Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Nu online
Ik ben aan het kijken naar licht doorlatende / semi transparante panelen.

Als ik het goed begrijp zijn er twee types. Dunne film panelen die als rookglas/geblindeerd glas lijken.
En dan Mono panelen waar de tussenruimte doorzichtig is.

Ik kan er alleen weinig concreets over vinden. Zeker als ik prijzen wil weten. Er zijn wel bedrijven die totaaloplossingen bieden. Zonneveranda.nl werkt in ieder geval met panelen waar de cellen zover uit elkaar staan dat je lekker licht krijgt, maar de opwek voor mij te laag zou zijn.

Het enige wat ik daadwerkelijk met een paneel prijs heb kunnen vinden is dit:
https://www.alma-solarsho...-bmo-250-transparant.html

Wat me een prima prijs lijkt? Bij deze komt er ook niet heel veel licht doorheen omdat de cellen dichter bij elkaar staan, maar dit zou denk ik voor ons voldoende zijn, en met dus nauwlijks een meerprijs.
Maar ik kan weinig over deze webshop vinden qua ervaringen, en wat meer vergelijkingsmateriaal zou fijn zijn. Er moet toch meer leverbaar zijn.

Douche WTW

quote:
!null schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:37:

Als ik het goed begrijp zijn er twee types. Dunne film panelen die als rookglas/geblindeerd glas lijken.
En dan Mono panelen waar de tussenruimte doorzichtig is.

Ik kan er alleen weinig concreets over vinden. Zeker als ik prijzen wil weten. Er zijn wel bedrijven die totaaloplossingen bieden. Zonneveranda.nl werkt in ieder geval met panelen waar de cellen zover uit elkaar staan dat je lekker licht krijgt, maar de opwek voor mij te laag zou zijn.

Het enige wat ik daadwerkelijk met een paneel prijs heb kunnen vinden is dit:
https://www.alma-solarsho...-bmo-250-transparant.html

Wat me een prima prijs lijkt? Bij deze komt er ook niet heel veel licht doorheen omdat de cellen dichter bij elkaar staan, maar dit zou denk ik voor ons voldoende zijn, en met dus nauwlijks een meerprijs.
Maar ik kan weinig over deze webshop vinden qua ervaringen, en wat meer vergelijkingsmateriaal zou fijn zijn. Er moet toch meer leverbaar zijn.
Nou ik vind deze toch best duur, en de echt licht doorlatende hebben heel weinig vermogen. Waarom neem je niet gewone panelen en dan om de twee of drie panelen een glasplaat ertussen voor het licht?

• !null
  • Nu online
quote:
reneeke1970 schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:47:
[...]

Nou ik vind deze toch best duur, en de echt licht doorlatende hebben heel weinig vermogen. Waarom neem je niet gewone panelen en dan om de twee of drie panelen een glasplaat ertussen voor het licht?
Omdat het ons mooier en prettiger lijkt als alles gelijkmatig wat licht verdeeld krijgt. En eerlijk gezegd lijkt de meerprijs mee te vallen. Her en der een glasplaat of plexiglas plaat er tussen heeft ook weer een beetje meer kosten en minder opwek (per m2 van het hele dak gerekend)

Het lijkt er dus wel te zijn, en blijkbaar valt de meerprijs mee, maar is het niet echt makkelijk om ze te vinden (met prijsinfo)

Douche WTW

@!null
bisol is 1 van de merken die wel wat licht doorlatende panelen heeft.
(en ook in allerlei kleuren voor als je het leuk vind.)

toch is het paneel wat je aan geeft iets minder krachtig als je op het eerste gezicht zou zeggen.
het paneel heeft namelijk maar 54 cellen in de ruimte waar normaal 60 cellen zitten.
(op zich geen probleem, maar minder cellen is ook minder Vmpp, geen probleem maar let er even op ;) )

een andere optie is kijken naar panelen die bifacial zijn.
voorbeeld:
http://www.yinglisolar.co...ne/panda-bifacial-144hcf/

een ander dingetje is, wil je het op je huis hebben liggen.
tja dan moet je ook kijken of het wel genoeg isolatie heeft.
je moet geen dubbel glas vervangen voor dit soort panelen, isolatie is bedroevend.
(er zijn speciale versies te krijgen die wel isolerend zijn, maar duur.)

of als je alleen maar een afdakje wil, dan kan het ook wel eens handig zijn om glas-glas panelen te gebruiken, en dan zonder alu rand.
voorbeeld:
http://www.yinglisolar.co...ne/panda-bifacial-144hcl/
met simpel serre spul kun je dan iets totaal water dichts maken.
(vind ik veel toffer als een rubber band er tussen, maar afhankelijk van wat je wil bereiken is de ene of andere methode gemakkelijker)

de dunne film variant die heeft wel een klein probleempje, die moet je aan sluiten op een trafo omvormer.
(de laag is dan echt te dun voor een TL omvormer, met een TL omvormer brand die laag gewoon weg.)

uiteindelijk, verkrijgbaarheid van het spul is vrij wel rampzalig te noemen.
verwacht maar wat extra te moeten betalen, helaas.
het hoeft de pret niet te drukken, maar goed zoeken en door zetten is wel erg nodig.
sucses, en laat weten wat het word. >:)

7x190Wp(15 graden) + 7x190Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• !null
  • Nu online
@migjes Bedankt voor de info. Het lijkt erop dat die Bisol panelen en beetje levertijd kennen, maar wel te bestellen zijn. Ik begrijp dat Alma Solar een Luxemburgs bedrijf is, verder zie ik er weinig over.

Zonder rand zijn ze er inderdaad ook, en dat zou het nog luchtiger kunnen maken. Het doel zou zijn voor een overkapping in de tuin / carport. Echt 100% waterdicht hoeft niet. Ik zou de constructie van hout willen maken, met vermoedelijk ondersteuningsbalken over de hele lengte aanwezig, en in de breedte maar twee stuks ofzo. Als de panelen dan ook geen randen hebben wordt het nog luchtiger qua idee.

Maar goed, ik zou dan de constructie aanpassen op datgene wat ik kan kopen en hoe dat gemonteerd moet worden..

Douche WTW

• mindtheshark
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 22-11 14:35
2 vragen over de APS micro omvormers.....

1) Ik heb op m'n schuur plek voor 2 panelen en een vrij stopcontact (de andere daken liggen al helemaal vol); moeten de panelen die je aan een APS YC500 hangt eigenlijk precies hetzelfde zijn (vermoedelijk niet, maar ik zie geen voorbeeld van iemand die er 2 verschillende panelen aan heeft gehangen).

2) Daarnaast zie ik dat de APS YC600 beschikbaar is in Australie; iemand een idee of deze ook (ooit) naar NL komt?

Alvast bedankt!
@!null
het is maar net wat je wil bereiken en hoeveel je het wil laten kosten. ;)

voorbeeld met waarschijnlijk een hoge WAF:
http://zonneveranda.nl/hout/
zij gebruiken speciaal hout (en daar weet ik ook niet aan te komen, maar ik kan het wel na maken, kost wel flink veel klustijd, lol. en goedkoop is het niet.)
hun panelen zijn dan weer niet zo speciaal (wel aardig, hoor.)
verder gebruiken ze standaard profielen om de panelen op het hout te zetten. (lastig aan te komen, en ben even het merk kwijt, schiet me mischien nog wel te binnen. ik heb een leverancier van het spul in mijn buurt zitten)

met dat spul maak je snel iets heel moois. >:)
kost dan wel iets, maar mooi is het wel.
(als de WAF het afkeurt, dan moet je een nieuwe kiezen, dan heeft het geen smaak. ;) )

7x190Wp(15 graden) + 7x190Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• !null
  • Nu online
Zoiets wilde ik wel maken, maar dan met Douglas hout, zodat het in lijn is met de rest van de tuin.
Wat is er bijzonder aan hun hout? Het ziet er wel strak uit hoor, daar niet van.

Maar zij leggen de cellen heel ver uit elkaar, lekker veel licht maar voor ons te weinig Wp.

Douche WTW

@!null
jep, hun cellen zitten wat ver uit elkaar, altijd een afweging tussen hoeveel pv en hoeveel licht laat je door.
(dit is vooral belangrijk als je het aan je huis bouwt, je wil geen te donkere huiskamer maken. ;) )
maar die panelen van hun zijn zo te vervangen door de soorten die ik aan gaf.

op zich is hun hout niet bijzonder, maar ze pakken dunne planken die water vast aan elkaar worden gelijmd.
daarna gooi je ze door een vandiktebank en zitten de nerven van het hout tegen elkaar in lopend.
voordeel is dat bij buitenlucht met wat vocht je balken niet krom trekken (of in ieder geval een flink stuk minder.)
dat maakt het strak en voor lange tijd erg strak en dat nog steeds met vrij dunnen balken.
(hoe vaak zie je niet van die kromme scheve serres, van een teun de beun :-( )

waarschijnlijk kan dit met Douglas hout ook wel, maar eigenlijk heb ik daar nog nooit naar gekeken

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
quote:
mindtheshark schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 14:42:
1) Ik heb op m'n schuur plek voor 2 panelen en een vrij stopcontact (de andere daken liggen al helemaal vol); moeten de panelen die je aan een APS YC500 hangt eigenlijk precies hetzelfde zijn (vermoedelijk niet, maar ik zie geen voorbeeld van iemand die er 2 verschillende panelen aan heeft gehangen).
Ja. Hij heeft 2 trackers. Dat betekent dus, hij kan van beide DC ingangen onafhankelijk het vermogen optimaliseren. Daarmee kun je dus twee verschillende panelen aansluiten, of (ik denk dat dit nog meer de logische toepassing is) 2 panelen schuin tegen elkaar leggen in een oost-west opstelling bijvoorbeeld.

2900 Wp ZZW : 10x JA Solar + Omnik 2.5k-TL2-S : PVOutput – Renault Zoe R240

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 14-11 23:26

revolution-nl

2450 WP ZZW + 920WP NNO

quote:
Mijn CS6P paneeltjes liggen al vanaf 2012 op het dak en zijn nog zgan.

Live output 2450Wp op pvoutput powered by Youless + din kwh meter. 920wp live pvoutput powered by felix solar app

• weasel
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 22-11 13:04
quote:
revolution-nl schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 15:56:
[...]

Mijn CS6P paneeltjes liggen al vanaf 2012 op het dak en zijn nog zgan.
Hier liggen de CS panelen ruim drie maanden.
vond ze wel een beetje bont, maar over de opbrengst niks te klagen.

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

• Chielos
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 14:29

Chielos

Inno Mini Cooper

Hier ook canadian solar 295 superpower. Gaan de erug goed. Maar wel een beetje bont ja.

• TFHfony
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 14:14

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
quote:
mindtheshark schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 14:42:
2 vragen over de APS micro omvormers.....

Geen probleem. Feitelijk is de YC500 niets anders dan 2 YC250's in een behuizing.
quote:
2) Daarnaast zie ik dat de APS YC600 beschikbaar is in Australie; iemand een idee of deze ook (ooit) naar NL komt?

[afbeelding]
Geen idee. Anders moet je de Nederlandse importeur eens mailen:

http://www.apsmicroinverter.nl/

www.file-hunter.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Jan-man
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 06:48
Zijn er hier ook leden die ervaring hebben met Jinko panelen met maxim technologie ? (3 ingebouwde optimizers/mppt tracker ingebouwd)

Paneel per 20 cellen een optimizers en ze claimen meer op te brengen dan andere panelen zelfs op zuid ? Kan echter nergens ervaringen van anderen vinden op Google. Alleen info filmpjes.

Kan deze panelen voor een mooie prijs krijgen en dam hoef ik me geen zorgen te maken om de 2 panelen op het dakkapel en de kans op schaduw.

Aan de andere kant hoe meer tech je in je paneel stopt hoe meer tech er kapot kan gaan.

Jan-man wijzigde deze reactie 19-08-2017 09:48 (61%)

3420 Wp zuid 10 x 285 Wp 35° 2 x 285 Wp 13° maxim integrated | PVOutput

• paulv1973
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 11-11 12:02

paulv1973

11.365Wattpiek

quote:
Jan-man schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 09:34:
Zijn er hier ook leden die ervaring hebben met Jinko panelen met maxim technologie ? (3 ingebouwde optimizers/mppt tracker ingebouwd)

Paneel per 20 cellen een optimizers en ze claimen meer op te brengen dan andere panelen zelfs op zuid ? Kan echter nergens ervaringen van anderen vinden op Google. Alleen info filmpjes.

Kan deze panelen voor een mooie prijs krijgen en dam hoef ik me geen zorgen te maken om de 2 panelen op het dakkapel en de kans op schaduw.

Aan de andere kant hoe meer tech je in je paneel stopt hoe meer tech er kapot kan gaan.
Wat noem jij een mooie prijs..?
Ik heb er nog niet van gehoord.
Klinkt als een 60celles paneel met 3 Solaredge optimizers ingebouwd... :?

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 3.525WP NW, 5grad. + 1590Wp - ZO, 7grad op SMA SB4000TL-21 + Pana Monoblock 6kW

@Jan-man
het gaat eigenlijk niet zo zeer over jinko, maar meer over de vervanging van de diodes in een mono/poly paneel door een maxim chip. ;)

gegevens van het paneel type:
http://shop.winkelman-zon...et-maxim-integrated-.html
toevallig is jinko de eerste die leverbaar is in Nederland.
http://www.jinko-smart.com/maxim.html

voor meer info:
https://www.maximintegrat...ustries/solar-energy.html

@paulv1973
ik zou het niet vergelijken met solaredge, eerder nog met tigo, daar lijkt het meer op.
in theorie grijpt de chip niet in op de werking, dus nog steeds 12x32Vmpp op een omvormer en alles normaal berekenen.
pas als er op een 1 of andere manier iets afwijkend word gedetecteerd, dan grijpt het pas in.
(of zo iets, snap het ook nog niet geheel om eerlijk te zijn.)

migjes wijzigde deze reactie 19-08-2017 10:26 (26%)

• paulv1973

paulv1973

11.365Wattpiek

Klinkt interessant...
Wordt dan een serieuze concurrent voor de optimizer branche

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 3.525WP NW, 5grad. + 1590Wp - ZO, 7grad op SMA SB4000TL-21 + Pana Monoblock 6kW

• prein2
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 07:18

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Zit te denken aan een kleine zonnepaneel uitbreiding op mijn te vervangen dakkapel. Kan dus meteen de dakkapel sterk genoeg maken. Zou dan willen kiezen voor Oost -West omdat dat minder ballast nodig heeft. Dakkapel ligt op zuid.. Alleen nu zie ik op de pdf van flat fox fusion dat er aan alle kanten van de opstelling een meter over moet blijven. Dan blijft er wel erg weinig dakkapel over.. Zijn er mensen met ervaring met een kleinere loze ruimte?

PVoutput

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
@prein2
Betonvoeten?
Of anders zonnekompas platdakmontage

3430 Wp-z 2550 Wp-n op SMA-5000 TL-21: Live PVoutput - 5 kW WP -All electric

@paulv1973
tja, dit kan de optimizer markt wel een hoop veranderen.
solaredge is best duur, en best een dure omvormer nodig.
tigo is nog duurder, maar geen dure omvormer nodig.
maxim vervangt de goedkope diode door best wel een goedkope chip (die chip hoeft niet duur te zijn, kijk naar de ervaring van de meeste chips van maximintergated ;) )

maar dan nog, elke optimizer systeem voegt wel geld toe, en met de mening dat optimizers over het algemeen de schaduw niet doet laten verdwijnen, het hoog uit alleen maar iets beter kunnen maken.
blijft het wel een optimizer product.

pas als blijkt dat de chip ook in grijpt op de Voc, zodat je b.v. 24X een paneel zonder problemen op een 3fase omvormer kunt hangen, dan word het wel erg leuk.
(of b.v. 14X op een gewone 500V max 1 fase omvormer)

@prein2
waarom zouden panelen op een dakkapel problemen geven?
op een dakkapel moet ook een vatsige dakdekker kunnen lopen. (dak leer moet een keer vervangen worden.)
dan heb je het al over 100kilo op een 20cm2 oppervlak.
je panelen hebben al snel een oppervlak van 1,6m2, dat verdeelt zo veel gewicht, als dat niet lukt op je dakkapel dan mag je hem niet eens bouwen of hebben (bouwbesluit). >:)

migjes wijzigde deze reactie 19-08-2017 10:52 (20%)

• paulv1973

paulv1973

11.365Wattpiek

Maar wat als er een Maxim optimizer defect raakt...
Wat zijn dan de gevolgen voor dat paneel?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@paulv1973
Een nieuw paneel kopen?

@paulv1973
wie weet, valt dan 1/3 van het paneel uit zoals bij solaredge.
of werkt het door zonder optimizing zoals tigo.
of valt de hele string uit?

geen idee, nog dat ik weet of de box mischien vervangbaar is?

maar mischien valt het wel nooit uit, want zo ingewikkelde chip is het nu ook weer niet.
(ik verwacht geen wonderen van een enkele chip die het regelt.)

migjes wijzigde deze reactie 19-08-2017 11:22 (26%)

Als ik het jullie zo hoor vertellen klinkt het leuk. Maar voor de prijs van dat paneel kun je net zo goed een willekeurige nemen met tigo of hosola optimiser,dan weet je zeker dat het werkt. En is net zo duur.
Of zie ik dat verkeerd?
@reneeke1970
in theorie kan dit systeem voor < +/-10¤ toegevoegd worden aan het paneel.
(nu is het nog nieuw en dan zie je vaak premium prijzen, straks is dit gemeen goed, en als het echt goed werkt zal elk paneel er mee worden uitgerust.)
een solaredge/hosola/tigo blijf een +/-50¤ per paneel kosten, die kunnen nooit de prijs zo laag krijgen als wat maxim doet.
(ze hebben gewoon veel meer onderdelen nodig om het zelfde voor elkaar te krijgen.
maar eigenlijk kun je het niet vergelijken.)

quote:
migjes schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 11:30:
@reneeke1970
in theorie kan dit systeem voor < +/-10¤ toegevoegd worden aan het paneel.
(nu is het nog nieuw en dan zie je vaak premium prijzen, straks is dit gemeen goed, en als het echt goed werkt zal elk paneel er mee worden uitgerust.)
een solaredge/hosola/tigo blijf een +/-50¤ per paneel kosten, die kunnen nooit de prijs zo laag krijgen als wat maxim doet.
(ze hebben gewoon veel meer onderdelen nodig om het zelfde voor elkaar te krijgen.
maar eigenlijk kun je het niet vergelijken.)
Ja als je het zo vergelijkt is het zeker goedkoper, maar dit paneel is 209 terwijl andere merken vanaf 145 ook full black hebben.
Nu heb je dus nog de keuze.
Maar als jinko zakt zodra meer afzet komt ja dan word het anders.
Ben benieuwd wie durft te testen....
quote:
reneeke1970 schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 11:36:
[...]

Ja als je het zo vergelijkt is het zeker goedkoper, maar dit paneel is 209 terwijl andere merken vanaf 145 ook full black hebben.
Nu heb je dus nog de keuze.
Maar als jinko zakt zodra meer afzet komt ja dan word het anders.
je kijkt nu naar jinko, die maakt die chip niet dat doet maxim IG.
jinko is toevallig de eerste die het op de Nederlandse markt brengt.
en daar is er toevallig een prijs voor te vinden.
(maar winkelman is niet speciaal goedkoop, dus vast ook wel een betere prijs te vinden met die chip en paneel)

https://www.maximintegrat...boutus/maxim-profile.html
dat is geen kleine jonge op de wereld, en de chips kunnen dus gebruikt worden door elk merk.
ik hoor verhalen van minder als 2¤ per chip, maar weet niet of er dan nog veel omheen gebouwd moet worden. :?

jep, een tester word gezocht, wie durft. >:)

• Dr. Donald
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 09:26
quote:
prein2 schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 10:40:
Zit te denken aan een kleine zonnepaneel uitbreiding op mijn te vervangen dakkapel. Kan dus meteen de dakkapel sterk genoeg maken. Zou dan willen kiezen voor Oost -West omdat dat minder ballast nodig heeft. Dakkapel ligt op zuid.. Alleen nu zie ik op de pdf van flat fox fusion dat er aan alle kanten van de opstelling een meter over moet blijven. Dan blijft er wel erg weinig dakkapel over.. Zijn er mensen met ervaring met een kleinere loze ruimte?
Ik zit met dezelfde vraag, 2 dakkapellen waar afhankelijk van de randafstand panelen op passen of niet.
Voor zover ik weet zijn er 2 redenen voor randafstand; vergunningstechnisch en vanwege windbelasting.
Ik ga er even van uit dat de platdak regel voor vergunningsvrij plaatsen ook voor dakkapellen geldt. Ik kom daarmee net (niet) uit.
Maar ik kan nergens vinden hoeveel randafstand en ballast nodig is voor een oost-west opstelling. Iemand tips?
quote:
Dr. Donald schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 12:34:
[...]

Ik zit met dezelfde vraag, 2 dakkapellen waar afhankelijk van de randafstand panelen op passen of niet.
Voor zover ik weet zijn er 2 redenen voor randafstand; vergunningstechnisch en vanwege windbelasting.
Ik ga er even van uit dat de platdak regel voor vergunningsvrij plaatsen ook voor dakkapellen geldt. Ik kom daarmee net (niet) uit.
Maar ik kan nergens vinden hoeveel randafstand en ballast nodig is voor een oost-west opstelling. Iemand tips?
Hoogte van paneel is gelijk aan afstand tot zijkant kapel.
Ballast twintig kilo per paneel ongeveer, ik heb trek strips naar beneden aan zijkant kapel dus geen ballast
@Dr. Donald en @prein2

voor vergunnings vrij plaatsen heb je dit verhaal:
https://www.rijksoverheid...llectoren-en-zonnepanelen

maar die is een beetje versimpeld.
het komt er eigenlijk op neer dat je het niet mag zien onder een 45 graden hoek van af de rand van het dak.

met een platdak bevestiging heb je de lage kant, maar die is zo laag dat hij vrijwel tegen de rand aan kan.
de hoge kant moet dan de zelfde afstand van de rand hebben als hij hoog is.

maar de meeste plaatsen hun panelen gewoon vrij plat( < 15 graden), en dan heb je ook nog een opstaande rand rond je dakkapel zitten (+/-8cm).
je valt dan al zover in die bak dat je bijna tot de rand kunt gaan.

succes met rekenen, er is best veel mogenlijk. ;)

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 12:59
Ligt aan de failure mode... kortsluiting = lagere Vmpp + vermogensverlies, open klem = zonder schaduw niets aan de hand.

@prein2 als je de kans hebt, dan kan je bevestiging aan de constructie doen. Dan heb je idealiter geen ballast nodig.
Wel een bouwkundige naar laten kijken :)

• thido
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 14:20

thido

Tilburg

Loop wel eens een rondje met de wandelwagen en dan kom je ook leuke/aparte/gewaagde constructies tegen om toch wat kWh's binnen te halen wanneer de zon aan de verkeerde kant van het huis staat:

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 22-11 21:06
quote:
reneeke1970 schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 11:36:

Ik heb er al 20 bij een klant liggen, op een plat dak. Aangesloten op en Solis omvormer geloof ik.
Voordeel van een optimizer is dat je ook ziet dat dat paneel minder doet, dat zie je hierbij nooit natuurlijk.

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

• Dr. Donald
  • Laatst online: 09:26
Dank voor de snelle antwoorden!
quote:
reneeke1970 schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 12:40:
[...]

Hoogte van paneel is gelijk aan afstand tot zijkant kapel.
Ballast twintig kilo per paneel ongeveer, ik heb trek strips naar beneden aan zijkant kapel dus geen ballast
Is 20kg een algemene richtlijn voor platte daken, of specifiek voor oost-west?
quote:
migjes schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 12:45:
@Dr. Donald en @prein2
voor vergunnings vrij plaatsen heb je dit verhaal:
https://www.rijksoverheid...llectoren-en-zonnepanelen

maar die is een beetje versimpeld.
het komt er eigenlijk op neer dat je het niet mag zien onder een 45 graden hoek van af de rand van het dak.
Is het document van de overheid de versimpeling, of doe jij dat nu? Ik word geen wijs in het bouwbesluit.. Niet dat ik me er druk om maak, ik heb panelen in de buurt die er zeker niet aan voldoen.
quote:
migjes schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 10:48:
@paulv1973
@prein2
waarom zouden panelen op een dakkapel problemen geven?
op een dakkapel moet ook een vatsige dakdekker kunnen lopen. (dak leer moet een keer vervangen worden.)
dan heb je het al over 100kilo op een 20cm2 oppervlak.
je panelen hebben al snel een oppervlak van 1,6m2, dat verdeelt zo veel gewicht, als dat niet lukt op je dakkapel dan mag je hem niet eens bouwen of hebben (bouwbesluit). >:)
Die vadsige dakdekker gaat niet het dak vervangen op het moment dat de maximale sneeuwbelasting erop ligt.

• Bart__d
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 19-11 20:14
quote:
migjes schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 11:53:

jep, een tester word gezocht, wie durft. >:)
Een Australiėr heeft dit ooit getest:

http://mcelectrical.com.a...ised-panels-vs-solaredge/

• neographikal
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Eerste dag dat ik echt een beetje kan kijken hoe de nieuwe set loopt

De AEG PV4600 hangt op het moment aan

15*255wp Canadian op wwnw
3*170wp SF170 plat op wwnw
16*170wp SF170 op oozo (string 1-2-3-4 op onderstaande foto)

De Hosola 3680MTL hangt aan
3*SF170 op oozo (wegens 1 kapot paneel) - string 5 op onderstaande foto

Lang verhaal kort, ik moet een schatting gaan maken hoeveel verlies aftopping op de AEG me gaat geven tov de winst van een klein beetje minder schaduwverliezen (dakkapel) door string 2 los te halen van de rest. Bijkomend voordeel is dat de load beter over de omvormers zou worden verspreid (8*170 aan de Hosola ipv 4*170). 2.5mm2 aan een 16B automaat voor de AEG gaat net goed nu, maar 't is krap, die vier panelen richting de Hosola verplaatsen zou wat extra lucht geven.

Van de week maar eens zien dat ik nog 12*SF160 aan de Hosola weet te knopen (4s3p) :P

neographikal wijzigde deze reactie 19-08-2017 15:39 (28%)

Op zoek naar een fotograaf?

quote:
Dr. Donald schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 14:18:
Dank voor de snelle antwoorden!

[...]

Is 20kg een algemene richtlijn voor platte daken, of specifiek voor oost-west?

[...]

Is het document van de overheid de versimpeling, of doe jij dat nu? Ik word geen wijs in het bouwbesluit.. Niet dat ik me er druk om maak, ik heb panelen in de buurt die er zeker niet aan voldoen.

[...]

Die vadsige dakdekker gaat niet het dak vervangen op het moment dat de maximale sneeuwbelasting erop ligt.
Nee de twintig kilo is geen richtlijn voor plat dak. Maar meestal staan ze dan een graad of 15 . En een makkelijke vuist regel is tien kilo per vierkante meter per tien graad helling.
Maar het scheelt veel of achterkant open is, op uitbouw heb ik soort schans, voorkant ligt plat op dak en achterkant is dertig cm hoog, maar die staat tegen schuin pannendak aan dus kan nooit wind achter komen.
Die panelen hebben 6 kg ballast, de houten balken waar ze op liggen, meer niet

• Jan-man
Zo het is definitief ik ben aangestoken met het PV virus :D Nieuwe SMA 4000 TL21 voor een 2e hands prijsje :).

Nu nog de rest bestellen maar worden denk ik toch de Jinko met Maxim chips. Ergens trekken ze mij erg aan.

http://i.imgur.com/g2HIRaw.jpg

Jan-man wijzigde deze reactie 19-08-2017 17:41 (29%)

• neographikal
  • Niet online
Ik kan niet meer.... ik heb misschien nog 6m2 aan garagedag aan de noordzijde over maar da's een beetje zinloos :P

Op zoek naar een fotograaf?

quote:
Jan-man schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 17:37:
Zo het is definitief ik ben aangestoken met het PV virus :D Nieuwe SMA 4000 TL21 voor een 2e hands prijsje :).

Nu nog de rest bestellen maar worden denk ik toch de Jinko met Maxim chips. Ergens trekken ze mij erg aan.

http://i.imgur.com/g2HIRaw.jpg
Nou gewoon doen dan, als optritrack van de sma niks doet dan zal maxim goed zijn werk doen

• prein2
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 07:18

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

@migjes, @AUijtdehaag, dank voor de adviezen. Die meter ruimte uit de handleiding van flat fix fusion zal wel met 800x veiligheidsmarge zijn of zo..
Ik maak me niet zo druk om of het dak het houdt hoor. Dakkapel wordt toch vernieuwd en dan kan ik meteen een stevig dak maken.

Ik wil gewoon zo weinig mogelijk ballast, Zal wel psychisch zijn.. Aan de andere kant ligt het hoog dus wil ik het wel goed hebben. Dus ga ik een 15 graden Oost West opstelling maken met 15kg ballast per paneel.

Overigens, die fatsige dakdekker blijft ook niet 20 jaar op het dak liggen, dan heb je statische belasting. Houten balken gaan onder statische belasting langzaam krom staan, dus moet het dak voor permanent 100 kg veel sterker zijn dan dynamisch 100 kg.

Ik ken daken die zijn afgekeurd voor plaatsing van zonnepanelen, terwijl we er wel met 10 man op gestaan hebben. Maar dat was dan wel conform bouwbesluit (bedrijfsdaken)

PVoutput

quote:
neographikal schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 17:42:
Ik kan niet meer.... ik heb misschien nog 6m2 aan garagedag aan de noordzijde over maar da's een beetje zinloos :P
Zinloos is zonnepanelen in de kelder neer zetten, ik haal met 5m² aan zonnepanelen
op noord bijna 450kWh binnen per jaar ( 3x 250 wp ) genoeg om m,n sluip verbruik te dekken.
Noord in pvoutput
quote:
PClop schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 16:37:
[...]

Zinloos is zonnepanelen in de kelder neer zetten, ik haal met 5m² aan zonnepanelen
op noord bijna 450kWh binnen per jaar ( 3x 250 wp ) genoeg om m,n sluip verbruik te dekken.
Noord in pvoutput
Zo is dat, beetje goedkoop spul en tvt van 5 jaar geen enkel probleem.
Ik heb er hier zelfs die maar 40 procent rendement hebben, jij boft nog met 60

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 15:38
quote:
reneeke1970 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 17:06:
[...]

Zo is dat, beetje goedkoop spul en tvt van 5 jaar geen enkel probleem.
Ik heb er hier zelfs die maar 40 procent rendement hebben, jij boft nog met 60
Toch kan je met een beetje creativiteit soms ook wat panelen op een gunstigere plek kwijt waar het meer op brengt of met minder hardware het zelfde resultaat heeft.

Ik dacht eerst ook niet meer dan 3500Wp kwijt te kunnen zonder noord maar inmiddels al op 6700Wp en zie met wat creatief denken nog 400Wp aan ruimte. :)

37x 100Wp (mono) @ Stecagrid 3600 Coolcept op 180ŗ zuid Live , Advanced PV Logging

• AUijtdehaag
  • Niet online
@reneeke1970 @Rol-Co
Creatief genoeg?

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 20-08-2017 17:22 (5%)

quote:
Aan de kabel te zien is dat jou test ophanging.
Zo heb ik er uh....... 18 hangen

• Rol-Co
quote:
Portrait hadden er 2 gepast ;) of 1 x 340Wp mono in landscape, je kan nog een veranda of uitbouw maken, ligt er al op je schuurdak?

Kortom, je hebt het nog druk. >:)

37x 100Wp (mono) @ Stecagrid 3600 Coolcept op 180ŗ zuid Live , Advanced PV Logging

• AUijtdehaag
  • Niet online
@reneeke1970
Pic's or it did'nt happen?

@Rol-Co
Ik moet rekening houden met schaduw vrije zones... 8)
Veranda met Bisol zou kunnen, maar dan heb je zo een blokkengezicht.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 20-08-2017 17:33 (68%)

quote:
AUijtdehaag schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 17:30:
@reneeke1970

@Rol-Co
Hij gelooft het weer eens niet.
Oost doet 60 en west 40 procent

• Rol-Co
quote:
AUijtdehaag schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 17:30:
@reneeke1970

@Rol-Co
Nee, gewoon met sf, mooie maat toch? 2m50 lang, 5m breed, dan heb ik nog 40 cm voor wat tussenlijsten en eind lijsten om het dicht te maken. Wel pal zuid, zomer en winter......

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co
Dan wordt het zo donker binnen. Gaan we niet doen.
Ik kan nog wel een terrasoverkapping maken, met SF panelen op oost... los van het huis.

En in de zomer blaast die warmtepomp heerlijk warme lucht. Lekker lang buiten zitten... ;)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 20-08-2017 17:53 (23%)

• Grolsch
  • Laatst online: 15:33
quote:
AUijtdehaag schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 17:48:
@Rol-Co
Ik kan nog wel een terrasoverkapping maken, met SF panelen op oost... los van het huis.

En in de zomer blaast die warmtepomp heerlijk warme lucht. Lekker lang buiten zitten... ;)
Op het heetst vd dag ff sww maken, lekkere koele lucht ;)

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Grolsch
Kan Hoeft hier niet. Heb een doorstromer. ;)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 20-08-2017 18:14 (11%)

• Grolsch
  • Laatst online: 15:33
@AUijtdehaag dan gewoon voor de fun/cop een vat ff op 30 graden stoken voor de koele lucht, meteen goed voor de cop fanatiekelingen onder ons ;) :+
quote:
AUijtdehaag schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 17:48:
@Rol-Co

Gekke gedachte, als ze als een soort lamellen over elkaar hangen, principe dakpan, maar dan telkens dat de ene 5 of 10 cm hoger ligt voor de licht doorlaat?

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

quote:
Chielos schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 22:04:
Het zijn trouwens in totaal 4250 panelen die er nu op staan.
145W 250
150W 75
155W 1235
165W 2690

Hoeveelheid kavels per type paneel
145 150 155 165
10 5 2 20 44
15 5 2 19 45
25 3 1 20 34
50 1 5 11
75 1
100 1

Meeste biedingen gaan nu naar 165Watts en naar de grote kavels

Kavels zonder bieding:
145 150 155 165
10 2 17 30
15 3 19 36
25 3 1 17 16
50 4

Totaal prijs: 101.612,66
Inclusief BTW en Veiling 143.852,84
Alle panelen hebben nu minimaal 1 bod te pakken (no freebees anymore ;)
Totaal prijs: 113.646,66
Inclusief BTW en Veiling 160.889,40

Andere statistiek:
Prijs per paneel per soort en prijs per watt erachter. Het lijkt wel een beetje uit te level-en.
145 37,90 0,26
150 39,59 0,26
155 32,89 0,21
165 39,92 0,24

• paulv1973

paulv1973

11.365Wattpiek

Ik was er ook net naar aan het kijken.
Lijkt toch interessant die prijs.
Helaas geen tijd...

• thefox154
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 22-11 21:41
quote:
Chielos schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 21:03:
[...]

Andere statistiek:
Prijs per paneel per soort en prijs per watt erachter. Het lijkt wel een beetje uit te level-en.
145 37,90 0,26
150 39,59 0,26
155 32,89 0,21
165 39,92 0,24
Ze zijn nu in ieder geval wel voorzien van serienummers :*)
Prijs ligt nog eventjes beduidend lager dan in de vorige veiling. Er lijkt al wat meer activiteit te zijn dan de vorige maal. Ik ben benieuwd morgen!

• Exigence
  • Registratie: juli 2001
  • Nu online

Exigence

dnkroz

quote:
[...]

Andere statistiek:
145 37,90 0,26
150 39,59 0,26
155 32,89 0,21
165 39,92 0,24
Ik zit hier even naar te kijken. Iemand een verklaring waarom er op die 145 en 150 Wp panelen voor en een realtief hogere prijs wordt geboden?
quote:
thefox154 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 21:30:
[...]

Ze zijn nu in ieder geval wel voorzien van serienummers :*)
Prijs ligt nog eventjes beduidend lager dan in de vorige veiling. Er lijkt al wat meer activiteit te zijn dan de vorige maal. Ik ben benieuwd morgen!
Zijn die serienummers iets om op te letten?

Exigence wijzigde deze reactie 21-08-2017 09:35 (24%)

• thefox154
quote:
Exigence schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 09:34:
[...]

Ik zit hier even naar te kijken. Iemand een verklaring waarom er op die 145 en 150 Wp panelen voor en een realtief hogere prijs wordt geboden?

[...]

Zijn die serienummers iets om op te letten?
1) Ik zie hier geen reden voor, misschien de natuur van de mens, de 'minste' zullen wel het voordeligst zijn. De hoogste (165w) stijgen ook al langzaam. 155 bleef een beetje achter maar ik verwacht wel dat die ook nog gaan stijgen. We zijn vast niet de enige die dat zien, ben wel bang dat de prijzen hoog gaan uitvallen... En dat er weer kavels weg gaan voor prijzen waar je beter nieuw voor kunt kopen :+

2) Vorige veiling waren alle serienummers verwijderd..... Reden, geen idee maar ik kan wat verzinnen waarom je geen serienummers wilt hebben. Nu staan ze er op de foto's al netjes bij.
quote:
!null schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 14:55:
Zoiets wilde ik wel maken, maar dan met Douglas hout, zodat het in lijn is met de rest van de tuin.
Wat is er bijzonder aan hun hout? Het ziet er wel strak uit hoor, daar niet van.

Maar zij leggen de cellen heel ver uit elkaar, lekker veel licht maar voor ons te weinig Wp.
naast het probleem van hout, heb ik nu het systeem weer gevonden voor glas serres, die ook bruikbaar is voor glas glas PV.

https://www.glasdiscount....-voor-uw-veranda-te-maken

bij elkaar kost het allemaal wel aardig geld, maar als het perse moet kun je zelfs met dit systeem ook dubbel glas PV gebruiken en zo een volledige geļsoleerde aanbouw maken. ;)

• Wolly
  • Niet online
quote:
[...]

Andere statistiek:
145 37,90 0,26
150 39,59 0,26
155 32,89 0,21
165 39,92 0,24
Vorige keer werd het pakket van 100 stuks SF160 voor 3600 incl verkocht, de 100xSF 165 staan nu al op 4544 incl. Er is nog 7 uur te gaan.

Je kan dus wel stellen dat de gekte toeslaat 8)7

Wolly wijzigde deze reactie 21-08-2017 11:06 (4%)

• thefox154
quote:
Wolly schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 11:05:
[...]

Vorige keer werd het pakket van 100 stuks SF160 voor 3600 incl verkocht, de 100xSF 165 staan nu al op 4544 incl. Er is nog 7 uur te gaan.

Je kan dus wel stellen dat de gekte toeslaat 8)7
Wel 2e hands vs nieuw, maar toch >:)

Er zijn de vorige keer ook bedragen geboden waar je van achterover viel. Ik ben na afloop nog even op locatie geweest. Er waren een aantal kavels niet opgehaald. Heb geprobeerd deze mee te krijgen maar ze wouden dan de prijs die er bij BVA op geboden. Viel helaas weinig te onderhandelen. 25 paneetljes + een mastervolt omvormer voor >2000 euro vond ik toch wel iets te veel van het goede :F

• Wolly
  • Niet online
quote:
thefox154 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 11:15:
[...]

Wel 2e hands vs nieuw, maar toch >:)
Goeie! Er staat inderdaad niet bij of dit 2e hands exemplaren zijn dus dan mogen wij ervan uitgaan dat ze nieuw zijn (?).
quote:
Er zijn de vorige keer ook bedragen geboden waar je van achterover viel. Ik ben na afloop nog even op locatie geweest. Er waren een aantal kavels niet opgehaald. Heb geprobeerd deze mee te krijgen maar ze wouden dan de prijs die er bij BVA op geboden. Viel helaas weinig te onderhandelen. 25 paneetljes + een mastervolt omvormer voor >2000 euro vond ik toch wel iets te veel van het goede :F
En dan te bedenken dat dat de eindprijzen waren, bij de huidige veiling moet de eindstrijd nog beginnen.
quote:
Wolly schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 11:20:
[...]

Goeie! Er staat inderdaad niet bij of dit 2e hands exemplaren zijn dus dan mogen wij ervan uitgaan dat ze nieuw zijn (?).

[1]
[/quote]

En dan te bedenken dat dat de eindprijzen waren, bij de huidige veiling moet de eindstrijd nog beginnen.
80/85 euro is toch ook normale prijs. Schijntje de prijzen die er nu staan

• thefox154
quote:
reneeke1970 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 11:24:
[...]

80/85 euro is toch ook normale prijs. Schijntje de prijzen die er nu staan
Hoeveel ga je er kopen? }:O

• !null
  • Nu online
Op BVA heb ik zonnepanelen weg zien gaan voor bijna nieuwprijzen, dan koop je toch gewoon nieuw bij een normaal bedrijf waar garantie tenminste duidelijk is?

Douche WTW

• mgroen81
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 09:37
quote:
!null schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:37:
...
Ik ben mezelf ook aan het oriėnteren op glas / glas panelen. Ik ben van plan om een kapschuur te bouwen met een rij panelen van Bauer.
http://www.solarnrg.nl/producten/panelen/bauer SolarNRG verkoopt deze.
Ik wil ze puur hebben voor het esthetische aspect, dat ze wat duurder zijn boeit me niet zo.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• !null
  • Nu online
quote:
mgroen81 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 11:39:
[...]

Ik ben mezelf ook aan het oriėnteren op glas / glas panelen. Ik ben van plan om een kapschuur te bouwen met een rij panelen van Bauer.
http://www.solarnrg.nl/producten/panelen/bauer SolarNRG verkoopt deze.
Ik wil ze puur hebben voor het esthetische aspect, dat ze wat duurder zijn boeit me niet zo.
Het is me niet helemaal duidelijk hoe het eruit komt te zien.
Het lijkt een mono paneel te zijn, en vaak wordt dan wat meer lichtdoorlatendheid gerealiseerd door een kleine afstand tussen de cellen (dus minder cellen, minder voltage) op de panelen.
Zijn de cellen zelf dan ook lichtdoorlatend bij deze Bauer panelen?

Ik neem een bepaalde meerprijs wel voor lief, maar het moet niet te gek worden. Als het onderdeel is van je huis/aanbouw of veranda dan kan ik dat helemaal volgen. Maar met een carport zitten er grenzen aan :P

De Bisol panelen zijn eigenlijk wel betaalbaar, vrij normale prijzen behalve dat je minder Wp/cellen krijgt voor hetzelfde geld :+

Douche WTW

• mgroen81
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 09:37
quote:
!null schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 12:00:
[...]

Het is me niet helemaal duidelijk hoe het eruit komt te zien.
Het lijkt een mono paneel te zijn, en vaak wordt dan wat meer lichtdoorlatendheid gerealiseerd door een kleine afstand tussen de cellen (dus minder cellen, minder voltage) op de panelen.
Zijn de cellen zelf dan ook lichtdoorlatend bij deze Bauer panelen?

Ik neem een bepaalde meerprijs wel voor lief, maar het moet niet te gek worden. Als het onderdeel is van je huis/aanbouw of veranda dan kan ik dat helemaal volgen. Maar met een carport zitten er grenzen aan :P

De Bisol panelen zijn eigenlijk wel betaalbaar, vrij normale prijzen behalve dat je minder Wp/cellen krijgt voor hetzelfde geld :+
Het zijn eigenlijk gewoon mono panelen van 280Wp er is dan ook geen extra ruimte tussen de cellen.
Ze geven ook 30 jaar garantie op dubbel glas omdat de cellen beter beschermd zijn tegen zuurstof.
Hoeveel licht er doorheen komt heb ik eigenlijk geen idee van, ik denk dat ik ze eens op locatie ga bekijken.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

quote:
25 als er niet teveel gekken zijn

• Speedfightserv
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 08:57
quote:
reneeke1970 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 12:15:
[...]

25 als er niet teveel gekken zijn
Ben bang dat er te veel gekken zijn ;)
Mijn biedingen worden steeds overboden..

8 x SF 150 = 1200 wp op GoodWe 1000, plat dak zuid | PVOutput

• Galactic
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 22-11 22:08
Ik kreeg net een mailtje om niet te lang te wachten met aanschaf zonnepanelen omdat de prijs aan het stijgen is. Klopt dit dat de prijzen in stijgende lijn zijn?

• AUijtdehaag
  • Niet online
quote:
Galactic schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 12:57:
Ik kreeg net een mailtje om niet te lang te wachten met aanschaf zonnepanelen omdat de prijs aan het stijgen is. Klopt dit dat de prijzen in stijgende lijn zijn?
Vraag het @zonnigtype
Het lijkt me meer een verkoop praatje om de oude voorraad op te krijgen...

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 21-08-2017 13:03 (10%)

• Galactic
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 22-11 22:08
Los daarvan moe tik toch eens beginnen nadenken over mijn installatie :)

Ik wil namelijk in maart volgend jaar perfect renderende panelen op mijn dak!

• Schinnen-groen
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 15:18

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

Voor mijn accu-systeem ben ik op zoek naar een paneel van 210-270Wp (nieuw).
Weet iemand van jullie sites die regelmatig mooie aanbiedingen hebben?

Ik zie door de bomen het bos niet meer op internet....

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten. De waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen..

• Olero
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 18-11 20:11
Vraagje(s) voor de ervaringsdeskundigen hier:

Wij (ik, mevrouw Olero en onze drie kleine Olero's) zijn dit jaar verhuisd naar een groter huis met een plat dak, waardoor ik me flink aan het oriėnteren ben op zonnepanelen. Nou kan ik op het platte dak (5,4m breed, 7,5 diep, ligging nagenoeg noord/zuid) een stuk of 12 (kleine?) panelen kwijt. Ik wil echter het liefst een dusdanig aantal panelen dat het onze volledige energiebehoefte afdekt.

We hebben voor volgend jaar het plan het nu veel te kleine schuurtje (2 x 2,5... Wie dat bedacht heeft dat dat genoeg is voor een gezin...) achterin de tuin te vervangen door een mooie grote schuur / garage. Hierop zou ik ook nog in elk geval een 8-tal zonnepanelen kwijt kunnen. Dan hebben we als het goed is onze energie behoefte (±4000/4500 kWh/jaar) volledig afgedekt.

Wat mij brengt tot de vragen:

1) Hoe gaat het in z'n werk bij zonnepanelen van 2 locaties die 10-tallen meters uit elkaar liggen: Krijgen deze allebei een aparte omvormer? (lijkt mij logisch ivm rendements verlies en/of teveel op 1 groep??) En komen ze op een aparte groep /locatie naar de meterkast?

2) Is dit iets wat het beste in 2 keer gedaan kan worden, of is het (gok ik) voordeliger om in 1 keer te laten doen in verband met lagere installatiekosten? Of, laat ik het anders stellen: Is het rendabeler om de platdak constructie nu al te laten doen om er een jaar langer profijt van te hebben? Of kan ik, wat kosten betreft, beter alles in 1 keer laten doen zodat de installatiekosten lager zijn?
P.S. Ik besef dat deze vraag nogal wollig is en misschien is het wel net zo handig om offertes aan te vragen en aan de hand daarvan te beslissen.

• BasvanS
  • Laatst online: 15:19
quote:
Olero schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 14:57:

Wij (ik, mevrouw Olero en onze drie kleine Olero's) zijn dit jaar verhuisd naar een groter huis met een plat dak, waardoor ik me flink aan het oriėnteren ben op zonnepanelen. Nou kan ik op het platte dak (5,4m breed, 7,5 diep, ligging nagenoeg noord/zuid) een stuk of 12 (kleine?) panelen kwijt. Ik wil echter het liefst een dusdanig aantal panelen dat het onze volledige energiebehoefte afdekt.

We hebben voor volgend jaar het plan het nu veel te kleine schuurtje (2 x 2,5... Wie dat bedacht heeft dat dat genoeg is voor een gezin...) achterin de tuin te vervangen door een mooie grote schuur / garage. Hierop zou ik ook nog in elk geval een 8-tal zonnepanelen kwijt kunnen. Dan hebben we als het goed is onze energie behoefte (±4000/4500 kWh/jaar) volledig afgedekt.

1) Hoe gaat het in z'n werk bij zonnepanelen van 2 locaties die 10-tallen meters uit elkaar liggen: Krijgen deze allebei een aparte omvormer? (lijkt mij logisch ivm rendements verlies en/of teveel op 1 groep??) En komen ze op een aparte groep /locatie naar de meterkast?

2) Is dit iets wat het beste in 2 keer gedaan kan worden, of is het (gok ik) voordeliger om in 1 keer te laten doen in verband met lagere installatiekosten? Of, laat ik het anders stellen: Is het rendabeler om de platdak constructie nu al te laten doen om er een jaar langer profijt van te hebben? Of kan ik, wat kosten betreft, beter alles in 1 keer laten doen zodat de installatiekosten lager zijn?
P.S. Ik besef dat deze vraag nogal wollig is en misschien is het wel net zo handig om offertes aan te vragen en aan de hand daarvan te beslissen.
Heb net toevallig 3 weken geleden na advies van @AUijtdehaag mijn omvormer ge-upgrade van een 3200 watt exemplaar naar een 4300 watt exemplaar zodat ik exact een opstelling als jij die schetst kon plaatsen en aansluiten. Op het platte dak van mijn huis 5m*7.5m ligt al 2 jaar 11x 280 WP (mono) = 3080 WP. Aangesloten op MPP 1 van de omvormer. De uprade: Op het tuinshuisje, 7m*3m ligt 10x150 WP (SF) aangesloten op de 2e MPP tracker van mijn omvormer.

Omvormer is een SMA SunnyBoy 4000TL. En als het goed is moet alles zon 4400 KWh gaan opbrengen!

• AUijtdehaag
  • Niet online
quote:

Op 5m40 breed en 7,5 mtr diep kan je al (bijvoorbeeld) 28x SF-175 (4900 Wp) in portrait op kwijt in oost/west.
/ \ / \ of
\ / \ /
thido in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"

Je hebt nog een paar uurtjes om te bieden:
https://www.bva-auctions....;ca;l;a&fd=25&size=25&p=1
:+ (komen wel 41% kosten bij)

• Jan-man
quote:

Ga eerst exact meten en kijken of er obstakels zijn / schaduw op je dak. Want gokken is dokken meten is weten. 10cm verschil kan zomaar beteken dat je geen 3e of 4e panel kwijt kan.

Daar ben ik ook de fout ingegaan in het begin met kijken wat ik wou en dus bijna veel duurdere panelen willen halen terwijl niet nodig is.

En als je op het dak staat maak direct foto's altijd handig.

Zelf heb ik net alles besteld en heb een grotere omvormer genomen (sma sb4000-tl21) hangen over 2/3 week 10x285wp aan en worden uiteindelijk 12 stuks op zuid.

Komt volgend jaar 8 of 10 panelen oost/west bij op de schuur met ca 30 meter dc kabel tussen omvormer en panelen. Of 12 panelen op noord als ik het heel goedkoop kan krijgen :).

Direct alles laten plaatsen is altijd goedkoper. Doe je het echter zelf dan zal het niks uitmaken tenzij in een jaar tijd de panelen fors duurder gaan worden ofzo.

• exroosje
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 15:28
Als je BTW wilt terugvragen kun je beter wachten en alles in 1 keer doen. Dat is het makkelijkste en goedkoopste.
Als je in het 2e jaar opnieuw aangifte wilt doen moet je 5 jaar wachten vooraleer je opnieuw vrijstelling van aangifte kan krijgen. En dan moet je dus ook je jaaropbrengst aangeven gedurende die 5 jaar.

1 grote omvormer is meestal goedkoper dan 2 kleinere en heeft ook nog een beter rendement.

Dus dat pleit voor 1 installatie in 1 keer. Maar dan moet je wel dus nog even wachten.

Je zegt tientallen meters, is het wel reeel om de 2 gelijkstroom kabels door de tuin te trekken naar een omvormer in huis? Terwijl er al een 220v aansluiting ligt neem ik aan?

exroosje wijzigde deze reactie 21-08-2017 15:33 (15%)

• Bob-B190
quote:
thefox154 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 07:50:
[...]

Het blijkt wel dat er handel inzit. Ik zou best een magazijntje vol willen hebben :9~

Maar net als met alle handel, je moet de juiste mensen weten te bereiken tegen de juiste prijs.
Weet niemand dat je ze hebt liggen en je bied ze bijv. alleen in offerte trajecten aan als keuze dan blijft het veel te lang liggen.... Kijk naar de marktplaats handel, ze komen erop en zijn bijna gelijk verkocht.

Eve was bezig met diverse grotere projecten, oa kantoorpanden van gemeentes. Het ging hier om aantallen van circa 500 panelen. Als het faillissement onverwachts kwam kan ik me voorstellen dat er maanden geleden al panelen besteld zijn en als jij een projectje of 10 a 20 in deze grote hebt het magazijn snel vol ligt.

Waar de gebruikte vandaan komen, eerlijk gezegd lijkt mij dit handel. Ik zet mijn geld op zuid Europa.
Inmiddels is de veiling bijna dicht met enkel SF panelen: https://www.bva-auctions.com/auction/category/28655 lijken wel mooie prijsjes te zijn.

Memento mori

• thefox154
Het kan elk moment losbarsten ;)

En de autobieders zijn er ook weer, overal waar ik iets opzet ben ik direct overboden.

thefox154 wijzigde deze reactie 21-08-2017 15:48 (58%)

• Gasschuif
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 15:26

Gasschuif

6,7 kWp, 3 L/LWPs, Houtkachel

quote:
Kwam onderstaand verhaaltje tegen.
Altijd een beetje vaag, dit soort berichten, geen idee wat daar van waar is en wat daardoor de prijzen gaan doen.

https://solarmagazine.nl/...en-tot-begin-volgend-jaar

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. Producent van kWh's op jaarbasis.

• BasvanS
  • Laatst online: 15:19
quote:
exroosje schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 15:23:
Als je BTW wilt terugvragen kun je beter wachten en alles in 1 keer doen. Dat is het makkelijkste en goedkoopste.
Als je in het 2e jaar opnieuw aangifte wilt doen moet je 5 jaar wachten vooraleer je opnieuw vrijstelling van aangifte kan krijgen. En dan moet je dus ook je jaaropbrengst aangeven gedurende die 5 jaar.

1 grote omvormer is meestal goedkoper dan 2 kleinere en heeft ook nog een beter rendement.

Dus dat pleit voor 1 installatie in 1 keer. Maar dan moet je wel dus nog even wachten.

Je zegt tientallen meters, is het wel reeel om de 2 gelijkstroom kabels door de tuin te trekken naar een omvormer in huis? Terwijl er al een 220v aansluiting ligt neem ik aan?
Echt, 5 jaar wachten? Ik heb net na 2 jaar een kleine extra terug gave gedaan door een aangifte aan te passen op de site van de belastingdienst.. Na de vrijstelling was er natuurlijk geen mogelijkheid meer tot aangifte. Wel kon ik een oude (die dus nooit gedaan was) corrigeren, en ik kreeg wat geld terug!

• exroosje
  • Registratie: juni 2013
Ik heb het over het geval dat je in jaar 1 een installatie plaatst en BTW teruggave aanvraagt ivm zonnepanelen. Als je in jaar 2 wilt uitbreiden (als de vrijstelling aangifte is ingegaan) kun je niet de aangifte van jaar 1 aanpassen want het zijn uitgaves in jaar 2. Dan moet je dus de vrijstelling in laten trekken en de belastingdienst meldt mij dat je dan 5 jaar moet wachten voordat je weer vrijstelling kan krijgen.

Mogelijk kun je door in het eerste jaar geen vrijstelling aan te vragen hier onderuit komen. Het zonnepanelen formulier van de belastingdienst gaat hier echter wel van uit. En in elk jaar dat je geen vrijstelling hebt moet je een forfaitair rendement opgeven.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Gelukkig, door de verslaving, ligt de uitbreiding erop binnen een jaar. (grapje, maar ook weer niet :+ )

quote:
thefox154 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 15:45:
Het kan elk moment losbarsten ;)

En de autobieders zijn er ook weer, overal waar ik iets opzet ben ik direct overboden.
Haha dat ben ik

• HenkS_
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 13-09 21:47
quote:
Er zijn een paar (bijna failliete) Amerikaanse PV fabrikanten bezig een $0.40/Wp importheffing proberen te regelen, zie http://thehill.com/policy...enalties-for-solar-panels, die eind dit jaar al of niet ingaat, en het lijkt erop dat Amerikaanse installateurs op het ogenblik alles kopen wat ze maar kunnen in het buitenland om maar (goedkope) voorraad op te bouwen.

• Noord27
  • Registratie: april 2009
quote:
Vind het alleen jammer dat vooraf je de kavels niet kan bezichtigen..

ELGA ☆ Daikin FTXM35M ☆ MaxiCool 200-LD4 ☆ SMA 5000 TL-21 + 2900Wp Oost - 1650Wp Zuid - 2610Wp West Live PVoutput ☆ Toyota Prius Executive PHEV

• Taarmen
  • Registratie: november 2005
Ik ben de gelukkige eigenaar geworden van een woning met zonnepanelen icm een "domme"digitale meter. Verbruik en opwekken wordt beiden vermeld op de meter. Heeft het voor mij zin om een nieuwe slimme meter te weigeren (saldering in de toekomst)?

• clemient
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 08-11 08:56
quote:

Als het dak vrij is van obstakels dan kan je op het eerste dak je energieverbruik al afdekken.
Ik leg op 5 bij 7 meter nu 18 panelen oost-west (18x325=5850*80%=4680KWh)

Je kan ze ook portrait oost-west leggen, dan kan je er 20 kwijt.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Taarmen
Een domme digitale meter kan je zelf niet uitlezen.
Een slimme wel.
Hoe dan ook, zodra je aparte telwerken hebt voor terugleveren en verbruiken, maakt het weinig uit.
De enige die automatisch saldeert is een ferraris.

Dus zou ik een slimme laten plaatsen.
(sorry, topicwaarschuwing hier beneden niet gelezen. 8) )

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 21-08-2017 16:31 (9%)

quote:
Noord27 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 16:18:
[...]

Vind het alleen jammer dat vooraf je de kavels niet kan bezichtigen..
Kunt ze wel binnen week terug brengen in Zwolle

• Noord27
@reneeke1970 Alphen ad Rijn toch?

ELGA ☆ Daikin FTXM35M ☆ MaxiCool 200-LD4 ☆ SMA 5000 TL-21 + 2900Wp Oost - 1650Wp Zuid - 2610Wp West Live PVoutput ☆ Toyota Prius Executive PHEV

• AUijtdehaag
  • Niet online
quote:
clemient schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 16:28:
[...]

Je kan ze ook portrait oost-west leggen, dan kan je er 20 kwijt.
Dat vind ik nou weer jammer...dat advies...
https://www.mupload.nl/img/del1qjq8qeb2s.jpg

• thefox154
quote:
Retourneren is op de BVA locatie in zwolle ;)

• thefox154
quote:
Hoe hoog heb je hem staan want ik denk dat ik je arm aan het maken ben :9 :9

• Noord27
quote:
thefox154 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 16:46:
[...]

Retourneren is op de BVA locatie in zwolle ;)
Ok!

Ik pas voor de veilingprijzen. Ophalen of verzendkosten erbij, geen garantie; wordt te prijzig tov nieuwe met meer vermogen (in mijn optiek).

Pagina: 1 ... 36 ... 66 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*