Pitlane Halo Limiter
Is ook nog wat ver gezocht inderdaad. Maar heej, zo'n gek idee is het niet. Pinnacle of motorsport ehAzzKickah schreef op zondag 23 juli 2017 @ 17:01:
Een pin/beugel die automatisch uitklapt bij het detecteren van naderend onheil zoals een wiel, maar niet bij een doos of plastic zak maar wel weer bij de rondvliegende neus/voorvleugel van een andere auto.
Riiiiiiight. Het is nog maar 2017 hoor jongens.
Gaat voorlopig zeker niet gebeuren. Denk ook niet dat dat de discussie was hier.
/edit
Sorry voor de FB link, maar toch, Damon Hill met een masterclass golf
https://www.facebook.com/.../videos/1445696228856668/
[ Voor 10% gewijzigd door UltraSub op 23-07-2017 17:42 ]
Jeetje. Kom er zojuist pas achter dat Arrivabene ook in de Board of Directors van Juventus zit.
http://www.juventus.com/e...izio-arrivabene/index.php
http://www.juventus.com/e...izio-arrivabene/index.php
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Nog afgezien van of het technisch haalbaar is:UltraSub schreef op zondag 23 juli 2017 @ 16:47:
[...]
Jezus. Jij rijdt zeker nog in een oude kadett uit 1980.
Zoveel aversie tegen sensoren en software. En niet willen zien dat het gewoon goed werkt en mogelijkheden kan bieden
/edit
Jaja, ik zie de sarcasme tag en smilie. Maar je voelt gewoon dat er onderhuids iets zit
De ontwikkelingen in de F1 gaan zo snel omdat de teams bakken met geld uitgeven om 0.1 sec. te winnen. Aan zo'n actieve halo gaan ze minimaal ontwikkelen, want de auto wordt er niet sneller van. Hooguit gaan ze ontwikkelen om een zo licht mogelijk systeem te ontwerpen met een zo laag mogelijk zwaartepunt.
Dan mijn tweede punt: hoe ga je dit testen? Met een standaard FIA test? Dan hebben ze allemaal een systeem dat werkt onder precies die test omstandigheden maar faalt in alle andere. Denk aan de vleugel doorbuig test in het verleden. Teams zijn daar heel creatief in.
Dus een standaard ontwikkeld systeem dan maar
Als laatste, maar niet minst belangrijk: stel dat zich over enkele jaren weer een freak ongeluk voordoet (zoals de veer bij Massa) en het systeem faalt en grijpt niet in? Wie is dan aansprakelijk?
Nee, ik denk dat het hele halo systeem OF niet ingevoerd, OF passief moet zijn.
Ik denk dat het hele systeem niet ingevoerd moet worden. Gaat nergens meer over.
Ik denk wel dat ze er volgend jaar meteen aero voordeel uit gaan slepen, let maar op.
Ik denk wel dat ze er volgend jaar meteen aero voordeel uit gaan slepen, let maar op.
[ Voor 35% gewijzigd door UltraSub op 23-07-2017 20:49 ]

Even een componenten tekening van de/een constructie van de voorvleugel.
Een soort t-wing vanaf de halo die extra lucht naar de achtervleugel geleidt zie ik wel gebeuren idd.UltraSub schreef op zondag 23 juli 2017 @ 20:48:
Ik denk dat het hele systeem niet ingevoerd moet worden. Gaat nergens meer over.
Het gaat nu al pagina's lang over die verdoemde Halo. Van mij mag dat kreng een eigen thread krijgen. Dan hoef ik dat ding in ieder geval voorlopig ook niet meer te zien.
"When you grow up your heart dies"
Waarom denk je dat ik die PowerPoint slide gepost heb?sjaool schreef op zondag 23 juli 2017 @ 22:22:
Het gaat nu al pagina's lang over die verdoemde Halo. Van mij mag dat kreng een eigen thread krijgen. Dan hoef ik dat ding in ieder geval voorlopig ook niet meer te zien.
In de categorie Silly Season: Felippe Nasr hoopt nog in 2018 weer een F1-Stoeltje te hebben.
https://www.motorsport.co...lt-shortage-teams-932343/
Door gebrek aan teams verwacht ik weinig kansen.. Sauber lijkt met ERI verder te willen. Dus blijft er maar 1 stoeltje over. (en die zou zomaar naar een Ferrari-junior kunnen gaan.)
Het zal ook afhangen van de motoren stoelendans.nachtnet schreef op zondag 23 juli 2017 @ 22:31:
[...]
Waarom denk je dat ik die PowerPoint slide gepost heb?
In de categorie Silly Season: Felippe Nasr hoopt nog in 2018 weer een F1-Stoeltje te hebben.
Door gebrek aan teams verwacht ik weinig kansen.. Sauber lijkt met ERI verder te willen. Dus blijft er maar 1 stoeltje over. (en die zou zomaar naar een Ferrari-junior kunnen gaan.)
Als Sauber richting Honda gaat kan er ook een Japanner op dat 2e stoeltje terecht kunnen komen.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Wat ik zo vreemd vind aan die "shield" die Vettel getest heeft, meneer werd er duizelig van.
Is dit niet gewoon een productiefout (bewust of niet), alle straaljagers hebben immers ook een gebogen ruit om hun cockpit zitten en daar hoor je nooit wat van. Mogelijk zijn de details voor piloten minder van belang dan voor de coureurs, maar blijf het een vreemd verhaal vinden.
Wanneer gaat het topic open voor de volgende race?
Is dit niet gewoon een productiefout (bewust of niet), alle straaljagers hebben immers ook een gebogen ruit om hun cockpit zitten en daar hoor je nooit wat van. Mogelijk zijn de details voor piloten minder van belang dan voor de coureurs, maar blijf het een vreemd verhaal vinden.
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
Dit komt toch heel anders over. Waarschijnlijk hetzelfde interview als bron maar gewoon totaal anders geïnterpreteerdnachtnet schreef op zondag 23 juli 2017 @ 22:31:
[...]
Waarom denk je dat ik die PowerPoint slide gepost heb?
Race week!
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Straaljagers gaan dan wel snel. Maar hun uitzicht is over het algemeen redelijk statisch, want ver weg.Mad-Matt schreef op maandag 24 juli 2017 @ 08:55:
Wat ik zo vreemd vind aan die "shield" die Vettel getest heeft, meneer werd er duizelig van.
Zelfs als je ala Top Gun of Independance Day een achtervolging doet door een canyon, dan zit je nog tientallen meters van de muur af. In de F1 is een centimeter bij sommige bochten al veel.
Overigens is het vizier in een helm ook gebogen.
Ik gok dat het meer is omdat de shield op een gegeven moment ophoudt. En dat je dan in je ooghoeken een stuk hebt waar je er langs kijkt. Alsof je een bril op hebt, die niet je hele oog bedekt.
Geen enkele bril bedekt het hele oog toch?RocketKoen schreef op maandag 24 juli 2017 @ 09:40:
[...]
Ik gok dat het meer is omdat de shield op een gegeven moment ophoudt. En dat je dan in je ooghoeken een stuk hebt waar je er langs kijkt. Alsof je een bril op hebt, die niet je hele oog bedekt.
Tsja ik roep het al sinds dag 1 dat het over de Halo begon:
[afbeelding]
Maar goed, of de Halo nu zo slecht gaat worden? Qua design is er nog heel veel mogelijk, het enige wat we eigenlijk gezien hebben is een prototype. Volgens mij zien prototypes wel vaker qua design totaal niet uit
De helft van de fans zouden ook weggaan indien de sharkfin zou komen, volgens mij vinden de meeste dat nu wel tof uit zien.
[afbeelding]
Maar goed, of de Halo nu zo slecht gaat worden? Qua design is er nog heel veel mogelijk, het enige wat we eigenlijk gezien hebben is een prototype. Volgens mij zien prototypes wel vaker qua design totaal niet uit
De helft van de fans zouden ook weggaan indien de sharkfin zou komen, volgens mij vinden de meeste dat nu wel tof uit zien.
je afbeelding doet het niet.
F5 xd, foto's en forums is niks voor mij.Mad-Matt schreef op maandag 24 juli 2017 @ 09:50:
je afbeelding doet het niet.
ah. gevonden.
werkt nog beter als je de link hier tussen zet [img][/img]
Dan komt hij direct in beeld.
werkt nog beter als je de link hier tussen zet [img][/img]

Ja dit was mijn idee, echter de FIA lijkt er niet op te willen reageren.. Jammer, want normaal worden mijn ideeën als briljant bestempeltMad-Matt schreef op maandag 24 juli 2017 @ 09:55:
ah. gevonden.
werkt nog beter als je de link hier tussen zet [[url=" "]afbeelding[/url]]
[afbeelding]

Hier ben ik het wel mee eens eigenlijk. Is meer een geïntegreerd geheel zo natuurlijk, waardoor het minder opvalt. Maar toch, ...powah33 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 15:13:
Geen liefhebber van maar dit ziet er toch al beter uit.
[afbeelding]
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
Daar zijn al geruchten overDaniëlWW2 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 21:16:
[...]
Dat kan, bij Sauber, als Wehrein gedropt gaat worden. Dan ook echt voor een seizoen want Sauber is onderhand een death trap voor coureurs hun ambitie. Je kan niks met die dingen.
https://www.f1today.net/n...erc-voor-sauber-voor-2018
F1 Paddock Pass @F1PaddockPass
OFFICIAL: Robert Kubica will drive the current @RenaultSportF1 RS17 at the Hungaroring Circuit on August 2, after the Hungaroring GP. #F1
OFFICIAL: Robert Kubica will drive the current @RenaultSportF1 RS17 at the Hungaroring Circuit on August 2, after the Hungaroring GP. #F1
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Hoe werkt dat dan precies? Onderdeel van TV opnames dan?Rivanov schreef op maandag 24 juli 2017 @ 10:10:
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Na het race weekend zijn er 2 testdagen.Wom schreef op maandag 24 juli 2017 @ 10:12:
[...]
Hoe werkt dat dan precies? Onderdeel van TV opnames dan?
Super gaaf voor Kubica
1 & 2 augustus zijn er testdagen op de Hungaroring voor alle teamsWom schreef op maandag 24 juli 2017 @ 10:12:
[...]
Hoe werkt dat dan precies? Onderdeel van TV opnames dan?
All aboard the hype train!Rivanov schreef op maandag 24 juli 2017 @ 10:10:

Ik dacht dat dat al lang bekend was?Rivanov schreef op maandag 24 juli 2017 @ 10:10:
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Was bekend als mogelijk, maar was nog niet officieel door Renault bevestigd dacht ik
PSN
Ik snap het allemaal niet, tuurlijk het was een goede coureur, maar hij wordt een beetje onthaalt hier alsof het de wederopstanding van Jezus is.
Wie zat er nou de laatste keer bij Olav aan tafel? Was dat niet Cyril Abiteboul? Die zei toch ook al dat dit ging gebeuren.YakuzA schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:04:
[...]
Was bekend als mogelijk, maar was nog niet officieel door Renault bevestigd dacht ik
Als je zag hoe gewond hij was na zijn rally ongeluk is wederopstanding wel een goede woordkeuzeMad-Matt schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:05:
Ik snap het allemaal niet, tuurlijk het was een goede coureur, maar hij wordt een beetje onthaalt hier alsof het de wederopstanding van Jezus is.
[ Voor 35% gewijzigd door SnowDude op 24-07-2017 11:08 ]
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Is dat niet zo dan?Mad-Matt schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:05:
Hij heeft nu eenmaal een hoge gunfactor. Als Pastor Maldonado terug zou komen was iedereen ook enthousiast want dan kregen we iemand erbij die Kvyatt van de baan kan kegelen.
Het is natuurlijk een mooi feel-good verhaal. + ik las gisteren een artikel dat Kubica op de simulator sneller is dan HUL & PAL. Renault zou gek zijn als ze hem niet tenminste 1 testdag geven (en mogelijk een stoeltje)Mad-Matt schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:05:
Dat het een feel-good verhaal is ben ik volledig mee eens.nachtnet schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:07:
[...]
Het is natuurlijk een mooi feel-good verhaal. + ik las gisteren een artikel dat Kubica op de simulator sneller is dan HUL & PAL. Renault zou gek zijn als ze hem niet tenminste 1 testdag geven (en mogelijk een stoeltje)
Mogelijk zit het gewoon in mijn persoontje. Ik gun het hem, maar niet meer dan een jong talent die nog een kans moet krijgen.
Verder zal Nobu Matushita voor Sauber rijden tijdens deze tests.
toevallig wordt Nobu door Honda gesponsord...
En heeft de FIA de limieten om olie tijdens de race te verbranden aangescherpt naar 0.9L/100Km (vanaf Monza) en 0.6L/100Km in 2018.
* nachtnet zou er niet aan moeten denken dat zijn auto 0.9L olie per 100Km verbruikt.
En heeft de FIA de limieten om olie tijdens de race te verbranden aangescherpt naar 0.9L/100Km (vanaf Monza) en 0.6L/100Km in 2018.
* nachtnet zou er niet aan moeten denken dat zijn auto 0.9L olie per 100Km verbruikt.

Soclal Media blijft een sterk punt van de Renault
[ Voor 18% gewijzigd door nachtnet op 24-07-2017 11:15 ]
En de vraag is ook of hij hetzelfde zal gaan presteren als eerst. Dat is natuurlijk afwachten, maar gun hem alles. Mooi filmverhaal als die weer gaat scorenMad-Matt schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:05:
Ik snap alleen niet waarom de PU's meer olie mogen verbranden. Of is dit op aandringen van Ferrari?nachtnet schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:11:
Das gek, normaal verbranden italiaanse hokken toch redelijk wat olie
Haha. De reactie van Renault op de reactie van Merc over Kubica.
https://twitter.com/mercedesamgf1/status/889413935320977408
Mooi man
https://twitter.com/mercedesamgf1/status/889413935320977408
Mooi man
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Verwijderd
Meer? Het is juist de eerste harde limiet die wordt gesteld.DaMarcus schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:17:
[...]
Ik snap alleen niet waarom de PU's meer olie mogen verbranden. Of is dit op aandringen van Ferrari?
Ik lees verkeerdVerwijderd schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:22:
[...]
Meer? Het is juist de eerste harde limiet die wordt gesteld.

Ben daarentegen benieuwd wat voor verschillen we op de baan gaan zien en of Renault / Honda hierdoor dichterbij Ferrari en Mercedes komen.
Verwijderd
Dit jaar verwacht ik weinig verschillen. Het gaat voor dit seizoen om ICE's die vanaf de Italiaanse GP worden vervangen. Ik verwacht dat Merc in Hongarije/België nog even snel alle toegestane ICE's introduceert om tot het einde van het jaar met een blauwe rookwolk te kunnen rondrijden. Kan zomaar zijn dat dat voordeel groter is dan andere potentiële upgrades.
Die 0.9 zou zijn omdat ze er teams zijn die dit jaar nog niet de 0.6 kunnen halen.nachtnet schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:11:
Het geldt bovendien alleen voor nieuwe motoren vanaf Monza.
Ik ben benieuwd of we teams gaan zien die dus de komende 2 races nieuwe motoren aan hun pool gaan toevoegen zonder dat er een motor stuk gaat.
Als er een team is dat nu voordeel heeft van het verbranden van olie, moeten ze dus gaan bedenken of dat voordeel groter is dan een update na Monza waarbij er wel aan de olie limiet moet worden voldaan...
0.9.... Dat is gewoon 3 liter olie tijdens een grand prix. Dat is wat in een normale auto in totaal in je carter zit (ok...iets meer..)
Ze zouden dan ook in plaats van een maximum verbruik, simpelweg een maximum hoeveelheid bij de start kunnen vaststellen..
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams
grapig, wil ik net mn Twitteraccount heractiveren om de F1-teams te volgen is een deel van de activeringscode "33"
Hoe gaan ze dit meten / handhaven tijdens kwalifcatie en/of hammertime laps? Dat zijn natuurlijk de meest cruciale momenten met het oog op olie verbranden. Gaat het om een gemiddelde over het weekend of over een sessie, dan kun je natuurlijk olie "sparen" en kun je een paar keer je strat6 (of soortgelijk) aanzetten? Of kan dit real time gemeten worden? Dan nog kun je misschien sjoemelen door het oliepeil in de motor te laten fluctueren.nachtnet schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:11:
Bla bla bla...
Verwijderd
Hier ben ik ook benieuwd naar. Je gaat het nooit real time nauwkeurig kunnen meten gezien de constante bewegingen. Overigens heeft een f1-motor geen oliepeil zoals in een normale automotor, maar een dry-sump systeem.Elfjes schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:34:
[...]
Hoe gaan ze dit meten / handhaven tijdens kwalifcatie en/of hammertime laps? Dat zijn natuurlijk de meest cruciale momenten met het oog op olie verbranden. Gaat het om een gemiddelde over het weekend of over een sessie, dan kun je natuurlijk olie "sparen" en kun je een paar keer je strat6 (of soortgelijk) aanzetten? Of kan dit real time gemeten worden? Dan nog kun je misschien sjoemelen door het oliepeil in de motor te laten fluctueren.
Tijdens races legt het misschien wel wat beperkingen op, maar in Q3 zal Mercedes prima 1 of 2 rondes in blauwe-rook-modus kunnen rijden, zolang ze het verbruik in de rest van de Q weten te beperken.
Ik neem aan dat ze een maximum zetten op grootte van de olietank.Elfjes schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:34:
[...]
Hoe gaan ze dit meten / handhaven tijdens kwalifcatie en/of hammertime laps? Dat zijn natuurlijk de meest cruciale momenten met het oog op olie verbranden. Gaat het om een gemiddelde over het weekend of over een sessie, dan kun je natuurlijk olie "sparen" en kun je een paar keer je strat6 (of soortgelijk) aanzetten? Of kan dit real time gemeten worden? Dan nog kun je misschien sjoemelen door het oliepeil in de motor te laten fluctueren.
Zal er ongetwijfeld mee te maken hebben dat jouw auto niet 750+ pk uit een 1.6 liter motortje hoeft te persennachtnet schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:11:
PSN
TECH:
Videoanalyse met Willem Toet & Craig Scarborough over de Mercedes & Ferrari.
YouTube: Mercedes vs Ferrari ←← Omdat Embedden niet werkt hier de link.
via https://www.motorsport.co...s-errari-concepts-934015/
Videoanalyse met Willem Toet & Craig Scarborough over de Mercedes & Ferrari.
YouTube: Mercedes vs Ferrari ←← Omdat Embedden niet werkt hier de link.
via https://www.motorsport.co...s-errari-concepts-934015/
[ Voor 25% gewijzigd door nachtnet op 24-07-2017 12:59 ]
Tsja, die hypetrain voor Kubica snap ik ook niet zo. Of ik ben daar te nuchter voor. Sure, het is knap om na zo'n crash terug te komen. Maar hij wordt wel héél erg opgehemeld at the moment.
Heeft denk meer met gunnen te maken dan met ophemelen.Rivanov schreef op maandag 24 juli 2017 @ 13:13:
Tsja, die hypetrain voor Kubica snap ik ook niet zo. Of ik ben daar te nuchter voor. Sure, het is knap om na zo'n crash terug te komen. Maar hij wordt wel héél erg opgehemeld at the moment.
Inderdaad Gun Factor is heel hoog bij Kubica. (Net zoals trouwens bij o.a. Billy Monger.)SnowDude schreef op maandag 24 juli 2017 @ 13:34:
[...]
Heeft denk meer met gunnen te maken dan met ophemelen.
om nog maar even te onderstrepen:

Herstel na deze klap terug tot (mogelijk) top niveau verdient w.m.b. een kans.
en vragen over Superlicentie kunnen met regels 5.1.7 sub. C. ook de prullenbak in.

[ Voor 12% gewijzigd door nachtnet op 24-07-2017 13:44 ]
TECH:
https://www.motorsport.co...utiny-from-rivals-934070/

@High speed
@Low Speed

Volgens het gelinkte artikel zou RBR in Silverstone een semi-flexibele voorvleugel hebben gehad. (zie zijkant van de voorvleugel in beide foto's)
Bij hoge snelheid zou deze verder naar beneden afbuigen en daardoor een positief effect hebben dan bij lage snelheden.
Ik blijf dit soort oplossingen altijd mooi vinden.
https://www.motorsport.co...utiny-from-rivals-934070/

Volgens het gelinkte artikel zou RBR in Silverstone een semi-flexibele voorvleugel hebben gehad. (zie zijkant van de voorvleugel in beide foto's)
Bij hoge snelheid zou deze verder naar beneden afbuigen en daardoor een positief effect hebben dan bij lage snelheden.
Ik blijf dit soort oplossingen altijd mooi vinden.
Gewoon mooi om te zien dat ze de testen van de FIA halen en dan op het circuit toch doen wat ze voor ogen hebben. Prachtig om te zien hoe mensen de grens op zoeken van de regels.
Prachtig om te zien hoe ver teams gaan in het zoeken naar de grens van de regels.
Ik heb geen honger
@Mad-Matt Klein hapje proberen? Het is wel interessant om te lezen hoe voor een totaal niet standaard F1 publiek (Marie Claire lezeressen) een artikel over race-strategie het als vrouw als engineer werken in de F1 geschreven wordt..
beetje vroeg maar wel een leuke preview voor de US GP (22 Okt).
beetje vroeg maar wel een leuke preview voor de US GP (22 Okt).
Met Seb Vettel july 2017
met Kimi july 2016!
[ Voor 23% gewijzigd door nachtnet op 24-07-2017 21:33 ]
Die met Kimi heb ik al gezien, echt hopeloos hoe Kimi is, die gozer is wel echt grappig
Nee, de Maldonator zou het voorzien hebben op Hamilton.sjaool schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:07:
[...]
Is dat niet zo dan?
Hij heeft nu eenmaal een hoge gunfactor. Als Pastor Maldonado terug zou komen was iedereen ook enthousiast want dan kregen we iemand erbij die Kvyatt van de baan kan kegelen.
Ah de magische kwalificatiemodus van Mercedes, en sinds kort ook Ferrari gaat er tenminste gedeeltelijk aan.nachtnet schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:11:
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
De vragen vond ik al genoeg gelezen, even wat algemeen gezwam over haar job, vervolgens enkel maar over het 'man vs vrouw' verhaal in de F1 wereld.nachtnet schreef op maandag 24 juli 2017 @ 16:32:
@Mad-Matt Klein hapje proberen? Het is wel interessant om te lezen hoe voor een totaal niet standaard F1 publiek (Marie Claire lezeressen) een artikel over race-strategie geschreven wordt..
Eigenlijk zou er gewoon een man tussen die pitspoezen moeten komen, kijken of hij dezelfde 'aandacht' geniet als een vrouw in een techteam.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Prima artikel. Opvallend zijn de kleine lettertjes onderaan, waarbij het dus lijkt dat Heineken het initiatief is gestart om wat meer vrouwen naar de voorgrond te halen die met de techniek bezig zijn. Interessant om te zien en waarschijnlijk kunnen we dus meer van dit soort dingen verwachten. Wat mij betreft prima. Al zal elk team toch vooral kiezen voor de beste persoon op de plek, dan iemand die het quotum verbeterd. Toch ligt het vooral aan de aanmeldingen bij opleidingen en sollicitaties bij dergelijke bedrijven, dus vind ik het prima als er wat meer aandacht voor is.
Ik heb er verder ook geen probleem mee als er ook mannen bij de pitspoezen gaan staan. Het is niet de enige plek waar mensen om hun looks of om wie/wat ze zijn bij de F1 aanwezig zijn.
Slipstream, nu niet alleen Allard met Kees van de grint maar voornamelijk ook met Jos.
[ Voor 11% gewijzigd door nachtnet op 24-07-2017 18:55 ]
Deze is echt de moeite waard. Met een ontspannen en eerlijke Jos.nachtnet schreef op maandag 24 juli 2017 @ 17:44:
Slipstream, nu niet alleen Allard met Kees van de grint maar ook met Jos.
[video]
Haha, dan gelijk deze er ook maar bij.
Kimi doet een "hot lap" in the car of the future
Now Leaving Springfield - The Armpit of America's Butt-Crack
Zat net (weer) oude F1 filmpjes op youtube te kijken, de tijd dat ze nog kwali monsters hadden:
Kijk vooral eens naar deze, 1500pk en echt gummen!
Geen idee of het werkt, bij mij niet, maar vanaf 10m35
Kijk vooral eens naar deze, 1500pk en echt gummen!
[ Voor 22% gewijzigd door pilskes op 24-07-2017 20:03 ]
Red Bull riep wolf en wees naar Mercedes. Echter was het Ferrari dat de motoren maakte met het hoge olieverbruik.Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:27:
Dit jaar verwacht ik weinig verschillen. Het gaat voor dit seizoen om ICE's die vanaf de Italiaanse GP worden vervangen. Ik verwacht dat Merc in Hongarije/België nog even snel alle toegestane ICE's introduceert om tot het einde van het jaar met een blauwe rookwolk te kunnen rondrijden. Kan zomaar zijn dat dat voordeel groter is dan andere potentiële upgrades.
Je haalt de feiten en jouw sentiment door elkaar.
Jammer.
Verwijderd
Er zijn anders genoeg verhalen, fotos en filmpjes waar duidelijk uit blijkt dat de Mercedes motoren in de Q opeens veel meer rook uitstoten dan de rest van het weekend.ANdrode schreef op maandag 24 juli 2017 @ 20:07:
[...]
Red Bull riep wolf en wees naar Mercedes. Echter was het Ferrari dat de motoren maakte met het hoge olieverbruik.
Je haalt de feiten en jouw sentiment door elkaar.
Jammer.
Los daarvan is zo'n persoonlijke aanval nergens goed voor. Thanks.
Edit: ik zeg ook nergens dat Ferrari er niet aan mee doet. Vast ook wel, waarom zouden ze het niet doen?
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2017 20:16 ]
Rookwolken zorgen juist niet voor extra vermogen?Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2017 @ 20:14:
[...]
Er zijn anders genoeg verhalen, fotos en filmpjes waar duidelijk uit blijkt dat de Mercedes motoren in de Q opeens veel meer rook uitstoten dan de rest van het weekend.
Los daarvan is zo'n persoonlijke aanval nergens goed voor. Thanks.
Edit: ik zeg ook nergens dat Ferrari er niet aan mee doet. Vast ook wel, waarom zouden ze het niet doen?
Als je het verhaal gevolgd had dan (e.g. artikel) lees en hoor je dat dit in een paar stappen is gebeurd:
Red Bull kan er niet tegen dat de Renault motor geen goede single-lap engine mapping heeft,
Ferrari vroeg in de winter aan de FIA of je met meerdere oliesoorten mocht rijden,
Red Bull wees publiek weer naar Mercedes met "zij spelen vals met olie",
Mercedes tipte de FIA over wat Ferrari waarschijnlijk deed…
Verwijderd
Zo lang de FIA niet bekend maakt wie er hoe heeft valsgespeeld, kunnen we alleen afgaan op objectieve bevindingen. Vooralsnog is Merc de enige die met opvallende blauwe rookpluimen is gespot (teken dat er olie verbrandt --> potentieel extra vermogen, vandaar de nu ingestelde limieten). Wat er zich technisch in de fabrieken afspeelt, of politiek achter de schermen, zullen we wellicht nooit weten.ANdrode schreef op maandag 24 juli 2017 @ 20:27:
[...]
Rookwolken zorgen juist niet voor extra vermogen?
Als je het verhaal gevolgd had dan (e.g. artikel) lees en hoor je dat dit in een paar stappen is gebeurd:
Red Bull kan er niet tegen dat de Renault motor geen goede single-lap engine mapping heeft,
Ferrari vroeg in de winter aan de FIA of je met meerdere oliesoorten mocht rijden,
Red Bull wees publiek weer naar Mercedes met "zij spelen vals met olie",
Mercedes tipte de FIA over wat Ferrari waarschijnlijk deed…
Waarom je mijn 'sentiment' aanhaalt om mijn reactie neer te sabelen snap ik dan ook niet echt.

Aan de andere kant: waarom zou je op zo'n plek de olie gaan verbranden? Biedt weinig meerwaarde. Lijkt me dat je dat alleen op volle toeren doetVerwijderd schreef op maandag 24 juli 2017 @ 20:42:
[...]
Zo lang de FIA niet bekend maakt wie er hoe heeft valsgespeeld, kunnen we alleen afgaan op objectieve bevindingen. Vooralsnog is Merc de enige die met opvallende blauwe rookpluimen is gespot (teken dat er olie verbrandt --> potentieel extra vermogen, vandaar de nu ingestelde limieten). Wat er zich technisch in de fabrieken afspeelt, of politiek achter de schermen, zullen we wellicht nooit weten.
Waarom je mijn 'sentiment' aanhaalt om mijn reactie neer te sabelen snap ik dan ook niet echt.
[afbeelding]
[afbeelding]
Grappig, ik vond het exact andersom, wat een irritante vent die interviewer en wat is Kimi relaxed :-)Mad-Matt schreef op maandag 24 juli 2017 @ 16:37:
Die met Kimi heb ik al gezien, echt hopeloos hoe Kimi is, die gozer is wel echt grappig
Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”
Als dit inderdaad beelden zijn van "olie verbruik" dan kan ik dat wel plaatsen. er zal geen actief (regelbaar) pompje zijn dat olie inspuit. (mag vast niet.) er zal continue olie verbruikt worden. Juist in deze situaties met weinig toeren/snelheid/brandstofverbruik zou dan het teveel aan olie opvallen.Martinspire schreef op maandag 24 juli 2017 @ 22:29:
[...]
Aan de andere kant: waarom zou je op zo'n plek de olie gaan verbranden? Biedt weinig meerwaarde. Lijkt me dat je dat alleen op volle toeren doet
Maar nogmaals ik heb geen idee of dat in bovenstaande foto's het geval is.
Verwijderd
Als de motor in 'oliemodus' heeft gedraaid kan het zijn dat het in- en uitlaattraject bedekt zijn met een dun laagje olie, dat nog even na-walmt.Martinspire schreef op maandag 24 juli 2017 @ 22:29:
[...]
Aan de andere kant: waarom zou je op zo'n plek de olie gaan verbranden? Biedt weinig meerwaarde. Lijkt me dat je dat alleen op volle toeren doet
De motorfabrikanten zijn prima in staat schone motoren te bouwen. Bij Ferrari/Renault/Honda leidt een klein rookpluimpje meestal tot een team radio 'please switch off the engine'. Grote blauwe wolken terwijl er verder niets aan de hand is, zijn dan op z'n minst verdacht.
Volgens meerdere FIA verklaringen omtrent olie verbranden, geeft olie verbranden en dan voornamelijk de additieve van de olie een vermogens winst.Martinspire schreef op maandag 24 juli 2017 @ 22:29:
[...]
Deze stoffen zijn verboden te gebruiken in de brandstof en werden met deze truuk dus toch toegevoegd in het verbrandings systeem door olie in te spuiten of een overdruk te creeren waardoor de olie in het systeem kwam.
Als het extra vermogen geeft..vind ik het best logisch dat je deze dan gebruikt bij een start...zoals dus zichtbaar was op bovenstaande foto.
Voor zover we de media kunnen geloven, speelde Mercedes hiermee in 2016 seizoen .... monteurs van mercedes zouden dan weer een extra olie reservoir hebben geconstateerd bij Ferrari in het begin van 2017 seizoen.
Hoe dan ook .. De FIA is er flink mee bezig... dus ik denk dat we mogen aannemen dat er wel werd gekloot met extra olie.
https://f1manager.info/ranking/4605
Nog los van de additieven die je hiermee alsnog in de verbrandingsruimte krijgt en dus kan afwijken van de eisen die aan de brandstof worden gesteld...of het extra vermogen geeft?powah33 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 22:56:
[...]
Volgens meerdere FIA verklaringen omtrent olie verbranden, geeft olie verbranden en dan voornamelijk de additieve van de olie een vermogens winst.
[...]
Als het extra vermogen geeft..vind ik het best logisch dat je deze dan gebruikt bij een start...
We hebben het over 0.9 liter olie. Per 100 km.
Een GP is ongeveer 300 km.. dan mag je dus 2,7 liter olie verbranden.
Voorzichtig gezegd is dat ongeveer 2 kilo olie. en 2 kilo olie is ongeveer 80 MJ
Benzine verbranden ze met een belachelijk efficientie, maar laten we uitgaan van een 20% bij het verbranden van die olie... dan kom je nog op 16MJ aan extra energie voor een grand prix.
Ter vergelijk: De Energy store mag maximaal 4MJ per ronde aan de MGU-K geven.
Het trucje met de olie zou maar kortstondig gebruikt kunnen worden, maar met 16MJ kom je dus een behoorlijk eind! En zelfs als het een derde is (volgend jaar max 0,6) heb je het dus alsnog over meer energie dan de MGU-K over een volle ronde mag leveren.
(en die MGU-K doet bij de start helemaal niets nog, die mag pas vanaf 100Km/u aan..)
Ik ben overigens wel heel benieuwd naar hoe het nu uiteindelijk werkt. Ik blijf het bijzonder vinden dat daar knappe koppen zitten die dit soort trucjes kunnen bedenken.
[ Voor 5% gewijzigd door sanderb op 24-07-2017 23:26 ]
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams
Naast de aangescherpte limieten werd eerder naar buiten gebracht dat er in 2018 ook meer controles/regels gaan plaats vinden mbt het olieverbruik.
- Teams moeten op ten alle tijden (tijdens een GP weekend)t hun oliepeil metingen doorgeven aan de FIA
- Teams moeten de totale massa aan olie in tanks (behalve de fueltank) voor de race doorgeven
- 1 type olie
- Actieve leidingen tussen air intake en engine worden verboden (schijnt dat nu overbodige olie door dat soort systemen via de air intake terug wordt geleidt naar de engine)
Bron
- Teams moeten op ten alle tijden (tijdens een GP weekend)t hun oliepeil metingen doorgeven aan de FIA
- Teams moeten de totale massa aan olie in tanks (behalve de fueltank) voor de race doorgeven
- 1 type olie
- Actieve leidingen tussen air intake en engine worden verboden (schijnt dat nu overbodige olie door dat soort systemen via de air intake terug wordt geleidt naar de engine)
Bron
[ Voor 6% gewijzigd door yorkick op 24-07-2017 23:28 ]
Precies dit dus. Het is afdoende voor de magische Q2/3 prestaties of een belangrijke inhaalmanoeuvre.sanderb schreef op maandag 24 juli 2017 @ 23:25:
[...]
Nog los van de additieven die je hiermee alsnog in de verbrandingsruimte krijgt en dus kan afwijken van de eisen die aan de brandstof worden gesteld...of het extra vermogen geeft?
We hebben het over 0.9 liter olie. Per 100 km.
Een GP is ongeveer 300 km.. dan mag je dus 2,7 liter olie verbranden.
Voorzichtig gezegd is dat ongeveer 2 kilo olie. en 2 kilo olie is ongeveer 80 MJ
Benzine verbranden ze met een belachelijk efficientie, maar laten we uitgaan van een 20% bij het verbranden van die olie... dan kom je nog op 16MJ aan extra energie voor een grand prix.
Ter vergelijk: De Energy store mag maximaal 4MJ per ronde aan de MGU-K geven.
Het trucje met de olie zou maar kortstondig gebruikt kunnen worden, maar met 16MJ kom je dus een behoorlijk eind! En zelfs als het een derde is (volgend jaar max 0,6) heb je het dus alsnog over meer energie dan de MGU-K over een volle ronde mag leveren.
(en die MGU-K doet bij de start helemaal niets nog, die mag pas vanaf 100Km/u aan..)
Ik ben overigens wel heel benieuwd naar hoe het nu uiteindelijk werkt. Ik blijf het bijzonder vinden dat daar knappe koppen zitten die dit soort trucjes kunnen bedenken.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Het eerste museumbezoek voor de komende vakantie staat gepland!!
https://www.louwmanmuseum...ws-overzicht/McLaren.aspx
De tentoonstelling telt in totaal zestien auto’s afkomstig uit privécollecties, diverse musea, McLaren Automotive in Woking (UK) en Louwman Exclusive. Te zien zijn onder andere de McLaren MP4-5B uit 1990 waarmee Ayrton Senna wereldkampioen werd. Maar ook de legendarische 1996 McLaren BMW F1 GTR Le Mans van Marc Duez, Jacques Lafitte en Steve Soper en de McLaren M8F Can-Am winnaar van Peter Revson uit 1971 maken deel uit van de verzameling. Natuurlijk ontbreken de kampioensauto’s van Mika Häkkinen en Lewis Hamilton niet.
Dat is wel vet ja. Sowieso een mooi museum lijkt me.. Overweeg ook maar eens die kant op te gaanTommy The Cat schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 00:33:
Het eerste museumbezoek voor de komende vakantie staat gepland!!
[...]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
dat is nog geen start maar de opwarmronde. Zie mensen naast de baanpowah33 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 22:56:
[...]
Als het extra vermogen geeft..vind ik het best logisch dat je deze dan gebruikt bij een start...zoals dus zichtbaar was op bovenstaande foto.
Ik hoop dat de F1 dan eerder de kant van de brandstofcel opgaat.
F1 electrisch maakt dat ofwel F1 of FE komt te vervallen terwijl ze volgens mij naast elkaar kunnen bestaan.
Imho is en blijft electrisch rijden een tussenoplossing. Nadeel bij de brandstof cel is dat het nog te duur is om waterstof te winnen, maar als de knappe koppen van de F1 zich daar nu ook eens over buigen
F1 electrisch maakt dat ofwel F1 of FE komt te vervallen terwijl ze volgens mij naast elkaar kunnen bestaan.
Imho is en blijft electrisch rijden een tussenoplossing. Nadeel bij de brandstof cel is dat het nog te duur is om waterstof te winnen, maar als de knappe koppen van de F1 zich daar nu ook eens over buigen
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Die hoop heb ik dus ook en ik deel je mening dat elektrisch rijden een tussenoplossing is, een tussenstap naar wat beters.Bastie-88 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 08:53:
Ps. Gister nog even een race uit 2007 zitten kijken. Wat een verschil met auto's, veel meer motorfabrikanten en de auto's leken wel sterker te zijn dan tegenwoordig.
Hamilton tikte voorzichtig de bandenstapel aan, maar kon eigenlijk zonder schade weer door rijden.
Tegenwoordig wijs je naar een onderdeel en het valt er al bijna af.
[ Voor 21% gewijzigd door Mad-Matt op 25-07-2017 08:56 ]
Verwijderd
Wat is voor jou dan de toegevoegde waarde van de brandstofcel? Effectief komt dat op hetzelfde neer als FE, maar dan met een ander type 'accu'.Bastie-88 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 08:53:
Ik heb ook niet het idee dat het concept brandstofcel nog ergens op de roadmap van autofabrikanten staat, dus relevantie voor straatauto's is er ook niet.
Simpel, wastematerial.Verwijderd schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 09:05:
[...]
Wat is voor jou dan de toegevoegde waarde van de brandstofcel? Effectief komt dat op hetzelfde neer als FE, maar dan met een ander type 'accu'.
Ik heb ook niet het idee dat het concept brandstofcel nog ergens op de roadmap van autofabrikanten staat, dus relevantie voor straatauto's is er ook niet.
Je hebt gelijk wat betreft het type "accu" maar de meerwaarde erachter is, mits er een manier gevonden wordt om met minder/schonere engergie waterstof te maken, er nagenoeg geen milieuvervuiling is. De accu zelf komt daarmee te vervallen en dat scheelt alle schakelijke stoffen die vrijkomen bij produceren/vernietigen accu's.
(Ow... Hoewel het zo misschien lijkt, NEE ik ben geen boomknuffelaar

haha, we hebben een boomknuffelaar!!
Maar dat is wat mij wel dwars zit met die klote electro wagens, iedereen is zo trots op de lage uitstoot (of geen uitstoot), maar iedereen vergeet even wat voor vervuilend proces het is om die accu's te maken en ze vergeten helemaal het afval als die dingen op zijn.
Maar goed terug naar de F1, Renault is erg positief over de nieuwe bodemplaat, ik hoop dat ze Force India een beetje lastig kunnen vallen.
Maar dat is wat mij wel dwars zit met die klote electro wagens, iedereen is zo trots op de lage uitstoot (of geen uitstoot), maar iedereen vergeet even wat voor vervuilend proces het is om die accu's te maken en ze vergeten helemaal het afval als die dingen op zijn.
Maar goed terug naar de F1, Renault is erg positief over de nieuwe bodemplaat, ik hoop dat ze Force India een beetje lastig kunnen vallen.
Mad-Matt schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 09:14:
haha, we hebben een boomknuffelaar!!

Ik ben benieuwd wat RBR meebrengt.Maar goed terug naar de F1, Renault is erg positief over de nieuwe bodemplaat, ik hoop dat ze Force India een beetje lastig kunnen vallen.
Horner is nog voorzichtig maar RIC, Jos en Helmut Marko hadden het over een significante update.
Kun nu alleen maar tegenvallen maar toch is m'n eerste gevoel

Ik hoop het zo! De RB13 is vanaf het begin af aan al treurig. Dus ik hoop dat ze het gat weer verder gedicht hebben. (Wat mij blijft verbazen waarom ze dit niet in de winter kunnen doen en altijd maar achter de feiten aan lopen)
Als ze bij RBR nu eindelijk eens twee Mercedes motoren meebrengen in plaats van die waardeloze Renault.
Nadeel voor Red Bull kan misschien ook wel zijn dat door de hevige strijd om het kampioenschap tussen Mercedes en Ferrari de ontwikkeling bij die teams ook keihard gaan. Waar anders men eerder al resources naar de 2018 auto zou zetten, blijven ze nu in vol tempo doorontwikkelingen aan de 2017 auto. Dus tijd winnen door ontwikkelingen aan de auto wordt er niet makkelijk op.
Hoewel het af te vragen is hoeveel het scheelt bij dergelijke grote teams natuurlijk.
Hoewel het af te vragen is hoeveel het scheelt bij dergelijke grote teams natuurlijk.
Omdat er geen correlatie was tussen windtunnel en realiteit. Dat zie je pas bij de eerste wintertest. en dan ben je al te laatMad-Matt schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 09:22:
Ik hoop het zo! De RB13 is vanaf het begin af aan al treurig. Dus ik hoop dat ze het gat weer verder gedicht hebben. (Wat mij blijft verbazen waarom ze dit niet in de winter kunnen doen en altijd maar achter de feiten aan lopen)
Ja dat heb ik ook gehoord, maar waarom heeft een Mercedes of een Ferrari daar geen last van, das toch gek?SnowDude schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 09:26:
[...]
Omdat er geen correlatie was tussen windtunnel en realiteit. Dat zie je pas bij de eerste wintertest. en dan ben je al te laat
(ik ben volledig leek, ik verhuur verkeersbordjes

Over windtunnels gesproken, heb deze nog als bookmark staan wat een leuk idee geeft wat er allemaal bij komt kijken: http://www.formula1-dictionary.net/aerodynamics_of_f1.html
Ferrari heeft er ook wel eens last van gehad,ik denk alle teams wel eens. Het is niet zo dat je zo maar de gegevens van een windtunnel van een meter afleest. De info van de windtunnel en de CFD gaan door uitgebreide analyse software heen. Als er in die software een klein foutje zit dan ga je de mist in.Mad-Matt schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 09:29:
[...]
Ja dat heb ik ook gehoord, maar waarom heeft een Mercedes of een Ferrari daar geen last van, das toch gek?
(ik ben volledig leek, ik verhuur verkeersbordjes)
(Dit is algemeen, ik weet niet wat de exacte oorzaak bij Red Bull was)
Het was sowieso een nieuw reglement dit jaar dus het was onmogelijk om te weten hoe je ervoor stond vergeleken met de concurrentie.Mad-Matt schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 09:29:
[...]
Ja dat heb ik ook gehoord, maar waarom heeft een Mercedes of een Ferrari daar geen last van, das toch gek?
(ik ben volledig leek, ik verhuur verkeersbordjes)
We hebben in een relatief korte periode 2 keer een flinke wijziging in de regels gehad.Wom schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 09:25:
Nadeel voor Red Bull kan misschien ook wel zijn dat door de hevige strijd om het kampioenschap tussen Mercedes en Ferrari de ontwikkeling bij die teams ook keihard gaan. Waar anders men eerder al resources naar de 2018 auto zou zetten, blijven ze nu in vol tempo doorontwikkelingen aan de 2017 auto. Dus tijd winnen door ontwikkelingen aan de auto wordt er niet makkelijk op.
Eerst met de nieuwe motoren, waar Renault (en eigenlijk iedereen behalve Mercedes) flink achter de feiten aan bleef lopen.
En dit jaar met de nieuwe auto's, waarbij het niet alleen Renault is die achter loopt, maar ook RBR.
Voor 2018 zijn de regels ongeveer hetzelfde.
Dat betekent voornamelijk dat teams juist nu continue door kunnen blijven ontwikkelen omdat elke ontwikkeling voor dit jaar ook te gebruiken is voor volgend jaar.
Ook zonder kampioenschapsstrijd zouden Ferrari en Mercedes doorontwikkelen.
Het voordeel dat voor alle teams geldt, is dat in ieder geval je nu je ontwikkelingen direct op het circuit kan proberen.
Je hebt gelijk, dat zal inderdaad de opwarm ronde zijn.Martinspire schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 08:46:
[...]
dat is nog geen start maar de opwarmronde. Zie mensen naast de baan
Maar dat veranderd niets aan de stelling.
Als we er vanuit kunnen gaan dat ze daar olie+additieve hebben verbrand, en je dit wil gebruiken voor een snelle start (meer vermogen).
Dan wil je wel zeker weten dat je het nieuwe mengsel in het hele brandstof systeem heb zitten ... de opwarm lap kan dan goed gebruikt zijn als een soort van flush ... om de oude (goed gekeurde) brandstof eruit te krijgen.
https://f1manager.info/ranking/4605
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is het topic voor 2017. Discussie over het nieuwe seizoen kan inmiddels in [F1] Seizoen 2018 - deel 1
Alle weekend-topics van 2017: Topicreeks: [F1] Seizoen 2017 - GP topics
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2017
Het algemene racetopic kan je hier vinden: Algemeen race topic Deel 2
IRC: http://irc.tweakers.net/f1
Dit is het topic voor 2017. Discussie over het nieuwe seizoen kan inmiddels in [F1] Seizoen 2018 - deel 1

Alle weekend-topics van 2017: Topicreeks: [F1] Seizoen 2017 - GP topics
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2017
Het algemene racetopic kan je hier vinden: Algemeen race topic Deel 2
IRC: http://irc.tweakers.net/f1