Werelds schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 00:17:
[...]
Hier:
[...]
En dan zojuist weer:
[...]
Het is niet GCN4/Polaris en GCN5/Vega alsof ze aan elkaar gelijkgesteld zijn.
Polaris == GCN4
GCN != Polaris.
GCN1 vind je terug in Oland, Cape Verde, Pitcairn en Tahiti.
GCN2 in Bonaire en Hawaii.
GCN3 in Tonga en Fiji.
Bonaire en Hawaii verschillen niet alleen enorm van elkaar, beide verschillen ook heel erg van hun voorgangers; sterker nog, in het geval van Bonaire is het absoluut geen opvolger, Bonaire werd nog in de 7000 serie uit gebracht.
Tonga daarentegen lijkt behoorlijk veel op Tahiti en is duidelijk een doorontwikkeling van die
chip maar dan met de tweaks in de architectuur en instructieset van GCN3.
.
[...]
Dat zegt niemand hier.
Jij bent degene die constant zegt dat Vega een "doorontwikkelde Polaris" is. En nu spreek je jezelf keihard tegen:
[...]
Alleen al het feit dat de geheugen bus anders is maakt dat Vega onmogelijk een "doorontwikkeling" van Polaris kan zijn, want de memory controllers hebben bijzonder veel invloed op het ontwerp van een chip.
Als je het al over doorontwikkelen wil hebben, dan is Vega (een
chip) een doorontwikkeling van Fiji (wat op zijn beurt een apart ontworpen product is). Niet van Polaris. De
architectuur daarentegen is wél een doorontwikkeling van GCN4, die je toevallig in Polaris terug vindt.
[...]
We weten niet veel over Vega in details, maar AMD
claimt dat de frontend is aangepast. Dat heeft dan betrekking op de ACE's, scheduler maar ook op de ROPs en het L2.
Zo is het L1 nu een write-through naar het L2. De ROP's hangen direct aan de L2 cache. Omdat ze nu packed math kunnen doen zullen de registers en L1 data/instructie caches ook volledig op de schop gegaan moeten zijn, omdat ze de data anders niet kwijt kunnen. Er zullen er meer zijn en ze zullen wellicht minder gedeeld worden. Geometry is los gekoppeld waardoor datnu los van graphics/GPGPU aangestuurd kan worden. En dan heb ik het nog niet gehad over de primitive shader.
En dit alles vereist haast ook een compleet nieuwe layout van de rasterisers.
Dit is wat we "weten" op basis van wat er op slides stond of is gezegd tijdens conferenties als GDC.
Een volledige architectuur whitepaper krijgen we pas met RX Vega (hoop ik tenminste van wel). Een groot deel van het bovenstaande moet ook zichtbaar zijn op een logisch layout diagram.
Ik zeg nergerns dat de chips het zelfde zijn NOGMAALS, waar het omging is dat VEGA een verbetering is van POLARIS. Misschien dat het met hoofdletters wel een keer zichtbaar is?
Je quote zonder te begrijpen wat je quote.
De kern van een GPU is de compute units/streamprocessors DEZE zijn een doorontwikkeling van de polaris, DE CHIP zoals jij het benoemd
is niet het zefde als polaris dit is een doorontwikkeling van FIJI.
AMD maakt niks van scratch.
Geen enkele bron what so ever.
Begin eerst eens met bronnen daarna praten we verder.
Ik heb ook gelezen dat Halflife 3 gebundeld is met vega.
GCN 4 = polaris GCN 5 = vega, maar volgens jou niet?
Het is niet GCN4/Polaris en GCN5/Vega alsof ze aan elkaar gelijkgesteld zijn.
Polaris == GCN4
GCN != Polaris.
GCN1 vind je terug in Oland, Cape Verde, Pitcairn en Tahiti.
GCN2 in Bonaire en Hawaii.
GCN3 in Tonga en Fiji.
Wat probeer je hier te zeggen?
GCN4 = gebaseerd op de polaris achitectuur. = polaris 10 tm 21
GCN5 = VEGA wtf is hier niet duidelijk aan?
Alleen al het feit dat de geheugen bus anders is maakt dat Vega onmogelijk een "doorontwikkeling" van Polaris kan zijn, want de memory controllers hebben bijzonder veel invloed op het ontwerp van een chip.
Als je het al over doorontwikkelen wil hebben, dan is Vega (een chip) een doorontwikkeling van Fiji (wat op zijn beurt een apart ontworpen product is). Niet van Polaris. De architectuur daarentegen is wél een doorontwikkeling van GCN4, die je toevallig in Polaris terug vindt.
Je zegt hier exact wat ik hiervoor heb gezegd: Om aan jou woorden te voldoen heb ik het verdeeld in instructieset/architectuur en chip:
Instructieset zal aangepast zijn aan de eisen die GCN 5.0/gen 5 met zich mee brengt, maar dat is een toevoeging aan de bestaande GCN 4.0/gen 4 instructie set.
De Architectuur is ook een aanpassing op GCN 4.0/polaris.
De vega chip is gemodelleerd aan de fiji chip dus upgraded mem bus en memory (hmb2 in dit geval) maar een gelijk aantal 64 compute units = 4096 streamprocessors en 64 rops (gelijk aan fiji)
Polaris Chip heeft dus een andere mem bus geschikt gemaakt voor gdrr geheugen en max 36 compute units = 2304 stream units
Dus je herhaald nu wat ik zeg, oke nice.
De rest kost me te veel energie, ik moet weerleggen wat ik niet gezegd heb vervolgens ga jij herhalen wat ik gezegd heb en zeggen dat dit het gaat worden...Vervolgens veel fluff zonder enige bronnen.
Ik heb het al vaker gezegd maar nu echt, ik laat het hierbij.
Jongens vega wordt een splinter nieuwe gpu compleet anders dan wat AMD ooit heeft afgeleverd, we weten nog niks van vega, maar we weten wel dat vega compleet anders is, want dat stond op de slides(van AMD) op een conference, maar we weten nog niks want het is een compleet nieuwe architectuur zeker geen verbetering van GCN4 maar compleet nieuw en we noemen het daarom GCN5.
Kost de vega als een 1070 of minder maar levert meer dan 1080 koop ik er een, kost hij meer en presteert hij gelijk aan de 1080 niet.
Deze dan maar.
X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's