Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 106 Laatste
Acties:
  • 520.470 views

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:34
JoKo schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 11:34:
Ik heb het eens even bekeken met andere installaties die daar in de buurt liggen, ook op zuid-west uiteraard.
Daar zie ik dat tussen 12.00. en 16.00 uur 50% wordt binnengehaald, tussen 8.00 en 12.00 uur 30 %
Dan blijft er voor 16.00-20.00 nog maar 20% over. Dat lijkt eerder te wijzen op dat er 's ochtends meer opbrengst is. Al is natuurlijk 14.00 u niet maximale zon, afhankelijk van je positie in NL ligt dat rond de 13.45 (zomertijd)

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik ben bezig met het opvragen van offertes voor zonnepanelen (PV) voor ons platte dak. Hvalt me op dat hoewel de prijzen per paneel allemaal redelijk dicht bij elkaar liggen, het grootste verschikl tot nu toe zit in het *aantal* panelen dat ze denken te kunnen plaatsen.

Dat verrast me.

We hebben op het hoofddak 3-3-3-3, 3-2-2-3, 3-3-3 en nog wat variaties gezien bij voor zover ik zag, panelen van gelijke grootte. Alleen over de uitbouw is iedereen eensgezind, daar kunnen 3 panelen op.

Op die manier komen dus uit op totaal tussen de 12 en 15 panelen, waarbij met 15 panelen aan is gegeven dat we dan niet voor 295Wp of hoger moeten gaan omdat we dan qua jaaropbrengst ver boven ons verbruik van grofweg 5000kWh komen.

Is het normaal dat er zulke grote verschillen zijn tussen de partijen qua aantal panelen?
(Overigens zijn er van de 4 partijen, 2 langs gekomen, de andere 2 hebben het puur op basis van Google Maps en andere luchtfoto's gedaan.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

@unezra
En dan durf ik nog te beweren dat er maar naar 1 maat panelen gekeken wordt, 1650 x 992...

Er is veel meer keuze...
Neem wat past.

(en plaats hier eens wat afmetingen, schaduw, richting, google maps fototje, etc. Daar heb je meer aan dan die vlugge japies ;) )

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:43

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@unezra je zou het niet zeggen, maar het leggen van panelen komt op centimeters. Alleen iemand die langs is gekomen met een rolmaat, weet wat er past. De rest gaat op safe.

Dus... klim op je dak met een rolmaat, dan vertellen wij wat er past :)
Wees niet bang om te veel te plaatsen... die kWhs komen wel op (opstoken in een warmtepomp, laadpaal,...)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• unezra

unezra

AUijtdehaag schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 21:40:
@unezra
En dan durf ik nog te beweren dat er maar naar 1 maat panelen gekeken wordt, 1650 x 992...

Er is veel meer keuze...
Neem wat past.

(en plaats hier eens wat afmetingen, schaduw, richting, google maps fototje, etc. Daar heb je meer aan dan die vlugge japies ;) )
Afmetingen heb ik even niet bij de hand zijn 635 lang (noord/zuid) en 601 breed (oost-west). Dit is een snel tekeningetje dat ik zelf even heb gemaakt met Google Maps als basis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ync2myhbJHNkvpxJPXcQKeHa/full.png

De panelen zijn uiteraard rechthoekig, met paint is het wat rottig tekenen dus de verhoudingen zijn wat off. :) Windrichting klopt wel. (Een vergelijkbare tekening is er dus ook door de bedrijven gemaakt met 4 rijen met telkens 3 panelen.)

Ik wil de knoop redelijk rap doorhakken maar ben flink in verwarring ben gebracht door bedrijf nummer 4, die doodleuk met 15 panelen (!) aan komt (ook op basis van een Google Maps achtige tekening, hij heeft het dak niet opgemeten of bouwtekeningen bekeken).

Met 3 was ik er redelijk uit, ook omdat 1 van die 3 er redelijk bovenuit steekt qua gevoel en expertise. Nummer 4 was in de omgang minder prettig, maar wist wel het meeste panelen te plaatsen. Dus die offerte wacht ik ook zeker af.
Proton_ schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 21:43:
@unezra je zou het niet zeggen, maar het leggen van panelen komt op centimeters. Alleen iemand die langs is gekomen met een rolmaat, weet wat er past. De rest gaat op safe.

Dus... klim op je dak met een rolmaat, dan vertellen wij wat er past :)
Wees niet bang om te veel te plaatsen... die kWhs komen wel op (opstoken in een warmtepomp, laadpaal,...)
Ik heb de bouwtekeningen van het huis / de opbouw. Die moet ik vooral even inscannen.

Laadpaal hebben we voorlopig niet nodig, warmtepomp staat (nog) niet op de planning dus over opwekken kan, maar ik hoor eigenlijk vooral dat dat zonde van de investering is en je dat niet terug verdient als je het niet op maakt.

Overigens gaan dus ook de online partijen niet op safe. Online heb ik 4 rijen gezien in de opstelling 3-3-3-3 en 3-2-2-3 (in verband met rookkanaal van de open haard en die van de CV ketel aan de andere kant van het dak), partijen die langs zijn geweest hebben eigenlijk de offerte ook op basis van online informatie gemaakt en varieren tussen 3-3-3 (9 panelen) en opstellingen met 4 panelen.

Ik heb ze daar over gemaild, 2 partijen komen terug met "bouwvoorschriften", dat snap ik, maar wat ik niet snap is dat ze blijkbaar allemaal anders denken over de minimale afstand tot de dakrand. :)

Het enige dat ik me nog kan voorstellen is dat het uit maakt dat aan 1 kant er een balkon zit en aan de andere kant, 2 verdiepingen lager, een uitbouw. (Die heb ik in de tekening gezet.)

Het hele gebeuren is overigens 3 woonlagen hoog, waarbij de uitbouw op het zuiden 1 verdieping hoog is en het balkon op de 2e woonlaag staat. (Het is het balkon van de 3e woonlaag.)

[ Voor 1% gewijzigd door unezra op 23-08-2017 22:20 . Reden: Afmetingen toegevoegd. Tekening aangepast. ]

@unezra
Van zo een wazig plaatje kunnen wij ook niks maken.
Open eens een nieuw topic, met duidelijkere fotos.
Zo duidelijk dat we dakpannen kunnen tellen (en eventueel van jouw horen wat de afstand is van pan tot pan)
Waar komt het rookkanaal eruit? Afstand?
Meten is weten en gokken is dokken.

En heb je 1-fase of 3-fase wat je huis binnenkomt
Waar ga je de omvormer plaatsen? Is daar een vrije groep beschikbaar? Of moet er een PV verdeler komen (wasmachinegroep)
Je zal toch ook de panelen op je dak naar een omvormer moeten brengen + de panelen van je uitbouw.

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-08-2017 22:22 ]

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:08

thido

Tilburg

unezra schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 21:36:
Ik ben bezig met het opvragen van offertes voor zonnepanelen (PV) voor ons platte dak. Hvalt me op dat hoewel de prijzen per paneel allemaal redelijk dicht bij elkaar liggen, het grootste verschikl tot nu toe zit in het *aantal* panelen dat ze denken te kunnen plaatsen.

Dat verrast me.

We hebben op het hoofddak 3-3-3-3, 3-2-2-3, 3-3-3 en nog wat variaties gezien bij voor zover ik zag, panelen van gelijke grootte. Alleen over de uitbouw is iedereen eensgezind, daar kunnen 3 panelen op.

Op die manier komen dus uit op totaal tussen de 12 en 15 panelen, waarbij met 15 panelen aan is gegeven dat we dan niet voor 295Wp of hoger moeten gaan omdat we dan qua jaaropbrengst ver boven ons verbruik van grofweg 5000kWh komen.

Is het normaal dat er zulke grote verschillen zijn tussen de partijen qua aantal panelen?
(Overigens zijn er van de 4 partijen, 2 langs gekomen, de andere 2 hebben het puur op basis van Google Maps en andere luchtfoto's gedaan.)
Één ding kan je alvast van me aannemen. Met 15 panelen van 295Wp ga je zeer zeker niet ver boven je verbruik van 5000kWh uitkomen met de opbrengst.

Verder is het niet aan te geven op basis van het plaatje wat je geeft. Beter even goede foto's maken en met een rolmaat het dak op.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• unezra

unezra

AUijtdehaag schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 22:19:
@unezra
Van zo een wazig plaatje kunnen wij ook niks maken.
Open eens een nieuw topic, met duidelijkere fotos.
Zo duidelijk dat we dakpannen kunnen tellen (en eventueel van jouw horen wat de afstand is van pan tot pan)
Meten is weten en gokken is dokken.
Ik heb mijn post even aangepast met de afmetingen er bij. (Die zijn van de originele bouwtekeningen uit 1998.) Wellicht dat dat al iets verduidelijkt.

Het is overigens een plat (bitumen) dak. :)
Wilde inderdaad hiervoor een nieuw topic openen met complete tekeningen, scans van de offertes, de aangeboden panelen, etc. Maar voordat ik dat doe, was ik vooral benieuwd of het normaal is dat bedrijven (zowel die langs komen als die alles online doen), zulke forse afwijkingen hebben.
En heb je 1-fase of 3-fase wat je huis binnenkomt
Waar ga je de omvormer plaatsen? Is daar een vrije groep beschikbaar? Of moet er een PV verdeler komen (wasmachinegroep)
Je zal toch ook de panelen op je dak naar een omvormer moeten brengen + de panelen van je uitbouw.
Ik weet niet of er 1 of 3 fase het huis binnen komt.

Omvormer wil ik idealiter in de meterkast / trapkast. Daar zijn de meningen ook over verdeeld. :) De een zegt "kan makkelijk, ruimte zat", de ander zegt "meer ventilatie nodig, te weinig ruimte, kan absoluut niet".

Vrije groep is niet beschikbaar, plan is de complete groepenkast te reviseren / vervangen. Wellicht wat automaten mee overnemen maar verder herindelen, vervangen, opnieuw aansluiten. PV's op een aparte groep, 1 groep d'r bij voor de inductieplaat, groep voor mijn werkkamer, etc.

Reden van in de meterkast er bij is dat ik 'm dan makkelijker bedraad naar mijn aan te schaffen domotica systeem kan brengen en dan staat het mooi bij de rest van de huis-automatisering. Boven kan wel, maar dan moet 'ie bij de CV ketel in een kast gepropt worden of tegen de muur wat ik niet mooi vind.

Er zijn wel meer meningen verdeeld, ook over het leidingtracé. :) Ik ken het tracé uit mijn hoofd maar waar de een zegt "easy peasy", denkt de ander dat je d'r geen stroomkabel doorheen krijgt. (Dat laatste lijkt me onzin, de stijgkoker lopen wat verwarmingsbuizen doorheen maar verder is er ruimte zat. D'r moet nog een complete riolering bij en wat UTP. Een beetje stroomdraad moet wel passen zeg maar.
thido schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 22:27:
[...]
Één ding kan je alvast van me aannemen. Met 15 panelen van 295Wp ga je zeer zeker niet ver boven je verbruik van 5000kWh uitkomen met de opbrengst.
Hmm. Dat is *letterlijk* wat er vandaag gezegd werd. Daarom wil 'ie een offerte maken op basis van ik meen 230Wp of lager bij 15 panelen. (De andere offertes gaan uit van 295Wp of hoger, met uitschieters naar 320Wp.)
Verder is het niet aan te geven op basis van het plaatje wat je geeft. Beter even goede foto's maken en met een rolmaat het dak op.
Ik heb de maten er bij gezet. Dat zijn de maten van de originele bouwtekening uit 1998. Is dat voldoende?

[ Voor 13% gewijzigd door unezra op 23-08-2017 22:31 ]

Nou als het een platdak is, plaats je alles oost/west.
Moet je eens opletten hoeveel (meer) panelen je kwijt kan.
Zuluman in "Oost - west opstelling: jouw productie afgelopen maand..ofzo"

Uiteraard: nog meer info. (waar staat die pijp bijvoorbeeld)

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-08-2017 22:41 ]

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:32
Oost/west kun je als ik het snel reken 6 rijen van 3 kwijt is 18 panelen x 300 Wp is 5400 Wp vanuit gaande dat er geen pijpen in de weg staan.

Of is die 601 cm je balkon en je dak geen 6m breed ?

[ Voor 16% gewijzigd door Jan-man op 23-08-2017 22:42 ]

@Jan-man
Kijk, eindelijk hulp. ;)

• unezra

unezra

AUijtdehaag schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 22:34:
Nou als het een platdak is, plaats je alles oost/west.
Moet je eens opletten hoeveel (meer) panelen je kwijt kan.
Zuluman in "Oost - west opstelling: jouw productie afgelopen maand..ofzo"

Uiteraard: nog meer info.
Hmmm. Oost-west op het hoofddak is werkelijk nog geen partij mee gekomen. :) Omdat de oriëntatie van het huis noord-oost/zuid-west is komen ze eigenlijk allemaal uit op panelen dwars op het huis.

Op de uitbouw is dat de enige mogelijkheid, die is 165 cm diep en dezelfde 601 cm breed. Daar passen 3 panelen op. Daar zijn ze het allemaal wel over eens en geloof ik ook wel.

Mijn verwarring zit vooral in het hoofddak. Ik snap niet hoe partij A op 4 rijen van 3 panelen uit kan komen en een andere partij op 3 rijen van 3 panelen plus variaties. Je gaat twijfelen aan de deskundigheid en ik weet dus niet meer wie ik van die partijen moet geloven. :( Je zou toch zeggen dat ze allemaal gebruik maken van dezelfde brondata en allemaal dezelfde afstanden tot de dakrand moeten hanteren. :)

In the end wil ik een maximale ROI over 25 jaar of meer op mijn panelen. Domweg omdat het financieel rendement hoger is dan het financieel rendement op spaargeld. Iets meer opwekken dan ik verbruik is niet erg, terugverdientijd van 7 of 8 jaar maakt me ook weinig uit. Er is budget, dat budget wil ik efficiënt en slim benutten.
Jan-man schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 22:41:
Oost/west kun je als ik het snel reken 6 rijen van 3 kwijt is 18 panelen x 300 Wp is 5400 Wp vanuit gaande dat er geen pijpen in de weg staan.

Of is die 601 cm je balkon en je dak geen 6m breed ?
Er staan 2 pijpen op het dak. Ik weet uit mijn hoofd niet hoe breed die exact zijn en waar ze precies staan. De een is de pijp van de CV ketel (op de tekening links schuin), de ander is de schoorsteen van de open haard (op de tekening rechts schuin).

Het dak zelf is volgens tekening exact 601 meter breed en 635 diep. Balkon is dus ook 601 breed en ligt op de noordkant van het huis.

18 panelen oost-west en dan nog eens 3 op de uitbouw zou 21 panelen opleveren en dus *ver* over die 5kWh heen gaan die ik per jaar verstook, die ik ook nog eens omlaag verwacht te brengen. (Nieuwe koelkast, wat halogeen vervangen door led, sluipverbruikers in kaart en d'r uit, etc. Wel komt er inductie waardoor een deel van de energiebesparing weer teniet word gedaan ten gunste van een lagere gasrekening. Maar met ICT ook als hobby, verwacht ik niet opeens met de helft van mijn energieverbruik te zitten en dat vind ik persoonlijk acceptabel.)

[ Voor 29% gewijzigd door unezra op 23-08-2017 22:52 . Reden: Reactie op Jan-man toegevoegd ]

Op de uitbouw is dat de enige mogelijkheid, die is 165 cm diep en dezelfde 601 cm breed. Daar passen 3 panelen op. Daar zijn ze het allemaal wel over eens en geloof ik ook wel.
Ook niet mee eens.
Stel 3 panelen van 275 = 825 Wp
Terwijl er ook 6x SF 175 passen in portrait van 1257 x 977. Dat is 1050 Wp.

Dat bedoel ik met "standaard" 1650 x 992.
Er is veel meer op de markt.

Kijk bijvoorbeeld eens bij sun streepje solar punt nl.

Zolang je nog gas verstookt, heb je nog steeds overschot nodig om dat weg te werken...
(ben al 2 jaar gasloos en een overschot van 1750 kWh)

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-08-2017 22:58 ]

• unezra

unezra

AUijtdehaag schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 22:50:
[...]

Ook niet mee eens.
Stel 3 panelen van 275 = 825 Wp
Terwijl er ook 6x SF 175 passen in portrait van 1257 x 977. Dat is 1050 Wp.

Dat bedoel ik met "standaard" 1650 x 992.
Er is veel meer op de markt.
Pfff, dat blijkt ja. :)

Als ik kijk naar de offerte van de partij waar ik tot nu toe het beste gevoel bij heb, gaan zij uit van Sharp Glas-Folie NURD-300 black. Meer dan 300Wp adviseren zij niet, ze vinden dat nog te experimenteel. Andere optie die ze bieden is dezelfde Sharp Glas-Folie maar dan de NRDJ-270 met 270Wp.

De 300's zijn het duurste maar leveren ook het hoogste rendement op.

Zij gaan trouwens uit van een 3-2-3-3 opstelling op het hoofddak en 3 op de uitbouw. Kan ze met wat er nu al hier uit komt, vragen of ze ook ervaring hebben met oost-west en kleinere panelen op de uitbouw die netto een hogere opbrengst opleveren.

Black is overigens geen eis, de kleur is me totaal om het even. Het staat op het hoofddak, dat ziet niemand. Op de uitbouw vind ik de kleur ook irrelevant. Je kunt ze zien. Prima. Dan zie je zonnepanelen. Of zie blauw, zwart, geel, groen of paars zijn vind ik irrelevant. :)

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-11 16:13

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

unezra schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 22:45:
[...]

Hmmm. Oost-west op het hoofddak is werkelijk nog geen partij mee gekomen. :) Omdat de oriëntatie van het huis noord-oost/zuid-west is komen ze eigenlijk allemaal uit op panelen dwars op het huis.

Mijn verwarring zit vooral in het hoofddak. Ik snap niet hoe partij A op 4 rijen van 3 panelen uit kan komen en een andere partij op 3 rijen van 3 panelen plus variaties. Je gaat twijfelen aan de deskundigheid en ik weet dus niet meer wie ik van die partijen moet geloven. :( Je zou toch zeggen dat ze allemaal gebruik maken van dezelfde brondata en allemaal dezelfde afstanden tot de dakrand moeten hanteren. :)

In the end wil ik een maximale ROI over 25 jaar of meer op mijn panelen. Domweg omdat het financieel rendement hoger is dan het financieel rendement op spaargeld. Iets meer opwekken dan ik verbruik is niet erg, terugverdientijd van 7 of 8 jaar maakt me ook weinig uit. Er is budget, dat budget wil ik efficiënt en slim benutten.
Ik heb pas oost -west toegepast nadat het werd voorgesteld op het forum hier. en geen enkele aanbieder kwam erop. Ik heb het uiteindelijk zelf geinstalleerd. Zo moeilijk is het allemaal niet. geon even jezelf erin verdiepen. Ik had zelf ook allerlei variaties bedacht maar geen waren goed als een oost-west opstelling op mijn kleine dakje van 5,1x5,5m netto binnenmaat binnen de dakranden. En als je een klein dak hebt dan moet je gewoon 300wp+ per paneel gebruiken. 300wp panelen zijn de sweetspot. dan ga je idd naar 7/8 jaar terugverdientijd als je het laat installeren. 315wp panelen en hoger zijn een stuk duurder en (nog) niet interessant.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

• unezra

unezra

Zuluman schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 22:59:
[...]
Ik heb pas oost -west toegepast nadat het werd voorgesteld op het forum hier. en geen enkele aanbieder kwam erop.
Yep. Nja, dat is dus iets dat ik bij de partijen neer kan leggen. Ga ik wel mijn wensdatum van offerte tekenen missen maar goed, dat is dan maar zo. (Ik had het voor september geregeld willen hebben, dat leek goed te gaan, tot opeens iedere partij een ander aantal panelen in ging tekenen en dan ook nog eens 1 partij, 2 verschillende aantallen in de offerte zette dat nog niet goed door ze verklaar is. Daar krijgen ze uiteraard wel de kans voor.)
Ik heb het uiteindelijk zelf geinstalleerd. Zo moeilijk is het allemaal niet. geon even jezelf erin verdiepen.
Kan absoluut maar daar voel ik me niet comfortabel bij. Panelen installeren en electra aanleggen is echt iets dat ik wil uitbesteden. Ik ken mezelf. Moet dat niet zelf willen, word ik ongelukkiger van dan van het extra geld dat het kost het te laten doen. :) (En mijn eigen geluk is me ook wel wat geld waard.)

Zonder gekheid, als ik zelf PV's ga installeren mag mijn vrouw een week later "Help, mijn man is klusser" gaan bellen. Het installeren van een nieuwe uitzet voor het toiletraam ging al niet zo als ik had gepland. Ik moet dat niet doen. Laat mij maar knutselen met computers, ben ik beter in, word ik gelukkiger van. Helpt de economie en de specialisten een beetje.
Ik had zelf ook allerlei variaties bedacht maar geen waren goed als een oost-west opstelling op mijn kleine dakje van 5,1x5,5m netto binnenmaat binnen de dakranden. En als je een klein dak hebt dan moet je gewoon 300wp+ per paneel gebruiken. 300wp panelen zijn de sweetspot. dan ga je idd naar 7/8 jaar terugverdientijd als je het laat installeren. 315wp panelen en hoger zijn een stuk duurder en (nog) niet interessant.
Yep. Dat is dus zeker iets dat ik wil gaan voorstellen. Ik hoop deze week in ieder geval 1 of 2 van de 4 partijen voorlopig af te kunnen laten vallen, met de overgebleven 2 kan ik dan of gelijktijdig praten over een oost-west opstelling. Misschien dat ik 1 van die partijen morgen al eens bel. Kijk wat ze daar mee kunnen. (Specifiek 1 partij omdat ik daar tot nu toe het beste gevoel bij had. Dat kan subjectief zijn, maar hun nuchterheid en eerlijkheid vond ik erg prettig. Wil niet zeggen dat zij het ook worden. Wel fijn is dat zij bijvoorbeeld ook de hele groepenkast kunnen aanpassen, dat was voor een andere partij weer lastig. "Hebben ze geen tijd voor". Ehm, right, ik betaal een electricien per uur. Kan absoluut een losse electricien inhuren en ik heb er een waarvan ik weet dat ze uitstekend werk leveren, maar liefst laat ik de panelen partij ook de groepenkast in 1x aanpakken. Moet toch gebeuren. Hoeft de keukenboer dat niet meer te doen.)

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:13

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Als je de panelen plat legt, kunnen er 6x5 SF175 panelen op dat platdak. Als je ze op ca 15 graden schans legt op oost/west heb je ook nog eens weinig last van vuil enzo. Dan nog 6 SF175 op de uitbouw. Da's 6300Wp.

/edit: ik snap overigens wel dat er veel verschillende meningen zijn over het plaatsen van de omvormer in een kast. De meeste installateurs werken het liefst met een bepaald merk omvormer (goede deal kunnen scoren, of goede ervaring, of...). Mijn Goodwe moet aan alle kanten 50cm ruimte hebben voor de ventilatie. Die kun je dus niet makkelijk in een kast plaatsen. Maar andere merken hebben wellicht minder strenge eisen.

[ Voor 49% gewijzigd door zonoskar op 23-08-2017 23:22 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Zuluman

Zuluman

unezra schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 23:08:

[...]

Kan absoluut maar daar voel ik me niet comfortabel bij. Panelen installeren en electra aanleggen is echt iets dat ik wil uitbesteden. Ik ken mezelf. Moet dat niet zelf willen, word ik ongelukkiger van dan van het extra geld dat het kost het te laten doen. :) (En mijn eigen geluk is me ook wel wat geld waard.)

Zonder gekheid, als ik zelf PV's ga installeren mag mijn vrouw een week later "Help, mijn man is klusser" gaan bellen. Het installeren van een nieuwe uitzet voor het toiletraam ging al niet zo als ik had gepland. Ik moet dat niet doen. Laat mij maar knutselen met computers, ben ik beter in, word ik gelukkiger van. Helpt de economie en de specialisten een beetje.

[...]
Ik heb deze cursus gevolgd. http://www.edusun.nl/doe-...nepanelen-plaatsen-1-dag/
Ik had voor de cursus nooit een groepenkast zelf durven aanraken laat staan open maken. Heb van de week bij de buurvrouw een pv groep geïnstalleerd. kabel getrokken door de loze leiding. aardlekautomaat aangesloten.

Ook al ga je het niet zelf doen. zou je een dergelijke cursus aanraden. je weet precies wat er allemaal nodig is en wat er gedaan moet worden. je krijgt een overzicht van alle systemen op de markt. de verschillende voor en nadelen en je gaat zelf aan de slag met de panelen en een groepenkast. Je kan best je groepenkast laten doen en de panelen zelf monteren.

ik heb na de cursus besloten de stringomvormer terug te sturen en om te ruilen voor micro inverters. De veiligheid, de toekomstigbestendigheid (accu toevoegen) en monitoring hebben mij overtuigd. Zonder de cursus had ik het nooit geweten. Ik kon aan de hand van de verstrekte info een eigen gefundeerde beslissing maken. Wellicht niet een beslissing die iedereen hier zou adviseren maar het is mijn beslissing toegespitst op mijn situatie en mijn eisen en wensen. Het probleem met veel huidige installateurs is dat zij "van wc eend, wc eens adviseren". Advies en engineering moet je loskoppelen van uitvoering. maar ik ben een bouwkundig, duurzaamheids- en kostenadviseur van beroep dus ik ben wellicht wat bevooroordeeld.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:46

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik gooi het hier ook even in de groep :P

Zie hier mijn dakje met de panelen, inmiddels staan ze wat rechter :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/p9hjeoiUORvBp0gpesVrovbd/full.jpg

Aan de bomen kan je al zien wat ze gaan doen in de winter, de tuin ligt op 140 graden schat ik.
Van dakrand tot dakrand heb ik 7m en het huis 6,5m breed.
Het is een versprongen dak, het paneel rechtsonder ligt al tegen de rand.
Nu wil ik gaan uitbreiden omdat ik nog 1700kWh tekort kom sinds ik met airco's stook.

Mijn idee is om deze set ivm met een minder goede tracker op N/NO te leggen.
Op Z/ZW komen dan 6-8 panelen waarbij ik de rijen rug tegen rug wil zetten zoals bij oost-west.
Ik heb berekend dat 4 panelen moeten passen van rand tot rand dus van de huidige set komen er 2 van 2 naast elkaar.
De andere rijtjes van 3 leg ik er voor en tussen deze rijen komen de nieuwe te staan.
Als ik 2x 4 neem dan heb ik de minste schaduw van de pijpen (links van de onderste rij).

Om de onderlinge schaduw minimaal te houden wil ik de oude set op 15 graden doen en de nieuwe met de huidige 25 graden zodat de kosten voor nieuwe frames beperkt blijven.
De nieuwe set kan met Aps micro's uitgevoerd worden zodat er alleen een dik netsnoer nodig is en ik niet de zoveelste kast in het krappe cvhok erbij krijg :9

De huidige opbrengst is rond 2350kWh en ik wil op 4000kWh uit komen.
Als ik het betaalbaar wil houden dan zou ik 270Wp poly's van €144 kunnen overwegen, vooralsnog neem ik geen Aps Ecu omdat het met een kWhteller ook kan.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• unezra

unezra

Zuluman schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 23:24:
[...]
Ik heb deze cursus gevolgd. http://www.edusun.nl/doe-...nepanelen-plaatsen-1-dag/
Ik had voor de cursus nooit een groepenkast zelf durven aanraken laat staan open maken. Heb van de week bij de buurvrouw een pv groep geïnstalleerd. kabel getrokken door de loze leiding. aardlekautomaat aangesloten.

Ook al ga je het niet zelf doen. zou je een dergelijke cursus aanraden. je weet precies wat er allemaal nodig is en wat er gedaan moet worden. je krijgt een overzicht van alle systemen op de markt. de verschillende voor en nadelen en je gaat zelf aan de slag met de panelen en een groepenkast. Je kan best je groepenkast laten doen en de panelen zelf monteren.

ik heb na de cursus besloten de stringomvormer terug te sturen en om te ruilen voor micro inverters. De veiligheid, de toekomstigbestendigheid (accu toevoegen) en monitoring hebben mij overtuigd. Zonder de cursus had ik het nooit geweten. Ik kon aan de hand van de verstrekte info een eigen gefundeerde beslissing maken. Wellicht niet een beslissing die iedereen hier zou adviseren maar het is mijn beslissing toegespitst op mijn situatie en mijn eisen en wensen. Het probleem met veel huidige installateurs is dat zij "van wc eend, wc eens adviseren". Advies en engineering moet je loskoppelen van uitvoering. maar ik ben een bouwkundig, duurzaamheids- en kostenadviseur van beroep dus ik ben wellicht wat bevooroordeeld.
Shit. :)
Nu ben ik helemaal aan het twijfelen gebracht.

Ik was echt star van plan voor volgende week vrijdag (1 september) de knoop doorgehakt en een offerte getekend te hebben. Vóór 1 oktober die panelen het dak op, klaar.

Nu moet ik eens even heel goed gaan nadenken of ik dat nog wel moet willen en inderdaad niet zo'n cursusdag moet volgen als jij aan raad, moet nadenken over oost-west oriëntatie, micro omvormvormers vs inverters vs strings, etc. De kosten zijn het niet. 70 EUR is peanuts als je zit te kijken naar offertes van 6000-8000 EUR inclusief BTW, exclusief volledige revisie groepenkast.

Ik weet even werkelijk niet of ik nu blij moet kijken want nieuwe dingen leren en uiteindelijk een betere installatie, of moet balen omdat het plan dat ik had, mogelijk in zijn geheel de prullenbak in kan en ik terug naar de tekentafel mag.

Het is nogal dubbel. Aan de ene kant, het gereserveerde budget loopt niet weg en een paar maanden extra zonder PV's is ook niet heel spannend. Aan de andere kant, ik wil d'r ook maar vanaf zijn. Groepenkast aangepast, panelen het dak op, op naar de verbouwing van keuken, badkamer en toilet in januari. (Ook volledig uitbesteed trouwens.)

Ik heb een klein beetje ervaring met electro installaties, blauwe maandag LTS Electro gedaan. Was mijn vak niet. ICT in gerold en nooit meer weggegaan. Maar ik kan nog wel een aardedraad van een fasedraad onderscheiden.

unezra schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 23:56:
[...]

Shit. :)
Nu ben ik helemaal aan het twijfelen gebracht.

Ik was echt star van plan voor volgende week vrijdag (1 september) de knoop doorgehakt en een offerte getekend te hebben. Vóór 1 oktober die panelen het dak op, klaar.

Nu moet ik eens even heel goed gaan nadenken of ik dat nog wel moet willen en inderdaad niet zo'n cursusdag moet volgen als jij aan raad, moet nadenken over oost-west oriëntatie, micro omvormvormers vs inverters vs strings, etc. De kosten zijn het niet. 70 EUR is peanuts als je zit te kijken naar offertes van 6000-8000 EUR inclusief BTW, exclusief volledige revisie groepenkast.

Ik weet even werkelijk niet of ik nu blij moet kijken want nieuwe dingen leren en uiteindelijk een betere installatie, of moet balen omdat het plan dat ik had, mogelijk in zijn geheel de prullenbak in kan en ik terug naar de tekentafel mag.

Het is nogal dubbel. Aan de ene kant, het gereserveerde budget loopt niet weg en een paar maanden extra zonder PV's is ook niet heel spannend. Aan de andere kant, ik wil d'r ook maar vanaf zijn. Groepenkast aangepast, panelen het dak op, op naar de verbouwing van keuken, badkamer en toilet in januari. (Ook volledig uitbesteed trouwens.)

Ik heb een klein beetje ervaring met electro installaties, blauwe maandag LTS Electro gedaan. Was mijn vak niet. ICT in gerold en nooit meer weggegaan. Maar ik kan nog wel een aardedraad van een fasedraad onderscheiden.
Kom net uit sauna rollen en lees alles van jou even terug. Nu je de prijzen hebt genoemt durf ik gerust te zeggen ga met geen van vier in zee. Verdiep je even hoe het werkt, het is simpeler dan een moeder bord in elkaar steken met ssd harddisk.
Voor oktober heb jij het door en sta je zelf op dak om duizenden euro's te besparen
Hooguit elektricien voor paar honderd je meterkast laten doen....

1 PVoutput . Dongen NB

• unezra

unezra

reneeke1970 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 00:03:
[...]

Kom net uit sauna rollen en lees alles van jou even terug. Nu je de prijzen hebt genoemt durf ik gerust te zeggen ga met geen van vier in zee. Verdiep je even hoe het werkt, het is simpeler dan een moeder bord in elkaar steken met ssd harddisk.
Voor oktober heb jij het door en sta je zelf op dak om duizenden euro's te besparen
Hooguit elektricien voor paar honderd je meterkast laten doen....
Hmm.
Even snel offerte er bij gepakt:
- 14x Sharp Glas-Folie NURD-300 Black
- Montagesysteem (SolarStell)
- Omvormer (SolarEdge SE-3500H)

Totaal: ~6800 ex. BTW, ~8200 inc. BTW

Daar zit de voor de PV's noodzakelijke aanpassing van de groepenkast, al het leidingwerk, etc, bij maar niet de (los van de PV installatie staande) complete revisie van de groepenkast.

Panelen worden individueel aangesloten, geen strings. (Om verlies van een hele string bij schaduwval te voorkomen.)

Verwachte opbrengst is volgens hen ~3550kWh per jaar. (Wp is 4200)

Is dat echt totaal onredelijk? Als ik de prijzen vergelijk lijken ze namelijk allemaal op omgerekend grofweg tussen de 535 EUR en 585 EUR per paneel inclusief gehele installatie uit te komen. Zitten als ik het goed zag wel wat verschillen tussen maar die zijn niet gigantisch. (Die 535 is op basis van 11 panelen BenQ, 300Wp, die 585 is 14 panelen Sharp 300Wp.)

• Zuluman

Zuluman

unezra schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 00:15:
[...]

Hmm.

Daar zit de voor de PV's noodzakelijke aanpassing van de groepenkast, al het leidingwerk, etc, bij maar niet de (los van de PV installatie staande) complete revisie van de groepenkast.

Panelen worden individueel aangesloten, geen strings. (Om verlies van een hele string bij schaduwval te voorkomen.)

Is dat echt totaal onredelijk? Als ik de prijzen vergelijk lijken ze namelijk allemaal op omgerekend grofweg tussen de 535 EUR en 585 EUR per paneel inclusief gehele installatie uit te komen. Zitten als ik het goed zag wel wat verschillen tussen maar die zijn niet gigantisch. (Die 535 is op basis van 11 panelen BenQ, 300Wp, die 585 is 14 panelen Sharp 300Wp.)
ik betaal 175 voor de goedkoopste benq 300wp, 100 per enphase m250 incl kabel en 35 voor een platdaksysteen. zit je op 310 per paneel excl. montage en exl btw. zeg maar 400 incl montage een enphase envoy s metered kost ca. 400 ex. btw. reken ca 150 voor het maken van een aparte groep met een aanwezige kabel. ander 100 erbij rekenen.

en opbrengst hangt af van waar je woont. ik zou op pvoutput systemen in de buurt opzoeken en kijken wat die doen. kan je ook gelijk kijken hoe de verschillende systemen het doen. ze doen die prognose bewust wat lager zodat ze er geen buil aan vallen als het eventueel tegenvalt dat jaar. 85% is wel erg laag.

ik neem dat jouw bedragen incl. btw zijn?

En de verschillen zijn groot. ik zag mijn systeem voor 7000 incl. btw voorbijkomen zonder montage en 5500 incl. btw en montage. Ze moeten wel garantie geven maar als je het goed doet is er niks aan de hand. enige is een maandag morgen model die je kan treffen maar daar kom je meteen achter en je krijgt zo een vervanging bij een nette leverancier.

Het is niet alleen het financiële voordeel maar vooral de voldoening dat je het zelf hebt gedaan.

unezra schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 00:15:
[...]

Hmm.

Ja is onredelijk. Se is overbodig want je hebt geen schaduw. Se zonder schaduw geeft verlies is al bewezen.
Kleur was onbelangrijk zei je, waarom betalen voor dure zwarte die ook nog eens minder rendement hebben dan goedkope blauwe poly omdat die niet zo warm worden als zwarte.
Panelen heb je vanaf 150 euro tot 250 als je denkt dat sommige merken betere kwaliteit hebben. Montage spul is 35 per paneel en een omvormer is 1000 euro natte vinger.....
Dus dat is 4 tot 5000 met meterkast erbij. Laat je het installeren komt er 1000 bij

En met gebruikte omvormers en panelen via veilingen Enzo kan het nog bijna helft goedkoper. Maar dat is voor gekken haha

1 PVoutput . Dongen NB

• unezra

unezra

Zuluman schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 00:29:
[...]
ik betaal 175 voor de goedkoopste benq 300wp, 100 per enphase m250 incl kabel en 35 voor een platdaksysteen. zit je op 310 per paneel excl. montage en exl btw. zeg maar 400 incl montage een enphase envoy s metered kost ca. 400 ex. btw. reken ca 150 voor het maken van een aparte groep met een aanwezige kabel. ander 100 erbij rekenen.

en opbrengst hangt af van waar je woont. ik zou op pvoutput systemen in de buurt opzoeken en kijken wat die doen. kan je ook gelijk kijken hoe de verschillende systemen het doen. ze doen die prognose bewust wat lager zodat ze er geen buil aan vallen als het eventueel tegenvalt dat jaar. 85% is wel erg laag.

ik neem dat jouw bedragen incl. btw zijn?
Mijn eindbedragen bedragen per paneel zijn inderdaad inclusief BTW. Ik weet dat de BTW terug te vorderen is en de netto prijs dus lager gaat zijn. Verwacht wel dat ze wat werk gaan hebben aan het tracé, ze moeten door het dak heen, 3 verdiepingen omlaag de kruipruimte in en dan weer een stukje omhoog richting groepenkast of op de begane grond dwars doorsteken (dat kan ook).

Qua pvoutput, dat ga ik zeker bekijken.
En de verschillen zijn groot. ik zag mijn systeem voor 7000 incl. btw voorbijkomen zonder montage en 5500 incl. btw en montage. Ze moeten wel garantie geven maar als je het goed doet is er niks aan de hand. enige is een maandag morgen model die je kan treffen maar daar kom je meteen achter en je krijgt zo een vervanging bij een nette leverancier.
Daar ben ik niet bang voor. That is, ik moet nog wat recenties opzoeken maar de partij die ik als uitgangspunt heb genomen bestaat al even en gaf een goed gevoel. (Het is een van de 2 die hier is langs gekomen om terplekke de situatie te bekijken. Voor mij prettig, ik doe liever zaken met een partij waar ik een goed gevoel bij heb dan een partij die ik niet vertrouw en nooit heb gezien, ook al zie ik dat misschien terug in de prijs.)
Het is niet alleen het financiële voordeel maar vooral de voldoening dat je het zelf hebt gedaan.
Ik weet dat dit Tweakers.net is, maar ik weet niet of ik wel voldoening ga halen uit het zelf doen. :) Misschien wel. Tijd is een kwestie van een paar dagen vrij nemen, dat is het punt niet. Wel denk ik dat iemand die dit dagelijks doet, het beter en netter doet dan ik zelf ooit kan doen. Ieder zijn vak zeg maar. (Sowieso zijn er wel wat zaken die ik in geen geval zelf kan en wil doen zoals de dakdoorvoer.)

Lastig. Enerzijds denk ik nu van "ja, hey, ik kan een aantal dingen prima zelf", aan de andere kant, 1 oktober is dan wel volledig het raam uit (dat word eerder 1 april 2018) en ik weet werkelijk niet of ik het aan durf of dat ik er verstandiger aan doe zelf wat onderzoek te doen zodat ik begrijp wat ze doen, maar verder vooral die jongens hun werk moet laten doen. :)
reneeke1970 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 00:30:
[...]
Ja is onredelijk. Se is overbodig want je hebt geen schaduw. Se zonder schaduw geeft verlies is al bewezen.
Op het hoofddak is er beperkt schaduw (schoorsteen en afvoer van de CV zullen iets schaduw geven), op de uitbouw is er zeker schaduw. Daar staat een muur naast waardoor er een deel van de dag tenminste 1 paneel in de schaduw valt. Die panelen pakken pas later op de dag volle zon.
Kleur was onbelangrijk zei je, waarom betalen voor dure zwarte die ook nog eens minder rendement hebben dan goedkope blauwe poly omdat die niet zo warm worden als zwarte.
Panelen heb je vanaf 150 euro tot 250 als je denkt dat sommige merken betere kwaliteit hebben. Montage spul is 35 per paneel en een omvormer is 1000 euro natte vinger.....
Dus dat is 4 tot 5000 met meterkast erbij. Laat je het installeren komt er 1000 bij
Klopt. Het argument dat ze geven is ook niet de kleur maar het rendement en de bouwkwaliteit. Dat kan ik niet inschatten. Ik weet niet of een Sharp paneel beter is dan een BenQ paneel of een paneel (blauw of zwart) van een onbekender, goedkoper merk.

Kleur is voor mij irrelevant, kwaliteit niet. Ik vind het niet erg meer te betalen voor een paneel met een hogere opbrengst, efficiëntie of levensduur. Zolang het prijsverschil in verhouding is.
En met gebruikte omvormers en panelen via veilingen Enzo kan het nog bijna helft goedkoper. Maar dat is voor gekken haha
Da's iets voor de echte doe het zelvers denk ik. :) Met de overige dingen doen we hetzelfde, het sloopwerk doe ik gedeeltelijk zelf, de rest laat ik doen. Dat is duurder maar dan werk ik wel een paar overuren extra. Belangrijke factor voor mij is ook ontzorgen. Plus, mijn DHZ trackrecord is niet zo positief. Ik weet hoe een boormachine werkt maar ik ben geen doe-het-zelfder.

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:37
Zag net wat voorbij komen over een omvormer in een meterkast,
Doe dit ajb niet :)

Mijn advies als oud elektromonteur, meterkast is voor meters en een groepen kast en eventuele gasmeter.
Modem mag van mij nog wel ;)

Maar een omvormer geeft best wel wat warmte af. Die wil je echt niet in je meterkast hebben.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• unezra

unezra

Speedfightserv schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 01:02:
Zag net wat voorbij komen over een omvormer in een meterkast,
Doe dit ajb niet :)

Mijn advies als oud elektromonteur, meterkast is voor meters en een groepen kast en eventuele gasmeter.
Modem mag van mij nog wel ;)

Maar een omvormer geeft best wel wat warmte af. Die wil je echt niet in je meterkast hebben.
Ik weet niet of het uit maakt, maar onze meterkast is geen klassieke meterkast waar naast de groepenkast nog net een kabelmodem in past. :)

De kast is een trapkast van 90cm diep, 90cm breed en 200cm hoog. Naar beneden toe loopt 'ie uit naar ik denk rond de 200cm breed. Boven zit een plafond dat er nog uit kan waarmee 'ie op het hoogste punt iets van 260cm hoog kan worden. Op het smalste huidige punt is 'ie smaller dan 80cm en als het plafond er uit is, zal 'ie uiteindelijk terug lopen naar een breedte van 0cm. (Want trap die in een U vorm naar boven loopt.)

Er staat ook meer in dan alleen het modem en mijn router, houd de jassen in de winter lekker warm zeg maar. Ik kan alleen niet inschatten of een omvormer zo veel warmte af geeft dat het ontverantwoord word en of ik dat eventueel met een stukje passieve of actieve ventilatie (rooster bovenin, al dan niet voorzien van ventilatoren om de warme lucht geforceerd naar de gang af te voeren) de temperatuur aanvaardbaar gekregen kan worden.

Voor mij zou de meterkast ideaal zijn als er plek is en het verantwoord is. Mooi alle spullen bij elkaar, omvormer bedraad aan te sluiten op de domotica controller (moet ik nog een beslissing in nemen maar ik wil daar op voorbereid zijn), herrie mooi geconcentreerd in huis.

Boven bij de CV ketel kan ook, maar dan hangt 'ie midden in de gang op een plek waar ik eigenlijk geen 24/7 herrie wil hebben. (Vlak bij mijn werkkamer.)

De fysieke plek in huis is ook ideaal. Leidingkoker/stijgkoker loopt pal naast die kast (in de keuken) en de toegang tot de kruipruimte is ook via de trapkast. Heerlijke centrale ruimte dus voor alle huis-infra. (En dat voor een huis uit 1958...)

Vandaar.

Yet, als de meterkast onverantwoord is kan dat een logische keuze zijn en mogen ze de bedrading voor de domotica in 1 klap mee naar beneden trekken of een paar strengen CAT6A extra trekken zodat ik zelf later de boel naar believen aan elkaar kan patchen.

[ Voor 8% gewijzigd door unezra op 24-08-2017 06:54 ]

@Speedy-Andre
Ik zie het nut niet zo van allemaal micro omvormers (als je het goedkoop wil houden)
Als de schaduw van de bomen komt is toch alles bedekt met schaduw.
Wat heb je dan aan losse micro omvormers?

Waarom niet alles op een SMA xxxx TL-21 van marktplaats (of een SMA X.X 1av40) met optitrac en uitbreiding met poly panelen.
Als je maar genoeg spanning maakt met je panelen.
Heb je het prijsverschil al eens uitgerekend?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De bomen helpen nu de hele string om zeep terwijl lang niet alle panelen schaduw hebben.
Er is ook een periode dat de pijpjes een paar panelen hinderen waardoor de rest inkakt.
Daarbij lijkt me het aansluiten een eitje en hoef je geen kabels te prepareren.
Dat cvhok zit nu echt propvol, het was al een toer om de leidingen van de boiler aan te sluiten :P
Misschien past hij nog naast de Diehl, maar de mpp moet absoluut beter zijn dan die van de Diehl.
Straks ga je nog zeggen dat een dikke omvormer met 2 mpp's een idee is ....

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

@Speedy-Andre
Ja de Diehl vervangen voor een SMA met 2x mppt en optitrac ;)
Beetje marktplaats of ebay.de in de gaten houden voor een mooi prijsje.
De 1-av-40 is eerder geschikt vanwege lagere spanningen.

[ Voor 46% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-08-2017 09:10 ]

Speedy-Andre schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 09:01:
De bomen helpen nu de hele string om zeep terwijl lang niet alle panelen schaduw hebben.
Er is ook een periode dat de pijpjes een paar panelen hinderen waardoor de rest inkakt.
Dat cvhok zit nu echt propvol, het was al een toer om de leidingen van de boiler aan te sluiten :P
Misschien past hij nog naast de Diehl, maar de mpp moet absoluut beter zijn dan die van de Diehl.
Zelfs mijn omnik blijft het aardig doen met 1/3 deel van panelen nog in de schaduw omdat de zon nou eenmaal niet om een hoekje kan schijnen. (Muur
)
Misschien inderdaad iets om te proberen andere omvormer

1 PVoutput . Dongen NB

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 23:44:
Ik gooi het hier ook even in de groep :P

Zie hier mijn dakje met de panelen, inmiddels staan ze wat rechter :+

[afbeelding]

Aan de bomen kan je al zien wat ze gaan doen in de winter, de tuin ligt op 140 graden schat ik.
Van dakrand tot dakrand heb ik 7m en het huis 6,5m breed.
Het is een versprongen dak, het paneel rechtsonder ligt al tegen de rand.
Nu wil ik gaan uitbreiden omdat ik nog 1700kWh tekort kom sinds ik met airco's stook.

Mijn idee is om deze set ivm met een minder goede tracker op N/NO te leggen.
Op Z/ZW komen dan 6-8 panelen waarbij ik de rijen rug tegen rug wil zetten zoals bij oost-west.
Ik heb berekend dat 4 panelen moeten passen van rand tot rand dus van de huidige set komen er 2 van 2 naast elkaar.
De andere rijtjes van 3 leg ik er voor en tussen deze rijen komen de nieuwe te staan.
Als ik 2x 4 neem dan heb ik de minste schaduw van de pijpen (links van de onderste rij).

Om de onderlinge schaduw minimaal te houden wil ik de oude set op 15 graden doen en de nieuwe met de huidige 25 graden zodat de kosten voor nieuwe frames beperkt blijven.
De nieuwe set kan met Aps micro's uitgevoerd worden zodat er alleen een dik netsnoer nodig is en ik niet de zoveelste kast in het krappe cvhok erbij krijg :9

De huidige opbrengst is rond 2350kWh en ik wil op 4000kWh uit komen.
Als ik het betaalbaar wil houden dan zou ik 270Wp poly's van €144 kunnen overwegen, vooralsnog neem ik geen Aps Ecu omdat het met een kWhteller ook kan.
Knal het gewoon vol op NO/ZW en zeur niet steeds zo over die schaduw. ;)
Op die 2 bij de schoorsteen zet je een APS 500 o.i.d. en knallen met die hap.

Heb ze even op het dak van je buren geplaatst als voorbeeld.
Hoogte van de dakrand afblijven, wordt dus 10 a 15 graden hoek
4 op een rij is 5,60m, 5 rijen wordt 3 op ZW en 2 op NO, met nog
looppaden er tussen als je 6,50m ruimte hebt. :P
Anders doe je gewoon de voorste 4 op 2x APS, en dan de rest NO/ZW = 2x8
op je bestaande omvormer parallel, niet te bang zijn, je omvormer
staat dan nooit meer uit z,n neus te consumeren.

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/Speedy-Andre%20full2.jpg

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Haha @AUijtdehaag deed nog zuinig aan :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hYhf7vvEY3XOt2Fz8eGAcDRN/medium.jpg

Rijtje van 3 op Z/ZW, echt niet handig en ze kunnen niet weg |:(

Speedy-Andre schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 09:46:
Haha @AUijtdehaag deed nog zuinig aan :+

[afbeelding]

Rijtje van 3 op Z/ZW, echt niet handig en ze kunnen niet weg |:(
Gewoon eroverheen duh

1 PVoutput . Dongen NB

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Daar zijn ze iets te hoog voor ;)

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-11 11:38
En de nieuwe kavels staan weer op BVA.

Happy hunting!!

Edit Ik zie dat ze van het restant van Tiel 1 kavel gemaakt hebben van 90.

[ Voor 40% gewijzigd door thefox154 op 24-08-2017 10:25 ]

Inclusief het "groene" overschotje
https://www.bva-auctions.com/auction/lot/28656/9518413

Niks voor jou @thefox154 ?
Voor als er nog een paar sneuvelen >:)

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-08-2017 10:25 ]

• thefox154
Hehe ik had net met post geedit. Zag hem er ook opeens tussenstaan :+

• Jan-man
Vanmorgen om kwart voor 8 stond de leverancier voor de deur :) lekker wakker worden dit :D

Best grappig dat de panelen die ik heb van een Chinese bedrijf zijn maar in Portugal gemaakt zijn :).

https://www.mupload.nl/img/arc5cn7yruylp.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Jan-man op 24-08-2017 10:31 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

PClop schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 09:40:
[...]

Knal het gewoon vol op NO/ZW en zeur niet steeds zo over die schaduw. ;)
Op die 2 bij de schoorsteen zet je een APS 500 o.i.d. en knallen met die hap.

Heb ze even op het dak van je buren geplaatst als voorbeeld.
Hoogte van de dakrand afblijven, wordt dus 10 a 15 graden hoek
4 op een rij is 5,60m, 5 rijen wordt 3 op ZW en 2 op NO, met nog
looppaden er tussen als je 6,50m ruimte hebt. :P
Anders doe je gewoon de voorste 4 op 2x APS, en dan de rest NO/ZW = 2x8
op je bestaande omvormer parallel, niet te bang zijn, je omvormer
staat dan nooit meer uit z,n neus te consumeren.

[afbeelding]
Daar komt flink wat extra materiaal bij kijken als alles op 15 graden komt.
Ik heb nu 10x 235Wp en daar gaat max 8A doorheen en de trackrer blijft een probleem.
Leg ik 270Wp er bij dan kan daar 8,65A doorheen, echter niet met 235Wp in de string :/
Eens zien of dat Flatfix fusion betaalbaar is, daar leg ik 4 rijen mee ...

• thefox154
Speedy-Andre schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 10:31:
[...]

Ik heb nu 10x 235Wp en daar gaat max 8A doorheen en de trackrer blijft een probleem.
Leg ik 270Wp er bij dan kan daar 8,65A doorheen, echter niet met 235Wp in de string :/
Ik heb op advies van @AUijtdehaag contact opgenomen met Zonnekompas in Utrecht.
Deze vraagt € 20,- per positie. Waarmee mijn dakopstelling voor 24 panelen op € 480 excl uit kwam. Verreweg de meest voordelige aanbieder die ik gevonden had.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat is idd nog te doen, is dat ook met rug tegen rug zoals ik nu van plan ben?

• unezra

unezra

Speedy-Andre schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 09:01:
Micro omvormers zijn per paneel en liggen buiten, zodat je enkel nog 230V leidingen naar je meterkast hebt? Of begrijp ik het dan verkeerd?

Is daar een voordeel aan ten opzichte van parallel geschakelde panelen met optimizers en 1 centrale omvormer? Hoe doe je dat dan met uitlezen, lees je die dingen allemaal uit zoals een centrale omvormer?

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:45

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
unezra schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 10:45:
[...]

Micro omvormers zijn per paneel en liggen buiten, zodat je enkel nog 230V leidingen naar je meterkast hebt? Of begrijp ik het dan verkeerd?
correct
Is daar een voordeel aan ten opzichte van parallel geschakelde panelen met optimizers en 1 centrale omvormer? Hoe doe je dat dan met uitlezen, lees je die dingen allemaal uit zoals een centrale omvormer?
Het voordeel zou kunnen zijn dat je binnen geen omvormer meer hebt hangen. Voor mij is dit toen een van de keuzes geweest. Daarnaast kan je over het algemeen een apparaatje kopen welke de Micro Omvormers uitleest. Bij mij hangt dus dit ding in de meterkast:

http://www.apsmicroinvert...cu-zonnepanelen-apsystems

DIe logt ook alles naar een website waar je de boel in de gaten kan houden en eventueel koppelen met een app op je telefoon. Je kan de communicatie met de APS servers overigens ook uitzetten als je dat zou willen.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

unezra schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 10:45:
[...]

Je hebt idd alleen 230V naar beneden lopen, op het dak kan je ze aan elkaar koppelen.
Er is een logging module te krijgen die via de 230V data krijgt.
Leuk is dat je dan per paneel kan zien hoe ze presteren maar in totaal kost het ook wel wat.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-11 11:09
Wat zijn trouwens geschikte montage systemen om panelen bijna direct op het dak te schroeven middels wat rails?
Je hebt clickfit e.a., dat soort rails zitten dan op dakhaken die onder pannen gaan. Maar ik wil het toepassen op een houten dakje een golfplaten dakje waar ik direct in kan schroeven (of bouten), al dan niet met kit natuurlijk om het waterdicht te houden.
Dan zie ik dat je van die leihaken erop kunt schroeven en daar dan weer de rail op. Daar wordt de constructie volgens mij behoorlijk hoog van, en dat wil ik niet. Ik zou max enkele cm's ruimte tussen dak en paneel willen (er moet natuurlijk wel lucht langs kunnen)

Enige mogelijkheid die ik zo gauw even zie is clickfit gebruiken en dan door het dak heen bouten?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

@unezra
Ik zou niet alleen kijken naar een fabrikant, die maar 1 uniek product aanbied. (SE, APS en dergelijke)
Fabrikanten van stringomvormers zijn er genoeg en zijn uitwisselbaar.

Stelt dat de fabrikant failliet gaat, dan zit je met je "unieke" systeem.

Bovendien elektronica achter een paneel is vragen om problemen.
(maar daar zijn de meningen over verdeeld)

@!null
Voor golfplaten gebruikt men stokschroeven.
Maar vlak op het dak krijg je het niet, of je moet zelf iets verzinnen met de bevestiging.
http://www.sun-solar.nl/i.../stokschroef-m10-x-200-2/

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-08-2017 11:18 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@!null
voor golfplaat kan dit ook een optie zijn:
http://www.solarstell.nl/solarstell-voor-golfplatendak

ik heb beide een keer geprobeerd:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/golfdakbevest.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/solarstel3.JPG

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:37
thefox154 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 10:35:
[...]

Ik heb op advies van @AUijtdehaag contact opgenomen met Zonnekompas in Utrecht.
Deze vraagt € 20,- per positie. Waarmee mijn dakopstelling voor 24 panelen op € 480 excl uit kwam. Verreweg de meest voordelige aanbieder die ik gevonden had.
Heb ik ook op mijn dak liggen. Mooi op maat en alles compleet.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• !null
@AUijtdehaag @migjes Bedankt voor de tips

Hoe heet zo'n rond ding in de vorm van de golf? Hoe vind ik dat.

• migjes
!null schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 11:32:
@AUijtdehaag @migjes Bedankt voor de tips

Hoe heet zo'n rond ding in de vorm van de golf? Hoe vind ik dat.
ehhh joppert. ;)
ik geef je zelfs de link:
http://www.solarstell.nl/solarstell-voor-golfplatendak

>:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 10:31:
[...]

Daar verkijk je je op, t.o.v. zuid liggen ze dan op ~ 0 graden hoek, oost plus west
zal hooguit eind voorjaar/ begin zomer een probleempje kunnen zijn, en trouwens
mijn vorige Danfoss deed op papier ook maar 8A, maar werkelijk was dat bijna 10A
gemeten door de omvormer intern en met de ampère tang extern, je omvormer kan dat echt
wel aan, je zit nu op 10 op zuid, en dan 16 op NO/ZW ( als je 4 op APS doet )

En geloof me nu maar, je kunt gewoon mixen met die panelen, 235 en 270 (250)
Je doet dan 4x 270 of 250Wp op 2x APS en 5x 235 + 3x 270 (250) oost en west
Die parallel string is dan gewoon weer in balans ;)

Het werkt bij mij al vele jaren top met 2 en 3 busbars en 240/150/300 Wp
gemixt in één string

• !null
Sorry, zat alleen naar de plaatjes te kijken :+

Bedankt. Al geloof ik niet dat alle zonnepanelen gaten in de zijkanten hebben, die moet je dan nog even zelf inboren denk ik.

Edit: Ah ik begrijp het, daar moet de montage rail dan weer op worden geplaatst.

[ Voor 9% gewijzigd door !null op 24-08-2017 11:40 ]

• migjes
!null schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 11:39:
[...]

Sorry, zat alleen naar de plaatjes te kijken :+

Bedankt. Al geloof ik niet dat alle zonnepanelen gaten in de zijkanten hebben, die moet je dan nog even zelf inboren denk ik.
lol. ;)

op deze golfclip:
http://www.solarstell.nl/solarstell-golfclip

bevestig je deze:
http://www.solarstell.nl/solarstell-montagerail-4-2-meter

(soms heb je dan ook deze nodig.
http://www.solarstell.nl/solarstell-hoekverbinder-golfclip
als je de montage rail anders wil hebben liggen ten opzichte van de golf.)

en de panelen bevestig je met deze op de montage rail:
http://www.solarstell.nl/easy-middenklem-45mm

>:)

edit:
en voor de duidelijkheid,
dit is dan de eind klem:
http://www.solarstell.nl/easy-eindklem-45mm

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 24-08-2017 11:44 ]

Of de stokschroef door de rail heen boren (bad idea)

• !null
@migjes Bedankt.
AUijtdehaag schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 11:46:
Of de stokschroef door de rail heen boren (bad idea)
Nou ja, het zou er wel een stuk simpeler van worden, al moet je wel wat moeite doen om het lekvrij te houden.

Zonnepaneel op m'n camper is gewoon gemonteerd met alu hoekprofiel op het dak gelijmd, en dan door de zijkant van het paneel heen geboord/geschroefd (uiteraard met gepaste afstand van het paneel met de cellen)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

PClop schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 11:36:
[...]
Daar verkijk je je op, t.o.v. zuid liggen ze dan op ~ 0 graden hoek, oost plus west
zal hooguit eind voorjaar/ begin zomer een probleempje kunnen zijn, en trouwens
mijn vorige Danfoss deed op papier ook maar 8A, maar werkelijk was dat bijna 10A
gemeten door de omvormer intern en met de ampère tang extern, je omvormer kan dat echt
wel aan, je zit nu op 10 op zuid, en dan 16 op NO/ZW ( als je 4 op APS doet )

En geloof me nu maar, je kunt gewoon mixen met die panelen, 235 en 270 (250)
Je doet dan 4x 270 of 250Wp op 2x APS en 5x 235 + 3x 270 (250) oost en west
Die parallel string is dan gewoon weer in balans ;)

Het werkt bij mij al vele jaren top met 2 en 3 busbars en 240/150/300 Wp
gemixt in één string
Het is dat de Diehl beperkt is met de stroom (9,5A), dan haal je bij 2 strings per string nooit de maximale stroom die een 270Wp paneel kan leveren.
Een beetje tricky is 8 panelen per string, de mppt begint pas bij 230V en ik zie nu al 260V met 10 panelen.
2x een Aps is zo €400, daar vind ik misschien ook wel een dikke SMA met 2x mppt voor ...
De SMA werkt dan niet optimaal met 300V per string maar ik denk wel beter dan de Dehl.

@Speedy-Andre
Vmpp begint al bij 140 Vmpp
http://www.mg-solar-shop....enblatt%20SB3_0-SB5_0.pdf
(voor een 4.0 1-av40)

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-08-2017 12:11 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Die 230v is bij de Diehl, waar zit de sweetspot bij de SMA?

@Speedy-Andre
Ideale Vmpp is 365 Vmpp.
Staat in de datasheet toch of wat bedoel je?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik kijk (ook) naar de oude sb4000tl, die begint laag maar heeft op 400V z'n optimum.

• migjes
Speedy-Andre schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 12:19:
Ik kijk (ook) naar de oude sb4000tl, die begint laag maar heeft op 400V z'n optimum.
nop, die is gewoon rond de 350Vmpp.

(sma vond het nodig om er 400V van te maken, omdat veel mensen niet snappen dat als panelen warm worden dat de Vmpp dan iets daalt. ;) )

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als ik gelijke strings wil dan is het 300V, het 'verlies' is maar 0,5% dan btw :)
De opstelling met 20 panelen heeft nog een ander nadeel, 12x op Z/ZW of op N/NO :/
Bij Z/ZW staat de voorste rij erg dicht bij de pijpen als er een looppad tussen komt.

• unezra

unezra

TFHfony schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 10:58:
[...]
correct
[...]
Het voordeel zou kunnen zijn dat je binnen geen omvormer meer hebt hangen. Voor mij is dit toen een van de keuzes geweest. Daarnaast kan je over het algemeen een apparaatje kopen welke de Micro Omvormers uitleest. Bij mij hangt dus dit ding in de meterkast:

http://www.apsmicroinvert...cu-zonnepanelen-apsystems

DIe logt ook alles naar een website waar je de boel in de gaten kan houden en eventueel koppelen met een app op je telefoon. Je kan de communicatie met de APS servers overigens ook uitzetten als je dat zou willen.
Ok! Dat ziet er stiekem wel heel gaaf uit en het concept klinkt tof. Zeker als dat ook zelf aan mijn eigen domotica te hangen is en niet afhankelijk van een externe dienst.
Speedy-Andre schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 10:59:
[...]
Je hebt idd alleen 230V naar beneden lopen, op het dak kan je ze aan elkaar koppelen.
Er is een logging module te krijgen die via de 230V data krijgt.
Leuk is dat je dan per paneel kan zien hoe ze presteren maar in totaal kost het ook wel wat.
Wat voor orde van grootte moet ik aan denken?
Ik vind het niet erg om iets meer te betalen als ik daarmee een beter systeem krijg maar het moet uiteraard wel redelijk blijven. Terugverdientijd moet niet opeens 15 jaar worden wegens extra investeringen. :) (Ik wil echt onder de 10 jaar blijven.)
AUijtdehaag schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 11:11:
@unezra
Ik zou niet alleen kijken naar een fabrikant, die maar 1 uniek product aanbied. (SE, APS en dergelijke)
Fabrikanten van stringomvormers zijn er genoeg en zijn uitwisselbaar.

Stelt dat de fabrikant failliet gaat, dan zit je met je "unieke" systeem.

Bovendien elektronica achter een paneel is vragen om problemen.
(maar daar zijn de meningen over verdeeld)
Hmm. Zit ook wat in. Het word best akelig heet op zo'n bitumen dak. :)
Qua micro omvormers, stel dat de fabrikant failliet gaat, is de hele electronica dan wel te vervangen omdat de panelen zelf universeel zijn, of kun je dan ook meteen je panelen zelf weggooien? (Al dan niet omdat de electronica ZO duur is, dat het goedkoper is alles te vervangen dan alleen nieuwe electronica aan te schaffen.)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De Aps omvormers zijn los en die kan je op afstand van een paneel monteren.
Optimizers die in een aansluitdoos op het paneel zitten worden m.i. te heet.
Ik zag panelen met Maxim chip optimizers, leuk als dat per 10 cellen werkt (?) maar het wordt nog steeds erg heet in een junction box :)

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:45

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Speedy-Andre schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 13:34:
De Aps omvormers zijn los en die kan je op afstand van een paneel monteren.
Optimizers die in een aansluitdoos op het paneel zitten worden m.i. te heet.
Ik zag panelen met Maxim chip optimizers, leuk als dat per 10 cellen werkt (?) maar het wordt nog steeds erg heet in een junction box :)
Inderdaad. Warm worden ze wel. Ik heb ze hier 65 graden zien bereiken onder de panelen met warm weer en geen wind. Overigens zijn ze gespecificeerd tot een omgevingstemperatuur van 65 (!!) graden en een bedrijfstemperatuur van 85 (!!) graden (bron: http://www.apsmicroinvert...-yc500i-eu_nl_2016-03.pdf)
Mag ook wel: APS geeft zelf aan dat ze onder de panelen gemonteerd kunnen worden (standaard montage methode) en die dingen worden al jaren verkocht met als grootste markt Australië, waar het nog een paar graadjes warmer kan worden dan hier, En zeker als je dan rekent hoeveel uurtjes ze per jaar hier aan die 60+ graden draaien is dat niet echt iets waar ik mij zorgen over maak. Je onderdelen kan je daar namelijk gewoon prima op speccen.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

migjes schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 12:24:
[...]

nop, die is gewoon rond de 350Vmpp.

(sma vond het nodig om er 400V van te maken, omdat veel mensen niet snappen dat als panelen warm worden dat de Vmpp dan iets daalt. ;) )
Ok dan heb ik de mogelijkheden wel op een rijtje.
Met 2 mppt's is een string van 12 en 8 mogelijk, die van 12 Z/ZW heeft een paar panelen nabij de pijpen.
Mocht optitrack er te veel over struikelen dan kan ik daar een paar optimizers bij zetten :)

• Cereal
  • Laatst online: 19-11 16:48
Zuluman schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 23:24:
[...]
Goeie tip! Ik ga aanstaande vrijdag!

Voor m'n ouders verschillende offertes aangevraagd voor een dak op OZO, en in overleg besloten dit zelf te gaan doen, vooral om zelf meer ervaring op te doen met dit soort technieken. Loop op werk ook al een tijd te roepen dat iedereen aan de zonnepanelen moet, en dat het allemaal niet zo lasting is, en een goede investering is. Deze cursus icm met m'n 2e solar project zorgt dat ik wat meer recht van spreken heb :)

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:40
[s]Van ons eigen Tweakers!
Opbrengst zonnecel met perovskiet en silicium valt tegen.

nieuws: Opbrengst zonnecel met perovskiet en silicium valt tegen op Nederland...
[/s]

La ma Nog niet helemaal wakker ..

[ Voor 6% gewijzigd door geldersscheepje op 24-08-2017 19:33 ]

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:54
@unezra : Zou je een eigen topic aan willen maken om je situatie te bespreken? Individuele offertes e.d. zien we graag in een eigen topic. Zie ook de topicwarning

Om offertes te vergelijken kun je even de prijs per Wp berekenen, op die manier filter je de dure installaties er gauw uit.

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-11 10:17
YouTube: Lulu Joppert - Dance With Me

Joppert... :)

Even serieus. Ik heb destijds m'n panelen met stokschroeven door het afdakje bevestigd. Erboven de metalen rails en daarop panelen.

Afdakje is geperste plaat + shingles erboven. En dikke balken eronder vanzelfsprekend. De stokschroeven gaan ook door dikke balken eronder, lekker stevig alles. Het probleem: de oorspronkelijke bewoner had geen shingles moeten plaatsen (wordt sowieso afgeraden bij vrijwel vlakke daken). Kortom: lekkage bij 2 (of 3) stokschroefgaten. De gaten zijn nauwelijks of niet te traceren, ook ondanks over een groot gedeelte aangebracht (vloeibaar) rubber: nog steeds lekkage. De boel rot nog niet weg gelukkig.

Nieuwe oplossing zal waarschijnlijk zijn: balken laten zitten, hele dak eraf, stalen dakpanplaten (of met ander profiel?) aanschaffen, daar vervolgens alles weer op, vergelijkbare manier. Voordeel: sterk, maar ook dun, waterbestendig(er). Eventuele gaatjes zijn veel makkelijker te traceren/dichten (ringen, Tyxophalte...).

Heb dit punt al eerder aangekaart trouwens, kreeg toen de tip om te doen wat ik heb gedaan. To no avail, helaas, de oppervlakte/massa van hout+shingles is te onoverzichtelijk - een lekje onder één shingledeel kan water alsnog naar een gaatje elders in het hout doen stromen.

Andere ideeën welkom.

Verleidelijk ook: een paar cm breder afdakje maken met platen waarop toevallig precies 4*3 SF panelen passen... (en de huidige panelen naar het schuine dak) - had ik toch een gooi naar de veilingprijzen moeten doen maandag. ;)

There's nothing moister than an oyster.

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:22
Even jullie mening polsen: bekenden van mij hebben een offerte ontvangen voor pv. Deze is echt veel te duur, dus we gaan het zelf doen. Nu denk ik dat ze wel meer panelen kwijt kunnen. Komend weekeinde het dak opmeten.
Ik realiseer mij echter ineens dat ook de andere zijde van het dak wellicht interessant kan zijn, aan de zuidzijde van het dakkapel? De oriëntatie van het dak is ongeveer 70/250. Wat zou ik qua opbrengst kunnen/mogen verwachten van de ONO-zijde, 75% ongeveer? Dakhelling is 40 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uVQ8bMVdz7WLfi5DuJAlWw8M/full.png

• unezra

unezra

ThinkPadd schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 16:17:
[mbr]@unezra : Zou je een eigen topic aan willen maken om je situatie te bespreken? Individuele offertes e.d. zien we graag in een eigen topic. Zie ook de topicwarning[/mbr]
Yap. Ga ik doen. :)

Met mijn initiële enkele vraag (kloppen die verschillen in aantallen) leek me dat wat overkill maar nu het op echt vergelijken van offertes en keuzes wat wel en niet aan komt is het vanzelfsprekend tijd voor een eigen topic.
Om offertes te vergelijken kun je even de prijs per Wp berekenen, op die manier filter je de dure installaties er gauw uit.
Gaat er in komen.

Niek_ schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 16:59:
Even jullie mening polsen: bekenden van mij hebben een offerte ontvangen voor pv. Deze is echt veel te duur, dus we gaan het zelf doen. Nu denk ik dat ze wel meer panelen kwijt kunnen. Komend weekeinde het dak opmeten.
Ik realiseer mij echter ineens dat ook de andere zijde van het dak wellicht interessant kan zijn, aan de zuidzijde van het dakkapel? De oriëntatie van het dak is ongeveer 70/250. Wat zou ik qua opbrengst kunnen/mogen verwachten van de ONO-zijde, 75% ongeveer? Dakhelling is 40 graden.
[afbeelding]
Ik persoonlijk denk 65,je west doet misschien 75.
Bovenop dakkapel niet vergeten hè

1 PVoutput . Dongen NB

• weasel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-11 20:01
Laatst een eindje DC kabel gekocht via mp.
Van de verkoper heb ik nog een paartje MC4 connectoren gekregen.
De binnenste pennen zijn echter al in het omhulsel geklikt, enkeltje prullenbak dus?

Verder zoek ik alleen nog montagemateriaal om mijn 3 groene SFjes op een golfplatendak te leggen.
Voor een clickfit systeem met stokschroeven ging dat al gauw richting de 120 euro ex verzenden.
Heeft iemand anders wellicht een goedkoper alternatief?

Wellicht dat ik ook zelf iets kan fabriceren.
Ik zat er zelf aan te denken om een aluminium kokerprofiel op de platen vast te schroeven en daar weer de panelen op te leggen.

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

@Noord27 je vroeg je toch af of er nog meer veiling rondes kwamen, vanaf dinsdag stonden er al weer 185 kavels, nu van bedrijf afdeling in Uden. Handiger voor jou!

1 PVoutput . Dongen NB

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-11 21:54
@reneeke1970

Ga jij ze zelf ophalen of laat je ze bezorgen? Ben benieuwd naar de daadwerkelijke staat van de panelen namelijk. En hoeveel heb je er nu gekocht?

Echter, ze zouden toch hier op het platte dak moeten komen liggen. Waar niemand op kijkt. :*)

Kun je eigenlijk SF's in serie zetten met andere type panelen? Heb nu op Oost 10x295Wp (vandaag ongeveer 310 Volt) op mppt1 en op West 9x295Wp (vandaag ongeveer 285V) op mppt2. Panelen zijn Trina Solar Percium. En het dakvlak waar de SF's op zouden moeten komen is dus ook volledig anders.. @migjes ?

[ Voor 69% gewijzigd door Noord27 op 24-08-2017 22:40 ]

Noord27 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 21:48:
@reneeke1970

Ga jij ze zelf ophalen of laat je ze bezorgen? Ben benieuwd naar de daadwerkelijke staat van de panelen namelijk. En hoeveel heb je er nu gekocht?

Echter, ze zouden toch hier op het platte dak moeten komen liggen. Waar niemand op kijkt. :*)
Maandag is ophaal dag voor mij. Ik verwacht nieuwe(40), net als die bedrijven die al advertenties hebben staan voor 15 euro duurder. Markt raakt verzadigd op deze manier met deze 9000 panelen

1 PVoutput . Dongen NB

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03 10:11
Krijg de kans om 15 sf 160 over te nemen voor een zacht prijsje maar is dat slim aangezien ik nu al 5000watt opwek en hoofdstop heb van 35A? Dan zou ik rond de 7000watt uitkomen(vet overkill maar who cares) WP is in afwachtig van de leverancier aangezien ik een DOA had en reperateur hem ook niet aan de praat kreeg terwijl hij al 15-20 van die krengen geinstalleerd heeft.

Wat denken jullie ervan met oog op 2023?

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-11 21:54
wetsteyn schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 23:32:
Krijg de kans om 15 sf 160 over te nemen voor een zacht prijsje maar is dat slim aangezien ik nu al 5000watt opwek en hoofdstop heb van 35A? Dan zou ik rond de 7000watt uitkomen(vet overkill maar who cares) WP is in afwachtig van de leverancier aangezien ik een DOA had en reperateur hem ook niet aan de praat kreeg terwijl hij al 15-20 van die krengen geinstalleerd heeft.

Wat denken jullie ervan met oog op 2023?
Wat is een zacht prijsje? Anders kan ik je wel van een aantal af helpen. Tilburg toch? Wie is de installateur? Hopelijk niet de Groot..

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

@wetsteyn
Kijk even naar je pvoutput tijd setting, als ik er nu heen ga kijkt hij al naar 25 aug :P
Wat de hoofdzekering betreft, is het mogelijk dat de omvormers tegelijk maximaal leveren?
Een deel gaat naar verbruikers en de rest het net op.

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:22
Krijg net wat reclame doorgestuurd. Energie-opslag door Mercedes-Benz: https://www.mercedes-benz...ur-own-energy-revolution/
Goed om te zien dat hier werk van gemaakt wordt. Zo 1-2-3 geen prijzen kunnen vinden ok met Tesla Powerwall te vergelijken maar dit geeft hoop op betaalbare oplossingen over een jaar of 5 als het salderen hoogstwaarschijnlijk aangepast wordt.

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03 10:11
Speedy-Andre schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 23:50:
@wetsteyn
Kijk even naar je pvoutput tijd setting, als ik er nu heen ga kijkt hij al naar 25 aug :P
Wat de hoofdzekering betreft, is het mogelijk dat de omvormers tegelijk maximaal leveren?
Een deel gaat naar verbruikers en de rest het net op.
Klopt, wachten is op mijn nieuwe provider, door aanpassingen verliest mijn modem elke 5 min z'n verbinding en deelt elke keer nieuwe ip adressen uit omdat hij elke keer zichzelf reset naar default settings dus vast IP werkt niet 😋.
Nog 4 weken te gaan 😅

Heb nu 5000watt op zuiden liggen en wil de sf op noord gaan leggen.

[ Voor 5% gewijzigd door wetsteyn op 25-08-2017 06:52 ]

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:57
Ik weet niet of hier meer mensen zijn met een Fronius omvormer welke problemen hebben met de push service richting PV output, maar PV output heeft een "workaround" bedacht waardoor het nu wel goed zou werken.

Zie onderstaande link:

https://forum.pvoutput.or...energy-not-increasing/214

Conclusie:

The nodayenergy parameter has added the PVOutput Push Service to handle a bug in the Fronius firmware where the DAY_ENERGY data does not increase, while power (PAC) is reporting above 0W.

On the inverter push config add the following to the end -

code:
1
&nodayenergy=1

This will allow PVOutput to ignore DAY_ENERGY from Fronius and calculate energy from power reported.

There has been reports where the consumption calculation was reported at 0W during the afternoon when using the auto=1 option on the meter push.

This was due to inverter not increasing generation data, resulting in the export reported by the meter push to exceed the generation.

Ik zal hier mijn resultaten laten weten.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• sinovenator
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:14
Ik kan voor mijn net aangeschafte 15 SF155 panelen een Omnik 3000 TL omvormer krijgen van een vriend.
Hij heeft deze over na een upgrade van zijn systeem.
Ik wil hier mijn panelen op aansluiten in 3x3 strings op 1 mppt en 2x3 op de andere.
Gaat dit goed werken of is deze omvormer te groot voor deze set en gaat dit niet (goed) werken ?

• Ralfie165
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:56
Ik volg dit topic al geruime tijd met interesse en ben nu voor mijn eigen huis aan het kijken voor panelen.

In één van de offertes worden panelen van S-Energy (SN290-M10 full black) genoemd. Dit merk schijnt opgericht te zijn door Samsung.
Ik kan alleen verdomd weinig ervaringen vinden over dit merk.
Dit is de link naar de datasheet: http://zonnepanelenaanbie...00nlallblack2017041_c.pdf

Heeft iemand ervaringen met deze panelen of met het merk S-Energy?
Het gaat in mijn situatie om een string van zo'n 10 tot 12 panelen i.c.m. een in de offerte vermelde Goodwe 2500-NS omvormer (1 fase).

iPhone 16 |  iPad Pro 12,9" 2018 |  Mac mini M2 Pro |  Apple TV 4K | Live PVOutput 3.770 kW W-NW 276°

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Toch nog even verder zeuren over mijn uitbreiding :P
Op dit moment heb ik 10x 235Wp op zuid, door de boel wat naar Z/ZW te draaien kan ik 5 rijen van 4 kwijt.
Dit alles komt dan op een SMA SB4000 die 2 mppt's heeft.
Nu bevalt het me het idee niet dat een string van 12 panelen bestaat uit 10+2 panelen die onderling verschillen (2x235 en 10x270Wp bijvoorbeeld).

De SMA kan makkelijk 12x 270Wp of 235Wp aan op 1 mppt, sterker nog de string die bijna op zuid ligt zou wat mij betreft maximaal moeten presteren.
De rest op N/NO is bonus en dat zouden eigenlijk alleen de 235Wp panelen moeten zijn.
Nu is het ook zo dat 1 rij op Z/ZW dicht bij de pijpen komt waardoor dat ook niet optimaal werkt :/

Het ligt zo strak tegen elkaar aan dat ik niet 2 panelen in een rij anders kan richtien zodat er 2 gelijke strings zijn met dezelfde orientatie.
Of zou ik dat juist wel nabij de pijpjes moeten doen?

• Jan-man
Ralfie165 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:14:
Ik volg dit topic al geruime tijd met interesse en ben nu voor mijn eigen huis aan het kijken voor panelen.

In één van de offertes worden panelen van S-Energy (SN290-M10 full black) genoemd. Dit merk schijnt opgericht te zijn door Samsung.
Ik kan alleen verdomd weinig ervaringen vinden over dit merk.
Dit is de link naar de datasheet: http://zonnepanelenaanbie...00nlallblack2017041_c.pdf

Heeft iemand ervaringen met deze panelen of met het merk S-Energy?
Het gaat in mijn situatie om een string van zo'n 10 tot 12 panelen i.c.m. een in de offerte vermelde Goodwe 2500-NS omvormer (1 fase).
Panelen zijn inderdaad van Samsung wordt vrij veel gebruikt volgensmij. Heb ze bij mij meerdere keren voorbij zien komen in offertes.

Wat voor orientatie? Want 12 x 290 Wp is 3480 Wp als dat op zuid ligt ga je met die 2500 goodwe aftoppen en das weer zonde.
Speedy-Andre schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:18:
Toch nog even verder zeuren over mijn uitbreiding :P
Op dit moment heb ik 10x 235Wp op zuid, door de boel wat naar Z/ZW te draaien kan ik 5 rijen van 4 kwijt.
Dit alles komt dan op een SMA SB4000 die 2 mppt's heeft.
Nu bevalt het me het idee niet dat een string van 12 panelen bestaat uit 10+2 panelen die onderling verschillen (2x235 en 10x270Wp bijvoorbeeld).

De SMA kan makkelijk 12x 270Wp of 235Wp aan op 1 mppt, sterker nog de string die bijna op zuid ligt zou wat mij betreft maximaal moeten presteren.
De rest op N/NO is bonus en dat zouden eigenlijk alleen de 235Wp panelen moeten zijn.
Nu is het ook zo dat 1 rij op Z/ZW dicht bij de pijpen komt waardoor dat ook niet optimaal werkt :/

Het ligt zo strak tegen elkaar aan dat ik niet 2 panelen in een rij anders kan richtien zodat er 2 gelijke strings zijn met dezelfde orientatie.
Of zou ik dat juist wel nabij de pijpjes moeten doen?
Als je dat niet bevalt koop je 2 panelen meer en die 235 verkopen. Of die 235 bij de pijpen en dan gelijk optimiser.
Wat is probleem?

1 PVoutput . Dongen NB

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

reneeke1970 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:24:
[...]

Als je dat niet bevalt koop je 2 panelen meer en die 235 verkopen. Of die 235 bij de pijpen en dan gelijk optimiser.
Wat is probleem?
Nou ja probleem, met 235Wp tussen de 270Wp's beperk ik de maximale stroom toch?
Of zou een optimizer dat recht strijken en gelijk het probleem met de pijpjes verminderen ...

Speedy-Andre schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:29:
[...]

Nou ja probleem, met 235Wp tussen de 270Wp's beperk ik de maximale stroom toch?
Of zou een optimizer dat recht strijken en gelijk het probleem met de pijpjes verminderen ...
De optimiser doet dat zeker, en optitrack misschien?
Is een gok en jou keuze. Kan niemand voorspellen

1 PVoutput . Dongen NB

• Ralfie165
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:56
Jan-man schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:21:
[...]

Panelen zijn inderdaad van Samsung wordt vrij veel gebruikt volgensmij. Heb ze bij mij meerdere keren voorbij zien komen in offertes.

Wat voor orientatie? Want 12 x 290 Wp is 3480 Wp als dat op zuid ligt ga je met die 2500 goodwe aftoppen en das weer zonde.
Oeps, vergeten te vermelden. Het gaat in dit geval om een oriëntatie op het westen. In de offerte is uitgegaan van 11 panelen en 3.190 Wp. Is de omvormer dan nog te licht?

iPhone 16 |  iPad Pro 12,9" 2018 |  Mac mini M2 Pro |  Apple TV 4K | Live PVOutput 3.770 kW W-NW 276°

• migjes
Noord27 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 21:48:
@reneeke1970

Kun je eigenlijk SF's in serie zetten met andere type panelen? Heb nu op Oost 10x295Wp (vandaag ongeveer 310 Volt) op mppt1 en op West 9x295Wp (vandaag ongeveer 285V) op mppt2. Panelen zijn Trina Solar Percium. En het dakvlak waar de SF's op zouden moeten komen is dus ook volledig anders.. @migjes ?
de mpp van de omvormer weet totaal niet wat voor panelen hij er aan heeft hangen.
dus aan sluiten en het werkt gewoon.
de mpp reageert wel en probeert er het beste van te maken. ;)

maar: er zijn wel gevaren, zo zijn dunne film panelen gemaakt voor maar 2A te verwerken, knal je daar 9A van mono door heen, dan moet je niet vreemd staan te kijken als je dunne laag weg brand. >:)
ook als er wat schaduw is dan kunnen stromen anders gaan lopen als verwacht en ook dat kan schaden opleveren. :-(
(dit is soms nog wel op te lossen door diodes tussen de verschillende strings te zetten, maar niet alles is altijd op te lossen.)

ook de vraag of het nog efficiënt is word lastig.
zo kun je vrij wel alle 6"cellen mono/poly panelen gewoon met elkaar mixen.
aantal Wp doet er vrijwel niet toe. (dat is maar marginaal het blijft een hoge efficiëntie behouden. Vmpp telt gewoon op, maar Ampp word bepaald door het laagste paneel + 50% tussen het verschil van hoogste en laagste Ampp. ;) )
ik zou zelf geen 5"cellen mixen met 6" cellen. (maar als het echt moet kan het wel, efficiëntie is dan wel belabberd)
dunne film met 5 of 6" cellen mixen, nop ik zou het niet doen, te gevaarlijk en kan te makkelijk fout gaan.

• Olero
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-11 21:42
AUijtdehaag schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 15:18:
[...]

Op 5m40 breed en 7,5 mtr diep kan je al (bijvoorbeeld) 28x SF-175 (4900 Wp) in portrait op kwijt in oost/west.
/ \ / \ of
\ / \ /
thido in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"

Je hebt nog een paar uurtjes om te bieden:
https://www.bva-auctions....;ca;l;a&fd=25&size=25&p=1
:+ (komen wel 41% kosten bij)
Bedankt voor het meedenken allemaal!

Ik ben even bezig gegaan met de Solar Frontier paneeltjes zoals @AUijtdehaag voorsteld, en kom op de volgende 2 opstellingen uit:

28 stuks in portrait op rij (hoek: 15°), in oost-west opstelling:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ttucs3wt47cv7.jpg

20 stuks in landscape op rij (hoek: 25/30°), in oost-west opstelling:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/0eyayt2uidu4g.jpg

De 28 stuks lijkt ideaal, maar ik heb wel 2 bedenkingen:
- Het ligt nogal over de no-go zone heen. En gezien het geheel op ongeveer 10 meter hoogte ligt, kan het best wel wat wind vangen. Kan dit wel?
- Het hele dag ligt letterlijk vol. Ik kan zo niet eens het dak op om bijvoorbeeld de panelen schoon te maken. En bij onderhoud / reparatie ook niet. Iemand hier ervaring mee?

Voor de beeldvorming, dit is mijn huis waar het om gaat (die met dat platte dak :P):

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/8tuztwknm4mhq.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Olero op 25-08-2017 10:49 ]

Verwijderd

Voordeel van deze opstelling is wel dat je bij geen wind eronder hebt slaan doordat de panelen tegen elkaar liggen. Zeker als je de driehoek die overblijft nog dicht zou maken is de windbelasting tov een normale opstelling fors kleiner
Olero schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 10:43:
[...]

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Ik ben even bezig gegaan met de Solar Frontier paneeltjes zoals @AUijtdehaag voorsteld, en kom op de volgende 2 opstellingen uit:

28 stuks in portrait op rij (hoek: 15°), in oost-west opstelling:
[afbeelding]

20 stuks in landscape op rij (hoek: 25/30°), in oost-west opstelling:
[afbeelding]

De 28 stuks lijkt ideaal, maar ik heb wel 2 bedenkingen:
- Het ligt nogal over de no-go zone heen. En gezien het geheel op ongeveer 10 meter hoogte ligt, kan het best wel wat wind vangen. Kan dit wel?
- Het hele dag ligt letterlijk vol. Ik kan zo niet eens het dak op om bijvoorbeeld de panelen schoon te maken. En bij onderhoud / reparatie ook niet. Iemand hier ervaring mee?

Voor de beeldvorming, dit is mijn huis waar het om gaat (die met dat platte dak :P):

[afbeelding]
Gewoon nummer één doen, onderhoud niet van toepassing, reparatie word het toch slopen en stap voor stap zoeken.
Schoon maken is ook geen noodzaak.
Wil je het wel doen moet je zorgen dat onderkant profiel op één of andere manier volledig ondersteunt is, kun je gewoon op het frame lopen, doe ik ook

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 38 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??