Pinin schreef op woensdag 22 november 2017 @ 13:14:
[...]
En dat wist OP pas nadat de aankondiging gedaan was? en daarom ga je weer met die fabrikant in zee?
Wat ik dus bedoel is dat beloftes -om welke rede dan ook- vaak gebroken worden, wat er ook beloofd wordt, en inmiddels hecht ik daar geen waarde meer aan. Sinds 2009 een android fan/gebruiker, maar als ik ergens Android/Google in vind falen is het wel het updatebeleid en de laksheid om fabrikanten achter hun broek aan te zitten.
En natuurlijk het toestel doet het nu goed, ik ben blij met de security patches. Maar ook nu weer: de 5 en 5T krijgen wel de update naar Oreo, en pas na de launch van de 5T wordt meegedeeld dat project Treble niet geïmplementeerd wordt.
Het is dat ik zoveel van Google gebruik/koppel en dat Apple in veel dingen een eigenwijs stuk vreten is, maar eigenlijk laten ze Android ver achter zich qua eenduidigheid en implementatie.
Natuurlijk daar zijn veel logische redenen voor, maar het steekt mij vooral dat Google het gewoon geen F#ck interesseert wat fabrikanten doen/beloven.
OnePlus was niet het enige slachtoffer daarvan, ook HTC bijvoorbeeld had er last van. Dat is ze dus niet te verwijten. De X was eigenlijk ook gewoon gemaakt uit de overblijfselen van de OnePlus One. Hardwarematig erg gelijk, maar dan in een compactere behuizing.
Je hebt als fabrikant weinig keuze voor chipontwerpers. Je kan in zee gaan met Qualcomm, welke degelijke drivers aflevert en wat een gerenommeerd merk is, of je gaat voor Mediatek. Mediatek heeft wel een aantal toffe socs liggen, maar de ondersteuning daarvan is altijd een minpunt. Zo zie je ook dat de custom ROM support van Mediatek-phones gewoonweg erg matig is omdat Mediatek in die zin weinig ondersteuning geeft. Als OnePlus zijnde is dat dus ver af van hoe zij zijn. Zij omarmen de tweakers juist.
Van het updatebeleid Android zelf valt inderdaad wat te zeggen. Ik hoop ook dat dit snel op de schop gaat. Het is het grootste minpunt aan Android. Project Treble zal het al wat makkelijker maken en ik snap zelf ook niet waarom de 5T met Nougat geleverd wordt. Een gemiste kans, want eenmaal begonnen op Nougat en je krijgt Treble er niet zo makkelijk meer in als ik artikelen en dergelijke mag geloven.
Google zou meer eisen moeten gaan stellen, eisen die de kwaliteit van de software van andere fabrikanten beter garandeert. En ik denk dat dat ook prima haalbaar is want buiten Android heb je ook niet echt een alternatief die 'vrij' te gebruiken is en zo massaal ondersteund en bekend is, dus men blijft sowieso wel hangen op Android.