Paulus73 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:34:
Ik had hem gisteren ook rechtstreeks op de KPN-modem/router aangesloten. Omdat dat niet werkte heb ik hem verplaatst, nu staat ie gekoppeld aan een netwerk-switch na dat netwerk. Via het tooltje dat Ruben279 aanraadde kon de NAS ook alleen gevonden worden op die plek, dus niet als deze rechtstreeks is aangesloten op de KPN-box.
Maar uiteindelijk heb dus via dat tooltje de NAS gevonden in het netwerk. En ik kan dus weer in het controlpanel. Maar waarom kan de assistent de NAS dan niet vinden? En hoe kan ik zorgen dat deze de NAS weer vind?
En als jullie nog tips hebben voor goede instructie hoe ik voor verschillende laptops een opslaglocatie op de NAS kan maken dan hoor ik dat graag.
Het lijkt erop dat je netwerkconfiguratie mogelijk niet goed is ingesteld, wat kan verklaren waarom je NAS niet gevonden wordt wanneer deze direct op de KPN-router is aangesloten, maar wel wanneer deze via de switch verbonden is. Voordat je aanpassingen maakt aan de NAS, is het verstandig om eerst je netwerkstructuur goed te controleren en op orde te brengen.
Er zijn een paar mogelijke oorzaken waarom je NAS niet zichtbaar is wanneer deze direct op de KPN-router is aangesloten:
1. Switch vs. Router
Als je een echte switch gebruikt, dan zou deze in principe geen extra netwerksegment moeten creëren. De switch functioneert als een eenvoudige netwerkverdeelbox en zorgt ervoor dat alle aangesloten apparaten op hetzelfde lokale netwerk (LAN) blijven.
Als je switch eigenlijk een router is (bijvoorbeeld een tweede router die je als switch gebruikt), kan het zijn dat deze een eigen subnet creëert. Dit betekent dat je een situatie hebt waarbij er een NAT (Network Address Translation) achter een NAT ontstaat. In zo’n geval zitten apparaten die op de tweede router/switch zijn aangesloten in een ander netwerksegment dan de apparaten die direct op de KPN-router zijn aangesloten. Hierdoor kan de NAS niet worden gevonden door apparaten die op de KPN-router zelf zitten.
2. IP-adres en DHCP-instellingen
Controleer of de NAS een vast IP-adres heeft ingesteld dat binnen het juiste subnet valt. Als de NAS een statisch IP-adres gebruikt uit een ander subnet (bijvoorbeeld 192.168.2.x terwijl de KPN-router 192.168.1.x gebruikt), dan kan deze niet correct worden gevonden.
Als de NAS via de switch werkt, maar niet rechtstreeks op de router, kan dat betekenen dat de switch mogelijk als DHCP-server fungeert en IP-adressen uitdeelt die afwijken van wat de KPN-router gebruikt.
3. LAN-poorten en Uplink-modus
Sommige switches hebben een specifieke uplink-poort of VLAN-instellingen die verkeer op een bepaalde manier beheren. Als je switch is ingesteld op een ander VLAN dan je KPN-router, kan dit ervoor zorgen dat je NAS niet zichtbaar is als deze rechtstreeks op de router is aangesloten.
Probeer een andere LAN-poort op de KPN-router om te testen of het probleem misschien aan een specifieke poort ligt.
4. Firewall-instellingen op de KPN-router
Het is mogelijk dat de KPN-router een ingebouwde firewall heeft die verkeer beperkt tussen aangesloten apparaten. Sommige routers blokkeren bijvoorbeeld verkeer tussen bekabelde en draadloze apparaten (AP-isolatie of client isolation).
Controleer in de KPN-router of er regels zijn die de toegang tot de NAS kunnen beperken.
5. Netwerkdetectie en SMB-instellingen
Als je NAS normaal gesproken via SMB (Windows Netwerkdelen) wordt benaderd, zorg er dan voor dat netwerkdetectie en bestandsdeling zijn ingeschakeld op je computer.
Sommige routers blokkeren netwerkbroadcasts, waardoor automatische detectie van apparaten zoals de NAS niet werkt.
Wat kun je doen om dit op te lossen?
Test of de NAS bereikbaar is via IP
Sluit de NAS direct aan op de KPN-router en probeer het IP-adres te pingen vanaf een computer die ook op de router is aangesloten. Als dit niet werkt, controleer dan de netwerkconfiguratie van de NAS.
Controleer of je switch een routerfunctie heeft
Kijk in de instellingen of de switch als een DHCP-server fungeert of een apart netwerk creëert. Zo ja, dan zou je de tweede router in "bridgemodus" moeten zetten, zodat het netwerk niet gescheiden wordt.
Gebruik de KPN-router als DHCP-server
Zet de DHCP-server van de KPN-router aan en zorg ervoor dat de NAS een dynamisch IP-adres ontvangt om conflicten te voorkomen.
Controleer firewall- en NAT-instellingen
Log in op de KPN-router en controleer of er instellingen zijn die toegang tot de NAS beperken.
Als je meer details hebt over het type switch en router dat je gebruikt, kunnen we gerichtere suggesties geven!
Don't drive faster than your guardian angel can fly.