Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 106 Laatste
Acties:
  • 520.477 views

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-11 09:15
Mijn installatie van 16x LG met losse enphase micro omvormers is afgezegd.
Leverancier kon door het niet kunnen krijgen tot 3 keer toe niet de gemaakt afspraak nakomen.
Ik heb het volledig afgezegd. Ga wel kijken bij een ander.
Ben opzoek geweest naar iemand anders, maar zie door de bomen het bos niet meer.
Als iemand goede ervaringen heeft met een installateur in regio utrecht, kan ik deze per PM ontvangen?
(Installateurs mogen ook reageren ;))

Bedankt!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-11 16:34
migjes schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 15:21:
[...]

(uitgaande van panelen met 6"cellen, dus een Vmpp van rond de 32V per paneel)
vrij wel elke 1-fase TL omvormer met 1 mpp voldoet.

merken zoals hosola/omnik/goodwe hebben dan vaak 2x een mpp, die iets beperkt is, maar die kun je samenvoegen tot grote 1 mpp.
sma/power-one (vanaf de 3.6) kunnen dit al aan en dan meteen per mpp.

Verder een 3000W omvormer is wel oke met deze hoeveelheid Wp, geen probleem.
maar sommige kiezen liever voor iets zwaarders.

verder is de vraag zo algemeen dat ik niet een preciezer antwoord kan geven. ;)
Goodwe heeft ook een 3000W omvormer met 1 tracker (GW3000-NS). Deze heeft een uitstekend rendement en kun je al voor 500 euro vinden. Een vergelijkbare Omnik is al weer 100 euro duurder vanwege de 2e tracker.

Gezien het feit dat er verder geen complicaties zijn met schaduw etc zou ik zeggen hoe simpeler en goedkoper hoe beter. Dat geeft de beste terugverdientijd. Koop je hem met 10 jaar garantie, dan zie je daarna wel weer verder. Over 10 jaar liggen die dingen toch in de ramsj bij de Albert Heijn,....

Met 3000W zit je wel dat je panelen ruim 10% over vermogen en kun je nooit meer uitbreiden.... Of je moet je omvormer weer inruilen natuurlijk. Op zich is 10% paneel oververmogen wel prettig om je omvormer optimaal rendement te geven . En door je dakhoek haal je max vermogen toch al niet.

[ Voor 11% gewijzigd door exroosje op 10-08-2017 12:14 ]

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-11 11:38
Ik heb er straks ook een paar over :+ Maar nog niet op heel korte termijn eerst vakantie enzo. Gaat dan wel om 160w paneeltjes.

Ik heb ook vernomen dat er nog een veiling aan zit te komen met SF panelen ;)

EDIT: bedankt voor de pm's, het duurt nog even voor ik weet wat ik overheb, zeker pas in september 8)

[ Voor 14% gewijzigd door thefox154 op 10-08-2017 16:55 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
exroosje schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 12:10:
[...]

Goodwe heeft ook een 3000W omvormer met 1 tracker (GW3000-NS). Deze heeft een uitstekend rendement en kun je al voor 500 euro vinden. Een vergelijkbare Omnik is al weer 100 euro duurder vanwege de 2e tracker.

Gezien het feit dat er verder geen complicaties zijn met schaduw etc zou ik zeggen hoe simpeler en goedkoper hoe beter. Dat geeft de beste terugverdientijd. Koop je hem met 10 jaar garantie, dan zie je daarna wel weer verder. Over 10 jaar liggen die dingen toch in de ramsj bij de Albert Heijn,....

Met 3000W zit je wel dat je panelen ruim 10% over vermogen en kun je nooit meer uitbreiden.... Of je moet je omvormer weer inruilen natuurlijk. Op zich is 10% paneel oververmogen wel prettig om je omvormer optimaal rendement te geven . En door je dakhoek haal je max vermogen toch al niet.
tja als je weet dat ik mijn power-one PVI voor nieuw 400€ heb gekocht.
dus nog 100€ goedkoper als de goodwe, maar dan met 2x een mpp(van 2000W, maar samen voegbaar tot 1 mpp) en toch net een 300W meer, en nog een beetje beter rendement, en schaduw management(mppscanning).

dan kan je conclusie zijn dat het soms vreemd is gesteld met prijzen in PV land.
soms worden er omvormers gedumpt (soms over productie, soms door wijziging van regels in een land(in mijn geval Duitsland ;) ), heb zelfs leuke 5000W omvormers gezien die werden gedumpt voor minder als 400€. >:)
dus oppassen met prijsjes. >:)

en tja dakhoek, zo erg is die 50 graden niet.
zelfs mijn nog slechtere dakhoek geeft mij soms 110-120% van het STC vermogen.
de stelling "En door je dakhoek haal je max vermogen toch al niet" hoor je mij niet doen.
sterker nog dat is precies het tegen over gestelde, door die hoek werk je juist beter in de lente en dat zijn juist de momenten dat je meer haalt als het STC vermogen.
wel vind ik dat je gerust ondanks dat je meer haalt als je STC vermogen je nog steeds een ruime 30% kunt onderdimensioneren, ik heb dus alleen maar een andere reden daarvoor. ;)
(heeft meer te maken met de hoeveelheid tijd dat je die waardes haalt.)

dit hoef je mij eigenlijk niet te melden. ;)
had je beter tegen @marcdeparc kunnen vertellen.
maar ik zou het wel iets anders verwoorden, dat zou wel beter zijn geweest. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Nhz schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 21:47:
Ik heb zelf geen ervaring met platdak montages, maar zijn er hier mensen die zelf een schans hebben gemaakt zodat ze meer panelen op hun schuine dak kwijt kunnen? Bijvoorbeeld 3x3 panelen in landscape om zo fysiek gezien 1 groot schaduwvrij paneel te maken.

Windtechnisch lijkt me het nogal een uitdaging, maar op die manier kan je wellicht wel meer panelen kwijt, met name op een dak waar bijvoorbeeld al een warmtepomp en airco staan.
Onderstaand werkt hier al jaren helemaal top, heb het ook nog nooit uit de voortuin van de overburen
moeten terug halen omdat het er af gewaaid zou zijn.
De hoek is15 graden, is wel de max, de hoge kant van de grote schans is 1 meter hoog.
En ( is niet goed te zien ) staat ook 1 meter van de achterste dak rand verwijderd.
Er zijn meerdere bedrijven die schansen kunnen leveren, zoek maar even op "zonneschans "
Toen ik er 6 jaar geleden mee begon om een schans te bouwen had je daar nog geen
aanbieders van, die van mij is dus een eigenbouw.

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/P9090017kk.jpg

Zo was het in 2010, ik wou dus MEER panelen ( zoals de meeste ) ik ging dus van 11 naar 27. >:)

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/Begin%202010.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door PClop op 10-08-2017 17:52 ]

• a.d.s
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-11 23:10
Gasschuif schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 17:00:Heb ik bijzonder veel pech, of toch iets anders?
1 van mijn 10 P350 optimizers is ook onlangs kapot gegaan, na 2,5 jaar. Ik zag toevallig dat 1 van de panelen achterbleef, en uit de grafiek van de uitgangsspanning bleek dat de spanning in 1 keer ingeklapt was en niet meer boven een paar volt uit kwam. Wel jammer dat je niet even een seintje krijgt van SE. Je kunt wel alerts instellen, maar dat lijkt niet te werken.

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:43
Is er op dit moment een microinverter op de markt die standalone met één paneel kan werken ?

Ik lees dat de Enphase microinverters altijd een Envoy 'brains' kastje nodig hebben. Dat kan beter denk ik dan, maar kan zo 123 geen goed verkrijgbaar alternatief vinden. Iemand een idee ?

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

kdeboois schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 17:59:
Is er op dit moment een microinverter op de markt die standalone met één paneel kan werken ?

Ik lees dat de Enphase microinverters altijd een Envoy 'brains' kastje nodig hebben. Dat kan beter denk ik dan, maar kan zo 123 geen goed verkrijgbaar alternatief vinden. Iemand een idee ?
Aps500 ,is voor twee panelen maar met eentje doet ie het ook natuurlijk.
En anders een steca300,soladin 600

1 PVoutput . Dongen NB

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Enphase kan volgens mij ook zonder Envoy.
Althans, een Envoy had een meerprijs bij mijn nieuwbouwhuis.
En anders kan een paneel met een Hosola ertussen vaak wel bij een string erbij.

[ Voor 20% gewijzigd door Proton_ op 10-08-2017 18:32 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• PClop
  • Niet online

Geloof dat sunsolar nog zo iets heeft, anders ( als het nog bestaat ) Involar mac 250, deze kan
ook zonder frutsels zo op het net
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-119-euro-sunsolar/

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-11 18:02

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Na een tip van @PClop toch maar besloten om de optimizers te aarden aan het paneel.
Vanmiddag al 4 panelen zo geaard, als het een beetje weer is doe ik morgen de rest.
Statische elektriciteit kan dan niet meer voorkomen zo. Ik ben er wel een beetje klaar mee na 3 stuks P350.
Begonnen met het verwisselen van de kapotte optimizer. Weet nog niet of het per se moet maar voorkomen is beter als genezen denk ik dan maar.
Het optimizer circus draait weer als vanouds, behalve de software aanpassing met het nieuwe optimizer nummer, komt later via mijn installateur.
Onderstaande draden 2,5 mm2 gaan tussen paneel en de grondplaat van de optimizer
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/z86tn1Jl.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Gasschuif op 10-08-2017 18:43 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• PClop
  • Niet online
Gasschuif schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 18:40:
Na een tip van @PClop toch maar besloten om de optimizers te aarden aan het paneel.
Vanmiddag al 4 panelen zo geaard, als het een beetje weer is doe ik morgen de rest.
Statische elektriciteit kan dan niet meer voorkomen zo. Ik ben er wel een beetje klaar mee na 3 stuks P350.
Begonnen met het verwisselen van de kapotte optimizer. Weet nog niet of het per se moet maar voorkomen is beter als genezen denk ik dan maar.
Het optimizer circus draait weer als vanouds, behalve de software aanpassing met het nieuwe optimizer nummer, komt later via mijn installateur.
Onderstaande draden 2,5 mm2 gaan tussen paneel en de grondplaat van de optimizer
[afbeelding]
Hoop dat dat het is, heb je nog contact gehad met je SE installateur?

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

[afbeelding]
Herssenspinsel van mij...
Maar ben je nu de panelen aan het aarden??
Moet je niet de optimizers aarden? en/of verbinden met je aarde..??
Tenminste... Ik neem aan dat je optimizers aan de plastic bakken zijn bevestigd....

Als je de optimizers aan een alu bevestigingsrail of direct aan het paneel hangt, is er dan geen probleem??
Ik heb nog geen Solaredge installatie geaard....
Optimizers alen aan de rail bevestigd.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-11 17:08
[afbeelding]
Ik mis op de foto de tandringetjes. Je zal elektrisch contact moeten maken door met de tandringetjes door de ganodiseerde/geëloxeerde laag te "snijden".

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:43
PClop schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 18:39:
[...]

Geloof dat sunsolar nog zo iets heeft, anders ( als het nog bestaat ) Involar mac 250, deze kan
ook zonder frutsels zo op het net
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-119-euro-sunsolar/
Situatie komt in de manuals niet voor. Ik lees / zoek nog even verder maar dit lijkt de beste oplossing.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

DopjeD schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 09:27:
[...]

Dat is een goed idee! Aangezien er tussen de dakkapellen geen panelen komen is de hoeveelheid schaduw niet zo groot. Daarom is een @paulv1973 opstelling met 2 1-fase omvormers niet nodig denk ik. Ik schat dat ik met 4 Hosala's de panelen met schaduw wel kan afdekken.
Waarom tussen de dakkapellen geen panelen!
Dat is net het aantal extra meer panelen van de portrait opstelling.

Zo maak je vlakken panelen tussen de dakkapellen in van goot tot nok.
Het dakdeel boven en onder de dakkapel blijft dan leeg.

25A afzekeren op een 3x25A hoofdzekering...
Sja. daar gaan we weer. Ik doe het tot nu toe nog wel vaker.
Ook een 5kW 1-fase trouwens.
Ik zie het probleem niet in van 2x 4kw 1-fase op een 3x25A hoofdzekering.
OK.. 3x een 3kw SMA is ook goed te doen. Die tref je vaker voor een leuke prijs gebruikt aan.
Dan heb je 6mpp's.
Als dat niet genoeg is voor je schaduw.

Denk echter dat je eens moet rekenen aan de prijs van een STP9000 en een aantal Hosola's tegenover een Solaredge systeem....

Valt volgens mij ook wel mee... O-)

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42

Hang de micro omvormer bij voorkeur wel binnen op. Bij mijn vader 2x een involar Mac 250 stuk die buiten onder de panelen hingen. Nu hangen ze binnen met een klein fannetje eronder. Draait nu al een tijdje twee jaar probleemloos.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-11 18:02

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

PClop schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 18:52:
[...]

Hoop dat dat het is, heb je nog contact gehad met je SE installateur?
Jawel, heel even gesproken voor de garantie en de vervangende optimizer, hij komt er later op terug en neemt contact hieromtrent op met SE. Druk druk...

@Aegle Aan beide paneel zijdes monteer ik de kabelschoen met scherpe open veerringen. Tevens boor ik het gaatje uit van 4,5 naar 5,5 mm voor de M5 boutjes. Het rafelrandje na het boren laat ik zitten. Even getest naar een kaal geschrapt plekje aan de onderzijde, nul ohm.

@paulv1973 Er is nu geen verbinding tussen optimizer montage plaat en paneel. Na montage van de aarddraad wel, hopelijk voorkom ik nu statisch opladen. De panelen zijn niet geaard.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-11 17:08
Gasschuif schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 19:45:
[...]

Jawel, heel even gesproken voor de garantie en de vervangende optimizer, hij komt er later op terug en neemt contact hieromtrent op met SE. Druk druk...

@Aegle Aan beide paneel zijdes monteer ik de kabelschoen met scherpe open veerringen. Tevens boor ik het gaatje uit van 4,5 naar 5,5 mm voor de M5 boutjes. Het rafelrandje na het boren laat ik zitten. Even getest naar een kaal geschrapt plekje aan de onderzijde, nul ohm.

@paulv1973 Er is nu geen verbinding tussen optimizer montage plaat en paneel. Na montage van de aarddraad wel, hopelijk voorkom ik nu statisch opladen. De panelen zijn niet geaard.
Ok. Dan zal het wel werken. Beschouw het niet als echte aarde maar spanningsvereffening bij statische ontlading tijdens een onweersbui.

Mijn optimizers zijn aan de rail gemonteerd (met dank aan @Andre1973), maar zie dat niet als aarde. Ik vertrouw de elektrische verbinding tussen de optimizer, de rail en het paneel niet echt met al die coatings en behandelingen van het aluminium...

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• DopjeD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:54
paulv1973 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 19:24:
[...]
Waarom tussen de dakkapellen geen panelen!
Dat is net het aantal extra meer panelen van de portrait opstelling.

Zo maak je vlakken panelen tussen de dakkapellen in van goot tot nok.
Het dakdeel boven en onder de dakkapel blijft dan leeg.

Denk echter dat je eens moet rekenen aan de prijs van een STP9000 en een aantal Hosola's tegenover een Solaredge systeem....
Valt volgens mij ook wel mee... O-)
Tja, daar zeg je me wat. Even gemeten, tussen de 2 rechtse dakkapellen kan maar 1 verticale rij (eerdere tekening was niet echt goed op schaal). Betekent zonder boven de dakkapellen vol te leggen geen winst. Doe ik dat ook, dan zou het 3 panelen extra opleveren (totaal dan 36).

Ik was ook aan het rekenen met de SMA9000 (als ik 36 panelen doe is dat wellicht zelfs te weinig en moet ik naar een 10 of 12?) icm een paar Hosala's (na de tip van @Proton_); Solaredge ga ik sowieso niet aan beginnen.
@DopjeD
33 op een 3-fase is 16+17
36 op een 3-fase is 18+18
Maar ik zou niet naar de situatie gaan van veel schaduw, en tussen de dakkapellen mijden.
Wil je strings van 10, 11 of 12 moet je echt naar een 1-fase omvormer.
Dit heeft alles te maken met een te lage Vmpp spanning voor een goed rendement en fatsoenlijke werking voor optitrac.

Edit: of vol knallen met 2e hands SF...

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-08-2017 21:28 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:46
Wat moet je voor diameter aard draad aansluiten ?
Ik dacht dat je bijvoorbeeld met 10 mm2 naar technische ruimtes moest (kreeg ik op voor aarding cat6a netwerk)

Is het zo dat je aardepen moet aanleggen en dan met 10 pf 16 mm2 naar meterkast en technische ruimte(s) en dan daar het verdelen waarbij je dan voor de zonne panelen naar kleinere diameters mag gaan ?

Bij conduct zie ik 6 en 16 mm2 staan voor pv panelen: http://www.conduct.nl/pro...eiliging/pv-aardingskits/

Ik neem haast aan dat een bliksem afleidings systeem hier compleet lost van staat ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Andre1973
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

jacovn schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 21:12:
Wat moet je voor diameter aard draad aansluiten ?
Ik dacht dat je bijvoorbeeld met 10 mm2 naar technische ruimtes moest (kreeg ik op voor aarding cat6a netwerk)

Is het zo dat je aardepen moet aanleggen en dan met 10 pf 16 mm2 naar meterkast en technische ruimte(s) en dan daar het verdelen waarbij je dan voor de zonne panelen naar kleinere diameters mag gaan ?

Bij conduct zie ik 6 en 16 mm2 staan voor pv panelen: http://www.conduct.nl/pro...eiliging/pv-aardingskits/

Ik neem haast aan dat een bliksem afleidings systeem hier compleet lost van staat ?
Wij gebruiken ie 6 mm vertind koper, op diezelfde manier als in de link.
Aan de bliksemafleiding laten knopen is wel een specialisten klus dat soms gebeurd, en soms moet het juist minimaal 50 cm wegblijven. Dat laten wij dan aan de specialisten over hoe dat per geval moet. Soms moeten er ook een soort sprieten tussen (allu staven op een soort parasolhouder), omdat je de hoogte in gaat, t.o.v het bestaande systeem. En voor de verzekeraar moet t wel in orde zijn.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04:31
SolarKing schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 00:01:
[...]

SolarEdge designer geeft wel aan dat niet mogelijk is anders had ik Solaredge nooit gebeld. Aan de telefoon werd beweerd dat ik geen garantie krijg als ik toch een sf175 aan een P405 hang. Misschien dat je leverancier de SF170 had ingevuld. Ik vraag me af of Solaredge achter het verschil zou komen als je SF170 op geeft maar de 175 eraan hangt, alleen ik zit er niet om verlegen om elk jaar die defecte optimizers bij klanten te gaan vervangen dus ik bied het niet aan.
Als ik zo vrij mag zijn om nog even wat extra info in te winnen: stel dat ik alle panelen herverdeel en een SF175 altijd samen met een SF170 aan een P405 gehangen wordt, is dat dan wel conform SE Designer? Neem aan dat ik het risico van overbelasting dan al halveer/wellicht onder de kritische grens duik?

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:46
Anders 1 x p405 per SF175 ?
Waarschijnlijk ook not supported voor de mensen die slecht lezen en er dan weer 2 aan hangen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:24
Knoop is door.

Komt 20x sf-175s met steca omvormer.

nog 8 weken..

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-11 20:23

The Wizard

Moderator Mobile

Ik heb 2 Enphase M250 microinverters zonder extra connecties. Je moet alleen even goed opletten dat de inverters al op NL settings staat, sommige bedrijven rekenen daar extra voor, bij anderen zit het bij de prijs in. Solar-nu.nl heeft bijv. het standaard al ingeladen.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• Niek_
jacovn schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 06:55:
Anders 1 x p405 per SF175 ?
Waarschijnlijk ook not supported voor de mensen die slecht lezen en er dan weer 2 aan hangen.
Dat wordt mij net even te gek, kost dan €60 extra per 2 panelen.

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Iedereen kent deze al wel:

Tja...

Kon ik vandaag nog deze tegen:

SolarlFkat

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-11 18:57
Hoe zal hij ze strings ingedeeld hebben? ;)

• Brutuss
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:21
Of het schaduwmanagement binnen ;)

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

En de aircos dan!!?
Ik zou ze niet graag ophangen daar..

paulv1973 schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 16:58:
En de aircos dan!!?
Ik zou ze niet graag ophangen daar..
Is toch geen probleem... 8)
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=pcW8Yo17qvs]

TFHfony schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 16:13:
Iedereen kent deze al wel:

[afbeelding]

Kon ik vandaag nog deze tegen:

[afbeelding]
Kunt zeggen wat je wilt maar met de maten heeft hij het goed uitgedokterd.
Had ik niet beter gekunnen haha

1 PVoutput . Dongen NB

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Envertech 248 is een micro omvormer voor 1 paneel en heeft geen kastje nodig, maar kan zo op het stopcontact. Staat op onze website for info.

www.sunsolar.nl

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Niek_ schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 13:17:
[...]

Dat wordt mij net even te gek, kost dan €60 extra per 2 panelen.
1 of 2 panelen per optimizer maakt niks uit.. het gaat om de voltage wat ervoor zorgt dat het niet mag.

www.sunsolar.nl

Ik moet wat schroeven bestellen voor clickfit ,panelen van 40 mm, nu lees ik in een PDF van clickfit dat voor 40 een lengte van 63 geld en vanaf 41 een lengte van 70.
Nu ben ik geneigd om voor 40 toch een 70 mm te nemen of zou ik hem dan niet aangedraaid krijgen?
7 mm meer grip scheelt nogal wat vind ik.
Wat vinden de deskundigen hier?

PS als iemand 16 schroeven met zwarte klemmen teveel heeft hoor ik het graag.

1 PVoutput . Dongen NB

• Niek_
SolarKing schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 13:45:
[...]

1 of 2 panelen per optimizer maakt niks uit.. het gaat om de voltage wat ervoor zorgt dat het niet mag.
Haal je het voltage altijd? Of kan je stellen dat panelen die in een oost-west opstelling liggen het voltage 'normaal gesproken' niet halen? Of is dat niet van invloed op het voltage?
Niek_ schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 14:40:
[...]

Haal je het voltage altijd? Of kan je stellen dat panelen die in een oost-west opstelling liggen het voltage 'normaal gesproken' niet halen? Of is dat niet van invloed op het voltage?
Licht is van invloed, zodra het licht word is voltage aanwezig

1 PVoutput . Dongen NB

• Andre1973

Andre1973

reneeke1970 schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 14:24:
Ik moet wat schroeven bestellen voor clickfit ,panelen van 40 mm, nu lees ik in een PDF van clickfit dat voor 40 een lengte van 63 geld en vanaf 41 een lengte van 70.
Nu ben ik geneigd om voor 40 toch een 70 mm te nemen of zou ik hem dan niet aangedraaid krijgen?

T is (bij de originele CF) altijd paneel dikte +25 mm (mag 1 of 2 mm korter), veel meer en je krijgt ze niet aangedraaid, dan lopen ze vast onderin de rail.
Voor Fusion maakt t niet als al ze te lang zijn, voor type Evo moet ik er nog achter komen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• BasvanS
  • Laatst online: 13:18
Ok, probleempje, zojuist 10 SF150 aangesloten (2x5) op een allu frame en na een flinke regenbui staat er merk ik dat er wat spanning op het frame staat, vasthouden kan wel, maar is niet aangenaam.

Niet all stekkers konden onder een paneel bevestigd worden ivm de lengte. Wat nu?

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

In ieder geval stekkers opbinden, zodat ze snel drogen.
Één voor één de stekkers loshalen om de fout de vinden
Frame vereffenen (aarden) zodat de boel uitvalt voordat het gevaarlijk wordt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

BasvanS schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 15:34:
Ok, probleempje, zojuist 10 SF150 aangesloten (2x5) op een allu frame en na een flinke regenbui staat er merk ik dat er wat spanning op het frame staat, vasthouden kan wel, maar is niet aangenaam.

Niet all stekkers konden onder een paneel bevestigd worden ivm de lengte. Wat nu?
Kijk, nu gaan we merken waarom er duizenden op de markt gedumpt worden

1 PVoutput . Dongen NB

• BasvanS
Dat word dan morgen, want het regent al weer. De set loskoppelen van de omvormer?
Andre1973 schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 14:49:
[...]

T is (bij de originele CF) altijd paneel dikte +25 mm (mag 1 of 2 mm korter), veel meer en je krijgt ze niet aangedraaid, dan lopen ze vast onderin de rail.
Voor Fusion maakt t niet als al ze te lang zijn, voor type Evo moet ik er nog achter komen.
Bedankt, 63 mm dus

1 PVoutput . Dongen NB

• BasvanS
reneeke1970 schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 15:46:
[...]

Zou het daar kaan liggen, een brakke stekker lijkt me nou geen slecht paneel?
BasvanS schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 15:46:
[...]

Zou het daar kaan liggen, een brakke stekker lijkt me nou geen slecht paneel?
Als het de stekker is, op de bva stond bij sommige kabels vervangen, maar waarom?
Een brakke stekker geeft nog geen spanning op een frame als je die vast pakt.
Ik hoop voor je dat het mee valt maar ik heb van begin af aan raar gevoel met die groene party.
Geeft je omvormer geen fout melding?

[ Voor 4% gewijzigd door reneeke1970 op 12-08-2017 15:52 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-11 20:23

The Wizard

Moderator Mobile

Het kan wel, heb het hier ook, maar dan vreet ie wel in de rail. Het beste is 63 te gebruiken.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• BasvanS
reneeke1970 schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 15:50:
[...]

Als het de stekker is, op de bva stond bij sommige kabels vervangen, maar waarom?
Ik hoop voor je dat het mee valt maar ik heb van begin af aan raar gevoel met die groene party.
Op de panelen zelf staat geen spanning, ik loop nu alle stekkers na droog ze af en zet ze weer vast,

• Niek_
reneeke1970 schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 14:45:
[...]

Licht is van invloed, zodra het licht word is voltage aanwezig
Dan moet ik toch op zoek naar 20 SF170S panelen :)
Niek_ schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 16:07:
[...]

En dan is het nog kritisch, er sneuvelen er regelmatig

1 PVoutput . Dongen NB

• Niek_
reneeke1970 schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 16:11:
[...]

En dan is het nog kritisch, er sneuvelen er regelmatig
Heb er 28 liggen op 14 P405's en op 1 defect binnen een week na installeren na werken ze allemaal nog perfect.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Pfffffff.... Renee toch...
DM... 8)7

Enne... 70mm past niet. Dan krijg je hem niet volledig in de rail gedraaid

[ Voor 6% gewijzigd door paulv1973 op 12-08-2017 16:24 ]

• BasvanS
reneeke1970 schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 15:50:
[...]

Hmm, alle stekkers losgehaald, op het dak zelf natuurlijk geen schok, maar zodra ik op de ladder sta is het weer raak ;).

De zwarte coating zorgt ervoor dat de panelen zelf op dat punt geen schok geven, raak je echter de geslepen randen aan ben je de sjaak! Het zijn ook deze randen die verbinding maken met de steunen onder op het fame en dus het frame onder spanning zetten.

Er klopt idd iets NIET met de panelen!
BasvanS schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 16:35:
[...]

Hmm, alle stekkers losgehaald, op het dak zelf natuurlijk geen schok, maar zodra ik op de ladder sta is het weer raak ;).

De zwarte coating zorgt ervoor dat de panelen zelf op dat punt geen schok geven, raak je echter de geslepen randen aan ben je de sjaak! Het zijn ook deze randen die verbinding maken met de steunen onder op het fame en dus het frame onder spanning zetten.

Er klopt idd iets NIET met de panelen!
Misschien alles los maken en één voor één meten, frame naar massa (denk ik)

1 PVoutput . Dongen NB

• BasvanS
reneeke1970 schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 16:37:
[...]

Misschien alles los maken en één voor één meten, frame naar massa (denk ik)
Met een Volt Meter op de DC van Paneel naar Frame bedoel je?

[ Voor 46% gewijzigd door BasvanS op 12-08-2017 16:43 ]

BasvanS schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 16:40:
[...]

Met een Volt Meter op de DC van Paneel naar Frame bedoel je?
Ja dan zie je of hij lekt, als je hem zelf al voelt moet het aardige spanning zijn. Wel doen als nog nat is
En ja allemaal los koppelen

[ Voor 4% gewijzigd door reneeke1970 op 12-08-2017 16:43 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• BasvanS
reneeke1970 schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 16:42:
[...]

Ja dan zie je of hij lekt, als je hem zelf al voelt moet het aardige spanning zijn. Wel doen als nog nat is
Alle panelen staat onder spanning omdat ze allemaal op het frame liggen natuurlijk... ofdat ze allemaal lekken of slechts 1 zie ik toch alleen als ik alles demonteer?
BasvanS schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 16:43:
[...]

Alle panelen staat onder spanning omdat ze allemaal op het frame liggen natuurlijk... ofdat ze allemaal lekken of slechts 1 zie ik toch alleen als ik alles demonteer?
Oh ja, het frame kan alles geleiden, als ze allemaal lekken moeten ze inderdaad van frame af. Doe wel handschoenen aan

1 PVoutput . Dongen NB

• BasvanS
Dat gaat dus niet lukken, alleen kan ik nooit de panelen demonteren, ik denk dat ik een rubber lapje op de onder hoek van elk paneel doe, om ze te isoleren.
Niek_ schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 16:07:
[...]

Of SF-175S op een "gewone" stringomvormer?
Zoek gewoon 3x een goedkope 1-fase goodwe op, dan heb je ook 3-fase en schaduwmanagement per 3 of 4 panelen.
Logging: CodeIT in "Datalogging: PV systemen"

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-08-2017 17:19 ]

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
BasvanS schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 16:49:
Dat gaat dus niet lukken, alleen kan ik nooit de panelen demonteren, ik denk dat ik een rubber lapje op de onder hoek van elk paneel doe, om ze te isoleren.
Kan het een productiefout zijn waarbij de plus aan het frame van het paneel zit? Ik heb geen kennis van zonnepanelen maar hebben deze en rode en zwarte draad? Met dan eens de rode en de zwarte draad en andersom zodat je negatief meet. Wanneer je positieve spanning hebt op de zwarte draad dan is het niet goed.
Zo heb ik ooit eens een metalen kastje opgehangen in de badkamer en altijd wanneer ik het kastje raakte voelde ik een beetje spanning welke net vervelend was. Ik bleek achteraf door een buis te hebben geboord en de schroef in de bruine draad te hebben geschroefd.

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:24
Iemand hier een idee of je een zuignap (voor glasplaten enzo) kunt gebruiken om zonnepanelen op te tillen en dergelijke of kunnen ze daar niet tegen ??? Kom op Google bar weinig info hierover tegen.

Met zo'n zuignap heb je namelijk een veel betere houvast op de plek die je zelf wilt.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan-man op 12-08-2017 18:30 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:37
doen ze op youtube regelmatig, check anders wat installatie-videos (over die zuignap)

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:24
Zal een op YouTube kijken dan want via Google kan ik op 3 foto's na helmaal niks erover vinden of dat wel kan/mag namelijk :(.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:04

franssie

Save the albatross

Mij lijkt het niet zo'n probleem en zelfs beter dan wat prutsen aan de rand/frame. Moet je niet gaan zwieberen met dat paneel maar als je twee van die klemmen gebruikt een beetje bij de rand en niet vol in het midden, wat kan er fout gaan?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Jan-man schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 18:48:
Zal een op YouTube kijken dan want via Google kan ik op 3 foto's na helmaal niks erover vinden of dat wel kan/mag namelijk :(.
Mag zeker, ik heb er ook een gebruikt 5 jaar geleden toen ik ze geplaatst heb op het pannendak omdat ik alleen was, maar als je van iemand een handje hulp kan krijgen heb je ze niet nodig en gaat het veel sneller. Als je een paneel van 1.60x 1.00m (20kg) eraan heb hangen is het nog best lastig tillen als je voorover staat op een schuin dak.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-11 20:37
reneeke1970 schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 15:46:
[...]

Heb er ook 8. Niets aan de hand. :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:37
zie hier installatie met zuignappen:
YouTube: Zonnepanelen installeren - stap voor stap.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Deze zuignap heb ik toen gebruikt http://www.toolstation.nl/shop/p93392
Maar dan met 4 zuignappen

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Andre1973

Andre1973

Jan-man schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 18:07:
Iemand hier een idee of je een zuignap (voor glasplaten enzo) kunt gebruiken om zonnepanelen op te tillen en dergelijke of kunnen ze daar niet tegen ??? Kom op Google bar weinig info hierover tegen.

Met zo'n zuignap heb je namelijk een veel betere houvast op de plek die je zelf wilt.
Dat hangt erg van het paneel af en het gebruikte glas, er zijn panelen met en speciaal soort bobbeltjes glas (komt niet veel voor) maar daarbij gaat t niet.
Zorg ook dat t goede zuignappen zijn en niet beschadigde exemplaren, hang er even een aan een paneel en laat die daar een half uurtje aan hangen, lekke exemplaren vallen er spontaan af, en goed komt ook na een tijdje niet los. Ik gebruik zelden zuignappen, heel af en toe als ik er slecht bij kan om een paneel wat makkelijker te kunnen positioneren terwijl ie al aan de ophang busjes hangt.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Andre1973 schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 22:08:
[...]

Dat hangt erg van het paneel af en het gebruikte glas, er zijn panelen met en speciaal soort bobbeltjes glas (komt niet veel voor) maar daarbij gaat t niet.
Zorg ook dat t goede zuignappen zijn en niet beschadigde exemplaren, hang er even een aan een paneel en laat die daar een half uurtje aan hangen, lekke exemplaren vallen er spontaan af, en goed komt ook na een tijdje niet los. Ik gebruik zelden zuignappen, heel af en toe als ik er slecht bij kan om een paneel wat makkelijker te kunnen positioneren terwijl ie al aan de ophang busjes hangt.
Ophangbusjes??!
Ooit 1x gebruikt. Bij mijn eigen dak. De aller aller eerste...

Daarna zonde van de centen gevonden.
Je kunt een paneel toch gewoon even "op" de rail zetten O-)

Trouwens... Ook nog nooit een zuignap gebruikt. Wel al eens over nagedacht.
Vind het vastpakken bij het frame toch fijner.
Of omhoogtrekken met een spanband.
de haak van de spanband onder het frame haken en hijsen maar :X

[ Voor 11% gewijzigd door paulv1973 op 12-08-2017 22:26 ]

• Andre1973

Andre1973

paulv1973 schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 22:24:
[...]

Ophangbusjes??!
Ooit 1x gebruikt. Bij mijn eigen dak. De aller aller eerste...

Daarna zonde van de centen gevonden.
Je kunt een paneel toch gewoon even "op" de rail zetten O-)

Trouwens... Ook nog nooit een zuignap gebruikt. Wel al eens over nagedacht.
Vind het vastpakken bij het frame toch fijner.
Of omhoogtrekken met een spanband.
de haak van de spanband onder het frame haken en hijsen maar :X
Ik heb ook wel wat hijstooltjes, en die ophangbusjes vind ik best fijn, zeker omdat ik ook regelmatig in mijn eentje plaats.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Andre1973 schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 22:34:
[...]

Ik heb ook wel wat hijstooltjes, en die ophangbusjes vind ik best fijn, zeker omdat ik ook regelmatig in mijn eentje plaats.
Makkelijk(-er) is het zeker.
Maar vind het gewoon prijstechnisch tov he geleverde gemak te duur.

Ik plaats ook alleen. :9

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09 22:16
Wij gaan ook weer ons huis van (extra) PV voorzien. Mijn vorige woning 3 jaar terug laten voorzien van 22 stuks SF150 panelen en een SMA omvormer, maar toen wisten we nog niet dat we 2 jaar later de woning gingen verkopen... dit laten liggen aangezien het goed meehielp met de verkoop... op de huidige woning (nieuwbouw) liggen 6 panelen (merk/type onbekend) dmv een in-dak systeem en die hangen aan een growatt 2000s omvormer op oost. Nu laten we op west 10 trina solar 275wp panelen bijleggen (op het dak) aan een SMA 3.6 en de growatt 2000s komt dan te vervallen. En dat voor (na verwachtte verkoop van de growatt) voor nog geen 1.10 euro per Wp inc montage :) Iemand een idee hoe ik 'simpel' het merk en type van de huidige panelen kan achterhalen?

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

De verkoopbegeleider/onderaannemer contacteren?

@TFDev
Het simpelste (voor jou) is diegene die de 10 gaat leggen, is even te laten kijken achterop het bestaande paneel...
Je kan kijken welke spanning de 6 panelen hebben op de SMA (of growatt) en delen door 6.
Maar dan weet je nog niet veel eigenlijk. Als het nieuwbouw is, zal er wel (verkeerd) bezuinigd zijn op die panelen, en verwacht ik dat het 250 Wp panelen zijn (of iets in die trend)

Waarom niet meteen 300 Wp panelen laten plaatsen?

Rijst meteen de vraag, waarom wil je weten welke panelen het zijn?
Wil je het daar ook volleggen? Dan nu al een grotere omvormer nemen...
De pv verslaving is niet te stoppen. Enkel wanneer er geen leeg dak meer over is. ;)

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-08-2017 08:36 ]

• TFDev
Tsja, de 275wp panelen zijn goed geprijsd. En het 'zwaarste' full black paneel wat het bedrijf levert. We laten het weer door hun doen omdat we er goede ervaringen mee hebben en de prijs in mijn ogen heel netjes is. Als de huidige panelen ook rond de 260/270wp liggen dan komt het totaal uit op ong 4300/4000wp. Voldoende om ons stroomverbruik op 0 te krijgen :)

Edit: waarom? Nieuwsgierig :) uitbreiden aan die kant gaan we niet doen aangezien het een in-dak systeem betreft en dat brengt weer extra kosten met zich mee...

[ Voor 18% gewijzigd door TFDev op 13-08-2017 08:38 ]

@TFDev
0 op jaarbasis....
En als salderen vervalt, ben je blij met wat extra watjes op een zonnige grijze winterdag, die je direkt kan verbruiken. ;)
Toch weer stroom die je dan niet hoeft te kopen.
Dus "teveel" opwek bestaat niet...
En we mogen nu nog salderen, dus terugverdienen.

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-08-2017 08:45 ]

AUijtdehaag schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 08:38:
@TFDev
0 op jaarbasis....
En als salderen vervalt, ben je blij met wat extra watjes op een zonnige grijze winterdag, die je direkt kan verbruiken. ;)
Over terug verdienen gesproken, ik was gisteren bij iemand die verkocht 7000 kWh per jaar voor 30 cent aan een elektrische ijscowagen die in het weekend bij hem stond te laden

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

@TFDev
0 op jaarbasis....
Dat is ook mijn gedachtegang, tegen 2023 heb ik ook de nieuwe set panelen er allang uit, alles wat het daarna opbrengt is bonus en scheelt altijd. Ik heb meerdere zaken in huis die als buffer kunnen dienen; boiler voor sww (waarvan het hitte-element snel schakelbaar is), de vloer die overdag alvast aan kan warmen voor de avond en straks een elektrische motor waar ik wel wat in kwijt kan (en snel schakelbaar is).

Ik moet eigenlijk eens een langzaam warmte-element van 500w erbij hebben, altijd is zo rond de 1500w-2500w :P

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2017 09:35 ]

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 09:24:
[...]

Over terug verdienen gesproken, ik was gisteren bij iemand die verkocht 7000 kWh per jaar voor 30 cent aan een elektrische ijscowagen die in het weekend bij hem stond te laden
Oef, EUR0,00004/kWh da's niet echt de moeite... Wel goede deal voor die ijscoboer.... :P 8)7 :o

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

reneeke1970 schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 09:24:
[...]

Pfffff...
Doe mij een paar van die ijskokarren aub...
Die verkoop ik graag mijn stroom.
Ga ik gelijk een zwaardere hoofdzekering aanvragen.
Want ik heb nog een Noorddakje... (Zoals Auitdehaag altijd zegt...)

En als dat ding dan in het weekend stond te laaje bij mij, zou ik stiekem zijn lampjes aanzetten... 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door paulv1973 op 13-08-2017 09:39 ]

@paulv1973
Noord moet je niet doen.
Mensen verklaren je voor gek... :*)

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

AUijtdehaag schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 09:46:
@paulv1973
Noord moet je niet doen.
Dan doe ik het maar niet. :-(

@paulv1973
Was sarcastisch bedoeld hoor...
Wat anderen vinden heeft me nog nooit geinteresseerd (als het acceptabel blijft)

Noord doet 55% hier en 1/3 van mijn jaaropbrengst.
Het is eigenlijk "mijn overschot" wat ik niet gebruik...
Ach, kan altijd nog ijscoman worden... hahaha

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-11 20:51
@AUijtdehaag als je ijsjes lekker genoeg zijn kun je daar ook goed mee verdienen hoor :Y) Heb je eindelijk een manier gevonden om je noord-paneeltjes te verantwoorden tegenover mensen die je voor gek verklaren.

Je bent trouwens lang niet de enige met panelen op noord hoor! Ik kwam er vorige week achter dat ze bij de nieuwbouw in Waddinxveen de EPC-panelen (2 stuks all-black) op het achter-dak van de woning leggen. Dus wat gebeurt er als de achtertuin op het noordwesten ligt? Juist... 7(8)7

Is wel makkelijker voor de mensen die een echt PV-systeem willen installeren. Die hoeven niet eerst die twee panelen eraf te peuteren :D

[ Voor 14% gewijzigd door Jerrythafast op 13-08-2017 10:21 ]

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Jerrythafast schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 10:19:
@AUijtdehaag als je ijsjes lekker genoeg zijn kun je daar ook goed mee verdienen hoor :Y) Heb je eindelijk een manier gevonden om je noord-paneeltjes te verantwoorden tegenover mensen die je voor gek verklaren.

Je bent trouwens lang niet de enige met panelen op noord hoor! Ik kwam er vorige week achter dat ze bij de nieuwbouw in Waddinxveen de EPC-panelen (2 stuks all-black) op het achter-dak van de woning leggen. Dus wat gebeurt er als de achtertuin op het noordwesten ligt? Juist... 7(8)7
Hmmm,
Volgens mij heb ik er ook een 15 op NNW liggen. Wel onder een hoek van 5grad.
En dat doet makkelijk 80% O-)

• Jerrythafast
@paulv1973 40 graden helling in dit geval... dan zit je rond de 60%. Zouden ze dan ook meer isolatie krijgen ter compensatie? Ik verwacht van niet :9

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Jerrythafast schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 10:23:
@paulv1973 40 graden helling in dit geval... dan zit je rond de 60%. Zouden ze dan ook meer isolatie krijgen ter compensatie? Ik verwacht van niet :9
Isolatie heb ik op mijn prieel niet nodig...
Hoogstens een windvang :9

• Jerrythafast
@paulv1973 ik neem aan dat er ook geen EPC-berekening is gemaakt voor jouw prieel :9

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

O-) Tuurlijk wel.
Heb ik eigenhandig gedaan.
Daarom dat ik op 46 panelen uitkom...

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

EPC.... Eigen Project Calculatie noem ik dat.. 8)7

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

AUijtdehaag schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 09:46:
@paulv1973
Noord moet je niet doen.
In australie liggen ze bijna allemaal op noord ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Cupid673
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-12-2024
Rol-Co schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 11:06:
[...]

In australie liggen ze bijna allemaal op noord ;)
En rendement schijnt best behoorlijk te zijn _O-

48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318

Cupid673 schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 12:37:
[...]

En rendement schijnt best behoorlijk te zijn _O-
Vooral in de winter.

• TFDev
@TFDev
0 op jaarbasis....
Nou vooruit dan :p ik zal eens vragen wat de meerprijs van 5x 275wp panelen (1 rij extra) op west is en wat de meerprijs van een sma 5.0 is. Alleen zit ik dan wel met de 6 panelen op oost... leveren deze dan wel genoeg om de sma 5.0 aan te sturen (dat hij niet 'veel te laat' begint). En is het evt ook mogelijk om zelf aan de oost kant een paneel los te pakken, te kijken wat er onder ligt en zelf 2 van die panelen er bij aan te prikken (inc montagemateriaal en afwerkmateriaalvoor het in dak systeem uiteraard)...

Edit; even dakpannen geteld. Uitbreiden in de breedte gaat niet zo makkelijk ben ik bang... de afvoer van de mechanische ventilatie zit in de weg :( die zou dan minimaal 2 pannen opzij moeten...) of ik moet ipv 2 x een rij van 3 boven elkaar de onderste rij 5 panelen maken....

[ Voor 13% gewijzigd door TFDev op 13-08-2017 13:47 ]

@TFDev
Prijzen kan je ook hier vinden:
http://www.jenm-zonnepanelen.nl/omvormers/sma-omvormers/
http://www.mg-solar-shop....Sunny-Boy-Wechselrichter/
http://www.jenm-zonnepanelen.nl/zonnepanelen/ja-solar/

Minimale Vmpp van een SMA is 175 Vmpp. (dus 6x 31 = 186 Vmpp zou "net" voldoende moeten zijn)
Maar meer panelen is altijd beter op die kant ivm rendement.

• TFDev
[b]AUijtdehaag schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 13:45

Minimale Vmpp van een SMA is 175 Vmpp. (dus 6x 31 = 186 Vmpp zou "net" voldoende moeten zijn)
Maar meer panelen is altijd beter op die kant ivm rendement.
Tsja, op dit moment (matige zon, op zijn hoogste punt, maar ook nog op oost) doen de panelen zo'n 450w op om en nabij de 170V. Dat is dus 28.3V per paneel. Dus met een sma 5.0 wel verplicht om op oost ook 2 panelen erbij te leggen... :(

Edit: ook even in de meterkast gekeken, maar de stop waar het allemaal op zit is 16A. Niet toereikend voor een sma 5.0. Zou het voldoende zijn om alleen die te vervangen door een 25A?

[ Voor 15% gewijzigd door TFDev op 13-08-2017 17:32 ]

• Myriadmysteries
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-12-2024
Andre1973 schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 11:17:
[...]

Eerst ff meten inderdaad.
Haal de MC4 stekkers los: meet op de pennen, voorzichtig staat ongeveer 8x37 V gelijkspanning op als het buiten licht is natuurlijk.
Het kan goed zijn dat je systeem bij Zonnemarkt vandaan komt, die plaatsten veel AEG omvormers toen.

Er zit ook een zekering in het inwendige van het toestel (in de 4600 wel i.i.g.) Daar zou je nog naar kunnen kijken. Ga je die open maken dat wel even van AC en DC loskoppelen en 5 minuten wachten voor je in het inwendige gaat frutten.
Verder idd kijken of de 230V AC doorkomt.
Ik heb 257-258 gemeten. Betekent dat er een zonnepaneel niet goed werkt?

De buiszekering van de omvormer is goed volgens de meter. Continu veranderende standen, dus geen 1. Dus toch omvormer vervangen?
Pagina: 1 ... 33 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??