Ik blijf het ook een raar verhaal vinden.
Ik heb die AMA van Raja (uit mei) nog eens gelezen. Ik begrijp dat dit alles speculatie is en ik ook gewoon een maand de internetkabel eruit kan trekken. Ik blijf toch met het gevoel zitten dat er iets niet klopt en ben erg nieuwsgierig naar wat ik over het hoofd zie
Een maand geleden doet Raja een AMA. Daarin lijkt hij redelijk optimistisch. Hij heeft het over extra goodies op de RX, die FE niet heeft. Toch, zelfs FE zou "smooth 4K gaming" aan moet kunnen volgens hem, al gaat RX duidelijk beter zijn. Maar, FE kan zeker "smooth 4K gaming" aan. Dat blijkt nu uit benchmarks totaal niet. FE gaat ook de RX drivers ondersteunen. Dus zijn die "goodies" of "extra features" dan dingen die op hardware niveau zitten? Als het RX drivers ondersteunt, moet dat toch wel? Is FE dan echt een andere chip vergeleken met RX?
Dan gaat RX flink geoptimaliseerd zijn voor de AAA titles volgens Raja. In mei is hij daarvan overtuigd, dat bij de launch van RX Vega dat het geval gaat zijn. Een maand later, en FE krijgt niet eens die blijkbaar betere RX drivers mee. Is er in die maand wat gebeurt? Of is er een reden om dat niet mee te shippen? Goede performance voor FE kan toch geen kwaad? Ik geloof het "AMD sandbagt om NVIDIA niks te laten zien"-verhaal totaal niet. Het is gewoon slechte pers en wat kan NVIDIA nu doen, hun prijzen nog meer verlagen? Dat hebben ze net gedaan.
Hij zegt ook dat er allerlei optimalisaties zijn, zoals meer throughput per cycle voor geometry. Dat zou je dan toch moeten terug zien? Nu is Vega gewoon langzamer per klok in vergelijking met hun oude arch. Zelfde voor nieuwe cache architectuur en infinity fabric, waar Raja ook over praat in de AMA. Dat zou allemaal betere performance moeten opleveren, maar tot nu toe blijkt FE gewoon langzamer dan de oudere generatie.
Als laatste, en dat is dan wel misschien typisch AMD marketing, dus dit vind ik nog het minst rare: waarom zou je in godsnaam een AMA doen op reddit over een product waar je van weet dat het absoluut niet competitief is? Maanden voor de release? Onnodig hype creëren, optimisch praten over producten die gewoon slecht zijn, terwijl er achter de schermen gigantische problemen zijn.
Dus is er nou wat in die 2 maanden gebeurt of is dit echt een geval van magische 30% performance drivers, maar AMD heeft ze er nog niet opgezet om voor ons onbekende redenen (misschien niet stabiel genoeg ofzo).
Ik weet niet wat ik ongeloofwaardiger vind. Dat AMD een kaart heeft gemaakt die gewoon slechter is dan wat ze eerst hadden, of dat er magische 30% performance drivers bij de RX release zouden zijn.