Mr Ton schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 09:45:
Huidige DRS is inderdaad prima, vooral omdat de KERS systemen ervoor zorgen dat je ook nog redelijk kan verdedigen. Je moet nog steeds zorgen dat je meer snelheid hebt, beter uit de bocht komt, etc. Het is zeker geen gratis overtake.
Ik vind de huidige balans in F1 ook niet verkeerd. Je zou iets van aerodynamica terug kunnen schroeven zodat ze dichter op elkaar kunnen rijden maar dat is ook wel weer een van de speerpunten van F1. Ik zou een sprintrace van 10 laps in omgekeerde volgorde ofzo wel leuk vinden, voorafgaand aan de long race. Zulke dingen kunnen voor meer spektakel zorgen.
Ik vind persoonlijk dat DRS de hele essentie van het racen compleet om zeep heeft geholpen.... De verschillen tussen de teams onderling zijn al relatief groot, en je krijgt dan ook nog eens gratis +40km/u op de rechterstukken zodat je in de basis redelijk kansloos bent. Zie een Rosberg of Ricciardo die fluitend door 90% van het veld gaan zonder daar enige vorm van moeite voor te doen.
Ik heb met meer plezier naar de F2 en GP3 zitten kijken dan de F1 race. Waar voor mij het gevecht tussen Max en Vettel nog het hoogtepunt was (de enige coureur die nog moeite wilt doen om te verdedigen kennelijk).
Als je dan toch perse DRS wilt houden, doe het dan zoals de GP3, maximaal X keer (in de GP3 6x, doe dan voor F1 10 o.i.d.) naar eigen inzicht te gebruiken. Hiermee voorkom je dat als je moet verdedigen dat je een snelheidsverschil van > 30 per uur hebt waardoor je ook echt moeite moet doen om iemand in te halen.
Coureurs rijden al op 90% van hun kunnen op race pace (150m voor een bocht lift & coast etc.), en DRS helpt daar absoluut niet bij. De focus moet weer terug naar het hard rijden en minder naar artificiele hulpmiddelen die race-technisch meer kapot maken dan goed doen.
Simpele aero, eventueel vrije keuze in motoropbouw (v8,v10,v12 etc.) en een H-bak (one can dream...), ik zeg kom maar op......