albino71 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 23:51:
[...]
De motor kun je simpelweg niet stuk rijden door bijv. te hoog in toeren te rijden o.i.d.. Die dingen zijn begrenst. Daarnaast gingen er meer dan de helft van de Renaults stuk in Baku, dus ik zou eerder geneigd zijn om met de vinger naar Renault te wijzen dan naar een van de rijders.
De DNF's van Max hadden een keer met de remmen te maken, en drie keer met de PU (Renault).
Ik dacht 2x PU, 1x remmen en 1x Bottas die de eerste bocht als kegelbaan gebruikte..
Dit is gewoon simpelweg onder de noemer pech te scharen, of...
De enige oorzaak die ik kan bedenken is dat RIC de betere techneuten heeft aan zijn kant van de garage.
Ik denk dan aan het remprobleem, het 'dichtkit' verhaal van de waterpomp, de batterij die er mee ophield, etc. Als daar net iets meer 'geprutst wordt, dan kan dat op de limiet problemen geven.
Ric is dit jaar ook 2 keer uitgevallen, maar dat is al 2 keer vaker als vorig jaar. En daar zit gewoon ook de factor geluk bij...
Overigens is op het verstappen forum soms ook nog wel wat
nuttige informatie te vinden. 't lijkt erop dat daar wat mensen zitten met iets meer inside informatie, al moet je daar natuurlijk heel veel berichten ook met een korreltje zout nemen.
Daar staat in ieder geval het volgende stukje tekst van
Schummie01 wat op zich wel plausibel klinkt:
Nadat Max was uitgevallen en Ricciardo redelijk safe reed, is besloten om ook bij Ricciardo de setting weer op veiliger te zetten. Het is dus niet zo dat Max alleen met de update reed.
De derde motor die komt beschikt niet over grote mechanische updates. Maar wederom worden stapjes gemaakt om dichter bij het maximum te komen van de testbanken zonder dat de zaak kapot gaat.
Die extra 0,2 seconde was niet de oorzaak van het uitvallen van Max. Er is enige tijd een verstoring geweest in de koeling. Vermoedelijk door een stuk carbon bij de radiator. Later stabiliseerde de temperatuur weer en bleef goed. Bij onderzoek bleek er geen puin of zo in de radiator te zitten, vandaar de aanname dat de belemmering weer losgekomen was, bijvoorbeeld bij een rem actie.
Daar zag ik vervolgens op gereageerd worden als "onzin" en "smoesjes"; onder andere door de door mij hoog aangeslagen Robert Doornbos in zijn column.
Gedurende de tijd dat de motor op te hoge temperatuur liep is er kennelijk toch schade opgetreden, wat heeft geleid tot de motorschade die uiteindelijk leidde tot de uitval van Max.
Die motorpech gevallen van Max staan echt op zichzelf. Maar in een deel van de pers wordt dat op een hoop gegooid en Max moet zo snel mogelijk weg.
In werkelijkheid wordt er steeds, en ook nog steeds sneller vooruitgang geboekt. Met name aan het chassis, maar ook bij Renault worden steeds stapjes gemaakt.
Daarom durven Horner, Marko, en zelfs Max steeds optimistischer te worden.