UltraSub schreef op woensdag 1 november 2017 @ 21:24:
[...]
Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt, of dat ik duidelijker had moeten zijn.
Motoren zijn een onderdeel van het probleem. Jij stelt nu dat als je moet kiezen tussen V10 enz en een mooie race dat je het dan wel zou weten en een V10 ondergeschikt zou zijn. Natuurlijk kiest iedereen voor een mooie race, inclusief mezelf. Logisch! Maar dat schrijf ik ook niet, ik geef in mijn eerste deel aan dat de motoren wel degelijk een groot probleem zijn en in mijn tweede deel geef ik aan dat ik mogelijkheden zie om daarnaast inhaalacties te verveelvoudigen. Zoals je het hierboven nu stelt trek je wat ik bedoelde dus enigszins uit verband

Nouja, ik geef aan dat de motoren een veel kleiner probleem zijn dan het inhaalprobleem en ik viel vooral over je bewering dat "iedereen" een probleem met het motorgeluid heeft. Ik heb dat nml totaal niet, dus "speak for yourself"

Ik weet wel dat een groot deel daar zo over denkt, maar dat is waarschijnlijk gebaseerd op een poll toen de eerste race met de V6T hybride motoren. Sindsdien is er het een en ander verbeterd en het aantal fans is niet afgenomen, maar toegenomen. Dan kan "iedereen" wel roepen dat het geluid k*t is en beter moet, want anders... Maar uiteindelijk blijft iedereen kijken omdat er iets is wat belangrijker is. Er was dit seizoen eindelijk weer een strijd om het kampioenschap en ondanks dat Mercedes hem weer heeft gewonnen, hebben we wel hun problemen en gehannes gezien wat overduidelijk aantoont dat ze niet meer zo oppermachtig zijn als de seizoenen hiervoor waarbij ze het hele veld op 30-60s achterstand reden.
De race op COTA vonden we toch allemaal een mooie race? Er werd ingehaald omdat de baan dat toeliet. Ik wilde enkel aangeven dat gebrek aan inhaalacties een veel groter probleem is dan het geluid van de motor. Dat laatste is kunstmatig op te lossen, maar de kunstmatige trucs om inhalen te bevorderen (DRS) werken niet goed genoeg of produceren bijzonder saaie "even op het rechte stuk ervoorbij" inhaalacties waar niemand op zit te wachten.
[...]
Kijk, dit is precies wat ik ook bedoel in mijn tweede deel van mijn post. Helemaal los laten zal inderdaad te gek zijn, maar de bekrompen regels zoals die nu worden gesteld geven ook niet veel mogelijkheden, tenzij je er heel veel geld in pompt zoals de top 3.
Dat klopt, daar mag best wat aan veranderen. Ik zat nog even na te denken aan mijn opmerking hierboven, dat je de inhoud moet beperken, maar misschien hoeft dat wel helemaal niet. De huidige regels met max 105kg per race en een beperkte fuel flow zorgen er al voor dat de zoektocht van teams (buiten Q-modes) niet zal zijn om zoveel mogelijk pk's uit de motor te trekken, maar om zoveel mogelijk energie uit een liter brandstof te halen. En dat laatste is waar je in consumentenauto's ook wat aan hebt. En hoe negatief we ook doen over Renault en hun betrouwbaarheid, ik heb echt het vermoeden dat zij de efficiëntie goed voor elkaar hebben. Je koopt er niks voor in Q, maar in de race kun je er je voordeel mee doen