Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 106 Laatste
Acties:
  • 519.566 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:17

Wailing_Banshee

You're Next

migjes schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:33:
@rspoe
probeer het zonder solaredge te doen, dat is stiekem best duur en bied alleen voordelen als je erg veel last van schaduw hebt. (of je moet wel heel graag per paneel willen kunnen loggen.)
het maakt de kosten vaak niet goed.
Bijna alle aanbieders proberen je tegenwoordig solaredge aan te smeren... Ik had in mijn aanvraag expliciet gezegd dat we practisch geen last van schaduw hadden (die schaduw die we hebben is tegen zonsondergang...) maar toch kwamen de meeste offertes die ik kreeg met micro omvormers...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-08 08:23
migjes schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:33:
@rspoe
meer Wp = meer kWh opbrengst (lekker simpel, dus.)

je hebt meer als 25 graden afwijking van zuid nodig om minder als 99% te halen, dus jouw 5% is waarschijnlijk te hoog geschat.

teveel opwekken, is zeker geen ramp meer tegenwoordig, ook kolen fooi is een leuk bedrag.

panelen minder opwekken? Sins wanneer is dat de garantie minder word ook minder kWh uit de panelen?
(veel mensen halen garantie en opbrengst door elkaar, na 10 jaar doen je panelen gewoon nog 100% no prob, je hebt dan alleen minder garantie.)

probeer het zonder solaredge te doen, dat is stiekem best duur en bied alleen voordelen als je erg veel last van schaduw hebt. (of je moet wel heel graag per paneel willen kunnen loggen.)
het maakt de kosten vaak niet goed.

in dak, liever niet, is gewoon duur, en levert niet iets extra op(zelfs iets minder door slechte koeling), mooi kan het wel zijn, dat is een keuze.

natuurlijk zijn bepaalde dingen een beetje persoonlijk, het is ook vaak maar wat je wil en dat kunt bereiken.
dus lees een beetje relatief. ;)
verder geen voorkeur voor de 2 panelen.
alleen als je het laat leggen en je gebruikt best een duur systeem om de panelen vast te leggen (in dak).
gebruik dan panelen met aardig wat Wp, dan kun je die kosten beter verdelen over de opbrengst.

een omvormer zoals deze b.v.:
http://shop.winkelman-zon...--lan-en-webserver--.html
of:
http://shop.winkelman-zon...t-3-fase-2mppt-rs485.html
die kan 2x18 panelen aan, en dan heb je geen dure optimizeres nodig. ;)
Het gaat om nieuwbouw. Dus ik vind het zonde om dakpannen én panelen te leggen. Het is een redelijk modern huis dus het past goed bij het totaalplaatje om een indaksysteem te kiezen.

Dan is de keuze voor de panelen snel gemaakt :) Of zijn er mensen die slechte ervaringen hebben met IBC?

SolarEdge bieden eigenlijk beide partijen aan. Ik kan ze dit verhaal eens voorleggen. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 14:15
Tja, Solaredge voorkomt gezeik achteraf als er toch schaduw blijkt te zijn.Met een volledige optimizer setup weet je zeker dat je op elk moment een prima rendement haalt (Al kunnen ook optimizers en micro omvormers rendement kosten). Dus hoef je als installateur nooit terug voor zoiets.

Terwijl een schoorsteen oid prima met een losse optimizer op te lossen is (en soms hoeft dat niet eens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-08 08:23
exroosje schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:59:
Tja, Solaredge voorkomt gezeik achteraf als er toch schaduw blijkt te zijn.Met een volledige optimizer setup weet je zeker dat je op elk moment een prima rendement haalt (Al kunnen ook optimizers en micro omvormers rendement kosten). Dus hoef je als installateur nooit terug voor zoiets.

Terwijl een schoorsteen oid prima met een losse optimizer op te lossen is (en soms hoeft dat niet eens).
Je kunt ook schaduw hebben van de wolken? Of is dat te simpel gedacht 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 10:03
rspoe schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:57:
[...]

Het gaat om nieuwbouw. Dus ik vind het zonde om dakpannen én panelen te leggen. Het is een redelijk modern huis dus het past goed bij het totaalplaatje om een indaksysteem te kiezen.

Dan is de keuze voor de panelen snel gemaakt :) Of zijn er mensen die slechte ervaringen hebben met IBC?

SolarEdge bieden eigenlijk beide partijen aan. Ik kan ze dit verhaal eens voorleggen. Thanks.
toch is pannen leggen en dan op dak werken goedkoper als in dak.
(en mocht het ooit een keer zijn dat je de panelen wil verwijderen of vernieuwen of wat er ook ooit gebeurd in de 80 jaren dat een huis staat, het ook simpel kan, met in dak is dat erg lastig)
maar begrijp wel als je voor de looks wil gaan. ;)

IBC, ik heb geen mening er over. ;)
(geen enkele tweaker kan er een echte mening over hebben als hij echt eerlijk is.
er zijn er maar weinig die ervaring hebben met meerdere panelen, en als ze al ervaring hebben dan is dat over een oud type, dus zegt het weinig over de nieuwe types. dus lees dat allemaal met een korreltje zout(+/- 1 kilo))
verder is 295Wp niet een speciaal paneel (wel een leuke middenmoot), LG levert zelfs tot 400Wp (erg duur)
http://shop.winkelman-zon...ie/1248/zonnepanelen.html
beste kun je rekenen in Wp delen door kost prijs (ex BTW), dat vergelijkt een stukje netter. ;)

hier kun je een beetje prijs vergelijken (maar het blijft gevaarlijk als je naar losse onderdelen kijkt.).
http://shop.winkelman-zon...--lan-en-webserver--.html
(of de goedkopere goodwe)
VS:
http://shop.winkelman-zon...10k-3-fase-e-serie--.html
+ 36X deze:
http://shop.winkelman-zon...p300-power-optimizer.html

maar belangrijkste wat ik vind: is dat je erg duur plant met in dak en solaredge.
terwijl dat eigenlijk niet meer oplevert, maar look doen ook iets, dus erg persoonlijk. ;)
rspoe schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 12:00:
[...]

Je kunt ook schaduw hebben van de wolken? Of is dat te simpel gedacht 8)7
lol, die is iets te simpel gedacht, dan liggen alle panelen tegelijk in de schaduw. ;)
(maar ook panelen die niet in de zon liggen leveren op.
het zijn geen zon panelen, maar daglicht panelen.
het is vaak wel dat het maar 20% is van wat ze in de zon kunnen doen.
maar met 10kWp is dat nog steeds 2000W. en dat is nog steeds lekker ;) )

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 05-12-2017 12:13 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:28
Indak zie je in nieuwbouw ook meer- en meer. Ook milieuprestatie wordt verplicht in de komende jaren en dan is minder materiaal toepassen beter. Wel heb ik ook mijn twijfels bij indak systemen. Een paneel is niet zomaar te vervangen als de maat ook maar iets wijzigt.

Voordeel van SolarEdge is de individuele monitoring ook een stuk gemak bij een defect paneel om wat voor een reden dan ook. De rest van het systeem gaat dan door en je hoeft niet op je dak het defecte paneel te zoeken.

@migjes Hoe doen de Chinese omvormers het tegenwoordig? Een jaar of drie geleden hadden ze vaak wel vreemde hiaten zoals een max Wp per tracker o.i.d.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hoe word de leveringskosten bepaald/betaald met zonnepanelen ? ..

betaal je nu op de rekening wat je echt verbruikt en daarover de leverings kosten of heb je nog transport kosten over het stroomnet gebruiken als accu ?

Edit: ik neem aan dat de opwekking van je zonnepanelen ook naast elektra ook voordelig(er) is voor alle extra kosten ..

De reden van deze vragen is dat belastingen omhoog gaan, en ik vermoed dat de panelen zelf kwa opbrengst niet het meest intressant is (lees WP etc) maar eerder de energie + alle kosten die erbij komen = totaal zeer intressant. of zie ik dit verkeerd ?

[ Voor 46% gewijzigd door vso op 05-12-2017 12:26 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
Señor Sjon schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 12:14:
Indak zie je in nieuwbouw ook meer- en meer. Ook milieuprestatie wordt verplicht in de komende jaren en dan is minder materiaal toepassen beter. Wel heb ik ook mijn twijfels bij indak systemen. Een paneel is niet zomaar te vervangen als de maat ook maar iets wijzigt.

Voordeel van SolarEdge is de individuele monitoring ook een stuk gemak bij een defect paneel om wat voor een reden dan ook. De rest van het systeem gaat dan door en je hoeft niet op je dak het defecte paneel te zoeken.

@migjes Hoe doen de Chinese omvormers het tegenwoordig? Een jaar of drie geleden hadden ze vaak wel vreemde hiaten zoals een max Wp per tracker o.i.d.
Volgens mij mag je bij indak ook niet de gehele BTW terugvragen.
Er staan hier speciale regels voor op de belastingdienst website.

Mijn chineses goodwe's doen het voortreffelijk. En ik ben in het geheel geen vreemde zaken tegen gekomen?? Passen juist perfect bij mijn sfjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Señor Sjon schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 12:14:
eigenlijk niet veel veranderd. ;)
(de hiaten komen nog steeds voor maar niet alleen voor de chineesjes ook gewoon bij gerenommeerde merken. ;) )

wat wel veranderd is, dat het tegenwoordig niet "per ongeluk" onvermeld word in de specificaties.
de marketing is wat eerlijker geworden, of mensen begrijpen nu beter wat de beperking is van zo een apparaat.
(en soms zijn die problemen geen probleem doordat je een opstelling hebt waar door je er geen last van hebt, en dan zijn die chineesjes best wel oke. ;) )

ook kost prijs van een set is een stuk beter, zo goed zelfs dat een iets duurdere omvormer geen echt probleem meer is. en dat help ook, waar we vroeger nog moesten oppassen of we geen set aan het bedenken waren voor een TVT van meer als 10 jaar, kun je vandaag de dag vrij simpel voor een zelf bouwer onder de 5 jaar komen.
geeft veel ruimte. ;)
vso schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 12:23:
Hoe word de leveringskosten bepaald/betaald met zonnepanelen ? ..

betaal je nu op de rekening wat je echt verbruikt en daarover de leverings kosten of heb je nog transport kosten over het stroomnet gebruiken als accu ?
lol, lastige vraag. ;)

daarvoor moet je begrijpen hoe je elektra(/gas/stadsverwarming etc) rekening is opgebouwd. ;)

1 kWh kost +/- 5ct de kale stroom prijs.
daar komt de energie belasting (EB) boven op van: € 0,1013
daar boven op komt nog de Opslag duurzame energie (ODE): € 0,0074
en daar op nog een sausje 21% BTW.

(nu kan ik je vast vertellen:
kale stroom prijs is nu 5ct, maar dat was met een olie prijs van 42$, nu is de olie prijs gestegen naar 62$.
dure olie is dure kolen, dus ik verwacht dat die prijs gaat stijgen.
de EB is aangekondigd door de regering te gaan dalen met: 0,0075€.
de ODE gaat stijgen, hoeveel? (ik verwacht binnen 5 jaar een 0,02€, maar hoe snel?)
de BTW blijft nog wel even 21% verwacht ik.
maar ik heb ook nog geen kristallen bol die echt werkt. ;) )

en daar boven op komt ook nog een stuk vast recht.
voor de meeste mensen is dit +/-235€
hier in zitten je: Vastrecht transport , Capaciteitstarief , Periodieke aansluitvergoeding , Meterkosten
dus de kosten die je moet betalen om de kabel te mogen hebben, en na mijn mening dus ook het gebruik van de kabels om als accu te dienen. (allen mijn mening is niet zo veel waard in Nederland. ;) )

allen, iedere nederlander kan de eerste X kWh en X m3 gas, belasting vrij kopen.
voor het gemak trekken we dat van de elektra rekening af. (niet iedereen heeft een gas rekening, denk aan stads verwarming)
dus je krijgt ook nog een heffingskorting op je rekening.
die is € 308,54 ex BTW (en ja je krijgt ook de BTW nog terug)
aan gezien je heffings-korting groter is als je vast recht krijg je bij 0kWh gebruik dus nog geld terug.
maar er blijft wel geld gaan naar de netbeheerder voor het gebruik van de kabels als accu. ;)

(oke, ook de heffing korting gaat veranderen komend jaar.
de regering wil er 51€ ex BTW van afhalen, ik verwacht dit geintje volgend jaar al.
ook nog een punt je, de belasting op aardgas die gaat ook nog 0,02€ ex BTW omhoog, ook wel handig om vast te weten. ;) )

kun je hem nog volgen?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-09 13:27
Mensen, ik zit met een dilemma. Ik heb een nieuwbouwhuis gekocht en krijg de optie om extra panelen erbij te laten plaatsen.

Alleen, ze vragen voor een enkele 275Wp panel zo'n 720 euro(!). Heb ik het dan bij het correcte eind dat ze de prijs hebben verdubbeld en zichzelf rijk rekenen?

Sowieso heeft het huis al 8 panelen, vandaar dat het erg lonkt om gelijk mee te gaan naar 12 (4 extra) om een beetje quitte te draaien voor het beoogde verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Normale 275w panelen zijn al vanaf zo'n 140 euro te koop, beetje afhankelijk van merk. You do the math.

Zie dat je de types krijgt en leg zelf bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
LinuX-TUX schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 12:46:
Mensen, ik zit met een dilemma. Ik heb een nieuwbouwhuis gekocht en krijg de optie om extra panelen erbij te laten plaatsen.

Alleen, ze vragen voor een enkele 275Wp panel zo'n 720 euro(!). Heb ik het dan bij het correcte eind dat ze de prijs hebben verdubbeld en zichzelf rijk rekenen?

Sowieso heeft het huis al 8 panelen, vandaar dat het erg lonkt om gelijk mee te gaan naar 12 (4 extra) om een beetje quitte te draaien voor het beoogde verbruik.
Dat lijkt me inderdaad een redelijk veilige aanname , ze hebben hem bijna 3x over de kop gezet 8)7 8)7
Grofweg:
Paneel 160
Montage materiaal 20 + arbeid 30
eventueel SE? a 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
Verwijderd schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 12:49:
Normale 275w panelen zijn al vanaf zo'n 140 euro te koop, beetje afhankelijk van merk. You do the math.

Zie dat je de types krijgt en leg zelf bij.
Hier wordt dus echt SUPERgeheim over gedaan en ik heb zo'n vermoeden dat ze zelf nog niet eens weten wat ze erop gaan leggen.
thefox154 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 12:49:
[...]

Dat lijkt me inderdaad een redelijk veilige aanname , ze hebben hem bijna 3x over de kop gezet 8)7 8)7
Grofweg:
Paneel 160
Montage materiaal 20 + arbeid 30
eventueel SE? a 50
Dank voor de bevestigende opmerking, ik ga er maar vanaf zien. Excuus vanuit de aannemer was "aantrekkende markt, meer vraag blablabla" en ik verwonder me dat we deze vraag dus al 2 maanden open hebben staan en ze gewoon onderling de kopers van het kastje naar de muur sturen zonder meer los te laten dan "X stuks a 275pW". Voor dat geld mag het wel met gouden randjes afgewerkt worden dacht ik ook bij mezelf (of LG Neon BiFacial 375pW's mogen zijn).

Mooiste is nog, het huis gaat pas in 2019 opgeleverd worden ... denk dat tegen die tijd er betere panelen voor een normaler tarief te vinden zijn, alleen ga ik dan mixen met panelen ... of dat nou zo handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LinuX-TUX schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 13:19:
[...]

Hier wordt dus echt SUPERgeheim over gedaan en ik heb zo'n vermoeden dat ze zelf nog niet eens weten wat ze erop gaan leggen.
Dak opkruipen, paneeltje liften en kijken wat het is. Webwinkel, wat bevestigingmateriaal en evt extra omvormer klaar :) Of beter nog, dag dat ze geplaatst worden gewoon even de bouwplaats oplopen en kijken. Easy as pie

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2017 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

[...]

Dank voor de bevestigende opmerking, ik ga er maar vanaf zien. Excuus vanuit de aannemer was "aantrekkende markt, meer vraag blablabla" en ik verwonder me dat we deze vraag dus al 2 maanden open hebben staan en ze gewoon onderling de kopers van het kastje naar de muur sturen zonder meer los te laten dan "X stuks a 275pW". Voor dat geld mag het wel met gouden randjes afgewerkt worden dacht ik ook bij mezelf (of LG Neon BiFacial 375pW's mogen zijn).

Mooiste is nog, het huis gaat pas in 2019 opgeleverd worden ... denk dat tegen die tijd er betere panelen voor een normaler tarief te vinden zijn, alleen ga ik dan mixen met panelen ... of dat nou zo handig is.
Hele zwikkie vervangen. Voor de EPC heb je 2-6 panelen nodig, dus als je er meer wil, kan je beter het spul verkopen en een nieuwe uniforme installatie plaatsen. Het is ook niet de core business van de aannemer en ook de hedendaagse installateur doet er weinig aan. Dus die prijs gaat over twee schijven:
100% x 110 % = 110% (stap onderaannemer > installateur) en 110% x 110% = 121% (stap installateur > aannemer. Dus dat kan je later beter zelf doen. Zorg gewoon dat de groep, elektra e.d. er al is en je kan zo aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
migjes schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 12:39:
lol, lastige vraag. ;)

daarvoor moet je begrijpen hoe je elektra(/gas/stadsverwarming etc) rekening is opgebouwd. ;)

1 kWh kost +/- 5ct de kale stroom prijs.
daar komt de energie belasting (EB) boven op van: € 0,1013
daar boven op komt nog de Opslag duurzame energie (ODE): € 0,0074
en daar op nog een sausje 21% BTW.

(nu kan ik je vast vertellen:
kale stroom prijs is nu 5ct, maar dat was met een olie prijs van 42$, nu is de olie prijs gestegen naar 62$.
dure olie is dure kolen, dus ik verwacht dat die prijs gaat stijgen.
de EB is aangekondigd door de regering te gaan dalen met: 0,0075€.
de ODE gaat stijgen, hoeveel? (ik verwacht binnen 5 jaar een 0,02€, maar hoe snel?)
de BTW blijft nog wel even 21% verwacht ik.
maar ik heb ook nog geen kristallen bol die echt werkt. ;) )

en daar boven op komt ook nog een stuk vast recht.
voor de meeste mensen is dit +/-235€
hier in zitten je: Vastrecht transport , Capaciteitstarief , Periodieke aansluitvergoeding , Meterkosten
dus de kosten die je moet betalen om de kabel te mogen hebben, en na mijn mening dus ook het gebruik van de kabels om als accu te dienen. (allen mijn mening is niet zo veel waard in Nederland. ;) )

allen, iedere nederlander kan de eerste X kWh en X m3 gas, belasting vrij kopen.
voor het gemak trekken we dat van de elektra rekening af. (niet iedereen heeft een gas rekening, denk aan stads verwarming)
dus je krijgt ook nog een heffingskorting op je rekening.
die is € 308,54 ex BTW (en ja je krijgt ook de BTW nog terug)
aan gezien je heffings-korting groter is als je vast recht krijg je bij 0kWh gebruik dus nog geld terug.
maar er blijft wel geld gaan naar de netbeheerder voor het gebruik van de kabels als accu. ;)

(oke, ook de heffing korting gaat veranderen komend jaar.
de regering wil er 51€ ex BTW van afhalen, ik verwacht dit geintje volgend jaar al.
ook nog een punt je, de belasting op aardgas die gaat ook nog 0,02€ ex BTW omhoog, ook wel handig om vast te weten. ;) )

kun je hem nog volgen?
ja dit snap ik wel (denk ik), alleen ik krijg steeds het idee dat je niet zo zeer bespaart op je "verbruik" maar eerder op de kosten die door de overheid (belasting) er op gelegd word .. wat eigenlijk wel bizar is .

25cent per kw .. ach 4 kw blaas je zo er doorheen totdat je realiseert dat niet 1 euro maar bv 2,50 euro aftikt waarvan 1,50 naar de overheid gaat. misschien overdreven maar toch .. zo zie ik het nu . klopt dit ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:57

Videopac

Rommelt wat aan.

[...]

[...]

T.z.t. groepsinkoop met je nieuwe buren ;)

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
vso schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 14:24:
[...]
ja dit snap ik wel (denk ik), alleen ik krijg steeds het idee dat je niet zo zeer bespaart op je "verbruik" maar eerder op de kosten die door de overheid (belasting) er op gelegd word .. wat eigenlijk wel bizar is .
jep, in de +/-5ct per kWh, zit ook nog eens de winst voor de energie centrale (winst energie leverancier(nuon/budget,essent, greenchoise/eneco etc etc) is vaak niet in de kWh prijs.).
dus dat is eigenlijk nog gekker, stroom is gewoon belachelijk goedkoop, maar met een lekkere belasting er op.

de cijfers kun je gewoon hier op zoeken. ;)
https://www.belastingdien...3b-4c97-bc7a-802790bd1110
25cent per kw .. ach 4 kw blaas je zo er doorheen totdat je realiseert dat niet 1 euro maar bv 2,50 euro aftikt waarvan 1,50 naar de overheid gaat. misschien overdreven maar toch .. zo zie ik het nu . klopt dit ?
op het moment kun je beter rekenen met 18ct per kWh, en ja dan klopt dit verhaal wel een beetje. een 13ct gaat dan naar de regering.
maar eigenlijk ook weer niet, want dan moet je de heffingskorting ook weer mee nemen.
alleen dan moet je ook rekenen met je totale jaar gebruikt.

en met totale jaar gebruik worden situaties nog maffer.
stel je gebruikt een 20.000kWh (voor particulier super veel, maar een bedrijfje zit daar zo aan.)
dan betaal je voor de eerste 10.000kWh de volle EB van € 0,1013, en de 10.000kWh die daar op volgt nog maar € 0,04901 EB.
(en dan nog maar niks zeggen zodra je over de 50.000kWh gaat. >:) )

tja, door salderen kun je dus ook zeggen dat we zonnestroom dus erg subsidiëren.
wij PV bezitters ontduiken de belasting. (niet mijn persoonlijke mening, ik blaat nu een politieke partij na en ik zeg niet welke, lol. ;)
mischien tijd voor deze partij :
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/logopvv.jpg )

maar ik vind het niet gek dat jan met de korte achternaam er vrij weinig van kan volgen, en gewoon maar schaapachtig zijn rekening betaald. ;w

maar als je denkt dat dit alles is, wel nee, het konijnen hol gaat nog veel dieper. ;)
er is ook nog zoiets als kolen belasting. *O*
https://www.belastingdien...grondslag/kolenbelasting/
maar als je elektra er van maakt, dan weer niet -O- :
https://www.belastingdien...elling_van_kolenbelasting
dus ja ook kolenstroom word dus gesponsord (mag geen subsidie heten, lol)
kun jij het nog volgen dat er partijen zijn die zeggen dat kolenstroom goed is en windmolens op subsidie draaien. :?

het is 1 groot bos aan regels waardoor de bomen niet meer te zien zijn, is mijn beste conclusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
Señor Sjon schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 13:51:
[...]

Hele zwikkie vervangen. Voor de EPC heb je 2-6 panelen nodig, dus als je er meer wil, kan je beter het spul verkopen en een nieuwe uniforme installatie plaatsen. Het is ook niet de core business van de aannemer en ook de hedendaagse installateur doet er weinig aan. Dus die prijs gaat over twee schijven:
100% x 110 % = 110% (stap onderaannemer > installateur) en 110% x 110% = 121% (stap installateur > aannemer. Dus dat kan je later beter zelf doen. Zorg gewoon dat de groep, elektra e.d. er al is en je kan zo aan de slag.
De aannemer moet het juist conform bepaalde EPC opleveren, dus dat "laat maar, ik regel het zelf wel" vlieger gaat niet op :'(

Vervangen later of bijleggen kan inderdaad altijd nog, prijzen vond ik al absurd en krijg het hier nog eens dubbel en dwars bevestigd. Kennelijk zijn er toch een hoop in ons project die ervoor vallen en het toch via de aannemer laten doen.
Videopac schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 14:31:
[...]

T.z.t. groepsinkoop met je nieuwe buren ;)
Exact dit wil ik vanavond posten in de besloten kopers groep op Facebook.
Señor Sjon schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 15:45:
Ja, ik zit zelf in de sector, dus weet er alles van. Wat ik duidelijk wil maken is dat als je meer panelen van een ander type wil, je het zo moet hebben dat je alleen maar andere panelen en omvormer hoeft te kopen. Kwestie van de rail verlengen en zo meer panelen plaatsen.
Op zich ligt alles al klaar om er wat bij te leggen denk ik zo. Alleen binnenshuis moet ik misschien rekening houden dat zo'n omvormer dan een eigen groep nodig heeft of mogen die nog bij elkaar? Daar heb ik allemaal nog geen ervaring mee en denk ik eerlijk gezegd uit te besteden, geen zin in prutswerk/isolatie schroei luchtjes en warme draadjes :+

[ Voor 32% gewijzigd door LinuX-TUX op 05-12-2017 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ja, ik zit zelf in de sector, dus weet er alles van. Wat ik duidelijk wil maken is dat als je meer panelen van een ander type wil, je het zo moet hebben dat je alleen maar andere panelen en omvormer hoeft te kopen. Kwestie van de rail verlengen en zo meer panelen plaatsen.

@LinuX-TUX Het is makkelijk om op nieuwe berichten te reageren dan telkens via edits.

Bij 6 panelen van 275W gaat de aannemer max een 1500W omvormer ophangen. Die heeft sowieso een eigen groep. Die zou ik eerder allemaal als één set verkopen (of op je schuur leggen) en op het dak van de woning een uitgebreide installatie leggen.

[ Voor 38% gewijzigd door Señor Sjon op 05-12-2017 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
migjes schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 15:17:
[...]

jep, in de +/-5ct per kWh, zit ook nog eens de winst voor de energie centrale (winst energie leverancier(nuon/budget,essent, greenchoise/eneco etc etc) is vaak niet in de kWh prijs.).
dus dat is eigenlijk nog gekker, stroom is gewoon belachelijk goedkoop, maar met een lekkere belasting er op.

de cijfers kun je gewoon hier op zoeken. ;)
https://www.belastingdien...3b-4c97-bc7a-802790bd1110

[...]

op het moment kun je beter rekenen met 18ct per kWh, en ja dan klopt dit verhaal wel een beetje. een 13ct gaat dan naar de regering.
maar eigenlijk ook weer niet, want dan moet je de heffingskorting ook weer mee nemen.
alleen dan moet je ook rekenen met je totale jaar gebruikt.

en met totale jaar gebruik worden situaties nog maffer.
stel je gebruikt een 20.000kWh (voor particulier super veel, maar een bedrijfje zit daar zo aan.)
dan betaal je voor de eerste 10.000kWh de volle EB van € 0,1013, en de 10.000kWh die daar op volgt nog maar € 0,04901 EB.
(en dan nog maar niks zeggen zodra je over de 50.000kWh gaat. >:) )

tja, door salderen kun je dus ook zeggen dat we zonnestroom dus erg subsidiëren.
wij PV bezitters ontduiken de belasting. (niet mijn persoonlijke mening, ik blaat nu een politieke partij na en ik zeg niet welke, lol. ;)
mischien tijd voor deze partij :
[afbeelding] )

maar ik vind het niet gek dat jan met de korte achternaam er vrij weinig van kan volgen, en gewoon maar schaapachtig zijn rekening betaald. ;w

maar als je denkt dat dit alles is, wel nee, het konijnen hol gaat nog veel dieper. ;)
er is ook nog zoiets als kolen belasting. *O*
https://www.belastingdien...grondslag/kolenbelasting/
maar als je elektra er van maakt, dan weer niet -O- :
https://www.belastingdien...elling_van_kolenbelasting
dus ja ook kolenstroom word dus gesponsord (mag geen subsidie heten, lol)
kun jij het nog volgen dat er partijen zijn die zeggen dat kolenstroom goed is en windmolens op subsidie draaien. :?

het is 1 groot bos aan regels waardoor de bomen niet meer te zien zijn, is mijn beste conclusie.
jup ach als je het snapt lach je je rot denk ik :)

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

rspoe schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:57:
[...]

* Andre1973 heeft nog geen goede ervaringen gezien met indaksystemen, en vind het meestal lelijk, arbeidsintensief en veel te duur

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 18:32
LinuX-TUX schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 15:43:
[...]

De aannemer moet het juist conform bepaalde EPC opleveren, dus dat "laat maar, ik regel het zelf wel" vlieger gaat niet op :'(
En wie gaat dat controleren ?

Volgens mij ligt er een EPC berekening en dat is het. Bij (groene) hypotheek vragen ze er een keer naar.
De gemeente wil hem als stuk bij indienen bouwvergunning hebben.

Het lijkt me sterk dat de controle ambtenaar van de gemeente komt kijken als de douche wtw ingebouwd wordt of het wel het juiste type is. Met de palen en de verdiepingsvloeren komen ze hier wel kijken overigens.

Zonnepanelen nemen ze een forfait model voor en rekenen met m2 als ik het goed snap. Je zal met indak nog nadeel hebben ook want een van de dingen is wel of niet geventilleerd bij vp panelen. Weinig ventilatie als je ze in dak inbouwt, dus lager rendement als ze warm worden ?

Voor alles wat in de EPC stond is me door mijn bouwer verteld dat het er niet zo veel toe doet wat het merk is als het maar hetzelfde of beter doet. (Douche wtw, lucht wtw, warmtepomp etc) En er zal ook wel een gelijkwaardigheids verklaring van moeten zijn met zelfde of beter resultaat.
We hebben 2 EPC berekeningen en die wijken enorm af qua installatie en EPC (van gas naar all electric van geen naar 16 VP panelen en van klasse c naar d wtw) . De instalateur had er genoeg aan om subsidie aan te vragen en daar was het om te doen met die 2 berekeningen

[ Voor 22% gewijzigd door jacovn op 06-12-2017 06:53 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

Denk dat de aannemer dan echt wel even mag gaan bewijzen dat ze wtw X hebben geleverd en niet wtw Y. Al zal een gespecificeerde factuur daar wel voldoende bewijs voor zijn.

Zelfde geldt natuurlijk voor je panelen. Misschien kun je nog een constructie afspreken waar je de panelen koopt en op een andere bon andere panelen bij ze afneemt, zodat de originele panelen later retour kunnen nemen, maar dan ben je al wel behoorlijk aan het omwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
Señor Sjon schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 15:45:

@LinuX-TUX Het is makkelijk om op nieuwe berichten te reageren dan telkens via edits.

Bij 6 panelen van 275W gaat de aannemer max een 1500W omvormer ophangen. Die heeft sowieso een eigen groep. Die zou ik eerder allemaal als één set verkopen (of op je schuur leggen) en op het dak van de woning een uitgebreide installatie leggen.
Excuus, deze berichten waren zo kort op elkaar dat ik een edit meer op zijn plaats vond dan een slow chat/spam actie. (gezien er niet veel meerwaarde in mijn berichtje zat)

Er komen sowieso 8 panelen, 6 zou het huis standaard krijgen, maar door uitbouw (en epc norm?!) zijn het er 8 geworden.

Waar ik naar toe ga als oplossing weet ik nog niet, @Andre1973 had ook nog een goede tip, maar ik ga pas volgend najaar nadenken over een oplossing zodra er op alle vlakken wat meer duidelijkheid is. Oplevering is pas in 2019 en de techniek zal ook niet stilstaan in de tussentijd :Y)
jacovn schreef op woensdag 6 december 2017 @ 06:49:
[...]

En wie gaat dat controleren ?
Eerlijk gezegd, geen idee. Ze mogen bouwen van de gemeente en de opgeleverde woningen moeten aan een bepaalde norm voldoen. Ze willen hier niet hun handen aan branden dat ze de mist in gaan lijkt het.
Volgens mij ligt er een EPC berekening en dat is het. Bij (groene) hypotheek vragen ze er een keer naar.
De gemeente wil hem als stuk bij indienen bouwvergunning hebben.

Het lijkt me sterk dat de controle ambtenaar van de gemeente komt kijken als de douche wtw ingebouwd wordt of het wel het juiste type is. Met de palen en de verdiepingsvloeren komen ze hier wel kijken overigens.

Zonnepanelen nemen ze een forfait model voor en rekenen met m2 als ik het goed snap. Je zal met indak nog nadeel hebben ook want een van de dingen is wel of niet geventilleerd bij vp panelen. Weinig ventilatie als je ze in dak inbouwt, dus lager rendement als ze warm worden ?
Hoe en wat het gaat worden zal ik pas volgend jaar zomer achter komen, dan wordt namelijk het eerste deel van de nieuwbouwwijk opgeleverd :Y)
Nogmaals, we tasten allemaal in het duister wat voor panelen het gaan worden en welke inverter er komt. Alleen de globale specs zijn duidelijk.
Voor alles wat in de EPC stond is me door mijn bouwer verteld dat het er niet zo veel toe doet wat het merk is als het maar hetzelfde of beter doet. (Douche wtw, lucht wtw, warmtepomp etc) En er zal ook wel een gelijkwaardigheids verklaring van moeten zijn met zelfde of beter resultaat.
We hebben 2 EPC berekeningen en die wijken enorm af qua installatie en EPC (van gas naar all electric van geen naar 16 VP panelen en van klasse c naar d wtw) . De instalateur had er genoeg aan om subsidie aan te vragen en daar was het om te doen met die 2 berekeningen
Mee eens, hoe langer ik in dit traject zit, hoe vreemder ik het ook vind. We hebben ook nog steeds gas om de woning te verwarmen 8)7

[ Voor 43% gewijzigd door LinuX-TUX op 06-12-2017 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nou waren mijn eerste verkenningen in 2014 en nu ik door allerlei omwegen nu weer kijk, vind ik er eigenlijk niet veel veranderd. In drie jaar tijd is SF naar 175 ipv 170 gegaan, maar schijnen ze de markt te verlaten. Verder zijn er heel wat merken en submerken die ik toen niet kende, maar ook niet heel veel meer opbrengen of erg veel goedkoper zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
Señor Sjon schreef op woensdag 6 december 2017 @ 09:37:
Nou waren mijn eerste verkenningen in 2014 en nu ik door allerlei omwegen nu weer kijk, vind ik er eigenlijk niet veel veranderd. In drie jaar tijd is SF naar 175 ipv 170 gegaan, maar schijnen ze de markt te verlaten. Verder zijn er heel wat merken en submerken die ik toen niet kende, maar ook niet heel veel meer opbrengen of erg veel goedkoper zijn?
En waar wil je naar toe met de constatering? Ik mis de essentie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik had hoop dat ze (veel) beter en goedkoper waren geworden in de tussentijd. :P Ik wil ook ooit gasloos, maar in dit tempo heb ik zelfs bij mijn nieuwe huis niet genoeg dak voor L/W warmtepomp en een elektrische auto. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
@LinuX-TUX

Als ze dit soort dure VP oplossingen aanbieden zou ik ze eerst maar eens vragen welke Qv;10 ze gaan halen en of ze die ook bewijzen met een blower doortest.
Volgens mij bibberen ze allemaal voor die test want dan blijkt echt hoe goed ze gebouwd hebben.

Daar heb je mijn inziens meer aan dan aan een berekend getal wat de EPC is.
Je kunt ze ook beter vragen of ze aan BENG voldoen, die is veel strikter dan EPC 0.4

En 6 panelen welke zeg maar 1.65 m2 per stuk zijn is dan bijna 10 m2.
Dat is ruwweg 0.1 op de EPC
Met 2 extra om op 8 panelen te komen is dat nog eens 0.03 aan de EPC die ze moeten "oplappen"

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
BENG is nog geen beleid. Dan zou automatisch de woning duurder worden. Dan siddert de koper weer. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Señor Sjon schreef op woensdag 6 december 2017 @ 10:53:
BENG is nog geen beleid. Dan zou automatisch de woning duurder worden. Dan siddert de koper weer. :P
Daar heb je ook een goed punt.

Wat ik echter tegen gekomen ben (2 bouwers waar ik langer mee gesproken heb) is dat ze helemaal niet klaar zijn om die kant op te denken. Op een suggestie zou het ook op manier X kunnen hoor je alleen maar dat het extra moet kosten.
Er lijkt geen/weinig bereidheid om af te wijken van wat ze al jaren doen.

Met mijn W instalateur merk ik wel dat die mee gaat in de verandering en over dingen wil praten en dan met voor en tegen argumente komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De bouwsector is dan ook licht conservatief (pun intended).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
Señor Sjon schreef op woensdag 6 december 2017 @ 09:37:
Tov 2013 is het toch een aardige puist goedkoper geworden? Nu kun je met slim shoppen en veel zelf doen makkelijk onder de euro /Wp uitkomen, toen zat je eerder rond de €1.50 en met montage op 2.

Ik kocht in 2013 een setje 500Wp met een stecagrid en 3 panelen 195Wp volgens mij voor 800 euro.....

De factor arbeid is natuurlijk niet uit te vlakken. Die is eerder duurder geworden in 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik begon eind 2014. ;)

Mijn handjes blijven schoon en ik beklim zeker geen daken, dus ik bekijk met name all-in tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Señor Sjon schreef op woensdag 6 december 2017 @ 12:13:
Ik begon eind 2014. ;)

Mijn handjes blijven schoon en ik beklim zeker geen daken, dus ik bekijk met name all-in tarieven.
kijk je naar een SF paneel dan zie je niet veel verschil.
maar toch is er veel veranderd zins die tijd.
toen had je 260-270Wp mono voor een 0,70-0,80€/Wp.

nu heb je 295Wp mono voor 0,47€/Wp.
dus 10% meer Wp voor 30% minder kosten.
(kijkend naar ex BTW prijzen waar een installateur voor een los paneel inkoopt. dus geen maffe aanbiedingen en redelijke kwaliteit spul.)
dat soort panelen heb je nu voor 165€ inc BTW.

maar de panelen zijn maar een gedeelte van de prijs, bevestiging omvormer installatie kosten etc etc...
die zijn niet veel in prijs veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
Omvormers zijn ook wel wat goedkoper geworden. Een 2000Wp koop je nu voor 4-500 euro (chinees, bv Goodwe) en dat was volgens mij in 2013-14 ook wel richting de 7-800 euro voor een Omnik. Of dat je nog extra moest betalen voor wifi, terwijl dat er nu in zit.

Bevestiging en installatie zijn onveranderd inderdaad en worden dus een steeds groter deel van de totaalkosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:07
Mijn huidige set van 11x Panda (280WP) moet waarschijnlijk in het voorjaar verplaatst worden wegens het realiseren van een dakopbouw.

Nu staat de lengte (parrallel aan evenaar, pal op zuid) van de opbouw vast, 760CM, maar de breedte is nog even een vraagstuk. Qua vergunningen en tekeningen ben ik lekker goedkoop en snel klaar (vergunning technisch) als ik hem 400 cm breed maak, maar krijg ik daar mijn 11 panelen op?

Gedachte was 7 panelen in portrait met 40 CM speling op de dakrand richting noord en 30 CM aan de Oost en West kant en verder richting zijn nog 4 panelen landscape. Dit moet wel samen op 1 string. Kan dat met 0.0 schaduw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
In dit soort situaties helpen plaatjes enorm. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Laatst online: 23:07
Señor Sjon schreef op woensdag 6 december 2017 @ 16:17:
In dit soort situaties helpen plaatjes enorm. :P
Ik kon hem volgen ;) In het kort: Idee is om portret en Landscape te combineren, 7 P en 4 L eronder.
Dit omdat mijn dak wss niet breed genoeg word 2 rijen in P neer te zetten.
De vraag is dus, kan ik schaduw vrije panelen P en L combineren in 1 string?

Daarbij vraag ik me af of 30cm vanaf de zijkant van het paneel naar de rand van het dak genoeg is?
Evenals de 40cm die ik aan de kopse kant van mijn paneel naar de dakrand heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:58

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

[...]

[...]

als je toch dingen mag aangeven, zorg dan dat de aannemer een 3x4mm2 kabel trekt vanaf mk naar omvormer en niet standaard 3x2,5mm2
Anders zit je weer aan die limiet vast :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat ik de zonnepanelen maar uit ga zetten.... Zonde van de slijtage van mijn omvormer dit weer. Gemiddeld 0,8 kWh per dag deze maand :')

Gelukkig heb ik mijn jaar target al begin november gehaald.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2017 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op donderdag 7 december 2017 @ 11:35:
lol, vloeken in de kerk hier, ga je mond met zeep spoelen >:)
wie het kleine niet eert is het grote niet ......
oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:57
Nog eentje welke aan het kijken is voor zonnepanelen, ondanks dat de "hype" al even gaande is lijkt het me nog steeds zéér interessant en ziet elke berekening welke ik zelf maak of krijg aangeleverd en hoe dan ook beter uit dan niks doen!

De grote vraag is ook alleen voor mij, waarvoor te kiezen? Ik heb offertes opgevangen tussen de 4 en de 7.000 euro, dus dat is nogal een groot verschil. De ene roept dat je sowieso 100% zeker Y moet kiezen, de andere schreeuwt weer dat Y onzin is en je voor X moet gaan...

Even in het kort:
  • Een schuin dan op het Zuid-Zuid-Oost, ruimte voor 14 panelen maximaal. Geen schaduw, behalve van een klein afvoerpijpje.
  • 14 panelen is het maximale mogelijk, en dat raadt online ook iedereen aan (maximaal je dak vol te leggen.
  • We gebruiken nu nog weinig energie en zullen dus wel wat overschot gaan krijgen (zijn maar met z'n 2tjes en weinig thuis), maar het eerste kindje is op komst dus ik verwacht wel dat we snel gaan stijgen.
Nu de vragen:
  • Wel of geen optimizers? Ik heb minimaal schaduw, dus ik zou zeggen van niet. Maar álle aanbieders raden me hem toch aan aangezien je dan meer inzicht hebt, altijd meer energie opwekt, minder last hebt van vuiligheid, bewolking of ongelijke degradatie, enz.
  • Goede, dure panelen van LG van 320WP of goedkopere panelen van 275WP? Of gewoon kijken naar euro > energie verhouding?
  • Micro omvormers (Enphase), of gewoon een goedkope "Chinese" omvormer plaatsen?
Ik wil voor de duidelijkheid niet lui overkomen, maar als je van alle partijen een ander verhaal hoort, ga je je wel afvragen wat nog de waarheid is...

[ Voor 5% gewijzigd door FabianNL op 07-12-2017 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Suffe vraag tussendoor, maar is het mogelijk in het SolarEdge panel zelf je layout aan te passen?
Of moet ik daarvoor echt de installateur hebben? (Alle panelen staan d'r in maar de layout is niet 100% gelijk aan hoe het op het dak ligt en dat zou ik dan zelf wel weer fijn vinden...)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:51
unezra schreef op donderdag 7 december 2017 @ 19:58:
Suffe vraag tussendoor, maar is het mogelijk in het SolarEdge panel zelf je layout aan te passen?
Of moet ik daarvoor echt de installateur hebben? (Alle panelen staan d'r in maar de layout is niet 100% gelijk aan hoe het op het dak ligt en dat zou ik dan zelf wel weer fijn vinden...)
Installateur vragen, of SE zelf bellen. Dat kan gewoon.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
FabianNL schreef op donderdag 7 december 2017 @ 19:39:
Nog eentje welke aan het kijken is voor zonnepanelen, ondanks dat de "hype" al even gaande is lijkt het me nog steeds zéér interessant en ziet elke berekening welke ik zelf maak of krijg aangeleverd en hoe dan ook beter uit dan niks doen!

De grote vraag is ook alleen voor mij, waarvoor te kiezen? Ik heb offertes opgevangen tussen de 4 en de 7.000 euro, dus dat is nogal een groot verschil. De ene roept dat je sowieso 100% zeker Y moet kiezen, de andere schreeuwt weer dat Y onzin is en je voor X moet gaan...

Even in het kort:
  • Een schuin dan op het Zuid-Zuid-Oost, ruimte voor 14 panelen maximaal. Geen schaduw, behalve van een klein afvoerpijpje.
  • 14 panelen is het maximale mogelijk, en dat raadt online ook iedereen aan (maximaal je dak vol te leggen.
  • We gebruiken nu nog weinig energie en zullen dus wel wat overschot gaan krijgen (zijn maar met z'n 2tjes en weinig thuis), maar het eerste kindje is op komst dus ik verwacht wel dat we snel gaan stijgen.
Nu de vragen:
  • Wel of geen optimizers? Ik heb minimaal schaduw, dus ik zou zeggen van niet. Maar álle aanbieders raden me hem toch aan aangezien je dan meer inzicht hebt, altijd meer energie opwekt, minder last hebt van vuiligheid, bewolking of ongelijke degradatie, enz.
  • Goede, dure panelen van LG van 320WP of goedkopere panelen van 275WP? Of gewoon kijken naar euro > energie verhouding?
  • Micro omvormers (Enphase), of gewoon een goedkope "Chinese" omvormer plaatsen?
Ik wil voor de duidelijkheid niet lui overkomen, maar als je van alle partijen een ander verhaal hoort, ga je je wel afvragen wat nog de waarheid is...
Lekker zonder SE dan, dat pijpje vervangen dor een ontluchtingspan, kan ie ook geen schaduw meer maken.
Panelen nemen van ca 275Wp, die veel duurdere panelen halen je TVT nogal naar beneden. En ja het kost evenveel om ze te plaatsen en het ligt op hetzelfde montagemateriaal maar dat kleine beetje extra WP heeft een veel langere TVT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

No Hands schreef op donderdag 7 december 2017 @ 20:32:
[...]
Installateur vragen, of SE zelf bellen. Dat kan gewoon.
Check, thnx.
Ga ik dat morgen of maandag ff doen. Sowieso wel fijn om daar zelf aan te kunnen prutsen. Het zijn mijn panelen tenslotte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
unezra schreef op donderdag 7 december 2017 @ 20:37:
[...]

Check, thnx.
Ga ik dat morgen of maandag ff doen. Sowieso wel fijn om daar zelf aan te kunnen prutsen. Het zijn mijn panelen tenslotte.
Meeste gebruikers krijgen van hun installateur geen full acces. Dit omdat ze meestal geen idee hebben wat ze doen en/of grafieken niet begrijpen. Dan ben je zo lang bezig om alles weer recht te trekken of support te geven op vragen dat het je uiteindelijk meer kost dan het opgeleverd heeft.

Maar als je iet sin je layout wil veranderen dan kan SE dat doen op verzoek, ik denk niet dat ze jou zomaar zelf toegang tot alles gaan geven, dat gaat alleen in opdracht van je installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hmmm, da's dan weer jammer @No Hands. Snap het wel, maar als ICTer met zo'n installatie op mijn eigen dak vind ik het vervelend als ik niet zelf aan de knoppen mag zitten en afhankelijk ben van een 3e partij. :)

Maar goed, ik zit er al aan te denken om d'r een Zigbee module in te harken en het geheel zelf aan een stuk domotica te klussen op termijn zodat ik niet enkel via de SolerEdge website dingen hoef uit te lezen. (Er even vanuit gaande dat die zigbee module gebruikt kan worden om info over de installatie uit te lezen. Wellicht denk ik daar te simpel over.)

Ik ga eens kijken of ik de logica snap en anders mail ik de installateur dat ik het graag natuurgetrouw ingetekend wil hebben. (Het is een combinatie omgekeerde W oost-west west-oost op het hoofddak, 12 panelen totaal, en nog eens 3 panelen gericht op het zuid-westen op de uitbouw.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
unezra schreef op donderdag 7 december 2017 @ 21:10:
Hmmm, da's dan weer jammer @No Hands. Snap het wel, maar als ICTer met zo'n installatie op mijn eigen dak vind ik het vervelend als ik niet zelf aan de knoppen mag zitten en afhankelijk ben van een 3e partij. :)

Maar goed, ik zit er al aan te denken om d'r een Zigbee module in te harken en het geheel zelf aan een stuk domotica te klussen op termijn zodat ik niet enkel via de SolerEdge website dingen hoef uit te lezen. (Er even vanuit gaande dat die zigbee module gebruikt kan worden om info over de installatie uit te lezen. Wellicht denk ik daar te simpel over.)

Ik ga eens kijken of ik de logica snap en anders mail ik de installateur dat ik het graag natuurgetrouw ingetekend wil hebben. (Het is een combinatie omgekeerde W oost-west west-oost op het hoofddak, 12 panelen totaal, en nog eens 3 panelen gericht op het zuid-westen op de uitbouw.)
Je kunt je installateur dan ook direct om full acces vragen en hem beloven dat je geen moeilijke vragen zult stellen 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:58

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

unezra schreef op donderdag 7 december 2017 @ 21:10:

En anders kijk je hier even:
[SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren

Je installateur kan je gewoon power user maken. Kan je dat ook allemaal. Je hoeft niet perse een installateurs account te hebben voor de layout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes

Even in het kort:
Nu de vragen:
er is niet iets als "de waarheid." ;)

als je geen echt last hebt van schaduw, dan zou ik ook net zo snel gaan voor optimizeres.
het levert niks meer op, en het kost wel aardig wat extra.
wel leuk om die logging te hebben, maar zo mooi is die nu ook weer niet.
dus zie dit gewoon als persoonlijke keus. ;)

duur of goedkoop paneel (een LG 320Wp valt nog niet onder de dure panelen, de LG 360+Wp wel. >:) )
tja, een 320Wp paneel word vast gehouden door de zelfde beugel als een 275Wp paneel.
dus dat kost even duur maar is wel beter te verdelen over het meerdere aantal Wp.
dit geld ook voor laten installeren, of die gast nu een 275Wp of een 320Wp neer legt, het kost even veel tijd.
en dat maakt het verschil ook kleiner.
dus kunt het beste rekenen in het aantal € per Wp.
(totaal prijs ex BTW delen door aantal Wp, geeft een leuk cijfer.
dan deel je daarna door de kWh prijs en heb je een erg grove TVT in jaren.)
het is niet altijd dat het 1 het andere goed maakt, maar maakt verschillen erg klein.

micro of chinees goedkoop, tja dat is net zo als optimizers.
voor mij het liefst een goede omvormer en geen optimizers of micro's, maar soms kun je niet anders en dan is het wel fijn dat het bestaat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Waarom zou je én micro én optimizers gebruiken? Ze doen in principe hetzelfde (ik zou dan voor optimizers gaan), maar in mijn nieuwe situatie heb ik geen van beide nodig. Bij bv 20 panelen is 20x30 euro toch weer 600 euro minder kosten (ik ga uit van de P700 met twee panelen/optimizer). Bij bv de P400 praat je over nog 15 euro/paneel extra.

Edit:
Zie dat de P700 alleen bij 15k+ systemen mag... bummer. Dus dan blijft het 20x45 = 900 euro extra. Met een geclaimd 6% rendement in een ongehinderde situatie, dan doe je in mijn voorbeeld 900/(20*300W*6%*€0,18)=13,9 jaar erover om ze terug te verdienen. Excl. BTW nog steeds 11,5 jaar.

[ Voor 29% gewijzigd door Señor Sjon op 08-12-2017 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:57
migjes schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:13:
[...]
micro of chinees goedkoop, tja dat is net zo als optimizers.
voor mij het liefst een goede omvormer en geen optimizers of micro's, maar soms kun je niet anders en dan is het wel fijn dat het bestaat. ;)
Señor Sjon schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:32:
Waarom zou je én micro én optimizers gebruiken? Ze doen in principe hetzelfde (ik zou dan voor optimizers gaan), maar in mijn nieuwe situatie heb ik geen van beide nodig.
Is een omvormer (inclusief eventuele optimizers) beter sowieso dan micro-omvormers? Ik kreeg namelijk ook nog het volgende antwoord van een van de zonnepaneel-aanbieders:
Wij hebben nu zo'n 50 installatie draaien met SolarEdge, maar de uitval van optimizers is vele male hoger dan die van micro omvormers.
Dat was zijn reden om altijd voor micro omvormers te gaan, in plaats van SolarEdge.

Edit: met beter bedoel ik vooral betrouwbaarder. Ik heb op internet al diverse bronnen gevonden welke zeggen dat het verschil in opbrengst minimaal is (minder dan 1%). Het stukje betrouwbaarheid vind ik vooral belangrijk namelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door FabianNL op 08-12-2017 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Misschien hangt ie zijn optimizers verkeerd op? Internet zou er anders vol mee staan. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
FabianNL schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 15:02:
[...]

[...]

Is een omvormer (inclusief eventuele optimizers) beter sowieso dan micro-omvormers? Ik kreeg namelijk ook nog het volgende antwoord van een van de zonnepaneel-aanbieders:

[...]

Dat was zijn reden om altijd voor micro omvormers te gaan, in plaats van SolarEdge.

Edit: met beter bedoel ik vooral betrouwbaarder. Ik heb op internet al diverse bronnen gevonden welke zeggen dat het verschil in opbrengst minimaal is (minder dan 1%). Het stukje betrouwbaarheid vind ik vooral belangrijk namelijk.
is hele hoge betrouwbaarheid belangrijk, dan wil je geen optimizers of micro's buiten hebben hangen.
het is en blijft elektronica en buiten kan het vriezen en dooien.
(de meeste kunnen dit wel goed hebben en echt heel vaak gaan ze niet kapot.)
maar ook buiten dat, meer elektronica is meer kansen op stukken.

voordeel van 1 simpele omvormer binnen en geen optimizers, die is vrij snel te vervangen.
en dit zonder op dak te hoeven klimmen en onder een paneel te moeten zijn (het is altijd net die 1ne waar je vrijwel niet bij kunt, als of de duivel en mee speelt.) waar de micro of optimizer hangt.

uiteindelijk zijn de verschillen niet al te groot,
maar verkopers van het spul verkopen altijd het beste spul ter wereld. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 16-09 11:15

Even in het kort:
Nu de vragen:
Zoals al door een paar andere is vermeldt, lekker je dak maximaal vol leggen. Eenvoudige Chinese omvormer er achter en knallen maar. Al dat fancy spul zoals optimizers en micro omvormers maken het alleen maar duurder en leveren hooguit een klein beetje extra kW-uurtjes op.

Als je echt goedkoop wil, dan zelf inkopen en zelf leggen, zo moeilijk is dat niet. Aansluiten door een goede electriciën zou ik wel aanraden. Mocht je het niet zelf durven, dan gewoon laten doen, kost maximaal 1 jaar TVT. Maakt ook niet veel meer uit, het spul blijft nog jaren liggen.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Moet je ook niet vooruit kijken naar het dakvlak dat je niet initieel vol legt ?
Het virus zal toeslaan, en als je dan weer een nieuwe inverter moet plaatsen, een stroomkabel vanuit meterkast trekken en een dakdoorvoer maken etc.

Het valt mij tegen vooruit te denken en kiezen wat slim is..
En ik kan (en moet ook) het vooruit beslissen met dingen aanleggen.. Of anders in een nieuw huis kabelgoten op muur maken..

Het lijkt mij toch wel handig een setup te hebben die meerdere dakvlakken kan doen en de hele dag opbrengst heeft (als salderen weg valt) lijkt je in ieder geval zo mogelijk je dag verbruik op te willen wekken indien weer het toelaat.

Met ons huis heb ik dakvlakken genoeg..
Enkel het platte top dak weet ik zeker. Dat is brede kant richting zuid/west, en daar wil ik een oost/west systeem op (noord/oost zuid/west opstelling eigenlijk) dat worden 16x 3xx panelen.

Dan 60 graden dakvlakken op:
Noord/Oost (panelen hier lijkt geen zin te hebben qua orientatie)
Zuid/Oost (10x sf175 qua maat, schaduw onduidelijk)
Zuid/west (schaduw buur huis) (10/15 x normaal paneel landscape)
Noord/West (10x sf175 qua maat, geen schaduw eerste 15 jaar, maar of panelen hier zin hebben..)

En tenslotte plat dak op noord/west en noord/oost. (Het huis had 180 gedraaid moeten staan eigenlijk..)

Wil ik 1 inverter zal het een solaredge moeten worden (al die orientaties) en kan ik ook wel het meeste aansluiten als de inverter capaciteit genoeg heeft.

Andere optie zou meerdere inverters zijn.

-Per paneel 50€ voor solaredge optimizer telt door, maar 2 of 3 losse inverters is ook duur (SMA)
-Solar frontier panelen (sf175) kunnen niet meer op solaredge.

Een solardegde voor Oost/west en dan de zuid/west panelen erbij was mijn eerste idee. 26 panelen in totaal.
Zuid/oost 10 x sf-175 op een losse inverter in 2 strings van 5 ?
En dan plat dak met panelen bijna plat liggend. Veel schaduw huis gedurende de dag tot 15:00

Ik ga vooreerst maar een loze leiding naar plat dak rondom huis laten maken, dan kan ik er zo draad doorheen trekken. Er komt een 1 fase en 3 fase groep.
Dakdoorvoeren in de 60 graden kap wil ik pas laten maken als ik er ook echt panelen op ga hangen, anders weer een gat in de thermische schil en een luchtlek..

[ Voor 18% gewijzigd door jacovn op 09-12-2017 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-12-2021
Ik heb onlangs zonnepanelen laten plaatsen en zo de installatie bekijkende zit ik met een brandende vraag: Hoeveel dakpanhaken zijn er minimaal benodigd in mijn situatie:

10 x Trina Solar 280Wp Full Black gemonteerd in landscape op 4 stuks verticale gemonteerde rails.
40 graden hellend dak met betonnen dakpannen.
Windgebied 1.
Dak op 110 graden gepositioneerd (OZO).
Clickfit EVO dakpanbeugels.
Hoekhuis.

Hoeveel dakpanhaken zijn er voor deze installatie minimaal benodigd? Alvast dank voor de reacties.

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

TweakersAddict schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 16:30:
Ik heb onlangs zonnepanelen laten plaatsen en zo de installatie bekijkende zit ik met een brandende vraag: Hoeveel dakpanhaken zijn er minimaal benodigd in mijn situatie:

10 x Trina Solar 280Wp Full Black gemonteerd in landscape op 4 stuks rails.
40 graden hellend dak met betonnen dakpannen.
Windgebied 1.
Dak op 110 graden gepositioneerd (OZO).
Clickfit EVO dakpanbeugels.
Hoekhuis.

Hoeveel dakpanhaken zijn er voor deze installatie minimaal benodigd? Alvast dank voor de reacties.
Voor Evo word als vuistregel 1 haak per strekkende meter rail gebruikt +1 aan het begin, bij plaatsing in portrait.
Een meestal word dan hetzelfde totaal aangehouden al er in landscape word geplaatst als je hor. rail blijft gebruiken.
dus komen er 2x5 dan 4x(5+1)= 24 haken. dat is dus een stuk minder dan de "oude" CF.
Als het erg afwijkt dan gaat er wat mis.
hoekhuis of niet maak niet uit, windgebied wel (1 is met de meeste wind o.a. N-H, stukje Z-H, de eilanden), hoogte nok en goot ook en eventueel als het erg onbeschut ligt.

[ Voor 11% gewijzigd door Andre1973 op 09-12-2017 17:26 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Dank voor je snelle reactie. Ik vermoedde al dat er te weinig geplaatst zijn...

Bovenste paneel is geplaatst op twee dakpannen lengte (+/- 60cm) vanaf de nok. Zelfde aan de onderzijde, ook daar twee dakpannen vrij bij de goot. Nokhoogte is 11m boven straatniveau.

Hier zijn er 20 dakpanbeugels geplaatst. 4 te weinig dus. Is dit iets om me ernstig zorgen over te maken?
Andre1973 schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 17:22:
[...]

Voor Evo word als vuistregel 1 haak per strekkende meter rail gebruikt +1 aan het begin, bij plaatsing in portrait.
Een meestal word dan hetzelfde totaal aangehouden al er in landscape word geplaatst als je hor. rail blijft gebruiken.
dus komen er 2x5 dan 4x(5+1)= 24 haken. dat is dus een stuk minder dan de "oude" CF.
hoekhuis of niet maak niet uit, windgebied wel (1 is met de meeste wind o.a. N-H, stukje Z-H, de eilanden), hoogte nok en goot ook en eventueel als het erg onbeschut ligt.

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:00
NU er sneeuw op de panelen ligt en het buiten grauw blijft, blijft mijn omvormer tikken als een ouwe klok. Probeert natuurlijk op te starten en valt weer af.
Kan ik in afwachting van betere lichtcondities de DC-schakelaar of de 230 groep uitzetten? Zodat ik de omvormer ''een beetje ontlast".... ?
Heb daar geen idee van eigenlijk.... En als ik zou vergeten om iets weer aan te zetten en de panelen produceren weer... kan dat dan kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@rowicom
Uitzetten kan geen kwaad natuurlijk.
Jammer dat de Goodwe geen parameters heeft die je kan instellen daarop. (voor zover ik iets gevonden heb)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op zondag 10 december 2017 @ 10:11:
@rowicom
Jammer dat de Goodwe geen parameters heeft die je kan instellen daarop. (voor zover ik iets gevonden heb)
Net als jou sma die nu niks doet?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@reneeke1970
Inderdaad, maar die klikt nu ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:58
TweakersAddict schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 17:38:
Dank voor je snelle reactie. Ik vermoedde al dat er te weinig geplaatst zijn...

Bovenste paneel is geplaatst op twee dakpannen lengte (+/- 60cm) vanaf de nok. Zelfde aan de onderzijde, ook daar twee dakpannen vrij bij de goot. Nokhoogte is 11m boven straatniveau.

Hier zijn er 20 dakpanbeugels geplaatst. 4 te weinig dus. Is dit iets om me ernstig zorgen over te maken?

[...]
Even je leverancier bellen als het goed is hebben die een berekening gemaakt. Als die zeggen dat het goed is zou het goed moeten zijn.

Zelf heb ik om de 3 pannen een haak zitten. Maar mijn panelen zitten 10 cm onder de nok. Die van jou 60cm dus zou me er niet te druk om maken.

De onderste rij 30/40 cm van de goot heb ik 6 haken zitten dus aantal panelen + 1 in dit geval 5 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:33
Vandaag de eerste echte test of ik goed kan rekenen en meten... Dak van de veranda ligt deze winter voor het eerst vol met panelen, dat icm met het pak sneeuw levert een extra gewicht qua daklast op. Heb het allemaal berekend (3x) maar toch.. ;)

Trouwens, hoe kan je ook alweer snel de maximale doorbuiging uitrekenen? Heb de berekening de vorige keer natuurlijk niet opgeslagen |:( en denk op het oog een hele lichte doorbuiging van de balk te zien.

[ Voor 30% gewijzigd door Niek_ op 10-12-2017 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Hier ook om de 3 pannen een haak (vertikale rails montage), maar de onderste haak is 4 pannen verwijderd van een volgende haak.

Wie-o-wie kan mij de toegangsgegevens doen toekomen via een persoonlijk berichtje voor de calculator op: < http://www.clickfit-evo.nl/clickfit-evo.htm >? Dan kan ik zelf de berekening maken en daarmee de installateur benaderen.
Jan-man schreef op zondag 10 december 2017 @ 11:23:
[...]

Even je leverancier bellen als het goed is hebben die een berekening gemaakt. Als die zeggen dat het goed is zou het goed moeten zijn.

Zelf heb ik om de 3 pannen een haak zitten. Maar mijn panelen zitten 10 cm onder de nok. Die van jou 60cm dus zou me er niet te druk om maken.

De onderste rij 30/40 cm van de goot heb ik 6 haken zitten dus aantal panelen + 1 in dit geval 5 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De sneeuw komt hier nu met behoorlijke klappen van het schuine dak afschuiven. Gelukkig houden de panelen eronder het gewoon, vloer trilt er soms van :P

Afbeeldingslocatie: https://download.neofoto.nl/open/dump/IMG_0736.JPG

Alleen dan soms over grotere breedtes tegelijk.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2017 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:00
AUijtdehaag schreef op zondag 10 december 2017 @ 10:11:
@rowicom
Aan AC of DC-zijde uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@rowicom
Maakt weinig uit.
Beide zijn nodig om de omvormer te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Waarom wil je de inverter uitzetten eigelijk? Zelf met sneeuw op de panelen hier is er sprake van enige opbrengst?
AUijtdehaag schreef op zondag 10 december 2017 @ 12:41:
@rowicom
Maakt weinig uit.
Beide zijn nodig om de omvormer te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
De rails zijn hier verticaal geplaatst. Maakt dat nog uit in aantal haken benodigd?
Andre1973 schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 17:22:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TweakersAddict schreef op zondag 10 december 2017 @ 13:12:
Waarom wil je de inverter uitzetten eigelijk? Zelf met sneeuw op de panelen hier is er sprake van enige opbrengst?
[...]
@rowicom wil hem uitzetten. Ik niet hoor... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
LOL
AUijtdehaag schreef op zondag 10 december 2017 @ 13:25:
[...]

@rowicom wil hem uitzetten. Ik niet hoor... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris v L
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17-09 18:34
Hier ook behoorlijke klappen door het schuivende sneeuw. Misschien toch iets op het platdak leggen om de sneeuw op te vangen. Heb 20 panelen op een 45 graden dak liggen en alles kwam in 1 klap naar beneden. Zaten stijf op de bank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt bij de onderste rij dakpannen van die sneeuwvangers zetten. Misschien ook maar eens naar kijken. Het gaat best hard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Wil iemand mij de toegangsgegevens even delen / sturen via een persoonlijk berichtje voor deze calculator: < https://calculator.esdec.com/ > Ik wil even berekenen hoeveel dakhaken er gemonteerd hadden moeten worden voordat ik ermee naar de installateur stap.

Alvast heel hartelijk dank.

[ Voor 30% gewijzigd door TweakersAddict op 10-12-2017 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TweakersAddict schreef op zondag 10 december 2017 @ 15:30:
Wil iemand mij de toegangsgegevens even delen / sturen via een persoonlijk berichtje voor deze calculator: < https://calculator.esdec.com/ > Ik wil even berekenen hoeveel dakhaken er gemonteerd hadden moeten worden voordat ik ermee naar de installateur stap.

Buigt je rails nu door dan?
Verzekering dekt de schade als ze gaan vliegen........
En dan moet je toch de bouwer van je dak aanspreken, te zwakke pan latten....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Ik wil voordat ik betaal voor de installatie weten of alles is aangelegd zoals het voorgeschreven is. Doorbuigen van de rails is een, de druk per dakpan is bijvoorbeeld een ander. Zodoende.

Ik heb niets aan een "aanname", ik zie graag de berekening die me precies verteld hoe en wat. Schade wil ik voorkomen. Als er te weinig panhaken zijn geplaatst kan ik nu nog actie ondernemen.
reneeke1970 schreef op zondag 10 december 2017 @ 15:56:
[...]

Buigt je rails nu door dan?
Verzekering dekt de schade als ze gaan vliegen........
En dan moet je toch de bouwer van je dak aanspreken, te zwakke pan latten....

[ Voor 8% gewijzigd door TweakersAddict op 10-12-2017 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Laatst online: 21:26

Exigence

dnkroz

TweakersAddict schreef op zondag 10 december 2017 @ 15:30:

Clickfit calculator kun je vinden op http://www.clickfit.nl/calculators/cf-calculator/

Wachtwoord is 123click

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
TweakersAddict schreef op zondag 10 december 2017 @ 13:19:
De rails zijn hier verticaal geplaatst. Maakt dat nog uit in aantal haken benodigd?

[...]
Nee. Aantal haken is bepaald op de stevigheid van de rails. Hoe makkelijker die buigt hoe meer haken je nodig hebt. Of het horizontaal of vertikaal loopt maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
DANK!

Vraag: Is er een mogelijkheid om de dakpanhaak type te veranderen in deze calculator? Ik zie alleen het ouderwetse alu haaktype en niet de ClickFit EVO haak? Ik vermoed dan ook dat dit een oudere calculator is die de nieuwe EVO haaktype niet heeft.

HTTP adres is ook anders: < https://calculator.esdec.com/ >

Heeft iemand van bovenstaande calculator de toegangsgegevens aub, desnoods via een persoonlijk berichtje? Ik zou er zeer mee geholpen zijn.
Exigence schreef op zondag 10 december 2017 @ 16:20:
[...]

Clickfit calculator kun je vinden op http://www.clickfit.nl/calculators/cf-calculator/

Wachtwoord is 123click

[ Voor 26% gewijzigd door TweakersAddict op 10-12-2017 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Lengte vertikale rails zal zijn iets van 5.50 a 5.70m schat ik zo. Eindjes van de rails komen onder (en boven natuurlijk) de panelen net aan zichtbaar eronderuit steken. 5 dakhaken zijn gemonteerd per rails. 4 rails in totaal, dus 20 haken. Moet ik me zorgen maken?
No Hands schreef op zondag 10 december 2017 @ 16:39:
[...]

Nee. Aantal haken is bepaald op de stevigheid van de rails. Hoe makkelijker die buigt hoe meer haken je nodig hebt. Of het horizontaal of vertikaal loopt maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
TweakersAddict schreef op zondag 10 december 2017 @ 16:42:
Lengte vertikale rails zal zijn iets van 5.50 a 5.70m schat ik zo. Eindjes van de rails komen onder (en boven natuurlijk) de panelen net aan zichtbaar eronderuit steken. 5 dakhaken zijn gemonteerd per rails. 4 rails in totaal, dus 20 haken. Moet ik me zorgen maken?

[...]
Ik ben de installateur niet maar bij mij zouden er op 5m rails iig 6 haken zitten. Maar soms komt het anders uit of het is een schuur achterin een tuin in de stad waar het nooit waait, zoals al eerder gezegd, vraag je installateur ernaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Dank voor je reactie.

Je moet weten dat na alle ellende met deze installateur ik ertoe gedwongen ben om alles zelf uit te zoeken. Er zijn zoveel dingen fout gegaan, echt ongelovelijk. Ze zullen toch niets toegeven op wat er allemaal fout gegaan is, vandaar mijn zoektocht naar de details met de dakpanhaken. Nu ik nog niet betaald heb, heb ik een stok voor achter de deur.

Er zit om de meter een haak. Rails iets van net over de 5 meter lang, dus 5 haken in totaal zijn er gemonteerd, per rails. Windgebied 1, 40 graden helling en dak is 11 meter hoog zoals ik eerder schreef, kan goed spoken hier qua wind.
No Hands schreef op zondag 10 december 2017 @ 17:17:
[...]

Ik ben de installateur niet maar bij mij zouden er op 5m rails iig 6 haken zitten. Maar soms komt het anders uit of het is een schuur achterin een tuin in de stad waar het nooit waait, zoals al eerder gezegd, vraag je installateur ernaar.

[ Voor 9% gewijzigd door TweakersAddict op 10-12-2017 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TweakersAddict schreef op zondag 10 december 2017 @ 17:22:
Dank voor je reactie.

Je moet weten dat na alle ellende met deze installateur ik ertoe gedwongen ben om alles zelf uit te zoeken. Er zijn zoveel dingen fout gegaan, echt ongelovelijk. Ze zullen toch niets toegeven op wat er allemaal fout gegaan is, vandaar mijn zoektocht naar de details met de dakpanhaken. Nu ik nog niet betaald heb, heb ik een stok voor achter de deur.

Er zit om de meter een haak. Rails iets van net over de 5 meter lang, dus 5 haken in totaal zijn er gemonteerd, per rails. Windgebied 1, 40 graden helling en dak is 11 meter hoog zoals ik eerder schreef, kan goed spoken hier qua wind.

[...]
Lijkt mij dat met verticale rails alleen op de scheiding van paneel een haak zit, onder het paneel is geen contact met rails dus trekt of duwt niet aan rails. Het formaat paneel bepaalt de haken.
Voor de druk op je pan maakt niet uit, op één haak staat maat 42 te drukken zonder dat pan breekt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Oorzaak nummer 1 van lekkage is breken van de pan door een te grote druk, oftewel niet genoeg haken bevestigd voor het gewicht dat erop ligt. Het juiste aantal haken zorg voor een juiste verdeling van de druk per pan.

Letterlijk geen enkele haak is precies onder een scheiding van een paneel geplaatst.
reneeke1970 schreef op zondag 10 december 2017 @ 19:18:
[...]

Lijkt mij dat met verticale rails alleen op de scheiding van paneel een haak zit, onder het paneel is geen contact met rails dus trekt of duwt niet aan rails. Het formaat paneel bepaalt de haken.
Voor de druk op je pan maakt niet uit, op één haak staat maat 42 te drukken zonder dat pan breekt.

[ Voor 6% gewijzigd door TweakersAddict op 10-12-2017 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TweakersAddict schreef op zondag 10 december 2017 @ 20:20:
Oorzaak nummer 1 van lekkage is breken van de pan door een te grote druk, oftewel niet genoeg haken bevestigd voor het gewicht dat erop ligt. Het juiste aantal haken zorg voor een juiste verdeling van de druk per pan.

Letterlijk geen enkele haak is precies onder een scheiding van een paneel geplaatst.

[...]
Pannen breken door te kleine haken die er op geslagen moeten worden. Als de haak zit gebruikte ik hem als trapje met 90 kilo, niks kapot.
Heb je geen foto's?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TweakersAddict schreef op zondag 10 december 2017 @ 16:07:
Ik wil voordat ik betaal voor de installatie weten of alles is aangelegd zoals het voorgeschreven is. Doorbuigen van de rails is een, de druk per dakpan is bijvoorbeeld een ander. Zodoende.

Ik heb niets aan een "aanname", ik zie graag de berekening die me precies verteld hoe en wat. Schade wil ik voorkomen. Als er te weinig panhaken zijn geplaatst kan ik nu nog actie ondernemen.
In alle eerlijkheid: zo nauw komt het niet. Gewoon de norm aanhouden, haken netjes uitspreiden en begin en eindhaak goedzetten en het gaat prima. Maak je drukker of ze de electra een beetje netjes aanleggen :)

Van de zomer met twee man op één clickfit evo gestaan vlak op elkaar, buigt lichtjes door. Spul kan behoorlijk wat hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2017 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

TweakersAddict schreef op zondag 10 december 2017 @ 17:22:
Dank voor je reactie.

[...]
Nogmaals wat ik aangaf is een vuistregel voor mij, wijkt dat erg af dan ga ik vragen stellen. bijvoorbeeld of er niet een verkeerd paneel is gekozen of dat er maar een deel van de calculatie is overgenomen. De CF calculator uitslag die ik wel eens zie (ik heb zelf geen calculator) is vaak opgesplitst in veel kleine delen.

Je kunt even vragen naar de PDF die uit de calculator komt, daar staat dan in systeem specificaties jouw systeem beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Gewicht van de constuctie en panelen spelen niet mee? Dat kijkt me niet mogelijk. Die drukken immers op de pan.
Met flinke wind gaan er beste krachten op komen. Meeste panlatten zitten slechts met 1 spijker vast op een kruispunt. Hoe meer bevestigingspunten (lees dakpanhaken) des te meer je de krachten verdeeld over het gehele dak. Nu begrijp ik dat van de EVO haak er minder van nodig zijn schijnbaar.

Foto maak ik morgen even, als het weer het toelaat :-)
reneeke1970 schreef op zondag 10 december 2017 @ 21:49:
[...]

Pannen breken door te kleine haken die er op geslagen moeten worden. Als de haak zit gebruikte ik hem als trapje met 90 kilo, niks kapot.
Heb je geen foto's?

[ Voor 37% gewijzigd door TweakersAddict op 11-12-2017 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Ik vermoed zomaar dat er helemaal geen calculatie gedaan is... Meer: Hatseklats het dak op met die zooi... (werkelijk waar gezien alle ellendie die vooraf ging aan het plaatsen).
Andre1973 schreef op zondag 10 december 2017 @ 23:50:
[...]

Nogmaals wat ik aangaf is een vuistregel voor mij, wijkt dat erg af dan ga ik vragen stellen. bijvoorbeeld of er niet een verkeerd paneel is gekozen of dat er maar een deel van de calculatie is overgenomen. De CF calculator uitslag die ik wel eens zie (ik heb zelf geen calculator) is vaak opgesplitst in veel kleine delen.

Je kunt even vragen naar de PDF die uit de calculator komt, daar staat dan in systeem specificaties jouw systeem beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
De norm, ja die is dus niet aangehouden als het 1+ aantal panelen is qua dakpanhaken. Das nu juist het heikele punt.

Qua electra, daar heb ik een goede kijk op gezien mijn ervaringen en genoten opleidingen, slechts wat kleine fouten moeten herstellen. (Aardkabel / oogringen niet goed aangesloten/aangeknepen/verkeerde maat en opengeknipte ogen).

Haken zijn dus stevig, das goed te weten. Nu nog het juiste aantal zien te achterhalen met een calculator.
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2017 @ 22:30:
[...]

In alle eerlijkheid: zo nauw komt het niet. Gewoon de norm aanhouden, haken netjes uitspreiden en begin en eindhaak goedzetten en het gaat prima. Maak je drukker of ze de electra een beetje netjes aanleggen :)

Van de zomer met twee man op één clickfit evo gestaan vlak op elkaar, buigt lichtjes door. Spul kan behoorlijk wat hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door TweakersAddict op 11-12-2017 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is gewoon x aantal haken per meter, het gaat primair om de windbelasting, die verandert niet wezelijk door de grootte van de panelen. Ik zit hier ook op 6 haken op 5 meter overigens.
TweakersAddict schreef op maandag 11 december 2017 @ 00:19:
Gewicht van de constuctie en panelen spelen niet mee? Dat kijkt me niet mogelijk. Die drukken immers op de pan.
Nauwelijks. Het is met name de windbelasting die je parten speelt, gewicht van de panelen is nihil en niet interessant. Zolang de haken passen gaat het goed, like I said, ik stond hier met goed 160 200 kilo op krap twee haken. Spul geeft geen krimp.

Ik zou me er niet druk om maken tbh.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2017 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 00:34:
Het is gewoon x aantal haken per meter, het gaat primair om de windbelasting, die verandert niet wezelijk door de grootte van de panelen. Ik zit hier ook op 6 haken op 5 meter overigens.

[...]

Nauwelijks. Het is met name de windbelasting die je parten speelt, gewicht van de panelen is nihil en niet interessant. Zolang de haken passen gaat het goed, like I said, ik stond hier met goed 160 200 kilo op krap twee haken. Spul geeft geen krimp.

Ik zou me er niet druk om maken tbh.
Ik reken sowieso meestal terug naar aantal haken per paneel, zodat ik daarna kan uitrekenen hoeveel haken per rail er geplaatst moeten worden, zeker als je geen symmetrisch veld hebt is dat wel fijn om van te voren te doen, dat je niets te kort komt of overhoud. En dan kwam ik bij originele CF hier (wind gebied 1) meestal uit op 5 bij een 1,65 x1 paneel en net boven de 4 bij een SF (1,25 x1) paneel. en minder paneel oppervlak is ook minder windkracht per paneel lijkt mij.

Maar hoe sterk of zwak t ook is, ze zouden gewoon de calculator van de fabrikant moeten volgen, daar gaat de verzekering vanuit, ook als ooit de partij waar jij gekocht hebt reeds failliet is, dan is het fijn dat als er wat aan de hand is dat t klopt. Ik zou dus gewoon naar een copy daarvan vragen.

[ Voor 12% gewijzigd door Andre1973 op 11-12-2017 01:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Zo, de kogel is door de kerk, we krijgen zonnepanelen. We laten het systeem professioneel installeren door een bedrijf met ruim 10 jaar ervaring, om zo meteen alles goed werkend te hebben.

Er komen 15 Sunpower Signature Black X21 335 Wp panelen op ons dak te liggen, bijna 100% qua ligging dus dat is fijn. Als omvormer de SolerEdge SE5000H dacht ik.
Verbruik van ons huishouden zit zo rond de 5100 kWh en met 15 van die (achterlijk dure) Sunpower panelen zouden we rond de 5200 kWh opwekken per jaar.

25 jaar garantie op het hele zaakje, maar dat mag ook wel voor het geld... Volgens berekeningen over uiterlijk 8 jaar ROI. Hoeveel daarvan klopt valt nog te bezien maar goed

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 00:09
@kuusj98 Goede zet en welkom!

Heb je veel last van schaduw omdat er voor SE gekozen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Noord27 schreef op maandag 11 december 2017 @ 09:33:
@kuusj98 Goede zet en welkom!

Heb je veel last van schaduw omdat er voor SE gekozen is?
Ik neem aan dat je bedoeld dat de panelen niet in serie staan (nog niet bekend met alle termen namelijk haha). Dat is met een aantal redenen gedaan, maar niet vanwege schaduw. Dat zou vanwege onderlinge verschillen in panelen zijn (dus zodat je geen last hebt van de zwakste schakel), omdat het niet veel scheelde met een serieschakeling en omdat dit bedrijf eigenlijk nooit meer werkt met een serieschakeling.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Volgens de oude calculator met de oude type haken kom ik uit op maar liefst 60 dakpanhaken...

Panelen zijn 1.65 x 1m. Met het aantal van 20 gemonteerde haken voor de 10 panelen is dan 2 ClickFix EVO haken per paneel.

Een copie ga ik nu aanvragen, dank voor de tip.
Andre1973 schreef op maandag 11 december 2017 @ 01:32:
[...]

Ik reken sowieso meestal terug naar aantal haken per paneel, zodat ik daarna kan uitrekenen hoeveel haken per rail er geplaatst moeten worden, zeker als je geen symmetrisch veld hebt is dat wel fijn om van te voren te doen, dat je niets te kort komt of overhoud. En dan kwam ik bij originele CF hier (wind gebied 1) meestal uit op 5 bij een 1,65 x1 paneel en net boven de 4 bij een SF (1,25 x1) paneel. en minder paneel oppervlak is ook minder windkracht per paneel lijkt mij.

Maar hoe sterk of zwak t ook is, ze zouden gewoon de calculator van de fabrikant moeten volgen, daar gaat de verzekering vanuit, ook als ooit de partij waar jij gekocht hebt reeds failliet is, dan is het fijn dat als er wat aan de hand is dat t klopt. Ik zou dus gewoon naar een copy daarvan vragen.

Pagina: 1 ... 68 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??