[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 179 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 19:08
Mk23 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:08:
[...]

putty downloaden en installeren op je laptop / pc
juiste driver opzoeken op GitHub
driver installeren - foutmelding wegklikken
SSH inschakelen
commando laten uitvoeren in SSH / putty
driver opniew installeren
klaar

Kost je misschien 10 minuten werk, ik moet nu wachten op de switch om te zien of het werkt.
Ah ok. Ik had begrepen dat Synology het vorig heel flink moeilijker had gemaakt om drivers toe te voegen maar dat valt in de paktijk gelukkig mee. Het is in ieder geval niet plug-and-play, je moet er wel iets voor doen. Ik meen me te herinneren dat ze ook support voor USB-hubs hadden verwijderd. Geen idee hoe je zoiets doet? Dan moet je toch 'moedwillig' dingen veranderen aan de USB-implementatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:59
FrankHe schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:13:
[...]

Ah ok. Ik had begrepen dat Synology het vorig heel flink moeilijker had gemaakt om drivers toe te voegen maar dat valt in de paktijk gelukkig mee. Het is in ieder geval niet plug-and-play, je moet er wel iets voor doen. Ik meen me te herinneren dat ze ook support voor USB-hubs hadden verwijderd. Geen idee hoe je zoiets doet? Dan moet je toch 'moedwillig' dingen veranderen aan de USB-implementatie?
Op GitHub zitten twee heel goede programmeurs voor Synology spullen.
Ik heb begrepen dat DSM in de basis LINUX is. En in DSM heb je de mogelijkheden om zelf paketten te installeren, mits je je van de gevaren bewust bent.
Ik gebruik een script van DaveR om de m2D18 PCIe uitbreidingsunit in mijn NAS geschikt te maken voor opslag ipv alleen cache en dan heb ik ze samen gevoegd met de twee SATA SSDs tot één pool.

DS1817+& DS923+ DX513 & DX517

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Hebben er hier mensen ook last (of überhaupt opgemerkt) dat er een "diagnosis tool" is geïnstalleerd op je NAS nadat je de laatste update van surveilance station hebt geïnstalleerd? LINK

deze tool heeft 79 functies waaronder TCPdump en de tool staat standaard ingesteld om alles via het WEB te versturen ipv lokaal.

AMD Ryzen 5800X3D, Gigabyte Aorus B550 ITX, AMD RX6900XT, 32GB Corsair DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:42
Mk23 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:12:
[...]
Maar dan moet de pc of 2,5Gbe hebben, of alsnog de USB adapter installeren.
Als je geen andere apparaten hebt met 2,5Gig of geen switches met meer dan 1gig is het natuurlijk ook totaal zinloos om je NAS wel met 2,5g uit te rusten..... wat wil je nou bereiken?

SMB multi-channel is gewoon de manier om naar een apparaat ene hogere netwerksnelheid te halen zonder extra kosten als je wat ruimte hebt op een switch.

[ Voor 21% gewijzigd door TweakGP op 28-01-2025 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
TweakGP schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 14:52:
[...]

Als je geen andere apparaten hebt met 2,5Gig of geen switches met meer dan 1gig is het natuurlijk ook totaal zinloos om je NAS wel met 2,5g uit te rusten..... wat wil je nou bereiken?

SMB multi-channel is gewoon de manier om naar een apparaat ene hogere netwerksnelheid te halen zonder extra kosten als je wat ruimte hebt op een switch.
Eens. gelukkig heb ik bijna het hele huis op 2.5G zitten incl. enkele switches en mijn asus router met merlin firmware uitgerust en daar ook een externe usb 2.5G adapter erin en zodoende binnenkort een odido 2G glas abo erop ik ben heel benieuwd maar vanaf mijn PC naar mijn nas haal ik stabiel 280Mb+

AMD Ryzen 5800X3D, Gigabyte Aorus B550 ITX, AMD RX6900XT, 32GB Corsair DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:49
copywizard schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:25:
Hebben er hier mensen ook last (of überhaupt opgemerkt) dat er een "diagnosis tool" is geïnstalleerd op je NAS nadat je de laatste update van surveilance station hebt geïnstalleerd? LINK
deze tool heeft 79 functies waaronder TCPdump en de tool staat standaard ingesteld om alles via het WEB te versturen ipv lokaal.
Ja, is mij ook opgevallen. Een paar seconden na de install vindt weer een uninstall plaats.
Gelezen op Reddit:
I opened a ticket with synology. They said it’s due to surveillance station and that it’s going to be fixed in the next version of surveillance station.

DS920 hier met nieuwste DSM6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin!
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-08 10:53
Er is ongetwijfeld een antwoord te vinden op mijn vraag maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Vandaar toch hier mijn vraag. Ik heb een DS118 en mijn ouders hebben een DS118. We gebruiken hem beiden voornamelijk om er fotos en bestanden op te bewaren. Om ons te beschermen tegen dataverlies gebruiken we hyper backup en hyperbackup vault om een backup van NAS A op NAS B te zetten en visa versa. Mijn vraag is: Ben ik veilig bezig? (dan heb ik het vooral over cybersecurity). De situatie is als volgt:

Settings op beide DS118's:
  • Laatste DSM versie
  • Quickconnect staat aan
  • Firewall staat aan
  • Antivirus essential geinstaleerd
  • Eigen account om de andere NAS in te laten loggen. Alleen toegang tot hyperbackup vault en map waarin de backup staat
  • 2FA voor alle logins behalve "backup login" van Hyperbackup (volgens mij kan deze niet met 2FA)
  • DDNS aangemaakt om NAS remote te kunnen vinden
  • Auto block, Account Protection, en DoS protection staan aan
Settings in de routers:
  • Port 6281 forwareded (nodig om remote hyperbackup te vinden)
  • Port 5001 forwareded (hier twijfel ik over. maar zonder kan de NAS niet zelfstandig inloggen)
FYI: Dit is niet mijn kennis gebied. Heb alles naar ere en geweten uitgezocht met tutorials en lezen. Zou fijn zijn als er bij het antwoorden niet te moeilijke taal wordt gebruikt ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Robin! op 28-01-2025 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
copywizard schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:39:
[...]

Eens. gelukkig heb ik bijna het hele huis op 2.5G zitten incl. enkele switches en mijn asus router met merlin firmware uitgerust en daar ook een externe usb 2.5G adapter erin en zodoende binnenkort een odido 2G glas abo erop ik ben heel benieuwd maar vanaf mijn PC naar mijn nas haal ik stabiel 280Mb+
Ik heb de NUC met PMS straks samen met de 1817+ op dezelfde 2,5Gbe switch zitten. Waarom? Niet omdat het nodig is, maar om het te proberen. LAG of SMB multichannel heeft weinig zin omdat de NUC maar een enkele netwerk aansluiting heeft. Dan is dit een goede oplossing.
Voor de rest gaat bijna alles via de wifi en dat is voor ons voor nu snel genoeg met U6 AP's in huis.

Update na het installeren van de switch:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ndVFvb9hT8jecw85xim7VglHEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U3oOGKXJzNRN6PidEiyUkh1M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUhLyKLgM74nl_M3zCEuX-oHFWY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fqsd1uU9QbypnpqLi54F1i91.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een test van de SSD Pool in de 1817+, deze ligt ongeveer 10% hoger dan het 1TB test bestand naar de HDD Pool.
In de oude situatie zat ik bij grote bestanden zo rond de 108-110 MB/s, dus had de verbinding wel gemaxed.

[ Voor 38% gewijzigd door Mk23 op 29-01-2025 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:10
Gebruikt er toevallig iemand Synology spreadsheet in combinatie met een iPad?

Ik mis de menu balk zeg maar waardoor ik minimale functie heb.. Ik kan bijv geen nieuwe tab aanmaken of een simpele cel randen zwart maken etc.

Wat ik kan vinden is vrij oud en zonder oplossing…

Ik zit nog op DSM7.1.1 (DS415+) dus ik hoop dat het in DSM 7.2 misschien opgelost is?

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
Robin! schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:39:
Er is ongetwijfeld een antwoord te vinden op mijn vraag maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Vandaar toch hier mijn vraag. Ik heb een DS118 en mijn ouders hebben een DS118. We gebruiken hem beiden voornamelijk om er fotos en bestanden op te bewaren. Om ons te beschermen tegen dataverlies gebruiken we hyper backup en hyperbackup vault om een backup van NAS A op NAS B te zetten en visa versa. Mijn vraag is: Ben ik veilig bezig? (dan heb ik het vooral over cybersecurity). De situatie is als volgt:

Settings op beide DS118's:
  • Laatste DSM versie
  • Quickconnect staat aan
  • Firewall staat aan
  • Antivirus essential geinstaleerd
  • Eigen account om de andere NAS in te laten loggen. Alleen toegang tot hyperbackup vault en map waarin de backup staat
  • 2FA voor alle logins behalve "backup login" van Hyperbackup (volgens mij kan deze niet met 2FA)
  • DDNS aangemaakt om NAS remote te kunnen vinden
  • Auto block, Account Protection, en DoS protection staan aan
Settings in de routers:
  • Port 6281 forwareded
  • Port 5001 forwareded
FYI: Dit is niet mijn kennis gebied. Heb alles naar ere en geweten uitgezocht met tutorials en lezen. Zou fijn zijn als er bij het antwoorden niet te moeilijke taal wordt gebruikt ;)
Je zou kunnen proberen om via Tailscale een VPN verbinding tussen beide NASsen op te zetten en daarnaast via Tailscale ook van buiten vanaf bv je telefoon toegang te krijgen.

Ik ben me ook aan het verdiepen in een off site backup oplossing en ga waarschijnlijk voor tailscale om de hyperbackup verbinding mee af te schermen.
Maar dat gezegd hebbende, als je een "unieke" login gebruikt, een slim wachtwoord kiest en dan ook nog 2FA instelt, dan wordt het knap lastig om binnen te komen tenzij in DSM zelf een gat zit.
Kijk anders eens bij een YT video van SpaceRex over het beveiligen van je NAS, dan is het minder spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

@Robin! kan het account van hyperbackup ook op DSM inloggen? Anders services voor dat account minimaliseren.

Poorten voor de backup enkel beschikbaar maken op publieke WAN IP van jou en je ouders, door middel van firewallregels.

Poort 5001 zou ik dicht zetten, je hebt al quickconnect. Daarnaast zou je een VPN kunnen inrichten, zoals met tailscale.

Voor de rest advies om een 2e backup-optie toe te voegen zodat data ook op een andere plek staat dan beide NASen, dat kan prima een externe harde schijf zijn op één van de locaties.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 15:49
Meer mensen last van een crashende Synology sinds er backups op gemaakt worden vanuit Home Assistant?
DS923+ hier. Home Assistant draait op een NUC. DS923+ is toegevoegd als een Backup schijf via NFS in Home Assistant.

Kan hem dan alleen maar resetten door de Aan/Uit knop in te houden. Via GUI kom ik er niet in, blijft hangen na wachtwoord. En via ssh kan ik wel reboot commando geven, maar gebeurd er niks.

Voorheen altijd stabiel gedraait. Enige wat veranderd is, is dus die Backup instelling in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

loyske schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 08:56:

Voorheen altijd stabiel gedraait. Enige wat veranderd is, is dus die Backup instelling in HA.
Die zelfde instelling is hier veranderd. Geen enkel probleem. Ik heb nog nooit een crashende Syno gehad

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Die Syno draait Linux en zal echt niet crashen, waarschijnlijk is het iets in het nfs protocol dat je gebruikt dat bij jouw 100% cpu vreet in een loop.

Mijn advies zou zijn gewoon smb te gebruiken in plaats van een antiek protocol zoals nfs.
Mijn backup's naar mijn Nas werken altijd probleemloos via smb.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mk23
@loyske : Hier geen enkel probleem met het wegschrijven van backups naar de NAS. Kwam er onlangs wel achter dat door een update de backups niet meer automatisch werden opgeslagen op de de NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:29

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Ortep schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:59:
[...]

Die zelfde instelling is hier veranderd. Geen enkel probleem. Ik heb nog nooit een crashende Syno gehad
Same here (wel één keer dichtbij geweest toen ik in Docker aan het klootviolen was). HA draait hier overigens in Docker. Meest recente versie.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WheeleE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:00

WheeleE

Dinges

Ik heb een interessante uitdaging met mijn remote Hyper Backup.
Vanaf mijn eigen DS220+ wordt d.m.v. Hyper Backup dagelijks gebackupt naar een remote DS223j.
De laatste weken faalt die backup regelmatig met 2 meldingen:
code:
1
2
[Network][Synology NAS 1] Failed to start backup task.
[Network][Synology NAS 1] Failed to start backup task.

Er zit maar een paar seconden tussen die errors.
Soms is de eerste error anders:
code:
1
[Network][Synology NAS 1] Failed to start backup task. (Failed to resolve the destination address. Please check the DNS setting is correct.)

Het remote adres klopt gewoon, dat is een duckdns.org alias die continu wordt geüpdate. En als ik na een error de taak handmatig aftrap draait ie gewoon.

Soms gaat de backup 1 of 2 dagen wel goed. Waarom? Geen idee. En ook niet waar ik de oplossing nu precies moet zoeken.
Zou de remote DS in slaapstand zijn en daardoor te laat reageren op de backuptaak? Zo ja dan rijst de vraag: hoe kan ik dat tegengaan danwel verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:14
Ik ben op zoek naar een "simpele" (kant en klaar) database of ander soortige oplossing voor een huis investaris, onderhoud reigstratie.
Ik zou graag alle duurdere investaris met aankoopsbon willen registreren voor bijvoorbeeld garantie, serienummers.
Ook zou ik graag bepaalde kunstwerken willen registreren met een foto en aankoopbon.

Voor het huis zou ik graag bepaalde werkzaamheden als schilderwerkzaamheden, installatie, periodieke onderhouds momenten willen registreren om een overzicht per periode (maand, kwartaal, jaar) wat er zou moeten gebeuren of eraan zit te komen.

Vanuit mijn werk heb ik ooit ervaring opgedaan met Ultimo maar dit is en wellicht te uitgebreid en niet particulier beschikbaar.
Bestaat zoiets voor een Synology 218+? Of wat zouden mijn zoektermen voor zoiets kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
@Michieas
Een spreadsheet? Google sheets of anders? Flexibel en makkelijk.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

@Michieas Je vraag kan beter in [Synology] Vraag en antwoord - deel 3 denk ik.

Maar om je deels op weg te helpen, je zoekt eigenlijk een soort ticketsysteem met een CMDB gekoppeld?

Je wilt dit in een docker draaien, en dat kan dan wel op je NAS, verondersteld dat je deze al hebt natuurlijk, dat is mij niet geheel duidelijk.

Zoek eens naar jouw zoektermen op Google voor docker, wellicht vindt je wel iets?

Een Excel of Outlook agenda passen ook wel bij je vraag eigenlijk. Het eerste kan je gebruiken voor het registreren van serienummers en aankoopdata. Het tweede voor terugkerende taken.

Voor vastleggen van je thuisspullen kwam ik HomeBox tegen, dit is een soort CMDB voor thuis.

https://github.com/sysadminsmedia/homebox

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
Quad schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:29:
@Michieas Je vraag kan beter in [Synology] Vraag en antwoord - deel 3 denk ik.

Maar om je deels op weg te helpen, je zoekt eigenlijk een soort ticketsysteem met een CMDB gekoppeld?

Je wilt dit in een docker draaien, en dat kan dan wel op je NAS, verondersteld dat je deze al hebt natuurlijk, dat is mij niet geheel duidelijk.

Zoek eens naar jouw zoektermen op Google voor docker, wellicht vindt je wel iets?

Een Excel of Outlook agenda passen ook wel bij je vraag eigenlijk. Het eerste kan je gebruiken voor het registreren van serienummers en aankoopdata. Het tweede voor terugkerende taken.

Voor vastleggen van je thuisspullen kwam ik HomeBox tegen, dit is een soort CMDB voor thuis.

Homebox ziet er misschien wel goed uit. Ik ga hem even installeren.
technorabilia schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:20:
@Michieas
Een spreadsheet? Google sheets of anders? Flexibel en makkelijk.
Ja heb ik al geprobeerd maar ben behoorlijk onhandig in excel. Daarom zoek ik ook een bestaande oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Michieas schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:44:
[...]

Homebox ziet er misschien wel goed uit. Ik ga hem even installeren.

[...]

Ja heb ik al geprobeerd maar ben behoorlijk onhandig in excel. Daarom zoek ik ook een bestaande oplossing.
Kan je iets met https://inventree.org/ ?

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-09 15:42
Michieas schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:08:
Ik ben op zoek naar een "simpele" (kant en klaar) database of ander soortige oplossing voor een huis investaris, onderhoud reigstratie.
Ik zou graag alle duurdere investaris met aankoopsbon willen registreren voor bijvoorbeeld garantie, serienummers.
Ook zou ik graag bepaalde kunstwerken willen registreren met een foto en aankoopbon.

Voor het huis zou ik graag bepaalde werkzaamheden als schilderwerkzaamheden, installatie, periodieke onderhouds momenten willen registreren om een overzicht per periode (maand, kwartaal, jaar) wat er zou moeten gebeuren of eraan zit te komen.

Vanuit mijn werk heb ik ooit ervaring opgedaan met Ultimo maar dit is en wellicht te uitgebreid en niet particulier beschikbaar.
Bestaat zoiets voor een Synology 218+? Of wat zouden mijn zoektermen voor zoiets kunnen zijn?
Misschien dat we hier een generatiekloof hebben, maar dit soort dingen bouwden we vroeger op school in MS Access.
Zelf zie ik nog steeds het nut van docker voor dit soort dingen in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:00
WheeleE schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:54:
code:
1
[Network][Synology NAS 1] Failed to start backup task. (Failed to resolve the destination address. Please check the DNS setting is correct.)
Ik denk dat het antwoord DNS is. Ik heb zelf dezelfde/soortgelijke setup. De NAS van mijn pa meld zichzelf aan bij duckdns.org en die geregistreerde naam is een alias op mijn eigen domein (nas-pa.mijndomein.nl), mijn eigen NAS doet hetzelfde. Ik krijg ook met enige regelmaat mailtjes van de Hyperbackup aan de andere kant dat de backup mislukt is, de backup duur is dan altijd korter dan 30 seconden (typisch 20s)). Als ik nu de alias naam probeer te resolven, lukt dat niet totdat ik de alias naam ping.. Ik denk dat ik hier minder last van ga hebben als ik de DDNS service van mijn cPanel hosting op mijn eigen domein ga gebruiken, zeker weten doe ik dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

biomass schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:42:
[...]

Ik denk dat het antwoord DNS is. Ik heb zelf dezelfde/soortgelijke setup. De NAS van mijn pa meld zichzelf aan bij duckdns.org en die geregistreerde naam is een alias op mijn eigen domein (nas-pa.mijndomein.nl), mijn eigen NAS doet hetzelfde. Ik krijg ook met enige regelmaat mailtjes van de Hyperbackup aan de andere kant dat de backup mislukt is, de backup duur is dan altijd korter dan 30 seconden (typisch 20s)). Als ik nu de alias naam probeer te resolven, lukt dat niet totdat ik de alias naam ping.. Ik denk dat ik hier minder last van ga hebben als ik de DDNS service van mijn cPanel hosting op mijn eigen domein ga gebruiken, zeker weten doe ik dat niet.
Hmm, interessant.
Bij wijze van test heb ik 3 dagen geleden een simpel ls -lR /volume1/muziek taakje ingepland op de bestemming, 2 minuten voor de backup gepland staat. Met het idee dat de Synology dan wordt wakkergeschudt en wel gelijk kan reageren op de backup.
Sindsdien heeft de backup succesvol gelopen. Ik kijk het nog een paar dagen aan, als het via deze workaround werkt vind ik het prima :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mjustin
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-09 14:10
Michieas schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:08:

Kijk eens om Homebox te draaien in Docker op je nas:

Gebruik het zelf ook hiervoor. Je kan de bon uploaden, handleiding, locatie geven, garantie instellen,.. echt zeer uitgebreid voor je thuis inventaris. Aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
mjustin schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:48:
[...]

Kijk eens om Homebox te draaien in Docker op je nas:

Gebruik het zelf ook hiervoor. Je kan de bon uploaden, handleiding, locatie geven, garantie instellen,.. echt zeer uitgebreid voor je thuis inventaris. Aanrader!
Ik heb van het weekend geinstalleerd en lijkt wel aardig op wat ik ermee wil doen.
Ik ga het voorlopig even testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 14:58
Ik ben van plan mijn DS415+ te gaan upgraden naar een nieuwer model.

Mijn oog is nu gevallen op de DS423+ met name omdat deze betere resultaten geeft met het streamen van 4k h264/h265 content als ik de reviews goed heb gelezen.

Nu draait de DS415+ nog goed met 4x 12TB HDD erin (65% used). Echter het streamen van grote 30-70GB 4k h264/h265 wil niet echt goed gaan, de CPU schiet dan naar 95-99% en de film gaat per 5-10sec haperen. Ik gebruik Jellyfin in een docker, en de client draait op mijn LG G3 (WebOS, geen Kodi client daarvoor), om de content te streamen.
Wellicht kan ik PLEX en keer proberen, maar ik denk dat ik tegen hetzelfde issue daar aan ga lopen.

Is de DS423+ een goede opvolger? Of kan ik beter nog even wachten op een nieuwer model van Synology, wellicht met 5 HDD ipv 4 stuks?
Ik zal de DS423+ wel uitbreiden met 4/8GB extra geheugen (heb ik met de DS415+ nu ook gedaan).

Ik draai ook een 6 tal camera's via surveilance station, dus vanwege de licenties hiervoor, maar ook vanwege de zeer bruikbare synology GUI, wil ik Synology blijven gebruiken.

Ook begrijp ik dat ik de HDD van de DS415+ rechtstreeks kan overzetten in de DS423+, waarna enkel de Diskstation software/firmware moet worden upgraded naar 7.x. Klopt dit, heeft iemand die ervaring ook?

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

@Chris12 HDD migration kan, mits CPU ondersteund wordt.

Zie hiervoor de matrix bij Synology.
https://kb.synology.com/e...0_and_later#packarchtable
Type CPU:
https://kb.synology.com/e...d_of_CPU_does_my_NAS_have

[ Voor 26% gewijzigd door Quad op 04-02-2025 10:12 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
Kijk dat zijn handige links! Dank daarvoor :-)

DS415+ heeft Intel Atom C2538 CPU, Avoton architecture
DS423+ heeft Intel Celeron J4125 CPU, Geminilake architecture.

Beide vallen dus in Group 3, waarbij de opmerkingen van toepassing zijn dat er naar betere hardware overgegaan wordt (dat is het geval), en RAID F1 is niet van toepassing. Ik gebruik SHR met data protection.

Dus de HDD overzetten zou moeten gaan!

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Correct. :)

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
Chris12 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:25:
[...]

Kijk dat zijn handige links! Dank daarvoor :-)

DS415+ heeft Intel Atom C2538 CPU, Avoton architecture
DS423+ heeft Intel Celeron J4125 CPU, Geminilake architecture.

Beide vallen dus in Group 3, waarbij de opmerkingen van toepassing zijn dat er naar betere hardware overgegaan wordt (dat is het geval), en RAID F1 is niet van toepassing. Ik gebruik SHR met data protection.

Dus de HDD overzetten zou moeten gaan!
Check ook even of de schijven nu al BTRFS ondersteunen, anders zit je vast met EXT4. En ik zou voor BTRFS gaan, ook al moet je dan kijken hoe je alles netjes overzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
Mk23 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:32:
[...]

Check ook even of de schijven nu al BTRFS ondersteunen, anders zit je vast met EXT4. En ik zou voor BTRFS gaan, ook al moet je dan kijken hoe je alles netjes overzet.
Schijven die er nu in zitten zijn 4 stuks: WDC WD120EFBX-68B0EN0 (12TB WD). Ik kan niet zo snel vinden of die BTRFS supporten. Huidige volume is overigens nu als ext4 filesystem met SHR ingericht.

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:04
Chris12 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:50:
[...]

Schijven die er nu in zitten zijn 4 stuks: WDC WD120EFBX-68B0EN0 (12TB WD). Ik kan niet zo snel vinden of die BTRFS supporten. Huidige volume is overigens nu als ext4 filesystem met SHR ingericht.
BTRFS is een filesystem en is onafhankelijk van het type schijf. Net zoals ext4. Ik weet even niet of je de keuze krijgt of dat je ext4 eerst moet omzetten (en of dat kan zonder dataverlies).

[ Voor 12% gewijzigd door Theone098 op 04-02-2025 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mk23
Chris12 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:50:
[...]

Je kunt bij de migratie niet je filesysteem omzetten van EXT4 naar BTRFS, ik heb bij het inrichten van mijn nieuwe NAS bewust voor BTRFS gekozen en daarvoor nieuwe schijven gekocht om de data over te kunnen zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Chris12 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 08:18:
Ik ben van plan mijn DS415+ te gaan upgraden naar een nieuwer model.

Mijn oog is nu gevallen op de DS423+ met name omdat deze betere resultaten geeft met het streamen van 4k h264/h265 content als ik de reviews goed heb gelezen.

Nu draait de DS415+ nog goed met 4x 12TB HDD erin (65% used). Echter het streamen van grote 30-70GB 4k h264/h265 wil niet echt goed gaan, de CPU schiet dan naar 95-99% en de film gaat per 5-10sec haperen. Ik gebruik Jellyfin in een docker, en de client draait op mijn LG G3 (WebOS, geen Kodi client daarvoor), om de content te streamen.
Wellicht kan ik PLEX en keer proberen, maar ik denk dat ik tegen hetzelfde issue daar aan ga lopen.

Is de DS423+ een goede opvolger? Of kan ik beter nog even wachten op een nieuwer model van Synology, wellicht met 5 HDD ipv 4 stuks?
Ik zal de DS423+ wel uitbreiden met 4/8GB extra geheugen (heb ik met de DS415+ nu ook gedaan).

Ik draai ook een 6 tal camera's via surveilance station, dus vanwege de licenties hiervoor, maar ook vanwege de zeer bruikbare synology GUI, wil ik Synology blijven gebruiken.

Ook begrijp ik dat ik de HDD van de DS415+ rechtstreeks kan overzetten in de DS423+, waarna enkel de Diskstation software/firmware moet worden upgraded naar 7.x. Klopt dit, heeft iemand die ervaring ook?
Als je probleem alleen het streamen is zou ik gewoon een google chrome met google tv kopen en daar VLC of Kodi op installeren.
Dan belast je de Nas helemaal niet meer en het is een veel goedkopere oplossing.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

Na zoeken in dit forum kom ik toch met een vraag bij jullie. Ik heb thuis een DS218+ in gebruik. Deze maakt elke nacht een rsync naar een QNAP TS-120. Ik heb de backup nog nooit nodig gehad, maar ben wel blij dat het allemaal vlekkeloos verloopt. Tot afgelopen weekend. De QNAP heeft na jaren trouwe dienst de geest gegeven.

Ik heb inmiddels een Synology DS-124 aangeschaft als ververvanger (wordt vandaag of morgen bezorgd), maar heb een prangende vraag waar ik het antwoord niet op kan vinden. Google weet het ook niet..

Kan ik de rsynsc bestanden van de QNAP meenemen naar de DS-124? Ik behoud dan namelijk de verschillende versies van bestanden. Dat is mij wel wat moeite waard. Nu is het zo dat het OS bij een Synology NAS ook op de schijf staat, dus simpelweg de schijf uitwisselen gaat niet werken (snap ik, net als dat van QNAP naar Synology gaan ook niet simpelweg het uitruilen van een schijf is).

Maar kan ik, met een tussenstap, de rsync bestanden behouden? That's the question. Ik hoor graag van jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
Ben(V) schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:18:
[...]

Als je probleem alleen het streamen is zou ik gewoon een google chrome met google tv kopen en daar VLC of Kodi op installeren.
Dan belast je de Nas helemaal niet meer en het is een veel goedkopere oplossing.
Na een tip op een andere site, heb ik in plaats van Jellyfin als media server/client, nu ook eens Plex geprobeerd. Vreemd genoeg speelt die wel alle files zonder issues af, die met jellyfin niet of nauwelijks afspeelbaar waren. De CPU op de DS415+ schiet niet in de stress.

Ik ga het nog even een poosje aankijken, om te zien of Plex me bevalt, en of ik wellicht ergens in Jellyfin een setting verkeerd heb staan. Wellicht iets met de subtitles PSG/SRT ?

Mijn PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mk23
Ben(V) schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:18:
[...]

VLC op een chromecast gaat, maar Plex geeft een veel betere "beleving". Wat je kan doen, start met de DS423+ en zie hoe dat in de praktijk gaat. Als het streamen lastig blijft gaan, dan zou ik een mini pc kopen en daar Plex op installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Je hebt natuurlijk Plex, maar dan als Plex server en Plex client.

Op een ChromeCast met Google TV of je eigen smartphone installeer je de client. Op de NAS de Plex server.

Aangezien @Chris12 bekend is met Jellyfin, verwacht ik dat Plex niet heel veel anders voor hem gaat werken.

Ik heb beide naast elkaar draaien, maar Plex is voor mij superieur. (DS224+ met 18TB hdds)

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
GEi schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:15:
Na zoeken in dit forum kom ik toch met een vraag bij jullie. Ik heb thuis een DS218+ in gebruik. Deze maakt elke nacht een rsync naar een QNAP TS-120. Ik heb de backup nog nooit nodig gehad, maar ben wel blij dat het allemaal vlekkeloos verloopt. Tot afgelopen weekend. De QNAP heeft na jaren trouwe dienst de geest gegeven.

Ik heb inmiddels een Synology DS-124 aangeschaft als ververvanger (wordt vandaag of morgen bezorgd), maar heb een prangende vraag waar ik het antwoord niet op kan vinden. Google weet het ook niet..

Kan ik de rsynsc bestanden van de QNAP meenemen naar de DS-124? Ik behoud dan namelijk de verschillende versies van bestanden. Dat is mij wel wat moeite waard. Nu is het zo dat het OS bij een Synology NAS ook op de schijf staat, dus simpelweg de schijf uitwisselen gaat niet werken (snap ik, net als dat van QNAP naar Synology gaan ook niet simpelweg het uitruilen van een schijf is).

Maar kan ik, met een tussenstap, de rsync bestanden behouden? That's the question. Ik hoor graag van jullie.
Had je een Synology gehad, dan zou het zomaar kunnen zijn dat je de schijf kon overzetten. Ik denk dat dat nu niet gaat, tenzij je een nieuwe QNAP zou kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mk23 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:44:
[...]

VLC op een chromecast gaat, maar Plex geeft een veel betere "beleving". Wat je kan doen, start met de DS423+ en zie hoe dat in de praktijk gaat. Als het streamen lastig blijft gaan, dan zou ik een mini pc kopen en daar Plex op installeren.
Ach dat is een kwestie van smaak, persoonlijk vind ik plex een bagger gebruikers interface hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin!
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-08 10:53
Quad schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:16:
@Robin! kan het account van hyperbackup ook op DSM inloggen? Anders services voor dat account minimaliseren.

Poorten voor de backup enkel beschikbaar maken op publieke WAN IP van jou en je ouders, door middel van firewallregels.

Poort 5001 zou ik dicht zetten, je hebt al quickconnect. Daarnaast zou je een VPN kunnen inrichten, zoals met tailscale.

Voor de rest advies om een 2e backup-optie toe te voegen zodat data ook op een andere plek staat dan beide NASen, dat kan prima een externe harde schijf zijn op één van de locaties.
@Quad : Ja ik heb een eigen account aangemaakt voor hyperbackup welke alleen toegang heeft tot hyper backup vault en de map waar de backup staat. De rest heb ik gelimiteerd.

Als poort 5001 dicht staat is hyperbackup niet in staat zelfstandig in te loggen op de andere NAS. Alleen als ik op beide NAS'en inlog kunnen ze elkaar vinden. Zodra ik port 5001 openzet werkt het wel goed.

Ik heb geprobeerd toe te passen wat jij voorsteld. In mijn router heb ik de volgende portforwarding regel toegepast voor port 6281 en poort 5001. Volgens mij zorgt dat ervoor dat deze poorten alleen zijn geforward voor dit IP adres.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lZLXIeugSPrSoY3tmjNvbKYFIf4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GKo8U5nQx41Ij0ej2jCrPny2.png?f=user_large
Hoe kan ik dit testen?

Daarnaast heb ik in de NAS een uitzondering gemaakt in de firewall voor port 6281 en dan alleen voor het specifieke WAN adress van mijn ouders.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-88dLnYJqhiimjY9_TDTaT6eE0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sr2Eape58zaZ9MlNfomHENMZ.png?f=fotoalbum_large

Helaas hebben mijn ouders een andere router (Ziggo Connectbox) en heeft deze niet de optie om een poort te forwaden voor een specifiek ip adres. Er bestaat wel een "ip en poortfiltering" maar hier worden alleen lokale ip adressen geaccepteerd en geen WAN ip adressen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdqq-isRrafaFq9P2gqx40msSVo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BJXWROLIUaAUvvU6TwHoFcni.png?f=user_large

Ik snap dat dit allemaal ook via een VPN kan en als ik er verder niet uit kom of dit is niet veilig genoeg ga ik daat zeker naar kijken maar heb gevoel dat ik er nu zo goed al ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 17:20
uitvoering: WD Red SN700 2TB

Hebben de WD Red M2 echt een langere levensduur met een TBW van
T2,5PB of is het puur een langere garantie kwestie?

Is natuurlijk lastig om the weten en ik zie ook weinig of geen reviews bij de WD Red SSD's. Als iemand ervaring heeft met deze hoor ik het graag.

Mijn oude Synology 112+ is nodig aan vervanging toe. Helaas zie ik nog geen Synology NAS bestaan waar alleen M2.80 in kunnen en daar raid 1 mee kan maken dus ik ben nog aan het zoeken wat ik wil.

[ Voor 7% gewijzigd door SpitfireNL op 04-02-2025 21:52 ]

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb een vraag over Active Insight. Ik krijg steeds e-mails met "Login attempt in an unusual time period" wanneer een van mijn IP Camera's inlogt op FTP om een clip op te slaan. Ik heb een en ander veranderd aan de instellingen, maar het is nog niet (helemaal) opgelost.

Elke camera heeft zijn eigen user account.
Ik heb in Active Insight (Management - Event Policy - Login Activity) de regel ingesteld dat er pas melding moet komen bij 25 meldingen in 8 minuten. Iets dat niet kan gebeuren, want een clip is minimaal 30 seconden lang. De camera zal dus nooit zo vaak inloggen om een clip op te slaan.
Verder heb ik de drie accounts ingesteld als trusted DSM-gebruikers.
Ik heb mijn hele lokale subnet (van 192.168.1.1 tot 192.168.1.255) ingesteld als "exemted ip".
De camera maakt verbinding vanaf een lokaal IP.
Deze regel is toegepast (Hosts Applied) op de Diskstation waar hij verbinding mee maakt. De andere Diskstation heeft de standaardinstellingen.
De Camera van de carport lijkt nu "stil", maar die van de schuur triggert de melding nog wel. Terwijl die in dezelfde lijst staat.

Ik begin nu met testen van het totaal dempen van alle meldingen via het schema bij aanmeldingstijd en alles op "onderbreken" zetten. Maar liever krijg ik wel bericht wanneer er iets gebeurt wat niet in de haak is.
Welke instelling heb ik verkeerd gedaan?

Kan het zijn dat Active Insight nog moet inleren op het onregelmatige gebruik van deze apparaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik wil een laptopje opschonen en opnieuw inrichten.
Echter de gegevens en instellingen die er nu op staan wil ik nog achter de hand houden.

Nu zou ik hier een Virtual Machine van willen maken zodat ik deze bij nood op kan starten en de gegevens eruit kan halen.

Kan ik nu met mijn Synology Nas van deze laptop een Virtual Machine maken en klaar?
Of denk ik nu te makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

@Crxtreem Heb je al in de Synology KB gekeken?
https://kb.synology.com/v..._OS_into_virtual_machines

Lijkt mij wel mogelijk.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

@Robin! : Als het goed is zit in de Ziggo Connectbox onder Geavanceerde Instellingen >> Beveiliging >> Poort-forwarding (tenzij ze onlangs een heel nieuw apparaat hebben uitgebracht). Daar zou je wel een lokaal ip moeten kunnen opgeven om een poort naar door te verwijzen.
Ik backup mijn Synology via Hyperbackup naar een remote DS223j, en op de remote lokatie heb ik poort
in de Connectbox 6281 geforward naar het lokale ip van de Synology.
Alleen voor het instellen van de backuptaak moest ik tijdelijk ook 5000 en 5001 (de poorten van de login portal) forwarden.

[ Voor 46% gewijzigd door WheeleE op 05-02-2025 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik zal het vanavond eens proberen.
Had wel het 1 en ander gelezen op de Synology site maar was nog een beetje vaag voor mij.
Meeste uitleg gaat volgens mij over het aanmaken via een ISO bestand, maar ik zal wel eens in de KB duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Crxtreem schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:09:
[...]

Ik zal het vanavond eens proberen.
Had wel het 1 en ander gelezen op de Synology site maar was nog een beetje vaag voor mij.
Meeste uitleg gaat volgens mij over het aanmaken via een ISO bestand, maar ik zal wel eens in de KB duiken.
Gebruik één van de twee converteropties, upload naar de NAS en importeer het als vm disk. Met de stappen moet het je wel lukken! :)

Sidenote, je kan je Windows licentie vaak niet meenemen, je krijgt dan een niet geactiveerde VM. zorg dat je pas een netwerkadapter toekent zodra je de huidige fysieke machine opnieuw hebt geïnstalleerd. Zonder adapter kan je wel werking VM testen.

Tweede punt is cruciaal ivm mogelijke licentie en software op de pc die eenmalig geactiveerd mogen zijn.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
SpitfireNL schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:41:
uitvoering: WD Red SN700 2TB

Hebben de WD Red M2 echt een langere levensduur met een TBW van
T2,5PB of is het puur een langere garantie kwestie?

Is natuurlijk lastig om the weten en ik zie ook weinig of geen reviews bij de WD Red SSD's. Als iemand ervaring heeft met deze hoor ik het graag.

Mijn oude Synology 112+ is nodig aan vervanging toe. Helaas zie ik nog geen Synology NAS bestaan waar alleen M2.80 in kunnen en daar raid 1 mee kan maken dus ik ben nog aan het zoeken wat ik wil.
Het zijn NAS SSD's. waar zie je dat in terug?
- 5 jaar garantie
- hoge MTBF
- hoge TBW
- hoge GB/dag capaciteit

Zijn ze het waard? Ik vind van wel, ik heb WD RED SATA SSD's in gebruik en na wat onderzoek schrijf ik daar zonder bezwaar de feeds van de IPcamera's op weg.

Je kunt in elke 2bay NAS twee gewone SATA SSD's stoppen en daarmee je netwerk al flink belasten. De 723+ en 423+ zijn volgens mij de goedkoopste opties om NVME SSD's te kunnen inzetten.
Met het script van 007RDave van Gihub kun je die dan inzetten als een opslag pool in plaats van alleen cache. Ik heb dat script nu een paar maanden geleden uitgevoerd en ik heb geen problemen ondervonden. Ik zou het dus zeker aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:50
Zou het mogelijk zijn om 7.2.1 virtual dsm te draaien op een nas (ds918) met firmware 7.2.2 zodat ik video station en synology surveillance met h265 support en motion detection kan blijven gebruiken?

Ik draai nog 7.2.1 om bovenstaande redenen.

Ik heb de virtual dsm 7.2.1 firmware gedownload voor de eventuele toekomst, maar vraag mij dit af. Even testen door de nas zelf te upgraden naar 7.2.2 is er niet bij want dan is er geen weg terug.

Edit>

Nou, dit valt tegen, ik ben aan het testen met een virtual dsm 7.2.1 en ik heb innmiddels de video map van de ds918 gemount in de virtual dsm, maar dat werkt dus niet. Vanaf de virtal dsm video station kan ik alleen bij daadwerkelijke storage toegewezen aan de virtual dsm, dus storage die je de virtual server hebt gegeven bij het aanmaken.
Een mounted remote folder wordt niet gezien door video station. Oplossing zou kunnen zijn een hd in de ds918 plaatsen en opnieuw een virtual dsm aanmaken en die harddrive geheel opeisen voor virtual dsm, daarna alle video's verplaatsen. Dat wordt nog leuk met alle homevideo's die automatisch uploaden van onze telefoons. Backup telefoons ook maar verplaatsen naar de virtual dsm dan? Wat is de volgende stap, alle usercases overplaatsen naar de virtual dsm? Dan draai ik alsnog effectief 7.2.1 (eventueel op een 7.2.2 firmware in de toekomst), hetzelfde als wat ik nu doe zonder virtual.

Gekozen voor synology vanwege het gebruiksgemak en de eenvoud, ik heb tegenwoordig te weinig tijd voor een diy oplossing maar dit gaat mij weer heel wat dagen kosten denk ik.

[ Voor 57% gewijzigd door Chrisje1983 op 06-02-2025 04:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:50
@Chrisje1983 Geen ervaring mee, maar ik kwam afgelopen week verschillende berichten tegen over Video Station te installeren onder 7.2.2. Google op: "video station dsm 7.2.2" en je vind genoeg. Lijkt eenvoudiger dan je huidige oplossing.

Het weghalen van deze functionaliteiten door Synology en beperkte ontwikkelingen op hardware gebied is voor mij een rede om al maanden te twijfelen tussen de DS224+ of iets van een ander merk. Ik zoek een snellere oplossing dan mijn DS118, maar wil niet de hoofdprijs betalen en wel gewoon gebruiksgemak.

[ Voor 5% gewijzigd door Arosa op 06-02-2025 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
Deze Dave heeft een aantal scripts voor DSM geschreven, die goed worden beoordeeld.

@Chrisje1983 de matige hardware en het geknutsel aan de software zijn ook voor mij reden om me te orienteren op een alternatief.
Ik heb homeassistant en Plex nu op twee dedicated NUC's draaien, is beetje overdreven maar ook ik heb op het moment geen tijd om te knutselen en dit was de makkelijkste oplossing.

Op het moment staat een DXP2800 van Ugreen bovenaan mijn lijstje als aanvulling op mijn DS1817+, die het voor alleen opslag uitstekend doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:01

pinda powerrr

Slow down...

Als ik een SSD in mijn DS923+ stop, moeten het er dan altijd twee zijn?

Ik merk dat deze nas iets meer lawaai maakt en ik vind het onnodig om de schijven continu te laten spinnen terwijl er genoeg momenten zijn dat er niks gebeurt. Dan zou ik mijn Home Assistent daar naar kunnen verhuizen, blijft dat draaien (toch?)

Besef me wel dat ik me dan moet inlezen op een script om een non Synology ssd als opslag te gebruiken.

Daaraan gekoppeld, want dat heb ik nog niet ergens gelezen: Kan je één ssd als opslag gebruiken en één ssd als cache?

Waiting on the world to change

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mk23
pinda powerrr schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:29:
Als ik een SSD in mijn DS923+ stop, moeten het er dan altijd twee zijn?

Ik merk dat deze nas iets meer lawaai maakt en ik vind het onnodig om de schijven continu te laten spinnen terwijl er genoeg momenten zijn dat er niks gebeurt. Dan zou ik mijn Home Assistent daar naar kunnen verhuizen, blijft dat draaien (toch?)

Besef me wel dat ik me dan moet inlezen op een script om een non Synology ssd als opslag te gebruiken.

Daaraan gekoppeld, want dat heb ik nog niet ergens gelezen: Kan je één ssd als opslag gebruiken en één ssd als cache?
-1 Nee
-2 kan, als je de SSD als opslag hebt geconfigureerd en het script hebt gedraaid om die packages op de SSD te installeren. In je package center kun je de default location van de nieuwe package instellen
-3 script van 007reavade heb je in 10minuten gedaan, is heel simpel.
-4 Als je het script hebt gedraaid weet ik niet of je dan zowel een opslag als een cache bay in gebruik kunt hebben. Vermoed van wel, want ik had een gewone bay ook een korte tijd in gebruik als SSD cache. FWIW cache heeft bij mij niets opgeleverd. Foto's en andere kleine bestanden op een SSD heeft wel aardig wat opgeleverd, idem voor de opslag van de beelden van de IPcams. Die zijn sneller en makkelijker te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:50
Arosa schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 07:49:
@Chrisje1983 Geen ervaring mee, maar ik kwam afgelopen week verschillende berichten tegen over Video Station te installeren onder 7.2.2. Google op: "video station dsm 7.2.2" en je vind genoeg. Lijkt eenvoudiger dan je huidige oplossing.

Het weghalen van deze functionaliteiten door Synology en beperkte ontwikkelingen op hardware gebied is voor mij een rede om al maanden te twijfelen tussen de DS224+ of iets van een ander merk. Ik zoek een snellere oplossing dan mijn DS118, maar wil niet de hoofdprijs betalen en wel gewoon gebruiksgemak.
Ik ken het, helaas zit ik zelf een beetje vast aan synology door de camera licenties. Met de wetenschap van nu dat ze functionaliteit weghalen ondanks dat je 50 euro per camera betaald had ik waarschijnlijk voor een andere oplossing gekozen. Ik denk ook dat dit mijn laatste synology is, ik ga er in elk geval niet 2 naast elkaar draaien om alle functionaliteit te behouden.
Mk23 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:53:
[...]

Deze Dave heeft een aantal scripts voor DSM geschreven, die goed worden beoordeeld.

@Chrisje1983 de matige hardware en het geknutsel aan de software zijn ook voor mij reden om me te orienteren op een alternatief.
Ik heb homeassistant en Plex nu op twee dedicated NUC's draaien, is beetje overdreven maar ook ik heb op het moment geen tijd om te knutselen en dit was de makkelijkste oplossing.

Op het moment staat een DXP2800 van Ugreen bovenaan mijn lijstje als aanvulling op mijn DS1817+, die het voor alleen opslag uitstekend doet.
Dank voor jullie berichten, ik houd alsnog een probleem over als ik upgrade naar 7.2.2 en video station van github haal, dan ben ik h265 en motion detection in surveillance station kwijt. Vandaar dat ik in 7.2.1 wil blijven.
Surveillance station houd ik dus expres op 9.2.0-11289. Als ze (dave github?) het ook voor elkaar krijgt om surveillance station 9.2.0 met de huidige functionaliteit op DSM 7.2.2 te draaien dan is er geen reden meer voor mij om op 7.2.1 te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:25
Ik probeer op een DS220J mijn schijven te upgraden.

Er zitten nu 2 schijven in: 1 van 3TB en een van 4TB, in RAID1 (capaciteit beschikbaar dus 3TB)

Deze wil ik beide vervangen door 8TB.

Gisteren dus de schijf van 3TB (schijf 1) gedeactiveerd, NAS uitgeschakeld en de 3TB schijf vervangen door de 8TB.

De normale methode zou nu zijn om naar opslagbeheer te gaan en de opslagpool te repareren naar de 8TB schijf.
Na herstarten kreeg ik echter een startscherm om de NAS opnieuw in te stellen (Alsof het een nieuwe NAS is). Dit durfde ik niet te doen, omdat ik bang was de data te verliezen.

Doe ik iets verkeerd? Maakt het iets uit of ik eerst schijf 1 of 2 vervang?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:20
Blackouts schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:01:
Doe ik iets verkeerd? Maakt het iets uit of ik eerst schijf 1 of 2 vervang?
Je moet de HDD's even omwisselen. De DSM partitie wordt van de eerst beschikbare (niet gemarkeerde) disk gestart, in jouw geval is dat een nieuwe dus denkt die dat het een clean install is.

[ Voor 198% gewijzigd door DukeBox op 07-02-2025 09:29 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:20
.

[ Voor 99% gewijzigd door DukeBox op 07-02-2025 09:10 . Reden: dubbel.. sorry ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-08 04:29

Paulus0013

pom pom

Ook hier sloeg het noodlot een tijdje geleden toe. Ik heb een DS2415+.
Op een random moment hoorde ik de schijven ratelen en het systeem zichzelf uitschakelen. Ik dacht nog van goh dat is raar, maar misschien reboot ie ivm een update. Het systeem bleef echter uit.
Na hem zelf weer in te schakelen werd ik getrakteerd op veel oranje lampjes (geen piepjes) en systeem niet meer bereikbaar. Ook sloot de NAS zichzelf na een paar minuten af. Ik hoor de schijven wel opspinnen, maar daarna gebeurt er eigenlijk helemaal niets meer.
Ik heb de CMOS batterij er nog een dag ofzo uit gehad en vervangen, alles bleef hetzelfde.
Opgestart zonder schijven, ook dan start ie niet door en gaat ie vanzelf weer uit.

Punt voor mij is: wat nu? Ik kan wel bv de voeding vervangen, maar ik heb eerder het idee dat ik hier met een welbekende bug van de cpu te maken heb. Waar kan ik terecht om dit te laten fixen? Of zijn er nog dingen die ik eerst zelf kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het klinkt het meer als een defecte voeding.
Koop een nieuwe voeding, probeer het is het niet de oplossing stuur de voeding retour.

Als het serienummer met 172 begint dan heb je een model waar het bekende weerstandje al op zit en het die bug niet kan zijn.

Is het niet de voeding dan kun je proberen het bekend weerstandje er zelf op te solderen, zoek een met google hoe het moet, er zijn genoeg tutorials daar voor te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb een 14tb hdd in mijn 224+ zitten. Die schijf backup ik offsite naar een 14 tb hdd in een 114. Bevalt me prima zo.

Maar nu dit: ik wil je 224+ als surveillance station gebruiken en soms wat grote files kopiëren naar het apparaat toe. Daar wil ik de hdd zo min mogelijk mee belasten (en in het geval van surveillance station de hdd op stand-by hebben staan).

En ik heb nog een data ssd van 1tb liggen.
Kan ik die dan toevoegen en vervolgens een nieuwe pool aanmaken? Of beter als caching inzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:15

aap

Mijn Synology DS223J zegt dat de status van mijn SHR kritiek is.

Echter, nadat ik wat gekloot heb met deactiveren/activeren, zegt hij dat beide disks gezond zijn.
Als ik disk 2 deactiveer en weer toevoeg aan de raid, dan kom ik weer in de oorspronkelijke situatie (kritiek).
Disk 1 mag ik niet deactiveren van de UI.

Ik snap niet goed waarom de RAID beschadigd is, als beide disks geen problemen (meer) melden. En welke disk heeft nu het probleem, nummer 2?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LaqHCIXwatn2Dz_X-mecCiRMKsQ=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/sXwOjhpqx8GPcTxpTrYauNUf.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KRAcQjKrL3pwaI3deZ0djn0RPYc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/I5Co0wlKGqSxAwyGCseDM1y0.png?f=fotoalbum_medium

Ik heb inmiddels nieuwe disks besteld (Seagates; ik las dit artikel daarna pas...).
Die disks zijn groter dan de oorspronkelijke.

Wat is het proces om mijn RAID te upgraden naar de nieuwe grootte, zonder verlies van data?
Ik heb geen backup disk in de juiste grootte beschikbaar. Ik heb in principe alle files wel op de schijf van mijn PC staan, maar het liefst neem ik geen risico en behoud ik de files op de drives die nu in de Synology zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marsie030
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:41
1 van mijn HHD schijven in een pool van 4 schijven is defect. De Synology 1019+ is SHR ingericht.
Inmiddels heb ik de schijf vervangen en werkt de pool weer als vanouds.
Als ik de defecte schijf in de laatste open poort terug steek wordt deze wel herkend en wordt er gevraagd om deze aan de pool toe te voegen. Dit heb ik niet gedaan en uiteindelijk verdwijnt deze weer uit het HHD/SSD overzicht.

De defecte schijf kan ik onder RMA terug sturen naar de verkoper en wordt vervangen als deze is nagekeken.
Nu ben ik wel wat huiverig om een schijf met data zo terug te sturen, kan deze data (in SHR) ingezien worden?
Zo ja is er nog een manier op de data te wissen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Als de schijf nog wel herkend wordt en functioneert, kun je via storage manager - HDD/SDD - de betreffende drive - knop bovenaan "action" gebruiken en dan secure erase kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-09 15:42
aap schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:31:
Mijn Synology DS223J zegt dat de status van mijn SHR kritiek is.

Echter, nadat ik wat gekloot heb met deactiveren/activeren, zegt hij dat beide disks gezond zijn.
Als ik disk 2 deactiveer en weer toevoeg aan de raid, dan kom ik weer in de oorspronkelijke situatie (kritiek).
Disk 1 mag ik niet deactiveren van de UI.

Ik snap niet goed waarom de RAID beschadigd is, als beide disks geen problemen (meer) melden. En welke disk heeft nu het probleem, nummer 2?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb inmiddels nieuwe disks besteld (Seagates; ik las dit artikel daarna pas...).
Die disks zijn groter dan de oorspronkelijke.

Wat is het proces om mijn RAID te upgraden naar de nieuwe grootte, zonder verlies van data?
Ik heb geen backup disk in de juiste grootte beschikbaar. Ik heb in principe alle files wel op de schijf van mijn PC staan, maar het liefst neem ik geen risico en behoud ik de files op de drives die nu in de Synology zitten.
lijkt mij gewoon de handleiding te gebruiken. het is SHR met 2 disken. dus 1 schijf eruit nieuwe erin en gaan met de banaan

https://kb.synology.com/n...nd_replace_disk?version=7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:15

aap

sweetdude schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:37:
[...]

lijkt mij gewoon de handleiding te gebruiken. het is SHR met 2 disken. dus 1 schijf eruit nieuwe erin en gaan met de banaan

https://kb.synology.com/n...nd_replace_disk?version=7
Dat heb ik nu geprobeerd te doen, maar ik loiop tegen het volgende aan:

- als ik disk #1 laat zitten, dan breekt het rebuilden halverwege af vanwege bad sectors
- als ik disk #2 laat zitten, dan zegt hij dat mijn pool "vastgelopen"is en kan ik niet eens pogen te rebuilden.

Disk #1 lijkt dus ebschadigd te zijn, hoewel hij als "gezond" gerapporteerd wordt, maar om een of andere reden mag ik niet alleen disk #2 gebruiken.

Mijn plan B is nu via mijn PC een backup te maken naar een van mijn nieuwe schijven, dan met de andere nieuwe schijf een nieuwe pool te maken en daar de backup naar terug te kopieren. Maar dit lijkt me een lang en handmatig proces, dus ik had gehoopt dat er een meer geautomatiseerd manier zou zijn.

edit:

ik heb gisteren geprobeerd de pool te repareren door disk #2 te verwijderen en weer toe te voegen. Ik denk dat daarmee disk #2 a.h.w. ongeldig gemaakt is. Het lijkt er dus op dat ik de verkeerde schijf verwijderd heb :-(
Plan B dan maar...

[ Voor 10% gewijzigd door aap op 08-02-2025 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:56
Ik krijg een melding dat CloudSync niet meer werkt (met OneDrive):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZaoUc1S_62c0phZZytkOdjrM5U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/flsDr6LIVwDUIUtZ09TXRAFD.png?f=fotoalbum_large

Na opnieuw verfiëren en inloggen met mijn OneDrive-account krijg ik de volgende melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6rtzDZSI45s0LSD5_7y0kQnasK0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jKm8BMlIB8KhdLFnhyAdXDLq.png?f=user_large

Ik druk op Agree, maar helaas:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0YchT2sbycwikQOJUzRFx5umLvQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sginzf3w29s8pPlLtynJMOQ8.png?f=user_large

Wat doe ik fout? Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
@zeeg, kun je wel inloggen bij OneDrive met dezelfde username en wachtwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:56
NIMIC schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:22:
@zeeg, kun je wel inloggen bij OneDrive met dezelfde username en wachtwoord?
Ja zeker. Hij gaat ook gewoon door naar het volgende scherm.

• gertraaf
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:32
Hallo,

Momenteel gebruik ik een synology DS218Play. Deze draait nog steeds en gebruiken we voornamelijk voor opslag van fotos en video's.
Grootste irritatie punt is momenteel eigenlijk de snelheid met het openen van de foto folder om bijv. foto's te zoeken.

Mijn vraag is eigenlijk of ik met een upgrade van een nieuwe synology heel veel verschil in ga zien. Snap dat eventueel een snellere HDD ook kan helpen, maar vervang eigenlijk het liefst gelijk alles,

(netwerk is gewoon goed, bedraad CAT6)
Die snelheid is over het algemeen afhankelijk van hoeveel foto's er in een folder staan.

Zelfs op en heel snelle PC met alleen ssd's erin wordt dat traag als er teveel bestanden in een folder staan, dus een snellere Nas zal dat ook niet verhelpen.

• Pusherman_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:59
Vraag: 1:1 bestands- en mappensynchronisatie tussen DS218j (thuis) en DS215j (offsite), zonder compressie

Hallo mede-Synology-gebruikers,

Ik ben op zoek naar de beste manier om een 1:1 kopie van mijn bestanden en mappen op mijn thuis-DS218j naar mijn offsite-DS215j te synchroniseren. Belangrijke vereisten:
✅ Geen compressie – De bestanden moeten direct toegankelijk blijven.
✅ Eenzijdige synchronisatie – Alleen wijzigingen van de DS218j moeten worden doorgezet naar de DS215j.
✅ Automatische sync – Ik wil niet handmatig hoeven synchroniseren.
❌ Hyper Backup is uitgesloten – Dit maakt een gecomprimeerde back-up en dat wil ik niet.

🔹 Mijn huidige setup:
  • DS218j (hoofd NAS, thuis) → draait op DSM 7.2
  • DS215j (back-up NAS, offsite locatie) → draait op DSM 7.1
  • Beide Synology's zijn met elkaar verbonden via NordVPN (OpenVPN-client op de DS215j).
  • Mijn vragen:
Wat is de beste manier om een 1:1 sync te realiseren?
  1. - Rsync? - Shared Folder Sync? - Synology Drive Server?
  2. Wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende methodes?
  3. Hoe zit het met versiebeheer en bestandsverwijdering bij een eenzijdige synchronisatie?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen! Alvast bedankt.[/li]

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Rsync.

PVOutput☀️

• Mk23
@gertraaf Meer dan de 1-2GB RAM die in de DS218Play zit zal zeker gaan helpen maar wil je hiervoor naar bv een 224+ met meer geheugen overstappen?

• gertraaf
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:32
Mk23 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:41:
@gertraaf Meer dan de 1-2GB RAM die in de DS218Play zit zal zeker gaan helpen maar wil je hiervoor naar bv een 224+ met meer geheugen overstappen?
Op zich wel. NAS is nu ook alweer minimaal 6 jaa oud en de hdd dus ook.
De vraag is alleen of ik het echt ga merken.

Had die 224+ idd al op mijn radar:
https://www.truebase.nl/p...224-nas-8tb-2x-4tb-wd-red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Ik heb gisteren 16GB Timetec ECC geheugen bijgeprikt in mijn DS923+. Eerste boot ging goed en hij gaf 20GB aan. Vervolgens heb ik via de Synology Assistant op mijn pc de geheugentest gestart en deze begon te lopen. De test is 11 uur geleden gestart (gisteravond). De Diskstation is nu niet te bereiken op het netwerk en ook via de Assistant niet meer te vinden. Het ledje knippert nog blauw.

Nu had @Dr.Roelski in 2022 ook geen verbinding meer met de diskstation tijdens de geheugentest, maar ik zie geen berichten over hoe dat is afgelopen.

Nu dacht ik gelezen te hebben dat een test op 16GB een paar uur duurt, moet ik nog langer wachten, of is hij vastgelopen?
Wat is de normale procedure en wat moet ik daarbij zien aan bijvoorbeeld die led op de Diskstation?

Toevoeging:
Na 12 uur heb ik de diskstation uitgezet door de powerknop 30 sec in te drukken. De eerste boot erna bleef de led blauw knipperen. Weer uitgezet en aangezet, nu is hij weer normaal opgestart.
Ik zie geen foutmeldingen in de log (in DSM) en ik zie wel 20GB geheugen beschikbaar.
Edit2, na een reboot weer de blauw knipperende led. :(
Ik doe nu een geheugentest op alleen de standaard 4GB. De powerled is dan gewoon blauw en knippert niet.
Wordt vervolgd.

[ Voor 20% gewijzigd door BounceMeister op 14-02-2025 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Laatst online: 04-09 21:02

Dr.Roelski

Walk on ....

BounceMeister schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 08:02:
Ik heb gisteren 16GB Timetec ECC geheugen bijgeprikt in mijn DS923+. Eerste boot ging goed en hij gaf 20GB aan. Vervolgens heb ik via de Synology Assistant op mijn pc de geheugentest gestart en deze begon te lopen. De test is 11 uur geleden gestart (gisteravond). De Diskstation is nu niet te bereiken op het netwerk en ook via de Assistant niet meer te vinden. Het ledje knippert nog blauw.

Nu had @Dr.Roelski in 2022 ook geen verbinding meer met de diskstation tijdens de geheugentest, maar ik zie geen berichten over hoe dat is afgelopen.

Nu dacht ik gelezen te hebben dat een test op 16GB een paar uur duurt, moet ik nog langer wachten, of is hij vastgelopen?
Wat is de normale procedure en wat moet ik daarbij zien aan bijvoorbeeld die led op de Diskstation?

Toevoeging:
Na 12 uur heb ik de diskstation uitgezet door de powerknop 30 sec in te drukken. De eerste boot erna bleef de led blauw knipperen. Weer uitgezet en aangezet, nu is hij weer normaal opgestart.
Ik zie geen foutmeldingen in de log (in DSM) en ik zie wel 20GB geheugen beschikbaar.
Edit2, na een reboot weer de blauw knipperende led. :(
Ik doe nu een geheugentest op alleen de standaard 4GB. De powerled is dan gewoon blauw en knippert niet.
Wordt vervolgd.
Ik kan me helaas niet meer herinneren of ik de geheugentest volledig heb kunnen afronden of niet. Ik meen dat het me uiteindelijk wel gelukt was. NAS draait sinds die tijd in elk geval prima. krijg wel bij opstarten een waarschuwing dat het geen officieel geheugen is (kon exacte typenummer niet krijgen). Dat was ook de reden dat ik toendertijd de test wilde doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Ok, dus wellicht dat het wel werkt maar dat de test gewoon niet goed functioneert?

Net bleef hij bij de gewone test hangen op 99,83% waarna ik geen verbinding meer kreeg. De powerled knipperde weer. Nadat ik echter de externe WD Mybook USB-schijf en de USB van de UPS lostrok, startte de diskstation weer op.
Ik heb via SSH de volgende opdracht uitgevoerd:
sudo cat /var/log/messages | grep 'Memtest'
Met als resultaat:
code:
1
2
3
4
5
6
2025-02-14T09:03:57+01:00 Diskstation923 findhostd[18077]: util_fhost.c:1195 Mem                          test passed!
2025-02-14T09:03:57+01:00 Diskstation923 findhostd[18098]: util_fhost.c:1195 Mem                          test passed!
2025-02-14T09:03:57+01:00 Diskstation923 findhostd[18115]: util_fhost.c:1195 Mem                          test passed!
2025-02-14T11:43:39+01:00 Diskstation923 findhostd[18094]: util_fhost.c:1195 Mem                          test passed!
2025-02-14T11:43:39+01:00 Diskstation923 findhostd[18119]: util_fhost.c:1195 Mem                          test passed!
2025-02-14T11:43:39+01:00 Diskstation923 findhostd[18140]: util_fhost.c:1195 Mem                          test passed!

Dat zou betekenen dat de test van gisteravond pas gestopt is om 9 uur vanmorgen toen ik het systeem hardhandig heb uit- en aangezet en dat de tweede test pas klaar was na het lostrekken van de usb-apparaten.

Zou er iets mis kunnen zijn met een van de usb apparaten?

Update 15-02-2025:
Ik heb alles afgekoppeld en een nieuwe DSM installatie op een oude SSD gedaan. Daarmee de memtest gedraaid met 4GB en later met 20GB (4+16) en dat ging goed (hij bleef ook bereikbaar).
Twee Ubuntu VM's aangemaakt met ieder 8GB en daar tegelijkertijd "Stress" op gedraaid, ook dat ging goed.
Ik vermoed dat het opstarten eerder misschien bleef hangen vanwege een verkeerd/verstoord signaal van de Eaton UPS.
Dus ik heb de originele schijven teruggeplaatst en de usb schijf aangesloten, ook dat ging goed. Vervolgens de UPS aangekoppeld met (voor de zekerheid) een andere USB kabel en tot nu toe heb ik nog geen problemen met opstarten op rebooten gezien.

[ Voor 18% gewijzigd door BounceMeister op 15-02-2025 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JR1966
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-08 17:31
Ik sta op 't punt om een Synology Ds224+ aan te schaffen.

Aangezien geluid en energie relevant zijn wil ik met 2 SSD's van 2TB gaan werken. Ik denk aan de WD RED 2TB SSD

Begreep dat de WD Blue minder geschikt zijn in een NAS. Nu is het prijsverschil ook niet meer zo groot.

Ben nog een beetje Alice in Wonderland qua NAS. Is die WD RED SSD een logische keuze? Er is ook nog een T1 versie van, die naast duurder vooral ouders. Ik zie verder geen verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mk23
JR1966 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 22:16:
Ik sta op 't punt om een Synology Ds224+ aan te schaffen.

Aangezien geluid en energie relevant zijn wil ik met 2 SSD's van 2TB gaan werken. Ik denk aan de WD RED 2TB SSD

Begreep dat de WD Blue minder geschikt zijn in een NAS. Nu is het prijsverschil ook niet meer zo groot.

Ben nog een beetje Alice in Wonderland qua NAS. Is die WD RED SSD een logische keuze? Er is ook nog een T1 versie van, die naast duurder vooral ouders. Ik zie verder geen verschil.
Deze SSD's zijn gemaakt voor NAS toepassingen en het geld waard als je kijkt naar de belastbaarheid maar ook naar de schrijf- en leessnelheden die ze kunnen leveren. Ik heb twee SATA en twee M.2 SATA WD Red's in gebruik en ben er meer dan tevreden over.
WD geeft geloof ik vijf jaar garantie op de SSD's, vergelijkbaar met de gewone enterprise schijven.

Maar als je weinig data verwerkt, dus als je inhoud vrij statisch is dan zou je kunnen overwegen om een gewone SSD te nemen. Voor het prijsverschil hoef je het niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JR1966
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-08 17:31
Mk23 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 22:38:
[...]

Deze SSD's zijn gemaakt voor NAS toepassingen en het geld waard als je kijkt naar de belastbaarheid maar ook naar de schrijf- en leessnelheden die ze kunnen leveren. Ik heb twee SATA en twee M.2 SATA WD Red's in gebruik en ben er meer dan tevreden over.
WD geeft geloof ik vijf jaar garantie op de SSD's, vergelijkbaar met de gewone enterprise schijven.

Maar als je weinig data verwerkt, dus als je inhoud vrij statisch is dan zou je kunnen overwegen om een gewone SSD te nemen. Voor het prijsverschil hoef je het niet te doen.
Dankjewel.. Fijn om deze bevestiging te lezen. Ik zou, als ik jou volg denk ik ook met een eenvoudiger model uit kunnen maar inderdaad. Aangezien de prijsverschillen overzichtelijk zijn doe ik 't liever prima dan gewoon goed. [Nu maar hopen dat ik de implementatie ook prima ga uitvoeren 8)7 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Gisteren een NVME ssd in de DS923+ gestopt en script gedraaid om het te accepteren als opslag.
Daarna de docker containers verplaatst naar de ssd.

Holy shit, ik was al blij met de veel snellere interface van de 923+, maar bv Home Assistant is nu echt instant qua klikken. Ik heb nog niet eens zoveel containers draaien, maar weet wel dat ik nu lekker verder kan gaan.

Weet alleen niet zeker of ik nu de hdd's in slaapstand krijg, dat moet ik nog even verder onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:28
Kan iemand me vertellen hoe ik de logfile van Audio Station kan lezen? Downloaden en bekijken met notepad geeft chinese tekens :)

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovaDesu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-07 19:03
Hallo allemaal,

Ik heb zojuist een DS923+ besteld met 2x https://www.amazon.nl/dp/B098W52D9H

Mijn plan ermee is: films/series downloaden, homeassistant, en wat eigen docker containertjes draaien.

Nu ben ik op zoek naar een goede setup qua harde schijven. Is het logisch om een losse SSD te hebben voor het OS, en dan wat grote schijven voor data-opslag? Qua kosten wil ik het rond de 500/600 euro max houden. Hebben mensen tips? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisje7
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:04
TheOmen schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:37:
Kan iemand me vertellen hoe ik de logfile van Audio Station kan lezen? Downloaden en bekijken met notepad geeft chinese tekens :)
Je kunt het debug.dat bestand uitpakken met Winrar of 7Zip. In het uitgepakte bestand staan allemaal mappen met logbestanden in TXT formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:28
dennisje7 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:46:
[...]

Je kunt het debug.dat bestand uitpakken met Winrar of 7Zip. In het uitgepakte bestand staan allemaal mappen met logbestanden in TXT formaat.
Dank, even de extensie .rar erachter en uitpakken inderdaad.
Helaas geeft de log minder info dan ik had gehoopt.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:42
NovaDesu schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:44:
Nu ben ik op zoek naar een goede setup qua harde schijven. Is het logisch om een losse SSD te hebben voor het OS, en dan wat grote schijven voor data-opslag?
Er is geen "disk voor het OS" bij een Syno. Dat staat gewoon op alle schijven.....

Enige performance winst is een SSD als pool waar je apps/containers op draait. Maar dat is bij simpel gebruik een relatief dure keuze. En meer geheugen als je zware toepassingen draait, maar ook dat is zelden nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 15:17
Ik had begrepen dat een SSD toevoegen wel de snappiness verbeterde. Het OS staat op alle schijven, dus ook de SSD en die reageert het snelst.
Of maak ik een denkfout in deze?

Ik heb overigens een relatief kleine SSD geplaatst en daar MariaDB en Plex op gezet. Dat maakt het gebruik van zowel Kodi als Plex een stuk sneller.

Heb ook een Cache nvme, maar twijfel om die in te zetten als volume in plaats van cache, zodat ik weer een slot vrij heb voor toekomstige uitbreiding. De cache heeft op dit moment een hitrate van ~50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
snappiness heeft niets met waar het OS op staat te maken, dat werkt onder Linux volledig vanuit memory.

Alleen disk access gaat vlotter bij een ssd, dus iets als FileStation met veel files in een folder of een database.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

NovaDesu schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:44:
Hallo allemaal,

Ik heb zojuist een DS923+ besteld met 2x https://www.amazon.nl/dp/B098W52D9H

Mijn plan ermee is: films/series downloaden, homeassistant, en wat eigen docker containertjes draaien.

Nu ben ik op zoek naar een goede setup qua harde schijven. Is het logisch om een losse SSD te hebben voor het OS, en dan wat grote schijven voor data-opslag? Qua kosten wil ik het rond de 500/600 euro max houden. Hebben mensen tips? :)
Als je even twee berichten omhoog kijkt, zie je dat ik een ssd in mijn 923+ gestopt heb.
Ook heb ik het RAM geheugen uitgebreid.

De nas wordt bij mij voor opslag gebruikt, backup van andere opslag, maar ook als download bak en Plex.
Diverse containers draaien. Nu ik eindelijk een nas heb die dat ook daadwerkelijk aankan, zal dat in de komende tijd wel gestaag meer gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
pinda powerrr schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:00:
[...]

Als je even twee berichten omhoog kijkt, zie je dat ik een ssd in mijn 923+ gestopt heb.
Ook heb ik het RAM geheugen uitgebreid.

De nas wordt bij mij voor opslag gebruikt, backup van andere opslag, maar ook als download bak en Plex.
Diverse containers draaien. Nu ik eindelijk een nas heb die dat ook daadwerkelijk aankan, zal dat in de komende tijd wel gestaag meer gaan worden.
Mijn advies:
gebruik de NVMe mogelijkheden om snelle opslag te maken, voor al je containers, apps. etc. Geen dure synology NVME nemen, maar script van 007revad van Githun draaien en gewone goede NVME SSD halen.

Dan voor je HDD's kun je kiezen, twee nieuwe grote schijven in SHR1: 14-16TB totaal, of je gaat gelijk voor 4x12TB refurbished schijfven van Truebase. Daar heb ik heel goede ervaringen mee en dan heb je gelijk 32TB aan opslag en ben je voorlopig klaar. Je kunt er ook voor kiezen om nu maar drie schijven te plaatsen, maar daar schiet je qua capaciteit niets mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Mk23 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:52:
[...]

Mijn advies:
gebruik de NVMe mogelijkheden om snelle opslag te maken, voor al je containers, apps. etc. Geen dure synology NVME nemen, maar script van 007revad van Githun draaien en gewone goede NVME SSD halen.

Dan voor je HDD's kun je kiezen, twee nieuwe grote schijven in SHR1: 14-16TB totaal, of je gaat gelijk voor 4x12TB refurbished schijfven van Truebase. Daar heb ik heel goede ervaringen mee en dan heb je gelijk 32TB aan opslag en ben je voorlopig klaar. Je kunt er ook voor kiezen om nu maar drie schijven te plaatsen, maar daar schiet je qua capaciteit niets mee op.
Euhhh, waarom quote je mij? :+

Maar ik heb idd dat script gedraaid van 007revad, dankzij de hulp hier. Zelfs voor een n00b zoals ik, prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyNL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:27
Na veel pogingen het zelf op te lossen mijn vraag hier maar eens proberen. Ik heb een DS214+ met nog twee redelijke recente schijven (seagate +/- 1 jaar oud 4TB/st) die een SHR setje vormen. Sinds enige tijd valt het mij op dat er praktisch volcontinu activiteit is. Ik heb geen andere zaken lopen als standaard DSM. Ik heb inmiddels heel veel geprobeerd het te achterhalen maar geen resultaat. Er lijkt een duidelijk patroon in te zitten wat ook te horen is. Dat komt min if meer neer op elke 20 seconden een herhalende set acties met tussen elke set een paar seconden rust in. Het geratel zou er zo uit kunnen zien;

xxxx-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-xx-xx-xxxxxx-x-x twee seconden niet en weer opnieuw. Beetje gek om het zo uit te drukken maar inmiddels heb ik het zoooo vaak gehoord dat het echt duidelijk steeds hetzelfde is.

Geprobeerd;

- indexerings service uit
- active insights uit
- Syno photos uit
- met SSH een enorme set controle acties gedaan
- alle processen bekeken
- alle schrijf en lees acties proberen te interpreteren
- gecontroleerd op extra sessies bijvoorbeeld vanuit domotica of mijn raspi/kodi

Feitelijk zijn er in die momenten alleen schrijfacties, althans zo monitort het system het. De twee processen die draaien zijn enkel de actieve website en het proces wat de temperatuur etc. bij houdt.

Uiteindelijk een volle soft reset gedaan waarbij DSM helemaal opnieuw is opgebouwd. Alles is nu dus ook verder volledig standaard, geen webservers, ander zaken actief.

Helaas nog steeds hetzelfde resultaat. Nou begrijp dat een systeem is ontworpen om 24/7 actief te zijn maar het punt is, dit deed hij voorheen niet. Alleen als ik hem bevroeg of zaken opsloeg + synchronisatie daarna, verder alles altijd helemaal rustig.

Is er misschien iemand met eenzelfde ervaring of een goed idee om nog te testen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mk23
pinda powerrr schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:52:
[...]

Euhhh, waarom quote je mij? :+

Maar ik heb idd dat script gedraaid van 007revad, dankzij de hulp hier. Zelfs voor een n00b zoals ik, prima te doen.
Teruglezend: Geen idee :+ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasterTroy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:19
JimmyNL schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:22:
Na veel pogingen het zelf op te lossen mijn vraag hier maar eens proberen. Ik heb een DS214+ met nog twee redelijke recente schijven (seagate +/- 1 jaar oud 4TB/st) die een SHR setje vormen. Sinds enige tijd valt het mij op dat er praktisch volcontinu activiteit is. Ik heb geen andere zaken lopen als standaard DSM. Ik heb inmiddels heel veel geprobeerd het te achterhalen maar geen resultaat. Er lijkt een duidelijk patroon in te zitten wat ook te horen is. Dat komt min if meer neer op elke 20 seconden een herhalende set acties met tussen elke set een paar seconden rust in. Het geratel zou er zo uit kunnen zien;

xxxx-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-xx-xx-xxxxxx-x-x twee seconden niet en weer opnieuw. Beetje gek om het zo uit te drukken maar inmiddels heb ik het zoooo vaak gehoord dat het echt duidelijk steeds hetzelfde is.

Geprobeerd;

- indexerings service uit
- active insights uit
- Syno photos uit
- met SSH een enorme set controle acties gedaan
- alle processen bekeken
- alle schrijf en lees acties proberen te interpreteren
- gecontroleerd op extra sessies bijvoorbeeld vanuit domotica of mijn raspi/kodi

Feitelijk zijn er in die momenten alleen schrijfacties, althans zo monitort het system het. De twee processen die draaien zijn enkel de actieve website en het proces wat de temperatuur etc. bij houdt.

Uiteindelijk een volle soft reset gedaan waarbij DSM helemaal opnieuw is opgebouwd. Alles is nu dus ook verder volledig standaard, geen webservers, ander zaken actief.

Helaas nog steeds hetzelfde resultaat. Nou begrijp dat een systeem is ontworpen om 24/7 actief te zijn maar het punt is, dit deed hij voorheen niet. Alleen als ik hem bevroeg of zaken opsloeg + synchronisatie daarna, verder alles altijd helemaal rustig.

Is er misschien iemand met eenzelfde ervaring of een goed idee om nog te testen?
Just for sure, ook geen SMART controle gaande?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyNL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:27
CasterTroy schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:04:
[...]
Just for sure, ook geen SMART controle gaande?
Nee, van wat ik begrijp is dat er geen SMART controle meer in DSM 7 zit. Er is ook nergens meer iets in de zin van SMART in te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CasterTroy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:19
Jawel hoor, ga naar opslagbeheer en kies voor HDD/SSD. Via de knop "Instellingen" kan je SMART controles instellen en via de knop Integriteitsinfo de resultaten bekijken van de historie van SMART tests.
Pagina: 1 ... 179 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).