Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen
Volgens mij kost een 3 fase upgrade aansluiting 220€ bij enexis, overige aanpassingen doet mijn vader een gepensioneerde electricien.migjes schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 11:21:
[...]
tja, dat word een lastige.
ben het wel met @Proton_ eens dat een 3fase omvormer er bij voor alleen de SF als snel interessant word.
(hoewel het ook wel met een steca of fronius op 1 fase zou moeten kunnen
oplossingen zijn er wel, maar wel flink wat keuzes, en dan is de vraag welke je het leukst vind.
(3-fase is voor mij haast niet leuk te doen, er komt gewoon geen 3-fase mijn huis binnen.
dus ze moeten gaan graven en ze willen mij maar geen redelijke kosten schatting geven.
(ze hebben geen gegevens over mijn kabel die door de staat loopt.)
maar in andere huizen kan het zo simpel zijn dat het haast niks kost.))
[...]
zoiets kan natuurlijk, maar het blijft wel een oost-west, maar zal vast vrijplat worden, dus weinig oost-west voordeel.
en dan is het nog een 7,6kWp op een 5kW max omvormer, is ook voor mij wel iets te veel.![]()
(maar zou wel kunnen, als je echt zou willen.)
De oude heeft inderdaad 3 DC ingangen .....jschoorl2 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 12:29:
[...]
Als ik in de datasheet http://www.kostal-solar-e...ichter/DB/DB_PIKO-55.ashx pico kijk danheeft hij 2 mpps geen 3, of was dit alleen zo bij de oudere types?
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Zo. Excuses voor het late antwoord, het duurde even voordat ik de handen vrij had.AUijtdehaag schreef op maandag 31 juli 2017 @ 20:46:
Kapje eraf dus.
Ter herinnering, oorspronkelijke context in dabutcha76 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6", vervolgens is de speurtocht gestart naar wat er precies in mijn meterkast zit. Huidige vermoeden is in ieder geval 3x25A inkomend (opgave Enexis). Ik zou graag in verband met de plaatsingsmogelijkheden en de wens om per paneel te kunnen monitoren een fanless Solaredge willen, dus dan zit ik vast aan een eenfase-model.
Inmiddels weet ik ook wat selectiviteit is, en ik begrijp daarvan dat het op dit moment strikt genomen niet wettelijk verplicht is, maar wel norm/best practice is om toe te passen voor zowel verbruikende apparatuur als terugleverapparatuur. Het zorgt er voor dat als er een apparaat sluiting heeft in een enkele groep, alleen die groep eruit klapt en niet de rest van de groepen 'stroomopwaarts'. Op zich best zinnig, al was het maar dat het wel handig is als de rest van je huis nog wel sap heeft als $apparaat naar de ros is. Als ik het allemaal goed begrijp zal een gecertificeerde elektro-installateur dus eigenlijk niet snel/nooit selectiviteit negeren.
Goed, plaatjes dus! Klikkie voor groot. Ik ga er van uit dat het onderstaand getoonde gedeelte de meeste interesse heeft, anders is er nog een plaat van de hele open kast op http://i.imgur.com/j4T4Vb1.jpg

Om het heen-en-weer klikken wat te verminderen nog even een herhaling van de vragen uit mijn oorspronkelijke post, maar met voortschrijdend inzicht in een wat andere volgorde en licht gewijzigde samenstelling.
1. Kan ik de eenfase SE5000H (max 23A stroom uit) laten aansluiten met een 25A zekering in mijn meterkast, en is dat vervolgens zinnig, veilig en conform best practices in combinatie met mijn 3x25A hoofdaansluiting? [ik vermoed inmiddels van niet ivm selectiviteit]. Of 'moet' ik vanwege mijn hoofdaansluiting naar een 20A zekering en dus naar de SE4000H (max. 18,5A stroom uit) [ik vermoed inmiddels ook van niet ivm 'stap overslaan' selectiviteit], of zelfs naar een 16A zekering en dus naar de SE3680H [wat ik inmiddels vermoed]?
2. [Vervallen]
3. Inmiddels aanvullend: ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat ik vanwege selectiviteit maximaal 16A op een enkele fase mag zekeren. Dat zou betekenen dat ik als ik een eenfase-omvormer wil, ik maximaal de Solaredge SE3680H zou kunnen neerzetten of eventueel twee omvormers (op twee losse groepen) zou moeten gaan gebruiken als die niet genoeg panelen aan zou kunnen.
Het volgende wat ik bijgeleerd heb inmiddels is het concept onderdimensioneren. Als ik het goed begrijp ruil je dan wat piek-capaciteit in ('clippen' op ultrazonnige dagen), maar maakt het voor het meerendeel van de tijd niet uit of is het zelfs ietsje gunstiger omdat de omvormer beter rendeert. Ik zie onderdimensioneringsratio's tussen de 80 en 90%, dat zou betekenen dat het totaal aantal wattpiek tussen de 4600 wattpiek (80%) en ~4100 wattpiek (90%) zou kunnen liggen. Op zich is dat niet idioot ver van mijn oorspronkelijke wens van tussen de 4500 en 5000 wattpiek voor het helemaal dekken van het huidige stroomverbruik vandaan. Ik zou dan eventueel in een later stadium (afhankelijk van hoe het stroomverbruik zich ontwikkelt, bijvoorbeeld met elektrisch rijden over een aantal jaar) er tegen die tijd 'gewoon' nog een extra set met eigen omvormer bij kunnen zetten.
4. Stel dat ik zou gaan onderdimensioneren met de SE3680, wat is dan een zinnige bandbreedte qua wattpiek om te leggen? Ik woon in het oosten des lands, dak ligt op WZW, bijna pal west.
Foto dak, noord boven:

Voor de zekerheid: de dakramen, de schoorsteen én de buren blijven, voordat een minmaxende goochemerd daar alvast op wil gaan optimaliseren
7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput
Verwijderd
Ik knoop straks ook 7kwp aan die AEG, even kijken hoe het gaat. Als het al te dol wordt dan verschuif ik wat load naar de Hosola (ten koste van wat schaduwoptimalisatie). Kortom, ik ga ook aan de goochel met MPPT's (5 voorhanden)migjes schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 11:21:
zoiets kan natuurlijk, maar het blijft wel een oost-west, maar zal vast vrijplat worden, dus weinig oost-west voordeel.
en dan is het nog een 7,6kWp op een 5kW max omvormer, is ook voor mij wel iets te veel.![]()
(maar zou wel kunnen, als je echt zou willen.)
Als ik kijk naar de Steca dan zijn dat omvormers met 1 mpp of het nu 1 of 3 fasen zijn. Ik dacht altijd dat panelen met verschillende oriëntaties, in dit geval oost west elk op een eigen mpp moeten zitten? En dat je met een serie het optimale voltage in een string regelt, door deze parallel te zetten het maximale ampère wat een omvormer aankan op een string.[b]PClop schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 10:34
Maar, verstandig is om een steca setje met 28xSF er bij te kopen, en de oude gewoon te laten
voor wat het is ( maar vind dat wel wat saai).
https://eu-solar.panasoni...onic_Solar_General_NL.pdf
Pagina 12, typo's en spelfouten niet van mij
HIT® fotovoltaïsche module: maak kennis met de niewe KURO line-up HIT®-rendement en –betrouwbaarheid van topniveau in een uiterst estheisch donker design NIEUWE HIT® N320 –
KURO (vertrouwelijk) 1,59 x 1,05 m, 315 of 320 Wp
“Full-black” achtergrondfolie, inclusief afdekking van de bovenste en onderste tabaanluitingen
Unieke drainage in de hoeken
Beschikbaar in 2017"
Alles wat je zegt, kloptjschoorl2 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 13:59:
[...]
Als ik kijk naar de Steca dan zijn dat omvormers met 1 mpp of het nu 1 of 3 fasen zijn. Ik dacht altijd dat panelen met verschillende oriëntaties, in dit geval oost west elk op een eigen mpp moeten zitten? En dat je met een serie het optimale voltage in een string regelt, door deze parallel te zetten het maximale ampère wat een omvormer aankan op een string.
Er is alleen één uitzondering: dat je bij geen schaduw, meerdere strings die even lang zijn, ongeacht oriëntatie, parallel mag zetten op 1 MPPT.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Soms is het goed om een uitzondering te zijn, maar waarom werkt dit wel en bij schaduw niet?Proton_ schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:19:
[...]
Alles wat je zegt, klopt
Er is alleen één uitzondering: dat je bij geen schaduw, meerdere strings die even lang zijn, ongeacht oriëntatie, parallel mag zetten op 1 MPPT.
Opent wel veel meer mogelijkheden voor een simpele setup zoals de steca, bv de 4003.
[ Voor 10% gewijzigd door jschoorl2 op 08-08-2017 14:29 ]
Met strings parallel is dat principe (Optitrac, Global MPPT, ...) minder handig om uit te voeren, omdat de parallelle string ook op die lagere spanning geforceerd wordt.
Dus technisch kan het wel, maar heeft het grotere nadelen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
10 van deze past op een stecagrid 3600 met 1 mppt. 540 Vmpp (ongeveer)
Dat is weer lastiger combineren met verplaatsen van de "oude" nieuwe, om het op 1 omvormer te krigen.
Maar idd de prijs...
Edit: jij hoeft er maar 10 te kopen.
Ik wil er 14... ter vervanging van.
[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-08-2017 14:40 ]
Kun je dit toelichten? De strings hebben in dat geval toch een verschillend optimaal punt?migjes schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 09:26:
[...]
weet je ook dat zodra je strings parallel maakt dat je dan verschillende richtingen de panelen per string aan kunnen, zonder een extra mpp nodig te hebben.
"Omvormers met 1 MPP tracker en meerdere string aansluitingen.
Voor dit type omvormer is het heel belangrijk dat de zonnepanelen in de verschillende strings gelijke orientatie en hellingshoeken hebben. Zo niet, dan zullen de stromen in de verschillende strings ongelijk zijn waardoor de MPP tracker geen eenduidig MPP kan vinden. De opbrengst van het complete systeem zal daardoor lager uitvallen. Omvormers met meerdere MPP trackers hebben hier geen last van."
Bron: http://www.siderea.nl/zonne-energie/faq/faq.html
http://www.sma-benelux.co...gen-volgens-nen-1010.htmlvoor het gemak: 4x parallel is max van SF panelen, en 4x serieel geeft juiste V voor mpp van een TL omvormer.(geld ook voor SMA)
(er zijn wel meerdere trucjes mogenlijk, maar ik hou het even simpel.)
Wanneer ik bovenstaande formule invul kom ik vanaf 3 string SF175-S parallel al net boven de grens waar ik geen stringzekeringen hoef toe te passen.
Ze moesten toch EU versie ontwerpen stond in deze thread.AUijtdehaag schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:32:
Lijkt me onzin, want hebben we een andere zon hier dan in de USA ?
Zal toch wel gewoon zelfde paneel zijn wat nog langs de TUV moet of zo ?
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Volgens Trump the best sun!jacovn schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 15:21:
[...]
Lijkt me onzin, want hebben we een andere zon hier dan in de USA ?
48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318
MwaAUijtdehaag schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:32:
@Jan-man
10 van deze past op een stecagrid 3600 met 1 mppt. 540 Vmpp (ongeveer)
Dat is weer lastiger combineren met verplaatsen van de "oude" nieuwe, om het op 1 omvormer te krigen.
Maar idd de prijs...
3000Kw voor 2250 incl btw voor china panelen
Of voor panasonic
2950Kw voor 3190 incl btw
3350Kw voor 3500 incl btw
Verschil van 900/1350 das een hoop uren zon om dat recht te trekken. Maar die n295 panelen passen zo verdomd mooi boven mijn dakkapel 🤔....
Strings die even lang zijn hebben een stringspanning die onder verschillende belichtingsomstandigheden binnen pakweg 10% van elkaar liggen. Dit staat vaak ook in een grafiekje op de datasheet.danieluitdokkum schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 15:00:
[...]
Kun je dit toelichten? De strings hebben in dat geval toch een verschillend optimaal punt?
Bron: http://www.siderea.nl/zonne-energie/faq/faq.html
De stroom is in tegenstelling tot de spanning wél praktisch recht evenredig met de instraling.
Bij twee strings parallel ziet de MPPT dus 1 spanning die beide strings wel OK vinden en de som van de stromen.
De MPP mismatch is dus ook heel klein.
Kun je het eens uitschrijven?http://www.sma-benelux.co...gen-volgens-nen-1010.html
Wanneer ik bovenstaande formule invul kom ik vanaf 3 string SF175-S parallel al net boven de grens waar ik geen stringzekeringen hoef toe te passen.
Ik kom op 4.
Per 1 juni mijn eigen huis in Zaandam.. dus tja dan ga je eens echt goed naar die energierekening kijken en de mogelijkheden om dat aan te pakken.
Van professionele zijde vaak bezig met LCA berekeningen voor de bouw. Heb een aantal keren gezien dat het produceren van PV panelen behoorlijk schadelijk is voor het milieu. Zeker Maar gelukkig slaat de balans nog flink in het voordeel van wél doen.
Nu zag ik vandaag een bericht dat ze bij mij om de hoek starten met de massaproductie van PV panelen.
https://www.trouw.nl/groe...n-zonnepanelen-~a0e56a98/
Interessante ontwikkeling. Als de grondstoffen nu ook nog op de juiste manier worden verkregen dan ben ik al snel om. In maart 2018 moeten de eerste panelen al van de band rollen (eerst zien dan geloven). http://www.energyra.com/
En de specs lijken ook interessant te worden. Maar daar ben ik wat minder in thuis...
http://www.energyra.com/a...ENG_Spec_sheet_Medusa.pdf
Wat vinden jullie?
evn
Ook al komen ze uit Japan; een volle zeecontainer kost maar weinig in een LCA.
panasonic het blijft duur, hoe je het ook draait of keert.Jan-man schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 15:26:
[...]
Mwa
3000Kw voor 2250 incl btw voor china panelen
Of voor panasonic
2950Kw voor 3190 incl btw
3350Kw voor 3500 incl btw
Verschil van 900/1350 das een hoop uren zon om dat recht te trekken. Maar die n295 panelen passen zo verdomd mooi op mijn dak 🤔....
helaas.
maar je moet wel netjes rekenen, zo kost het +/-25€ (afhankelijk van wel systeem je gebruikt) en dat houd een 150Wp of een 300Wp vast, dat nivelleert de prijs een stukje.
ook geeft meer Wp je natuurlijk meer opbrengst, en dat maakt ook een stukje goed.
(voor sommige is het ook het gevoel dat het leggen lekker snel gaat, je legt per paneel ook veel Wp neer.
maar dat is natuurlijk onzin.)
uiteindelijk moet je een totaal prijs maken en die delen door het aantal Wp.
(hoe lager hoe beter, maar als je alleen naar geld kijkt zit je straks misschien met alleen maar rommel.
dus pas op met alleen een prijs.)
(ik wil er ook wel 14x245Wp voor mijn oost-dakje, maar misschien los ik het wel anders op.
ik heb geen haast, volgend jaar zijn mijn oude panelen terugverdiend.)
edit:
pas trouwens eens op hoe je iets schrijft.
3000kW dat zijn vele voetbal velden vol
dat noem ik geen klein foutje.
[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 08-08-2017 15:53 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Had woeste plannen om dak vol te leggen, maar op het dak gaan geen (of net wel, maar erg krap aan) 16 stuks volle lengte panelen passen.
De hit n325 is maar paar cm korter en dan past het beter.
In de breedte kom ik er ook niet met panelen in oost/west oost/west van elke normale breedte maat van tegen de 4.2 meter van dak (dan stukje goot en nokpan wat maximaal 4.80 m is)
Dus lijkt mij de oplossing een rij oost/west van n325 en een rij oost/west van n245.
Heb ik aan alle kanten de schanshoogte tot de dakrand met wat marge en kan ik er tussen door lopen voor schoon maken. Scheelt helaas wel 8 x 80 watt peak, maar het lijkt niet anders te zijn. De benodigde € zijn ook iets minder..
[ Voor 4% gewijzigd door jacovn op 08-08-2017 16:31 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Dank, maar gaat me er voor nu meer om hoe die specs van Energyra eruit zien in vergelijking met andere producenten.Proton_ schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 15:36:
Als het je om grondstoffengebruik gaat, dan zijn thin film panelen (Solar Frontier is een bekende) niet te verslaan.
Ook al komen ze uit Japan; een volle zeecontainer kost maar weinig in een LCA.
Overigens vind ik het nadeel van die thin film dat er relatief veel dakoppervlak nodig is vanwege de lage WattPiek / m2. Heb nog nooit een LCA van een thin film gezien, dus ik weet niet hoe de milieulast presteert als je ze vergelijkt op opbrengst gedurende levensduur en milieu-impact door productie.
Of zitten ze in dit rijtje?
evn
Als je ze 130 euro gaat maken heb je handel.edwinvn schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 15:27:
Sinds enige tijd wat aan het lezen in dit topic! Complimenten voor de uitstekende openingspost.
Per 1 juni mijn eigen huis in Zaandam.. dus tja dan ga je eens echt goed naar die energierekening kijken en de mogelijkheden om dat aan te pakken.
Van professionele zijde vaak bezig met LCA berekeningen voor de bouw. Heb een aantal keren gezien dat het produceren van PV panelen behoorlijk schadelijk is voor het milieu. Zeker Maar gelukkig slaat de balans nog flink in het voordeel van wél doen.
Nu zag ik vandaag een bericht dat ze bij mij om de hoek starten met de massaproductie van PV panelen.
https://www.trouw.nl/groe...n-zonnepanelen-~a0e56a98/
Interessante ontwikkeling. Als de grondstoffen nu ook nog op de juiste manier worden verkregen dan ben ik al snel om. In maart 2018 moeten de eerste panelen al van de band rollen (eerst zien dan geloven). http://www.energyra.com/
En de specs lijken ook interessant te worden. Maar daar ben ik wat minder in thuis...
http://www.energyra.com/a...ENG_Spec_sheet_Medusa.pdf
Wat vinden jullie?
1 PVoutput . Dongen NB
http://www.solar-frontier.com/eng/technology/index.html
Antwoord op je eerste vraagdabutcha76 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 13:39:
[...]
Zo. Excuses voor het late antwoord, het duurde even voordat ik de handen vrij had.
Ter herinnering, oorspronkelijke context in dabutcha76 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6", vervolgens is de speurtocht gestart naar wat er precies in mijn meterkast zit. Huidige vermoeden is in ieder geval 3x25A inkomend (opgave Enexis). Ik zou graag in verband met de plaatsingsmogelijkheden en de wens om per paneel te kunnen monitoren een fanless Solaredge willen, dus dan zit ik vast aan een eenfase-model.
Inmiddels weet ik ook wat selectiviteit is, en ik begrijp daarvan dat het op dit moment strikt genomen niet wettelijk verplicht is, maar wel norm/best practice is om toe te passen voor zowel verbruikende apparatuur als terugleverapparatuur. Het zorgt er voor dat als er een apparaat sluiting heeft in een enkele groep, alleen die groep eruit klapt en niet de rest van de groepen 'stroomopwaarts'. Op zich best zinnig, al was het maar dat het wel handig is als de rest van je huis nog wel sap heeft als $apparaat naar de ros is. Als ik het allemaal goed begrijp zal een gecertificeerde elektro-installateur dus eigenlijk niet snel/nooit selectiviteit negeren.
Goed, plaatjes dus! Klikkie voor groot. Ik ga er van uit dat het onderstaand getoonde gedeelte de meeste interesse heeft, anders is er nog een plaat van de hele open kast op http://i.imgur.com/j4T4Vb1.jpg
[afbeelding]
Om het heen-en-weer klikken wat te verminderen nog even een herhaling van de vragen uit mijn oorspronkelijke post, maar met voortschrijdend inzicht in een wat andere volgorde en licht gewijzigde samenstelling.
1. Kan ik de eenfase SE5000H (max 23A stroom uit) laten aansluiten met een 25A zekering in mijn meterkast, en is dat vervolgens zinnig, veilig en conform best practices in combinatie met mijn 3x25A hoofdaansluiting? [ik vermoed inmiddels van niet ivm selectiviteit]. Of 'moet' ik vanwege mijn hoofdaansluiting naar een 20A zekering en dus naar de SE4000H (max. 18,5A stroom uit) [ik vermoed inmiddels ook van niet ivm 'stap overslaan' selectiviteit], of zelfs naar een 16A zekering en dus naar de SE3680H [wat ik inmiddels vermoed]?
2. [Vervallen]
3. Inmiddels aanvullend: ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat ik vanwege selectiviteit maximaal 16A op een enkele fase mag zekeren. Dat zou betekenen dat ik als ik een eenfase-omvormer wil, ik maximaal de Solaredge SE3680H zou kunnen neerzetten of eventueel twee omvormers (op twee losse groepen) zou moeten gaan gebruiken als die niet genoeg panelen aan zou kunnen.
Het volgende wat ik bijgeleerd heb inmiddels is het concept onderdimensioneren. Als ik het goed begrijp ruil je dan wat piek-capaciteit in ('clippen' op ultrazonnige dagen), maar maakt het voor het meerendeel van de tijd niet uit of is het zelfs ietsje gunstiger omdat de omvormer beter rendeert. Ik zie onderdimensioneringsratio's tussen de 80 en 90%, dat zou betekenen dat het totaal aantal wattpiek tussen de 4600 wattpiek (80%) en ~4100 wattpiek (90%) zou kunnen liggen. Op zich is dat niet idioot ver van mijn oorspronkelijke wens van tussen de 4500 en 5000 wattpiek voor het helemaal dekken van het huidige stroomverbruik vandaan. Ik zou dan eventueel in een later stadium (afhankelijk van hoe het stroomverbruik zich ontwikkelt, bijvoorbeeld met elektrisch rijden over een aantal jaar) er tegen die tijd 'gewoon' nog een extra set met eigen omvormer bij kunnen zetten.
4. Stel dat ik zou gaan onderdimensioneren met de SE3680, wat is dan een zinnige bandbreedte qua wattpiek om te leggen? Ik woon in het oosten des lands, dak ligt op WZW, bijna pal west.
Foto dak, noord boven:
[afbeelding]
Voor de zekerheid: de dakramen, de schoorsteen én de buren blijven, voordat een minmaxende goochemerd daar alvast op wil gaan optimaliseren
Ik heb hier al een paar maanden een SE5000H, met daaraan 4,9 kW panasonic HIT pal zuid
De uitgaande stroom meet ik o.a met een DIN 1% kWh meter, nog nooit meer dan 20,4 A uitgangsstroon gezien. Netspanning op vol vermogen 235 a 236 V
Dit komt doordat de 5000 exact 5000W op het display doorlaat, en niets meer.
En SE geeft op het display zo tussen de 3 a 4 % teveel aan tov de werkelijkheid.
Dit is min of meer wel bekend bij SE omvormers, ze overdrijven een beetje, goed voor de concurrentie
Bij 5000 W display meet ik 4,80 kW Werkelijk
De inverter zit achter een B20 automaat, Nog geen trip gezien, en af en toe staat hij fors in de begrenzing.
Een B20 kan zeer lange tijd 22 A aan voor hij tript, hoe lang hangt van veel factoren af.
Ik heb 1 keer 35 A in de inkomende voedingskast en daarmee 2 trappen selectiviteit, maar met 1 trap zou ik het wel aandurven.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Recent heb ik vernomen dat je een zekeringsautomaat niet langdurig tegen de nominale stroom moet belasten. Het zou ongeveer maximaal 80% moeten zijn. Daar waar dat problemen gaf hebben we 125A mes zekeringen geplaatst, (ik was alleen uitvoerende) die kunnen daar beter tegen. Je zou dus met dat idee beter kunnen kiezen voor een 25A automaat en dan wel met een 3x4 mm2 kabel eraan.Gasschuif schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 16:30:
[...]
Antwoord op je eerste vraag
Ik heb hier al een paar maanden een SE5000H, met daaraan 4,9 kW panasonic HIT pal zuid
De uitgaande stroom meet ik o.a met een DIN 1% kWh meter, nog nooit meer dan 20,4 A uitgangsstroon gezien. Netspanning op vol vermogen 235 a 236 V
Dit komt doordat de 5000 exact 5000W op het display doorlaat, en niets meer.
Echter SE geeft op het display zo tussen de 3 a 4 % teveel aan tov de werkelijkheid.
Dit is min of meer wel bekend bij SE omvormers, ze overdrijven een beetje, goed voor de concurrentie
Bij 5000 W display meet ik 4,80 kW Werkelijk
De inverter zit achter een B20 automaat, Nog geen trip gezien, en af en toe staat hij fors in de begrenzing.
Een B20 kan zeer lange tijd 22 A aan voor hij tript, hoe lang hangt van veel factoren af.
Ik heb 1 keer 35 A in de inkomende voedingskast en daarmee 2 trappen selectiviteit, maar met 1 trap zou ik het wel aandurven.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Ik ga even opzoek, maar heb de opdracht gekregen (en reeds uitgevoerd) om 2 automaten te vervangen die tegen het randje aan zaten, bij de een kon er een zwaardere automaat in van weg de kabel, bij de andere moesten er mes-zekeringen in.Proton_ schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 16:53:
@Andre1973 je weet hoe we zijn hier
Heb je een bron?
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Ah, dat verhelderd. Ik zie inderdaad in de grafieken van de SF-175S dat de spanningen bij verschillende instralingsintensiteiten erg weinig schelen.Proton_ schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 15:27:
[...]
Strings die even lang zijn hebben een stringspanning die onder verschillende belichtingsomstandigheden binnen pakweg 10% van elkaar liggen. Dit staat vaak ook in een grafiekje op de datasheet.
De stroom is in tegenstelling tot de spanning wél praktisch recht evenredig met de instraling.
Bij twee strings parallel ziet de MPPT dus 1 spanning die beide strings wel OK vinden en de som van de stromen.
De MPP mismatch is dus ook heel klein.
Limiet = 1,35 * Imod_max_ocpr = 1,35 * 4 = 5,4A[...]
Kun je het eens uitschrijven?
Ik kom op 4.
Max stroom = (N-1) x 1,25 * Isc = (3-1) * 1,25 * 2,2 = 5,5A
Limiet < Max stroom --> Dus stringzekeringen toepassen.
Ik kan alleen vrijwel nergens vinden of dit nu toegepast dient te worden op de positieve en/of negatieve zijde. Enkel deze website geeft aan dat dit op beide zijde dient te gebeuren.
En dan moet je net SF hebben, met een Max Reverse Current van 7A (= max 4 strings) en een Max Series Fuse van 4A (= max 3 2 strings).IMOD_MAX_OCPR = maximal overcurrent protection van een paneel, of anders gezegd toegekende maximale overstroombeveiliging van een paneel. Op de datasheet van het paneel wordt hij weergegeven onder verschillende benamingen zoals “Maximum reverse current”, “Maximum Series Fuse Rating”, “Reverse current load”, “Terugstroombelasting” of “Nominale stroom van de seriezekering”, aangeduid in Ampère.
Welke van die twee leidend is, is me nu niet duidelijk.
Voor zover ik het kan zien het volgende: Je hebt 3 inkomende fasen (zwarte draden) en een nul (rode draad). Ik kan echter op beide foto's niet de hoofdzekering zien zoals ik deze ken. Ik verwacht namelijk per fase nog een zekering voor de hoofdschakelaar (maar wellicht is dit een oude situatie, daar kan vast iemand iets over roepen). Het ijkt er verder op dat na de 40A hoofdschakelaar er 2 fasen aangesloten zijn (nr1 en nr3, de middelste, nr2, heeft voor zover ik op de foto kan zien geen uitgaande draad aan de bovenzijde). Deze twee fasen zijn per fase met een bruine draad met een aardlekschakelaar verbonden en daarna per fase naar verschillende automaten. Ik sta wel te kijken van het aantal automaten achter de aardlekschakelaars: ik tel er 5 om 6. Voor zover ik mij kan herinneren mag je maximaal 4 automaten achter 1 aardlekschakelaar plaatsen.dabutcha76 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 13:39:
[...]
Zo. Excuses voor het late antwoord, het duurde even voordat ik de handen vrij had.
[afbeelding]
Als ik zo vrij mag zijn, met beperkte kennis, dan zou ik een extra aardlekschakelaar plaatsen en zo ervoor zorgen dat er max 4 groepen achter een aardlekschakelaar zitten. Daarnaast een 3-fasen omvormer nemen en deze parallel aansluiten op de hoofdschakelaar met een eigen aardlekschakelaar.
edit: ik krijg trouwens een beetje jeuk van die 'schilderstape-naambordjes'
Ik vroeg me af of dit inmiddels al is afgehandeld.misterx11 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 10:18:
Iemand hier ervaring met dat een paneel binnen een week na installatie kapot glas heeft ( canadian solar 275m)?
Ik vraag dit omdat ik na het laten plaatsen van 18 x van dit type paneel na een week kleurverschil waarnam waarna nu een discussie volgt met leverancier over garantie / opgeven bij eigen opstalverzekering. Die beroepen zich op externe invloeden echter in deze week alleen maar mooi weer geweest plus panelen liggen op een dak van 8 meter hoog onder 45 hoek wat dit een wel erg ongeloofbaar verhaal maakt.
Groetjes
Dat is mij eigenlijk ook niet helemaal duidelijk. Ik denk de maximum series fuse rating omdat ik deze op datasheets van andere fabrikanten altijd tegen kom en de limiting reverse current niet altijd.Proton_ schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 18:00:
@danieluitdokkum aha, SMA stelt:
[...]
En dan moet je net SF hebben, met een Max Reverse Current van 7A (= max 4 strings) en een Max Series Fuse van 4A (= max 3 strings).
Welke van die twee leidend is, is me nu niet duidelijk.
Het zou trouwens ook wel raar zijn om nog een factor van >1 toe te passen op de limiting reverse current.
Als we van 4A uitgaan is het maximale aantal strings parallel zonder zekeringen dus 2.
Als we van 7A uitgaan is het maximale aantal strings parallel zonder zekeringen dus 4.
Vanaf 5 2 strings parallel dus sowieso zekeren.
Wijziging:
Een presentatie van Hager is hier wat duidelijker over:
"IMOD_MAX_OCPR = maximale waarde van een in serie geschakelde beveiliging."
[ Voor 18% gewijzigd door danieluitdokkum op 08-08-2017 20:27 ]
Isc wordt wel eens overschreden bij gunstige omstandigheden, dus daar komt de factor 1.25 vandaan (bij Hager niet te vinden).
Dan kom je voor SF op 3 strings parallel voordat je moet zekeren...
Ondertussen factuur ontvangen voor vervanging paneel + voorrijdkostenNhz schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 20:05:
[...]
Ik vroeg me af of dit inmiddels al is afgehandeld.
Zoals @dabutcha76 al aangaf :
Als het product binnen 6 maanden na levering stuk gaat, gaat de wet ervan uit dat het product niet goed is. De verkoper moet het tegendeel bewijzen, bijvoorbeeld door aan te tonen dat het product niet goed is gebruikt.
dus nu per brief/per e-mail leverancier op de hoogte gebracht met daarbij de eis de factuur te laten vervallen zodat ontvangst niet kan worden betwist en dossier bijhouden
to be continued
Huis heb ik 2 opties voor bedacht:
optie 1: JA-solar 300Wp panelen

optie 2: SF-175Wp panelen

Hoewel ik (oa hier) veel positiefs lees over de SF panelen lijkt me dat in onze situatie minder gunstig. Het ziet er denk ik minder strak uit door landscape en portrait op 1 dak. Ook levert het minder op dan de 300Wp's. Zie ik iets over het hoofd?
Voor op de keuken (wordt waarschijnlijk fase 2 van het hele plan....) heb ik een zuid opstelling bedacht. Zou wellicht ook oost-west kunnen om zo zowel de ochtend als avondzon mee te pikken?

Iemand nog goede ideeën?
Ik neem aan dat de zwarte vlakken dakramen zijn??
Dan krijg je dus portrait velden tussen de dakramen van goot tot nok.
Zelf even tellen en meten hoe dat past...
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Met Panasonic HIT kan je je dak strakker vol leggen (ook tussen de dakramen). Niet goedkoop helaas.
Je plat dak plan lijkt erg weinig tussenruimte te hebben.
Is er nog schaduw?
@paulv1973 Zwarte stukken zijn dakkapellen, ipv dakramen. Daarom daartussen geen panelen getekend. Zo ziet het eruit vanaf de lucht. Bijna geen schaduw, bomen onder aan op het plaatje zijn er niet meer. Enige schaduw is in de ochtend de boom aan de rechterzijde:

5,15 is wel vanaf de nok gemeten. Ik heb een gemetselde (met oud cement...) nokvorst, waardoor volgens mij daar wat ruimte onder vrij gehouden moet worden. Dan kunnen er net geen 3 in portrait ben ik bang voor.
@Proton_ Ja, lijkt me ook overkill. Daarom is de keuken fase 2, waarvan niet zeker is of die fase ooit aanbreekt. Eerst maar eens starten met het huis. Die panasonic's zijn iets minder hoog zie ik inderdaad. Dan past idee van paulv1973 wel. Zouden er in totaal wel 33 panelen op kunnen. Kom je tot 10kW met dit dak, is de keuken helemaal niet meer nodig
[ Voor 7% gewijzigd door DopjeD op 08-08-2017 22:21 ]
Leuk voor een Solaredge SE15K.
Staat er Volgens mij ook nog 1 van op MP.
Ben je in de toekomst ook vrij om uit te breiden.
En anders zou ik denk ik toch ook voor een portrait opstelling gaan.
5,15 is net genoeg.
Rails komt 2 pannen lager. Paneel schuif je omhoog tot tegen de nok aan.
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Dank voor je inhoudelijke antwoord!Niek_ schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 18:38:
[...]
Over de tape: de schilderstape stamt nog uit de verbouwingstijd: toen was het even roeien met de riemen die ik had, en dat was vooral schilderstape. Ik moet eigenlijk nog een keer de boel fatsoenlijk labelen met een labelwriter, maar met het aantal keren dat ik in de meterkast kom per jaar (1 keer) is dat me net te veel moeite voor de aanslag op mijn reguliere OCD
Wij kwamen er pas recentelijk achter dat er onder stoppen een flap is waar je naambordjes onder kunt klemmenNiek_ schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 18:38:
[...]
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
De mileu berekening voor een huis is toch een papieren tijger ?edwinvn schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 15:27:
Sinds enige tijd wat aan het lezen in dit topic! Complimenten voor de uitstekende openingspost.
Ik moest hem toevoegen voor omgevings vergunning, maar volgens zeggen maakt het totaal niet uit wat er in staat.
Nu snap ik wel dat het meer een bewustmakings proces is, en dat je zelf wellicht beter slaapt als j huis minder mileu belastend is.
Volgens mij wordt ook alles niet zo correct ingevuld door bouwers en buro's die ze daar voor inhuren.
Ik heb 2 maal een berekenening, 1e met EPC 0.39 en de 2e met EPC 0.0126.
Dit is zuiver door installaties bereikt, en de MPG berekening is min of meer het zelfde.
Dat kan niet kloppen denk ik zo, maar goed.
Klinkt slim. Als dat past kan ik 5 panelen meer kwijt en ziet het er ook nog mooier uit ook! Ik zat zelf te denken aan SMA omvormer met schaduw management. Enkel de panelen aan de rechterkant hebben last van de schaduw en de panelen links wat van de dakkapel. Naar mijn idee niet genoeg schaduw om voor SolarEdge optimizers te gaan.paulv1973 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 08:13:
En anders zou ik denk ik toch ook voor een portrait opstelling gaan.
5,15 is net genoeg.
Rails komt 2 pannen lager. Paneel schuif je omhoog tot tegen de nok aan.
Thx, vooral natuurlijk ook namens onze voorgangers uit de eerdere versie van dit topic.edwinvn schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 15:27:
De "subsidiabele" jaarproductie bedraagt 256.500,00 kWh per jaar
Ik heb nu 2 offertes binnen, en uitgangspunt is 300240Wp
Offerte 1
Offerte 21112 panelen á 270Wp - Trina TSM270PD05A
12 x Omvormer Fronius 27.0 KW Eco
Qua bedragen zitten er geen schokkende verschillen in.1112 panelen á 270 Wp - Canadian Solar Poly
8 x Omvormer Growatt 40.000 inclusief WiFi monitoring
Zijn er goede redenen om voor het ene, of voor het andere te kiezen
Verder nog tips of adviezen voor deze situatie
Zelf zou ik niet zo snel zakelijk een Growatt ophangen. Fronius heeft i.i.g in NL een goede vertegenwoordiging.Grolsch schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 12:29:
Ik heb zakelijk de SDE 2017+ subsidie ontvangen een tijdje geleden.
De "subsidiabele" jaarproductie bedraagt 256.500,00 kWh per jaar
Ik heb nu 2 offertes binnen, en uitgangspunt is 300240Wp
Offerte 1
[...]
Offerte 2
[...]
Qua bedragen zitten er geen schokkende verschillen in.
Zijn er goede redenen om voor het ene, of voor het andere te kiezen
Verder nog tips of adviezen voor deze situatie
edit: En Fronius heeft standaard een netwerkkaart erin zitten, die kan je door koppelen met Cat 5 kabel en dan 1 uitvoeren met een insteekkaart die Wifi heeft en een kabel aansluiting.
edit 2: wat me opvalt is dat ze ruim meer omvormer vermogen aanbieden dan Wp. Terwijl Fronius tot 121% onder gedimensioneerd kan worden.
Lekker bezig dan! nog genoeg dak over!
[ Voor 21% gewijzigd door Andre1973 op 09-08-2017 12:56 ]
pff met dit soort hoeveelheden, dan krap ik ook even op mijn hoofd. lol.
maar net zo als @Andre1973 zou ik ook eerder kiezen voor fronius als goodwe.
en dan nog zorgen dat je 1 omvormer vast werkeloos als reserve hebt.
een andere oplossing: power-one/ABB heeft er een speciaal systeem voor.
in jouw geval hang je dan 46 omvormers op, maar die zijn dan geen gewone omvormers, maar pre omvormers.
(omvormer dan ook onder de panelen in de buiten lucht.)
die dan weer aan een centraal omvormer hangen voor de koppeling naar de netbeheerder.
voor meer info en andere oplossingen:
http://new.abb.com/power-converters-inverters/solar
of een PVI 134_TL kan al 800V en dan 246A verwerken, lol wat een bakken zijn dat.
die heb je van 134.000W tot 400.000W.
dan kun je het beste even met Will Althuijzen bellen.
maar meer merken die dit soort oplossingen hebben.
met deze hoeveelheden mag je wel kijken naar dit soort oplossingen.
(en overleggen met wat de netbeheerder nu wil, ze moeten die hoeveelheden wel kunnen verwerken.
edit:
de link naar hun product:
https://search-ext.abb.co...mentPartId=&Action=Launch
[ Voor 16% gewijzigd door migjes op 09-08-2017 13:20 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
De Growatt is ook overgedimensioneerd.Andre1973 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 12:39:
[...]
edit 2: wat me opvalt is dat ze ruim meer omvormer vermogen aanbieden dan Wp. Terwijl Fronius tot 121% onder gedimensioneerd kan worden.
Wellicht zijn er bij beide offertes wat hotspares ingecalculeerd?
Of het is makkelijker bekabelen zo.
met dank aan @AUijtdehaag het bericht van @SolarKing gevonden:
De SF175S zijn absoluut geen gerelabelede SF-170s panelen. Ik ben er zelfs 1 met 183,6Wp geflashed tegengekomen.
Ze mogen ook niet met SolarEdge toegepast worden. Vandaag SolarEdge nog over opgebeld aangezien SolarEdge designer niet mogelijk aangaf. SF-175s panelen op een P405 optimizer aansluiten en je hebt geen garantie meer werd er bevestigd.
[ Voor 66% gewijzigd door Niek_ op 09-08-2017 14:26 ]
De 175 kan totaal niet met se ,de 405 kan de spanning niet aan zegt se zelfNiek_ schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 14:12:
Er staat mij iets bij dat ik wat gelezen heb over de SolarFrontier 175 panelen die niet goed ondersteund werden door de optimizers/waarvan SolarEdge gezegd heeft dat ze de panelen niet ondersteunen? Kan deze info echter niet meer vinden, iemand hier wellicht?
1 PVoutput . Dongen NB
Wel irritant, net leverancier aan de lijn en die gaf aan dat hij nog niet gehoord had dat 2xsf175 icm 1xp405 niet ondersteund werd.reneeke1970 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 14:27:
[...]
De 175 kan totaal niet met se ,de 405 kan de spanning niet aan zegt se zelf
Tenzij het je broer is, zou ik snel eens om je heen kijken naar andere leverancier...Niek_ schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 14:31:
[...]
Wel irritant, net leverancier aan de lijn en die gaf aan dat hij nog niet gehoord had dat 2xsf175 icm 1xp405 niet ondersteund werd.
48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318
Cupid673 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 14:33:
[...]
Tenzij het je broer is, zou ik snel eens om je heen kijken naar andere leverancier...
Net wederom gebeld en hij gaat nu navraag doen. Hij gaf wel aan dat SolarEdge Designer geen foutmeldingen gaf? Wellicht dat er in de afgelopen 3 weken iets veranderd is? Benieuwd of @SolarKing hier nog iets over gehoord heeft.
[ Voor 4% gewijzigd door Niek_ op 09-08-2017 14:36 ]
Ook volgens mijn info mag SF175 en P405 niet samen i.v.m. de mogelijke openklem spanning.Niek_ schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 14:35:
[...]
Nee, heb geen broer. Tot op heden erg tevreden en volgens mij is hij het goedkoopst qua nieuwe SF-panelen. Ook 1 garantiegeval gehad en dat werd prima opgelost.
Net wederom gebeld en hij gaat nu navraag doen. Hij gaf wel aan dat SolarEdge Designer geen foutmeldingen gaf? Wellicht dat er in de afgelopen 3 weken iets veranderd is? Benieuwd of @SolarKing hier nog iets over gehoord heeft.
[ Voor 16% gewijzigd door marcdeparc op 09-08-2017 15:23 . Reden: extra info ]
Tot op heden klopt dat wel. De periode vanaf 1 januari 2013 t/m 1 januari 2018 is gebruikt om ervaring op te doen met de MPG berekeningswijzen. En inderdaad veel gemeenten zullen enkel checken of de berekening aanwezig is, niet zozeer wat er precies voor materialen in zijn opgenomen. Per 1 januari 2018 zal dat waarschijnlijk gaan veranderen, net zoals dat nu al met de EPC het geval is zal er een grenswaarden worden gesteld aan de maximale waarde die uit de berekening mag komen.jacovn schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:35:
[...]
De mileu berekening voor een huis is toch een papieren tijger ?
Ik moest hem toevoegen voor omgevings vergunning, maar volgens zeggen maakt het totaal niet uit wat er in staat.
Helaas is er voor installaties nog weinig te kiezen tussen de verschillende materialisaties. Dat betekend inderdaad dat een EPC 0,4 of EPC 0 woning of kantoor in de MPG score weinig uitmaakt. Daarbij ga ik er wel vanuit dat je de hoeveelheid isolatiemateriaal en PV panelen ongeveer hetzelfde hebt gehouden om die verlaagde EPC score te bereiken. Want die hebben wel degelijk effect op de totaalscore.
Beetje off-topic misschien, maar toch een kleine reactie.
evn
Wat voor panelen? mono, poly, SF etc..marcdeparc schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 15:08:
Welke omvormer zouden jullie aanbevelen voor 12 stuks 290 Wp panelen (3480 Wp) op een zuidgericht dak zonder enkele schaduw met een helling van 55 graden?
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Net reactie terug, het wordt inderdaad door SE afgeraden. Goed verhaal aangezien de SF170 amper leverbaar is en er voor de SF175 dus blijkbaar geen geschikte optimizer is. Maar eens zien wat we doen.Andre1973 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 15:00:
[...]
Ook volgens mijn info mag SF175 en P405 niet samen i.v.m. de mogelijke openklem spanning.
(uitgaande van panelen met 6"cellen, dus een Vmpp van rond de 32V per paneel)marcdeparc schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 15:08:
Welke omvormer zouden jullie aanbevelen voor 12 stuks 290 Wp panelen (3480 Wp) op een zuidgericht dak zonder enkele schaduw met een helling van 55 graden?
vrij wel elke 1-fase TL omvormer met 1 mpp voldoet.
merken zoals hosola/omnik/goodwe hebben dan vaak 2x een mpp, die iets beperkt is, maar die kun je samenvoegen tot grote 1 mpp.
sma/power-one (vanaf de 3.6) kunnen dit al aan en dan meteen per mpp.
verder een 3000W omvormer is wel oke met deze hoeveelheid Wp, geen probleem.
maar sommige kiezen liever voor iets zwaarders.
verder is de vraag zo algemeen dat ik niet een preciezer antwoord kan geven.
Excuus, ik heb de post aangepast met meer info. Het gaat om mono panelen, bijvoorbeeld de Hanwha Q CELLS QPEAK BLK G4.1 290 Wp.
Dank je!migjes schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 15:21:
[...]
(uitgaande van panelen met 6"cellen, dus een Vmpp van rond de 32V per paneel)
vrij wel elke 1-fase TL omvormer met 1 mpp voldoet.
merken zoals hosola/omnik/goodwe hebben dan vaak 2x een mpp, die iets beperkt is, maar die kun je samenvoegen tot grote 1 mpp.
sma/power-one (vanaf de 3.6) kunnen dit al aan en dan meteen per mpp.
verder een 3000W omvormer is wel oke met deze hoeveelheid Wp, geen probleem.
maar sommige kiezen liever voor iets zwaarders.
verder is de vraag zo algemeen dat ik niet een preciezer antwoord kan geven.
Ik zat inderdaad zelf ook aan een Omniksol 3.0K-TL2-Small, een Zeverlution 3000S, een Hosola Smart 3000 TL of een SAJ Sununo Plus TL3K te denken, maar ik vroeg mij of een bepaald merk en type echt de beste keus zou zijn voor deze situatie.
[ Voor 15% gewijzigd door marcdeparc op 09-08-2017 15:36 ]
[ Voor 97% gewijzigd door ThinkPad op 12-08-2017 09:51 ]
oke, is iets specifiekermarcdeparc schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 15:31:
[...]
Dank je!
Ik zat inderdaad zelf ook aan een Omniksol 3.0K-TL2-Small, een Zeverlution 3000S of een SAJ Sununo Plus TL3K te denken, maar ik vroeg mij of een bepaald merk en type echt de beste keus zou zijn voor deze situatie.
check even welke toevallig iets meer W levert als de andere, die ken ik niet allemaal uit het hoofd
(ik heb zo vrij lang een power-one 3.0 gebruikt die levert 3000W, maar in de praktijk doet hij door gaan naar 3330W en dat kan een voordeeltje zijn die je gratis mee kunt pikken.)
let wel op dat je alle 12X het liefst wel in 1 string hebt aangesloten, dat levert een betere Vmpp als dat ze er 2x een sting van maken. (geen super groot verschil maar mee pikken is wel leuk)
Ik zou er ook een SMA met optitrack aanhangen.DopjeD schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 10:56:
[...]
Klinkt slim. Als dat past kan ik 5 panelen meer kwijt en ziet het er ook nog mooier uit ook! Ik zat zelf te denken aan SMA omvormer met schaduw management. Enkel de panelen aan de rechterkant hebben last van de schaduw en de panelen links wat van de dakkapel. Naar mijn idee niet genoeg schaduw om voor SolarEdge optimizers te gaan.
Heb ik bijzonder veel pech, of toch iets anders?
[ Voor 24% gewijzigd door Gasschuif op 09-08-2017 17:08 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
25 jaar garantie toch?Gasschuif schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 17:00:
Nou, weer pech vandaag, dat is al nummer 3 uit 20 in 2,5 jaar tijd. Gelukkig heb ik nog een nieuwe P350 op de plank, wijs geworden door ervaring. Om een uur of 10 vanmorgen is hij overleden, er hangt een Pana 245 aan. Morgen maar weer het dak op, gelukkig plat dat weer wel.![]()
[afbeelding]
Mijn 20 stuks tigo nog niks defect gelukkig.
1 PVoutput . Dongen NB
Je bent 1-2 weken te laat...DopjeD schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 10:56:
[...]
Klinkt slim. Als dat past kan ik 5 panelen meer kwijt en ziet het er ook nog mooier uit ook! Ik zat zelf te denken aan SMA omvormer met schaduw management. Enkel de panelen aan de rechterkant hebben last van de schaduw en de panelen links wat van de dakkapel. Naar mijn idee niet genoeg schaduw om voor SolarEdge optimizers te gaan.
Ik had (als ik jouw was) op 150x (of 100x) 2e hands Solar Frontier panelen van BVA-auctions geboden.
Maar wie weet, komen ze nog op markplaats te staan.
Je kan zuid en noord helemaal volleggen met die panelen.
Heb zelf ook SF op noord. Doet nog altijd 55%. En een 2e hands paneel kost 50%... tel uit die winst.
@Gasschuif
Je hebt geen pech... Je hebt Solar Edge.
Log je geen temperaturen?
Mijn SMA na 4 jaar nog steeds onafgebroken produktie, bij licht... (sorry kon het niet laten...
Maar wie weet...
[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-08-2017 17:20 ]
Gha, ik ben een zonnepaneel beginner hè; niet zo'n doorgewinterde addict als jijAUijtdehaag schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 17:15:
[...]
Heb zelf ook SF op noord. Doet nog altijd 55%. En een 2e hands paneel kost 50%... tel uit die winst.
Ik neem aan dat je dan monopanelen neemt in 1 string op 1 mppt ingang? Dan werkt optitrac prima.
Met SF heb je niet zoveel aan optitrac (eigenlijk niets) vanwege parallele strings op 1 mppt ingang
[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-08-2017 17:46 ]
Garantie zal het probleem niet zijn, ging bij de vorige ook goed, na een weekje of zo een nieuwe.reneeke1970 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 17:08:
[...]
25 jaar garantie toch?
Mijn 20 stuks tigo nog niks defect gelukkig.
Maar mijn vertrouwen in de optimizers van SE was al niet zo goed, maar nu nog minder. Het uitval percentage is hier nu 15%
Inderdaad, die factor 1,25 mist weer bij Hager. Ik ben bang dat we hier geen zekerheid over krijgen zonder NEN1010/NPR5310 hier eens op naslaan. Jammer dat deze niet kosteloos beschikbaar zijn.Proton_ schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 20:57:
Hmm. Omdat de zekeringwaarde vaker gegeven is en Isf altijd kleiner is dan Ir, denk ik dat je Ir kunt gebruiken als die gegeven is en zo niet, dat je met 1.35*Isr kan rekenen.
Isc wordt wel eens overschreden bij gunstige omstandigheden, dus daar komt de factor 1.25 vandaan (bij Hager niet te vinden).
Dan kom je voor SF op 3 strings parallel voordat je moet zekeren...
Zo even om te brainstormen, gebruik je nog steeds die plasticbakken voor de montage van deGasschuif schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 17:00:
Nou, weer pech vandaag, dat is al nummer 3 uit 20 in 2,5 jaar tijd. Gelukkig heb ik nog een nieuwe P350 op de plank, wijs geworden door ervaring. Om een uur of 10 vanmorgen is hij overleden, er hangt een Pana 245 aan. Morgen maar weer het dak op, gelukkig plat dat weer wel.En gelukkig heb ik ouderwets ampère meters in beide strings in de garage. Valt snel op als ze niet min of meer synchroon lopen.
[afbeelding]
panelen, en liggen daar ook de optimizers in? kan daar een vocht en of warmte probleem zijn?
(Heb je foto even gejat;)

Daarnaast valt het op dat het steeds een van de buitenste panelen/optimizer overkomt
de eerste keer een aan de oost kant en de laatste twee keer aan de west kant
bedoel het kan een en, en probleem zijn, montage kan een mede oorzaak zijn.
Kijk dat waardeer ik enorm, meedenken...PClop schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 20:02:
[...]
Zo even om te brainstormen, gebruik je nog steeds die plasticbakken voor de montage van de
panelen, en liggen daar ook de optimizers in? kan daar een vocht en of warmte probleem zijn?
(Heb je foto even gejat;)
[afbeelding]
Daarnaast valt het op dat het steeds een van de buitenste panelen/optimizer overkomt
de eerste keer een aan de oost kant en de laatste twee keer aan de west kant
bedoel het kan een en, en probleem zijn, montage kan een mede oorzaak zijn.
Bij de montage van de optimizers kon ik kiezen uit 2 posities, aan alu van het paneel, wordt zeer warm dus afgevallen, op het lage "kanteel" deel van de bak, midden op de korte zijde in de bak, dus op zeg 4 cm onder het paneel. Voordeel, kan nooit water bijkomen ook niet bij zware slagregens, dus daar zitten ze nu. Ze worden hand warm tijdens normaal bedrijf, Zitten vast met een M8 RVS bout en moer, met carrosserie M8 ringen.
De 2 die ik tot nu toe kapot gehad heb waren gloeiend heet bij verwijderen 2 minuten na afkoppelen van de AC netspanning, ik verwacht bij de 3e hetzelfde Weet ik morgen. Ze dissiperen dus een fors deel van het paneel vermogen lijkt me. Wat er precies kapot is binnen in, geen idee. Ze zitten goed onder het stof, nul watersporen te zien. Als ik mij goed herinner ook eentje midden in de rij gehad, moet ik even nazoeken.
Warmte afvoer via het kunststof van de bak zal niet veel zijn. De meeste warmte moet dus met lucht weg.
Op vol vermogen 260 W en 1 % verlies is dat een kleine 3 watt. Normaal draaien ze op top zo 225 W
Dat kan ik er voorlopig over zeggen.
Ehm, als je in je vraagstelling direct een advies meegeeft ben ik geneigd 'ja' te zeggenAUijtdehaag schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 17:44:
@DopjeD
Ik neem aan dat je dan monopanelen neemt in 1 string op 1 mppt ingang? Dan werkt optitrac prima.
Met SF heb je niet zoveel aan optitrac (eigenlijk niets) vanwege parallele strings op 1 mppt ingang
Maar kan ik niet beter de 2 MPPT ingangen benutten en dan zoiets maken?

De 12 panelen rechts op 1 tracker en de rest op de 2e? De 12 panelen rechts hebben namelijk eerst te maken met de boom (tot 11:00u) en later in de middag krijgt de linkerrij beetje schaduw van de dakkapel. Probleem is dat string 1 met 9 panelen dan 9*40=360V geeft; minimale van de SMA9000TL is 370V. Dan beter om string 1 en 2 te combineren?
Volgens mij zit er ook een temperatuursensor in elke optimizer, al kun je de als consument niet uitlezen.
Ik heb ze zelf aan het aluminium frame gemonteerd en daar moeten ze 't ook hebben van luchtflow, die in mijn geval ook niet optimaal zal zijn doordat ze liggen op een dak in een rijtje huizen met dwarskappen.
In 4,5 jaar tijd heb ik nog geen kapotte optimizer gehad. Wel is 2 jr geleden de omvormer vervangen.
Je kan voor optitrac beter voldoende spanning opbouwen.
Optitrac haalt de spanning naar beneden om meer stroom te creeren.
Bovendien zit je met een string van 16 en 17 beter tegen het optimale Vmpp aan van de SMA. Dat is 590 Vmpp (uit mijn hoofd)
Windtechnisch lijkt me het nogal een uitdaging, maar op die manier kan je wellicht wel meer panelen kwijt, met name op een dak waar bijvoorbeeld al een warmtepomp en airco staan.
Groetjes
Afkloppen, maar bij mij zijn de 10 stuks OP300 optimizers met 260Wp monopanelen, sinds juni 2014 in gebruik, nog steeds heel....Gasschuif schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 17:00:
Nou, weer pech vandaag, dat is al nummer 3 uit 20 in 2,5 jaar tijd. Gelukkig heb ik nog een nieuwe P350 op de plank, wijs geworden door ervaring. Om een uur of 10 vanmorgen is hij overleden, er hangt een Pana 245 aan. Morgen maar weer het dak op, gelukkig plat dat weer wel.En gelukkig heb ik ouderwets ampère meters in beide strings in de garage. Valt snel op als ze niet min of meer synchroon lopen.
[afbeelding]
Sterkte met het vervangen...
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
Volgens mij zag ik van de week een partijtje van 100 stuks voorbij komen op MP.AUijtdehaag schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 17:15:
[...]
Je bent 1-2 weken te laat...
Ik had (als ik jouw was) op 150x (of 100x) 2e hands Solar Frontier panelen van BVA-auctions geboden.
Maar wie weet, komen ze nog op markplaats te staan.
Die zullen ongetwijfeld vanuit één van die BVA veilingen komen.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Gelukkig zitten we hier niet met gewone consumenten, maar op tweakersCranberry schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 20:48:
Volgens mij zit er ook een temperatuursensor in elke optimizer, al kun je de als consument niet uitlezen.
Ik heb inmiddels een database met alle solaredge-data van ruim een jaar van mijn 16 panelen (8 x P500, 8 x P404).
Mijn optimizers zitten onder de panelen gemonteerd op een schuin dakpannen-dak. Alleen op extreem hete en/of windstille dagen worden er een enkele 60 graden (volgens hun eigen sensor), ook op hete dagen blijven de meeste nog een graad of 4-6 lager en op >95% van de dagen blijven ze onder de 50.
Ik had 1 maandagochtend-exemplaar die een paar weken na installatie stuk ging. Die produceerde toen bijna niks meer en rapporteerde toen temperaturen tussen de 90 en 102 graden.
Ik meende me te herinneren dat de temp op het moment dat ik daarmee bezig was, niet of niet juist geïnterpreteerd kon worden.
Maar je hebt gelijk, het adagium 'niets is onmogelijk' blijkt ook hier van toepassing!
De eenheid van de temperatuur is ook wel wat vreemd: gaat in stapjes van 2 graden.
In zijn algemeenheid zie je dat de temperatuur van de optimizers een redelijk vergelijkbare curve heeft als het geproduceerde vermogen: Hoe meer ze produceren, hoe warmer ze het krijgen.
Ik zie overigens net dat mijn West-optimizers vrij structureel hogere piek-temperaturen hebben dan de Oost-optimizers.
Op zich ook wel logisch, op echt warme dagen is het in de middag/namiddag doorgaans het heetst, maar dan produceren de Oost-panelen al iets minder (liggen op 40 graden).
's Winters blijven ze ook overdag keurig onder de 20 graden (maar dan produceren ze ook weinig). Als het goed vriest starten ze wel eens op met negatieve temperaturen (ik heb de afgelopen winter -6 gezien als laagste optimizer-temperatuur), maar dat duurt nooit lang. Ze ontdooien zichzelf blijkbaar
Zonnepanelen Solar Frontier 150 Wp sf150thido schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 22:45:
[...]
Volgens mij zag ik van de week een partijtje van 100 stuks voorbij komen op MP.
Die zullen ongetwijfeld vanuit één van die BVA veilingen komen.
http://link.marktplaats.nl/m1188620204
Nog 5
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
De hoge temp van jouw kapotte optimizer is dus klaarblijkelijk hetzelfde probleem als in die van mij. (gloeiend heet) SE weet dit waarschijnlijk ook, ze kunnen dat uitlezen (denk ik...) Tot nu toe heb ik de kapotte nooit in hoeven leveren. Wel heb ik een slooppoging ondernomen en ben aan het zagen gegaan, alle componenten zijn ingegoten op de doorsnee, dus niets kunnen zien.ocaj schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 22:46:
[...]
Gelukkig zitten we hier niet met gewone consumenten, maar op tweakers![]()
Ik heb inmiddels een database met alle solaredge-data van ruim een jaar van mijn 16 panelen (8 x P500, 8 x P404).
Mijn optimizers zitten onder de panelen gemonteerd op een schuin dakpannen-dak. Alleen op extreem hete en/of windstille dagen worden er een enkele 60 graden (volgens hun eigen sensor), ook op hete dagen blijven de meeste nog een graad of 4-6 lager en op >95% van de dagen blijven ze onder de 50.
Ik had 1 maandagochtend-exemplaar die een paar weken na installatie stuk ging. Die produceerde toen bijna niks meer en rapporteerde toen temperaturen tussen de 90 en 102 graden.
Het strak doorlopen van de rendement curve laat zien dat het verliesvermogen min of meer gelijk loopt met het door het paneel afgegeven vermogen. En dus ook ongeveer de temperatuur schat ik zo in.
Met dik 40 V van de Pana's is de groene curve bij mij van toepassing.
SolarEdge designer geeft wel aan dat niet mogelijk is anders had ik Solaredge nooit gebeld. Aan de telefoon werd beweerd dat ik geen garantie krijg als ik toch een sf175 aan een P405 hang. Misschien dat je leverancier de SF170 had ingevuld. Ik vraag me af of Solaredge achter het verschil zou komen als je SF170 op geeft maar de 175 eraan hangt, alleen ik zit er niet om verlegen om elk jaar die defecte optimizers bij klanten te gaan vervangen dus ik bied het niet aan.Niek_ schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 14:35:
[...]
Nee, heb geen broer. Tot op heden erg tevreden en volgens mij is hij het goedkoopst qua nieuwe SF-panelen. Ook 1 garantiegeval gehad en dat werd prima opgelost.
www.sunsolar.nl
Je zou nog even kunnen navragen of het ook een must is dat de optimizers zich ook moetenGasschuif schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 20:39:
[...]
Kijk dat waardeer ik enorm, meedenken...![]()
![]()
Bij de montage van de optimizers kon ik kiezen uit 2 posities, aan alu van het paneel, wordt zeer warm dus afgevallen, op het lage "kanteel" deel van de bak, midden op de korte zijde in de bak, dus op zeg 4 cm onder het paneel. Voordeel, kan nooit water bijkomen ook niet bij zware slagregens, dus daar zitten ze nu. Ze worden hand warm tijdens normaal bedrijf, Zitten vast met een M8 RVS bout en moer, met carrosserie M8 ringen.
De 2 die ik tot nu toe kapot gehad heb waren gloeiend heet bij verwijderen 2 minuten na afkoppelen van de AC netspanning, ik verwacht bij de 3e hetzelfde Weet ik morgen. Ze dissiperen dus een fors deel van het paneel vermogen lijkt me. Wat er precies kapot is binnen in, geen idee. Ze zitten goed onder het stof, nul watersporen te zien. Als ik mij goed herinner ook eentje midden in de rij gehad, moet ik even nazoeken.
Warmte afvoer via het kunststof van de bak zal niet veel zijn. De meeste warmte moet dus met lucht weg.
Op vol vermogen 260 W en 1 % verlies is dat een kleine 3 watt. Normaal draaien ze op top zo 225 W
Dat kan ik er voorlopig over zeggen.
kunnen ontladen van bijvoorbeeld statische spanning o.i.d. wat dus met jou montage methode
niet mogelijk is, in de instructie filmpjes word daar wel steeds op gewezen.
Hoe zegt men dat ook al weer, Just my 2 cents...
En hoe zit het nou met SF 175S panelen in parallelle strings? Ik wil 4x4 en 4x3 aan een dual mpp tracker omvormer hangen, moet ik nu wel of geen zekeringen plaatsen?
Off topic inderdaad, maar ik bedoel dat letterlijk dezelfde berekening is genomen terwijl er 8 panelen extra, en een warmtepomp bij zitten nu.edwinvn schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 15:12:
Helaas is er voor installaties nog weinig te kiezen tussen de verschillende materialisaties. Dat betekend inderdaad dat een EPC 0,4 of EPC 0 woning of kantoor in de MPG score weinig uitmaakt. Daarbij ga ik er wel vanuit dat je de hoeveelheid isolatiemateriaal en PV panelen ongeveer hetzelfde hebt gehouden om die verlaagde EPC score te bereiken. Want die hebben wel degelijk effect op de totaalscore.
Beetje off-topic misschien, maar toch een kleine reactie.
Zelf maar een poging ondernomen met een programma, en dan zie je dat de component installatie de grootste taartpunt wordt.
Misschien moet je overwegen om 2x een 1-fase SMA te nemen.DopjeD schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 20:45:
[...]
Ehm, als je in je vraagstelling direct een advies meegeeft ben ik geneigd 'ja' te zeggenPanelen worden, vooral vanwege kleur, idd mono's.
Maar kan ik niet beter de 2 MPPT ingangen benutten en dan zoiets maken?
[afbeelding]
De 12 panelen rechts op 1 tracker en de rest op de 2e? De 12 panelen rechts hebben namelijk eerst te maken met de boom (tot 11:00u) en later in de middag krijgt de linkerrij beetje schaduw van de dakkapel. Probleem is dat string 1 met 9 panelen dan 9*40=360V geeft; minimale van de SMA9000TL is 370V. Dan beter om string 1 en 2 te combineren?
Heb je 4Mpp ingangen. Strings met lager voltage dus minder panelen per string nodig om op je Mpp spanning uit te komen en 4x Optitrack op de 4 string.
Ik raad het niet vlug aan, Maar met deze 3 dakkapellen zou ik het misschien overwegen...
2x SMA SB4000TL-21
Ik zou met 2 MPPTs genoegen nemen en gewoon een 9 kW driefase unit nemen.
Eventueel wat Hosola optimizers
Die waren het niet. Was een partij van 100 stuks van een andere aanbieder.Rol-Co schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 23:23:
[...]
Zonnepanelen Solar Frontier 150 Wp sf150
http://link.marktplaats.nl/m1188620204
Nog 5
Dacht ook 140Wp trouwens maar heb zo maar vluchtig gekeken.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Dat is een goed idee! Aangezien er tussen de dakkapellen geen panelen komen is de hoeveelheid schaduw niet zo groot. Daarom is een @paulv1973 opstelling met 2 1-fase omvormers niet nodig denk ik. Ik schat dat ik met 4 Hosala's de panelen met schaduw wel kan afdekken.
33 panelen is 3x mppt op twee 1-fase sma met optitrac.
Hou je nog 1 mppt over voor de uitbreiding. (Icm eventueel een 3e 1-fase sma)
Maar een 3-fase sma is net wat efficienter dan een 1-fase sma.
En een mooie verdeling over 3-fase gelijktijdig.
Daar heb ik nog niet aan gedacht, bedankt voor de tip, ik ga dat zeker overleggen met mijn leverancier en installateur.PClop schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 00:25:
[...]
Je zou nog even kunnen navragen of het ook een must is dat de optimizers zich ook moeten
kunnen ontladen van bijvoorbeeld statische spanning o.i.d. wat dus met jou montage methode
niet mogelijk is, in de instructie filmpjes word daar wel steeds op gewezen.
Hoe zegt men dat ook al weer, Just my 2 cents...
[afbeelding]
Normaal gesproken (huis en bedrijfsgebouwen) moet je aarde draad minimaal de dikte hebben van de dikste geleider. Maar wees er gerust op dat de eerste overgang van koper naar aluminium na een maand of 3 buiten 10x zoveel weerstand geeft als de gehele koperdraad naar de MK toe als is ie 2,5, i.p.v. 4 mm2.GioStyle schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 01:32:
Hoe zit het nu precies met panelen aarden. Je moet vanaf januari 2017 de panelen aarden. Dat houdt in dus de behuizingen van de panelen en montagemateriaal. Moet dat gebeuren met 4mm2 draad of is 2.5mm2 voldoende?
En hoe zit het nou met SF 175S panelen in parallelle strings? Ik wil 4x4 en 4x3 aan een dual mpp tracker omvormer hangen, moet ik nu wel of geen zekeringen plaatsen?
De klemmetjes die je bij Esdec kan kopen om de panelen te aarden zijn echter voor een massieve 6 mm2.
https://www.esdec.com/Com...x-Fusion-Aardingsklem.htm
Daarbij kan je kan de standaard vertinde koperdraad gebruiken die je veel in de badkamer ziet.
Wij houden nog steeds als norm dat je maximaal 4 strings SF parallel mag plaatsen zonder zekeringen.
Volgens mij moet je dan kijken naar de maximale reverse current. Die is bij een SF170 7A, en de maximale Isc is 2,2 A, dus bij (bij 4 parallel is er één strings deels defect, dus leveren 3 strings parallel) 3strings 3x2,2A =6,6 A. dat mag nog net.
https://www.desolarstore....-frontier-sf170-s-eng.pdf
[ Voor 19% gewijzigd door Andre1973 op 10-08-2017 10:27 ]
Wellicht dat de experts in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 het uit kunnen pluizen?
Dit topic is gesloten.
![]()
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??