1 PVoutput . Dongen NB
Nu regent het wel erg hard en is het dus vrij donker. Is dat de reden waarom de omvormer niet aan gaat? Of is de omvormer defect?
24x sf175s + gw5000-dt op oost
Ik kan er ook niks aan doen, HIT staat voor Heterojunction with Intrinsic Thin Layer.WoudseHoeve schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 17:48:
[...]
Uhhhh "intrinsiek dunne film" ????? hoe kan iets intrinsiek dun zijn, intrinsiek veilig ja dat kan .....
Als gevolg van het productieproces ontstaat er een dunne laag met minder grensverliezen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Toen de regen was afgelopen ging hij aan. Dus nu instellen :-).VivaAtloni schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 18:35:
Ik heb de panelen (op oost) aangesloten op de goodwe 3 fasen omvormer (en uiteraard in de meterkast), maar bij het inschakelen van omvormer gaat deze niet aan.
Nu regent het wel erg hard en is het dus vrij donker. Is dat de reden waarom de omvormer niet aan gaat? Of is de omvormer defect?
Tegen de tijd dat jij door hebt dat je er beter een dozijn van weg had kunnen leggen, heeft de groene rommel zich hier (en ongetwijfeld bij anderen) al lang en breed terugverdiend :-)reneeke1970 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 11:56:
[...]
Een blik naar de toekomst veranderd niks aan het moment van nu iets nieuws te leggen.
Zelfs die groene rommel kost 50/60 euro plus 30 montage, extra kabel extra y stekkers. 100 per paneel kom je zo aan.
Paar hit panelen op zuid of je afdak ,schuur , dakkapel en je hebt het ook.
Mij lukt het niet om 24 goedkope sf te vinden hoe graag ik ze ook heb. Worden waarschijnlijk goedkope zwarte mono, dan maar wat verlies door schaduw.....
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Zou je denken? Ik heb hier zes keer zoveel panelen als jij die nog veel goedkoper zijn.thido schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 19:41:
[...]
Tegen de tijd dat jij door hebt dat je er beter een dozijn van weg had kunnen leggen, heeft de groene rommel zich hier (en ongetwijfeld bij anderen) al lang en breed terugverdiend :-)
1 PVoutput . Dongen NB
Ow leuk nog meer partijtjes.reneeke1970 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 19:58:
[...]
Zou je denken? Ik heb hier zes keer zoveel panelen als jij die nog veel goedkoper zijn.
Welke panelen, merk, type prijs en waar kunnen we deze vinden?

vandaag is hier ook het pretpakket voor bij mijn ouders binnengekomen .
18x 175 wp Solar Frontier en het nodige bevestigingsmateriaal.
Ze komen op de garage en de haarthoutolslag.
Vandaag veel bedrading getrokken en de omvormer opgehangen. morgen de schans bouwen .
Heeft iemand nog tips voor het aarden van de panelen/schans . de panelen op de houtopslag liggen op betonvoeten dus daar elk paneel maar aan elkaar verbinden met aarde draad . op de garage ligt alles op een alu schans. is het aarden van de schans dan voldoende ?
500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO
Die kun je niet meer vinden want staan in mijn aanhanger haha.thefox154 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 20:16:
[...]
Ow leuk nog meer partijtjes.
Welke panelen, merk, type prijs en waar kunnen we deze vinden?
Heb geduld, staan duizenden nieuwe sf ter veiling dus binnenkort vast op marktplaats
1 PVoutput . Dongen NB
Heb je de prijzen op dit moment gezien.... De partijen in Tiel startte met een openingsbod van omgerekend ~15 euro per paneel (excl bijkomende kosten). Op dit moment staat alles met een klein beetje aantallen al boven de 35 euro per paneel. Wanneer ik de lijn van de vorige veiling doortrek dan gaat de prijs dus zeker maal 2 en er zullen prutsers zijn die het 3voudige of meer bieden. Kleine kavels gaan vast weer op het laatste sky high. Handelaren zitten op de grotere partijen en daar word nu al op geboden. Al lijkt het nu wel nieuw spul.reneeke1970 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 20:21:
[...]
Die kun je niet meer vinden want staan in mijn aanhanger haha.
Heb geduld, staan duizenden nieuwe sf ter veiling dus binnenkort vast op marktplaats
Ik ben tweedagen na de afhaal dag op locatie geweest om een defect paneel te ruilen (onderste op de pallet was kapot). Er stonden toen nog twee kavels die niet opgehaald waren (25 panelen) ik heb geprobeerd ze voor een leuk prijsje te kopen maar na wat op een neer gebel met kantoor bleek dat er bijna € 2000,- op de kavels geboden was en dat wouden ze er nu voor hebben. Anders gingen ze naar alpen of ulft (na alphen komt er dus schijnbaar nog een veiling). Heb er dus maar vriendelijk voor bedankt
Ja heb prijzen gezien, ben nog niet overboden, nieuw spul mag iets kosten natuurlijk. Ach en als ze op einde toch duur weg gaan komt er vanzelf iets nieuws. Niet getreurd.thefox154 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 20:29:
[...]
Heb je de prijzen op dit moment gezien.... De partijen in Tiel startte met een openingsbod van omgerekend ~15 euro per paneel (excl bijkomende kosten). Op dit moment staat alles met een klein beetje aantallen al boven de 35 euro per paneel. Wanneer ik de lijn van de vorige veiling doortrek dan gaat de prijs dus zeker maal 2 en er zullen prutsers zijn die het 3voudige of meer bieden. Kleine kavels gaan vast weer op het laatste sky high. Handelaren zitten op de grotere partijen en daar word nu al op geboden. Al lijkt het nu wel nieuw spul.
Ik ben tweedagen na de afhaal dag op locatie geweest om een defect paneel te ruilen (onderste op de pallet was kapot). Er stonden toen nog twee kavels die niet opgehaald waren (25 panelen) ik heb geprobeerd ze voor een leuk prijsje te kopen maar na wat op een neer gebel met kantoor bleek dat er bijna € 2000,- op de kavels geboden was en dat wouden ze er nu voor hebben. Anders gingen ze naar alpen of ulft (na alphen komt er dus schijnbaar nog een veiling). Heb er dus maar vriendelijk voor bedankt
Ooit raakt markt vol en alle handelaren blijven er mee zitten. Die groene staan er nu ook weken op maar niemand toont interesse
1 PVoutput . Dongen NB
Ik zie het al: faillissement. Dan gaat het om nieuwe panelen?
[ Voor 22% gewijzigd door GioStyle op 15-08-2017 21:56 ]
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Kennis delen > DM
Nee, het gaat om gebruikte panelen. Geen idee hoe die daar komen, maar als ik een schatting van het aantal mag maken dat ze daar hadden liggen dan begrijp ik wel dat men failliet is gegaan...GioStyle schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 21:40:
Puur uit nieuwsgierigheid: waarom komen er zoveel (nieuwe?) Solar Frontier panelen op de veilingen/marktplaats?
Ik zie het al: faillissement. Dan gaat het om nieuwe panelen?
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
- Taro
- Niet online
Kennis delen > DM
Ik heb op BVA Auctions misschien wel meer dan 500-750 SF panelen langs zien komen uit dit (of een ander) faillissement, mogelijk dus een bepaald project waarbij ze vervangen moesten worden of dat vroegtijdig is gestopt of iets dergelijks. Veel ervan zijn groen verkleurd, bij een groot project zal dat geen reden zijn geweest om ze terug te nemen omdat het uiterlijk er dan minder toe zal doen. Ze hadden ze in ieder geval eerder zelf op de markt kunnen brengen om een faillissement te voorkomen. Maarja, waarschijnlijk een goede reden om dat niet te doen, de beste stuurlui staan aan wal...GioStyle schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 23:17:
Kan aan mij liggen, maar waarom zou je tientallen pallets met gebruikte zonnepanelen in je magazijn willen hebben?
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
Wat heb je op de kop getikt?reneeke1970 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 19:58:
[...]
Zou je denken? Ik heb hier zes keer zoveel panelen als jij die nog veel goedkoper zijn.
Als je de ruimte hebt is het lekker.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Het blijkt wel dat er handel inzit. Ik zou best een magazijntje vol willen hebbenGioStyle schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 23:17:
Kan aan mij liggen, maar waarom zou je tientallen pallets met gebruikte zonnepanelen in je magazijn willen hebben?
Maar net als met alle handel, je moet de juiste mensen weten te bereiken tegen de juiste prijs.
Weet niemand dat je ze hebt liggen en je bied ze bijv. alleen in offerte trajecten aan als keuze dan blijft het veel te lang liggen.... Kijk naar de marktplaats handel, ze komen erop en zijn bijna gelijk verkocht.
Eve was bezig met diverse grotere projecten, oa kantoorpanden van gemeentes. Het ging hier om aantallen van circa 500 panelen. Als het faillissement onverwachts kwam kan ik me voorstellen dat er maanden geleden al panelen besteld zijn en als jij een projectje of 10 a 20 in deze grote hebt het magazijn snel vol ligt.
Waar de gebruikte vandaan komen, eerlijk gezegd lijkt mij dit handel. Ik zet mijn geld op zuid Europa.
[ Voor 13% gewijzigd door thefox154 op 16-08-2017 07:52 ]
260wp poly / mono, 65/90 euro nieuwethido schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 07:38:
[...]
Wat heb je op de kop getikt?
Als je de ruimte hebt is het lekker.
1 PVoutput . Dongen NB
waar we het laatst over hebben hebben gehad.
Deze omvormer heeft de betreffende klant van mij gekocht.
Ik kan je dus vertellen dat dit een nieuw geleverde is door AEG zelf.
Vanwege een garantie gevalletje...
Vraag PCplop maar...
https://www.2dehands.be/d...aeg-pv4600-308289065.html
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Ziet er netjes uit!VivaAtloni schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 10:57:
Nog ff wat foto's nu alles geïnstalleerd is (24 sf157 4200wp + gw 5000 + precies op oost).
[afbeelding]
De opbrengst om 11.45.
[afbeelding]
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ziet er zeker goed uit! Bewust gekozen om niet meer neer te leggen?VivaAtloni schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 10:57:
Nog ff wat foto's nu alles geïnstalleerd is (24 sf157 4200wp + gw 5000 + precies op oost).
[afbeelding]
De opbrengst om 11.45.
[afbeelding]
Ja, eerst ff dit, want dit zou al iets van 3500kwh moeten opleveren en ik verbruik maar 2900. Kan er zo wat naast leggen in de toekomst, als de SF dan nog te krijgen is. Heb bewust een grotere omvormer genomen, zodat dit mogelijk is.VidaR-9 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 11:57:
[...]
Ziet er zeker goed uit! Bewust gekozen om niet meer neer te leggen?
Iemand tips? Oppervlak is ongeveer 50m2..
[ Voor 5% gewijzigd door jantje112 op 16-08-2017 13:24 ]
Je moet niet op solar frontier zoeken, stonden er laatst nog drie op, compleet met omvormer zoals op de veilingjantje112 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 13:24:
Ik had gehoopt dat de groene SF panelen weer op MP zouden verschijnen, maar dat lijkt dus inderdaad niet te gebeuren. Omdat de panelen bij mij volledig uit het zicht komen te liggen, mogen ze van mij alle kleuren van de regenboog laten zien![]()
En met zon oppervlak kun je beter goedkope blauwe poly zoeken denk ik
[ Voor 6% gewijzigd door reneeke1970 op 16-08-2017 13:56 ]
1 PVoutput . Dongen NB
En waar moet ik bij blauwe poly dan zoeken? Want echt grote "goedkope" partijen zie ik niet staan. Ik wil minimaal 5000wp leggen. Maar eventueel nog iets meer.reneeke1970 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 13:45:
[...]
Je moet niet op solar frontier zoeken, stonden er laatst nog drie op, compleet met omvormer zoals op de veiling
En met zon oppervlak kun je beter goedkope blauwe poly zoeken denk ik
Samen met aps 500 heb ik 500Wp voor 500+70 verzendkosten liggen (incl btw)
Koster uit Friesland meen ik me te herinneren
Kwestie van regelmatig kijken, het is niet altijd feest natuurlijk.jantje112 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 14:21:
[...]
En waar moet ik bij blauwe poly dan zoeken? Want echt grote "goedkope" partijen zie ik niet staan. Ik wil minimaal 5000wp leggen. Maar eventueel nog iets meer.
Hoeft niet duur te zijn want zelfs nieuwe zijn er voor 135 euro.
Is dit wat voor je?
NIEUWE Axitec zonnepanelen
Zie omschrijving
http://link.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons
[ Voor 19% gewijzigd door reneeke1970 op 16-08-2017 14:45 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Voor dat geld had je ook 3 groene SF 150 panelen. Dat was dan wel erg aantrekkelijk.. Alhoewel, bevestigingsmateriaal is ook niet gratis.reneeke1970 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 14:41:
[...]
Kwestie van regelmatig kijken, het is niet altijd feest natuurlijk.
Hoeft niet duur te zijn want zelfs nieuwe zijn er voor 135 euro.
Is dit wat voor je?
NIEUWE Axitec zonnepanelen
Zie omschrijving
http://link.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons
Keuzes keuzes..
Nieuwe installatie op west 15x 275Wp op een SMA 3.6, op de bekabeling van de huidige omvormer;
Huidige omvormer verplaatsen naar de wasmachinegroep, al dan niet met een PV verdeler. De huidige omvormer is een growatt 2000S met 6 panelen van geschat 250/260 Wp. Dit zou dan toch ook gewoon moeten kunnen? Ik las op fritts.nl dat je omvormers tot 2000W "gewoon" mag aansluiten op een wasmachinegroep. Of begrijp ik dit nu verkeerd?
Op een wasmachine groep die onderverdeeld is met een pv verdeler mag je tot 3000 watt invoeden
Andre1973 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"
(of de regels moeten weeeeer gewijzigd zijn, is niet meer te volgen)
En de nieuwe omvormer heeft dan wel zijn eigen groep?
Jazeker, de nieuwe omvormer (SMA 3.6) komt dan op de groep van de huidige omvormer te staan, deze is apart gezekerd op 16A. De huidige schuift dan gewoon een plekje op. Hoeven ze ook geen kabels te trekken, en geeft me een iets fijner gevoelAUijtdehaag schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 15:53:
@TFDev
Op een wasmachine groep die onderverdeeld is met een pv verdeler mag je tot 3000 watt invoeden
Andre1973 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"
(of de regels moeten weeeeer gewijzigd zijn, is niet meer te volgen)
En de nieuwe omvormer heeft dan wel zijn eigen groep?
Op twintig panelen voor 15 goedkoper, 300 totaal ben ik persoonlijk niet bang voor garantie, kun je drie panelen voor kopen er vanuit gaande dat btw gevorderd wordAUijtdehaag schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 15:05:
@reneeke1970
Loopt de garantie dan ook via "Jos"?
Ik zou poly panelen dan toch bij een leverancier halen.
144 euro incl btw voor 270 Wp
Winkelman hengelo, J&M, etc.
Dan kan je er nog eens mee terug als er wat is.
1 PVoutput . Dongen NB
Niet drie maar slechts twee, neem aan dat je van deze btw terug vraagt. En inderdaad 15 steunen minder, minder kabel, minder y stekker(geen zelfs), en deze poly is door vele anderen te vervangen.jantje112 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 15:05:
[...]
Voor dat geld had je ook 3 groene SF 150 panelen. Dat was dan wel erg aantrekkelijk.. Alhoewel, bevestigingsmateriaal is ook niet gratis.
Keuzes keuzes..
En wie zegt dat groen groen blijft, misschien over drie jaar vol met gele vlekken want die waren er ook zat.
Maar gebruikte panelen heb ik zelf nog goedkoper gekocht maar zag in gauwigheid alleen deze even staan.
Die van 75 euro blijven geen dag staan namelijk.
1 PVoutput . Dongen NB
Dat was dan even de volgende vraag, aangezien groep 5 (zonnepanelen huidig) en groep 6 (wasmachine) op dezelfde fase zitten. Ik vraag wel of ze de wasmachinegroep op een andere fase willen zettenAUijtdehaag schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 16:00:
@TFDev
Nou geen probleem dan.
Probeer het dan wel zo te regelen dat iedere omvormer op een andere fase zit.
Dat voorkomt te hoge spanningen op 1 fase, en een betere verdeling.
Er zal met de wasmschine groep wel rekening gehouden zijn, met de overige gebruikers.
Dus die zou ik laten zitten.
De huidige zonnepaneelgroep zou ik dan wel op een andere fase zetten.
En alvast antwoord op je volgende vraag:
Logging kan je doen met een raspberry Pi, SBFspot (voor SMA) en omnik-data-logger (voor omnik) Growatt kan hiermee.
En dan naar domoticz en PVoutput.
Koop er dan ook nog een slimme meter P1 kabel bij (sos solutions), dan kan je helemaal lachen...
[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-08-2017 16:28 ]
Ik heb gewoon een gevraagd-advertentie op MP gezet. Werkte voor mij prima.jantje112 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 13:24:
Ik had gehoopt dat de groene SF panelen weer op MP zouden verschijnen, maar dat lijkt dus inderdaad niet te gebeuren. Omdat de panelen bij mij volledig uit het zicht komen te liggen, mogen ze van mij alle kleuren van de regenboog laten zien![]()
Iemand advies?
Aanmelden verplicht je nog steeds niet tot het moeten accepteren van een slimme meter.VivaAtloni schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 18:23:
Hebben jullie je zonnestroom installatie trouwens aangemeld bij energieleveren.nl (en/of je energieleverancier) of is dat niet raadzaam? Ik heb een oude feraris meter die dus sinds vandaag terugdraait :-). Toen ik een paar weken geleden belde met de enexis met de vraag of de meter geschikt was, gaf de dame aan dat deze geschikt was, maar dat ze aanbevolen een gratis slimme meter te komen plaatsen (de juistheid van de meetgegevens van de huidige meter konden ze namelijk niet garanderen qua calibratie).
Iemand advies?
Ik zou me wel aanmelden en gewoon eens kijken of wat de meter doet en of dat overeenkomt met je verwachtingen. Dan gewoon lekker laten zitten, tenzij je graag eea qua gebruik uit zou willen lezen.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
de eerste 6 panelen draaien alvast om de omvormer in te werken :-p

Mocht het ooit nodig zijn zijn deze 6 op vervoer nog met 2 of 4 panelen uit te breiden.
Morgen afhankelijk van het weer de panelen op de schans monteren.
500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO
Aanmelden via energieleveren.nl, geeft je na 1 week automatisch een brief dat je meter niet geschikt is, en dat ze met een nieuwe meter willen komen.VivaAtloni schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 18:23:
Hebben jullie je zonnestroom installatie trouwens aangemeld bij energieleveren.nl (en/of je energieleverancier) of is dat niet raadzaam? Ik heb een oude feraris meter die dus sinds vandaag terugdraait :-). Toen ik een paar weken geleden belde met de enexis met de vraag of de meter geschikt was, gaf de dame aan dat deze geschikt was, maar dat ze aanbevolen een gratis slimme meter te komen plaatsen (de juistheid van de meetgegevens van de huidige meter konden ze namelijk niet garanderen qua calibratie).
Iemand advies?
Zolang je niet meer opwekt dan verbruikt op jaarbasis, zou ik het lekker zo laten en niet aanmelden.
Komen ze dan met, "meneer" u verbruik is wel erg laag, dan zeg je dat je lang op vakantie bent geweest.
Ga je wel meer terugleveren dan verbruikt, dan kunnen ze moeilijk gaan doen met uitbetalen.
Alhoewel, ik lever ook gewoon 1780 kWh per jaar meer terug dan mijn netto verbruik met een ferraris, en krijg netjes betaald door vandebron zonnecollectief. (maar dat was voordat energieleveren.nl bestond, en heb me aangemeld via enexis per mail toen)
[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-08-2017 20:46 ]
En wat zeg je dan als ze je niet geloven en gewoon een geschatte rekening sturen op afgelopen jaren?AUijtdehaag schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 20:41:
[...]
Aanmelden via energieleveren.nl, geeft je na 1 week automatisch een brief dat je meter niet geschikt is, en dat ze met een nieuwe meter willen komen.
Zolang je niet meer opwekt dan verbruikt op jaarbasis, zou ik het lekker zo laten en niet aanmelden.
Komen ze dan met, "meneer" u verbruik is wel erg laag, dan zeg je dat je lang op vakantie bent geweest.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Dan zeg je "kom maar langs en kijk zelf naar de meterstanden"klump4u schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 20:46:
[...]
En wat zeg je dan als ze je niet geloven en gewoon een geschatte rekening sturen op afgelopen jaren?
Geen idee, heb er geen last mee.klump4u schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 20:46:
[...]
En wat zeg je dan als ze je niet geloven en gewoon een geschatte rekening sturen op afgelopen jaren?
Mijn meterstand klopt zoals ik hem opgeef.
(mijn bericht was nog wat ge-edit)
Er is toen overleg geweest tussen vandebron, certiq en enexis, en vandebron besloot dat mijn ferraris meter kon blijven hangen.
(met wat bewijzen van mijn kant dat de meter perfect kloptte, met mid gecertificeerde kwh meters)
[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-08-2017 20:48 ]
heel zwart wit, in 2023 als salderen eventueel stopt word er gelogd wat er terug geleverd wordt. Waar een bedrag aangehangen kan worden. Neem je op een ander moment op de dag af kan men hier het normale tarief voor berekenen.Grolsch schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 20:46:
Wat is precies het nadeel van zo'n nieuwe meter
Een ouderwetse meter draait direct terug, dus saldeer je eigenlijk. Je energieleverancier kan niet direct zien wat je opwekt.
Kan je energieleverancier niet gaan zeuren dat het niet bekend is dat je terug levert.
Voldoet de ferraris die hangt aan je wensen dan kun je gewoon de eventuele slimme meter die aangeboden wordt weigeren (tenzij hij afgekeurd word tzt)
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Is er overigens nog een andere gratis monitoring tool dan de goodwe portal? Ik zou graag ook het verschil tussen de twee mpp's willen zien, want ik zie op de omvormer dat gedurende de hele dag mpp 1 een hoger voltage en lagere ampere heeft (is maar een fractie overigend, maar viel me op). Vind ik vreemd.
[ Voor 5% gewijzigd door VivaAtloni op 16-08-2017 21:21 ]
Dat vermoeden had ik al, maar zullen in 2023 niet alle oude meters uitgewisseld zijnklump4u schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 20:59:
Ik zou gewoon het advies van TFHfony hierboven opvolgen.
Kan je energieleverancier niet gaan zeuren dat het niet bekend is dat je terug levert.
Voldoet de ferraris die hangt aan je wensen dan kun je gewoon de eventuele slimme meter die aangeboden wordt weigeren (tenzij hij afgekeurd word tzt)
En het vermogen dat er aan hangt, stringlengtes etc.is wel hetzelfde neem ik aan, geen schaduw?VivaAtloni schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 21:08:
Eerste dag opbrengst. Vannochtend zeer mistig, dus dat zal de sprint omhoog om 8.30 zijn, of heeft iemand een andere verklaring.
[afbeelding]
Is er overigens nog een andere gratis monitoring tool dan de goodwe portal? Ik zou graag ook het verschil tussen de twee mpp's willen zien.
Morgenvroeg Ik zie op de omvormer dat gedurende de hele dag mpp 1 een hoger voltage en lagere ampere heeft. Vind ik vreemd.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Yep 2*6 op mpp1 en 2*6 op mpp2. Geen schaduw. Maar mpp1 blijft maar een fractie achter qua ampère volgens mij.Andre1973 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 21:18:
[...]
En het vermogen dat er aan hangt, stringlengtes etc.is wel hetzelfde neem ik aan, geen schaduw?
[ Voor 10% gewijzigd door VivaAtloni op 16-08-2017 21:30 ]
Kan niemand zeggen maar ik denk dat ze daar wel naar toe werken.Grolsch schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 21:17:
[...]
Dat vermoeden had ik al, maar zullen in 2023 niet alle oude meters uitgewisseld zijn
Voor 2020 willen ze dat eigenlijk al.klump4u schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 21:21:
[...]
Kan niemand zeggen maar ik denk dat ze daar wel naar toe werken.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Tja t zijn 2 MPPT's kan zeijn dat ze net ff op een andere plek het beste MPP vinden, misschien temperatuur verschil.VivaAtloni schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 21:20:
[...]
Yep 2*6 op mpp1 en 2*6 op mpp2. Geen schaduw. Maar mpp1 blijft maar een fractie achter qua ampère volgens mij.
Maakt niet uit uiteindelijk, het gaat erom dat je het vermogen eruit krijg.
Voor 2020 wil men 80%, hij had het over 2023
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
145W 250
150W 75
155W 1235
165W 2690
Hoeveelheid kavels per type paneel
| 145 | 150 | 155 | 165 | |
| 10 | 5 | 2 | 20 | 44 |
| 15 | 5 | 2 | 19 | 45 |
| 25 | 3 | 1 | 20 | 34 |
| 50 | 1 | 5 | 11 | |
| 75 | 1 | |||
| 100 | 1 |
Meeste biedingen gaan nu naar 165Watts en naar de grote kavels
Kavels zonder bieding:
| 145 | 150 | 155 | 165 | |
| 10 | 2 | 17 | 30 | |
| 15 | 3 | 19 | 36 | |
| 25 | 3 | 1 | 17 | 16 |
| 50 | 4 |
Totaal prijs: 101.612,66
Inclusief BTW en Veiling 143.852,84
Neem van mij maar aan dat ALS het salderen er af gaat, iedereen zo'n slimme meter heeft, dus daar hoef je het naar mijn idee niet om te laten
Verwijderd
Waarom kies je voor Enphase M250 omvormers? Is APS 500i niet goedkoper/efficienter?Zuluman schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 21:48:
Vandaaag voor de buurvrouw een kopie van mijn systeem neergezet. 3600Wp - 12x BenQ SunVivo - PM060MW2 met enphase M250 omvormers. volgende week voor de volgende buurman.
Verwijderd
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2017 23:14 ]
Het hele systeem incl. De envoy s metered komt op 1,15 ex. Btw. Dat is idd iets meer dan andere systemen. Ik kies bewust voor enphase en "a-merk" panelen. 25 jaar garantie is er een van. Of enphase bestaat over 25 jaar is de vraag, dat weet ik. De kans dat LG en Benq er zijn is wellicht wel groter. Geen gelijkstroom in huis. Eenvoud van installatie. Eenvoudige uitbreidbaarheid. Goede monitoring (op afstand) van opwekking per paneel en verbruik. Voorbereid op accu uitbreiding. De omvormers schakelen iets eerder in en uit. Geen seriele schakeling. Per paneel benut je de gemeten waarden en niet van het laagste paneel. Minder slijtage inverter (hangt samen met garantie denk ik) lagere spanningen. En wellicht vergeet ik een paar voordelen.Verwijderd schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 23:09:
[...]
Waarom kies je voor Enphase M250 omvormers? Is APS 500i niet goedkoper/efficienter?
Ik betaal 83 per enphase m250. 15 voor de kabel per inverter/paneel. En dan nog het paneel. 300 watt panelen is de sweet spot voor de m250. Ik ga niet voor het goedkoopste maar voor kwaliteit. Tijd zal het leren of enphase die kwaliteit levert.
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Wij hebben ook een meter die vervangen moet worden. Het is wel een digitale, maar geen slimme.Grolsch schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 22:14:
[...]
Neem van mij maar aan dat ALS het salderen er af gaat, iedereen zo'n slimme meter heeft, dus daar hoef je het naar mijn idee niet om te laten
Brief 1) kunt u een foto maken van uw meterkast. Niet op gereageerd, want ze moeten toch weten wat ze geinstalleerd hebben 10 jaar geleden ?
Brief 2) we komen donderdag xx/xx de meter vervangen.
Ehhh, mijn vrouw bellen: dan zijn we niet thuis en blijven er ook niet de hele dag voor thuis. We gaan binnen jaar verhuizen, val de volgende eigenaar er maar mee lastig..
Niets meer van gehoord.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Je kunt in de GoodWe portal een excel file downloaden uit de historie tab en daar kan je over langere periode het verschil tussen de beide strings zien. Bij mij ligt het er vandaag exact voor twee weken en ik heb ongeveer 4% verschil tussen de strings en dan haal ik de tijden tussen 7:00-10:00 en 20:00-22:00 zelfs nog uit de resultaten om mogelijk rare schaduwmomenten niet mee te nemen.VivaAtloni schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 21:08:
Eerste dag opbrengst. Vannochtend zeer mistig, dus dat zal de sprint omhoog om 8.30 zijn, of heeft iemand een andere verklaring.
[afbeelding]
Is er overigens nog een andere gratis monitoring tool dan de goodwe portal? Ik zou graag ook het verschil tussen de twee mpp's willen zien, want ik zie op de omvormer dat gedurende de hele dag mpp 1 een hoger voltage en lagere ampere heeft (is maar een fractie overigend, maar viel me op). Vind ik vreemd.
4% lijkt niet veel verschil, maar het is wel gemiddeld over 2 weken constant. Iemand enig idee hoe dicht twee strings bij elkaar zouden moeten zitten in schaduwloze situaties?
Je zou zelf al vrij simpel kunnen testen of het een afwijking is tussen de mppt's of dat afwijkingWaSteiL schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 08:49:
[...]
Je kunt in de GoodWe portal een excel file downloaden uit de historie tab en daar kan je over langere periode het verschil tussen de beide strings zien. Bij mij ligt het er vandaag exact voor twee weken en ik heb ongeveer 4% verschil tussen de strings en dan haal ik de tijden tussen 7:00-10:00 en 20:00-22:00 zelfs nog uit de resultaten om mogelijk rare schaduwmomenten niet mee te nemen.
4% lijkt niet veel verschil, maar het is wel gemiddeld over 2 weken constant. Iemand enig idee hoe dicht twee strings bij elkaar zouden moeten zitten in schaduwloze situaties?
al in de aangesloten strings aanwezig is door bv een paneel wat iets minder presteert of
dat de bekabeling langer is van de ene string t.o.v. de andere en/of de stekker verbindingen
niet goed contact maken ( overgangs-weerstand ) o.i.d., door op een avond even de strings
om te wisselen op de omvormer en dan weer een week of twee de afwijking volgen
of deze is verplaatst naar de andere mppt, de afwijking zit dan in een aangesloten string
of de afwijking zit nog op dezelfde mppt, dan wijkt dus die mppt af en zit het zo in de omvormer.
Edit;
Mocht het in jou geval om een oost / west installatie gaan, dan is die afwijking op voorhand
al te verklaren door dat een oost installatie vaak iets beter presteert door de lagere ochtend temperatuur
t.o.v. de hogere middag/avond temp's voor de west oriëntatie, de prestatie van de panelen
is bij hogere temperaturen altijd lager, kan dus zeker wel die 4% uitmaken.
[ Voor 12% gewijzigd door PClop op 17-08-2017 12:44 ]
Enphase is vanaf volgend jaar failliet, dus op zich toch best vreemd dat je daar dan nog voor kiest.Zuluman schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 00:18:
[...]
Ik betaal 83 per enphase m250. 15 voor de kabel per inverter/paneel. En dan nog het paneel. 300 watt panelen is de sweet spot voor de m250. Ik ga niet voor het goedkoopste maar voor kwaliteit. Tijd zal het leren of enphase die kwaliteit levert.
Haha dankje! Zal me daar eens in verdiepen. Bij mijn vorige install maakte ik alleen gebruik van Sunnyportal. Ik zit nu alleen al weer na te denken over het volgende... de omvormer voor de 6 panelen op oost (growatt) de deur uit doen en alvast vervangen door een SMA variant die 3000w (of stiekem 3600) aankan (aangezien dat mag, en 'tot voor kort' dus zelfs 3600w) alvast voor uitbreiding op oost in de toekomst. Dan kunnen daar ook zonder al te veel problemen 4 tot 9 panelen bij. Dat ga ik dan wel zelf doen ivm het indak systeem...AUijtdehaag schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 16:25:
@TFDev
Er zal met de wasmschine groep wel rekening gehouden zijn, met de overige gebruikers.
Dus die zou ik laten zitten.
De huidige zonnepaneelgroep zou ik dan wel op een andere fase zetten.
En alvast antwoord op je volgende vraag:
Logging kan je doen met een raspberry Pi, SBFspot (voor SMA) en omnik-data-logger (voor omnik) Growatt kan hiermee.
En dan naar domoticz en PVoutput.
Koop er dan ook nog een slimme meter P1 kabel bij (sos solutions), dan kan je helemaal lachen...
Mits je geduld hebt, gewoon markplaats in de gaten houden.
Maar kies dan een 1-av40 omvormer vanwege de lagere Vmpp spanningen. (vanaf 140 Vmpp) PDF
Een TL-21 heeft een minimale Vmpp van 175 Vmpp PDF Dat kan wel eens teveel zijn voor je 6 paneeltjes te laten starten.
Maar aan de "andere" kant, kan je ook 14 panelen in 1 string doen op een TL-21. (15 kan ook, maar durf ik niet zeker te bevestigen).
Twee stringen maken per kant, wordt ook de Vmpp een stuk lager, dus een minder rendement.
Je had ook nu een 3-fase omvormer kunnen kiezen, met 15 panelen in 1 string per mppt..
Daar sluit je dan naderhand de 15 anderen op aan op mppt 2
Kortom, bezint eert ge begint...
Verdiep je wel eerst in wat voor indak systeem je hebt...
(ik vind het een minder idee, indak... kans op lekkages en de zonnepanelen kunnen de warmte niet kwijt)
[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-08-2017 11:09 ]
De APS YC500i is juist hetzelfde systeem, maar dan sluit je 2 panelen per MicroInverter aan. Levert zeer goede resultaten en kan ruim 275W per paneel aan. Enphase staat er momenteel niet echt rooskleurig voor, dus... die 25 jaar zal wel lastig worden. APS doet overigens ook 25 jaar, maarja... ook maar de vraag of ze dan nog bestaanZuluman schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 00:18:
[...]
Het hele systeem incl. De envoy s metered komt op 1,15 ex. Btw. Dat is idd iets meer dan andere systemen. Ik kies bewust voor enphase en "a-merk" panelen. 25 jaar garantie is er een van. Of enphase bestaat over 25 jaar is de vraag, dat weet ik. De kans dat LG en Benq er zijn is wellicht wel groter. Geen gelijkstroom in huis. Eenvoud van installatie. Eenvoudige uitbreidbaarheid. Goede monitoring (op afstand) van opwekking per paneel en verbruik. Voorbereid op accu uitbreiding. De omvormers schakelen iets eerder in en uit. Geen seriele schakeling. Per paneel benut je de gemeten waarden en niet van het laagste paneel. Minder slijtage inverter (hangt samen met garantie denk ik) lagere spanningen. En wellicht vergeet ik een paar voordelen.
https://www.macroaxis.com...Probability-Of-Bankruptcy
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Deze serie van SMA heeft wel een lagere Voc...AUijtdehaag schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 11:04:
@TFDev
Mits je geduld hebt, gewoon markplaats in de gaten houden.
Maar kies dan een 1-av40 omvormer vanwege de lagere Vmpp spanningen. (vanaf 140 Vmpp) PDF
Een TL-21 heeft een minimale Vmpp van 175 Vmpp PDF Dat kan wel eens teveel zijn voor je 6 paneeltjes te laten starten.
Maar aan de "andere" kant, kan je ook 14 panelen in 1 string doen op een TL-21. (15 kan ook, maar durf ik niet zeker te bevestigen).
Twee stringen maken per kant, wordt ook de Vmpp een stuk lager, dus een minder rendement.
Je had ook nu een 3-fase omvormer kunnen kiezen, met 15 panelen in 1 string per mppt..
Daar sluit je dan naderhand de 15 anderen op aan op mppt 2
Kortom, bezint eert ge begint...
Verdiep je wel eerst in wat voor indak systeem je hebt...
(ik vind het een minder idee, indak... kans op lekkages en de zonnepanelen kunnen de warmte niet kwijt)
Dacht 600V tov 750V
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Nogmaals bedankt voor de extra kopzorgen
Bron?Roadrunnertoao schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 10:41:
[...]
Enphase is vanaf volgend jaar failliet, dus op zich toch best vreemd dat je daar dan nog voor kiest.
http://www.mg-solar-shop....ipower-STP-6000TL-20.html
http://shop.winkelman-zon...inclusief-webconnect.html
Ik vind de prijs nog meevallen, tegenover 2x 1-fase SMA + PV verdeler.
Als er dan toch 2x 15 panelen komen......
Moet je wel in de bestaande groep ipv 3x 2,5 mm2, 5x 2,5 mm2 plaatsen. (19 mm pijp?)
[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-08-2017 11:31 ]
Bron: PV Magazine. But the news wasn’t entirely sunny. The company reported a net loss for the second quarter of 2017 was $12.1 million, or a net loss of $0.14 per share, compared to a second quarter of 2016 net loss of $16.7 million, or a net loss of $0.36 per share. The company lost $22 million in the first quarter of 2017.
Inderdaad, dit had ik al gezien. De meerprijs in dit geval zou ik dan wel via de installateur doen die maandag de boel komt plaatsen. En de panelen achter uitbreiden is dan iets voor in de toekomst... dus op de 6 panelen die er nu liggen staat te weinig spanning voor het wakkermaken van de omvormer als ik me niet vergis. De 15 panelen komen op west dus dat duurt gewoon langer voordat daar voldoende vandaan komt. De startspanning is 188V tegen de 170V die er nu vanaf komt... helaas moet het dan maar op deze manier.... en nu direct 4 panelen bij gaan leggen op oost inc een duurdere omvormer is iets wat ik er bij mijn vriendin nu echt niet meer inkrijg, mede omdat we nog wat andere dingen willen doen in het huis...
Mocht nou blijken dat 170v wel tijdelijk genoeg is om een 6000 aan te sturen, dan geef ik dit vandaag nog door aan de installateur. De kosten van een pv verdeler en verkoop van de growatt 2000s moeten me toch weer een besparing van 250/300 euro opleveren. Dan is het nog maar een kleine stap naar de 6000tl toe. En 5x vd draden naar zolder moet lukken, want zowel in de meterkast als op zolder is de pijp 19mm.
[ Voor 21% gewijzigd door TFDev op 17-08-2017 11:50 ]
TFHfony schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 11:07:
[...]
De APS YC500i is juist hetzelfde systeem, maar dan sluit je 2 panelen per MicroInverter aan. Levert zeer goede resultaten en kan ruim 275W per paneel aan. Enphase staat er momenteel niet echt rooskleurig voor, dus... die 25 jaar zal wel lastig worden. APS doet overigens ook 25 jaar, maarja... ook maar de vraag of ze dan nog bestaan
https://www.macroaxis.com...Probability-Of-Bankruptcy
Ik kijk naar het product en niet zozeer naar de stock markets. Ik vergelijk het met AMD. Ook al jaren rode cijfers. Daarom worden ze misschien het rode kamp genoemd. Er wordt vele gespeculeerd en de solar markt is nog zo onstuimig en jong. Hier staat weer een positieve outlook.Roadrunnertoao schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 10:41:
[...]
Enphase is vanaf volgend jaar failliet, dus op zich toch best vreemd dat je daar dan nog voor kiest.
https://markets.ft.com/da...heet/forecasts?s=ENPH:NMQ
Ik weet dat goede producten het niet altijd overleven. kijk maar naar betamax. Je weet het gewoon niet. ik was overtuigd van het product. Als ze failliet gaan en niemand neemt het over dan is er in het ernstige geval geen ondersteuning meer en geen garantie. hoe lang mijn omvormers het dan nog doen is de vraag. en hoe groot is de kant dat ze alle 12 defect gaan.
Maar dank voor de APS tip. Ben er benieuwd naar. Ik ga nog 2x4x300wp uitbreiden. wellicht doe ik dat met de APS. Leuk om te zien hoe die het doen. Denk dat ik er 2 APs 500 naast mijn bestaande panelen leg met 4x300WP. Dan kan ik ze direct vergelijken met de M250 op de dezelfde orientatie en ligging. En 1 op de schuur met 2x300wp. en dan nog een 2xM250 met 2x300wp op dezelfde schuur. Dan kan ik ze ook met elkaar vergelijken.
edit: Heb even naar de prijs gekeken en ze zijn 200 incl.btw dus 2x een M250. even duur dus. Weet alleen nog niet wat voor kabel je daar voor nodig hebt. voor de m250 is dat 15,- per aansluiting/paneel.
[ Voor 5% gewijzigd door Zuluman op 17-08-2017 12:26 ]
Hier zijn ze iets goedkoper:Zuluman schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 12:24:
[...]
[...]
Ik kijk naar het product en niet zozeer naar de stock markets. Ik vergelijk het met AMD. Ook al jaren rode cijfers. Daarom worden ze misschien het rode kamp genoemd. Er wordt vele gespeculeerd en de solar markt is nog zo onstuimig en jong. Hier staat weer een positieve outlook.
Ik weet dat goede producten het niet altijd overleven. kijk maar naar betamax. Je weet het gewoon niet. ik was overtuigd van het product. Als ze failliet gaan en niemand neemt het over dan is er in het ernstige geval geen ondersteuning meer en geen garantie. hoe lang mijn omvormers het dan nog doen is de vraag. en hoe groot is de kant dat ze alle 12 defect gaan.
Maar dank voor de APS tip. Ben er benieuwd naar. Ik ga nog 2x4x300wp uitbreiden. wellicht doe ik dat met de APS. Leuk om te zien hoe die het doen. Denk dat ik er 2 APs 500 naast mijn bestaande panelen leg met 4x300WP. Dan kan ik ze direct vergelijken met de M250 op de dezelfde orientatie en ligging. En 1 op de schuur met 2x300wp. en dan nog een 2xM250 met 2x300wp op dezelfde schuur. Dan kan ik ze ook met elkaar vergelijken.
edit: Heb even naar de prijs gekeken en ze zijn 200 incl.btw dus 2x een M250. even duur dus. Weet alleen nog niet wat voor kabel je daar voor nodig hebt. voor de m250 is dat 15,- per aansluiting/paneel.
http://shop.winkelman-zon...tems-micro-omvormers.html
Keuze blijft ook bij jouZuluman schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 12:24:
[...]
[...]
Ik kijk naar het product en niet zozeer naar de stock markets. Ik vergelijk het met AMD. Ook al jaren rode cijfers. Daarom worden ze misschien het rode kamp genoemd. Er wordt vele gespeculeerd en de solar markt is nog zo onstuimig en jong. Hier staat weer een positieve outlook.
Persoonlijk zou ik "het risico" dan niet gaan lopen.
Aan de andere kant, tis je buurvrouw maar
maar ik heb ze ook! ;-) en het is maar geld. daar maak ik me de laatste jaren al helemaal niet meer druk om. Niet dat ik het in overvloed heb maar soms valt het mee en soms valt het tegen. Dat is het leven.Roadrunnertoao schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 12:48:
[...]
Keuze blijft ook bij jouik geef het alleen maar ff aan.
Persoonlijk zou ik "het risico" dan niet gaan lopen.
Aan de andere kant, tis je buurvrouw maar
ik zie de mogelijkheden voor enphase wel positief in. zeker als je kijkt naar de samenwerking met LG waar ze de micro inverter en het paneel combineren. weet er het fijne niet van. of ze los te halen zijn als 1 van de2 defect raakt. maar daar zal wel over nagedacht zijn.
https://enphase.com/en-us/ac-module/partners/lg
https://enphase.com/en-us...ces/introducing-ac-module
eidt: idd ze zijn los te koppelen. en kijk er niet naar als doe het zelfer die niet kijkt op de montage uren maar alleen naar de materiaalkosten. Het merendeel van de installaties wordt geinstalleerd. en ik begrijp dat die filmpjes een hoog pr gehalte hebben. maar ik zie er wel wat in. ben alleen benieuwd naar de prijs.
[ Voor 18% gewijzigd door Zuluman op 17-08-2017 13:02 ]
even voor de duidelijkheid, hoeveel Wp is niet belangrijk, het belangrijke is het aantal W of beter A van de omvormer.Verwijderd schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 23:13:
Ik wil graag zonnepanelen op mijn tuinhuisje plaatsen. De bestaande elektro groep van mijn tuin is gekoppeld met mijn garage. Behoudens een sectionaal garagepoort wordt incidenteel gereedschap en tuin verlichting (LED) gebruikt op deze groep. Is het dan verantwoord om >500Wp (volgens NEN-norm) te installeren?
tja, nen1010 verteld er helemaal niks over, maar NPR 5310 weer wel.
volgens NPR 5310:
eerst was het max 500W(2,15A) op een groep met gebruikers, toen werd het 2300W(10A), en nu is het weer veranderd naar 0W.
ik weet het nu ook niet meer. lol.
maar er is in de normen opstelling ook veel politiek aan de gang.
die soms eigenlijk totaal niks meer met techniek te maken hebben.
meer op persoonlijke verantwoording wil ik wel dit zeggen.
500W (een steca 500 of soladin 600) zou ik gewoon doen en maling hebben aan de regels.
dit is echt 100% veilig.
(aan een steca 500, daar kun je 4x320Wp hangen als het echt moet
tot +/-2000W, tja daar heb ik ook wat meer moeite mee, niet dat het niet kan, maar je moet wel heel zeker weten dat ook echt alles in die groep 100% in orde is.
als ik dan naar mijn eigen schuur kijk en ik zie dat ik helle bussels oorwormen uit de schakelaars en contact dozen heb moeten hallen, dan durf ik er toch geen 2000W aan te hangen.
(de schuur is ook nog aangesloten op mijn huis kamer groep, dus als het fout gaat in die groep, dan word het heel erg duur, alle buizen uit het beton bikken op de slaapkamer vloer en dat wil je echt voorkomen.
gebruik je gezond verstand, maar pas op wat je doet dus.
edit:
mischien kun je de wasmachine groep splits truc wel gebruiken voor de schuur/garage
dan kun je een spitsing maken naar 2x16A en mag je tot de 3600-4000W gaan.
zoek die eens op, en wat dan de regeltjes zijn (die zijn er.)
[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 17-08-2017 15:54 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Als ik dit dus goed lees durf jij geen waterkoker van 2kW in de garage aan te sluiten op je WCD??!!migjes schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 15:48:
[...]
even voor de duidelijkheid, hoeveel Wp is niet belangrijk, het belangrijke is het aantal W of beter A van de omvormer.![]()
tja, nen1010 verteld er helemaal niks over, maar NPR 5310 weer wel.
volgens NPR 5310:
eerst was het max 500W(2,15A) op een groep met gebruikers, toen werd het 2300W(10A), en nu is het weer veranderd naar 0W.
ik weet het nu ook niet meer. lol.
maar er is in de normen opstelling ook veel politiek aan de gang.
die soms eigenlijk totaal niks meer met techniek te maken hebben.
meer op persoonlijke verantwoording wil ik wel dit zeggen.
500W (een steca 500 of soladin 600) zou ik gewoon doen en maling hebben aan de regels.
dit is echt 100% veilig.![]()
(aan een steca 500, daar kun je 4x320Wp hangen als het echt moet)
tot +/-2000W, tja daar heb ik ook wat meer moeite mee, niet dat het niet kan, maar je moet wel heel zeker weten dat ook echt alles in die groep 100% in orde is.
als ik dan naar mijn eigen schuur kijk en ik zie dat ik helle bussels oorwormen uit de schakelaars en contact dozen heb moeten hallen, dan durf ik er toch geen 2000W aan te hangen.
(de schuur is ook nog aangesloten op mijn huis kamer groep, dus als het fout gaat in die groep, dan word het heel erg duur, alle buizen uit het beton bikken op de slaapkamer vloer en dat wil je echt voorkomen.)
gebruik je gezond verstand, maar pas op wat je doet dus.
edit:
mischien kun je de wasmachine groep splits truc wel gebruiken voor de schuur/garage![]()
dan kun je een spitsing maken naar 2x16A en mag je tot de 3600-4000W gaan.
zoek die eens op, en wat dan de regeltjes zijn (die zijn er.)
Hoeveel apparaten in huis trekken wel niet meer dan 2kW?!
Maar ik geef toe... J ekunt e.e.a. beter aansluiten op een groep die weinig belast wordt,
Vaak een groep op de verdiepingsvloer. Slaapkamers of zo...
[ Voor 3% gewijzigd door paulv1973 op 17-08-2017 17:14 ]
Bovendien een waterkoker ben je tijdens gebruik bij en kun je ingrijpen als er rook uit leidingen komt. Zonnepanelen werken unattended.
Ik heb vrij specifiek begin dit jaar een 2000w omvormer geplaatst omdat ik dan af zou zijn van dat gedoe met een aparte groep. Nu dat in elk geval voor de normering niet (meer) zo blijkt te zijn heb ik hem uiteindelijk toch maar een eigen groep gegeven (ik kon de wasdrogergroep wel opofferen).
Dat gaat naar een schurr natuurlijk niet zo makkelijk. Een wasmachine splits 2x16A lijkt me dan ook een goed alternatief.
[ Voor 7% gewijzigd door exroosje op 17-08-2017 18:39 ]
Situatie: Zadeldak op Zuid-Oost en Noord-West waarop ik aan beide zijde 24 panelen kwijt kan. Per dakvlak een installatie van:
24* Canadian Solar ~ CS6P-270 (Gekozen om de prijs)
String van 12 panelen / 24 panelen:
Vmpp -10°C : 418,95V / 837,89V
Vmpp 25°C : 369,6V / 739,2V
Vmpp 70°C : 306,16V / 612,31V
Voc -10°C : 504,15V / 1008,29V
Omvormer mogelijkheden die ik zie:
1) Per dakvlak Omniksol-6K-TL2-TH - Hierop 2x een string van 12 panelen. (Max 4000W per MPP) Schijnbaar kan je met een Y connector ook 1 string van 24 panelen maken, maar 2 verschillende Omnik contacten vertellen mij telkens dat het beter is om het bij 2 strings te houden.
2) Per dakvlak GW6000-DT omvomer - Volgens Goodwe Designer is 1 string van 24 panelen geen probleem.
3) 1 omvormer voor beide dakvlakken - GW9000-DT omvomer. Per MPP 1 string van 24 panelen. Kan waarschijnlijk ook met de GW8000-DT, maar de GW9000 zie ik tijdelijk goedkoper dan de GW8000.
Het grootste nadeel van 1 omvormer is dat als die kapot is dan werkt er helemaal niks. Als ik zou kiezen voor een omvormer per dakvlak dan lijkt mij de GW6000 ondanks dat die duurder is beter dan de Omnik omdat de Vmpp een betere waarde heeft bij 1 string van 24 panelen.
Ik zou graag willen weten wat de experts hiervan vinden.
Voor diegene die mij nog een bericht hadden gestuurd, mijn excuses dat ik hier niet op gereageerd had. Ben net na een lange tijd pas weer ingelogd.
Een drie fase kan 2×24 panelen aan, en een één fase kan 4×12 aan (op 2 omvormers), dus ik zou een 9 kW drie fase nemen, werkt gewoon het handigst. Als je bang bent voor kapot gaan gewoon een gebruikte van marktplaats op de plank leggen, iedere drie fase die tot 1000 volt kan is geschikt. Dat is goedkoper dan twee nieuwe (eentje van 6 en eentje van 4 kW?)Erhamyri schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 00:14:
Het hele zonnepanelen gebeuren is toch nog best lastig. Na enkele vragen, veel uitzoekwerk, meerdere oplossingen kom ik tot de volgende 3 omvormer mogelijkheden:
Situatie: Zadeldak op Zuid-Oost en Noord-West waarop ik aan beide zijde 24 panelen kwijt kan. Per dakvlak een installatie van:
24* Canadian Solar ~ CS6P-270 (Gekozen om de prijs)
String van 12 panelen / 24 panelen:
Vmpp -10°C : 418,95V / 837,89V
Vmpp 25°C : 369,6V / 739,2V
Vmpp 70°C : 306,16V / 612,31V
Voc -10°C : 504,15V / 1008,29V
Omvormer mogelijkheden die ik zie:
1) Per dakvlak Omniksol-6K-TL2-TH - Hierop 2x een string van 12 panelen. (Max 4000W per MPP) Schijnbaar kan je met een Y connector ook 1 string van 24 panelen maken, maar 2 verschillende Omnik contacten vertellen mij telkens dat het beter is om het bij 2 strings te houden.
2) Per dakvlak GW6000-DT omvomer - Volgens Goodwe Designer is 1 string van 24 panelen geen probleem.
3) 1 omvormer voor beide dakvlakken - GW9000-DT omvomer. Per MPP 1 string van 24 panelen. Kan waarschijnlijk ook met de GW8000-DT, maar de GW9000 zie ik tijdelijk goedkoper dan de GW8000.
Het grootste nadeel van 1 omvormer is dat als die kapot is dan werkt er helemaal niks. Als ik zou kiezen voor een omvormer per dakvlak dan lijkt mij de GW6000 ondanks dat die duurder is beter dan de Omnik omdat de Vmpp een betere waarde heeft bij 1 string van 24 panelen.
Ik zou graag willen weten wat de experts hiervan vinden.
Voor diegene die mij nog een bericht hadden gestuurd, mijn excuses dat ik hier niet op gereageerd had. Ben net na een lange tijd pas weer ingelogd.
1 PVoutput . Dongen NB
- Taro
- Niet online
Kennis delen > DM
Is dat ene geval reden om het iedereen af te raden? Ik heb zelf 21 stuks en ken iemand met 18 stuks, niets mee aan de hand.AUijtdehaag schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 07:03:
@Erhamyri
Canadian solar, weet je het zeker?
misterx11 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"
Vind het prima panelen voor een hele mooie prijs...
Ben bang dat je die 1000V wel een keer aantikt.
Startspanning ven een 3-fase is 188Volt...
Dat wordt "net an" ben ik bang.
Ik weet dat de SB serie (1-fase) wel start met 5 panelen. Startspanning van 150V.
Dat is ook meteen de minimale stringlengte. Ok... De Vmpp red je er niet mee.
Ik heb een jaar een string van 5 draaien gehad op een sb4000TL-21. Die deed qua opbrengts niet onder voor de andere string van 10.
Misschien met de huidige iets zwaardere 60 cells panelen dat het wel kan door de ook iets hogere spanning die de panelen leveren naarmate ze meer Wp hebben.
Verwijderd
Schaduw op ZZO totaal geen last. Op NNW pas vanaf 3 uur, maar de boom die de overlast geeft staat op de nominatie om gekapt te worden.
Kan ipv de Canadian ook JA solar kunnen nemen. Die is per paneel maar 7 Euro duurder.
ZZO
http://i1079.photobucket....1/Dak-ZZO_zps7prkkpdi.jpg
NNW
http://i1079.photobucket....1/Dak-NNW_zps6wzeive7.jpg
Krijg plaatje niet in topic geplakt.
@paulv1973 Goed jaar is 1973 niet?
Andere panelen heb ik overwogen maar dan worden ze ook gelijk duurder. En met deze panelen haal ik de maximale opbrengst mogelijk met mijn budget.
Met het aantikken van 1000V bedoel je neem ik aan de Voc mee? Bij -10 is dat nog steeds geen probleem volgens Goodwe. Echter bij -11 wordt het volgens GW een probleem. Als ik 23 panelen gebruik dan is het geen probleem tot zelfs -23.
Het enige is dat ik 6 rijen van 4 panelen kwijt kan en dan is het voor het aanzicht wel jammer dat er 1 rij is van 3.
Waar ik nu ook aan denk is als ik nu met de GW9000-DT ga werken en aan de NNW maar 20 panelen plaats dan zou ik wegens de besparing aan de ZZO zelfs 300W panelen kunnen leggen. Ik zal dit eens in de configurator stoppen.
[ Voor 50% gewijzigd door Erhamyri op 18-08-2017 11:40 . Reden: Foto linken werkt nog niet ]
Is slimme gedachte, mogen bijna twee keer zo duur zijn aan die kant want leveren ook dubbele op aan die zonnige kantErhamyri schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 11:21:
@AUijtdehaag
Schaduw op ZZO totaal geen last. Op NNW pas vanaf 3 uur, maar de boom die de overlast geeft staat op de nominatie om gekapt te worden.
Kan ipv de Canadian ook JA solar kunnen nemen. Die is per paneel maar 7 Euro duurder.
ZZO
http://i1079.photobucket....1/Dak-ZZO_zps7prkkpdi.jpg
NNW
http://i1079.photobucket....1/Dak-NNW_zps6wzeive7.jpg
Krijg plaatje niet in topic geplakt.
@paulv1973 Goed jaar is 1973 niet?
Andere panelen heb ik overwogen maar dan worden ze ook gelijk duurder. En met deze panelen haal ik de maximale opbrengst mogelijk met mijn budget.
Met het aantikken van 1000V bedoel je neem ik aan de Voc mee? Bij -10 is dat nog steeds geen probleem volgens Goodwe. Echter bij -11 wordt het volgens GW een probleem. Als ik 23 panelen gebruik dan is het geen probleem tot zelfs -23.
Het enige is dat ik 6 rijen van 4 panelen kwijt kan en dan is het voor het aanzicht wel jammer dat er 1 rij is van 3.
Waar ik nu ook aan denk is als ik nu met de GW9000-DT ga werken en aan de NNW maar 20 panelen plaats dan zou ik wegens de besparing aan de ZZO zelfs 300W panelen kunnen leggen. Ik zal dit eens in de configurator stoppen.
1 PVoutput . Dongen NB
Staat nu een adv op voor de SF155, waar de handelaar schijnbaar wel zeker is dat hij ze goed kan kopen bij BVA.
Hij vraagt 78,95 per paneelMail de bestelling vóór Maandag 21 augustus 13:00 uur dan geldt de aanbieding nog, daarna is er helaas geen mogelijkheid meer.
Excl btw dus eigenlijk bijna 96 euro per stuk maar je krijg een factuur dus btw weer aftrekbaar. Dus die maakt 30 euro winst per paneel +- ? haha. Die panelen zijn 2e hands max 50 euro per stuk waard naar mijn mening.
Verzendkosten zijn ook hoog vind ik 1e paneel 60 euro en daarna 2,50 per stuk tot een max van 120 euro.
[ Voor 17% gewijzigd door Jan-man op 18-08-2017 12:35 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??