Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 106 Laatste
Acties:
  • 518.840 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@albert04
Als eerste: de keurmeester en installateur doen het verkeerd door naar het aantal/vermogen panelen te kijken. Dat is in deze niet relevant.
4680, 3000 of 8000 Wp maakt voor de AC kabeldiameter niet uit. Oost/west ook niet.

In de datasheet van de omvormer staat een max AC stroom, daar kies je de zekering en kabel op.
In de norm staat dan welke kabels er geschikt zijn, gegeven de ontwerpstroom, zekering, lengte en montagemethode.
Grote kans dat 2.5mm² dan geschikt is. De keurmeester moet in die tabel kunnen aanwijzen dat er 4 mm² nodig is in jouw situatie, dat is geen rocket science.

Edit:
Jouw omvormer doet max 19A. In de meterkast verwacht ik een 20A B-karakteristiek automaat.
Als ik dat hier invoer:
http://nen1010.cobouw.nl/...eningen/leidingberekening
dan is 4mm² nodig als de kabel in een thermisch geïsoleerde wand ligt. Anders is 2.5 mm² genoeg tot 82 meter.

[ Voor 19% gewijzigd door Proton_ op 04-08-2017 14:19 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:05
Proton_ schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 14:05:
@albert04

In de datasheet van de omvormer staat een max AC stroom, daar kies je de zekering en kabel op.
In de norm staat dan welke kabels er geschikt zijn, gegeven de ontwerpstroom, zekering, lengte en montagemethode.
Grote kans dat 2.5mm² dan geschikt is. De keurmeester moet in die tabel kunnen aanwijzen dat er 4 mm² nodig is in jouw situatie, dat is geen rocket science.
Dit dus, wat Proton zegt,

wat het kan leveren maakt geen bal uit. Je moet je houden aan de specificaties van het apparaat, in dit geval de omvormer.

installatie technisch zou ik idd gewoon 4 mm aanhouden. Maar regeltechnisch idd gewoon in de tabel kijken.

Als voorbeeld,
1,5 mm is voldoende tot 16A. Dit wordt ook vaak geleverd bij 3 fase kookplaten, ovens etc. Ik pak standaard altijd 2,5 mm voor zware apparaten, je zit ook met kortsluitvermogen etc.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Los daarvan zou ik 4mm² doen om te voorkomen dat de omvormer snel uit gaat op overspanning, hij drukt zelf de spanning op door het invoeden en bij 253V moet hij uit.
Maar 2.5mm² is niet per sé fout.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:09
Grote vraag is waar de groep op af gezekerd is. Bij een 16A groep is 2,5mm2 prima. Bedrading moet altijd afgestemd zijn op de zekering. Dit in verband met brand gevaar, de zekering is er namelijk primair om er voor te zorgen dat je bedrading niet smelt en daardoor je huis af brand.

Volgorde is verbruik apparaat bepaalt zekering en deze bepaalt dan de minimum draad diameter. Daarnaast kan het zijn dat door de afstand die overbrugt moet worden of omdat je de verliezen wilt beperken je een grotere diameter kiest.

[ Voor 16% gewijzigd door Christiaan676 op 04-08-2017 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Proton_ schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 14:25:
Los daarvan zou ik 4mm² doen om te voorkomen dat de omvormer snel uit gaat op overspanning, hij drukt zelf de spanning op door het invoeden en bij 253V moet hij uit.
Maar 2.5mm² is niet per sé fout.
uit mijn blote hoofd :+ , 2,5 mm is dacht ik max 25A maar correct me if I am wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albert04
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-06 12:18
Oke thanks voor de uitleg..

Dat zit wel goed. Zij hebben de boel geinstalleerd op basis van de eisen die de frabikant hanteert. dus.. 2.5mm2 voor max 14m lengt, das voor 4200VA en 19A. Alles is gekoppeld aan een B25 groep in de meterkast.

[ Voor 4% gewijzigd door albert04 op 04-08-2017 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@albert04
Oh, met een B25. Dan kom ik ook op 4mm² bij 25 graden omgeving en kabel in buis.
Met een B20 was 2.5 wel OK in die omstandigheden.
Check mijn aannames.

[ Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 04-08-2017 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albert04
Oh oké.. door de B25 wordt het een ander verhaal begrijp ik? Daardoor zijn er 2 mogelijkheden en dat zijn groep aanpassen naar b20 of een 4mm kabel leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Inderdaad.
Een kabel die op 25A beveiligd is, moet die 25A aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albert04
Oké dat is wel jammer.. Wat zijn trouwens de gevolgen van z'n installatie/aansluiting? Anders moet ik dit zsm even bij de installateur melden.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Zolang er niks gebeurt is er weinig aan de hand. Het moet wel aangepast worden vind ik.
Het grootste risico is dat straks het virus toeslaat, en een installateur een 5,7 kW omvormer aan dezelfde kabel hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemient
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 10:20
Gelukkig bestaan er niet zoveel omvormers met een vermogen van 5,7kW. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06 17:55
Vandaag mijn zonneset (24 sf175s + goodwe 5000 3 fase + clickfit evo) opgehaald. Morgen ga ik beginnen met installatie, maar heb nog een paar vragen:
1. Moet ik elk paneel separaat aarden, of alleen het laatste paneel in de rij (en lust dit automatisch door via het montagesysteem?
2. Kan ik de panelen er al opleggen, en pas een paar dagen later de omvormer installeren. Dus kunnen de panelen in de zon liggen zonder dat ze zijn aangesloten? Ik zie namelijk in de solar frontier handleiding dat ik een doek over elk paneel moet leggen als ik het installeer als de zon schijnt.

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:08

The Wizard

Moderator Mobile
Ik heb mijn dak ook weer eens onder handen genomen.

Oude situatie:
8x 175 Wp CEEG Mono (1400 Wp) op Solis 1500 (2009)
6x 200 Wp Canadian Poly (1200 Wp) op Solis 1500 (2010)
6x 230 Wp Canadian Poly (1380 Wp) op Solis 1500 (2011)

Omvormers zijn in 2016 geplaatst, eerst was het een combo van SMA en Soladin's 600.
Oude foto nog met 3 Soladin's ipv 4.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/25854502/4.jpg

Totaal 3980 Wp op 4500 W omvormers, ondergedimensioneerd dus.
Dak ligt op ZW onder een hoek van 20 graden (lessenaar dak).
Afbeeldingslocatie: https://www.faken.eu/Zonnepanelen.jpg

Met deze setup ligt mijn verbruik ongeveer gelijk aan mijn opbrengst, ca. 10 tot 50 kW verschil.
Met de toekomst in gedachten (elektrisch koken, misschien warmtepomp) en dat het nu niet uitziet op dak (heb ik zelf geen last van, zie het dak niet :P), leek me het een goed plan (en met de huidige spaarrente...) om het nu aan te pakken.

Allereerst de kabel die vanaf de omvormers naar de meterkast loopt (2,5 mm2) vervangen door een 4 mm2 variant. Is niet echt nodig, maar de kabel (vrijhangend/kabelgootje) werd toch bij volle zon handwarm, dat is in mijn ogen verlies :P.
Daarnaast de zekering van B16 naar B20 veranderd. De kabel komt uit (via een AC schakelaar, welke ook vervangen is door een degelijker variant (60A bij 230V) in de meterkast op een separate meter voor de SDE2009 subsidie. Dat is allemaal 6 mm2 kabel. Alles gaat via een kWh meter voor de Arduino (Solarmeter) en stuurt alles (incl. P1 data) door naar PVOutput en Mindergas, maar dat terzijde.
Extra DC schakelaars tussen de panelen en de omvormers gezet. Omvormers hebben een eigen DC schakelaar, maar vind het prettiger als ik ze voor de omvormer kan afschakelen.

De achterkant is dus allemaal aangepakt om de hogere vermogens te kunnen verwerken.

Nieuwe situatie:
De omvormers blijven gewoon zitten;
3 dezelfde sets liggen er nu op dak, 5x 320 Wp LG's, 1600 Wp. Totaal dus 4800 Wp. Van ondergedimensioneerd naar overgedimensioneerd. Dit heeft het voordeel dat in de Herfst/Winter/Lente de opbrengst hoger wordt. Het aftoppen valt behoorlijk mee, alleen bij heldere lucht na een regenbui (weer van de laatste dagen) zie je het vermogen wordt afgetopt tussen de 4500 en 4600 W.

Omdat ik nu panelen over heb, heb ik 2x 230 Wp op het dak van het schuurtje gelegd op een 10 graden skischans op Zuid-ZuidOost. Deze panelen hebben elk een M250 Enphase microinverter en zitten via een aparte groepenkastje (afgezekerd op een B10) via een kWh meter op een arduino om deze apart te loggen.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/25854502/zonnepanelen/2017-07-25%2019.45.36.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/25854502/zonnepanelen/2017-07-25%2020.01.02.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/25854502/zonnepanelen/2017-07-31%2020.16.24.jpg

De rest van de panelen verkocht en 3x 230 Wp aan mijn vader gegeven voor zijn schuurtje.

Nieuwe situatie:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/25854502/zonnepanelen_nieuw.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/25854502/zonnepanelen_nieuw_klein.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/25854502/zonnepanelen/2017-08-03%2010.52.39.jpg

Dit allemaal afgelopen maandag en dinsdag uitgevoerd.
De setjes draaien super, mede door dit regen/zonneschijn weer heb ik mooie records gedraaid, piekvermogen was 5119 W.

PV Output (combi systeem): https://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=5970&sid=53451

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
VivaAtloni schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 20:50:

2. Kan ik de panelen er al opleggen, en pas een paar dagen later de omvormer installeren. Dus kunnen de panelen in de zon liggen zonder dat ze zijn aangesloten? Ik zie namelijk in de solar frontier handleiding dat ik een doek over elk paneel moet leggen als ik het installeer als de zon schijnt.
Nee hoor, je mag de panelen gewoon neerleggen. Let wel dat er een (behoorlijke) spanning staat op de aansluitingen, laat deze niet bloot liggen! (Kleine kinderen, onwetende huisgenoten...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albert04
Proton_ schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 18:10:
Zolang er niks gebeurt is er weinig aan de hand. Het moet wel aangepast worden vind ik.
Het grootste risico is dat straks het virus toeslaat, en een installateur een 5,7 kW omvormer aan dezelfde kabel hangt.
Oke.. ik ben net even elektratheorie ingedoken… Geef het maar aan of het klopt :)
B25 is bedoeld voor 25a, dat zou dus een 4mm2 dikte aan AC kabel moeten zijn.
2,5mm2 is max voor 20a en daar hoort een B20 aangesloten te worden. Mijn situatie is nu dat ik nu een risico loop op smelten omdat mijn verzekering (B25) niet door heeft dat er meer dan 20a over de AC kabel van 2,5mm2 loopt. Klopt wat ik nu vertel?

Dan is heb je mijn zonnepanelen welke op oost en west liggen. Zij behalen nooit de max ampère welke de Growatt aangeeft, die 19a dus. Die 19a is meer gericht op max opbrengst en dat is een zuid opstelling. Als ik terug kijk naar mijn gegevens over de opbrengst, haal ik op de ene kant z'n ongv 10/11a (volledig in de zon) en op de andere kant z'n 1/2a (nauwslijk zon/defuse) Dat betekent dat ik misschien ongeveer 14/15a opwek en wordt verwerkt naar mijn meterkast? Zie ik dit goed?
Dus, op deze manier loop ik geen risico, maar het is niet volgens de “best-practice” geïnstalleerd. De beveiliging moet gewoon kloppen ten opzichte van de dikte van de AC kabel. Wat @Proton_ al aangaf, de automaat moet vervangen worden naar een B20 type.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nieuwsgierig naar wat de netbeheerder (Enexis in dit geval) nu vindt van selectiviteit bij terugleveren heb ik contact met ze opgenomen via https://www.zelfenergieproduceren.nl/

Hun antwoord op mijn vraag of bij teruglevering ook selectiviteit in zekeringen van toepassing is:
De selectiviteitsregel ligt vastgelegd in de NEN1010 en is ook van toepassing bij teruglevering. De omvormer moet worden beschouwd als een verbruiker van stroom en daarom moet de zekering van de omvormer ook selectief zijn ten opzichte van de hoofdzekering.
Wanneer uw huis een hoofdzekering van 25 Ampère heeft, dient de groepszekering 16 Ampère te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-05 22:46

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Wolly schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 22:48:
Nieuwsgierig naar wat de netbeheerder (Enexis in dit geval) nu vindt van selectiviteit bij terugleveren heb ik contact met ze opgenomen via https://www.zelfenergieproduceren.nl/

Hun antwoord op mijn vraag of bij teruglevering ook selectiviteit in zekeringen van toepassing is:

[...]
Maar dat is ook logisch want die selectiviteit treed alleen op bij een fout, en dan is de kans heel groot dat dat niet anders is dan er bij en verbruiker het geval zou zijn.
Maar selectiviteit blijft een aanbeveling, geen must.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

VivaAtloni schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 20:50:
Vandaag mijn zonneset (24 sf175s + goodwe 5000 3 fase + clickfit evo) opgehaald. Morgen ga ik beginnen met installatie, maar heb nog een paar vragen:
1. Moet ik elk paneel separaat aarden, of alleen het laatste paneel in de rij (en lust dit automatisch door via het montagesysteem?
1Aan de aarde vraag waag ik me nog even niet, ik zet daar sowieso wat vraagtekens bij. Is ook pas sinds kort verplicht in Nederland.
Maar elk paneel heeft meerdere gaatjes voor aarding, en het lijkt me dat een geanodiseerd paneel op een geanodiseerde rail niet heel veel contact maakt. Sowieso aluminium buiten langdurig goed geaard houden lijkt me een opgave.
Er zijn ook speciale klemmetjes die kan je over een massieve 6 mm2 draad (wij gebruiken 6 mm2 vertinde draad zoals je wel in de badkamer ziet) heen tikken op het paneel, speciaal om deze te aarden. Geen idee waar die vandaan komen.

2 IDD goed de uiteinden aftapen en buiten bereik van kinderen etc. houden. Wat misschien wel fijn is voor jezelf is de panelen afdekken of in de schaduw laten staan, dan worden ze niet zo &^%%$$#$#$ heet.
Zeker de SF's worden wel lekker warm in de zon, dat is zo gebeurd. Hoe denk je dat wij grote systemen plaatsen?

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

albert04 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 21:45:
[...]

Oke.. ik ben net even elektratheorie ingedoken… Geef het maar aan of het klopt :)
2,5mm2 is max voor 20a en daar hoort een B20 aangesloten te worden. Mijn situatie is nu dat ik nu een risico loop op smelten omdat mijn verzekering (B25) niet door heeft dat er meer dan 20a over de AC kabel van 2,5mm2 loopt. Klopt wat ik nu vertel?

Dan is heb je mijn zonnepanelen welke op oost en west liggen. Zij behalen nooit de max ampère welke de Growatt aangeeft, die 19a dus. Die 19a is meer gericht op max opbrengst en dat is een zuid opstelling. Als ik terug kijk naar mijn gegevens over de opbrengst, haal ik op de ene kant z'n ongv 10/11a (volledig in de zon) en op de andere kant z'n 1/2a (nauwslijk zon/defuse) Dat betekent dat ik misschien ongeveer 14/15a opwek en wordt verwerkt naar mijn meterkast? Zie ik dit goed?
Dus, op deze manier loop ik geen risico, maar het is niet volgens de “best-practice” geïnstalleerd. De beveiliging moet gewoon kloppen ten opzichte van de dikte van de AC kabel. Wat @Proton_ al aangaf, de automaat moet vervangen worden naar een B20 type.
.
Het gaat niet om wat er normaal gebeurd, maar wat er eventueel worst case zou kunnen gebeuren.
Als er door een fout langdurig een stroom gaat lopen die de zekeringsautomaat net niet doet afslaan, moet nog steeds de kabel die stroom langdurig kunnen voeren.
Oftewel, jij bent op vakantie en je omvormer gaat stuk waardoor er lang 24,5 ampere gaat lopen. dat moet de kabel dan kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-06 10:30
The Wizard schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 20:50:
Ik heb mijn dak ook weer eens onder handen genomen.
Leuk om hier een plaatsgenoot te zien.
Dat is een flinke upgrade! Jammer dat je er zelf weinig van ziet ;)
Ik ga jouw tetris wel missen. Ik volgde hem al langer op PVOutput. ;w

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Skipper-93 schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 10:47:
[...]

Leuk om hier een plaatsgenoot te zien.
Dat is een flinke upgrade! Jammer dat je er zelf weinig van ziet ;)
Ik ga jouw tetris wel missen. Ik volgde hem al langer op PVOutput. ;w
Je kan deze ook gewoon volgen, ik heb de oude niet verwijderd maar geupdate.
https://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=5970&sid=4770
Ook het nieuwe schuursetje staat erop: https://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=5970&sid=53450

Dit alles wordt gecombineerd in https://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=5970&sid=53451.

Welk setje is van jou? Evt via een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-05 23:28
The Wizard schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 10:54:
[...]
Je kan deze ook gewoon volgen, ik heb de oude niet verwijderd maar geupdate.
https://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=5970&sid=4770
Ook het nieuwe schuursetje staat erop: https://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=5970&sid=53450

Dit alles wordt gecombineerd in https://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=5970&sid=53451.
4 omvormers op 2 groepen. Waar log je dat allemaal mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-06 17:57
The Wizard schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 10:54:
[...]

<KNIP>

Welk setje is van jou? Evt via een DM.
Mwa.. Setje, setje... maak er maar gerust twee PV SETS van:
1: 30.360kW: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49186&sid=44793
2: 52.780kW: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49186&sid=44894

Oh, en vergeet z'n windmolen niet... 8) :
3: 850.000kW (wind): https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49186&sid=46705
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-12-2024
Aegle schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 12:54:
[...]

Mwa.. Setje, setje... maak er maar gerust twee PV SETS van:
1: 30.360kW: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49186&sid=44793
2: 52.780kW: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49186&sid=44894

Oh, en vergeet z'n windmolen niet... 8) :
3: 850.000kW (wind): https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49186&sid=46705
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
De opschepper ;)

48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-06 11:59
@Aegle, je vergeet het uitzicht van de windmolen van @Skipper-93 te laten zien aan @The Wizard!

Staat trouwens ook allemaal in zijn onderschrift gelinkt maar toch :9 Ik vind de outputs van @Skipper-93 ook erg mooi om te volgen :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:22
albert04 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 21:45:
[...]

.
grofweg klopt het wel.
maar er zijn altijd van die kleine dingen die je niet verwacht.

toen ik nog 1710Wp op de omvormer had hangen (omvormer kon toen 3300VA verwerken dus veel te zwaar voor de panelen die er aan hingen.), toen ging de omvormer stiekem toch naar de 2000W.
tja je hebt van die momenten net na een regen buitje dat je panelen meer kunnen leveren als hun STC waarde.
gebeurd niet vaak maar gebeurd wel. en je wil wel dat alles dat ook overleefd ;)

ik heb zelf een 4000VA omvormer (power-one PVI 3.6).
en daar op een 7x190Wp(15 graden) + 7x190Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west of een 5660Wp.
deze omvormer topt dus nog steeds een beetje af, ondanks oost-west. (maar verlies per jaar is kleiner als 5kWh) ;)
nu levert de omvormer dus nooit meer als 4000VA (mmm heel soms een 4020VA), en dat is dan weer +/-17,4A.
dit hangt dan weer aan een 16A groep, en dat kan hij goed hebben, een 16A groep klapt er dan nog niet uit met 17,4A die heeft ook nog een karakteristiek dus meer als 6000seconde 17,4A en dan pas klapt hij er uit. ;)

dit had ik eerst hangen aan een 3x2,5mm kabel, maar na een paar dagen begon het toch te knetteren rond de kWh meter in mijn meterkast, en dat zijn niet de geluiden die je wil horen in je meter kast. ;)
(een achteruit gierende feraris meter dan weer wel. >:) )

dus lever je <16A, dan lukt een 2,5mm kabel wel.
lever je >16A, 4mm is zeker een aanrader, het is niet alleen de kabel zelf die problemen geeft, maar ook de aansluiting die het moet verwerken, en 4mm is dikker dus sluit je beter aan. ;)
(het is niet alleen de kabel die het zwakste punt kan zijn, maar meestal is het de koppeling met de kWh meter of de B20 groep zelf.)

(ik weet niet hoe een growatt het zou doen met een 16A groep?
het is 4200VA volgens de specs, en dat is misschien te veel voor een 16A groep?
maar ik weet niet zo snel welk type je precies hebt?
maar misschien heb je de simpele mogelijkheid om dat eens te testen? )

edit:
hier een grafiek met de karakterestiek van een groep. (deze is niet officieel ;) maar klopt grofweg wel.)
Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/1757c90c654e24742de01eaf9ad333775d52ff34/?url=http%3A%2F%2Fwww.schaapbliksem.nl%2Faarding%2Fimage%2Fautomaten.jpg
geeft je een idee om wat voor waarden het eigenlijk gaat. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 05-08-2017 15:55 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
HELP,

Vandaag alle PV op de goodwe 1000 aangesloten, nu schakeld hij niet meer in. Display blijft gewoon uit. ook geen lampje niks. Donderdag had ik even 2 panelen er aan gehangen en toen werkte hij prima,

stroom staat er op. DC voltage is goed (360) ook zit de + en - goed.

iemand een idee?

[ Voor 13% gewijzigd door Speedfightserv op 05-08-2017 15:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ik heb laatst een grafiekje gemaakt van de dagelijkse maximum piek per paneel. De afgelopen maanden pieken ze behoorlijk vaak heel ruim boven hun STC-waarden:

Maximum piek per paneel

Het zijn 16 Sunpower X21-335 panelen met een STC-waarde van 335Watt, maar die pieken dus regelmatig boven de 400 Watt uit.
Panelen liggen niet eens op Zuid, maar op Oost/West ca 40 graden, dus eigenlijk had ik minder hoge pieken verwacht.

Misschien goed voor mensen die "op het randje" ontwerpen om zich te realiseren dat pieken best flink hoger kunnen zijn dan de STC-waardes...

(logging komt uit de solaredge optimizers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Wolly schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 22:48:

[...]
lol, probeer dat maar eens te vinden in de NEN1010 , lol dat staat er niet in.
ze hadden beter de NPR 5310 kunnen zeggen dan klopte het antwoord meer. ;)

(nu snap ik het wel dat ze het zo zeggen, beetje dom is het wel, maar hun weten al als je de vraag stelt je waarschijnlijk de nen1010 niet kunt lezen, dat is zware theoretiesche kost voor een minimaal HBO+ elektra opgeleid persoon. de NPR 5310 is meer voor de gewone installateur en schrijft daardoor met flinke marge's om fouten te voorkomen.
als je nen1010 kunt lezen en begrijpen dan zou je die vraag niet stellen. ;) )

in werkelijkheid is het over het algemeen wel verstandig om niet meer als de selectiviteit terug te leveren.
niet zo zeer voor de selectiviteit, maar elektra die geleverd word kan niet zomaar door gegeven worden door de wijkcentrale (dit kan wel met een speciale wijkcentrale, maar die zijn zeldzaam) dus moet opgemaakt worden in de zelfde kring.
tja dan helpt het de netbeheerder wel als je aan de selectiviteit houd, de kans word dan wel een stuk kleiner dat te veel mensen dan in die kring te veel gaan leveren. ;)
(je moet dus zelf gaan schatten of die kring waar je inzit wel je levering aan kan.
lastig jep, veel koffie geven aan de enexis mannen als ze bezig zijn in je wijk helpt. >:) )

maar buiten dat verhaal: stel je hebt 1x35A hoofdgroep, dan pak je toch 2x een 16A omvormer.
dit mag perfect met selectiviteits-behoud. >:)
(selectiviteit gaat over meerdere 16A groepen op 1x35A hoofdgroep te hangen.
op een 1x35A mag ook 1x32A groep gehangen worden, maar niet 2x32A.)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 05-08-2017 16:00 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Speedfightserv schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 15:34:
HELP,

Vandaag alle PV op de goodwe 1000 aangesloten, nu schakeld hij niet meer in. Display blijft gewoon uit. ook geen lampje niks. Donderdag had ik even 2 panelen er aan gehangen en toen werkte hij prima,

stroom staat er op. DC voltage is goed (360) ook zit de + en - goed.

iemand een idee?
Voc meting gedaan op de DC string?
(of bedoel je dat met 360 ???)

en meet meteen ook even of je wel een AC hebt?

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 05-08-2017 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
migjes schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 15:54:
[...]

Voc meting gedaan op de string?
heb eerst beide strings gemeten. daar kwam 360 uit. Toen deze parallel via een y verbonden.

Gekke is dat de hele omvormer niets doet. geen lampje niets. Ook niet zonder de PV kabels er aan.
Laatste keer toen ik de PV schakelaar om zette ging hij op "waiting for"

daarna alles los gekoppeld en vandaag alles op het dak gelegd.

AC gemeten, dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Speedfightserv schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 15:59:
[...]

heb eerst beide strings gemeten. daar kwam 360 uit. Toen deze parallel via een y verbonden.

Gekke is dat de hele omvormer niets doet. geen lampje niets. Ook niet zonder de PV kabels er aan.
Laatste keer toen ik de PV schakelaar om zette ging hij op "waiting for"

daarna alles los gekoppeld en vandaag alles op het dak gelegd.

AC gemeten, dat klopt.
ehh, ik begrijp je niet (je schrijft een beetje onduidelijk), maar:
moet ik dan begrijpen dat je de multimeter in de stekkers hebt gestoken en toen 360Voc hebt gemeten toen ze op dak lagen?

de AC gemeten in de omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
TWyk schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 12:53:
[...]

4 omvormers op 2 groepen. Waar log je dat allemaal mee?
De 3 omvormers zitten op 1 groep, deze worden gelogd via een aparte kWh meter gekoppeld aan een Arduino en via Solarmeter doorgegeven aan PVOutput. De andere heeft een eigen kWh meter met een eigen Arduino. In PVOutput kun je meerdere systemen koppelen tot een gecombineerde systeem.
Jerrythafast schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 14:45:
@Aegle, je vergeet het uitzicht van de windmolen van @Skipper-93 te laten zien aan @The Wizard!

Staat trouwens ook allemaal in zijn onderschrift gelinkt maar toch :9 Ik vind de outputs van @Skipper-93 ook erg mooi om te volgen :9~
Crap, had niet naar de onderschrift gekeken, kijk daar eigenlijk nooit naar :P.

Zijn idd beste systemen, wil die systemen wel eens dichterbij bekijken.

[ Voor 37% gewijzigd door The Wizard op 05-08-2017 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albert04
@migjes
Bedankt voor je uitleg en voorbeeld. Gelukkig heb ik die situatie niet gehad, het geknetter in de meterkast. De kabel voelt zich ook niet te warm, dus wel warmpjes aan. De kabel loopt overigens niet door een PVC buis, maar los door een brede schacht naar beneden, door de kruipruimte en zo weer omhoog naar de meterkast.

Dit staat in het installatiedocument van Growatt:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/utvNkUq.png

De link naar het document: http://www.deltazon.nl/si...0_mtl-s_tm_5500_mtl-s.pdf
Het gaat om een Growatt 4200 MTL-S.. Het leveren van is niet hoger dan 16a, maar volgens de datasheet van dit type is het max 19a. Oost of West levert soms/per dag een piek van 10.9a aan.

Ik heb soms wel eens uitschieters van 4300 – 4500, maar meestal is het gemiddeld 3000-3500..

Een overzicht van de opbrengst de panelen van gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Aw0PgO0.png

Als ik zo de ampères van Oost en West bij elkaar op tel (dus vooral de pieken) kom ik niet hoger dan 16a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
migjes schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 16:07:
[...]

ehh, ik begrijp je niet (je schrijft een beetje onduidelijk), maar:
moet ik dan begrijpen dat je de multimeter in de stekkers hebt gestoken en toen 360Voc hebt gemeten toen ze op dak lagen?

de AC gemeten in de omvormer?
Sorry, raak er een beetje gestresst van :+

ik heb 8 panelen. 2 x 4 stuks in serie. Die zijn parallel via een Y verbonden.

Ik heb er nu even een stekker aangezet en als ik de stekker in het stopcontact stop hoor je wel dat hij "contact maakt" (stroom klikje) Maar alles blijft uit. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Speedfightserv schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 16:14:
[...]

Ik heb er nu even een stekker aangezet en als ik de stekker in het stopcontact stop hoor je wel dat hij "contact maakt" (stroom klikje) Maar alles blijft uit. :/
Zit je nog wel binnen de specs van de omvormer? Bij parallel schakelen verdubbeld de stroomsterkte, je omvormer moet dit wel aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
The Wizard schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 16:15:
[...]

Zit je nog wel binnen de specs van de omvormer? Bij parallel schakelen verdubbeld de stroomsterkte, je omvormer moet dit wel aankunnen.
ja, omvormer kan tot max 1300 WP. panelen zijn 150 WP x 8 = 1200 WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Speedfightserv schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 16:14:
[...]

dit klinkt als of hij geen DC krijgt. ;)

heb je de multimeter al in de y connector geduwd?
en daar de Voc gemeten?
(en voor de zekerheid beide stringen appart gemeten?)

of wat @reneeke1970 hier onder ook zegt. ;)

(stressen is nergens goed voor, moet je gewoon weg niet doen.
is gevaarlijk voor je hard en maak je fouten door. ;) )
The Wizard schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 16:15:
[...]

ik vermoed dat het SF panelen zijn (360Voc verraad dit wel een beetje, lol)
maar zelfs als dat niet zo is, dan kan de omvormer het nog steeds aan en zal hij opstarten. (maar wel gruwelijk gaan aftoppen op een te lage W >:) )
Speedfightserv schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 16:20:
[...]
dit boeit eigenlijk totaal niet al waren het 370Wp ( de nieuwe LG neon R panelen) geweest had het gewerkt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Stekkers goed door gedrukt? Probeer anders met ééntje

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
[...]

Wat voor stroomsterkte (A) kan de omvormer aan? En wat leveren de panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
The Wizard schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 16:28:
[...]

Wat voor stroomsterkte (A) kan de omvormer aan? En wat leveren de panelen?
ben er al achter,

1 mc4 connector was doa. nieuwe erop en hij doet ut :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Speedfightserv schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 16:44:
[...]

ben er al achter,

1 mc4 connector was doa. nieuwe erop en hij doet ut :*)
Mooi, geniet ervan 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-06 10:30
The Wizard schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 16:10:
Crap, had niet naar de onderschrift gekeken, kijk daar eigenlijk nooit naar :P.

Zijn idd beste systemen, wil die systemen wel eens dichterbij bekijken.
Ik heb je veranderingen op PVOutput gezien, handig dat beide systemen gescheiden gelogd worden!

Vergeleken met andere systemen in de buurt, zijn de systemen die hier liggen, helaas weer klein. Sommige boeren hebben SDE aangevraagd en vervolgens alle daken volgelegd. Hier ligt nu alleen (nog ;) ) voor eigen verbruik.

Komen kijken kan zeker! Ook naar boven in de windturbine, mits je geen hoogtevrees hebt... :P
Dan kunnen we het beste verdergaan via DM. Na het begin van aankomende week heb ik gelegenheid.
Jerrythafast schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 14:45:
Ik vind de outputs van @Skipper-93 ook erg mooi om te volgen :9~
Vandaag liep de wind logging alleen wat minder. Loggen vanuit een Windowsprogramma uit het jaar kruik , valt niet altijd mee :+

[ Voor 16% gewijzigd door Skipper-93 op 05-08-2017 18:11 ]

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
Thnks, leverde net nog bijna 700 watt terug :) nu al verslaafd :P :P :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-11-2024
migjes schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 11:56:
[...]

ik zie niks mis met de berekening.
per jaar een 3080kWh, dat kan wel kloppen voor een PVgis berekening.
(die zit er meestal een 10% onder wat het werkelijk doet.)

maar je had een omnik 3.0, (tl of tl2?) met daar op 12 panelen (2x6 of 1x12?)
met 10 graden dakhoek?
en waar in het land licht/ligt het setje? (stad of dorp is genoeg)
heb je iets van schaduw?
welke panelen?

vul de ontbrekende gegevens aan, dan maak ik een betere gok wat je jaar opbrengst is. ;)
maar je had een omnik 3.0, (tl of tl2?) met daar op 12 panelen (2x6 of 1x12?)
Omnik 3.0 tl, nu nog 2x6, strak1x12 met y adapter over 2 strings

met 10 graden dakhoek?
nee, plat dat met van der valk pro+ systeem (10 graden).

en waar in het land licht/ligt het setje? (stad of dorp is genoeg)
Alkmaar

heb je iets van schaduw?
nee

welke panelen?
yingli 275w panda1 3 jaar oud

Gok maar, we zullen kijken of je naar de volgende mag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
Nu zie ik ook veel systemen op een plat dak liggen, een heleboel systemen hebben een verschillende hoek.
Mijn Systeem is een van der Valk pro+, dat 10 graden heeft, ik had voor info gebeld met de fabrikant, deze wist mij te vertellen dat een 10 graden hoek, over het hele jaar gezien het meeste opbrengt in Nederland.
Wat is jullie bevinden hier in en waar kan ik die (betrouwbare) info vandaan halen?
En hoe groot is het verschil in opbrengst hier in?
Als het opbrengst verschil groot is is het dan de moeite waard om naar een bepaalde maand de installatie van achter te verhogen (of de voorkant te verhogen) om je opbrengst zo wat te verhogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
@mongkut kijk even naar dit plaatje uit de openingspost:
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/IWBMZqgqVgRGEX601F18EaSx/full.jpg
De meeste opbrengst per paneel krijg je wanneer je ze op ongeveer 35° helling legt, richting het zuiden.

Echter, als je meerdere rijen panelen achter elkaar zet heb je een belachelijk hoge schans nodig, dus moet je er ruimte tussen laten vanwege onderlinge schaduw. Met een lagere helling kun je de rijen dichter op elkaar zetten en past er misschien nog een rij extra op je dak. De jaarlijkse opbrengst per paneel daalt dan iets, maar dat kan dan worden goedgemaakt door de extra panelen die je kunt plaatsen. Je zult dan dus een optimalisatie-berekening moeten maken tussen onderlinge schaduw versus verlies door niet-optimale hellingshoek versus mogelijkheid tot extra rij panelen. Dat is behoorlijk complex en bovendien afhankelijk van de afmetingen van het dak en de gebruikte panelen.

Maar dan hebben we het alleen nog gehad over op het zuiden gerichte panelen... je kunt de panelen op een plat dak ook oost-west neerzetten en zodoende je hele dakoppervlak vullen. De hellingshoek maakt dan niet heel veel uit, alles tussen 10 en 40 graden werkt eigenlijk wel. De hellingshoek heeft bij oost-west vooral een effect op de gelijktijdigheid van opwekken van de oost- en westgerichte panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
Jerrythafast schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 20:10:
@mongkut kijk even naar dit plaatje uit de openingspost:
[afbeelding]
De meeste opbrengst per paneel krijg je wanneer je ze op ongeveer 35° helling legt, richting het zuiden.

Echter, als je meerdere rijen panelen achter elkaar zet heb je een belachelijk hoge schans nodig, dus moet je er ruimte tussen laten vanwege onderlinge schaduw. Met een lagere helling kun je de rijen dichter op elkaar zetten en past er misschien nog een rij extra op je dak. De jaarlijkse opbrengst per paneel daalt dan iets, maar dat kan dan worden goedgemaakt door de extra panelen die je kunt plaatsen. Je zult dan dus een optimalisatie-berekening moeten maken tussen onderlinge schaduw versus verlies door niet-optimale hellingshoek versus mogelijkheid tot extra rij panelen. Dat is behoorlijk complex en bovendien afhankelijk van de afmetingen van het dak en de gebruikte panelen.

Maar dan hebben we het alleen nog gehad over op het zuiden gerichte panelen... je kunt de panelen op een plat dak ook oost-west neerzetten en zodoende je hele dakoppervlak vullen. De hellingshoek maakt dan niet heel veel uit, alles tussen 10 en 40 graden werkt eigenlijk wel. De hellingshoek heeft bij oost-west vooral een effect op de gelijktijdigheid van opwekken van de oost- en westgerichte panelen.
Dank je wel, had ik niet gezien, maar dit is Duits (misschien wel een berekening voor zuid Duitsland)
Geld dit dan ook voor Alkmaar, en hoeveel graden scheelt het over een paar honderd kilometers en hoe is de opbrengst over het hele jaar berekent?
Waarom zou zo'n Nederlandse fabrikant een systeem van 10 graden ontwikkelen en verkopen in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die 55% voor mijn SF panelen op 35 graden helling op noord, klopt anders aardig volgens het tabelletje
Dus ook voor zuid-nederland (sorry Limburgers)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Er kan wel een klein verschil zitten tussen het noorden en het zuiden van het land (zeker voor een groot land als Duitsland). Maar dan hebben we het denk ik over niet meer dan een paar procent. Ik neem aan dat deze tabel is gemaakt voor midden-Duitsland en dan worden de afwijkingen van deze tabel helemaal verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-06 11:31

Goverman

not loaded

Hoi allen,

Wij hebben onlangs opdracht gegeven voor het plaatsen van 14x300 WP panelen met een Omniksol 4.0 omvormer. Hartstikke mooi allemaal, maar... We zijn er (na het akkoord geven op de offerte) door een schilder achter gekomen dat het kozijn rot is en dat (daardoor) ook het platte dak vervangen moet worden: de isolatie is helemaal verrot. Allemaal heel vervelend enzo, maar we willen wel graag die zonnepanelen hebben (bovendien zijn we de verplichting al aangegaan).

Nu de vraag: nu ik energie produceer, ben ik ondernemer in de zin van de belastingdienst. Dus mag ik de investeringen t.b.v. zonnepanelen aftrekken. Geldt dit ook voor de kosten die ik voor het dak moet maken? Het zou toch een paar honderd euro BTW op het vervangen van het platte dak schelen.

Argument voor zou zijn dat het een noodzakelijke investering is voor de kernactiviteit van mijn onderneming. Zonder geschikt dak immers geen zonnepanelen. Argument tegen is dat het te ver gezocht is en geen rechtstreekse relatie met elkaar heeft.

Ik ben op internet nog niet veel verder gekomen... Los van mijn casus zou het ook voor anderen wel interessant kunnen zijn: indien je een dak moet repareren, vallen die kosten dan onder de bedrijfsvoering van de zonnepanelen?

Afijn, ik ben benieuwd :)

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Goverman schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 21:48:
Ik ben op internet nog niet veel verder gekomen... Los van mijn casus zou het ook voor anderen wel interessant kunnen zijn: indien je een dak moet repareren, vallen die kosten dan onder de bedrijfsvoering van de zonnepanelen?
Ik heb ook een week van tevoren het platte dak van de garage laten vervangen, wel uit voorzorg, om te voorkomen dat ik binnen 1-2 jaar na de plaatsing de panelen weer aan de kant zou moeten zetten, want het dak was nog niet lek.

Mocht blijken dat dit inderdaad kan, dan scheelt me dat toch zo'n 400 Euro :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Weet iemand hoeveel Wp er maximaal op 1 van de 2 mpp kan bij een goodwe 5000 3 fasen omvormer?
Stel dat ik al mijn panelen (4200wp) op mpp1 zou plaatsen en mpp2 niet gebruik. Zou dat kunnen (los of ik het wil :-)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Hoi allen,

Wij hebben onlangs opdracht gegeven voor het plaatsen van 14x300 WP panelen met een Omniksol 4.0 omvormer. Hartstikke mooi allemaal, maar... We zijn er (na het akkoord geven op de offerte) door een schilder achter gekomen dat het kozijn rot is en dat (daardoor) ook het platte dak vervangen moet worden: de isolatie is helemaal verrot. Allemaal heel vervelend enzo, maar we willen wel graag die zonnepanelen hebben (bovendien zijn we de verplichting al aangegaan).

Nu de vraag: nu ik energie produceer, ben ik ondernemer in de zin van de belastingdienst. Dus mag ik de investeringen t.b.v. zonnepanelen aftrekken. Geldt dit ook voor de kosten die ik voor het dak moet maken? Het zou toch een paar honderd euro BTW op het vervangen van het platte dak schelen.

Argument voor zou zijn dat het een noodzakelijke investering is voor de kernactiviteit van mijn onderneming. Zonder geschikt dak immers geen zonnepanelen. Argument tegen is dat het te ver gezocht is en geen rechtstreekse relatie met elkaar heeft.

Voor zover ik weet uit 2 zaken zijn alleen de kosten die direct gemaakt moeten worden voor het plaatsen van de panelen, mee te nemen in deze kosten.
Dat was 1x het verzwaren van de spanten en 1x het vervangen van de dakplaten.
Ik wil de lol niet verstieren, maar t lijkt me dat je dat kozijn ook zonder die panelen had moeten laten repareren. Je zou een poging kunnen wagen, en het creatief kunnen laten omschrijven wat de werkzaamheden waren, maar misschien krijg je een tik op de vingers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
VivaAtloni schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 21:54:
Weet iemand hoeveel Wp er maximaal op 1 van de 2 mpp kan bij een goodwe 5000 3 fasen omvormer?
Stel dat ik al mijn panelen (4200wp) op mpp1 zou plaatsen en mpp2 niet gebruik. Zou dat kunnen (los of ik het wil :-)?
Proberen en je weet het........
Kun je het niet in data sheet zien dan?
Welk model?
Ik gok 3000 per mpp

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 11:58
Bij het aftrekken van de BTW voor zonnepanelen staat vrij expliciet benoemd dat er een verschil is tussen panelen die het dak vormen, of panelen die op het bestaande dak liggen.
Bij dat eerste (dus dat de panelen het dak zijn) kun je minder aftrekken.
Gedachte erachter is dus dat je zelf als persoon ook gebruik maakt van dat dak, dus dat je niet alles voor "de zaak" hebt moeten regelen.
Dat zal hier vergelijkbaar zijn, dus dan is de reparatie van je dak niet (voor 100%) onderdeel van de bedrijfsvoering.
Een fractie van de kosten aftrekken zou misschien wel kunnen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
reneeke1970 schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 22:06:
[...]

Proberen en je weet het........
Kun je het niet in data sheet zien dan?
Welk model?
Ik gok 3000 per mpp
misschien ligt het aan mij, maar ik zie het niet (of snap het niet).
http://www.rechtopzon.nl/media/wysiwyg/Downloads/Omvormers/Handleidingen/Data_Sheet_in_Dutch_version-smartDTDT_series.pdf

Gaat om de gw5000-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja...... Beetje gok van mij, het hangt van de totale A af, die is totaal voor beide mpp 16A
En één mpp is max 11A ,dus als je zorgt dat spanning boven 500 volt is, en dat maal 11A ,maakt totaal 5500 watt op één aansluiting. Dus ik denk geen beperking

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-12-2024
Hoi allen,

Het kan niet. De panelen mogen niet onderdeel zijn van je dak. Als het vervangen van je dak noodzakelijk is voor het plaatsen van de panelen, ligt het voor de hand dat je panelen onlosmakelijk verbonden zijn met je dak. Daarmee kun je die kosten niet meenemen in je btw verhaal.

48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:14
Verbouwing is toch maar 6% :?

Of is dat alweer veranderd :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Grolsch schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 23:17:
Verbouwing is toch maar 6% :?

Of is dat alweer veranderd :?
https://www.rijksoverheid...en-tuinonderhoud-woningen

Jammer joh...

al valt isoleren daar weer wel onder, en er was iets met de isolatie.

[ Voor 8% gewijzigd door Andre1973 op 06-08-2017 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
En schilderen lees ik net, dus creatief factureren ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 06-08-2017 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myriadmysteries
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-12-2024
Beste tweakers,

ik denk om mijn omvormer te gaan vervangen. Want ik ontdekte plotseling dat mijn teruglevering gestopt was. Hij gaat namelijk niet meer aan, lampjes branden niet meer. Stekker eruit en opnieuw in...
Dus ik zou graag willen vragen of ik zelf deze zou kunnen vervangen? En wat een goede vervanger zou zijn?

actuele installatie:
8x 250Wp monocrystalline panelen (merk onbekend, want overgenomen van vorig eigenaar)
AEG PV 2800
geïnstalleerd Juli 2012

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Myriadmysteries schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 10:39:
Beste tweakers,

ik denk om mijn omvormer te gaan vervangen. Want ik ontdekte plotseling dat mijn teruglevering gestopt was. Hij gaat namelijk niet meer aan, lampjes branden niet meer. Stekker eruit en opnieuw in...
Dus ik zou graag willen vragen of ik zelf deze zou kunnen vervangen? En wat een goede vervanger zou zijn?

actuele installatie:
8x 250Wp monocrystalline panelen (merk onbekend, want overgenomen van vorig eigenaar)
AEG PV 2800
geïnstalleerd Juli 2012

alvast bedankt
Stekker? Dat is raar en mag eigenlijk niet. Staat er wel spanning op dat stopcontact? Ligt er geen zekering uit of aardlekschakelaar?
Maar vervangen is heel eenvoudig, wel met een paar maren als het zover is.
Met deze 8 panelen werkt haast iedere omvormer van 2 of 2.5 kW. Uitbreiding plannen?
Op marktplaats staat ook advertentie van goeie reparateur, misschien is hij wel voor 150 gemaakt.....

Oh en niet te vergeten, zijn je panelen niet defect? Weet je hoe te meten?

[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 06-08-2017 10:51 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Myriadmysteries schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 10:39:
Beste tweakers,

actuele installatie:
AEG PV 2800
geïnstalleerd Juli 2012

alvast bedankt
Eerst ff meten inderdaad.
Haal de MC4 stekkers los: meet op de pennen, voorzichtig staat ongeveer 8x37 V gelijkspanning op als het buiten licht is natuurlijk.
Het kan goed zijn dat je systeem bij Zonnemarkt vandaan komt, die plaatsten veel AEG omvormers toen.

Er zit ook een zekering in het inwendige van het toestel (in de 4600 wel i.i.g.) Daar zou je nog naar kunnen kijken. Ga je die open maken dat wel even van AC en DC loskoppelen en 5 minuten wachten voor je in het inwendige gaat frutten.
Verder idd kijken of de 230V AC doorkomt.

[ Voor 5% gewijzigd door Andre1973 op 06-08-2017 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myriadmysteries
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-12-2024
Bedankt voor t meedenken. Voorlopig geen uitbreidingsplannen, misschien de wel de kans om t te doen. We zijn geen grootverbruiker. Met 2000Wp was vorig jaar ons verbruik gedekt.

Ik heb deze topic al een beetje doorgebladerd en mijn installatie
Iijkt af te wijken. Er zijn twee kabels met een + en - aangesloten op de omvormer. En dan gewoon een stekker voor de voeding. Dus niet direct aangesloten op een zekering of aardlekschakelaar.

De omvormer heeft gewoon spanning vanuit de stekker, al geprobeerd met een ander apparaatje voor de zekerheid.

ik heb eens de panelen en de bekabeling bekeken, maar visueel zag t er goed uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MP laat me in de steek, heeft er nog iemand 14m clickfit rails teveel?
Ben nog niet thuis met panelen of al geregeld via pb,wat een service

[ Voor 33% gewijzigd door reneeke1970 op 06-08-2017 21:01 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Hoi allen,

Als je de verplichting via de email/website bent aangegaan mag je die binnen 14 dagen ongedaan maken vanwege koop op afstand. Het beste aangetekend doen maar ik denk als je uitlegt dat het dak verrot is en eerst vernieuwd moet worden dat een zonnepanelenbedrijf daar wel begrip voor heeft.

Reparatiekosten, schilderen en opnieuw isoleren of vernieuwen van het dak is niet btw aftrekbaar, creatief boekhouden nagelaten.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@SolarKing , isoleren en schilderen is 6% btw, zonder creatief boekhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-06 11:31

Goverman

not loaded

SolarKing schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 19:22:
[...]

Als je de verplichting via de email/website bent aangegaan mag je die binnen 14 dagen ongedaan maken vanwege koop op afstand. Het beste aangetekend doen maar ik denk als je uitlegt dat het dak verrot is en eerst vernieuwd moet worden dat een zonnepanelenbedrijf daar wel begrip voor heeft.

Reparatiekosten, schilderen en opnieuw isoleren of vernieuwen van het dak is niet btw aftrekbaar, creatief boekhouden nagelaten.
We hebben al overleg gehad met de leverancier. We willen ze ook gewoon installeren en een kapot dak moet hoe dan ook vervangen worden. Dus gaan we dat laten doen tussen nu en eind september. Moet lukken.

@Grolsch ik zie het! De isolatie is natuurlijk vrij een klein deel van het project "dak vervangen", maar we kunnen hier natuurlijk wel iets op besparen!

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Zoals eerder aangegeven, de factuur is bepalend, verder laat ik me hier niet over uit, maar ik zou een "isolateur" of "schilder" de factuur laten maken....... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
PClop schreef op maandag 24 juli 2017 @ 08:39:
[...]

Liever 1x6 op een pv4600, de sweet spot zit rond de 600v bij dat bakje
Even checken of ik het goed snap (voordat ik evt iets doms doe). Als ik het goed heb dan geldt:
De Voc van een SF160 paneel is 110V. Als ik die aansluit als 1x6 dan heb ik 660V.
De specs van mijn AEG PV4600 zeggen:
Nominal DC voltage: 600 VDC
Max. PV open voltage: 750 VDC
De Voc is de max spanning die een paneel ooit kan leveren, dus dit kan prima op de omvormer want 660V < 750V. En op deze manier kom ik dicht bij de sweet spot van 600V. Klopt dit verhaal?

Maar mijn opstelling zal zijn in 2 rijen van 3 panelen (portrait), waarbij de onderste rij meer schaduw zal hebben dan de bovenste. Is het dan nog steeds slim om de panelen aan te sluiten als 1x6, of is dan misschien 2x3 een betere optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 11:58
Die Voc (110V) is open klem spanning, oftewel als er niets is aangesloten.
De V nominaal is de spanning die je ziet wanneer je maximaal vermogen uit de panelen probeert te krijgen... bij 20 graden C.
Echter bij bijv. een heldere vries-dag kan de spanning een stuk hoger zijn. Voor 'gewone' panelen is dat ruwweg 10% hogere spanning. Bij dunne film weet ik dat niet zo uit het hoofd.

Let er ook op wat de max. spanning is voor de MPP-tracker. Bij menig omvormer is die een stukje lager dan de max. open voltage. Wil niet zeggen dat 'ie dan stuk gaat, alleen dat 'ie dan sub-optimaal opereert als je buiten het bereik van de MPP-tracker valt en mogelijk zelfs af slaat.
Als er staat dat de nominal DC spanning 600V is, dan lijkt mij op het eerste gezicht dat 660V ook moet kunnen. Maar zoals gezegd, let op meer limieten in de documentatie.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
jurk738 schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 22:10:
[...]

Even checken of ik het goed snap (voordat ik evt iets doms doe). Als ik het goed heb dan geldt:
De Voc van een SF160 paneel is 110V. Als ik die aansluit als 1x6 dan heb ik 660V.
De Voc is de max spanning die een paneel ooit kan leveren, dus dit kan prima op de omvormer want 660V < 750V. En op deze manier kom ik dicht bij de sweet spot van 600V. Klopt dit verhaal?

Maar mijn opstelling zal zijn in 2 rijen van 3 panelen (portrait), waarbij de onderste rij meer schaduw zal hebben dan de bovenste. Is het dan nog steeds slim om de panelen aan te sluiten als 1x6, of is dan misschien 2x3 een betere optie?
Het optimum zit zelfs op 670V zag ik net, dus helemaal top als je de 660V haalt. ;)
En voor 2x3 of 1x6, haal de bekabeling gewoon naar binnen van 2 x3, kun je het zelf testen
door het om te prikken ( stroom / spanningsvrij schakelen a,u,b, )

Edit,
Ik las net even terug..... het gaat om +/- 40m, zou dus 120 160m :+ kabel worden, doe maar niet, alhoewel
is wel een mooie test natuurlijk. :P

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/AEG%20PV%204600.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door PClop op 06-08-2017 23:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
jurk738 schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 22:10:
[...]

Ik heb hier een tijd gedraaid met SF170 6 panelen in serie en dan 2 sets parallel op een AEG PV4600: geen schijntje pijn. De AEG vindt hogere voltages juist fijn, lagere verliezen :)

Onze klus van vandaag, samen met Pascal gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://download.neofoto.nl/open/dump/IMG_0015.JPG

Van de week de panelen erop (20st SF170), daarna 12st SF160 op de uitbouw plaatsen op betonsteunen :)

[ Voor 10% gewijzigd door neographikal op 06-08-2017 23:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:38

Wailing_Banshee

You're Next

neographikal schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 23:00:
Onze klus van vandaag, samen met Pascal gedaan:

[afbeelding]

Van de week de panelen erop (20st SF170), daarna 12st SF160 op de uitbouw plaatsen op betonsteunen :)
Zo zonde, die rails, geen panelen en dan die blauwe lucht erboven!

Vrijdag zijn ze komen meten en er passen 11 panelen langs de nok. Dus er kunnen 9 panelen bij komen!

* Wailing_Banshee heeft er nu al zin in!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:26
Ik ben hier en daar wat aan het inventariseren en tot de conclusie gekomen dat ik ook aan de zonnepanelen ga :)
Mijn dak ligt op zuid-west onder 34 graden dus nagenoeg ideaal.

Nou is het wat lastig om een aparte groep op zolder te krijgen en ik vroeg mij af of de DC kabels vanaf het dak naar beneden in de garage gelegd kunnen worden? Is dat te lang?
Ik wil dan een doorvoer maken door het dak van de garage en een aparte groep onder het huis door zo de garage in.
Er ligt nu een aparte groep onder het huis door zo door de garage heen naar een bijkeuken, zou ik deze kunnen gebruiken en dan een aparte groepenkast hiervoor aanleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-06 22:11
tlpeter schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 09:50:
Ik ben hier en daar wat aan het inventariseren en tot de conclusie gekomen dat ik ook aan de zonnepanelen ga :)
Eindelijk .....
Optimaal zou zijn een dak oost-west (nok richting zuid) onder 15 graden.... :)
Nou is het wat lastig om een aparte groep op zolder te krijgen en ik vroeg mij af of de DC kabels vanaf het dak naar beneden in de garage gelegd kunnen worden? Is dat te lang?
Nee dat is niet te lang, meestal is de spanning in DC hoger als de spanning in AC, dus minder vermogens verlies.
Ik wil dan een doorvoer maken door het dak van de garage en een aparte groep onder het huis door zo de garage in.
Ik zou onder de dakrand door gaan, minder kans op lekken, simpeler.
Er ligt nu een aparte groep onder het huis door zo door de garage heen naar een bijkeuken, zou ik deze kunnen gebruiken en dan een aparte groepenkast hiervoor aanleggen?
Je kan een kabel (als die niet onder weg word onderbroken voor een stopcontact of zo) splitsen middels een "stoppenkast" met twee of meer automaten er in.
Een beetje verschil tussen waarde van de automaten is wel handig, dus automaat in de meterkast naar 20A brengen dan kan de automaat in de splits kast 16A zijn.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:50
Vanwege uitbreiding van onze systeem ben ik op zoek naar een manier om de SolarEdge 3 fase-omvormer SE5K te verkopen. Ik zie op marktplaats vrij weinig omvormers te koop aangeboden. Hebben jullie wellicht tips qua verkoopsites?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Niek_ schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 13:56:
Vanwege uitbreiding van onze systeem ben ik op zoek naar een manier om de SolarEdge 3 fase-omvormer SE5K te verkopen. Ik zie op marktplaats vrij weinig omvormers te koop aangeboden. Hebben jullie wellicht tips qua verkoopsites?
kan je zeggen dat ze op marktplaats als warme broodjes gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:50
Speedfightserv schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:01:
[...]

kan je zeggen dat ze op marktplaats als warme broodjes gaan..
Vandaar dat ik er wellicht weinig op zie staan :) Dan toch richting Marktplaats, bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
tlpeter schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 09:50:
Dat ben ik met je eens. @WoudseHoeve doelt op het spreiden van je opbrengst maar als het gaat om het vangen van zoveel mogelijk instraling dan is schuin op zuid het optimum!
Nou is het wat lastig om een aparte groep op zolder te krijgen
Wat ik niet helemaal begrijp is: als het wel lukt om DC kabels naar beneden te krijgen, dan is het omgekeerde (AC kabel naar boven) toch ook te doen? Dit lijkt mij te prefereren, puur omdat DC spanning gevaarlijker is dan AC spanning. Dus als je kunt kiezen of je over een (relatief) grote afstand een AC of DC kabel moet aanleggen dan zou ik liever AC kiezen.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Ik ben de clickfit evo rails aan het monteren op mijn pannendak. Ik vraag me af of je ook op een dakhaak kunt staan als het gemonteerd is, of is dit niet aan te raden :-)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 12:04
VivaAtloni schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:32:
Ik ben de clickfit evo rails aan het monteren op mijn pannendak. Ik vraag me af of je ook op een dakhaak kunt staan als het gemonteerd is, of is dit niet aan te raden :-)?
zo stevig zijn ze nou ook weer niet :-) daarnaast loop je de kans je pan te breken door de puntbelasting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
_-= Erikje =-_ schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 15:16:
[...]

zo stevig zijn ze nou ook weer niet :-) daarnaast loop je de kans je pan te breken door de puntbelasting
Ok, is ook niet nodig. Was ff benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:43
Nvt

[ Voor 200% gewijzigd door Snarfie31 op 07-08-2017 17:11 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:46

paulv1973

16.730Wattpiek

Onder de rubriek:

-Doe het zelf
-Overige...

Die is nog gratis.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-06 22:11
Hier op V&A

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerrythafast
Eens!

Moeten ze wel even in de Pricewatch worden gezet O-)
Zonnepanelen en omvormers in de Pricewatch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:00
Ik heb nu een platdak met hierop 9 Suntech SuperPoly STP305-24/Vd panelen aangesloten op een AEG PV2800+, pal zuid, 15 graden. Deze heb ik sinds 2012 in gebruik en e.a draait naar volle tevredenheid.

Ik wil gaan uitbreiden met een pal oost west opstelling op een dak met pvc dakbedekking met hellingshoek van 25 graden. Het dak is aan beiden zijden 9,55 x 3,75 mtr en beide zijden zijn schaduwvrij. Ik wil 2 x 14 solar frontier 175 wp panelen gaan gebruiken omdat het dak in het zicht zit. Aan beide zijden komen dan 2 rijen van 7 panelen in landscape.

Als ik e.a configureer in sunnydesign komt de SB3.6 als economisch meest voordelige oplossing uit de bus.

3 vragen:

1. omdat de huidige AEG inmiddels 7 jaar oud is, zou het een optie zijn om de oost west opstelling en de zuid opstelling in 1 nieuwe omvormer te combineren? Bestaan er 1 fase omvormers met 3 mpps?

2. Zien jullie nog andere, betere oplossingen dan de SMA? Vanwege de bereikbaarheid wil ik niet met optimers gaan werken.

2. De oost west opstelling moet geplaatst worden op opgeisoleerde dakplaten met hierop pvc dakbedekking. Iemand hier ervaring mee, welke installateur en welk montage systeem hiervoor te gebruiken?

[ Voor 0% gewijzigd door jschoorl2 op 07-08-2017 22:05 . Reden: Typos ]

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
jschoorl2 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 21:58:
Ik heb nu een platdak met hierop 9 Suntech SuperPoly STP305-24/Vd panelen aangesloten op een AEG PV2800+, pal zuid, 15 graden. Deze heb ik sinds 2012 in gebruik en e.a draait naar volle tevredenheid.

Ik wil gaan uitbreiden met een pal oost west opstelling op een dak met pvc dakbedekking met hellingshoek van 25 graden. Het dak is aan beiden zijden 9,55 x 3,75 mtr en beide zijden zijn schaduwvrij. Ik wil 2 x 14 solar frontier 175 wp panelen gaan gebruiken omdat het dak in het zicht zit. Aan beide zijden komen dan 2 rijen van 7 panelen in landscape.

Als ik e.a configureer in sunnydesign komt de SB3.6 als economisch meest voordelige oplossing uit de bus.

3 vragen:

1. omdat de huidige AEG inmiddels 7 jaar oud is, zou het een optie zijn om de oost west opstelling en de zuid opstelling in 1 nieuwe omvormer te combineren? Bestaan er 1 fase omvormers met 3 mpps?

2. Zien jullie nog andere, betere oplossingen dan de SMA? Vanwege de bereikbaarheid wil ik niet met optimers gaan werken.

2. De oost west opstelling moet geplaatst worden op opgeisoleerde dakplaten met hierop pvc dakbedekking. Iemand hier ervaring mee, welke installateur en welk montage systeem hiervoor te gebruiken?
Ze zijn hier en daar nog te krijgen, AEG PV4600, het merk welke je nu ook hebt
deze hebben 3 x mppt http://www.stijlhoeve.nl/aeg4600
Kan zijn dat @paulv1973 er nog een voor je kan regelen, die ik heb komt ook bij paulv vandaan
ze doen hun werk prima die oudjes ( pv4600 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
jschoorl2 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 21:58:

3 vragen:

omvormers met 3x mpp zijn zeldzaam.
maar er zijn wel een aantal oudjes te krijgen die soms wel leuk zijn.
(let wel op hoeveel A de mpp kan verwerken, sommige hebben een beperking van maar 7A, en ik vermoed dat je huidige panelen meer doen. dit hoeft geen ramp te zijn maar weet het wel dat er een grens is.
erg lullig als je daar te laat achter komt. ;) )

nu zeg je zelf de sb3.6? maar ik weet geen opstelling zo snel te verzinnen die met dat aantal SF panelen werkt? dus vraag me af wat je dan van plan bent?
(7x 110Vmmp= te veel voor sma? en 2x7x is niet op te delen in meerdere parallel strings :? )

weet je ook dat zodra je strings parallel maakt dat je dan verschillende richtingen de panelen per string aan kunnen, zonder een extra mpp nodig te hebben.
(maar ik snap nog niet wat je van plan bent, je info is een beetje incompleet.)
dus voor oost-west heb je niet altijd meerdere mpp's nodig. ;)
b.v: 4x4x175Wp die kun je dan in 4 verschillende richtingen leggen.
voor het gemak: 4x parallel is max van SF panelen, en 4x serieel geeft juiste V voor mpp van een TL omvormer.(geld ook voor SMA)
(er zijn wel meerdere trucjes mogenlijk, maar ik hou het even simpel.)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 08-08-2017 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@jschoorl2 9x 306 Wp + 28x175 Wp is wel wat veel voor een éénfase omvormer cq aansluiting.
Denk aan de spanningsverhoging die bij die stroom hoort.
Ik zou de AEG lekker laten hangen en de SFjes op een andere omvormer zetten.
De SMA SB3.6... dan doe je 2x4 oost + 2x4 west parallel en 6 oost + 6 west parallel (of 2x3 o+w, ik twijfel of 6 mag).
Kan wel, maar niet optimaal.

Ik zou een willekeurige driefase omvormer kiezen, of een Steca Coolcept of een Fronius Primo omvormer. Die lusten tot 800Vmpp en 1kV openklem, dus daar kan 2x7 oost en 2x7 west direct op, vaak ook op aparte MPPTs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
VivaAtloni schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:32:
Rail erop en je kunt gewoon gaan staan, wel even goed controleren of hij inderdaad goed geborgd is!

Die AEG PV4600 is trouwens echt geweldig, zeer flexibel, erg stil, 3xmppt, zeer brede voltage range, niet duur en hoog amperage per mppt toegelaten.

[ Voor 21% gewijzigd door neographikal op 08-08-2017 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:00
migjes schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 09:26:
[...]

(let wel op hoeveel A de mpp kan verwerken, sommige hebben een beperking van maar 7A, en ik vermoed dat je huidige panelen meer doen. dit hoeft geen ramp te zijn maar weet het wel dat er een grens is.

nu zeg je zelf de sb3.6? maar ik weet geen opstelling zo snel te verzinnen die met dat aantal SF panelen werkt? dus vraag me af wat je dan van plan bent?
(7x 110Vmmp= te veel voor sma? en 2x7x is niet op te delen in meerdere parallel strings :? )

weet je ook dat zodra je strings parallel maakt dat je dan verschillende richtingen de panelen per string aan kunnen, zonder een extra mpp nodig te hebben.
voor het gemak: 4x parallel is max van SF panelen, en 4x serieel geeft juiste V voor mpp van een TL omvormer.(geld ook voor SMA)
@Proton_ ,@migjes, @PClop dank voor het meedenken...

Ik ben nog aan het kijken wat goede oplossingen zijn. 28 panelen verdeelt over oost west was het uitgangspunt waarbij ik op zoek ben naar een goede omvormer hierbij. Opties zijn om de huidige panelen op zuid eraan toe te voegen en de huidige omvormer te laten vervallen en / of van een 1 fase naar een 3 fase te gaan waarbij de panelen oost west en zuid al dan niet door 1 omvormer worden afgehandeld. Met strings in serie en paralllel had ik nog helemaal geen rekening gehouden.

Een andere, minder wenselijke, optie is om naaar 2 rijen van 6 panelen te gaan op oost en op west.

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
migjes schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 09:26:
[...]

Ha migjes, lekker spelen met oost zuid west en goocheltrucs met strings. >:)
Ik ken m,m eigen PV4600 een beetje,dus
28x SF175 als 2x5 oost en 2x5 west op mppt 1, 1x4 oost en 1x4 west samen op mppt2
en op mppt3 de bestaande zuid installatie van 9x suntech, gaat als een speer.
Maar behoefd wel een 120 a 140mm casefan aan de bovenkant om de zaak extra te koelen.
Die koeling werkt hier prima, komt zelden boven de 50C.

Maar, verstandig is om een steca setje met 28xSF er bij te kopen, en de oude gewoon te laten
voor wat het is ( maar vind dat wel wat saai :O ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
jschoorl2 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 10:31:
[...]

Ik ben nog aan het kijken wat goede oplossingen zijn. 28 panelen verdeelt over oost west was het uitgangspunt waarbij ik op zoek ben naar een goede omvormer hierbij. Opties zijn om de huidige panelen op zuid eraan toe te voegen en de huidige omvormer te laten vervallen en / of van een 1 fase naar een 3 fase te gaan waarbij de panelen oost west en zuid al dan niet door 1 omvormer worden afgehandeld. Met strings in serie en paralllel had ik nog helemaal geen rekening gehouden.

Een andere, minder wenselijke, optie is om naar 2 rijen van 6 panelen te gaan op oost en op west.
tja, dat word een lastige.
ben het wel met @Proton_ eens dat een 3fase omvormer er bij voor alleen de SF als snel interessant word.
(hoewel het ook wel met een steca of fronius op 1 fase zou moeten kunnen, maar dan moet je ook eens goed rond kijken of het wel kan in je wijk (en ook in de toekomst nog kan). ;)

maar even een heel andere oplossing, geen SF gebruiken, maar 48 cel (6") mono panelen.
hebben ongeveer de zelfde maat als SF (wel flink meer Wp) en kun je 14X op 1 mpp zetten.
(zie ze alleen nergens meer in prijslijsten staan, dus verkrijgbaarheid?)

of echt kiezen voor 3-fase.
en dan kun je kijken naar een:
http://www.kostal-solar-electric.com/en-GB
(de oude serie heeft 3x mpp)

oplossingen zijn er wel, maar wel flink wat keuzes, en dan is de vraag welke je het leukst vind.
(3-fase is voor mij haast niet leuk te doen, er komt gewoon geen 3-fase mijn huis binnen.
dus ze moeten gaan graven en ze willen mij maar geen redelijke kosten schatting geven.
(ze hebben geen gegevens over mijn kabel die door de staat loopt. :-( )
maar in andere huizen kan het zo simpel zijn dat het haast niks kost.))
PClop schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 10:34:
[...]

Ha migjes, lekker spelen met oost zuid west en goocheltrucs met strings. >:)
Ik ken m,m eigen PV4600 een beetje,dus
28x SF175 als 2x5 oost en 2x5 west op mppt 1, 1x4 oost en 1x4 west samen op mppt2
en op mppt3 de bestaande zuid installatie van 9x suntech, gaat als een speer.
Maar behoefd wel een 120 a 140mm casefan aan de bovenkant om de zaak extra te koelen.
Die koeling werkt hier prima, komt zelden boven de 50C.

Maar, verstandig is om een steca setje met 28xSF er bij te kopen, en de oude gewoon te laten
voor wat het is ( maar vind dat wel wat saai :O ).
zoiets kan natuurlijk, maar het blijft wel een oost-west, maar zal vast vrijplat worden, dus weinig oost-west voordeel.
en dan is het nog een 7,6kWp op een 5kW max omvormer, is ook voor mij wel iets te veel. >:)
(maar zou wel kunnen, als je echt zou willen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jschoorl2 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 10:31:
[...]

Een andere, minder wenselijke, optie is om naaar 2 rijen van 6 panelen te gaan op oost en op west.
Oost en west kan samen op één mpp tot 8 panelen in serie op een drie fase omvormer. Wil je toch gaan scheiden dan noem ik een kostal pico 5.5 kw,die heeft drie mpp met max 9 A dus prima voor jou.
Volgens @WoudseHoeve werkt die 9 zuid panelen van jou daar ook goed mee. Maar persoonlijk vind ik dat die string wat langer mag worden als je plek hebt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-12-2024
Zojuist een nieuw FemtoGrid kastje in me hand gehad, kennen jullie deze nognognog... Naar wat ik begrijp herrijst dit bedrijf binnenkort weer :-)

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Pagina: 1 ... 31 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??