Je gedachten over Ferrari kunnen gestaafd worden als gekeken wordt naar Ferrari's Schumi-Tijdperk. Toen hadden ze enorm veel britse mannen achter de schermen met o.a. Ross Brown.Help!!!! schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 18:14:
Persoonlijk zie ik Verstappen het liefst bij RBR of Mercedes.
Denk dat Ferrari te wispelturig is en dat een Italiaans team niet de beste counterbalance is voor zijn karakter. Dan is hij bij een Brits of Duits team in betere handen.
Gewoon balen dat RBR geen topmotor heeft en lijkt te kunnen krijgen de komende paar jaren.
Wat maakt RBR een Brits team en Mercedes een Duits team? Beide hebben de fabriek(en) in de UK. Dus of het zijn beide Britse teams, of het is een Oostenrijks en Duits team.Help!!!! schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 18:14:
Denk dat Ferrari te wispelturig is en dat een Italiaans team niet de beste counterbalance is voor zijn karakter. Dan is hij bij een Brits of Duits team in betere handen.
Gewoon balen dat RBR geen topmotor heeft en lijkt te kunnen krijgen de komende paar jaren.
Maar inderdaad, Ferrari is maar een raar team naar als je kijkt naar hoe de zaken daar nu gaan. Zoals verschillende races RAI opofferen qua strategie, en vervolgens gaan lopen klagen over zijn prestaties. Terwijl hun eigen strategie schuldig is, en die wordt echt niet door RAI (alleen) bepaald.
Ik zou alles behalve Massa in die stoel willen. Weet niet of er veel Nederlandse Massa fans zijn, maar ik vind het echt een flutrijder. En je ziet ook hoe vaak dat ie nu andere rijders in de weg zit of zelfs uit de race beukt, dan heb ik er weinig medelijden mee. Zijn tijd was al 5 jaar geleden op.LoeWn schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 14:06:
Een hoop goede meningen. Maar waar ik niemand over hoor is de vervanger van Massa. Hij zal nu toch wel definitief definitief stoppen. Maar wie vervangt hem? Williams zou naast stroll toch eel een stabiele rijder, liefst met ervaring willen gok ik? Ik kan eigenlijk niet veel namen roepen. Enige wat in mij op komt is Grosjean. Ik vind hem de laaste tijd van de 'mindere' auto's toch wel een van de betere rijders.
Wat zijn jullie gedachten hierover?
En qua vervanging zie ik niet heel veel gebeuren. Misschien dat we er een Wehrlein of Palmer gaan zien. Ik vraag me af of Sainz en Kvyat daar nog welkom zijn (waarvan ik verwacht dat ze ook volgend jaar niet bij TR rijden). Als ik zou moeten gokken, zou het Sainz zijn omdat die in ieder geval nog goede resultaten haalt. Al zou ik Nasr ook nog wel terug zien komen. Denk dat die Braziliaanse sponsoren daar misschien wel invloed op gaan uitoefenen.
Ik zou ook nooit naar Ferrari gaan. Het is een prestige-team maar je moet zoveel geluk hebben dat alles klopt. En je ziet hoe makkelijk het in elkaar dondert als er wat grote namen weggaan (zoals bv na Schumacher). Bovendien heb je te maken met de Italiaanse media en fans, die werkelijk killing zijn. Dat doet je carrière eigenlijk nooit goed. Misschien als je, net als Vettel, aan wat nieuws toe bent na het behalen van zoveel titels, maar de vraag is of ze RBR en Mercedes kunnen blijven bijbenen die in ontwikkeling toch echt wat beter gaan. Sowieso denk ik dat Mercedes het beste bij hem past (als ie tenminste wil winnen). Die Duitse precisie, communicatie en inventiviteit is daar gewoon echt top. Sure het is een team met Engelse basis, maar denken jullie werkelijk dat Mercedes dat team niet volledig in controle heeft? Zeker het management en dat is toch wel een belangrijk dingetje. Sure bij de fabriek zal vast veel Engels volk rondlopen, maar op de baan en bij de beslissingen verwacht ik dat er niet heel veel niet-Mercedesmensen zitten. En dan heb je nog het stukje strategie en betrouwbaarheid. Op Maleisië 2016 zijn er weinig grote problemen geweest bij het topteam (op de drama tussen de coureurs na), daar waar Red Bull nu wel veel nalaat. Maar vooral op strategie zit zowel Red Bull als Ferrari er vaak naast. Overall is Mercedes gewoon de beste keus en daarom snap ik ook niet waarom iedereen hem in die Ferrari wil hebben. Dat gaat de ondergang van zijn carrière worden.Help!!!! schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 18:14:
Wat belangrijker is, is de vraag of ze bij de grote ontwerpwijzigingen er meteen bij zitten of niet. Want het lijkt erop dat we naar simpelere motoren gaan, dus is de kans aanwezig dat Mercedes niet meer zo dominant kan zijn. Welk team kan dan het stokje overnemen? Stiekem denk ik dat McLaren en Renault hard gaan terugslaan als er weer zulke grote veranderingen aankomen. McLaren met mogelijk Mercedes motoren (of iets anders) en Renault omdat die er simpelweg zoveel geld tegenaan gooien. Ik mag hopen dat Hulkenberg toch nog eens wat podiums gaat halen. Zou leuk zijn.
En die Halo gaat er echt niet komen. De community kunnen ze niet blijven negeren en ik denk dat ook Liberty wel in zal zien dat dit niet de manier is. Ik sta er overigens niet van te kijken met Todt en Brawn erbij. Leken me altijd al wel softies. Maar uiteindelijk kunnen ze zeggen hoe goed ze naar de fans hebben geluisterd. Vooral hoe de media er momenteel op reageert spreekt boekdelen. Dat gaat het echt niet halen.
Verstappen dient denk ik ook zijn contract uit. Hij gaat denk ik wachten met tekenen tot hij weet of hij een hele goede auto heeft. Zo niet, dan gaat hij kijken wat Mercedes en Ferrari voor mogelijkheden bieden, voor zover als die er zijn. Mercedes zie ik hem wel naast Ham rijden, bij Ferrari niet naast VET. Denk dat hij sowieso niet naarRichardQG schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 12:06:
Met betrekking tot Verstappen kan ik denk ik één uitspraak doen. Hij blijft bij RB tot zijn contract afloopt en afhankelijk van hun competitiviteit is er de grootste kans dat hij naar Mercedes toe gaat wanneer Hamilton daar weg gaat. Je ziet duidelijke hints van Mercedes dat ze Max als opvolger zien van Hamilton als star driver van het team. Ferrari misschien later in zijn carrière als hij al wereldkampioen is. Verstappen gaat dus NIET naast Vettel in de Ferrari tweede coureur spelen zoals Kimi nu doet.
het wespennest Ferrari moet gaan. Misschien over 8 jaar.
Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.
Richard117 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 14:19:
Ik verwacht eigenlijk helemaal niet van die grote veranderingen. Ik denk dat in de top alles bij het oude blijft.. Alonso zie ik wel stoppen met de Vries als opvolger, Button was na Monaco vrij duidelijk over zijn toekomst en verder denk ik dat niemand met ervaring op dit moment aan Mclaren wil beginnen,
Kvyat lijkt mij klaar bij Toro Rosso/Red Bull, Massa is vergeten dat hij eigenlijk al met pensioen was en gaat door alsof het de normaalste zaak is, Ocon doet nog een jaartje ervaring op bij Force India voor hij naar Mercedes mag. Leclerc doet het te goed in de F2 om niet over te gaan naar de F1, Sauber blijft uiteindelijk toch met Ferrari rijden en krijgt Leclerc er voor een jaartje bij.
Ik moet nog zien of Kubica er klaar voor is, maar er is de laatste tijd zoveel aandacht om hem dat ik verwacht dat het toch om meer dan wat simpele testritjes gaat.
Ik ga er ook vanuit dat er een hoop bij het oude blijft.Mijn verwachting voor 2018:
Mercedes: Hamilton - Bottas
Ferrari: Vettel - Raikkonen
Red Bull: Verstappen - Ricciardo
Force India: Ocon - Perez
Williams: Massa - Stroll
Toro Rosso: Sainz - Gasly
Haas: Grosjean - Magnussen
Renault: Hulkenberg - Kubica/ $$$
Sauber: Leclerc - $$$
Mclaren: Vandoorne - De Vries
- HAM BOT
- VET RAI
- RIC VER
- STR MAS*
- OCO PER**
- SAI KVY/GAS***
- GRO GIO****
- HUL ???*****
- ERI LEC
- ALO VAN******
**Perez blijft ondanks zijn wens om naar Mercedes of Ferrari te gaan zitten waar hij zit.
***Kvyat blijft, indien toch vertrek (bv Sauber) dan Gasly
****Giovinazzi gaat toch de plek van Magnussen overnemen. (6x een FP1 is niet voor niets.)
*****Kubica neemt nog dit seizoen de plek van Palmer over, in 2018 stelt Renault een andere rijder op. (Sirotkin oid?)
******Alonso blijft nog 2 jaar bij McLaren.
nachtnet schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 20:48:
[...]
[...]
****Giovinazzi gaat toch de plek van Magnussen overnemen. (6x een FP1 is niet voor niets.)

https://nl.motorsport.com...an-magnussen-2018-933336/
Had ik idd. gezien, maar mijn onderbuik denkt toch iets anders. Indien toch niet naar HAAS, denk ik dat GIO bij Sauber terecht gaat komen. (en WEH exit.)
Valt me eerlijk gezegd nog mee.
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
Als we dan toch aan het speculeren zijn. Wellicht zou Ferrari eens wat meer ballen moeten tonen en gewoon LeClerc naar binnen halen. 1e jaar in iets met Ferrari motoren om te wennen, dan net zoals verstappen meteen door, als hij presteert (en die kans schat ik hoog in)
Dat kan, bij Sauber, als Wehrein gedropt gaat worden. Dan ook echt voor een seizoen want Sauber is onderhand een death trap voor coureurs hun ambitie. Je kan niks met die dingen.UltraSub schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 21:11:
Als we dan toch aan het speculeren zijn. Wellicht zou Ferrari eens wat meer ballen moeten tonen en gewoon LeClerc naar binnen halen. 1e jaar in iets met Ferrari motoren om te wennen, dan net zoals verstappen meteen door, als hij presteert (en die kans schat ik hoog in)
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Inderdaad. Bij deze ga ik elk F1 spel boycotten waarbij de Halo niet is uit te zetten.Paulus07 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 20:17:
top uitzicht......
Ik mag toch echt hopen dat een revisie op het ontwerp dit oplost, anders kunnen ze net zo goed een muurtje op die wagen metselen, evenveel zicht...
Geen idee of ik nou een spelbreker ben. Maar als ik mijn focuspunten in acht neem dan zie ik de halo niet.
Toegeven. Er zijn geen andere weggebruikers.
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Ach als je ieder F1 spel zou boycotten wat geen fatsoenlijke gameplay heeft zat je al 15 jaar zonderOme Ernst schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 21:23:
[...]
Inderdaad. Bij deze ga ik elk F1 spel boycotten waarbij de Halo niet is uit te zetten.
Nou ik zie hem wel. Een flinke doorn in mijn oog.Jasphur schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 00:50:
[...]
Geen idee of ik nou een spelbreker ben. Maar als ik mijn focuspunten in acht neem dan zie ik de halo niet.
Toegeven. Er zijn geen andere weggebruikers.
"When you grow up your heart dies"
1, 2 en 3 helemaal grijs gespeeld. 4 was na 3 een beetje teleurstelling. Maar we raken OTErwin schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 00:59:
[...]
Ach als je ieder F1 spel zou boycotten wat geen fatsoenlijke gameplay heeft zat je al 15 jaar zonder#GrandPrix4
Nog even over de halo...
Zit net bovenstaand filmpje te kijken in dit topic, ondanks dat het verticaal balkje dun is en in het midden zit, is dit wel in je focus punt. Je moet ver vooruit kijken, daar ligt je focus punt. Dit ding moet flinterdun zijn wil het niet beïnvloeden. Alleen dan verliest het gelijk weer zijn functie.
Je beeldveld word nu ook steeds gebroken, gesplitst in 2en. Ga er niet gek van opkijken als een rijder buitenom inhaalt voor een bocht, hij moet afremmen, de rijder die hij inhaalt te laat remt. Diegeen ziet hem wel maar kan even niet inschatten door dat de auto door halo in 2en word gesplits. De hersenen kunnen dan gewoon niet goed inschatten.
Dan nog de bovenrand, zoals bekend gaat hij bij f1 om reactie snelheid. 3x raden wat reactie snelheid negatief beinvloed, juist minder licht. Nu is het niet gelijk pikdonker. Maar dit is topsport. Elk beetje is een beetje teveel.
Dit ding gaat de f1 negatief beïnvloeden, met een beetje pech word het een ongeluk veroorzaker. Maarja dan zit het er ook weer niet voor niks, moet juist de rijder beschermen bij een ongeluk.
Het is leuk dat ze ff getest hebben door een rondje te rijden maar daar heb je helemaal niks aan. Er moet geracet worden met dit ding.
Heeft nog een voordeel, misschien want het handje van vettel zal minder opvallen.
Dan nog even wanneer dit ding zou moeten helpen, nouja eigenlijk alleen als er een auto over de andere auto glijdt en wanneer er grote onderdelen/vuil op de coureur afkomt. Als je op z'n kop komt of op z'n zij zoals ik Monaco dan lig je al op de beugel achter de coureur. Dit doet al jaren zijn werk.
Er moet toch iets beters te verzinnen zijn dan dit.
Zit net bovenstaand filmpje te kijken in dit topic, ondanks dat het verticaal balkje dun is en in het midden zit, is dit wel in je focus punt. Je moet ver vooruit kijken, daar ligt je focus punt. Dit ding moet flinterdun zijn wil het niet beïnvloeden. Alleen dan verliest het gelijk weer zijn functie.
Je beeldveld word nu ook steeds gebroken, gesplitst in 2en. Ga er niet gek van opkijken als een rijder buitenom inhaalt voor een bocht, hij moet afremmen, de rijder die hij inhaalt te laat remt. Diegeen ziet hem wel maar kan even niet inschatten door dat de auto door halo in 2en word gesplits. De hersenen kunnen dan gewoon niet goed inschatten.
Dan nog de bovenrand, zoals bekend gaat hij bij f1 om reactie snelheid. 3x raden wat reactie snelheid negatief beinvloed, juist minder licht. Nu is het niet gelijk pikdonker. Maar dit is topsport. Elk beetje is een beetje teveel.
Dit ding gaat de f1 negatief beïnvloeden, met een beetje pech word het een ongeluk veroorzaker. Maarja dan zit het er ook weer niet voor niks, moet juist de rijder beschermen bij een ongeluk.
Het is leuk dat ze ff getest hebben door een rondje te rijden maar daar heb je helemaal niks aan. Er moet geracet worden met dit ding.
Heeft nog een voordeel, misschien want het handje van vettel zal minder opvallen.
Dan nog even wanneer dit ding zou moeten helpen, nouja eigenlijk alleen als er een auto over de andere auto glijdt en wanneer er grote onderdelen/vuil op de coureur afkomt. Als je op z'n kop komt of op z'n zij zoals ik Monaco dan lig je al op de beugel achter de coureur. Dit doet al jaren zijn werk.
Kvyat heeft nu al moeite met anderen op de baan houden, die halo gaat dat niet verbeteren
Geen shovels op de baan. Opgelost. Simpel. Hoeft niets voor gewijzigd te worden alleen het reglement.DoeEensGek schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 09:37:
Tevens zou men beter naar de snelheid moeten kijken onder geel. Die is altijd vrijblijvend geweest, waardoor mensen slechts een beetje van hun gas gingen. Terwijl er gewoon gevaar op de baan kan zijn wat onmiddellijk moeten kunnen stoppen noodzakelijk maakt. Dat heeft men altijd veel te los gelaten. Nu is dat met de VSC wel beter overigens.
De ongelukken van Bianchi en van Massa waren niet voorkomen door de halo. Bianchi was denk ik compleet onthoofd door dat ding

En ik vraag me af hoe Alonso vorig jaar uit zn auto had moeten kruipen toen ie op de kop lag.
Ik hoop echt dat hij er niet komt.
Het is allemaal zo krampachtig. Het moet moet moet veiliger. Dat moet nondeju helemaal niet. De laatste doden voor Bianchi waren Ratzenberger en Senna. In 1994. De sport is meer dan veilig genoeg. Bianchi's dood had voorkomen kunnen worden door andere/betere/veiligere regels met betrekking tot de sport, niet door "veiligere" auto's.
Lang verhaal kort: ophoeren met die halo, daar worden auto's niet veiliger van, maar mogelijk wel onveiliger, en ze worden ingevoerd naar aanleiding van een ongeluk wat een halo NIET gaat voorkomen. Dat ding breekt af als een lucifershoutje als je daarmee a la Bianchi onder een shovel door vliegt

Heb je dit ook in een brief aan de FIA gestuurd? Schijnbaar hebben de FIA, FOM, GPDA, de teams, de coureurs buiten de GPDA en de familie Bianchi en hun advocaten hier állemaal niet aan gedacht...
vosss schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 11:29:
[...]
Geen shovels op de baan. Opgelost. Simpel. Hoeft niets voor gewijzigd te worden alleen het reglement.
Tevens zou men beter naar de snelheid moeten kijken onder geel. Die is altijd vrijblijvend geweest, waardoor mensen slechts een beetje van hun gas gingen. Terwijl er gewoon gevaar op de baan kan zijn wat onmiddellijk moeten kunnen stoppen noodzakelijk maakt. Dat heeft men altijd veel te los gelaten. Nu is dat met de VSC wel beter overigens.
De ongelukken van Bianchi en van Massa waren niet voorkomen door de halo. Bianchi was denk ik compleet onthoofd door dat ding
En ik vraag me af hoe Alonso vorig jaar uit zn auto had moeten kruipen toen ie op de kop lag.
Ik hoop echt dat hij er niet komt.
Het is allemaal zo krampachtig. Het moet moet moet veiliger. Dat moet nondeju helemaal niet. De laatste doden voor Bianchi waren Ratzenberger en Senna. In 1994. De sport is meer dan veilig genoeg. Bianchi's dood had voorkomen kunnen worden door andere/betere/veiligere regels met betrekking tot de sport, niet door "veiligere" auto's.
Lang verhaal kort: ophoeren met die halo, daar worden auto's niet veiliger van, maar mogelijk wel onveiliger, en ze worden ingevoerd naar aanleiding van een ongeluk wat een halo NIET gaat voorkomen. Dat ding breekt af als een lucifershoutje als je daarmee a la Bianchi onder een shovel door vliegt
Weg met de halo
Heb jij ze een test zien doen waarbij ze een testauto met halo onder een shovel door jassen met 250 km/u?DeKaerften schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 12:11:
Heb je dit ook in een brief aan de FIA gestuurd? Schijnbaar hebben de FIA, FOM, GPDA, de teams, de coureurs buiten de GPDA en de familie Bianchi en hun advocaten hier állemaal niet aan gedacht...
Ik niet. En dat we die niet gezien hebben geeft mij aan dat ze die test simpelweg NIET gedaan hebben. Dat ding moet er komen vanwege het ongeval van Bianchi. Dat wordt overal verteld. En als er getest was dan hadden we daar beeld van gehad. En dat hebben we niet. Dus is het specifieke ongeval wat aan de basis van dit gedrocht staat niet gesimuleerd. Daar ben ik vrij zeker van.
Het perspectief in een game is anders. Ten eerste weet ik niet hoe hoog ogen in het echt zitten. Ik verwacht dat in een game de camera hoger zit zodat je meer van de baan ziet dan in het echt.DoeEensGek schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 09:37:
Nog even over de halo...
Daarnaast is er een verschil tussen een in-game camera en een mens. Mensen hebben twee ogen die niet midden op hun hoofd zitten. Beide ogen zitten dus niet achter de halo.
In een videogame beleef je het beeld met ogen in het midden…

Kan je literatuur linken? Ik vermoed dat dit verband inderdaad opgaat, voor de hoeveelheid licht van het object waar je op focust. Halo maakt dus niets uit, minder licht voor randen van helm maakt ook niets uit.Dan nog de bovenrand, zoals bekend gaat hij bij f1 om reactie snelheid. 3x raden wat reactie snelheid negatief beinvloed, juist minder licht. Nu is het niet gelijk pikdonker. Maar dit is topsport. Elk beetje is een beetje teveel.
Maastrichtenaar stelt privécollectie Michael Schumacher ten toon
http://www.limburger.nl/c...chael-schumacher-ten-toon
http://www.limburger.nl/c...chael-schumacher-ten-toon
[ Voor 24% gewijzigd door Paulus07 op 22-07-2017 13:50 ]
De Halo blijft door mijn hoofd spoken. Ik kan niet geloven dat - als er dan toch extra bescherming moet komen - de huidige oplossing de beste is.
Bescherming die geactiveerd moet worden?
Wat te denken van sensoren op de auto die een shield activeren? Dus gewoon een open cockpit, die alleen afsluit als het moet.
Halo met vrij zicht?
Of iets meer in de richting van onderstaand, zodat er op zijn minst vrij zicht blijft:

Ook dit beschermt tegen grote objecten zoals de muur, andere f1-wagens en banden.
Snel telefoonwerk
Wat te denken van sensoren op de auto die een shield activeren? Dus gewoon een open cockpit, die alleen afsluit als het moet.
Halo met vrij zicht?
Of iets meer in de richting van onderstaand, zodat er op zijn minst vrij zicht blijft:

Ook dit beschermt tegen grote objecten zoals de muur, andere f1-wagens en banden.
Snel telefoonwerk
hehe, het mooiste is nog dat ze z'n grap niet snappen

En dan uitstappen door onder de auto uit te kruipen?Tommy The Cat schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 15:32:
De Halo blijft door mijn hoofd spoken. Ik kan niet geloven dat - als er dan toch extra bescherming moet komen - de huidige oplossing de beste is.
Wat te denken van sensoren op de auto die een shield activeren? Dus gewoon een open cockpit, die alleen (rondom!) afsluit als het moet.
Halo met vrij zicht?
[afbeelding]
Snel telefoonwerk![]()
wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470
Kliksysteempje 
Wat bij een crash mogelijk niet meer werkt...
Wat bij een crash mogelijk niet meer werkt...
[ Voor 65% gewijzigd door Tommy The Cat op 22-07-2017 15:47 ]
Daar zeg je wat: bij cabrio's heb je dat immers ook, een rolbeugel die omhoog klapt op het moment dat een auto ondersteboven dreigt te belanden zodat inzittenden beschermd zijn. En dat is techniek uit de jaren '80, met wat doorontwikkelshit krijg je dat echt wel goed werkend op een F1-auto.Tommy The Cat schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 15:32:
Alleen is de Halo daar dus niet voor bedoelt. Dus de oplossing die jullie nu aandragen is helemaal niet aan de orde. Het gaat er juist om dat de coureur beschermt wordt tegen rondvliegende onderdelen van andere wagens.Bart-Willem schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 18:26:
[...]
Daar zeg je wat: bij cabrio's heb je dat immers ook, een rolbeugel die omhoog klapt op het moment dat een auto ondersteboven dreigt te belanden zodat inzittenden beschermd zijn. En dat is techniek uit de jaren '80, met wat doorontwikkelshit krijg je dat echt wel goed werkend op een F1-auto.
De FIA test bijvoorbeeld met een band alleen die komen tegenwoordig al niet meer los van de wagen. De Halo is echt een oplossing voor een praktisch niet bestaand probleem. Zeker als je de statistieken erop loslaat. Volgens mij gaat de Halo voor meer problemen zorgen dan dat ding oplost.
Coureurs worden al beschermd tegen rollen door de air intake. De helm van een coureur moet minimaal een paar cm onder een rechte lijn tussen de airintake en de neus zitten. De halo is bedoeld om debris op te vangen. (denk: Massa, Wilson) een ongeluk als JB gaat een Halo denk ik ook niet bij helpen. Tenzij ze een carbon constructie kunnen maken waar een kraan op kan leunen.Bart-Willem schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 18:26:
[...]
Daar zeg je wat: bij cabrio's heb je dat immers ook, een rolbeugel die omhoog klapt op het moment dat een auto ondersteboven dreigt te belanden zodat inzittenden beschermd zijn. En dat is techniek uit de jaren '80, met wat doorontwikkelshit krijg je dat echt wel goed werkend op een F1-auto.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Jules bianchi's ongeluk als argument gebruiken is überhaupt niet logisch aangezien zijn verwondingen (en dus uiteindelijk zijn dood) zijn ontstaan door de deceleratie. Een halo had in dit geval niet uitgemaakt, in ieder geval niet in positieve zin. Als ik me goed herinner was zijn helm zelfs nog heel.JackBol schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 18:48:
[...]
Coureurs worden al beschermd tegen rollen door de air intake. De helm van een coureur moet minimaal een paar cm onder een rechte lijn tussen de airintake en de neus zitten. De halo is bedoeld om debris op te vangen. (denk: Massa, Wilson) een ongeluk als JB gaat een Halo denk ik ook niet bij helpen. Tenzij ze een carbon constructie kunnen maken waar een kraan op kan leunen.
Vincere Per Belli
Kleine onderdelen dwarrelen gewoon langs zo'n halo, dus dat is een totaal non-argument van de fia.
Een band kan in bepaalde situaties wel loskomen en daar kan een halo wel tegen beschermen, idem voor een auto die ineens bovenop je zou kunnen belanden. Maar in dat geval zou je een hypermodern sensorsysteem kunnen ontwikkelen dat iets omhoog laat komen om de boel af te weren (vergelijkbare techniek als Volvo gebruikt met de voetgangersairbag).
Zo eindelijk tijd om even bij te lezen. En ik ben ook niet echt een voorstander van de halo, zie liever een andere oplossing of helemaal geen oplossing. Maar volgens mij is het meeste er al wel over gezegd
En dan blijken die meeuwen volgend jaar in Canada iets meer naar rechts te zitten. Vlieg je eraf met een kussen/plaat voor je giechelBart-Willem schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 19:02:
....Maar in dat geval zou je een hypermodern sensorsysteem kunnen ontwikkelen dat iets omhoog laat komen om de boel af te weren (vergelijkbare techniek als Volvo gebruikt met de voetgangersairbag).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Maar wat ik nou niet begrijp de halo wordt alleen in de F1 ingevoerd, niet in de F2, F3, Formula E ect? Worden die raceklasses dan gezien als minder gevaarlijk of wat is het verschil, voor mijn idee gebeuren er ook meer ongelukken in de F2 als in de F1

sjaool schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 18:47:
[...]
De FIA test bijvoorbeeld met een band alleen die komen tegenwoordig al niet meer los van de wagen. De Halo is echt een oplossing voor een praktisch niet bestaand probleem. Zeker als je de statistieken erop loslaat. Volgens mij gaat de Halo voor meer problemen zorgen dan dat ding oplost.
We zijn hier aan het discussiëren op basis van beperkt of selectief geheugen en met gebruik van de onderbuik. Dit heeft eigenlijk geen zin
edit:
Iedereen vergeet hier het ongeluk van de Villota trouwens. Geen actieve F1 coureur en geen man maar telt in mijn ogen wel mee. Bij die snelheid had halo gelopen of de richting veranderd.
[ Voor 17% gewijzigd door ANdrode op 22-07-2017 20:56 ]
Zij reed tegen de rand van de laadklep van een vrachtwagen aan. Als het goed heb zo'n beetje aan het eind van de laadklep, dus bij de hoek. Die was precies tussen de halo en de cockpitrand door gegaan.ANdrode schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 20:38:
[...]
[video]
We zijn hier aan het discussiëren op basis van beperkt of selectief geheugen en met gebruik van de onderbuik. Dit heeft eigenlijk geen zin
edit:
Iedereen vergeet hier het ongeluk van de Villota trouwens. Geen actieve F1 coureur en geen man maar telt in mijn ogen wel mee. Bij die snelheid had halo gelopen of de richting veranderd.
Ik kan me ook eigenlijk niet voorstellen dat zo'n halo dan niet gewoon versplintert. Ook bij bijvoorbeeld een crash als Grosjean/Alonso op Spa bij de start in -wat was het- 2012? Of Raikkonen/Alonso in Oostenrijk vorig jaar.
Zo'n halo gaat toch geen complete F1-auto die ook nog eens een bepaalde snelheid heeft tegenhouden?! Dat moet ik echt zien om te kunnen geloven.
Maar goed, zoals ik een dag of 2 geleden al zei, die halo komt er toch niet. Niet in 2018.
[ Voor 3% gewijzigd door AzzKickah op 22-07-2017 21:10 ]
Dat weet jij niet. Ik ook niet overigens. Of weet je zo exact hoe hoog die klep zit en van welke tot welke hoogte de cockpitrand en de halo is? Ik gok zomaar van niet. En dan kan je dus dit soort uitspraken niet doen.AzzKickah schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 21:04:
[...]
Zij reed tegen de rand van de laadklep van een vrachtwagen aan. Als het goed heb zo'n beetje aan het eind van de laadklep, dus bij de hoek. Die was precies tussen de halo en de cockpitrand door gegaan.
Wat zou de halo hierbij dan verhelpen wat de huidige regelgeving niet doet? Er is al regelgeving m.b.t. een lijn van de bovenkant van de airbox/rollbar tot de knieën (IIRC). Binnen dat gebied moet de helm zich bevinden etc. Het over de kop gaan (of Wehrlein op de kant in Monaco dit jaar) zou dus geen probleem mogen opleveren. (freak accidents daargelaten, zoals vorig jaar in Indycar? Waar die auto over de kop sloeg en bovenop de vangrail viel. Maar ik durf te betwijfelen of de halo in zo'n geval wel zou helpen)ANdrode schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 20:38:
[...]
[video]
Inelastische botsingen bestaan in de echte wereld niet. Zeker bij relatief lage snelheden zal de auto afbuigen. Carbon dat versplinterd neemt veel energie op (neem: side impact protection van F1 auto's).AzzKickah schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 21:04:
[...]
Zo'n halo gaat toch geen complete F1-auto die ook nog eens een bepaalde snelheid heeft tegenhouden?! Dat moet ik echt zien om te kunnen geloven.
Maar goed, zoals ik een dag of 2 geleden al zei, die halo komt er toch niet. Niet in 2018.
Het verbaasd mij hoeveel deelnemers in dit topic niet accepteren dat wat zij mooi vinden en wat werkt niet overeen hoeft te komen. Als je zegt dat je het niet mooi vind: Eens. Maar op basis van onderbuik roepen dat het niet werkt? Dat is niet het niveau van de ik van GoT gewend ben.
Is het jouw gevoel dat het niet werkt in simulaties en FIA liegt? Prima, zeg erbij dat het jouw gevoel is. Postuleer je dat dit een feit is? Daar hoort bewijs bij.
behalve als het over Verstappen gaat. In dat geval kunnen er ook veel posts naar het "Max

[ Voor 7% gewijzigd door ANdrode op 22-07-2017 22:07 ]
Dat weet ik wel. Ze kreeg die klep in haar oog. Voila, zo hoog zat die klep.vosss schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 21:32:
[...]
Dat weet jij niet. Ik ook niet overigens. Of weet je zo exact hoe hoog die klep zit en van welke tot welke hoogte de cockpitrand en de halo is? Ik gok zomaar van niet. En dan kan je dus dit soort uitspraken niet doen.
Niet zo bijdehand doen, svp.
Dat was wel echt een Kvyat crash.ANdrode schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 20:38:
[...]
[video]

Maar die hele Halo slaat nergens op omdat het alleen zal beschermen tegen enorme brokstukken die een helm zouden verbrijzelen. Wanneer gebeurd dit nu werkelijk? Zelfs Senna had het niet overleefd met de halo. Ja het wiel was gestopt, maar de ophanging was waarschijnlijk alsnog door zijn helm gegaan.

Nee, het enige dat echt zal werken is een volledig gesloten cockpit en gaan rijden met een helm zonder vizier. Dat zou er ook veel minder verschrikkelijk uit zien. Jammer dat het niet meer open cockpit is, maar veel beter dan deze teenslipper die je zich blokkeert...
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik denk niet dat er veel Tweakers zijn die twijfelen aan het feit dat of de halo werkt. Er is alleen veel scepsis de effectiviteit ervan. Los vliegende banden mogen we, op basis van grote, geschatte kracht/snelheid, en demo videos wel aannemen dat de halo effectief is. Maar niemand kan garanderen dat de halo altijd effectief zou zijn geweest(/zal zijn). Zoals bv bij een ongeluk als met Massa met die veer. Want die kan er ook onderdoor schieten (of juist er tegenaan en naar beneden afketsen).ANdrode schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 21:56:
[...]
Inelastische botsingen bestaan in de echte wereld niet. Zeker bij relatief lage snelheden zal de auto afbuigen. Carbon dat versplinterd neemt veel energie op (neem: side impact protection van F1 auto's).
Het verbaasd mij hoeveel deelnemers in dit topic niet accepteren dat wat zij mooi vinden en wat werkt niet overeen hoeft te komen. Als je zegt dat je het niet mooi vind: Eens. Maar op basis van onderbuik roepen dat het niet werkt? Dat is niet het niveau van de ik van GoT gewend ben.
behalve als het over Verstappen gaat. In dat geval kunnen er ook veel posts naar het "Maxmijn mancrush je bent de allerbeste" topic toe
In het geval van over elkaar schuivende auto's is het ook maar de vraag welke kracht sterker is. De sterkte van de halo, of de massa en energie in de schuivende auto. Mij persoonlijk lijkt dat de schuivende auto altijd zal winnen. Wellicht dat die wat afbuigt onder de impact, maar ik verwacht dat in ieder geval de huidige (demontabele) halo los zal raken, en daarbij dus ook de coureur kan (/zal?) verwonden. Als de uiteindelijk halo 100% verweven is met de survival cell zal dit waarschijnlijk wel een positief effect hebben. Juist omdat de impact dan ook de (voorwaartse) beweging van de onderste auto zal afremmen. Echter zal bij de huidige demontabele opzet de kans veel groter zijn dat de bevestiging de zwakste schakel is en de boel afbreekt. De stevigheid van de halo an zich heb dus ik minder twijfels bij. Alleen is de manier waarop deze bevestigd (/geïntegreerd) is essentieel.
Daarnaast is het twijfelachtig hoe effectief de halo is bij kleine onderdelen, en wat de gevolgen van het zicht zijn. Eau Rouge waarbij de coureurs omhoog zullen moeten kijken is er een grote(re) kans dat de halo wel degelijk het zicht belemmerd, juist door de vrij dikke/brede bovenrand.
Daarnaast ben ik nog steeds benieuwd naar wat de relatie met de Kvyat crash is. Binnen de huidige regelgeving zou de halo bij zo'n type crash niet nodig hoeven te zijn.
Postuleer jij dan ook even bewijs dat die halo niet af gaat breken als een F1 auto onder een shovel door gejast wordt aub?ANdrode schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 21:56:
Is het jouw gevoel dat het niet werkt in simulaties en FIA liegt? Prima, zeg erbij dat het jouw gevoel is. Postuleer je dat dit een feit is? Daar hoort bewijs bij.
Dat ding wordt vooral naar aanleiding van Bianchi's dodelijk ongeval erdoor geduwd. Om maar vooral te laten zien hoe goed ze bezig zijn en veiligheid hoog in het vaandel hebben staan en alles en dat het echt om een noodlottig ongeval ging, maar dat ze er alles aan doen om zelfs de laatste paar procentjes te verbeteren als het om de veiligheid van de coureur aan komt. Zelfs als dat tegen het zere been van zowel de teams, als de coureurs als de fans is. Zodat ze zich lekker op de borst kunnen kloppen hoe goed ze wel niet zijn.
Dat de regels ronduit belabberd waren (shovels langs de baan) en niet gehandhaafd werden (beetje gas los is voldoende onder dubbel geel) ach ja, nou dat doet er dan maar gewoon even niet toe.
Die halo is compleet kansloos en wordt om verkeerde redeneringen ingevoerd. En daar hoef ik geen bewijs van te posten, die conclusie kan elk weldenkend mens zelf wel trekken dacht ik zo.
Zo een shovel weegt 12 of 13000 KG (1 grote klomp ijzer en staal) ... lijkt me echt sterk als die Halo dat overleeft, als die er zo onderdoor vlamt als bij Bianchi geef ik het geen kans.
Maar dit is eigenlijk niet echt van belang nu ....die shovel had daar nooit niet moeten staan.
Of het nu geel is of dubbel geel.
Maar dit is eigenlijk niet echt van belang nu ....die shovel had daar nooit niet moeten staan.
Of het nu geel is of dubbel geel.
[ Voor 26% gewijzigd door powah33 op 22-07-2017 22:47 ]
https://f1manager.info/ranking/4605
Nog iemand op zoek naar een nieuwe desktop achtergrond? Het is dan wel geen Verstappen dit keer, maar ik vind 'm erg tof 

🐠 Reef Tank @ Instagram 🖥️ x570 \\ 5950x \\ RTX3070
Zouden er bij de FIA ook niet mensen zitten die al die scenario's die zo even op Facebook en diverse fora worden gegooid bedacht hebben en hierbij rekening hebben gehouden bij de ontwikkeling van de Halo?
Ding is lelijk, lelijkste ding sinds de 2008 design F1 wagens ... maar ben niet tegen iets wat deze vorm van bescherming zou moeten bieden, de oplossing van RBR of de shield waren veel mooier, misschien is het een dingetje om alsnog een van die 2 erdoor te kunnen drukken... "goed dan, we doen geen Halo, maar nu wel een Shield" en iedereen blij ;p
Ding is lelijk, lelijkste ding sinds de 2008 design F1 wagens ... maar ben niet tegen iets wat deze vorm van bescherming zou moeten bieden, de oplossing van RBR of de shield waren veel mooier, misschien is het een dingetje om alsnog een van die 2 erdoor te kunnen drukken... "goed dan, we doen geen Halo, maar nu wel een Shield" en iedereen blij ;p
Volgens mij gaat het er helemaal niet om of die Halo wel of geen levens gaat redden maar wil men zich enkel indekken tegen mogelijke claims waarin beweerd wordt dat er niets is/wordt gedaan om de veiligheid van de rijder te verhogen. Volgens mij is dat de werkelijk enige reden waarom het nu, tegen alle protesten in, toch wordt doorgedrukt.
Als blijkt dat de Halo, na invoering in 2018, in de praktijk extra (lees meer) onvoorziene onveilige situatie(s) creëert, dan is dat geval zo weer van de wagens afgehaald maar heeft men in ieder geval laten zien dat ze er serieus mee bezig zijn geweest.
Als blijkt dat de Halo, na invoering in 2018, in de praktijk extra (lees meer) onvoorziene onveilige situatie(s) creëert, dan is dat geval zo weer van de wagens afgehaald maar heeft men in ieder geval laten zien dat ze er serieus mee bezig zijn geweest.
Testing, one, two ...
Tommy The Cat schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 15:32:
Ik heb dit idee gevisualiseerd om het wat duidelijker te maken voor iedereen.
Ik hoop dat ik het goed heb gedaan.
hier is ruimte voor schaamteloze zelf promotie
Mooi gedaan, mail jij Todt & Co even?
En zet Adsense aan op dat filmpje, zoiets zou wel eens viral kunnen gaan.
[ Voor 49% gewijzigd door Bart-Willem op 23-07-2017 00:05 ]
En zorg dat je naam op die auto staat, voordat het gepikt wordtBart-Willem schreef op zondag 23 juli 2017 @ 00:05:
Mooi gedaan, mail jij Todt & Co even?En zet Adsense aan op dat filmpje, zoiets zou wel eens viral kunnen gaan.
Anyway...de halo discussie begint saai te worden, tijd voor een nieuwe race!
Waiting on the world to change
En hoe ga je merken of er een band of ander projectiel op je wagen af komt... hoe snel komt dat ding omhoog...not_a_robot schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 22:49:
[...]
[video]
Ik heb dit idee gevisualiseerd om het wat duidelijker te maken voor iedereen.![]()
Ik hoop dat ik het goed heb gedaan.![]()
Leuk idee, maar gaan we niet doen, volgens mij is alles wat bewegende onderdelen nodig heeft voor een stukje veiligheid op een F1 wagen altijd te traag.
Dat een wiel loskomt gebeurt inderdaad wel eens. Maar dit gebeurt zo zelden dat een Halo gewoonweg een overtrokken maatregel is. Het ongeluk van Villota had een Halo ook niet geholpen daar was de laadklep gewoon doorheen gesneden.ANdrode schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 20:38:
[...]
[video]
edit:
Freak accidents zullen gewoon blijven gebeuren. Je kunt bij een sport als F1 gewoonweg niet alle gevaar uitsluiten. Echte klappers zie je op dit moment ook niet zo vaak meer vanwege de uitloopstroken langs de baan.En als het toch gebeurt zie je de coureur vaak ook nog zelf ongedeerd uitstappen. Ik denk dat de F1 op dit moment veilig genoeg is. Als wielrenner loop je tegenwoordig meer risico om zwaar gewond te raken.
Jullie denken dat Wehrlein niet meer op de grid staat volgend seizoen?nachtnet schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 20:48:
[...]
[...]
Ik ga er ook vanuit dat er een hoop bij het oude blijft.*Massa gaat gewoon nog 2 jaar door.
- HAM BOT
- VET RAI
- RIC VER
- STR MAS*
- OCO PER**
- SAI KVY/GAS***
- GRO GIO****
- HUL ???*****
- ERI LEC
- ALO VAN******
**Perez blijft ondanks zijn wens om naar Mercedes of Ferrari te gaan zitten waar hij zit.
***Kvyat blijft, indien toch vertrek (bv Sauber) dan Gasly
*****Kubica neemt nog dit seizoen de plek van Palmer over, in 2018 stelt Renault een andere rijder op. (Sirotkin oid?)
******Alonso blijft nog 2 jaar bij McLaren.
Die Halo..
- Crash Bianchi? Er is/was een rapport waarin stond dat uit zijn data bleek dat-ie niet de voorzorg maatregelen genomen had die behoren bij een gele vlag situatie. Daarnaast had er nooit een shovel op de baan mogen staan, nooit. Was de halo hier een oplossing? Nee. Geen kraan/houden aan de gele vlag wel.
- Crash de Villota: Er stond een truck met een open laadklep, met de klep op ooghoogte, op een plaats waar je in een rechte lijn naartoe kon rijden (blijkbaar). Had de halo hier geholpen? Nee. Die klep dicht doen, of beter nog, die truck daar niet parkeren wel.
- Crash Massa: Kreeg 'n veer van Barrichello in z'n helm/oog/schedel. Had de halo voorkomen dat Massa dit letsel opliep? Nee, een halo zou in dit geval een onderdeel niet hebben tegen gehouden, een screen wellicht wel... Maar: Zie crash Alonso.
- Crash Alonso: De McHonda lag op z'n zij/kop. Had de halo hier iets goeds gedaan dan misschien? Nee, want met Halo had Alonso nooit uit de auto kunnen komen.
Kortom, zoals al meer geroepen: Die halo is pure bullshit, ingevoerd door een bond die doodsbenauwd is de schuld te krijgen van de dood van Bianchi, omdat men een rechtzaak boven het hoofd hangt, aangespannen door de familie van Jules.
Ik ben er niet op tegen dat men verder blijft kijken hoe de F1 nog veiliger kan worden, maar ze maken nu de auto's spuuglelijk zonder dat er op het gebied van veiligheid daadwerkelijk iets bereikt wordt..
- Crash Bianchi? Er is/was een rapport waarin stond dat uit zijn data bleek dat-ie niet de voorzorg maatregelen genomen had die behoren bij een gele vlag situatie. Daarnaast had er nooit een shovel op de baan mogen staan, nooit. Was de halo hier een oplossing? Nee. Geen kraan/houden aan de gele vlag wel.
- Crash de Villota: Er stond een truck met een open laadklep, met de klep op ooghoogte, op een plaats waar je in een rechte lijn naartoe kon rijden (blijkbaar). Had de halo hier geholpen? Nee. Die klep dicht doen, of beter nog, die truck daar niet parkeren wel.
- Crash Massa: Kreeg 'n veer van Barrichello in z'n helm/oog/schedel. Had de halo voorkomen dat Massa dit letsel opliep? Nee, een halo zou in dit geval een onderdeel niet hebben tegen gehouden, een screen wellicht wel... Maar: Zie crash Alonso.
- Crash Alonso: De McHonda lag op z'n zij/kop. Had de halo hier iets goeds gedaan dan misschien? Nee, want met Halo had Alonso nooit uit de auto kunnen komen.
Kortom, zoals al meer geroepen: Die halo is pure bullshit, ingevoerd door een bond die doodsbenauwd is de schuld te krijgen van de dood van Bianchi, omdat men een rechtzaak boven het hoofd hangt, aangespannen door de familie van Jules.
Ik ben er niet op tegen dat men verder blijft kijken hoe de F1 nog veiliger kan worden, maar ze maken nu de auto's spuuglelijk zonder dat er op het gebied van veiligheid daadwerkelijk iets bereikt wordt..

[ Voor 7% gewijzigd door Destruction op 23-07-2017 02:22 ]
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Als ze echt zo panisch voor veiligheid willen gaan maken ze er toch een e-sport van? Dan mag Hamilton als eerste z'n auto kiezen, toppie : )
Dit hele Halo verhaal doet me nog steeds aan Bubble Boy denken. De meest onwaarschijnlijke dingen af proberen te dekken. Inmiddels zitten er miljoenen geinvesteerd in een niet werkende oplossing voor een probleem dat niet te definieren valt. Zonde van de tijd, moeite, en het geld.
Dit hele Halo verhaal doet me nog steeds aan Bubble Boy denken. De meest onwaarschijnlijke dingen af proberen te dekken. Inmiddels zitten er miljoenen geinvesteerd in een niet werkende oplossing voor een probleem dat niet te definieren valt. Zonde van de tijd, moeite, en het geld.
[ Voor 29% gewijzigd door mercapto op 23-07-2017 02:22 ]
Ik haal even Wehrlein er bij in Monaco.Destruction schreef op zondag 23 juli 2017 @ 01:43:
Die Halo..
Hij staat op de zijkant tegen de vangrail aan. Hier had de halo wel nut gehad. Hij kon er hoe dan ook niet uit maar had meer ruimte gehad.
Paar 'kattenharen' op de voorkant icm met wat lasersensoren, is meteen iets wat misschien in de toekomst op een andere manier bij personen auto's ingezet kan worden.KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 23 juli 2017 @ 00:24:
[...]
En hoe ga je merken of er een band of ander projectiel op je wagen af komt... hoe snel komt dat ding omhoog...
Leuk idee, maar gaan we niet doen, volgens mij is alles wat bewegende onderdelen nodig heeft voor een stukje veiligheid op een F1 wagen altijd te traag.
Neen. Wehrlein stond tegen de airbox/rollbar aan. De halo zou zich dan ook altijd binnen de lijn van rollbar tot neus bevonden hebben en zou dus niks uit maken.tlpeter schreef op zondag 23 juli 2017 @ 07:25:
[...]
Ik haal even Wehrlein er bij in Monaco.
Hij staat op de zijkant tegen de vangrail aan. Hier had de halo wel nut gehad. Hij kon er hoe dan ook niet uit maar had meer ruimte gehad.
Airbags disagree with youKeRsTmAnNeKe schreef op zondag 23 juli 2017 @ 00:24:
[...]
En hoe ga je merken of er een band of ander projectiel op je wagen af komt... hoe snel komt dat ding omhoog...
Alleen die pen gaat door de stuurstang en en tussen je benen door, nog ff finetunennot_a_robot schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 22:49:
[...]
[video]
Ik heb dit idee gevisualiseerd om het wat duidelijker te maken voor iedereen.![]()
Ja, WEH staat volgend jaar niet op de grid, Nee.AzzKickah schreef op zondag 23 juli 2017 @ 01:19:
[...]
Jullie denken dat Wehrlein niet meer op de grid staat volgend seizoen?
Toelichting: In het Mercedes Young drivers programma is WEH echt voorbij gereden door OCO. (Die laat meer racecraft zien.)
Dit kan natuurlijk grotendeels liggen aan de wagens. De Manor & Sauber zijn natuurlijk geen topwagens geweest voor WEH. (In de onderlinge Duels bij Manor waren WEH & OCO even sterk. beiden zijn 3x voor de ander gefinished (indien beiden de finish haalden))
WEH heeft het dit seizoen ook lastig met ERI. Staat nu ook 3-3. En aangezien ERI de voorkeur heeft van de eigenaren van Sauber (zijn ook zijn sponsoren) verwacht ik niet dat ERI het veld moet ruimen. Stoeltje van WEH zal gaan naar de meeste €€€/$$$.
Er is zoveel tijd in de sub-seconde wereld. Begin maar eens te tellen in usec en je hebt ineens 1 miljoen tijdseenheden om iets te doenKeRsTmAnNeKe schreef op zondag 23 juli 2017 @ 00:24:
[...]
Commerciële ROPS systemen hebben 250ms nodig. Dat is op 250kmh ongeveer 17 meter. De grootste tijdsfactor is de magnetische activatie. Met een beetje F1-engineering kan je daar misschien 50ms van maken. Dan kan je op alle debris dat je verder dan 3 meter voor de auto detecteert activeren.
Er zal best nog iets van af te schaven zijn, maar van 250 naar 50ms is wel een hele stap.JackBol schreef op zondag 23 juli 2017 @ 10:55:
[...]
Er is zoveel tijd in de sub-seconde wereld. Begin maar eens te tellen in usec en je hebt ineens 1 miljoen tijdseenheden om iets te doen
Commerciële ROPS systemen hebben 250ms nodig. Dat is op 250kmh ongeveer 17 meter. De grootste tijdsfactor is de magnetische activatie. Met een beetje F1-engineering kan je daar misschien 50ms van maken. Dan kan je op alle debris dat je verder dan 3 meter voor de auto detecteert activeren.
Daarnaast is het fysiek activeren van de bescherming ook niet de grootste uitdaging:
Detectie van binnenkomende object van voor- en zijkanten, en nog belangrijker het voorkomen van false positives is veel lastiger.
Stel dat zo'n ding bij 350kmh ineens binnen 50ms omhoog knalt net voor de remzone, vanwege een overwaaiend plastic zakje.
Van 250ms naar 50ms is een flinke stap, maar als het systeem €100.000 per eenheid mag kosten ipv. €500 is er een hoop mogelijkdennisfr schreef op zondag 23 juli 2017 @ 11:23:
[...]
Er zal best nog iets van af te schaven zijn, maar van 250 naar 50ms is wel een hele stap.
Net als al die airbags die iedere dag in al die autos zinloos afgaan? Daarnaast, damera technologie en object detectie zijn zeer ver gevorderde ontwikkelingsvelden. Ik snap niet waarom zoiets op onderbuikgevoel afgeserveerd wordt.Daarnaast is het fysiek activeren van de bescherming ook niet de grootste uitdaging:
Detectie van binnenkomende object van voor- en zijkanten, en nog belangrijker het voorkomen van false positives is veel lastiger.
Stel dat zo'n ding bij 350kmh ineens binnen 50ms omhoog knalt net voor de remzone, vanwege een overwaaiend plastic zakje.
Jack dit heeft niets met onderbuik gevoel te maken.JackBol schreef op zondag 23 juli 2017 @ 11:32:
[...]
Van 250ms naar 50ms is een flinke stap, maar als het systeem €100.000 per eenheid mag kosten ipv. €500 is er een hoop mogelijk
[...]
Net als al die airbags die iedere dag in al die autos zinloos afgaan? Daarnaast, damera technologie en object detectie zijn zeer ver gevorderde ontwikkelingsvelden. Ik snap niet waarom zoiets op onderbuikgevoel afgeserveerd wordt.
Je kan het niet met een airbag vergelijken. Een airbag gaat af als er daadwerkelijk een tik tegen een sensor word gegeven en dit zit meestal al binnen de crash zone van een voertuig.
Het systeem hierboven zou met sensoren werken die een aankomend item zou moeten registreren.
Zoals al is aangegeven door mede tweakers...elk plastick zakje / stukje rubber of blad van een boom zal dit systeem doen activeren. Dit moet dan ook nog eens 5 of 6G aankunnen en tegen bijzonder hoge temperaturen en schokken kunnen.
Zie je het al voor je dat de bolide komt aangereden voor een pitstop en door de pitcrew dit systeem word geactiveerd?

Als je dan toch een springveer of hydraulische pompje wil gebruiken, ga dan meteen voor een gesloten canopy en installeer die met een veer of pomp. Wanneer de bolide op zijn kop ligt zal de veer of pomp inclusief canopy zichzelf open duwen, zodat de coureur er altijd uit kan komen.
Ziet er veel beter uit, en het probleem dat de coureur er niet uit zou kunnen is opgelost.
Mwoah, kweenie hoor. Mijn auto remt ook niet iedere keer als er iets voorbij komt waaien. Daar moet F1 R&D echt wel iets mee te doen zijn.
Right .. hoe wil een sensor met 300 km/h bepalen of het een blad of een ijzeren veer is?UltraSub schreef op zondag 23 juli 2017 @ 12:58:
Mwoah, kweenie hoor. Mijn auto remt ook niet iedere keer als er iets voorbij komt waaien. Daar moet F1 R&D echt wel iets mee te doen zijn.
Dit is totaal niet te vergelijken met een airbag systeem waar een tik tegen een sensor voor nodig is.
Appels met peren vergelijken
Want er bestaat geen software die een beslissing daarin kan maken?powah33 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 12:56:
[...]
Jack dit heeft niets met onderbuik gevoel te maken.
Je kan het niet met een airbag vergelijken. Een airbag gaat af als er daadwerkelijk een tik tegen een sensor word gegeven en dit zit meestal al binnen de crash zone van een voertuig.
Het systeem hierboven zou met sensoren werken die een aankomend item zou moeten registreren.
Zoals al is aangegeven door mede tweakers...elk plastick zakje / stukje rubber of blad van een boom zal dit systeem doen activeren.
In de pit rijdt de auto al in een andere stand, daarmee kan het systeem gedeactiveerd worden.Dit moet dan ook nog eens 5 of 6G aankunnen en tegen bijzonder hoge temperaturen en schokken kunnen.
Zie je het al voor je dat de bolide komt aangereden voor een pitstop en door de pitcrew dit systeem word geactiveerd?
Je serveert andere mensen z'n ideeën af op haalbaarheid, maar zelf kom je ook met een verzinsel waarvan de haalbaarheid ongetoetst isAls je dan toch een springveer of hydraulische pompje wil gebruiken, ga dan meteen voor een gesloten canopy en installeer die met een veer of pomp. Wanneer de bolide op zijn kop ligt zal de veer of pomp inclusief canopy zichzelf open duwen, zodat de coureur er altijd uit kan komen.
Ziet er veel beter uit, en het probleem dat de coureur er niet uit zou kunnen is opgelost.
Ik ga er vanuit dat hij geïntegreerd wordt. In de huidige demo opstellingen is de montage in mijn ogen ook de zwakste plek.RobertMe schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 22:16:
[...]
Wellicht dat die wat afbuigt onder de impact, maar ik verwacht dat in ieder geval de huidige (demontabele) halo los zal raken, en daarbij dus ook de coureur kan (/zal?) verwonden. Als de uiteindelijk halo 100% verweven is met de survival cell zal dit waarschijnlijk wel een positief effect hebben. Juist omdat de impact dan ook de (voorwaartse) beweging van de onderste auto zal afremmen. Echter zal bij de huidige demontabele opzet de kans veel groter zijn dat de bevestiging de zwakste schakel is en de boel afbreekt. De stevigheid van de halo an zich heb dus ik minder twijfels bij. Alleen is de manier waarop deze bevestigd (/geïntegreerd) is essentieel.
Weel tethers zijn in 1998 ingevoerd en meerdere keren verbeterd. Toch komen er nog banden los. Het ongeluk is uit 2015 met lichtere wielen dan nu. Er zit gewoon een limiet aan deze oplossing met deze energieniveaus.Daarnaast ben ik nog steeds benieuwd naar wat de relatie met de Kvyat crash is. Binnen de huidige regelgeving zou de halo bij zo'n type crash niet nodig hoeven te zijn.
IIRC is de zwakste plek nu verplaatst. De binnenkant van de velg scheurt los of de bevestiging scheurt uit het chassis.
Over het ongeluk van de Villota durf ik geen definitieve uitspraken te doen. Het gaat in ieder geval om een impact met lage snelheid (30-40km/h) waarbij de helm de impact stopte. Je kan halo zo ontwerpen (ontwerpeis) dat deze energie opgevangen moet kunnen worden.sjaool schreef op zondag 23 juli 2017 @ 01:00:
[...]
Dat een wiel loskomt gebeurt inderdaad wel eens. Maar dit gebeurt zo zelden dat een Halo gewoonweg een overtrokken maatregel is. Het ongeluk van Villota had een Halo ook niet geholpen daar was de laadklep gewoon doorheen gesneden.
Of halo zou helpen bij de hoek van de impact weet ik niet. Als jij jouw bron kan linken: graag.
Bianchi: Niet te voorkomen met techniek, gedeelde fout in proces en van coureurDestruction schreef op zondag 23 juli 2017 @ 01:43:
de Villota: Fout in proces (plek vrachtwagen, uitleg gedrag anti-stall waar VES later ook intrapte bij demo) en waarschijnlijk andere afloop met halo
Massa: Opgelost met beter ontwerp helm. De helmen hadden een ontwerpfout (zwakke plek op rand van vizier), dat is veranderd
Alonso: Kon [url=http://www.eurosport.com/formula-1/fia-simulated-alonso-crash-with-halo_sto6015334/story.shtml]in simulaties eruit komen[/ulr] met halo. Oeps.
offtopic:
Ik ageerde in mijn eerdere post op reacties uit de onderbuik zonder eerdere posts te lezen of refereren naar externe bronnen. Bedankt voor het voorbeeld van zo'n reactie
Ik ageerde in mijn eerdere post op reacties uit de onderbuik zonder eerdere posts te lezen of refereren naar externe bronnen. Bedankt voor het voorbeeld van zo'n reactie
Die software wil wat beslissen????JackBol schreef op zondag 23 juli 2017 @ 13:04:
[...]
Want er bestaat geen software die een beslissing daarin kan maken?
[...]
In de pit rijdt de auto al in een andere stand, daarmee kan het systeem gedeactiveerd worden.
[...]
Je serveert andere mensen z'n ideeën af, maar zelf kom je ook met een verzinsel waarvan de haalbaarheid ongetoetst is
er is geen aanraking met een sensor zoals in een airbag systeem.
Dus geen informatie over de krachten die spelen.
er is alleen registratie van een voorwerp door een camera (laser of infrarood)
Er is een voorwerp en meer info is er niet, met welke info wil die die beslissing maken en het systeem activeren?
En tuurlijk is mijn verzinsel ongetoetst ... dacht je soms dat ik een paar miljoen ging uitgeven en een canopy in mijn tuin ging testen ... zucht!!!
Zie je in een race klasse een airbag gebruikt worden????? NEEN. Werken airbags dan niet? JAWEL.
Dus moet je je eens afvragen waarom ze niet gebruikt worden in de race wereld.
Omdat het meer gevaar met zich mee brengt dan dat het problemen en gevaar weg houd.
AIrbag werkt met een kleine explosief ...hydraulische pomp of springveer zal ook echt niet gebruikt gaan worden (en dan bedoel ik dicht bij de coureur..brengt veel te veel mogelijk gevaar met zich mee)
PS: Wou zijn idee niet afserveren, ik zie dat liever als een halo..mits het werkt.
[ Voor 8% gewijzigd door powah33 op 23-07-2017 13:27 ]
ffs, als hij geen F1 coureur was geworden stond hij waarschijnlijk in steegjes drugs te dealenpilskes schreef op zondag 23 juli 2017 @ 12:57:
Laten we het weer eens over iets luchtigers hebben, de nieuwe look van Lewis bijvoorbeeld:
[afbeelding]

Right. Daarom ziet mijn auto wel andere auto's, lantaarnpalen, verkeersborden enz, maar reageert niet op blaadjes, plastic zakken en andere dingen die niet relevant zijn of worden geclassificeerd als ongevaarlijk volgens de systemen.powah33 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 13:01:
[...]
Right .. hoe wil een sensor met 300 km/h bepalen of het een blad of een ijzeren veer is?
Dit is totaal niet te vergelijken met een airbag systeem waar een tik tegen een sensor voor nodig is.
Heb het niet over de airbags en diens sensoren hier. Heb het over radar en bijbehorende technieken
[ Voor 12% gewijzigd door UltraSub op 23-07-2017 13:28 ]
DUs jou auto ziet en zegt tegen zichzelf ...lantaarnpaal.....rijd verder en zegt...auto???UltraSub schreef op zondag 23 juli 2017 @ 13:27:
[...]
Right. Daarom ziet mijn auto wel andere auto's, lantaarnpalen, verkeersborden enz, maar reageert niet op blaadjes, plastic zakken en andere dingen die niet relevant zijn of worden geclassificeerd als ongevaarlijk volgens de systemen.
Heb het niet over de airbags en diens sensoren hier. Heb het over radar en bijbehorende technieken
Of zegt het systeem alleen maar .... voorwerp en remt .... en weer een voorwerp en remt?
Ik denk dus het laatste.....het systeem weet niet precies wat het is maar dat het een voorwerp is en daar reageert het systeem op. Je systeem reageert niet op, of het wel of niet relevant is...jou systeem werkt op de grote van het voorwerp en daar reageert het systeem op.
Je auto gaat dus ook reageren op een kartonnen doos .... omdat het een voorwerp is wat de sensoren registreren.
Hetzelfde gaat gebeuren met die sensoren in dit principe ... het kan een voorwerp registreren...meer niet ... hoe kan het systeem zien op het een blad / papier of ijzeren veer of steen is?
Hoe dan ook ... dit systeem gaat niet gebruikt worden in de racewereld ...je moet jezelf niet voor de gek houden ...anders hadden we dit allang toegepast zien worden. Airbags ... zelfde verhaal.
[ Voor 13% gewijzigd door powah33 op 23-07-2017 13:40 ]
Geen idee hoe ze die logica in software hebben gebouwd maar het werkt perfect. Nog nooit een ingreep of waarschuwing gehad voor een plastic zak of andere dingen die niet relevant zijn. Wel voor andere auto's (kop/staart voorkomen door automatische ingreep) of de occasional waarschuwing dat er een gevaarlijk object te rap nadert voor de snelheid op dat moment. Dus geen ingreep (nog) wel een waarschuwing. En dat gebeurt vaak bij de afrit voor mijn werk. Daar zit een 90 graden bocht in en op de aanrij lijn staat een lantaarnpaal. Als ik laat rem dan denkt het systeem dus hee paal, je moet al lang aan het remmen zijn. Dus waarschuwing.powah33 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 13:32:
[...]
DUs jou auto ziet en zegt tegen zichzelf ...lantaarnpaal.....rijd verder en zegt...auto???
Of zegt het systeem alleen maar .... voorwerp en remt .... en weer een voorwerp en remt?
Ik denk dus het laatste.....het systeem weet niet precies wat het is maar dat het een voorwerp is en daar reageert het systeem op.
Je auto gaat dus ook reageren op een kartonnen doos .... omdat het een voorwerp is wat de sensoren registreren.
Hetzelfde gaat gebeuren met die sensoren in dit principe ... het kan een voorwerp registreren...meer niet ... hoe kan het systeem zien op het een blad / papier of ijzeren veer of steen is?
Ergo, het systeem maakt wel degelijk verschil.
Dus nee, nogmaals, hij reageert niet op een kartonnen doos of een overstekende duif of zo. Zou mooi worden, met 140 ineens een noodstop en 10 man achterop.
wedden dat jou systeem remt voor een grote kartonnen doos op de weg!UltraSub schreef op zondag 23 juli 2017 @ 13:40:
[...]
Geen idee hoe ze die logica in software hebben gebouwd maar het werkt perfect. Nog nooit een ingreep of waarschuwing gehad voor een plastic zak of andere dingen die niet relevant zijn. Wel voor andere auto's (kop/staart voorkomen door automatische ingreep) of de occasional waarschuwing dat er een gevaarlijk object te rap nadert voor de snelheid op dat moment. Dus geen ingreep (nog) wel een waarschuwing. En dat gebeurt vaak bij de afrit voor mijn werk. Daar zit een 90 graden bocht in en op de aanrij lijn staat een lantaarnpaal. Als ik laat rem dan denkt het systeem dus hee paal, je moet al lang aan het remmen zijn. Dus waarschuwing.
Ergo, het systeem maakt wel degelijk verschil.
Dus nee, nogmaals, hij reageert niet op een kartonnen doos of een overstekende duif of zo. Zou mooi worden, met 140 ineens een noodstop en 10 man achterop.
want het kan een hond of kind zijn.
Dus ook jouw conclusie is dat men moet kijken naar het verbeteren van de processen, om de sport veiliger te krijgen op dit niveau.ANdrode schreef op zondag 23 juli 2017 @ 13:09:
[...]
Ik ga er vanuit dat hij geïntegreerd wordt. In de huidige demo opstellingen is de montage in mijn ogen ook de zwakste plek.
[...]
Weel tethers zijn in 1998 ingevoerd en meerdere keren verbeterd. Toch komen er nog banden los. Het ongeluk is uit 2015 met lichtere wielen dan nu. Er zit gewoon een limiet aan deze oplossing met deze energieniveaus.
IIRC is de zwakste plek nu verplaatst. De binnenkant van de velg scheurt los of de bevestiging scheurt uit het chassis.
[...]
Over het ongeluk van de Villota durf ik geen definitieve uitspraken te doen. Het gaat in ieder geval om een impact met lage snelheid (30-40km/h) waarbij de helm de impact stopte. Je kan halo zo ontwerpen (ontwerpeis) dat deze energie opgevangen moet kunnen worden.
Of halo zou helpen bij de hoek van de impact weet ik niet. Als jij jouw bron kan linken: graag.
[...]
Bianchi: Niet te voorkomen met techniek, gedeelde fout in proces en van coureur
de Villota: Fout in proces (plek vrachtwagen, uitleg gedrag anti-stall waar VES later ook intrapte bij demo) en waarschijnlijk andere afloop met halo
Massa: Opgelost met beter ontwerp helm. De helmen hadden een ontwerpfout (zwakke plek op rand van vizier), dat is veranderd
Alonso: Kon [url=http://www.eurosport.com/formula-1/fia-simulated-alonso-crash-with-halo_sto6015334/story.shtml]in simulaties eruit komen[/ulr] met halo. Oeps.
Mijn post is niet ontstaan uit onderbuik gevoelens, of zonder andere posts te lezen. Je zult dus een andere post moeten zoeken om je punt duidelijk te makenofftopic:
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Dat sluit ik inderdaad niet uit. Tenzij er ook IR sensoren worden gebruiktpowah33 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 13:42:
[...]
wedden dat jou systeem remt voor een grote kartonnen doos op de weg!
Het punt dat ik eerder probeerde te maken; R&D van F1 voor een specifiekere situatie moet je niet onderschatten, des te meer omdat het in een generiekere situatie al betrouwbaar werkt. (Zelfrijdende auto's anyone?)
Hoe vaak staan er kartonnen dozen, honden, of kinderen op een F1 circuit? Leuke discussie, maar helemaal niet interessant in deze thread.powah33 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 13:42:
[...]
wedden dat jou systeem remt voor een grote kartonnen doos op de weg!
Een automatisch systeem met camera's, radar, lidar, etc zal vast gebuikt kunnen worden in de F1, ook op een veilige manier waarbij er geen false positives zijn. Echter vraag ik mij dan af waar zo'n systeem geplaatst moet worden, en hoe complex de daadwerkelijke beveiliging wordt (+ kans op falen daarin). Lijkt mij namelijk dat de teams juist zo veel mogelijk willen besparen op gewicht, en dat lijkt mij juist niet de bedoeling.
Maar dat zou nou juist wel een goede research en ontwikkeling zijn met een raakvlak voor de consument.
Dit kwam ter spraken omdat het werd vergeleken met een werkend systeem in de hedendaagse auto die op de openbare weg rijd. max 120 km/h geen extreme temperaturen en geen 5 of 6 G en curbs waar overheen word gevlamd.RobertMe schreef op zondag 23 juli 2017 @ 13:46:
[...]
Hoe vaak staan er kartonnen dozen, honden, of kinderen op een F1 circuit? Leuke discussie, maar helemaal niet interessant in deze thread.
Nogmaals ik ben niet tegen ontwikkelingen in de racewereld die veiligheid brengen ..... maar het moet wel reeel toepasbaar zijn. en een systeem wat naar buiten schiet en moet reageren op supersonische snelheden doormiddel van camera en radar op een snelheid van 300+KM en super hoge temperaturen....... neeh dat zie ik niet gebeuren.
Sure. Maar naar mijn gevoel bleef powah33 te veel zoeken naar een mogelijke situatie waarin het systeem zou falen. En situaties waarin het op de normale weg kan falen (doos/hond/kind) zijn in deze discussie helemaal niet relevant, want het gaat immers om de toepasbaarheid van zo'n systeem in de F1, waarbij er geen kartonnen dozen, honden, of kinderen het circuit over steken. Daarbij zal elk groter of kleiner object in principe een gevaar vormen, tenzij het om bladeren of plastic zakjes gaat (hoeveel komt dat laatste uberhaupt voor?) en het lijkt mij dat een automatisch systeem daarbij ook wel een schatting van de massa/het gevaar kan maken.UltraSub schreef op zondag 23 juli 2017 @ 13:48:
Maar dat zou nou juist wel een goede research en ontwikkeling zijn met een raakvlak voor de consument.
Daarnaast worden deze systemen ook al ontwikkeld zonder inmenging van de F1. Immers hebben de meeste auto fabrikanten al een systeem om mogelijke ongelukken/obstakels te detecteren, ook met het oog op zelfrijdende auto's. Als zo'n systeem in de F1 toegepast zou gaan worden zal het dus eerder een doorontwikkeling zijn van de al bekende auto technieken, en niet andersom, waarbij de F1 dus iets nieuws doet wat later zijn weg naar de consumenten auto's vindt.
Nu nog een piano erbij en het hoofd heen en weer tijdens spelen, en het plaatje is compleetpilskes schreef op zondag 23 juli 2017 @ 12:57:
Laten we het weer eens over iets luchtigers hebben, de nieuwe look van Lewis bijvoorbeeld:
[afbeelding]
Testing, one, two ...
Het gaat zeker niet om een doos...maar een doos kan het zelfde formaat als een wiel zijn...niet?RobertMe schreef op zondag 23 juli 2017 @ 13:55:
[...]
Sure. Maar naar mijn gevoel bleef powah33 te veel zoeken naar een mogelijke situatie waarin het systeem zou falen. En situaties waarin het op de normale weg kan falen (doos/hond/kind) zijn in deze discussie helemaal niet relevant, want het gaat immers om de toepasbaarheid van zo'n systeem in de F1, waarbij er geen kartonnen dozen, honden, of kinderen het circuit over steken. Daarbij zal elk groter of kleiner object in principe een gevaar vormen, tenzij het om bladeren of plastic zakjes gaat (hoeveel komt dat laatste uberhaupt voor?) en het lijkt mij dat een automatisch systeem daarbij ook wel een schatting van de massa/het gevaar kan maken.
Daarnaast worden deze systemen ook al ontwikkeld zonder inmenging van de F1. Immers hebben de meeste auto fabrikanten al een systeem om mogelijke ongelukken/obstakels te detecteren, ook met het oog op zelfrijdende auto's. Als zo'n systeem in de F1 toegepast zou gaan worden zal het dus eerder een doorontwikkeling zijn van de al bekende auto technieken, en niet andersom, waarbij de F1 dus iets nieuws doet wat later zijn weg naar de consumenten auto's vindt.
en hoevaak komen we plastick zakjes tegen op een circuit? heb je wel eens van een helm tear off gehoord?
Ik zou zoeken naar mogelijke situaties waarin het fout kan gaan of niet werken...juist denk je dat de FIA dat niet doet als ze zoiets gaan toelaten in de Formule 1?
Het moet veiligheid brengen...en geen freak accidents
In een door FIA nagebootste situatie kon de testpersoon in de situatie van Alonso wel uit de auto met halo komenDestruction schreef op zondag 23 juli 2017 @ 13:45:
[...]
Mijn post is niet ontstaan uit onderbuik gevoelens, of zonder andere posts te lezen. Je zult dus een andere post moeten zoeken om je punt duidelijk te maken
offtopic:
Dat heb je waarschijnlijk gemist?
Ik heb er zelf ook geen gevoel voor hoeveel ruimte je hebt als je uit zo'n auto gaat. Wat ik mij wel kan voorstellen is dat een rand 5cm boven/10cm naast de rand van de cockpit niet uitmaakt bij ontsnappen. Er zit daar ruimte waar je niet doorheen beweegt omdat je niet flexibel genoeg bent.
Dat heb je waarschijnlijk gemist?
Ik heb er zelf ook geen gevoel voor hoeveel ruimte je hebt als je uit zo'n auto gaat. Wat ik mij wel kan voorstellen is dat een rand 5cm boven/10cm naast de rand van de cockpit niet uitmaakt bij ontsnappen. Er zit daar ruimte waar je niet doorheen beweegt omdat je niet flexibel genoeg bent.
Ik ben iig klaar met deze deel-discussie. Het zal veiliger zijn, niet mooier. De teams hebben in twee jaar geen werkend, veilig alternatief voorgesteld. Slechtste voorbeeld was dat RB ding waar je in de video van de test het wiel de helm ziet raken

[ Voor 5% gewijzigd door ANdrode op 23-07-2017 14:04 ]
IIRC begon je de discussie m.b.t. een doos omdat een auto daar onterecht voor zou remmen. In de F1 is dat niet relevant, en kun je er vanuit gaan dat elk object vanaf een bepaalde grote een gevaar is. Het systeem hoeft dus geen onderscheid te maken tussen type objecten, en alleen te onderscheiden op basis van grote.powah33 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 14:03:
[...]
Het gaat zeker niet om een doos...maar een doos kan het zelfde formaat als een wiel zijn...niet?
De bestaande systemen op auto's zullen waarschijnlijk ook geen kleine objecten als bladeren, plastic zakjes of whatever herkennen, en anders kun je deze snel genoeg eruit filteren. Daarnaast is de effectiviteit bij een systeem zoals in een video hierboven werd gepost bij kleine objecten waarschijnlijk ook afwezig. Als een moertje door de lucht vliegt kun je dat niet "wegschieten" (hetzelfde als dat de kans nihil is dat het tegen de halo aanvliegt). Echter zal bij zo'n objecten de helm wel voldoende bescherming bieden. Alternatief is natuurlijk een cockpit zoals de aeroscreen of shield. Maar die kun je niet even in de auto "opbergen" totdat het nodig is, juist omdat het zo'n groot ding is.en hoevaak komen we plastick zakjes tegen op een circuit? heb je wel eens van een helm tear off gehoord?
Je kan er lang en breed over praten.RobertMe schreef op zondag 23 juli 2017 @ 14:13:
[...]
IIRC begon je de discussie m.b.t. een doos omdat een auto daar onterecht voor zou remmen. In de F1 is dat niet relevant, en kun je er vanuit gaan dat elk object vanaf een bepaalde grote een gevaar is. Het systeem hoeft dus geen onderscheid te maken tussen type objecten, en alleen te onderscheiden op basis van grote.
Dat was dus precies waar ik naar doelde.
[...]
De bestaande systemen op auto's zullen waarschijnlijk ook geen kleine objecten als bladeren, plastic zakjes of whatever herkennen, en anders kun je deze snel genoeg eruit filteren. Daarnaast is de effectiviteit bij een systeem zoals in een video hierboven werd gepost bij kleine objecten waarschijnlijk ook afwezig. Als een moertje door de lucht vliegt kun je dat niet "wegschieten" (hetzelfde als dat de kans nihil is dat het tegen de halo aanvliegt). Echter zal bij zo'n objecten de helm wel voldoende bescherming bieden. Alternatief is natuurlijk een cockpit zoals de aeroscreen of shield. Maar die kun je niet even in de auto "opbergen" totdat het nodig is, juist omdat het zo'n groot ding is.
De FIA gaat geen super complexe systemen met radar/camera/explosieven/geladen springveren/sensoren introduceren voor veiligheid.
Ze zullen proberen het zo simpel mogelijk te houden ..... buizen kunnen niet kapot en blijft dus werken waarvoor het ontwikkeld is. sensoren ect ect kunnen kapot gaan.
En je tegen argument kan zijn ... niet in een wereld waar alles super is door ontwikkeld en alles 100K kost.
Hoe vaak zien we nu de dag nog dat een sensor kapot gaat en een versnellingsbak software gereset moet worden omdat de software in de war is. zeer vaak.
Met alle respect, Ik denk er in ieder geval anders over.
De passieve veiligheid word vergroot ten koste van de actieve veiligheid. Hoe kunnen ze toch kiezen voor iets waardoor het zicht zoveel slechter word. De looks maakt me eigenlijk weinig uit zo vaak zit ik niet naar een helm te staren.powah33 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 15:13:
Geen liefhebber van maar dit ziet er toch al beter uit.
[afbeelding]
Ik vermoed dat UltraSub het niet over zijn airbags had, maar eerder over adaptieve cruise control of voetgangersdetectie in zijn auto.powah33 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 13:01:
[...]
Right .. hoe wil een sensor met 300 km/h bepalen of het een blad of een ijzeren veer is?
Airbags helpen tenslotte niet met automatisch remmen....

Edit: ik had nog een pagina verder moeten lezen

[ Voor 6% gewijzigd door ralph075 op 23-07-2017 15:29 ]
Mooie uitwerking. Ik denk alleen dat dit onvoldoende stevigheid biedt.not_a_robot schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 22:49:
[...]
[video]
De halo is getest en goed bevonden, dus laat dat het uitgangspunt zijn. Alleen willen de fans dat gedrocht niet zien. Zo dan:

Het is een halo, maar dan onzichtbaar
Geactiveerd door grotere objecten, want moeren houdt het ding toch niet tegen. Het ontwikkelargument (detectie/snelheid) vind ik ook een mooie: geeft de f1 weer een nieuw stukje 'bestaansrecht' in een tijdperk waarin de verbrandingsmotor op zijn retour is.
Nieuwe video-illustratie maken en onderbouwd de f1-wereld ingooien? Misschien wordt t wel opgepakt.
Namens Tweakers?
Ik denk niet dat de halo deze hoek van de crash dekt.ANdrode schreef op zondag 23 juli 2017 @ 13:09:

Foto kende ik niet, bedanktTheBrut3 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 15:39:
[...]
Ik denk niet dat de halo deze hoek van de crash dekt.
[afbeelding]
Recht van voren? Schuin?
Het zijn allemaal freak accidents. Als je daar wat aan verbeterd dan vind ik het een optische impact waard (en daar wijk ik af van het luid gedragen gevoel hier).
En erg zonde dat de teams niet genoeg leren. Twee jaar later (2014) vergist Verstappen zich in 2014 in het gedrag van de anti-stall en sloopt een neus. Die demo's zijn eigenlijk erg link als je kijkt hoeveel afscherming er is tov publiek en vaste objecten (lantaarnpalen, paaltjes). Dat lijkt wel rallyrijden
Dan hoop je dus alleen niet op een Nascar-style pitsstop, waarbij een monteur (meest waarschijnlijke kandidaat, degene die de frontjack doet) per ongeluk op de auto terechtkomt.not_a_robot schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 22:49:
[...]
[video]

Dat maakt niet uit.Roamor schreef op zondag 23 juli 2017 @ 16:16:
[...]
Dan hoop je dus alleen niet op een Nascar-style pitsstop, waarbij een monteur (meest waarschijnlijke kandidaat, degene die de frontjack doet) per ongeluk op de auto terechtkomt.
[sarcasme]Al de nieuwe sensoren+software hebben dan allang door dat het om een monteur gaat en niet om een los geslagen wiel, dus de geladen springveer zal niet worden geactiveerd en de monteur zal dus geen rot klap krijgen[/sarcasme]

Jezus. Jij rijdt zeker nog in een oude kadett uit 1980.powah33 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 16:23:
[...]
Dat maakt niet uit.
[sarcasme]Al de nieuwe sensoren+software hebben dan allang door dat het om een monteur gaat en niet om een los geslagen wiel, dus de geladen springveer zal niet worden geactiveerd en de monteur zal dus geen rot klap krijgen[/sarcasme]
Zoveel aversie tegen sensoren en software. En niet willen zien dat het gewoon goed werkt en mogelijkheden kan bieden
/edit
Jaja, ik zie de sarcasme tag en smilie. Maar je voelt gewoon dat er onderhuids iets zit
[ Voor 8% gewijzigd door UltraSub op 23-07-2017 16:48 ]
Een pin/beugel die automatisch uitklapt bij het detecteren van naderend onheil zoals een wiel, maar niet bij een doos of plastic zak maar wel weer bij de rondvliegende neus/voorvleugel van een andere auto.
Riiiiiiight. Het is nog maar 2017 hoor jongens.
Riiiiiiight. Het is nog maar 2017 hoor jongens.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is het topic voor 2017. Discussie over het nieuwe seizoen kan inmiddels in [F1] Seizoen 2018 - deel 1
Alle weekend-topics van 2017: Topicreeks: [F1] Seizoen 2017 - GP topics
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2017
Het algemene racetopic kan je hier vinden: Algemeen race topic Deel 2
IRC: http://irc.tweakers.net/f1
Dit is het topic voor 2017. Discussie over het nieuwe seizoen kan inmiddels in [F1] Seizoen 2018 - deel 1

Alle weekend-topics van 2017: Topicreeks: [F1] Seizoen 2017 - GP topics
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2017
Het algemene racetopic kan je hier vinden: Algemeen race topic Deel 2
IRC: http://irc.tweakers.net/f1