2025 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus73
Ik had hem gisteren ook rechtstreeks op de KPN-modem/router aangesloten. Omdat dat niet werkte heb ik hem verplaatst, nu staat ie gekoppeld aan een netwerk-switch na dat netwerk. Via het tooltje dat Ruben279 aanraadde kon de NAS ook alleen gevonden worden op die plek, dus niet als deze rechtstreeks is aangesloten op de KPN-box.

Maar uiteindelijk heb dus via dat tooltje de NAS gevonden in het netwerk. En ik kan dus weer in het controlpanel. Maar waarom kan de assistent de NAS dan niet vinden? En hoe kan ik zorgen dat deze de NAS weer vind?

En als jullie nog tips hebben voor goede instructie hoe ik voor verschillende laptops een opslaglocatie op de NAS kan maken dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
Paulus73 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:34:
SNIP

En als jullie nog tips hebben voor goede instructie hoe ik voor verschillende laptops een opslaglocatie op de NAS kan maken dan hoor ik dat graag.
Je kunt synology drive gebruiken om elke gebruiker een folder te geven waar de computer zijn data geen kan schrijven en die dan met de NAS worden gesynchroniseerd.
Je kunt ook de drives mounten, maar dat vraagt wel wat meer onderhoud of je gebruikt de NAS naam ipv het ip adres om de koppeling naar een map te leggen.

Ik heb verder op mijn NAS twee 1TB LUN drives aangemaakt via de iSCSI functionaliteit van Win10/Win11. Eentje daarvan gebruik ik als een shared directory om tussen de NUC en mijn eigen laptop gegevens te kunnen uitwisselen.
Heb het nog niet echt nodig gehad, maar vond het wel leuk om uit te zoeken en in te stellen. En ik kan de ruimte missen:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:17
Paulus73 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:34:
Ik had hem gisteren ook rechtstreeks op de KPN-modem/router aangesloten. Omdat dat niet werkte heb ik hem verplaatst, nu staat ie gekoppeld aan een netwerk-switch na dat netwerk. Via het tooltje dat Ruben279 aanraadde kon de NAS ook alleen gevonden worden op die plek, dus niet als deze rechtstreeks is aangesloten op de KPN-box.

Maar uiteindelijk heb dus via dat tooltje de NAS gevonden in het netwerk. En ik kan dus weer in het controlpanel. Maar waarom kan de assistent de NAS dan niet vinden? En hoe kan ik zorgen dat deze de NAS weer vind?

Het lijkt erop dat je netwerkconfiguratie mogelijk niet goed is ingesteld, wat kan verklaren waarom je NAS niet gevonden wordt wanneer deze direct op de KPN-router is aangesloten, maar wel wanneer deze via de switch verbonden is. Voordat je aanpassingen maakt aan de NAS, is het verstandig om eerst je netwerkstructuur goed te controleren en op orde te brengen.

Er zijn een paar mogelijke oorzaken waarom je NAS niet zichtbaar is wanneer deze direct op de KPN-router is aangesloten:

1. Switch vs. Router

Als je een echte switch gebruikt, dan zou deze in principe geen extra netwerksegment moeten creëren. De switch functioneert als een eenvoudige netwerkverdeelbox en zorgt ervoor dat alle aangesloten apparaten op hetzelfde lokale netwerk (LAN) blijven.

Als je switch eigenlijk een router is (bijvoorbeeld een tweede router die je als switch gebruikt), kan het zijn dat deze een eigen subnet creëert. Dit betekent dat je een situatie hebt waarbij er een NAT (Network Address Translation) achter een NAT ontstaat. In zo’n geval zitten apparaten die op de tweede router/switch zijn aangesloten in een ander netwerksegment dan de apparaten die direct op de KPN-router zijn aangesloten. Hierdoor kan de NAS niet worden gevonden door apparaten die op de KPN-router zelf zitten.

2. IP-adres en DHCP-instellingen

Controleer of de NAS een vast IP-adres heeft ingesteld dat binnen het juiste subnet valt. Als de NAS een statisch IP-adres gebruikt uit een ander subnet (bijvoorbeeld 192.168.2.x terwijl de KPN-router 192.168.1.x gebruikt), dan kan deze niet correct worden gevonden.

Als de NAS via de switch werkt, maar niet rechtstreeks op de router, kan dat betekenen dat de switch mogelijk als DHCP-server fungeert en IP-adressen uitdeelt die afwijken van wat de KPN-router gebruikt.

3. LAN-poorten en Uplink-modus

Sommige switches hebben een specifieke uplink-poort of VLAN-instellingen die verkeer op een bepaalde manier beheren. Als je switch is ingesteld op een ander VLAN dan je KPN-router, kan dit ervoor zorgen dat je NAS niet zichtbaar is als deze rechtstreeks op de router is aangesloten.

Probeer een andere LAN-poort op de KPN-router om te testen of het probleem misschien aan een specifieke poort ligt.

4. Firewall-instellingen op de KPN-router

Het is mogelijk dat de KPN-router een ingebouwde firewall heeft die verkeer beperkt tussen aangesloten apparaten. Sommige routers blokkeren bijvoorbeeld verkeer tussen bekabelde en draadloze apparaten (AP-isolatie of client isolation).

Controleer in de KPN-router of er regels zijn die de toegang tot de NAS kunnen beperken.

5. Netwerkdetectie en SMB-instellingen

Als je NAS normaal gesproken via SMB (Windows Netwerkdelen) wordt benaderd, zorg er dan voor dat netwerkdetectie en bestandsdeling zijn ingeschakeld op je computer.

Sommige routers blokkeren netwerkbroadcasts, waardoor automatische detectie van apparaten zoals de NAS niet werkt.

Wat kun je doen om dit op te lossen?

Test of de NAS bereikbaar is via IP
Sluit de NAS direct aan op de KPN-router en probeer het IP-adres te pingen vanaf een computer die ook op de router is aangesloten. Als dit niet werkt, controleer dan de netwerkconfiguratie van de NAS.

Controleer of je switch een routerfunctie heeft
Kijk in de instellingen of de switch als een DHCP-server fungeert of een apart netwerk creëert. Zo ja, dan zou je de tweede router in "bridgemodus" moeten zetten, zodat het netwerk niet gescheiden wordt.

Gebruik de KPN-router als DHCP-server
Zet de DHCP-server van de KPN-router aan en zorg ervoor dat de NAS een dynamisch IP-adres ontvangt om conflicten te voorkomen.

Controleer firewall- en NAT-instellingen
Log in op de KPN-router en controleer of er instellingen zijn die toegang tot de NAS beperken.

Als je meer details hebt over het type switch en router dat je gebruikt, kunnen we gerichtere suggesties geven!

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus73
DutchKel schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:02:
[...]

Het lijkt erop dat je netwerkconfiguratie mogelijk niet goed is ingesteld, wat kan verklaren waarom je NAS niet gevonden wordt wanneer deze direct op de KPN-router is aangesloten, maar wel wanneer deze via de switch verbonden is. Voordat je aanpassingen maakt aan de NAS, is het verstandig om eerst je netwerkstructuur goed te controleren en op orde te brengen.

Er zijn een paar mogelijke oorzaken waarom je NAS niet zichtbaar is wanneer deze direct op de KPN-router is aangesloten:

1. Switch vs. Router

Als je een echte switch gebruikt, dan zou deze in principe geen extra netwerksegment moeten creëren. De switch functioneert als een eenvoudige netwerkverdeelbox en zorgt ervoor dat alle aangesloten apparaten op hetzelfde lokale netwerk (LAN) blijven.

Als je switch eigenlijk een router is (bijvoorbeeld een tweede router die je als switch gebruikt), kan het zijn dat deze een eigen subnet creëert. Dit betekent dat je een situatie hebt waarbij er een NAT (Network Address Translation) achter een NAT ontstaat. In zo’n geval zitten apparaten die op de tweede router/switch zijn aangesloten in een ander netwerksegment dan de apparaten die direct op de KPN-router zijn aangesloten. Hierdoor kan de NAS niet worden gevonden door apparaten die op de KPN-router zelf zitten.

2. IP-adres en DHCP-instellingen

Controleer of de NAS een vast IP-adres heeft ingesteld dat binnen het juiste subnet valt. Als de NAS een statisch IP-adres gebruikt uit een ander subnet (bijvoorbeeld 192.168.2.x terwijl de KPN-router 192.168.1.x gebruikt), dan kan deze niet correct worden gevonden.

Als de NAS via de switch werkt, maar niet rechtstreeks op de router, kan dat betekenen dat de switch mogelijk als DHCP-server fungeert en IP-adressen uitdeelt die afwijken van wat de KPN-router gebruikt.

3. LAN-poorten en Uplink-modus

Sommige switches hebben een specifieke uplink-poort of VLAN-instellingen die verkeer op een bepaalde manier beheren. Als je switch is ingesteld op een ander VLAN dan je KPN-router, kan dit ervoor zorgen dat je NAS niet zichtbaar is als deze rechtstreeks op de router is aangesloten.

Probeer een andere LAN-poort op de KPN-router om te testen of het probleem misschien aan een specifieke poort ligt.

4. Firewall-instellingen op de KPN-router

Het is mogelijk dat de KPN-router een ingebouwde firewall heeft die verkeer beperkt tussen aangesloten apparaten. Sommige routers blokkeren bijvoorbeeld verkeer tussen bekabelde en draadloze apparaten (AP-isolatie of client isolation).

Controleer in de KPN-router of er regels zijn die de toegang tot de NAS kunnen beperken.

5. Netwerkdetectie en SMB-instellingen

Als je NAS normaal gesproken via SMB (Windows Netwerkdelen) wordt benaderd, zorg er dan voor dat netwerkdetectie en bestandsdeling zijn ingeschakeld op je computer.

Sommige routers blokkeren netwerkbroadcasts, waardoor automatische detectie van apparaten zoals de NAS niet werkt.

Wat kun je doen om dit op te lossen?

Test of de NAS bereikbaar is via IP
Sluit de NAS direct aan op de KPN-router en probeer het IP-adres te pingen vanaf een computer die ook op de router is aangesloten. Als dit niet werkt, controleer dan de netwerkconfiguratie van de NAS.

Controleer of je switch een routerfunctie heeft
Kijk in de instellingen of de switch als een DHCP-server fungeert of een apart netwerk creëert. Zo ja, dan zou je de tweede router in "bridgemodus" moeten zetten, zodat het netwerk niet gescheiden wordt.

Gebruik de KPN-router als DHCP-server
Zet de DHCP-server van de KPN-router aan en zorg ervoor dat de NAS een dynamisch IP-adres ontvangt om conflicten te voorkomen.

Controleer firewall- en NAT-instellingen
Log in op de KPN-router en controleer of er instellingen zijn die toegang tot de NAS beperken.

Als je meer details hebt over het type switch en router dat je gebruikt, kunnen we gerichtere suggesties geven!
Ik gebruik een Odido Zyxel T54 router-modem. Die is via een netwerk-kabel verbonden met een TP-link TL-SG105S (voor zover ik weet een unmanaged switch). Daar zit nu mijn NAS op aangesloten. Ook mijn receiver en een deco draadloos netwerk ding (die je ooit via Ziggo kon kopen).

Ik kan via de genoemde tool kon ik eerder de NAS zien (inclusie de naam die ik eraan gegeven had). maar nu niet meer. Op het IP-adres staat wel en apparaat weergegeven. Ik kan ook niet meer via de :5000 op dat IP-adres het control panel benaderen. In de tool zie ik zowel het IP-adres van mijn NAS als mijn receiver, die staan in de netwerk-tool nu grijs weergegeven en niet blauw. Ik weet niet wat dat betekent, maar heb het vermoeden dat het betekent dat ze niet optimaal werken, want mijn receiver-app werkt ook niet meer. Ik denk dat ik met het wisselen van stekkers en dergelijk e.e.a. in de war heb gegooid, maar ik heb geen idee hoe ik dit moet corrigeren. Alles van de stroom afhalen en na 5 minuten weer inschakelen heeft niet geholpen in ieder geval.

Ik heb wel wat andere posities van de kabels en dergelijke geprobeerd, maar de manier waarop ik het nu heb aangesloten werkte eerder nog wel.

Ik ben bang dat ik met een NAS iets heb aangeschaft wat boven mij IT-skills gaat. Dus een NAS/netwerk gids voor Dummies zou mogelijk helpen als jullie daar een link naar hebben dan hoor ik het graag.

Edit: Info over de netwerk app en de blokkade van mijn receiver toegevoegd.

[ Voor 72% gewijzigd door Paulus73 op 24-02-2025 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Heb je de Deco's als accesspoint of als router ingesteld? Kun je zien in de Deco app. Zorg er voor dat dit accesspoint is.

Heb je de NAS een handmatig ip adres gegeven? Dan kan het zijn dat je nu in een andere range zit. Waardoor je 'm niet meer ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus73
bjusterbaarlik schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:40:
Heb je de Deco's als accesspoint of als router ingesteld? Kun je zien in de Deco app. Zorg er voor dat dit accesspoint is.

Heb je de NAS een handmatig ip adres gegeven? Dan kan het zijn dat je nu in een andere range zit. Waardoor je 'm niet meer ziet.
Ik heb de switch eerst ook anders op de Deco aangesloten gehad. Dus daar kan e.e.a. mee veranderd zijn.
Ik heb inmiddels de Deco in accespoint-modus gezet.

Als ik nu netwerk-tool laat scannen zijn alle apparaten grijs. En ik zie mijn NAS nog steeds niet. Wifi doet het gelukkig wel (anders had ik een hoop commentaar gehad van mijn kinderen ;) ). Moet ik alles weer van het stroom halen (inclusief de Odido-router) en opnieuw opstarten?

Inmiddels is e.e.a. weer goed zichtbaar. Ik kan ook de NAS weer zien. Ik kan ook weer het controlpanel benaderen.

Nu nog een cursus NAS-beheer opduikelen en dan komt het (hopelijk) goed.

Bedankt voor het helpen van een nitwit op netwerk/NAS-gebied allemaal.

[ Voor 14% gewijzigd door Paulus73 op 24-02-2025 17:09 . Reden: Ik kan inmiddels weer alles zien. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Paulus73 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:55:
[...]
...

...
Ik heb veel info gehaald van het youtubekanaal van Spacerex.
Hij heeft door de jaren heen diverse onderwerpen vrij uitgebreid uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyNL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Inmiddels ben ik ook met Synology support wat verder en dat is misschien handig om hier te delen. Ik zei eerder in mijn post dat het twee Seagate schijven betrof maar mijn nieuwe schrijven zijn 4TB WD RED NAS (WD40EFAX 68JH4N0) schijven. Mijn oude schijven waren van Seagate. Echter wat geeft Synology nu aan, dat mijn schijven niet compatible zijn met hun product. Nu ben ik er 100% zeker van dat ik destijds hun compatibiliteitslijst heb gecheckt. Wat zij aangeven is dat mijn schijven SMR schijven zijn en daarmee ongeschikt voor een NAS. Ik had daar nog nooit eerder van gehoord (nu wel en hun punt blijkt dan ook zeker valide) en ten tijde van de aanschaf werd dit ook niet als specificatie of aandachtspunt benoemd op de website van de leveranciers (CB, Azerty, Alternate etc.). Dus was het voor mij geen overweging ook. Ik heb mij volledig laten lijden en adviseren door het feit dat de leveranciers aangeven dat de RED serie van WD zondermeer geschikt zijn en een uitermate hoge betrouwbaarheid bieden. Ik heb dit ook met de support van Synology besproken dat ik zeer zeker van mijn check op hun lijst ben. Het welles nietus hoeven we daarin niet aan te gaan en Synology geeft aan dat WD op een bepaald moment stilzwijgend SMR is gaan invoeren op bepaalde typen van hun RED series en dat er een mogelijkheid bestaat dat de lijst tussentijds veranderd is. En dat betreft natuurlijk mijn schijven 🥳.

Hoe dan ook, ik zit met de gebakken peren want ik heb twee nog zeer goede 4TB schijven die eigenlijk alleen maar vervangen kunnen worden om het probleem op te lossen. Dat het probleem op een bepaald moment is ontstaan heeft te maken met een grens van rond 60% waarbij de verhoudingen cache, geheugen op de DS en de manier hoe SMR met de IO omgaat niet lekker samen gaan.

De support van Synology was trouwens erg prettig en behulpzaam, wel jammer dat het hierop eindigt maar wel begrijpbaar. Als consument voel ik me wel weer een beetje in de maling genomen, met name door WD.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Jij en vele anderen.
Die smr schijven die WD zomaar in hun WD Red serie stopten zijn echt heel problematisch.

Daar kan Synology ook niets aan doen en je verhaal halen bij WD is ook hopeloos vrees ik.
Je zou het kunnen proberen bij de winkel waar je de disken gekocht hebt, die zijn voor de Nederlandse wet verantwoordelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
Paulus73 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:55:
[...]
Zo moeilijk is het allemaal niet.....

De belangrijkste heb je eigenlijk al gemist: YouTube: 5 reasons you DO NOT need a NAS

Behalve als je het leuk vindt om je erin te verdiepen, en dat is het, moet je jezelf vooral afvragen waarom je eigenlijk een NAS hebt gekocht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus73
TweakGP schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:47:
[...]

Zo moeilijk is het allemaal niet.....

De belangrijkste heb je eigenlijk al gemist: YouTube: 5 reasons you DO NOT need a NAS

Behalve als je het leuk vindt om je erin te verdiepen, en dat is het, moet je jezelf vooral afvragen waarom je eigenlijk een NAS hebt gekocht....
Het is even inlezen.

Maar ik heb ooit een WD Live Book gehad. Ding is inmiddels outdatet en waren ze niet meer veilig. Dat was erg fijn om bestanden, muziek en foto's op te backuppen. Nu de kinderen naar school gaan is het doel om van meerdere mensen de bestanden op te slaan en te backuppen. Heb getwijfeld tussen een NAS en synology Beestation en deze dus. Misschien was de Beestation voor mij wel handiger geweest, maar hier kan ik makkelijker de schijf vervangen. Dus vandaar de keuze voor een NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eastmaceroni
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:05
Ik heb ongeveer hetzelfde issue met mijn DS218+, nu is het zo de (soft) reset button niet lijkt te werken. Krijg geen bevestiging (beep) na 4 seconden. :'(

Daarnaast lijkt de email voor de herstelcode ook niet binnen te komen. Ook geen andere account beschikbaar met admin rechten. SSH staat ook uitgeschakeld.

Heeft er nog iemand tips wat ik zou kunnen proberen?

[ Voor 4% gewijzigd door eastmaceroni op 28-02-2025 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
eastmaceroni schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:11:
[...]

Ik heb ongeveer hetzelfde issue met mijn DS218+, nu is het zo de (soft) reset button niet lijkt te werken. Krijg geen bevestiging (beep) na 4 seconden. :'(

Daarnaast lijkt de email voor de herstelcode ook niet binnen te komen. Ook geen andere account beschikbaar met admin rechten. SSH staat ook uitgeschakeld.

Heeft er nog iemand tips wat ik zou kunnen proberen?
MFA is tijdgedreven. Als je klok van je NAS op een andere tijd staat dan het grote boze internet, dan kan het idd niet gaan werken.
Ik gebruik altijd POOL.NTP.ORG

Druk je de reset knop wel goed genoeg in? Je moet een soort klik voelen.
Misschien is de knop defect, maar ik heb dat zelf nog nooit meegemaakt.

Wat je misschien kan doen:
- NAS open maken en knop op de printplaat even doorverbinden (voor het geval de schakelaar defect is)
- In elk geval de knoopcel even vervangen (als die leeg is, werken ook andere zaken ineens niet, zoals automatisch uit en aan schakelen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eastmaceroni
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:05
reinier68 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 22:42:
[...]

MFA is tijdgedreven. Als je klok van je NAS op een andere tijd staat dan het grote boze internet, dan kan het idd niet gaan werken.
Ik gebruik altijd POOL.NTP.ORG

Druk je de reset knop wel goed genoeg in? Je moet een soort klik voelen.
Misschien is de knop defect, maar ik heb dat zelf nog nooit meegemaakt.

Wat je misschien kan doen:
- NAS open maken en knop op de printplaat even doorverbinden (voor het geval de schakelaar defect is)
- In elk geval de knoopcel even vervangen (als die leeg is, werken ook andere zaken ineens niet, zoals automatisch uit en aan schakelen).
Thanks voor de tips! Zojuist even de batterij vervangen. Toen zonder case even de reset knop geprobeerd, helaas zonder succes.

We gaan is kijken waar support van Synology mee komt. :)

------

Update :)

Soft reset is gelukt!! De knop is dus defect, door met een kabel de 2 pinnen contact laten maken voor 4 seconden waardoor hij toch gerest kon worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eUUCKtYkMvsvSS__mEjFDwOQDi4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YkICBW4bTjqVdst16kkR5ewB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door eastmaceroni op 01-03-2025 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-07 22:23
Mijn Synology DS418Play is plotseling niet meer te zien op mijn netwerk.

Ik heb deze qua stroom aangesloten op een APC backUPS. En met een LAN-kabel direct in de router. Ook een andere LAN-kabel geprobeerd.

Sinds dat ik de DS418Play verplaatst heb naar de nieuwe 'setup' is die dus niet meer in het netwerk te vinden. Heb zowel de router als de Syno inmiddels gereboot. Waar kan het aan liggen?

De Synology ook niet te vinden via Quickconnect. Ook niet te vinden met Synology assistant.

Echter (!), mijn Nvidia Shield kan nog wel films afspelen die op de DS418Play staan. Dus ' iets' met het netwerk werkt nog wel... Maar de DSM benaderen lukt dus niet...

[ Voor 24% gewijzigd door brambello op 03-03-2025 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
brambello schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:29:
Echter (!), mijn Nvidia Shield kan nog wel films afspelen die op de DS418Play staan. Dus ' iets' met het netwerk werkt nog wel... Maar de DSM benaderen lukt dus niet...
En als je je netwerk scant met een IP scanner ?
bv Advanced IP Scanner, is gratis. Ziet die hem dan wel?

Hoe is je NAS aangesloten, 1 of 2 poorten?
Bij 1 poort: En andere netwerkpoort al eens geprobeerd?
Bij 2 poorten, al eens 1 losgehaald?

[ Voor 9% gewijzigd door reinier68 op 03-03-2025 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:15
brambello schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:29:
Sinds dat ik de DS418Play verplaatst heb naar de nieuwe 'setup' is die dus niet meer in het netwerk te vinden.
Maar wat is dan die nieuwe 'setup'? En wat is het verschil tussen de oude en de nieuwe setup?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-07 22:23
Een andere poort op de Xperiabox lijkt het probleem verholpen te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dooiedodo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 13:33
JimmyNL schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:13:
Inmiddels ben ik ook met Synology support wat verder en dat is misschien handig om hier te delen. Ik zei eerder in mijn post dat het twee Seagate schijven betrof maar mijn nieuwe schrijven zijn 4TB WD RED NAS (WD40EFAX 68JH4N0) schijven. Mijn oude schijven waren van Seagate. Echter wat geeft Synology nu aan, dat mijn schijven niet compatible zijn met hun product. Nu ben ik er 100% zeker van dat ik destijds hun compatibiliteitslijst heb gecheckt. Wat zij aangeven is dat mijn schijven SMR schijven zijn en daarmee ongeschikt voor een NAS. Ik had daar nog nooit eerder van gehoord (nu wel en hun punt blijkt dan ook zeker valide) en ten tijde van de aanschaf werd dit ook niet als specificatie of aandachtspunt benoemd op de website van de leveranciers (CB, Azerty, Alternate etc.). Dus was het voor mij geen overweging ook. Ik heb mij volledig laten lijden en adviseren door het feit dat de leveranciers aangeven dat de RED serie van WD zondermeer geschikt zijn en een uitermate hoge betrouwbaarheid bieden. Ik heb dit ook met de support van Synology besproken dat ik zeer zeker van mijn check op hun lijst ben. Het welles nietus hoeven we daarin niet aan te gaan en Synology geeft aan dat WD op een bepaald moment stilzwijgend SMR is gaan invoeren op bepaalde typen van hun RED series en dat er een mogelijkheid bestaat dat de lijst tussentijds veranderd is. En dat betreft natuurlijk mijn schijven 🥳.

Hoe dan ook, ik zit met de gebakken peren want ik heb twee nog zeer goede 4TB schijven die eigenlijk alleen maar vervangen kunnen worden om het probleem op te lossen. Dat het probleem op een bepaald moment is ontstaan heeft te maken met een grens van rond 60% waarbij de verhoudingen cache, geheugen op de DS en de manier hoe SMR met de IO omgaat niet lekker samen gaan.

De support van Synology was trouwens erg prettig en behulpzaam, wel jammer dat het hierop eindigt maar wel begrijpbaar. Als consument voel ik me wel weer een beetje in de maling genomen, met name door WD.
Je bent niet enige met deze ervaring. Ik idemdito met ineens een systeem dat nooit meer rustig was. Schijven eruit en door verkocht en nieuwe juiste schijven erin. Verlies genomen en weer helemaal tevreden met NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veli_kavlak
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 06-09 21:33
Hmm lees net het verhaal terug van JimmyNL. Ik besloot ook eens even te kijken voor mijn DS720+ of de schijven die ik er in heb compatible zijn (WD8003FRYZ - WD GOLD 8TB) en ik zie dat die van mij er ook niet tussen staan.

Vreemd, wel bij een ander model DS Synology maar bij mijn model niet. De WD8004FRYZ staat er weer wel tussen voor de DS720+..

Ik merk by the way geen vreemde dingen zoals eerder vermeld door JimmyNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Nu online
Synology wil graag dat je hun eigen schijven gebruikt... daarom maken ze de lijst met supported drives steeds kleiner. Wil niets zeggen of het werkt of niet, alles werkt gewoon.

SMR schijven in een NAS zijn alleen zelden een goed idee.

Edit: domme schrijffout :-)

[ Voor 13% gewijzigd door TweakGP op 04-03-2025 15:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

TweakGP schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:57:
Synology wil graag dat je hun eigen schijven gebruikt... daarom maken ze de lijst met supported drives steeds kleiner. Wil niets zeggen of het werkt of niet, alles werkt gewoon.

CMR schijven in een NAS zijn alleen zelden een goed idee.
Denk dat je juist SMR bedoelt.
(SMR) Shingled Magnetic Recording.wordt juist afgeraden om in een NAS te gebruiken
Je kan beter CMR (Conventional Magnetic Recording) hdd's gebruiken in een NAS

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooiedodo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 13:33
TweakGP schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:57:

CMR schijven in een NAS zijn alleen zelden een goed idee.
dit dus, check smr/cmr op
https://nascompares.com/a...-and-smr-hard-drives-hdd/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 14:06
Goedemiddag,

Klopt het dat Hyper backup niet meer wordt bijgewerkt op de DS214+ ?
De DS14+ zit op 7.1.1 42962 De Hyper backup app op 3.0.2 2531
Kan dit eventueel handmatig?

Het lukt me niet op via een beedrive een backup te maken op deze DS met de reden dat Hyper backup bijgewerkt dient te worden.

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
cautje schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:58:
Goedemiddag,

Klopt het dat Hyper backup niet meer wordt bijgewerkt op de DS214+ ?
De DS14+ zit op 7.1.1 42962 De Hyper backup app op 3.0.2 2531
Kan dit eventueel handmatig?

Het lukt me niet op via een beedrive een backup te maken op deze DS met de reden dat Hyper backup bijgewerkt dient te worden.

Bedankt!
Hyper backup 4.0 en hoger hebben DSM 7.2 nodig, en die is niet ondersteund op de DS214+

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cautje
  • Laatst online: 15-09 14:06
Magic schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 18:21:
[...]

Hyper backup 4.0 en hoger hebben DSM 7.2 nodig, en die is niet ondersteund op de DS214+
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark Tonnaer
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03-04 07:59
Goedemiddag,

Ik ben momenteel bezig met het aanpassen van mijn network storage en krijg niet voldoende duidelijkheid over het volgende, is er hier iemand die mij verder kan helpen?

De nieuwe situatie word als volgt:
1x DS423+ met 4x8TB schijven in RAID10
Dit geeft 14,5TB effectieve storage

1x DS720+ als backup van de DS423+ NAS en als storage voor video surveillance
Voor de DS720+ twijfel ik tussen de volgende indeling:
Optie 1: 2x16TB in SHR en dan een deel van de storage gebruiken voor de backup van de DS423+ en een deel als opslag voor surveillance station.
Optie 2: 2x een basic volume (1x16TB voor de backup van de DS423+ en 1x6TB voor surveillance station)

Kijkend naar de opslag geeft optie 2 (uiteraard) de meeste opslag. Als een schijf crasht is er niet veel aan de hand omdat de DS423+ dan nog draait als het goed is. Zou ook die falen dan is er nog een offline backup.
Als de data van surveillance station weg is dan is er ook niets aan de hand omdat de IP cam's ook nog door een Dahua NVR worden opgenomen.
Echter de basis vraag waarop ik geen antwoord kan vinden is wat er gebeurd met het besturingsssysteem voor de NAS zelf (als 1 schijf crasht) blijft die dan wel draaien en is het een kwestie van 1 schijf wisselen?
Of crasht de complete NAS op het moment dat 1 schijft faalt?

Tevens ben ik ook wel benieuwd naar de adviezen van de specialisten hier. Kiezen voor SHR (voor de BACKUP NAS) kost natuurlijk iets meer omdat ik dan wellicht grotere HDD's moet kopen maar als dit wel aan te bevelen is dan sta ik daar zeker voor open.
Als de NAS gewoon blijft draaien als 1 schijf crasht in een 2x basic volume opstelling en het dan een kwestie is van een nieuwe schijf plaatsen en weer draaien dan is dat ook een prima oplossing.

Wie kan en wil mij hiermee verder helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
  • Nu online
Mark Tonnaer schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:09:
wat er gebeurd met het besturingsssysteem voor de NAS zelf (als 1 schijf crasht) blijft die dan wel draaien en is het een kwestie van 1 schijf wisselen?
Of crasht de complete NAS op het moment dat 1 schijft faalt?
Natuurlijk crash niet de hele NAS als er 1 schijf het begeeft..... dan zou het toch allemaal weinig nut hebben?

Het "OS" staat gewoon verdeelt over de schijven en draait gewoon door. Met meer dan 1 pool heb je al helemaal geen zorgen daarover, zelfs niet als een hele pool onderuit gaat.

En zelfs als het helemaal fout gaat, met een goede backup zet je na een reset ook gewoon alles terug. Heb het hier laatst om eens te testen geprobeerd, andere schijven erin / factory reset van de NAS en dan de backup terugzetten. Zo gepiept en alles werkt weer als vanouds.

Om ook voor de backup NAS dan te kiezen voor SHR is leuk maar biedt amper toegevoegde waarde, mijn remote backup op de 2e nas staat gewoon op 1 drive.

[ Voor 17% gewijzigd door TweakGP op 09-03-2025 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Mark Tonnaer schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:09:
1x DS423+ met 4x8TB schijven in RAID10
Waarom RAID10?
Echter de basis vraag waarop ik geen antwoord kan vinden is wat er gebeurd met het besturingsssysteem voor de NAS zelf (als 1 schijf crasht) blijft die dan wel draaien en is het een kwestie van 1 schijf wisselen?
Ja, máár als het de 1e drive is (bay 1) dan moet je drive 2 verplaatsen naar bay 1 en de nieuwe drive in bay 2 bij de DS720 anders zal hij denken dat je een nieuwe install doet.
Tevens ben ik ook wel benieuwd naar de adviezen van de specialisten hier. Kiezen voor SHR (voor de BACKUP NAS) kost natuurlijk iets meer omdat ik dan wellicht grotere HDD's moet kopen maar als dit wel aan te bevelen is dan sta ik daar zeker voor open.
Ik zou altijd voor SHR kiezen bij de DS modellen, het heeft alleen maar voordelen en nagenoeg geen nadelen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Nu online
DukeBox schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:23:
[...]
Ik zou altijd voor SHR kiezen bij de DS modellen, het heeft alleen maar voordelen en nagenoeg geen nadelen.
Voor een backup NAS is het nadeel natuurlijk dat het schijfruimte kost. En als dit al je derde kopie van iets is dan is dat redelijk overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online
TweakGP schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:25:
[...]

Voor een backup NAS is het nadeel natuurlijk dat het schijfruimte kost. En als dit al je derde kopie van iets is dan is dat redelijk overbodig.
Niet als je een enkele disk SHR maakt, je behoudt je flexibiliteit (mocht je willen uitbreiden/vergroten/opsplitsen) zonder redundancy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
  • Nu online
DukeBox schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:32:
[...]

Niet als je een enkele disk SHR maakt, je behoudt je flexibiliteit (mocht je willen uitbreiden/vergroten/opsplitsen) zonder redundancy.
Dat is waar... besef me dat ik het met 1 schijf ook heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1985
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-09 21:32
Ik wil graag mijn Synology Photos map (of een specifieke submap) delen met een ander servertje in mijn netwerk, bijvoorbeeld /home/photos. Ik kan daar geen samba share van maken noch NFS. Het moet toch op een of andere manier mogelijk zijn?

Via FTP kan ik het wel benaderen, maar dat lijkt me een wat minder geschikt protocol, hoewel ik daar ook niet echt een goed argument voor heb. Idealiter wil ik de locatie automatisch mounten in m'n andere linux server in de fstab, zodat bij het opstarten automatisch alles is gemount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De "photo" map is al een share dus je hoeft daar niets meer aan te doen.
Vanaf een andere server moet je hem wel benaderen met credentials die toegang hebben tot die share.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark Tonnaer
DukeBox schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:23:
[...]

Waarom RAID10?
[...]

Ja, máár als het de 1e drive is (bay 1) dan moet je drive 2 verplaatsen naar bay 1 en de nieuwe drive in bay 2 bij de DS720 anders zal hij denken dat je een nieuwe install doet.

[...]

Mijn idee om voor RAID10 te kiezen is omdat dit volgens mij sneller is dan SHR, is dat niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online
Mark Tonnaer schreef op zondag 9 maart 2025 @ 21:16:
Mijn idee om voor RAID10 te kiezen is omdat dit volgens mij sneller is dan SHR, is dat niet zo?
Ja maar heb je dat nodig dan? Voornamelijk bij schrijven en met 1Gbit ga je ook niets aan de bandbreedte hebben. Met maar 4 drives ga qua latency ook niet heel veel winnen. Een SSD volume of SSD cache is dan veel effectiever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark Tonnaer
DukeBox schreef op zondag 9 maart 2025 @ 21:40:
[...]

Ja maar heb je dat nodig dan? Voornamelijk bij schrijven en met 1Gbit ga je ook niets aan de bandbreedte hebben. Met maar 4 drives ga qua latency ook niet heel veel winnen. Een SSD volume of SSD cache is dan veel effectiever.
Het netwerk is intern is 1GB dus dat zou idd wel eens goed de bottleneck kunnen zijn. Wat is jou advies dan in deze? SHR of SHR2? En dan neem ik aan dat de achterliggende gedachte is dat SHR meer effectieve opslagruimte geeft en flexibeler is toch?

Mijn idee op dit moment is dan het volgende:

DS423+ nog te bepalen (4x8TB RAID10) of (4x8TB SHR2) of (3x8TB SHR) > budget technisch is de laatste wellicht de beste optie met de meeste flexibiliteit (en mogelijkheid om nog met 1 HDD uit te breiden).

DS720+ 1x16TB SHR (zonder redundancy) t.b.v. backup en 1x4TB SHR (zonder redundancy) t.b.v. surbeillance station (deze HDD heb ik toevallig nog liggen trouwens)

Ter info: op de DS423+ zullen trouwens ook 2x SSD M.2 Nvme modules worden geïnstalleerd als een eigen opslagpool/volume waarop de VM en dockers zullen gaan draaien. Op de DS423+ is het mogelijk om deze als een eigen volume toe te passen dat is 1 van de redenen voor deze upgrade.
Weet iemand hier of het mogelijk is om dit volume bestaand uit 2x SSD in SHR uit te voeren zodat ook hier de NAS blijft functioneren als 1 SSD faalt?
Ik vermoed dat dit wel kan maar kan hierover geen detail info vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
  • Nu online
Mark Tonnaer schreef op maandag 10 maart 2025 @ 07:39:
[...]
Weet iemand hier of het mogelijk is om dit volume bestaand uit 2x SSD in SHR uit te voeren zodat ook hier de NAS blijft functioneren als 1 SSD faalt?
Het begint er natuurlijk al mee dat niet Syno NVME SSD's alleen zo werken met een niet officiële patch.
Op zich prima , maar waarom dan niet gewoon 1 SSD en deze meenemen in een dagelijkse backup cyclus? Mocht dan in het extreme geval je SSD de geest geven dan zet je alles in een half uurtje terug.

Als ik zo al je settings lees dan kan ik me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat het allemaal een tikje overdreven is. Gewoon lokaal en remote een goede backup is een stuk zinvoller dan zo'n raid10 en alles tegen drive failures beschermen.

Maar het kan allemaal.

[ Voor 17% gewijzigd door TweakGP op 10-03-2025 09:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Het netwerk is intern is 1GB dus dat zou idd wel eens goed de bottleneck kunnen zijn. Wat is jou advies dan in deze? SHR of SHR2? En dan neem ik aan dat de achterliggende gedachte is dat SHR meer effectieve opslagruimte geeft en flexibeler is toch?

Mijn idee op dit moment is dan het volgende:

DS423+ nog te bepalen (4x8TB RAID10) of (4x8TB SHR2) of (3x8TB SHR) > budget technisch is de laatste wellicht de beste optie met de meeste flexibiliteit (en mogelijkheid om nog met 1 HDD uit te breiden).

DS720+ 1x16TB SHR (zonder redundancy) t.b.v. backup en 1x4TB SHR (zonder redundancy) t.b.v. surbeillance station (deze HDD heb ik toevallig nog liggen trouwens)

Ter info: op de DS423+ zullen trouwens ook 2x SSD M.2 Nvme modules worden geïnstalleerd als een eigen opslagpool/volume waarop de VM en dockers zullen gaan draaien. Op de DS423+ is het mogelijk om deze als een eigen volume toe te passen dat is 1 van de redenen voor deze upgrade.
Bij een vier bay Nas is Raid 6, Raid 10 en SHR-2 niet erg zinvol.
Persoonlijk zou ik gewoon voor SHR gaan, daarmee kun je een defect disk vervangen zonder data kwijt te raken.
Snelheid is in deze niet van belang omdat je bottleneck toch het netwerk is en je moet zo wie zo niet al te veel aan snelheid verhogen van Raid 10 verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online
Het netwerk is intern is 1GB dus dat zou idd wel eens goed de bottleneck kunnen zijn.
Dat is het wel zeker, gezien 1 HDD al > 100MB/s haalt sustained. Dus tenzij je de IO/s nodig hebt is het nutteloos en zonde van de ongebruikte ruimte. Zoals ik al eerder schreef zou ik dan eerder een SHR nemen met 3 drives en met het geld dat je dan bespaard 2 NVMe SSD's als r/w cache plaatsen. Dat laatste levert je de meeste IO/s boost op en algemeen de 'snappiness' van DSM maar het bandbreedte voordeel ga je nooit genruiken.
edit: las pas later dat je al NVMe wilde gebruiken voor een volume, in dat geval zou je de vrije bay voor een read only cache kunnen gebruiken, daarmee beperk je ook de write latency bij veel gemengde access.
Wat is jou advies dan in deze? SHR of SHR2?
Met 4 bays gewoon SHR, ik snap het nut van SHR2 niet gezien de rest ook niet dubbel redundant is uitgevoerd. Een goede backup is veel waardevoller dan een lagere downtime in een normale thuis situatie.
Ter info: op de DS423+ zullen trouwens ook 2x SSD M.2 Nvme modules worden geïnstalleerd als een eigen opslagpool/volume waarop de VM en dockers zullen gaan draaien.
Was wel handig geweest dat meteen te vermelden maar ook dan zou ik nog eerder ze als SSD cache nemen (goedkoper omdat het geen synology drives hoeven te zijn), als je SSD's groot genoeg zijn zullen ze al snel volledig in cache staan als ze regelmatig gebruikt worden.
Nee, de M.2 sloten ondersteunen geen SHR wel alle gangbare RAID vormen: https://kb.synology.com/e...he_what_is_raid?version=7 (document is voor SSD cache maar het geld ook voor SSD volumes via M.2 op dit moment).
Ik draai ze zelf in RAID10 voor de snelste write mogelijkheid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/br7BPkb0-C2IiBVClJjXTgjexO0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2ifFGsmHpxXYMLTuV59cVeOF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 10-03-2025 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12:13
Neem een gedegen beslissing of je RAID 5 of 6 wil. Lees o.a. dit eens door.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
  • Nu online
DukeBox schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:02:
[...]
Nee, de M.2 sloten ondersteunen geen SHR
Mijn Syno NMVE op een 1522+ heeft gewoon SHR.

En alles staat of valt met het type data dat er op je NAS staat en je gebruik..... er is weinig discussie of een 2.5" SSD of NVME de zaak veel sneller doet aanvoelen, maar vaak is het nut van een read-cache beperkt of er gewoon amper. Leuk als je er echt constant files op gebruikt en bewerkt, niet als het primair een backup is of iets als een media server.

[ Voor 48% gewijzigd door TweakGP op 10-03-2025 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online
TweakGP schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:35:
Mijn Syno NMVE op een 1522+ heeft gewoon SHR.
Met Synology SSD's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
  • Nu online
Yep, zo'n overpriced 400G model van Synology. Maar ik heb er maar 1 voor alle apps/packages en wat files die ik veel gebruik. Gewoon jammer dat ze het anders niet officieel ondersteunen.

Had achteraf ook simpel met een oude Sata SSD gekund. Voor mij is het primair gewoon backup en mediaserver, alles wat ik echt bewerk doe ik lokaal.

[ Voor 18% gewijzigd door TweakGP op 10-03-2025 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online
TweakGP schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:44:
Yep, zo'n overpriced 400G model van Synology.
Ah je hebt gelijk, ik had nog nooit een SSD M.2 volume op een DS model aangemaakt, daar kan je dus ook SHR met de M.2 bays gebruiken. Het is natuurlijk net als met HDD's die kan je in de hogere RS modellen ook niet in SHR zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Door al die beperkingen van Synology die richting "alleen Synology" gaat en de niet met de tijd meegaande hardware (oude cpu's, beperkte geheugen capaciteit en geen 2,5 of 10Gbps netwerk) heb ik besloten na 20 jaar Synology gebruik (eerste was een DS106e) voor mijn nieuwe Nas een Ugreen DXP4800 plus te kopen.

Veel meer hardware voor minder geld.
  • CPU: Intel pentium gold 8085
  • Flash Memory for OS: SSD 128GB
  • Memory: 2 slots DDR5 max 128GB
  • Harddisk trays: 4 stuks
  • M.2 SSD: 2 slots (cache of volume)
  • Lan 1x 2,5Gbps + 1x 10Gbps
We gaan zien wat de kwaliteit van de software is, maar doordat hij docker ondersteund kan het niet echt mis gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 10-03-2025 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Bij een DS923+ heb ik met twee Kingston KC3000 1TB M.2 SSD (vorig jaar voor €75 per stuk gekocht) ook gewoon SHR?

Zie screenshots:

https://s.skewl.net/4DBCTyMzUG
https://s.skewl.net/4DBCTyT3zs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Nu online
Ben(V) schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:02:
Door al die beperkingen van Synology die richting "alleen Synology" gaat en de niet met de tijd meegaande hardware (oude cpu's, beperkte geheugen capaciteit en geen 2,5 of 10Gbps netwerk) gaan.
Zeker die eerste vindt ik ook wel jammer.....voor de rest blijf ik toch een beetje hangen in dat je een prijs betaald voor niet alleen de hardware maar ook voor de software. En dat totaal plaatje maakt in mijn optiek het vaak toch nog wel waard. Er is bijna niets wat je niet kan, kost alleen beduidend meer moeite (en kennis).

Geheugen uitbreiden is amper een issue, kost bijna niets. En voor huis-tuin-keuken gebruik is de 2-4Gb die je zonder extra kosten met SMB multichannelling kan halen vaak ook niet echt een issue. Voor de zwaardere toepassingen zet ik er dan wel iets anders naast.

En als ik iets anders zou aanschaffen dan zou het al snel richting zelfbouw gaan. Maar het is nogal afhankelijk van je gebruik en ik snap het sentiment.

[ Voor 11% gewijzigd door TweakGP op 10-03-2025 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vergelijkbaar model Synology (DS923+) van Synology is:
Max 32GB in plaats van 128GB (als je VM's of veel dockers gebruikt echt wel handig ik heb er nu 2x32GB inzitten).
Nvme niet als volume te gebruiken alleen als cache
Slecht 2x 1GB en zelfs met smb multichannel is dat dus niet toekomst bestendig want een 2,5Gbps poort alleen al is veel sneller.
OS op trage harddisk in plaats van standaard ssd
Geen gpu voor als je dingen als plex wilt gebruiken.

En de standaard software is in iedere geval qua functionaliteit gelijk aan wat Synology levert en voor derde partijen software gebruik je tegenwoordig docker.

En zelfbouw is echt heel veel duurder kan ik je verzekeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
  • Nu online
Je zoekt dus gewoon een zwaardere homeserver dan een relatief simpele Nas van Synology.....

Software matig is het natuurlijk totaal niet vergelijkbaar, ook al kan je inderdaad met Docker of wat anders ook alles voor elkaar krijgen. Maar voor de rest is het gewoon een flink stukje Work in Progress.

Maar ik begrijp dat je met wat moeite er ook DSM op kan zetten :-).

[ Voor 66% gewijzigd door TweakGP op 10-03-2025 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Echt geen "work in Progress".
Waar Synology wel een voorsprong heeft is in zaken als Hyper backup en Synology Drive.
Ugreen levert deze functionaliteit wel maar ben er nog niet ingedoken wat het allemaal kan vergeleken met DSM.

En ja je kunt er DSM opzetten of True NAS of wat dan ook, zelfs in dual boot mode, maar voorlopig zie ik het nut daarvan niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farmacop
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-05 14:41

farmacop

Use the Delta Force Luke !!!!

Ik twijfel even over de juiste strategie, nu heb ik een DS214Play met twee gloednieuwe 8TB schijven, ingesteld op SHR (mirroring). Ik koos toen voor maximale veiligheid, maar ik heb nog een externe HD waar ik 2x per jaar
alle privefoto's op backup.
Nu wil ik overstappen op (ik denk sterk aan) een DS224+ en overweeg daar een SSD (1TB) in te plaatsen, ik wil graag met Docker aan de slag.
De 2x 4TB HDD die er tot een maand geleden inzaten heb ik nog, hoe kom ik (met behoud van data) naar de situatie die ik graag wil: een DS224+ met 1x een SSD en 1x een 8TB HDD, de oude DS214Play mag nog blijven als backupsysteem, die kan ik eens per kwartaal aanzetten om een backup naar weg te schrijven.
Ik heb talloze strategieën uitgedacht, maar ben bang iets over het hoofd te zien OF een hele omslachtige manier te kiezen... any thoughts?

Intel E8400 @ 3,6 Ghz / 4GB Corsair PC6400 / MSI P35 FR / 80GB Intel SSD mk1 / Ati HD6950 / Synology DS209 2TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Bedenk dat als een van die twee disken defect gaat je alles wat op die disk staat kwijt bent.
En elke disk gaat een keer defect, de enige vraag is wanneer.
Misschien te overwegen om een vier bay Nas te kopen.

En je hebt niet voldoende ruimte op die oude Nas om alles te backuppen, laat staan een incremental backup.

Dat gezegd hebbende zou ik gewoon die nieuwe Nas installeren en je data via het netwerk overzetten.
Doe dat door in File Station een een "Remote Folder" op de andere Nas te configureren en met File Station te kopiëren (of verplaatsen).

Neem je tijd en doe het gewoon per folder (of subfolder).
Mocht er iets fout gaan en je weet niet wat er wel en wat er niet goed gegaan is hoef je niet ineens alles opnieuw te doen.
Vaak is dit ook een goed moment om na te denken of je de folder structuren wel zo wil behouden.

Als je voor elke Nas twee netwerkkabels gebruikt en smb multichannel configureert gaat dat eigenlijk net zo snel als moeilijk doen met oude disken tijdelijk in de nieuw Nas te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark Tonnaer
Dank voor alle waardevolle info. Ik ga voor de 4 bay NAS voor 3x8TB in SHR dit is inderdaad veilig genoeg het is overdreven om hier SHR2 toe te passen. Verschil SHR en RAID10 ga ik niet merken in de praktijk dat is mij nu ook duidelijk geworden. De 4e vrije bay in de NAS kan ik dan altijd nog een SSD of HDD bij plaatsen in de toekomst.

De M.2 geheugens kunnen bij de DS423+ als een eigen opslagpool gebruikt worden dat is voor mij de reden om voor deze NAS te kiezen > het is idd wel een vereiste dat er dan eigen Synology modules worden geïnstalleerd en deze zijn in verhouding idd erg duur. Deze als read/write cash gebruiken gaat bij mij waarschijnlijk geen performance verbetering opleveren. Het is uiteindelijk gewoon een file share, Plex server enz. enz.

Nogmaals dank voor alle info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Nu online
Mark Tonnaer schreef op maandag 10 maart 2025 @ 18:55:

De M.2 geheugens kunnen bij de DS423+ als een eigen opslagpool gebruikt worden dat is voor mij de reden om voor deze NAS te kiezen > het is idd wel een vereiste dat er dan eigen Synology modules worden geïnstalleerd en deze zijn in verhouding idd erg duur. Deze als read/write cash gebruiken gaat bij mij waarschijnlijk geen performance verbetering opleveren. Het is uiteindelijk gewoon een file share, Plex server enz. enz.
Als je gebruik maakt van dit script kan je gewoon 3rd party disks gebruiken. Zie ook Mawlana in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3".

[ Voor 6% gewijzigd door Mawlana op 10-03-2025 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark Tonnaer
Ik had dit script ook al gezien inderdaad. Ik ben wat terughoudend hiermee persoonlijk maar het instellen stelt niks voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Plex ga je wel merken in gebruik als het op een ssd staat. Ik had het eerst in SSD's binnen Synology, daarna op m'n HDD's draaien, maar ik heb Plex nu verhuist naar mijn Proxmox als LXC. Het is nu weer zoals eerst, snel in gebruik en laden van interfaces.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
Mark Tonnaer schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:52:
Ik had dit script ook al gezien inderdaad. Ik ben wat terughoudend hiermee persoonlijk maar het instellen stelt niks voor.
Bij mij draait het script nu een paar maanden probleemloos en heeft updates en herstarten zonder problemen overleefd. En daarbij komt nog dat ik 2xSATA SSD en 2x M2 SATA SSD's tot 1 SSD Pool heb samengevoegd.
Maar ik heb wel een gedegen 3-2-1 opzet voor mijn belangrijke data opgetuigd, incl HDD die op een andere locatie ligt en maandelijks wisselt.

EDIT, toegevoegd: En als je voor een 4 bay gaat, zou je kunnen overwegen om 4x 16TB EXOS refurb drives van Truebase te nemen. Flinke korting en je krijgt nog altijd 3 jaar garantie op de schijven. Daarmee ben je voorlopig wel toekomstvast qua opslag. 4x8TB raakt sneller vol dan je denkt als je eenmaal de smaak te pakken hebt.

[ Voor 21% gewijzigd door Mk23 op 11-03-2025 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Nu online
Mk23 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:18:
[...]

Bij draait het script nu een paar maanden probleemloos en heeft updates en herstarten zonder problemen overleefd.
Idem hier, geen problemen sinds aanschaf (juni 2025). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:34

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

[...]

4x8TB raakt sneller vol dan je denkt als je eenmaal de smaak te pakken hebt.
Welke smaak is dat precies? Ik had een fikse datahonger toen de kids nog klein waren (vele vele kinderfilms vanaf DVD op de NAS gezet) maar tegenwoordig met de streaming diensten (en kinderen die alleen nog maar YouTube kijken) neemt mijn datahonger alleen nog maar af. Ons hele hebben en houwen (privé én zakelijk) neemt nog niet de helft van de 4TB SSD in beslag (inclusief 15.000+ foto's en 17.000 muzieknummers (ex DJ)). De backup van de belangrijkste gegevens is zelfs "maar" 420GB.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX
  • Laatst online: 11:27

4POX

Everybody is wired

HuismAndré schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:47:
[...]

Welke smaak is dat precies? Ik had een fikse datahonger toen de kids nog klein waren (vele vele kinderfilms vanaf DVD op de NAS gezet) maar tegenwoordig met de streaming diensten (en kinderen die alleen nog maar YouTube kijken) neemt mijn datahonger alleen nog maar af. Ons hele hebben en houwen (privé én zakelijk) neemt nog niet de helft van de 4TB SSD in beslag (inclusief 15.000+ foto's en 17.000 muzieknummers (ex DJ)). De backup van de belangrijkste gegevens is zelfs "maar" 420GB.
Als je een Synology heeft die Active backup for business ondersteunt. Alle losse computers in en buiten het huis (ook mijn ouders) draaien nu volledige backups naar de NAS. Het gaat erg efficient om met de ruimte. Maar toch kan het aardig groeien.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
HuismAndré schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:47:
[...]

Onze administratie en foto's (200k+) is ongeveer 1Tb aan data, dus daarvoor had ik geen 8bay NAS nodig:)

Wij hebben 5 van die streaming abonnementen en dat gaat nu al richting 50EUR/maand. Spotify gaat er binnenkort uit, ik heb bijna 1TB luisterboeken en muziek verzameld.
Daarna waarschijnlijk Disney en NF. Mijn prime is gekoppeld aan Amazon.de en dat verdien ik terug met zaken die in DLD goedkoper zijn dan in NL. HBOMax is een twijfel geval omdat ik het introductie abonnement heb en daarvan blijft het prijsverschil, maar ze hebben onlangs een voorstel gedaan voor iets anders en dat moet ik nog bekijken.

Daarbij komt dat je bij Plex alles bij elkaar hebt en niet langs alle die streaming diensten hoeft te gaan om hier Harry Potter en daar James Bond te kijken. En een film als Bullit of serie als The Professionals ben ik nog nergens tegen gekomen en die heb ik wel op de NAS / Plex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
4POX schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:02:
[...]

Als je een Synology heeft die Active backup for business ondersteunt. Alle losse computers in en buiten het huis (ook mijn ouders) draaien nu volledige backups naar de NAS. Het gaat erg efficient om met de ruimte. Maar toch kan het aardig groeien.
Ik heb voor onze prive computers een grote iSCSI / LUN opgezet waar we makkelijk zaken kunnen delen. Die neemt al 1TB aan ruimte in beslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

EDIT, toegevoegd: En als je voor een 4 bay gaat, zou je kunnen overwegen om 4x 16TB EXOS refurb drives van Truebase te nemen. Flinke korting en je krijgt nog altijd 3 jaar garantie op de schijven. Daarmee ben je voorlopig wel toekomstvast qua opslag. 4x8TB raakt sneller vol dan je denkt als je eenmaal de smaak te pakken hebt.
Dat zijn schijven die al 6 jaar in een datacentrum diskfarm gedraaid hebben.
Die worden op datum vervangen.
Zou ik persoonlijk nooit aan beginnen
De levensduur van disken zit gemiddeld tussen de 6 en de 10 jaar.

Zie dit artikel:
https://id.nl/zekerheid-e...n-mtbf-van-harde-schijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
Ben(V) schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:44:
[...]

Dat zijn schijven die al 6 jaar in een datacentrum diskfarm gedraaid hebben.
Die worden op datum vervangen.
Zou ik persoonlijk nooit aan beginnen
De levensduur van disken zit gemiddeld tussen de 6 en de 10 jaar.

Zie dit artikel:
https://id.nl/zekerheid-e...n-mtbf-van-harde-schijven
De schijven komen met 3 jaar garantie en het zijn enterprise schijven die uitgelegd zijn op een veel grotere workload dan normale schijven. Een normale nieuwe WD Red heeft bijvoorbeeld maar 2 jaar garantie.

Wat de levensduur betreft, mijn zusje heeft schijven in gebruik die al meer dan 10 jaar in een NAS hebben gedraaid. Dat zijn schijven die ik overhad na het upgraden.

En als zo'n schijf buiten de garantie kapot gaat, dan staat de data over drie andere schijven verdeeld en koop ik een ander en bouw mijn RAID weer op. Binnen de garantieperiode krijg ik een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JR1966
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-08 17:31
Een hoop nieuw spul van Synology

Al is niet iedereen even enthousiast over de mate van werkelijke innovaties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

Met meer dan 2500 cookies moeten we eigenlijk niet meer verwijzen naar nascompares.com…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Laatst online: 18-09 09:32

elsinga

=8-)

Ik zat te hopen op een DS925+, als vervanging van mijn DS918+, maar de specs zijn niet echt een geweldige upgrade. Leuk, die 2.5Gbe poorten, maar mijn Ubiquiti doet max 1GBe en mijn 918+ is al getrunkt aangesloten (voor 2GBe throughput). En of die Ryzen 1500B nu een goede upgrade is vanaf de Celeron in de 918+ weet ik ook nog niet...

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
  • Nu online
elsinga schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:50:
Ik zat te hopen op een DS925+, als vervanging van mijn DS918+, maar de specs zijn niet echt een geweldige upgrade. Leuk, die 2.5Gbe poorten, maar mijn Ubiquiti doet max 1GBe en mijn 918+ is al getrunkt aangesloten (voor 2GBe throughput). En of die Ryzen 1500B nu een goede upgrade is vanaf de Celeron in de 918+ weet ik ook nog niet...
En waarom dan vervangen? Voor primair gebruik als NAS draait die 918+ nog gewoon prima toch met ook de laatste DSM versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

TweakGP schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:41:
[...]

En waarom dan vervangen? Voor primair gebruik als NAS draait die 918+ nog gewoon prima toch met ook de laatste DSM versie.
Updates? De 918+ is immers al aardig wat jaren oud en zal uiteindelijk wel uit de updatelijst gehaald worden. Restwaarde? De 918+ is nu nog relevant (want krijgt nog updates) maar zodra dat niet meer zo is zul je een val in restwaarde kunnen verwachten. Betrouwbaarheid? Het apparaat staat 24/7 aan en dan is het niet verkeerd deze na een jaar of 5-7 te vervangen.

Er zijn diverse redenen, anders dan performance, die een reden kunnen zijn om een NAS te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

GEi schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:18:
Met meer dan 2500 cookies moeten we eigenlijk niet meer verwijzen naar nascompares.com…
Heb je 3rd party cookies aan staan? Ik zie namelijk maar 2 cookies op nascompares.com (1 van hunzelf en 1 door mij goedgekeurde cookie van Google).

[ Voor 9% gewijzigd door HuismAndré op 14-03-2025 11:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakGP
  • Nu online
Allemaal een tikje ver gezocht in mijn optiek..... juist de lange levensduur en updates maken Syno vaak een goede keuze. Die processor slijt niet hoor, levensduur gaat primair over je schijven.

En restwaarde... wie geeft er nu nog geld voor zo'n machine. De kosten zitten voor de meesten in de schijven. Als je dan begint koop je gewoon een nieuw model zodat je weer jaren vooruit kan.

[ Voor 33% gewijzigd door TweakGP op 14-03-2025 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
TweakGP schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:49:
Allemaal een tikje ver gezocht in mijn optiek..... juist de lange levensduur en updates maken Syno vaak een goede keuze. Die processor slijt niet hoor, levensduur gaat primair over je schijven.

En restwaarde... wie geeft er nu nog geld voor zo'n machine. De kosten zitten voor de meesten in de schijven. Als je dan begint koop je gewoon een nieuw model zodat je weer jaren vooruit kan.
Als ik de vraagprijzen zie op MP en hier bij de professionele verkopers, dan koop ik liever nieuw of een refurbed van Synology maar dan met 2 jaar garantie.
En ik vind de refurbished producten die Synology zelf aan biedt ook nog aan de prijs.

Dus dan maar nieuw kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

Nee hoor, als ik die site bezoek kan ik kiezen om de cookies niet te accepteren maar zelf te kiezen welke wel en welke niet. Als ik dat doe dan kan ik kiezen uit meer dan 2500 cookies. Mijn aanname is, maar dat ga ik niet proberen.., wanneer je cookies accepteert, je ze allemaal krijgt.
HuismAndré schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:48:
[...]

Heb je 3rd party cookies aan staan? Ik zie namelijk maar 2 cookies op nascompares.com (1 van hunzelf en 1 door mij goedgekeurde cookie van Google).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05:28
Vraagje, ik heb een oude DS212+ welke ik niet meer gebruik (inmiddels een 224+). Deze heb ik via het controlpanel een systeemherstel/ factory reset gegeven incl alles wissen. na een paar minuten een piep dat hij klaar zou zijn maar nu blijft de statusled oranje blinken. HDD leds zijn groen.

Ik zie dat hij een ip adres heeft gekregen in mijn router en ik kan hem pingen maar meer niet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
Deze site is niet bereikbaar
192.168.1.78 heeft de verbinding geweigerd.
Probeer dit eens:

Controleer de verbinding
Controleer de proxy en firewall
ERR_CONNECTION_REFUSED

find.synology ziet hem ook niet en ook de Synology assistant niet.
Uurtje gewacht en reset 4 seconden ingedrukt houden helpt ook niet.
Met of zonder HDD's er in maakt niks uit.

Het is geen megaramp want ik dacht wellicht verkoop ik hem nog voor een paar tientjes maar toch apart.

Iemand nog een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:15
Turb0Turb0 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:00:
Vraagje, ik heb een oude DS212+ welke ik niet meer gebruik (inmiddels een 224+). Deze heb ik via het controlpanel een systeemherstel/ factory reset gegeven incl alles wissen. na een paar minuten een piep dat hij klaar zou zijn maar nu blijft de statusled oranje blinken. HDD leds zijn groen.

Ik zie dat hij een ip adres heeft gekregen in mijn router en ik kan hem pingen maar meer niet.
Het is geen megaramp want ik dacht wellicht verkoop ik hem nog voor een paar tientjes maar toch apart.

Iemand nog een tip?
Basisvragen:
- welke router/switch gebruik je?
- al eens een andere kabel geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
gerritjan schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:12:
[...]

Basisvragen:
- welke router/switch gebruik je?
- al eens een andere kabel geprobeerd?
Het werkte voor de reset allemaal prima, dus 99,99 procent zit het daar niet in.

Maar een asus RT-AC68U en nu voor de zekerheid even een nieuwe lankabel eraan (welke bij de nieuwe 224+ zat) maar hetzelfde probleem.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
C:\Users\Laptop-0007>ping 192.168.1.78

Pinging 192.168.1.78 with 32 bytes of data:
Reply from 192.168.1.78: bytes=32 time<1ms TTL=64
Reply from 192.168.1.78: bytes=32 time=1ms TTL=64

Ping statistics for 192.168.1.78:
    Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 0ms, Maximum = 1ms, Average = 0ms

C:\Users\Laptop-0007>tracert 192.168.1.78

Tracing route to Diskstation [192.168.1.78]
over a maximum of 30 hops:

1     1 ms    <1 ms    <1 ms  Diskstation [192.168.1.78]

Trace complete.

C:\Users\Laptop-0007>

[ Voor 45% gewijzigd door Turb0Turb0 op 15-03-2025 14:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reinier68
Turb0Turb0 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:00:

code:
1
2
3
4
5
6
7
Deze site is niet bereikbaar
192.168.1.78 heeft de verbinding geweigerd.
Probeer dit eens:

Controleer de verbinding
Controleer de proxy en firewall
ERR_CONNECTION_REFUSED

find.synology ziet hem ook niet en ook de Synology assistant niet.
Uurtje gewacht en reset 4 seconden ingedrukt houden helpt ook niet.
Met of zonder HDD's er in maakt niks uit.

Iemand nog een tip?
Die oude beestjes worden vaak niet gezien door de Assistant, te oud en dus te oude beveiliging. Wat je kan proberen is in de Assistant, naar settings te gaan, en dan "Compatibiliteit met oude apparaten" aanzetten
Je kan een oude versie van de assistant installeren, dat gaat vaak wel goed.

Via WEB zal misschien ook niet lukken omdat HTTP of TLS1.0 wordt gebruikt als verbinding. Moderne browsers accepteren dat niet meer.

Succes !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Turb0Turb0
reinier68 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:56:
[...]

Die oude beestjes worden vaak niet gezien door de Assistant, te oud en dus te oude beveiliging. Wat je kan proberen is in de Assistant, naar settings te gaan, en dan "Compatibiliteit met oude apparaten" aanzetten
Je kan een oude versie van de assistant installeren, dat gaat vaak wel goed.

Via WEB zal misschien ook niet lukken omdat HTTP of TLS1.0 wordt gebruikt als verbinding. Moderne browsers accepteren dat niet meer.

Succes !
YES, "Compatibiliteit met oude apparaten" en hij is gevonden _/-\o_

En TLS1.0 heb ik met mijn werk ook (oudere printers willen ook soms niet werken in nieuwe browsers en dan gebuik ik portable browser Qupzilla om nog wat in te stellen). Nu ook even gekeken maar die ziet hem ook niet.

Maar ik kan verder met mijn oude apparaat ;)

EDIT: En hij werkt weer :9B

[ Voor 1% gewijzigd door Turb0Turb0 op 15-03-2025 15:20 . Reden: edit ]

Pagina: 1 ... 180 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).