Mijn 10 jaar oude DS214play (december 2014 aangekocht) is aan vervanging toe wegens veel te traag geworden en zit constant te ratelen (vooral heel erg traag als de media indexing loopt).
Momenteel zitten er 2x 6TB WD RED (WD60EFAX) in RAID-1 (mirroring) setup in.
Ik heb ergens in dit topic gelezen dat RAID-1 af te raden is op SMR schijven.
Helaas zijn het SMR schijven (in juli 2020 gekocht als vervanging van 2x 3TB WD RED (WD30EFRX) schijven die in 2014 aangekocht zijn en wel CMR zijn nota bene, maar wist ik toen veel).
Ik ben net als zovelen door WD in de zak gezet om het maar op zen Nederlands te zeggen... De 6TB's werden toen aanbevolen als NAS schijven.
Beide 6TB schijven hebben ondertussen 35K+ "Power On"-uren op de teller staan. Van de oudere 3TB's zou ik het eens moeten nakijken (SMART uitlezen).
Sinds de upgrade naar DSM 7.1.1-42962 Update 6, daterend 2023-06-05 (de laatste versie voor mijn DS214play), is de NAS niet meer vooruit te branden en liggen de snelheden van files kopiëren erg laag en reageert de GUI van de NAS niet flux genoeg meer naar mijn gevoel. Daar zal Synology Active Insight ook wel voor een deel tussen zitten my guess...
In huis is alles met Cat6 bekabeld en aangesloten op een unmanaged Linksys LGS116P gigabit switch.
Huidig gebruik DS214play :
Plex media server
Synology Surveillance Station (2 PoE camera's)
DS Photo backups van 2 Android GSM's
Backups van data van werk en prive laptops, alsook andere static data
De DS214Play biedt helaas geen ondersteuning voor containers en is te traag geworden (zoals reeds aangehaald).
Vandaar de zoektocht naar een nieuwe NAS.
Ik ben aan het twijfelen tussen een DS923+ en een DS423+.
Nieuw (gewenst) gebruik :
Plex media server
Synology Surveillance Station (2 PoE camera's, nog uit te breiden naar 4 mits aankoop van licentie bij Synology)
DS Photo backups van 2 Android GSM's
Mail server om gmail mails binnen te trekken en te kunnen archiveren (kan dat naar een .pst formaat ?)
VPN (makkelijker om de video's of films af te spelen gelet op geen transcoding, correcte stelling ?)
Containers (o.a. voor Unify Network Server)
Backups van data van werk en prive laptops, alsook andere static data
De nvme slots kunnen (mits uitvoering van een script,
https://github.com/007revad ?), volgens wat ik gelezen heb, eveneens als aparte storage pool gebruikt worden (wanneer er nog geen andere disken in de NAS ingeplugd zijn).
Kan er een RAID-1 opgezet worden voor de nvme slots ?
Ik zag een post van ViPER_DMRT (pagina 670) dat hij RAID-0 heeft voor de nvme's, maar ik vond niet zometeen een post (GoT) van een RAID-1 config voor de nvme slots.
Ik zou dus in de nieuwe NAS (423+ of 923+) 2x nvme willen steken (Samsung 990 EVO's 1 of 2 TB) en dit voor alles wat met DSM (kan dit wel ?) en vooral containers te maken heeft.
Mijn vrees is een beetje dat de nvme's sneller zullen "slijten" door het continu wegschrijven van de IP camera beelden (beiden staan wel geconfigureerd dat ze enkel opnemen bij bewegingsdetectie in een bepaald gemarkeerde zone).
Er zal sowies extra geheugen in de NAS dienen te komen, 2x8GB of 2x16GB in het geval van de 923+ of 1x16GB of 1x32GB in het geval van de 423+ ?
En dan nog de CMR HDD's of SSD's voor een aparte storage pool : 3 (of 4) CMR HDD's of SSD's 4TB of meer (SHR volume). Ofwel herbruik ik de oude CMR disken van 3TB, maar die zijn niet meer te vinden om er een 3 of 4 HDD setup voor de 2e storage pool van te maken.
Update 23u55 06-09-2024 : wel nog te krijgen zag ik net
Wat zouden jullie, als ervaren tweakers en NAS kenners mij aanraden ?
Is mijn samenstelling overkill voor het gebruik dat ik voor ogen heb (+ toekomstgerichtheid) ?
De mogelijke bottleneck zal het netwerk zijn vermoed ik ?
Alvast heel erg bedankt voor jullie feedback !