[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 176 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fops
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Ik heb een DS218+ die ik gebruik voor opslag foto's, films/muziek en ik host wat containers zoals HA.
Nu loop ik er tegenaan dat de opslag vol raakt, er zit nu 2X4TB in, en ik wil upgraden.
Ik wil een deel van m'n media op een tweede schijf hebben staan voor redundancy, maar voor een groot deel (collectie films) hoeft dat niet.
Os het een optie om 1 schijf te vervangen met een grotere (bijv 12TB) om vervolgens 8TB non-redundant opslag te hebben en de andere 4TB wel redundant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

The Fops schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 08:21:
Ik heb een DS218+ die ik gebruik voor opslag foto's, films/muziek en ik host wat containers zoals HA.
Nu loop ik er tegenaan dat de opslag vol raakt, er zit nu 2X4TB in, en ik wil upgraden.
Ik wil een deel van m'n media op een tweede schijf hebben staan voor redundancy, maar voor een groot deel (collectie films) hoeft dat niet.
Os het een optie om 1 schijf te vervangen met een grotere (bijv 12TB) om vervolgens 8TB non-redundant opslag te hebben en de andere 4TB wel redundant?
Je wilt upgraden met de huidige setup. Dan heb je nu ook een RAID opstelling, dus zal je dat of moeten handhaven en dus 2x12TB erin zetten of je hele NAS opnieuw op moeten bouwen.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee dat kan niet.
Wat je wel kunt doe is een schijf in een externe behuizing bijplaatsen en via Usb aansluiten om daar je niet belangrijke data op te plaatsen.

Als je de huidige schijven in SHR hebt staan dan kun je de schijven een voor een vervangen door twee grotere en hoef je echt niets opnieuw op te bouwen.
Wel even na het vervangen van de eerste schijf wachten tot ze weer in sync zijn en pas als je de tweede schijf plaatst krijg je de ruimte erbij.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fops
  • Nu online
Ok dus of twee grote interne HDDs kopen of een externe HDD aansluiten, maar ik neem aan dat streamed van grote filmbestanden dat laatste niet echt de voorkeur heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik heb mijn DS118 al 2 keer een harde reset gegeven (stekker eruit en erin) tijdens het uploaden naar C2 via hyper backup.

Ik kan hem dan niet benaderen en/of vinden op mijn netwerk.

Vannacht de hele nacht laten ratelen maar helaas. Ook op de site https://eu.c2.synology.com/hyper_backup lijkt het erop dat er 0mb is geüpload. Zelfs na 8 uur.

Wat is wijsheid?

Straks met de nieuwe NAS een nieuwe poging? Want ik wilde eigenlijk de nieuwe NAS compleet nieuw installeren op een verse HDD/SSD en dan de ouwe HDD toevoegen en alleen de foto’s/bestanden overzetten die ik wil gebruiken. (Als dat kan)

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

The Fops schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:23:
Ok dus of twee grote interne HDDs kopen of een externe HDD aansluiten, maar ik neem aan dat streamed van grote filmbestanden dat laatste niet echt de voorkeur heeft?
Nee, toegangstijden van goedkopere externe USB hardeschijven is vaak wat langzaam. Al zijn er wel genoeg mensen die een mediaserver op een Raspberry Pi zetten en een USB HDD voor data/media.

Je kan het allicht gewoon proberen met de huidige opstelling. Wellicht kan je daar nu al media op plaatsen die je niet nodig hebt, en krijg je op je huidige volume ruimte vrij.

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

@streamnl Ik zou de migration assistant gaan gebruiken. Dan stelt dat de NAS helemaal voor je in zoals het op de oude NAS is. Verlies je geen tijd en geen data.

Kan je daarna opschonen wat je niet meer wil gebruiken.

https://kb.synology.com/n...rationassistant?version=7

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Quad schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:40:
@streamnl Ik zou de migration assistant gaan gebruiken. Dan stelt dat de NAS helemaal voor je in zoals het op de oude NAS is. Verlies je geen tijd en geen data.

Kan je daarna opschonen wat je niet meer wil gebruiken.

https://kb.synology.com/n...rationassistant?version=7
Thanks voor de tip.
(Krijg net een mailtje van Amazon dat ie pas halverwege jan. wordt geleverd 8)7)
Ik heb in ieder geval nog genoeg tijd om mezelf te verdiepen in de SSD/HDD. Door de bomen zie ik het bos niet meer mbt de schijven. Er is (te) veel keus.

Geeft me wel nog tijd om Black Friday in de gaten te blijven houden..

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fops
  • Nu online
Quad schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:38:
[...]

Nee, toegangstijden van goedkopere externe USB hardeschijven is vaak wat langzaam. Al zijn er wel genoeg mensen die een mediaserver op een Raspberry Pi zetten en een USB HDD voor data/media.

Je kan het allicht gewoon proberen met de huidige opstelling. Wellicht kan je daar nu al media op plaatsen die je niet nodig hebt, en krijg je op je huidige volume ruimte vrij.
Ik wil blue ray disks erop gaan zetten dus heb wel wat sneller geheugen nodig denk. En die nemen ook aardig ruimte in beslag...
Zie wel dat een externe HDD ongeveer de helft kost tov 2 nieuwe interne HDDs..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
streamnl schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:41:
[...]
(Krijg net een mailtje van Amazon dat ie pas halverwege jan. wordt geleverd 8)7)
Tja, Amazon ;w . Voor tien euro meer heb je 'm de volgende dag in huis. Ik zou het wel weten.
Correctie: Ook voor 309 euro kun je de 224+ in Nederland kopen:
uitvoering: Synology DiskStation DS224+, zonder harde schijven

[ Voor 28% gewijzigd door gerritjan op 23-11-2024 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
gerritjan schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:27:
[...]

Tja, Amazon ;w . Voor tien euro meer heb je 'm de volgende dag in huis. Ik zou het wel weten.
Correctie: Ook voor 309 euro kun je de 224+ in Nederland kopen:
uitvoering: Synology DiskStation DS224+, zonder harde schijven
Ik zag het en bedankt voor het meedenken.
Had eigenlijk wel verwacht dat ie sneller binnen zou komen (ik heb Prime).

Aan de andere kant, ik heb de komende dagen/weken weinig tijd om alles om te zetten van de 118 naar de 224.
En het geeft mij tijd om me goed te verdiepen in de harde schijven. Extra RAM is al gekocht.

Welk merk?
1 (en mijn ouwe HDD gebruiken) of 2 nieuwe
SSD/HDD?
Rotatiesnelheid?
Cache?
2,5 of 3,5 inch ?
Sata?
Prijs
?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:50
streamnl schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:04:
[...]

Ik zag het en bedankt voor het meedenken.
Had eigenlijk wel verwacht dat ie sneller binnen zou komen (ik heb Prime).

Aan de andere kant, ik heb de komende dagen/weken weinig tijd om alles om te zetten van de 118 naar de 224.
En het geeft mij tijd om me goed te verdiepen in de harde schijven. Extra RAM is al gekocht.

Welk merk?
1 (en mijn ouwe HDD gebruiken) of 2 nieuwe
SSD/HDD?
Rotatiesnelheid?
Cache?
2,5 of 3,5 inch ?
Sata?
Prijs
?
mischien kun je hier beginnen met zoeken
https://www.synology.com/..._trim&display_brand=other

compatibel met de 224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r132546e
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-09 19:21
Malfoi schreef op zondag 17 november 2024 @ 17:45:
[...]
Inmiddels sinds een maandje of twee een DS124 met een 4TB RED in gebruik.

Althans, door vakanties, drukte op werk, etc. is het me nog steeds niet helemaal gelukt die NAS zo op te zetten zoals ik dat eigenlijk wil.

Nu heb ik dit weekend eindelijk al mijn bestanden (lokale PC) op de NAS gezet. Dit heb ik gedaan via een externe HDD: PC --> Backup naar externe HDD --> deze HDD aan de NAS gehangen en daar dan overgezet. Zo ging het met 60MB/s i.p.v. 500KB/s.

De volgende stap is het instellen van een sync tussen lokale PC en NAS. Echter loop ik direct al tegen het volgende aan.

DSM geeft aan dat er nog maar 20% van het volume beschikbaar is. Dit kan eigenlijk niet kloppen.

Ik heb er om en nabij 1,27 TB aan data op gekopieerd. Er zit een 4TB schijf in (herkend worden 3,6TB). Dat zou dus maar ongeveer 30% zijn.

Waar kan dit aan liggen?
Inmiddels al kunnen ontdekken waar het aan lag/ligt? Klinkt wel gek in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:58
Wie kan mijn advies geven voor wat ik moet kopen?
Ik zat te denken aan een Synology NAS (DS224+) voor de volgende zaken:
  • Backup van MS 365 (2 gebruikers).
  • Backup van Iphone foto's
  • Evt backup van MacBook (Timemachine)
  • Evt nog wat spelen met docker
  • C2 Backup
Is de Synology DS224+ een goede keuze of kan ik beter voor een ander model gaan? en met welke schrijven (grootte)?
SSD?
Wat is het verschil tussen WD Red en een Synology schrijf is de een beter als de ander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

@ngommers Met jouw eisen voldoet de DS224+ prima. Wel zou ik dan het geheugen even uitbreiden.

Qua storage heb ik 2x 18TB van Toshiba MG09 serie erin zitten. Doen het goed in SHR, wel wat gehorig.

Ik gebruik de DS224+ voor Plex icm containers, 15 tot nu toe. 1 VM voor Proxmox backupserver en dataopslag voor vanalles en nog wat.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GK87
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Ik heb mijn Synology NAS en nog enkele niet relevante zaken achter een wifi socket gezet die op vaste tijden de stroom eraf haalt en weer erop zet. Als je echter de stroom van het NAS af hebt gehaald werkt Wake-On-Lan zodra de stroom weet terug is niet tot je de NAS handmatig aanzet. Hoe kan dat en is er een oplossing voor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerritjan
  • Nu online
GK87 schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:31:
Ik heb mijn Synology NAS en nog enkele niet relevante zaken achter een wifi socket gezet die op vaste tijden de stroom eraf haalt en weer erop zet. Als je echter de stroom van het NAS af hebt gehaald werkt Wake-On-Lan zodra de stroom weet terug is niet tot je de NAS handmatig aanzet. Hoe kan dat en is er een oplossing voor?
Het lijkt me onverstandig om op die manier je NAS uit te schakelen. Je kunt beter een scheduled shutdown instellen. Misschien werkt WOL dan wel?
Je vertelt niet welke Synology je hebt, WOL wordt niet door elk type ondersteund.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Als je echter de stroom van het NAS af hebt gehaald werkt Wake-On-Lan zodra de stroom weet terug is niet tot je de NAS handmatig aanzet. Hoe kan dat en is er een oplossing voor?
Gewoon niet achter de socket zetten en de Syno zelf op vaste tijden een shutdown en startup te laten doen. Dat kan via een schema.
Dan doet hij een nette shutdown en dat is een flink stuk beter dan botweg de stoom uitzetten. Dat is vragen om problemen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GK87
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Ortep schreef op zondag 24 november 2024 @ 23:00:
[...]

Gewoon niet achter de socket zetten en de Syno zelf op vaste tijden een shutdown en startup te laten doen. Dat kan via een schema.
Dan doet hij een nette shutdown en dat is een flink stuk beter dan botweg de stoom uitzetten. Dat is vragen om problemen.
gerritjan schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:59:
[...]

Het lijkt me onverstandig om op die manier je NAS uit te schakelen. Je kunt beter een scheduled shutdown instellen. Misschien werkt WOL dan wel?
Je vertelt niet welke Synology je hebt, WOL wordt niet door elk type ondersteund.
Ik was niet duidelijk genoeg, het NAS is op dat moment al uit. Werd vannacht wakker met de oplossing :+ . Het schema is nu als volgt:

NAS gaat automatisch (via schedule op NAS) uit om 00:30u
Socket gaat uit om 00:40u
Socket gaat aan om 08:40u
NAS gaat automatisch (via schedule op NAS) aan om 09:00u
NAS gaat automatisch (via schedule op NAS) uit om 09:10u
WOL werkt op deze manier wel tussen 09:00u en 00:40u

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 13:34
ALs je graag data corruptie wil, dan is dit wel de beste manier :-)

Je kan in de Synology schedules aanmaken, dan gaat hij op die tijden aan en uit.
WoL zou dan ook moeten blijven werken, al is WoL niet op alle modellen beschikbaar.
.
https://kb.synology.com/e...rdware_schedule?version=7

Je batterij moet dan wel goed zijn, anders weet de Syno niet hoe laat het is. Is een CR2032 cel.

[ Voor 7% gewijzigd door reinier68 op 25-11-2024 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:07
Als je echter de stroom van het NAS af hebt gehaald werkt Wake-On-Lan zodra de stroom weet terug is niet tot je de NAS handmatig aanzet. Hoe kan dat en is er een oplossing voor?
Dat is vreemd. Ik heb hier een paar keer een stroomstoring gehad. Daarna startte de NAS weer op via het netwerk en viel na zoveel minuten zonder activiteit weer in slaapstand. Dat is dus niet uit volgens schema. Dat ging gewoon goed. Ook als de stroomstoring in de nacht was terwijl het ding via het schema uit stond werd het ding pas op de ingestelde tijd weer wakker.
GK87 schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:00:
[...]
NAS gaat automatisch (via schedule op NAS) uit om 00:30u
Socket gaat uit om 00:40u
Socket gaat aan om 08:40u
NAS gaat automatisch (via schedule op NAS) aan om 09:00u
NAS gaat automatisch (via schedule op NAS) uit om 09:10u
WOL werkt op deze manier wel tussen 09:00u en 00:40u
Waarom zit er die Wifi-socket nog tussen? Wat doet hij meer dan "uitzetten NAS"? Je zet om 9:10 de NAS op slaapstand? Dus automatisch bij geen activiteit na 10 minuten? Want uitzetten en WOL gaat niet samen. Wel in slaapstand met WOL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 14:42
r132546e schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:32:
[...]

Inmiddels al kunnen ontdekken waar het aan lag/ligt? Klinkt wel gek in mijn ogen.
Nee, helaas nog niet kunnen vinden.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:14

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Afgezien of jouw NAS WoL ondersteund: WoL heeft wel stroom nodig, want de NIC in de NAS moet om de zoveel tijd het MAC adres terug doorgeven aan de switch waar deze aan hangt. Als dit niet gebeurt, dan zal WoL na een tijdje ophouden met werken, want MAC adressen worden volgens het protocol na zoveel minuten uit de adres tabel van de switch gegooid.
Daarmee gebeurt het ook dat, als de stroom er af gaat, WoL daarna niet automatisch meer werkt, ook niet als de stroom er terug op komt. Blijkbaar vernieuwt de NAS na het terug inschakelen van de voeding, niet het MAC adres naar de switch. Dat doet hij blijkbaar pas als de NAS ook daadwerkelijk aan gaat. Beetje bagger implementatie van het protocol, als je het mij vraagt, maar ja, er wordt niet overal rekening mee gehouden bij Synology, blijkbaar.
Jouw schema zoals je het nu ingesteld hebt, LIJKT daarmee de beste oplossing, al zou ik de periode tussen het aanzetten en uit zetten van de NAS oprekken naar, zeg, vijf minuten. Daarmee voorkom je data corruptie als de NAS nog aan het opstarten is en het schema dicteert dan te vroeg een shutdown. Een NAS doet er gemiddeld langer dan een minuut over om op te starten (ligt aan de hoeveelheid data op de NAS, denk ik).
Time het anders maar eens, van aanzetten tot een groen power-ledje op je NAS (die niet meer knippert dus omdat hij dan nog aan het booten is).
Whoeps, lees nu net dat het om 10 minuten tussenpoos gaat, in plaats van 1 minuut. :z

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20-09 20:34
streamnl schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:41:
[...]

Thanks voor de tip.
Ik heb in ieder geval nog genoeg tijd om mezelf te verdiepen in de SSD/HDD. Door de bomen zie ik het bos niet meer mbt de schijven. Er is (te) veel keus.

Geeft me wel nog tijd om Black Friday in de gaten te blijven houden..
@streamnl
Voor echte deals zou ik mijn adem niet inhouden. 10% korting op een A-merk SSD kan ik meerdere keren per jaar wel krijgen. Voor de rest schermen ze met kortingen op adviesprijzen en veel B-merken.

Ik heb net een MiniPc gekocht om de Plex workload van de NAS te halen. Vorige week met voucher voor hetzelfde bedrag als nu als BF Deal deze week.

DS1817+& DS923+ DX513 & DX517

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redslow
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18-09 21:39
Goedemiddag allemaal,

Ik ben aan het kijken om mijn privé collectie aan foto’s en video’s op te slaan op een NAS systeem. 20+ jaar aan data. Tevens wil ik via Lightroom de bibliotheek draaien op de NAS.

Dus eerst de foto’s op de nas zetten en dan via de pc of mac Lightroom opstarten en dan bewerken.

In mijn zoektocht naar toekomst gerichtheid. Wil er toch een lange tijd mee doen. Ben ik tot twee types gekomen de 923+ en de 1522+ waarbij ik meer neig voor 100 euro meer naar de 1522+ vanwege de extra poorten, hoger geheugen (weet dat ik bij beide kan upgraden tot 32GB) al denk ik dat 8GB voldoende moet zijn voor mijn gebruik.

Qua hardeschijf nijg ik naar de Seagate IronWolf, 8 TB (ST8000VN004) met 7200rpm ondanks dat de 5200 versie nu in de actie is.

Zover ik weet is deze schijf geschikt voor de NAS volgens de fabrikant zelf.

Is mijn redenatie logisch of komt er binnenkort een vervanger voor de 1522+? Iets dat ik gemist. (Het is toch een flinke investering)

Dank alvast voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
redslow schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:21:
Is mijn redenatie logisch of komt er binnenkort een vervanger voor de 1522+? Iets dat ik gemist. (Het is toch een flinke investering)
Een NAS koopt je niet voor 1 of 2 jaar. Synology ondersteunt het geheel ook nog behoorlijk lang. Die van mij functioneert nu meer dan 10 jaar goed. In principe hoef ik die niet weg te doen. De schijven zijn nog goed. Alleen de capaciteit van de schijven beginnen nu na 10 jaar krapjes te worden. Om nu nog nieuwe schijven in te doen dan kan ik beter een compleet nieuwe NAS aanschaffen. Als ik de investering bekijk zal het iets van 60 euro per jaar zijn geweest? Mogelijk iets minder. De nieuwe investering zal ook ongeveer rond de 500 - 600 euro zijn. Met 10 jaar zit je nog op zulke cijfers. Dat zijn geen slechte cijfers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
gezien de beperking van de 1Gb netwerkaansluitingen zijn in een raid5/shr 5200rpm disks snel genoeg om je netwerk vol te trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

peter-rm schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:05:
gezien de beperking van de 1Gb netwerkaansluitingen zijn in een raid5/shr 5200rpm disks snel genoeg om je netwerk vol te trekken
Op grote data wel. Maar ik weet niet in hoeverre er dan met kleine bestanden gewerkt wordt, dan is een lage latency en hoge zoeksnelheid wel prettig.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
@redslow Voor het prijsverschil je idd beter een 1522+ kunnen nemen. Maar Coolblue heeft nu een 923+ in de aanbieding voor €559,-

IK weet niet om hoeveel afbeeldingen het gaat, maar ik heb al mijn kleine mediabestanden (foto's, muziek en ebooks) in een aparte SSD pool met SHR1 gezet en daar ben ik heel tevreden over. In totaal 1Tb aan foto's en 1TB aan muziek bestanden.
Met het juiste script van Gitrhub kun je de opslag slots voor ssd schijven ook voor je opslag gebruiken. Dat heb ik gedaan en dat gaat als een speer. Daarmee kun je een SHR pool met 3 of 4x2TB M2 SATA schijven maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Mk23 schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:37:
@redslow Voor het prijsverschil je idd beter een 1522+ kunnen nemen. Maar Coolblue heeft nu een 923+ in de aanbieding voor €559,-
(..)
Met het juiste script van Gitrhub kun je de opslag slots voor ssd schijven ook voor je opslag gebruiken.
Bij de 923+ is dat script niet nodig en Synology heeft er een handje van om de dingen die wij fixen met een script wel eens stuk te maken. Dus de native mogelijkheid om de M.2 slots als storage in te zetten spreekt in het voordeel van de 923+.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mk23
@Gizz Maar dan moet je wel de dure M2 SSD's van synology kopen en die prijzen zijn belachelijk.
Met het script kan ik gewoon wd red M2 SATA's inzetten en met 4x2TB SSD's heb je best wat opslag capaciteit.
Het alternatief is dat je de NVMe slots gebruikt voor R+W cache gebruikt maar ik kan daar geen meerwaarde vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redslow
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18-09 21:39
@Mk23

Thanks, het gaat om ongeveer 5TB aan foto’s en video’s. Ik wilde zelf de SSD gebruiken als cache voor het snelle werken en eventueel afspelen van video’s. Al is dit zeker een optie voor in de toekomst.

@peter-rm

De reden dat ik voor de 7200 wilde gaan is ook stukje toekomst. Ik heb nu glasvezel aansluiting met 2,5G aansluiting dus zou best kunnen dat ik in toekomst overstap op de 10gb aansluiting die je voor de NAS erbij kunt kopen.

Al is het prijsverschil tussen de twee snelheden ook wel iets om rekening mee te houden. Dank voor het advies. Ik ga er ook nog even rustig over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 08:38
Mk23 schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:45:
@Gizz Maar dan moet je wel de dure M2 SSD's van synology kopen en die prijzen zijn belachelijk.
Met het script kan ik gewoon wd red M2 SATA's inzetten en met 4x2TB SSD's heb je best wat opslag capaciteit.
Het alternatief is dat je de NVMe slots gebruikt voor R+W cache gebruikt maar ik kan daar geen meerwaarde vinden.
Nee hoor, andere doen het ook prima. Ik heb deze erin gedaan en het werkt top en naar behoren uitvoering: Samsung 980 1TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:59
Gizz schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:43:
[...]

Bij de 923+ is dat script niet nodig en Synology heeft er een handje van om de dingen die wij fixen met een script wel eens stuk te maken. Dus de native mogelijkheid om de M.2 slots als storage in te zetten spreekt in het voordeel van de 923+.
Maar dan moeten het wel nog steeds NVMe drives uit de SNV serie van Synology zelf zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Mk23 schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:16:
[...]

@streamnl
Voor echte deals zou ik mijn adem niet inhouden. 10% korting op een A-merk SSD kan ik meerdere keren per jaar wel krijgen. Voor de rest schermen ze met kortingen op adviesprijzen en veel B-merken.

Ik heb net een MiniPc gekocht om de Plex workload van de NAS te halen. Vorige week met voucher voor hetzelfde bedrag als nu als BF Deal deze week.
Ik heb al een beslissing gemaakt.
Het wordt de Western Digital Red Plus - 4 TB
(Moet alleen nog bestellen)
Maar ~ 100 euro voor 4TB vind ik netjes.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
Ruben279 schreef op maandag 25 november 2024 @ 17:50:
[...]

Maar dan moeten het wel nog steeds NVMe drives uit de SNV serie van Synology zelf zijn toch?
Dat dacht ik dus ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
M'n nieuws DS1522+ komt binnenkort aan en ik vroeg me af welk (niet officieel) ecc geheugen ik kan gebruiken als uitbreiding (8gig)?
Op nascompares stond er hierover een artikel, maar de links werken jammer genoeg niet meer. Iemand goeie ervaringen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Promy schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:21:
M'n nieuws DS1522+ komt binnenkort aan en ik vroeg me af welk (niet officieel) ecc geheugen ik kan gebruiken als uitbreiding (8gig)?
Op nascompares stond er hierover een artikel, maar de links werken jammer genoeg niet meer. Iemand goeie ervaringen?
Daar is een heel topic voor: [Synology] Geheugen upgrade ervaringen per model

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerritjan
  • Nu online
RonnieKo schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:42:
[...]
Om nu nog nieuwe schijven in te doen dan kan ik beter een compleet nieuwe NAS aanschaffen.
Die nieuwe schijven kun je toch over een paar jaar weer in een nieuwe NAS stoppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Mk23 @Ruben279 dat wist ik niet, al stemt de post van @royaljoop hoopvol.

Maar als jullie gelijk hebben zou mijn suggestie zijn om geen Synology te kopen, met hun betutteling die elk jaar erger lijkt te worden. Softwarematig bepalen dat een SSD, een apparaat specifiek ontworpen om dingen op te slaan, niet gebruikt mag worden als opslag, hoe verzin je het 8)7

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Gizz schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:21:
@Mk23 @Ruben279 dat wist ik niet, al stemt de post van @royaljoop hoopvol.

Maar als jullie gelijk hebben zou mijn suggestie zijn om geen Synology te kopen, met hun betutteling die elk jaar erger lijkt te worden. Softwarematig bepalen dat een SSD, een apparaat specifiek ontworpen om dingen op te slaan, niet gebruikt mag worden als opslag, hoe verzin je het 8)7
Bij de 'buren' is het echter ook niet allemaal koek en ei:
https://it.slashdot.org/s...ter-firmware-update-snafu

Voordeel bij qnap is dan wel dat je alle drives direct kan inzetten als volume (ook de m.2-slots), directe ondersteuning voor een coral-accelerator (usb of m.2) voor hun photos/videos app, 2.5Gbe netwerk etc.
Persoonlijk vind ik de software van qnap lang niet zo goed, daar kunnen ze echt nog grote sprongen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Laatst online: 08:38
Praktisch vraagje: ik wil mijn oude Synology DS413 inzetten als remote backup NAS bij mijn pa. Ik heb hem nu hier nog lokaal neergezet zodat ik de eerste backups via rsync vanuit TrueNAS kon overzetten. Dat werkte. Authenticatie heb ik via ssh-keygen gedaan, ook dat werkte. Afgekeken van dit filmpje:

YouTube: Backing up TrueNAS to Synology using rsync

1. Betekent het dat ik nu password inlog uit kan zetten?
2. Ben ik veilig genoeg als ik op deze manier inlog en een willekeurige poort bij mijn pa forward naar poort 22 op de DS413?

Of zouden jullie het anders doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Ik zou de externe NAS client VPN naar jouw NAS laten opzetten. Hoef je aan andere kant niets te doen qua open poorten of mogelijk wisselend WAN IP. Die NAS is dan ook extern op geen enkel manier voor onbevoegden te benaderen.

Gebruik hiervoor wel een DynDNS oplossing uiteraard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qd5w2qGlOpwn8EgmiArO985SARY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qITNqua92ULzGf9pSAaiPO2W.png?f=user_large
Bovenstaand stel je in op de externe NAS.

Het interne IP die je externe NAS dan krijgt kan je gebruiken om naar toe te backuppen.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 11:07

Tripl3 D

Brother in Arms

Goedendag, ik ben van plan om mijn DS213J te gaan vervangen door een DS224+
Nu zie ik in de Pricewatch 2 versies met 2x 4TB schijven, 1 met WD-schijven 1 met Synology schijven.
De laagste prijs (519 vs 529) is nu vrijwel identiek.
Op de websites van de verkopende partijen kan ik verder geen uitgebreide specificaties vinden van de schijven en als ik in dit onderwerp zoek op "WD of Synology" dan zie ik alleen een discussie over SSD-schijven als ik de laatste 4 jaar terug zoek.

Welke van deze 2 varianten kan ik volgens jullie het beste nemen en waarom?

P.S. Heb er nu zelf 2x 3TB WD Red in zitten van 11 en 4 jaar oud, waar ik op zich tevreden over ben, maar ik kwam in dit onderwerp meerdere negatieve verhalen over de WD's tegen. Synology-schijven, geen idee.

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-08 20:15

Janar

Geen

Nu had ik vanochtend “Storage pool 2 has crashed” in mijn DS918+. Gelukkig werkt alles weer naar behoren, geen data verloren, maar de vraag is; hoe lang nog?

Nu was ik even aan het zoeken naar de leeftijd van mijn WD Red schijven en zijn twee schijven volgens mij al 12 jaar oud(meer dan 10 jaar in ieder geval) en de andere schijven ruim 8 jaar oud.

Ik wil dus even een paar nieuwe grotere schijven erin doen. Ik zat zelf te denken om eerst 1 van SHR(bestaat uit 2 schijven van 3 TB) te vervangen en daarna de 2de schijf van de SHR.

Maar ik kan ook de SHR partitie eerst laten staan en de 2 nieuwe schijven ernaast zetten en dan de data kopiëren van de SHR partitie naar de nieuwe schijven(ook SHR partitie).

Ik vraag mij af wat praktischer is, iemand een tip?

Ik heb eigenlijk een NAS nodig met 2 schijven want gestopt met torrents en nieuwsgroepen. Maar deze NAS doet het op zich nog steeds prima. Dus met 2 nieuwe schijven moet ik best uit kunnen.

Verwarming: Daiking Altherma Hybride 8kW met vloerverwarming & Jaga Strada radiatoren § Domotica Domoticz, Z-wave, Hue, Slimme meter § Audio/HT Linn Majik DSM, Linn Majik 140, Apple TV 4K, Sony PS4 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Tailscale op alle twee de machines zetten en ze vormen samen een netwerk.
En als de backup machine naar Tokyo verhuist en jij naar La Paz dat loopt de backup gewoon door.
Ook makkelijk als je Tailscale op jeans pc zet. Dan kan je ze alletwee beheren alsof ze naast je staan.
Geen gezeur met het open zetten van poorten enz.

[ Voor 5% gewijzigd door Ortep op 26-11-2024 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-09 23:03
Ik ben me aan het oriënteren voor een Synology NAS voor backup (deze word dan ook nog gebackuped naar een cloud) en voor muziek en films.

Als ik nu bijv een DS423+ aanschaf en ik doe er 3 schijven (8TB + 4TB + 4TB) kan ik deze dan zonder RAID installeren dat ik dus 16TB opslag heb? Zoja kan ik er dan ook altijd eentje vervangen of verwijderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

@Nougat
Je kan ze instellen al JOBD. Dan heb je één pool van 16 TB. Als er dan eentje kapot gaat weet je zeker dat je al je data kwijt bent. Hier kan je dus niets aan veranderen
Of je maak 3 verschillende pools van 4,4 en 8. Als er een kapot is dan ben je die data kwijt.
Je kan ook een raid maken waar 3 maal 4 in zit die samen 8 geven en nog een losse van 4
Hier kan je geluk hebben. Een van de 4 TBs kan je gewoon vervangen. De 8 ook, maar de data op de rest 4 ben je kwijt

[ Voor 26% gewijzigd door Ortep op 26-11-2024 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
Ortep schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:15:
@Nougat
Je kan ze instellen al JOBD. Dan heb je één pool van 16 TB. Als er dan eentje kapot gaat weet je zeker dat je al je data kwijt bent. Hier kan je dus niets aan veranderen
Of je maak 3 verschillende pools van 4,4 en 8. Als er een kapot is dan ben je die data kwijt.
Je kan ook een raid maken waar 3 maal 4 in zit die samen 8 geven en nog een losse van 4
Hier kan je geluk hebben. Een van de 4 TBs kan je gewoon vervangen. De 8 ook, maar de data op de rest 4 ben je kwijt
Oke, dan kan ik in mijn situatie dus het beste 3 verschillende pools aanmaken... Heb je dan ook een keus welke data er op welke pool komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Nougat schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:19:
[...]

Heb je dan ook een keus welke data er op welke pool komt?
Ja, net al bv in Windows waar je kan kiezen als je meerdere schijven hebt. Dan kan je kiezen of je het op C:, D: of E: wilt zetten. Bij Synology is dat dan Volume1, 2 of 3

Zelf zou ik gaan voor SHR waardoor je een groot volume van 8 TB hebt en een extra van 4TB. Dat is veel efficiënter en veiliger door de raid. En je hoeft niet zo na te denken over wat je waar zet.

Bovendien kan je met gemak de zaak uitbreiden als je bv een van de 4TBs vervangt door een 8TB.

[ Voor 30% gewijzigd door Ortep op 26-11-2024 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
gerritjan schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:38:
[...]

Die nieuwe schijven kun je toch over een paar jaar weer in een nieuwe NAS stoppen?
Kan zeker. Het is zeker te overwegen. Officieel is de ondersteuning van deze NAS bij DSM versie 6.4.xxx opgehouden. Dat is het dan meer dan het niet goed draaien. Laatst al een keer door de opslag heen gegaan. Wat bestanden verplaatst , overgezet en verwijderd. Daardoor al weer meer ruimte tot de beschikking. Nog wat ruimte om maar zo te zeggen. Ga ik hem nu vervangen of wacht ik echt tot de eerste HDD in de soep gaat lopen. Dat is even de vraag. Al doet hij het hartstikke goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Laatst online: 08:38
Quad schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:58:
Ik zou de externe NAS client VPN naar jouw NAS laten opzetten. Hoef je aan andere kant niets te doen qua open poorten of mogelijk wisselend WAN IP. Die NAS is dan ook extern op geen enkel manier voor onbevoegden te benaderen.

Gebruik hiervoor wel een DynDNS oplossing uiteraard.

[Afbeelding]
Bovenstaand stel je in op de externe NAS.

Het interne IP die je externe NAS dan krijgt kan je gebruiken om naar toe te backuppen.
Ortep schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 18:10:
[...]

Tailscale op alle twee de machines zetten en ze vormen samen een netwerk.
En als de backup machine naar Tokyo verhuist en jij naar La Paz dat loopt de backup gewoon door.
Ook makkelijk als je Tailscale op jeans pc zet. Dan kan je ze alletwee beheren alsof ze naast je staan.
Geen gezeur met het open zetten van poorten enz.
Dank voor de tips. Dat VPN-verhaal neem ik effe mee. Op dit moment heb ik het opgelost door bij mijn pa een willekeurige poort naar poort 22 op de Synology door te sturen en in de firewall van de Synology alleen lokale adressen en mijn eigen WAN ip-adres toe te staan. De laatste regel is een deny all. Daarna moest ik even wat klooien met host keys (want locatie gewijzigd en dus ip-adres) en het werkt voor nu en is volgens mij veilig.

Het blijft werken zolang het ip-adres niet verandert, dus wellicht dat ik t.z.t. even naar VPN ga kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Saekerhett schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:15:
[...
Het blijft werken zolang het ip-adres niet verandert, dus wellicht dat ik t.z.t. even naar VPN ga kijken.
Het voordeel van Tailscale is dat het echt geen enkele instelling nodig heeft op je router of je firewall.

Ook de ip adressen zijn onbelangrijk.

Bij een gewone vpn moet je dat wel regelen

• WheeleE
  • Laatst online: 21:29

WheeleE

Dinges

Mischien kijk ik er straal overheen, maar is er geen mogelijkheid om een notificatie voor de Antivirus Essentials in te stellen? Ik zou graag een mail of push melding kunnen instellen als er een infectie is gevonden.
In de events lijst van Notifications staat wel een kopje Security Advisor met daarin o.a. Detected Malware als event. Wellicht kan iemand bevestigen of dat hetzelfde doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
Heb ik nog een vraagje.... Ik heb op volume 2 een map aangemaakt (die ik nadat ik map video van volume 1 verwijdert heb de naam video gegeven).

Als ik voor deze wijziging op onze LG tv's de media player opstarte dan kon ik gewoon de videos afspelen, nu zie ik geen enkele file in de map video (op volume2).

Volgens mij kijk ik ergens overheen..... Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Nu online
Nougat schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 19:58:
Heb ik nog een vraagje.... Ik heb op volume 2 een map aangemaakt (die ik nadat ik map video van volume 1 verwijderd heb de naam video gegeven).

Als ik voor deze wijziging op onze LG tv's de media player opstarte dan kon ik gewoon de videos afspelen, nu zie ik geen enkele file in de map video (op volume2).

Volgens mij kijk ik ergens overheen..... Iemand een idee?
Welke user gebruiken de LG's om toegang te krijgen tot de Syno? Heeft die user wel leesrechten op je nieuwe map?
Je had die map beter kunnen verplaatsen naar het andere volume ipv deleten en opnieuw aanmaken.

[ Voor 6% gewijzigd door gerritjan op 29-11-2024 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
gerritjan schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 20:08:
[...]

Welke user gebruiken de LG's om toegang te krijgen tot de Syno? Heeft die user wel leesrechten op je nieuwe map?
Je had die map beter kunnen verplaatsen naar het andere volume ipv deleten en opnieuw aanmaken.
Alle rechten zijn hetzelfde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schuurman
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:02
Mijn vrouw houdt van schaatsen kijken! :-)

Nu heeft de NOS tegenwoordig geregeld een livestream op de site i.p.v. live op TV en kan ze deze niet terugkijken.
Is er een mogelijkheid om livestreams die op de NOS site live worden uitgezonden op te nemen met de NAS?
Ik draai een DS218+ met 16gb ram en heb docker draaien.
Youtube downloader heb ik al geprobeerd maar deze is meer voor videos waarvan de stream al bekend is.

Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keesroeiboot
  • Laatst online: 17-09 13:28
Nougat schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 20:57:
[...]

Alle rechten zijn hetzelfde...
Staat de nieuw aangemaakte map wel in de media-index aangegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
keesroeiboot schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:16:
[...]

Staat de nieuw aangemaakte map wel in de media-index aangegeven?
Ja, die stond er in.
Het werkt inmiddels weer, had de NAS een keer opnieuw opgestart 😬😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wvr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:56

Wvr

schuurman schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:06:
Mijn vrouw houdt van schaatsen kijken! :-)

Nu heeft de NOS tegenwoordig geregeld een livestream op de site i.p.v. live op TV en kan ze deze niet terugkijken.
Is er een mogelijkheid om livestreams die op de NOS site live worden uitgezonden op te nemen met de NAS?
Ik draai een DS218+ met 16gb ram en heb docker draaien.
Youtube downloader heb ik al geprobeerd maar deze is meer voor videos waarvan de stream al bekend is.

Iemand een idee?
heb je de NPO app al bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:22
Edit: Opgelost. Dank!

Dag allen, ik heb een tweetal Synology NASsen:
NAS 1: DS212+ [de 'hoofd' NAS. ]
NAS 2: DS212j [de 'backup' NAS (welke offsite staat t.o.v. NAS 1)]

Op NAS2 draait CloudStation Server en NAS1 draait CloudStation ShareSync.
Het probleem is dat, sinds bepaalde tijd (geen idee exact, maar minder dan 2 weken) er geen verbinding meer te leggen is tussen NAS1 CloudStation ShareSync en NAS2 CloudStation Server.

Ik krijg de melding:
Failed to connect to the QuickConnect server. Please check your network settings.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1ExbzxSlkHftAc0oe7seahgIwU=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/jCmxGwApr9jqSONeenmmjXlJ.png?f=fotoalbum_medium

Ter verduidelijking: Het gaat om de QuickConnect verbinding tussen CloudStation ShareSync (NAS1) en CloudStation Server (NAS2). Beiden NASsen zijn verder prima te benaderen (ook via QuickConnect)
Ik draai al jaren zonder enige aanpassingen. Afgelopen periode heb ik zelf ook niets gewijzgd qua instellingen.

Wat heb ik al geprobeerd:
1: Als ik navigeer naar het Quickconnect address van NAS2 dan kan ik gewoon inloggen en heb ik toegang. Dat werkt verder helemaal naar behoren.
2: Herstart NAS2 & NAS1
3: In de logging van beide NASsen zie ik geen afwijkingen. Alles ziet er okee uit.
4: NAS2 geeft, als ik ShareSync Server open ook aan dat het allemaal OK is, ook na herstart applicatie (en NAS)
5: Zoeken op enige issues met ShareSync of QuickConnect levert ook niet direct leads op waar ik iets mee kan.

[ Voor 0% gewijzigd door DonJunior op 02-12-2024 13:23 . Reden: Issue opgelost ]

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Controleer de DNS IP's van beide NASen. Het lijkt alsof de NAS zelf het DNS niet kan resolven.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:22
@Quad Ik heb net NOG een herstart van NAS1 gedaan.. en nu draait het weer. Waarschijnlijk toch iets met het DNS inderdaad.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 16:22
Ik heb mijn Synology DS220+ ooit ingezet als fileserver, maar het is inmiddels een serieuze web/applicatieserver geworden: Home Assistant, PhotoPrism, Firefly, Vikunja, Mealie, MariaDB, Redis, Paperless, Traefik, Syncthing, etc.

Ik twijfelde of ik moest gaan voor een duurdere Synology met SSD cache, maar gezien m'n gewijzigde gebruik vraag ik me zelf af of dat wel de juiste keuze is. Het is me best wel vaak allemaal te traag. Heb RAM al tot de max gevuld.

Ik gebruik nu 2 HDD's van 3TB met Raid 1, maar m'n belangrijkste files staan ook op OneDrive, Google Drive, Dropbox, etc. Dus de impact van een falende harde schijf valt best mee mee. Dus wat nou als ik afstap van redundantie en één HDD vervang door een (kleinere) SSD en daar m'n Docker volumes in zet?

Iemand daar ervaring mee? Ik kan niet helemaal inschatten waar de bottle neck qua performance nou zit en of een SSD daarbij gaat helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
@StephanVierkant
Je kunt overwegen om een SHR pool met 2x 4TB te maken, dat zou wel sneller moeten zijn omdat een SATA SSD sneller is, maar vooral als het kleine bestanden zijn. je Docker bestanden vallen daar onder.
Wil je alleen een enkele SSD plaatsen, dan zou ik wel het script van 007Revad van Githgub draaien om DSM te dwingen je SSD aan te spreken.
NVMe SSD in een storage pool zou nog een stuk sneller zijn, maar dan moet je je nieuwe NAS kopen.

Dus ik zou of een nieuwe NAS erbij nemen waar je NVMe kunt gebruiken, of alles op SSD omzetten. WD RED SATA heeft volgens mij de hoogste read / writes en die liggen ook vlak bij elkaar qua snelheid.
Ik heb WD RED SATA en M2 SATA en ben er erg tevreden over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:12
Vraagjes voor de synology photos gebruikers:

Heb hier een NAS met Synology Photos draaien. Mijn zus heeft ook een NAS met Synology Photos.

Binnen dezelfde NAS kun je heel makkelijk foto's en albums met elkaar delen. Maar kan dit ook van de ene naar de andere nas?

Dus dat ik een album aanmaak in mijn Synology Photos, deze deel en dat zij die vervolgens op haar Synology Photos ook heeft staan?

Nu krijg ik een link welke ik kan downloaden, en dan moet ik de fotos dus handmatig naar de nas uploaden. Niet zo heel handig en gebruiksvriendelijk.

Verder: heeft een SSD Cache nut voor de snelheid? heb nu een 918+ met het cache op maximaal. Maar extra snelheid is nooit mis. Maar geen idee hoe ik kan zorgen dat alle thumbnails op die cache drive komen.

Verder erg tevreden over Synology Photos. Zus nog niet zo maar haar oude NAS (216J dacht ik) is nog druk bezig met alles overzetten en omzetten. Dat gaat niet zo rap zeg maar.

Alleen video's is iets langzaam met afspelen. Das best vervelend. Maar dat zal (denk ik) ook de 30mb/s upload snelheid zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mk23
@Waah
Wat voor photos behoorlijk helpt is als je alle photos op een eigen SSD volume laat draaien. Dan heb je geen cache nodig omdat alles gelijk snel toegangelijk is. Ik zou dus overwegen om de cache van de 918+ te vervangen door een storage pool, via een script van GitHub. Ik heb 4x2TB SSD als SSD storage pool voor muziek, fotos en mijn administratie en dat merk je wel.

Wat de 216J betreft, die ga je nooit snel krijgen en zou ik echt aanraden om die te vervangen.

Jullie kunnen gedeelde albums aanmaken, je zus moet dan toegang tot de NAS krijgen en de photo app krijgt dan toegang. Kijk even op de site van synology voor de tutorials of YT, SpaceRex heeft een goede tutorial gemaakt om e.e.a. uit te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@Mk23 bedankt voor de info.

Even ter verduidelijking: dat delen werkt dus ik als zij al photos gebruikt met haar eigen nas (216j) en ik foto's deel van mijn nas 918+?

Mijn moeder zit op mijn nas en dat systeem ken ik.maar ik wil dus delen met iemand die zelf al een nas heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mk23
Waah schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:52:
@Mk23 bedankt voor de info.

Even ter verduidelijking: dat delen werkt dus ik als zij al photos gebruikt met haar eigen nas (216j) en ik foto's deel van mijn nas 918+?

Mijn moeder zit op mijn nas en dat systeem ken ik.maar ik wil dus delen met iemand die zelf al een nas heeft.
Check even de knowledge base van synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Mk23 schreef op maandag 2 december 2024 @ 19:15:
[...]

Check even de knowledge base van synology.
heb de halve knowledge base doorgenomen maar kan mijn situatie niet vinden. Misschien leg ik het verkeerd uit, maar op Reddit geven ze aan dat het waarschijnijk (nog) niet kan.
https://www.reddit.com/r/...s_sharing_to_another_nas/

"In my case, it's a Synology A and a Synology B in another country, each with its own users. I know how to share a folder on Synology A, but that entails them being a user on Synology A and logging in to Synology A to see the photos. And that's not on the Synology Photos mobile app. I'd like to share it with them, so that it's really SHARED, and they can see the album on their own Synology Photos account on Synology B and in their app"

bij mij is het geen ander land ;-) maar ook niet in hetzelfde huis :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:07
Waah schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:23:
[...]

heb de halve knowledge base doorgenomen maar kan mijn situatie niet vinden. Misschien leg ik het verkeerd uit, maar op Reddit geven ze aan dat het waarschijnijk (nog) niet kan.
https://www.reddit.com/r/...s_sharing_to_another_nas/

"In my case, it's a Synology A and a Synology B in another country, each with its own users. I know how to share a folder on Synology A, but that entails them being a user on Synology A and logging in to Synology A to see the photos. And that's not on the Synology Photos mobile app. I'd like to share it with them, so that it's really SHARED, and they can see the album on their own Synology Photos account on Synology B and in their app"

bij mij is het geen ander land ;-) maar ook niet in hetzelfde huis :+
Ik denk niet dat dit ooit zou kunnen, aangezien Synology inzet op een klassiek client server model. Je kunt beter een directory inrichten in je Photos Shared Space wat je met 1 van de file sync mogelijkheden naar een remote locatie (de 2e NAS) synct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
nino_070 schreef op maandag 2 december 2024 @ 21:24:
[...]

Ik denk niet dat dit ooit zou kunnen, aangezien Synology inzet op een klassiek client server model. Je kunt beter een directory inrichten in je Photos Shared Space wat je met 1 van de file sync mogelijkheden naar een remote locatie (de 2e NAS) synct.
Ja daar was ik al bang voor. Had graag bijvoorbeeld de foto's van hun (via gezichtsherkenning) en hun kinderen automatisch gedeeld. Dan moet ik dus alsnog de foto's gaan verzamelen, in een map zetten op de nas en dan synchroniseren.

Wel zou ik dus de foto's op een personal space kunnen zetten, en wat gezamenlijk is naar de gezamenlijke pushen. Maar ook dat heeft wel nadelen.

Ik snap dat het niet kan, maar denk vraag het toch even. Misschien zag ik wat over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:58

elsinga

=8-)

StephanVierkant schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:27:
Ik heb mijn Synology DS220+ ooit ingezet als fileserver, maar het is inmiddels een serieuze web/applicatieserver geworden: Home Assistant, PhotoPrism, Firefly, Vikunja, Mealie, MariaDB, Redis, Paperless, Traefik, Syncthing, etc.

Ik twijfelde of ik moest gaan voor een duurdere Synology met SSD cache, maar gezien m'n gewijzigde gebruik vraag ik me zelf af of dat wel de juiste keuze is. Het is me best wel vaak allemaal te traag. Heb RAM al tot de max gevuld.

Ik gebruik nu 2 HDD's van 3TB met Raid 1, maar m'n belangrijkste files staan ook op OneDrive, Google Drive, Dropbox, etc. Dus de impact van een falende harde schijf valt best mee mee. Dus wat nou als ik afstap van redundantie en één HDD vervang door een (kleinere) SSD en daar m'n Docker volumes in zet?

Iemand daar ervaring mee? Ik kan niet helemaal inschatten waar de bottle neck qua performance nou zit en of een SSD daarbij gaat helpen.
Ik gebruik mijn 918+ ook heel breed en ik merkte echt een groot verschil met 2x 1TB aan SSD (write) cache. Waar Spotweb (lees: MariaDB) eerst wat stroperig reageerde, was het nu lekker vlot. Kennelijk wordt de MariaDB database ook gecached.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjustin
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-09 14:10
Mk23 schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:19:
@Waah
Wat voor photos behoorlijk helpt is als je alle photos op een eigen SSD volume laat draaien. Dan heb je geen cache nodig omdat alles gelijk snel toegangelijk is. Ik zou dus overwegen om de cache van de 918+ te vervangen door een storage pool, via een script van GitHub. Ik heb 4x2TB SSD als SSD storage pool voor muziek, fotos en mijn administratie en dat merk je wel.

Wat de 216J betreft, die ga je nooit snel krijgen en zou ik echt aanraden om die te vervangen.

Jullie kunnen gedeelde albums aanmaken, je zus moet dan toegang tot de NAS krijgen en de photo app krijgt dan toegang. Kijk even op de site van synology voor de tutorials of YT, SpaceRex heeft een goede tutorial gemaakt om e.e.a. uit te leggen.
Om hier even op in te pikken. Ik heb zelf een DS1522+ waarvan alle 5 de schijven in gebruik zijn.
Ik meende te herinneren dat er 2 M2 schijven in kunnen voor cache, maar met dit script je ze als volume kan gebruiken.

Stel dat ik dit zou doen, dan moet ik vermoedelijk de Home folders naar hier verplaatsen? Uploadsnelheid thuis momenteel is 40mb/s, dus niet gigasnel. Maar zou aangenaam zijn als Photos app en het afspelen van videos vooral wat sneller zou werken.
Enige waar ik bang voor heb met dat script is dat het met updaten eens mis kan gaan, dus tot nu toe was ik altijd van plan om de M2 slots te gebruiken voor cache.

En 2de vraag: als je het script gebruikt, kunnen de 2 M2 slots dan in RAID? Zodat ik een beetje redundancy heb.

[ Voor 3% gewijzigd door mjustin op 04-12-2024 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

mjustin schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:03:
[...]
Stel dat ik dit zou doen, dan moet ik vermoedelijk de Home folders naar hier verplaatsen?
Je moet niks natuurlijk. Maar files waarvan je wilt dat ze op de ssd's staan i.p.v. je huidige schijven zul je wel moeten verplaatsen ja.
Uploadsnelheid thuis momenteel is 40mb/s, dus niet gigasnel. Maar zou aangenaam zijn als Photos app en het afspelen van videos vooral wat sneller zou werken.
Dat 40Mb/s (5MB/s) zijn snelheden die je harde schijven op hun sloffen aankunnen. Je internetverbinding is daar de beperking, niet je schijven. Maar ook op je lokale netwerk verwacht ik niet dat je veel verschil zult merken tussen een filmpje starten vanaf een array harde schijven of een ssd.

Wat wél kan is dat je schijven door andere taken druk beziggehouden worden, waardoor ook het openen van video's traag gaat. Bijvoorbeeld als er meerdere databases continu kleine lees- en schrijfbewerkingen doen, of als grote gecomrprimeerde files uitgepakt worden. Maar dan is het handiger om die processen naar de ssd te verplaatsen, i.p.v. iets simpels als een videobestand naar de snelle storage verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjustin
Gizz schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:39:
[...]

Je moet niks natuurlijk. Maar files waarvan je wilt dat ze op de ssd's staan i.p.v. je huidige schijven zul je wel moeten verplaatsen ja.

[...]

Dat 40Mb/s (5MB/s) zijn snelheden die je harde schijven op hun sloffen aankunnen. Je internetverbinding is daar de beperking, niet je schijven. Maar ook op je lokale netwerk verwacht ik niet dat je veel verschil zult merken tussen een filmpje starten vanaf een array harde schijven of een ssd.

Wat wél kan is dat je schijven door andere taken druk beziggehouden worden, waardoor ook het openen van video's traag gaat. Bijvoorbeeld als er meerdere databases continu kleine lees- en schrijfbewerkingen doen, of als grote gecomrprimeerde files uitgepakt worden. Maar dan is het handiger om die processen naar de ssd te verplaatsen, i.p.v. iets simpels als een videobestand naar de snelle storage verhuizen.
Kijk eens aan, dat is een advies waar ik iets mee kan! Zat hier al langer over te twijfelen.

Je laatste heeft me wel aan het denken gezet. Ik draai verschillende dingen in Docker op deze NAS. 1 container gebruikt Postgres, de andere MariaDB, enzoverder.
Er draaien dus wel nog wat Docker containers met databases en sommige schrijven ook continu logs weg.

Ik ga eerst eens kijken om de containers over te zetten naar een mini-pc want er is inderdaad wel veel activiteit op de schijven continu.
En nadien nog eens informeren wanneer ze eindelijk met Fiber in de straat komen voor de uploadsnelheid wat op te krikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-09 21:12
Hallo,

Zou iemand zijn ervaring kunnen delen met het volgende probleem?

Mijn DS415+ heeft eind vorige week de geest gegeven, en gisteren heb ik de nieuwe DS923+ geïnstalleerd. Alles werkt naar behoren, behalve voor het volgende punt:

- 2FA:
  • Op mijn DS415+ moest ik enkel mijn gebruikersnaam ingeven en vervolgens de Secure Signin op mijn telefoon bevestigen om in te loggen op DSM.
  • Op de DS923+ moet ik mijn gebruikersnaam invoeren, daarna mijn wachtwoord en vervolgens de Secure Signin bevestigen op mijn telefoon. Echter, deze is offline en er verschijnt geen pop-up. Als ik vervolgens via OTP een code invoer, zijn de eerste twee pogingen vaak niet juist. Na 15 seconden wachten en opnieuw een code invoeren, werkt het wel, en daarna is de NAS zichtbaar in de Signin app ook.
Heeft iemand een idee wat ik hiermee kan doen?

- Vraag over overzetten naar Btrfs:
Mijn schijven staan nog op EXT4, maar ik zou graag naar Btrfs willen overstappen op de nieuwe NAS. Dit blijkt echter niet zo eenvoudig. Ik gebruik momenteel een SHR1 RAID-configuratie met 4 schijven: 3x 7,3 TB en 1x 3,6 TB. Van de 13 TB die ik heb, gebruik ik momenteel slechts 4,5 TB.

Ik heb deze handleiding gevonden (en andere vergelijkbare) die uitleg geeft over het omzetten naar Btrfs zonder dataverlies: linkje

Echter, ik heb geen 5 TB beschikbaar op mijn vaste pc om de data tijdelijk te verplaatsen. Wat zijn alternatieven om dit probleem op te lossen?

Ik hoor graag de ervaringen van anderen!

Never ever financial advice...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 17:28
kazzzdafke schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:37:
- 2FA:

Op de DS923+ moet ik mijn gebruikersnaam invoeren, daarna mijn wachtwoord en vervolgens de Secure Signin bevestigen op mijn telefoon. Echter, deze is offline en er verschijnt geen pop-up. Als ik vervolgens via OTP een code invoer, zijn de eerste twee pogingen vaak niet juist. Na 15 seconden wachten en opnieuw een code invoeren, werkt het wel, en daarna is de NAS zichtbaar in de pop-up.[/li]
Ik heb dit ooit gehad toen mijn NAS z'n klok niet had gesynct. Daardoor zat er een klein verschil tussen de tijd op mijn telefoon en de NAS, waardoor de 2FA soms invoer niet accepteerde.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Hi, ik kom niet meer in mijn Synology nas. Stroom is er af geweest en nu werkt de 2FMA niet meer. Batterij zal de boosdoener zijn, hij heeft blijkbaar niet meer de timezone onthouden en ju klopt de authenticatie code niet meer uit mijn unauthenticator.
Deed al een soft reboot, maar haalde destijds het gateway adres er uit omdat ik hem toch niet vanaf het net wil bereiken. Niet bedenken dat hij dan ook niet meer de actuele tijd kan ophalen van het net.
Iemand nog een slimme truuk? Of zit er niks anders op dan hem te resetten. Zou liever niet al mijn instellingen verliezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:45
Asprine schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:31:
Hi, ik kom niet meer in mijn Synology nas. Stroom is er af geweest en nu werkt de 2FMA niet meer. Batterij zal de boosdoener zijn, hij heeft blijkbaar niet meer de timezone onthouden en ju klopt de authenticatie code niet meer uit mijn unauthenticator.
Deed al een soft reboot, maar haalde destijds het gateway adres er uit omdat ik hem toch niet vanaf het net wil bereiken. Niet bedenken dat hij dan ook niet meer de actuele tijd kan ophalen van het net.
Iemand nog een slimme truuk? Of zit er niks anders op dan hem te resetten. Zou liever niet al mijn instellingen verliezen.
Misschien heb je hier iets aan: https://www.reddit.com/r/...logy_nas_as_my/?rdt=41445

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazzzdafke
TheOmen schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:41:
[...]

Ik heb dit ooit gehad toen mijn NAS z'n klok niet had gesynct. Daardoor zat er een klein verschil tussen de tijd op mijn telefoon en de NAS, waardoor de 2FA soms invoer niet accepteerde.
NTP sync staat aan met Google, dus staat wel degelijk juist..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mk23
@mjustin
Het verplaatsen van de home folder gaat heel eenvoudig via het configuratiescherm. Vervolgens kun je ook nog ergens instellen waar standaard de packages worden geinstalleerd. Volgens mij heeft 007revad ook nog een script geschreven om alle packages achteraf naar een SSD volume weg te schrijven. Dat was voor mij niet nodig omdat ik gelijk een SSD volume had gemaakt bij het configureren van de NAS.

Met het script heb ik mijn SHR1 Volume met 2x2TB SATA schijven uitgebreid met 2x2TB M2 SATA voor ruim 5TB aan SSD opslag. Een SHR1 Pool voor beide M2 slot zou geen probleem moeten zijn.
Het draait naar volle tevredenheid en ik heb intussen 1 security update doorgevoerd en alles werkt nog na een restart.
Maar ik maak wel van alle bestanden op de SSD pool elke dag een backup naar mijn DX513 en de offsite backup.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mk23
@mjustin
De winst van een SSD heb je niet als je grote bestanden opent, zoals films. De winst van een SSD zit bij het gebruiken van kleine bestanden die je verder ook niet sequentieel opent. Dus je foto bibliotheek, je muziek verzameling of gewoon de administratie en in jouw geval het wegschrijven van veel kleine datapaketten vanuit MariaDB.
En het openen van applicaties zal ook sneller gaan als ze op een SSD volume staan. Een gewone, A merk SSD zal op 550MB/s zitten, een HDD op 250MB/s maar een NVMe kan wel tot 5000MB/s leveren maar dan moet je netwerk dat ook aan kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
@kazzzdafke
Het verschil bij het aanmelden zit waarschijnlijk in de versie van DSM, anders even in DSM de instellingen voor 2FA nalopen.

Wat het omzetten naar BTRFS betreft, als het maar 5TB aan capaciteit is, dan zou ik een hard disk enclosure kopen en daar de bestanden heen kopieren, Je zou dan wel een nieuwe grote schijf moeten kopen, bijvoorbeeld een 8TB Exos of WD Ultrastar. Hierna met de oude 8TB schijven je SHR pool opzetten en dan de bestanden overzetten vanaf de enclosure naar de NAS. Hierna voeg je de 8TB toe aan je pool of je laat de laatste bay leeg voor een toekomstige upgrade. De schijven die je over hebt kun je dan voor backups gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Mk23 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:45:
@kazzzdafke
Het verschil bij het aanmelden zit waarschijnlijk in de versie van DSM, anders even in DSM de instellingen voor 2FA nalopen.

Wat het omzetten naar BTRFS betreft, als het maar 5TB aan capaciteit is, dan zou ik een hard disk enclosure kopen en daar de bestanden heen kopieren, Je zou dan wel een nieuwe grote schijf moeten kopen, bijvoorbeeld een 8TB Exos of WD Ultrastar. Hierna met de oude 8TB schijven je SHR pool opzetten en dan de bestanden overzetten vanaf de enclosure naar de NAS. Hierna voeg je de 8TB toe aan je pool of je laat de laatste bay leeg voor een toekomstige upgrade. De schijven die je over hebt kun je dan voor backups gebruiken.
Dus, even voor alle duidelijkheid:

Ik koop een extra Seagate IronWolf 8TB (ST8000VN004), aangezien de andere 3 schijven hetzelfde zijn.
Ik haal de 4TB-schijf eruit en plaats de nieuwe 8TB-schijf in de vrije slot, en voeg deze toe als VOLUME 2.
Daarna kopieer ik alle data van VOLUME 1 (via Hyper Backup?) naar VOLUME 2.
Vervolgens zet ik VOLUME 1 om naar Btrfs, kopieer de data weer terug naar VOLUME 1, en voeg dan VOLUME 2 toe aan VOLUME 1?

Kan dit werken?

Of moet ik een nieuwe storage pool maken in plaats van een volume, waarbij de nieuwe 8TB-schijf daaronder komt te hangen?

[ Voor 6% gewijzigd door kazzzdafke op 04-12-2024 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjustin
Mk23 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:36:
@mjustin
De winst van een SSD heb je niet als je grote bestanden opent, zoals films. De winst van een SSD zit bij het gebruiken van kleine bestanden die je verder ook niet sequentieel opent. Dus je foto bibliotheek, je muziek verzameling of gewoon de administratie en in jouw geval het wegschrijven van veel kleine datapaketten vanuit MariaDB.
En het openen van applicaties zal ook sneller gaan als ze op een SSD volume staan. Een gewone, A merk SSD zal op 550MB/s zitten, een HDD op 250MB/s maar een NVMe kan wel tot 5000MB/s leveren maar dan moet je netwerk dat ook aan kunnen.
Ontzettend bedankt voor de toelichting! Weer wat zaken bijgeleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
kazzzdafke schreef op woensdag 4 december 2024 @ 22:40:
[...]

Dus, even voor alle duidelijkheid:

Ik koop een extra Seagate IronWolf 8TB (ST8000VN004), aangezien de andere 3 schijven hetzelfde zijn.
Ik haal de 4TB-schijf eruit en plaats de nieuwe 8TB-schijf in de vrije slot, en voeg deze toe als VOLUME 2.
Daarna kopieer ik alle data van VOLUME 1 (via Hyper Backup?) naar VOLUME 2.
Vervolgens zet ik VOLUME 1 om naar Btrfs, kopieer de data weer terug naar VOLUME 1, en voeg dan VOLUME 2 toe aan VOLUME 1?

Kan dit werken?

Of moet ik een nieuwe storage pool maken in plaats van een volume, waarbij de nieuwe 8TB-schijf daaronder komt te hangen?
Je kunt elke A-merk NAS / Enterprise schijf erbij plaatsen die je wilt. Afhankelijk van hoe oud de bestaande schijven zijn kun je ook overwegen om nu al een maatje groter te nemen.

je moet zeker een storage pool aanmaken die los staat van de bestaande pool. Maar ik zou voor een externe drive gaan om zeker te weten dat niets fout kan gaan bij het opnieuw inrichten van de nieuwe NAS.

Waarvoor wil je hyperbackup gebruiken?
je kunt ook gewoon de inhoud van de folders naar een andere schijf kopieren, Voor instellingen van packages zou je het wel kunnen gebruiken maar let wel op of hij de inhoud dan ook niet / wel mee kopieert. Maak je bijvoorbeeld een backup van de photosmobile app, kopieert hij ook gelijk de home(s) folder mee.

je kunt ook de nieuwe schijf gebruiken als basis voor een nieuwe storage pool, dus alles kopieren naar Pool1, Pool 2 verwijderen, met nieuwe schijf een nieuwe pool 2 aanmaken, alles terug zetten en dan de 3 oude schijven toevoegen aan Pool 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Inderdaad, ik kan de beweging ook omgekeerd doen.

Hmmm, ga me er eens in verdiepen. Het belangrijkste is natuurlijk dat de data bewaard blijft. Met hyperbackup blijft alles zoals het nu is, inclusief de users en settings.
Als ik enkel de folders kopieer, moet ik daarna alles opnieuw instellen, niet?
Ook is belangrijk dat Photo's de jaartallen en verschillende persoonlijke en gedeelde maps blijft behouden met de search index. Dus dat gaat enkel via hyperbackup?

Mijn stappenplan:
  • De 4TB-schijf verwijderen en vervangen door de nieuwe 8TB-schijf.
  • Deze 8TB-schijf configureren als een nieuwe storage pool (Storage Pool 2) in BTRFS.
  • Via Hyper Backup de data en instellingen van Storage Pool 1 migreren naar Storage Pool 2.
  • Storage Pool 1 verwijderen en de overgebleven schijven toevoegen aan Storage Pool 2.
Alle 4 schijven draaien dan in BTRFS en ik wil SHR1 inschakelen.
Zou dit werken? En zijn er aanvullende punten waarmee ik rekening moet houden?

[ Voor 33% gewijzigd door kazzzdafke op 05-12-2024 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 12:28

MrDry

Desperados!

Ik heb een DS216+ met 2x 3,5 TB aan diskspace.

DSM geeft aan dat één volume is vastgelopen. Ik kan nog wel bij de data maar de disk is gemarkeerd als read-only. Ik maak geen gebruik van RAID, simpelweg op beide disks een volume aangemaakt. Belangrijke data staat op beide volumes, de rest van de data (muziek, films) is pech gehad als ik het kwijt raak.

SMART ziet geen problemen maar ik heb toch maar een nieuwe disk gekocht: een 8TB HDD.

Ik wil nu de goede disk uit m'n NAS halen en de nieuwe disk er in plaatsen. Vervolgens het vastgelopen volume naar de nieuwe disk kopiëren en vervolgens deze vastgelopen disk verwijderen en het goede volume terugplaatsen en gewoon weer verder nassen.
Kan dat of accepteert DSM die disk niet meer als hij eenmaal uit de NAS is geweest?

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Ik ben aan het kijken naar een Synology DiskStation DS1621+. Daar kunnen 2 M2 schijven in. Wat ik alleen niet duidelijk kan vinden is of daar nou wel of niet een storage volume kan worden op gemaakt. Ik lees dat het eerst enkel als cache wordt gebruikt, daarna zijn er workarounds om het wel te kunnen gebruiken. Maar ik lees ook dat Synology uiteindelijk in een update dit standaard heeft mogelijk gemaakt.

Klopt dat laatste nog? En kan deze synology dat? Mijn plan is om er een enkele in te stoppen voor mijn download folder / veeam backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 13:34
Aschtra schreef op donderdag 5 december 2024 @ 20:50:
Ik ben aan het kijken naar een Synology DiskStation DS1621+. Daar kunnen 2 M2 schijven in. Wat ik alleen niet duidelijk kan vinden is of daar nou wel of niet een storage volume kan worden op gemaakt. Ik lees dat het eerst enkel als cache wordt gebruikt, daarna zijn er workarounds om het wel te kunnen gebruiken. Maar ik lees ook dat Synology uiteindelijk in een update dit standaard heeft mogelijk gemaakt.

Klopt dat laatste nog? En kan deze synology dat? Mijn plan is om er een enkele in te stoppen voor mijn download folder / veeam backup
https://kb.synology.com/e...port_M_2_SSD_storage_pool
Daar staat dat het werkt om er een storage pool van te maken. Maar voor hoelang... geen idee :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
reinier68 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:20:
[...]

https://kb.synology.com/e...port_M_2_SSD_storage_pool
Daar staat dat het werkt om er een storage pool van te maken. Maar voor hoelang... geen idee :-)
Werkt alleen met Synology SSDs. Met het script van Dave Russel werkt het met NVME en SATA SSD en op elk model waar je M2 slots hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Nu online
Mk23 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 22:53:
[...]

Werkt alleen met Synology SSDs. Met het script van Dave Russel werkt het met NVME en SATA SSD en op elk model waar je M2 slots hebt.
Niet helemaal lees ik.

royaljoop in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"

Andere zouden dus ook werken. Maar dan idd hoelang en of dat niet breekt met een update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
Aschtra schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 08:27:
[...]

Niet helemaal lees ik.

royaljoop in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"

Andere zouden dus ook werken. Maar dan idd hoelang en of dat niet breekt met een update
En dit gaat wel in tegen wat in de knowledge base staat.
Zoals gezegd is het script van Dave Russel onafhankelijk van het model of merk SSD.

Als je overweegt om een storage pool te maken met je M2 slots, dan zou ik wel zo groot mogelijke SSD's kopen. 2x1TB in SHR doe je niet zoveel mee, of je maakt een opslag pool zonder redundantie. Dat zou je gezien de werking van een SSD ook kunnen overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Nu online
Mk23 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:37:
[...]

En dit gaat wel in tegen wat in de knowledge base staat.
Zoals gezegd is het script van Dave Russel onafhankelijk van het model of merk SSD.

Als je overweegt om een storage pool te maken met je M2 slots, dan zou ik wel zo groot mogelijke SSD's kopen. 2x1TB in SHR doe je niet zoveel mee, of je maakt een opslag pool zonder redundantie. Dat zou je gezien de werking van een SSD ook kunnen overwegen.
1TB zou voor mij ruim voldoende zijn. Het wordt voor mij een temporary download folder. Downloads worden binnen enkele minuten op de juiste plek gezet. Mijn huidige schijven kunnen mijn download snelheid niet aan, vandaar dat ik daar een SSD voor gebruik.
Veeam back-ups zijn niet zo belangrijk als dat verloren zou gaan. Die maak ik wel weer opnieuw.

Vind dat script meer risky / hacky dan een SSD die niet op het compatibility lijstje staat.

edit;

heb het script even beter bekeken en het lijkt wel mee te vallen. iig gebruiksvriendelijk

[ Voor 4% gewijzigd door Aschtra op 06-12-2024 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
Aschtra schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:39:
[...]

1TB zou voor mij ruim voldoende zijn. Het wordt voor mij een temporary download folder. Downloads worden binnen enkele minuten op de juiste plek gezet. Mijn huidige schijven kunnen mijn download snelheid niet aan, vandaar dat ik daar een SSD voor gebruik.
Veeam back-ups zijn niet zo belangrijk als dat verloren zou gaan. Die maak ik wel weer opnieuw.

Vind dat script meer risky / hacky dan een SSD die niet op het compatibility lijstje staat.
Volgens mij is Dave Russel een geresepecteerd lid op GitGub en op Reddit actief als je vragen hebt. Voordat ik mijn SSD's in SHR zette daar even met hem contact gehad. Synology heeft er ook een handje om zaken te wijzigen zonder dit vooraf aan te kondigen. Dus daar ben ik ook voorzichtig mee.

Bij mij draait alles nu naar tevredenheid, met een aantal herstarts en een update van Synology achter de rug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Naar aanleiding van mijn post hierboven ga ik toch maar een externe drive kopen. De logische keuze zou zijn WD Elements 8TB of de Seagate Expansion Desktop Drive.

Zijn er specifieke voor/nadelen waarom ik voor de ene of andere moet gaan?

EDIT:

en net krijg ik van Synology support deze feedback, dus wel doenbaar met een nieuwe 8TB disk:

Dear Customer,
Thank you for your feedback

Remove the 4TB drive and replace it with the new 8TB drive:
Can I remove the drive while the NAS is powered on, or do I need to power it off?
Alternatively, do I need to first deactivate the drive from the Storage Manager menu before removal?

You can remove the disk while the NAS is powered on
You do not need to deactivate the disk from the Storage Manager menu before removing it

Configure the 8TB drive as a new storage pool (Storage Pool 2 with 1 volume) in BTRFS:
After removing the 4TB drive, I will insert the new 8TB drive into slot 2 and reboot the NAS. Is that correct? Can I also swap drives, to have that new drive in slot 1?

YEs you can configure the 8 TB disk as a new storage pool (storage pool 2 with 1 volume) in BTRFS

Yes removed the 4 TB disk, I will insert the new 8 TB disk into slot 2 and restart the NAS. yes you can swap the discs to have this new disc in slot 1

Use Hyper Backup to migrate the data and settings from Storage Pool 1 to Storage Pool 2:
Is it better to follow the instructions in your provided link (your link) instead of simply using Hyper Backup to back up the data? Keep in mind I want also my global settings etc.. the same as it is now.

You can try use HyperBackup to backup your data and the db of your packages.

https://www.synology.com/...p/HyperBackup/data_backup

https://www.synology.com/...SM/Tutorial/backup_backup

https://kb.synology.com/e...a_backup_source?version=7

https://kb.synology.com/e...rBackup/restore?version=7

Delete Storage Pool 1 and add the remaining drives to Storage Pool 2:
Could you provide the exact steps for this process?

Add a Drive to Expand Storage Capacity

https://kb.synology.com/e..._expand_add_disk?version=

the above procedure ensure that all my settings, user settings, documents, photos and settings are fully transferred to the new BTRFS volume (storage pool 2)

Hope this can help you.

Best regards,

Omar,

Technical Support

Wat moeten we doen? :)

[ Voor 76% gewijzigd door kazzzdafke op 06-12-2024 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Nu online
Enige waar ik nu nog over twijfel zijn de primaire disken. Waarschijnlijk hoort deze vraag hier niet en is het ook heel erg persoonlijk en net welke batch je hebt maar ik twijfel tussen WD Red Plus 12TB en Seagate Ironwolf 12TB

WD red plus is ~35eu duurder per stuk (Megekko). Maar worden minder heet, minder stroom verbruik en minder geluid. Op dit moment ook WD Red (plus) in mijn NAS en die draaien al 57k uur zonder issues.

Seagate is dus iets goedkoper, wel stuk warmer, meer stroom en meer geluid. performt wel beter

maar performance niet echt nodig heb nu al voldoende performance en de nieuwe WD Reds hebben sowieso iets hogere performance dan die ik nu heb. Het verschil voor 4 disken is om en nabij 150eu.

Ik heb een voorkeur over langer meegaan dan iets betere performance waar ik toch geen gebruik van maak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:25
@Aschtra Waarom niet de Toshiba MG08 16TB?

Daarmee heb je 2,5x de geschatte levensduur (2,500,000 MTBF) en kost evenveel als de WD Reds.
Pagina: 1 ... 176 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).