[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 178 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:01

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Sinds vannacht 3:47 geeft de Home Assistant integratie van Synology aan dat het systeem (een DS-224+) "Onveilig" is. De oorzaak zou zijn dat de het update attribuut "outOfDate" is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGBvr6lXjL1RkJAyNICg3Mm-AkE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DhSkwHzM9HGcWIRWNn4piyDE.png?f=fotoalbum_large

Ga ik echter naar de NAS toe en kijk ik naar de versie van DSM dan zie ik dat ik de laatste heb (DSM 7.2.2-72806 Update 2). Ook volgens de site van Synology heb ik de meest recente versie. Is hier sprake van een of ander dom vlaggetje dat gezet wordt als de update meer dan X dagen oud is, mis ik inderdaad de meest recente update of is het toch deur nummer 3 (en zo ja, wat zit daar dan achter die deur)?

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Bleek dat het bijwerken van de nieuwe firmware vlak ná de wekelijkse security controle was gedaan. Vandaar de (tijdelijke) "onveilig" melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:56
Na het verwijderen van een gedeelde map die ik niet meer kon back-uppen ging de NAS in alleen lezen modus. Aan HA heb je in dit geval ook niks want het hele cluster gaan in alleen lezen modus.

Nu eens kijken hoe goed mijn restore werkt. Gedeeltelijk doe ik het vanaf C2 storage en het andere deel van de back-up NAS. Altijd alles gedeeltelijk getest dus eens kijken hoe lang het duurt voordat ik up and running ben.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

peter00

BCF5

ik heb recent een DS213j bijgewerkt naar DSM 7.1.1-42962; er zitten 2 Seagate ST3000DM001 van 3TB schijven in. Die zijn incompatibel volgens Synology, maar deden t prima onder DSM 6.2.4

incompatibiliteit uit zich in random crashes van de DS en reboots, vooral bij kopieren grote bestanden.

downgraden werkt niet, ook niet op de onofficiële manier. De voeding heb ik al vervangen, de schijven zijn gezond.

Mijn vraag is nu: moet ik mijn schijven dan toch vervangen (ze zijn inmiddels leeg) , is er een manier om die incompatibiliteit te omzeilen of is er een betere manier om te downgraden van DSM 7.1.1 naar 6.2.4?

Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 17:10

Stimulate14

⭐⭐⭐

Drwho1 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 20:42:
Ik heb niet zolang geleden een upgrade gedaan van een oude 216j naar een DS224+ met een upgrade naar 18gb ram. Heb de 2 bestaande schijven van 1TB overgebouwd, dus zit met een netto opslag van 1TB met momenteel slechts 200gb gevuld.

Waar ik nu wel eens werk van wil en moet maken is het daadwerkelijk backuppen van mijn NAS, daarvoor kijk ik enerzijds naar een off-site in de cloud en anderzijds naar een lokale kopie op een USB drive.

Wat de cloud betreft neig ik het meest naar Hetzner Storage Box met 1TB, de C2 oplossing van Synology schat ik in als overkill en toch ook meer vertrouwen in een onafhankelijke partij ipv alle eieren in het mandje van Synology.

Voor de lokale backup kijk ik naar een externe USB hdd, maar ik weet niet goed wat kiezen...

Ga ik voor iets 'portable' (draagbaar is niet nodig natuurlijk) genre WD Elements Portable?
Of ga ik eerder voor een WD Elements desktop met eigen voeding? Of kies ik zelfs gewoon voor een usb-drive met SSD?
Er is natuurlijk ook nog de optie om de oude DS216j te hergebruiken en daar 2 nieuwe HDDs in te steken, dan kan ik meteen een BMR kopie via HyperBackup maken. Wel de duurdere oplossing, want dan moet ik meteen 2 nieuwe disks kopen.

Iemand advies?
Ik heb 1x per week een schrijven naar een externe HDD en continue via webdav naar Stack in de Cloud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 13:34
peter00 schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:03:
ik heb recent een DS213j bijgewerkt naar DSM 7.1.1-42962; er zitten 2 Seagate ST3000DM001 van 3TB schijven in. Die zijn incompatibel volgens Synology, maar deden t prima onder DSM 6.2.4

incompatibiliteit uit zich in random crashes van de DS en reboots, vooral bij kopieren grote bestanden.

downgraden werkt niet, ook niet op de onofficiële manier. De voeding heb ik al vervangen, de schijven zijn gezond.

Mijn vraag is nu: moet ik mijn schijven dan toch vervangen (ze zijn inmiddels leeg) , is er een manier om die incompatibiliteit te omzeilen of is er een betere manier om te downgraden van DSM 7.1.1 naar 6.2.4?
Jouw disk lijkt een SMR te zijn, en dat is niet heel prettig in een NAS. Misschien dat DSM 7 net even wat anders omgaat met deze disk als DSM6, maar dat durf ik niet te zeggen.
Dit specifieke model disk heeft wel een hogere failure rate dan gemiddeld. Kan, gezien de ouderdom, dus best gewoon slijtage/veroudering zijn.

Ook al geeft een Syno aan dat disken incompatibel zijn, dat wil niet zeggen dat het niet werkt.Het is alleen niet gevalideerd door Synology zelf. En DSM7 geeft al snel dit soort meldingen af, zelfs over mijn Exos disken die wel supported zijn :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
De afgelopen dagen flink zitten klooien met container manager. En met name met gninx proxy manager in de container.
Met proxy werken is voor mij nieuw en dan is het best veel info wat je kan vinden op het internet. Ik had vooral moeite met een certificaat aan te maken. Zelfs via api icm Cloudflare (cloudflare is ook nieuw voor mij 😅)
Wat blijkt, blijkbaar had ik (als hoofduser/admin) geen schrijf rechten op mijn “docker mapje”….
(De admin account is netjes geblokkeerd)
En… ik moet dan natuurlijk in mijn firewall van mijn DS de ip range van de bridge open zetten naar buiten 😅

Maar het draait nu eindelijk in een bridge en ik heb een certificaat.

Inmiddels weet ik wat een proxy is en doet (forward en reverse). Nu eens kijken of ik het daadwerkelijk ga begrijpen om daarna Vaultmanager te installeren en te bereiken vi HTTPS

Leerzame dagen zo 🙃

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

WheeleE

Dinges

@streamnl Dan heb je meer doorzettingsvermogen dan ik :D. Na een week prutsen en klooien heb ik het opgegeven eerder dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:02
streamnl schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:58:
De afgelopen dagen flink zitten klooien met container manager. En met name met gninx proxy manager in de container.
<knip>
Inmiddels weet ik wat een proxy is en doet (forward en reverse). Nu eens kijken of ik het daadwerkelijk ga begrijpen om daarna Vaultmanager te installeren en te bereiken vi HTTPS
Leerzame dagen zo 🙃
Blijft leuk speelgoed. Wist je dat DSM zelf ook een reverse proxy ingebouwd heeft? Zit bij DSM6 onder Application portal. Schijnt intern nginx te zijn.
Op DSM7: https://mariushosting.com...e-reverse-proxy-on-dsm-7/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
WheeleE schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:45:
@streamnl Dan heb je meer doorzettingsvermogen dan ik :D. Na een week prutsen en klooien heb ik het opgegeven eerder dit jaar.
Ik vind het ook interessant. Dan is puzzelen ook leuk ;)
PS je hebt op YouTube hele goeie filmpjes die uitleggen wat een proxy is enzo. Dan wordt al wat duidelijker waar je mee bezig bent.

@gerritjan
Jep, daar was ik eerst mee aan het stoeien. Totdat meerdere sites aangaven, dat NPM in een docker beter is.
Waarom is mij (nog) niet helemaal duidelijk. Maar aansluitend ben ik met de NPM icm de docker aan de gang gegaan.

Ik vind het alleen een raar idee om een poort open te hebben staan (zeg, 443) en dat dit relatief veilig is als je de firewall, aantal inlogpogingen beperkt en je kan (zag ik) in NPM ook nog wat instellen.
Een poort open voelt raar.

Maar.. daarmee ga ik over enkele dagen mee stoeien. Stap voor stap .

Wel erg blij met de upgrade naar de ds224+ en extra RAM. Dit kon ik niet bij mijn vorige DS

[ Voor 6% gewijzigd door streamnl op 30-12-2024 18:37 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE
  • Nu online

WheeleE

Dinges

streamnl schreef op maandag 30 december 2024 @ 18:21:
[...]

Ik vind het ook interessant. Dan is puzzelen ook leuk ;)
PS je hebt op YouTube hele goeie filmpjes die uitleggen wat een proxy is enzo. Dan wordt al wat duidelijker waar je mee bezig bent.

[..]
Ik heb het uiteindelijk buiten m'n Synology opgelost met NPM. En ik benader alles alleen van binnen uit m'n netwerk, niks van buiten. Dat past ook prima bij m'n behoefte dus ik vind het wel best zo.

[ Voor 38% gewijzigd door WheeleE op 30-12-2024 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blokkenman
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20-02 08:02
Ik gebruik Hyper Backup (HB) op een DS1522+ om een aantal shared folders te backuppen naar een externe NAS. 4 folders worden wekelijks gebackupped naar een 216J, een andere folder wordt dagelijks via rsync naar een oude 211 gesynchroniseerd voor een andere toepassing. Af en toe faalt zo een enkele taak in HB, ongeacht het type, dag of tijdstip. Eén of twee keer was dat omdat de remote server NAS niet kon bereikt worden. Dat was dan waarschijnlijk iets in het interne netwerk. Maar de alle andere keren zegt de log 'Failed to run backup task'. Iemand een idee of ik verder kan graven wat hierachter zit? De volgende taak gaat altijd weer goed. Voor zover ik kan zien, zijn dit random errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:07
Ik heb een raar iets met 2 surveilance stations.
Oke het is niet geheel synology omdat het 2 xpenology's VM's zijn maar surveilance station is gewoon een Packages welke verder niet veranderd wordt door de loader.

Op de ene heb ik bij recording tab een tab motion daar komen events te staan van de camera.
Deze staan dan ook bij de recording en kan ik afspelen,
Maar na een paar minuten zijn ze weg bij recording en bij motion staan ze nog maar als ik ze aanklik zeg hij error not found.

Op de andere gaat het gewoon goed geen motion tab en de recordings blijven allemaal staan.
Allebei de surveilance station zijn versie 9.2.0-11289 (oudere versie maar updaten kan niet) en DSM versie 7.2.1 69057 update 5
Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvpiTkm2gcEMuWglnHfxTL_CqV4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LI0S0UydyJ77BDPGzAD1cvLS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4aGLNONHdidJAzZ-QdaoeA6Cik=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vi0ZkVXt3X5JP09JTC8xwmMF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipy05
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 18:13
Hallo

Ik ben aan het bekijken voor mijn DS414 nas te vervangen naar een groter exemplaar.
De DS414 zou ik wel bijhouden voor back-ups.

Mijn 1ste twijfels was tussen de RS422+ en de DS423+
Ik zou eerde toch voor de DS423+ omdat ik de meerprijs van 160€ toch geen voordeel zie.

Ik zou nu ook voor een raid 6 gaan.
Of 4x12Tb (21.8TB opslag) of 4x16Tb (29.1Tb opslag)
De 14Tb zou evenveel kosten als de 16Tb

De + 12Tb HDDs kosten toch wel meer, Zijn deze beter of komt het gewoon omdat ze zo groot zijn?
Ik zou min toch 21Tb aan opslag willen.
Ik gebruik de nas bijna alleen maar voor opslag.

wenslijst: Nas 16TB

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-09 14:54
skipy05 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:38:
Hallo

Ik ben aan het bekijken voor mijn DS414 nas te vervangen naar een groter exemplaar.
De DS414 zou ik wel bijhouden voor back-ups.

Mijn 1ste twijfels was tussen de RS422+ en de DS423+
Ik zou eerde toch voor de DS423+ omdat ik de meerprijs van 160€ toch geen voordeel zie.

Ik zou nu ook voor een raid 6 gaan.
Of 4x12Tb (21.8TB opslag) of 4x16Tb (29.1Tb opslag)
De 14Tb zou evenveel kosten als de 16Tb

De + 12Tb HDDs kosten toch wel meer, Zijn deze beter of komt het gewoon omdat ze zo groot zijn?
Ik zou min toch 21Tb aan opslag willen.
Ik gebruik de nas bijna alleen maar voor opslag.

wenslijst: Nas 16TB

Wat zouden jullie doen?
Waarom RAID 6 bij een 4 bay unit?
Ik zou het lekker bij SHR (effectief RAID 5) houden.
RAID 6 wordt pas interessanter, zodra je een stuk meer dan 4 disks in een array doet. Zoals 8 disks of 12 disks.
Ik heb een DS1621+ met 6 bays, maar dit is echt nog te weinig om de overhead van RAID 6 te "verantwoorden".
Dan kan je beter zorgen voor een goede backup op een ander device.

Voor je overweging tussen een RS422 of een DS423 is natuurlijk de formfactor.
Indien je je Synology in een 19"rack plaatst is de RS een no-brainer.
Voor meer consumenten gebruiken is de DS prima.

Voor schijfgrootte zou ik liever een maatje meer kiezen (16TB), dan een maatje minder (12TB).
Een NAS is voor lange termijn en op termijn heeft iedereen altijd ruimtegebrek :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipy05
GarBaGe schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:47:
[...]

Waarom RAID 6 bij een 4 bay unit?
Ik zou het lekker bij SHR (effectief RAID 5) houden.
RAID 6 wordt pas interessanter, zodra je een stuk meer dan 4 disks in een array doet. Zoals 8 disks of 12 disks.
Ik heb een DS1621+ met 6 bays, maar dit is echt nog te weinig om de overhead van RAID 6 te "verantwoorden".
Dan kan je beter zorgen voor een goede backup op een ander device.

Voor je overweging tussen een RS422 of een DS423 is natuurlijk de formfactor.
Indien je je Synology in een 19"rack plaatst is de RS een no-brainer.
Voor meer consumenten gebruiken is de DS prima.

Voor schijfgrootte zou ik liever een maatje meer kiezen (16TB), dan een maatje minder (12TB).
Een NAS is voor lange termijn en op termijn heeft iedereen altijd ruimtegebrek :)
Dan ga ik raid 5 nemen of beter dan SHR.

ik heb wal plaats voor een RS,
De DS423 zou dan naast mijn anders DS komen. misschien wel minder goed voor trillingen.
RS422 is wel al van juni 2022.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RYWsTH_yEx7HZnIyInVhyTP1tRo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ZDFDGrcz6spWGVJFIvX07Vq.jpg?f=fotoalbum_large

De spaghetti moet nog eens opgeruimd worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-09 21:12
Waarom een 423+ en geen 923+?

De 4 heeft een tragere processor, is eigenlijk een uitgeklede 923+, maar wel met geintegreerde GPU.
Maar als je deze toch voor opslag gebruikt en niet om te streamen, lijkt me de 923+ toch de betere keuze.

Never ever financial advice...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipy05
kazzzdafke schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:19:
Waarom een 423+ en geen 923+?

De 4 heeft een tragere processor, is eigenlijk een uitgeklede 923+, maar wel met geintegreerde GPU.
Maar als je deze toch voor opslag gebruikt en niet om te streamen, lijkt me de 923+ toch de betere keuze.
Ja, de 923+ is dan wel beter. Dan komt de prijs wel in de buurt van de RS422+.
Maar die heeft volgens mij dan maar 2gb ram geheugen dat je niet kan uitbreiden?
Lijkt de RS422+ dan niet zo interessant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
skipy05 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:43:
[...]
Maar die heeft volgens mij dan maar 2gb ram geheugen dat je niet kan uitbreiden?
Geheugen van de 923+ is uit te breiden: https://www.reddit.com/r/...rade_on_ds923_suggestion/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipy05
ik bedoelde het geheugen van de RS422+ is volgens mij niet uit te breiden.

De 923+ heeft er al 4gb standaard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-09 21:12
skipy05 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:43:
[...]

Waarom zou je voor de RS422+ gaan ipv de 923+?
Enige voordeel is rackmount.. al de rest is inferieur aan de 923+?

KenmerkRS422+DS923+
FormaatRackmount (1U, compact)Desktop
ProcessorAMD Ryzen R1600AMD Ryzen R1600
RAM2 GB DDR4 ECC (niet uitbreidbaar)4 GB DDR4 ECC (uitbreidbaar tot 32 GB)
OpslaguitbreidingGeen M.2 NVMe en geen uitbreidingsunits2x M.2 NVMe SSD + uitbreidbaar tot 9 bays met DX517
Netwerk2x 1GbE LAN, optionele 10GbE upgrade2x 1GbE LAN, optionele 10GbE upgrade
USB-poorten1x USB 3.2 Gen 12x USB 3.2 Gen 1
Stroomverbruik37.93 W (actief), 13.43 W (hibernatie)35.51 W (actief), 11.52 W (hibernatie)
Geluidsniveau28.5 dB(A)22.9 dB(A)
Prijs (indicatie)~€699~€599
Beste voorBedrijven met rackinfrastructuurKantoren en thuisgebruik met uitbreidingsbehoefte

Never ever financial advice...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skipy05
[quote]kazzzdafke schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:04:
[...]

Waarom zou je voor de RS422+ gaan ipv de 923+?
Enige voordeel is rackmount.. al de rest is inferieur aan de 923+?

Ja de enige reden zou zijn omdat het rackmount is.

Daarom dat ik snap om toch voor de 923+ te gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:40

timovd

Voorsprong door techniek

timovd schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:43:
Het certificaat wordt daadwerkelijk niet vernieuwd.
Volgens de log die Synology laat zien, staat poort 80 niet open naar mijn NAS, maar dat is wel het geval.
Ik heb de firewall in mijn Unifi al eens tijdelijk uitgeschakeld, maar dat heeft niet geholpen.
Helaas lukt het mij nog steeds niet om mijn certificaten te vernieuwen. Inmiddels heb ik de modem/router van de ISP aangesloten. Deze is nooit gebruikt, dus daar alleen port forwards (80 en 443 TCP/UDP) ingesteld. Ook dan lukt het niet. Hiermee heb ik mijn eigen netwerkapparatuur uitgesloten. Wat kan het nog meer zijn? Ik kan wellicht een backup maken/reset uitvoeren, maar dat is nogal rigoureus.
Iemand nog een idee wat ik kan controleren?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 18:53

Eboman

Ondertitel

timovd schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:00:
[...]

Helaas lukt het mij nog steeds niet om mijn certificaten te vernieuwen. Inmiddels heb ik de modem/router van de ISP aangesloten. Deze is nooit gebruikt, dus daar alleen port forwards (80 en 443 TCP/UDP) ingesteld. Ook dan lukt het niet. Hiermee heb ik mijn eigen netwerkapparatuur uitgesloten. Wat kan het nog meer zijn? Ik kan wellicht een backup maken/reset uitvoeren, maar dat is nogal rigoureus.
ik heb gewoon certificaten kunnen registeren op mijn synology DDNS naam, zonder maar iets open te zetten. omdat ze let's encrypt gebruiken zou het ook via een dns record moeten kunnen. Maar ik kan niet vinden hoe je dit moet doen voor synology.
https://letsencrypt.org/docs/challenge-types/

zo te zien is er wel een minimale versie nodig van DSM:
https://kb.synology.com/e...uest_on_your_Synology_NAS

[ Voor 9% gewijzigd door Eboman op 03-01-2025 15:28 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Ik zoek een nieuwe NAS om mijn 10 jaar oude Synology NAS te vervangen. Ik hoop dan ook wat meer functionaliteit te kunnen ontsluiten en hem wat breder in te kunnen zetten. Hier is wat mijn wensen zijn:

- Plaatsing op kantoor, kleinbedrijf;
- Zakelijk gebruiken met mijn 8 teamleaden. waarbij ik per teamlid kan instellen of hij wel of niet bij bepaalde mappen mag;
- Privé gebruik voor backup van foto's en bestanden
- Vanuit huis laptop kan ik de backup aanvullen met nieuwe DSLR foto's en backups benaderen
- Auto-backup van foto's op mijn telefoon
- Streamen van foto en video naar chromecast thuis
- Alle data wordt encrypted opgeslagen. Data at rest ook, dus als de NAS wordt gestolen of iemand heeft fysiek toegang tot de drives kunnen ze er niks mee

Dit klinken mij allemaal als vrij basale eisen en van wat ik heb kunnen vinden voldoet de relatief goedkopen Synology DS723+ aan mijn eisen. Ik heb in tien jaar geen HDD/SSD in handen gehad en raak nog wel in de war als ik daar over lees... Hier zijn mijn resultaten tot nu toe;

- De DS723+ gebruikt NVME disks, die de toekomst zijn.Vergeet SATA disks, die zijn outdated;
- In de DS723+ gaan HDD's EN NVME SSD's. Het is niet mogelijk om alleen SSD's te gebruiken in de DS723+ tenzij ze van Synology zijn. <- dit is voor mij nogal een buzzkill

Zit ik met bovenstaand wensenpakketje een beetje goed met de DS723+ of toch niet helemaal?

---

Ik heb even getwijfeld om een topic aan te maken maar besloten het hier te doen, leek me het meest geschikt... Corrigeer me als ik het mis heb!

----

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
[...]

Als je DDNS van Synology gebruikt (naam.synology.me) heb je de verificatie via http niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 16:42
Ik zit met een vreemd probleem.
Op mijn Synology heb ik direct in de root folder de map 'Photo' waarin verschillende albums staan. Hier heb ik net 2 albums toegevoegd. Als ik als admin ben ingelogd in Synology Photos zie ik deze 2 mappen staan. Als ik als 'normale' user ben ingelogd zie ik die 2 mappen niet. De overige wel.

Een ander vreemd iets is dat ik als normale gebruiker de tijdlijnmodus niet kan kiezen, alleen de map modus. Als admin kan ik wel de tijdlijn modus kiezen.

Deze 2 problemen gelden voor inloggen via Chrome in Windows als in de iPhone app.

Ik draai DSM 7.2.2-72806 Update 2 en de Photo package op de NAS is versie 1.7.1-10011.

Zover ik kan zien staan de instellingen in de gebruikers goed. Dus ik snap even niet wat er misgaat en waar ik het verder moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
@Buffalo, heb je misschien de gewone gebruiker geen rechten gegeven op alle mappen binnen photos?

Als je niet op alle mappen rechten hebt gegeven krijgen gebruikers ook niet automatisch rechten op nieuw toegevoegde mappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
NIMIC schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 18:43:
@Buffalo, heb je misschien de gewone gebruiker geen rechten gegeven op alle mappen binnen photos?

Als je niet op alle mappen rechten hebt gegeven krijgen gebruikers ook niet automatisch rechten op nieuw toegevoegde mappen.
Dat stel ik toch in onder groepen en gebruikers? Hier heb ik bij mijzelf als gebruiker lezen/schrijven aanstaan voor de Photo map.
Of zit er nog ergens anders een instelling verborgen?
Maar het probleem van geen rechten voor tijdlijnmodus snap ik ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 21:59

JdM

Humbled

[...]

Ik heb er ook altijd gezeur mee, mijn workaround:
In webstation de poorten 80/443 wijzigen naar iets fictiefs (poort 1 en 2 bijvoorbeeld) voor de betreffende domeinen. Dan worden de certificaten bij mij wel vernieuwd. Alles daarna weer terug op 80/443 en het kan weer even vooruit.
Bloedirritant, maar een langdurige oplossing helaas nog niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Als jijzelfnaar je foto’s kijk, staan ze dan in je persoonlijke ruimte of gedeelde ruimte?
Ikzelf heb alles in de gedeelde ruimte staan en hier kan iedereen met een account de foto’s zien.
(In de gedeelde map dan)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vh8ZiE3Q0ylfZgE_IyP0knsNqtQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kmuwXhlf7rNDowcgxFKolmmY.jpg?f=fotoalbum_large

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
JdM schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:11:
[...]
Ik heb er ook altijd gezeur mee, mijn workaround:
In webstation de poorten 80/443 wijzigen naar iets fictiefs (poort 1 en 2 bijvoorbeeld) voor de betreffende domeinen. Dan worden de certificaten bij mij wel vernieuwd. Alles daarna weer terug op 80/443 en het kan weer even vooruit.
Bloedirritant, maar een langdurige oplossing helaas nog niet gevonden.
Ik gebruik een eigen domein (dus niet synology.me), verificatie met een DNS-entry. Handmatige actie elke 3 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Ik probeer beter te begrijpen wat de nadelen zijn van NVME SSD's gebruiken in de DS723+. Op internet lees ik dit:

Synology positioneert NVMe SSD-slots primair voor caching, en ze ondersteunen officieel geen NVMe SSD's als enige opslagoplossing.

Begrijp ik hieruit goed dat de DS723+ werkt met HDD's en een SSD als cache? Klinkt erg ouderwets, is het niet logischer om "gewoon" twee SSD's die elkaar clonen (als backup voor als één stuk gaat) te gebruiken of mis ik hier iets fundamenteels?

GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Je kan ook SATA SSD's gebruiken.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
Obiter dictum schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 22:57:
Ik probeer beter te begrijpen wat de nadelen zijn van NVME SSD's gebruiken in de DS723+. Op internet lees ik dit:

Synology positioneert NVMe SSD-slots primair voor caching, en ze ondersteunen officieel geen NVMe SSD's als enige opslagoplossing.

Begrijp ik hieruit goed dat de DS723+ werkt met HDD's en een SSD als cache? Klinkt erg ouderwets, is het niet logischer om "gewoon" twee SSD's die elkaar clonen (als backup voor als één stuk gaat) te gebruiken of mis ik hier iets fundamenteels?
Volgens mij zijn de 723+ en 923+ de eerste Syno's die wel volumes op NVMe's ondersteunen, maar alleen als ze Synology-verified zijn.
Je hebt nog niet gezegd hoeveel opslag je nodig hebt, maar als je de NAS bedrijfsmatig gebruikt en veel opslag nodig hebt loopt het aardig in de papieren.
Als je per se SSD's wil kun je ook SATA gebruiken. Geen idee of caching op NVMe's dan nog een snelheidswinst oplevert.
En het netwerk is ook belangrijk. Als dat max 1 Gb is, zijn de schijven van de NAS geen bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20-09 20:34
gerritjan schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 23:39:
[...]

Volgens mij zijn de 723+ en 923+ de eerste Syno's die wel volumes op NVMe's ondersteunen, maar alleen als ze Synology-verified zijn.
Je hebt nog niet gezegd hoeveel opslag je nodig hebt, maar als je de NAS bedrijfsmatig gebruikt en veel opslag nodig hebt loopt het aardig in de papieren.
Als je per se SSD's wil kun je ook SATA gebruiken. Geen idee of caching op NVMe's dan nog een snelheidswinst oplevert.
En het netwerk is ook belangrijk. Als dat max 1 Gb is, zijn de schijven van de NAS geen bottleneck.
Mijn 6 schijven versturen grote mkv bestanden via het netwerk met 100-110mb/s dus tegen het theoretische maximum aan. Dat is alleen leuk voor mij:). De rest van het gezin zit toch alleen op wifi.
Zie voor thuis gebruik nog steeds geen echte meerwaarde anders dan leuk voor ons tweakers.
SSD pool voor kleine bestanden heeft m.i. wel meerwaarde, de bestaanden openen gewoon sneller en vloeiender bij het bekijken

[ Voor 6% gewijzigd door Mk23 op 04-01-2025 08:50 ]

DS1817+& DS923+ DX513 & DX517

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:15
[...]

Als officiële support vanuit Synology geen harde eis, dan heb je deze fix: https://github.com/007revad/Synology_HDD_db

Het werkt prima in combinatie met 2x Kingston KC3000. Docker data volumes staan op de SSD's. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Mawlana op 04-01-2025 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Quad schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 23:02:
Je kan ook SATA SSD's gebruiken.
aah, en die gaan in de positie van de HDD's toch?
[...]

Oh ja dat valt volgens mij erg mee -> ik dacht zelf 2x1tb SSD in RAID1 zodat er een (on-site) backup is totdat ik een periodieke off-site backup maak met een externe SSD.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

RAID is géén backup. Er valt niets te herstellen uit RAID voor jou als gebruiker. Het is een fallback mechanisme wanneer één van de opslagmedia ermee ophoudt, zodat je geen onderbreking hebt van je productie en er ook geen dataverlies optreedt.

SATA SSD's gaan inderdaad in de reguliere slots, je kan dan 2,5" pakken.

Als je aan 2TB per stuk genoeg hebt, zou ik niet eens een NVMe overwegen.

Wel is SHR of RAID1 een goede oplossing om bij problemen geen dataverlies te hebben.

Wanneer je docker wilt draaien, of veel thumbnails en caching data hebt, is een SSD wel de betere oplossing. Energiezuiniger en stiller, omdat er geen draaiende componenten zijn.

Maar mocht je databehoefte groter zijn, dan is de combi met NVMe caching wellicht beter icm 7200rpm SATA Hdd's.

[ Voor 23% gewijzigd door Quad op 04-01-2025 11:39 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Quad schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:37:
RAID is géén backup. Er valt niets te herstellen uit RAID voor jou als gebruiker. Het is een fallback mechanisme wanneer één van de opslagmedia ermee ophoudt, zodat je geen onderbreking hebt van je productie en er ook geen dataverlies optreedt.

SATA SSD's gaan inderdaad in de reguliere slots, je kan dan 2,5" pakken.

Als je aan 2TB per stuk genoeg hebt, zou ik niet eens een NVMe overwegen.

Wel is SHR of RAID1 een goede oplossing om bij problemen geen dataverlies te hebben.

Wanneer je docker wilt draaien, of veel thumbnails en caching data hebt, is een SSD wel de betere oplossing. Energiezuiniger en stiller, omdat er geen draaiende componenten zijn.

Maar mocht je databehoefte groter zijn, dan is de combi met NVMe caching wellicht beter icm 7200rpm SATA Hdd's.
Check, thanks. Het wordt dan de SD223 met 2x uitvoering: WD Red SA500 2,5" 1TB in RAID 1, om problemen bij het fysiek falen van één SSD te voorkomen.

Thanks voor de hulp allemaal, het was weer even inkomen voor me zeg :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
streamnl schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:23:
Als jijzelfnaar je foto’s kijk, staan ze dan in je persoonlijke ruimte of gedeelde ruimte?
Ikzelf heb alles in de gedeelde ruimte staan en hier kan iedereen met een account de foto’s zien.
(In de gedeelde map dan)
[Afbeelding]
Mijn persoonlijke foto's staan in de persoonlijke ruimte. Hier worden ook foto backups gemaakt van de foto's die ik gemaakt heb. Deze folders wijzen naar \\mijn NAS\homes\gebruiker\Photos\photo met hierin een aantal mappen met foto's.

Als ik ingelogd ben als gebruiker, dus niet met mijn admin account krijg ik de volgende melding als ik op Gedeelde ruimt klik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_CuDpRCqBwCVifn3OXr1-zJvfrE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BX9Yfvy1QZuVbu6bJ8l9AG46.png?f=user_large

De gemeenschappelijke fotomappen wijzen naar: \\mijn NAS\Photo

Als ik als Admin inlog krijg ik bovenstaande melding niet en kan ik voor tijdlijnmodus kiezen en zie ik ook de 2 mappen met foto's die ik had toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:46

kraats

Ik rol

@Buffalo heb je in Synology Photos onder instellingen wel de juiste rechten toegewezen? Deze worden niet overgenomen van de lees- en schrijfrechten van de bestandsmappen waar de foto's in staan

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
@Buffalo
Ik heb de vakantie foto’s e.d die ik gedeeld wil hebben ook in de hoofdman staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lw3s33BojvwRh-SBeO5nt0DgmZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vPJ8nqOAvAJZqZsabh6thj6A.jpg?f=fotoalbum_large
Hier heb ik bij elke user (gebruiker) individueel de rechten veranderd dat ze kunnen lezen en schrijven. (Het zijn er maar 3 ;) )

De backup van mijn gsm staan bij ook in de home folder.
Ik denk idd dat er bij jou iets verkeerd staat qua instellingen/ rechten.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
kraats schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 14:21:
@Buffalo heb je in Synology Photos onder instellingen wel de juiste rechten toegewezen? Deze worden niet overgenomen van de lees- en schrijfrechten van de bestandsmappen waar de foto's in staan
Die had ik over het hoofd gezien. Ik vind het een beetje verwarrend dat de interface er voor Photos anders uitziet dan die van DSM. Ik vind het niet heel overzichtelijk.
In de machtigingen bleek inderdaad dat de laatst 2 toegevoegde mappen geen vinkje hadden bij Weergave, Downloaden, Uploaden en Manager.
Maar wat ik mij dan afvraag: Moet ik dan iedere keer vinkjes zetten per gebruiker bij de laatste mappen die toegevoegd zijn?
Ergens snap ik dat misschien wel. Je wilt niet perse dat een toegevoegde map met foto's direct standaard voor iedereen zichtbaar is. Maar in mijn geval gaat het om gezinsleden en gaat het om foto's zoals uitjes, feestje, dagelijkse dingen, etc.

Over de tijdlijnmodus lees ik dat hiervoor de mapindeling anders moet zijn: https://kb.synology.com/n...managing_photos?version=7
Maar als admin kan ik wel voor tijdlijnweergave kiezen in de gedeelde ruimte, maar als gewone gebruiker niet. De foto's staan direct in root/Photo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE
  • Nu online

WheeleE

Dinges

Ik heb eindelijk de mogelijkheid om een nieuwe Diskstation bij een familielid te gebruiken als remote backupdoel.
De stappen zijn simpel, maar ik blijf de melding "Failed to connect to the backup destination. Please make sure to [..]" krijgen.

De gevolgde stappen
Remote:
- hyperbackup vault geïnstalleerd
- shared folder aangemaakt
- Hyperbackup vault in firewall toegestaan
- in de router poort 6281 geforward naar de DS

In de lokale DS trust ik de certificate authentication, maar geeft de knop Log In de error.
Mijn troubleshooting so far:
- De remote server name klopt en resolved ook netjes naar het remote ip.
- Firewalls uit zetten maakt geen verschil.
- Het ip adres gebruiken i.p.v. de ddns-naam maakt ook geen verschil.
- De route andersom (hyperbackup van remote naar local) heb ik ook geprobeerd en geeft hetzelfde probleem.

Het lijkt er dus op dat het verkeer toch nog ergens wordt tegengehouden. Maar waar, en hoe?
Ergens zit een foutje in mijn stappenplan of denkproces.

/edit: vorig jaar heb ik al eens een vergelijkbaar iets voor een andere tool opgezet en dat werkte prima qua portforwarding en firewall.

[ Voor 14% gewijzigd door WheeleE op 05-01-2025 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

@WheeleE als ik me niet vergis moet je voor het opzetten van de eerste verbinding ook 5000 en 5001 open zetten en kunnen die daarna weer verwijderd worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE
  • Nu online

WheeleE

Dinges

kraats schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:09:
@WheeleE als ik me niet vergis moet je voor het opzetten van de eerste verbinding ook 5000 en 5001 open zetten en kunnen die daarna weer verwijderd worden
De twee poorten van het portal, dat is de gouden tip. Dank! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Kun je een syno zo instellen dat hij inkomend verkeer van de WAN direct doorzet naar een ander device in het netwerk, met alleen de firewall functie ertussen?

Situatie is plek met simpele router waar je alleen poorten op kunt openen, geen firewall oid. Er staat wel een synology. Ipv WAN poort open naar het device, zou dit ook naar de syno kunnen die het dan doorstuurt. Dan zou je een firewalletje voor het device hebben..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:04
Ik heb tijdje terug een nieuwe nas gekocht en wil naar 12TB disken toe.

Maar nu 2 X ws red 12TB kost toch weer ruim 600 euro.

Is het mogelijk om met 1 disk te beginnen en later zonder dataverkeer alsnog een raid ervan te maken?

Ik heb nu een 412+ met 2x 8TB.
Deze is natuurlijk niet meer in support, maar kan ik deze wel bij schoonouders neerzetten en iedere nacht een backup naar toemaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-09 20:04
Tweak_ers schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:54:
Ik heb tijdje terug een nieuwe nas gekocht en wil naar 12TB disken toe.

Maar nu 2 X ws red 12TB kost toch weer ruim 600 euro.

Is het mogelijk om met 1 disk te beginnen en later zonder dataverkeer alsnog een raid ervan te maken?

Ik heb nu een 412+ met 2x 8TB.
Deze is natuurlijk niet meer in support, maar kan ik deze wel bij schoonouders neerzetten en iedere nacht een backup naar toemaken?
Ja, als je een disk toevoegt kun je een RAID set van maken (RAID 1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
Tweak_ers schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:54:
Ik wilde het antwoord geven dat je dan je volume op SHR moet zetten, dan kun je altijd nog schijven aan je volume toevoegen.

Maar je kunt je volume ook van basic naar RAID 1 wijzigen.
Zie ook het artikel van Synology hierover:
https://kb.synology.com/n...hange_raid_type?version=7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
maratropa schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:53:
Kun je een syno zo instellen dat hij inkomend verkeer van de WAN direct doorzet naar een ander device in het netwerk, met alleen de firewall functie ertussen?

Situatie is plek met simpele router waar je alleen poorten op kunt openen, geen firewall oid. Er staat wel een synology. Ipv WAN poort open naar het device, zou dit ook naar de syno kunnen die het dan doorstuurt. Dan zou je een firewalletje voor het device hebben..
Misschien begrijp ik je vraag niet, maar als je een router hebt waarop je poorten kunt openen dan heeft die router toch een firewall? Ben benieuwd welke router het is trouwens.
Het makkelijkst lijkt me dat je de juiste poort openzet en als bestemming het ip van dat andere device opgeeft. De Syno kan dit standaard niet VZIW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Kan je een SHR uitbreiding annuleren?

Ik heb namelijk een nieuwe DS923+ waarin ik twee nieuwe 18TB schijven heb gezet en ik heb hem geïnstalleerd (met schijftest) en daarna een volledige smart test laten doen. Installeren duurde een dag, de smart test ook. Daarna heb ik een derde 18TB uit een DS119J gehaald en deze aan het SHR volume toegevoegd. Aangezien de schijven nog helemaal leeg waren, ging ik ervan uit dat dit vrij vlot klaar moest zijn. Maar jeetje, wat zat ik ernaast! Hij is al de hele nacht bezig en nu duurt het nog eens 3 dagen!

Kan ik dit afbreken en een nieuwe install doen? Bij het proces zelf kan ik namelijk niet op annuleren klikken. Een nieuwe install met gelijk 3 schijven lijkt me sneller te gaan dan drie dagen met lege bitjes schuiven? Wat is het beste om nu te doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

BounceMeister schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:35:

Ik heb namelijk een nieuwe DS923+ waarin ik twee nieuwe 18TB schijven heb gezet en ik heb hem geïnstalleerd (met schijftest) en daarna een volledige smart test laten doen. Installeren duurde een dag, de smart test ook. Daarna heb ik een derde 18TB uit een DS119J gehaald en deze aan het SHR volume toegevoegd. Aangezien de schijven nog helemaal leeg waren, ging ik ervan uit dat dit vrij vlot klaar moest zijn. Maar jeetje, wat zat ik ernaast! Hij is al de hele nacht bezig en nu duurt het nog eens 3 dagen!

Kan ik dit afbreken en een nieuwe install doen? Bij het proces zelf kan ik namelijk niet op annuleren klikken. Een nieuwe install met gelijk 3 schijven lijkt me sneller te gaan dan drie dagen met lege bitjes schuiven? Wat is het beste om nu te doen?
Ik zou hem lekker laten gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reinier68

Dat is datascrubbing, maakt geen verschil of een disk vol of leeg is.
Maar je NAS is gewoon bruikbaar, al zal je de extra space pas zien als hij klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
Zijn er nog meer mensen die hun Photo en Video folder via Drive synchroniseren en Photos gebruiken?

De synchronisatie lijkt niet lekker te lopen. Verwijderde bestanden worden niet verwijderd, en sommige bestanden worden niet gesynchroniseerd vanwege ongeldige machtigingen.

Ik weet even niet waar ik het moet zoeken...

Misschien omdat de permissies in de MAP op PhotoStation staan?
Even in de gaten houden... Het is vervelend wanneer zoiets niet betrouwbaar is.

[ Voor 18% gewijzigd door NIMIC op 19-01-2025 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mk23

Zoals al gezegd, lekker laten ratelen en je kunt het volume nu al gewoon gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
NIMIC schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:54:
Zijn er nog meer mensen die hun Photo en Video folder via Drive synchroniseren en Photos gebruiken?

De synchronisatie lijkt niet lekker te lopen. Verwijderde bestanden worden niet verwijderd, en sommige bestanden worden niet gesynchroniseerd vanwege ongeldige machtigingen.

Ik weet even niet waar ik het moet zoeken...

Misschien omdat de permissies in de MAP op PhotoStation staan?
Even in de gaten houden... Het is vervelend wanneer zoiets niet betrouwbaar is.
Photos Moments haalt de bestanden toch uit de Home/Homes folder? Video is dacht ik een aparte folder die niet in Homes staat.

Heb je al een keer geprobeerd om de folder als drive mapping op je computer te krijgen? Of via onedrive een link naar je computer aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
FYI.

Sinds eind vorig jaar dus wel mogelijk om een hele directory of meerdere directories te downloaden vanaf de C2 web interface. (y)

https://c2.synology.com/e...ts-new?service=c2_storage
technorabilia schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:25:
[...]

Edit:
Oh wacht, je wilt de proefperiode gebruiken om te migreren en daarna opzeggen? Dat lijkt mij prima mogelijk.

En daarna weer terugzetten op een nieuwe disk neem ik aan? Ik gebruik ook C2 maar met veel minder data. Ervaringen qua snelheid zijn op internet te vinden en variëren sterk. Voor mijn gevoel ging de upload en download prima maar ik heb maar een beperkte hoeveelheid data te verzenden.

Verder volgt het de gebruikelijke Hyper Backup HBK formaat net als je het lokaal of elders opslaat. Mijn C2 ervaring hierbij is prima.

Je krijgt er een web portal bij waar je een soortgelijke ervaring krijgt als Hyper Backup Explorer. Het enige nadeel is dat je alleen per file kunt downloaden en niet per directory waardoor je niet zonder NAS fatsoenlijk je hele backup kunt downloaden. Ik weet niet of Synology dit expres heeft weggelaten of dat het nog komt. Synology support heeft mij destijds aangehoord en er een feature request van gemaakt. Ik verwacht niet dat dit snel wordt geïmplementeerd. Mijn dit terzijde.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:10

pinda powerrr

Slow down...

Even dubbelchecken met de experts hier;

Ik krijg binnenkort een DS923+ binnen met twee Seagate IronWolfs HDD van 8TB. Deze gaat mijn oude 713+ vervangen met schijven van 4TB en 2TB (jaja, dat was heel wat destijds!)

Huidige setup is dat deze schijven volledig voor data zijn en de belangrijkste documenten/foto's worden via automatische backup weggeschreven op een externe HDD die er los aan hangt.

Nu wil ik de nieuwe DS923+ beter gaan inrichten en "vers" beginnen. Ook wil ik meer redundancy van de schijven hebben, ik heb natuurlijk nog twee poorten over.
Kan ik die het beste in SHR beginnen? En dan later nog een (of twee) 8TB HDD's erbij zetten?

Dan pomp ik alle data over van de ene NAS naar de andere en hoef ik geen extra USB HDD er aan te hangen. Oude NAS kan wellicht als externe backup gaan dienen voor de belangrijkste zaken.

Verder gaan er wel wat Docker containers op zoals Home Assistent, deze zet ik dan vanuit een backup terug.

Het is allemaal wat lang geleden dat ik hiermee bezig was (zie modelnr :P ) en de mogelijkheden zijn wat veranderd. Ik heb me flink lopen inlezen, maar ik vertrouw mijzelf niet :+
Zoals ik het lees kan ik achteraf schijven bijplaatsen en daarmee de SHR configuratie uitbreiden naar meer opslag.

Alvast dank voor het meedenken!

Waiting on the world to change

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:25
@pinda powerrr SHR levert je in principe een goede databeveiliging door middel van redundantie (dus geen backup!) en is uitbreidbaar. Ik zou de documentatie even nalezen over de mogelijkheden en of je van mirror makkelijk naar een variant met meer drives kan.

Vwbt migratie kun je ook de migratie assistent nog overwegen te benutten. Wel even checken dat er beperkingen zijn van groot naar groter wel kan maar van groot naar kleiner niet, staat mij bij. Dat zou met 16Tb in mirror tov meerdere 4 en 2 Tb drives wellicht net wel of net niet passen/kunnen wellicht.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

NiGeLaToR schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:02:
@pinda powerrr SHR levert je in principe een goede databeveiliging door middel van redundantie (dus geen backup!) en is uitbreidbaar. Ik zou de documentatie even nalezen over de mogelijkheden en of je van mirror makkelijk naar een variant met meer drives kan.

Vwbt migratie kun je ook de migratie assistent nog overwegen te benutten. Wel even checken dat er beperkingen zijn van groot naar groter wel kan maar van groot naar kleiner niet, staat mij bij. Dat zou met 16Tb in mirror tov meerdere 4 en 2 Tb drives wellicht net wel of net niet passen/kunnen wellicht.
Ben me bewust dat het geen backup is, maar redundantie. De backup wil ik dus gaan regelen met de oude nas, één keer per week ofzo automatisch aan laten gaan en een backup draaien van bepaalde folders. Ga ik nog verder uitzoeken.

Migration Assistent is wel makkelijk, thanks! :)

Wil met name vooraf weten of ik op de juiste manier denk, vooral omdat het allemaal zo lang geleden is. Dat is met Synology gewoon makkelijk, het werkt al jaren gewoon goed :Y Dusdanig, dat ik me dus helemaal opnieuw moet inlezen naar de mogelijkheden.

Luxeproblemen zeg maar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Ik zou Migration Assistant inzetten zover het kan. Dan staat de technische configuratie van de nieuwe NAS wel zoals je wilt. Maar is alles qua inrichting, data en machtigingen hetzelfde.

Je hebt dan ook bijna geen downtime, na het afronden van de migratie koppel je de oude NAS af en ga je verder op de nieuwe.

Wel even, als dat het geval is, op de 2e ethernet poort dhcp inschakelen zodat je geen conflict krijgt als je de oude weer opstart.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
Mk23 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:54:
[...]
Photos Moments haalt de bestanden toch uit de Home/Homes folder? Video is dacht ik een aparte folder die niet in Homes staat.

Heb je al een keer geprobeerd om de folder als drive mapping op je computer te krijgen? Of via onedrive een link naar je computer aanmaken.
Ik gebruik de Homes folder niet, maar upload naar de shared photos folder.
Mk23 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:46:
[...]

Zoals al gezegd, lekker laten ratelen en je kunt het volume nu al gewoon gebruiken.
Inmiddels ben ik er uit.

Ik denk dat Photo Station de rechten ooit verkeerd heeft gezet. Deze staan niet op write voor users, en ze zijn uitgegrijst waardoor ik ze niet kan aanpassen. Voor veel andere folders staan er wel schrijfrechten op voor alle users.

Voor nu heb ik de eigenaar van de mappen aangepast naar de gebruiker die in Drive wil synchroniseren. Dat is op dit moment even voldoende. Want de eigenaar heeft altijd wel schrijfrechten.
Misschien moet ik ooit die folders verwijderen en opnieuw aanmaken.

[ Voor 6% gewijzigd door NIMIC op 21-01-2025 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgwj1983
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20-09 23:26
Ik heb een RS1221+ met 8x uitvoering: Seagate IronWolf Pro, 14TB (ST14000NE0008) Ik wil graag 1 a 2 disks op spare hebben. Nu valt mij op dat de disk die ik nu heb slecht leverbaar is. Welke disk kan ik het beste als vervanger kiezen? Ik dacht zelf aan een
uitvoering: Seagate IronWolf Pro, 18TB (ST18000NT001) Of hebben jullie andere/betere tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
@pinda powerrr Je kunt overwegen om in plaats van 2x8TB schijven 4x12TB refurbished schijven te plaatsen. Ik denk dat je voor het prijsverschil nieuw - refurbishd vier schijven kunt plaatsen, Dan heb je meer ruimte en meer snelheid bij het lezen-schrijven. En aangezien je 4 schijven gebruikt kun je het uitvallen van een schijf makkelijk opvangen.

Ik zou ook even kijken of je met 8TB niet relatief dure schijven koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Mk23 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:56:
@pinda powerrr Je kunt overwegen om in plaats van 2x8TB schijven 4x12TB refurbished schijven te plaatsen. Ik denk dat je voor het prijsverschil nieuw - refurbishd vier schijven kunt plaatsen, Dan heb je meer ruimte en meer snelheid bij het lezen-schrijven. En aangezien je 4 schijven gebruikt kun je het uitvallen van een schijf makkelijk opvangen.

Ik zou ook even kijken of je met 8TB niet relatief dure schijven koopt.
Het is een zakelijk dealtje dat ik maak, dus betaal niks ;)

De redundancy van de schijven is wel een fijn idee, mocht er eentje gaan hemelen. Backup met de oude nas voor de belangrijkste zaken/foto's/documenten.

Wellicht dat ik er gelijk een extra schijf in zet, maar het is mij totaal niet duidelijk uit de RAID configurator wat ik dan echt overhoud als ik bv 2x8 en 1x12 er in zet (een vierde schijf komt er dan later nog bij).
Iemand die me dat in een beetje Jip en Janneke taal kan uitleggen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Hou aub rekening met het volgende: Als de raid controller defect raakt (want ook dat is mogelijk) dan kun je niet de (uitgaande van Raid 5) schijven uitlezen op om het even welke raid controller. Het moet op precies hetzelfde type controller. Ik heb dit mee mogen maken toen van onze Dell PowerEdge Server de Raid controller defect raakte en ik een dag of 3 moest wachten tot ik een vervangende raid controller had (want werd niet meer nieuw verkocht). Een andere Raid controller die ik had liggen (en die wel degelijk Raid-5 ondersteunde) kon de array niet mounten.

En nee, aan de backup had ik niks. Die was 4 dagen oud (dus zou ik 4 dagen omzet opnieuw moeten achterhalen). We hebben toen letterlijk 3 dagen stil gelegen vanwege dit akkefietje. Sinds die ervaring doe ik alleen nog Raid-1 (dan is elke schijf altijd te lezen op om het even welk systeem). En sinds de SSD's doe ik helemaal niet meer aan raid maar doe ik simpelweg 2 x daags een rsync van de belangrijkste shared folders (naast de dagelijkse off-site backup).

Nu zul je zeggen "voor een Synology geldt dat minder". Dat is waar zolang die NAS in kwestie goed leverbaar is. Is het model EOL dan ben je overgeleverd aan de 2e hands markt.

[ Voor 4% gewijzigd door HuismAndré op 23-01-2025 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

HuismAndré schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:35:
Nu zul je zeggen "voor een Synology geldt dat minder"
Synology gebruikt toch softwarematige RAID? Dan is het inderdaad veel minder spannend. Het is alleen een uitdaging als je een schijvenset op een ander systeem dan Synology wilt inlezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

kraats schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:44:
[...]
Synology gebruikt toch softwarematige RAID? Dan is het inderdaad veel minder spannend. Het is alleen een uitdaging als je een schijvenset op een ander systeem dan Synology wilt inlezen
Ik was van plan om SHR te gaan gebruiken. Starten met 2x 8TB (waarschijnlijk 3x) en dan op een later moment een vierde erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
Hou aub rekening met het volgende: Als de raid controller defect raakt (want ook dat is mogelijk) dan kun je niet de (uitgaande van Raid 5) schijven uitlezen op om het even welke raid controller.

En nee, aan de backup had ik niks. Die was 4 dagen oud
Tja.... daarom maak je nou net een backup. En als je data zo spannend is dan minstens elke dag of nog frequenter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Nu zul je zeggen "voor een Synology geldt dat minder". Dat is waar zolang die NAS in kwestie goed leverbaar is. Is het model EOL dan ben je overgeleverd aan de 2e hands markt.
Onzin, het is gewoon mdm raid en is op alle modellen het zelfde (en in geval van hardware limiet, upwards compatible).
Daarnaast levert Synology zelf de documentatie hoe dit zelfs op een niet Synology NAS te recoveren:
https://kb.synology.com/e...my_DiskStation_using_a_PC

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

DukeBox schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:32:
[...]

Onzin, het is gewoon mdm raid en is op alle modellen het zelfde (en in geval van hardware limiet, upwards compatible).
Daarnaast levert Synology zelf de documentatie hoe dit zelfs op een niet Synology NAS te recoveren:
https://kb.synology.com/e...my_DiskStation_using_a_PC
Ik wist niet dat Synology een software raid oplossing gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
HuismAndré schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:37:
Ik wist niet dat Synology een software raid oplossing gebruikte.
Dat kan je ook opmaken aan het gebrek aan vereiste van ERC/TLER/CCTL.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
pinda powerrr schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:07:
[...]
Wellicht dat ik er gelijk een extra schijf in zet, maar het is mij totaal niet duidelijk uit de RAID configurator wat ik dan echt overhoud als ik bv 2x8 en 1x12 er in zet (een vierde schijf komt er dan later nog bij).
Iemand die me dat in een beetje Jip en Janneke taal kan uitleggen?
ik vind dit redelijk duidelijk:
https://www.synology.com/...12%20TB%7C8%20TB%7C8%20TB
SHR/RAID 5:
Met 2x8 en 1x12 TB houd je ongeveer 14,5 TB over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mk23
@pinda powerrr 6 van de 8 bays heb ik over een periode van 3 maanden gevuld, begonnen met drie en daarna elke maand eentje erbij om niet alles uit dezelfde batch te hebben.
Persoonlijk zou ik wel voor enterprise grade drives gaan, die hebben een significante hogere belastbaarheid in ruil voor iets meer geluidsproductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Voor Synology boeit dat inderdaad niets. Pak de migratiesheet er even bij voor hardwarematige upgrade.

Dan druk je de disks in de nieuwe NAS, OS opnieuw laten installeren en je bent er.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Ondertussen de DS923+ binnen met twee IronWolf 8TB schijven. Morgen geen tijd, zaterdag toevallig niks te doen, dus eerst even een extra schijf halen op eigen kosten (zoals gezegd, dit was een zakelijk dealtje, heeft me niks gekost :P ) en waarschijnlijk gelijk maar twee reepjes geheugen, in een keer door naar 32GB.

En dan gaan we maar eens bouwen en overzetten. Zal waarschijnlijk met vijf minuten in elkaar zitten en dan maar wachten op het initialiseren :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mk23
pinda powerrr schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 23:58:
Ondertussen de DS923+ binnen met twee IronWolf 8TB schijven. Morgen geen tijd, zaterdag toevallig niks te doen, dus eerst even een extra schijf halen op eigen kosten (zoals gezegd, dit was een zakelijk dealtje, heeft me niks gekost :P ) en waarschijnlijk gelijk maar twee reepjes geheugen, in een keer door naar 32GB.

En dan gaan we maar eens bouwen en overzetten. Zal waarschijnlijk met vijf minuten in elkaar zitten en dan maar wachten op het initialiseren :+
Een storagepool met NVMe SSD's is ook heel fijn als je foto's, muziek, etc gaat opslaan,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Mk23 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:22:
[...]

Een storagepool met NVMe SSD's is ook heel fijn als je foto's, muziek, etc gaat opslaan,
Ik begreep dat dit ook erg handig is voor bv Home Assistant. Maar op dat stukje heb ik me nog niet ingelezen.

Best grappig toch en geeft tegelijkertijd aan hoe stabiel Synology eigenlijk draait. Heb al een jaar of twaalf een Synology en heb destijds een hoop ingesteld. Daarna vlekkeloos gedraaid en ben er dus helemaal uit qua mogelijkheden.

Gelukkig hebben we een goed topic op GoT :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Laatst online: 11:27
pinda powerrr schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:34:
[...]

Ik begreep dat dit ook erg handig is voor bv Home Assistant. Maar op dat stukje heb ik me nog niet ingelezen.
ik heb een 918+ met NVME SSD cache. Dit merk je zeker in snelheid op alles, zoals Home Assistant.

Kost wat, maar ik kan het echt aanbevelen omdat de NAS echt als een goede website aanvoelt met alles wat je doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mk23
Ferrox1 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:48:
[...]

ik heb een 918+ met NVME SSD cache. Dit merk je zeker in snelheid op alles, zoals Home Assistant.

Kost wat, maar ik kan het echt aanbevelen omdat de NAS echt als een goede website aanvoelt met alles wat je doet.
Zelfs M2 SATA om je apps op te slaan is merkbaar qua snelheid.
@pinda powerrr Mijn eerste NAS heb ik in 2011 gekocht en jarenlang gebruikt en ondertussen met mijn 4e Synology. Maar ik ben wel van mening dat qua hardware ze nu wel beginnen achter te lopen.
Mijn 8 bay is echt een super apparaat, maar ik weet niet of mijn volgende NAS weer een Synology wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09 16:33

elsinga

=8-)

Ferrox1 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:48:
[...]

Hier 2x een 1TB SSD cahce in mijn 918+ zitten. Hier werd met name Spotweb met complexere queries na verloop van tijd langzaam en knalde er zelfs uit omdat de query te lang duurde. Sinds de cache geen problemen meer gehad. En ook andere zaken draaien vlotter. Ook vanaf hier een aanrader!

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Ik quote mijzelf maar even, bedankt voor de tips!

Dat wordt dus én een extra HDD, werkgeheugen én een SSD. Lijstje wordt alweer langer _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 19:08
[...] We hebben toen letterlijk 3 dagen stil gelegen vanwege dit akkefietje. Sinds die ervaring doe ik alleen nog Raid-1 (dan is elke schijf altijd te lezen op om het even welk systeem). En sinds de SSD's doe ik helemaal niet meer aan raid maar doe ik simpelweg 2 x daags een rsync van de belangrijkste shared folders (naast de dagelijkse off-site backup).

Tegenwoordig hebben HDD's best wel veel opslagruimte waardoor het logischer is om twee grote schijven in een mirror set te zetten dan te gaan zitten rommelen met vier of meer kleinere schijven in een stripe set met distributed parity.

Minder fysieke schijven betekent ook minder kans dat een onderdeel defect raakt. Met twee schijven koop je als het ware twee loten in de loterij en met zes schijven heb je met zes loten een drie maal hogere winkans op een crashende array. Dat is althans hoe ik deze dingen zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
[...]

Best grappig toch en geeft tegelijkertijd aan hoe stabiel Synology eigenlijk draait. Heb al een jaar of twaalf een Synology en heb destijds een hoop ingesteld. Daarna vlekkeloos gedraaid en ben er dus helemaal uit qua mogelijkheden.

Dat is wat mij betreft een van de belangrijkste verkoopargumenten voor Synology, de hardware en software is zeer betrouwbaar gebleken en het feit dat je ergens geen omkijken naar hebt is best wat waard tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Mk23 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:26:
[...] Maar ik ben wel van mening dat qua hardware ze nu wel beginnen achter te lopen.
Mijn 8 bay is echt een super apparaat, maar ik weet niet of mijn volgende NAS weer een Synology wordt.
Af en toe steekt het inderdaad een beetje dat een 'nieuw' Synology model wordt uitgevoerd met een redelijk verouderde CPU en relatief beperkte hoeveelheid RAM. De redenatie is kennelijk dat het voldoende specificaties zijn voor wat het moet doen, het zijn van een NAS. Daar is wel iets voor te zeggen, als het krachtig genoeg is dan voldoet het. Waar ik persoonlijk wel flink over val is dat bij Synology de 1 Gbps NIC nog steeds de standaard is, daar waar de rest van de wereld ondertussen al netwerk op 2.5 Gbps of hoger biedt. Alleen bij de meer serieuze modellen biedt Synology 10 Gbps aan, al dan niet standaard of uitbreidbaar middels een insteekkaart die je apart moet aanschaffen. Dat vind ik wel een beetje jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Ik heb toch nog wat hulp nodig met het opzetten van mijn DS923+

tl;dr Ik wil alleen mijn data nog overpompen.

Migration Assistant gaat niet werken, omdat ik destijds gekozen heb om twee volumes aan te maken (wist ik veel...) Omdat ik dus op de nieuwe nas maar één volume heb, krijg ik dus een foutmelding.

Ik heb wel een backup van alle instellingen terug kunnen zetten, dus dat werkt wel.

Volgende tip die ik las, is Hyper Backup het werk laten doen. Maar vervolgens zijn alleen de mappen overgezet, maar niet de data zelf (dus lege mappen op doel nas).
De oude nas gaat vervolgens met alles ineens over zijn zuiger, bij alles wat ik wil doen. Tergend langzaam allemaal.
Voor mijn part zet ik het map voor map over, dat maakt me niet uit. Tijd is hier geen issue. Wil het alleen wel veilig hebben staan en geautomatiseerd is uiteraard makkelijker.

Iemand de gouden tip hoe ik dit op de juiste manier aanpak? Of wat zie ik over het hoofd? Het moet gewoon kunnen om twee nassen aan elkaar te koppelen en data over te pompen. Ik ben duidelijk ergens een verkeerde afslag in gegaan |:(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Rsync gebruiken. Laag in resources en snel.

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Quad schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:20:
Rsync gebruiken. Laag in resources en snel.
Dit!

Was nog aan het Googlen en Reddit gaf mij tegelijkertijd hetzelfde antwoord. Is nu als test een map met gedownloade films aan het overpompen en gaat met ca 89/90 MB/s

Thanks! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mk23
pinda powerrr schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:49:
[...]

Dit!

Was nog aan het Googlen en Reddit gaf mij tegelijkertijd hetzelfde antwoord. Is nu als test een map met gedownloade films aan het overpompen en gaat met ca 89/90 MB/s

Thanks! _/-\o_
Dan zit je op 80% van de netwerkverbinding qua capaciteit. Als je de tijd hebt is dat idd meer dan voldoende.

[ Voor 6% gewijzigd door Mk23 op 26-01-2025 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
@FrankHe
Ondanks dat ik het niet direct nodig heb, heb ik toch maar twee 2,5Gbe USB adapters en de nieuwe Unifi switch gekocht / besteld.
Benieuwd hoeveel sneller het verkeer tussen NUC en NAS is en ook gelijk klaar voor wifi 7 die 2,5Gbe aan kan.
Grootste deel van de data gaat hier via Wifi, maar a man needs a hobby. Beter zo dan voor €100,- drank en sigaretten kopen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
@pinda powerrr

Ik gebruik Synology drive sharesync : YouTube: Sync Your Remote Synology NAS Devices Effortlessly with Synology Dri...

Werkt als een dolle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Mk23 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:35:
@FrankHe
Ondanks dat ik het niet direct nodig heb, heb ik toch maar twee 2,5Gbe USB adapters en de nieuwe Unifi switch gekocht / besteld.
Benieuwd hoeveel sneller het verkeer tussen NUC en NAS is en ook gelijk klaar voor wifi 7 die 2,5Gbe aan kan.
Grootste deel van de data gaat hier via Wifi, maar a man needs a hobby. Beter zo dan voor €100,- drank en sigaretten kopen:)
Heel erg benieuw hoeveel moeite het kost om die USB-ethernet adapter(s) binnen DSM aan de praat te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
FrankHe schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:19:
[...]

Heel erg benieuw hoeveel moeite het kost om die USB-ethernet adapter(s) binnen DSM aan de praat te krijgen?
Niet heel erg....

Ik heb laatst een usb > 2.5g usb adapter in de voorste usb poort van mijn 918+ gestopt kweste van een driver van github halen en het werkt.

[ Voor 60% gewijzigd door copywizard op 27-01-2025 12:24 ]

AMD Ryzen 5800X3D, Gigabyte Aorus B550 ITX, AMD RX6900XT, 32GB Corsair DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Nu online
copywizard schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:32:
[...]
Ik heb laatst een usb > 2.5g usb adapter in de voorste usb poort van mijn 918+ gestopt kweste van een driver van github halen en het werkt.
Je had natuurlijk ook gewoon 2 UTP kabels kunnen gebruiken icm SMB multi-channel. Had je "gratis" ook 2gig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
TweakGP schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:38:
[...]

Je had natuurlijk ook gewoon 2 UTP kabels kunnen gebruiken icm SMB multi-channel. Had je "gratis" ook 2gig gehad.
Klopt als je een switch met link aggregation hebt en die heb ik helaas niet. en een 20 euro adapter en gratis driver zijn nog altijd goedkoper dan een switch met link aggregation ;) + een extra ethernet aansluiting is nooit weg.

[ Voor 15% gewijzigd door copywizard op 27-01-2025 11:41 ]

AMD Ryzen 5800X3D, Gigabyte Aorus B550 ITX, AMD RX6900XT, 32GB Corsair DDR4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
  • Nu online
SMB multichannel is wat anders dan link-aggregation..... je hebt er buiten een extra poort op een switch niets extra's voor nodig. En het werkt. Hier haal ik met een 1522+ en 3 UTP's gewoon de snelheid van mijn 2,5gig apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
FrankHe schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:19:
[...]

putty downloaden en installeren op je laptop / pc
juiste driver opzoeken op GitHub
driver installeren - foutmelding wegklikken
SSH inschakelen
commando laten uitvoeren in SSH / putty
driver opniew installeren
klaar

Kost je misschien 10 minuten werk, ik moet nu wachten op de switch om te zien of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
TweakGP schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:43:
SMB multichannel is wat anders dan link-aggregation..... je hebt er buiten een extra poort op een switch niets extra's voor nodig. En het werkt. Hier haal ik met een 1522+ en 3 UTP's gewoon de snelheid van mijn 2,5gig apparaten.
Maar dan moet de pc of 2,5Gbe hebben, of alsnog de USB adapter installeren.
Voorlopig staat de NAS niet in de meterkast, dus ik moet het doen met de 4 netwerk aansluitingen die ik op thuiskantoor heb.
Zo blij dat ik vier kabels heb getrokken ipv de twee die ik in eerste dacht nodig te hebben:)

Pagina: 1 ... 178 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).