Krypt schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:30:
Het schijnt dat de zonnepanelen adviseur een beetje te kort in de meterkast heeft gekeken
Ik moet mijn aansluiting verhogen naar krachtstroom; wat ook aangegeven was. Maar ik heb nog een oude meterkast met 1 fase en 6 groepen; hierdoor heb ik geen hoofdschakelaar, wat wel een vereiste is voor krachtstroom.
Bijkomend "nadeel" is blijkbaar dat bij zo'n wijziging de hele meterkast aan de nieuwe normen moet gaan voldoen; en dat zal dus betekenen dat de gehele meterkast vervangen moet worden.
Voordeel hiervan is dat we het gelijk in orde kunnen maken voor eventuele overgang naar een electrische kookplaat. Even op Vekto.nl gekeken naar een meterkast; gelijk maar naar een 8+1 kast.
voor kracht stroom is het geen vereiste om een hoofdschakelaar te hebben.
maar alle nieuwe groepenkasten moeten wel een hoofdschakelaar hebben.
en daar ontkom je waarschijnlijk niet aan.
probleem van oude kasten is dat het vaak te veel tijd kost om ze om te bouwen.
een nieuwe is niet zo heel duur, dus kan goedkoper zijn en dan voldoe je meteen aan vrijwel de gehele nieuwe standaard. (maar ik weet niet alles, dus check, check dubbel check)
voorbeeld kast:
http://www.eprotech.nl/sh...et-krachtgroep-p-514.html
(geen idee of deze wel geschikt is of dat hij wel oke is, het is maar een voorbeeld.
ik heb even snel niet een beter voorbeeld, maar ook duurdere merken zijn niet al te gekke prijzen.)
dat noem ik niet echt duur
wel even oppassen, weet je wel zeker dat er 3fase binnen komt, in mijn kast kan ik het niet zien zonder de zegel te verbreken (en ik weet dat er echt maar 1 fase binnen komt, meer kabel heb ik niet.)
en ook de netbeheerder moet weten dat er over gegaan word naar 3-fase, soms zitten daar ook nog kosten aan. dus check dat ook.
(al met al, heb je er geen verstand van, of twijfel je aan iets, het is geen schande om het iemand anders te laten doen, die er wel verstand van heeft.)
edit:
mijn oost-west doet 75% van zijn Wp aan kWh opleveren.
8700Wp * 75% = 6525kWh.
ook heb ik aardig wat schaduw, maar dat tikt niet zo hard in, valt best mee.
(dak hoek is hier 2x 45 graden, platter levert meer kWh op en stijler minder kWh.

)
verder oost-west

dit is 5660Wp op een 3300W omvormer.
(ik heb mijn 3,3kW omvormer nu wel vervangen voor een 4kw omvormer, aftopping was af en toe wel iets te.
daar door doe ik nu een 255kWh meer per jaar opbrengen, maar op de 4000kWh is dat nog steeds pinda's)
afhankelijk van je dak hoek hoef je dus waarschijnlijk geen 8000W omvormer te hangen.
door je ongelijke indeling zou ik het gewoon aan een 6000W omvormer hangen.
geeft een heel klein beetje aftopping maar dat is echt niet de moeite waard voor een 8kW omvormer voor te gebruiken. (maar als je echt perse wil mag het ook aan een 6,5kW omvormer, dan topt het niet af.)
(reken er op dat een 300Wp paneel alleen 300Wp levert als de omstandigheden buiten rond STC liggen.
dus een klein windje en max 25 graden temperatuur van de cellen en flink wat straling van de zon.
dat gebeurd vrijwel alleen in de lente.
in de zomer worden de panelen makkelijk warmer als 70 graden en zijn de opbrengsten meer richting NOCT.
300Wp STC levert +/- 220W NOCT.
dus je hebt ruimte genoeg als je 6000W het net op kunt zetten met je opstelling.
als het echt niet anders kan, dan kun je ook nog 1 fase 5000W omvormer gebruiken.
(weet niet zo snel een 1 fase omvormer die dit aan kan, 2x10x300Wp op 1 mpp is wel pittig.
maar weet wel ene paar trucjes om het werkend te krijgen die mischien lukken.)
het verlies is zeer beperkt, het heeft meer met je bloeddruk te maken als dat het echt verlies oplevert.
maar veel van deze dingen zijn persoonlijk, en hoeven niet perse.)
[
Voor 31% gewijzigd door
migjes op 20-12-2017 16:38
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)