[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 177 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20-09 20:34
Altijd kiezen voor enterprise class schijven.
Exos
Ultra star of
MG van toshiba.

DS1817+& DS923+ DX513 & DX517

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Sorry, ik heb niet heel het verhaal gelezen.
Begrijp ik nu goed dat je een schijf wil vervangen en dat op volumes wil verplaatsen?

Mijn advies, en wat ik net gedaan heb:
1. Eerst een goede backup maken. Schat zelf in wat werkt voor je. USB backup naar een schijf of via hyper backup inclusief package instellingen.
2. Verplaats alle shares naar schijven/volumes die je wilt houden, als dat kan.
2b. Als je packages geïnstalleerd hebt op de schijf die je gaat verwijderen. Moet je die deïnstalleren en opnieuw installeren op een schijf die je wel houd. Officiëel moet je dan de instellingen terug zetten uit een backup, maar voor mij was dat bij Photos in ieder geval niet nodig.
3. Verwijder een schijf, en plaats de nieuwe schijf (ik zou de NAS uit zetten). Eventueel kun je andere schijven op een andere plek plaatsen.
4. Maak volume/shares zoals je wil.
5. Verplaats de shares naar het nieuwe volume.
6. Hopelijk heb je de backup die je gemaakt hebt niet nodig.

Dan moet je nu wel meerdere volumes hebben natuurlijk...

[ Voor 13% gewijzigd door NIMIC op 06-12-2024 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-09 21:12
Bijna maar neen.. Ik wil mijn 4 disk NAS van ext4 naar BTRFS converteren. Dus alle data zal weg zijn als ik dat doe :)
Daarmee dat ik verschillende opties voor de ogen had om het "goedkoop" te doen.

Momenteel denk ik dus:
alles via hyperbackup (entire system dan?) te backuppen naar de nieuwe externe drive
dan de conversie van mijn storage pool te doen naar BTRFS, dus alle data is dan weg, en de backup terug te zetten..

Never ever financial advice...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
Aschtra schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:03:
ik twijfel tussen WD Red Plus 12TB en Seagate Ironwolf 12TB
Volgens mij moet je de Red Plus vergelijken met de Ironwolf Pro.
Oeps, dat klopt blijkbaar niet. Dank voor de correctie @Aschtra. |:( 8)7

Wat ik zou aanraden:
Als je veel Docker gebruikt of de NAS intensief heel de dag gebruikt: Enterprise schijven zoals hierboven aangeraden.
Als je Surveillance station gebruikt zijn daar ook specifieke schijven voor.
Als je de NAS vooral voor opslag gebruikt wellicht kiezen voor de Red of Ironwolf schijven vanwege het lagere energieverbruik, en het feit dat de levensduur van die schijven in principe prima moet zijn voor licht NAS gebruik.

Wat ik heb gedaan:
Een enterprise schijf kopen voor in mijn PC, vanwege de betrouwbaardheid en het feit dat die toch niet zo lang aan staat als een NAS, en dus het stroomgebruik wat minder van belang is.
Een grotere NAS schijf staat nog op het verlanglijstje, wanneer de huidige WD green met bijna 76.000 uur op de teller kapot gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door NIMIC op 06-12-2024 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
kazzzdafke schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 14:01:
Bijna maar neen.. Ik wil mijn 4 disk NAS van ext4 naar BTRFS converteren.
Als je alle schijven in 1 storage pool hebt staan is de enige optie idd een back-up en daarna terug zetten.
Dan zou ik toch twee vormen van back-up aanraden voor het geval die ene mis is gegaan en je ineens al je data kwijt bent. (in ieder geval van de dingen die je echt niet kwijt wil)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:28
NIMIC schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 14:05:
[...]

Volgens mij moet je de Red Plus vergelijken met de Ironwolf Pro.

Wat ik zou aanraden:
Als je veel Docker gebruikt of de NAS intensief heel de dag gebruikt: Enterprise schijven zoals hierboven aangeraden.
Als je Surveillance station gebruikt zijn daar ook specifieke schijven voor.
Als je de NAS vooral voor opslag gebruikt wellicht kiezen voor de Red of Ironwolf schijven vanwege het lagere energieverbruik, en het feit dat de levensduur van die schijven in principe prima moet zijn voor licht NAS gebruik.

Wat ik heb gedaan:
Een enterprise schijf kopen voor in mijn PC, vanwege de betrouwbaardheid en het feit dat die toch niet zo lang aan staat als een NAS, en dus het stroomgebruik wat minder van belang is.
Een grotere NAS schijf staat nog op het verlanglijstje, wanneer de huidige WD green met bijna 76.000 uur op de teller kapot gaat.
De red plus vergelijken met ironwolf pro? Of red pro met ironwolf pro.
Normale red is SMR als ik het goed heb. Red in deze grootte is er ook niet. Dan ga je naar plus of pro.

Zal eens kijken naar bovengenoemde enterprise schijven. Al lees ik direct bij de toshiba dat hij veel geluid maakt. Iets wat ik niet wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
NIMIC schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 14:08:
[...]

Als je alle schijven in 1 storage pool hebt staan is de enige optie idd een back-up en daarna terug zetten.
Dan zou ik toch twee vormen van back-up aanraden voor het geval die ene mis is gegaan en je ineens al je data kwijt bent. (in ieder geval van de dingen die je echt niet kwijt wil)
ok dus Hyperbackup, dat kan.. welke dan nog? Ik heb plaats voldoende voor 2 backups op de externe schijf te plaatsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
kazzzdafke schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 14:31:
[...]

ok dus Hyperbackup, dat kan.. welke dan nog? Ik heb plaats voldoende voor 2 backups op de externe schijf te plaatsen :)
Hier staat wat je moet doen:
https://kb.synology.com/n...t4_volume_to_btrfs_volume

Vraagje aan jou. Hoe erg vind je het als de USB schijf niet goed blijkt te zijn en je (een gedeelte van je) bestanden kwijt bent?
Daarom gaf ik aan dat het verstandig is om een tweede back-up te maken, eigenlijk op een andere schijf, computer of op een online dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Ja natuurlijk gaat dat.. erg zijn..
Maar ik heb gewoon niet genoeg storage op dit moment :(

Mijn belangijkste documenten zijn gebackupped, maar ik heb ook al mijn RAW foto's daarop staan, en die zijn gewoon 4TB groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:58

XallaX

Meow

Aschtra schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:03:
Enige waar ik nu nog over twijfel zijn de primaire disken. Waarschijnlijk hoort deze vraag hier niet en is het ook heel erg persoonlijk en net welke batch je hebt maar ik twijfel tussen WD Red Plus 12TB en Seagate Ironwolf 12TB

WD red plus is ~35eu duurder per stuk (Megekko). Maar worden minder heet, minder stroom verbruik en minder geluid. Op dit moment ook WD Red (plus) in mijn NAS en die draaien al 57k uur zonder issues.

Seagate is dus iets goedkoper, wel stuk warmer, meer stroom en meer geluid. performt wel beter

maar performance niet echt nodig heb nu al voldoende performance en de nieuwe WD Reds hebben sowieso iets hogere performance dan die ik nu heb. Het verschil voor 4 disken is om en nabij 150eu.

Ik heb een voorkeur over langer meegaan dan iets betere performance waar ik toch geen gebruik van maak
De Ironwolfs maken meer geluid dan de meeste andere schijven en controleer of je geen Ironwolf Pro wilt i.v.m. inbegrepen data recovery en 5 jaar garantie. Voor de rest denk ik dat het een persoonlijke keuze is, de 1 wil Seagate, de ander WD. Specs liggen meestal niet ver uit elkaar en kwaliteit/levensduur ook niet. Je kan bij ieder merk een maandagmorgen model of serie aantreffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
@Aschtra Waarom overweeg je niet om 6 refurbished drives van 12TB te nemen? Ik heb 6 van deze schijven in mijn 1817 zitten voor de prijs van 1 10TB exos heb ik 2 schijven van 12TB. Het zijn schijven met 2 jaar garantie maar wel enterprise class.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
NIMIC schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 18:20:
[...]

Hier staat wat je moet doen:
https://kb.synology.com/n...t4_volume_to_btrfs_volume

Vraagje aan jou. Hoe erg vind je het als de USB schijf niet goed blijkt te zijn en je (een gedeelte van je) bestanden kwijt bent?
Daarom gaf ik aan dat het verstandig is om een tweede back-up te maken, eigenlijk op een andere schijf, computer of op een online dienst.
Waar ik nog aan dacht:

Wat als ik nu:

Eerst een Hyper Backup maak naar een externe schijf.
Daarna één van de 8TB-schijven verwijder en de huidige storagepool laat draaien op de drie overige schijven.
Vraag: Kan dit? En zo ja, hoe?

Als dat mogelijk is, zet ik de NAS uit en haal ik alle schijven eruit.
Vervolgens formatteer ik de enkele 8TB-schijf. Of is dit niet nodig?
Daarna plaats ik deze in de NAS en configureer ik die als een nieuw Btrfs-volume.
Vraag: Wat gebeurt er dan met credentials, gebruikers, etc.? Worden deze opnieuw gevraagd bij de eerste configuratie?

Vervolgens kan ik de data terugzetten vanaf de externe schijf.
Als dit succesvol is, formatteer ik de drie overige schijven en voeg ik ze toe aan de nieuwe pool.
Als de backup niet succesvol is, kan ik de drie originele schijven terugplaatsen en blijft alles zoals het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:41
Ik heb een grote map met backups van data cd's (geen copyright) deze wil ik delen met een kennis. Wat is een makkelijke manier? Ik kan wel delen in filestation, maar dat gaat niet over WAN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:27

Quad

Doof

jantje112 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 15:44:
Ik heb een grote map met backups van data cd's (geen copyright) deze wil ik delen met een kennis. Wat is een makkelijke manier? Ik kan wel delen in filestation, maar dat gaat niet over WAN
Kan wel, je krijgt dan een gofile.me linkje.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:41
Quad schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 15:52:
[...]

Kan wel, je krijgt dan een gofile.me linkje.
Klopt, maar dan moet quickconnect aan. Geen overkomelijke.. maar was ook benieuwd naar andere opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

jantje112 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:48:
[...]

Klopt, maar dan moet quickconnect aan. Geen overkomelijke.. maar was ook benieuwd naar andere opties.
Dan zou je een VPN kunnen overwegen.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Gaat een tijdje duren met 4TB aan data Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R2GG2Gnu-UzaeDb_Kf7znrFTICg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ELBbF7uYETOInMM3tcKh689R.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 14:42
Ik wil een synchronisatietaak opzetten tussen mijn vaste PC en mijn DS124.

Als ik de stappen uit het Synology Knowledge Center maar loop tegen het volgende aan.

Bij het selecteren van de mappen op mijn pc kan ik uitsluitend een \SynologyDrive map kiezen. Ik wil echter een bestaande map synchronisieren, maar dat gaat dus blijkbaar niet. Zie screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZnsT_Eh09xHT4LfHT2A2yLnrPiI=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/sRTIyPIYJvTwDzmvouhbaVty.png?f=fotoalbum_medium

Ik wil dus de bovenliggende map (laten we zeggen "Malfoi") syncen, niet die sub-map \SynologyDrive.

Hoe doe ik dit?

Laat maar, kwestie van vinkje weghalen. 8)7
Lezen/goed kijken is ook een kunst.

[ Voor 3% gewijzigd door Malfoi op 08-12-2024 20:44 ]

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Je synchroniseert niet war bestaat op je PC, maar je synchroniseert van wat staat op je NAS.
Daarna kan je je eigen data wel verplaatsen naar die map.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Quad schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:45:
Je synchroniseert niet war bestaat op je PC, maar je synchroniseert van wat staat op je NAS.
Daarna kan je je eigen data wel verplaatsen naar die map.
Nu je dat zo zegt raak ik nog meer verward. Dit is mijn eerste NAS, vandaar ook een instapper zoals de DS124 met één bay.

Wat ik wil is dat mijn vaste PC en NAS in sync lopen, zodat ik van buiten mijn lokale netwerk thuis ook toegang heb tot die bestanden op mijn PC. Echter is de "basis" mijn pc, daar doe ik het meeste werk op. Maar het komt ook voor dat ik vanuit een andere locatie toegang wil (lezen en schrijven/bewerken) tot die bestanden.

Mijn idee was:
1. NAS voor de eerste keer vullen via externe harde schijf (één van mijn back-up schijven) omdat ik dacht dat dit sneller was dan via netwerk. (dit is voltooid)
2. Sync aanzetten tussen pc en nas zodat vanaf dat moment alles in sync loopt.

Maar als ik jouw post zo lees, gaat mijn idee dus niet lukken?

PS: Een echte back-up maak ik overigens manueel in tweevoud (eentje in de kelder en eentje off-site) en 1x per maand.

[ Voor 8% gewijzigd door Malfoi op 08-12-2024 21:05 ]

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:34

WheeleE

Dinges

@Malfoi Volgens mij klopt je idee wel in grote lijnen. Alleen weet ik niet hoe de Synology drive Client omgaat met de mogelijk verschillende datum/tijd van de bestanden op beide lokaties.
Theoretisch zou op je pc een bestand een iets recentere versie kunnen zijn dan die je naar je NAS hebt gekopieert.
Het lijkt me logisch dat de drive client een check doet en waar nodig een laatste sync doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
WheeleE schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:31:
@Malfoi Volgens mij klopt je idee wel in grote lijnen. Alleen weet ik niet hoe de Synology drive Client omgaat met de mogelijk verschillende datum/tijd van de bestanden op beide lokaties.
Theoretisch zou op je pc een bestand een iets recentere versie kunnen zijn dan die je naar je NAS hebt gekopieert.
Het lijkt me logisch dat de drive client een check doet en waar nodig een laatste sync doet.
Oké, kleine opluchting dat ik niet helemaal fout zat mijn aanname.

Toch nog wel wat twijfels:
Ik heb alleen de grootste mappen gekopieerd (1,3TB aan RAW fotos en wat documenten). De rest (ong. 10GB) kan prima nog "na-gesynct" worden.
Maar nu door @Quad's reactie boven ben ik bang dat de data die ik nog niet heb gekopieerd dan door de sync van mijn pc wordt gedelete. Want ik lees zijn reactie als "de NAS is de master en de pc de slave" en als ze niet op de NAS staan, dan worden ze van de pc dus verwijderd.

En daarnaast heb ik nog volgend probleem:
Malfoi schreef op zondag 17 november 2024 @ 17:45:
[...]

DSM geeft aan dat er nog maar 20% van het volume beschikbaar is. Dit kan eigenlijk niet kloppen.

Ik heb er om en nabij 1,27 TB aan data op gekopieerd. Er zit een 4TB schijf in (herkend worden 3,6TB). Dat zou dus maar ongeveer 30% zijn.

Waar kan dit aan liggen?
Ik ben 100% zeker dat ik maar 1,3TB heb gekopieerd, dus het kan niet dat ie bijna vol zit.

Dus ik denk dat ik die hele schijf gewoon leeg haal en van voor af aan een sync op zet. Maar ik twijfel wat wijsheid is.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

Malfoi schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:53:
[...]

Oké, kleine opluchting dat ik niet helemaal fout zat mijn aanname.

Toch nog wel wat twijfels:
Ik heb alleen de grootste mappen gekopieerd (1,3TB aan RAW fotos en wat documenten). De rest (ong. 10GB) kan prima nog "na-gesynct" worden.
Maar nu door @Quad's reactie boven ben ik bang dat de data die ik nog niet heb gekopieerd dan door de sync van mijn pc wordt gedelete. Want ik lees zijn reactie als "de NAS is de master en de pc de slave" en als ze niet op de NAS staan, dan worden ze van de pc dus verwijderd.

En daarnaast heb ik nog volgend probleem:

[...]

Ik ben 100% zeker dat ik maar 1,3TB heb gekopieerd, dus het kan niet dat ie bijna vol zit.

Dus ik denk dat ik die hele schijf gewoon leeg haal en van voor af aan een sync op zet. Maar ik twijfel wat wijsheid is.
Je kunt per ingestelde sync-lokatie de sync mode instellen. Two way sync, download from synology drive only, of upload to synology drive only.
Als je die laatste kiest zou naar mijn idee niks van je pc verwijderd moeten worden. Maar 100% zekerheid kan ik je niet geven.

Het verwijderen van je pc zou overigens ook alleen moeten gebeuren als synology drive weet dat het eerst wel gesynct was. Dus eerst constateert SynDrive dat de lokatie op je pc en die op je nas helemaal gelijk zijn. Verwijder je daarna iets van je NAS dan denkt SD "hey, die verwijderactie moet ik dus ook op de pc doen".
(mits je 2way sync ingesteld hebt natuurlijk)

Ik heb zelf maar een 4 tal mappen gesynct, met in totaal misschien 10Gb aan data. En dat is allemaal van scratch gegaan, dus uploaden via de synology drive sync.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfoi
WheeleE schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:04:
[...]

Je kunt per ingestelde sync-lokatie de sync mode instellen. Two way sync, download from synology drive only, of upload to synology drive only.
Als je die laatste kiest zou naar mijn idee niks van je pc verwijderd moeten worden. Maar 100% zekerheid kan ik je niet geven.

Het verwijderen van je pc zou overigens ook alleen moeten gebeuren als synology drive weet dat het eerst wel gesynct was. Dus eerst constateert SynDrive dat de lokatie op je pc en die op je nas helemaal gelijk zijn. Verwijder je daarna iets van je NAS dan denkt SD "hey, die verwijderactie moet ik dus ook op de pc doen".
(mits je 2way sync ingesteld hebt natuurlijk)

Ik heb zelf maar een 4 tal mappen gesynct, met in totaal misschien 10Gb aan data. En dat is allemaal van scratch gegaan, dus uploaden via de synology drive sync.
Heldere uitleg, dat schept weer wat hoop. :D

Ik denk dat ik nog maar eens van scratch ga beginnen. Dan duurt het maar even langer met overzetten van alle bestanden.

Dankje! :)

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazzzdafke
Toch spannend...

De EXT4 storage pool is verwijderd, een Btrfs-pool is aangemaakt, en Hyper Backup is nu bezig met het herstellen.

Fingers crossed :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
So far, so good.

Alles is "denk ik" over.

Echter loop ik nu tegen het issue aan dat mijn shared folder geen data checksum kan aanzetten op mijn shared folders.
Allemaal leuk en wel van een nieuwe folder te maken die die rechten wel aan kan, maar mijn homes folder heeft ook dit issue.

Weet iemand hier de oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:09
Ik heb een nieuwe NAS en ik weet niet zo goed wat nu handig is…

Ik heb 2 6TB diaken draaien in een DS412.

Vandaag is de nieuwe NAS binnen: DS224+

Wat is nu wijsheid met diksen?
Is het aan te raden nieuwe disken te kopen en helemaal opnieuw beginnen? Of toch gewoon de huidige disken in de nieuwe NAS inpluggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Tweak_ers schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:06:
Ik heb een nieuwe NAS en ik weet niet zo goed wat nu handig is…

Ik heb 2 6TB diaken draaien in een DS412.

Vandaag is de nieuwe NAS binnen: DS224+

Wat is nu wijsheid met diksen?
Is het aan te raden nieuwe disken te kopen en helemaal opnieuw beginnen? Of toch gewoon de huidige disken in de nieuwe NAS inpluggen?
Heb je de migratiepad bekeken op de Synology website?

Als je een DS412+ hebt lijkt een HDD migratie voor de hand liggend.

Kijk hier voor de tabel: https://kb.synology.com/e...0_and_later#x_anchor_id22
En hier voor de architecturen van verschillende modellen: https://kb.synology.com/e...d_of_CPU_does_my_NAS_have

Beide NASsen zitten in groep 3, let wel even op de opmerkingen 5 en 6.

Maar persoonlijk zou ik nieuwe en grotere (afhankelijk van je doel) schijven inzetten en Synology migration assistent gebruiken om over te zetten. Dan kan je de oude inzetten voor backupdoeleinden. Gaat vlekkeloos.

[ Voor 40% gewijzigd door Quad op 10-12-2024 22:25 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:00
Quad schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:14:
[...]
Maar persoonlijk zou ik nieuwe en grotere (afhankelijk van je doel) schijven inzetten en Synology migration assistent gebruiken om over te zetten. Dan kan je de oude inzetten voor backupdoeleinden. Gaat vlekkeloos.
De DS412 wordt niet ondersteund door de migration assistent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 19:08
Een DS412 voelt inderdaad aan als wat aan de oude kant. Het beste is denk ik om op de DS224+ van nul af aan een Storage Pool te creëren. Dit betekend dat de data op de schijven gaat worden overschreven. Zorg er daarom voor dat je een dubbele backup hebt voordat je hieraan begint. Of kijk inderdaad naar twee nieuwe schijven en bedenk vooraf hoeveel opslag je de komende jaren verwacht nodig te hebben. Op je nieuwe NAS kun je ook aan de slag met dingen als snapshots. Dit geeft meer bedrijfszekerheid maar kost ook een beetje schijfruimte, als je het geld beschikbaar hebt koop dan schijven die net een slagje groter zijn.

Moet de NAS stil zijn, kijk dan naar 5400 rpm schijven. Maakt herrie niet uit, dan kun je 7200 rpm schijven overwegen. Ik heb zelf twee schijven uit de Toshiba MG08 serie. Ze klinken als koffiemolens maar de prijs-prestatieverhouding is erg goed.

Wat je ook doet zorg ervoor dat het CMR-schijven zijn en geen SMR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
FrankHe schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 23:11:
Een DS412 voelt inderdaad aan als wat aan de oude kant. Het beste is denk ik om op de DS224+ van nul af aan een Storage Pool te creëren. Dit betekend dat de data op de schijven gaat worden overschreven. Zorg er daarom voor dat je een dubbele backup hebt voordat je hieraan begint. Of kijk inderdaad naar twee nieuwe schijven en bedenk vooraf hoeveel opslag je de komende jaren verwacht nodig te hebben. Op je nieuwe NAS kun je ook aan de slag met dingen als snapshots. Dit geeft meer bedrijfszekerheid maar kost ook een beetje schijfruimte, als je het geld beschikbaar hebt koop dan schijven die net een slagje groter zijn.

Moet de NAS stil zijn, kijk dan naar 5400 rpm schijven. Maakt herrie niet uit, dan kun je 7200 rpm schijven overwegen. Ik heb zelf twee schijven uit de Toshiba MG08 serie. Ze klinken als koffiemolens maar de prijs-prestatieverhouding is erg goed.

Wat je ook doet zorg ervoor dat het CMR-schijven zijn en geen SMR!
Dan is het idd beter om 2 disken erbij te halen.
De huidige heb ik een jaar of 2 geleden geshucked.

Stel ik ga van 8TB uit. Ik gebruik ze vooral voor opslag van foto’s en video’s.
Af en toe gebruik ik de VPN oplossing van de NAS, maar ook weer voornamelijk om op afstand foto’s van de telefoon te uploaden.

Ik zal eens kijken naar de Toshibas en video’s kijken voor het geluid.

Zijn er meer 5400rpm tips om mee te nemen in de afweging, wanneer verbruik belangrijker is dan performance?

De huidige nas ondersteunt geen dsm 7, dus ik zit ook nog op ds photo. Wat heel irritant is, net een nieuwe telefoon, dus gaat 12.000 foto’s uit iCloud opnieuw uplouden.

Ik begreep dat ds photo nu is vervangen door Synology photo.

Hoe gaat die overgang van automatisch uploaden van foto’s?

Misschien is de ds224+ ook iets beter in ontdubbelen (hoop ik).

Edit: ik zie eigenlijk nu pas dat Synology voor de DS224+ alleen nog Synology disken ondersteunt op de officiële lijst.

Op youtube kan ik weinig relevante video’s terugvinden. De rest werkt toch wel gewoon?

Denk dat ik eens verder erin moet duiken op Synology specifieke forums.

[ Voor 6% gewijzigd door Tweak_ers op 11-12-2024 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
kazzzdafke schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:01:
So far, so good.

Alles is "denk ik" over.

Echter loop ik nu tegen het issue aan dat mijn shared folder geen data checksum kan aanzetten op mijn shared folders.
Allemaal leuk en wel van een nieuwe folder te maken die die rechten wel aan kan, maar mijn homes folder heeft ook dit issue.

Ik denk dat ik het “the hard way” ga moeten doen en terug alles opnieuw verwijderen, opnieuw volume aanmaken en map per map zelf aanmaken, users aanmaken, en dan de ruwe data kopiëren, zonder hyper backup :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
kazzzdafke schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:01:
So far, so good.

Alles is "denk ik" over.

Wat bedoel je precies? Heb je misschien een paar screencaptures?
Ben je bang dat de oude hyperbackup ook de oude instellingen heeft meegenomen en je die nu niet kunt aanpassen?

Je zou ook de helpdesk van Synology kunnen vragen, ticket aanmaken - antwoord AI bot afwachten en waarschijnlijk negeren en dan met medewerker contact hebben.
Ik had een probleem met het maken van backups en dat is zo wel opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Wel, het voordeel van Btrfs ten opzichte van Ext4 met betrekking tot data checksums is dat Btrfs native checksums biedt voor zowel data als metadata. Dit betekent dat Btrfs automatisch corrupte bestanden kan detecteren en, indien mogelijk, herstellen met behulp van redundante kopieën en snapshots. Hierdoor is Btrfs beter voor dataveiligheid.

EXT4 heeft dit niet, en aangezien hyperbackup ook de folder attributen meepakt, zal hij een restore de shared folder ook zonder data checksum worden aangemaakt en kan je dat niet aanvinken.
Aangezien de /photo en (nog moeilijkere) /homes automatische systeemaangenaakte folders zijn, kan je die niet zomaar deleten en content opnieuw kopiëren.

[ Voor 12% gewijzigd door kazzzdafke op 11-12-2024 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Tweak_ers schreef op woensdag 11 december 2024 @ 07:21:
[...]

Dan is het idd beter om 2 disken erbij te halen.
De huidige heb ik een jaar of 2 geleden geshucked.

Stel ik ga van 8TB uit. Ik gebruik ze vooral voor opslag van foto’s en video’s.
Af en toe gebruik ik de VPN oplossing van de NAS, maar ook weer voornamelijk om op afstand foto’s van de telefoon te uploaden.

Ik zal eens kijken naar de Toshibas en video’s kijken voor het geluid.

Zijn er meer 5400rpm tips om mee te nemen in de afweging, wanneer verbruik belangrijker is dan performance?

De huidige nas ondersteunt geen dsm 7, dus ik zit ook nog op ds photo. Wat heel irritant is, net een nieuwe telefoon, dus gaat 12.000 foto’s uit iCloud opnieuw uplouden.

Ik begreep dat ds photo nu is vervangen door Synology photo.

Hoe gaat die overgang van automatisch uploaden van foto’s?

Misschien is de ds224+ ook iets beter in ontdubbelen (hoop ik).

Edit: ik zie eigenlijk nu pas dat Synology voor de DS224+ alleen nog Synology disken ondersteunt op de officiële lijst.

Op youtube kan ik weinig relevante video’s terugvinden. De rest werkt toch wel gewoon?

Denk dat ik eens verder erin moet duiken op Synology specifieke forums.
Wat betreft HDD's zijn er de bekende merken:
  • HGST (WD)
  • Seagate
  • Toshiba
  • WD
Synology heeft een eigen serie schijven, dit zijn de MG07, MG08, MG09, MG10 series van Toshiba met een Synology sticker erop en een iets wat andere firmware. De hardware is 100% Toshiba.

Pricewatch categorie: Interne harde schijven, NAS, geen SMR

Voor het migreren van de foto's heb ik niet direct een antwoord. In beginsel moet je alle 12.000 foto's van de DS412 kunnen overzetten, al dan handmatig of geautomatiseerd. De nieuwe NAS zal toch alles opnieuw willen indexeren en gaat overal opnieuw thumbnails van genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
FrankHe schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:10:
[...]

Wat betreft HDD's zijn er de bekende merken:
  • HGST (WD)
  • Seagate
  • Toshiba
  • WD
Synology heeft een eigen serie schijven, dit zijn de MG07, MG08, MG09, MG10 series van Toshiba met een Synology sticker erop en een iets wat andere firmware. De hardware is 100% Toshiba.

Pricewatch categorie: Interne harde schijven, NAS, geen SMR

Voor het migreren van de foto's heb ik niet direct een antwoord. In beginsel moet je alle 12.000 foto's van de DS412 kunnen overzetten, al dan handmatig of geautomatiseerd. De nieuwe NAS zal toch alles opnieuw willen indexeren en gaat overal opnieuw thumbnails van genereren.
Top, dank je wel voor de link, vraag mij even af, waarom komt er geen Toshiba uit die Pricewatch link?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

@Tweak_ers de Toshibas zijn 7200rpm. :)

Ik heb zelf 2x uitvoering: Toshiba MG09 (SATA, Standard, 512e), 18TB in mijn DS224+ liggen. Wel vind ik ze niet bepaald stil en gebruik van een database voor Spotweb laat dat ding compleet op z'n gat gaan, Overseerr database gaat ook niet geweldig en heb ik, net als Spotweb, vorige week verplaatst naar een andere dockerserver met nvme SSD. Wereld van verschil.

Voor gebruik met photos, Plex en andere toepassingen werkt het perfect.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Tweak_ers schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:36:
[...]

Top, dank je wel voor de link, vraag mij even af, waarom komt er geen Toshiba uit die Pricewatch link?
De Toshiba schijven zijn zo te zien allemaal 7200 rpm.
Quad schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:40:
@Tweak_ers de Toshibas zijn 7200rpm. :)

Ik heb zelf 2x uitvoering: Toshiba MG09 (SATA, Standard, 512e), 18TB in mijn DS224+ liggen. Wel vind ik ze niet bepaald stil en gebruik van een database voor Spotweb laat dat ding compleet op z'n gat gaan, Overseerr database gaat ook niet geweldig en heb ik, net als Spotweb, vorige week verplaatst naar een andere dockerserver met nvme SSD. Wereld van verschil.

Voor gebruik met photos, Plex en andere toepassingen werkt het perfect.
Voor een nog betere performance zul je naar SSD moeten en dan inderdaad in plaats van een NAS eerder een kleine server kiezen onsite of virtueel elders. Zelf zie ik een NAS echt als apparaat voor opslag van audio, foto, video en documenten en dat kunnen HDD's prima.

Al moet ik eerlijk zeggen dat een 10 GB grote MariaDB (MySQL) database best acceptabel werkt op HDD's in een NAS. Maar het hangt uiteraard helemaal van je toepassing af of dit de performance laat zien die je ervan verwacht. Ik heb wel gemerkt dat Linux / MariaDB op een Synology NAS enkele slimme dingen doen met caching van database tables in het werkgeheugen waardoor opvragingen geregeld veel sneller zijn dan je zou verwachten. Een sloot RAM helpt daarbij wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerritjan
Tweak_ers schreef op woensdag 11 december 2024 @ 07:21:
[...]
Dat valt nogal mee. De boefjes van Synology hebben de "Derde partij"-knop goed verstopt:

https://www.synology.com/..._trim&display_brand=other

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
kazzzdafke schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:14:
[...]

Ik denk dat ik het “the hard way” ga moeten doen en terug alles opnieuw verwijderen, opnieuw volume aanmaken en map per map zelf aanmaken, users aanmaken, en dan de ruwe data kopiëren, zonder hyper backup :(
Shares aangemaakt, data checksum is actief en nu een eerste set data aan het kopieren naar de /photo folder.
Eens kijken of daarna alle atributen correct staan (exif data..).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
kazzzdafke schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:06:
[...]

Shares aangemaakt, data checksum is actief en nu een eerste set data aan het kopieren naar de /photo folder.
Eens kijken of daarna alle atributen correct staan (exif data..).
Als alle metadata in de bestanden staat dan moet dat als het goed is zonder problemen door het nieuwe systeem worden overgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Blijkbaar moet die toch eerst nog 104821 dagen indexeren :)
Ik zag maar 1 van de 3 folders in personal space van Synology photo’s.
Zitten zoeken, maar blijkbaar moet die indexing dus een tijdje gaan voor je ze daar ziet.

Ik heb nog wel een extra vraag:

Hoe kan ik de shared folders in windows mappen onder 1 drive?
Als ik nu alle shared folders wil zien onder mijn NAS (zie voorbeeld), dan gaat dat niet. Ik kan enkel 1 shared folder per drive map doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1KJUCNJZfosqj-6BAPuKgLzKPig=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZaEBDhBstfIQcFlXVkpbClah.png?f=user_large

[ Voor 48% gewijzigd door kazzzdafke op 11-12-2024 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

@kazzzdafke Dat klopt, je kan enkel \\NAS\Share toevoegen. Dus of folders onder een specifieke share hangen, of meerdere shares als drivemapping koppelen. :)

PVOutput☀️

• Mk23
Quad schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:48:
@kazzzdafke Dat klopt, je kan enkel \\NAS\Share toevoegen. Dus of folders onder een specifieke share hangen, of meerdere shares als drivemapping koppelen. :)
Ik zou zo min mogelijk met folders onder shared folders werken om niet elke keer helemaal te moeten doorklikken om ergens te komen.
Het wordt er trouwens ook niet overzichterlijker door.

Dus meerdere shares = meerdere drivemappings

• Kozzmozz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:03
Dit weekend de vijf (5) HDDs uit mijn 'oude' Synology DS1513+ genomen en ingebracht in de nieuwe Synology DS1522+. Vandaag zitten we al op dag 5 dat de LED van SERVER-status blijft groen pinken. Alle andere LEDs: POWER, HDDs en LAN zijn statisch groen. Ik schat dat er 3TB aan data van totaal 10TB opslagruimte moet gecontroleerd worden door DSM. Maar is het normaal dat dit zolang duurt?

|| AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | INNO3D RTX 4090 iCHILL X3 | Fractal Design Meshify 2 | 2x LG Ergo 32UN880 | Thermalright Peerless Assasin 120 SE | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 | BE QUIET! Pure Power 12 M 850W | WD Black SN850X 2TB ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mk23
Kozzmozz schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:59:
Dit weekend de vjif (5) HDDs uit mijn 'oude' Synology DS1513+ genomen en ingebracht in de nieuwe Synology DS1522+. Vandaag zitten we al op dag 5 dat de LED van Server-status blijft groen pinken. Alle andere LEDs: POWER, HDDs en LAN zijn statisch groen. Ik schat dat er 3TB aan data van totaal 10TB opslagruimte moet gecontroleerd worden door DSM. Maar is het normaal dat dit zolang duurt?
Een datascrubb van "nieuwe" schijven gebeurt in 3 stappen, en dat duurt al snel een paar dagen om er zeker van te zijn dat alle data nog helemaal in orde is. Maar hoe heb je alles overgezet?
Ik doe zo''n test elke drie maanden en het kost tijd, zeker als zaken als surveillance station en downloadstation hun ding blijven doen.

• FrankHe
Mk23 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:58:
[...]

Ik zou zo min mogelijk met folders onder shared folders werken om niet elke keer helemaal te moeten doorklikken om ergens te komen.
Het wordt er trouwens ook niet overzichterlijker door.

Dus meerdere shares = meerdere drivemappings
In Linux en macOS kun je volgens mij wel direct de gehele NAS benaderen.

• Kozzmozz
Mk23 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:05:
[...]Maar hoe heb je alles overgezet?
Op de 'oude' NAS DS1513+ was de POWER LED aan het pinken en wellicht is/was de voeding hiervan de oorzaak. Heb de NAS via de POWER-knop uitgezet. Vervolgens de HDDs uitgenomen en dan terug in de nieuwe bays van de NS 1522+ gestopt. Ik denk niet dat de volgorde van de posities van de HDDs ertoe doet? Bijv.: oude NAS 1-2-3-4-5 >> nieuwe NAS 5-4-3-2-1

|| AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | INNO3D RTX 4090 iCHILL X3 | Fractal Design Meshify 2 | 2x LG Ergo 32UN880 | Thermalright Peerless Assasin 120 SE | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 | BE QUIET! Pure Power 12 M 850W | WD Black SN850X 2TB ||

• Mk23
Kozzmozz schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:21:
[...]

Op de 'oude' NAS DS1513+ was de POWER LED aan het pinken en wellicht is/was de voeding hiervan de oorzaak. Heb de NAS via de POWER-knop uitgezet. Vervolgens de HDDs uitgenomen en dan terug in de nieuwe bays van de NS 1522+ gestopt. Ik denk niet dat de volgorde van de posities van de HDDs ertoe doet? Bijv.: oude NAS 1-2-3-4-5 >> nieuwe NAS 5-4-3-2-1
Volgorde bij terugplaatsen is niet van belang. Kun je op dit moment in DSM komen? Dan kun je bij de instellingen kijken hoever je NAS is met het scrubben van de data op je harde schijf. Dat de schijf grotendeels leeg is, betekent niet dat het scrubben sneller gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazzzdafke
Hier is ondertussen de NAS weer up and running, netjes in BTRFS, data checksum aan, alle data terug, alle tasks terug gezet, backup aan het runnen, snapshots ongoing, indexing van de foto's..

Beetje werk maar tevreden! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 13:34
Kozzmozz schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:59:
Dit weekend de vijf (5) HDDs uit mijn 'oude' Synology DS1513+ genomen en ingebracht in de nieuwe Synology DS1522+. Vandaag zitten we al op dag 5 dat de LED van SERVER-status blijft groen pinken. Alle andere LEDs: POWER, HDDs en LAN zijn statisch groen. Ik schat dat er 3TB aan data van totaal 10TB opslagruimte moet gecontroleerd worden door DSM. Maar is het normaal dat dit zolang duurt?
Data scrubbing duurt inderdaad erg lang, al is 5 dagen wel heel apart.

Groen knipperende statusled heeft wel een betekenis;
- Geen disken
- DSM niet geïnstalleerd
- Configuration corrupt of weg

Even een checkvraag: heb je na de verplaatsing van de disken naar de 1522, ook DSM bijgewerkt?
Dat moet namelijk wel gebeuren!
Even met de Synology Assistant naar je NAS connecten, en het gehele migratietraject afronden.

In SynoAssist zie je dan de 1522 als "Migreerbaar" staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RLbd1uik_xQwlEPCPvlccAVdRFo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Dff1ESWiSu47OrcyjoxlF4G6.png?f=user_large

Als er iets staat als "Not Installed", dan is je configuratie of DSM op die diskset kapot gegaan. Dan moet je niet verder gaan met installeren, anders worden je disken gewist en is je data weg.
Dan gaat het als volgt: NAS uitzetten. Haal je 'oude' disken uit de NAS. Een blanco disk in je nas doen, dan de NAS aanzetten en op die ene disk DSM zetten.

Als dat goed gaat, dan de oude disken plaatsen, via Storage manager ziet je NAS de diskset en kan je gaan "assembelen". Gezien je NAS al vol zat met 5 disken kom je een slot tekort. Dat kan je verhelpen door een expansion bay aan te sluiten via eSATA poort.

Dan kan je in elk geval je data terughalen van je oude diskset.

[ Voor 33% gewijzigd door reinier68 op 14-12-2024 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kozzmozz
reinier68 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:40:
[...]
Even een checkvraag: heb je na de verplaatsing van de disken naar de 1522, ook DSM bijgewerkt?
Dat moet namelijk wel gebeuren!
Even met de Synology Assistant naar je NAS connecten, en het gehele migratietraject afronden.
Neen, de HDDs zijn per direct in de nieuwe DS1522+ ingebracht en dan opgestart.
Synology Assistant vindt geen NAS momenteel, nog via de web-app als de windows-app.
Hoe kan ik toch de status opvragen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• reinier68
Kozzmozz schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:57:
[...]
Neen, de HDDs zijn per direct in de nieuwe DS1522+ ingebracht en dan opgestart.
Synology Assistant vindt geen NAS momenteel, nog via de web-app als de windows-app.
Hoe kan ik toch de status opvragen?
Ah, daar gaat dus iets mis.

De nieuwe NAS is vast via een netwerkkabel aangesloten, is dat dezelfde als de oude NAS?
Is er 1 aangesloten of alle 4? Probeer eerst eens met 1 ethernet kabel aangesloten op je NAS. Het kan zijn dat je ethernet configuratie niet goed werkt en er een probleem is met LACP of SMB3 multi channel.

Zie je in je router dat de NAS een DHCP adres krijgt uitgegeven? Of gebruikte je een statisch adres? Of misschien via Reservations?

Je kan met een tool (Advanced IP Scanner of iets dergelijks) je netwerk scannen op apparatuur. Kijk daar eens mee of je de 1522 wel ziet.

Heb je de nieuwe Syno Assistant geinstalleerd of de oude gebruikt? Gebruik aub een recente versie.

[ Voor 6% gewijzigd door reinier68 op 13-12-2024 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:52
Kort vraagje aan de kenners hier.

Ik kom van een situatie met lokale en cloud FreeNas (TrueNas) waarbij laatstgenoemde als een soort back-up moest acteren.

Ik vind de kosten voor extern echter de pan uit rijzen en ga daarom volledig terug naar lokaal. Mijn moederbord van lokale NAS heeft er al een tijd geleden de geest aan gegeven en omdat ik geen zin/tijd meer heb in teveel complexe dingen overweeg ik nu een Synology (heb vroeger al Qnap gehad).

De vraag is: ik wil eigenlijk beginnen met een wat ouder instapmodel. Zijn er nog bijzonderheden ten aanzien van zaken die oudere modellen niet kunnen en nieuwere wel? In de basis wil ik gewoon via netwerk wat files erop zetten als back-up en wil bepaalde shares/folders dan met cloud back-up naar een externe opslag verplaatsen. En wat Jellyfin/Plex. Lijkt me allemaal niet al te spannend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kozzmozz
reinier68 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:36:
[...]
De nieuwe NAS is vast via een netwerkkabel aangesloten, is dat dezelfde als de oude NAS?
Is er 1 aangesloten of alle 4? Probeer eerst eens met 1 ethernet kabel aangesloten op je NAS. Het kan zijn dat je ethernet configuratie niet goed werkt en er een probleem is met LACP of SMB3 multi channel.
De nieuwe NAS was inderdaad aangesloten op dezelfde 4 LAN-poorten van de router, zoals gewoon was bij de oude NAS. Door de nieuwe NAS op een aparte router aan te sluiten, konden wij hem succesvol vinden. Na een nachtje datascrubben, is hij nu succesvol alle pakketten terug aan het initaliseren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Dennis schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 23:38:
Kort vraagje aan de kenners hier.

Ik kom van een situatie met lokale en cloud FreeNas (TrueNas) waarbij laatstgenoemde als een soort back-up moest acteren.

Ik vind de kosten voor extern echter de pan uit rijzen en ga daarom volledig terug naar lokaal. Mijn moederbord van lokale NAS heeft er al een tijd geleden de geest aan gegeven en omdat ik geen zin/tijd meer heb in teveel complexe dingen overweeg ik nu een Synology (heb vroeger al Qnap gehad).

De vraag is: ik wil eigenlijk beginnen met een wat ouder instapmodel. Zijn er nog bijzonderheden ten aanzien van zaken die oudere modellen niet kunnen en nieuwere wel? In de basis wil ik gewoon via netwerk wat files erop zetten als back-up en wil bepaalde shares/folders dan met cloud back-up naar een externe opslag verplaatsen. En wat Jellyfin/Plex. Lijkt me allemaal niet al te spannend.
De voornaamste vraag is. hoeveel opslag heb je nodig? Heb je bijvoorbeeld behoefte aan 12 TB neem dan een 2-bay NAS met twee schijven van 14 of 16 TB in SHR-1 (Synology Hybrid Raid met 1 parity schijf). Een DiskStation model van vier, vijf of zes jaar oud voldoet prima. Bij voorkeur een model dat ondersteuning heeft voor BTRFS omdat je dan de mogelijkheid hebt om met snapshots te werken.

Verder is het voornaamste verschil tussen de oudere en nieuwere modellen de support op de DSM firmware / software en de snelheid van de CPU. Een nieuwer model is wellicht een stukje sneller maar dat verschil merkt je in de dagelijkse praktijk denk ik niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robnieuw
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 12:25
Hallo,

Ik heb een Synology 1517+ en mijn verbinding doet het niet meer.
Geen netwerk koppeling mogelijk. het lijkt wel of de netwerkkaart het heeft opgegeven.

Nu kan ik een andere 1517+ regelen.

Echter kan ik mijn disken dan omzetten naar de nieuwe en heb ik dan nog al mijn data?
Uiteraard disk 1 in slot 1 enz..

Ik hoor het graag want anders mis ik mijn foto's......

Of hoe ik anders op mijn systeem kan komen zonder netwerk verbinding

Robert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
robnieuw schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:17:
Hallo,

Geen netwerk koppeling mogelijk. het lijkt wel of de netwerkkaart het heeft opgegeven.
Je geeft wel heel erg weinig informatie, alleen: "Hij doet het niet"...
We zijn hier op Tweakers, dus: Wat heb je zelf al geprobeerd?
Basisvragen:
Waar komt die melding "Geen netwerk koppeling mogelijk" vandaan?
Kan het ook aan de switch of kabel liggen?
Wat gebeurt er als je de Synology Assistent probeert?

[ Voor 3% gewijzigd door gerritjan op 16-12-2024 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robnieuw
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 12:25
gerritjan schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:15:
[...]

Je geeft wel heel erg weinig informatie, alleen: "Hij doet het niet"...
We zijn hier op Tweakers, dus: Wat heb je zelf al geprobeerd?
Basisvragen:
Waar komt die melding "Geen netwerk koppeling mogelijk" vandaan?
Kan het ook aan de switch of kabel liggen?
Wat gebeurt er als je de Synology Assistent probeert?
De lampjes van de netwerk verbinding op de nas en switch doen het beide niet meer
Nieuwe kabels geprobeerd (werkt niet)
Synology Assistent kan hem ook niet vinden (

De nas gaat na 5 minuten uit en start dan weer op (Zo klinkt het)
Lampjes voorop Blauw en oranje knipperen.

kan er op geen enkele manier bij komen. Ik heb een poging gedaan om laptop usb naar nas usb te verbinden maar dat werkt ook niet

Ik hoop dat dit iets meer info is

Robert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
robnieuw schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:10:
[...]

De lampjes van de netwerk verbinding op de nas en switch doen het beide niet meer
Nieuwe kabels geprobeerd (werkt niet)
Synology Assistent kan hem ook niet vinden (

De nas gaat na 5 minuten uit en start dan weer op (Zo klinkt het)
Lampjes voorop Blauw en oranje knipperen.

kan er op geen enkele manier bij komen. Ik heb een poging gedaan om laptop usb naar nas usb te verbinden maar dat werkt ook niet

Ik hoop dat dit iets meer info is

Robert
Als het oranje ledje knippert is er waarschijnlijk wel iets ernstigers aan de hand is met je NAS.
Brandt het ledje op de voedingadapter wel?
Misschien heb je iets aan onderstaande link. Belangrijk om alle externe devices (USB) los te koppelen:
https://kb.synology.com/n...t_NAS_connection_problems

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:09
Ik heb een klein issuetje. Dit weekend stroomstoring gehad van 1,5 uur.
Nadat de stroom er weer op was heb ik mijn Synology (DS215j met 2 WD RED NAS disken in Raid 1) weer aangezet.

Deze begon te piepen. Na inloggen blijkt dat Disk2 in Bay2 weg was (was niet zichtbaar in Storage Manager).
Heb toen deze disk op mijn PC aangesloten, verscheidende testen uitgevoerd, alles was ok.

Deze weer terug geplaatst in mijn NAS, weer hetzelfde.
Heb toen Disk1 en 2 omgeruild. De disk werd weer herkend, echter gemarkeerd als Crashed.
Weer omgeruild, werd Disk2 niet meer herkend.

Uiteindelijk voor elkaar gekregen dat ik Disk2 wel weer zag in Bay2. Deze gedeactiveerd, herstart, en weer aan de pool toegevoegd. 2 dagen later (na de repair) werkte dan uiteindelijk alles weer. Disken lagen plat de heletijd (met Synology kan het niet anders als je de case eromheen eraf hebt).
Ik blij, zet hem terug rechtop in mijn meterkast, begint dat *** ding weer te piepen...
Weer aansluiten, disk 2 wordt weer niet herkend.
Nu gelijk de disken weer omgezet krijg ik nu de fout dat beide disken Crashed zijn (en health status Healthy).
Foutmelding:
Unrecoverable errors have occurred because drive errors occurerred after store pool degradation.
Please back up your data immediately afterwar, return to this storage pool and clik ... -> Remove to remove the storage pool and then create a new one.

Nu ben ik zoekende wat ik het beste kan doen. Heeft iemand een idee?
Heb weinig zin om weer nieuwe disk(en) te kopen terwijl voor mijn gevoel er niks mis is met die disken.
Disk2 wordt dus alleen maar in Bay1 herkend (daar lijkt het op). Of het kan zo zijn dat de Sata connectors niet goed aansluiten op de Synology, idk, maar Disk1 wordt in beide Bays gewoon herkend.

Ik heb dus voor mijn gevoel nu een hardware issue (soms wel niet herkend) en een software issue (raid set is van het padje)

[ Voor 9% gewijzigd door bertuslambertus op 16-12-2024 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
robnieuw schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:17:
Hallo,

Robert
Als de blauwe led knippert is er iets goed mis. Nu is dit model wel een tricky versie, met de bekende problemen.

Je kan je disken overzetten in een nadere 1517 (of een hoger model met 5 bays.
Data blijft gewoon intact, enige is dat je misschien de DSM moet bijwerken. Maar als je op die andere NAS verbind met de Assistant, zal je een 'migrate" functie zien staan.

PS:
Als je foto's alleen op je NAS staan, niet heel handig. Belangrijke data altijd op 2 plekken opslaan. Maar daar heb je nu niets aan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
@bertuslambertus je zou een nieuwe HDD kunnen proberen of anders een nieuwe NAS ? De oude is bijna 10 jaar oud, dus praktisch gezien ook wel aan het einde van zijn levensduur.
Zolang één schijf het maar blijft doen heb je je data nog, anders ben je alles kwijt. Daarom zou ik niet te lang blijven proberen, want ook al gaat het nu weer werken dan nog is iets niet in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
@bertuslambertus

Het kan zijn dat je NAS idd een slechte SATA bus heeft, of in elk geval een connector.
Je kan die 2e connector even bekijken, schoonblazen met perslucht, of schoonmaken met een droge kwast oid.

Het kan ook zijn dat er wel een slechte disk (bay2) in zat die op SATA te hoge belasting gaf.
Maar na 10 jaar is dat eigenlijk ook niet zo gek dat een disk aan zijn einde komt. Hetzij door slechte sectoren, hetzij door falende electronica.

In elk geval zo snel mogelijk je data eraf halen en veiligstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
@Mk23 en @reinier68 ik ga ook snel opzoek naar een alternatief (iets als een kleine n100 servertje), maar probeer te achterhalen waarom DSM vind dat die gecrashed is, terwijl de disken goed zijn. Kan dit een vlaggetje zijn welke ik eraf kan halen?
Hij lijkt ze nu ook goed te herkennen, maar de storage pool is linksaf het bos ingeslagen

[ Voor 15% gewijzigd door bertuslambertus op 16-12-2024 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:52
FrankHe schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:38:
De voornaamste vraag is. hoeveel opslag heb je nodig? Heb je bijvoorbeeld behoefte aan 12 TB neem dan een 2-bay NAS met twee schijven van 14 of 16 TB in SHR-1 (Synology Hybrid Raid met 1 parity schijf). Een DiskStation model van vier, vijf of zes jaar oud voldoet prima. Bij voorkeur een model dat ondersteuning heeft voor BTRFS omdat je dan de mogelijkheid hebt om met snapshots te werken.

Verder is het voornaamste verschil tussen de oudere en nieuwere modellen de support op de DSM firmware / software en de snelheid van de CPU. Een nieuwer model is wellicht een stukje sneller maar dat verschil merkt je in de dagelijkse praktijk denk ik niet echt.
Dank @FrankHe. Ik ga veel minder opslag gebruiken, maar je tip over BTRFS is precies het soort tip waar ik naar op zoek was.

Volgens mij is mijn gebruik ook niet zo spannend: beetje opslag en muziek afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
bertuslambertus schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:04:
@Mk23 en @reinier68 ik ga ook snel opzoek naar een alternatief (iets als een kleine n100 servertje), maar probeer te achterhalen waarom DSM vind dat die gecrashed is, terwijl de disken goed zijn. Kan dit een vlaggetje zijn welke ik eraf kan halen?
Hij lijkt ze nu ook goed te herkennen, maar de storage pool is linksaf het bos ingeslagen
Niet met 100% zekerheid te zeggen.
Vaak vanwege teveel unrecoverable bad secors van de disk, I/O problemen op SATA waardoor disken niet goed beschreven kunnen worden, file system fouten door bv power failure, veel oorzaken dus.

Ook een gokje: als je disken plat liggen en wel werken, en rechtop niet, dan kan het dus iets mechanisch zijn. Lagers ingezakt, koppen niet meer 100% uitgelijnd tov de sporen op de disk.

Hoe heb je de disk getest? Aansluiten en kijken of bv Windows hem ziet in apparaatbeher en disk management? Of met ChrystalDiskInfo?
Het detecteren van een disk wil niet zeggen dat het media nog goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
reinier68 schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:21:
[...]

Niet met 100% zekerheid te zeggen.
Vaak vanwege teveel unrecoverable bad secors van de disk, I/O problemen op SATA waardoor disken niet goed beschreven kunnen worden, file system fouten door bv power failure, veel oorzaken dus.

Ook een gokje: als je disken plat liggen en wel werken, en rechtop niet, dan kan het dus iets mechanisch zijn. Lagers ingezakt, koppen niet meer 100% uitgelijnd tov de sporen op de disk.

Hoe heb je de disk getest? Aansluiten en kijken of bv Windows hem ziet in apparaatbeher en disk management? Of met ChrystalDiskInfo?
Het detecteren van een disk wil niet zeggen dat het media nog goed is.
Middels seatools (van seagate) (het zijn wd disken).
Daarnaast ook via CrystalDiskInfo. Heb wel iedere keer de 'korte' testen gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
bertuslambertus schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:04:
Als je op een N100 wilt overstappen, dan moet je nog wel de data van de schijf krijgen en hopelijk lukt dat nog. Zomaar de schijf overzetten gaat alleen met een nieuwe synology lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
bertuslambertus schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:23:
[...]

Middels seatools (van seagate) (het zijn wd disken).
Daarnaast ook via CrystalDiskInfo. Heb wel iedere keer de 'korte' testen gedaan.
Als je alleen disk1 in bay1 hebt, start de NAS dan nog wel?
En is de data nog benaderbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
Mk23 schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:23:
[...]

Als je op een N100 wilt overstappen, dan moet je nog wel de data van de schijf krijgen en hopelijk lukt dat nog. Zomaar de schijf overzetten gaat alleen met een nieuwe synology lukken.
Ben nu alles aan het overzetten naar mijn lokale ssdtje, gaat niet snel, ongeveer 30MB/s.

Wil deze oude DS215J gebruiken voor offsite backup, als deze nog een beetje leeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
reinier68 schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:25:
[...]

Als je alleen disk1 in bay1 hebt, start de NAS dan nog wel?
En is de data nog benaderbaar?
Dacht ik wel, disk1 is de 'goeie'. Verwacht dat ie alleen readonly is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
@bertuslambertus

30MB klinkt wel OK met zo'n oud beestje onder stress :-)

Gewoon rustig alles overzetten. Dan kan je later je pool/volume weggooien en opnieuw aanmaken.
Maar die disk2 lijkt toch wel een beetje verdacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
Heb hier wat 'data':

/proc/mdstat
Personalities : [raid1]
md2 : active raid1 sda3[3](E)
3902296384 blocks super 1.2 [2/1] [E_]

md1 : active raid1 sda2[0]
2097088 blocks [2/1] [U_]

md0 : active raid1 sda1[0](E)
2490176 blocks [2/1] [E_]

unused devices: <none>
mdadm --examine /dev/sda3
/dev/sda3:
Magic : a92b4efc
Version : 1.2
Feature Map : 0x0
Array UUID : b97171d4:7af8c28b:581ed747:be81188d
Name : DiskStation:2 (local to host DiskStation)
Creation Time : Thu May 30 19:29:56 2013
Raid Level : raid1
Raid Devices : 2

Avail Dev Size : 7804592833 (3721.52 GiB 3995.95 GB)
Array Size : 3902296384 (3721.52 GiB 3995.95 GB)
Used Dev Size : 7804592768 (3721.52 GiB 3995.95 GB)
Data Offset : 2048 sectors
Super Offset : 8 sectors
Unused Space : before=1968 sectors, after=65 sectors
State : clean
Device UUID : 2a1c3035:0afb4c3f:422adb56:a285c04f

Update Time : Thu Jan 1 01:06:25 1970
Checksum : 86f73a0a - correct
Events : 61518

Device Role : Active device 0
Array State : A. ('A' == active, '.' == missing, 'R' == replacing)
mdadm --examine /dev/sdb3
/dev/sdb3:
Magic : a92b4efc
Version : 1.2
Feature Map : 0x0
Array UUID : b97171d4:7af8c28b:581ed747:be81188d
Name : DiskStation:2 (local to host DiskStation)
Creation Time : Thu May 30 19:29:56 2013
Raid Level : raid1
Raid Devices : 2

Avail Dev Size : 7804592833 (3721.52 GiB 3995.95 GB)
Array Size : 3902296384 (3721.52 GiB 3995.95 GB)
Used Dev Size : 7804592768 (3721.52 GiB 3995.95 GB)
Data Offset : 2048 sectors
Super Offset : 8 sectors
Unused Space : before=1968 sectors, after=65 sectors
State : clean
Device UUID : 47c38812:298c5872:4bb0ed9e:cadfbc08

Update Time : Mon Dec 16 17:09:26 2024
Checksum : 7fc99812 - correct
Events : 59058

Device Role : Active device 1
Array State : AA ('A' == active, '.' == missing, 'R' == replacing)
smartctl -a /dev/sda
=== START OF INFORMATION SECTION ===
Vendor: WDC
Product: WD40EFRX-68N32N0
Revision: 82.0
User Capacity: 4,000,787,030,016 bytes [4.00 TB]
Logical block size: 512 bytes
Physical block size: 4096 bytes
LU is fully provisioned
Rotation Rate: 5400 rpm
Form Factor: 3.5 inches
Logical Unit id: 0x50014ee20f2de2dd
Serial number: WD-WCC7K3JC37LA
Device type: disk
Local Time is: Thu Jan 1 02:00:00 1970 CET
SMART support is: Unavailable - device lacks SMART capability.

=== START OF READ SMART DATA SECTION ===
Current Drive Temperature: 0 C
Drive Trip Temperature: 0 C

Error Counter logging not supported

[GLTSD (Global Logging Target Save Disable) set. Enable Save with '-S on']
Device does not support Self Test logging
smartctl -a /dev/sda
=== START OF INFORMATION SECTION ===
Vendor: WDC
Product: WD40EFRX-68N32N0
Revision: 82.0
User Capacity: 4,000,787,030,016 bytes [4.00 TB]
Logical block size: 512 bytes
Physical block size: 4096 bytes
LU is fully provisioned
Rotation Rate: 5400 rpm
Form Factor: 3.5 inches
Logical Unit id: 0x50014ee26483310e
Serial number: WD-WCC7K6AKJRC5
Device type: disk
Local Time is: Thu Jan 1 02:00:46 1970 CET
SMART support is: Unavailable - device lacks SMART capability.

=== START OF READ SMART DATA SECTION ===
Current Drive Temperature: 0 C
Drive Trip Temperature: 0 C

Error Counter logging not supported

[GLTSD (Global Logging Target Save Disable) set. Enable Save with '-S on']
Device does not support Self Test logging
dmesg
[ 225.055885] ata1: Error caused by TLER, retry command
[ 225.060972] ata1.00: read unc at 6956833392
[ 225.065181] lba 6956833392 start 9437184 end 7814032064
[ 225.070445] sda3 auto_remap 0
[ 225.073435] ata1.00: exception Emask 0x0 SAct 0xf80000 SErr 0x0 action 0x6
[ 225.080352] ata1.00: edma_err_cause=00000084 pp_flags=00000003, dev error, EDMA self-disable
[ 225.088842] ata1.00: failed command: READ FPDMA QUEUED
[ 225.094018] ata1.00: cmd 60/08:98:10:52:90/00:00:00:00:00/40 tag 19 ncq 4096 in
[ 225.094023] res 41/40:b8:18:52:90/40:00:00:00:00/40 Emask 0x9 (media error)
[ 225.109145] ata1.00: status: { DRDY ERR }
[ 225.113175] ata1.00: error: { UNC }
[ 225.116698] ata1.00: failed command: READ FPDMA QUEUED
[ 225.121874] ata1.00: cmd 60/08:a0:08:52:90/00:00:00:00:00/40 tag 20 ncq 4096 in
[ 225.121878] res 41/40:b8:18:52:90/40:00:00:00:00/40 Emask 0x9 (media error)
[ 225.137003] ata1.00: status: { DRDY ERR }
[ 225.141031] ata1.00: error: { UNC }
[ 225.144538] ata1.00: failed command: READ FPDMA QUEUED
[ 225.149717] ata1.00: cmd 60/08:a8:00:52:90/00:00:00:00:00/40 tag 21 ncq 4096 in
[ 225.149722] res 41/40:b8:18:52:90/40:00:00:00:00/40 Emask 0x9 (media error)
[ 225.164849] ata1.00: status: { DRDY ERR }
[ 225.168884] ata1.00: error: { UNC }
[ 225.172392] ata1.00: failed command: READ FPDMA QUEUED
[ 225.177577] ata1.00: cmd 60/00:b0:80:d9:a8/02:00:9e:01:00/40 tag 22 ncq 262144 in
[ 225.177582] res 41/40:00:70:da:a8/00:00:9e:01:00/00 Emask 0x409 (media error) <F>
[ 225.193400] ata1.00: status: { DRDY ERR }
[ 225.197434] ata1.00: error: { UNC }
[ 225.200941] ata1.00: failed command: READ FPDMA QUEUED
[ 225.206126] ata1.00: cmd 60/08:b8:18:52:90/00:00:00:00:00/40 tag 23 ncq 4096 in
[ 225.206131] res 41/40:b8:18:52:90/40:00:00:00:00/40 Emask 0x9 (media error)
[ 225.221252] ata1.00: status: { DRDY ERR }
[ 225.225281] ata1.00: error: { UNC }
[ 225.228810] ata1: hard resetting link

225.846586] blk_update_request: 138 callbacks suppressed
[ 225.851924] end_request: I/O error, dev sda, sector 9458192
[ 225.857538] md_error: sda3 is being to be set faulty

[ 225.910086] end_request: I/O error, dev sda, sector 9458184
[ 225.915694] md_error: sda3 is being to be set faulty

[ 225.968205] end_request: I/O error, dev sda, sector 9458176
[ 225.973806] md_error: sda3 is being to be set faulty

[ 226.026324] end_request: I/O error, dev sda, sector 6956833152
[ 226.032187] md_error: sda3 is being to be set faulty
[ 226.037210] md_error: sda3 is being to be set faulty
[ 226.042215] md_error: sda3 is being to be set faulty
[ 226.047234] sd 0:0:0:0: [sda] Unhandled sense code

[ 226.094713] end_request: I/O error, dev sda, sector 9458200
mount
Hier valt mij de ro (read only op).
/dev/md2 on /volume1 type ext4 (ro,nodev,relatime,user_xattr,synoacl,barrier=0,journal_checksum,data=writeback,jqfmt=vfsv0,usrjquota=aquota.user,grpjquota=aquota.group)
Blijf het zeer raar vinden dat eerst disk2 kuren geeft (niet herkend), aansluiten op PC, niks aan de hand, ik uiteindelijk alles gerepareerd heb, na verplaatsen 1 disk niet herkend, na wisselen van disken tussen de bays, alles kapot.

Nu alles proberen veilig te stellen, zal nog even duren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Vrijdag komt (als het goed is) de 224+ binnen. Helemaal vergeten door de drukte 😅
Ik heb mezelf niet echt verdiept in de SSD/HDD verhaal…

Als ik de WD red SA500 data 2,5 inch 500 GB koop voor de OS, kan dat? Of moet ik hiervoor nog een beugel/kabel kopen?

Daarnaast wil ik een nieuwe WD red 4TB plaatsen en dan alles overzetten via hyper backup vanaf de ouwe NAS

Vergeet ik iets cruciaal?
(Extra RAM ligt al thuis)

4TB is in principe overkill, want ik heb nu na jaren nog steeds minder 500GB.
Maar… ben van plan om al mijn cd’tjes ook digitaal te maken, dus toekomstbestendig.

[ Voor 12% gewijzigd door streamnl op 16-12-2024 22:17 . Reden: Link pricewatch toegevoegd ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
@streamnl DSM wordt op alle schijven gezet, dus tenzij je een script draait om je SSD aan te spreken zul je niet veel merken.
500GB is best wel weinig als je je muziek wilt overzetten naar de NAS. Dan zou ik toch gewoon de 2TB versie nemen en dat vanaf die schijf alle kleine bestanden (muziek. foto's) te benaderen zijn. Maar dan is een goede backup strategie wel van groot belang.
Ik zou of 2x HDD plaatsen of gelijk 2x 2TB SSD's, en je zou ook kunnen overwegen om 2x4TB te nemen, maar dan was een 4bay model waarschijnlijk al goedkoper geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
@bertuslambertus

Dit soort fouten (dmesg log) krijg je ook als je power rail (dus je backplane) niet meer goed genoeg is.
Kan zijn je chipset of je power supply. De ene disk is daar wel gevoeliger voor als de andere, vandaar dat vaak 1 als eerste in FAIL status gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Mk23 schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:24:
@streamnl DSM wordt op alle schijven gezet, dus tenzij je een script draait om je SSD aan te spreken zul je niet veel merken.
500GB is best wel weinig als je je muziek wilt overzetten naar de NAS. Dan zou ik toch gewoon de 2TB versie nemen en dat vanaf die schijf alle kleine bestanden (muziek. foto's) te benaderen zijn. Maar dan is een goede backup strategie wel van groot belang.
Ik zou of 2x HDD plaatsen of gelijk 2x 2TB SSD's, en je zou ook kunnen overwegen om 2x4TB te nemen, maar dan was een 4bay model waarschijnlijk al goedkoper geweest.
Dat van de DSM wist ik niet.
500GB is meer dan genoeg voor docker dingetjes. De foto’s e.d. komen op de HDD.
Ik dacht juist dat dan een SSD voordeel had.
Tenminste, ik las meerdere berichten in deze tread en bij de reviews.

Backup wordt mijn ouwe Nas die bij mijn schoonouders komt te staan.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mk23
streamnl schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 06:48:
[...]

Dat van de DSM wist ik niet.
500GB is meer dan genoeg voor docker dingetjes. De foto’s e.d. komen op de HDD.
Ik dacht juist dat dan een SSD voordeel had.
Tenminste, ik las meerdere berichten in deze tread en bij de reviews.

Backup wordt mijn ouwe Nas die bij mijn schoonouders komt te staan.
Al onze fotos en muziek staan op een SSD pool, juist deze bestanden hebben voordeel van opslag een SSD.
Nu weet ik niet hoeveel bestanden het zijn, maar ik zou eerder een 2e SSD plaatsen dan een HDD. En dan de 500GB ook gelijk een upgrade geven naar minimaal 2TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
reinier68 schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:31:
@bertuslambertus

Dit soort fouten (dmesg log) krijg je ook als je power rail (dus je backplane) niet meer goed genoeg is.
Kan zijn je chipset of je power supply. De ene disk is daar wel gevoeliger voor als de andere, vandaar dat vaak 1 als eerste in FAIL status gaat.
Is dan de aansluiting kapot op de Synology of op de disken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
Mk23 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:14:
[...]

...maar ik zou eerder een 2e SSD plaatsen dan een HDD....
Dit is vooral een kosten versus perfomance dingetje.
Zelf heb ik 8TB schijven en dan is een SSD niet echt een optie qua kosten.

Voor foto's, muziek, video's afspelen over een gigabit connectie is een harddisk in principe snel genoeg.
Wellicht merk je iwel ets van opstarttijd ten opzichte van een SSD.
De vraag is of je dat het geld waard vind, en hoeveel opslag je nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mk23
NIMIC schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:41:
[...]

Dit is vooral een kosten versus perfomance dingetje.
Zelf heb ik 8TB schijven en dan is een SSD niet echt een optie qua kosten.

Voor foto's, muziek, video's afspelen over een gigabit connectie is een harddisk in principe snel genoeg.
Wellicht merk je iwel ets van opstarttijd ten opzichte van een SSD.
De vraag is of je dat het geld waard vind, en hoeveel opslag je nodig hebt.
Ik heb een 4x2TB SSD pool voor deze bestanden en ik merk dat ze sneller laden en je vlottere overgangen hebt tussen foto's. Maar ik heb daarnaast ook 16 GB RAM.

Ik zou dan eerder 2 HDD's in raid plaatsen dan een kleine SSD + HDD, daarmee heb je m.i.de nadelen van beide oplossingen

[ Voor 8% gewijzigd door Mk23 op 17-12-2024 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-09 07:53
streamnl schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:12:
Vrijdag komt (als het goed is) de 224+ binnen. Helemaal vergeten door de drukte 😅
Ik heb mezelf niet echt verdiept in de SSD/HDD verhaal…

Als ik de WD red SA500 data 2,5 inch 500 GB koop voor de OS, kan dat? Of moet ik hiervoor nog een beugel/kabel kopen?

Daarnaast wil ik een nieuwe WD red 4TB plaatsen en dan alles overzetten via hyper backup vanaf de ouwe NAS

Vergeet ik iets cruciaal?
(Extra RAM ligt al thuis)

4TB is in principe overkill, want ik heb nu na jaren nog steeds minder 500GB.
Maar… ben van plan om al mijn cd’tjes ook digitaal te maken, dus toekomstbestendig.
offtopic: sla je cd's lossless (bv FLAC) op, niet mp3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:34
Ik denk er aan net als Streamnl een SSD (dan wel 2 TB) te plaatsen voor veel gebruikte bestanden (hoofdzakelijk foto's) en een HDD ernaast te plaatsen als interne kopie van de SSD, cold storage (bestand die ik niet gebruik, maar niet wil weggooien) en voor Time-Machine. Kortom 2 verschillende opslagvolumes. In een 224+ overigens.

Dan heb ik toch niet zo zeer de nadelen van beide oplossingen zoals Mk23 dit benoemd. De HDD wordt maximaal één keer per uur aangesproken voor Apple Time Machine, dat hoeft niet super snel.
Als ik vlot foto's wil bekijken tellen toch de voordelen van de SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ik heb net 1 x de WD Red, 1 TB SSD besteld.

Op mijn huidige HDD, heb ik ~400GB, dus ik kan dan weer even vooruit met de SSD.

Bedankt voor de info

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Nadat ik mijn DS124 met 4TB schijf van scratch heb gevuld zie ik alsnog dat er 2,8 TB (van 3,6TB). Vreemd, want ik heb maar 1,2 TB op mijn pc staan.

Goed, toen kwam ik erachter dat versioning ingeschakeld staat (8 versies). Dit heb ik nu verkleind naar 2 versies.

Maar toch vraag ik me af wat het nut van versies in mijn usecase is. Ik maak geen back-ups waar ik dan 8 versies heb, maar ik sync uitsluitend tussen pc en nas.

Zou ik daarom versies kunnen uitschakelen of op 1 versie zetten?

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:58
Ik heb verschillende containers draaien op mijn Synology NAS d.m.v. de Container Manager, echter is het elke keer een heel gedoe om naar de laatste versie de updaten indien er een nieuwe versie uit is, hoe managen jullie dit momenteel?

Ik doe dit handmatig, wat eigenlijk best prima zou werken en waarbij ik zelf in control kan zijn, echter de dropdown in container manager is nogal dramatisch om daar de juiste versie te vinden (bijv. voor Home Assistant) - voorheen had ik hem op stable staan Container Manager geeft niet aan wanneer er een nieuwe versie is.

Nu lees ik ook zaken over Watch Tower, welke automatisch containers update - maar dat is ook niet wenselijk omdat ik niet wil dat er containers automatisch worden geupdate zonder dat ik evt. een backup heb gemaakt gezien het niet altijd 100% goed gaat is mijn ervaring.

Dan heb je nog Portainer, wat zou betekenen dat ik de containers die ik momenteel heb opnieuw zou moeten bouwen (niet heel veel werk opzich met backups) - als ik het goed begrijp is dat een soort van Container Manager waarin je wat meer zaken kunt dan de Synology Container Manager.

Dat laatste voelt een beetje als de way-to-go maar ik ben benieuwd hoe jullie het zelf nu aanpakken?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Gynnad schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 08:01:
Ik heb verschillende containers draaien op mijn Synology NAS d.m.v. de Container Manager, echter is het elke keer een heel gedoe om naar de laatste versie de updaten indien er een nieuwe versie uit is, hoe managen jullie dit momenteel?

Ik doe dit handmatig, wat eigenlijk best prima zou werken en waarbij ik zelf in control kan zijn, echter de dropdown in container manager is nogal dramatisch om daar de juiste versie te vinden (bijv. voor Home Assistant) - voorheen had ik hem op stable staan Container Manager geeft niet aan wanneer er een nieuwe versie is.

Nu lees ik ook zaken over Watch Tower, welke automatisch containers update - maar dat is ook niet wenselijk omdat ik niet wil dat er containers automatisch worden geupdate zonder dat ik evt. een backup heb gemaakt gezien het niet altijd 100% goed gaat is mijn ervaring.

Dan heb je nog Portainer, wat zou betekenen dat ik de containers die ik momenteel heb opnieuw zou moeten bouwen (niet heel veel werk opzich met backups) - als ik het goed begrijp is dat een soort van Container Manager waarin je wat meer zaken kunt dan de Synology Container Manager.

Dat laatste voelt een beetje als de way-to-go maar ik ben benieuwd hoe jullie het zelf nu aanpakken?
Portainer installeren en gaan met die banaan. Portainer zal de dockers zien die je al hebt :-)

Container manager haakt in op de docker socket en dat doet Portainer ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
Vorkie schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 08:12:
[...]

Portainer installeren en gaan met die banaan. Portainer zal de dockers zien die je al hebt :-)

Container manager haakt in op de docker socket en dat doet Portainer ook.
Ah - dus de container die via Container Manager zijn opgezet hoef je niet opnieuw te configureren, Portainer haakt daar dus gewoon op in als ik het goed begrijp.

Dat klinkt dan goed - dus is idd dan de way to go. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Gynnad schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 08:14:
[...]

Ah - dus de container die via Container Manager zijn opgezet hoef je niet opnieuw te configureren, Portainer haakt daar dus gewoon op in als ik het goed begrijp.

Dat klinkt dan goed - dus is idd dan de way to go. :)
Klopt!

Container manager heb je wel nodig / als in dat is voor syno de manier om docker actief te houden.

Maar beheer / aanmaken / stacks / re-create (pull latest image) kan je allemaal doen in Portainer.

Ik zou zeggen, speel er even mee :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

@Gynnad Ik sluit me aan bij @Vorkie . Portainer werkt echt perfect voor het aanmaken, beheren en updaten van containers.
Watchtower heb ik daarnaast ook draaien, voor het automatisch updaten van een aantal container waarbij dat geen probleem is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heval
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-09 23:29
In container manager van synology verschijnt tegenwoordig update knop bij de images waarvan update beschikbaar is. Alleen op de update knop klikken is voldoende om het te updaten. Dit maakt portainer voor mij volledig overbodig. Scheelt weer extra docker te draaien.

[ Voor 7% gewijzigd door heval op 21-12-2024 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
heval schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 09:45:
In container manager van synology verschijnt tegenwoordig update knop bij de images waarvan update beschikbaar is. Alleen op de update knop klikken is voldoende om het te updaten. Dit maakt portainer voor mij volledig overbodig. Scheelt weer extra docker te draaien.
Op een of andere manier komt deze er bijv. voor Home Assistant niet (stable version) - vanochtend de image weg moeten gooien en opnieuw moeten downloaden en toen zat ie wel op de laatste versie. We gaan het nu eens met Portainer proberen, kijken of dat werkt. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:43

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Gynnad schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 08:01:
Container Manager openen, naar tabblad "image" gaan en op "update beschikbaar" klikken als er ergens een update van beschikbaar is en daarna op "update uitvoeren". That's it. Ik draai de volgende containers:

Portainer, HomeAssistant, Z2M_Loods, Z2M_Thuis, PiHole, MusicAssistant_Server

En ben nog aan het testen met Andrius/Asterisk en Mlan/Asterisk.

MPD en Mosquitto draaien vanuit Package Center -> Gemeenschap.

[ Voor 22% gewijzigd door HuismAndré op 21-12-2024 14:36 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
  • Laatst online: 08:33
Ik heb niet zolang geleden een upgrade gedaan van een oude 216j naar een DS224+ met een upgrade naar 18gb ram. Heb de 2 bestaande schijven van 1TB overgebouwd, dus zit met een netto opslag van 1TB met momenteel slechts 200gb gevuld.

Waar ik nu wel eens werk van wil en moet maken is het daadwerkelijk backuppen van mijn NAS, daarvoor kijk ik enerzijds naar een off-site in de cloud en anderzijds naar een lokale kopie op een USB drive.

Wat de cloud betreft neig ik het meest naar Hetzner Storage Box met 1TB, de C2 oplossing van Synology schat ik in als overkill en toch ook meer vertrouwen in een onafhankelijke partij ipv alle eieren in het mandje van Synology.

Voor de lokale backup kijk ik naar een externe USB hdd, maar ik weet niet goed wat kiezen...

Ga ik voor iets 'portable' (draagbaar is niet nodig natuurlijk) genre WD Elements Portable?
Of ga ik eerder voor een WD Elements desktop met eigen voeding? Of kies ik zelfs gewoon voor een usb-drive met SSD?
Er is natuurlijk ook nog de optie om de oude DS216j te hergebruiken en daar 2 nieuwe HDDs in te steken, dan kan ik meteen een BMR kopie via HyperBackup maken. Wel de duurdere oplossing, want dan moet ik meteen 2 nieuwe disks kopen.

Iemand advies?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerritjan
Drwho1 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 20:42:
Waar ik nu wel eens werk van wil en moet maken is het daadwerkelijk backuppen van mijn NAS, daarvoor kijk ik enerzijds naar een off-site in de cloud en anderzijds naar een lokale kopie op een USB drive.

Wat de cloud betreft neig ik het meest naar Hetzner Storage Box met 1TB, de C2 oplossing van Synology schat ik in als overkill en toch ook meer vertrouwen in een onafhankelijke partij ipv alle eieren in het mandje van Synology.

Voor de lokale backup kijk ik naar een externe USB hdd, maar ik weet niet goed wat kiezen...

Ga ik voor iets 'portable' (draagbaar is niet nodig natuurlijk) genre WD Elements Portable?
Of ga ik eerder voor een WD Elements desktop met eigen voeding? Of kies ik zelfs gewoon voor een usb-drive met SSD?
Er is natuurlijk ook nog de optie om de oude DS216j te hergebruiken en daar 2 nieuwe HDDs in te steken, dan kan ik meteen een BMR kopie via HyperBackup maken. Wel de duurdere oplossing, want dan moet ik meteen 2 nieuwe disks kopen.

Iemand advies?
Lokaal: USB-drive, SSD heeft geen meerwaarde.
Off-site met je DS216J bij een vriend of familie. Hoef je ook niet te betalen voor cloud-storage. Het is voldoende om daar 1 schijf van 1 TB (of 2 van 500 GB) in te zetten, raid is onnodig. Op termijn voordeliger dan de cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
gerritjan schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 20:52:
[...]

Lokaal: USB-drive, SSD heeft geen meerwaarde.
Off-site met je DS216J bij een vriend of familie. Hoef je ook niet te betalen voor cloud-storage. Het is voldoende om daar 1 schijf van 1 TB (of 2 van 500 GB) in te zetten, raid is onnodig. Op termijn voordeliger dan de cloud.
Ik moet sowieso een externe usb drive kopen, dat SSD geen specifieke meerwaarde heeft in dit geval weet ik, maar het voor de prijs moet ik het ook niet laten...vandaar dat ik me afvraag of voor dit soort backup een SSD ondertussen ook niet te verantwoorden valt.
Edit: toch maar een gewone HDD, voor de prijs van een externe 1TB hdd heb ik geen SSD.

Na de post bedacht ik me inderdaad dat ik de 216j ook met 1 schijf kan inzetten voor de backup, had ik natuurlijk beter tijdens BF een disk gekocht :X

Off-site bij familie heb ik ook al overwogen, maar wat is de beste (lees: veilige) manier om beide NAS'en met elkaar te tunnelen? Cloudflare is geen optie want geen docker op de 216j, zerotier tailscale is dan misschien nog een optie, dat kan wel native op DSM6.

[ Voor 22% gewijzigd door Drwho1 op 22-12-2024 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
Drwho1 schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:36:
[...]
Off-site bij familie heb ik ook al overwogen, maar wat is de beste (lees: veilige) manier om beide NAS'en met elkaar te tunnelen? Cloudflare is geen optie want geen docker op de 216j, zerotier is dan misschien nog een optie, dat kan wel native op DSM6.
Heb je al eens naar Tailscale gekeken? Daarmee kun je een VPN opzetten zonder allerlei instellingen te moeten doen. Je vindt het in het package center op je NAS, hopelijk ook op de 218J. Ik draait het op op DS920, nog op DSM6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
gerritjan schreef op zondag 22 december 2024 @ 12:41:
[...]

Heb je al eens naar Tailscale gekeken? Daarmee kun je een VPN opzetten zonder allerlei instellingen te moeten doen. Je vindt het in het package center op je NAS, hopelijk ook op de 218J. Ik draait het op op DS920, nog op DSM6.
Dat bedoelde ik dus ook gewoon, om één of andere reden slaag ik erin die vaak door elkaar te halen. :F
Tailscale package staat op m'n 224+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
Drwho1 schreef op zondag 22 december 2024 @ 13:32:
[...]

Dat bedoelde ik dus ook gewoon, om één of andere reden slaag ik erin die vaak door elkaar te halen. :F
Tailscale package staat op m'n 224+.
Ook op de DS216J? Dan kun je Tailscale gebruiken. Ik was er sceptisch over in het begin maar binnen no-time had ik het aan de praat.

[ Voor 12% gewijzigd door gerritjan op 22-12-2024 14:34 ]

Pagina: 1 ... 177 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).