Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 106 Laatste
Acties:
  • 519.565 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 00:09
kuusj98 schreef op maandag 11 december 2017 @ 09:37:
[...]

Ik neem aan dat je bedoeld dat de panelen niet in serie staan (nog niet bekend met alle termen namelijk haha). Dat is met een aantal redenen gedaan, maar niet vanwege schaduw. Dat zou vanwege onderlinge verschillen in panelen zijn (dus zodat je geen last hebt van de zwakste schakel), omdat het niet veel scheelde met een serieschakeling en omdat dit bedrijf eigenlijk nooit meer werkt met een serieschakeling.
SE = Solar Edge. Meestal weegt de (forse) meerprijs niet op tegen panelen in een normale string als er weinig tot geen schaduw is.

Wellicht heeft de installateur je richting SE gestuurd door en hoge prijs voor normale opstelling te rekenen. Dan lijkt SE niet zoveel duurder. Maar in de praktijk is SE aardig aan de meerprijs.

[ Voor 12% gewijzigd door Noord27 op 11-12-2017 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Noord27 schreef op maandag 11 december 2017 @ 09:42:
[...]

SE = Solar Edge. Meestal weegt de (forse) meerprijs niet op tegen panelen in een normale string als er weinig tot geen schaduw is.

Roept bij mij vra
Realiseerde met net te laat dat SE voor Solar Edge staat O-)
Tja, meneer had natuurlijk een hoop mooie grafiekjes en dingetjes die de voordelen lieten zien >:). Punt is eigenlijk dat het bedrijf waar wij de installatie gekocht hebben eigenlijk alleen maar werkt met dit spul. En mijn ouders zijn een beetje van het principe "als we iets doen, doen we het meteen goed", vandaar.

Ik begrijp dat SE meer de premium kant op gaat, maar als je al een aardige prijs voor de panelen neerlegt is het extra beetje geld voor een 'high-end' (als ik het zo mag noemen) omvormer niet echt meer een punt.

[ Voor 14% gewijzigd door Kuusj op 11-12-2017 09:52 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 21:55

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Noord27 schreef op maandag 11 december 2017 @ 09:42:
[...]

Wellicht heeft de installateur je richting SE gestuurd door en hoge prijs voor normale opstelling te rekenen. Dan lijkt SE niet zoveel duurder. Maar in de praktijk is SE aardig aan de meerprijs.
Ik begrijp dat je erg pro string omvormer heb maar ik ben het hier niet met je eens.
Ik vind de eigen controle erg belangrijk. Als er over een jaar of 5 toch blijkt dat er een paneel minder goed functioneert vind ik het erg fijn dat zelf de kunnen zien/ iemand aan te sturen.

Bij kennissen zie ik met een string omvormer een afname van 5% per jaar terwijl ze worden schoongemaakt, geen schaduw etc. Nu is hij in discussie met de installateur om te kijken wat er aan de hand is.
Ze liggen al 6 jaar (en gelukkig bestaat de installateur nog) en die willen komen door meten maar dat kan hoofdzakelijk met mooi weer.

Zo zijn er legio voorbeelden.
Ik ben pro solar edge hoor laat dat duidelijk zijn. Ik vind het hele product geweldig.
Ik kan panelen bijleggen.
Voorbeeld:
Ik zou een 7k omvormer en slechts 5k kunnen aansluiten. ik kan met dezelfde omvormer krachtigere panelen aansluiten. etc etc.

Ik zal niet iedereen vermoeien met de voordelen die de meesten wel weten.
Echter snap ik ook dat je € 50-60 per paneel extra moet neertellen. Dat gaat hier de TVT goeroe's tegen het been want dan gaat het hier puur om zo snel mogelijk alles terug te verdienen. Al kiest diegene waar je op reageert voor Sunpower wat al niet de goedkoopste zijn.
Ik heb ook 25 jaar garantie op de omvormer en optimizers (kostte wel 200 extra). En Solar Edge heeft in Nederland een eigen service team rondrijden. DIe komen binnen die tijd kosteloos de omvormer omruilen.
Daar verdien je dan weer wat mee terug misschien? 8)

[ Voor 3% gewijzigd door ApC_IcE op 11-12-2017 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

ApC_IcE schreef op maandag 11 december 2017 @ 09:58:
[...]

Ik begrijp dat je erg pro string omvormer heb maar ik ben het hier niet met je eens.
Ik vind de eigen controle erg belangrijk. Als er over een jaar of 5 toch blijkt dat er een paneel minder goed functioneert vind ik het erg fijn dat zelf de kunnen zien/ iemand aan te sturen.

Bij kennissen zie ik met een string omvormer een afname van 5% per jaar terwijl ze worden schoongemaakt, geen schaduw etc. Nu is hij in discussie met de installateur om te kijken wat er aan de hand is.
Ze liggen al 6 jaar (en gelukkig bestaat de installateur nog) en die willen komen door meten maar dat kan hoofdzakelijk met mooi weer.

Ik ben pro solar edge hoor laat dat duidelijk zijn. Ik vind het hele product geweldig.
Ik kan panelen bijleggen. Ik zou een 7k omvormer en slechts 5k kunnen aansluiten. ik kan met dezelfde omvormer krachtigere panelen aansluiten. etc etc.

Echter snap ik ook dat je € 50-60 per paneel extra moet neertellen. Dat gaat hier de TVT goeroe's tegen het been want dan gaat het hier puur om zo snel mogelijk alles terug te verdienen.
Ik heb 25 jaar garantie op de omvormer (kostte wel 200 extra). En Solar Edge heeft in Nederland een eigen service team rondrijden. DIe komen binnen die tijd kosteloos de omvormer omruilen.
Ik denk dat jou verhaal het wel een beetje samenvat, ik heb er niet heel veel verstand van :P
Zal ook best kunnen dat andere systemen even goed/beter zijn, ik heb echt eerlijk waar geen idee. De 25 jaar garantie was voor ons belangrijk, en dat de TVT dan een half jaar langer is: tja.. Als we goedkopere 'blauwe' panelen hadden gepakt was de TVT 1,5 jaar korter dan met deze setup, maar het oog wil ook wat, en daar kreeg je maar 12 jaar garantie op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kuusj98 schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:07:
[...]

Ik denk dat jou verhaal het wel een beetje samenvat, ik heb er niet heel veel verstand van :P
Zal ook best kunnen dat andere systemen even goed/beter zijn, ik heb echt eerlijk waar geen idee. De 25 jaar garantie was voor ons belangrijk, en dat de TVT dan een half jaar langer is: tja.. Als we goedkopere 'blauwe' panelen hadden gepakt was de TVT 1,5 jaar korter dan met deze setup, maar het oog wil ook wat, en daar kreeg je maar 12 jaar garantie op.
Zal het een beetje bot zeggen, je bent er in getrapt in het verkoop gelul want garantie stelt niks voor. Zonder schaduw heb je minder rendement met se.
Je hebt 1000 tot 2000 teveel betaalt.
Tvt kan schaduw loos naar 4 jaar.

Ben het dus met @Noord27 eens, die het netjes vertelde haha.

Maar je gaat wel veel plezier beleven met deze super set, pijn in de portemonee ben je over half jaar toch vergeten. Hoop dat je over drie jaar laat zien dat er inderdaad 6 procent onderling verschil is tussen panelen.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 23:16
Vannacht heb ik de volle laag gekregen van vrouwlief.

er kwam een plaat van 24m2 sneeuw naar beneden zijlen op het dakraam wat onder de panelen zit. Waar wij dus slapen. Dit ging natuurlijk niet heel subtiel haha, sneeuw maakt best wel veel lawaai :+

Hier had ik niet echt rekening mee gehouden toen ik ze ging leggen 8)7 :X

ach, het zal wel ff wennen zijn.

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
Ik heb hier wel een bijzondere omvormer... }:O
De Goodwe met 20 SFjes erop bleef gisteren de hele dag redelijk stabiel 40 a 50watt registeren.
Van welke lichtval? Er lag zeker 8cm sneeuw op alle panelen. Dit ontgaat mij heel eventjes.

De andere Goodwe me 16 stuks was gewoon uit, heeft wel ene paar keer getracht te starten smiddags maar na een x aantal keer springt hij denk ik uit want.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:43
ApC_IcE schreef op maandag 11 december 2017 @ 09:58:
[...]

Ik kan panelen bijleggen.
Voorbeeld:
Ik zou een 7k omvormer en slechts 5k kunnen aansluiten. ik kan met dezelfde omvormer krachtigere panelen aansluiten. etc etc.

Echter snap ik ook dat je € 50-60 per paneel extra moet neertellen. Dat gaat hier de TVT goeroe's tegen het been want dan gaat het hier puur om zo snel mogelijk alles terug te verdienen. Al kiest diegene waar je op reageert voor Sunpower wat al niet de goedkoopste zijn.
Ik heb ook 25 jaar garantie op de omvormer en optimizers (kostte wel 200 extra). En Solar Edge heeft in Nederland een eigen service team rondrijden. DIe komen binnen die tijd kosteloos de omvormer omruilen.
Het andere probleem is wellicht de verplichte winkelnering voor SE omvormers, hoewel ze best schappelijke geprijsd zijn.

Ik dub ook nog lekker verder. Met wat puzzelen en een pijpje verplaatsen kan ik over de 30 panelen kwijt, maar dan zitten ze wel vlak op een dakkapel. Die schaduw verpest eerst de ene string en na de middag de andere string. Dan zou SE weer goed uitkomen, maar gaat dat ooit 30x50 = 1500 euro opleveren...

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny73
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13-09 19:33
Ook hier een nieuwe ZP gebruiker. :)
Bij ons worden medio januari 20 LG 320WP (6400WP) panelen neergelegd met een SMA STP 6000 TL21 Omvormer, kostprijs 1.18 WP ex.btw. De panelen komen op het zuiden te liggen en we hebben nooit last van schaduw dus we verwachten een goede opbrengst.

Is het verstandig om extra garantie op de omvormer af te sluiten?
Nu eens gaan uitzoeken of we gaan verwarmen en koelen met een airco.

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
SMA ging vroeger nog weleens stuk, weet niet hoe dat nu is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Señor Sjon schreef op maandag 11 december 2017 @ 11:03:
SMA ging vroeger nog weleens stuk, weet niet hoe dat nu is?
Dat zijn veel aannames/conclusies in 1 zin. Welke modellen/types uit welke periode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

reneeke1970 schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:21:
[...]

Zal het een beetje bot zeggen, je bent er in getrapt in het verkoop gelul want garantie stelt niks voor. Zonder schaduw heb je minder rendement met se.

Maar je gaat wel veel plezier beleven met deze super set, pijn in de portemonee ben je over half jaar toch vergeten. Hoop dat je over drie jaar laat zien dat er inderdaad 6 procent onderling verschil is tussen panelen.....
Nou ja, ik niet, mijn ouders :P Dat de TVT erg hoog is, ben ik met je eens, dat viel me ook tegen. Van de andere kant werd er blijkbaar gerekend met een lager bedrag van 19 cent per kWh, dus (vraag het me ook niet precies, ik ben niet het hele gesprek aanwezig geweest helaas) de TVT zou makkelijk een half jaar tot een jaar korter kunnen zijn.

Als het 'ons' alleen om de TVT ging, hadden we wel een setup gekocht die daar erg goed voor was, die optie hebben we ook gekregen :)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door Kuusj op 11-12-2017 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Noord27 schreef op maandag 11 december 2017 @ 11:12:
[...]

Dat zijn veel aannames/conclusies in 1 zin. Welke modellen/types uit welke periode?
3-4 jaar geleden in dit topic o.a. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Andre1973 schreef op maandag 11 december 2017 @ 01:32:
[...]

Ik reken sowieso meestal terug naar aantal haken per paneel, zodat ik daarna kan uitrekenen hoeveel haken per rail er geplaatst moeten worden, zeker als je geen symmetrisch veld hebt is dat wel fijn om van te voren te doen, dat je niets te kort komt of overhoud. En dan kwam ik bij originele CF hier (wind gebied 1) meestal uit op 5 bij een 1,65 x1 paneel en net boven de 4 bij een SF (1,25 x1) paneel. en minder paneel oppervlak is ook minder windkracht per paneel lijkt mij.
Die 0.5cm tussen de panelen maakt het verschil niet hoor. Het is gewoon x meter die blootstaat aan Y wind, of het nou 4 of 6 panelen zijn. Volg die calculator en je komt op die haak per ~meter uit met Clickfit Evo (verschilt inderdaad van het oude systeem!).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2017 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kuusj98 schreef op maandag 11 december 2017 @ 11:16:
[...]

Nou ja, ik niet, mijn ouders :P Dat de TVT erg hoog is, ben ik met je eens, dat viel me ook tegen. Van de andere kant werd er blijkbaar gerekend met een lager bedrag van 19 cent per kWh, dus (vraag het me ook niet precies, ik ben niet het hele gesprek aanwezig geweest helaas) de TVT zou makkelijk een half jaar tot een jaar korter kunnen zijn.

Als het 'ons' alleen om de TVT ging, hadden we wel een setup gekocht die daar erg goed voor was, die optie hebben we ook gekregen :)
***members only***
Goeie genade, dat is gewoon 3000 te duur. Tvt is veel langer want stroom gaat zakken naar 16/17 cent.
En als salderen wijziging verkeerd uitpakt dan is pas afbetaald als ze in bejaarde huis zitten, maar dat weet nog niemand.

Maar vooruit, 5100×19=969 euro.
5100×16=816 euro
10000/969=10.3 jaar
10000/816=12.3 jaar

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@kuusj98 5000Wp en dan €10.000,- excl BTW? Oef, dat is slikken..

Ja je hebt het over hoge Wp panelen en ook over SE optimalisatie. Maar om het in perspectief te zetten: hier €0.95/Wp inclusief BTW (ongeveer €0,80/Wp excl.BTW).

Vergelijk is niet helemaal eerlijk natuurlijk met lagere Wp (295) panelen en gedeeltelijk 2e hands materiaal (SMa omvormer en SF panelen). Maar TVT is dan een gigantisch verschil. Het moet wel interessant blijven. Gemiddeld verhuisd een persoon 1 maal in de 7 jaar. Waar ik de grens heb gesteld om het wel of niet te gaan doen (PV aanleggen).

Andere kant: die investering ben je over een jaar al weer vergeten.. ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Noord27 op 11-12-2017 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Ok, dus maar even aan de noodrem getrokken qua contract tekenen, als het echt zo extreem is ga ik eens naar een ander bedrijf zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:37
@kuusj98 Wij hebben bijna 7800 € excl. BTW betaald voor 7000WP (SF panelen en 3 fasen Fronius omvormer).

Dus € 1,11 per WP, EXCL. BTW inclusief alles (Installatie/bevestigingsmaterialen/DC/AC/ETC.)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Het pijnpunt is een beetje dat die Sunpower Signature Black's een vrij harde eis zijn. Dat zijn in verhouding gewoon dure panelen, dat '100%' zwarte mag je flink voor op de pijnbank. Ik heb nog 1 bedrijf in Limburg gevonden die ook Sunpower en Solaredge kunnen leveren, misschien daar nog een offerte aanvragen. Als het echt 500-1000 euro gaat schelen (tussen de 2 aanbieders met gelijke hardware) kiezen mijn ouders natuurlijk ook voor de portemonnee.

Als ik dus goed reken zouden we met de huidige offerte €1,89 per WP kwijt zijn voor 5025 WP inclusief alles.
Da's best een hoop als ik zie dat @Grolsch €0,80 per WP en @Noord27 maar liefst €1,10 per WP goedkoper uit zijn...

@Grolsch zou ik mogen weten welke panelen je precies hebt liggen?

[ Voor 8% gewijzigd door Kuusj op 11-12-2017 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:03
kuusj98 schreef op maandag 11 december 2017 @ 12:33:
Het pijnpunt is een beetje dat die Sunpower Signature Black's een vrij harde eis zijn. Dat zijn in verhouding gewoon dure panelen, dat '100%' zwarte mag je flink voor op de pijnbank. Ik heb nog 1 bedrijf in Limburg gevonden die ook Sunpower en Solaredge kunnen leveren, misschien daar nog een offerte aanvragen. Als het echt 500-1000 euro gaat schelen (tussen de 2 aanbieders met gelijke hardware) kiezen mijn ouders natuurlijk ook voor de portemonnee.

Als ik dus goed reken zouden we met de huidige offerte €1,89 per WP kwijt zijn voor 5025 WP inclusief alles.
Da's best een hoop als ik zie dat @Grolsch €0,80 per WP en @Noord27 maar liefst €1,10 per WP goedkoper uit zijn...

sunpower is gewoon best premium en duur te noemen.

vervang de sunpower voor LG 320Wp full black:
http://shop.winkelman-zon...on-2-fullblack-320wp.html
en de solaredge voor een fronius:
http://shop.winkelman-zon...n--lan-en-webserver-.html
of SMA:
http://shop.winkelman-zon...f-webconnect---wifi-.html
(ik weet niet zeker of de fronius of SMA het beste is voor je situatie, dus die kan nog vervangen worden voor een andere, maar daar heb ik meer info voor nodig.
maar mischien kan een goodwe/omnik/hosola ook wel en dat is nog goedkoper.)

hier een voorbeeld met een sma (is ook niet echt goedkoop.)
http://shop.winkelman-zon...---sma-sunny-boy-5-0.html
en dan heb je nog bevestiging spul nodig:
http://shop.winkelman-zon...-met-zwarte-klemmen-.html
+
http://shop.winkelman-zon...k-met-zwarte-klemmen.html
+
+/- 150€ voor kabel en groep etc.. spul.

en dan heb je grof weg je prijs ex installatie.
(niet dat winkelman nu zo speciaal goedkoop is, maar te minste wel eerlijk met de prijzen.
alles is daar net iets duurder als je installateur kan inkopen, maar wel alles met de zelfde winst marge die een retailer behoort te hebben.)

(we rekenen hier vaak ex BTW, gewoon omdat je bijna alle BTW terug kunt vragen. ;) )

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 11-12-2017 12:51 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
kuusj98 schreef op maandag 11 december 2017 @ 12:33:

Bij ons zijn ook geen goedkope componenten gebruikt.
Panelen = Solar Frontier 175WP (40x)
Omvormer = Fronius Symo 8.2-3 omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Ik heb nu eens zo'n offerte aangevraagd bij Zonneplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Grolsch , @kuusj98
nou zo duur zou ik solarfrontier nu ook weer niet willen noemen.
die heb je al snel voor een 0,54-0,59€/Wp, maar een sunpower(x21 all black) kost al snel een 1,15 tot 1,40€ per Wp.
(mono zit nu rond de 50ct/Wp en poly kan naar de 40ct/Wp voor redelijke panelen, maar kan ook nog goedkoper.
dat is pas echt goedkoop)

ook omvormer fronius is niet echt duur, maar ook niet goedkoop.
ongeveer 0,20€/W
maar solaredge inc optimizers, dat maakt al snel 0,28€/W.

dus ik vind dat je nog best goedkoop spul op dak hebt. ;)
(maar alles is wel relatief, een aantal poly's met een chinees omvormertje is natuurlijk het goedkoopst.
maar soms wil het oog ook wat en dat is altijd duurder. ;) )

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 11-12-2017 13:41 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny73
  • Laatst online: 13-09 19:33
kuusj98 schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:20:
Ik heb nu eens zo'n offerte aangevraagd bij Zonneplan.
Die zal aanzienlijk goedkoper zijn maar ze werken ook niet met LG of Sunpower panelen en omvormers van SMA etc.
Ik had mijn eerste offerte daar ook vandaan.

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
migjes schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:21:
@Grolsch , @kuusj98
nou zo duur zou ik solarfrontier nu ook weer niet willen noemen.
die heb je al snel voor een 0,54-0,59€/Wp, maar een sunpower(x21 all black) kost al snel een 1,20 tot 1,40€ per Wp.
(mono zit nu rond de 50ct/Wp en poly kan naar de 40ct/Wp voor redelijke panelen, maar kan ook nog goedkoper.
dat is pas echt goedkoop)

ook omvormer fronius is niet echt duur, maar ook niet goedkoop.
ongeveer 0,20€/W
maar solaredge inc optimizers, dat maakt al snel 0,28€/W.

dus ik vind dat je nog best goedkoop spul op dak hebt. ;)
(maar alles is wel relatief, een aantal poly's met een chinees omvormertje is natuurlijk het goedkoopst.
maar soms wil het oog ook wat en dat is altijd duurder. ;) )
Ik bedoel ook niet dat het "Top of the bill" is, maar ook zeker geen "chinese rommel".

Toen ik destijds mijn systeem aangeschaft heb (juli dit jaar) was het een nette prijs, ik heb vergeleken met andere aanbieders, en zelfs jullie Tweakers nog om advies gevraagd, en conclusie was toen dat € 1,11 een nette prijs was inclusief alles.

@kuusj98 heeft het over € 2,00 per WP, en dat is dus niet echt een nette prijs "gemiddeld" gezien, maar ik weet dus niet of zijn panelen voor een kleine 5K meerprijs kunnen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik had mijn sma stp 6000 tl-20 voor 650,- onder nieuwprijs. Is een nieuwe uit 2015.
gewoon mp in de gaten houden.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Grolsch

ik vind de +/-2€/Wp van @kuusj98 een nette prijs. ;)
zeker gezien het willen gebruiken van heel erg dure panelen.
die panelen alleen al zijn gewoon 1,17€/Wp ex BTW.
en gooi er dan nog (zij dat het een beetje onzinnig is) er een solaredge tegen aan, en dan is de prijs wel oke.

(tja je betaald gewoon een hele grote premium om panelen te hebben die 15Wp meer bieden als b.v. een LG paneel van 320Wp.
is je dat waard of niet moet iemand maar zelf bepalen, ik zou het niet doen.
maar ik zou ook zeker geen goedkope poly's nemen, want dan zit je op maar 260-270Wp per paneel en dat is weer een beetje weinig.
dus iemand zijn eigen keuze denk ik dan. ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 11-12-2017 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
migjes schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:41:
@Grolsch

ik vind de +/-2€/Wp van @kuusj98 een nette prijs. ;)
zeker gezien het willen gebruiken van heel erg dure panelen.
die panelen alleen al zijn gewoon 1,17€/Wp ex BTW.
en gooi er dan nog (zij dat het een beetje onzinnig is) er een solaredge tegen aan, en dan is de prijs wel oke.

(tja je betaald gewoon een hele grote premium om panelen te hebben die 15Wp meer bieden als b.v. een LG paneel van 320Wp.
is je dat waard of niet moet iemand maar zelf bepalen, ik zou het niet doen.
maar ik zou ook zeker geen goedkope poly's nemen, want dan zit je op maar 260-270Wp per paneel en dat is weer een beetje weinig.
dus iemand zijn eigen keuze denk ik dan. ;) )
Als je het zo uitlegt valt het inderdaad nog wel mee dan met de € / WP.

Wie mooi wil zijn moet (financieel) pijn lijden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Grolsch schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:54:
[...]

Als je het zo uitlegt valt het inderdaad nog wel mee dan met de € / WP.

Wie mooi wil zijn moet (financieel) pijn lijden 8)
het kan nog mooier en duurder hoor. >:)

er is er 1 een stukje ten zuiden van de stad, die heeft de cellen in de dakpannen zitten.
alleen als je onder een heel schuine hoek kijkt zie je dat de dakpannen iets anders glinsteren waar de cellen in zitten tegen over dakpannen zonder cellen. (de effen variant).
https://www.tesla.com/nl_NL/solarroof
ik wil er de prijs van niet weten. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Kenny73 schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:29:
[...]

Die zal aanzienlijk goedkoper zijn maar ze werken ook niet met LG of Sunpower panelen en omvormers van SMA etc.
Ik had mijn eerste offerte daar ook vandaan.
Dan zal ik het aanbod eens afwachten, maar als ze geen high-end zooi installeren zal het snel ophouden ben ik bang.

Verder contact gehad met de installateur, de prijs zal op €9400 Ex. BTW, en inclusief panelen/omvormer/dakrails/montage/AC/DC zooi komen. En er is mogelijk nog een kleine korting te bedingen, maar dat ligt even aan wat andere zaken. Dan zitten we op 1,85 Eur per Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
kuusj98 schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:19:
[...]

Dan zal ik het aanbod eens afwachten, maar als ze geen high-end zooi installeren zal het snel ophouden ben ik bang.

Verder contact gehad met de installateur, de prijs zal op €9400 Ex. BTW, en inclusief panelen/omvormer/dakrails/montage/AC/DC zooi komen. En er is mogelijk nog een kleine korting te bedingen, maar dat ligt even aan wat andere zaken. Dan zitten we op 1,85 Eur per Wp.
ik zou die tip die ik gaf van LG en SMA eens uit rekenen.
die lukt wel voor onder de 6400€ ex BTW +/- 1,35€/Wp, all in en alles fullblack etc etc...
je gebruikt dan nog steeds high-end zooi. ;)

je hebt allen dan een 225Wp minder op dak, maar is je dat een 3000€ waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

migjes schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:35:
[...]

ik zou die tip die ik gaf van LG en SMA eens uit rekenen.
die lukt wel voor onder de 6400€ ex BTW +/- 1,35€/Wp, all in en alles fullblack etc etc...
je gebruikt dan nog steeds high-end zooi. ;)

je hebt allen dan een 225Wp minder op dak, maar is je dat een 3000€ waard?
Ik ga ze morgen weer bellen en het voorleggen :) Het is zeker een kijkje waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-12-2021
Als je kijkt naar het aantal NEN en EMC normen waarvoor SMA omvormers zijn gecertificeerd, is dat merk de beste keuze en dus high end. Letwel, confirmatie aan deze normen zou de standaard moeten zijn, maar door ontbrekende wetregelgeving in EU wordt er maar al te vaak een voetje mee gelicht.
kuusj98 schreef op maandag 11 december 2017 @ 09:48:
[...]

Realiseerde met net te laat dat SE voor Solar Edge staat O-)
Tja, meneer had natuurlijk een hoop mooie grafiekjes en dingetjes die de voordelen lieten zien >:). Punt is eigenlijk dat het bedrijf waar wij de installatie gekocht hebben eigenlijk alleen maar werkt met dit spul. En mijn ouders zijn een beetje van het principe "als we iets doen, doen we het meteen goed", vandaar.

Ik begrijp dat SE meer de premium kant op gaat, maar als je al een aardige prijs voor de panelen neerlegt is het extra beetje geld voor een 'high-end' (als ik het zo mag noemen) omvormer niet echt meer een punt.

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
kuusj98 schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:41:
[...]

Ik ga ze morgen weer bellen en het voorleggen :) Het is zeker een kijkje waard!
het kan nog net een stapje goedkoper, neem een percium paneel. b.v. (maar er zijn meer merken):
http://shop.winkelman-zon...o-percium-full-black.html
dit soort panelen is een beetje de +/- onderkant van high-end.

(en eigenlijk is dit het paneel type wat ik het liefste aanraad, lagere Wp en dan worden andere zaken weer te duur.
een klem wat het paneel vast houd, houd net zo goed een 320Wp paneel vast als een 260Wp, maar kosten kunnen wel beter verdeeld worden.
maar LG heb ik zelf ook op dak, ook ik houd wel van een beetje luxe. ;) )
TweakersAddict schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:42:
Als je kijkt naar het aantal NEN en EMC normen waarvoor SMA omvormers is gecertificeerd, is dat merk de beste keuze en echt high end. Letwel, confirmatie aan deze normen zou een standaard moeten zijn, maar door ontbrekende wetregelgeving wordt er maar al te vaak een voetje mee gelicht.
vind ik een beetje overdreven, want daar tegen over stel ik de vraag, waarom doen SMA dan vaak lastig op een 30mA aardlek, mijn power-one heeft daar geen moeite mee. >:)
(4000VA op een gedeelde(nog 3 andere groepen) 30mA aardlek met 16A groep en nog nooit problemen gehad. ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 11-12-2017 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 21:55

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

reneeke1970 schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:21:
[...]

4jaar? Waar reken je mee? 25ct/kWh?
Zelf plaatsen wellicht van poly panelen op een stringomvormer. Op een ideaal zuid dak?
Woorden als “verkoopgelul” en “garantie stelt niks voor” gaat natuurlijk helemaal nergens over. Je mag best wat meer neerleggen voor een goed product. In plaats van blind naar tvt te kijken. Er zijn zat mensen die het goedkoopste wilden en nu met gebakken peren zitten omdat de installateur failliet is. Zit je dan met je goedkope meuk. Want die durven dat niet toe te geven. Uitzonderingen daargelaten.

Overigens wel vreemd dat je dit nu roept want:
reneeke1970 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 20:01:
[...]

Die dingen zijn technisch beter dan jou sma ,en zelfs standaard tien jaar garantie hi
reneeke1970 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 18:42:
[...]

Van een installateur. Als de sheet zegt dat hij maar tot 7 beveiligd is uit zichzelf is het toch ook logisch dat je zelf maatregelen moet nemen als je weet dat het hoger kan worden. Als sf aan toont dat er 9 of zoiets door heeft gestroomd dan heb je geen garantie.
reneeke1970 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 17:08:
[...]

25 jaar garantie toch?

Mijn 20 stuks tigo nog niks defect gelukkig.
reneeke1970 schreef op maandag 4 september 2017 @ 19:06:
[...]

Die 90 groene stonden er eerste keer ook op. En tja 88 is veel maar toch minder dan 120 in de winkel. @Noord27 vind garantie belangrijk maar ik niet, nog nooit van een kapotte sf gehoord, zelfs niet als ze groen zijn.....
reneeke1970 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 17:58:
[...]

Dat systeem is probleem niet, maar 50 kg sneeuw in het midden van paneel. Ik denk ook dat het wel mee valt maar officieel geen garantie meer, maar dat had je toch al niet hi
Dus vind je garantie nou wel of niet belangrijk?
Ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat je dat niet belangrijk vind. Als je een product koopt en het gaat stuk ga je wel garantie claimen. Maar als anderen er over beginnen is het alsof garantie een hoop stront is. :')

[ Voor 42% gewijzigd door ApC_IcE op 11-12-2017 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:40

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@migjes De aardlekstroom wordt o.a. veroorzaakt door het netfilter. Een omvormer met klein/ontbrekend netfilter zal minder aardlekproblemen geven maar is niet echt beter te noemen ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ApC_IcE schreef op maandag 11 december 2017 @ 15:43:
[...]

4jaar? Waar reken je mee? 25ct/kWh?
Zelf plaatsen wellicht van poly panelen op een stringomvormer. Op een ideaal zuid dak?
Woorden als “verkoopgelul” en “garantie stelt niks voor” gaat natuurlijk helemaal nergens over. Je mag best wat meer neerleggen voor een goed product. In plaats van blind naar tvt te kijken. Er zijn zat mensen die het goedkoopste wilden en nu met gebakken peren zitten omdat de installateur failliet is. Zit je dan met je goedkope meuk. Want die durven dat niet toe te geven. Uitzonderingen daargelaten.

Overigens wel vreemd dat je dit nu roept want:

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Dus vind je garantie nou wel of niet belangrijk?
Ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat je dat niet belangrijk vind. Als je een product koopt en het gaat stuk ga je wel garantie claimen. Maar als anderen er over beginnen is het alsof garantie een hoop stront is. :')
Nee ik vind het totaal onbelangrijk, ik vervang alles zelf op eigen kosten.
Alle opmerkingen die jij kopieer zijn naar mensen toe die het wel belangrijk vinden en er zelfs extra voor willen betalen. Ik wijs ze dan er op dat er ook producten zijn met standaard goede garantie zonder bijbetalen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 16:02

killercow

eth0

Ik heb een stuk of wat 140Wp panelen over waar ik wel vanaf wil, wat zou daar tegenwoordig een beetje een gangbare prijs voor zijn? ze zijn een jaartje of 6 oud, ze produceren nog iets van 120Wp. Ik dacht aan een paar tientjes per stuk, 40e oid, maar het is lastig in te schatten of dat reëel is.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
killercow schreef op maandag 11 december 2017 @ 20:27:
Ik heb een stuk of wat 140Wp panelen over waar ik wel vanaf wil, wat zou daar tegenwoordig een beetje een gangbare prijs voor zijn? ze zijn een jaartje of 6 oud, ze produceren nog iets van 120Wp. Ik dacht aan een paar tientjes per stuk, 40e oid, maar het is lastig in te schatten of dat reëel is.
Ja dat is reëel, zeker als het mooi formaat is. Heb van de week hele stapel 109wp panelen verkocht voor 30 euro via marktplaats. Tientallen reacties gehad.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N!co
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-09 15:49
AUijtdehaag schreef op woensdag 29 november 2017 @ 16:51:
@N!co
Je kan met die kleine aantallen (en te lage spanningen voor een stringomvormer) beter micro omvormers nemen, APS bijvoorbeeld
http://shop.winkelman-zon...tems-micro-omvormers.html
of Enphase
http://shop.winkelman-zon...hase-micro-omvormers.html

Naar verhouding wel wat duurder.
Om welke panelen gaat het?
Proton_ schreef op woensdag 29 november 2017 @ 16:35:
@N!co Ja op de eerste vraag en 'het ligt eraan' op de rest.
Welke omvormer en welke panelen had je in gedachten?

4x Solar Frontier kan altijd wel. Sunpowers vaak ook. Standaard poly's dan weer niet, meestal dan :)
Je wil zorgen dat het totaal aan Vmpp in serie ruim (> 30V) boven de minimale omvormerspanning ligt, maar het totaal van Voc niet binnen 20% van de absolute max.
Dank voor jullie antwoorden.

Ik heb nog niets op het oog. Ik wil een niet al te grote installatie, dacht aan 8 of 10 standaard 270W poly's, deze van JA solar bv.

https://www.wdsolar.nl/wp...ar-JAP6K-270Wp-F35-35.pdf

Daar zie ik 31.13Volt staan.

En dan bv, deze omvormer:
https://www.wdsolar.nl/wp...500-3000-mtl-2mppt-WD.pdf

Daar staat MPPR range 120-500V.

Bij 5 panelen in serie is dat dan 155Volt.
Kijk ik dan goed kwa spanningen?

Ik zou ze het liefst oost-west leggen ivm minder balast nodig (houten plat dak) en geen piek vermogen midden op de dag maar iets meer in de ochend en middag, al gaat dat maar om een paar procenten.
Maar als dat niet gaat ivm te lage spanningen zet ik er wel 8 op het zuiden.
Het moet ook gewoon niet onnodig duur worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:10

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Duidelijkheid over de teruglever subsidie van PV voor de zomervakantie van 2018

https://solarmagazine.nl/...rsubsidie-voor-zomer-2018

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
kuusj98 schreef op maandag 11 december 2017 @ 09:31:
Zo, de kogel is door de kerk, we krijgen zonnepanelen. We laten het systeem professioneel installeren door een bedrijf met ruim 10 jaar ervaring, om zo meteen alles goed werkend te hebben.

Er komen 15 Sunpower Signature Black X21 335 Wp panelen op ons dak te liggen, bijna 100% qua ligging dus dat is fijn. Als omvormer de SolerEdge SE5000H dacht ik.
Verbruik van ons huishouden zit zo rond de 5100 kWh en met 15 van die (achterlijk dure) Sunpower panelen zouden we rond de 5200 kWh opwekken per jaar.

25 jaar garantie op het hele zaakje, maar dat mag ook wel voor het geld... Volgens berekeningen over uiterlijk 8 jaar ROI. Hoeveel daarvan klopt valt nog te bezien maar goed
Mooi setje hoor!
Sunpower is duur, maar wel echt top-spul en de X21-335 zijn mooie en uitstekende panelen met heel veel opbrengst per m2.
Solaredge duur? Misschien, een beetje duurder, maar op het totaalbedrag valt het wel mee, dat wordt voornamelijk door de panelen bepaald. Die paar honderd euro verschil t.o.v. een stringomvormer maakt dan ook niet meer uit en inderdaad met solaredge haal je er het maximale uit.

De SE5000H zou ik even checken. Als alle panelen op dezelfde richting liggen, dan ga je daarmee af en toe wel wat aftoppen (mijn X21-335 pieken in de zomermaanden af en toe boven de 400 Watt, nooit heel lang hoor, dus is meer voor het idee, dan je er echt zwaar verlies op zou lijden).
Wat voor hoofdzekering heb je? Kun je die SE5000H daar achter kwijt?
De HD-serie schijnt zich beter aan zijn maximum waardes te houden. Ik heb nog de niet-HD versie, maar die kan zomaar 10% meer leveren dan het maximum van de datasheet.

TVT: Tja, staat je er niet blind op, je koopt hiermee goed spul dat gewoon 20+ jaar moet blijven werken. Niemand heeft een glazen bol wat energieprijzen en wettelijke regelingen gaan doen. Als je er een goed gevoel bij hebt, dan gewoon doen. Over de levensduur van 20+ jaar betaalt deze set zichzelf altijd ruim terug (nou ja, tenzij stroom ineens gratis wordt of zo) en of het nou 8, 10 of 12 jaar weet je toch pas achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ocaj schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:47:
[...]
Solaredge duur? Misschien, een beetje duurder, maar op het totaalbedrag valt het wel mee, dat wordt voornamelijk door de panelen bepaald. Die paar honderd euro verschil t.o.v. een stringomvormer maakt dan ook niet meer uit en inderdaad met solaredge haal je er het maximale uit.
Behoudens heel lastige situatie is het wel een fors dure constructie. Je hebt het over een paar honderd euro meer voor de omvormer plus een tientje of 4 ex de btw per paneel voor de optimizers. In veel gevallen heb je het dan over 20-30% van de kosten van het paneel.

Dan maar wat meer panelen op het dak wmb. Mooi systeem maar dure hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-02 12:19

Cass

24JA SolarPercium 290Wp SE5000

Vorig jaar via Het Energiecollectief van de consumentenbond bij Budgetenergie terechtgekomem. Ik zie dat voor het komende jaar de 1 jaar veiling door de Nederlandse Energie Maatschappij is gewonen (3 jaar door VandeBron).

Heeft iemand hier ervaring met de Nederlandse Energie Maatschappij in combinatie met zonnepanelen. (volgens mij maakten sommigen hier voorgaande jaren ook gebruik van Het Energiecollectief, benieuwd naar jullie afwegingen.
www.consumentenbond.nl/en...ctioncode=EC_site_bespaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 23:22:
[...]

Behoudens heel lastige situatie is het wel een fors dure constructie. Je hebt het over een paar honderd euro meer voor de omvormer plus een tientje of 4 ex de btw per paneel voor de optimizers. In veel gevallen heb je het dan over 20-30% van de kosten van het paneel.

Dan maar wat meer panelen op het dak wmb. Mooi systeem maar dure hobby.
Mijn punt was dat die 4 tientjes nog minder dan 10% van de kosten van een Sunpower X21-335 zijn. Als je dan toch dure panelen neemt (om wat voor reden dan ook), dan maakt dat beetje extra voor die optimizer ook niet meer uit.
Kijk, op een goedkoop SF-paneeltje van 100 euro is 4 tientjes voor een optimizer een meerprijs van 40% maar op zo'n duur paneel valt de prijs van een optimizer verhoudingsgewijs wel mee.

Ik zelf vond het bijvoorbeeld wel prettig om als ik dan toch een duur paneel koop er dan ook het maximale uit te willen halen. Dat jaartje extra terugverdienen, ach, komt wel goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

ocaj schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:47:
[...]

Mooi setje hoor!
Sunpower is duur, maar wel echt top-spul en de X21-335 zijn mooie en uitstekende panelen met heel veel opbrengst per m2.

De SE5000H zou ik even checken. Als alle panelen op dezelfde richting liggen, dan ga je daarmee af en toe wel wat aftoppen (mijn X21-335 pieken in de zomermaanden af en toe boven de 400 Watt, nooit heel lang hoor, dus is meer voor het idee, dan je er echt zwaar verlies op zou lijden).
Wat voor hoofdzekering heb je? Kun je die SE5000H daar achter kwijt?
De HD-serie schijnt zich beter aan zijn maximum waardes te houden. Ik heb nog de niet-HD versie, maar die kan zomaar 10% meer leveren dan het maximum van de datasheet.

TVT: Tja, staat je er niet blind op, je koopt hiermee goed spul dat gewoon 20+ jaar moet blijven werken. Niemand heeft een glazen bol wat energieprijzen en wettelijke regelingen gaan doen. Als je er een goed gevoel bij hebt, dan gewoon doen. Over de levensduur van 20+ jaar betaalt deze set zichzelf altijd ruim terug (nou ja, tenzij stroom ineens gratis wordt of zo) en of het nou 8, 10 of 12 jaar weet je toch pas achteraf.
Bedankt voor de toelichting, ik ben er nu beter van overtuigd dat het toch de juiste keuze zal zijn :). Er wordt een extra 16A groep gemaakt voor zover ik het begreep. We hebben verder 40A enkelfase hoofdaansluiting.

En zoals je zelf ook al zegt, deze panelen zijn heel duur, die 4 tientjes is het verschil niet haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
kuusj98 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 00:19:
[...]

Bedankt voor de toelichting, ik ben er nu beter van overtuigd dat het toch de juiste keuze zal zijn :). Er wordt een extra 16A groep gemaakt voor zover ik het begreep. We hebben verder 40A enkelfase hoofdaansluiting.
Met een 16A groep ga je dus in de problemen komen. 15 van die X21-335 pieken op een halfbewolkte zomerdag met af en toe een beetje regen en dan weer zon zomaar kortstondig richting 6000 Watt en kunnen ook langdurig 4500 Watt produceren. Dat zit aardig over de grens van een 16A zekering heen.

Als je een 40A hoofdaansluiting hebt, dan mag je de omvormer op een 25A groep aansluiten. Dat lijkt me een veel beter idee. Vraag dat goed na.

O, en zorg ook voor een dikke kabel tussen omvormer en meterkast (3 x 6mm2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

ocaj schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 00:26:
[...]

Met een 16A groep ga je dus in de problemen komen. 15 van die X21-335 pieken op een halfbewolkte zomerdag met af en toe een beetje regen en dan weer zon zomaar kortstondig richting 6000 Watt en kunnen ook langdurig 4500 Watt produceren. Dat zit aardig over de grens van een 16A zekering heen.

Als je een 40A hoofdaansluiting hebt, dan mag je de omvormer op een 25A groep aansluiten. Dat lijkt me een veel beter idee. Vraag dat goed na.

Dan zullen ze wel een 25A groep maken neem ik aan, er is iig 260€ gerekend voor werk aan de meterkast dus veel speciaals kan het niet zijn.

Ik neem aan dat ze weten waar ze mee bezig zijn, ook qua bekabeling. Ze hebben 100+ installaties gedaan. Ook van honderden panelen.

We krijgen toevallig een slimme meter die net als het SE ding op het netwerk 'moet'. Meteen maar een nieuwe switch gekocht lol...

'Hybride' warmtepomp oid ook naar gekeken, maar was voor ons niet rendabel.

[ Voor 3% gewijzigd door Kuusj op 12-12-2017 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 09:34
ocaj schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 00:26:
[...]

De omvormer bepaalt de afzekering, niet de panelen. 6000Wp op een 3000W omvormer kan dus prima op 16A.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Klopt, maar het ging hier om een 5000W omvormer. De oude Solaredge-omvormers gaan ook nog eens 10% over hun maximum heen. Ik meen dat de HD-omvormers zich wel aan hun gespecificeerde maximum houden.

Maar 5025 Wp aan panelen op een 5000W omvormer gaan zeker over de 16A heen, vandaar de waarschuwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-09 22:48
@kuusj98 @ocaj
Hier nog een liefhebber van Sunpower met SE. Ik heb graag wat extra over voor kwaliteit en uiterlijk, plus maximale oprbrengst per m2 dak (is beperkt). Ben wel ietsje verbaasd over de prijzen die ik nu lees. Destijds wel een beetje geluk gehad en voor X20, 1.54 €/Wp betaald (ex BTW), all in. X21 kostte toen ook 1.90-1.95€/Wp.

Sunpower heeft toch ook nog de E19-serie (full black)? Die zijn gunstiger geprijst, klein beetje minder opbrengst. Ik heb alleen geen idee welke panelen wel/niet goed leverbaar zijn, Euro/dollar koers heeft ook nog invloed op de prijs. Voor een gevoel bij de prijsstelling, één van de weinige webshops die SP online heeft staan: X21, E19

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 16:02

killercow

eth0

reneeke1970 schreef op maandag 11 december 2017 @ 20:37:
[...]

Ja dat is reëel, zeker als het mooi formaat is. Heb van de week hele stapel 109wp panelen verkocht voor 30 euro via marktplaats. Tientallen reacties gehad.
Thanks! heb ze op marktplaats gezet voor 50, er gaat vast nog wel een paar euro af als mensen er meer tegelijk willen.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Chris_82 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 10:35:
@kuusj98 @ocaj
Hier nog een liefhebber van Sunpower met SE. Ik heb graag wat extra over voor kwaliteit en uiterlijk, plus maximale oprbrengst per m2 dak (is beperkt). Ben wel ietsje verbaasd over de prijzen die ik nu lees. Destijds wel een beetje geluk gehad en voor X20, 1.54 €/Wp betaald (ex BTW), all in. X21 kostte toen ook 1.90-1.95€/Wp.

Ik heb alleen geen idee welke panelen wel/niet goed leverbaar zijn, Euro/dollar koers heeft ook nog invloed op de prijs. Voor een gevoel bij de prijsstelling, één van de weinige webshops die SP online heeft staan: X21, E19
Ik heb destijds ook gezocht en prijzen van Sunpower zijn slecht te vinden. Wat ik me heb laten vertellen is dat omdat de 25 jaar garantie van Sunpower alleen geldt als de panelen door een Sunpower-certified installateur geplaatst zijn. (Voor mij geen issue, ik ga toch het dak niet op...)
De X21-335 was toen ik ze anderhalf geleden kocht ook al slecht leverbaar, simpelweg omdat de vraag groter is dan de productie. Ik kan me voorstellen dat ze dan niet aan willekeurige webwinkels gaan leveren, maar hun eigen netwerk voorkeur heeft.

Het zou zomaar per installateur kunnen verschillen welke Sunpower panelen goed leverbaar zijn.
Tegenwoordig hebben ze trouwens ook al een X22-serie, maar nog niet in het zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 06:47
Ik ga in het nieuwe jaar beginnen met het bouwen van mijn nieuwe huis. Nu heb ik tijdens de ontwerpfase rekening gehouden met Solar Frontier SF175 panelen. Vanwege de prestaties, prijs en uiterlijk.
Ik hoop zo'n 54/63 panelen te plaatsen, en vanwege de uitstraling kan het toch een mooi gezicht worden.

Nu lees ik links en rechts dat de panelen eruit gaan. Wat adviseren jullie?
Kop in het zand steken en hopen dat ze komende zomer nog leverbaar zijn? Of rennen en snel bestellen?

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Chris_82 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 10:35:
@kuusj98 @ocaj

Sunpower heeft toch ook nog de E19-serie (full black)? Die zijn gunstiger geprijst, klein beetje minder opbrengst. Ik heb alleen geen idee welke panelen wel/niet goed leverbaar zijn, Euro/dollar koers heeft ook nog invloed op de prijs. Voor een gevoel bij de prijsstelling, één van de weinige webshops die SP online heeft staan: X21, E19
De E19 heb ik meneer niet over gehoord, en voor de prijs lijkt het dan niks (paar 100€ max, maar ook lagere Wp) uit te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-09 22:48
kuusj98 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 11:45:
[...]

De E19 heb ik meneer niet over gehoord, en voor de prijs lijkt het dan niks (paar 100€ max, maar ook lagere Wp) uit te maken.
:? scheelt per paneel >100 euro, garantie en optisch vergelijkbaar. ;)
Misschien een kwestie van de juiste vragen weten te stellen?

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Gasschuif schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:40:
Duidelijkheid over de teruglever subsidie van PV voor de zomervakantie van 2018

https://solarmagazine.nl/...rsubsidie-voor-zomer-2018
Je geeft momenteel impliciet een soort subsidie die bepaald wordt door de hoogte van de belastingen. Als je de belasting dus verhoogt, krijgt iemand meer subsidie, terwijl de subsidie die je wilt geven eigenlijk gewoon de omvang van de rendabele top zou moeten zijn. Dus als zonnepanelen goedkoper worden, wil je daar je subsidie op baseren en niet op hoger wordende belastingen.
Ik hou mijn kruit nog even droog. Dit soort zinspelingen bieden niet veel vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri1986
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-01 20:39
Ook ik ben mij aan het verdiepen om zonnepanelen te plaatsen.Inmiddels 2 offertes ontvangen.Beide verschillen nogal van elkaar, is er iemand mij wil/kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:30
ik heb vandaag eens contact opgenomen met zelfstroom, zij waren hier een initiatief begonnen voor het plaatsen van de panelen obv een huurcontract.

gaat dan om 8 monokristtallijn panelen (275WP) icm een growatt - 2000s omvormer. Dit alles in serie geplaatst.

Looptijd is dan 10jaar, kosten per maand €39,- en na 10 jaar kan je de panelen overnemen voor €50,- ps.
Totaalplaatje komt dan uit op €5080.

Ben mij momenteel nog aan het inlezen op dit topic, maar van wat ik zelf heb kunnen vinden, is dat dit niet heel erg gunstig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Youri1986 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 13:09:
Ook ik ben mij aan het verdiepen om zonnepanelen te plaatsen.Inmiddels 2 offertes ontvangen.Beide verschillen nogal van elkaar, is er iemand mij wil/kan helpen?
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Even je eigen topic aanmaken dus met daarin de vragen die je hebt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:46
yniezink schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 13:27:
ik heb vandaag eens contact opgenomen met zelfstroom, zij waren hier een initiatief begonnen voor het plaatsen van de panelen obv een huurcontract.

gaat dan om 8 monokristtallijn panelen (275WP) icm een growatt - 2000s omvormer. Dit alles in serie geplaatst.

Looptijd is dan 10jaar, kosten per maand €39,- en na 10 jaar kan je de panelen overnemen voor €50,- ps.
Totaalplaatje komt dan uit op €5080.

Ben mij momenteel nog aan het inlezen op dit topic, maar van wat ik zelf heb kunnen vinden, is dat dit niet heel erg gunstig is.
39€ p/m is (bij 0,19ct per kWh) ca. 200 kWh p/m = 2400 kWh op jaarbasis.
8x275 = 2200Wp vermogen... zelfs al lig je pal op zuid in een goed zonjaar, dan speel je misschien quitte. No way dat je hier geld aan over houdt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:30
Def1ant schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 13:36:
[...]

39€ p/m is (bij 0,19ct per kWh) ca. 200 kWh p/m = 2400 kWh op jaarbasis.
8x275 = 2200Wp vermogen... zelfs al lig je pal op zuid in een goed zonjaar, dan speel je misschien quitte. No way dat je hier geld aan over houdt :)
Precies, nu maar even hier goed alles doornemen om op een gegeven moment m'n eigen topic te kunnen openen met m'n bevindingen en eigenschappen van mijn huis/dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:52
FireStarter schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 11:38:
Ik ga in het nieuwe jaar beginnen met het bouwen van mijn nieuwe huis. Nu heb ik tijdens de ontwerpfase rekening gehouden met Solar Frontier SF175 panelen. Vanwege de prestaties, prijs en uiterlijk.
Ik hoop zo'n 54/63 panelen te plaatsen, en vanwege de uitstraling kan het toch een mooi gezicht worden.

Nu lees ik links en rechts dat de panelen eruit gaan. Wat adviseren jullie?
Kop in het zand steken en hopen dat ze komende zomer nog leverbaar zijn? Of rennen en snel bestellen?
Dat ligt eraan of je voor de esthetiek strict afhankelijk bent van SF panelen. Met andere panelen heb je een hoger rendement, dus kun je op minder oppervlak hetzelfde vermogen realiseren. Het vermogen wat je in de EPC hebt staan (?) gaat dus waarschijnlijk wel op je dak passen, maar SF panelen hebben wel een afwijkende maatvoering. D.w.z. 1x1,25m terwijl gangbare panelen vaak 0,8 x 1,6m / 1x1,6m of 1x2m zijn ongeveer. Iig een hogere hoogte:breedte verhouding.

Als je wacht tot volgend jaar heb je het voordeel dat de paneelprijzen met het afbouwen van de importheffing misschien wat afnemen en dat je misschien duidelijkheid hebt over de salderingsregeling.

Aan de andere kant, als je opslagruimte hebt en het kapitaal hebt liggen, dan kun je de panelen ook vast kopen. Binnen nu en een half jaar gaat er echt niet de wereld veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 21:12
ABC zonnepanelen heeft wel prijzen online staan:

http://abczonnepanelen.nl...len/sunpower-panelen.html

E19 320 wp = 379 (19.9% rendement) all black
E20 327 wp = 393 (20.4% rendement)
X21 335 wp = 545 (21.1% rendement) all black
X21 345 wp = 549 (21,5% rendement)
X22 369 wp = 686 (22.2% rendement)

Dan zou een AOU / BENQ Sunforte van 335 wp ook nog een optie zijn als je geen zwart panel nodig hebt. Die zitten rond de 320 euro ongeveer. Ook 20.6% rendement en maakt van zelfde celtechniek gebruik voor zover ik kan vinden (E serie van Sunpower)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

jacovn schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 14:34:
ABC zonnepanelen heft wel prijzen online staan:

http://abczonnepanelen.nl...len/sunpower-panelen.html

E19 320 wp = 379 (19.9% rendement) all black
E20 327 wp = 393 (20.4% rendement)
X21 335 wp = 545 (21.1% rendement) all black
X21 345 wp = 549 (21,5% rendement)
X22 369 wp = 686 (22.2% rendement)

Dan zou een AOU / BENQ Sunnforte van 335 wp ook nog een optie zijn als je geen zwart panel nodig hebt. Die zitten rond de 320 euro ongeveer. Ook 20.6% rendement en maakt van zelfde celtechniek gebruik voor zover ik kan vinden (E serie van Sunpower)
solar-outlet ook
https://www.solar-outlet....en/sunpower-zonnepanelen/
Wel schreeuwend duur, die panelen...

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
En een groot verschil bij die verschillende winkels.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 19:54
Zijn idd wel extreem duur. Ik krijg voor mezelf de businesscase niet rond ;)
Het zijn mooie panelen, maar de beperkt hogere opbrengst t.o.v. de meer gemiddelde panelen is mij de flinke extra investering niet waard.

[ Voor 47% gewijzigd door Cranberry op 12-12-2017 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:25
Je bent nu aan het double (zelfs triple) posten, wat als vrij irritant wordt gezien.
Als je als laatste een bericht hebt geplaatst en je wilt iets toevoegen, gebruik dan de 'Wijzig' knop bij je laatste bericht aub.

Ook zie ik liever dat je een eigen topic maakt voor je issue. Even een kort vraagje is prima, maar uitgebreide vragen (ook offertes) zien we liever in eigen topics, om te zorgen dat dit topic niet ondersneeuwt in allerlei discussies die door elkaar heen lopen.

Graag even een nieuw topic starten dus, alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Dus ik mag geen antwoord geven op reacties van anderen? Ik dacht dat dat nu juist een functie is van een forum? Met elkander ervaringen delen?
ThinkPadd schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 16:29:
[...]

[...]

[...]

[mbr]Je bent nu aan het double (zelfs triple) posten, wat als vrij irritant wordt gezien.
Als je als laatste een bericht hebt geplaatst en je wilt iets toevoegen, gebruik dan de 'Wijzig' knop bij je laatste bericht aub.

Ook zie ik liever dat je een eigen topic maakt voor je issue. Even een kort vraagje is prima, maar uitgebreide vragen (ook offertes) zien we liever in eigen topics, om te zorgen dat dit topic niet ondersneeuwt in allerlei discussies die door elkaar heen lopen.

Graag even een nieuw topic starten dus, alvast bedankt.[/mbr]

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 11:14
@TweakersAddict
Je kunt meerdere quotes van anderen in één bericht zetten.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Ahh okay ja, nu begrijp ik het. Dank.
Skipper-93 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 16:44:
@TweakersAddict Je kunt meerdere quotes van anderen in één bericht zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Open brief aan minister Wiebes:
https://solarmagazine.nl/...lderingsregeling-tot-2023

Open brief Aedes, Bouwend Nederland en UNETO-VNI aan minister Wiebes: handhaaf salderingsregeling tot 2023

Zo’n 20 maatschappelijke organisaties vragen in een brief minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat om de populaire salderingsregeling voor zonne-energie te handhaven tot tenminste 2023.
Het kabinet heeft in het regeerakkoord de ambitie geformuleerd om al in 2020 een opvolger van de salderingsregeling in te voeren en te vervangen door een terugleversubsidie, Volgens onder andere UNETO-VNI, Natuur & Milieu, Aedes, Consumentenbond, Woonbond, VNG, meer dan honderd lokale energiecoöperaties en Bouwend Nederland brengt die beslissing de groei van zonne-energie én de energietransitie in gevaar De organisaties hebben daarom een open brief aan minister Wiebes geschreven.
'Tegenover lagere inkomsten aan energiebelasting staan duizenden nieuwe banen, die de schatkist juist meer inkomsten opleveren uit btw, loonbelasting en winstbelasting. Opheffen van de salderingsregeling in 2020 schaadt het vertrouwen van consumenten en ondernemers én brengt de doelstellingen van het energieakkoord in gevaar. Zonne-energie moet je stimuleren, niet blokkeren', stelt voorzitter Doekle Terpstra van UNETO-VNI, de ondernemersorganisatie voor de installatiebranche.
'Als minister Wiebes zich aan de salderingsbelofte houdt, zullen gewone gezinnen de veranderingen die hij hierna wil doorvoeren ook aandurven. De salderingsbelofte aan burgers verbreken zal veel meer kosten dan alleen geld', vult Marjan Minnesma directeur van Urgenda aan.

UNETO-VNI vindt het belangrijk dat er ook voor de periode na 2023 snel duidelijkheid komt. De installateurskoepel pleit ervoor om op termijn ook opslag en energiesturing subsidiabel te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-09 21:02
Bij veel omvormers wil je de stringspanning op bepaald voltage hebben voor een goed rendement. Geld dit ook voor Fronius omvormers? Het lijkt erop dat deze schalen naar wat beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 14:15
Doen ze dat niet allemaal, maar dan in een bandbreedte? Bv tussen de 150 en 450V voor populaire 1 fase omvormers op een string .

Volgens de kenners hier moet de omvormer in elk geval niet moeten optransformeren, dus Vpv tenminste 220V. En liever kennelijk nog het 3 fase voltage, dus 380V. Dan kom je op het opgegeven max rendement van meestal 97-98%

Draait zo'n omvormer op 150V doet ie het wel maar een stuk slechter. Hoeveel slechter zal per omvormer verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:40

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Knoetie
Dat scheelt hooguit enkele procenten.
Het grafiekje is voor een ander type, maar over de hele input range van 258 en 800V zit slechts 1,9 procentpunt variatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3dgfZVlrOyRjkvegwlhJ4V5C/full.png

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Weet iemand hoe je de Growatt aansluit qua AC? Het is (tot 3000W) gewoon enkel fase, maar ik kan niet vinden wat voor stekker er aan zit.

Edit: het lijkt op een specifieke plug (ook omdat de omvormers natuurlijk IP65 zijn). Die krijg je dan erbij?

[ Voor 29% gewijzigd door !null op 14-12-2017 15:44 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• TweakersAddict
Stomme vraag wellicht, maar wordt die niet bijgeleverd dan?
!null schreef op donderdag 14 december 2017 @ 15:39:
Weet iemand hoe je de Growatt aansluit qua AC? Het is (tot 3000W) gewoon enkel fase, maar ik kan niet vinden wat voor stekker er aan zit.

Edit: het lijkt op een specifieke plug (ook omdat de omvormers natuurlijk IP65 zijn). Die krijg je dan erbij?

• !null
  • Laatst online: 11-09 14:00
TweakersAddict schreef op donderdag 14 december 2017 @ 15:51:
Stomme vraag wellicht, maar wordt die niet bijgeleverd dan?
Dat is dus ook mijn vraag :+

Ik neem aan van wel, en dan nog vraag ik me af of er al een stuk kabel aan zit.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• TweakersAddict
Ik heb een SMA, was geleverd met een losse stekker.
!null schreef op donderdag 14 december 2017 @ 15:54:
[...]

Dat is dus ook mijn vraag :+

Ik neem aan van wel, en dan nog vraag ik me af of er al een stuk kabel aan zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Tot nu toe heb ik bij alle omvormers een stekker gekregen waarop je zo'n grijze kabel aan kunt sluiten als er een stekker nodig is. Soms moet je de kap lichten en intern de boel aansluiten, dan zit er een wartel aan / bij.

Let bij sommige stekkers (1 fase SMA, Growatt, en nog een paar) wel op dat je de schroefjes die je moet aandraaien niet stuk draait, dat gaat makkelijker dan je denkt. Dus even met aandacht de juiste, niet erg afgekloven schroevendraaier kiezen, en niet te gek aandraaien. (ooit waren we lekker aan de gang, leken we op tijd klaar te kunnen zijn en bleek de L en N omgekeerd te zitten (houd SMA niet van) in de stekker en de stekker was te hard aangedraaid, kon er iemand naar de zaak n andere stekker halen ..)

[ Voor 19% gewijzigd door Andre1973 op 14-12-2017 18:29 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• TweakersAddict
Onze SMA had een in-druk mechaniek, geen schroefje te bekennen. 1.5cm lengte ontmantelde leiding erin, even indrukken en klaar.
Andre1973 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 18:02:
Tot nu toe heb ik bij alle omvormers een stekker gekregen waarop je zo'n grijze kabel aan kunt sluiten als er een stekker nodig is. Soms moet je de kap lichten en intern de boel aansluiten, dan zit er een wartel aan / bij.

Let bij sommige stekkers (1 fase SMA, Growatt, en nog een paar) wel op dat je de schroefjes die je moet aandraaien niet stuk draait, dat gaat makkelijker dan je denkt. Dus even met aandacht de juiste, niet erg afgekloven schroevendraaier kiezen, en niet te gek aandraaien. (ooit waren we lekker aan de gang, leken we op tijd klaar te kunnen zijn en bleek de L en N omgekeerd te zitten (houd SMA niet van) in de stekker en de stekker was te hard aangedraaid, kon er iemand naar de zaak n andere stekker halen ..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Ik zoek 25 graden landscape platdak bevestiging voor een gunstige prijs. Tegenwoordig lijkt 20 tot 10 graden meer in de mode, maar het is mijn bedoeling nog drie extra panelen op de uitbouw te zetten onder dezelfde hoek als het schuine dak - om het op dezelfde string kwijt te kunnen.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Luiaard schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 10:03:
Ik zoek 25 graden landscape platdak bevestiging voor een gunstige prijs. Tegenwoordig lijkt 20 tot 10 graden meer in de mode, maar het is mijn bedoeling nog drie extra panelen op de uitbouw te zetten onder dezelfde hoek als het schuine dak - om het op dezelfde string kwijt te kunnen.
Mag/kan toch best 5 graden verschillen en alsnog op dezelfde string zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Atomic2005 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 10:24:
[...]

Mag/kan toch best 5 graden verschillen en alsnog op dezelfde string zitten?
Misschien ben ik te precies, daar zou je gelijk in kunnen hebben. Gewoon 20 graden nemen dan waarschijnlijk.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-08 11:12
Luiaard schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 10:03:
Ik zoek 25 graden landscape platdak bevestiging voor een gunstige prijs.
Oplossing 1: op maat bestellen bij bv http://www.westlandsolar.nl/solar/platdak-eindbeugel-portret
Oplossing 2: 30 graden beugels bestellen, een stukje van de verticale poot afzagen en nieuwe gaten boren.
https://www.zonnemarkt.nl...-Solfix-SOLF10010-310.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Luiaard schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 10:47:
[...]

Misschien ben ik te precies, daar zou je gelijk in kunnen hebben. Gewoon 20 graden nemen dan waarschijnlijk.
bijkomend voordeel van platter is (veel)minder ballast en minder zichtbare panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinyTimmy
  • Laatst online: 07-12-2023
Bestaat er een actuele en goede vergelijkingssite voor zonnepanelen specificaties en prijzen? Kan alleen www.solardesigntool.com vinden maar dat is een draak van een website en niet actueel. Gat in de markt zou ik zeggen... Ook http://zonnepanelenaanbieders.nl/ werkt voor geen meter.

Zo'n beetje alle topics doorgespit en ik ben maar per fabrikant alle productpagina's langs gegaan.

Wat ik wil zijn standaard formaat all black mono panelen >= 320Wp met de beste prijs kwaliteit verhouding.
Ik kom nu op:

- LG320N1K-A5
- Q Cells Q.PEAK DUO BLK-G5 320

De LG's zijn natuurlijk goed en worden veel verkocht maar ook vrij prijzig. Q Cells lijkt direct te willen concurreren met LG maar ik kan deze panelen op geen enkele Nederlandse site vinden. Zijn ze wel leverbaar? JA Solar, Trina, CSUN, IBC etc. lijken maar te gaan tot 300 Wp voor de all black panelen. Sunpowers zijn veel te duur.

Heeft iemand andere suggesties? Of wellicht komt er iets moois aan waar ik overheen heb gelezen?

[ Voor 3% gewijzigd door TinyTimmy op 15-12-2017 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik kan misschien 2 Shell RSM 105 panelen aankomen, wat ik heb kunnen vinden zijn dit (erg) oude panelen. En er zit verder niets bij. Is dit de moeite waard om tijd, energie ( :9 ) en geld in te steken?

Ik vond bijvoorbeeld dit topic waarin dezelfde panelen staan:
Omvormer zonnepaneel vervangen

Ik begrijp dat 2 panelen niet voldoende zullen zijn om een significante bijdrage te kunnen leveren aan stroomvoorziening. Het is meer uit interesse om te kijken wat ik er mee kan doen en om kennis op te doen,
want ik ben 100% nieuw tot zonnepanelen (ik ben ook student dus heb niet eens een eigen woning, wel een plat dak ;) ) Of zeggen jullie beter later liggen want de kosten om het werkend te krijgen zijn veel te hoog? (ook met tweedehands onderdelen)

Hier wat info dat ik over de panelen kon vinden: http://www.posharp.com/rs...l-solar_p1916667888d.aspx

[ Voor 7% gewijzigd door Markos op 15-12-2017 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@TinyTimmy
tja all-black heeft 1 probleem, die worden warmer van daar dat de panelen altijd minder Wp hebben.
dus erg lastig om die in hele hoge Wp te vinden. :-(

ander probleem is dat china voor sommige projecten perse 300+Wp panelen vereisen.
dus alleen de mindere panelen komen nog maar naar europa, en van China krijgen we goedkope panelen.
dus boven de 300Wp maakt het helaas snel duurder.
(wel krijgen we veel mooie 295Wp panelen met leuke prijzen.)

dus of flink betalen voor wat je wil of toch maar wat minder Wp kiezen helaas. ;)

(ik ben nog aan het kijken naar die Q Cell panelen.
half cell paneel :?
vreemd, maar de website van q cell geeft mij nu wat problemen, is erg langzaam.)

@Markos
gewoon lekker doen. ;)
zijn geen foute panelen om eens lekker mee te beginnen.
oke, het zal geen groot gat slaan in je rekening, maar dat hoeft de pret niet te drukken. ;)

had je zelf al rond gekeken voor een omvormer(tje)?
en iets om het mee te bevestigen?
(en omdat het ter lering en vermaak is, iets om het mee te loggen, dat is namenlijk de grootste pret met dit soort projectjes.)

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 15-12-2017 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinyTimmy
  • Laatst online: 07-12-2023
migjes schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 13:16:
@TinyTimmy
tja all-black heeft 1 probleem, die worden warmer van daar dat de panelen altijd minder Wp hebben.
dus erg lastig om die in hele hoge Wp te vinden. :-(

ander probleem is dat china voor sommige projecten perse 300+Wp panelen vereisen.
dus alleen de mindere panelen komen nog maar naar europa, en van China krijgen we goedkope panelen.
dus boven de 300Wp maakt het helaas snel duurder.
(wel krijgen we veel mooie 295Wp panelen met leuke prijzen.)

dus of flink betalen voor wat je wil of toch maar wat minder Wp kiezen helaas. ;)

(ik ben nog aan het kijken naar die Q Cell panelen.
half cell paneel :?
vreemd, maar de website van q cell geeft mij nu wat problemen, is erg langzaam.)
Dat verklaart een hoop. CSUN heeft wel een mooi 300Wp paneel voor weinig geld dus misschien is dat nog een optie inderdaad. Die 300Wp is voor mij gewoon een mentale minimum grens....schijnbaar hebben de Chinezen daar ook last van ;).

De QCells site is vaak traag inderdaad. Hier wel wat uitleg over die 'half cells': YouTube: Q CELLS product video Q.PEAK DUO BLK-G5 Marketingpraat natuurlijk. Het 12 busbar design (Cello) van LG wordt genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

migjes schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 13:16:
@Markos
gewoon lekker doen. ;)
zijn geen foute panelen om eens lekker mee te beginnen.
oke, het zal geen groot gat slaan in je rekening, maar dat hoeft de pret niet te drukken. ;)

had je zelf al rond gekeken voor een omvormer(tje)?
en iets om het mee te bevestigen?
(en omdat het ter lering en vermaak is, iets om het mee te loggen, dat is namenlijk de grootste pret met dit soort projectjes.)
Ik heb wel gezocht naar een omvormer (tweedehands) maar ik heb geen idee waar ik op moet letten en waar hij minimaal aan moet voldoen. En welke modellen en/of merken ik beter links kan laten liggen. En hoe ik kan herkennen wanneer een omvormer "op" is. Ofwel, ik moet nog een hoop inlezen.

Maakt de manier van bevestigen iets uit? (Behalve de hoek en richting dan) ik zat te denken om zelf iets simpels in elkaar te bouwen van buizen of balken en die stevig te verankeren voor de wind.

Zijn er ook nog tips voor het loggen? Mag ook diy zijn.

En nog een kleine berekening vraag. In dat andere topic op dit forum waar ik naar linkte stond dat hij met 4 van deze panelen in mei 5.52 kWh had opgewekt in 42 uur. Betekent dit dat je gemiddeld ('s nachts natuurlijk niets en overdag meer) met 1 paneel 5520/4/42=32.9 W krijgt? (Niet dat je iets aan zo'n gemiddelde hebt maar dan heb ik een beetje een inschatting wat zo'n paneel levert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@TinyTimmy
of je nu de q-cells csun of LG gebruikt, het zijn allemaal panelen die 32Vmpp leveren.
dus voor optimum configuratie wil jet het liefst 12 op een 1fase TL omvormer zijn mpp hebben hangen.
12x32 = +/-350vmpp
(nu kom je gelukkig ook goed weg met iets tussen de 8 tot 12.)
en eigenlijk is kijken naar voldoende Vmpp voor de mpp belangrijker als je keuze van het paneel type zelf. ;)

kom je op 7 panelen of minder dan dat, dan kan het leuk zijn om dit soort panelen te gebruiken:
https://natec.nl/producten/panasonic-hit-n325/
met rond de 50Vmpp kom je met 7 stuks ook rond de 350vmpp.

of je gebruikt solarfrontier panelen die 110Vmpp leveren, kan ook nog. ;)

@Markos
een omvormer, tja, je hebt geen eigen huis.
en elke omvormer die meer levert als 500W moet eigenlijk op een eigen groep in de meter kast.
(of je splitst de wasmachine groep.
officieel is de regel van 500W nu afgeschaft, maar in jouw geval gewoon doen. ;) )

dus je bent wel gebonden aan max 500W.

verder je panelen leveren 32Voc, en de Voc mag nooit hoger zijn als de max die de omvormer aan kan.
(de meeste omvormers starten gewoon weg niet als de Voc te hoog is.)
maar de Voc is helaas wel onder hevig aan de temperatuur van de cellen.
standaard is 25 graden, dus even uit rekenen hoeveel het is bij -1 of -10. ;)

de temperatuur geld ook voor de Vmpp, maar dan reken wel dat de temperatuur in de volle zon best hoog kan oplopen. een 80 graden is geen vreemde uitzondering. ;)

en dan heb je nog de keuze: die ik de panelen serieel dus 2x25Vmpp=50Vmpp met 4.1Ampp
of doe ik ze parallel dus 2x 4.1Ampp = 8,2Ampp met 25Vmpp.

in principe heb je panelen die 100Wp leveren, je hebt er 2 dus 200W.
doe je dat 5 uur achter elkaar heb je 1kWh.
maar ja de zon draait om de aarde heen (zoals sommige idioten nog steeds geloven. >:) ) dus die schijnt niet altijd recht op het paneel.
en soms is het bewolkt of hebben we andere lucht vervuiling.
grof gezegd, kun je in een perfecte situatie met 1 Wp per jaar 1kWh opwekken.
dus met 200Wp doe je een 200kWh per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-02 12:19

Cass

24JA SolarPercium 290Wp SE5000

Cass schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 00:10:
Vorig jaar via Het Energiecollectief van de consumentenbond bij Budgetenergie terechtgekomem. Ik zie dat voor het komende jaar de 1 jaar veiling door de Nederlandse Energie Maatschappij is gewonen (3 jaar door VandeBron).

Heeft iemand hier ervaring met de Nederlandse Energie Maatschappij in combinatie met zonnepanelen. (volgens mij maakten sommigen hier voorgaande jaren ook gebruik van Het Energiecollectief, benieuwd naar jullie afwegingen.
www.consumentenbond.nl/en...ctioncode=EC_site_bespaar
Dit draadje er nog eens op doorgezocht, zie aantal zonnepaneelgebruikers enthousiast over VandeBron. Dus dat 3 jaar aanbod (vdBron) via Energiecollectief/cons.bond is met zonnepanelen ook niet verkeerd, of zie ik iets over het hoofd :? ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cass schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 11:57:
[...]

Dit draadje er nog eens op doorgezocht, zie aantal zonnepaneelgebruikers enthousiast over VandeBron. Dus dat 3 jaar aanbod (vdBron) via Energiecollectief/cons.bond is met zonnepanelen ook niet verkeerd, of zie ik iets over het hoofd :? ?
Ja je ziet iets over het hoofd. Van de bron is alleen interessant met het zonne collectief. En als je daar gebruik van maakt dan vervalt de welkomst bonus.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 12:33:
[...]

Ja je ziet iets over het hoofd. Van de bron is alleen interessant met het zonne collectief. En als je daar gebruik van maakt dan vervalt de welkomst bonus.
Zonder gas aansluiting heb je daar toch niks aan. 8)
(heerlijk, nooit meer -de behoefte- om over te stappen... ;) )
Zonnecollectief (direkt via VDB) bevalt hier al 2 jaar prima.

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-12-2017 12:53 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Laatst online: 08:45
Heren (en dames),

Een tijd terug hebben we een huisje gekocht, waarvan de vorige bewoner helaas is overleden (dus die kunnen we niet meer gebruiken als vraagbaak plus gegevens van installateur zijn ook niet aanwezig) met daarop 6 panelen en een omnik omniksol 1k tl omvormer. Deze laatste geeft sinds (vermoedelijk, ik heb eigenlijk geen idee gezien ik zelden thuis ben als ze iets op kunnen wekken :/ ) enkele dagen een utility loss melding. Ik heb de omvormer al gereboot maar de fout is in no-time terug. ac aansluiting zelf waar het in zou moeten zitten zie ik niets geks aan en heeft het eerder wel enkele maanden probleemloos gedaan.

Iemand nog tips of anders een goede installateur omg. Waalre/veldhoven/Eindhoven?

Alvast bedankt!

[ Voor 7% gewijzigd door Bastard op 16-12-2017 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Is die utility loss melding wel actueel? Zonder AC staat het display namelijk uit.

Utility loss krijg je ook wanneer je zelf de netspanning uitschakelt.

[ Voor 30% gewijzigd door Zr40 op 16-12-2017 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Laatst online: 08:45
Zr40 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 13:09:
Is die utility loss melding wel actueel? Zonder AC staat het display namelijk uit.

Utility loss krijg je ook wanneer je zelf de netspanning uitschakelt.
Hij wekt momenteel strak 0w op, dus ik vermoed van wel (al is de zon intensiteit de laatste dagen vrij laag). Het display gaat wel aan + ik heb een foutmelding + lamp. Ik zal eens kijken of ik kan zien of en wat hij de laatste dagen/weken opgewekt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 12:35:
[...]

Zonder gas aansluiting heb je daar toch niks aan. 8)
(heerlijk, nooit meer -de behoefte- om over te stappen... ;) )
Zonnecollectief (direkt via VDB) bevalt hier al 2 jaar prima.
Jij bent uitzondering Alfons, normaal gesproken heb ik liever de 13.3 cent van gc dan de 10.5 van vdb

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Bastard schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 13:12:
[...]

Hij wekt momenteel strak 0w op, dus ik vermoed van wel (al is de zon intensiteit de laatste dagen vrij laag). Het display gaat wel aan + ik heb een foutmelding + lamp. Ik zal eens kijken of ik kan zien of en wat hij de laatste dagen/weken opgewekt heeft.
Ik heb nu zelf voldoende zonlicht voor een opwek van circa 350W, maar als de Omnik een fout detecteert dan doet hij uit veiligheid niets zolang de oorzaak niet is opgelost.

Zie je nog iets vreemds onder Info bij AC? Ter vergelijking, bij mijn Omnik 2.5-TL2-S zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ot1r1RoyZs8LLrypQ2Jmhimk/full.jpg
Pagina: 1 ... 69 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??