[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 135 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooiedodo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 13:33
Microkid schreef op zondag 12 juni 2022 @ 20:14:
[...]

Ja, jaren geleden :) Toen MailPlus uitkwam.
kan je mailserver nog gebruiken als je mailplus getest hebt, of zit je dan vast met mail plus?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Wachten... schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:35:
[...]
Het is een beetje hetzelfde als je fiets aan een paal vastzetten, De kans dat hij dan gestolen wordt is aanzienlijk kleiner, maar bijna niemand doet het! :)
@Ben(V) is misschien niet de meest subtiele persoon, maar hij heeft (vaak) wel gelijk. Om in jouw metafoor te spreken;

Om mensen aan te raden de default poort te verhogen naar een range boven de 10000 is hetzelfde als aanraden om een fiets aan een rechte paal van een halve meter hoog vast te maken, omdat dit het marginaal moeilijker maakt om je fiets mee te nemen :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 19:08
Sp33dFr34k schreef op zondag 12 juni 2022 @ 22:13:
[...]

@Ben(V) is misschien niet de meest subtiele persoon, maar hij heeft (vaak) wel gelijk. Om in jouw metafoor te spreken;

Om mensen aan te raden de default poort te verhogen naar een range boven de 10000 is hetzelfde als aanraden om een fiets aan een rechte paal van een halve meter hoog vast te maken, omdat dit het marginaal moeilijker maakt om je fiets mee te nemen :)
Laten we eerlijk zijn, wat er bij ons aan de deur rammelt is over het algemeen opzoek naar laaghangend fruit. Een paal van 1,5 m hoogte werkt enigszins drempelverhogend ten opzichte van een slot om een amsterdammertje van 75 cm hoog. Het is absoluut geen ultieme oplossing maar alle kleine beetjes helpen om de gelegenheidsdief enigszins te ontmoedigen. Daarbij gaat het niet om de maatregel op zich maar om het totale pakket aan maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het gaat erom dat mensen met minder kennis gaan denken dat ze veilig zijn als ze dit soort maatregelen nemen.
Maar je houd hiermee alleen "deur rammelaars" tegen die over het algemeen geen gevaar opleveren tenzij je iets als admin/admin voor username/password gebruikt.

Om echte hacker tegen te houden is het nutteloos.
Toen de Synolocker actief was en een bug in het inlogsysteem van DSM exploiteerde, waren enkel mensen die poorten geforward hadden naar de inlog pagina van hun Nas de klos en veranderen van dat poortnummer en het admin account wijzigen hadden geen enkel invloed daarop.

Beter een goede maatregel dan vele van dit soort schijn maatregelen is mijn mening.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ben(V) schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:11:
Waarom denk je dat transmission van de SynoCommunity niet meer werkt?

Uiteraard moet je na een upgrade naar DSM 7 alle packages van derde partijen opnieuw installeren, want Synology heeft ervoor gekozen om op dat gebied niet backwards compatible te zijn, voor DSM 7 moesten dus geheel nieuwe packages gemaakt worden.

Geld dus ook voor Medusa.
Gelukkig had je natuurlijk een backup van de data gemaakt van al je gebruikte packages (zoals Medusa) voor je de upgrade naar DSM 7 deed.

Medusa package voor DSM 7 kun je hier vinden:
https://github.com/BenjV/SYNO-packages

Overigens kun je in plaats van Transmission ook gewoon Download Station van Synology gebruiken, dat is onderwater voor torrents ook Transmission.
Ben voor een schone installatie van Medusa gegaan en werkend gekregen. Transmission vervangen voor Download Station en dat werkt inderdaad net zo goed. Gebruikte die vroeger ook i.c.m. DS GET op mijn iPhone en die doet het gelukkig ook nog steeds ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:34

JB

Cédric roelt!

ephymerous schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:20:
[...]

Dat had ik gedaan en die map heb ik ook bekeken. Helaas biedt dat geen oplossing. Ook daarna al gereboot.

code:
1
2
3
kill: sending signal to 17067 failed: No such process
rm: cannot remove '/usr/local/etc/services.d/nzbget.sc': No such file or directory
rm: cannot remove '/usr/local/etc/services.d/sabnzbd.sc': No such file or directory

SabNZB vind ik ook prima maar op 8080 draait ook java-8-openjdk-amd64. Daar draait m'n Unifi. Wel lastig hoor, ik Google me suf maar de oplossing lijkt niet voorhanden.
Heb je dit nog op kunnen lossen? Ik loop er nu ook tegenaan. NZBGet is kapot na een update (gekozen voor latest stable version). Repair werkt niet.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Laatst online: 17:09
JB schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:31:
[...]

Heb je dit nog op kunnen lossen? Ik loop er nu ook tegenaan. NZBGet is kapot na een update (gekozen voor latest stable version). Repair werkt niet.
Nope, mijn kennis is niet toereikend. Ik hoor graag als het je is gelukt.

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenyatta
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:41

Zenyatta

Tsjakka!

Shadow771 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:26:
[...]

Ik heb hier ook last van gehad en kreeg het niet opgelost. Dus ben ik maar een linuxserver/qbittorrent Docker container gaan draaien (achter een NordVPN docker container) en dat werkt uitstekend om films enzo te downloaden.
Nogmaals dank aan iedereen die meegedacht heeft.

Ik krijg hier inmiddels weer resultaten. Wat de truc gedaan heeft, is in DSM onder configuratiescherm en dan de netwerkinstellingen, de DNS server in te stellen op 8.8.8.8 (alternatief 8.8.4.4). Nu krijg ik weer wel resultaten.

The answer is 42.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-09 14:27
Ben(V) schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:13:
Het gaat erom dat mensen met minder kennis gaan denken dat ze veilig zijn als ze dit soort maatregelen nemen.
Maar je houd hiermee alleen "deur rammelaars" tegen die over het algemeen geen gevaar opleveren tenzij je iets als admin/admin voor username/password gebruikt.

Toen de Synolocker actief was en een bug in het inlogsysteem van DSM exploiteerde, waren enkel mensen die poorten geforward hadden naar de inlog pagina van hun Nas de klos en veranderen van dat poortnummer en het admin account wijzigen hadden geen enkel invloed daarop.

Beter een goede maatregel dan vele van dit soort schijn maatregelen is mijn mening.
Correctie: enkel de mensen die poorten geforward hadden en hun nas al meer dan een half jaar niet geüpdatet hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Ben(V) schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:13:

Voor mij een van de voornaamste redenen om geen QuickConnect te gebruiken, het heeft een groot aanvalsoppervlak en dat wil je graag vermeiden. Wanneer je op een eigen domein host op een niet standaard poort dan is dat wel enigszins drempelverhogend ten opzichte van een QuickConnect account via Synology. Het is wederom een klein onderdeel in een breed pakket van maatregelen.

Wat is naar jouw mening een goede maatregel? De NAS volledig onbereikbaar maken vanaf het internet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Videopac

Rommelt wat aan.

FrankHe schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 05:45:
[...]

Voor mij een van de voornaamste redenen om geen QuickConnect te gebruiken, het heeft een groot aanvalsoppervlak en dat wil je graag vermeiden. Wanneer je op een eigen domein host op een niet standaard poort dan is dat wel enigszins drempelverhogend ten opzichte van een QuickConnect account via Synology. Het is wederom een klein onderdeel in een breed pakket van maatregelen.

Wat is naar jouw mening een goede maatregel? De NAS volledig onbereikbaar maken vanaf het internet?
Alleen via VPN?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
FrankHe schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 05:45:
[...]

Zoals hierboven wordt aangegeven: alleen via VPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Maar wat voor oplossing is dat dan? Ik heb klanten die ik toegang geef via FTP om bestanden te uploaden en downloaden. Familie en vrienden waarmee ik bestanden deel en albums in Synology Photo's deel. Ik kan niet iedereen een VPN-login geven en gaan uitleggen hoe ze dat moeten instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volledig onbereikbaar maken vanaf het internet is uiteraard de beste optie en je moet je altijd blijven afvragen of het alleen leuk is om van je telefoon elders je Nas te kunnen bereiken of echt noodzakelijk.

Als je besloten hebt dat het echt noodzakelijk is, gebruik je de VPN server van je Nas
Je forward dan alleen de VPN poort naar je Nas, die wordt beschermd door die VPN server, die daar op gebouwd is.

Met een VPN client op je device kun je dan vanaf het internet alles op je Lan bereiken zonder verdere portforwarding naar applicaties toe en zonder quickconnect.
Zit je zelf wel op je Lan dan kun je gewoon rechtstreeks bij je Nas komen.

En een VPN client is gewoon een app die ze eerst even moet opstarten voor ze bij je nas kunnen, niets ingewikkeld aan.
En als je het over Windows hebt en je gebruikt ipsec voor je VPN dan zit dat standaard in Windows en is het helemaal een fluitje van een cent om die te gebruiken.
zie:
https://www.snel.com/nl/s...pn-op-windows-10-instelt/

[ Voor 22% gewijzigd door Ben(V) op 14-06-2022 09:09 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 21:33
Ben(V) schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:06:
Volledig onbereikbaar maken vanaf het internet is uiteraard de beste optie en je moet je altijd blijven afvragen of het alleen leuk is om van je telefoon elders je Nas te kunnen bereiken of echt noodzakelijk.

Als je besloten hebt dat het echt noodzakelijk is, gebruik je de VPN server van je Nas
Je forward dan alleen de VPN poort naar je Nas, die wordt beschermd door die VPN server, die daar op gebouwd is.

Met een VPN client op je device kun je dan vanaf het internet alles op je Lan bereiken zonder verdere portforwarding naar applicaties toe en zonder quickconnect.
Zit je zelf wel op je Lan dan kun je gewoon rechtstreeks bij je Nas komen.

En een VPN client is gewoon een app die ze eerst even moet opstarten voor ze bij je nas kunnen, niets ingewikkeld aan.
En als je het over Windows hebt en je gebruikt ipsec voor je VPN dan zit dat standaard in Windows en is het helemaal een fluitje van een cent om die te gebruiken.
zie:
https://www.snel.com/nl/s...pn-op-windows-10-instelt/
Wij, tweakers, vinden dat een fluitje van een cent. Maar mijn vrienden en familie snappen daar echt helemaal niets van om even onze gedeelde foto's te kunnen bekijken vanaf de NAS om dan eerst een VPN verbinding op te gaan zetten. Zelfs via jouw online tutorial komen de meeste daar niet uit hoor.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

kraats

Ik rol

Uiteraard werkt VPN niet voor alles. Het is zeker niet de holy grail zoals deze de laatste tijd in dit topic verkondigd wordt. Ik heb m'n NAS als web- en mailserver draaien en laat alle mobiele apparaten van de gezinsleden ook van buiten het netwerk synchroniseren. Dat is onmogelijk met alleen via een VPN toegang geven.
Overigens vraag ik me af of QuickConnect (geen poorten openzetten) inherent onveiliger is dan VPN (wel poorten openzetten). Je bent afhankelijk van de dienst van Synology, maar die kan wel veel beter aanvallen weren dan je eigen VPN-server dat kan.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Een webserver kun je prima achter een VPN draaien en zelf mailservertje spelen is in mijn ogen gewoon overbodig, er zijn voldoende gratis en prima mailaccounts te krijgen.

QuicConect zet vanaf je Nas een connectie op naar de Servers van Synology, als iemand dan vanaf het internet via QuickConnect naar je Nas wil, gaat hij in feite eerst naar de Synology Servers die dan als het ware een handover doen van die connectie naar hem toe.
Het risico daarbij is de zogenaamde "man in the middle" attack hier mogelijk is en dat jouw open verzoek om een quickconnect verbinding op te zetten onderschept kan worden.

Dit risico is overigens niet erg groot en alles is encrypted met TLS, maar je moet wel Synology vertrouwen, dat ze hun zaakjes op orde hebben.

Tja en beveiliging is altijd in conflict met gemakt.
Je moet je altijd blijven afvragen of je het gemak (of luiheid) belangrijker vind dan je data, is dat het geval zet dan gewoon alles open, heb je belangrijke data en geen backup denk er nog eens over na.

Kijk eens naar al die bedrijven die de laatste tijd getroffen worden door ransomware, zouden die ook technische niet in staat geweest zijn dat te voorkomen of speelde daar gemakzucht ook mee?
En denk niet dat overkomt alleen bedrijven waar wat te halen valt, het enige verschil is dat als jij gehacked wordt dit niet in het nieuws komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-09 00:31
Ben(V) schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:37:
en zelf mailservertje spelen is in mijn ogen gewoon overbodig, er zijn voldoende gratis en prima mailaccounts te krijgen.
Er zijn genoeg mensen die een NAS kopen om hun data privé te kunnen houden. Ik zou zeggen laten we de wensen van andere respecteren.

(ik draai al jaren 2 mailservers op mijn NAS)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Misschien had je over het hoofd gezien dat het mijn menig is, dus wat heeft mijn menig te maken met het al of niet respecteren van andermans wensen?
Of is alleen jouw mening te respecteren?

En hoe privé is het nog als je gehacked wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:49
Ik heb een probleem met mijn DDNS, ik gebruik al sinds jaar en dag een domein naam van strato in mijn DDNS maar op een of andere manier werkt dit niet meer. Ik kan hem invoeren en dan krijg ik geen error maar na 15 minuten krijg ik de volgende error.

“The system is unable to register ip adress to domein naam in DDNS server strato. The reported reason is [too many update requests, try again later]

Nu snap ik wat er gebeurt maar zijn die requests onlangs veranderd bij synology/strato en hoe pas ik dit aan of gaat er toch iets anders mis. Ik kan vrij weinig/niks instellen.

Iemand een idee?

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
gielie schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:49:
“The system is unable to register ip adress to domein naam in DDNS server strato. The reported reason is [too many update requests, try again later]
En wat zegt Strato support hierover?

[ Voor 43% gewijzigd door Shadow771 op 14-06-2022 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 15:34
Er is overigens nog een tussenweg om de nas makkelijk bereikbaar te houden voor jou en je vrienden/familie maar veel moeilijker voor hackers.

Zet er een proxy server tussen en laat deze een specifiek domein forwarden naar je synology nas (bv synology.mijndomeinnaam.nl). Het voordeel is dan als je naar je ip adres gaat dat je dan bij de proxy server terecht komt waarbij deze meld dat er geen site is op deze locatie of iets anders toont. Een domein naam is veel moeilijker te raden dan een andere poort.

Let er wel op dat Google en andere zoekmachines deze niet gaat crawlen waardoor er alsnog bekend is via de zoekmachines dat er op een bepaalde domeinnaam een synology nas staat.

Dit is minder veilig dan een vpn verbinding of helemaal geen verbinding van buiten, maar wel veiliger dan een andere poort kiezen om de nas op beschikbaar te maken.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
DutchKel schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 13:48:
Er is overigens nog een tussenweg om de nas makkelijk bereikbaar te houden voor jou en je vrienden/familie maar veel moeilijker voor hackers.

Zet er een proxy server tussen en laat deze een specifiek domein forwarden naar je synology nas (bv synology.mijndomeinnaam.nl). Het voordeel is dan als je naar je ip adres gaat dat je dan bij de proxy server terecht komt waarbij deze meld dat er geen site is op deze locatie of iets anders toont. Een domein naam is veel moeilijker te raden dan een andere poort.

Let er wel op dat Google en andere zoekmachines deze niet gaat crawlen waardoor er alsnog bekend is via de zoekmachines dat er op een bepaalde domeinnaam een synology nas staat.

Dit is minder veilig dan een vpn verbinding of helemaal geen verbinding van buiten, maar wel veiliger dan een andere poort kiezen om de nas op beschikbaar te maken.
Denk daarbij ook aan de certificaten, het liefst wil je wil hem dan via https benaderbaar hebben, maar zodra je voor een domein een LetsEncrypt certificaat aanvraagt, dan komt deze in een publieke lijst van uitgegeven certificaten die uiteraard gewoon gecrawled wordt.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
Magic schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 13:50:
[...]

Denk daarbij ook aan de certificaten, het liefst wil je hem dan via https benaderbaar hebben, maar zodra je voor een domein een LetsEncrypt certificaat aanvraagt, dan komt deze in een publieke lijst van uitgegeven certificaten die uiteraard gewoon gecrawled wordt.
Toevoeging: Dit geld ook voor VPN dat bijv OpenVPN of andere SSL-based protocol gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Magic schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 13:50:
[...]

Denk daarbij ook aan de certificaten, het liefst wil je hem dan via https benaderbaar hebben, maar zodra je voor een domein een LetsEncrypt certificaat aanvraagt, dan komt deze in een publieke lijst van uitgegeven certificaten die uiteraard gewoon gecrawled wordt.
Als het een pagina betreft met (login) formulieren, dan altijd https.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
Sp33dFr34k schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 13:53:
[...]

Als het een pagina betreft met (login) formulieren, dan altijd https.
Gewoon standaard altijd HTTPS. Als je bijv via Drive, WebDav of Nextcloud een bestand zit te up/down-loaden dan wil je dat absoluut niet via een non-encrypted verbinding over het Internet doen. Tenzij je het niet erg vind om gesnooped te worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Shadow771 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 13:54:
[...]

Gewoon standaard altijd HTTPS. Als je bijv via Drive, WebDav of Nextcloud een bestand zit te up/down-loaden dan wil je dat absoluut niet via een non-encrypted verbinding over het Internet doen. Tenzij je het niet erg vind om gesnooped te worden...
Precies, dat valt bij mij allemaal onder formulieren, je POST iets naar je backend. Een statische html pagina o.i.d. is verder geen probleem i.c.m. http. Maar gezien het tegenwoordig zo makkelijk is met reverse proxy setups i.c.m. Letsencrypt zou ik inderdaad zeggen standaard gewoon https.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:49
Even een gedeeltelijke offtopic vraag, maar omdat in dit draadje ook vele Plex gebruikers zitten.
Ik wil voor een reis binnenkort wat afleveringen offline downloaden van mijn Plex server draaiend op een Syno NAS, naar mijn device (tablet Xiaomi pad 5 pro en telefoon one plus 7Pro beide android 11) maar het downloaden stopt al gelijk.

Erger nog hij trekt het hele plex server package op de NAS om. die moet ik dan via het package center handmatig herstarten.
Ik gebruik Plex server versie 1.26.2.5797
op beide clients versie 9.4.0.33105

Heeft iemand misschien een idee wat hier de oorzaak van kan zijn? In de client kan ik niets van logging terug vinden en op NAS zou ik niet eens weten waar ik het zou moeten zoeken.

EDIT: tijdens het typen en de laatste herstart kreeg ik een update melding voor versie 1.27.0. maar die heeft hetzelfde probleem helaas. 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door sweetdude op 14-06-2022 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:49
Shadow771 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:52:
[...]

En wat zegt Strato support hierover?
Strato geeft aan dat er aan hun kant niks veranderd is en dat ik de request time moet verhogen.
Die optie kan ik niet vinden en denk zelf dat het toch bij strato ligt maar hoe ik dit voor elkaar kan krijgen is een tweede.

Misschien iemand hier met strato domein die zijn ervaring kan delen.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb onlangs mijn Diskstation DS218J geupdate van DSM6 naar DSM7 (DSM 7.1-42661 Update 2) en nu werkt de Openvpn server niet meer (Server poll timeout/connection timeout). Van de zoekresultaten begrijp ik dat heel veel mensen hier last van hebben, maar een oplossing zie ik nog niet.
Ik heb geprobeerd alles opnieuw in te stellen zoals hier omschreven, maar hij maakt maar geen verbinding vanaf mijn mobiele telefoon (die uiteraard niet op dezelfde wifi zit).
Firewall in mijn Ziggo modem staat nog steeds open voor poort 1194 richting het vaste ip adres van mijn NAS.

[ Voor 5% gewijzigd door BounceMeister op 15-06-2022 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Iemand een snelle tip om eea uit te sluiten? Ik ben bij schoonfamilie en deze Synology NAS zegt 2 TB in gebruik te hebben aan data.

Ik kan echter maar zo’n 900 GB traceren. Ook bij Opslag beheer word ik niet wijzer. Geen 2e pool met data of iets dergelijks. Prullenbakken zijn ook leeg etc. Waar kan ik nog zoeken mbt die dikke 1 TB verborgen data?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow771
JB schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 18:14:
Iemand een snelle tip om eea uit te sluiten? Ik ben bij schoonfamilie en deze Synology NAS zegt 2 TB in gebruik te hebben aan data.

Ik kan echter maar zo’n 900 GB traceren. Ook bij Opslag beheer word ik niet wijzer. Geen 2e pool met data of iets dergelijks. Prullenbakken zijn ook leeg etc. Waar kan ik nog zoeken mbt die dikke 1 TB verborgen data?
Synology Drive versioning? Snapshots? HyperBackup vault?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Shadow771 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 18:20:
[...]

Synology Drive versioning? Snapshots? HyperBackup vault?
Zat ik ook aan te denken, bij
de cloud oplossingen met opslag van Synology kun je een aantal versies bewaren en dat kost je de nodige opslag die je niet ziet met logisch optellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Hyperbackup gaat naar C2 van Synology zover ik weet. Hoe check ik snapshots/versioning want geheid is er verder terug te gaan dan gisteren maar in Hyper Backup kon ik geen logica vinden mbt zoveel meer data in gebruik.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

JB schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 18:14:

Is de NAS gemount aan bijvoorbeeld een Mac?

Dan kan je via iets als DaisyDisk de NAS uitlezen en zoeken waar alle data zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Greatsword schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 18:42:
[...]

Is de NAS gemount aan bijvoorbeeld een Mac?

Dan kan je via iets als DaisyDisk de NAS uitlezen en zoeken waar alle data zit.
Nee helaas, verder dan een laptop van het werk kom ik daar niet.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

JB schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 18:44:
[...]

Nee helaas, verder dan een laptop van het werk kom ik daar niet.
Maar je ziet die NAS wel op je laptop? voor windows heb je dan https://windirstat.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
JB schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 18:38:
Hyperbackup gaat naar C2 van Synology zover ik weet.
Dat ligt eraan of je dat zelf instelt natuurlijk... Maar ik had het over HyperBackup Vault.
JB schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 18:38:
Hoe check ik snapshots/versioning want geheid is er verder terug te gaan dan gisteren maar in Hyper Backup kon ik geen logica vinden mbt zoveel meer data in gebruik.
Bij mij staat het allebij uit (ik offload backups naar externe HDD's). Maar:
Afbeeldingslocatie: https://publicshare.vlnet.nl/twkpst15062022/nas3-versioning.jpg

Afbeeldingslocatie: https://publicshare.vlnet.nl/twkpst15062022/nas3-snapshots.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Shadow771 op 15-06-2022 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Shadow771 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 18:53:
[...]

Dat ligt eraan of je dat zelf instelt natuurlijk... Maar ik had het over HyperBackup Vault.

[...]

Bij mij staat het allebij uit (ik offload backups naar externe HDD's). Maar:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Deze GUI herken ik niet. Verwacht dat zij nog een oude DSM hebben. Hyperbackup laat onder versielijst 1 succesvolle zien en 2 met “Laatste backup is niet voltooid.” Deze verdenk ik maar ik zie nergens waar deze verwijderd kunnen worden. Kan deze alleen inzien maar geen delete oid.

edit:
Versioning lijkt niet actief. Bij rotatie is alles greyed out omdat het geen onderdeel van plan is

[ Voor 6% gewijzigd door JB op 15-06-2022 19:07 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
@JB
Als je ssh toegang hebt dan kun je met du -hs bekijken waar de ruimte is gebleven.

Meer info in dit of vorige topic. Zoek op du.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooiedodo
BounceMeister schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:14:
Ik heb onlangs mijn Diskstation DS218J geupdate van DSM6 naar DSM7 (DSM 7.1-42661 Update 2) en nu werkt de Openvpn server niet meer (Server poll timeout/connection timeout). Van de zoekresultaten begrijp ik dat heel veel mensen hier last van hebben, maar een oplossing zie ik nog niet.
Ik heb geprobeerd alles opnieuw in te stellen zoals hier omschreven, maar hij maakt maar geen verbinding vanaf mijn mobiele telefoon (die uiteraard niet op dezelfde wifi zit).
Firewall in mijn Ziggo modem staat nog steeds open voor poort 1194 richting het vaste ip adres van mijn NAS.
Ik heb dus soortelijk met IMAP met ssl, heb het idee dat ze een ssl handshake of forward niet goed hebben ingericht in dsm7.1. Heb ticket bij support, maar dat heeft nog geen vruchten afgeworpen (zit niet echt een licht aan de andere kant van de lijn daar zeg maar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
dooiedodo schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:29:
[...]

Ik heb dus soortelijk met IMAP met ssl, heb het idee dat ze een ssl handshake of forward niet goed hebben ingericht in dsm7.1. Heb ticket bij support, maar dat heeft nog geen vruchten afgeworpen (zit niet echt een licht aan de andere kant van de lijn daar zeg maar)
Dit loopt al sinds de introductie van DSM7 als ik de diverse fora zo lees. Best triest dat er niets mee gedaan wordt. Ik heb inmiddels de diskstation gereset en gebruik hem nu alleen als (dure) externe schijf voor backups. De rest van de "functionaliteit" gebruik ik niet meer. Elk dingetje kost me een week uitzoekwerk om het fatsoenlijk werkend te krijgen en om dat te voorkomen had ik juist een synology gekocht. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooiedodo
BounceMeister schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:39:
[...]

Dit loopt al sinds de introductie van DSM7 als ik de diverse fora zo lees. Best triest dat er niets mee gedaan wordt. Ik heb inmiddels de diskstation gereset en gebruik hem nu alleen als (dure) externe schijf voor backups. De rest van de "functionaliteit" gebruik ik niet meer. Elk dingetje kost me een week uitzoekwerk om het fatsoenlijk werkend te krijgen en om dat te voorkomen had ik juist een synology gekocht. ;)
ik had al ruzie met vpn op eerder DSM, dat gebruik ik nu dus niet meer, vpn in mn router werkt beter.
Verder ben ik wel fan van alle features die ze bieden, dus zal nog even geduld hebben met ssl op imap :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BounceMeister schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:14:
Heb je wel UDP geforward en ook in je gebruikt je in je VPN client ook UDP?

Heb je wel de VPNConfig.opvn op de juiste manier aangepast en opnieuw ingeladen in je Openvpn client op je telefoon?
Voor je hem inlaad in je telefoon ie moet in die file
YOUR_SERVER_IP
vervangen door:
ofwel het wan ipadres van je router ofwel een DDNS naam die je aangemaakt hebt voordat je hem inlaad in je telefoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dooiedodo
FrankHe schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:11:
[...]

Even volhouden en terugantwoorden. Doorgaans helpen ze je goed maar er zitten soms oelewappers tussen.
kleine update indien intresse:
ben nog geen streep verder met ze, ae lopen met allerlei assumptions 'dit is het wsl' aan te dragen (al 21 keer heen en weer contact gehad).
Heb ze nu maar paar traces ssl handshake laten zien dat het op 2 poorten (443 en 465) wel werkt en 993 dus net niet.
Vragen ook van prive account mn password, vind ik beetje overdreven, beetje support techneut moet dat wat ik hier verzin ook kunnen uitvoeren zonder password zoals met openssl prima kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:11
dooiedodo schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 08:49:
[...]

kleine update indien intresse:
ben nog geen streep verder met ze, ae lopen met allerlei assumptions 'dit is het wsl' aan te dragen (al 21 keer heen en weer contact gehad).
Heb ze nu maar paar traces ssl handshake laten zien dat het op 2 poorten (443 en 465) wel werkt en 993 dus net niet.
Vragen ook van prive account mn password, vind ik beetje overdreven, beetje support techneut moet dat wat ik hier verzin ook kunnen uitvoeren zonder password zoals met openssl prima kan.
Dat is inderdaad wel een bijzondere manier van support... Zojuist een case afgerond met de Synology support m.b.t. hun Active Backup omgeving. Ik heb een aantal XCP-ng vm's waarvan ik bepaalde inhoud wil backuppen. Doordat ik echter op XCP-ng draai krijgen mijn disks de /dev/xvd{x} naamgeving ipv bijv. /dev/vd{x} (dus /dev/xvda ipv /dev/vda). Normaal gesproken is dit geen probleem, maar blijkbaar ondersteunt hun agent alleen:
Note:

Supported device types: /dev/sdx, /dev/hdx, /dev/vdx, /dev/nvmex, /dev/mdx.
Backup of external devices is not supported.
When connecting physical servers to Synology NAS via Synology Active Backup for Business Agent, connecting through QuickConnect is not supported.
Na contact met de support-afdeling en wat standaard uitzoekwerk is het doorgestuurd naar de ontwikkelaars in Taiwan waarna die aangaven:
Your case generated a new Known Issue that the developers identified and they are already working to support xen-blkfront(/dev/xvda) in the next ABB release but it's not granted

In the meanwhile i am providing you a temporary patch for the linux agent, you can find it attached to this message.

Sorry to tell you that next version(2.4.1) will not release this feature yet.

We assume ABB will support xvda since 2.5.0
Oftewel: Ze bouwen het in de agent in en hebben mij een custom build van de agent+kernel-module geleverd waarin die support er al in zit! (getest en werkt)

En dat geeft ook gelijk aan dat er een enorm verschil zit in niveau blijkbaar, eenheel ander niveau van support dan dat jij nu lijkt te krijgen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooiedodo
mrdemc schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:06:
[...]

Dat is inderdaad wel een bijzondere manier van support... Zojuist een case afgerond met de Synology support m.b.t. hun Active Backup omgeving. Ik heb een aantal Xen vm's waarvan ik bepaalde inhoud wil backuppen. Doordat ik echter op Xen draai krijgen mijn disks de /dev/xvd{x} naamgeving ipv bijv. /dev/vd{x} (dus /dev/xvda ipv /dev/vda). Normaal gesproken is dit geen probleem, maar blijkbaar ondersteunt hun agent alleen:

[...]

Na contact met de support-afdeling en wat standaard uitzoekwerk is het doorgestuurd naar de ontwikkelaars in Taiwan waarna die aangaven:

[...]

Oftewel: Ze bouwen het in de agent in en hebben mij een custom build van de agent+kernel-module geleverd waarin die support er al in zit! (getest en werkt)

En dat geeft ook gelijk aan dat er een enorm verschil zit in niveau blijkbaar, eenheel ander niveau van support dan dat jij nu lijkt te krijgen :X
Verschil is natuurlijk dat jouw issue volledig in syno omgeving is en makkelijk reprocable is. Mijn situatie is netwerk/certificaat/client combi die ze stuk voor stuk moeten bekijken. Maar een logische aanpak had me vorige week al veel verder kkunnen helpen denk ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:11
dooiedodo schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:19:
[...]

Verschil is natuurlijk dat jouw issue volledig in syno omgeving is en makkelijk reprocable is. Mijn situatie is netwerk/certificaat/client combi die ze stuk voor stuk moeten bekijken. Maar een logische aanpak had me vorige week al veel verder kkunnen helpen denk ik. :)
Niet helemaal; de vm waarop de agent draait en waar vandaan de backup gemaakt moet worden staat op een extern systeem. Dus zouden ze dat willen reproduceren, zouden ze zelf een xen/xcp-ng hypervisor moeten opzetten en daarin een vm aanmaken (of in de ontwikkel-omgeving de agent moeten laten denken dan een device de naamgeving /dev/xvda heeft, maar dan zit je met het probleem: is de naamgeving het enige dat anders is :P ).

Maar ben het met je eens, waarschijnlijk wel een stuk eenvoudiger te reproduceren omdat het áltijd voorkomt en in jouw geval een hele specifieke combinatie van omstandigheden. Vind het wel een bijzondere fout, maar misschien dat je kan vragen om het ticket te escaleren? of is dat ook al gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooiedodo
mrdemc schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:24:
[...]

Niet helemaal; de vm waarop de agent draait en waar vandaan de backup gemaakt moet worden staat op een extern systeem. Dus zouden ze dat willen reproduceren, zouden ze zelf een xen/xcp-ng hypervisor moeten opzetten en daarin een vm aanmaken (of in de ontwikkel-omgeving de agent moeten laten denken dan een device de naamgeving /dev/xvda heeft, maar dan zit je met het probleem: is de naamgeving het enige dat anders is :P ).

Maar ben het met je eens, waarschijnlijk wel een stuk eenvoudiger te reproduceren omdat het áltijd voorkomt en in jouw geval een hele specifieke combinatie van omstandigheden. Vind het wel een bijzondere fout, maar misschien dat je kan vragen om het ticket te escaleren? of is dat ook al gebeurd?
niet geescaleerd nog, weet niet wat het me zou brengen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooiedodo
iemand een idee hoe synology config bewaard waar ze file copy van doen als een service gestopt en gestart wordt?
deze file
/volume1/@appstore/MailServer/etc/dovecot/conf.d/10-ssl.conf

wordt overschreven bij restart, dus vraag me af waar orgineel bewaard wordt. Ik heb gezien dat ssl commented is, dus leek me easy attempt om die comment # weg te halen en te restarten, maar dan wordt mijn edit weer ongedaan gemaakt.

code:
1
2
3
4
5
## SSL settings
##

# SSL/TLS support: yes, no, required. <doc/wiki/SSL.txt>
#ssl = yes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 08:12
Hoi allemaal,

Ik ben al een tijdje van plan een Synology 220+ aan te schaffen. Nu WD een redelijke actie heeft van hun Red Pro 16Tb, wil ik eigenlijk overgaan tot de aankoop:

https://www.westerndigital.com/nl-nl/c/weekly-sale

Gecombineerd met 5% van cashbackXL.

Echter, de 16Tb Red Pro variant staan niet in de compatible lijst, de Gold die ook in de aanbieding is wel.
Maar hij staat ook niet in de incompatible lijst. Ik heb al geprobeerd te zoeken in dit forum en te googlen, maar kon niet iets zo snel vinden, behalve dat deze lijst niet al te serieus genomen moet worden.

Zou iemand kunnen bevestigen dat deze schijven gewoon werken?

Heel erg bedankt!

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Na het upgraden van de DS220+ naar DSM7 krijg ik een 'aanbod' om de garantie te verlengen voor 2 extra jaar, kosten €30,-

Ergens geloof ik het wel, als die in de eerste 2 jaar niet ermee uitscheid zal die het nog wel 2 jaar doen waarschijnlijk. Aan de andere kant, de prijs is niet extreem hoog en als die wel stopt na 3 jaar is het ook wel zuur.
Wat vinden jullie van dit aanbod?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:26
@lampy25 Ik heb net een 920+ gekocht, en heb het laten lopen.
Zo heel bijzonder is het ding niet.
Maar goed, voor 30 euro bouw je niet een eigen NAS. En niet iedereen heeft die kennis. Of kan dan terugvallen op de support van Synology.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dooiedodo
je moet maar eens redeneren, waarom bieden ze dit aan... 30Eur voor een product wat wsl niet stuk gaat na 2 jaar.
Dat is dus verdien model, doen ze met televisies ook. Gewoon inspelen op angst bij consumenten en er wat aan overhouden.
Nu mag je zelf beslissen, angst overhand of logica :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Eens. Hou het lekker bij de originele garantie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:58

elsinga

=8-)

Bowen_HAFX schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:44:
Ik heb er 4 in mijn 918+ en na het negeren van de melding dat ze niet op de lijst staan werken ze gewoon prima.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Bowen_HAFX schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:44:
Hoi allemaal,

Ik ben al een tijdje van plan een Synology 220+ aan te schaffen. Nu WD een redelijke actie heeft van hun Red Pro 16Tb, wil ik eigenlijk overgaan tot de aankoop:

https://www.westerndigital.com/nl-nl/c/weekly-sale

Gecombineerd met 5% van cashbackXL.

Echter, de 16Tb Red Pro variant staan niet in de compatible lijst, de Gold die ook in de aanbieding is wel.
Maar hij staat ook niet in de incompatible lijst. Ik heb al geprobeerd te zoeken in dit forum en te googlen, maar kon niet iets zo snel vinden, behalve dat deze lijst niet al te serieus genomen moet worden.

Heel erg bedankt!
Schijven werken, toevallig 2 weken geleden dezelfde actie gebruikt en zitten in mijn 718+

Let op dat er nu nog een betere deal is voor de 20TB versies. Heb die inmiddels besteld en deze mogen nog retour;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 08:12
Bedankt voor jullie antwoorden @Greatsword en @elsinga. Helaas probeerde ik zojuist 2 van 16Tb te bestellen, maar blijkbaar was enkel gisteren de actie nog geldig.

Daarom ook maar de 200 euro extra uitgegeven en voor de 20Tb gegaan. Hopelijk doen deze het ook gewoon :).

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:10
Ik heb gisteren een nieuwe HD geplaatst van 4TB, na het hele proces, krijg ik een warning en ik moet een file system check doen. Als ik dat doe, krijg ik altijd een foutmelding dat ik docker moet stoppen maar dat is al gebeurd… Iemand die weet wat ik best doe? Ik kan docker volledig verwijderen waarschijnlijk maar dan ben ik mijn containers ook kwijt en dat kan niet de bedoeling zijn… Ik heb ook al alle containers manueel gestopt…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RmiPe9usl1yA2mp4AMVtT8u1t6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VJ2FsHDHmuIsaOyeij39fjaH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eum2hcjEuOy0NBKPbGM2IoS6z8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oqMUXkPbqwXqjcskUHfM0ooc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

pina schreef op zondag 19 juni 2022 @ 20:40:
Ik heb gisteren een nieuwe HD geplaatst van 4TB, na het hele proces, krijg ik een warning en ik moet een file system check doen. Als ik dat doe, krijg ik altijd een foutmelding dat ik docker moet stoppen maar dat is al gebeurd… Iemand die weet wat ik best doe? Ik kan docker volledig verwijderen waarschijnlijk maar dan ben ik mijn containers ook kwijt en dat kan niet de bedoeling zijn… Ik heb ook al alle containers manueel gestopt…

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je weet zeker dat je het Docker package echt gestopt hebt? If so, dan zou je je containers gewoon kunnen opslaan (exporteren) en later weer importeren mocht je een uninstall overwegen. Er worden dan gewoon flat files opgeslagen in json formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
Sp33dFr34k schreef op zondag 19 juni 2022 @ 21:05:
[...]

Je weet zeker dat je het Docker package echt gestopt hebt? If so, dan zou je je containers gewoon kunnen opslaan (exporteren) en later weer importeren mocht je een uninstall overwegen. Er worden dan gewoon flat files opgeslagen in json formaat.
Ja, via package center. Als docker nog draait, krijg ik de melding 3 keer onder elkaar dat hij nog niet is gestopt. Als ik hem heb gestopt nog maar 1 keer. Is toch zeer bizar. Is er nog een andere manier dat het kan zijn dat docker nog draait of dat ik hem via ssh kan forceren om te stoppen?

Als dat niet lukt ga ik docker eens uninstallen via package center

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
pina schreef op zondag 19 juni 2022 @ 21:10:
Ja, via package center. Als docker nog draait, krijg ik de melding 3 keer onder elkaar dat hij nog niet is gestopt.
Op je screenshot melding lees ik dat niet, daar staat alleen dat er een share in gebruik is door het package.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
DukeBox schreef op zondag 19 juni 2022 @ 21:13:
[...]

Op je screenshot melding lees ik dat niet, daar staat alleen dat er een share in gebruik is door het package.
Docker draait nu en ik krijg nu deze melding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bzVpdRLvhWBF3mGRmnuQIcQRx4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tICc2mlbyWA8T2CmCzk4NUiY.jpg?f=fotoalbum_large

Als docker is gestopt, krijg ik de melding 1x. Heb ook al alle containers manueel via ssh doen stoppen. Daarna docker gestopt en toch krijg ik de melding nog 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online
pina schreef op zondag 19 juni 2022 @ 21:16:
Als docker is gestopt, krijg ik de melding 1x. Heb ook al alle containers manueel via ssh doen stoppen. Daarna docker gestopt en toch krijg ik de melding nog 8)7
Je hebt ook de dockviewers gestopt vanuit package management ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
DukeBox schreef op zondag 19 juni 2022 @ 21:19:
[...]

Je hebt ook de dockviewers gestopt vanuit package management ?
dat ken ik niet, wat is dat? Google geeft mij ook geen resultaten weer…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online
pina schreef op zondag 19 juni 2022 @ 21:28:
dat ken ik niet, wat is dat? Google geeft mij ook geen resultaten weer…
Document viewer en/of text editor.

[ Voor 24% gewijzigd door DukeBox op 19-06-2022 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
ah ja, dat heb ik wel staan. Maar heb docker even verwijderd en nu kan ik de system check wel doen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online
@pina Die uitzetten was dan een stuk makkelijker geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Nu online

kraats

Ik rol

@DukeBox wat hebben document viewers met Docker te maken? Is er een reden dat die iets zouden locken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online
kraats schreef op zondag 19 juni 2022 @ 21:44:
@DukeBox wat hebben document viewers met Docker te maken? Is er een reden dat die iets zouden locken?
Die draaien ook in een docker (bij DSM7) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats
  • Nu online

kraats

Ik rol

Alleen Document Viewer dan, denk ik? Daar staat Docker als dependent package bij (dus wordt hij ook gestopt als je Docker stopt). Bij Text Editor staat dat niet en die draait bij mij ook niet in Docker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
File system repair failed :(

Daarna mijn oude HD van 2TB opnieuw in geplaatst, mag blijkbaar niet zomaar… Dan terug de nieuwe 4TB erin en nu krijg ik de volgende foutmeldingen: allocation crashed

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4LhY1RROAqEiR0TMllaSXfxo0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0DzGcjsjaOB5Cd6W2frjSG09.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik repair wil doen, krijg ik de melding dat ik er een HD in moet plaatsen, die zit er dus wel degelijk al in… en heb geen slot meer vrij natuurlijk…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMlRrXUOF4__NAd7_lsdqWif8-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y8VPbpnqj2NcTqex5thTbxMq.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de HD status staat er duidelijk in dat de HD healthy is… Zit nu wel met de handen in het haar… Moet ik er een andere nieuwe HD in plaatsen, of zou die HD effe formatteren via een andere pc een oplossing kunnen bieden dat synology die dan herkent als een nieuwe HD?

EDIT: misschien handig voor latere referenties: ik heb de schijf gedeactiveerd. Dan laten repairen. Na het repairen heb ik de schijf eruit gehaald. Dan er opnieuw ingestoken en nu kan ik hem als een nieuwe schijf initialiseren

[ Voor 7% gewijzigd door pina op 20-06-2022 07:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooiedodo
brr.. dat zijn geen leuke acties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
Na het initialiseren toch weer een foutmelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fc3o9pXLHHORmFO1QYdprcZWREY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sQULBppxDv88Tgz5Ts0narQr.png?f=fotoalbum_large

de schijven zijn healthy, maar er is ergens een fout in het volume. File repair gedaan maar dan krijg ik nog de foutmelding dat het is mislukt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1fICQHlMfVF1fBSj08xpcHToxF8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nrbGQ2ux7Fxtm0KnOFgauO71.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2aDOGyGWixe2vyBdq2vWGIkHXfY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W9zYIjFODLw93A3h7VwNbp1O.png?f=fotoalbum_large

heb geen opties meer die ik kqn uittesten... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:47
Hallo,

ik kreeg een melding dat de fan van de DS213+ niet meer draaide, geprobeerd aan de gang te krijgen (lees stof en vuil verwijderd) maar dat hielp niet.
Andere Fan gekocht en deze gemonteerd, maar ik krijg dezelfde melding, en de fan draait ook niet en nu weet ik het niet meer, is er iemand die een oplossing weet ?

Zelf de oplossing gevonden misschien handig voor iemand anders, de fan was nog in orde, usb kabel doorgeknipt en fan op de usb connector aan de achterkant aangesloten.
systeem zegt nu wel dat de fan niet draait, maar schakelt niet meer uit op hh temp, beep van fan melding uitgezet

[ Voor 32% gewijzigd door piotr123 op 25-06-2022 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
  • Laatst online: 31-08-2023
Ik heb per ongeluk de fabrieksinstellingen van mijnSynology DS212j via DSM geactiveerd maar nu kan ik alleen nog maar weer installeren door het wissen van de data op mijn twee schijven (mirroring) en dat is dus absoluut niet de bedoeling.
Weet/heeft iemand hier een oplossing voor dat ik de nas opnieuw kan instellen maar niet de data op twee schijven kwijtraak.
Best wel een beetje paniek nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dooiedodo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFKJsbfEgqick3svi5Wm6ZINJLk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zcYzDMAWqMdYiMQBif944mDk.png?f=fotoalbum_large

lekker zo'n bla verhaal van iemand die niet snap wat het probleem was en mijn frustraties eromheen niet wil erkennen noch een excuses van het het dramatische verloop van het ticket :)
zal voorlopig geen syno support tickets meer proberen

[ Voor 93% gewijzigd door dooiedodo op 23-06-2022 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
MatMich schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:37:
Ik heb per ongeluk de fabrieksinstellingen van mijnSynology DS212j via DSM geactiveerd maar nu kan ik alleen nog maar weer installeren door het wissen van de data op mijn twee schijven (mirroring) en dat is dus absoluut niet de bedoeling.
Weet/heeft iemand hier een oplossing voor dat ik de nas opnieuw kan instellen maar niet de data op twee schijven kwijtraak.
Ten eerste, heb je tijdig een externe backup van je data gemaakt?

Hoe was de situatie voorheen. Had je voordien een mirrorset van de twee schijven? Of gebruikte je deze als twee losse schijven?

Het handigste is het als je nog een ongebruikte interne schijf hebt liggen die gewist mag worden en die je tijdelijk kunt gebruiken om het systeem op te bouwen. Zet deze dan in het systeem en haal de twee huidige schijven er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:52
Ik weet niet zeker of ik de vraag hier of in het iPhone topic moet stellen, maar:

Ik ben recent overgegaan van Android (Pixel) naar een iPhone. Waar ik nu tegen aanloop is dat de DS Cam app van Synology geen beeld van beide camera's laat zien die ik via Surveillance Station heb draaien. De webvariant doet het prima op de laptop. Hij blijft een laadcirkeltje in beeld houden zodra ik de app opstart.

Ik kan verdraaid weinig instellen in de app zelf maar ook op Surveillance Station kan ik hier niet zoveel op terug vinden, ook het internet lijkt niet zoveel te kunnen vertellen. Heeft iemand toevallig een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooiedodo
rscheper schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:23:
Ik weet niet zeker of ik de vraag hier of in het iPhone topic moet stellen, maar:

Ik ben recent overgegaan van Android (Pixel) naar een iPhone. Waar ik nu tegen aanloop is dat de DS Cam app van Synology geen beeld van beide camera's laat zien die ik via Surveillance Station heb draaien. De webvariant doet het prima op de laptop. Hij blijft een laadcirkeltje in beeld houden zodra ik de app opstart.

Ik kan verdraaid weinig instellen in de app zelf maar ook op Surveillance Station kan ik hier niet zoveel op terug vinden, ook het internet lijkt niet zoveel te kunnen vertellen. Heeft iemand toevallig een idee?
gebruik zelf geen surveillance station, maar kan je codec/profiles wisselen voor je uitgaande streams? indien. ja, zou het eens proberen, h265 en profile levels kan nog wat uitkomst bieden soms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
FrankHe schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 04:11:
[...]

Ten eerste, heb je tijdig een externe backup van je data gemaakt?

Hoe was de situatie voorheen. Had je voordien een mirrorset van de twee schijven? Of gebruikte je deze als twee losse schijven?

Het handigste is het als je nog een ongebruikte interne schijf hebt liggen die gewist mag worden en die je tijdelijk kunt gebruiken om het systeem op te bouwen. Zet deze dan in het systeem en haal de twee huidige schijven er uit.
Helaas, ik had geen backup en ondanks dat ik mirroring had is het met systeem opnieuw opbouwen met 1 hd wel gelukt maar nadat ik de 2 hd’s erin had gestopt wilde hij toch echt alleen maar installeren ipv de data op de hd’s opnieuw inlezen.
Kortom, het is niet gelukt en uiteindelijk ben ik alles kwijt, (films, foto’s, admin, documenten, facturen etc.)
Ondanks dat het mijn eigen schuld natuurlijk is vind ik wel dat dit veel te makkelijk kan gebeuren.
De Synology zou toch op zijn minst wel een ww mogen vragen eer je op fabrieksinstellingen kan klikken.
Een nas blijkt dus uiteindelijk geen backup te zijn wat ze inderdaad ook zelf wel zeggen.
Nogmaal eigen schuld maar het an te makkelijk m.i.
Bedankt voor je hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 15:34
MatMich schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:50:
[...]

Helaas, ik had geen backup en ondanks dat ik mirroring had is het met systeem opnieuw opbouwen met 1 hd wel gelukt maar nadat ik de 2 hd’s erin had gestopt wilde hij toch echt alleen maar installeren ipv de data op de hd’s opnieuw inlezen.
Kortom, het is niet gelukt en uiteindelijk ben ik alles kwijt, (films, foto’s, admin, documenten, facturen etc.)
Ondanks dat het mijn eigen schuld natuurlijk is vind ik wel dat dit veel te makkelijk kan gebeuren.
De Synology zou toch op zijn minst wel een ww mogen vragen eer je op fabrieksinstellingen kan klikken.
Een nas blijkt dus uiteindelijk geen backup te zijn wat ze inderdaad ook zelf wel zeggen.
Nogmaal eigen schuld maar het an te makkelijk m.i.
Bedankt voor je hulp.
Als je de schijven nog niet hebt overschreven dan kun je ze mogelijk nog in een pc stoppen of via een usb bay aan een laptop koppelen en via Linux uitlezen.

Ik dacht dat er wel Linux drivers voor te krijgen waren om de schijven uit te lezen en anders kun je ze nog altijd via usb aansluiten op de synology en via ssh de schijven benaderen en bestanden kopieëren.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Ik hoop dat één van de twee schijven nog niet is overschreven anders gaat het denk ik een lastig verhaal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 21:59

JdM

Humbled

MatMich schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:37:
Kun je DSM herinstalleren op een nieuwe HDD en dan daarna kijken welke opties de NAS geeft als je de tweede schijf erbij wil toevoegen? Ik vermoed dat DSM dan zal aangeven dat de schijf moet worden geformatteerd, maar wellicht kan dan de afdeling support je nog helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dooiedodo
ik zou de DSM weg niet bewandelen, maar drive op ander systeem te zien mounten. DSM is niet de omgeving complexe zaken als dit te addresen, dit is serieus technisch anders aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@MatMich
Wat heb je precies gedaan? Want er zijn nogal wat bewuste acties die je moet nemen wil je data verloren gaan.

https://mariushosting.com...o-factory-reset-your-nas/

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Ik krijg onderhand de indruk dat MatMich alle data al heeft gewist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
technorabilia schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:10:
@MatMich
Wat heb je precies gedaan? Want er zijn nogal wat bewuste acties die je moet nemen wil je data verloren gaan.

https://mariushosting.com...o-factory-reset-your-nas/
Ik heb een trial geprobeerd van EaseUs en die vond heel erg veel terug.
Dus ik heb besloten die te kopen.
Zo gezegd zo gedaan.
Vervolgens pakte EaseuUs de licentie key niet en dat hebben ze daar gefixed door mijn PC over te nemen en dat in orde te maken.
So far so good.
Maar helaas ben ik nu al de hele middag (letterlijk) bezig omdat EaseUs met geen mogelijkheid nog verbinding wil maken met de Nas.
Alle ander optie gaan prima, invullen browser ip, Synology Assistant.
SSH port 22 keurig ingesteld maar het wil gewoonweg YW#H#%H niet meer lukken.
Wat een drama dit.
Morgen maar weer in de chat met EaseUs.
Wat is de Synology toch een lastig apparaatr in mijn netwerk, ik word er echt hoorndol van. :(

Laatste update.
Hij is nu aan het scannen en heeft al flink wat terug.
Hij kon de Nas niet vinden om dat Windhoos netwerkdetectie had uitgezet.
Waarom? niemand die het weet, het is met Microschoft altijd hetzelfde liedje, bemoeizuchtig en totaal niet intuïtief.
Misschien toch maar eens over naar Apple?

[ Voor 13% gewijzigd door MatMich op 23-06-2022 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik zou zweren dat ik een paar jaar terug een HDD uit een Synology NAS heb gehaald, vervolgens in een Externe Behuizing heb geplaatst en met behulp van het Synology Progamma Backup Explorer de HDD kon uitlezen via mijn Mac.

Als ik dit nu doe krijg ik de melding dat de schijf niet gelezen kan worden door de Mac.

Weet iemand of dit veranderd is de afgelopen jaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:33

Herman

FP ProMod
Ik heb enkele jaren geleden een gecrashde Synology NAS weten te recoveren door de HDD te mounten in een Linux-machine. Daarvoor moest ik een driver installeren (LVM2 driver o.i.d.). Op het internet staan wel handige handleidingen hoe je dit kunt doen.

Maar goed, dat was enkele jaren geleden en dat betrof DSM 6. Geen idee of dat nog steeds zo kan :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Greatsword
Met backup explorer kun je alleen backups exploren... Niet zomaar een disk bekijken.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:59

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Vraag over Mailplus en POP3:

m'n moeder heeft een DS218+ en daar draait Mailplus op. Mailplus haalt alle mail op zodat m'n moeder 1 centrale mailbox heeft waar ze vanaf haar laptop/ipad/iphone toegang tot heeft. Onder de mail zit ook Office365, deze wordt door Mailplus opgehaald via POP3 en Server name: outlook.office365.com
Port: 995, Encryption method: TLS.
Dit heeft altijd goed gewerkt, tot vannacht. Ineens kwamen er foutmeldingen dat de fetchmail geen mail kon ophalen bij Office365.
"Fetchmail could not get mail from xxxxx@yyyy.nl@AMS-efz.ms-acdc.office.com. The attempt to get authorization failed"
Na veel speurwerk lijk ik de oorzaak gevonden te hebben: Microsoft is bezig om basic POP3 toegang te blokkeren, omdat dit onveilig zou zijn.
Zie bijv. https://support.google.co...gmail-blocked-today?hl=en

Gmail doet trouwens hetzelfde, ook daar kan je geen POP3 meer ophalen met onveilige clients (ofwel: MailPlus). Allemaal leuk en aardig, maar hoe krijg ik nu deze mail binnen via Mailplus? POP3 lijkt niet meer te (gaan) werken, Mailplus ondersteunt geen OAuth2.0, geen MAPI. Dus ik zie even geen oplossing. Of is er toch een andere truuk?

(Ik heb Synology ook meteen gemaild met de vraag hoe ze dit denken te gaan oplossen. Mailplus client voorzien van OAuth2.0 of de optie om mail op te halen via MAPI zou zeer welkom zijn)

[ Voor 9% gewijzigd door Microkid op 24-06-2022 23:47 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:04
Heeft iemand hier toevallig al het nodige uigevogeld om vlan tagging (802.1q) te kunnen gebruiken?
Met DSM 6 was dat nog aardig asimpel te activeren met wat CLI commano's maar in DSM 7 met OVS enabled (voor VMM) is die simpele methode niet zo simpel meer blijkbaar.
En zowat alles dat ik hierover terug vind zijn mensen die het net niet klaar hebben gekregen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBully
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik heb een vraag over compatibiliteit met mijn oudere NAS (Synology DiskStation DS412+) en vervanging van HDD (1tje heeft allerlei fouten). Ik heb nu 4x https://tweakers.net/pric...-plus-3tb-64mb-cache.html deze en moet er dus 1 vervangen. Ik zie in de lijst van Synology staan dat de WD**EFRX HDDs compatible zijn, maar die zijn niet meer te krijgen.

Nou zit ik zelf aan deze te denken: https://tweakers.net/pric...plus-128mb-cache-8tb.html maar weet niet zeker of dat problemen gaat geven (verschil in RPM) en omdat deze niet in beide lijsten staat ((in)compatible).

Ik heb een SHR-1 opstelling dus in principe moet de raid gewoon kunnen opbouwen met een nieuwe HDD, maar.
Snelheid maakt niet perse heel veel uit, NAS is voornamelijk voor backups.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@ThaBully Ik zou toch nog even naar de Synology Raid Calculator kijken want als je 3+3+3+8 doet kom je niet echt lekker uit.

https://www.synology.com/...ID_calculator?hdds=3%20TB|3%20TB|3%20TB|8%20TB

Die lijst zou ik me niet heel veel van aantrekken, heel veel modellen staan er niet op. WD RED = voor NAS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tenzij je in de planning hebt om in de nabije toekomst een tweede 4TB disk te vervangen door een 8TB disk zou ik geen 8TB disk nemen.
Dat is dan zonde van het geld want de helft van die disk blijft dan ongebruikt.

Verschil in rotatie snelheid is van geen enkel belang maar speelt dat in dit geval helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBully
Bedankt voor de snelle reacties @Greatsword @Ben(V) !

Zeker een terecht punt, eentje waar ik totaal geen rekening mee heb gehouden.
De reden dat ik 8TB had gepakt is om een beetje toekomst bestendig te zijn. Bij een volgende HDD crash zou ik dan ook weer een 8TB kopen. In de tussentijd heb ik dan wel 4TB wat zit te dromen, maar dat zou in dit scenario bij elke upgrade stap zo zijn.

goed om te weten dat de rotatie snelheid geen belang speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kunt ook meteen twee stuks 8TB kopen, dan krijgt je netto 4TB extra opslag ruimte.
De 4TB disk die je dan overhoud kun je in een USB behuizing stoppen en als backup voor belangrijke data gebruiken.

Als je dat doet wel de disken een voor een vervangen en tussentijds wachten tot de synchronisatie volledig gereed is, dat duurt wel een aantal uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBully
je dat is inderdaad ook een optie, zal dat misschien doen dan heb ik 2x3TB en 2x 8TB blijft er 1x 3TB over voor externe backup die ik ergens anders kan neerleggen (ander huis).

Bedankt voor de informatie en tips, bevestigd mijn vermoeden en meteen bruikbare optie om mee aan de slag te gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je 2 stuks 3TB hebt en 2 stuks 8TB in SHR dan krijg je een volume van netto 14TB.
Onder water bestaat dat uit een raid5 set van 4x3TB = netto 9TB + een raid1 set 2x5TB = netto 5TB.

[ Voor 13% gewijzigd door Ben(V) op 25-06-2022 17:26 ]

Pagina: 1 ... 135 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).