exroosje schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 12:10:
[...]
Goodwe heeft ook een 3000W omvormer met 1 tracker (GW3000-NS). Deze heeft een uitstekend rendement en kun je al voor 500 euro vinden. Een vergelijkbare Omnik is al weer 100 euro duurder vanwege de 2e tracker.
Gezien het feit dat er verder geen complicaties zijn met schaduw etc zou ik zeggen hoe simpeler en goedkoper hoe beter. Dat geeft de beste terugverdientijd. Koop je hem met 10 jaar garantie, dan zie je daarna wel weer verder. Over 10 jaar liggen die dingen toch in de ramsj bij de Albert Heijn,....
Met 3000W zit je wel dat je panelen ruim 10% over vermogen en kun je nooit meer uitbreiden.... Of je moet je omvormer weer inruilen natuurlijk. Op zich is 10% paneel oververmogen wel prettig om je omvormer optimaal rendement te geven . En door je dakhoek haal je max vermogen toch al niet.
tja als je weet dat ik mijn power-one PVI voor nieuw 400€ heb gekocht.
dus nog 100€ goedkoper als de goodwe, maar dan met 2x een mpp(van 2000W, maar samen voegbaar tot 1 mpp) en toch net een 300W meer, en nog een beetje beter rendement, en schaduw management(mppscanning).
dan kan je conclusie zijn dat het soms vreemd is gesteld met prijzen in PV land.
soms worden er omvormers gedumpt (soms over productie, soms door wijziging van regels in een land(in mijn geval Duitsland

), heb zelfs leuke 5000W omvormers gezien die werden gedumpt voor minder als 400€.
dus oppassen met prijsjes.
en tja dakhoek, zo erg is die 50 graden niet.
zelfs mijn nog slechtere dakhoek geeft mij soms 110-120% van het STC vermogen.
de stelling "En door je dakhoek haal je max vermogen toch al niet" hoor je mij niet doen.
sterker nog dat is precies het tegen over gestelde, door die hoek werk je juist beter in de lente en dat zijn juist de momenten dat je meer haalt als het STC vermogen.
wel vind ik dat je gerust ondanks dat je meer haalt als je STC vermogen je nog steeds een ruime 30% kunt onderdimensioneren, ik heb dus alleen maar een andere reden daarvoor.

(heeft meer te maken met de hoeveelheid tijd dat je die waardes haalt.)
dit hoef je mij eigenlijk niet te melden.
had je beter tegen @
marcdeparc kunnen vertellen.
maar ik zou het wel iets anders verwoorden, dat zou wel beter zijn geweest.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)