[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 175 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Update: ik weet niet waarom, maar ik zag weer FILESTATION beschikbaar/benaderbaar en warempel, ik zie alle bestanden weer staan.
Ik kan dus alles nog/weer benaderen, ondanks dat hij nog steeds aangeeft dat het volume is vastgelopen....

Heb geen externe usb schijf liggen die groot genoeg is.
Wil nu zo snel mogelijk toch alles overhevelen. Hoe kan ik mijn alle mappen op de ds213 nas naar mijn eigen nas overhevelen ZONDER TUSSENKOMST VAN DE WINDOWS FILE EXPLORER?
Want ik snap dat ik natuurlijk via de verkenner de nas schijf kan benaderen en dan mijn eigen nas schijf benaderen en daar alles naar kopieren, maar dan zit er een (wifi)laptop tussen.
Is circa 1tb, dus wil dit liever 1 op 1 overpompen in het bedrade netwerk.
Hoe kan dit?
Sorry.... Noob....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:00
Allewijn schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:38:
Update: ik weet niet waarom, maar ik zag weer FILESTATION beschikbaar/benaderbaar en warempel, ik zie alle bestanden weer staan.
Ik kan dus alles nog/weer benaderen, ondanks dat hij nog steeds aangeeft dat het volume is vastgelopen....

Heb geen externe usb schijf liggen die groot genoeg is.
Wil nu zo snel mogelijk toch alles overhevelen. Hoe kan ik mijn alle mappen op de ds213 nas naar mijn eigen nas overhevelen ZONDER TUSSENKOMST VAN DE WINDOWS FILE EXPLORER?
Want ik snap dat ik natuurlijk via de verkenner de nas schijf kan benaderen en dan mijn eigen nas schijf benaderen en daar alles naar kopieren, maar dan zit er een (wifi)laptop tussen.
Is circa 1tb, dus wil dit liever 1 op 1 overpompen in het bedrade netwerk.
Hoe kan dit?
Sorry.... Noob....
Spannend!
Je kunt in Filestation bestanden selecteren (net zoals in windows explorer) en dan met copy/paste bestanden naar je laptop kopieren. Tenminste dat werkt bij DSM6 en 7 zal niet veel anders zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
gerritjan schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:44:
[...]

Spannend!
Je kunt in Filestation bestanden selecteren (net zoals in windows explorer) en dan met copy/paste bestanden naar je laptop kopieren. Tenminste dat werkt bij DSM6 en 7 zal niet veel anders zijn
Uiteraard begrijp ik hoe ik bestanden van de nas naar een laptop/lokaal kan kopieren, maar ik bedoel direct van de ene Syno NAS naar een andere Syno NAS (mijn eigen). Zonder tussenkomst van een (wifi)laptop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
Allewijn schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:49:
[...]

Uiteraard begrijp ik hoe ik bestanden van de nas naar een laptop/lokaal kan kopieren, maar ik bedoel direct van de ene Syno NAS naar een andere Syno NAS (mijn eigen). Zonder tussenkomst van een (wifi)laptop...
Dan moet je op de ene NAS de folders van de andere NAS beschikbaar maken. Voor een noob (zoals je jezelf noemt) is dat een uitzoekwerkje. Zoek op mount remote folder, bv:
https://community.synology.com/enu/forum/1/post/111571

Het gaat een stuk makkelijker door ze eerst naar je laptop te kopieren. Je kunt voor de zekerheid je laptop even bedraad verbinden en je hoeft ook niet alle files in 1 keer te kopieren, maar in stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
-nvm, post hierboven is uitgebreider-

[ Voor 79% gewijzigd door Mawlana op 23-10-2024 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
gerritjan schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:59:
[...]

Dan moet je op de ene NAS de folders van de andere NAS beschikbaar maken. Voor een noob (zoals je jezelf noemt) is dat een uitzoekwerkje. Zoek op mount remote folder, bv:
https://community.synology.com/enu/forum/1/post/111571

Het gaat een stuk makkelijker door ze eerst naar je laptop te kopieren. Je kunt voor de zekerheid je laptop even bedraad verbinden en je hoeft ook niet alle files in 1 keer te kopieren, maar in stappen.
Dit is het perfecte antwoord.
Bedankt. Het is me gelukt (moest nog even smb1 aanzetten om het mounten werkend te krijgen, maar het lukt).
Overigens is met tussenkomst van een windows laptop, bekabeld gigabit, eigenlijk in praktijk toch 'net zo snel'. De overdrachtsnelheid licht ook dan ook circa 15 tot max 30MB/s en dat is 'ok' genoeg. Volgens mij gaat het via de gemounte optie, direct van nas-naar-nas met deze enorm oude beestjes gewoon niet sneller meer...
Een oude DS211 en een DS213.
Vroeger, jaren terug, haalde deze beestjes nog makkelijk ~80MB/s ovedracht op mijn bekabelde netwerk, maar helaas, nu niet meer....

Na deze backup van alle vitale bestanden maar tijd voor twee nieuwe types, inclusies nieuwe HDD's of SSD's denk ik zo.

EDIT: Zag dat Surveillance Station nog draaide op de te ontvangen nas.
Dat alleen al is natuurlijk een enorme cpu load voor het arme beestje (ds211).
Die even tijdelijk stop gezet en nu loopt de data transfer op tot ~62MB/s, dus dat is denk ik wel 'ok'....
Misschien ook wel gewoon de max? Aangezien de theoretische max throughput over gigabit ~125MB/s is en dit van Nas->naar laptop>naar Nas is. Duplex, dus zeg de helft, dus kom je weer op die~62MB/s?

(ik vraag/bekijk dit eerlijk gezegd ook even omdat ik benieuwd ben dat als ik straks twee nieuwe nassen koop, want dat moet gebeuren nu dit overkomen is met de oude beestjes, ik niet teleurgesteld wordt als dat niet ineens flitsender gaat)...

[ Voor 21% gewijzigd door Allewijn op 23-10-2024 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:59
Ik heb recent een E10G18-T1 gekocht met als doel om 2.5G op kort termijn en 10G op lange termijn te realiseren. Ik kwam echter snel tot de conclusie dat WOL (wake on lan) op de extension kaarten niet werkt.

Ik heb één oplossing voorbij zien komen, maar ben benieuwd of er andere/betere oplossingen zijn. iemand ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
Allewijn schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:17:
[...]
Dit is het perfecte antwoord.
Bedankt. Het is me gelukt
.
Goed om te horen, graag gedaan.
Na deze backup van alle vitale bestanden maar tijd voor twee nieuwe types, inclusies nieuwe HDD's of SSD's denk ik zo.
HDD's zijn snel genoeg. Je hebt straks de mogelijkheid om beide NASsen een backup naar elkaar te laten maken. Off-site backups zijn echt geen overbodige luxe, maar dat had je waarschijnlijk al door. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@gerritjan Dank voor je advies/hulp.
Hoe ik dat in moet stellen (nassen backup naar elkaar/off-site) ga ik zeker uitzoeken.
Hadden we inderdaad al in een veel eerder stadium moeten doen.
Onze glasvezel uploadsnelheden zijn er ook prima geschikt voor, dus ik moet dat echt gaan instellen tussen toekomstig nieuwe Nas voor Pa en eentje voor mijzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fops
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:24
Ik heb recent dat mijn Plex op DSM nieuw-toegevoegde bestanden niet meer toevoegde in m'n Plex Library. Eerder toegevoegde bestanden kan ik wel gewoon afspelen.
Iemand een suggestie hoe ik dit moet oplossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:07
nokiaan958GB schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:24:
[...]

Ik ga dit volgen.

Had laatst ook dat plotseling zonder aankondiging VPN niet meer werkte. Blijkt dat dan dat ceritificaat is verlopen oid.
Sowieso niet zo blij met OpenVPN, een paar keer per jaar is er wel weer iets waardoor het niet werkt.
Follow upje. Ik heb het inmiddels "opgelost" door mijn OpenVPN server te draaien op hardware los van de Synology.
Werkt een stuk stabieler, want ik vond de certificate renewal en import tool van Synology niet goed werken.
Bovendien had ik voor de VPN een apart certificaat op de Syno, wat weer een extra complexiteit was. Ik wilde het liever zelf signen (expiration date 20 jaar oid.) en dan importeren, maar dat kreeg ik niet werkend.

Nu draai ik de OpenVPN direct op mijn Asusmerlin router met een self signed certificate dat nog 20+ jaar geldig is, en heb nog geen performance verlies gemerkt tov op de NAS. En het is wel zo stabiel en veilig om dit onafhankelijk van de NAS te draaien. De router is immers ook ontworpen als edge device.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05:44

JoeZuCK

_Fonz > all.

Nvm

Edit : Voor wie nieuwsgierig is; mijn disk utilization was al de hele dag 90+ %. Bij mij lag het aan Home Assistant in een Docker. Uitgezet en ineens geen ratelende harde schijf meer. Wat.. een.. rust.

[ Voor 255% gewijzigd door JoeZuCK op 28-10-2024 12:30 ]

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 14:12
Zal vast voorbij gekomen zijn maar ik kan het niet vinden; ik krijg de melding dat er een DSM update klaar staat voor mijn 720+ maar ik wordt een beetje huiverig als ik lees wat er allemaal gebeurd met SS. Iets met dingen die niet meer werken en niet meer ondersteund worden.

Ik gebruik de NAS ook als opslag voor films en series en ik kijk deze via Kodi op mijn smart TV. Gaat dit na de update gewoon blijven werken?
En gaat SS gewoon blijven werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Ik heb sindskort een probleem met de firewall. Er wordt iedere nacht een backup gemaakt vanaf een remote server naar de NAS via SFTP op poort 22. De firewall staat zo ingesteld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbWLaPeIu3D8WkBDV-Rly54F1nU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rBXJDXekGQg90IxSNu99Aexx.png?f=fotoalbum_large

Toch krijg ik sinds ik poort 22 naar de NAS heb gemapt in eens erg veel blokkades van IP adressen die volgens de locatie niet binnen NL liggen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8lOZhaUu9xQB_eR9v35hkJZOLig=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9rmWUIUWwD3aF3Jhv88g9T8w.png?f=fotoalbum_large

Voordat ik poort 22 opengezet heb had ik dit nooit, terwijl er wel andere poorten/services bereikbaar waren.

Iemand een idee?

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:02
CrashOne schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:47:
Ik heb sindskort een probleem met de firewall. Er wordt iedere nacht een backup gemaakt vanaf een remote server naar de NAS via SFTP op poort 22. De firewall staat zo ingesteld:

[Afbeelding]

Toch krijg ik sinds ik poort 22 naar de NAS heb gemapt in eens erg veel blokkades van IP adressen die volgens de locatie niet binnen NL liggen:

[Afbeelding]

Voordat ik poort 22 opengezet heb had ik dit nooit, terwijl er wel andere poorten/services bereikbaar waren.

Iemand een idee?
Poort 22 is de standaard poort voor SSH dus die wordt denk erg veel gescand door bots vandaar de vele blokkades.
Kan je SFTP niet via een andere minder logische poort instellen dan ben je er waarschijnlijk wel vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Blokkeer de poort en zet 'm alleen open voor het WAN IP van de remote server. Daarmee zal je probleem opgelost worden. Je externe server kan erbij en de rest van de wereld denkt dat deze dicht zit.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milad257
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 29-03 09:22

milad257

Dell R720 2x xeons 288 gb ddr3

Help! Ik heb een tweede handse DS812+ gekocht die ik niet aan de praat krijg, meerdere resets uitgevoerd, geprobeerd om met 1-3 disks setup uit te voeren tijdens DRM setup crasht die met "oops contact synology support" waar ik niet veel vertrouwen in hebt voor zo'n oude ding

Ook geprobeerd om via ethernet kabel direct aan pc te sleutelen, DHCP en vaste ip geprobeerd geen resultaat.
is er een manier om de OS helemaal eruit te flashen en opnieuw installeren?
een tool via usb?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EEa8-1iIsALkblY_e8OLkei_hiM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aSJXyK9rjzryznYsv0v8Mzd9.jpg?f=fotoalbum_large
Bedankt!

[Video: https://i.imgur.com/TRZ6SgF.mp4]

Dolby Atmos 7.0.4 | Amd 57003DX - RTX 3080 - 3200 mhz DDR4 | LG CX 55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 13:34
milad257 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:26:
Help! Ik heb een tweede handse DS812+ gekocht die ik niet aan de praat krijg, meerdere resets uitgevoerd, geprobeerd om met 1-3 disks setup uit te voeren tijdens DRM setup crasht die met "oops contact synology support" waar ik niet veel vertrouwen in hebt voor zo'n oude ding
Heb je de NAS zien werken toen je hem kocht?
Flash module kan kapot zijn.

Je foto is nogal donker, maar het lijkt alsof disk 1 en 2 niets doen, en disk 3 wel aan staat.
Graag een betere foto plaatsten, misschien zegt het ons dan wat meer.

Je kan proberen de laatste DSM lokaal te zetten, downloaden via https://www.synology.com/...S1812+?version=6.2#system. Dan tijdens installatie verwijzen naar die lokale DSM file.

Je moet misschien ook een oudere versie van de Assistent gebruiken, maar dat merk je vanzelf.

Maar een 1812 kan niet hoger dan DSM 6.2, vandaag de dag wil een veiligheids issue misschien.

[ Voor 8% gewijzigd door reinier68 op 30-10-2024 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milad257
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 29-03 09:22

milad257

Dell R720 2x xeons 288 gb ddr3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNXtZesHONGixbPj_-25Xi_iMcY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SrjzxQUvO9fx2X5Dwd8HgyJh.png?f=fotoalbum_large

Hoi! ik heb het immideels opgelost!
Andere drive gepakt geformateerd en volume verwijderd en na reset en restart is het eindelijk gelukt!

Dolby Atmos 7.0.4 | Amd 57003DX - RTX 3080 - 3200 mhz DDR4 | LG CX 55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:34

masauri

aka qwybyte

Ik heb de DS215j eerder gebruikt. Hij wilde geen verbinding meer maken via het netwerk, dus ik dacht dat hij kapot was.

Ik heb vandaag een nieuwe DS223j gekocht en wilde de oude hdd's gebruiken. Na de dsm installatie op 1 van de 2 schijven kreeg ik de alarmbiep en stond er 'volume repareren'.

Toen realiseerde ik me dat dat een mogelijk probleem was van de DS215j.
Ik wilde hem laten repareren en daarna verloor ik de verbinding en kon ik er geen verbinding meer mee maken.

Ik heb geprobeerd om andere hdd's erin te doen om hem weer vanaf 0 op te starten, maar hij kan niet worden gevonden op het ip, syno assistant.

Ik heb hem iedere ​​keer gevonden op find.synology.com, maar telkens ik op verbinden klikte, zei hij 'time-out'.

Einde verhaal, gloednieuw gekocht, kan er geen verbinding mee maken, kan geen verbinding maken, veel frustratie...
Iemand enig idee of hetzelfde meegemaakt?

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:51
masauri schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 19:50:
Iemand enig idee of hetzelfde meegemaakt?
Al de smart info bekeken van de betreffende HDD's? Misschien hangt een repair wel heel lang bij het markeren van bad sectors.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

DukeBox schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 20:36:
[...]

Al de smart info bekeken van de betreffende HDD's? Misschien hangt een repair wel heel lang bij het markeren van bad sectors.
Ik kan al niet meer in de dsm komen nu... met geen enkele schijf die ik nog heb liggen (10 tal).

Edit: als ik bv. de syno dsm wil resetten (optie 2) dan krijg ik direct 1 biepje te horen bij de eerste keer wanneer ik de reset knop in druk, en wanneer ik dan binnen de 10 sec. de 2e keer de reset knop moet indrukken om dan 3 biepjes te horen krijg ik telkens maar 1 biepje...

[ Voor 28% gewijzigd door masauri op 31-10-2024 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Smart kan je ook op een pc uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
masauri schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 21:13:
[...]

Ik kan al niet meer in de dsm komen nu... met geen enkele schijf die ik nog heb liggen (10 tal).

Edit: als ik bv. de syno dsm wil resetten (optie 2) dan krijg ik direct 1 biepje te horen bij de eerste keer wanneer ik de reset knop in druk, en wanneer ik dan binnen de 10 sec. de 2e keer de reset knop moet indrukken om dan 3 biepjes te horen krijg ik telkens maar 1 biepje...
Je kan je disken eerst eens wipen vanaf een PC. Dus ook alle partities eraf halen.
Dan kan je schoon je 223j gaan instellen. De 215j zou ik even laten voor wat het is, stel je voor dat die oude een probleem heeft met het SATA backplane,

En neem ook een andere netwerkpoort, misschien is die niet helemaal goed meer. Beetje raar als 2 apparaten dezelfde netwerk problemen geven.

Of een reeds gewiste DSM ook 3 piepjes geeft weet ik eigenlijk niet, nooit op gelet eigenlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door reinier68 op 01-11-2024 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Je kan natuurlijk altijd je syno zonder HDD's starten. In assistent zou je die dan gewoon moeten kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

DukeBox schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:27:
Je kan natuurlijk altijd je syno zonder HDD's starten. In assistent zou je die dan gewoon moeten kunnen vinden.
Heb ik geprobeerd maar assistant vind m dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:14

pietje63

RTFM

Moet je dan niet ook naar je router gaan kijken? Krijgt de syno wel een ip?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

DukeBox schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 22:56:
Smart kan je ook op een pc uitlezen.
reinier68 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:25:
[...]

Je kan je disken eerst eens wipen vanaf een PC. Dus ook alle partities eraf halen.
Dan kan je schoon je 223j gaan instellen. De 215j zou ik even laten voor wat het is, stel je voor dat die oude een probleem heeft met het SATA backplane,

En neem ook een andere netwerkpoort, misschien is die niet helemaal goed meer. Beetje raar als 2 apparaten dezelfde netwerk problemen geven.

Of een reeds gewiste DSM ook 3 piepjes geeft weet ik eigenlijk niet, nooit op gelet eigenlijk.
pietje63 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:52:
Moet je dan niet ook naar je router gaan kijken? Krijgt de syno wel een ip?
Alles gecontroleerd en gedaan en nog steeds geen reactie van de nas bij de poging te verbinden. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
masauri schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:46:
Alles gecontroleerd en gedaan en nog steeds geen reactie van de nas bij de poging te verbinden. :(
Dus smart waarden zijn ok? Geen bad blocks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

DukeBox schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 23:43:
[...]

Dus smart waarden zijn ok? Geen bad blocks?
Jup, meer dan 10 verschillende hdds getest van dc schijven tot consumer schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Vanacht om 5:00 uur begon mijn nasje luid te piepen: mijn DS918+ is in een Storage pool zijn SSD kwijt, terwijl die gewoon in het apparaat zit en werkt.

Iemand een idee hoe dit te fixen? De interface van Synology zelf geeft alleen als tip dat ik de SSD moet terugplaatsen of dat ik de pool moet verwijderen als ik 'm niet meer gebruik. Niet heel nuttig dus :)

Dit zijn de schijfjes in mijn DS918+:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-RsDWuvt0Ku7hAp88Z9XFMZw050=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DQO4RBYC2QbwEvzGRh3SrNNO.png?f=user_large
Alles gezond.

Drive 1 t/m 4 zijn Storage Pool 1.
M.2 Drive 1 is Storage Pool 2.

Beide Pools werken normaal.

Dit is de status van Storage Pool 3, die zou moeten bestaan uit M.2 Drive 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D5tIAznNoA4u5W-6X1E1atveO14=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rGxEPHV5Ts8NlD9w4cLXQWDO.png?f=fotoalbum_large

Tot nu toe genomen stappen:
  1. Nas gereboot
  2. Nas helemaal uit, SSD verwijderd en teruggeplaatst
Maar hij blijft ervan overtuigt dat er geen schijf voor Storage Pool 3 is. Terwijl M.2 Drive 2 gewoon online en healthy is.

Ik mis ergens een knopje om mijn Synology te vertellen dat ie een beetje vergeetachtig is en dat hij M.2 Drive 2 moet gebruiken voor Storage Pool 3 :P

edit: ook interessant, de storage manager geeft aan dat er één beschikbare ongebruikte schijf is om iets mee te doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tsPZLfoVwSJFE9y6R4p8IjqoOqQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gcA7kYE4lxA8p1YmPG8hnI4g.png?f=fotoalbum_large

Klik ik op Create storage pool, dan is dit het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49aNtSwR_CL9UAoYzvOFxjAWlpo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mZ9gwUjN3AGHnR8GpFiV7u1v.png?f=fotoalbum_large
Hij heeft dus opeens bedacht dat mijn Lexar NM790 niet meer gebruikt mag worden voor storage, terwijl hij dat bij de NM710 geen enkel probleem vindt?

[ Voor 24% gewijzigd door Gizz op 05-11-2024 19:36 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Na Synology HDD db gedraaid te hebben wordt de NM790 weer gezien als compatible bruikbare schijf. Maar hij maakt nog steeds niet de connectie dat deze SSD bij Storage Pool 3 hoort..

Is nu de meest logische stap om Storage Pool 3 te verwijderen en hem opnieuw aan te maken? Ik krijg dan de melding dat de gehele SSD gewist wordt. Dit moet toch eenvoudiger kunnen? :z

[ Voor 12% gewijzigd door Gizz op 05-11-2024 20:05 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cardinal
  • Laatst online: 18:59
@Gizz Mogelijk heeft je Synology de laaste update geinstalleerd en is daardoor HDD db eraf gegooid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Cardinal ik heb de HDD db aanpassing nooit eerder gebruikt. Het was voldoende om In /etc.default/synoinfo.conf dit:
code:
1
support_m2_pool="no"

te veranderen in:
code:
1
support_m2_pool="yes"

Dat was om de melding te voorkomen dat de SSD's alleen als cache gebruikt mogen worden. Dat een SSD zelf niet compatible zou zijn, die melding heb ik niet eerder gehad.

Maar goed, de melding is nu weg. Alleen snapt mijn Synology nog steeds niet dat hij deze SSD weer voor Storage Pool 3 moet gaan gebruiken. Je zou toch hopen dat dit met een commando van één regel á la 'voor Pool 3 gebruik SSD 2' op te lossen zou zijn. Maar vooralsnog kom ik een dergelijke oplossing niet tegen en rest mij alleen de optie om met deze SSD een nieuwe pool aan te maken waarbij de schijf wordt gewist..

Er staat niks op die schijf wat onmisbaar is (het is vooral mijn torrent-schijf, veel tv-series en zo). Ik zou 'm uit kunnen bouwen en in mijn pc stoppen om hem eerst leeg te trekken, scheelt veel dingen opnieuw downloaden. Maar ik baal er gewoon van dat Synology zo moeilijk doet tegenwoordig met allemaal compatibiliteitschecks om ons als gebruikers tegen groot kwaad te beschermen... en dat juist die 'hulp' van alles kapot maakt, want dit werkte voorheen gewoon perfect :z

Mijn volgende NAS wordt, na ruim 15 jaar Synology's te hebben gebruikt, een zelfbouwbak met Proxmox of zo. Beetje klaar met alle Synology-beperkingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Tja als je zelf dingen in DSM aanpast om die ssd's als storage pool te kunnen gebruiken kun je verwachten dat na een DSM update die aanpassing weer weg is.

Je kunt die setting wel opnieuw toepassen, maar je zult die storagepool met die ssd's dan nieuw moeten aanmaken want DSM ziet na die setting die ssd's pas weer als bruikbaar daarvoor.
Helaas raak je dan al je data op die ssd's kwijt en moet je de backup terug zetten.
Er is geen manier om storage toe te voegen aan een storagepool met behoud van de data die daar op staat.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ben(V) schreef op woensdag 6 november 2024 @ 08:40:
Tja als je zelf dingen in DSM aanpast om die ssd's als storage pool te kunnen gebruiken kun je verwachten dat na een DSM update die aanpassing weer weg is.
Ja en nee :)

Sinds maart 2023 draai ik naar alle tevredenheid met 2 SSD's in mijn DS918+, elk in hun eigen Storage Pool.
De enige aanpassing die ik heb gedaan is de optie om SSD's als Storage in te zetten i.p.v. alleen als cache.
Deze optie heeft alle DSM-updates overleefd. Volgens mij heb ik het 1x opnieuw moeten doen toen ik van DSM6 naar DSM7 overstapte, maar that's it. Ik heb nooit eerder een tool gebruikt om bepaalde schijven toe te voegen aan een whitelist, noch heb ik dit zelf handmatig gedaan.

Ook nu is er niks veranderd aan deze optie om SSDs als storage te gebruiken: DS vindt het nog steeds prima dat SSD's als Storage ingezet kunnen worden, hij klaagt niet over dat ze alleen voor caching ingezet mogen worden.

Dat nu één van mijn twee SSDs als incompatible 'niet getest door Synology, dus niet door hen gegarandeerd compatible' wordt bestempeld staat los van de optie dat SSD's voor storage ingezet kunnen worden. Lijkt mij althans?

Het lijkt er eerder op dat Synology nu opeens heeft bedacht dat ze de Lexar NM790 op een blacklist moesten zetten. Of strenger afdwingen dat SSD's die niet op de whitelist staan eruit geknikkerd moeten worden, ook al wordt daarmee een Storage Pool gesloopt?

Zijn iets goedkopere broertje, de Lexar NM710, doet het gewoon prima. Dus ook daar zie ik geen duidelijke aanleiding voor een verband tussen mijn aanpassing van 'support_m2_pool="yes"' en dat één specifiek model van Lexar het plakkertje 'staat niet op de lijst, dus we gooien hem uit je pool' krijgt.

tl;dr zou ik verwachten dat ik soms weer even aan moet zetten dat SSD's als storage gebruikt kunnen worden? Ja. Verwacht ik dat door een update van DS mijn Synology zich in retrospectief beseft dat een Lexar NM710 al die tijd gebruikt mag worden en een Lexar NM790 niet, wat niet alleen een waarschuwing oplevert maar ook een gesloopte Storage Pool? Dat niet :)

[ Voor 8% gewijzigd door Gizz op 06-11-2024 09:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Een DS918+ ondersteund nu eenmaal geen ssd's als storagepool, dat kun je vervelend vinden, maar dat staat gewoon in de specs.
Dus als jij met eigen ingrepen in DSM dat werkbaar maakt kun je verwachten dat na een update van DSM die instellingen weer weg zijn met deze gevolgen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Ben(V) maar die instelling uit 2023 is niet weg :) Ik kan me zo voorstellen dat iemand met een DS923+ of iets dergelijks waar een SSD standaard wel als Storage gebruikt kan worden er ook niet blij van wordt als er bij een specifiek SSD-type opeens toeters en bellen af gaan dat het model (nog) niet door Synology getest is. Maar goed, laten we deze discussie rusten want:

Het staat ook los van het probleem waar ik tegenaan loop, dat een schijf verplicht gewist moet worden om gebruikt te kunnen worden. Het is een enkele schijf, basic, geen pariteit, geen encryptie, netjes in een formaat dat DS snapt. Dat Synology het zo heeft ingesteld dat een dergelijke schijf niet gewoon gemount en gebruikt kan worden en altijd verplicht geformateerd moet worden vind ik teleurstellend.

Juist van een product dat gericht is op gemak (alles via een GUI ipv shell, wizards voor van alles) zou je verwachten dat bij het inpluggen van een Synology schijf (schijf die al netjes ingericht is door DS) een behulpzame 'Deze schijf begrijp ik en kun je meteen gebruiken! Wil je dat?' krijgt naast de optie om 'm leeg te gooien :)

[ Voor 17% gewijzigd door Gizz op 06-11-2024 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ssd's in een storagepool worden voor een DS918+ niet ondersteund, zo simpel is het en dat het een tijdje gewerkt heeft is geen garantie.

Er zal beslist wel een technische reden voor zijn dat Synology dat gespecificeerd heeft.
De nieuwere modellen ondersteunen het namelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Ben(V) schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:23:
De nieuwere modellen ondersteunen het namelijk wel.
Aanvullend:
Maar dan ook alleen met SSD's van eigen merk (of expliciet op de HCL staan voor storage pool creation).
https://kb.synology.com/e...port_M_2_SSD_storage_pool

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat van eigen merk is enkel omdat ze die getest hebben.
Als de ssd's aan de sata specs voldoen werken ze prima in die modellen net als harddisken die niet door Synology getest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

heval schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:51:
[...]

Ik heb dit sinds kort ook. Ik heb veel geprobeerd zonder resultaat. Ik heb maar een ticket ingeschoten bij synology. Tot nu toe geen oplossing. Ik moet nu log files opsturen.
Toevallig al een update m.b.t. het maken/vernieuwen van certificaten?
Synology zegt:

The logs indicate several repeated errors concerning the inability to open the port when attempting to renew the Let's Encrypt certificate. Here are the main messages:

Failed to open port: This error indicates that the application was unable to open the port required for certificate validation. This may be due to network configuration or firewall rules blocking access.
Failed to new cert with unknown [500] and [403]: These HTTP error codes may indicate an invalid response from the Let's Encrypt server during the renewal attempt. Code 500 represents an internal error, while 403 means access denied, possibly due to incorrect configuration.
Although the port is open, it's important to check that ports 80 and 443 are redirected to the local IP address of your NAS. This will enable Let's Encrypt to validate the certificate correctly.

De poorten staan open naar mijn Synology in mijn UDM (TCP/UDP). Blijkbaar wordt er ergens nog iets geblokkeerd. Country block heb ik al eens uitgezet, maar dat bood geen soelaas.

[ Voor 58% gewijzigd door timovd op 07-11-2024 10:19 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:25

Yucko

One clown to rule them all !

@heval en @timovd

maar doet hij daadwerkelijk het certificaat niet bijwerken?
Zelf krijg ik met regelmaat onderstaande melding te zien (deze is van zojuist):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GsXmKpp8dgyblqRX6gqhXx0tMmY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EikQHRoP2Pyn8frVz3CMi4FV.png?f=user_large
maar wordt het certificaat toch echt bijgewerkt want als ik de melding weg klik en even wissel tussen "certificate" en een ander tabje dan zie ik dit (datum stond eerst op 27-12-2024):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qfs_eJGkg_sfoDIz0YFhCguRsgU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rnQSuwk8QFXACckLSlUULuo3.png?f=user_large

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:58

elsinga

=8-)

Ik krijg die melding ook wel eens, bijvoorbeeld bij updates van applicaties. Update slaagt dan wel, maar levert kennelijk een return value op die niet 0 is of zo.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko

Yucko

ja ook zoiets.

Veel van dat soort kleine foutjes, ook bij het bijwerken van apps waar hij zegt dat het niet gelukt is, maar eenmaal de melding weggeklikt blijkbaar toch succesvol 🤨

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Als Synology nou eens de return value zou laten zien, dan kun je nog wat nazoeken.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Het certificaat wordt daadwerkelijk niet vernieuwd.
Volgens de log die Synology laat zien, staat poort 80 niet open naar mijn NAS, maar dat is wel het geval.
Ik heb de firewall in mijn Unifi al eens tijdelijk uitgeschakeld, maar dat heeft niet geholpen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 17:10

Stimulate14

⭐⭐⭐

Ik kreeg een e-mail vandaag, jullie ook?

Synology proactively sponsors and works with security researchers as part of product security initiatives. At this year's Pwn2Own Ireland 2024 event, which took place in late October, we successfully discovered and resolved multiple security vulnerabilities.

While these vulnerabilities are not being exploited, we recommend all Synology device administrators immediately take action to secure their systems by updating due to the scope and severity of specific issues.

https://www.synology.com/en-us/security/advisory

[ Voor 5% gewijzigd door Stimulate14 op 11-11-2024 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:27

kraats

Ik rol

@Stimulate14 Ik ook. Wel stom dat ze de update dan nog steeds niet automatisch verspreiden als het zo spannend is. Ik heb 'm nu toch maar even met het handje gedownload en geïnstalleerd

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
Stimulate14 schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:56:
Ik kreeg een e-mail vandaag, jullie ook?
Gerelateerd stond ook een tijdje geleden op de FP: nieuws: Synology dicht ernstige kwetsbaarheid in nasapparaten, ontdekt door N...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

kraats schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:04:
@Stimulate14 Ik ook. Wel stom dat ze de update dan nog steeds niet automatisch verspreiden als het zo spannend is. Ik heb 'm nu toch maar even met het handje gedownload en geïnstalleerd
Ja he, idem hier.
Dat heb ik gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Lekker nou ligt mijn Plex server eruit. |:( .

Deze geïnstalleerde pakketversie is niet compatible met uw DSM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Ik wil graag mijn DS918+ updaten naar 7.2.2, maar de update wordt niet uitgevoerd na uploaden van het PAT bestand. En een restart via de DSM GUI gebeurt ook niet, dus kijken of de update na een herstart wel werkt kan ik zo niet testen.

Op welke manier kan ik een nette herstart doen, o.a. zonder dat mijn schijven weer dagen staan te ratelen omdat de consistentiecheck moet worden uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtpeters
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 08:57
elsinga schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:31:
Ik wil graag mijn DS918+ updaten naar 7.2.2, maar de update wordt niet uitgevoerd na uploaden van het PAT bestand. En een restart via de DSM GUI gebeurt ook niet, dus kijken of de update na een herstart wel werkt kan ik zo niet testen.

Op welke manier kan ik een nette herstart doen, o.a. zonder dat mijn schijven weer dagen staan te ratelen omdat de consistentiecheck moet worden uitgevoerd?
Ik begrijp uit je reactie dat je NAS dat niet automatisch doet (zie schermafbeelding)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAQO0wf_RXJDz081MBYIQkJ_X_k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hE0ISt7n511B7Q18eKbMUk6g.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
@elsinga
Als je ssh toegang hebt dan:
  • sudo -i
  • reboot

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko

Yucko

Stimulate14 schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:27:
Lekker nou ligt mijn Plex server eruit. |:( .

Deze geïnstalleerde pakketversie is niet compatible met uw DSM.
gewoon even naar de plex site gaan en de versie downloaden voor DSM 7.2.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

vtpeters schreef op maandag 11 november 2024 @ 17:17:
[...]

Ik begrijp uit je reactie dat je NAS dat niet automatisch doet (zie schermafbeelding)?

[Afbeelding]
Klopt, dat is voor een aantal types, waaronder mijn 918+, het geval. Ik moet het dus handmatig doen van Synology. Niet erg, maar als het niet werkt is ht wel vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:41

Rhapsody

In Metal We Trust

elsinga schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:31:

Lijkt wel of er wat resources niet geladen kunnen worden, waardoor de GUI niet goed werkt.
Heb je errors in de Developer Tools console?

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

technorabilia schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:45:
@elsinga
Als je ssh toegang hebt dan:
  • sudo -i
  • reboot
Daar gebeurt in elk geval iets. Op de DSM desktop zie ik bijvoorbeeld Container Manager stoppen en Web Station is ook gestopt (web sites geven een 502 melding), maar na een half uur is het voorbereiden van de reboot nog steeds bezig. Ook het reboot proces stoppen en opnieuw een reboot via de CLI initiëren levert nog niet veel op. De SSH verbinding draait nog, DS918+ reageert nog steeds op een ping -t.

Uiteindelijk de power knop een paar seconden ingedrukt gehouden om dan maar hardwarematig te herstarten.En dat werkte wel.Na deze herstart werd de handmatige update wel gestart.

Dank voor de hulp! Ik had niet gedacht aan SSH...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Rhapsody schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 07:58:
[...]
Lijkt wel of er wat resources niet geladen kunnen worden, waardoor de GUI niet goed werkt.
Heb je errors in de Developer Tools console?
Het is inmiddels gelukt, maar ik ken de Vevelopers Tools Console niet. Hoe kom ik daar bij? #benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Yucko schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 04:53:
[...]

gewoon even naar de plex site gaan en de versie downloaden voor DSM 7.2.2
Ja, ik had gisteren een update gepakt en ge-upload. Werkt weer prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:41

Rhapsody

In Metal We Trust

elsinga schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:56:
[...]

Het is inmiddels gelukt, maar ik ken de Vevelopers Tools Console niet. Hoe kom ik daar bij? #benieuwd
In Chrome of MS edge kun je deze vinden via het menu (more tools -> developer tools). Of CTRL + SHIFT+ i.

Als je daar niet mee bekend bent, dan zul je daar wat lastiger iets kunnen vinden denk ik. Maar er is dan een tab Console waar je vervolgens kunt zien of er fouten op de pagina zijn. (d.w.z. bestand geblokkeerd bijv.)

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Ah, je bedoelde de tool in de browser! Ik dacht aan een tool in DSM. ;) Dank voor de verduidelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veertje
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-09 11:48
Hoi ik heb een DS923+ met 2 16TB HDDs. Nu wil ik heb iets versnellen door er SSDs of RAM bij te gooien.
Ik gebruik de NAS vooral voor Plex/SAB

Wat raden jullie aan? 2 kleine SSDs waar ik DSM 7 op herinstalleer? Welke betaalbare SSD is een aanrader? liefst geen Synology brand als dat niet per se hoeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@veertje voor Plex/SAB lijkt mij de bottleneck niet je ram. Voor video's afspelen via Plex zijn je HDD's ook geen bottleneck.

Blijft SAB over: voor het parren en unrarren zijn je harde schijven waarschijnlijk wel de bottleneck. Dit kun je checken door tijdens het parren/unrarren te kijken of je processor de bottleneck is of de schijven. In het geval van de hd als bottleneck kun je het downloaden van je files op een SSD laten plaatsvinden.

Het verplaatsen van DSM7 naar de SSD's heeft mijn inziens niet een gigantische invloed. Gezien je usecase staat je NAS, behalve tijdens het downloaden/unrarren/parren uit z'n neus te eten.

Voor SSD's: Ssd Best Buy Guide

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:25
Ik heb even een beetje hulp nodig, want kom er niet echt meer aan uit. Ik heb een tijdje geleden een DS923+ gekocht voor de backup van mijn belangrijke bestanden. Deze staan allemaal in Onedrive en die worden gebackt naar de Nas en vanuit daar weer naar C2. Prima, werkt erg goed en al een keer gebruik van moeten maken.

Nu ben ik daarvoor begonnen met SynckBackPro en die heeft me tot de dag van vandaag altijd gered. Die gebruik ik nu nog om te backen naar Onedrive delingen (zelfstandigen en personeel). Volgens mij kan ik dat nu prima loslaten en dit allemaal regelen met de Synology. Ik ben alleen al een tijdje aan het zoeken wat voor mij nu de beste oplossing is. Is het bijv. mogelijk om de NAS te gebruiken als doorgeefluik naar Onedrive, dus dat ik gebruik maak van de NAS om de info in de Onedrive delingen te krijgen? Het hoeft dus niet meer opnieuw eerste naar de NAS gebackt te worden. In principe staat dit er allemaal op met 365 tool, wat dus fantastisch werkt.

Wie o wie kan mij helpen met de juiste strategie? Dank is groot!

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
veertje schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:31:
Hoi ik heb een DS923+ met 2 16TB HDDs. Nu wil ik heb iets versnellen door er SSDs of RAM bij te gooien.
Ik gebruik de NAS vooral voor Plex/SAB

Wat raden jullie aan? 2 kleine SSDs waar ik DSM 7 op herinstalleer? Welke betaalbare SSD is een aanrader? liefst geen Synology brand als dat niet per se hoeft.
DSM wordt echt niets sneller als je een ssd gaat gebruiken en je kunt het al helemaal niet specifiek op een ssd zetten, het wordt namelijk gewoon in memory geladen tijdens het opstarten en het is niet zo'n memory vreter als Windows dus gebruikt het maar heel weinig..
DSM staat op elk disk in je systeem in een hidden systeem partitie in een mirror met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Padje87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 18:49
Mijn huidige DS212 uit 2013 begint nu echt wel traag te worden en daarom opzoek naar de opvolger. Gebruik 'm hoofdzakelijk voor back-up en surveillance maar wil wat meer doen met Photo Station. Welk type zou een goede opvolger zijn met twee schijven (4TB Hybrid RAID SHR)? En kan iemand toelichten hoe de typenummers werken om mijn zoektocht te vergemakkelijken.

4800Wp - 225° ZW - 12°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
Padje87 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 20:28:
Welk type zou een goede opvolger zijn met twee schijven (4TB Hybrid RAID SHR)? En kan iemand toelichten hoe de typenummers werken om mijn zoektocht te vergemakkelijken.
https://event.synology.com/en-in/NASbuyingguide/All

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik zit in een dubio

Op dit moment heb ik een DS118 in de meterkast staan. 1TB, die ~40% vol. Meer dan genoeg dus
Ook heb ik een PI4 in de meterkast voor HA.

Nu wil ik eigenlijk meer met de NAS gaan doen.
HA
Bitwarden lokaal draaien
Nextcloud
? Website (lokaal om wat te klooien)
En alles in een docker.

Mijn oog valt op de DS224+,SSD erin en die uitbreiden met 16GB RAM.

Mijn huidige wil ik dan bij mijn schoonlui zetten als backup.

Waardoor ik twijfel, ik heb al jaren meer dan genoeg aan 1TB. Ik zou op dit moment niet weten waarvoor ik 2 bays nodig heb.
Ik betaal dan +100euro voor iets wat ik niet gebruik. Dat vind ik zonde.

Mijn vraag, is er een andere NAS die “beter geschikt “ voor mij is?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 14:42
streamnl schreef op zondag 17 november 2024 @ 16:54:
Ik zit in een dubio

Op dit moment heb ik een DS118 in de meterkast staan. 1TB, die ~40% vol. Meer dan genoeg dus

HA
Bitwarden lokaal draaien
Nextcloud
En alles in een docker.

Waardoor ik twijfel, ik heb al jaren meer dan genoeg aan 1TB. Ik zou op dit moment niet weten waarvoor ik 2 bays nodig heb.

Als je aan 1 bay genoeg hebt, dan misschien de DS124?
Malfoi schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:45:
Laatste vraag voordat ik op bestellen klik:

Optie 1: DS124 en apart een 4TB WD RED Plus 256 Cache voor €255
Optie 2: DS124 met vooraf ingebouwde 4TB Seagate Ironwolf voor €236

Ik zie in de vergelijking wat betere prestaties van de Ironwolf maar is wel meer verbruik (en geluid denk ik).

Iemand die wat kan zeggen qua performance in een Synology NAS? Zal niet veel verschil maken denk ik?
Inmiddels sinds een maandje of twee een DS124 met een 4TB RED in gebruik.

Althans, door vakanties, drukte op werk, etc. is het me nog steeds niet helemaal gelukt die NAS zo op te zetten zoals ik dat eigenlijk wil.

Nu heb ik dit weekend eindelijk al mijn bestanden (lokale PC) op de NAS gezet. Dit heb ik gedaan via een externe HDD: PC --> Backup naar externe HDD --> deze HDD aan de NAS gehangen en daar dan overgezet. Zo ging het met 60MB/s i.p.v. 500KB/s.

De volgende stap is het instellen van een sync tussen lokale PC en NAS. Echter loop ik direct al tegen het volgende aan.

DSM geeft aan dat er nog maar 20% van het volume beschikbaar is. Dit kan eigenlijk niet kloppen.

Ik heb er om en nabij 1,27 TB aan data op gekopieerd. Er zit een 4TB schijf in (herkend worden 3,6TB). Dat zou dus maar ongeveer 30% zijn.

Waar kan dit aan liggen?

[ Voor 61% gewijzigd door Malfoi op 17-11-2024 17:46 ]

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Malfoi schreef op zondag 17 november 2024 @ 17:45:
[...]

Als je aan 1 bay genoeg hebt, dan misschien de DS124?
Hiervan is de RAM niet uit te breiden.
1GB vind ik echt te weinig

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WheeleE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:34

WheeleE

Dinges

@streamnl Met een 2-bay model kun je je schijven mirroren. Als je belangrijke data op je NAS hebt staan heb je met een raid array wat extra zekerheid tegen mechanisch falen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:07
streamnl schreef op zondag 17 november 2024 @ 16:54:
Ik zit in een dubio

HA
Bitwarden lokaal draaien
Nextcloud
En alles in een docker.

Ga voor 2 bay. Het is bijna altijd een betere optie om 2 kleinere schijven te nemen dan 1 grotere. RAID setup bezorgt je meer veiligheid, betere snelheden, en je bent flexibeler met upgraden of defecte schijven mirroren.
Misschien wil je in de toekomst wel Plex hosten of bepaalde Youtube kanalen downloaden.

Als je écht zeker weet nooit storage nodig te hebben…tja dan kun je voor 1bay gaan. Maar waarom een Synology dan ipv een selfhosted server met docker?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
WheeleE schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:51:
@streamnl Met een 2-bay model kun je je schijven mirroren. Als je belangrijke data op je NAS hebt staan heb je met een raid array wat extra zekerheid tegen mechanisch falen.
Je kunt beter een goede (offerte site) backup van je gegevens maken. Als we door een foutje (of virus) de schijf of bestanden worden gewist is het op je mirror ook weg.
Ik heb al 15 jaar alleen een enkele schijf en ook op mijn backup locatie. En die zijn allebei nog nooit kapot gegaan in de levensduur van de nassen.
Wel een lokale backup op een externe schijf(die altijd los is gekoppeld en alleen aanstaat tijdens een handmatig gestarte backup) plus die backup op een andere locatie via internet. Ik zou het voor de snelheid niet doen, is dat echt nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:14

pietje63

RTFM

@streamnl Ik heb naast mijn DS118 (die ook ook voor website gebruik), een HA Green gekocht.

Beweegredenen voor mij:
(i) Kost een stuk minder dan een NAS upgrade
(i) ik vond het ergens ook wel fijn dat ze los draaien van elkaar
(i) performance is ruim voldoende (iig voor mij)
(i) "native", beste software ondersteuning
(i) backup vanuit HA naar DS118 (backup op ander device)

Is natuurlijk anders als je docker voor veel meer zaken wilt gebruiken (aantal kan ook via HA add-on), maar de door jou genoemde zaken kunnen volgens mij verder ook gewoon op je DS118. 2-bay en mirroring is een optie, maar mijn voorkeur gaat uit naar een echter backup

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

WheeleE schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:51:
Hoeft niet per sé raid te zijn natuurlijk. Mijn hoofdschijf is een 4TB SSD waarvan de meest belangrijke items 2 x per dag bijgewerkt worden naar een 1TB SSD. Dat duurt zo'n 20 seconden per keer (en ik merk er niets van). Die backup drive zou net zo goed een extern USB schijfje kunnen zijn (maar dan zal het bijwerken een paar minuten per keer duren).

PS: Daarnaast wordt er elke avond een off-site backup gemaakt van de belangrijkste gegevens, verdeeld over 4 Onedrive accounts (want een backup op dezelfde plek als het origineel is niet echt een backup).

André Huisman (www.new-line.nl)

• JKP
  • Registratie: April 2008
  • Niet online

JKP

Probleem
Vannacht gaf mijn Synology DS216+II een luidruchtige pieptoon, die ik in eerste instantie niet herkende en ermee kon associëren... Een van de twee opslagpools blijkt beschadigd te zijn, maar nog wel benaderbaar. Daar maak ik momenteel een backup van. Nu ben ik alvast mij aan het oriënteren geweest op een vervanging van beide schijven. Daarvoor heb ik de officiële comptabiliteitslijst geraadpleegd. De enige ondersteunde schijven zouden de SSD's van Synology zijn.

Mijn vraag/vragen:
Is het daadwerkelijk zo dat er naast deze lijst geen enkele andere harde schijf geschikt is voor mijn NAS? Ik kon zo snel geen informatie vinden die hier uitsluitsel over geeft.

Mocht dit niet het geval zijn, is er een meerwaarde om over te gaan van een HDD naar een SSD? Wat ik ervan heb begrepen is dat SSD's ten opzichte van HDD's in principe minder lang meegaan in verband beperkte(re) schrijf-/leesbewegingen.

Afhankelijk van het antwoord op deze twee vragen, welke harde schijf van 2TB zou ik het beste (2x) kunnen aanschaffen?

Relevante software en hardware die ik gebruikAlvast bedankt voor het meedenken.

[ Voor 4% gewijzigd door JKP op 21-11-2024 04:48 ]

• reinier68
@JKP

Synology is dol op zijn eigen disken, maar het zijn gewoon rebranded disken van Seagate.

In princype kan je in de 216 elke disk zetten die je maar wil, maar neem wel een CMR type. Geen SMR oid.
Op het internet is zat te vinden waarom je geen SMR moet hebben :-)
Uiteraard krijg je een waarscuwing dat je disken niet compatibel zijn, maar ze werken gewoon prma.

Of je nu nog 2TB disken gaat vinden die CMR zijn..... ik zou het niet weten.

[ Voor 12% gewijzigd door reinier68 op 21-11-2024 08:39 ]

• gerritjan
JKP schreef op donderdag 21 november 2024 @ 03:27:
Probleem
Nu ben ik alvast mij aan het oriënteren geweest op een vervanging van beide schijven. Daarvoor heb ik de officiële comptabiliteitslijst geraadpleegd. De enige ondersteunde schijven zouden de SSD's van Synology zijn.

Mijn vraag/vragen:
Is het daadwerkelijk zo dat er naast deze lijst geen enkele andere harde schijf geschikt is voor mijn NAS? Ik kon zo snel geen informatie vinden die hier uitsluitsel over geeft.

Daar maak ik momenteel een backup van

Mocht dit niet het geval zijn, is er een meerwaarde om over te gaan van een HDD naar een SSD? Wat ik ervan heb begrepen is dat SSD's ten opzichte van HDD's in principe minder lang meegaan in verband beperkte(re) schrijf-/leesbewegingen.

Afhankelijk van het antwoord op deze twee vragen, welke harde schijf van 2TB zou ik het beste (2x) kunnen aanschaffen?

Relevante software en hardware die ik gebruikAlvast bedankt voor het meedenken.
ALs je alleen Synology als merk selecteert krijg je alleen de Synology-schijven. Deze is beter:
https://www.synology.com/..._trim&display_brand=other

Waarom vervang je niet alleen de schijf die problemen geeft?
Omdat je daar verder niets over vertelt neem ik aan dat je SHR of Raid-1 gebruikt.
Met alleen een vervanging van de defecte schijf is het volume makkelijk te repareren. Het valt me op dat je op zoek bent naar 2TB schijven terwijl je nu 2x 4TB hebt?
Die WD-Red die je nu gebruikt is nog gewoon te koop.
Daar maak ik momenteel een backup van
Beter laat dan te laat

[ Voor 10% gewijzigd door gerritjan op 21-11-2024 09:25 ]

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:48
JKP schreef op donderdag 21 november 2024 @ 03:27:
...
...
De betrouwbaarheid van SSDs zit wel goed. Die is minimaal vergelijkbaar met HDD.

De 2 grootste verschillen tussen SSD en HDD zit hem in de prijs (per GB) en de snelheid.
Gezien je NAS doorgaans aan een netwerk kabel hangt, is de snelheid meestal gelimiteerd door je netwerk, niet door je disks.
Dan verdwijnt het snelheidsvoordeel van de SSD snel.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• streamnl
  • Niet online
Excuses voor de latere reactie.
Als externe back-up, heb ik bij mijn schoonouders een ssd liggen die ik (te weinig) aan mijn NAS hang om te synchroniseren.
Die zou ik dan kunnen gebruiken als "lokale back-up"
Mijn oude NAS gaat naar mijn schoonouders.

Op dit moment neig ik naar de volgende situatie
Thuis
224+,
8GB ram
1X SSD 1TB

USB SSD 1TB als lokale back-up

Extern
DS118
1X HDD 1TB (mijn oude schijf die ik gebruik voor back-up van mijn NAS)

Dan ben ik voor ~400 euro klaar voor de komende jaren

Reden om toch een 2bay terwijl ik maar 1schijf gebruik, is dat ik bij de224+ de RAM kan upgraden.

Meer dan ik dacht...

• The Fops
Iemand eennidee hoe ik in container manager een container om kan zetten van het bridge metwerk naar het host netwerk? Ik kan de apparaten in het bridge netwerk wel beheren maar in het host netwerk niet…

• HuismAndré
  • Nu online

HuismAndré

The Fops schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:36:
Iemand eennidee hoe ik in container manager een container om kan zetten van het bridge metwerk naar het host netwerk? Ik kan de apparaten in het bridge netwerk wel beheren maar in het host netwerk niet…
Als je portainer installeert (is ook een docker container) dan kun je daarin voor de container in kwestie de optie "join network" en "leave network" kiezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZdA-9W0KqmbZk3V5WnOn-IaEe8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oxU2Z6eJQyoChimo7QRNXLIT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door HuismAndré op 21-11-2024 14:40 ]

• The Fops
HuismAndré schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:40:
[...]

Als je portainer installeert (is ook een docker container) dan kun je daarin voor de container in kwestie de optie "join network" en "leave network" kiezen.

[Afbeelding]
Kan het ook zonder iets extra's te moeten installeren?

• HuismAndré
  • Nu online

HuismAndré

The Fops schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:42:
[...]

Kan het ook zonder iets extra's te moeten installeren?
Instellingen exporteren, export handmatig aanpassen en daarna een nieuwe container aanmaken wellicht? Container stoppen en netwerkinstelling wijzigen is in container manager volgens mij niet mogelijk.

Portainer staat er binnen een minuut op, neemt amper tot geen resources en heeft een toegevoegde waarde naarmate je meer met containers gaat werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

@The Fops
@HuismAndré

Portainer is een kanon om op een mus te schieten. Ik heb het al een aantal keren geprobeerd. Ik ga iedere keer weer terug naar Container manager vanwege de eenvoud. Voor mij heeft Portainer de meest chaotische interface ooit.

Je kan in Container Manager gewoon op Network klikken. Dan zie je al je netwerken Als je er een open klikt kan je "manage" kiezen en daar dingen toevoegen en verwijderen

Je kan ook in je compose file een regel toevoegen:

network_mode: bridge
of
network_mode: host

en dan een rebuld doen

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• The Fops
Ortep schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:08:
@The Fops
@HuismAndré

Portainer is een kanon om op een mus te schieten. Ik heb het al een aantal keren geprobeerd. Ik ga iedere keer weer terug naar Container manager vanwege de eenvoud. Voor mij heeft Portainer de meest chaotische interface ooit.

Je kan in Container Manager gewoon op Network klikken. Dan zie je al je netwerken Als je er een open klikt kan je "manage" kiezen en daar dingen toevoegen en verwijderen

Je kan ook in je compose file een regel toevoegen:

network_mode: bridge
of

en dan een rebuld doen
Ja ik klikte dus ophost en dan is Manage grayed uit, dus niet klikbaar.... Bridge wel.
Compose file betekent container opnieuw aanmaken?

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

The Fops schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:19:
[...]
Compose file betekent container opnieuw aanmaken?
Ja,, maar dat is 1 minuut werk. Ik neem tenminste aan dat je een compose file gebruikt en niet alles zit in te klikken via de gui van de Container Manager.

Als je het netjes wil doen en heel zeker wil zijn dat het goed gaat kies je je project, bij Action kies je Clean.
Dan stopt het project en gooit hij alle containers weg.
Dan kan je je yaml configuratie aanpassen en saven. Dan krijg je automatisch een nieuwe build.
Dat gaat heel snel, want downloaden hoeft hij niets meer, de image is er nog

• The Fops
Ortep schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:54:
[...]

Ja,, maar dat is 1 minuut werk. Ik neem tenminste aan dat je een compose file gebruikt en niet alles zit in te klikken via de gui van de Container Manager.

Als je het netjes wil doen en heel zeker wil zijn dat het goed gaat kies je je project, bij Action kies je Clean.
Dan stopt het project en gooit hij alle containers weg.
Dan kan je je yaml configuratie aanpassen en saven. Dan krijg je automatisch een nieuwe build.
Dat gaat heel snel, want downloaden hoeft hij niets meer, de image is er nog
Ik heb geen idee ehoe dat precies werkt want ik heb het inderdaad via de GUI gedaan...

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

The Fops schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:57:
[...]

Ik heb geen idee ehoe dat precies werkt want ik heb het inderdaad via de GUI gedaan...
Als je een Project start, dan moet je een paar dingen invullen. De naam bv, maar ook 'waar' de folder is waarin het gaat gebeuren. Die heb je van te voren moeten aanmaken. Bij bijna alle containers die je ergens vind is wel een compose file te vinden. Die kan je dan uploaden of via cut and past in het scherm zetten.
Daar kan je dan eventueel later dingen in veranderen. Hier is een voorbeeld van Adguard

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
version: "3"
services:
    adguardhome:
        image: adguard/adguardhome
        container_name: adguard
        volumes:
            - /volume1/docker/adguard/conf:/opt/adguardhome/conf
            - /volume1/docker/adguard/work:/opt/adguardhome/work
        restart: unless-stopped

• The Fops
Ortep schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:23:
[...]

Als je een Project start, dan moet je een paar dingen invullen. De naam bv, maar ook 'waar' de folder is waarin het gaat gebeuren. Die heb je van te voren moeten aanmaken. Bij bijna alle containers die je ergens vind is wel een compose file te vinden. Die kan je dan uploaden of via cut and past in het scherm zetten.
Daar kan je dan eventueel later dingen in veranderen. Hier is een voorbeeld van Adguard

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
version: "3"
services:
    adguardhome:
        image: adguard/adguardhome
        container_name: adguard
        volumes:
            - /volume1/docker/adguard/conf:/opt/adguardhome/conf
            - /volume1/docker/adguard/work:/opt/adguardhome/work
        restart: unless-stopped
Ja die compose files Heb Ik wel in guides gezien maar ik zag niet hoe je die kunt uploaden op je NAS...

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

The Fops schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:28:
[...]

Ja die compose files Heb Ik wel in guides gezien maar ik zag niet hoe je die kunt uploaden op je NAS...
Je kan ze gewoon via cut and past in het project scherm zetten. Of als je er een op je PC hebt gemaakt kan je hem er naar toe uploaden. Die optie krijg je te zien als je een project creëert

• JKP
  • Niet online

JKP

gerritjan schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:48:
[...]

ALs je alleen Synology als merk selecteert krijg je alleen de Synology-schijven. Deze is beter:
https://www.synology.com/..._trim&display_brand=other
Dank, ik had geheel over de filtermogelijkheid heen gekeken.
Waarom vervang je niet alleen de schijf die problemen geeft?
Omdat je daar verder niets over vertelt neem ik aan dat je SHR of Raid-1 gebruikt.
Met alleen een vervanging van de defecte schijf is het volume makkelijk te repareren.
In het verleden heb ik wel een RAID1 configuratie gehad. Toen mijn datahonger echter een stuk groter was dan nu, heb ik beide schijven ingericht als 2 zelfstandige volumes. Het stond al op de planning om weer terug te gaan naar RAID1. Wel vraag ik me af of ik niet beter een externe schijf ernaast kan leggen, in plaats van een een RAID configuratie.
Het valt me op dat je op zoek bent naar 2TB schijven terwijl je nu 2x 4TB hebt?
Die WD-Red die je nu gebruikt is nog gewoon te koop.
Het was laat :O, ik bedoelde uiteraard 2x 4TB.
reinier68 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:38:
@JKP

Synology is dol op zijn eigen disken, maar het zijn gewoon rebranded disken van Seagate.

In princype kan je in de 216 elke disk zetten die je maar wil, maar neem wel een CMR type. Geen SMR oid.
Op het internet is zat te vinden waarom je geen SMR moet hebben :-)
Uiteraard krijg je een waarscuwing dat je disken niet compatibel zijn, maar ze werken gewoon prma.

Of je nu nog 2TB disken gaat vinden die CMR zijn..... ik zou het niet weten.
Foutje van mij, het gaat om 4TB. Voor zover ik kan zien zijn alle als voor NAS verkochte schijven geschikt.
Ik twijfel nog of ik voor een RAID configuratie ga of er een externe schijf naast leg. Hoewel ik momenteel in het geheel geen backup heb, zou RAID1 dat uiteindelijk ook niet echt zijn.

@GarBaGe Dank je wel voor je input. Ik houd het gezien het prijsverschil bij een HDD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
JKP schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:46:
[...]
Ik twijfel nog of ik voor een RAID configuratie ga of er een externe schijf naast leg. Hoewel ik momenteel in het geheel geen backup heb, zou RAID1 dat uiteindelijk ook niet echt zijn.
Raid-1 is inderdaad geen backup. Raid zorgt ervoor dat je bestanden beschikbaar blijven als 1 van de 2 schijven kapot gaat, dus minder stress en geen gedoe met backups terugzetten.
Op een externe schijf maak je wel een backup, maar die moet je ook maken als je raid gebruikt.
Succes met de keuzes.

[ Voor 4% gewijzigd door gerritjan op 21-11-2024 18:07 ]

• JKP
  • Niet online

JKP

gerritjan schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:10:
[...]

Raid-1 is inderdaad geen backup. Raid zorgt ervoor dat je bestanden beschikbaar blijven als 1 van de 2 schijven kapot gaat, dus minder stress en geen gedoe met backups terugzetten.
Op een externe schijf maak je wel een backup, maar die moet je ook maken als je raid gebruikt.
Succes met de keuzes.
Keuze is inmiddels gemaakt. Ik heb nog een uitvoering: Sharkoon QuickPort XT USB 3.0 Zwart die ik nauwelijks gebruik. En ik wil deze schijf aan gaan schaffen: uitvoering: Seagate Exos 7E10 SATA (512e/4KN, Standard), 8TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Pantoffel
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:35
Hi,

Ik ben in de markt voor een Synology BeeDrive vanwege het gebruiksgemak versus een normale Synology NAS.

Nu wil ik graag de foto’s die ik backup op de BeeDrive, kunnen bekijken op m’n Sony Smart TV, zonder tussenkomst van een smartphone etc (streamen vanuit de iOS BeeDrive app).

Ik zag dat in de Google Play Store op mijn TV (Google TV) de app Synology Photos te downloaden is.

Mijn vraag: weet iemand of deze app compatible is met BeeDrive?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JKP
  • Niet online

JKP

M.Pantoffel schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:50:
Hi,

Ik ben in de markt voor een Synology BeeDrive vanwege het gebruiksgemak versus een normale Synology NAS.

Nu wil ik graag de foto’s die ik backup op de BeeDrive, kunnen bekijken op m’n Sony Smart TV, zonder tussenkomst van een smartphone etc (streamen vanuit de iOS BeeDrive app).

Ik zag dat in de Google Play Store op mijn TV (Google TV) de app Synology Photos te downloaden is.

Mijn vraag: weet iemand of deze app compatible is met BeeDrive?
Ervan uitgaande dat de app hetzelfde werkt als op iOS, is het antwoord daarop niet compatibel. Deze werkt alleen met de netwerkschijven van Synology.

Wat je wel zou kunnen proberen is de BeeDrive app sideloaden op je Sony tv. Of dat dan -op voorwaarde dat het sideloaden succesvol is- ook daadwerkelijk zal werken kan ik niet zeggen.

Overigens, nog ter aanvulling. Wat je ook nog kan proberen is een externe harde schijf aan je smart tv koppelen en proberen te benaderen via de Google Foto's app (of iets vergelijkbaars). Werkt dat dan zou ik zeggen dat dat in elk geval ook werkt met een BeeDrive. Ik heb geen smart tv, anders had ik gelijk eventjes voor je uitgeprobeerd.

[ Voor 15% gewijzigd door JKP op 22-11-2024 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.Pantoffel
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:35
JKP schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:21:
[...]

Ervan uitgaande dat de app hetzelfde werkt als op iOS, is het antwoord daarop niet compatibel. Deze werkt alleen met de netwerkschijven van Synology.

Wat je wel zou kunnen proberen is de BeeDrive app sideloaden op je Sony tv. Of dat dan -op voorwaarde dat het sideloaden succesvol is- ook daadwerkelijk zal werken kan ik niet zeggen.

Overigens, nog ter aanvulling. Wat je ook nog kan proberen is een externe harde schijf aan je smart tv koppelen en proberen te benaderen via de Google Foto's app (of iets vergelijkbaars). Werkt dat dan zou ik zeggen dat dat in elk geval ook werkt met een BeeDrive. Ik heb geen smart tv, anders had ik gelijk eventjes voor je uitgeprobeerd.
Thanks! Dat Sideloaden is idd iets waar ik naar op zoek was en zou een mooie oplossing kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Stap 1 ✅
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nSJGGtiznxBYE4gs0gZycWmJgkc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VWEBimrlc1DsSzkLG9Qm7FAG.jpg?f=fotoalbum_large

Stap 2 ✅
8GB RAM

To Do
Stap 3
Een SSD (nog uitzoeken welk merk ik wil 1TB)

Stap 4
Alles weer installeren

Stap 5
Ouwe NAS bij schoonlui installeren

Edit:
Ik kwam er vandaag pas achter dat ik minder dan 300GB gebruik. Dus heb ik voor 50 euro per jaar C2. Niet slecht.
En hopelijk komt er snel een moment dat ik hem kan koppelen aan Proton Drive.

[ Voor 29% gewijzigd door streamnl op 22-11-2024 20:33 ]

Meer dan ik dacht...

Pagina: 1 ... 175 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).