[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 174 ... 182 Laatste
Acties:

• ErikJan2
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-05 09:20
Gizz schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:00:
@ErikJan2 wat doet een snelheidstest die niet via SMB en je schijven gaat? Zoals iperf.

en

[...]

Dat hij dat heeft is nog niet hetzelfde als dat hij ook op die snelheid draait. Geeft je desktop echt een 2.5GbE-verbinding aan?
Klopt, dank. Ja, zowel de NAS als mijn PC geven dat aan.

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:58
HuismAndré schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:30:
Ik heb onlangs een DS224+ aangeschaft om m'n bijna 4 jaar oude DS220+ te vervangen. Gewoon omdat de 220+ alweer 4 jaar 24/7 z'n werk staat te doen en dus voor de bedrijfszekerheid vervangen mag worden. In de 220+ zit een 8GB geheugenmodule. De schijven zijn een 4TB SSD hoofdschijf en een 1TB SSD schijf waarop backups weggeschreven kunnen worden en die tevens als main drive voor de diverse Docker containers fungeert. Alle gegevens worden daarnaast dagelijks weggeschreven naar Onedrive (verdeeld over 4 accounts).

Klopt het dat ik letterlijk de 220+ uit kan schakelen, SSD's en geheugen overzetten (letten op positie van de schijven uiteraard) en daarna de 224+ op kan starten zonder verder nog wijzigingen door te moeten voeren of zijn er toch nog dingen waar ik op moet letten?

Ik heb in ieder geval alvast de DNS instellingen op de router teruggezet naar standaard instellingen voor het geval de PiHole docker op de DS224+ niet op zou starten.
Voor wat betreft het geheugen neem even een kijkje in het topic

[Synology] Geheugen upgrade ervaringen per model - zoekresultaten DS224+.

Volgens mij zou je in beginsel het omzetten van de opslag moeten werken. Maak vooraf een backup en lees de onderstaande documentatie door:

Migration method comparison tables

To migrate between different Synology NAS models

Update: ik lees nu dat de exercitie succesvol is verlopen (y)

[ Voor 1% gewijzigd door FrankHe op 26-09-2024 15:02 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
  • Laatst online: 05-05 09:20
Gizz schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:00:
@ErikJan2 wat doet een snelheidstest die niet via SMB en je schijven gaat? Zoals iperf.
Excuses, had je eerste suggestie over het hoofd gezien.

Ik heb de iperf snelheidstest gedaan en daar krijg ik een gemiddelde snelheid van 131 MB/s. Dat is idd meer dan 1GbE (wel aan de lage kant voor 2.5 GbE). Dus de interface 'doet' inderdaad 2.5.GbE.
Waarom zie ik dat dan niet terug in mijn 'simpelere' file-transfer test?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 00:31
Iemand een idee waarom mijn DS215J plots geen e-mails meer kan versturen ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_ZfDRtNeggZksw7_4o9sHLkmo8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RQA12aiuhuvZw40b3a3RjwD5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Padje87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22:09
Komt waarschijnlijk door Outlook/ Hotmail. Zij hebben een wijziging doorgevoerd met strengere inlogregels. Ik liep tegen hetzelfde aan en doe het nu via Gmail.

4800Wp - 225° ZW - 12°

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:55
Ik heb in surveillance station een raar issue, bewegings gedetecteerde video's zijn niet af te spelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16UVJ6RH9EoxAQjlPbIuRaEs-pU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1lZZf4KaQxsdCniTvqhpiTB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7t-H9sIGhR2m8RPcalBiTxSFPdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9DuGfUsbjxzAbK7LhBfKXQMS.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik binnen een paar minuten op een video klik speelt hij hem nog af maar daarna zijn ze allemaal ineens verdwenen.
Heb geen limiet in opslag of dagen ingesteld.
Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs4me
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-05 14:44
Ik wil m'n opslag wat gaan verhogen van m'n SHR-1 Raid volume in een DS1821+
Momenteel zit er een mix van 4x Seagates Ironwolf 4TB, 2x Toshiba 4TB, 1x Toshiba 3TB en 1x WD Red in. Ik heb dan nog een 4TB Seagate Ironwolf hot spare. Ik heb 2x NVMe SSD's voor cache.

Op zich heb ik niet direct 16 - 20TB drives nodig, maar als ik zo naar de prijzen kijk is dat wellicht toch wel interessant. Kan ik voorlopig wel weer vooruit. Je komt dan wel op een punt om maar een nieuwe volume aan te maken denk ik ... Ik wil niet dat ik dan op een gegeven moment 7 schijven van 16+TB moet gaan supporten - die ruimte heb ik niet nodig. Beetje vreemde mix wordt 't ook om een hot-spare the hebben van 16+TB (SHR kijkt altijd naar grootste schijf in raid voor foutmarge) als 80% nog steeds 4TB is. RAID mode aanpassen komt ook neer op alles weer opnieuw doen. Afijn, een andere puzzel. Dat zal dan ongetwijfeld een keer moeten gebeuren.

WD RED's komen er hier niet meer in. Van de 8 die ik ooit heb aangeschaft is daar nog maar 1 werkende van over. Die vielen echt als bosjes na +-3 jaar. Ook merkte ik weinig qua geluid van de lagere RPM vergeleken met concurrenten op 7200RPM, behalve dan mindere prestaties. Ultrastar wil ik nog wel overwegen.

Ik ben wel tevreden met de Toshiba's. En de Seagates draaien ook stabiel, maar wel wat minder lang. Ironwolf health test in Synology is uiteraard een leuke toevoeging, al weet ik niet of het echt een praktisch toegevoegde waarde heeft tov SMART?

Nu zat ik in 1e instantie te denken aan de Toshiba MG09 a 18TB, die zijn nu voordelig. En ook erg zuinig in idle.
Alleen las ik dat die enorm clicky zijn en veel herrie maken. En dan schijnen de Exos 't op dat vlak net weer wat beter te doen? Komen die uberhaupt nog met die Ironwolf Health support op Syno?
Zijn er mensen hier met ervaring hoe erg dat geluid is? Ik heb wel wat video's op YT gevonden, maar het is moeilijk te vergelijken hoe erg het is als je er niet direct een mic bij zet zonder enclosure. En de persoon die dan X heeft opgenomen, heeft dat dan weer niet met Y gedaan, dus dan is vergelijken ook redelijk zinloos.

Die Toshiba's komen weer met een soort "microwave" anti-shock techniek. Is dat gewoon marketing praat of helpt dat aangezien de enclosures van Syno niet bepaald gebouwd zijn voor isolatie van geluid?

Ik kan de NAS evt. gaan verhuizen naar de kledingkast, zodat ik er niet zo'n last van heb. Maarja, als 't te voorkomen is, nog beter ;-)

Het is ook lastig inschatten vanaf welke formaten (# platters) ze meer herrie zijn gaan maken. Ik moet zeggen dat 't met de huidige 4TB's iig reuze meevalt. Maar met 8TB zit je alsnog op zo'n €22 p/TB en met 18TB zit je dan ineens op €15~16 p/TB.
M'n SSD als cache zal hier ook vast in bijdragen, ook bij die enterprise level schijven?

Iemand hier die wat meer ervaring heeft met deze enterprise schijven? En waar ligt de lijn ongeveer met wanneer ze echt luidruchtig worden? Is dat vanaf 10TB oid?

[ Voor 3% gewijzigd door xs4me op 30-09-2024 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:41
xs4me schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:55:

Nu zat ik in 1e instantie te denken aan de Toshiba MG09 a 18TB, die zijn nu voordelig. En ook erg zuinig in idle.
Alleen las ik dat die enorm clicky zijn en veel herrie maken.
Ik heb daarvan drie in m'n NAS. Deze staat in de meterkast (gedeelde muur met wc). Je hoort de schijven wanneer je op de pot zit. :P

Uiteraard alleen als de schijven flink worden gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xs4me
Mawlana schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:12:
[...]

Ik heb daarvan drie in m'n NAS. Deze staat in de meterkast (gedeelde muur met wc). Je hoort de schijven wanneer je op de pot zit. :P

Uiteraard alleen als de schijven flink worden gebruikt.
O jee, dat klinkt vrij heftig. :o
En heb je vergelijkingsmateriaal met andere schijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14:49
Consequentie van enterprise schijven is dat ze meer geluid maken.
Ik heb 10 en 12 TB Ultrastar en 10TB exos en die maken best wat geluid, in de meterkast naast de woonkamer gaat, maar ze zijn wel aanwezig. Alle schijven staan trouwens in één HDD pool in SHR1 en als één schijf waar ik dan de shared folders op aan maak.
De exos schijven geven geen foutmelding bij het installeren, maar DSM voegt ook niets toe zoals bios update in mijn geval.
Op mijn DS1817+ heb ik een paar maanden een 1TB W+R cache gehad voor mijn media HDD pool. Dat had vrijwel geen voordeel. De M2 SATA modules heb ik nu omgezet in een opslag pool.
De HDD pool heeft nog een kleine SSD als R cache, maar dat is meer omdat ik de bay vrij wil houden en de 480GB schijf voor veel zaken al weer te klein is.

De fotos en muziek bestanden staan op twee dedicated SSD pools en daar ben ik wel heel tevreden over.
Ik zou de NVNe cache als het kan omkatten naar opslag pools via een script van github.

[ Voor 58% gewijzigd door Mk23 op 29-09-2024 18:57 ]

DS1817+ DX517 - DS923+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robi
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:46
Robi schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:08:
Bij Amazon is nu de DS423+ te koop voor 399,- best een nette prijs lijkt mij.
Coach4All schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:22:
[...]

:S Wordt gewoonlijk verzonden binnen 6 tot 7 maanden.... 7(8)7
Is inmiddels al verzonden bij mij :9

[ Voor 38% gewijzigd door Robi op 29-09-2024 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs4me
Mk23 schreef op zondag 29 september 2024 @ 18:18:
Consequentie van enterprise schijven is dat ze meer geluid maken.
Ik heb 10 en 12 TB Ultrastar en 10TB exos en die maken best wat geluid, in de meterkast naast de woonkamer gaat, maar ze zijn wel aanwezig. Alle schijven staan trouwens in één HDD pool in SHR1 en als één schijf waar ik dan de shared folders op aan maak.
Merk je nog wel verschil tussen de 1 of de ander, of geld voor beide hetzelfde?
Het lijkt er met alle beetjes die ik verzamel wel op dat er onderling weinig verschil zit tussen de 1 of de ander. Ik las eerst (Reddit) dat de Toshiba's zo luidt zijn en de Exos en Ultrastar iets stiller, maar bij een Tweakers review lees ik dan weer dat de Toshiba juist weer een stuk stiller is dan de Exos van iemand die ze beide gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
@xs4me Ik heb 5 schijven (3x HGST 2xEXOS) en in een SHR1 pool zitten in de grote NAS en die maakt aardig wat geluid. In de DX513 zitten 3 HGST schijven en die is stiller, maar voornamelijk omdat die minder draait.
Als lage geluidsproductie een voorwaarde is, zul je naar WD Red moeten gaan. Die zijn ook in 7200rpm heel stil, tenminste de 6 en 8TB varianten die ik had.

De DS in de meterkast was zeker 's avonds hoorbaar, de hele setup staat nu op zolder op ons kantoor en ik heb er geen last van. Mijn vrouw is wat gevoeliger voor het geluid.
FWIW De reden dat ik geen nieuwe Toshiba' s heb gekocht was omdat ze bij Truebase wat vaker Toshiba' s retour kregen. Ultrastar en EXOS deden het beter, maar ik persoonlijk ook heel goede ervaring (vanaf 2012) met de WD RED CMR varianten.

EDIT: Mijn zus heeft haar setup (DS718+ / DX513) in de woonkamer staan en daar zitten alleen maar WD schijven in. Die combinatie is heel stil en valt in het geheel niet op qua geluidsproductie. Voor haar was geluid misschien wel de belangrijkste reden om voor een schijf te kiezen.

[ Voor 15% gewijzigd door Mk23 op 30-09-2024 09:33 ]

DS1817+ DX517 - DS923+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs4me
Mk23 schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:41:
@xs4me Ik heb 5 schijven (3x HGST 2xEXOS) en in een SHR1 pool zitten in de grote NAS en die maakt aardig wat geluid. In de DX513 zitten 3 HGST schijven en die is stiller, maar voornamelijk omdat die minder draait.
Als lage geluidsproductie een voorwaarde is, zul je naar WD Red moeten gaan. Die zijn ook in 7200rpm heel stil, tenminste de 6 en 8TB varianten die ik had.

De DS in de meterkast was zeker 's avonds hoorbaar, de hele setup staat nu op zolder op ons kantoor en ik heb er geen last van. Mijn vrouw is wat gevoeliger voor het geluid.
FWIW De reden dat ik geen nieuwe Toshiba' s heb gekocht was omdat ze bij Truebase wat vaker Toshiba' s retour kregen. Ultrastar en EXOS deden het beter, maar ik persoonlijk ook heel goede ervaring (vanaf 2012) met de WD RED CMR varianten.

EDIT: Mijn zus heeft haar setup (DS718+ / DX513) in de woonkamer staan en daar zitten alleen maar WD schijven in. Die combinatie is heel stil en valt in het geheel niet op qua geluidsproductie. Voor haar was geluid misschien wel de belangrijkste reden om voor een schijf te kiezen.
Super bedankt! Dat zet je dan weer tot nadenken. :)
De Toshiba's hebben idd een hoge DOA %, maar dat heb ik liever dan schijven die na 2 a 3 jaar ineens problemen geven, waar bij Seagate volgens mij de hoogste uitval heeft. Met 5 jaar garantie ben je aardig gedekt natuurlijk, maar dat geld niet voor de consumenten schijven. Seagate Ironwolf zijn m'n meest recente toevoegingen, die draaien ook lekker en koel. Maar dat is dan de 4TB versie, de 8TB worden weer erg heet.

Ik had voorheen idd de 5400RPM WD Red's ... nog nooit zulke slechte schijven gehad. Maargoed, de leveranciers, zelfs binnen een merk, verschillen nogal afhankelijk van wanneer of waar je koopt. Je hebt ook slechte periodes bij Seagate gehad. Maar ze zijn wel aan de prijs. Thanks iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
xs4me schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:17:
[...]

Nee, geen vergelijkingsmateriaal.

Dat je het op de pot en gang hoort is normaal. De meterkast heeft onderin een kiertje, en de aangrenzende wand (wc) is niet echt dik. Ik heb ook nog geen enkele poging ondernomen om het vibratiegeluid te dempen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-05 16:36
Goedemorgen,

Ik had een vraag, ik heb een vrij oude Syno DS412+ die voor mij nog prima voldoet. Online zag ik dat deze 2x Ethernet 1Gbps aansluitingen heeft. Momenteel gebruik ik er 1 die aangesloten zit met een Cat6 kabel aan mijn Unifi US 16 PoE 150W switch.

Als ik kijk zie ik dat er een FE verbinding is tussen beide, geen GbE. Wat gaat er fout, wat doe ik fout waardoor er maar een FE verbinding is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Al een andere kabel tussen die twee apparaten geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:02
Frid0 schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:02:
Goedemorgen,

Ik had een vraag, ik heb een vrij oude Syno DS412+ die voor mij nog prima voldoet. Online zag ik dat deze 2x Ethernet 1Gbps aansluitingen heeft. Momenteel gebruik ik er 1 die aangesloten zit met een Cat6 kabel aan mijn Unifi US 16 PoE 150W switch.

Als ik kijk zie ik dat er een FE verbinding is tussen beide, geen GbE. Wat gaat er fout, wat doe ik fout waardoor er maar een FE verbinding is?
Voor een goede GbE verbinding heb je een degelijke CAT5 kabel nodig waar alle aders verbonden zijn in de juiste volgorde en conform de afgesproken ader-paar volgorde.

FE is een zeer grote indicatie dat er iets met je kabel aan de hand is, waardoor GbE niet mogelijk is.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
@Frid0 Zit de NAS direct op de router / switch? Heb je een andere kabel geprobeerd of de andere LAN aansluiting op de NAS?

Met wat je nu schrijft is het lastig een idee te krijgen waar de fout kan zitten,

DS1817+ DX517 - DS923+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyNL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-05 19:55
Ik dacht laat ik mijn Synology eens een beetje opschonen (begint al goed dit😜 ) omdat er in de loop van de jaren wel wat vervuiling heeft plaatsgevonden. Toen ik mijn DS214+ ooit kocht ben ik begonnen met eigenwijze eigen 'Hollandse' mappen, dus ik heb destijds shares foto's, video's etc. aangemaakt en ben van daaruit blijven werken. Nu er flink wat tijd is verstreken en er meer en meer smart devices bij zijn gekomen merk ik dat dit probleempjes geeft. Zo leest mijn LG G3 bijvoorbeeld alleen de standaard media mappen uit binnen de mediaserver van Synology. Dus ik dacht, laat ik dat eens aanpassen. Maar ik heb de originele shares (photo, video etc.) al een verwijderd. Nu heb ik een nieuwe photo share gemaakt, de juiste rechten gegeven (admin + user) en daarop een proefje gemaakt met een foto folder. Maar wat ik ook probeer, hij verschijnt maar niet in de photos app van synology op de mobiel. Alle foto's die ik nu vanaf mijn mobiel op de nas zet, komen in de homes/home/%gebruiker% map en dat levert hele mooie geindexeerde albums op. Ik wil alleen graag dat ook mijn oude foto's/mappen worden meegenomen. Wat zie ik over het hoofd? Ik wil er even voor waken dat er door een actie een 'omgekeerde' sync plaats vindt waardoor alles foetsie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mk23
@JimmyNL /homes/XXXXXXX/Photos/PhotoLibrary

Dit is de structuur die ik heb voor de foto's op mijn NAS die allemaal in de photo app verschijnen. Maar! zolang de NAS nog aan het indexeren is, komen ze niet in de app te staan. Tenminste dat is mijn ervaring na het toevoegen van 310k foto bestanden van mijn vrouw van allemaal verschillende backups.

DS1817+ DX517 - DS923+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyNL
@Mk23 dat is ook nog een optie om alles daar naartoe te verplaatsen ja.. maar ik begrijp de exacte locatie van de homes folder nog niet helemaal. Ik begrijp dat de zichtbare home folder van de gebruiker specifiek is en dat dit dan allemaal in de homes folder is ondergebracht. Maar hoe is dit opgebouwd op het volume zegmaar? Ik zie dat de photos app nu ook een backup maakt van mijn mobiele foto's. Wat eigenlijk niet hoeft. Ik wil zelf zo nu en dan wat wegzetten naar een nieuw album en dan mijn mobiel weer lekker opschonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mk23
@JimmyNL Op deze NAS werk ik als admin en dus eigenlijk altijd in de homes folder. De bestanden in Home zijn alleen zichtbaar voor de users, waarvan ik er eentje ben. Mijn vrouw heeft geen admin rechten en kan dus alleen haar foto's zien en niet de mijne. Net als dat ik in mijn versie van de photo app alleen maar mijn foto's lan zien.
De homes folder is alleen voor users met admin rechten direct zichtbaar en te gebruiken. Toen ik alles kopieerde heb ik dat gedaan vanuit mijn user account (met admin rechten) en direct in haar homeS folder, waarna alles langzaam in haar photos app verscheen. Elke keer als ik aan het opruimen was geweest, werd alles opnieuw geindexeerd en dat kost best wel tijd.

Alles staat bij mij in / op hetzelfde volume van de SSD pool waar mijn foto's op staan.
Maar wat begrijp je niet precies?

je kunt trouwens in de photo app op je telefoon aan / uitzetten dat deze backups maakt, maar dat kun je ook doen via DSFile op je mobile device.

[ Voor 23% gewijzigd door Mk23 op 30-09-2024 16:46 ]

DS1817+ DX517 - DS923+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@JimmyNL
De gedeelde map "homes" bevind zich standaard in de root van volume1, tenzij je dat zelf op een ander volume hebt aangemaakt.
In die folder bevinden zich de verschillende "homes" van alle gebruikers met de naam van die gebruikers, die alleen zichtbaar zijn als je admin rechten hebt, heb je die niet dan zie je alleen je eigen "home" folder onder de naam "home" (dus niet de naam die je ziet als je als admin naar de "homes" folder kijkt).

Het is eigenlijk niet de bedoeling om zoals @Mk23 doet iets in de "homes" folder te zetten daar horen alleen de door DSM gemaakte "home" folders van de gebruikers te staan.

Het feit dat je met de verschillende applicaties de bestanden niet ziet komt doordat die niet de normale bestands benadering doen maar het dlna protocol gebruiken.
Daarvoor moeten de gedeelde mappen toegevoegd worden aan de media server en daarna geïndexeerd worden, pas als dat klaar is zullen ze zichbaar worden op je devices.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
@Ben(V) Ik kopieerde de foto bestanden naar de systeemfolder van mijn vrouw in HomeS en daarna verschenen ze in haar Home folder.
Want ook als admin gebruiker kan ik haar folder alleen in HomeS zien, haar home folder is voor mij verder niet zichtbaar.

En zoals gezegd, het opruimen van alle dubbele bestanden, etc doe ik ook in de homes directory maar dan gewoon op mijn laptop met TotalCommander.

[ Voor 55% gewijzigd door Mk23 op 01-10-2024 16:02 ]

DS1817+ DX517 - DS923+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jacobras
  • Laatst online: 20:41

jacobras

Developer

Ik had de laatste tijd moeite om te verbinden met VPN. Gisteren in gedoken en toen ontdekte ik dat er een onbekend IP-adres continu probeerde te verbinden, de hele dag door, waardoor ik er zelf niet meer tussen kwam.

Als ik de OpenVPN server resette en dan snel verbinding maakte, kwam ik ertussen en werkte het.

Zo zag het overzicht eruit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OJ267ce.png
(Heb mijn eigen username en IP vervaagd).

De knop "Disconnect" bovenin, werkte niet voor deze verbindingen. Gaf aan "The operation failed. Please sign in to DSM again and retry", zelfs na een verse start na een DSM-update.

Dit IP-adres toevoegen in de firewall van DSM maakte geen verschil. De verbindingen bleven komen. Met limiet op 5 waren het er precies vijf, opgehoogd naar 10 werd het als in de screenshot hierboven.

Op internet is hier veel over te vinden en de aanbevolen stap is om "verify TLS authentication key" in te schakelen. Even nieuwe config downloaden en het werkt weer. Sindsdien zijn al die verbindingen weg! Misschien een tip voor iedereen die OpenVPN op de NAS draait.

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:57

Quad

Doof

Ik snap iets niet met de Synology aanmelding.
Ik heb de NAS aan mijn lokale AD gekoppeld, door middel van Entra Connect wordt het account van mij en mijn vrouw naar mijn O365 tenant gesynct. Daarmee kan ik SSO inschakelen op de Synology.

Dat werkt an sich prima, maar wat ik liever niet wil is dat lokaal aanmelden optie dan nog mogelijk is. Ik wil graag de MFA via onze M365 authenticatie laten afhandelen. Ik kan dus zonder de Azure MFA inloggen op de NAS via 'Meld u aan bij DSM'. Vul ik mijn domein/ WW in ét voila, ik zit erin.

Is daar iets in mogelijk, oftewel, zie ik iets over het hoofd? Of is dit 'by design' zo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WX5TqGnaT8DnggruSrTPRXTNO_0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oQa4HPCMSTJbllxKSg1OAaCA.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Quad op 01-10-2024 23:33 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:59
In mijn DS215+ maak ik gebruik van 2 schijven.
1 schijf had 2 jaar geleden ongeveer problemen en is vervangen door een WD40EFZX.
Daarnaast heb ik nog een 2TB schijf draaien welke nu kuren begint te vertonen.

Ik wil echter de 2TB schijf vervangen door een 4TB zodat de pool ook gelijk vergroot is.
Echter de WD40EFZX is niet meer leverbaar.

Kan iemand mij vertellen welk alternatief ik kan gebruiken ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
@MdO82 elke goede NAS schijf van Seagate of Western Digital voldoet, dus een ironwolf of WD red. Enterprise class schijven maken meer geluid en van WD alleen de CMR versies nemen.

DS1817+ DX517 - DS923+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sandburger
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 26-05 22:47
xs4me schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:17:
[...]

Hebben we hier ook met 7200 rpm schijven. Ik heb de NAS op schuimrubber gezet, sindsdien dreunt het niet meer door. Nu hoor je ze alleen nog als je naast de meterkast staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:32
Mijn photobackup op mijn iPhone blijft weer eens hangen 🙄

Ik kan deze foto echt nergens terugvinden, sinds iOS 18 kan ik ook niet meer kiezen voor het album “recent”, dus zoeken is ook een drama.

Ik zie de “normale” foto terug als “IMG_3096”, maar de .largethumbnail kan ik nergens terugvinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_c47PQdDc3PWrugSCWDAMdoTPA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FMZqmWzSGIJ7cJkoFnauewxj.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee?

[ Voor 8% gewijzigd door Tweak_ers op 06-10-2024 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:42
Tweak_ers schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:06:
Mijn photobackup op mijn iPhone blijft weer eens hangen 🙄

Ik kan deze foto echt nergens terugvinden, sinds iOS 18 kan ik ook niet meer kiezen voor het album “recent”, dus zoeken is ook een drama.

Ik zie de “normale” foto terug als “IMG_3096”, maar de .largethumbnail kan ik nergens terugvinden.

[Afbeelding]

Iemand enig idee?
Kun je niet de .largethumbnail file negeren en alleen de foto IMG_3096.JPG uploaden? Als het goed is maakt DS Photo zijn eigen thumbnails via de indexing service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kozzmozz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:15
Ik heb al lange tijd onder Synology Photos enkele albums gedeeld met een Familie-groep.
Vandaag wil ik nog een extra album toevoegen aan deze groep, maar dat lukt mij niet meer.
Als ik onder Mapmachtigingen van de Groep, de hoofdmap selecteer voor Weergave
en dan de gewenste submap zet op Uploaden, krijg ik telkens volgende foutmelding;
Sommige machtigingen zijn niet toegepast. Probeer het opnieuw.
Heb ondertussen al eens het pakket Synology Photos handmatig stopgezet en terug gestart.
Tot zelfs de volledige NAS eens terug laten heropstarten. Het lukt mij niet om de foutmelding weg te krijgen.

|| AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | INNO3D RTX 4090 iCHILL X3 | Fractal Design Meshify 2 | 2x LG Ergo 32UN880 | Thermalright Peerless Assasin 120 SE | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 | BE QUIET! Pure Power 12 M 850W | WD Black SN850X 2TB ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:32
nino_070 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:27:
[...]

Kun je niet de .largethumbnail file negeren en alleen de foto IMG_3096.JPG uploaden? Als het goed is maakt DS Photo zijn eigen thumbnails via de indexing service.
Misschien een stomme vraag, maar hoe negeer ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
Tweak_ers schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:52:
[...]

Misschien een stomme vraag, maar hoe negeer ik dat?
Wellicht wegswipen in de upload queue? Ik gebruik zelf DS Photo niet meer en heb ook zelf nooit de interne upload functie van de app gebruikt, sinds DSM 7 is deze app bovendien vervangen door Synology Photos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik weet niet zeker of ik hier op de juiste plaats zit met mijn vraag. Ik heb ook nog aan internet en netwerking gedacht. Als dat niet goed is verplaats hem dan rustig

Ik heb op mijn Synology mbv Docker een gluetun container aangemaakt. Als ik in de log files kijk van de container zie ik dat er een verbinding wordt gemaakt naar de juiste VPN. Dus dat deel werkt prima.

Ik wil nu al mijn andere containers via de gluetun container laten lopen zodat ik een andere VPN verbinding kan maken naar een paar Syno's die ik ook beheer.
Dat houdt alles netjes gescheiden.

Ik heb om te testen een qbittorrent container aangemaakt en die werkt prima als ik hem zo draai. Ik kan hem dan benaderen op syno_server_ip:port als ik de juiste portmapping kies. In dit geval 28080:8080

Uit de documentatie weet ik dat als ik de verbinding maak met de gluetun container dat de benadering via syno_server_ip:port niet meer werkt. Hij zit nu in het gluetun netwerk.
Ik moet de portmappingen aanmaken in de gluetun container. Daar heb ik dus 28080:8080 ingezet.

Maar welk IP addres moet ik gebruiken? syno_server_ip:28080 werkt niet.
Ik heb er een verwijzing naar gevonden, maar daarin staat dat je localhost:28080 moet gebruiken. Dat werkt natuurlijk helemaal niet, localhost is mijn PC en heeft niets met de Syno of docker te maken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:47

WheeleE

Dinges

@Ortep Ik heb dit in m'n compose staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
services:
  gluetun:
    image: qmcgaw/gluetun
    container_name: gluetun
    # line above must be uncommented to allow external containers to connect.
    # See https://github.com/qdm12/gluetun-wiki/blob/main/setup/connect-a-container-to-gluetun.md#external-container-to-gluetun
    cap_add:
      - NET_ADMIN
    devices:
      - /dev/net/tun:/dev/net/tun
    ports:
      - 8080:8080 # Sabnzbd
    environment:
      - PUID=${PUID}
      - PGID=${PGID}
      # See https://github.com/qdm12/gluetun-wiki/tree/main/setup#setup
      - VPN_SERVICE_PROVIDER=aaaa
      - VPN_TYPE=wireguard
      # OpenVPN:
      #- OPENVPN_USER=
      #- OPENVPN_PASSWORD=
      # Wireguard:
      - WIREGUARD_PRIVATE_KEY=bbbbb
      - WIREGUARD_ADDRESSES=1.2.3.4
      - SERVER_CITIES=ccccc
      # Timezone for accurate log times
      - TZ=Europe/Amsterdam
      # Server list updater
      # See https://github.com/qdm12/gluetun-wiki/blob/main/setup/servers.md#update-the-vpn-servers-list
      - UPDATER_PERIOD=
    restart: unless-stopped

sabnzbd:
    container_name: sabnzbd
    image: "linuxserver/sabnzbd:latest"
    environment:
      - TZ=${TZ}
      - PUID=${PUID}
      - PGID=${PGID}
    volumes:
      - ${ROOTDIR}/sabnzbd:/config
      - ${DOWNLOADDIR}/usenet:/data/usenet
    privileged: true
    network_mode: container:gluetun
    depends_on:
      gluetun:
       condition: service_healthy

Ik kan SabNZBD benaderen via http://<synology-ip>:8080
Voor zover ik weet heb ik geen aanvullende configuratie gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

@WheeleE

Ik heb ongeveer hetzelfde staan.
Het verschil is wel dat ik een aparte gluetun container heb en een aparte qbittorrent.
Jij hebt alles in een grote compose gezet. Ik in twee aparte.

Dat zou ook moeten werken. Ik doe dat omdat ik anders een gluetun in iedere compose moet plaatsen die ik heb. Het is efficienter om een enkele gluetun te hebben en daar de andere heen te sturen.
Je krijgt aners een hele serie VPN verbindingen naar buiten ipv een enkele

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

Ortep schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:35:
@WheeleE

Ik heb ongeveer hetzelfde staan.
Het verschil is wel dat ik een aparte gluetun container heb en een aparte qbittorrent.
Jij hebt alles in een grote compose gezet. Ik in twee aparte.

Dat zou ook moeten werken. Ik doe dat omdat ik anders een gluetun in iedere compose moet plaatsen die ik heb. Het is efficienter om een enkele gluetun te hebben en daar de andere heen te sturen.
Je krijgt aners een hele serie VPN verbindingen naar buiten ipv een enkele
Klinkt als een hele logische onderbouwing.
Ik heb jouw situatie net even gereproduceerd, en met losse containers werkt het bij mij ook probleemloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

WheeleE schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:56:
[...]

Klinkt als een hele logische onderbouwing.
Ik heb jouw situatie net even gereproduceerd, en met losse containers werkt het bij mij ook probleemloos.
Ik heb vanavond geen tijd meer. Maar ik ga om alles uit te sluiten morgen met jouw setup aan de slag. Eerst in een compose, daarna in twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De truuk is om de overige containers gebruik te laten maken van het network van gluetun (network_mode) waar de vpn verbinding is gemaakt.

Dat werkt met gluetun maar ook met alle andere vpn client containers.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

@WheeleE @technorabilia

Ik ben er nu de hele dag mee bezig geweest en ik krijg het niet aan de praat.

Ik heb eerst de compose van WheeleE gebruikt. Natuurlijk aangepast aan mijn systeem. Dat werkt prima.
Toen heb ik die compose opgesplitst in een sabnzbd stuk en een Gluetun stuk en na enig prutsen werkte ook dat prima.

Maar toen ik een tweede container ook via dezelfde Gluetun wilde laten lopen werkte het plots niet meer.
Dus ook de container die er eerst wel bij kon, kan er niet meer bij.

Ik had in de Gluetun container eerst staan onder ports

18080:8080 #sabnzbd

Het enige wat ik er aan veranderd heb was dat de regel

19090:9090 #qbittorrent er bij kwam. Qbittorrent is op dat moment nog niets eens aanwezig

Op dat moment stort de hele Sabnzbd container in elkaar. Als ik hem dan probeer te starten komt de melding dat container afdkjdjrbhruur niet bestaat. Ik moet dan echt een rebuild doen. Maar dan nog kan ik Sabnzbd niet benaderen.

Pas als ik de tweede port mapping verwijder en alles opnieuw bouw werkt het weer.

Het lijtk wel of ik geen twee verschillende poorten mag openen in Glureun. Maar dat kan ik haast niet geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

@Ortep Wat apart. Ik heb jouw scenario nu net gereproduceerd, en bij mij stort het ook in.
Gluetun kan wel degelijk meerdere poorten aan, zo gebruik ik het in mijn download-stack. Dus in 1 compose-file werkt het wel.
Net als 1 losse gluetun container en 1 losse sabnzbd container die van de gluetun gebruik maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

@WheeleE

Ja, heel bizar.

En als je gaat zoeken vindt je wel 80 voorbeelden van hoe je het zou moeten doen.
Dan werken ze het uit met een container en laten zien dat het werkt.

Vervolgens zeggen ze: En zo moet het voor alle containers

Maar niemand laat zien dat ze dat ook echt gedaan hebben voor twee of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:53

Boost9898

www.brambenik.nl

Binnenkort ga ik een nieuwe NAS aanschaffen (ik draai momenteel op een DS918+), denken jullie dat Synology zeer binnenkort nog met nieuwe modellen gaat komen of zou een DS923+ een mooie upgrade zijn? Eventuele alternatieven met minimaal 4 bays zijn ook welkom.

Canon body: EOS R5
Canon lens: RF 24-70 f/2.8 L | EF 70-200mm f/2.8 L | EF 100mm f/2.8 IS Macro L

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Ortep
Wat bedoel je precies met dan sabnzbd niet werkt?

Ik heb het net even geprobeerd met een andere open-vpn client en dat werkt. Ik gebruik zelf geen sabnzbd, maar ik zie dat de web ui werkt en de netwerk verbinding loopt via de vpn container.

Hieronder zie je twee applicaties (transmission en sabnzbd) die gebruik maken van het netwerk in de vpn container.

$ cat /volume1/docker/openvpn-client/docker-compose.yml 
version: '3.3'
services:
  openvpn-client:
    cap_add:
      - NET_ADMIN
    devices:
      - /dev/net/tun
    dns:
      - 8.8.8.8
    container_name: openvpn-client
    environment:
      - TZ=Europe/Amsterdam
    ports:
      - 9091:9091
      - 8080:8080
    volumes:
      - /volume1/docker/openvpn-client:/vpn
    image: dperson/openvpn-client

$ cat /volume1/docker/transmission/docker-compose.yaml 
# [Transmission](https://www.transmissionbt.com/) is designed for easy, powerful
# use. Transmission has the features you want from a BitTorrent client:
# encryption, a web interface, peer exchange, magnet links, DHT, µTP, UPnP and
# NAT-PMP port forwarding, webseed support, watch directories, tracker editing,
# global and per-torrent speed limits, and more.

---
version: "2.1"
services:
  transmission:
    image: ghcr.io/linuxserver/transmission
    container_name: transmission
    network_mode: container:openvpn-client
    environment:
      # for UserID
      - PUID=${PUID:-1024}
      # for GroupID
      - PGID=${PGID:-100}
      # specify a timezone to use, see this [list](https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_tz_database_time_zones#List).
      - TZ=${TZ:-Europe/Amsterdam}
    volumes:
      # Where transmission should store config files and logs.
      - ${BASEDIR:-/volume1/docker}/transmission/config:/config
      # Local path for downloads.
      - ${BASEDIR:-/volume1/docker}/transmission/downloads:/downloads
      # Watch folder for torrent files.
      - ${BASEDIR:-/volume1/docker}/transmission/watch:/watch

$ cat /volume1/docker/sabnzbd/docker-compose.yaml 
# [Sabnzbd](http://sabnzbd.org/) makes Usenet as simple and streamlined as
# possible by automating everything we can. All you have to do is add an .nzb.
# SABnzbd takes over from there, where it will be automatically downloaded,
# verified, repaired, extracted and filed away with zero human interaction.

---
version: "2.1"
services:
  sabnzbd:
    image: ghcr.io/linuxserver/sabnzbd
    container_name: sabnzbd
    network_mode: container:openvpn-client
    environment:
      # for UserID
      - PUID=${PUID:-1024}
      # for GroupID
      - PGID=${PGID:-100}
      # specify a timezone to use, see this [list](https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_tz_database_time_zones#List).
      - TZ=${TZ:-Europe/Amsterdam}
    volumes:
      # Persistent config files
      - ${BASEDIR:-/volume1/docker}/sabnzbd/config:/config
      # Local path for finished downloads.
      - ${BASEDIR:-/volume1/docker}/sabnzbd/downloads:/downloads # optional
      # Local path for incomplete-downloads.
      - ${BASEDIR:-/volume1/docker}/sabnzbd/incomplete-downloads:/incomplete-downloads # optional

$ cat ./info.sh 
URL=https://ipinfo.io/`docker exec -it transmission curl https://wtfismyip.com/text`
URL=`echo $URL | tr -d '\r'`
curl $URL

URL=https://ipinfo.io/`docker exec -it sabnzbd curl https://wtfismyip.com/text`
URL=`echo $URL | tr -d '\r'`
curl $URL

$ ./info.sh 
{
  "ip": "79.142.79.68",
  "hostname": "ch-net.as51430.net",
  "city": "Brünnli/Hardacker",
  "region": "Zurich",
  "country": "CH",
  "loc": "47.4391,8.5746",
  "org": "AS51430 AltusHost B.V.",
  "postal": "8152",
  "timezone": "Europe/Zurich",
  "readme": "https://ipinfo.io/missingauth"
}{
  "ip": "79.142.79.68",
  "hostname": "ch-net.as51430.net",
  "city": "Brünnli/Hardacker",
  "region": "Zurich",
  "country": "CH",
  "loc": "47.4391,8.5746",
  "org": "AS51430 AltusHost B.V.",
  "postal": "8152",
  "timezone": "Europe/Zurich",
  "readme": "https://ipinfo.io/missingauth"
}$

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

@technorabilia

Wat er gebeurt is het volgende:
  1. Ik maak een compose en daarmee een gluetun container. Die werkt
  2. Ik maak een compose en daarmee een sabnzbd container met port mapping 8080:8080. Die werkt ook en is bereikbaar onder ip:8080.
  3. Ik stop alles en zet in de compose van gluetun onder ports 8080:8080, de container werkt nog steeds
  4. Ik plaats in de compose van sabnzbd een verwijzing voor netwerk naar gluetun en verwijder de 8080:8080 regel. Alles werkt nog steeds en sabnzbd is te benaderen via ip:8080
  5. Ik stop alles en als voorbereiding voor qbittorrent plaats ik in de gluetun compose onder ports de extra regel 9090:9090 en dan stort alles in bij het opstarten.
Ik kan dan sabnzbd niet meer bereiken via ip:8080. Wat nog gekker is is als ik de regel 9090:9090 uit de compose van glutun weer weg haal het nog steeds niet werkt.
Als ik sabnzb dan opnieuw wil starten krijg ik de melding dat heel de container niet meer bestaat. Ik moet een rebuild doen en dan werkt het weer. Ik kan hem dan weer benaderen via ip:8080

Ik heb dus nog helemaal geen tweede container gemaakt voor qbittorrent. Ik heb alleen als voorbereiding een enkele extra portmapping gemaakt. En die maakte ik dus in de gluetun compose. Maar de sabnzb container stort in en verdwijnt totaal.

Ik zie in jouw voorbeeld dat je een enkele compose gebruikt voo alles. Ik deed het met een aparte compose voor gluetun en sabnzb.

Ik zal best iets niet goed doen. Het enige is dat @WheeleE het ook getest heeft en hetzelfde resultaat krijgt. De sabnzb container stort in en verdwijnt.

Ik snap dat je alles in een grote compose kan gooien en dat dat blijkbaar werkt. Maar het zou toch ook moeten werken met aparte?
Ik zie dan als voordeel dat ik niet steeds de hele compose moet aanpakken als ik iets nieuws doe en dat dan via gluetun wil laten lopen.

Een grote compose is voor mij iets als een telefoon, met airco, schijfremmen voor en 5 wasprogramma's. Oh ja en een robot stofzuiger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 12:36
Een kennis van me heeft een synology nas ds120j

Erg crap dus.
Daar zit nu 2TB in

Paar vraagjes, los van het feit dat hij best zou upgraden naar compleet andere 4 bay nas bv

- Kan ik die 2tb vervangen door groter model, en is 8 tb of zelfs hoger dan mogelijk ? Volgens wat ik vond zou 12 tb ook moeten gaan?
- Kan ik zijn muziek open zetten naar buiten toe? Zodat hij via zijn smartphone, zijn muziek kan afspelen via 4g via een app. Die app is dan vermoedelijk ds audio? Moet ik hiervoor poorten open zetten of kan dat rechtstreeks via instelling nas. Ik hoop het laatste daar ik netwerkgewijs op de router niet veel kan doen
Of een andere manier?
- Zou emby server op die nas draaien, en dan op zijn shield emby client.. Zal dat werken met passthrough of ga ik wegens de nas echt stotterende films hebben? Ik vermoed dat het vlot zal gaan, daar de shield enkel zal lezen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

@Ortep Ik zal proberen dit weekend nog een test te doen op een losse docker-server, dus buiten m'n Synology om. Om te checken of het probleem wellicht n de synology-docker software zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

WheeleE schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 18:01:
@OrtepOm te checken of het probleem wellicht n de synology-docker software zit.
Dat zou een mooie test zijn.

Het zou zomaar kunnen dat het een Synology ding is. Het probleem is natuurlijk op te lossen door een grote compose te gebruiken.

Gebruik jij de Container Manager of Portainer? Ik gebruik Container Manager.

Ik ben wel benieuwd wat de reden is.

Bedankt dat je het wilt testen.

[ Voor 8% gewijzigd door Ortep op 11-10-2024 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Ortep
Ik gebruik aparte compose files. Zie voorbeelden. Alleen geen gluetun.

De port numbers kunnen overigens ook nog uit de vpn client container. Dan is deze helemaal neutraal. Dat is nog iets zuiverder maar dan wordt het wat ingewikkelder. En voor mijn setup niet echt nodig.

Edit:
Ik gebruik overigens de command line.

[ Voor 7% gewijzigd door technorabilia op 11-10-2024 21:37 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Honda
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21-11-2024
DS923+ of DS1522+ ?
Bij de 1522 kan er 1 schijf meer in, maar je moet toch een even aantal hebben?
Schijf 2 b.v. is toch altijd de back-up van schijf 1, waar is schijf 5 dan eigenlijk voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:45

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Peter Honda nee. Wat jij beschrijft geldt alleen bij RAID1, waarbij je schijven een letterlijke kopie van elkaar zijn. Maar dat geldt bijvoorbeeld bij RAID 5 (of vergelijkbare SHR van Synology) niet. Zie deze pagina.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:40

elsinga

=8-)

Boost9898 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:58:
Binnenkort ga ik een nieuwe NAS aanschaffen (ik draai momenteel op een DS918+), denken jullie dat Synology zeer binnenkort nog met nieuwe modellen gaat komen of zou een DS923+ een mooie upgrade zijn? Eventuele alternatieven met minimaal 4 bays zijn ook welkom.
Ik heb exact deze use-case. Er wordt gehint op een DS925+ nog dit jaar en de alternatieven zijn veel duurder (vanwege de specs anders dan 4 bays). Ik heb besloten nog even te wachten en niet nu een DS923+ te kopen.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 22-05 02:31
Ik ben al dagenlang bezig om mij Synology DS216j in te richten.
Alles gaat erg traag maar dat begrijp ik wel en vind ik niet heel erg.
Ik ben met name bezig om Synology Photos in te richten.
Ook dat gaat redelijk en al mijn foto's en video's zijn nu (na dagen ;-) geïndexeerd.
Maar wat mij met geen mogelijkheid lukt is om een gebruiker via gedeelde rechten foto's te laten zien,laat staan bewerken.
Alles overal aangezet qua rechten en ook in Photo's delen aangezet.
De gebruiker ziet de Photo's app op zijn (DSM) dektop maar er verschijnt bij openen niets.
De enige mogelijkheid blijft alleen maar om via admin foto's te zien in de app.
Dat is wel werkbaar in mijn thuisomgeving want dan geef ik bv mijn vrouw gewoon de inloggegevens van het admin account en dan kan ze verder daar mee aan de slag.
Feit is wel dat ik dat niet zo een elegante manier vind.
Ik loop inmiddels wel tegen het feit aan dat ik met allerlei "workarounds" alles wel tot stand kan brengen maar irriteer me aan het feit dat diezelfde workarounds blijkbaar makkelijker zijn te configureren dan de bedoelde setup.
Dat voelt als de omgekeerde wereld.
Het vevelende is dat er weliswaar heel erg veel info is zowel van Synology zelf als op het web.
Alleen is die heel erg vaak weer net niet van toepassing op mijn DSM (7) en zit je vaak te lezen om er na een tijdje achter te komen dat jouw versie weer een ander is dan die bij de te volgen tutorial.
Synology lijkt er een handje van te hebben om bij iedere update allerlei cruciale vinkjes weer anders te benoemen of te verplaatsen.
Van de vele mensen die ik hier lees lijken de meeste ook best wel problemen te hebben en slechts een enkeling vind het allemaal gesneden koek en heeft dus duidelijk meer verstand van zaken.
Het lijkt er helaas uiteindelijk op dat een NAS voor mij als thuisgebruiker toch iets te ingewikkeld is om alles "netjes" in te richten en ik het maar moet doen met mijn eigen rommelige manier.
Tenzij iemand mij het verlossend woord kan geven om toch ook maar een vraag te stellen en niet in een soort van rant te verzeilen want dat is zeker niet mijn bedoeling maar nogmaals ik kom er echt niet uit.

[ Voor 32% gewijzigd door DijkDude op 12-10-2024 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
Ik loop tegen een probleem aan met mijn OpenVPN server en self signed certificates. In het verleden kon ik self signed certificates via Synology een latere expiration date meegeven, maar tegenwoordig lijkt dit altijd 1 jaar te zijn.

Ik gebruik self signed certificates alleen om mijn OpenVPN clients mee te connecten, alle andere SSL doe ik via Let's Encrypt certificaten (welke overigens maar 3 maanden geldig zijn, en wel automatisch worden verlengd).

Het probleem is dat het uiterst onpraktisch is voor mij om dit handmatig te managen, aangezien dit zou betekenen dat ik de OpenVPN client config files voor al mijn clients elk jaar handmatig zou moeten updaten. En helaas staan sommige van deze clients remote opgesteld, dus dit is niet praktisch.

Iemand enig idee hoe dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
@DijkDude de photo app heeft een handleiding op de site van synology, heb je die al gezien?

Mijn vrouw en ik hebben de foto’s op da NAS staan, netjes gescheiden en wat we willen delen ‘s e staat in gedeelde albums. Het kan dus wel

DS1817+ DX517 - DS923+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
Mk23 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 13:18:
@DijkDude de photo app heeft een handleiding op de site van synology, heb je die al gezien?

Mijn vrouw en ik hebben de foto’s op da NAS staan, netjes gescheiden en wat we willen delen ‘s e staat in gedeelde albums. Het kan dus wel
Dank,
Maar ik vind dat soort ellenlange tuorials toch wel bewijzen dat het veel te gecompliceerd is allemaal.
Een goed en duidelijk werkend systeem zou nooit zo'n ellenlange uitleg nodig hoeven te hebben
Ik krijg toch wel een beetje de indruk dat dit apparaat niet echt geschikt is om fotoalbums te delen.
Ik twijfel er niet aan dat het kan maar het lukt mij echt van geen kant.
Of mijn vrouw logged in met admin rechten en haar hele bureaublad staat vol met allerlei zaken die haar niet boeien zoals bv config, maar dan zie ik wel gedeelde mappen in photos in haar groep.
Maar verder dan dat kom ik niet want ook dan zie ik geen foto's als ik Photos open
Bij mij kan iedereen alleen foto's zien als je inlogt met admin.
Probleem is ook dat bij iedere verandering je eigenlijk steeds verder van huis raakt en het overzicht volledig kwijtraakt en het langdurige indexeren na iedere verandering nodigt ook niet echt uit tot "proberen"
Eerlijk? ik wordt er gek van en vind het allemmal wel heel erg cryptisch en (thuisgebruikers)onvriendelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
DijkDude schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 13:39:
[...]

Dank,
Maar ik vind dat soort ellenlange tuorials toch wel bewijzen dat het veel te gecompliceerd is allemaal.
Een goed en duidelijk werkend systeem zou nooit zo'n ellenlange uitleg nodig hoeven te hebben
Ik krijg toch wel een beetje de indruk dat dit apparaat niet echt geschikt is om fotoalbums te delen.
Ik twijfel er niet aan dat het kan maar het lukt mij echt van geen kant.
Of mijn vrouw logged in met admin rechten en haar hele bureaublad staat vol met allerlei zaken die haar niet boeien zoals bv config, maar dan zie ik wel gedeelde mappen in photos in haar groep.
Maar verder dan dat kom ik niet want ook dan zie ik geen foto's als ik Photos open
Bij mij kan iedereen alleen foto's zien als je inlogt met admin.
Probleem is ook dat bij iedere verandering je eigenlijk steeds verder van huis raakt en het overzicht volledig kwijtraakt en het langdurige indexeren na iedere verandering nodigt ook niet echt uit tot "proberen"
Eerlijk? ik wordt er gek van en vind het allemmal wel heel erg cryptisch en (thuisgebruikers)onvriendelijk.
Bureaublad?
"Synology Photos" is een app, die je kunt benaderen via je DSM (je lokale ip adres) of de iOS/Android apps.
Deze app geeft extra functionaliteit zoals indexing, metadata weergeven, zoeken, albums creeren, etc.

Onder de motorkap worden de foto's opgeslagen in bestanden in ofwel je Personal Space (je /home map), ofwel je Shared Space (een publiek gedeelde map).
Dit kun je zelf inrichten. Als jij foto's met je vrouw wilt delen, kun je dit op 2 manieren doen:
  1. De foto's in je Personal Space uploaden en toevoegen aan albums die je deelt met iedereen op de NAS of met je vrouw. Dan kan je vrouw ze dus nooit zien / bewerken in Windows Explorer, want de /home map is alleen voor jouw user account zichtbaar. Dan kan ze de foto's dus alleen benaderen via de app / web ui.
  2. De foto's die je wilt delen in de Shared Space uploaden. Dan kan je vrouw ze wel zien en bewerken in Windows Explorer, als je haar rechten geeft tot de folders waar ze zijn geupload.
Ik heb het idee dat je de concepten "permissies via het file system" en "permissies via de Photos app" tot nu toe door elkaar haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
skank schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:16:
Een kennis van me heeft een synology nas ds120j

Erg crap dus.
Daar zit nu 2TB in

Paar vraagjes, los van het feit dat hij best zou upgraden naar compleet andere 4 bay nas bv

- Kan ik die 2tb vervangen door groter model, en is 8 tb of zelfs hoger dan mogelijk ? Volgens wat ik vond zou 12 tb ook moeten gaan?
- Kan ik zijn muziek open zetten naar buiten toe? Zodat hij via zijn smartphone, zijn muziek kan afspelen via 4g via een app. Die app is dan vermoedelijk ds audio? Moet ik hiervoor poorten open zetten of kan dat rechtstreeks via instelling nas. Ik hoop het laatste daar ik netwerkgewijs op de router niet veel kan doen
Of een andere manier?
- Zou emby server op die nas draaien, en dan op zijn shield emby client.. Zal dat werken met passthrough of ga ik wegens de nas echt stotterende films hebben? Ik vermoed dat het vlot zal gaan, daar de shield enkel zal lezen..
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
Wat heb je zelf al op- en uitgezocht?
De antwoorden op je vragen zijn redelijk eenvoudig te vinden. De kb's van Synology zijn vaak niet al te uitgebreid, maar ze zijn goed genoeg om verder te komen richting een oplossing.
1
https://kb.synology.com/e...size_of_Synology_products
2
https://kb.synology.com/e...e_theater_music?version=6
3
https://emby.media/synology-server.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
nino_070 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 13:52:
[...]

Bureaublad?
"Synology Photos" is een app, die je kunt benaderen via je DSM (je lokale ip adres) of de iOS/Android apps.
Deze app geeft extra functionaliteit zoals indexing, metadata weergeven, zoeken, albums creeren, etc.

Onder de motorkap worden de foto's opgeslagen in bestanden in ofwel je Personal Space (je /home map), ofwel je Shared Space (een publiek gedeelde map).
Dit kun je zelf inrichten. Als jij foto's met je vrouw wilt delen, kun je dit op 2 manieren doen:
  1. De foto's in je Personal Space uploaden en toevoegen aan albums die je deelt met iedereen op de NAS of met je vrouw. Dan kan je vrouw ze dus nooit zien / bewerken in Windows Explorer, want de /home map is alleen voor jouw user account zichtbaar. Dan kan ze de foto's dus alleen benaderen via de app / web ui.
  2. De foto's die je wilt delen in de Shared Space uploaden. Dan kan je vrouw ze wel zien en bewerken in Windows Explorer, als je haar rechten geeft tot de folders waar ze zijn geupload.
Ik heb het idee dat je de concepten "permissies via het file system" en "permissies via de Photos app" tot nu toe door elkaar haalt.
Ik zeg het wellicht wat ongelukkig maar als ik synology benader via mijn PC verschijnt DSM op mijn scherm en dat noem ik dan maar bureaublad. Sorry
Maar Synology foto's staat daar tenslotte ook op als snelkoppeling en opent in een nieuwe tablad (browser).
Dus uiteindelijk ziet het er voor mij uit als een bureaublad.
Ik zie een map Photos in de home map die volgens mij is aangemaakt nadat ik een gebruiker heb toegevoegd.
Die is bij mij leeg omdat ik de foto's had geplaatst in mijn Homes admin map.
Daar is S.Photos keurig gaan indexeren (2 dagen) maar kan dus blijkbaar niet delen vanuit die map want photos in de home map blijft leeg.
Dus het lijkt erop dat ik de map toch moet verplaatsen naar die map en maar weer 2 dagen ga wachten ;-(
Maar ik begrijp dat ik ze beter naar een gedeelde map Photos kan verplaatsen als ik wil dat mijn vrouw er ook in wil werken, wat ze nu ook al wel kan maar dan moet ze inloggen als admin.
Wat je laatste zin betreft, dat weet ik wel zeker want ik heb al moeite te begrijpen waar dat precies over gaat ;-)
Ik begrijp inmiddels wel dat je beter eerst je omgeving met gebruikers in kan stellen alvorens apps te gaan installeren, beetje dom dus.
Voor alle duidelijkheid, ik ben natuurlijk wel een amateur maar wil toch wel graag de voordelen van een Nas dus accepteer uiteindelijk natuurlijk mijn eigen geblunder wel maar zou het fijn vinden als dit zou lukken.
Alvast wel weer bedankt voor de hulp en input. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
gerritjan schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 15:58:
[...]

Wat heb je zelf al op- en uitgezocht?
De antwoorden op je vragen zijn redelijk eenvoudig te vinden. De kb's van Synology zijn vaak niet al te uitgebreid, maar ze zijn goed genoeg om verder te komen richting een oplossing.
1
https://kb.synology.com/e...size_of_Synology_products
2
https://kb.synology.com/e...e_theater_music?version=6
3
https://emby.media/synology-server.html
Ok top thx, 2 en 3 zit ik dus juist.
1 had ik inderdaad zelf uitgevoerd, maar daar staan heel weinig disks in, zoals in mijn vraag stond, daar staat wel 12 en 16tb tussen maar enkel van synology zelf.
Vandaar dat ik de vraag stelde of dat wel correct is, en bv andere merken ook ok zullen zijn zo 12tb bv van western digital ofzo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nino_070
DijkDude schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 16:43:
[...]

Ik zeg het wellicht wat ongelukkig maar als ik synology benader via mijn PC verschijnt DSM op mijn scherm en dat noem ik dan maar bureaublad. Sorry
Maar Synology foto's staat daar tenslotte ook op als snelkoppeling en opent in een nieuwe tablad (browser).
Dus uiteindelijk ziet het er voor mij uit als een bureaublad.
Ik zie een map Photos in de home map die volgens mij is aangemaakt nadat ik een gebruiker heb toegevoegd.
Die is bij mij leeg omdat ik de foto's had geplaatst in mijn Homes admin map.
Daar is S.Photos keurig gaan indexeren (2 dagen) maar kan dus blijkbaar niet delen vanuit die map want photos in de home map blijft leeg.
Dus het lijkt erop dat ik de map toch moet verplaatsen naar die map en maar weer 2 dagen ga wachten ;-(
Maar ik begrijp dat ik ze beter naar een gedeelde map Photos kan verplaatsen als ik wil dat mijn vrouw er ook in wil werken, wat ze nu ook al wel kan maar dan moet ze inloggen als admin.
Wat je laatste zin betreft, dat weet ik wel zeker want ik heb al moeite te begrijpen waar dat precies over gaat ;-)
Ik begrijp inmiddels wel dat je beter eerst je omgeving met gebruikers in kan stellen alvorens apps te gaan installeren, beetje dom dus.
Voor alle duidelijkheid, ik ben natuurlijk wel een amateur maar wil toch wel graag de voordelen van een Nas dus accepteer uiteindelijk natuurlijk mijn eigen geblunder wel maar zou het fijn vinden als dit zou lukken.
Alvast wel weer bedankt voor de hulp en input. _/-\o_
Alles in een gedeelde map is waarschijnlijk het beste ja. Dus alles in /photo zetten en je vrouw daar rechten op geven.
Dan kun je ook in Syno Photos instellingen aangeven dat je vrouw toegang mag tot de Shared space en ziet ze zowel de bestanden als de fotos in de app.

Overigens, als je de fotos verplaatst via File Station heb je grote kans dat je NAS niet hoeft te herindexeren maar dat ie herkent dat het dezelfde bestanden zijn. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
nino_070 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 17:03:
[...]

Alles in een gedeelde map is waarschijnlijk het beste ja. Dus alles in /photo zetten en je vrouw daar rechten op geven.
Dan kun je ook in Syno Photos instellingen aangeven dat je vrouw toegang mag tot de Shared space en ziet ze zowel de bestanden als de fotos in de app.

Overigens, als je de fotos verplaatst via File Station heb je grote kans dat je NAS niet hoeft te herindexeren maar dat ie herkent dat het dezelfde bestanden zijn. Succes.
Helaas map naar photo verplaatst en indexeert inderdaad niet maar verder is alles dood.
Onder het account (admin) in Syn. photos zie ik ook geen instellingen verschijnen maar alleen nog maar afmelden.
Wat een drama dit.
Als ik photos opnieuw installeer verwijdert hij dan ook de map photo plus inhoud,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
DijkDude schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 23:23:
[...]

Helaas map naar photo verplaatst en indexeert inderdaad niet maar verder is alles dood.
Onder het account (admin) in Syn. photos zie ik ook geen instellingen verschijnen maar alleen nog maar afmelden.
Wat een drama dit.
Als ik photos opnieuw installeer verwijdert hij dan ook de map photo plus inhoud,
Je kunt de Photos app veilig verwijderen zonder bestanden kwijt te raken. Het enige dat je kwijtraakt zijn de instellingen die je IN de app hebt gezet op albums enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DijkDude
nino_070 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 02:03:
[...]

Je kunt de Photos app veilig verwijderen zonder bestanden kwijt te raken. Het enige dat je kwijtraakt zijn de instellingen die je IN de app hebt gezet op albums enz.
Top goed om te weten.
Ik heb nu even alle gebruikers verwijderd en een gedeelde map photo's gemaakt en daar mijn foto's en video's in gezet.
Alle foto's zijn er sowieso nog alleen indexeert hij wel opnieuw alle mensen (gezichten)
Dat gaat even duren maar als dat klaar is heb ik volgens mij een gedeelde map die ik vervolgens aan toe te voegen gebruikers kan koppelen.
Thx voor je meedenken en hulp overigens.
Ik ga even afwachten en heb goede hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
skank schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 16:56:
[...]

Ok top thx, 2 en 3 zit ik dus juist.
1 had ik inderdaad zelf uitgevoerd, maar daar staan heel weinig disks in, zoals in mijn vraag stond, daar staat wel 12 en 16tb tussen maar enkel van synology zelf.
Vandaar dat ik de vraag stelde of dat wel correct is, en bv andere merken ook ok zullen zijn zo 12tb bv van western digital ofzo
https://www.synology.com/..._trim&display_brand=other

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Wow OK thx. Blijkbaar keek ik over die filter 3rd party.
Mercikes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

Ortep schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 18:30:
[...]

Dat zou een mooie test zijn.

Het zou zomaar kunnen dat het een Synology ding is. Het probleem is natuurlijk op te lossen door een grote compose te gebruiken.

Gebruik jij de Container Manager of Portainer? Ik gebruik Container Manager.

Ik ben wel benieuwd wat de reden is.

Bedankt dat je het wilt testen.
Ik gebruik Portainer. Op m'n Synology kreeg ik daar met 3 losse stacks dezelfde error als jij.
Nu net heb ik hetzelfde scenario getest op een losse dockeromgeving, buiten Synology om en...geen enkel probleem. Draait als een zonnetje, zoals de bedoeling is.

Blijkbaar zit er dus ergens iets in de Dockeromgeving van Synology/DSM wat niet lekker werkt met dit soort setups.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

@WheeleE
Dat is dan duidelijk. Bedankt voor het testen. Er is een nieuwe container manager in beta.

https://www.synology.com/nl-nl/beta/ContainerManager24_0_2

Ik zal hem volgende week eens testen. Er zit een nieuwe engine in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyNL
@Mk23
Mk23 schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:32:

...Maar wat begrijp je niet precies?

je kunt trouwens in de photo app op je telefoon aan / uitzetten dat deze backups maakt, maar dat kun je ook doen via DSFile op je mobile device.
Het is nu allemaal wat duidelijker, ik merk alleen dat alle bestanden en folders op deze wijze zo genoemd worden dat het niet heel makkelijk is terug te vinden op andere platformen. Voorheen deed ik bijvoorbeeld een structuur als;
\foto\vakanties\bestemming + jaartal
Dat is dan ook handig te benaderen en te browsen vanuit kodi bijvoorbeeld. Of een ander platform. Nu heet alles datum\datum etc.

Is daar nog een mouw aan te passen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
nino_070 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 13:04:
Ik loop tegen een probleem aan met mijn OpenVPN server en self signed certificates. In het verleden kon ik self signed certificates via Synology een latere expiration date meegeven, maar tegenwoordig lijkt dit altijd 1 jaar te zijn.

Ik gebruik self signed certificates alleen om mijn OpenVPN clients mee te connecten, alle andere SSL doe ik via Let's Encrypt certificaten (welke overigens maar 3 maanden geldig zijn, en wel automatisch worden verlengd).

Het probleem is dat het uiterst onpraktisch is voor mij om dit handmatig te managen, aangezien dit zou betekenen dat ik de OpenVPN client config files voor al mijn clients elk jaar handmatig zou moeten updaten. En helaas staan sommige van deze clients remote opgesteld, dus dit is niet praktisch.

Iemand enig idee hoe dit op te lossen?
Ik ga dit volgen.

Had laatst ook dat plotseling zonder aankondiging VPN niet meer werkte. Blijkt dat dan dat ceritificaat is verlopen oid.
Sowieso niet zo blij met OpenVPN, een paar keer per jaar is er wel weer iets waardoor het niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
JimmyNL schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 15:57:
@Mk23

[...]

Het is nu allemaal wat duidelijker, ik merk alleen dat alle bestanden en folders op deze wijze zo genoemd worden dat het niet heel makkelijk is terug te vinden op andere platformen. Voorheen deed ik bijvoorbeeld een structuur als;
\foto\vakanties\bestemming + jaartal
Dat is dan ook handig te benaderen en te browsen vanuit kodi bijvoorbeeld. Of een ander platform. Nu heet alles datum\datum etc.

Is daar nog een mouw aan te passen?
Als ik mijn telefoon leeg zou halen, dan heb je alleen een naam en een bestandsdatum Daar kun je helemaal niets mee.
De indeling die je benoemt is meer iets wat je handmatig doet. Zo had ik vroeger ook mijn foto's gerangschikt maar daar heb ik de tijd niet meer voor. Ik laat gewoon mijn telefoon en / of de Photo app de spullen sorteren en zoek dan bijvoorbeeld op GPS coördinaten / locatie.

Wat ik me nog afvroeg is of je rechten van de account van je partner ook goed had ingesteld, ik heb dat ook moeten doen bij de account van mijn partner.

DS1817+ DX517 - DS923+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
Ik heb uiteindelijk alles wel werkende nu.
een Nieuw Admin account gemaakt
Gebruikers die keurig alleen hun eigen mappen zien en Homes kunnen verbergen voor de gebruikers.
Voor iedereen S.Photos benaderbaar (ook op mobiel metapp)
Dus wat dat betreft blij en dank voor de hulp

Alleen....als ik in windows nu een netwerkverbinding wil maken krijg ik de melding:
\\Synology is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juist machtigingen voor deze netwerkbron. Neem contact op etc. etc.
Nooit eerder dit probleem gehad en geen idee hoe op te lossen
Via Synology assistant en webrowser en quickconnect wel verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
DijkDude schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 02:26:
Ik heb uiteindelijk alles wel werkende nu.
een Nieuw Admin account gemaakt
Gebruikers die keurig alleen hun eigen mappen zien en Homes kunnen verbergen voor de gebruikers.
Voor iedereen S.Photos benaderbaar (ook op mobiel metapp)
Dus wat dat betreft blij en dank voor de hulp

Alleen....als ik in windows nu een netwerkverbinding wil maken krijg ik de melding:
\\Synology is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juist machtigingen voor deze netwerkbron. Neem contact op etc. etc.
Nooit eerder dit probleem gehad en geen idee hoe op te lossen
Via Synology assistant en webrowser en quickconnect wel verbinding.
Welke account gebruik je om nu in te loggen? Kan zijn dat je nog de oude gegevens gebruikt. Ik zou via IP-adres/share contact maken in windows.
Je "admin" admin account zou ik trouwens wel altijd deactiveren, daarmee bouw je al meteen een eerste horde in voor hackers.

DS1817+ DX517 - DS923+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Laatst online: 23:12

Dr.Roelski

Walk on ....

Ortep schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:05:
@technorabilia

Wat er gebeurt is het volgende:
  1. Ik maak een compose en daarmee een gluetun container. Die werkt
  2. Ik maak een compose en daarmee een sabnzbd container met port mapping 8080:8080. Die werkt ook en is bereikbaar onder ip:8080.
  3. Ik stop alles en zet in de compose van gluetun onder ports 8080:8080, de container werkt nog steeds
  4. Ik plaats in de compose van sabnzbd een verwijzing voor netwerk naar gluetun en verwijder de 8080:8080 regel. Alles werkt nog steeds en sabnzbd is te benaderen via ip:8080
  5. Ik stop alles en als voorbereiding voor qbittorrent plaats ik in de gluetun compose onder ports de extra regel 9090:9090 en dan stort alles in bij het opstarten.
Ik kan dan sabnzbd niet meer bereiken via ip:8080. Wat nog gekker is is als ik de regel 9090:9090 uit de compose van glutun weer weg haal het nog steeds niet werkt.
Als ik sabnzb dan opnieuw wil starten krijg ik de melding dat heel de container niet meer bestaat. Ik moet een rebuild doen en dan werkt het weer. Ik kan hem dan weer benaderen via ip:8080

Ik heb dus nog helemaal geen tweede container gemaakt voor qbittorrent. Ik heb alleen als voorbereiding een enkele extra portmapping gemaakt. En die maakte ik dus in de gluetun compose. Maar de sabnzb container stort in en verdwijnt totaal.

Ik zie in jouw voorbeeld dat je een enkele compose gebruikt voo alles. Ik deed het met een aparte compose voor gluetun en sabnzb.

Ik zal best iets niet goed doen. Het enige is dat @WheeleE het ook getest heeft en hetzelfde resultaat krijgt. De sabnzb container stort in en verdwijnt.

Ik snap dat je alles in een grote compose kan gooien en dat dat blijkbaar werkt. Maar het zou toch ook moeten werken met aparte?
Ik zie dan als voordeel dat ik niet steeds de hele compose moet aanpakken als ik iets nieuws doe en dat dan via gluetun wil laten lopen.

Een grote compose is voor mij iets als een telefoon, met airco, schijfremmen voor en 5 wasprogramma's. Oh ja en een robot stofzuiger
Denk dat het netwerk deel het verschil maakt. Zie hier geen definitie van in de compose file. Dus daar zal ergens iets nieuws parallel gemaakt worden vermoed ik, wat niet gebeurd met een enkele compose file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
Mk23 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 08:38:
[...]

Welke account gebruik je om nu in te loggen? Kan zijn dat je nog de oude gegevens gebruikt. Ik zou via IP-adres/share contact maken in windows.
Je "admin" admin account zou ik trouwens wel altijd deactiveren, daarmee bouw je al meteen een eerste horde in voor hackers.
Wat je laatste opmerking betreft.
Ik heb inderdaad het admin account gedeactiveerd en een nieuwe gemaakt.
Hoe kan ik via windows het inlog account veranderen op de synology?
Assistant logged sowieso altijd in op mijn admin account, bedoel je dat?
Zo ja hoe verander ik dat dan?
IP-adres/share contact snap ik niet goed.
Hé, je hebt hiet hier wel tegen een professionele amateur hè ;)
Maar zonder gekheid, ik ga windows 11 opnieuw installeren.
Ik kan al tijden bv geen programma's verwijderen via instellingen.
Het hele menu verdwijnt op het moment dat ik op "geinstalleerde apps" klik
Nu weer dit, kan helemaal nergens smb vinden etc. etc.
Daarna weer terug hier. :)

[ Voor 15% gewijzigd door DijkDude op 14-10-2024 12:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

@WheeleE @technorabilia

Ik heb mijn Container Manager geüpdatet naar de laatste beta versie. Hier zit een nieuwere docker daemon in en er zijn nog wat andere dingen veranderd.
Bij een eerste test ging er nog van alles mis. Maar toen ik de containers en de images had weggegooid en alles opnieuw deed werkte het naar verwachting.

Ik heb nu meerdere containers lopen via Gluetun

Het was dus een Synology/Container Manager ding.

Ik zal nog even kijken hoe het met Portainer gaat, maar daar verdwaal ik steeds in. Ik heb zelden zo'n chaotische interface gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

Fijn dat het nu werkt @Ortep !
Portainer is inderdaad even wennen in het begin. Ik ben er zelf al voor mijn Synology-avontuur mee begonnen, dus voor mij is de containermanager juist weer een doolhof.
Schroom niet om vragen te stellen hier in het topic, in het Docker-topic of in DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

@WheeleE

Dan heb ik direct al een vraag voor je.
Als ik in Portainer een Stack probeer te maken kan ik een compose in de webeditor aanmaken.
Als ik de compose al heb kan ik hem uploaden. Maar dan is nergens meer terug te vinden wat ik precies heb geüpload. Het is dus niet aan te passen ook. Zie ik iets over het hoofd?
Gewoon even opslaan en dan verder werken lijkt niet mogelijk. Ik kan alleen een 'deploy' doen. Vaak wil ik dat helemaal niet.
In Synology Container Manager kan ik dat wel.

En is het mogelijk om dingen die eigenlijk altijd constant zijn zoals mijn TZ, PGID en PUID ergens vast op te slaan? Een .env is ook niet standaard in te stellen lijkt het wel

[ Voor 11% gewijzigd door Ortep op 14-10-2024 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ortep schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:33:
En is het mogelijk om dingen die eigenlijk altijd constant zijn zoals mijn TZ, PGID en PUID ergens vast op te slaan? Een .env is ook niet standaard in te stellen lijkt het wel
Dit heb ik helaas ook nooit werkend gekregen. Ik was tot de conclusie gekomen dat dit niet mogelijk is. Het is wel een paar jaar terug.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

Ortep schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:33:
@WheeleE

Dan heb ik direct al een vraag voor je.
Als ik in Portainer een Stack probeer te maken kan ik een compose in de webeditor aanmaken.
Als ik de compose al heb kan ik hem uploaden. Maar dan is nergens meer terug te vinden wat ik precies heb geüpload. Het is dus niet aan te passen ook. Zie ik iets over het hoofd?
Portainer slaat compose-files apart op, per stack. Ik heb de data lokaal gemapped:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
1234@host:/volume1/docker/portainer/compose$ ll
total 0
drwxrwxrwx+ 1 root    root   16 Oct 13 11:19 .
drwxrwxrwx+ 1 1234 users 164 Sep  4  2023 ..
drwxrwxrwx+ 1 root    root   54 Aug 15 08:28 18
drwxrwxrwx+ 1 root    root   50 Sep 22 10:11 52
drwxrwxrwx+ 1 root    root   36 Oct  3 21:52 84
drwxrwxrwx+ 1 root    root   36 Oct 11 20:57 92
1234@host:/volume1/docker/portainer/compose$ cd 18
1234@host:/volume1/docker/portainer/compose/18$ ll
total 12
drwxrwxrwx+ 1 root root   54 Aug 15 08:28 .
drwxrwxrwx+ 1 root root   16 Oct 13 11:19 ..
-rwxrwxrwx+ 1 root root 1894 Aug 15 08:25 docker-compose.yml
-rwxrwxrwx+ 1 root root 4185 Sep  1 13:24 stack.env
Gewoon even opslaan en dan verder werken lijkt niet mogelijk. Ik kan alleen een 'deploy' doen. Vaak wil ik dat helemaal niet.
In Synology Container Manager kan ik dat wel.
Het handigste is om niet te uploaden maar de code te plakken in de editor. Dan kun je het nog wel terugkijken/editten via de web gui.
Daar heb ik nog nooit mee te maken gehad eigenlijk. Volgens mij is er voor jouw voorbeeld niets, maar je kan wel default waardes in je compose meegeven:
code:
1
2
3
4
5
6
version: '3.1'
services:
  load_balancer:
    image: nginx:latest
    environment:
      SECRET_KEY: "${SECRET_KEY}"

Ik heb in t verleden ook een hoop nuttige hulp en advies gekregen in het Dockertopic hier op GoT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:45
Weet iemand of er ook een mogelijkheid is om foto's intelligent aan een album toe tr voegen vanuit de gedeelde mappen?

Vanaf de telefoon van mijn vrouw en mij worden de foto's geupload naar 2 apparte gedeelde mappen en kunnen we elkaars foto's ook zien

In photos zit een functie om een album aan te maken adhv voorwaardes bijvoorbeeld foto's genomen binnen een bepaalde periode en hiervan een album aan te maken, maar ik zie alleen maar de optie om. Dit vanuit de persoonlijke ruimte te down en niet vanaf de gedeelde zodat ik een album kan maken waarin onze beide foto's worden samengevoegd in 1 album

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:58
Heb mijn synology vervangen door een nieuwe maar blijkbaar toch iets fout gedaan. Had gewoon de disks overgezet, en alle bestanden e.d. prima, maar alle instellingen, applicaties en gebruikers mag ik weer opnieuw gaan aanmaken. Dat is wel een kleine tegenvaller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:08
MeTooPV schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 23:30:
Heb mijn synology vervangen door een nieuwe maar blijkbaar toch iets fout gedaan. Had gewoon de disks overgezet, en alle bestanden e.d. prima, maar alle instellingen, applicaties en gebruikers mag ik weer opnieuw gaan aanmaken. Dat is wel een kleine tegenvaller.
Hier vertellen ze precies hoe het 1 en ander zou moeten en wat je moet doen. Oa een backup maken van instellingen, om het weer terug te kunnen zetten.
Als ik het goed lees.
Hoofdstuk 2. Migratie tussen 2 verschillende modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:30
MeTooPV schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 23:30:
..maar alle instellingen, applicaties en gebruikers mag ik weer opnieuw gaan aanmaken. Dat is wel een kleine tegenvaller.
Als de DSM installatie compatible is met de hardware (voornamelijk CPU) zou de migratie alles moeten oppakken. Als deze niet compatible is, moet je een DSM backup terugzetten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
Ik heb een gedeelde Photomap voor mijn familie.
Als ik als administrator photos verwijder verwijder ik ze blijkbaar niet voor iedereen want als een gebruiker inlogd ziet hij in dezelfde map nog steeds de door mij gedelete foto's en moet ze blijkbaar zelf ook verwijderen.
Wat is dan de zin van een administrator account?
Ik zit nu best al wel vaak veel tijd te besteden aan een gezamenlijk album en ook best wel vaak voor Piet Snot omdat SP behoorlijk gebruikersonvriendelijk maar vooral behoorlijk kryptisch is.
Maar bovenal, wat doe ik verkeerd

[ Voor 21% gewijzigd door DijkDude op 20-10-2024 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
@DijkDude Hoe verwijder je de foto's?

Verwijder je ze alleen uit Photos? Of ook van de NAS?
Photos verwijderen en beheren doe ik overigens alleen vanuit de shares, nooit vanuit Photos.
Photos gebruik ik wel voor albums, die lijken in ieder geval wel gedeeld te worden met alle gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
NIMIC schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 18:34:
@DijkDude Hoe verwijder je de foto's?

Verwijder je ze alleen uit Photos? Of ook van de NAS?
Photos verwijderen en beheren doe ik overigens alleen vanuit de shares, nooit vanuit Photos.
Photos gebruik ik wel voor albums, die lijken in ieder geval wel gedeeld te worden met alle gebruikers.
Ik verwijder ze vanuit de nas in synology photos
Vanuit de shares is lastig omdat ze dan lastiger te zien zijn.
Ik heb nl ineens duizenden Google fotootjes van logootje's en heel veel pics van platen en cd hoesjes.
Die wil ik liefst in een groote beweging (select +shift) verwijderen.
Dat lukt dan wel maar ondanks dat ik in admin in een gedeelde map zit moeten afzonderlijke gebruikers toch hetzelfde ook doen.
Dan kan ik alleen maar concluderen dat SP ze niet echt verwijdert.
Overigens snap ik ook niet echt waar ze vandaan komen want uploaden vanuit Google staat uitgeschakeld en in de centrale gedeelde map stonden al die bestandjes aanvankelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 16:57

timovd

Voorsprong door techniek

Sinds kort lukt het niet meer om (Let's Encrypt) certificaten (automatisch) te vernieuwen.
Poorten 80 en 443 (TCP en UDP) staan open en het automatisch vernieuwen heeft jarenlang gewerkt, maar nu dus niet meer. Iemand een idee? Ik probeer al dagenlang handmatig te vernieuwen zonder succes.
Versie 7.2.2-72806

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:20

Rhapsody

In Metal We Trust

timovd schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:44:
Sinds kort lukt het niet meer om (Let's Encrypt) certificaten (automatisch) te vernieuwen.
Poorten 80 en 443 (TCP en UDP) staan open en het automatisch vernieuwen heeft jarenlang gewerkt, maar nu dus niet meer. Iemand een idee? Ik probeer al dagenlang handmatig te vernieuwen zonder succes.
Versie 7.2.2-72806
Ik heb dit ook wel eens gehad, maar weet niet meer precies hoe ik het verholpen heb, mogelijk dat onderstaande het verkeer beinvloed;

- Firewall in NAS aan staan? (evt met rules om bepaalde landen te blokkeren?)
- Pi-Hole oid welke verkeer eruit filtert?

🇪🇺 pro Europa! | Dit is niet mijn regering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Met beperkte kennis probeer ik de data van een oude DS213 NAS van mijn vader te redden.
Hij hoorde piepjes uit de DS213 komen en na inloggen zag hij de melding:
"OPSLAGPOOL VASTGELOPEN"

Zie de bijlage afbeelding voor een printscreen van de dsm weergave.

Nu is het ongelukkige dat hij maar één WD Green 2TB schijf er in had.
Geen backups, geen (hybrid)raid, niks...

Wil zijn data graag redden (vooral foto's), heb hem losgekoppeld, met Synology Assistant in eigen netwerk gevonden en in ip range gehangen. Vervolgens benaderd.

Ik kan bij de opslagpool niets kiezen bij ACTIE (alles grijs).
Ik kan alleen kiezen voor VERWIJDEREN, maar dan ben ik mogelijk sowieso alles kwijt...

Wat zou ik nog kunnen doen mbt herstel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vHKGrIjWDYKpPeGKJZQtdd7jgrE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ur4JYL4jhedfEg4awziYsElK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
En als toevoeging op bovenstaande 'vastgelopen', vindt de S.M.A.R.T. test hem wel gezond?! 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sT3JP-HwhmjbaFt-pnVfs138G_U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tps7giyOmkKyMVjlZ2iSXfQo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
Allewijn schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:59:
En als toevoeging op bovenstaande 'vastgelopen', vindt de S.M.A.R.T. test hem wel gezond?! 8)7
En de uitgebreide test?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:12
Allewijn schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:43:
Met beperkte kennis probeer ik de data van een oude DS213 NAS van mijn vader te redden.
Hij hoorde piepjes uit de DS213 komen en na inloggen zag hij de melding:
"OPSLAGPOOL VASTGELOPEN"
Er is een verschil tussen een defecte disk en een vastgelopen volume.
Bij de eerste is de disk echt stuk, en zie je dat ook in SMART terug.

Bij de 2e is het volume stukgelopen, dat is soms iets met een defecte disk maar kan ook softwarematig zijn zoals het schrijven van een sector of cache issues. Je kan daar zelf niets aan doen.

Probeer of je de disk nog kan benaderen en de data veilig te stellen, het kan zijn dat je data is Read Only staat en je er wel bij kan.

Je kan een ticket loggen bij Synology, via hun ondersteuning kunnen ze je helpen om diagnose te stellen. Maar of een 213 nog onder support valt.... ik ben er bang voor.

Last resort : Heel soms helpt het om een shutdown te doen en weer op te starten. Maar het kan net zo goed zijn dat je NAS dan niet eens wil starten als de disk niet meer leesbaar is.

[ Voor 19% gewijzigd door reinier68 op 23-10-2024 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heval
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:16
timovd schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:44:
Versie 7.2.2-72806
Ik heb dit sinds kort ook. Ik heb veel geprobeerd zonder resultaat. Ik heb maar een ticket ingeschoten bij synology. Tot nu toe geen oplossing. Ik moet nu log files opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@gerritjan die uitgebreide smart test (dus niet de snelle) zal ik straks ook draaien. Nog niet gedaan.

@reinier68 hoe bedoel je of ik mijn disk nog kan benaderen? Via dsm zie ik de file explorer iig niet meer...

Een shutdown al gedaan. Want hem fysiek mee genomen naar mijn huis en daar aangesloten in mijn netwerk.

En fysiek schijf er uit halen en met een sata naar usb verloop aan mijn laptop hangen? Zou dat tot data herstel kunnen leiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
Allewijn schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:13:
En fysiek schijf er uit halen en met een sata naar usb verloop aan mijn laptop hangen? Zou dat tot data herstel kunnen leiden?
Is te proberen. Daarvoor heb je wel Linux (opstarten vanaf USB?) of software op je Windows-laptop nodig.
Daar is wel wat over te vinden:
https://community.synology.com/enu/forum/1/post/158769

https://www.reddit.com/r/...ve_in_windows_11_step_by/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@gerritjan dankjewel. Ik zal me verdiepen in welke (liefst toch gratis voor deze eenmalige poging) software, windows gebaseerd, ik kan gebruiken. Ik zal dan een usb naar sata verloop met voeding moeten kopen.

Intern binnen de DSM omgeving dus eigenlijk niks meer mogelijk in mijn situatie?
Nieuwe lege HDD bijplaatsen gaat niks bieden?
Pagina: 1 ... 174 ... 182 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).