Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 106 Laatste
Acties:
  • 519.454 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-09 14:35
Zr40 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 13:24:
[...]

Ik heb nu zelf voldoende zonlicht voor een opwek van circa 350W, maar als de Omnik een fout detecteert dan doet hij uit veiligheid niets zolang de oorzaak niet is opgelost.

Zie je nog iets vreemds onder Info bij AC? Ter vergelijking, bij mijn Omnik 2.5-TL2-S zie ik dit:

[afbeelding]
Ik heb als ik in de administration kijk de volgende meldingen (gelukkig heeft de vorige eigenaar de standaard passwords laten staan:) ):
121240005318 800-00090-r04 None
DC Resistance Low
Failure to report
Fri Dec 01, 2017 03:44 PM CET
121240005600 800-00090-r04 None
DC Resistance Low
Failure to report
Thu Aug 03, 2017 08:37 AM CEST

En bij events:
40387 Power On Reset 121240005318 pcu Thu Nov 16, 2017 08:36 AM CET
40386 DC Resistance Low: Clear 121240005318 pcu channel 1 Thu Nov 16, 2017 08:36 AM CET
40385 DC Voltage Too Low: Clear 121240005318 pcu channel 1 Thu Nov 16, 2017 08:36 AM CET
40384 Microinverter failed to report: Clear 121240005318 pcu Thu Nov 16, 2017 08:12 AM CET
40383 Microinverter failed to report: Set 121240005318 pcu Wed Nov 15, 2017 05:20 PM CET
40382 DC Voltage Too Low: Set 121240005318 pcu channel 1 Wed Nov 15, 2017 04:20 PM CET
38514 Microinverter failed to report: Set 121240005600 pcu Thu Aug 03, 2017 08:52 AM CEST
38457 DC Resistance Low: Set 121240005600 pcu channel 1 Wed Aug 02, 2017 09:38 AM CEST
36049 Power On Reset 121240005600 pcu Fri Jun 02, 2017 09:33 PM CEST

waarbij er voor 2 juni alleen power on reset's te zien zijn.

Ik ga boven even kijken wat het display weergeeft
Edit: v_ac, f_ac en i_ac zijn allen 0, dus wellicht zekering die eruit ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Vreemd, die logs zien er uit als een Enphase systeem, maar je zegt dat je een Omnik hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
Zr40 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 13:41:
Vreemd, die logs zien er uit als een Enphase systeem, maar je zegt dat je een Omnik hebt?
Klopt, dat staat er ook bij op het webportaal waar ik in kan loggen, maar dit is gelogd met het kastje wat hier in de meterkast hangt. Boven hangt de omnik omvormer. Is het mogelijk dat de vorige eigenaar een omnik omvormer met een enphase log systeem heeft gecombineerd? Totaal opgewekte vermogen komt ook niet overeen (omnik geeft 3+ mwh aan terwijl enphase 1+ mwh aangeeft).

[ Voor 3% gewijzigd door Bastard op 16-12-2017 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nee, het klinkt als dat je twee onafhankelijke systemen hebt. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar eerst een aantal panelen laten plaatsen waarbij de Omnik is gebruikt, en later een uitbreiding gedaan waarbij de nieuwe panelen op Enphase micro-omvormers zijn aangesloten.

Wat betreft de Omnik, probeer dit eens: schakel zowel DC als AC uit voor minimaal een minuut zodat de omvormer stroomloos raakt. Schakel daarna AC in en kijk of het fault lampje uit blijft. Blijft die uit, schakel dan DC weer in en dan zou hij moeten gaan werken. Gaat fault toch weer aan, probeer het nog een keer. Gaat fault opnieuw aan, dan is er mogelijk iets mis met de bekabeling of de omvormer zelf.

[ Voor 42% gewijzigd door Zr40 op 16-12-2017 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
Zr40 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 13:50:
Nee, het klinkt als dat je twee onafhankelijke systemen hebt. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar eerst een aantal panelen laten plaatsen waarbij de Omnik is gebruikt, en later een uitbreiding gedaan waarbij de nieuwe panelen op Enphase micro-omvormers zijn aangesloten.

Wat betreft de Omnik, probeer dit eens: schakel zowel DC als AC uit voor minimaal een minuut zodat de omvormer stroomloos raakt. Schakel daarna AC in en kijk of het fault lampje uit blijft. Blijft die uit, schakel dan DC weer in en dan zou hij moeten gaan werken. Gaat fault toch weer aan, probeer het nog een keer. Gaat fault opnieuw aan, dan is er mogelijk iets mis met de bekabeling of de omvormer zelf.
Bedankt, klinkt logisch gezien 6 panelen wat aan de hoge kant is voor een omvormer die max 1kw is. En ga ik proberen!

-pm

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bastard schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 14:00:
[...]

Bedankt, klinkt logisch gezien 6 panelen wat aan de hoge kant is voor een omvormer die max 1kw is. En ga ik proberen!

-pm
Of die omvormer is defect en alles hangt nu aan micro omvormers. Staat er wel spanning op de dc kabels?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
reneeke1970 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 14:29:
[...]

Of die omvormer is defect en alles hangt nu aan micro omvormers. Staat er wel spanning op de dc kabels?
op de dc kabels wel. Omvormer blijft uit totdat dc aangesloten is en V_pv heeft wel een waarde waar V_ac dat niet heeft. Maar als ik zo alles bij elkaar zie + dat het 2e systeem dus ook al een tijdje niet meer functioneert is het wellicht geen slecht plan om maandag een installateur te gaan zoeken... Of zijn er nog zaken die ik makkelijk kan testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wanneer de Omnik besluit om niet te werken dan is het relais waarmee de omvormer zelf de AC verbinding kan verbreken open. De V_ac sensor zit achter het relais dus die ziet dan geen spanning.

Maar AC spanning heb je wel, want het display van de Omnik wordt alleen door AC gevoed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastard
Zr40 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 14:46:
Wanneer de Omnik besluit om niet te werken dan is het relais waarmee de omvormer zelf de AC verbinding kan verbreken open. De V_ac sensor zit achter het relais dus die ziet dan geen spanning.

Maar AC spanning heb je wel, want het display van de Omnik wordt alleen door AC gevoed.
Mysterie opgelost, de wederhelft heeft een stop gesloopt waardoor er vanuit de stoppenkast geen spanning kwam. de Enphase is nog offline maar mogelijk heeft dat te maken met het huidige gebrek aan zon hier.

Edit: 1 van beiden micro inverters aan de enphase is vandaag weer online geweest:). Andere geeft helaas nog geen teken van leven.

[ Voor 10% gewijzigd door Bastard op 17-12-2017 23:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:41

JME

zeg maar Jamie

Sinds gisteren hangt hier een Goodwe GW3600D-NS aan de muur en liggen er 17 Jinko's op het dak. Ik ben ingelogd op de Goodwe via het wifinetwerk van het apparaat zelf ("Solar-Wifi") en heb vervolgens de Goodwe aangemeld op mijn eigen netwerk. Account aangemaakt bij Goodwe en via hun app kan ik nu mijn productie meten *O*
Ik vraag me nu af of (en hoe) ik dat Solar-Wifi netwerk kan afsluiten. En of ik dan ooit nog weer in de Goodwe kan komen als ik iets aan mijn eigen netwerk zou veranderen. Voelt zo zonde om dat ongebruikt in de lucht te houden. Als we dan toch aan het besparen zijn. Iemand een idee?
Hou me trouwens ook aanbevolen voor een andere manier om de productie uit te lezen en te loggen, want die Goodwe app (EzViewer) blinkt niet uit in... nou ja, in wat dan ook -O-

[ Voor 12% gewijzigd door JME op 16-12-2017 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JME schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 16:51:
Sinds gisteren hangt hier een Goodwe GW3600D-NS aan de muur en liggen er 17 Jinko's op het dak. Ik ben ingelogd op de Goodwe via het wifinetwerk van het apparaat zelf ("Solar-Wifi") en heb vervolgens de Goodwe aangemeld op mijn eigen netwerk. Account aangemaakt bij Goodwe en via hun app kan ik nu mijn productie meten *O*
Ik vraag me nu af of (en hoe) ik dat Solar-Wifi netwerk kan afsluiten. En of ik dan ooit nog weer in de Goodwe kan komen als ik iets aan mijn eigen netwerk zou veranderen. Voelt zo zonde om dat ongebruikt in de lucht te houden. Als we dan toch aan het besparen zijn. Iemand een idee?
Hou me trouwens ook aanbevolen voor een andere manier om de productie uit te lezen en te loggen, want die Goodwe app (EzViewer) blinkt niet uit in... nou ja, in wat dan ook -O-
Website van omnik en solarman gebruiken dezelfde logging. Ook hebben hun eigen bijbehorende app.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-09 22:55
Iemand hier die weet hoe je de totaalstand van een SMA omvormer kunt resetten?

Vandaag heb ik mijn omvormer gewisseld voor een ander (2e hands) exemplaar.

Het betreft een SMA 5000-TL21 190. Kan via Sunny Explorer (gebruiker of installateur) het niet vinden. En een manual zegt er totaal niets over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-09 18:43
Inloggen op het ipadres van je goodwe. Dan kun je het standaard netwerk password veranderen.
Het solar-netwerk gaat vanzelf uit als hij connect met jou eigen wifinetwerk. Als deze wegvalt dan springt het solarnetwerk weer aan. Gaat automatisch, volgens mij heb je hier niet veel in te willen.

www.goodwe-power.com daar heb je net weer andere grafieken als in ez-viewer. Samen heb je wel een goed compleet beeld want in de website versie ontbreken bijv maand/jaar vergelijken die dan wel weer in de app zitten. Website heeft dan weer alle details per tracker, temperaturen etc etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:25

thido

Tilburg

Noord27 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 19:19:

Het betreft een SMA 5000-TL21 190. Kan via Sunny Explorer (gebruiker of installateur) het niet vinden. En een manual zegt er totaal niets over.
Met een grid guard code moet dat wel lukken.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

thefox154 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 19:39:
[...]

Inloggen op het ipadres van je goodwe. Dan kun je het standaard netwerk password veranderen.
Het solar-netwerk gaat vanzelf uit als hij connect met jou eigen wifinetwerk. Als deze wegvalt dan springt het solarnetwerk weer aan. Gaat automatisch, volgens mij heb je hier niet veel in te willen.

www.goodwe-power.com daar heb je net weer andere grafieken als in ez-viewer. Samen heb je wel een goed compleet beeld want in de website versie ontbreken bijv maand/jaar vergelijken die dan wel weer in de app zitten. Website heeft dan weer alle details per tracker, temperaturen etc etc etc.
Dank je voor je uitgebreide reactie! Solarnetwerk gaat dus vanzelf uit, dat had ik nog niet door (gecheckt vrij snel na de koppeling met het eigen wifinetwerk). Zal het morgen eens in de gaten houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-09 08:50
Ik had een vraagje, ik kan via via goedkoop aan een set JA Solar 290Wp PERC met ingebouwde Solaredge optimizers komen. Ik heb zelf al een mooie SMA omvormer staan, dus ik wil geen dure SE omvormer aanschaffen. Weet iemand of deze panelen ook gewoon werken zonder de optimizers met andere omvormers, of heb ik niets aan deze panelen?

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:27
Plat dak op 7,5m hoogte in provincie Utrecht met 8 keer ECSolar 335Wp met bijhorende betonvoeten.

Panelen wegen bij elkaar zo'n 184 kg. 5 betonvoeten wegen zo'n 155 kg.

Panelen liggen dan wel praktisch plat dus weinig windvangst, maar is dat niet aan de weinige kant qua gewicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kevinjkok schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 21:19:
Ik had een vraagje, ik kan via via goedkoop aan een set JA Solar 290Wp PERC met ingebouwde Solaredge optimizers komen. Ik heb zelf al een mooie SMA omvormer staan, dus ik wil geen dure SE omvormer aanschaffen. Weet iemand of deze panelen ook gewoon werken zonder de optimizers met andere omvormers, of heb ik niets aan deze panelen?
Ik geloof niet dat dat gaat werken, maar een goede prijs voor de sma is meer dan een nieuwe se hoor, die zijn niet zo duur. En ook die worden gebruikt aangeboden.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Noord27 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 19:19:

Kan gewoon als installateur in Sunny explorer.
Apparaat -> bewerken -> bedrijfsdata terugzetten -> totale opbrengst -> opslaan
(volgens mij)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:08
GioStyle schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 21:43:
Plat dak op 7,5m hoogte in provincie Utrecht met 8 keer ECSolar 335Wp met bijhorende betonvoeten.

Panelen wegen bij elkaar zo'n 184 kg. 5 betonvoeten wegen zo'n 155 kg.

Panelen liggen dan wel praktisch plat dus weinig windvangst, maar is dat niet aan de weinige kant qua gewicht?
Dus dat is 8*2 = 16m2 met 340 kg ballast -> 21 kg/m2.
Rekenkundig is dat (ook voor Utrecht) waarschijnlijk te weinig. Maar die betonvoeten zijn mooi vlak, als de wind er niet onder kan slaan, dan gaat het prima.
Ben wel benieuwd of er een leverancier is die hier een berekening conform eurocode bij heeft. Plat dak constructies zijn gevoelig voor wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:01
kevinjkok schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 21:19:
Je zou kunnen proberen om met een SEkey de optimizers te ontgrendelen, dan zou het wel moeten werken. Dat ging althans met de indop optimizers zeker. En anders een gebruikte SE omvormer. Kost ook de kop niet. Als dat allemaal niks wordt heb ik wel interesse in die panelen :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:27
MeTooPV schreef op zondag 17 december 2017 @ 00:12:
[...]

Dus dat is 8*2 = 16m2 met 340 kg ballast -> 21 kg/m2.
Rekenkundig is dat (ook voor Utrecht) waarschijnlijk te weinig. Maar die betonvoeten zijn mooi vlak, als de wind er niet onder kan slaan, dan gaat het prima.
Ben wel benieuwd of er een leverancier is die hier een berekening conform eurocode bij heeft. Plat dak constructies zijn gevoelig voor wind.
Wat is dan een veilige marge qua gewicht?

Wel klote, want op deze manier kan ik het platte dak mooi volgooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
No Hands schreef op zondag 17 december 2017 @ 07:24:
[...]

Je zou kunnen proberen om met een SEkey de optimizers te ontgrendelen, dan zou het wel moeten werken. Dat ging althans met de indop optimizers zeker. En anders een gebruikte SE omvormer. Kost ook de kop niet. Als dat allemaal niks wordt heb ik wel interesse in die panelen :)
@kevinjkok volgens mij doet die ingebouwde SE optimizer dat zelf, al na gelang het type
omvormer je er op aansluit.

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/ScreenShot803.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:20

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
En dan zijn MicroInverters best leuk:

Schaduw

Je ziet precies welk 4 panelen voor op het dak liggen, welke 12 schaduw van elkaar hebben en welke 4 er geen zon zullen zien vandaag :)

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-12-2021
Sunny explorer is niet van toepassing voor de SMA Sunnyboy 1.5 / 2.5. Alleen voor inverters met Bluetooth. Ook ik kan niet vinden hoe de tellers te resetten... Voor zowel een SMA SB 1.5 als 2.5?
AUijtdehaag schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 22:54:
[...]

Kan gewoon als installateur in Sunny explorer.
Apparaat -> bewerken -> bedrijfsdata terugzetten -> totale opbrengst -> opslaan
(volgens mij)

[ Voor 12% gewijzigd door TweakersAddict op 17-12-2017 15:38 ]

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TweakersAddict schreef op zondag 17 december 2017 @ 14:49:
Sunny explorer is niet van toepassing voor de SMA Sunnyboy 1.5 / 2.5. Alleen voor inverters met Bluetooth. Ook ik kan niet vinden hoe de tellers te resetten... Voor zowel een SMA SB 1.5 als 2.5?

[...]
Sunny explorer maakt ook gewoon kontakt hoor via speedwire op een SMA 1.5/2.5
Maar ik weet niet of dat erin zit bij een SMA 1.5/2.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Nu ben ik de draad kwijt LOL. Speedwire kan idd met de SB 1.5 en 2.5. Maar hoe de tellers te resetten? Ik heb geen speedwire.
AUijtdehaag schreef op zondag 17 december 2017 @ 16:11:
[...]

Sunny explorer maakt ook gewoon kontakt hoor via speedwire op een SMA 1.5/2.5
Maar ik weet niet of dat erin zit bij een SMA 1.5/2.5

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TweakersAddict schreef op zondag 17 december 2017 @ 16:12:
Nu ben ik de draad kwijt LOL. Speedwire kan idd met de SB 1.5 en 2.5. Maar hoe de tellers te resetten? Ik heb geen speedwire.

[...]
Laptop met ethernet aansluiting - switch - ethernet aansluiting op de SMA 1.5/2.5 aansluiten.
Maar ik kan niet in de SMA 1.5 van de buren... (en de nieuwe die ik heb sluit ik niet ff aan... ;) )
Dus zelf ff kijken.

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-12-2017 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Via ethernet zijn de SMA 1.5 en 2.5 aangesloten. Maar waar de tellerstanden te resetten geen idee. Ik kan wel de configuratie deleten. Maar of dat nu de bedoeling is?

UPDATE:

Sunnyboy 2.5: Login as Installer > Device Parameters > AC-Side > Press Editing Parameters (links bovenin scherm) > Measured values. Daar kunnen de nieuwe waardes worden ingegeven. Raar maar waar kan cijfer 1 wel en 0 niet...
AUijtdehaag schreef op zondag 17 december 2017 @ 16:14:
[...]

Laptop met ethernet aansluiting - switch - ethernet aansluiting op de SMA 1.5/2.5 aansluiten.
Maar ik kan niet in de SMA 1.5 van de buren... (en de nieuwe die ik heb sluit ik niet ff aan... ;) )
Dus zelf ff kijken.

[ Voor 20% gewijzigd door TweakersAddict op 17-12-2017 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:55
[...]
Ik lees mijn GoodWe (GW-3000NS) uit via de RS485-aansluiting. De data wordt geupload naar PVoutput.org
Zie: CodeIT in "Datalogging: PV systemen"

Je hebt een ESP8266 nodig en een RS485 naar TTL converter. Kost samen nog geen €5 op eBay / AliExpress.

Die standaard wifi-uitlezing vind ik vrij ruk.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 17-12-2017 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

JME schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 20:07:
Solarnetwerk gaat dus vanzelf uit, dat had ik nog niet door (gecheckt vrij snel na de koppeling met het eigen wifinetwerk). Zal het morgen eens in de gaten houden!
Helaas, vandaag stond Solar-WiFi van de Goodwe weer vrolijk te stralen, terwijl de omvormer zelf contact had met mijn thuisnetwerk. Lijkt me niet helemaal de bedoeling. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Ik heb dat ook met de SMA's... Wel staat er in de usermanual dat er slechts 2 Watt gebruikt wordt in standby. Das dus met WiFi.
JME schreef op zondag 17 december 2017 @ 19:47:
[...]

Helaas, vandaag stond Solar-WiFi van de Goodwe weer vrolijk te stralen, terwijl de omvormer zelf contact had met mijn thuisnetwerk. Lijkt me niet helemaal de bedoeling. Iemand tips?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 15:18

Mojo

The Power Within

Mijn panelen liggen er per vandaag ook op.

PV
PV2

Bestaande 5 panelen (5x Sharp 270WP op een Goodwe 1500NS) en nog eens 13 Trina 275WP panelen op een Goodwe 3000d-NS) Totaal installatie van 4925WP.

Verdeling op de omvormers had wat gelukkiger gekund (1 paneel wisselen), maar i.v.m. garantie op de panelen en installatie vanuit m'n nieuwbouw (die 5) zo gelaten. Mocht het echt gaan aftoppen maar een keer laten wisselen.

Nu nog op de uitbouw wat panelen erbij plaatsen... Buizen liggen er al, alleen nog een keer 2e hands een partijtje kopen... :p

[ Voor 6% gewijzigd door Mojo op 18-12-2017 14:49 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

Pathogen

Shoop Da Whoop

Yeah! Lekker de buren aftroeven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:20

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Volledig transparante zonnepanelen:

http://www.newsweek.com/f...energy-windows-msu-691308

Wel nog met een relatief late opbrengst, maar toch :) Ik heb behoorlijk grote raampartijen op het zuiden :)

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-09 18:43
JME schreef op zondag 17 december 2017 @ 19:47:
[...]

Als ik thuis ben zal ik even inloggen in de goodwe of ik daar niet toch ergens een vinkje voor moest zetten. Maar volgens mij ging dit automatisch..

Weet je wel zeker dat hij verbonden is met je thuisnetwerk? Niet iets met het wachtwoord ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:24
Dag allemaal

Ik heb het topic en het forum al eens doorlopen maar kon echt een eenduidig antwoord vinden op het volgende:

Ik heb op dit moment niet de middelen om een investering te doen in zonnepanelen (huis recent gekocht met veel eigen middelen)
Omdat ik wel een mooi dakoppervlak heb en ik wel interesse heb in zonnepanelen heb ik eens gekeken naar de energiebesparingslening.

Het rekenvoorbeeld laat zien dat een lening van 5.000 euro in 7 jaar afgelost wordt tegen ca. 60-65 euro per maand. In totaal is er over de hele looptijd zo'n 5.400 euro betaald.

Het maandbedrag komt ongeveer overeen met het bedrag wat de maandelijkse energierekening omlaag kan.

Mijn vraag is, ik zie niet echt in wat het nadeel is van deze lening en ik vraag me dus af of ik iets over het hoofd zie.

Het enige dat ik kan bedenken is dat over 5-6 jaar wellicht het salderen af wordt geschaft waardoor er onduidelijk is wat er daarna gebeurt en of het laatst jaar /2 jaar wat minder oplevert waardoor de lening meer kost dan ik bespaar.

Daarnaast is het zo dat de lening slechts voor 75% gebruikt mag worden voor zonnepanelen en 25% gebruikt moet worden voor andere energiebesparende maatregelen.

Alvast bedankt voor enig inzicht in wat ik over het hoofd zie!

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
louzy82 schreef op maandag 18 december 2017 @ 16:29:
Ik heb het topic en het forum al eens doorlopen maar kon echt een eenduidig antwoord vinden op het volgende:

[...]

Mijn vraag is, ik zie niet echt in wat het nadeel is van deze lening en ik vraag me dus af of ik iets over het hoofd zie.

Het enige dat ik kan bedenken is dat over 5-6 jaar wellicht het salderen af wordt geschaft waardoor er onduidelijk is wat er daarna gebeurt en of het laatst jaar /2 jaar wat minder oplevert waardoor de lening meer kost dan ik bespaar.
Het nadeel van elke lening is natuurlijk dat je een verplichting aangaat. Als je niet de middelen hebt om 5000 euro te investeren, is het dan verstandig om een langdurige verplichting aan te gaan dat je jaarlijks 750-800 euro moet ophoesten. (Ja natuurlijk, je verdient dit als het goed is terug via de energiekosten maar het blijft een verplichting. Als je omvormer stuk is moet je nog steeds die lening terug betalen).

Als alles volgens plan gaat dan is dit inderdaad geen slechte situatie, je betaalt met de opbrengst van de panelen je lening af en daarna heb je panelen die nog jaren stroom leveren. Maar als je de lening niet kunt opbrengen wat is dan de regeling? Ik zou daar wel even serieus naar kijken.

Een ander punt is natuurlijk, hoe is het geregeld als je gaat verhuizen in de tussentijd. Je denkt nu van niet neem ik aan, maar check hoe dit zit als het toch zo mocht zijn.

Verder, salderen zal over enkele jaren (dus tijdens die 7 jaar) beginnen te veranderen waarbij je langzamerhand minder gaat terugkrijgen tenzij je al je opgewekte stroom meteen zelf gebruikt. Maar dat is voor de meeste mensen niet gemakkelijk te doen. Het zal echt niet meteen drastisch zijn maar het saldeer-voordeel gaat wel minder worden vanaf 2020. Dit is geen drama maar wel goed om een volledig beeld te hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door mddd op 18-12-2017 17:13 ]

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
mddd schreef op maandag 18 december 2017 @ 17:12:
[...]

Het nadeel van elke lening is natuurlijk dat je een verplichting aangaat. Als je niet de middelen hebt om 5000 euro te investeren, is het dan verstandig om een langdurige verplichting aan te gaan dat je jaarlijks 750-800 euro moet ophoesten. (Ja natuurlijk, je verdient dit als het goed is terug via de energiekosten maar het blijft een verplichting. Als je omvormer stuk is moet je nog steeds die lening terug betalen).

Als alles volgens plan gaat dan is dit inderdaad geen slechte situatie, je betaalt met de opbrengst van de panelen je lening af en daarna heb je panelen die nog jaren stroom leveren. Maar als je de lening niet kunt opbrengen wat is dan de regeling? Ik zou daar wel even serieus naar kijken.

Een ander punt is natuurlijk, hoe is het geregeld als je gaat verhuizen in de tussentijd. Je denkt nu van niet neem ik aan, maar check hoe dit zit als het toch zo mocht zijn.

Verder, salderen zal over enkele jaren (dus tijdens die 7 jaar) beginnen te veranderen waarbij je langzamerhand minder gaat terugkrijgen tenzij je al je opgewekte stroom meteen zelf gebruikt. Maar dat is voor de meeste mensen niet gemakkelijk te doen. Het zal echt niet meteen drastisch zijn maar het saldeer-voordeel gaat wel minder worden vanaf 2020. Dit is geen drama maar wel goed om een volledig beeld te hebben.
Eens, het is en blijft een verplichting inderdaad. voor een auto of iets anders zou ik dat ook nooit doen maar energiekosten heb ik toch.

Het enige wat ik zou kunnen bedenken is als we onverhoopt zouden gaan verhuizen (maar dit is wel echt ons droomhuis en de hypotheeklasten zijn beperkt).

Ik weet alleen nog niet hoe ik het aan moet pakken met de 75% - 25% onderdeel van de lening.

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
louzy82 schreef op maandag 18 december 2017 @ 17:17:
Ik weet alleen nog niet hoe ik het aan moet pakken met de 75% - 25% onderdeel van de lening.
Afhankelijk van de staat van de woning, maar in het algemeen geldt: tenzij je woning al heel goed geïsoleerd is, is isoleren een heel goede investering. Dit verdient zich vaak nog een stuk sneller terug dan zonnepanelen. Dus fixeer je niet te veel op zonnepanelen, hoe cool die ook zijn :) Als je met goede isolatie je gasverbruik lekker kunt terugbrengen dan ben je in principe nog beter bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-09 16:19
Iemand ervaring met zonneparken in de buurt, bv energie van hollandse bodem (ehvb). Bij mij wordt er een gemaakt, ik val in de postcode roos.

Als ik het goed lees mag je de energie opgewekt door jouw deel van het park salderen qua energiebelasting. De opbrengsten van de kwh's ontvang je als rendement (en is daarmee mogelijk belastingplichtig als een belegging).

De vragen waar ik dan mee zit is hoe lang dit gegarandeerd is. Zij schermen met een afspraak van 15 jaar, die wettelijk gegarandeerd is. Echter wat als in de tussentijd de energiebelasting door iets anders vervangen wordt? En daarmee nihil wordt. Of als zeff salderen door iets anders vervangen wordt, mag dit dan nog wel.

De prijs van de panelen is dusdang dat het zonder energiebelasting verrrekening echt niet uit kan . 335 euro per paneel die 238KWh moet opbrengen en ook jaarlijks nog 6,50 kost aan onderhoud.

Als dit 25 jaar meegaat, kom ik op 8,3ct per Kwh ((25*6.50 )+ 335)/(25*238). Zonder belastingeffecten dus. Maar de regeling is maar 15 jaar, dus daarmee rekenend kom je op een prijs van 12ct. Inbeide gevallen leidt je verlies op de verkoop van de stroom en met de opbrengst dus komen van ee nbelastingregel. Daarnaast moet je vooraf investeren en zie ik nergens hoe lang de realisatie van het park gaat duren. En je gaat in een cooperatie, dus draait op voor je eigen mee en tegenvallers. (de ontwikkelaar zal vooraf zijn opbrengst natuurlijk wel al zekerstellen) .

En ook de verrrekening van die energiebelasting, dat zou via een collectieve energieleverancier gaan, maar met elke moeten kunnen ? Ik voorzie een bak problemen als je elk jaar overstapt .

Voor de rest is natuurlijk je eigen dak volleggen een veel betere keus, (tenzij dit salderen na 2020/2023 wel doorgaat) maar dat heb ik al. Met de warmtepomp kan ik nog wel een 2000KWh meer aan energiebelasting verrekenen.

Dus als je al zeker weet dat je ze zelf niet kan neerleggen , dan zou dit toch aantrekkelijk kunnen zijn.

Iemand wat aanvullende kennis, ervaring oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 17:50
ThinkPadd schreef op zondag 17 december 2017 @ 19:29:
[...]

Ik lees mijn GoodWe (GW-3000NS) uit via de RS485-aansluiting. De data wordt geupload naar PVoutput.org
Zie: CodeIT in "Datalogging: PV systemen"

Je hebt een ESP8266 nodig en een RS485 naar TTL converter. Kost samen nog geen €5 op eBay / AliExpress.

Die standaard wifi-uitlezing vind ik vrij ruk.
Interessant, aangezien ik ook een Goodwe wil kopen. Is het uitlezen ook niet mogelijk met een rs485 naar USB converter dongle die je veel op eBay ziet? En dan specifiek de blauwe met 5 aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Unicron schreef op maandag 18 december 2017 @ 17:45:
[...]

Interessant, aangezien ik ook een Goodwe wil kopen. Is het uitlezen ook niet mogelijk met een rs485 naar USB converter dongle die je veel op eBay ziet? En dan specifiek de blauwe met 5 aansluiting
Dat zou best kunnen, maar uitlezen != begrijpen he.

Over die RS485 bus spuugt hij allerlei data in hex-formaat uit, je zult dan zelf nog een applicatie moeten schrijven die het GoodWe protocol snapt en de waarde 0x50 omzet naar '2300W' (ik noem maar iets).

RS485 is puur het medium wat gebruikt wordt om de data over te sturen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:23
Vandaag een uitbreiding in bedrijf genomen; 10xSF165 op een Power-one 2000. De panelen van een BVA-veiling en de omvormer van ebay.de.
2x5 parallel en de voorste rij kan ik in een steile winter- en een vlakke zomerstand zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4VLAwGWGNVZP5VBGJKztEJi4/thumb.jpg
Net toen ik alles aangesloten had, werd het egaal grijs.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

thefox154 schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:46:
Als ik thuis ben zal ik even inloggen in de goodwe of ik daar niet toch ergens een vinkje voor moest zetten. Maar volgens mij ging dit automatisch..

Weet je wel zeker dat hij verbonden is met je thuisnetwerk? Niet iets met het wachtwoord ofzo?
Graag! Hij is wel degelijk met het thuisnetwerk verbonden, ik kan via mijn GoodWe-account ook de productie opvragen en dat zou zonder verbinding niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicron
GioStyle schreef op zondag 17 december 2017 @ 10:24:
[...]

Wat is dan een veilige marge qua gewicht?

Wel klote, want op deze manier kan ik het platte dak mooi volgooien.
Hier ben ik ook erg benieuwd naar aangezien ik mijn solar frontiers plat op de garage wil leggen, met andere woorden dus zegmaar 3m hoog. Dit is in een woonwijk in Eindhoven. Ik heb al vele ballast tabellen gezien met de verschillenden zone's in nederland, maar niks over het plat leggen.

Mijn idee was om de panelen alleen aan elkaar vast te maken en geen ballast. Verder de randen afdekken zodat er geen wind onder kan komen. Dit zou beteken circa 17kg/m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-08 23:42

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Unicron schreef op maandag 18 december 2017 @ 21:07:
[...]

Hier ben ik ook erg benieuwd naar aangezien ik mijn solar frontiers plat op de garage wil leggen, met andere woorden dus zegmaar 3m hoog. Dit is in een woonwijk in Eindhoven. Ik heb al vele ballast tabellen gezien met de verschillenden zone's in nederland, maar niks over het plat leggen.

Mijn idee was om de panelen alleen aan elkaar vast te maken en geen ballast. Verder de randen afdekken zodat er geen wind onder kan komen. Dit zou beteken circa 17kg/m2.
Panelen worden er vaak niet afgeblazen, maar afgezogen.
Blaas maar eens over een vel papier dat plat op tafel ligt.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicron
Andre1973 schreef op maandag 18 december 2017 @ 21:36:
[...]

Panelen worden er vaak niet afgeblazen, maar afgezogen.
Blaas maar eens over een vel papier dat plat op tafel ligt.
Klopt, zeker aan de randen van platte daken kunnen flinke wervelingen ontstaan.

Een mogelijke oplossing zie ik om de panelen vast te schroeven op betontegels. Mijn idee was eerst om stukken tuinhout op rubber tegels te lijmen en de panelen vast te schroeven aan het hout. Ik overweeg nu om de rubber tegels te vervangen door beton tegels. Dit voegt de nodige kilos toe. Ik vraag me alleen af hoeveel km/m2 een standaard houten garage dak met balken en met bitumen mag hebben? Ik lees dingen over 70kg/m2, maar dat is inclusief dakbedekking en mogelijk staand water etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Unicron schreef op maandag 18 december 2017 @ 22:38:
[...]

Klopt, zeker aan de randen van platte daken kunnen flinke wervelingen ontstaan.

Een mogelijke oplossing zie ik om de panelen vast te schroeven op betontegels. Mijn idee was eerst om stukken tuinhout op rubber tegels te lijmen en de panelen vast te schroeven aan het hout. Ik overweeg nu om de rubber tegels te vervangen door beton tegels. Dit voegt de nodige kilos toe. Ik vraag me alleen af hoeveel km/m2 een standaard houten garage dak met balken en met bitumen mag hebben? Ik lees dingen over 70kg/m2, maar dat is inclusief dakbedekking en mogelijk staand water etc.
Ik heb de buitenste panelen met aluminium strip verbonden naar zijkant boei boord, kunnen niet weg

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicron
reneeke1970 schreef op maandag 18 december 2017 @ 22:43:
[...]

Ik heb de buitenste panelen met aluminium strip verbonden naar zijkant boei boord, kunnen niet weg
En daarbij nog ballast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
mddd schreef op maandag 18 december 2017 @ 17:27:
[...]

Afhankelijk van de staat van de woning, maar in het algemeen geldt: tenzij je woning al heel goed geïsoleerd is, is isoleren een heel goede investering. Dit verdient zich vaak nog een stuk sneller terug dan zonnepanelen. Dus fixeer je niet te veel op zonnepanelen, hoe cool die ook zijn :) Als je met goede isolatie je gasverbruik lekker kunt terugbrengen dan ben je in principe nog beter bezig.
Misschien moet ik me daar ook wat meer in verdiepen. Want vooralsnog heb ik nog geen idee wat ik nog kan verbeteren.

- Het huis is uit 1988 dus heeft spouwmuur isolatie.
- daken zijn geïsoleerd met die prefap dakplaten (en die vervangen door betere is wel echt een behoorlijke investering)
- vloer is geïsoleerd ( niet al te goed waarschijnlijk maar ook dat is een te grote investering)
- overal dubbel glas

Nog ideeën?

Louzy#2475

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MeTooPV
De vraag over windlast komt vaak voorbij. Om enig inzicht te geven in de windlast op plat liggende panelen zie onderstaande. Bij twijfel een constructeur raadplegen. Onderstaande is alleen om mensen enig gevoel te geven van de windbelasting.

Norm:
NEN-EN 1991-1-4+A1+C2 Eurocode 1: Belastingen op constructies - Deel 1-4: Algemene belastingen - Windbelasting
NEN-EN 1991-1-4+A1+C2/NB, Eurocode 1: Belastingen op constructies - Deel 1-4: Algemene belastingen - Windbelasting - Nationale Bijlage

Woonhuis, laagste veiligheidsklasse van toepassing : CC1 --> belastingsfactor op wind 1,3. Belastingsfactor op gunstig werkend eigen gewicht 0,9.

Windgebieden (grofweg, kaartjes te vinden op internet):
I Noord-Holland & waddeneilanden
II Zuid-holland, Zeeland, Flevoland, Groningen, Friesland
III Overig deel
Let op, tot 5 km uit de kust kunnen zwaardere windlasten van toepassing zijn.

Tabel NB.5 — Extreme stuwdruk in kN/m2 als functie van de hoogte (neem tenzij goed aantoonbaar waarde onbebouwd)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Hoogte       Gebied I                    Gebied II                    Gebied III
m         kust onbebouwd bebouwd      kust onbebouwd bebouwd       onbebouwd bebouwd
3         1,22   0,71      0,69       1,02    0,60     0,58            0,49    0,48
4         1,30   0,71      0,69       1,09    0,60     0,58            0,49    0,48
5         1,37   0,78      0,69       1,14    0,66     0,58            0,54    0,48
6         1,42   0,84      0,69       1,19    0,71     0,58            0,58    0,48
7         1,47   0,89      0,69       1,23    0,75     0,58            0,62    0,48
8         1,51   0,94      0,73       1,26    0,79     0,62            0,65    0,51
9         1,55   0,98      0,77       1,29    0,82     0,65            0,68    0,53
10        1,58   1,02      0,81       1,32    0,85     0,68            0,70    0,56
15        1,71   1,16      0,96       1,43    0,98     0,80            0,80    0,66

vervolgens maakt het nog uit op welk stuk van het dak je zit.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
                        <----- d -------->
                        |__|      |       |    |
                        |  |      |       |    |         
                        |  |      |       |    |         
                        |  |      |       |    |         
                        |  |      |       |    |         
 Windrichting ==>       |G |   H  |   I   |    b
                        |  |      |       |    |         
                        |  |      |       |    |         
                        |  |      |       |    |         
                        |__|      |       |    |
                    ^   |  |      |       |    |
                   e/4  |F |      |       |    |
                    v   |  |      |       |    |
                        __________________     v

<e/10>
                        <---e/2-->

Met e = b of 2*hoogte (kleinste waarde maatgevend)
    b = loodrecht op wind

Laten we de panelen onderling koppelen zodat een oppervlak van 10m2 ontstaat, bij kleinere oppervlakte zijn de lasten nog ongunstiger.

Zone F --> Cpe,10 = -1,8
Zone G --> Cpe,10 = -1,2
Zone H --> Cpe,10 = -0,7
Zone I --> Cpe,10 = -0,2 (of +0,2 nu niet van belang)

De windzuiging wordt dan
1,3 (veiligheidsfactor) * extreme stuwdruk * Cpe,10.
Dit moet kleiner zijn dan het eigen gewicht * 0,9.

Dus een plat dak in Brabant, op 6 m hoogte, onbebouwd, in gebied H van het dak:
1,3 * 0,58 * 0,7 = 0,52 kN/m2 opwaartse kracht = 52 kg/m2 opwaartse kracht.
Er is dan aan eigen gewicht nodig: 52/0,9 = 59 kg/m2.

Let op, veel daken zijn helemaal niet toegerust om (langdurig) veel ballast te kunnen dragen!

[ Voor 6% gewijzigd door MeTooPV op 18-12-2017 23:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
Unicron schreef op maandag 18 december 2017 @ 22:38:
[...]
Ik vraag me alleen af hoeveel km/m2 een standaard houten garage dak met balken en met bitumen mag hebben? Ik lees dingen over 70kg/m2, maar dat is inclusief dakbedekking en mogelijk staand water etc.
0 kg/m2 extra. Het dak is berekend op de lasten die erop komen, en daar zaten panelen niet bij. Als er grind op het dak lag, kan je het grind vervangen door ballast. Praktisch wordt de houtconstructie natuurlijk niet precies uitgenut, er worden gewoon handelsmaten balken gebruikt. Die zijn dan zwaarder dan precies nodig. Maar er zit niet automatisch veel reserve in.

In het algemeen is er gerekend met 100 kg/m2 over 10 m2 voor reparatie en onderhoud (niet gecombineerd met sneeuw)
Voor sneeuw is 56 kg/m2 aangehouden.
Je zou dus kunnen zeggen dat er op kleine daken 44 kg/m2 reserve is, maar dan kan je zelf niet meer het dak op. Ook zijn sneeuw en onderhoudslasten relatief kort aanwezig. De panelen blijven jaren liggen. Dat is ook iets ongunstiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicron
MeTooPV schreef op maandag 18 december 2017 @ 23:25:
[...]

0 kg/m2 extra. Het dak is berekend op de lasten die erop komen, en daar zaten panelen niet bij. Als er grind op het dak lag, kan je het grind vervangen door ballast. Praktisch wordt de houtconstructie natuurlijk niet precies uitgenut, er worden gewoon handelsmaten balken gebruikt. Die zijn dan zwaarder dan precies nodig. Maar er zit niet automatisch veel reserve in.

In het algemeen is er gerekend met 100 kg/m2 over 10 m2 voor reparatie en onderhoud (niet gecombineerd met sneeuw)
Voor sneeuw is 56 kg/m2 aangehouden.
Je zou dus kunnen zeggen dat er op kleine daken 44 kg/m2 reserve is, maar dan kan je zelf niet meer het dak op. Ook zijn sneeuw en onderhoudslasten relatief kort aanwezig. De panelen blijven jaren liggen. Dat is ook iets ongunstiger.
Thanks! Met deze informatie en in je vorige post kan ik iets. Ik ga het eens goed bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee helemaal niks

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-08 11:08

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Helaas had ik nog niet eerder de foto's van de installatie en waren er wat opstartproblemen (ze waren vergeten de optimizers aan te melden bij de omvormer) maar gisteren dan toch in mijn mailbox. :)

Mijn installatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IoDUEaiHzZgLEizPtbLOlGEj/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LUhojNL4AQORFOYMC3fMnLIb/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NC2jjvtTAKDmPCILxRBJ2F0E/full.jpg

Specs:
  • SolarEdge SE4000 1-fase omvormer
  • 15 x POWER OPTIMIZER P370-P5 (MC4)
  • 15 x QCells Q.PEAK-G4.1, 305 Wp, Q.ANTUM, mono-kristallijn (3x zuid-west, 12x noord-west/zuid-oost)
  • Totaal vermogen: 4,575 kWp
Stond om 12 uur even 448W te produceren, nu terug naar 380W. Valt me niet tegen voor dit nogal waterige zonnetje. Zondag was een mooie dag, in totaal 3,38KWh geproduceerd.

Ben d'r blij mee. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

unezra schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 12:16:
Helaas had ik nog niet eerder de foto's van de installatie en waren er wat opstartproblemen (ze waren vergeten de optimizers aan te melden bij de omvormer) maar gisteren dan toch in mijn mailbox. :)

Mijn installatie:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Specs:
  • SolarEdge SE4000 1-fase omvormer
  • 15 x POWER OPTIMIZER P370-P5 (MC4)
  • 15 x QCells Q.PEAK-G4.1, 305 Wp, Q.ANTUM, mono-kristallijn (3x zuid-west, 12x noord-west/zuid-oost)
  • Totaal vermogen: 4,575 kWp
Stond om 12 uur even 448W te produceren, nu terug naar 380W. Valt me niet tegen voor dit nogal waterige zonnetje. Zondag was een mooie dag, in totaal 3,38KWh geproduceerd.

Ben d'r blij mee. :)
Dat pairen had je zelf ook kunnen doen. het lastige is dat in dit jaargetijde als je klaar bent met de klus je nog moet pairen en dat je daarvoor best wat licht nog met hebben op alle aangesloten optimizers.
Daarom wil ik bij een een fase systeem m nog wel eens via een losse stekker met een stukkie kabel aansluiten op een WCD, zodat ie i.i.g. gepaired is, als de kabel van de MK er nog niet ligt.

Ik zie wel dat dit nog een "oude" omvomer is geen HD type, bewust gedaan?

ben wel benieuwd naar het montagesysteem dat er onder zit.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat is wijs qua omvormer?

Er komen 12 panelen op OZO en 5 panelen op NWN. Het worden 290WP of 295WP panelen met optimizers. Is een 3-fase SE omvormer de beste keus of is een 1-fase SE omvormer beter i.v.m. opstartspanning?

Oja, er is geen schaduw.

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@--Erik-- Heb je optimizers nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-08 11:08

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Andre1973 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 14:16:
[...]
Dat pairen had je zelf ook kunnen doen. het lastige is dat in dit jaargetijde als je klaar bent met de klus je nog moet pairen en dat je daarvoor best wat licht nog met hebben op alle aangesloten optimizers.
Daarom wil ik bij een een fase systeem m nog wel eens via een losse stekker met een stukkie kabel aansluiten op een WCD, zodat ie i.i.g. gepaired is, als de kabel van de MK er nog niet ligt.
Juh. Het was donker toen ze klaar waren en in de haast zijn ze het vergeten.
Da's het nadeel soms van onderaannemers...

Snel thuis maar helaas mochten ze daarom wel terug komen om het alsnog te fixen. :) (Samen met een los liggende kabel op de uitbouw en wat klein spul.) Fin, allemaal goed gekomen.
Nee, niet specifiek. Ik zag op een gegeven moment door alle bomen zo hard het bos niet meer, dat ik besloten heb het geheel af te nemen bij een partij waar ik een goed gevoel bij had. Misschien had ik dus nog iets meer uit de installatie kunnen halen en had het allemaal wat goedkoper gekund, maar deze partij geeft me het gevoel dat ik de komende 25 jaar rustig kan slapen met die dingen op het dak. (25 jaar garantie d'r op.)

Kortom, ik heb me volledig door hen (B&W Energy uit Heiden, Duitsland) laten adviseren. Me realiserende dat ik met wat meer onderzoek en meer vergelijking misschien een nog betere deal had kunnen sluiten, maar me er bij neergelegd dat ik hier tevreden mee ben. :)

Verzekering zijn we ook uitgekomen: SNS
De énige verzekeraar die ik heb kunnen vinden die panelen verzekerd die niet aard- en nagelvast bevestigd zijn op een plat dak. Nu nog even dubbel verzekerd, ABN gaat er deze maand nog aan. (Van hen moet het vastgeschroefd zijn en dan dekken ze lekkage weer niet...)
ben wel benieuwd naar het montagesysteem dat er onder zit.
Ik heb nog even in de opdrachtbevestiging gekeken maar kan daar helaas niets over vinden. :(
Wellicht dat je het op hun website kunt vinden. www.bw-energy.de

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Niet perse, maar wel zo fijn voor monitoring en ik ben ook erg tevreden met de SE producten. Installatie is overigens voor een vriend, een opzet zonder optimizers is ook nog wel een optie. Welke omvormer voor 2 strings is dan het meest geschikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
--Erik-- schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 15:31:
Wat is wijs qua omvormer?

Er komen 12 panelen op OZO en 5 panelen op NWN. Het worden 290WP of 295WP panelen met optimizers. Is een 3-fase SE omvormer de beste keus of is een 1-fase SE omvormer beter i.v.m. opstartspanning?

Oja, er is geen schaduw.
Als voorbeeld:

17x Jasolar 295 Wp incl SE optimizer: 17x 260 = 4420 euro
5015 Wp

17x BenQ 327: 17x 264 = 4488 euro
5559 Wp

Er staat (bijvoorbeeld) een SMA 5.0 VL40 op MP. Geen moeilijke keuze toch?
Is er sprake van 3-fase? Want een 5000 watt omvormer moet op 25A. (en is niet selectief met 3x 25A)
Het gaat om een platdak neem ik aan?

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-12-2017 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 18:45:
[...]

Als voorbeeld:

17x Jasolar 295 Wp incl SE optimizer: 17x 260 = 4420 euro
5015 Wp

17x BenQ 327: 17x 264 = 4488 euro
5559 Wp

Er staat (bijvoorbeeld) een SMA 5.0 VL40 op MP. Geen moeilijke keuze toch?
Is er sprake van 3-fase? Want een 5000 watt omvormer moet op 25A. (en is niet selectief met 3x 25A)
Het gaat om een platdak neem ik aan?
3-fase is aanwezig ja.

Gaat niet om een platdak maar 12x aan de voorkant (OZO) en 5x aan de achterkant (WNW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
--Erik-- schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 19:16:
[...]

3-fase is aanwezig ja.

Gaat niet om een platdak maar 12x aan de voorkant (OZO) en 5x aan de achterkant (WNW).
Nou dan deze?

Die 12x benq kan prima, dat is 12x 54 Vmpp = 648 Vmpp
Die 5x benq is vrij laag 5x 54 = 270 Vmpp, maar dat zou moeten kunnen. Minimale Vmpp = 245 V.

Of moeten het zwarte panelen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:01
Andre1973 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 14:16:
[...]

Als de omvormer met internet verbonden is(ik zie een utp kabel?) kan de omvormer gewoon de volgende dag op afstand gepaired worden door de installateur.

De se4000 is pas later als HD wave uitgeleverd, maar dit is wel rijkelijk laat idd. Verder niks mis mee, prima omvormer.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-08 13:55
Adviseur bij ons langs gekomen om een offerte klaar te maken; werd mij verteld dat het aanleggen van 3 fase naar zolder toch wel enig meerwerk zou kosten en ook doorgefactureerd zou worden. Vooralsnog staat er op de offerte dat de klant (ik) nog zal kijken hoe ik de 3 fase naar zolder kan krijgen.

En dan heb ik een paar opties:
1. Gat graven bij de gevel en dan een kabel trekken vanuit meterkast (in slagvaste buis) voorlangs het huis, en dan via de regenpijp omhoog (geadviseerd werd een 5 x 4mm2), onder de pannen door en ergens een dakdoorvoer maken. Nadeel: Ik kan zelf het dak niet op, en zou dan enkel tot aan het dak kunnen leggen.
2. Gat meppen naar de schacht waar de wc afvoer doorheen loopt, en dan naar zolder. Nadeel: Moet door leidingkoof heen die afgetimmerd en gestuced is. Dito op zolder; geen idee waar dat uit moet komen :X
3. Leiding van de schakelaar mechanische afvoer gebruiken. De Perilex van de mechanische afvoer vervangen door een standaard 230V kabel; en de leiding gebruiken om de fase doorheen te laten trekken. (even meten of dat daadwerkelijk een 16mm buis is)

Optie 3 geef toch wel wat voor een voorkeur. En naar de info op internet wat ik heb kunnen vinden zou dat wel mogen.
- Door een 16mm buis mag 5x 1,5mm2
- 1,5mm2 mag max tot 16A belast worden.

En daar zit ik nu even mee; geadviseerd werd om een 5x 4mm2 naar zolder te leggen.

De omvormer gaat een GoodWe GW8000-DT worden. De datasheet van dat ding geeft aan dat de uitgangsstroom per fase max 12,1A is. Dan zou eigenlijk 1,5mm2 toch voldoende moeten zijn? (eventueel een 3x 2,5mm2 + 2x 1,5mm2)

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

@Krypt
Waarom niet een kabelgoot op de muur.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/klump4u/kabelgoot.jpg

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
Voor ons huis niet echt helemaal handig.
Meterkast zit midden aan de voorzijde(naast de voordeur, tegen de muur van de keuken), vanuit de voordeur (links voorzijde) is de trap naar boven en daarboven een dichte trap naar zolder.

Dan zou er een kabelgoot vanuit de meterkast voorlangs de voordeur (met bovenruit) en volledig in zicht langs het plafond moeten lopen, en dan door de dichte trap naar zolder.

[edit]
Hang net op de van adviseur/verkoper; wilde er gelijk een klap op hebben (is vrijdag geweest) en voert de druk wat op. Nu met de prijs wat gezakt en hij wil het leggen van de kabel wel inclusief doen. Ik hoef dan enkel de voortuin uit te graven en een slagvaste buis te leggen vanuit de meterkast naar de regenpijp rechts van het huis. Dan leggen zij hem langs de regenbuis naar zolder, onder de pannen door tot bijna aan de nok, en gaan daar het dak binnen naar de vlizo zolder. Vanuit daar binnenlangs naar de andere kant van het huis waar de omvormer komt te hangen.

[edit2]
Betreft trouwens 29 S-Energy (Samsung) 300 Percium Blackframe SN300M-10 panelen. 8700Wp. Waarvan er 9 op de voorzijde komen te liggen (NNW orientatie), en 20 op de achterzijde (OZO orientatie).
Met een Goodwe 8000-DT omvormer.

Prijs is 9700 excl voor 8700Wp. Verwachte opbrengt zou zo rond 5873 zijn.

[ Voor 54% gewijzigd door Krypt op 19-12-2017 20:29 ]

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 19:29:
[...]

Nou dan deze?

Die 12x benq kan prima, dat is 12x 54 Vmpp = 648 Vmpp
Die 5x benq is vrij laag 5x 54 = 270 Vmpp, maar dat zou moeten kunnen. Minimale Vmpp = 245 V.

Of moeten het zwarte panelen zijn?
Ik denk hij het liefst een nieuwe omvormer koopt i.v.m. garantie. Ik zie dat deze STP5000TL-20 nieuw 500 duurder is (zo'n 300-350 als je de btw er nog afhaalt).

Die Benq panelen zien er wel netjes uit, niet helemaal zwart maar toch al mooi genoeg lijkt me. En veel WP per paneel. Ga het doorgeven, dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Toch nog even hierover. Stel dat optimizers wel gewenst zijn, wat is dan wijzer voor de setup. 1-fase of 3-fase omvormer?

Excuses voor de dubbelpost..

[ Voor 7% gewijzigd door --Erik-- op 19-12-2017 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:46
Hebben jullie tips qua tijdelijke valbeveiliging bij het werken op een hellend dak? Ik zet sowieso een steiger neer, maar die kan waarschijnlijk niet langs de gehele dakgoot op geplaatst worden. Daarnaast kan je theoretisch natuurlijk aan de zijkant van het dak stuiteren, ook niet echt handig. Ik vind verschillende oplossingen in verschillende prijsklassen maar ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Niek_ schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 20:44:
Hebben jullie tips qua tijdelijke valbeveiliging bij het werken op een hellend dak? Ik zet sowieso een steiger neer, maar die kan waarschijnlijk niet langs de gehele dakgoot op geplaatst worden. Daarnaast kan je theoretisch natuurlijk aan de zijkant van het dak stuiteren, ook niet echt handig. Ik vind verschillende oplossingen in verschillende prijsklassen maar ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Boels en anderen verhuren harnassen (meestal van North) met een lijn, die kun je over de nok verankeren, en dan zit er tussen de lijn en het harnas een automaat dei over de lijn loopt en een valbreek gebeuren.
zoiets, andere verhuurders hebben vast ook zoiets.
https://www.boels.nl/hure...beveiliging-dakdekkersset

Wij gebruiken die ook veel naast dat we graag een steiger plaatsen.

edit: En wij gebruiken dan wat wij noemen een "deurbalk" https://keurmeesters.com/...post-ankerpunt-fa6001500/
Dat is een balk die in een deur / raam word geklemd, en dan gaat het touw daaraan.
Maar je kunt t ook aan een boom, balkonhek, door het raam naar binnen aan een trappaal, vastzetten. Alles waarvan je zelf van overtuigd bent dat het niet los komt als je valt. Die deurbalk is lastig te vinden.

Ik heb ook wel eens een oog in de gevel geboord (hoog in de gevel buiten bereik van anderen, n dicht gelast oog, 10 mm staal, met M12 plug) en daaraan (zelf in mijn eentje) gewerkt, aan de andere kant van het huis was geen raam en ook geen stoep, maar direct de straat. je moet wat af en toe.

Er zijn ook verhaaltjes van mensen die zich aan de trekhaak hebben gezekerd, mat alle gevolgen vandien als die auto even iets ging ophalen, hoezeer dat broodje aap is weet ik niet.

Nog een kleine tip:
Als je nog niet geoefende cowboy bent dan is het handig om met een dunne lijn met een zakje zand oid. die dunne lijn over het dak te gooien, en dan daarmee die dikke lijn er over te trekken. Scheelt weer een half uurtje vloeken.

[ Voor 54% gewijzigd door Andre1973 op 19-12-2017 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
--Erik-- schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 20:38:
[...]

Ik denk hij het liefst een nieuwe omvormer koopt i.v.m. garantie. Ik zie dat deze STP5000TL-20 nieuw 500 duurder is (zo'n 300-350 als je de btw er nog afhaalt).

Die Benq panelen zien er wel netjes uit, niet helemaal zwart maar toch al mooi genoeg lijkt me. En veel WP per paneel. Ga het doorgeven, dank je.
Je hebt die Benq's ook in het zwart, maar "ietsjes" duurder
https://www.solar-outlet....ll-black-zonnepaneel.html

1 jaar oud is peanuts. nog 4 jaar garantie, die ook te verlengen is.
Maar goed, met btw teruggave scheelt het weer idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:46
Andre1973 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 20:47:
[...]

Boels en anderen verhuren harnassen (meestal van North) met een lijn, die kun je over de nok verankeren, en dan zit er tussen de lijn en het harnas een automaat dei over de lijn loopt en een valbreek gebeuren.
zoiets, andere verhuurders hebben vast ook zoiets.
https://www.boels.nl/hure...beveiliging-dakdekkersset

Wij gebruiken die ook veel naast dat we graag een steiger plaatsen.
Die oplossing inderdaad voorbij zien komen, maar het over de nok verankeren is mij onduidelijk. Hoe wordt de verankering geplaatst, kan je dat misschien toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10:51
De energiebelasting gaat omhoog. Nu wekken wij op jaarbasis zo'n 4600 kwh op en verbruiken zo'n 2000 kwh. Hebben wij qua stroom nu niet te maken met die energiebelasting? Of betalen wij wel energiebelasting over de dagen dat wij meer verbruiken dan opwekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
Het schijnt dat de zonnepanelen adviseur een beetje te kort in de meterkast heeft gekeken ;(

Ik moet mijn aansluiting verhogen naar krachtstroom; wat ook aangegeven was. Maar ik heb nog een oude meterkast met 1 fase en 6 groepen; hierdoor heb ik geen hoofdschakelaar, wat wel een vereiste is voor krachtstroom.

Bijkomend "nadeel" is blijkbaar dat bij zo'n wijziging de hele meterkast aan de nieuwe normen moet gaan voldoen; en dat zal dus betekenen dat de gehele meterkast vervangen moet worden.

Voordeel hiervan is dat we het gelijk in orde kunnen maken voor eventuele overgang naar een electrische kookplaat. Even op Vekto.nl gekeken naar een meterkast; gelijk maar naar een 8+1 kast.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:14
@Krypt Plaats anders een plattegrondje? Een 5x4mm2 kabel buitenlangs via de gevel omhoog vind ik een erg armoedige oplossing.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Pakhaas schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:29:
De energiebelasting gaat omhoog. Nu wekken wij op jaarbasis zo'n 4600 kwh op en verbruiken zo'n 2000 kwh. Hebben wij qua stroom nu niet te maken met die energiebelasting? Of betalen wij wel energiebelasting over de dagen dat wij meer verbruiken dan opwekken?
Nee. De belasting is op het saldo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
Señor Sjon schreef op woensdag 20 december 2017 @ 11:05:
@Krypt Plaats anders een plattegrondje? Een 5x4mm2 kabel buitenlangs via de gevel omhoog vind ik een erg armoedige oplossing.
Zal eens foto's maken; en dan een nieuw topic openen.

Sowieso afspraak gemaakt met de elektricien voor een schouwing van de meterkast en offerte. Zodat ik sowieso krachtstroom kan aanvragen

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Krypt schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:30:
Het schijnt dat de zonnepanelen adviseur een beetje te kort in de meterkast heeft gekeken ;(

Ik moet mijn aansluiting verhogen naar krachtstroom; wat ook aangegeven was. Maar ik heb nog een oude meterkast met 1 fase en 6 groepen; hierdoor heb ik geen hoofdschakelaar, wat wel een vereiste is voor krachtstroom.

Bijkomend "nadeel" is blijkbaar dat bij zo'n wijziging de hele meterkast aan de nieuwe normen moet gaan voldoen; en dat zal dus betekenen dat de gehele meterkast vervangen moet worden.

Voordeel hiervan is dat we het gelijk in orde kunnen maken voor eventuele overgang naar een electrische kookplaat. Even op Vekto.nl gekeken naar een meterkast; gelijk maar naar een 8+1 kast.
Als je met "zo'n wijziging" bedoelt van 1 naar 3 fasen, dan moet de MK wel i.d.d. aan de regels voldoen, of dat ook betekend dat ie naar de standaard van 2017 moet worden getild, terwijl het huis ouder is weet ik niet. Als je bij Vekto gaat shoppen zou ik geen Garcia kiezen, ik heb daar al teveel gezeur mee gezien. Heb hier een uitgebrande ALA van Garcia liggen van nog geen jaar oud (naar een storing geweest van wat een ander geplaatst had).

[ Voor 5% gewijzigd door Andre1973 op 20-12-2017 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-08 16:32
Krypt schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:30:

voor kracht stroom is het geen vereiste om een hoofdschakelaar te hebben.
maar alle nieuwe groepenkasten moeten wel een hoofdschakelaar hebben.
en daar ontkom je waarschijnlijk niet aan. ;)

probleem van oude kasten is dat het vaak te veel tijd kost om ze om te bouwen.
een nieuwe is niet zo heel duur, dus kan goedkoper zijn en dan voldoe je meteen aan vrijwel de gehele nieuwe standaard. (maar ik weet niet alles, dus check, check dubbel check)

voorbeeld kast:
http://www.eprotech.nl/sh...et-krachtgroep-p-514.html
(geen idee of deze wel geschikt is of dat hij wel oke is, het is maar een voorbeeld.
ik heb even snel niet een beter voorbeeld, maar ook duurdere merken zijn niet al te gekke prijzen.)
dat noem ik niet echt duur ;)

wel even oppassen, weet je wel zeker dat er 3fase binnen komt, in mijn kast kan ik het niet zien zonder de zegel te verbreken (en ik weet dat er echt maar 1 fase binnen komt, meer kabel heb ik niet.)
en ook de netbeheerder moet weten dat er over gegaan word naar 3-fase, soms zitten daar ook nog kosten aan. dus check dat ook.

(al met al, heb je er geen verstand van, of twijfel je aan iets, het is geen schande om het iemand anders te laten doen, die er wel verstand van heeft.)

edit:

mijn oost-west doet 75% van zijn Wp aan kWh opleveren.
8700Wp * 75% = 6525kWh.
ook heb ik aardig wat schaduw, maar dat tikt niet zo hard in, valt best mee.
(dak hoek is hier 2x 45 graden, platter levert meer kWh op en stijler minder kWh. ;) )

verder oost-west
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
dit is 5660Wp op een 3300W omvormer.
(ik heb mijn 3,3kW omvormer nu wel vervangen voor een 4kw omvormer, aftopping was af en toe wel iets te.
daar door doe ik nu een 255kWh meer per jaar opbrengen, maar op de 4000kWh is dat nog steeds pinda's)

afhankelijk van je dak hoek hoef je dus waarschijnlijk geen 8000W omvormer te hangen.
door je ongelijke indeling zou ik het gewoon aan een 6000W omvormer hangen.
geeft een heel klein beetje aftopping maar dat is echt niet de moeite waard voor een 8kW omvormer voor te gebruiken. (maar als je echt perse wil mag het ook aan een 6,5kW omvormer, dan topt het niet af.)

(reken er op dat een 300Wp paneel alleen 300Wp levert als de omstandigheden buiten rond STC liggen.
dus een klein windje en max 25 graden temperatuur van de cellen en flink wat straling van de zon.
dat gebeurd vrijwel alleen in de lente.
in de zomer worden de panelen makkelijk warmer als 70 graden en zijn de opbrengsten meer richting NOCT.
300Wp STC levert +/- 220W NOCT.
dus je hebt ruimte genoeg als je 6000W het net op kunt zetten met je opstelling. ;)
als het echt niet anders kan, dan kun je ook nog 1 fase 5000W omvormer gebruiken.
(weet niet zo snel een 1 fase omvormer die dit aan kan, 2x10x300Wp op 1 mpp is wel pittig.
maar weet wel ene paar trucjes om het werkend te krijgen die mischien lukken.)
het verlies is zeer beperkt, het heeft meer met je bloeddruk te maken als dat het echt verlies oplevert.
maar veel van deze dingen zijn persoonlijk, en hoeven niet perse.)

[ Voor 31% gewijzigd door migjes op 20-12-2017 16:38 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 20:02
Niek_ schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 20:44:
Heb een vallijn nieuw via marktplaats gekocht voor 5 tientjes. Was niet meer gekeurd maar zat nieuw in de doos dus geen probleem als particulier. Nieuw kost een klim touw snel 100+.

Heb nieuw een valharnas en positionerings lijn/haak met schokabsorber gekocht voor iets van 5 tientjes.

Alles bij elkaar 100 euro maar je staat 50x zo stevig in je schoenen dan zonder :).

De vallijn die ik heb is 15 of 20 meter en via het andere kant van het dak naar binnen door het dakraam gedaan en daar aan de draagbalk van het dak vastgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
  • Laatst online: 11-10-2024
Zag dit bericht voorbij komen op nu.nl
Belangenorganisatie Vereniging Eigen Huis (VEH) roept huiseigenaren op alsnog btw terug te vragen als zij voor 20 juni 2013 zonnepanelen hebben gekocht.

Die oproep doet de vereniging dinsdag naar aanleiding van een uitspraak van de Hoge Raad van afgelopen vrijdag.

Volgens VEH komt deze groep mogelijk nog in aanmerking voor een teruggaaf van btw.

De organisatie raadt hen aan hun verzoek voor 1 januari 2018 bij de Belastingdienst in te dienen. Bij een gemiddelde installatie zou het om enkele honderden euro's gaan.
Toezegging

"De Belastingdienst heeft Vereniging Eigen Huis toegezegd in elk geval de verzoeken tot teruggave van mensen die vanaf 1 januari 2012 zonnepanelen hebben gekocht in behandeling te nemen", stelt de vereniging.

Het is volgens VEH nog onduidelijk hoe de fiscus zal omgaan met de btw over zonnepanelen die voor deze datum zijn aangeschaft.

In de zomer van 2013 heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie een uitspraak gedaan waaruit bleek dat particulieren met zonnepanelen onder voorwaarden als btw-ondernemer kunnen worden gezien. Zij kunnen de btw op de aanschaf en installatie van zonnepanelen in dat geval terugvragen bij de Belastingdienst.
Termijn

De toenmalige staatssecretaris van Financiën Frans Weekers heeft mensen die na 20 juni 2013 zonnepanelen hebben gekocht een uiterste termijn gesteld. Hun aanvragen moeten binnen vijf jaar na het kalenderjaar van de aanschaf zijn ingediend.

Maar afgelopen vrijdag oordeelde de Hoge Raad dat er in de wet geen termijn is opgenomen. Daardoor zouden consumenten die eerder zonnepanelen hebben gekocht mogelijk ook in aanmerking komen voor een teruggaaf van de btw.
voor de volledigheid de link:
https://www.nu.nl/geldzak...nel-btw-terug-vragen.html

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:12

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Helaas is de motie om het salderen toch te behouden tot 2023 verworpen.
Jammer, Kamp had het destijds beloofd, maar belofte maakt in de politiek geen schuld klaarblijkelijk. :'(

https://www.tweedekamer.n...2017Z18093&did=2017D37315

[ Voor 4% gewijzigd door Gasschuif op 20-12-2017 21:34 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-09 21:30
migjes schreef op woensdag 20 december 2017 @ 15:41:
[...]

voor kracht stroom is het geen vereiste om een hoofdschakelaar te hebben.
maar alle nieuwe groepenkasten moeten wel een hoofdschakelaar hebben.
en daar ontkom je waarschijnlijk niet aan. ;)

probleem van oude kasten is dat het vaak te veel tijd kost om ze om te bouwen.
een nieuwe is niet zo heel duur, dus kan goedkoper zijn en dan voldoe je meteen aan vrijwel de gehele nieuwe standaard. (maar ik weet niet alles, dus check, check dubbel check)

voorbeeld kast:
http://www.eprotech.nl/sh...et-krachtgroep-p-514.html
(geen idee of deze wel geschikt is of dat hij wel oke is, het is maar een voorbeeld.
ik heb even snel niet een beter voorbeeld, maar ook duurdere merken zijn niet al te gekke prijzen.)
dat noem ik niet echt duur ;)

wel even oppassen, weet je wel zeker dat er 3fase binnen komt, in mijn kast kan ik het niet zien zonder de zegel te verbreken (en ik weet dat er echt maar 1 fase binnen komt, meer kabel heb ik niet.)
en ook de netbeheerder moet weten dat er over gegaan word naar 3-fase, soms zitten daar ook nog kosten aan. dus check dat ook.
Als de huidige meterkast moet worden aangepast naar 3-fase eist de netbeheerder dat er minimaal een 4 polige hoofdschakelaar aanwezig is.
Als er al een krachtkabel je huis binnenkomt bedragen de eenmalige kosten van de netbeheerder om en nabij de € 200,-

Als je de meterkast laat vervangen laat het dan doen door een erkend installateur welke de nieuwe meterkast ook keurt.
Dit houdt in dat de aardlekschakelaars worden getest en gemeten of deze op de juiste waarden uitschakelen, ook bij nieuwe aardlelschakelaars zit wel eens een defect exemplaar, enkel op het testknopje drukken is geen garantie voor een juiste werking.

Als men dan toch bezig is laat hem dan ook de aardverspreidingsweerstand meten, deze dient onder de 166 ohm te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit_R
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-09 20:38
Hallo,

Kan iemand mij vertellen of het kwaad kan om 2x 280wp Solar PV 's te koppelen aan een Enecsys SMI-480-60 duo inverter?

Wat gebeurd er bij maximale instraling?

Gaat de inverter vermogen afknijpen?

Of blaas je de inverter op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Dank voor de link. We weten nu welke partijen tegen waren idd. Goed om te onthouden voor de volgende verkiezingen.
Gasschuif schreef op woensdag 20 december 2017 @ 21:32:
Helaas is de motie om het salderen toch te behouden tot 2023 verworpen.
Jammer, Kamp had het destijds beloofd, maar belofte maakt in de politiek geen schuld klaarblijkelijk. :'(

https://www.tweedekamer.n...2017Z18093&did=2017D37315

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRvDijk
  • Laatst online: 01-09 11:48
Vandaag de knoop doorgehakt om verder willen gaan met het collectief van de Vereniging Eigen Huis. Zij hebben SolarNRG (weer) in de hand genomen om te leveren:
  • 8x JA Solar (270Wp) poly
  • Growatt omvormer
  • Installatie, monitoring, garantie
Voor €2652 inc BTW, €2192 na het terugvragen ervan.

Dit lijkt toch helemaal niet gek? Ik heb twee andere offertes die veel hoger uitkomen. Eentje:
  • 6x Trina Solar (275Wp) poly
  • Zeverlution 1500S
  • Verder "vergelijkbaar" (montage Flatfix, installatie, garantie, wel btw-service)
Maar dan voor €3146 inc (€2722 ex). :?

Mis ik wat qua B-merken of monitoring mogelijkheden?

[ Voor 7% gewijzigd door DRvDijk op 20-12-2017 23:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@DRvDijk
Normale prijs denk ik.
http://www.sun-solar.nl/i...-voor-2050-euro-sunsolar/
De hosola (via script) lees je wat makkelijker zelf uit dan de growatt
Is met 8 panelen je dak vol?

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-12-2017 05:53 ]

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-08 18:36
BenQ heeft ook wel zwarte panelen, maar dat zijn compleet andere en die hebben ook een veel lagere Vmp

Volgens wat ik gvonden heb is een BenQ sunforte op techniek van Sunpower E20 gebaseerd.

Die X21 zijn wel ietsje duurder ja..

[ Voor 4% gewijzigd door jacovn op 21-12-2017 06:32 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@jacovn
Ik gaf 54 vmpp panelen aan zodat er 5 op het ene vlak en 2x 6 op het andere vlak passen. 5x 32 Vmpp wordt een twijfelachtige spanning...

• DRvDijk
  • Laatst online: 01-09 11:48
AUijtdehaag schreef op donderdag 21 december 2017 @ 05:52:
@DRvDijk
Normale prijs denk ik.
http://www.sun-solar.nl/i...-voor-2050-euro-sunsolar/
De hosola (via script) lees je wat makkelijker zelf uit dan de growatt
Is met 8 panelen je dak vol?
Thanks. Dan zijn de andere twee kennelijk super duur :? Voordeel hier wel is dat het all-in is, dat ik niet nog een keer installatie hoef te zoeken etc, en dat voor garantie/problemen ik echt maar bij één partij hoef te zijn.

Ik geloof dat er max 8 op passen ja, een andere offerte wil er niet meer dan 6 opleggen zelfs.

Even verdiepen in het uitlezen van de omvormers, en of Growatt acceptabel (genoeg) is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
@DRvDijk Even een heads-up: als het nog specifieker over jouw setup gaat, of als je nog andere offertes e.d. gaat vergelijken, dan zien we liever dat je een eigen topic maakt :) Zie ook de topicwarning.
Gerrit_R schreef op woensdag 20 december 2017 @ 22:03:
Hallo,

Kan iemand mij vertellen of het kwaad kan om 2x 280wp Solar PV 's te koppelen aan een Enecsys SMI-480-60 duo inverter?

Wat gebeurd er bij maximale instraling?

Gaat de inverter vermogen afknijpen?

Of blaas je de inverter op?
Ja hij knijpt vermogen af, nee je blaast hem niet op.
Maar kapot gaan doet ie toch wel want kwaliteit is belabberd van die dingen.
Kunt beter een soladin 600 nemen.
Heb ik zelfs in de aanbieding ahum....

1 PVoutput . Dongen NB

• FireSheep
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-09 12:26
Ik ben mij aan het oriënteren naar off grid systemen die on grid ook te gebruiken zijn. Iets van victron. Ken enphase bstterij en de sma island mode , Als ik Google zie ik door de bomen het bos niet meer en kom ik uit bij allerlei Chinese b kwaliteit zooi. Is er een website met reviews zoiets als een buyinGuide.
@FireSheep
Solax heeft ook hybride omvormers
https://ecotarius.com/124-hybrid

Verder hier nog meer linkjes:
ollie1965 in "PV + Battery en 3-fase AC, ervaringen?"
en iets dichter bij huis:
https://smartstoragemagazine.nl/nieuws

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-12-2017 17:46 ]

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-09 20:44
Zonnepanelen gekocht vóór 20 juni 2013? Vraag alsnog btw terug

Huiseigenaren die vóór 20 juni 2013 zonnepanelen hebben gekocht, kunnen mogelijk alsnog de btw over de aanschaf en installatie van de panelen terugkrijgen.

Aanleiding hiervoor is een arrest van de Hoge Raad van vrijdag 15 december. Vereniging Eigen Huis adviseert mensen met zonnepanelen om vóór 1 januari 2018 alsnog een verzoek tot teruggave bij de Belastingdienst te doen. Voor een gemiddelde installatie gaat het om enkele honderden euro’s.

Verzoek vóór 1 januari indienen

De Belastingdienst heeft Vereniging Eigen Huis op donderdag 20 december toegezegd in elk geval de verzoeken tot teruggave in behandeling te nemen van mensen die tussen 1 januari 2012 en 20 juni 2013 zonnepanelen hebben gekocht. Voorwaarde is wel dat het verzoek tot teruggave vóór 1 januari 2018 is verstuurd naar de Belastingdienst.

Wat als u vóór 1 januari 2012 zonnepanelen heeft gekocht?

Op dit moment is nog onduidelijk hoe de Belastingdienst omgaat met verzoeken over aankopen die zijn gedaan vóór 1 januari 2012.

Op 20 juni 2013 deed het Hof van Justitie van de Europese Unie uitspraak in de zaak Fuchs. Sindsdien kunnen particulieren met zonnepanelen onder voorwaarden btw-ondernemer worden en zo de btw op aanschaf en installatie terugvragen.

Kopers na 20 juni 2013 hebben 5 jaar de tijd

Voor kopers van na 20 juni 2013 heeft toenmalig staatssecretaris Weekers een uiterste termijn gesteld. Dat betekent dat de aanvraag binnen vijf jaar na het kalenderjaar van aanschaf moet zijn ingediend. De Hoge Raad oordeelde vrijdag dat de wet geen termijn stelt, waardoor ook consumenten die vóór 20 juni 2013 zonnepanelen kochten voor btw-teruggave in aanmerking komen.
https://www.eigenhuis.nl/...13-vraag-alsnog-btw-terug
kan er verder weinig over vinden.

• Noord27
Iemand ervaring met een SMA 2.5 Power Storage?

Heb een zeer verleidelijk voorstel gekregen voor dit apparaat. Maar we kunnen nog 2 jaar salderen en 2.5kWh zet ook geen zoden aan de dijk..
Noord27 schreef op donderdag 21 december 2017 @ 21:21:
Iemand ervaring met een SMA 2.5 Power Storage?

Heb een zeer verleidelijk voorstel gekregen voor dit apparaat. Maar we kunnen nog 2 jaar salderen en 2.5kWh zet ook geen zoden aan de dijk..
Moet je er nog wel een batterijtje bij kopen?
https://www.mg-solar-shop...lt-Speicher-fUer-SMA.html

En zo eentje?
https://www.mg-solar-shop...anager-2-0-SMA-HM-20.html

Wat is zeer verleidelijk?
Mag via PM ;)

Het is toch 2500 watt, wat die levert, geen 2,5 kWh? (kWh hangt af van de capaciteit van de batterij)

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-12-2017 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
@AUijtdehaag Ah,ik heb dan volledig verkeerd gelezen. Dacht dat het alles in 1 apparaat was voor 2,5kWh. Werking is dus anders.
Pagina: 1 ... 70 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??