[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 173 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19-09 21:59
@Speedygekko152
Ipv nieuwe drives te kopen, zou je kunnen overwegen om refurbished HDDs van bv TrueBase te nemen. Scheelt aardig wat en ze geven 2 jaar garantie.
Je kunt ook bv 2 nieuwe en 2 refurbished nemen en zo je risico en investering wat meer spreiden.

DS1817+& DS923+ DX513 & DX517

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedygekko152
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-09 20:18
@Mk23 Ik was op zoek naar 4TB schijven, maar als ik de prijzen zie van die refurbished, dan kan zou ik het overwegen. Probleem is de garantie met een zakelijke account...

https://www.truebase.nl/renewed/renewed-hardware

Erg bedankt voor de tip !

[ Voor 44% gewijzigd door Speedygekko152 op 10-09-2024 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mk23
Speedygekko152 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:33:
@Mk23 Ik was op zoek naar 4TB schijven, maar als ik de prijzen zie van die refurbished, dan kan zou ik het overwegen. Probleem is de garantie met een zakelijke account...

https://www.truebase.nl/renewed/renewed-hardware

Erg bedankt voor de tip !
Voor dat geld zou ik ze prive kopen en zo de garantie regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedygekko152
Mk23 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:43:
[...]

Voor dat geld zou ik ze prive kopen en zo de garantie regelen
Heb ze net een mailtje gestuurd aangezien ik zeker CMR schijven zou willen hebben want de SMR's die nu in mijn 214play zitten (zonder het te beseffen bij aankoop in 2020) zijn niet echt super te noemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
Speedygekko152 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:47:
[...]

Heb ze net een mailtje gestuurd aangezien ik zeker CMR schijven zou willen hebben want de SMR's die nu in mijn 214play zitten (zonder het te beseffen bij aankoop in 2020) zijn niet echt super te noemen...
Het zijn Hitachi HGST schijven, dus altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedygekko152
Mk23 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:05:
[...]

Het zijn Hitachi HGST schijven, dus altijd goed.
@Mk23 Mij sturen ze net op mail dat het Seagate Enterprise schijven zijn (de 10TB refurbished)...

[ Voor 6% gewijzigd door Speedygekko152 op 10-09-2024 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
Dan hebben ze een nieuwe partij gevonden. Ik heb 5x HGST gekocht in totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedygekko152
Mk23 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 17:56:
Dan hebben ze een nieuwe partij gevonden. Ik heb 5x HGST gekocht in totaal.
@Mk23 Wanneer heb je deze gekocht ?
Zijn het eveneens 10TB schijven ? 5400 of 7200 RPM ?

Excuses voor de vele vragen, maar ben graag goed geinformeerd.

Ik had ze nog een mailtje teruggestuurd met de vraag voor wat details. Ze gingen het intern navragen en mij spoedig berichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-06 17:36
reinier68 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:10:
[...]

Nou, ik kan zeggen dat het werkt, maar.....

Niet alle 2.,5 USB adapters werken even lekker, het model (merk en type) is wel bepalend voor succes.
Soms werkt alleen de voorkant USB, soms alleen de achterkant. En heel soms ( met truukje) beide kanten. Ik moet an de opstart altijd de 2,5Gb driver stoppen en weer starten willen ze allebei werken.
Dank. In de video wordt de UGreen adapter genoemd.
Mijn NAS staat normaal altijd aan, dus 1x driver stop / start (als dat nodig zou zijn) is wel te overzien.
(heb overigens een vrij oude 216j NAS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
@Speedygekko152
Zoals ik zei Hitachi Ultrastar (nu WD) 3x10TB en 2x12TB die ik voor de zomer in drie keer heb gekocht. Het zijn enterprise class schijven, 7200 RPM. Ze hadden 31000-36000 draaiuren toen ik ze kreeg.
Ik heb twee keer een DOA gehad en dat werd gelijk opgelost. RMA, nieuwe besteld en geld terug gekregen. Binnen dag opgelost.

Van het geld dat ik uitspaarde heb ik 3 nieuwe 10TB EXOS (2) en WD Ultrastar (1) gekocht. De 1817+ heeft nog 14TB over en zodra ik daarvan nog 8 over heb, ga ik nadenken over nieuwe schijven omdat een RAID rebuild / uitbreiding bij meer dan 80% heel veel meer tijd kost.
Mijn DX513 (voor de heb:)) heeft 3 10TB refurbished schijven en die gebruik ik alleen als backup server.

Ik zou ze niet inbouwen als de NAS in de woonkamer staat, maar hier op mijn thuiswerkplek is het geratel goed te doen. Een WD Red met 5200 RPM is veel stiller.

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:54
Mk23 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:29:
@Speedygekko152
Zoals ik zei Hitachi Ultrastar (nu WD) 3x10TB en 2x12TB die ik voor de zomer in drie keer heb gekocht. Het zijn enterprise class schijven, 7200 RPM. Ze hadden 31000-36000 draaiuren toen ik ze kreeg.
Ik heb twee keer een DOA gehad en dat werd gelijk opgelost. RMA, nieuwe besteld en geld terug gekregen. Binnen dag opgelost.

Van het geld dat ik uitspaarde heb ik 3 nieuwe 10TB EXOS (2) en WD Ultrastar (1) gekocht. De 1817+ heeft nog 14TB over en zodra ik daarvan nog 8 over heb, ga ik nadenken over nieuwe schijven omdat een RAID rebuild / uitbreiding bij meer dan 80% heel veel meer tijd kost.
Mijn DX513 (voor de heb:)) heeft 3 10TB refurbished schijven en die gebruik ik alleen als backup server.

Ik zou ze niet inbouwen als de NAS in de woonkamer staat, maar hier op mijn thuiswerkplek is het geratel goed te doen. Een WD Red met 5200 RPM is veel stiller.
Zijn dit schijven die jullie zouden adviseren voor vervanging van 2x 2Tb (WD Red smr) in mijn Ds218+ ?
Scheelt veel geld met nieuwe soortgelijke disks.

• Glassertje
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13:40
Update DSM 7.2.2-72806 (2024-09-11)
Version: 7.2.2-72806
(2024-09-11)
Important Note

After installing this update, you will not be able to downgrade to a previous DSM version.
This update will restart your Synology NAS.
For the models below, you can only download the upgrade patch from Synology Download Center because you won't receive notifications for this update on your DSM.
FS Series: FS3017, FS2017, FS1018
XS Series: RS18016xs+, RS4017xs+, RS3617xs+, RS3617xs, RS3617RPxs, RS18017xs+, DS3617xs, DS3617xsII, DS3018xs
Plus Series: RS2416RP+, RS2416+, DS916+, DS716+II, DS716+, DS216+II, DS216+, DS1817+, DS1517+, RS2818RP+, RS2418RP+, RS2418+, RS818RP+, RS818+, DS1618+, DS918+, DS718+, DS218+, RS1219+
Value Series: DS416, DS416play, DS216, DS216play, DS116, RS816, DS1817, DS1517, RS217, DS418play
J Series: DS416slim, DS416j, DS216j, DS418j, DS218j, DS419slim, DS119j
Starting from this version, the processing of media files using HEVC (H.265), AVC (H.264), and VC-1 codecs will be transitioned from the server to end devices to reduce unnecessary resource usage on the system and enhance system efficiency. These codecs are widespread on end devices such as smartphones, tablets, computers, and smart TVs. If the end device does not support the required codecs, the use of media files may be limited. Refer to this article for workarounds. In addition, please note the following exceptions:
Surveillance Station on DSM will continue to support server-side processing of AVC (H.264) streams, see the release notes.
Deep Video Analytics (DVA) series models and VisualStation clients will retain support for AVC (H.264) and HEVC (H.265) codecs.
To ensure package compatibility, Advanced Media Extensions (AME), File Station, Media Server, Surveillance Station, Synology Drive, Universal Search, Synology Photos and Snapshot Replication will automatically update to the latest version.
Video Station is not available on DSM 7.2.2. Refer to this article for workarounds to stream videos to end devices.
Updated Storage Manager to 1.0.0-00502 to fix issues. For more information, see the release notes.

Compatibility & Installation

The following third-party packages are currently incompatible with DSM 7.2.2. Compatible package versions will be released in the future, and this list will be updated accordingly:
BRAVIA Signage
TeamViewer

What's New

Added support for selecting whether to verify response or assertion signatures for SAML SSO clients.
Supports customization of package installation, upgrade, and uninstallation wizards for third-party package developers. Learn more

Fixed Issues

Enhanced protection against deletion of immutable snapshots.
Enhanced file system error recoverability.
Fixed an issue where backing up WriteOnce shared folders in Hyper Backup might occupy extra space.
Enhanced the performance of Thick Provisioned LUNs when the volume is nearly full.
Enhanced file search performance when there are a large number of files with the same name.
Fixed an issue where restarting the system during an entire system backup could prevent volumes from mounting properly.
Fixed an issue where scheduled tasks of emptying recycle bins might fail to delete folders only containing the "desktop.ini" file.
Fixed an issue where triggering Adaptive MFA or entering incorrect account credentials might cause the auto block function to count login attempts abnormally.
Fixed an issue where users might not be able to set up OTP for login.
Fixed an issue where uploading IdP metadata might fail when setting up SAML SSO clients.
Fixed an issue where users might not return to DS cam or DS finder after using OIDC SSO login.
Fixed an issue where users might not receive emails with emergency codes when using 2FA for DSM login.
Fixed an issue where data synchronization might fail when creating backup or replication tasks to a remote target server via Snapshot Replication, Hyper Backup, or other packages.
Fixed an issue where login might fail when creating backup or replication tasks to a remote target server via Snapshot Replication, Hyper Backup, or other packages.
Fixed an issue where OpenVPN might fail to disable gateways.
Fixed an issue where using SAML SSO for DSM login might fail if the IdP's response was too long.
Fixed an issue where the system might become unresponsive when setting up OIDC SSO clients.
Fixed an issue where Resource Monitor might display abnormal connection times in Connections > Connected Users.
Fixed an issue where users might not be able to use a hardware security key for DSM login.
Fixed a security vulnerability regarding ghostscript (CVE-2024-29510).
Fixed security vulnerabilities regarding netatalk (CVE-2024-38439, CVE-2024-38440, CVE-2024-38441).
Fixed a security vulnerability regarding Terrapin Attack (CVE-2023-48795).
Fixed a security vulnerability regarding glibc (CVE-2023-4911).
Minor bug fixes.
Zojuist geïnstalleerd zonder problemen. :)

[ Voor 110% gewijzigd door Glassertje op 11-09-2024 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mk23
austin_77 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:33:
[...]

Zijn dit schijven die jullie zouden adviseren voor vervanging van 2x 2Tb (WD Red smr) in mijn Ds218+ ?
Scheelt veel geld met nieuwe soortgelijke disks.
Zeker, je kunt voor 2x10TB refurbished gaan of 1 nieuw en 1 refurbished als je het niet helemaal vertrouwt. Als je van 2TB SHR1 naar 10TB SHR1 gaat, dan gaat een wereld voor je open:)

De grote schijven kunnen dan een mooie basis zijn als je in de toekomst besluit om een nieuwe NAS te kopen. Je kan ook overwegen om 2x2TB SSD;s te plaatsen als je de extra opslagcapaciteit niet nodig hebt. Dat levert een snelheidswinst op en je systeem wordt een stuk stilller.
Dat is wel iets, de refurbished schijven zijn enterprise kwaliteit en maken echt meer geluid dan een 5200RPM WD red.

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:54
Mk23 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:13:
[...]

Zeker, je kunt voor 2x10TB refurbished gaan of 1 nieuw en 1 refurbished als je het niet helemaal vertrouwt. Als je van 2TB SHR1 naar 10TB SHR1 gaat, dan gaat een wereld voor je open:)

De grote schijven kunnen dan een mooie basis zijn als je in de toekomst besluit om een nieuwe NAS te kopen. Je kan ook overwegen om 2x2TB SSD;s te plaatsen als je de extra opslagcapaciteit niet nodig hebt. Dat levert een snelheidswinst op en je systeem wordt een stuk stilller.
Dat is wel iets, de refurbished schijven zijn enterprise kwaliteit en maken echt meer geluid dan een 5200RPM WD red.
Haha die wereld wil ik graag open laten gaan :)
Nu zit ik op 92% ‘vol’. 2x2TB ssd is dus geen optie, laat staan dat het voor mijn usecase niet nodig is (opslag foto’s, docker draaien). NAS staat in CV hok, dus geen last van licht geratel 8)

• Speedygekko152
Mk23 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:29:
@Speedygekko152

@MK23 Toch maar voor 4 nieuwe 4TB WD Red Plus schijven gegaan (qua geluid, garantie en reeds gedraaide uren van de refurbished)...

Laat jij je camera's op de SSD's of nvme's schrijven ?
Als ik dat hier zou doen, dan kan ik bijv. dagelijks (via cronjob of zo) een offload doen 's nachts van de beelden op een dagbasis. Just thinking...

• Mk23
Speedygekko152 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:27:
[...]

@MK23 Toch maar voor 4 nieuwe 4TB WD Red Plus schijven gegaan (qua geluid, garantie en reeds gedraaide uren van de refurbished)...

Laat jij je camera's op de SSD's of nvme's schrijven ?
Als ik dat hier zou doen, dan kan ik bijv. dagelijks (via cronjob of zo) een offload doen 's nachts van de beelden op een dagbasis. Just thinking...
De draaiuren waren geen issue voor mij, ken iemand die 12 jaar zonder problemen WD Red 2TB schijven gebruikt heeft en ze nu met pensioen stuurt omdat ze gewoon te klein zijn geworden.
Ik laat mijn 4 camera's 24/7 opnemen en voor 2 weken is dat 700MB, de data gaat naar een 1TB SSD en een Onedrive account als backup.
Maar ik zag gisteren dat de SMART test aangeeft dat de rest levensduur naar 85% is gezakt. De andere SSD's zitten nog gewoon op 100%. Dat is een maand of 2 nadat ik de boel zo heb ingericht. Ik houd het in de gaten en kijk tzt wel wat ik doe. Of nieuwe SSD of in die bay een extra HDU bijplaatsen om de capaciteit gelijk te vergroten of de feed naar de DX513 laten wegschrijven.

De snelheid van een NVME is volgens mij echt verspilling, zelfs de goedkoopste SSD kan de feed van de camera's eenvoudig bijhouden.

Hopelijk heb je hier wat aan. FYI ik heb een 8bay NAS, dus heb meer opties dan bij een 4bay.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:58
Het is alweer een tijdje geleden dat ik mijn Synology NAS gekocht heb, denk een jaar of 10 ? Ik heb nu een DS214+ en dat ding doet al jarenlang goed zijn werk, maar ik ben toch toe aan iets nieuws.

Wat ik wil:

1 = Opslag
2 = Ik wil nu ook VM's gaan draaien.

Op dit moment heb ik ook nog een oDroid N2 waar HA HASSIO op draait, en volgens mij zou dit op een nieuwe synology ook moeten willen.

Op dit moment heb ik op de ODROID binnen HA de Unifi addon draaien, dit zou op de Synology dus ook een losse VM worden.

Nu de vraag, wat heb ik nodig, ik denk 2 opties te hebben, maar sta graag open voor commentaar

1 = DS923+
2 = DS723+

Het grote verschil is natuurlijk het aantal schijven (4 vs 2) en de bouwvorm.

Het liefste heb ik hem zo klein mogelijk, 2 schijven is eigenlijk voldoende voor mij.
Als ik de Compare tabel bekijk op de website is dat ook zo ongeveer het enigste verschil, of mis ik iets :?

Wat me nog niet helemaal duidelijk is, hoe zit dat tegenwoordig met schijven in een NAS.

Ik lees iets over SATA / NVMe / SSD :?

Voor backups etc. is SATA natuurlijk goed genoeg, maar voor bijv. HA zou SSD wenselijk zijn?

Dan is het misschien handig om toch voor de DS923+ te gaan, en dan 2 x SATA voor de opslag, en 2 x NVMe/ SSD te gaan :?

En misschien bij voorbaat al wat extra geheugen erin? (Standaard zit er 1 x 4GB in)

Ik hoor graag jullie adviezen.

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 12-09-2024 11:09 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:33
Grolsch schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:29:
Voor backups etc. is SATA natuurlijk goed genoeg, maar voor bijv. HA zou SSD wenselijk zijn?
SATA/NVMe zijn protocollen, SSD/HDD zijn opslag media.

Voor VM's is een SSD wel een stuk fijner (net als een SSD vs. een HDD in je PC) maar heb je véél (statische) opslag nodig dan is het naar verhouding een duur medium. De gulden middenweg is soms een (kleine) SSD cache voor de 'snappiness' maar gewoon HDD's voor de bulkdata of losse volumes, 1 met SSD(s) en 1 met HDD(s).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:02

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Op dit moment heb ik ook nog een oDroid N2 waar HA HASSIO op draait, en volgens mij zou dit op een nieuwe synology ook moeten willen.
Home Assistant Operating System is inderdaad de aangeraden methode voor een HA-installatie. Dat is dan in een VM.
Op dit moment heb ik op de ODROID binnen HA de Unifi addon draaien, dit zou op de Synology dus ook een losse VM worden.
Nee, een losse VM voor alleen de unifi-controller is niet handig. Met een VM draai je niet alleen het unifi-pakketje, maar ook meteen een compleet extra OS met de bijkomende resource-honger.

De unifi-controller kun je op je Synology als docker draaien of binnen je HA als add-on (wat stiekem ook gewoon een docker is, maar binnen HA noemen ze het een add-on).

Mijn voorkeur heeft als docker direct op de Synology, zodat het pakket ook beschikbaar is als er iets met de VM aan de hand is (bijvoorbeeld als die moet rebooten).

Je noemt hier twee protocollen en één type schijf. Ik hoop dat het hiermee duidelijker wordt:

De standaard 'slots' in een Synology zijn SATA. Hier kun je een ouderwetse harde schijf in steken of een SSD (opslag zonder bewegende delen, een grote snelle geheugenkaart).

Bij een SSD op een SATA-poort is SATA de beperkende factor: de SSD kan sneller bestanden lezen en schrijven dan wat de SATA-poort kan bijbenen. Máár: het is nog steeds veel sneller dan een harde schijf op dezelfde SATA-poort. Omdat een SSD geen bewegende onderdelen heeft is het random lezen en schrijven van bestanden veel sneller dan een harde schijf die z'n leeskop naar de juiste plek moet bewegen en moet wachten tot de schijf een rondje heeft gedraaid.

Dan heb je de M2-slots onderop de Synology. Dit is het NVMe-protocol met veel hogere mogelijke snelheden dan SATA. Hier kun je alleen SSD's insteken. Hierbij is (meestal) de SSD zelf de beperkende factor qua snelheid en juist niet de poort.

Kortom: NVMe is het snelst. Maar een VM als Home Assistant OS op een SATA SSD zal nog steeds veel sneller zijn en responsiever aanvoelen dan op een SATA harde schijf. En je hoort minder geratel :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Grolsch
Als ik het dus goed begrijp heb ik 2 mogelijkheden om HDD's aan te sluiten

Optie 1 = in de bay's, dus in het geval van de DS923+ kan ik daar 4 schijven instoppen, dit kan zowel een traditionele SATA schijf zijn zoals bijv. deze:

https://www.coolblue.nl/p...seagate-ironwolf-8tb.html

Of ik kan er een SSD SATA schijf instoppen zoals bijvoobeeld deze:

https://www.coolblue.nl/p...zf7tddZvvL0xoCLy4QAvD_BwE

En dan zitten er dus binnen in de NAS nog 2 sloten voor een NVMe SSD harde schijf zoals deze:

https://www.dustinhome.nl...YLqsaPvjZ7bBoCsysQAvD_BwE

Als ik het dan goed wil doen zou ik 2 NVMe SSD schijven kunnen kopen in RAID 1 vanwege redundancy waarom ik de VM's zou kunnen installeren zoals HA.

En dan 4 8TB "traditionele SATA" schijven die ik dan in een RAID5 opstelling kan gebruiken voor de bulk opslag.

Snap ik het nu goed :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:54
Grolsch schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:41:
Als ik het dus goed begrijp heb ik 2 mogelijkheden om HDD's aan te sluiten

Optie 1 = in de bay's, dus in het geval van de DS923+ kan ik daar 4 schijven instoppen, dit kan zowel een traditionele SATA schijf zijn zoals bijv. deze:

https://www.coolblue.nl/p...seagate-ironwolf-8tb.html

Of ik kan er een SSD SATA schijf instoppen zoals bijvoobeeld deze:

https://www.coolblue.nl/p...zf7tddZvvL0xoCLy4QAvD_BwE

En dan zitten er dus binnen in de NAS nog 2 sloten voor een NVMe SSD harde schijf zoals deze:

https://www.dustinhome.nl...YLqsaPvjZ7bBoCsysQAvD_BwE

Als ik het dan goed wil doen zou ik 2 NVMe SSD schijven kunnen kopen in RAID 1 vanwege redundancy waarom ik de VM's zou kunnen installeren zoals HA.

En dan 4 8TB "traditionele SATA" schijven die ik dan in een RAID5 opstelling kan gebruiken voor de bulk opslag.

Snap ik het nu goed :?
Standaard uit-de-doos kan dit NIET.
De NVME SSDs in een Synology zijn officieel niet bedoeld voor opslag / storage maar ALLEEN voor caching doeleinden.
Er bestaan hacks waarmee je de NVME wel als storage pools kan definieren, maar dit is niet standaard.

Overigens, als je een grotere Synology NAS met meerdere sloten heb, ken je bijvoorbeeld je meerdere verschillende SATA drives mixen.
Bijvoorbeeld 1 storage pool op 4 reguliere HDDs voor je bulk
En een 2e storage pool op SATA SSDs voor VM / Docker / HA (of andere doeleinden).

[ Voor 7% gewijzigd door GarBaGe op 12-09-2024 11:47 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
GarBaGe schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:45:
[...]

De NVME SSDs in een Synology zijn officieel niet bedoeld voor opslag / storage maar ALLEEN voor caching doeleinden.
Er bestaan hacks waarmee je de NVME wel als storage pools kan definieren, maar dit is niet standaard.
OK, dan zou ik dus in het geval van de DS923+ 2 slots kunnen uitvoeren met een SSD schijf van 1TB bijv. en die andere 2 sloten met 2 x 8TB "klassieke SATA" schijf.

Ik heb nu effectief 4TB (2 x 4TB in RAID 1) beschikbaar waarvan ik 2TB gebruik, als ik effectief 8TB heb (2 x 8TB in RAID1) is dat voor mij ook voldoende.

Waarom zou ik er dan nog een NVME SSD inzetten :? Geeft dat veel voordelen?

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 12-09-2024 11:57 ]

• DukeBox
Grolsch schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:50:
OK, dan zou ik dus in het geval van de DS923+ 2 slots kunnen uitvoeren met een SSD schijf van 1TB bijv. en die andere 2 sloten met 2 x 8GB "klassieke SATA" schijf.
Ik ga er even vanuit dat je TB bedoeld? Anders zou ik de moeite niet nemen voor dat kleine beetje ;)
Waarom zou ik er dan nog een NVME SSD inzetten :? Geeft dat veel voordelen?
DSM zelf draait op iedere drive (uitzonderingen daargelaten) dus met een combinatie van HDD en SSD ben je nog steeds beperkt door de HDD snelheid. Met een nVME SSD (desnoods alleen read cache) haal je die bottleneck voor een groot deel weg.
GarBaGe schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:45:
Dat is niet waar, het hangt van het model af of een NVMe storage pool wordt ondersteund:
https://kb.synology.com/e...port_M_2_SSD_storage_pool

Met de komende update kan je ook pools maken op de M2D20, tot 6 NVMe SSD's in 1 pool.

[ Voor 46% gewijzigd door DukeBox op 12-09-2024 11:55 ]

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:54
DukeBox schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:52:
[...]

Dat is niet waar, het hangt van het model af of een NVMe storage pool wordt ondersteund:

Met de komende update kan je ook pools maken op de M2D20, tot 6 NVMe SSD's in 1 pool.
Oke, dan heb ik deze nieuwe feature gemist.
Sorry, my bad.
Kennelijk is dit iets van de laatste generaties. (Ik gebruik Synology nu al 13 jaar)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Grolsch
[...]

Ik ga er even vanuit dat je TB bedoeld? Anders zou ik de moeite niet nemen voor dat kleine beetje ;)
Check, aangepast ;)
[...]

DSM zelf draait op iedere drive (uitzonderingen daargelaten) dus met een combinatie van HDD en SSD ben je nog steeds beperkt door de HDD snelheid. Met een nVME SSD (desnoods alleen read cache) haal je die bottleneck voor een groot deel weg.
Dus jij zou het aanraden, en dan 1 stuks van hoeveel GB/TB :?
[...]

Maar in mijn geval "DS923+" kan het niet als ik het goed lees?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
Grolsch schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:58:
Dus jij zou het aanraden, en dan 1 stuks van hoeveel GB/TB :?
Ik zou kijken of je niet ergens wat hebt liggen en dan gewoon proberen. Desnoods een oudere die je toch al een tijdje wilt vervangen door een grotere.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StaticZ
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:03
@Grolsch https://github.com/007revad/Synology_HDD_db

Dit script gebruiken en je kunt op iedere SSD gebruiken als storage pool.
Draai het zelf ook op een DS923+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

DSM zelf draait op iedere drive (uitzonderingen daargelaten) dus met een combinatie van HDD en SSD ben je nog steeds beperkt door de HDD snelheid. M
Maar DSM zelf doet toch niet zoveel qua IO, dus ga je dat echt merken? Hangt natuurlijk af van hoe je het verder inricht, maar als alle dockers en VM's op de SSD staat zou je toch er verder geen HD-bottleneck moeten hebben?

Misschien interpreteer ik je post verkeerd :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mk23
In de DS1817+ had ik twee M2SATA SSDs geplaatst op de MD218 module. Het R+W cache voor mijn HDD volume levert in de praktijk niets op, ook omdat de Dockercontainers en alle packages al op een SSD volume draaien.

Ik heb dus het script van GitHub genomen en na wat gepruts met de correcte syntax draait het zonder problemen, ook na herstarten. Ik heb nu een tweede SSD volume in SHR1.
Ik durf het niet aan om naar 1 SHR volume te gaan door de SSDs op de SATAIII bus en PCiE kaart te koppelen.
Al mijn kleine bestanden staan dus opgeslagen op twee SSD volumes waardoor foto's bijvoorbeeld heel snel beschikbaar zijn in DSPhoto.

Wil je iets soortgelijks doen zonder script moet je een geschikt model kopen en de dure synology nVME modules.

• Grolsch
Ik denk dat ik dan voor de DS923+ ga, 2 bays uitvoer met wat kleinere SSD schijven om bijv HA op te draaien, en 2 bays uitvoer met 8TB "klassieke" schijven voor de dataopslag.

Bedankt voor jullie help, maakt het nog uit welk geheugen ik erbij koop :?

Er zit blijkbaar standaard 1 x 4GB in, dus 4GB extra is geen overdreven luxe denk ik :?

In mijn huidige DS214+ zit 1024MB (1GB), dus het is altijd een vooruitgang :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mk23
Grolsch schreef op donderdag 12 september 2024 @ 12:33:
Ik denk dat ik dan voor de DS923+ ga, 2 bays uitvoer met wat kleinere SSD schijven om bijv HA op te draaien, en 2 bays uitvoer met 8TB "klassieke" schijven voor de dataopslag.

Bedankt voor jullie help, maakt het nog uit welk geheugen ik erbij koop :?

Er zit blijkbaar standaard 1 x 4GB in, dus 4GB extra is geen overdreven luxe denk ik :?

In mijn huidige DS214+ zit 1024MB (1GB), dus het is altijd een vooruitgang :P
Ik zou voor 3 HDD's gaan en een enkele SSD waar je HA op draait. Ik heb HA draaien op een aparte NUC en daar zit een enkele SSD in, die zijn backups maakt op de NAS. Als het mis zou gaan met de SSD in de NUC kan ik snel een backup terug zetten.
Tenzij je op de SSD ook zaken gaat opslaan waarvoor je redundancy nodig hebt, zou ik dus niet voor 2 SSD's gaan. Bij twee HDD's verlies je best heel veel opslagcapaciteit,wat nog een reden zou zijn om voor drie schijven te gaan.
Of je draait het script en gebruikt je nVME SSD's dan voor HA.

Qua geheugen zou ik altijd extra nemen, dat verschil ga je echt merken in het dagelijks gebruik van je susteem.

[ Voor 5% gewijzigd door Mk23 op 12-09-2024 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
Gizz schreef op donderdag 12 september 2024 @ 12:10:
Maar DSM zelf doet toch niet zoveel qua IO, dus ga je dat echt merken?
Er zijn wel een aantal IO intensieve dingen (afhankelijk van gebruik) die op interne databases draaien zoals log center, indexer en filelink sharing. Niet dat dat veel impact heeft maar dat zijn juist de dingen die baat hebben bij een ssd cache omdat die IO wait voorkomen op je HDD array.

• Grolsch
Mk23 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 12:39:
[...]

Ik zou voor 3 HDD's gaan en een enkele SSD waar je HA op draait. Ik heb HA draaien op een aparte NUC en daar zit een enkele SSD in, die zijn backups maakt op de NAS. Als het mis zou gaan met de SSD in de NUC kan ik snel een backup terug zetten.
Tenzij je op de SSD ook zaken gaat opslaan waarvoor je redundancy nodig hebt, zou ik dus niet voor 2 SSD's gaan. Bij twee HDD's verlies je best heel veel opslagcapaciteit,wat nog een reden zou zijn om voor drie schijven te gaan.
Of je draait het script en gebruikt je nVME SSD's dan voor HA.

Qua geheugen zou ik altijd extra nemen, dat verschil ga je echt merken in het dagelijks gebruik van je susteem.
Dat is ook nog wel een goede.

Ik draai nu op HA backups via de ADD-ON Samba backup een backup naar mijn NAS.
Mocht onverhoopt de SSD SATA schijf sneuvelen kan ik altijd vrij snel een nieuwe HA VM aanmaken op de "reguliere" sata schijven en de backup restoren. Dit zal dan wat minder snel zijn, maar zo ben ik wel snel up en running.

Al denk ik dat je met Synology ook backups/snapshots kan maken van VM's :?

Nu nog uitzoeken welke schijven compatibel zijn met de Synology NAS, ik vind dat allemaal nog niet heel erg duidelijk om eerlijk te zijn.

8TB schijven zijn best duur, ik denk dat ik dan ga voor 3 x 6TB

3 x WD Red Plus WD60EFPX 6TB
1 x WD RED SA500 SATA SSD 2TB

En dan als geheugenuitbreiding:

Kingston FURY Impact DDR4 SODIMM 3200MHz 32GB (2 x 16GB)

Dit geheugen staat als optie bij de DS923+ op Coolblue, dan neem ik aan dat het past en werkt op deze NAS?

Mensen nog op en/of aanmerkingen op dit setje :?

• M-ThijZ
  • Laatst online: 13:17

M-ThijZ

Riding on Rails

Het is alweer een tijdje geleden dat ik mijn Synology NAS gekocht heb, denk een jaar of 10 ? Ik heb nu een DS214+ en dat ding doet al jarenlang goed zijn werk, maar ik ben toch toe aan iets nieuws.

Wat ik wil:

1 = Opslag
2 = Ik wil nu ook VM's gaan draaien.

Nu de vraag, wat heb ik nodig, ik denk 2 opties te hebben, maar sta graag open voor commentaar

1 = DS923+
2 = DS723+

Het grote verschil is natuurlijk het aantal schijven (4 vs 2) en de bouwvorm.

Het liefste heb ik hem zo klein mogelijk, 2 schijven is eigenlijk voldoende voor mij.
Als ik de Compare tabel bekijk op de website is dat ook zo ongeveer het enigste verschil, of mis ik iets :?

Wat me nog niet helemaal duidelijk is, hoe zit dat tegenwoordig met schijven in een NAS.

Dan is het misschien handig om toch voor de DS923+ te gaan, en dan 2 x SATA voor de opslag, en 2 x NVMe/ SSD te gaan :?

En misschien bij voorbaat al wat extra geheugen erin? (Standaard zit er 1 x 4GB in)

Ik hoor graag jullie adviezen.
Toevallig sta ik voor dezelfde keuze en ik volg graag waar je uiteindelijk op uitkomt. Ik heb een DS213 staan die ik alleen nog als fileserver gebruik en een oude Raspberry Pi 3B voor home assistant.

Ik wil ook een krachtigere Synology NAS kopen, zodat ik Home Assistant OS in een VM kan draaien. Opslag heb ik nu 8 TB in SHR (2x 8 TB) en daar kan ik nog wel even mee vooruit.

Naar een ODROID-N2+ heb ik ook gekeken ter vervanging van de Raspberry Pi 3B, maar ik vind daarvan de kosten inclusief eMMC module al snel oplopen.

Home Assistant OS wil ik dan inderdaad ook vanaf een SSD draaien.

• Grolsch
Als iemand zegt (met verstand van zaken ;) ) dat bovenstaande een juiste configuratie is druk ik op de knop bestellen :)

@Mk23 @Gizz @DukeBox

[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 12-09-2024 20:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mk23
@Grolsch SSD is goede keuze, heb ik ook;)
Voor de schijven zou ik nu met 2x maatje groter beginnen van wat je bespaart door niet de derde te kopen.
En dan zodra de financiële situatie het weer toelaat een derde van die grootte kopen. Schijven worden goedkoper en bestanden worden groter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
Grolsch schreef op donderdag 12 september 2024 @ 18:12:
Als iemand zegt (met verstand van zaken ;) ) dat bovenstaande een juiste configuratie is druk ik op de knop bestellen :)

@Mk23 @Gizz @DukeBox
Dat is nogal persoonlijk. Zelf zou ik niet voor 3HDD (SHR+1?) om 1SSD (single) gaan maar dan 4HDD in RAID10 voor performance en capaciteit i.c.m. een NVMe cache, maar wat je wilt kan wel gewoon. Verder zou ik niet al te veel verachten van virtualisatie, daar is de CPU gewoon niet krachtig genoeg voor. Docker gaat prima, scheelt ook veel overhead.

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 12-09-2024 20:16 ]

• Grolsch
Ik dacht juist dat in geval van ha een vm met hassio beter werkt dan een docker?

Bedankt voor jullie adviezen, ik ga morgen bestellen

Vm's vragen heel veel meer resources dan docker containers.
En je kunt HA ook gewoon als package van de SynoCommunity draaien, draait hier al heel lang op een DS414.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Grolsch
Maar dan werken mijn addons volgens mij niet meer, maar het gaat hier over synology, laat ik die eerst maar bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
Grolsch schreef op donderdag 12 september 2024 @ 22:14:
Maar dan werken mijn addons volgens mij niet meer, maar het gaat hier over synology, laat ik die eerst maar bestellen :)
In een VM heb ik een versie van HA helemaal klaar staan om het werk van mijn NUC over te nemen, backup geinstalleerd etc.
Mijn belangrijkste reden om het niet te doen is, dat mijn HA op de intel NUC nu probleemloos draait en het netwerk stabiel en snel is. Verder maakt mijn vrouw indruk op de buurvrouw door met haar stem de lichten te bedienen en dat wil ik ook niet verstoren:)

Af en toe aan de automations schaven is genoeg, maar dit is zoals je schrijf het synology forum:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mk23
M-ThijZ schreef op donderdag 12 september 2024 @ 13:41:
[...]

Toevallig sta ik voor dezelfde keuze en ik volg graag waar je uiteindelijk op uitkomt. Ik heb een DS213 staan die ik alleen nog als fileserver gebruik en een oude Raspberry Pi 3B voor home assistant.

Ik wil ook een krachtigere Synology NAS kopen, zodat ik Home Assistant OS in een VM kan draaien. Opslag heb ik nu 8 TB in SHR (2x 8 TB) en daar kan ik nog wel even mee vooruit.

Naar een ODROID-N2+ heb ik ook gekeken ter vervanging van de Raspberry Pi 3B, maar ik vind daarvan de kosten inclusief eMMC module al snel oplopen.

Home Assistant OS wil ik dan inderdaad ook vanaf een SSD draaien.
Dan zou ik een 923+ kopen, extra 8TB HDD erbij omdat je dan alles naar BTFRS kan overzetten van de oude schijven voordat je de SHR1 uitbreidt naar 3 schijven en HA en andere packages / containers van een SSD in de 4e bay draaien. De nVME slots dan via het script gebruiken voor extra opslag of als read cache.

Ik betwijfel namelijk of het draaien van packages /containers / etc op een nVME slot, dat via het script toegankelijk is gemaakt, wel gaat werken na een reboot. Maar dat is verder niet gestaafd door ervaring.

FYI: ik heb HomeAssistant en de NAS bewust gescheiden gelaten. Ik draai alleen de unify controller op de NAS in een container en niet op de NUC in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:50
Mk23 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 05:47:
[...]

Dan zou ik een 923+ kopen, extra 8TB HDD erbij omdat je dan alles naar BTFRS kan overzetten van de oude schijven voordat je de SHR1 uitbreidt naar 3 schijven en HA en andere packages / containers van een SSD in de 4e bay draaien. De nVME slots dan via het script gebruiken voor extra opslag of als read cache.

Ik betwijfel namelijk of het draaien van packages /containers / etc op een nVME slot, dat via het script toegankelijk is gemaakt, wel gaat werken na een reboot. Maar dat is verder niet gestaafd door ervaring.

FYI: ik heb HomeAssistant en de NAS bewust gescheiden gelaten. Ik draai alleen de unify controller op de NAS in een container en niet op de NUC in HA.
Gisteren net de 923+ gekocht met 4x4 TB ironwolf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Mk23 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 05:30:
[...]

In een VM heb ik een versie van HA helemaal klaar staan om het werk van mijn NUC over te nemen, backup geinstalleerd etc.
Mijn belangrijkste reden om het niet te doen is, dat mijn HA op de intel NUC nu probleemloos draait en het netwerk stabiel en snel is. Verder maakt mijn vrouw indruk op de buurvrouw door met haar stem de lichten te bedienen en dat wil ik ook niet verstoren:)

Af en toe aan de automations schaven is genoeg, maar dit is zoals je schrijf het synology forum:)
Je kunt dit toch heel eenvoudig testen, volgens mij lees je in 5 minuten de HA backup in op de VM en kijken of het werkt.

Werkt het niet dan kun je heel snel terug naar je NUC.

Ik ben op zich ook hartstikke tevreden over HA op mijn ODROID N2, maar sinds mijn upgrade naar HAOS krijg ik het maar niet voor elkaar dit op een EMMC draaiende te krijgen en daarom draai ik nu op een SD Kaart, en dat wil ik liever niet.

Grolsch in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"
Mk23 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:11:
@Grolsch SSD is goede keuze, heb ik ook;)
Voor de schijven zou ik nu met 2x maatje groter beginnen van wat je bespaart door niet de derde te kopen.
En dan zodra de financiële situatie het weer toelaat een derde van die grootte kopen. Schijven worden goedkoper en bestanden worden groter.
Ik heb al 10 jaar 4TB waarvan ik 2TB gebruik, dus ik verwacht dat ik met 12TB wel 10 jaar vooruit kan.
"Vroeger" downloade ik ook veel films en series, maar dat doe ik helemaal niet meer.

En SHR is dus de aanbevolen methode van RAID op een Synology tegenwoordig :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:47
Mk23 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 05:47:
[...]

Dat werkt hier prima op mijn DS923+. Sinds enkele maanden in het bezit van een DS923+ met 3x20TB (Toshiba MG10) en 2x1TB SSD (Kingston KC3000), inclusief een extra 16GB-reepje (Kingston DDR4 2666 ECC). :9
Ik heb alles juist verplaatst van NAS naar NUC, maar dat komt vooral doordat de schijf van de NUC het heeft begeven. :P Moet binnenkort maar eens kijken wat een goede setup is.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
Grolsch schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 07:26:
[...]

Je kunt dit toch heel eenvoudig testen, volgens mij lees je in 5 minuten de HA backup in op de VM en kijken of het werkt.

Werkt het niet dan kun je heel snel terug naar je NUC.

SNIP
Dat kan idd snel, maar gewoon geen zin in gehad om dat in de avonden te doen.
En dan had ik de NUC moeten verkopen of een andere taak moeten geven.
Het werkte nu probleemloos en dat heel bewust zo gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alle add-ons draaien gewoon op elke versie van HA of het nu in een VM, Docker of rechtstreeks als package op een Nas draait.
Alles is gewoon Python code dus volledige portable.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 14:42
Iemand inmiddels een BeeStation in bezit en kan hierover wat zeggen? Ik vond zo snel geen reviews, of beter gezegd antwoord op de vragen die ik heb.

Zie namelijk wel wat heil in zo'n BeeStation. Heb niet echt zin om alles zelf op te moeten zetten, maar een een persoonlijk plug-and-play cloud waarop ik van overal waar ik ben bij mijn foto's kan (als hobbyfotograaf) klinkt wel goed.

Wat ik me afvraag, en waar iemand hier misschien een antwoord op heeft:
  • Is de BeeStation ook met een soort timer uitgerust, zodat ik hem bijv. 's nachts of op bezette tijden uit kan zetten?
  • Ik lees overal dat je via je browser of mobiele app toegang kan krijgen tot je bestanden, maar is zo'n BeeStation ook direct als netwerkschijf accessible (bijv. via mijn vaste pc thuis)?
Bvd!

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:12
@Malfoi Het enige verschil is dat er al een hardeschijf in zit. Dat is niet zo ingewikkeld...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r132546e
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-09 19:21
Malfoi schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:45:
Iemand inmiddels een BeeStation in bezit en kan hierover wat zeggen? Ik vond zo snel geen reviews, of beter gezegd antwoord op de vragen die ik heb.

Zie namelijk wel wat heil in zo'n BeeStation. Heb niet echt zin om alles zelf op te moeten zetten, maar een een persoonlijk plug-and-play cloud waarop ik van overal waar ik ben bij mijn foto's kan (als hobbyfotograaf) klinkt wel goed.

Wat ik me afvraag, en waar iemand hier misschien een antwoord op heeft:
  • Is de BeeStation ook met een soort timer uitgerust, zodat ik hem bijv. 's nachts of op bezette tijden uit kan zetten?
  • Ik lees overal dat je via je browser of mobiele app toegang kan krijgen tot je bestanden, maar is zo'n BeeStation ook direct als netwerkschijf accessible (bijv. via mijn vaste pc thuis)?
Bvd!
Heb een BeeStation BST150-4T op verzoek van een klant aangeschaft in maart dit jaar. Deze had als doel dat wanneer hij een foto met de standaard camera app op zijn iPhone maakte, deze automatisch op de BeeStation stond wanneer hij achter zijn computer ging zitten.

Ik had wat moeite de synchronisatie op de achtergrond van de iPhone permanent uit te laten voeren. Daarbij was de BeeStation echt heel traag. Uit mijn hoofd was de telefoon app ook alleen via een server van Synology met de BeeStation te verbinden, en dus niet lokaal op het interne netwerk maar misschien is dit later anders geworden. De al aanwezige grote hoeveelheid foto's vanaf de iPhone gesynchroniseerd te krijgen bleek nogal een kriem. De BeeStation is retour leverancier gegaan.

Misschien ben ik te verwend met andere modellen van Synology, maar de BeeStation is in vele opzichten echt een beperkt instap model. Mist ook het installeren van tal van packages zoals ik gewend bent op de normale modellen. En dus vrij traag in gebruik. Of dat synchronisatie probleempje aan een iPhone lligt weet ik niet zeker, zou kunnen.

Ergens snap ik dat Synology de lat wat lager willen leggen door meer naar een simpele WD NAS toe te gaan. Het ligt er denk ik vooral aan wat je voor ogen hebt met de BeeStation te willen kunnen, en of je andere producten van Synology gewend bent.

Ik zal een dergelijk model niet snel overwegen, en altijd gaan voor een 2-bay variant i.v.m. een RAID configuratie. De uit de doos ervaring van een normale Synology vandaag de dag (mijn eerste had een 2009 modeljaar) vind ik best voor zich spreken, je bent vrij snel in de lucht zonder heel veel kennis te moeten hebben. Mochten je wensen wijzigen is zo'n normaal model niet opeens te beperkt. Migratie tussen verschillende modellen is echt top, je kan er op meerdere vlakken mee uit de voeten. Met zo'n BeeStation is dat dus niet het geval.

- Volgens mij kon je de BST150-4T op een automatisch schema aan of uit zetten.
- Ja, de BST150-4T is via het SMB protocol in de verkenner op de PC benaderbaar. Moet je wel apart aanzetten.
jongetje schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 17:41:
@Malfoi Het enige verschil is dat er al een hardeschijf in zit. Dat is niet zo ingewikkeld...
Dit is dus bij lange na niet waar en dus niet het enige verschil, de BeeStation is softwarematig veel beperkter gehouden, en hardwarematig niet zo krachtig als de reguliere niet-instapmodellen. Wisselen van de disk gaat ook minder makkelijk mocht dat ooit nodig zijn.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik draai al jaren Transmission op mijn DS 414. Ik heb niets verandert en sinds kort loopt Transmission vast met de melding "too many open files". Weet iemand hier wat de oorzaak kan zijn en hoe ik het kan oplossen?

Zie nu net dat dit waarschijnlijk in het addons topic hoort.

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 14-09-2024 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heval
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-09 23:29
Ik wil graag mijn gmail backupen op mijn synology. Iemand die dit gedaan heeft? Wat zijn jullie tips om dit te doen?

Ik wil de gmail client niet vervangen perse maar dat ik altijd een backup heb mocht google op wat voor reden dan ook niet meer mijn email ter beschikking stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

heval schreef op zondag 15 september 2024 @ 17:15:
Ik wil graag mijn gmail backupen op mijn synology. Iemand die dit gedaan heeft? Wat zijn jullie tips om dit te doen?

Ik wil de gmail client niet vervangen perse maar dat ik altijd een backup heb mocht google op wat voor reden dan ook niet meer mijn email ter beschikking stellen.
Staat best uitgebreid uitgelegd op de synologysite. Waar loopt je tegenaan? Wat lukt er niet?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heval
EWK schreef op zondag 15 september 2024 @ 17:28:
[...]

Staat best uitgebreid uitgelegd op de synologysite. Waar loopt je tegenaan? Wat lukt er niet?
Heb je toevallig link?
Ik ben vooral benieuwd naar jullie strategie en daarna de bijhorende tools.

Ik ben beetje aan het oriënteren met Synology Mailsever. En op youtube zie ik vooral filmpjes die uitleggen waarom je geen mailserver moet draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

heval schreef op zondag 15 september 2024 @ 18:23:
[...]

Heb je toevallig link?
Ik ben vooral benieuwd naar jullie strategie en daarna de bijhorende tools.

Ik ben beetje aan het oriënteren met Synology Mailsever. En op youtube zie ik vooral filmpjes die uitleggen waarom je geen mailserver moet draaien.
https://kb.synology.com/n...ail_messages_via_MailPlus

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 12:20

Rudios

Lost in space?

Ik heb nog een oude Synology D213j NAS met 2x2tb WD Red schijven liggen. Nu heb ik nog een WD Red Pro 8tb liggen -ivm overcompleet - die zou ik daar in willen installeren. Echter, ik kan op de site van Synology (compatibility check) geen Pro versie van de Red vinden. Ik denk persoonlijk dat de DS213j deze schijf niet accepteert omdat die NAS nou eenmaal een oudje is. Iemand een idee of ik deze kan installeren? Of wordt dit zeker een no-go?

Whole lot of stars ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mk23
Rudios schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:07:
Ik heb nog een oude Synology D213j NAS met 2x2tb WD Red schijven liggen. Nu heb ik nog een WD Red Pro 8tb liggen -ivm overcompleet - die zou ik daar in zou willen installeren. Echter, ik kan op de site van Synology (compatibility check) geen Pro versie van de Red vinden. Ik denk persoonlijk dat de DS213j deze schijf niet accepteert omdat die NAS nou eenmaal een oudje is. Iemand een idee of ik deze kan installeren? Of wordt dit zeker een no-go?
Je kunt het gewoon proberen, maar een 213J is wel oud en krijgt ook geen updates meer.
Voor "dagelijks" gebruik zou ik iets anders zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 12:20

Rudios

Lost in space?

Mk23 schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:10:
[...]

Je kunt het gewoon proberen, maar een 213J is wel oud en krijgt ook geen updates meer.
Voor "dagelijks" gebruik zou ik iets anders zoeken.
Eens, deze gebruik ik ook niet voor dagelijks gebruik, daar heb ik een nieuwe NAS voor. De 8tb schijf staat wel data op, deze kan neem ik aan niet crashen als deze niet compatible is?

Whole lot of stars ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mk23
Ik zou met data waar je geen backup van hebt geen risico nemen. Wat doet de 213J als de DSM op de nieuwe schijf een versie is die niet wordt ondersteund door de 213J omdat deze te oud is?
Je hoeft maar even niet op te letten en je bent alles kwijt.

In mijn oude 213 was 3TB de bovengrens voor de schijfgrootte en die vind je, normalerwijs, in de spec sheet van de NAS en niet in de compatibility list.
Trouwens met 1 schijf kun je geen volume uitbreiden, daar heb je twee identieke groottes voor nodig.

Mijn advies, verkoop de 213J hier of op MP en koop een extern case voor de schijf als je bij je data wilt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
r132546e schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 23:16:
[...]

Heb een BeeStation BST150-4T op verzoek van een klant aangeschaft in maart dit jaar. Deze had als doel dat wanneer hij een foto met de standaard camera app op zijn iPhone maakte, deze automatisch op de BeeStation stond wanneer hij achter zijn computer ging zitten.

Ik had wat moeite de synchronisatie op de achtergrond van de iPhone permanent uit te laten voeren. Daarbij was de BeeStation echt heel traag. Uit mijn hoofd was de telefoon app ook alleen via een server van Synology met de BeeStation te verbinden, en dus niet lokaal op het interne netwerk maar misschien is dit later anders geworden. De al aanwezige grote hoeveelheid foto's vanaf de iPhone gesynchroniseerd te krijgen bleek nogal een kriem. De BeeStation is retour leverancier gegaan.

Misschien ben ik te verwend met andere modellen van Synology, maar de BeeStation is in vele opzichten echt een beperkt instap model. Mist ook het installeren van tal van packages zoals ik gewend bent op de normale modellen. En dus vrij traag in gebruik. Of dat synchronisatie probleempje aan een iPhone lligt weet ik niet zeker, zou kunnen.

Ergens snap ik dat Synology de lat wat lager willen leggen door meer naar een simpele WD NAS toe te gaan. Het ligt er denk ik vooral aan wat je voor ogen hebt met de BeeStation te willen kunnen, en of je andere producten van Synology gewend bent.

Ik zal een dergelijk model niet snel overwegen, en altijd gaan voor een 2-bay variant i.v.m. een RAID configuratie. De uit de doos ervaring van een normale Synology vandaag de dag (mijn eerste had een 2009 modeljaar) vind ik best voor zich spreken, je bent vrij snel in de lucht zonder heel veel kennis te moeten hebben. Mochten je wensen wijzigen is zo'n normaal model niet opeens te beperkt. Migratie tussen verschillende modellen is echt top, je kan er op meerdere vlakken mee uit de voeten. Met zo'n BeeStation is dat dus niet het geval.

- Volgens mij kon je de BST150-4T op een automatisch schema aan of uit zetten.
- Ja, de BST150-4T is via het SMB protocol in de verkenner op de PC benaderbaar. Moet je wel apart aanzetten.

[...]

Dit is dus bij lange na niet waar en dus niet het enige verschil, de BeeStation is softwarematig veel beperkter gehouden, en hardwarematig niet zo krachtig als de reguliere niet-instapmodellen. Wisselen van de disk gaat ook minder makkelijk mocht dat ooit nodig zijn.
Wow, nice. Dankje voor dit uitgebreide antwoord! Dit helpt een hoop.

Wel een paar dingetjes: ik ben eigenlijk juist op zoek naar een no-nonsense oplossingen en ik weet niet of ik de "missende" functies die jij beschrijft ga missen.

Ik heb al langer zitten denken over een "echte" NAS maar ik weet niet of ik 1) alle functies die bijv. een DiskStation zou gebruiken en 2) het budget ervoor over heb. Want een DS + 2 schijven, dan ga je al gauw richting de 5 a 600 euro.

Van mij hoeft het niet per se in RAID config te lopen, dus op zich heb ik aan één schijf genoeg. Ik maak zelf regelmatig (alle 1 a 2 maanden) een back-up die ik ergens anders opsla. Dus voor de redundancy hoef ik het niet per se te doen.

Wat ik wil is:
1) remote toegang tot mijn bestanden.
2) Idealiter een sync tussen mijn PC (4TB SSD) en deze BeeStation. Dus stel ik edit iets op mijn pc en sla dit lokaal op, dat dit dan wordt gesynct met mijn BeeStation zodat als ik niet thuis ben, ik toegang heb tot de meest actuele bestanden.
3) Optioneel: foto's syncen van mijn Android

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 19:22
De Bee kost iets van 250.
Voor 250 heb je ook een 4TB HDD en een DS124.
Dan kan je de 3 dingen die jij wil perfect doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Even een vlugge check nu de DS224+ is afgeprijsd.

Ik zoek een nieuwe Synology NAS t.v.v. een DS216play die nu echt wel op zijn laatste benen aan het lopen is. Ik heb een paar reviews gelezen, en daaruit kwamen voor mij de DS224+ en DS723+ bovendrijven. Gezien het grote prijsverschil tussen die twee en omdat ik nu de hardware transcoding toch niet gebruik, neig ik naar de DS224+. Voor de DS723+ spreekt dan weer dat deze een wat krachtigere CPU heeft. Wat ik er mee ga doen is vooral opslag, Sonarr/Radarr e.d., Plex en in de toekomst Home Assistant. De oude DS216play zet ik op een andere locatie neer als off-site backup.

Zie onderstaand lijstje. Het extra geheugen is het enige waar ik niet over twijfel. Maar de disks wel. De MX500 serie is de laatste tijd slecht in het nieuws, kies ik beter iets anders? En qua disk is de Exos X18 ook al best oud, maar is geloof ik wel best betrouwbaar? De SSD is vanzelfsprekend voor OS/apps en de HDD voor storage.

Alle adviezen zijn welkom.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Interne harde schijvenSeagate Exos X18 (SATA, Standard model), 16TB€ 250,-€ 250,-
1Geheugen internCrucial CT16G4SFD824A€ 30,99€ 30,99
1SSD'sCrucial MX500 2,5" 1TB€ 69,61€ 69,61
1NASSynology DiskStation DS224+€ 319,-€ 319,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 669,60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:11
Fauna schreef op maandag 16 september 2024 @ 17:38:
Even een vlugge check nu de DS224+ is afgeprijsd.

Ik zoek een nieuwe Synology NAS t.v.v. een DS216play die nu echt wel op zijn laatste benen aan het lopen is. Ik heb een paar reviews gelezen, en daaruit kwamen voor mij de DS224+ en DS723+ bovendrijven. Gezien het grote prijsverschil tussen die twee en omdat ik nu de hardware transcoding toch niet gebruik, neig ik naar de DS224+. Voor de DS723+ spreekt dan weer dat deze een wat krachtigere CPU heeft. Wat ik er mee ga doen is vooral opslag, Sonarr/Radarr e.d., Plex en in de toekomst Home Assistant. De oude DS216play zet ik op een andere locatie neer als off-site backup.

Zie onderstaand lijstje. Het extra geheugen is het enige waar ik niet over twijfel. Maar de disks wel. De MX500 serie is de laatste tijd slecht in het nieuws, kies ik beter iets anders? En qua disk is de Exos X18 ook al best oud, maar is geloof ik wel best betrouwbaar? De SSD is vanzelfsprekend voor OS/apps en de HDD voor storage.

Alle adviezen zijn welkom.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Interne harde schijvenSeagate Exos X18 (SATA, Standard model), 16TB€ 250,-€ 250,-
1Geheugen internCrucial CT16G4SFD824A€ 30,99€ 30,99
1SSD'sCrucial MX500 2,5" 1TB€ 69,61€ 69,61
1NASSynology DiskStation DS224+€ 319,-€ 319,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 669,60
Dan heeft de voorkeur toch de DS723+? Mocht je ooit te weinig opslag hebben dan kun je altijd nog een extender aansluiten en 5 extra schijven eraan koppelen (niet vergeten om de schijven in te delen als SHR anders kun je later niet uitbereiden).

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mk23
@Fauna : Heb je een 423+ overwogen? Meer bays geven je naar de toekomst meer mogelijkheden en het is goedkoper om 1 schijf bij te plaatsen dan 2 te moeten vervangen om meer opslag te krijgen bij een 2 bay model. De 423 heeft ook de mogelijkheid om nVME modules te plaatsen en die kun je zonodig ook als opslag gebruiken door een script te draaien.

1 HDD/SSD uit je staatje hierboven geeft je geen enkele redundantie als iets kapot gaat. Je bent dan alles kwijt tenzij je ergens een backup hebt of alles vervangbaar zou zijn.

EDIT: zie net dat de schijf die je noemt een refurbished, renewed, gebruikt en geteste schijf is. Tenzij je goede garantie krijgt zoals 2-5r jaar en je hebt redundantie, zou ik het nooit doen. Trouwens ook bij een nieuwe zie je uitval in de eerste periode het grootst zijn (bath tub curve) en stabiliseren. Krijg je dan wat, ben je met een enkele schijf de pineut

[ Voor 25% gewijzigd door Mk23 op 17-09-2024 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfoi
sbijlsma schreef op maandag 16 september 2024 @ 16:22:
De Bee kost iets van 250.
Voor 250 heb je ook een 4TB HDD en een DS124.
Dan kan je de 3 dingen die jij wil perfect doen.
Oh, zover had ik nog niet gekeken. Dank voor de tip!

Nog tips voor het kiezen van een HDD?
Heb sinds jaar en dag WD (eerst Green, later Blue) schijven in mijn pc en externe harde schijven dus valt mijn oog logischerwijs direct weer op een WD (Red) schijf. Is er een voordeel nu voor een Synology schijf te gaan?

[ Voor 43% gewijzigd door Malfoi op 17-09-2024 09:20 ]

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mk23
Malfoi schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:15:
[...]

Heb sinds jaar en dag WD (eerst Green, later Blue) schijven in mijn pc en externe harde schijven dus valt mijn oog logischerwijs direct weer op een WD (Red) schijf. Is er een voordeel nu voor een Synology schijf te gaan?
Geen idee waarom je voor een synology schijf zou gaan, zeker in combinatie met een beestation. Ze zijn duurder en ze kunnen iets doen met firmware:)
Koop een grote en stilleNAS schijf en gaan.

Maar persoonlijk zou ik geen systeem kopen zonder ingebouwde redundancy (2 schijven)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 19:22
Malfoi schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:15:
[...]

Met WD Red zit je wel goed in een NAS. Meer schijven is alleen echt belangrijk als je geen downtime kunt permitteren.
Maak wel elke dag een backup naar bv een externe schijf en liefst ook naar een extra locatie buiten je huis, bv een cloud bestemming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Nu online
DutchKel schreef op maandag 16 september 2024 @ 20:27:
[...]

Dan heeft de voorkeur toch de DS723+? Mocht je ooit te weinig opslag hebben dan kun je altijd nog een extender aansluiten en 5 extra schijven eraan koppelen (niet vergeten om de schijven in te delen als SHR anders kun je later niet uitbereiden).
Kun je mij uitleggen waarom die keuze voor jou zo duidelijk is dan? Want vind een verschil van ~€150,- toch best fors. Ga ik met mijn beoogde doel iets merken van de betere CPU? De M2 slots zijn voor mij geen overtuigende factor.
Mk23 schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:47:
@Fauna : Heb je een 423+ overwogen? Meer bays geven je naar de toekomst meer mogelijkheden en het is goedkoper om 1 schijf bij te plaatsen dan 2 te moeten vervangen om meer opslag te krijgen bij een 2 bay model. De 423 heeft ook de mogelijkheid om nVME modules te plaatsen en die kun je zonodig ook als opslag gebruiken door een script te draaien.

1 HDD/SSD uit je staatje hierboven geeft je geen enkele redundantie als iets kapot gaat. Je bent dan alles kwijt tenzij je ergens een backup hebt of alles vervangbaar zou zijn.
Ik geloof niet dat capaciteit het probleem is. Heb nog nooit meer nodig gehad dan de 4+4TB in mijn huidige DS. Die laatste gaat ook als backup dienen. De meeste data die erop komt te staan is vervangbaar. Voor wat wel belangrijk is heb al 3 tiers, daar zou nu zelfs een 4e bij komen.
Ook de M2 slots zijn voor mij niet overtuigend. Ja ik kan ze inzetten als storage wat ik zo lees, maar wat brengt het meer dan de 'boot' SSD die ik voor ogen heb?

Als ik dan meer dan 500 euro voor een kale NAS zou uitgeven, denk ik nog eerder aan de 923+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Mk23 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:34:
[...]

Maar persoonlijk zou ik geen systeem kopen zonder ingebouwde redundancy (2 schijven)
Dat wordt dan alleen 2x zo duur (~250 vs ~500 euro) en is voor mijn usecase denk ik wat overkill (op dit moment, zou kunnen dat het over 2 jaar weer anders is)
sbijlsma schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:51:
[...]

Met WD Red zit je wel goed in een NAS. Meer schijven is alleen echt belangrijk als je geen downtime kunt permitteren.
Maak wel elke dag een backup naar bv een externe schijf en liefst ook naar een extra locatie buiten je huis, bv een cloud bestemming.
In principe moet die NAS in sync lopen met mijn PC, dus dan heb ik een "soort van" redundancy van 2 schijven. Mocht de NAS ermee kappen heb ik alle bestanden nog op mijn pc (weliswaar dan tijdelijk niet als personal cloud) plus op een back-up (die ik sowieso minimaal 1x per maand maak, soms vaker) op een schijf die ik buitenshuis bewaar.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
@Fauna : door de M2 slots geschikt te maken voor opslag kun je van die nVME modules al je packages draaien, je DSM zal dan ook in eerste instantie daarvan starten en je systeem overall sneller reageert.
Foto's en muziek bestanden openen ook sneller van een SSD dan van een HDD. Je gebruikt dan de M2 slots en je hebt 2 of 4 bays beschikbaar voor harde schijven.

Ik heb drie keer een 2-bay NAS gehad, maar nu overgestapt naar 8 bays en dat geeft veel meer mogelijkheden en ik wil niet meer terug.
Maar toegegeven ik ben niet een standaard huis tuin en keuken gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
@Malfoi Dan moet je wel zorgen dat het synchroniseren automatisch gebeurt, bijvoorbeeld door synology drive te gebruiken. Anders gaat het een keer mis.

Ik werk nu nog alleen nog maar van OneDrive die met de NAS is gekoppeld of thuis direct op de NAS. Niets! meer op de harde schijf tenzij het een film of muziek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Mk23 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:53:
@Malfoi Dan moet je wel zorgen dat het synchroniseren automatisch gebeurt, bijvoorbeeld door synology drive te gebruiken. Anders gaat het een keer mis.

Ik werk nu nog alleen nog maar van OneDrive die met de NAS is gekoppeld of thuis direct op de NAS. Niets! meer op de harde schijf tenzij het een film of muziek is.
Goede tip w.b. dat eerste.

Wat betreft dat tweede, geen idee of dat voor mij een optie is. Ik heb momenteel ietsvan 2TB aan foto's (veel RAW van fotoshoots en zo). Geen idee hoe snel het gaat via een NAS, maar waar ik wat twijfels heb is het exporteren van bestanden: als ik ze bewerkt heb en exporteer, gaat dat dan snel genoeg. Of andersom, als ik een collectie importeer om te bewerken, geen zin om dan 10 (?), 30 (?) minuten te wachten voordat ze zijn geladen vanaf de NAS.

Vandaar mijn intentie om het vanaf de SSD op mijn PC te doen, daar gebeurt het in lulletele luttele minuutjes.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
Malfoi schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:44:
[...]

Goede tip w.b. dat eerste.

Wat betreft dat tweede, geen idee of dat voor mij een optie is. Ik heb momenteel ietsvan 2TB aan foto's (veel RAW van fotoshoots en zo). Geen idee hoe snel het gaat via een NAS, maar waar ik wat twijfels heb is het exporteren van bestanden: als ik ze bewerkt heb en exporteer, gaat dat dan snel genoeg. Of andersom, als ik een collectie importeer om te bewerken, geen zin om dan 10 (?), 30 (?) minuten te wachten voordat ze zijn geladen vanaf de NAS.

Vandaar mijn intentie om het vanaf de SSD op mijn PC te doen, daar gebeurt het in lulletele minuutjes.
Zoals gezegd staan al mijn kleine bestanden (foto, muziek, word, pdf, etc) op mijn SSD volumes en dat werkt echt heel goed. Je kunt overwegen om alles eerst naar de SSD weg te schrijven en dan naar de HDD te schrijven. Je kunt ook het geheugen in de M2 slots gebruiken als cache

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heval
Mk23 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:21:
[...]

Zoals gezegd staan al mijn kleine bestanden (foto, muziek, word, pdf, etc) op mijn SSD volumes en dat werkt echt heel goed. Je kunt overwegen om alles eerst naar de SSD weg te schrijven en dan naar de HDD te schrijven. Je kunt dan het geheugen in de M2 slot gebruiken als cache
Hoe doe je dit? Is het veel werk? Heb je links naar handleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
heval schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:33:
[...]

Hoe doe je dit? Is het veel werk? Heb je links naar handleiding?
\
Zoek op github naar deze user / dit script 007revad --> Synology_HDD_db.
Die bestanden downloaden en dan de instructie volgen. Let hier wel op dat de syntax case sensitive is en je moet zorgvuldig zijn in het aanpassen.
Inclusief dat uitvinden was het installeren misschien half uurtje werk. Hier hielp dat ik in het log bestand kon zien wat niet goed ging en zag dat de link naar de folder niet goed was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWNUpK9fsOLb6l12eWN6u5UVuA8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5qWExL9MhHmYFA2V1hWuQ7fV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E7R9hx6ZDuAhJ8ABCgMJ3CrQ7YY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vpZJe24lkYKvCukN4lY4WvoQ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_nfdKkijkLwEJCn2aPcsHZC8fbM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cmVijOfW0aH7RBPLn7VwsypG.png?f=fotoalbum_large

Ik heb nu twee SSD volumes van 2TB en 1TB in SHR1 waar alles lekker op draait. 2x2TB WD RED SSD gewoon in twee bays en de 2x1TB SATA SSD in de PCiE uitbreidingskaart, of andere situatie in de M2 slots.

In theorie had ik zelfs de 1TBs als basis voor een SHR volume kunnen gebruiken waar ook de 2TB SSD's in hangen maar dat had ik bij het inrichten van de NAS moeten doen. Nu blijf ik er vanaf:)

Ik heb de NAS een paar keer opnieuw gestart om te zien of het werkt en dat is het geval. Alleen bij een update van DSM moet je oppassen en in ieder geval het script opnieuw draaien.

Nu dus spullen verdeeld over twee SSD volumes en dat is voldoende

[ Voor 30% gewijzigd door Mk23 op 17-09-2024 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
reinier68 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:10:
[...]

Nou, ik kan zeggen dat het werkt, maar.....

Niet alle 2.,5 USB adapters werken even lekker, het model (merk en type) is wel bepalend voor succes.
Soms werkt alleen de voorkant USB, soms alleen de achterkant. En heel soms ( met truukje) beide kanten. Ik moet an de opstart altijd de 2,5Gb driver stoppen en weer starten willen ze allebei werken.

Niet rampzalig, als je het maar weet :-)

2.5 GB is leuk omdat het gewoon over je bestaande cat5e en 6 heen kan.
Of je er ook echt veel snelheid mee gaat winnen hang van je situatie en toepassing af.
Ik heb de driver geïnstalleerd en de 2.5 GbE aangesloten. Ik 'zie' de NAS op mijn PC en kan via het webinterface inloggen.
Wat me (nog) niet lukt is mijn NAS via Windows Explorer benaderen, met de 'standaard' Ethernet interface actief kon ik bijvoorbeeld naar mijn "Public" folder gaan door dit adres in Windows Explorer op te geven: \\MijnNASNaam\public.
Er is dus nog een instelling (ik denk op mijn Win11 PC?) die ik mis?? Suggesties?

Update: als ik met het IP-adres contact zoek wordt om credentials gevraagd, daarna kan ik verbinden. Nu werkt \\<ip adres>\Public wel, maar \\MinNASNaam\Public nog steeds niet

[ Voor 7% gewijzigd door ErikJan2 op 17-09-2024 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Mk23 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:21:
[...]

Zoals gezegd staan al mijn kleine bestanden (foto, muziek, word, pdf, etc) op mijn SSD volumes en dat werkt echt heel goed. Je kunt overwegen om alles eerst naar de SSD weg te schrijven en dan naar de HDD te schrijven. Je kunt ook het geheugen in de M2 slots gebruiken als cache
Maar dan heb jij je NASsen gevuld met SSDs of begrijp ik het verkeerd.

Ik heb een 4TB SSD in mijn pc en plan gewoon een 4TB HDD in de NAS.

Anyhow, ik ga het gewoon proberen. :)

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mk23
Malfoi schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 21:23:
[...]

Maar dan heb jij je NASsen gevuld met SSDs of begrijp ik het verkeerd.

Ik heb een 4TB SSD in mijn pc en plan gewoon een 4TB HDD in de NAS.

Anyhow, ik ga het gewoon proberen. :)
Mijn films en series staan op HDD's en de kleine media bestanden etc staan op de twee SSD volumes. Zo heb ik snel toegang tot de foto's en als ik via mijn SONOS stream dan staan de harde schijven ook niet te ratelen om de FLAC bestanden te lezen. Daarom zou ik nu altijd voor minimaal een 4bay NAS gaan en / of de M2 bays voor opslag benutten. Van 4TB SSD naar 4TB HDD kopieren ga je niet vrolijk van worden.

Ik heb laatst nog 90.000 (+/-200GB) foto's/video's van de laptop van mijn vrouw gehaald en die wegschrijven naar de NAS ging snel en geruisloos.

• Grolsch
Ondertussen draait de DS923+ naar behoren, en wat een performance verschil in vergelijking met mijn DS214+ !!

Ik heb 1 "lastig" ding.

Bij het inloggen in de webportal worden mijn gebruikersnaam/wachtwoord niet onthouden, ik gebruik chrome.

Hij herkent het "username" veld ook niet als username maar denkt dat het een "adres" is, daarom komt hij niet met de username.

Bij mijn andere Synology NASSEN die ik beheer werkt dit wel gewoon goed, dan gebruikt hij de wachtwoordmanager van chrome.

Herkent iemand dit?

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 13:34
ErikJan2 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:41:
[...]

Ik heb de driver geïnstalleerd en de 2.5 GbE aangesloten. Ik 'zie' de NAS op mijn PC en kan via het webinterface inloggen.
Wat me (nog) niet lukt is mijn NAS via Windows Explorer benaderen, met de 'standaard' Ethernet interface actief kon ik bijvoorbeeld naar mijn "Public" folder gaan door dit adres in Windows Explorer op te geven: \\MijnNASNaam\public.
Er is dus nog een instelling (ik denk op mijn Win11 PC?) die ik mis?? Suggesties?

Update: als ik met het IP-adres contact zoek wordt om credentials gevraagd, daarna kan ik verbinden. Nu werkt \\<ip adres>\Public wel, maar \\MinNASNaam\Public nog steeds niet
Zoveel wat nog mis kan gaan :-)
- Zet even IPv6 uit op je PC
- heb je op de NAS wel SMB3 aangezet? Dat is wel handig icm Windows.
- heb je een DNS server? Zo ja, dan moet je het het IP adres van de 2.5 adapter wel als A record opvoeren.
- soms duurt het gewoon even voordat je ARP tabel in een switch goed gevuld is (kan je ook mee resolven namelijk)

• Fauna
  • Nu online
Mk23 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:21:
@Fauna : door de M2 slots geschikt te maken voor opslag kun je van die nVME modules al je packages draaien, je DSM zal dan ook in eerste instantie daarvan starten en je systeem overall sneller reageert.
Foto's en muziek bestanden openen ook sneller van een SSD dan van een HDD. Je gebruikt dan de M2 slots en je hebt 2 of 4 bays beschikbaar voor harde schijven.

Ik heb drie keer een 2-bay NAS gehad, maar nu overgestapt naar 8 bays en dat geeft veel meer mogelijkheden en ik wil niet meer terug.
Maar toegegeven ik ben niet een standaard huis tuin en keuken gebruiker.
Ik heb ook genoeg ervaring met grotere (Synology) NASen, RAID array's expanden/migreren, SSD vs HDD, dus je vertelt mij weinig nieuws. Alleen liggen de wensen en eisen voor deze NAS nogal anders ;)

Wat wel nieuw is, is dat je zegt dat er ook van de nVME modules geboot kan worden. Ik dacht dat dat niet kon? Heb je daar meer informatie over? Ik weet wel dat je ze uiteindelijk kan ombouwen naar storage volume ipv cache, maar dat maakt ze nog niet bootable vziw.

• Mk23
@Fauna De NAS start via DSM en die staat op alle schijven, dus hij hoeft niet van de nVME pool te komen en vergeet niet dat je eerst het script moet draaien om de opslag pool te maken.

Wat ik bij het inrichten van de NAS had ingesteld, is dat alle packages automatisch op het SSD volume worden geinstalleerd. Daarmee start alles sneller tov HDD. Als je dit met een nVME pool zou doen, dan zou je snelheid bij het openen nog verder omhoog moeten gaan.

Daarna zal je netwerk een beperkende factor worden, maar dat is m.i. meer een theoretische discussie voor huis tuin en keuken gebruik,

• DukeBox
Mk23 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:37:
Wat ik bij het inrichten van de NAS had ingesteld, is dat alle packages automatisch op het SSD volume worden geinstalleerd. Daarmee start alles sneller tov HDD. Als je dit met een nVME pool zou doen, dan zou je snelheid bij het openen nog verder omhoog moeten gaan.
De packages zijn over het algemeen niet zo groot dat dat veel uitmaakt. Een kleine SSD read cache is al voldoende om het maximale eruit te halen en dan ook alleen als er maar weinig RAM geheugen beschikbaar is.

• Mk23
DukeBox schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:40:
[...]

De packages zijn over het algemeen niet zo groot dat dat veel uitmaakt. Een kleine SSD read cache is al voldoende om het maximale eruit te halen en dan ook alleen als er maar weinig RAM geheugen beschikbaar is.
Op mijn DS1817+ had een R+W cache geen merkbaar verschil voor de HDD Pool waar ik die aan had gekoppeld. Packages werden zoals gezegd al gestart vanaf de SSD.
Ik had al wel de RAM uitgebreid naar 16GB en dat is zeker merkbaar.

Een M2 SATA cache voor een SSD Pool zag ik het voordeel niet van in. Dus uiteindelijk de cache maar verwijderd en omgebouwd naar opslagpool.

[ Voor 3% gewijzigd door Mk23 op 18-09-2024 10:18 ]

• ErikJan2
reinier68 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:53:
[...]

Zoveel wat nog mis kan gaan :-)
- Zet even IPv6 uit op je PC
- heb je op de NAS wel SMB3 aangezet? Dat is wel handig icm Windows.
- heb je een DNS server? Zo ja, dan moet je het het IP adres van de 2.5 adapter wel als A record opvoeren.
- soms duurt het gewoon even voordat je ARP tabel in een switch goed gevuld is (kan je ook mee resolven namelijk)
Dank je wel: IPV6 uitzetten lijkt niet te helpen, SMB stond en staat aan in de NAS.
De NAS naam op de bekabelde Ethernet aansluiting heeft altijd gewerkt (en als ik de normale kabel weer aansluit werkt dat ook weer gewoon).
Ik heb wel de normale aansluiting een fixed IP adres gegeven en de USB>2.5GbE een andere fixed.
Bij alleen aansluiting USB>2.5GbE werkt de NAS-naam dus niet

• Malfoi
Laatste vraag voordat ik op bestellen klik:

Optie 1: DS124 en apart een 4TB WD RED Plus 256 Cache voor €255
Optie 2: DS124 met vooraf ingebouwde 4TB Seagate Ironwolf voor €236

Ik zie in de vergelijking wat betere prestaties van de Ironwolf maar is wel meer verbruik (en geluid denk ik).

Iemand die wat kan zeggen qua performance in een Synology NAS? Zal niet veel verschil maken denk ik?

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mk23
Malfoi schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:45:
Laatste vraag voordat ik op bestellen klik:

Optie 1: DS124 en apart een 4TB WD RED Plus 256 Cache voor €255
Optie 2: DS124 met vooraf ingebouwde 4TB Seagate Ironwolf voor €236

Ik zie in de vergelijking wat betere prestaties van de Ironwolf maar is wel meer verbruik (en geluid denk ik).

Iemand die wat kan zeggen qua performance in een Synology NAS? Zal niet veel verschil maken denk ik?
Volgens mij is de Ironwolf een enterprise schijf en die maken per definitie meer geluid. Daar zou ik wel rekening mee houden en voor de WD Red gaan.

• Malfoi
Mk23 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:55:
[...]

Volgens mij is de Ironwolf een enterprise schijf en die maken per definitie meer geluid. Daar zou ik wel rekening mee houden en voor de WD Red gaan.
Top, dankje. Zag ik ook al langs komen in de reviews. De DS124 zal bij ons in de woonkamer staan dus liefst wel zo stil mogelijk.

www.flickr.com/malvlex

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15:41
ik zou alleen voor een 2-bay versie gaan om het risico van en enkele disk crash te kunnen beheersen

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:30

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Ik heb onlangs een DS224+ aangeschaft om m'n bijna 4 jaar oude DS220+ te vervangen. Gewoon omdat de 220+ alweer 4 jaar 24/7 z'n werk staat te doen en dus voor de bedrijfszekerheid vervangen mag worden. In de 220+ zit een 8GB geheugenmodule. De schijven zijn een 4TB SSD hoofdschijf en een 1TB SSD schijf waarop backups weggeschreven kunnen worden en die tevens als main drive voor de diverse Docker containers fungeert. Alle gegevens worden daarnaast dagelijks weggeschreven naar Onedrive (verdeeld over 4 accounts).

Klopt het dat ik letterlijk de 220+ uit kan schakelen, SSD's en geheugen overzetten (letten op positie van de schijven uiteraard) en daarna de 224+ op kan starten zonder verder nog wijzigingen door te moeten voeren of zijn er toch nog dingen waar ik op moet letten?

Ik heb in ieder geval alvast de DNS instellingen op de router teruggezet naar standaard instellingen voor het geval de PiHole docker op de DS224+ niet op zou starten.

[ Voor 9% gewijzigd door HuismAndré op 25-09-2024 09:33 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

• Mk23
HuismAndré schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:30:
Ik heb onlangs een DS224+ aangeschaft om m'n bijna 4 jaar oude DS220+ te vervangen. Gewoon omdat de 220+ alweer 4 jaar 24/7 z'n werk staat te doen en dus voor de bedrijfszekerheid vervangen mag worden. In de 220+ zit een 8GB geheugenmodule. De schijven zijn een 4TB SSD hoofdschijf en een 1TB SSD schijf waarop backups weggeschreven kunnen worden en die tevens als main drive voor de diverse Docker containers fungeert. Alle gegevens worden daarnaast dagelijks weggeschreven naar Onedrive (verdeeld over 4 accounts).

Klopt het dat ik letterlijk de 220+ uit kan schakelen, SSD's en geheugen overzetten (letten op positie van de schijven uiteraard) en daarna de 224+ op kan starten zonder verder nog wijzigingen door te moeten voeren of zijn er toch nog dingen waar ik op moet letten?

Ik heb in ieder geval alvast de DNS instellingen op de router teruggezet naar standaard instellingen voor het geval de PiHole docker op de DS224+ niet op zou starten.
Het zou zo simpel moeten zijn en de positie van de schijven doet er niet toe. Je zult wel iets van een setup moeten doorlopen, daar even je hoofd bij houden en twee keer lezen maar ingewikkelder is het niet.
Advies is wel om het geheugen door de NAS te laten controleren via de windows tool van synology.

• Robi
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:21
Bij Amazon is nu de DS423+ te koop voor 399,- best een nette prijs lijkt mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 10:11

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Robi schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:08:
Bij Amazon is nu de DS423+ te koop voor 399,- best een nette prijs lijkt mij.
:S Wordt gewoonlijk verzonden binnen 6 tot 7 maanden.... 7(8)7

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Robi
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:21
Coach4All schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:22:
[...]

:S Wordt gewoonlijk verzonden binnen 6 tot 7 maanden.... 7(8)7
Amazon kennende veel eerder dan dat :9

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:37

timovd

Voorsprong door techniek

Vanaf een 918+ is dat mijns inziens geen upgrade. Daarnaast gebruik ik de SATA-poort om backups te maken.
De enige reden is aflopende support.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:30

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Mk23 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:00:
[...]

Het zou zo simpel moeten zijn en de positie van de schijven doet er niet toe. Je zult wel iets van een setup moeten doorlopen, daar even je hoofd bij houden en twee keer lezen maar ingewikkelder is het niet.
Advies is wel om het geheugen door de NAS te laten controleren via de windows tool van synology.
Net uitgevoerd. Na verwijderen van de oude NAS, het IP adres van de nieuwe aangepast, schijven en geheugen overgezet, opgestart en migratie-assistent uitgevoerd. Daarbij werden audio station en media server bijgewerkt. Daarna zelf nog handmatig de USB drivers geïnstalleerd en klaar was Klara. Overigens heeft die migratie assistent nog steeds een vervelende bug. Na het installeren van het pat bestand moet hij opnieuw opstarten maar in plaats daarvan sluit hij zichzelf af. De vorige keer heb ik een half uur tevergeefs zitten wachten, deze keer stond ik naast de NAS en kon hem dus gelijk zelf weer aanzetten.

Kunnen we er voorlopig weer tegenaan. ;-)

André Huisman (www.new-line.nl)

• ErikJan2
Heb mijn NAS via een USB > 2.5GbE dongle en het installeren van een driver een hogere netwerksnelheid gegeven. De NAS instelling bevestigt dat alles OK is, de kabels zijn CAT7, de switches ondersteunen 2.5 GbE (en geven middels een groen lampje bij de aansluiting dat ook aan voor deze verbinding) en ook mijn desktop heeft een ethernet aansluiting van 2.5 GbE.
Toch geeft een snelheidstestje waarbij files geschreven en gelezen worden naar de NAS nog steeds snelheden die wijzen op een 1GbE verbinding (70-80 Mb/s).
Iemand met suggesties hier?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@ErikJan2 wat doet een snelheidstest die niet via SMB en je schijven gaat? Zoals iperf.

en
ook mijn desktop heeft een ethernet aansluiting van 2.5 GbE
Dat hij dat heeft is nog niet hetzelfde als dat hij ook op die snelheid draait. Geeft je desktop echt een 2.5GbE-verbinding aan?

[ Voor 36% gewijzigd door Gizz op 26-09-2024 14:02 ]

Pagina: 1 ... 173 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).