Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 106 Laatste
Acties:
  • 520.483 views

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Skipper-93 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 22:49:
[...]

Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen

Dit blijf ik geinig vinden, zelf heb ik helaas nauwelijks platdak ;)
Voor 23 euro per stuk nauwelijk de moeite waard om zelf te doen.
http://degrootbeton.nl/pr...tagesysteem-zonnepanelen/

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:21
steca 300.. Ik heb de mijne voor 70 euro per stuk verkocht.. helaas ben ik door de voorraad heen (had er 4)
TWyk schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:38:
[...]

Voor 23 euro per stuk nauwelijk de moeite waard om zelf te doen.
http://degrootbeton.nl/pr...tagesysteem-zonnepanelen/
Aangezien er voor drie euro cement in zit is 20 euro in uurtje werken toch snel verdient, meer als bij de baas.
Je hoeft niet te kijken hoe het opdroogt....

En het idee van @migjes is nog sneller en goedkoper en makkelijker, gewoon verschillende emmers op hoogte vol gooien met cement(en draad eind ) en klaar

[ Voor 16% gewijzigd door reneeke1970 op 01-08-2017 17:23 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
reneeke1970 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 17:20:
[...]

Aangezien er voor drie euro cement in zit is 20 euro in uurtje werken toch snel verdient, meer als bij de baas.
Je hoeft niet te kijken hoe het opdroogt....
Ik heb niet de illussie dat ik er van scratch in een werkdag 10 kan maken maar als ik een dagje minder vrij neem kan ik wel voldoende verdienen om er 10 te kopen. En dan heb ik nog een stuk minder rommel ervan ook ;)

[ Voor 14% gewijzigd door TWyk op 01-08-2017 17:26 ]

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:31
Mijn pa had voorlaatst voor de fun zo'n drone met camera gekocht (hoe ouder hoe gekker :+ )

Dus zojuist ff geprobeerd wat foto's te schieten :P

Geen FULL HD Kwaliteit maar toch leuk voor het idee :)

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/wtjfwl.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2u4hikz.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/fu17qe.jpg

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04:31
Gereedschapskist op het dak laten staan? ;)

• Grolsch
Ik zat er ook naar te kijken, maar lijken mij (reserve) dakpannen.

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 01-08-2017 20:34 ]

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-11 07:55
Grolsch schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 20:33:
Ik zat er ook naar te kijken, maar lijken mij (reserve) dakpannen.
Het zijn inderdaad dakpannen :)
Wel een aparte plek :D

2250 WP Zuid PVoutput

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:25
Ik kom er nog niet helemaal uit.

Zijn er regels als je op x meter hoog panelen op een plat dak legt, je 1/10 van X afstand tot de dakrand moet houden voor de windlast ? (Of 1/10 van de breedte???)

De eis van de hoogte van je panelen tot de dakrand houden ken ik wel.
15 graden schans voor landscape is iets van ongeveer 30 cm hoog (met 4 cm dik paneel erop)

Dus 30 cm van de dakrand is genoeg voor die eis.

Welnu, bijna 9 meter hoog dak, ruwweg 8x4 meter, maar zou het 80- 90 cm moeten worden ?
Het is niet een doos met een plat dak, maar 60'graden daken met plat bovenstuk.

Zie: https://www.bespaarbazaar...Randzone_zonnepanelen.jpg

Ik wilde/moest dak haast tot de nokpan vol leggen en dan kwam het beetje over de goot heen (die komt half onder de nokpan)

Nu gewoon rij brede en rij smalle panelen, dat kan makkelijk met panasonic gelukkig.

N325 en n245 rijen

Uitleg:
- Oranje kleur rand is de nokpan
- Roze strook is een goot die langs de rand loopt
- Groen "paneel" is gericht op West
- lichte kleur "paneel" is gericht op Oost.
- Het is maar halve dak (vierkante tussen de panelen is dakluik) omdat de andere kant van luik gespiegeld is.

Er liggen nog wel wat "panelen" omdat ik er paar over had zodat ik kon zien hoe het wordt met dakluik met eruit klimmen en ruimte. Dus de helft van panelen rechts van dakluik ligt er wel zo, en toen had ik geen papier meer 8)

Ik hou ongeveer 50-60 cm tot de rand over zo.

Plan is om alles wel te koppelen, dus kan ballast verdeeld worden, en is er een groter oppervlak om krachten te verdelen.

[ Voor 8% gewijzigd door jacovn op 02-08-2017 06:03 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-11 08:52

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Ik hou zelf met een oost/west set ( op 12+meter hoogte, hoekpand, aan een plein, hoger dan de buurpanden) denk ik 30centimeter afstand van re rand. Zit geen opstaande rand omheen.
Is circa 11graden denk ik. Een dikke 20cm hoogte, op alu frames.

Hou rekening met 10kg per 1m2 zonnepaneel per 10graden hellinghoek. Die stelregel werd me aangeraden voor oost/west set. Zeker als het allemaal aan elkaar gekoppeld is moet dat voldoende zijn. Je kunt eventueel aan de buitenkanten nog iets extra ballast doen, voor de zekerheid.

Edit : @jacovn Ging er van uit, als ik je afbeelding zie dat het om oost/west set gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Atomic2005 op 01-08-2017 22:04 ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-11 15:17
Mijn plan is om 24 tot 27 solar frontier (sf175s http://www.solar-frontier...cts/pdf/datesheat_175.pdf) panelen op mijn oostdak te leggen. Ik ga hierbij een 3 fase goodwe GW4000DT omvormer gebruiken (https://www.solarchoice.n...loads/Smart-DT-series.pdf). Deze heeft 2 mpp trackers. Ik wil graag 3 rijen boven elkaar in portrait (dus 3x8 of 3x9). Ik ga ze zelf plaatsen.

De leverancier geeft me aan dat ik wel 3 strings van 9 panelen kan maken, maar gezien het hoge voltage van de SF panelen vraag ik me dat af, want dit is net op het randje.

Iemand ervaring met het maken van de strings?
Hoeveel strings raden jullie aan?
En zouden jullie alles op 1 mpp tracker doen of is het slimmer om bv 2 strings op 1 mpp tracker te doen en 1 string op de andere mpp tracker?
Kan ik ook een ongelijk aantal in een string doen of is dit niet slim, want bv 27 panelen is niet zo makkelijk te delen door bv 4 of 5 strings?

[ Voor 9% gewijzigd door VivaAtloni op 01-08-2017 22:09 ]

24x sf175s + gw5000-dt op oost

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:43
Leuke leverancier heb je dan. Als het een beetje vriest dan doen je panelen ruim 1000V en dan doet je omvormer helemaal niets.

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

VivaAtloni schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 21:59:
Mijn plan is om 24 tot 27 solar frontier (sf175s http://www.solar-frontier...cts/pdf/datesheat_175.pdf) panelen op mijn oostdak te leggen. Ik ga hierbij een 3 fase goodwe GW4000DT omvormer gebruiken (https://www.solarchoice.n...loads/Smart-DT-series.pdf). Deze heeft 2 mpp trackers. Ik wil graag 3 rijen boven elkaar in portrait (dus 3x8 of 3x9). Ik ga ze zelf plaatsen.

De leverancier geeft me aan dat ik wel 3 strings van 9 panelen kan maken, maar gezien het hoge voltage van de SF panelen vraag ik me dat af, want dit is net op het randje.

En zouden jullie alles op 1 mpp tracker doen of is het slimmer om bv 2 strings op 1 mpp tracker te doen en 1 string op de andere mpp tracker?
Kan ik ook een ongelijk aantal in een string doen of is dit niet slim, want bv 27 panelen is niet zo makkelijk te delen door bv 4 of 5 strings?
Met 9 stuks kom je dik boven de 1000 V oc uit, dat kan je met 8 stuks al hebben, en daar zijn de kabels niet voor gemaakt, en die Goodwe zo te zien ook niet!
Ik heb er één keer een rokend van de muur mogen halen (foutje van n (ex)jongen van kantoor, die had op t laatste moment een andere omvormer gekozen), is erg slecht voor de TVT.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:49
Wie weet wat je precies als kosten kunt opvoeren voor de btw teruggave ? Neem aan dat de volgende kosten sowieso kunnen?

* zonnepanelen + omvormer
* ombouwen meterkast
* ophang materiaal
* bekabeling + stekkers ed

En als je het laat plaatsen deze kosten ook neem ik aan ?

Maar nu wil ik het zelf gaan plaatsen want ik kom uit de bouw en heb de nodige certificaten voor werken op hoogte en die kabels (+/-) lukt me ook wel met mijn hobby achtergrond (alleen 230v aanpassen laat ik doen).

Maar kan ik dan ook voor bijvoorbeeld de tang voor aanknijpen stekkers/ huur stijger en aanschaf valbeveileging opvoeren als kosten voor btw teruggave ?

Zonder btw teruggave komt dat er ook wel maja ik ben een Hollander en elke euro die ik kan terugkrijgen is een euro natuurlijk 😁.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

3x 5 op 1 mppt en 2x6 op de ander.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• jacovn
Atomic2005 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 21:39:
Ik hou zelf met een oost/west set ( op 12+meter hoogte, hoekpand, aan een plein, hoger dan de buurpanden) denk ik 30centimeter afstand van re rand. Zit geen opstaande rand omheen.
Is circa 11graden denk ik. Een dikke 20cm hoogte, op alu frames.

Hou rekening met 10kg per 1m2 zonnepaneel per 10graden hellinghoek. Die stelregel werd me aangeraden voor oost/west set. Zeker als het allemaal aan elkaar gekoppeld is moet dat voldoende zijn. Je kunt eventueel aan de buitenkanten nog iets extra ballast doen, voor de zekerheid.

Edit : @jacovn Ging er van uit, als ik je afbeelding zie dat het om oost/west set gaat.
Ja oost/west, dus dat zou dan met jouw vuistregel 15 kg voor een 15 graden oost/west paneel zijn (per m2)

De rand is een nokpan en die is paar cm hoger dan dak (heb alleen tekening omdat het nog gebouwd moet worden)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:08
Jan-man schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 23:35:
Wie weet wat je precies als kosten kunt opvoeren voor de btw teruggave ? Neem aan dat de volgende kosten sowieso kunnen?

* zonnepanelen + omvormer
* ombouwen meterkast
* ophang materiaal
* bekabeling + stekkers ed

En als je het laat plaatsen deze kosten ook neem ik aan ?

Maar nu wil ik het zelf gaan plaatsen want ik kom uit de bouw en heb de nodige certificaten voor werken op hoogte en die kabels (+/-) lukt me ook wel met mijn hobby achtergrond (alleen 230v aanpassen laat ik doen).

Maar kan ik dan ook voor bijvoorbeeld de tang voor aanknijpen stekkers/ huur stijger en aanschaf valbeveileging opvoeren als kosten voor btw teruggave ?

Zonder btw teruggave komt dat er ook wel maja ik ben een Hollander en elke euro die ik kan terugkrijgen is een euro natuurlijk 😁.
Alle kosten die je maakt voor het plaatsen van de panelen. Dus je tang en de kosten voor de 230 aan te laten sluiten ook. Huur van steiger, noem maar op.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Cupid673
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-12-2024
GioStyle schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 22:06:
Leuke leverancier heb je dan. Als het een beetje vriest dan doen je panelen ruim 1000V en dan doet je omvormer helemaal niets.
Dat vroeg ik me al af: wat gebeurt er eigenlijk als je voltage te hoog piekt? Slaat de omvormer gewoon af tot de piek voorbij is of gaat hij naar de omvormerhemel?

48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Mijn plan is om 24 tot 27 solar frontier (sf175s http://www.solar-frontier...cts/pdf/datesheat_175.pdf)
Per MPPT kies je een stringlengte.
Omnik kan volgens mij maar 2/3 van het volle vermogen op één MPPT aan, dus ze moeten niet te verschillend zijn in totaal aangesloten Wp.
24 wordt dan 2x6 + 2x6
25 wordt dan 3x5 + 2x5
26 wordt dan 2x5 + 4x4
27 wordt dan 3x5 + 2x6

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:54
Grolsch schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 20:04:
Mijn pa had voorlaatst voor de fun zo'n drone met camera gekocht (hoe ouder hoe gekker :+ )

Dus zojuist ff geprobeerd wat foto's te schieten :P

Geen FULL HD Kwaliteit maar toch leuk voor het idee :)

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Liggen jouw panelen bovenop de veranda zo goed als vlak? (waarschijnlijk kleine afloop voor (regen)water?
Of bedriegen de foto's hier.

Wij overwegen ook de panelen op de garage/uitbouw te laten plaatsen in plaats van op het schuine dak van de zolder.
Welke overweging/berekeningen heb je gemaakt voor jouw beslissing?

• Grolsch
Dirtbiter schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 08:15:
[...]

Liggen jouw panelen bovenop de veranda zo goed als vlak? (waarschijnlijk kleine afloop voor (regen)water?

Wij overwegen ook de panelen op de garage/uitbouw te laten plaatsen in plaats van op het schuine dak van de zolder.
Liggen zowel op de veranda, als op de carport als op de dakkapellen onder een kleine hoek

Pasgeleden nog een discussie over geweest hier, zie onderstaande uitleg van @migjes

migjes in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"

Conclusie, 10 graden i.p.v. 30 graden (ideaal) op zuid scheelt 7% rendement.

Voor ons is optisch belangrijker als die 7% extra rendement (kost ons +- € 88,20 per jaar bij 7000Wp)

Grolsch schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 08:21:
[...]

Liggen zowel op de veranda, als op de carport als op de dakkapellen onder een kleine hoek

Pasgeleden nog een discussie over geweest hier, zie onderstaande uitleg van @migjes

migjes in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"

Conclusie, 10 graden i.p.v. 30 graden (ideaal) op zuid scheelt 7% rendement.

Voor ons is optisch belangrijker als die 7% extra rendement (kost ons +- € 88,20 per jaar bij 7000Wp)
Jij ligt vlak en niet onder tien graden. Dus jou verlies is 10/12 procent denk ik

1 PVoutput . Dongen NB

• Grolsch
reneeke1970 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 08:27:
[...]

Jij ligt vlak en niet onder tien graden. Dus jou verlies is 10/12 procent denk ik
Ze liggen niet helemaal vlak, maar het zal ook geen 10 graden zijn, dus "stel" 10%, dus € 125,00 minder opbrengst per jaar, daarom (naar ik hoop) voldoende panelen geplaatst :P

• Andre1973

Andre1973

Cupid673 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 07:49:
[...]

Dat vroeg ik me al af: wat gebeurt er eigenlijk als je voltage te hoog piekt? Slaat de omvormer gewoon af tot de piek voorbij is of gaat hij naar de omvormerhemel?
Ga er maar vanuit dat ie stuk gaat.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Grolsch schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 08:36:
[...]

Ze liggen niet helemaal vlak, maar het zal ook geen 10 graden zijn, dus "stel" 10%, dus € 125,00 minder opbrengst per jaar, daarom (naar ik hoop) voldoende panelen geplaatst :P
En anders heb je voldoende ruimte om iets te creëren waar extra panelen op kunnen

1 PVoutput . Dongen NB

• Grolsch
reneeke1970 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 09:09:
[...]

En anders heb je voldoende ruimte om iets te creëren waar extra panelen op kunnen
Ik heb bewust een grotere omvormer gekozen (8,2kW) zodat ik nog extra panelen kan bijplaatsen (nu 7000Wp).

Mocht ik onvoldoende opwekken om ons eigen verbruik af te dekken kan ik er inderdaad wat panelen bijleggen.

1 voorwaarde, ik wil ze niet zien :P Dus dan moeten we in de kielgoot of op de nieuw te bouwen schuur (als we nog geld overhouden na al dat gebouw :+ )

• Cupid673
Andre1973 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 09:03:
[...]

Ga er maar vanuit dat ie stuk gaat.
In principe zitten mijn panelen in de groene zone. Echter als het overdag heel erg koud zou worden (twee dagen per jaar?) dan zou ik een probleem kunnen hebben. Wat als ik de omvormer op die dagen uit zou zetten? Dan zou het toch geen probleem moeten zijn?

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:30
@Cupid673 Omvormer uitzetten heeft geen zin, de panelen los van de omvormer halen wel.

lijkt mij uberhaupt geen wenselijke situatie om dat elke keer te moeten doen, het weer heb je niet onder controle. Zeker niet als je toevallig weg bent.

[ Voor 46% gewijzigd door Knoetie op 02-08-2017 10:12 ]

• misterx11
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:38
Iemand hier ervaring met dat een paneel binnen een week na installatie kapot glas heeft ( canadian solar 275m)?

Ik vraag dit omdat ik na het laten plaatsen van 18 x van dit type paneel na een week kleurverschil waarnam waarna nu een discussie volgt met leverancier over garantie / opgeven bij eigen opstalverzekering. Die beroepen zich op externe invloeden echter in deze week alleen maar mooi weer geweest plus panelen liggen op een dak van 8 meter hoog onder 45 hoek wat dit een wel erg ongeloofbaar verhaal maakt.

• VivaAtloni
Proton_ schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 08:06:
[...]

Per MPPT kies je een stringlengte.
Omnik kan volgens mij maar 2/3 van het volle vermogen op één MPPT aan, dus ze moeten niet te verschillend zijn in totaal aangesloten Wp.
24 wordt dan 2x6 + 2x6
25 wordt dan 3x5 + 2x5
26 wordt dan 2x5 + 4x4
27 wordt dan 3x5 + 2x6
Ok thx. Is het dan ook belangrijk dat het Wattpiek per MPP ook nog een beetje gelijk is. Of kan de ene mpp laag zijn en de andere hoog. Dus als ik bv 30 panelen zou doen, 3x6 op mpp1 en 2x6 op mpp2.

• dabutcha76
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:26
misterx11 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 10:18:
Iemand hier ervaring met dat een paneel binnen een week na installatie kapot glas heeft ( canadian solar 275m)?

Ik vraag dit omdat ik na het laten plaatsen van 18 x van dit type paneel na een week kleurverschil waarnam waarna nu een discussie volgt met leverancier over garantie / opgeven bij eigen opstalverzekering.
Da's makkelijk: leverancier dient een deugdelijk product te leveren. Binnen een week stuk is evident niet deugdelijk. Zeker als je hebt laten plaatsen is dat gewoon het probleem van de leverancier.

Zie ook https://www.consumentenbo...ie-binnen-garantietermijn.
Consumentenbond
De eerste 6 maanden na aankoop maakt de wet het je gemakkelijk; als het product stuk gaat of als er iets mis mee is, hoef je niet zelf te bewijzen dat je het normaal gebruikt hebt. De bewijstlast ligt bij de verkoper. Je hebt dus recht op gratis reparatie of vervanging, tenzij de verkoper kan bewijzen dat je het product verkeerd gebruikt hebt.

7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Dirtbiter schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 08:15:
[...]

je kunt je opbrengst gewoon opzoeken. ;)
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/IWBMZqgqVgRGEX601F18EaSx/full.jpg
(grafiekje klopt niet helemaal, vaak komen er betere cijfers uit bij de plattere set-up.
gewoon omdat bij bewolking platter het net iets beter doet.
maar dat zijn geen grote verschillen, denk in 1-3%. ;) )

verder hoe platter de vaker je moet poetsen.
er blijft dan een beetje water in het randje staan, dit samen met een paar korreltjes zand en er gaat een mosje groeien.
dat is niet goed voor de kit laag en niet voor de opbrengst. ;)
20 graden is eigenlijk het minimum wat je zou moeten willen, helaas.

er zijn panelen die hebben een oplossing daar voor, maar die zijn niet goedkoop.
http://natec.nl/producten/panasonic-hit-n325/
(oke dure panelen, maar ook veel Wp per m2, dus ook veel opbrengst.
ze combineren eigenlijk mono met daarop een laag dunne film.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Cupid673
Knoetie schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 10:11:
@Cupid673 Omvormer uitzetten heeft geen zin, de panelen los van de omvormer halen wel.

lijkt mij uberhaupt geen wenselijke situatie om dat elke keer te moeten doen, het weer heb je niet onder controle. Zeker niet als je toevallig weg bent.
Helder!
We hebben het over kouder dan -5 overdag. Dat gebeurt zeer zelden lijkt me. Ik verlies liever een paar dagen productie van zo'n dag dan een installatie de rest van het jaar beperken!

• migjes
Cupid673 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 09:51:
[...]

In principe zitten mijn panelen in de groene zone. Echter als het overdag heel erg koud zou worden (twee dagen per jaar?) dan zou ik een probleem kunnen hebben. Wat als ik de omvormer op die dagen uit zou zetten? Dan zou het toch geen probleem moeten zijn?
het wisselt een beetje per omvormer hoe en wat er gebeurd.
maar ook een beetje onder welke omstandigheden en wat er dan gebeurd.

dus geschreven met de power-one PVI 3.0 in het achterhoofd (andere omvormer kan een ander resultaat geven. dus geen garanties >:) )
max Vmpp = 530V.
komt de Vmpp er boven, dan werkt de omvormer gewoon door, maar de mpp heeft wel moeite het juiste punt te vinden en je ziet dat hij gewoon weg er niet alles uit kan halen. (verlies van 10% is geen vreemd getal.)
max V = 600V.
de omvormer test in de ochtend eerst de Voc of die wel onder de 600V zit.
is het meer dan schakelt hij niet in tot de volgende dag, dan test hij op nieuw. (of de panelen even voor 30 seconde loskoppelen, dan test hij opnieuw.)

(testen gaven aan, dat de 600V grens eigenlijk rond de 630V zit, maar dit kan iets verschillen per revisie nummer ;) )

komt hij op een 1 of andere manier wel door de test heen (denk aan ochtend schaduw waardoor 1 of meer panelen het niet doen.) en komt hij later op de dag toch boven de 600V dan gaat hij kapot. (dit nog niet getest, mijn omvormer doet het nog. lol ;) )

verder moet je kijken naar het rendement grafiekje:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
(dit is vrijwel het zelfde voor iedere 1fase TL omvormer. ;) )
dat zijn de punten waar je de Vmpp het liefste wil hebben.
de Vmpp iets boven de 350V (zeg maar grofweg rond de 380V zodat als je panelen goed warm zijn je op 350V zit) is de plek waar je het liefste zit. ;)

edit:
voor de duidelijkheid, ik raad zwaar af om een Voc bij -5 van boven de 600Voc te hebben!
:P

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 02-08-2017 11:30 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:40
Cupid673 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 11:11:
[...]

Helder!
We hebben het over kouder dan -5 overdag. Dat gebeurt zeer zelden lijkt me. Ik verlies liever een paar dagen productie van zo'n dag dan een installatie de rest van het jaar beperken!
Snap je gedachtegang. Ik zou echter het risico niet willen lopen. 'k Heb het nooit gemeten, maar volgens mij zijn er best wel wat dagen dat het én licht is én lager dan -5 graden Celsius. Gesteld dat het onverwacht een keer flink koude nacht is en jij bent ziek, afwezig, druk met andere dingen....

Verder mss goed om ook even te denken aan wat er zou kunnen gebeuren (brand?). Ik zie de bui van een discussie met je verzekering al hangen....

Maar iedereen z'n keus ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Cranberry op 02-08-2017 11:39 ]

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Daarom gewoon Solaredge kiezen, heb je al dat geklooi niet met uitrekenen van Voc of stringpuzzels of koudevrees :+ :>

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• mongkut
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-11-2024
Bij pv output kan je systeem info invullen om te zien wat je target is van je systeem.
Dit kan je doen, naar settings te gaan en dan helemaal onderaan bij edit om vervolgens bij additional settings en dan "edit estimates" in te drukken.
Daar kan je via PVGIS de info van je systeem invoeren, waarna je de target uitkomsten van de maanden handmatig moet in voeren (zie foto).
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ikirgwp2spv5t.png
Ik vind die target een vreemde uitkomst hebben van mijn systeem. (zie 2 de foto)
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/qplesufhnxozs.png
Wat vullen jullie precies hier in en klopt dit ook een beetje?
Mijn systeem is 3.3 kw, ligt op het zuiden op een plat dak, en ligt onder een hoek van 10 graden.

• Cupid673
@migjes @Cranberry Dank voor de input. We hebben het over 1017V bij -10 graden waar de max bij 1000V ligt. Ik denk dat ik dat wel aandurf. Het is niet zo dat dat soort temperaturen opeens op komen zetten.

• Andre1973

Andre1973

Cupid673 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 09:51:
[...]

V mpp is 89,5 V per paneel *9 is 805,5V, is over de MPP range heen, en ik heb bij 8*SF 165 met een Voc. van 110 al eens 1000+V gezien. (ik heb daarvan recent hier een foto gepost)
Als je dan uitgaat dat de Voc van een 175 3,5% hoger ligt als die van een 165 en dat er 9 in serie staan i.p.v. 8, dan kom je op 1000x9/8*1,035= 1164 VDC.
Terwijl je omvormer max 1000 V aan mag.

Edit: Waar je de fout in gaat is dat de Wp niet de echte Wp is maar onder 1000W/m2 instraling, wat gerust ook in NL hoger kan zijn.

En deze spanning heb je als de omvormer uit staat! en / of als de netspanning wegvalt.
Uitzetten geeft juist problemen, dan moet je ook al afkoppelen.

[ Voor 18% gewijzigd door Andre1973 op 02-08-2017 11:41 ]

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Cupid673 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 11:32:
@migjes @Cranberry Dank voor de input. We hebben het over 1017V bij -10 graden waar de max bij 1000V ligt. Ik denk dat ik dat wel aandurf. Het is niet zo dat dat soort temperaturen opeens op komen zetten.
Vergis je daar niet in...
Bij temperaturen rond het 0 punt heb ik mijn panelen met een IR tempmeter regelmatig -10 graden gezien.
Zeker voordat de zon opkomt, heb je de diepste dal qua temperatuur te pakken.
Helemaal op een heldere nacht heeft het veel invloed wat vaak volgt met veel zonneschijn in de ochtend.

Uit me dakkapel kan ik mijn SF panelen zo aanraken en heb ze regelnatig gemeten afgelopen winter met ijskristallen op het frame

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• migjes
Cupid673 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 11:32:
pas op, het volgende geld voor alle type panelen.

de fabriek maakt cellen en dan panelen.
dan gaan ze de test bank in.
door die test word het aantal Wp bepaald.
is dat 300W dan is het paneel een 300Wp.
maar dat kan een Vmpp/Voc zijn die hoger en lager is als in de specs staat.
met een hoger of lagere Ampp ;)
(Vmpp x Ampp = Wp ;) )

maar het kan ook zijn dat het paneel 309W geeft en dan word hij als nog als een 300Wp verkocht. ;)
dus de cijfers die je ziet in de specs, dat zijn maar lage gemiddelde op zijn best. ;)

ook is de natuur wel wat vreemder als waar op getest word.
de test gaat niet verder als 1000W/m2, de natuur gaat wel verder als 1000W/m2 (ongeveer een 1200W/m2, maar dit nooit kunnen meten, heb ik de apparatuur niet voor. ;) )

ander probleem is, de panelen zijn gespecificeerd tot 1000V max.
(er zijn speciale panelen die 1500V aan kunnen, maar die heb ik nog niet gezien.)
geen idee of dit nog problemen gaat opleveren. :?

daarbij word ook de Vmpp waarschijnlijk te hoog voor de omvormer, dus verstandig om dit te doen, nop. ;)

• Cupid673
Okay, twee stappen terug:
Op dit moment heb ik mijn Axitec AC-260p / 156-60s panelen als volgt aangesloten:
1 string van 24 panelen op mppt 1 en 1 string van 24 panelen op mppt 2 (op mijn Goodwe 15k die dus een max van 1000V heeft). Dat betekent per mppt een waarde van ±744V. Prima lijkt me.

Nu wil ik beide strings op één mppt aansluiten, zodat ik op de tweede mppt 4 strings van 6 SF 175 kan aansluiten.

Makkie toch? :)
*houdt zich vast voor de storm aan commentaren dat het niet kan*

• migjes
mongkut schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 11:26:
Bij pv output kan je systeem info invullen om te zien wat je target is van je systeem.
Dit kan je doen, naar settings te gaan en dan helemaal onderaan bij edit om vervolgens bij additional settings en dan "edit estimates" in te drukken.
Daar kan je via PVGIS de info van je systeem invoeren, waarna je de target uitkomsten van de maanden handmatig moet in voeren (zie foto).
[afbeelding]
Ik vind die target een vreemde uitkomst hebben van mijn systeem. (zie 2 de foto)
[afbeelding]
Wat vullen jullie precies hier in en klopt dit ook een beetje?
Mijn systeem is 3.3 kw, ligt op het zuiden op een plat dak, en ligt onder een hoek van 10 graden.
ik zie niks mis met de berekening.
per jaar een 3080kWh, dat kan wel kloppen voor een PVgis berekening.
(die zit er meestal een 10% onder wat het werkelijk doet.)

maar je had een omnik 3.0, (tl of tl2?) met daar op 12 panelen (2x6 of 1x12?)
met 10 graden dakhoek?
en waar in het land licht/ligt het setje? (stad of dorp is genoeg)
heb je iets van schaduw?
welke panelen?

vul de ontbrekende gegevens aan, dan maak ik een betere gok wat je jaar opbrengst is. ;)

• Andre1973

Andre1973

Cupid673 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 11:51:
Op dit moment heb ik mijn Axitec AC-260p / 156-60s panelen als volgt aangesloten:
1 string van 24 panelen op mppt 1 en 1 string van 24 panelen op mppt 2 (op mijn Goodwe 15k die dus een max van 1000V heeft). Dat betekent per mppt een waarde van ±744V. Prima lijkt me.

Nu wil ik beide strings op één mppt aansluiten, zodat ik op de tweede mppt 4 strings van 6 SF 175 kan aansluiten.

Wel ff naar de stroom kijken die de MPP aan kan.
Je gaat ze parallel zetten, dus spanning blijft gelijk, maar de stroom verdubbeld (als ze in het zelfde vlak liggen).
Weet niet of het max. vermogen per MPP ook aangegeven is? bij Omnik is dat redelijk beperkt, bij SMA dacht ik 100%, misschien is daar wat over te vinden.

Commentaar is goed bedoeld hoor d:)b
Een rokende omvormer aan de muur is geen pretje.

[ Voor 8% gewijzigd door Andre1973 op 02-08-2017 12:07 ]

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

Kan wel, zeker als je die plaatst naar een andere windrichting, zelfde richting kan ook
is alleen een beetje sneu mbt aftoppen, de mppt ingangen kunnen beide 22A aan
de ingang waar de 48 mono's opkomen zal het niet gemakkelijk krijgen. :+

Heb je geen plekje meer voor een extra omvormertje voor die SFjes.

• migjes

lol, je verteld het ook totaal verkeerd, vergeet te melden of het om Voc of Vmpp gaat b.v.
dat kan een wereld van verschil zijn.

nu ben ik niet bekend met desbetreffende goodwe, dus daar kan ik je niet veel over vertellen.
maar kan wel vertellen wat er eventueel fout kan gaan. ;)

@Andre1973 vertelde als over serieel en parallel.
je gaat dus straks 2x24x260Wp op 1 mpp zetten dus +/-744Vmpp met 17,2A.
en dan heb je 18,4 kortsluit A. ;)

de goodwe kan 22A aan, dus 18,4A geen probleem.
(goodwe is wat onduidelijk af dat voor totaal omvormer is of per mpp en of dat korsluit of verwerken is, die ga ik niet gokken.
dat zou je even moeten testen door nu eerst even alles op 1 mpp te zetten.)

goodwe verteld ook niet wat de max is die hij per mpp kan verwerken.
(mijn omvormer heeft een max van 3000W per mpp en totaal doet hij een 4000W)
dus die ook even testen is wel verstandig. (zelfde manier als hier boven.)

wat gebeurd er als je b.v 9x190Wp=1710Wp op een mpp zet van 2000W.
in de lente heb je de laagste temperaturen en vaak ook de hardste instraling.
mijn 2000W mpp klapte toen regelmatig de 2000W aan. ;)
jep meer W als Wp is mogenlijk met panelen in het nederlandse klimaat.

nu heb ik ook 10X300Wp op een 2000W mpp gehad.
dat gaf netjes een 320Vmpp, maar zodra de mpp op de 2000W kwam, dan moest de omvormer de panelen met de mpp uit zijn optimum halen.
gevolg was dat de Vmpp dan bijna naar de 400V schoot als het zonnetje er op scheen.
dus als de omnik toch ergens een beperking heeft, dan schiet jouw Vmpp ruim over de 850V.
en dan hoeven ze niet eens koud te zijn. ;)

dit soort gegevens kunnen het uitbreiden erg in de weg zitten.
stel 1 mpp komt niet verder als 8kW, dan is de uitbreiding een stuk minder interessant, want dan heb je ondanks meer Wp niet meer kWh per jaar. :'(

(jammer dat goodwe de getallen niet geeft die je eigenlijk nodig hebt.
ze vertellen maar 1x de max A, en eigenlijk moeten dat 2x verschillende getallen zijn. :-( )

sucses met testen.
(het meeste kun je vrij veilig testen, maar doe dit wel op een moment dat je geen schaduw op de panelen hebt, en in stabiel weer.)

@PClop
lol, volgens jouw konden 24X poly panelen toch niet op een 3-fase omvormer >:)
(kan het even niet zo snel terug vinden.)

volgen specs is de goodwe 3x25A uit (wat ik ook een vreemd getal vind, maar goed dat is dan weer goodwe :? )
dus zou er geen ruimte meer over zijn op de hoofd aansluiting. ;)
een merk wat niet netjes de getallen geeft waar marketing voor de specs komen. |:(

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 02-08-2017 12:55 ]

• Cupid673
migjes schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 12:33:
[...]

lol, je verteld het ook totaal verkeerd, vergeet te melden of het om Voc of Vmpp gaat b.v.
dat kan een wereld van verschil zijn.

nu ben ik niet bekend met desbetreffende goodwe, dus daar kan ik je niet veel over vertellen.
maar kan wel vertellen wat er eventueel fout kan gaan. ;)

@Andre1973 vertelde als over serieel en parallel.
je gaat dus straks 2x24x260Wp op 1 mpp zetten dus +/-744Vmpp met 17,2A.
en dan heb je 18,4 kortsluit A. ;)

de goodwe kan 22A aan, dus 18,4A geen probleem.
(goodwe is wat onduidelijk af dat voor totaal omvormer is of per mpp en of dat korsluit of verwerken is, die ga ik niet gokken.
dat zou je even moeten testen door nu eerst even alles op 1 mpp te zetten.)

goodwe verteld ook niet wat de max is die hij per mpp kan verwerken.
(mijn omvormer heeft een max van 3000W per mpp en totaal doet hij een 4000W)
dus die ook even testen is wel verstandig. (zelfde manier als hier boven.)

wat gebeurd er als je b.v 9x190Wp=1710Wp op een mpp zet van 2000W.
in de lente heb je de laagste temperaturen en vaak ook de hardste instraling.
mijn 2000W mpp klapte toen regelmatig de 2000W aan. ;)
jep meer W als Wp is mogenlijk met panelen in het nederlandse klimaat.

nu heb ik ook 10X300Wp op een 2000W mpp gehad.
dat gaf netjes een 320Vmpp, maar zodra de mpp op de 2000W kwam, dan moest de omvormer de panelen met de mpp uit zijn optimum halen.
gevolg was dat de Vmpp dan bijna naar de 400V schoot als het zonnetje er op scheen.
dus als de omnik toch ergens een beperking heeft, dan schiet jouw Vmpp ruim over de 850V.
en dan hoeven ze niet eens koud te zijn. ;)

dit soort gegevens kunnen het uitbreiden erg in de weg zitten.
stel 1 mpp komt niet verder als 8kW, dan is de uitbreiding een stuk minder interessant, want dan heb je ondanks meer Wp niet meer kWh per jaar. :'(

(jammer dat goodwe de getallen niet geeft die je eigenlijk nodig hebt.
ze vertellen maar 1x de max A, en eigenlijk moeten dat 2x verschillende getallen zijn. :-( )

sucses met testen.

@PClop

volgen specs is de goodwe 3x25A uit (wat ik ook een vreemd getal vind, maar goed dat is dan weer goodwe :? )
dus zou er geen ruimte meer over zijn op de hoofd aansluiting, maar vreemde getallen vind ik het weer van goodwe. ;)
een merk wat niet netjes de getallen geeft. |:(
Dit zegt de brochure:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/y26Ms7WmrdwlWmLgGsRnBzAH/full.jpg

Ik lees dat als max A van 22 per mppt, toch? Dus dat beantwoord één van je twee vragen.

Max amperage zou ik dus nog moeten navragen.

Cupid673 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 12:55:
[...]

Dit zegt de brochure:
[afbeelding]

Ik lees dat als max A van 22 per mppt, toch? Dus dat beantwoord één van je twee vragen.

Al deze vragen heb je afgelopen twee maanden al drie keer gesteld. Jou omvormer kan 22A aan per aansluiting dus het gaat, je gaat alleen afstoppen vanwege totaal vermogen.
9 sf gaat niet maar 8 wel, heb ik al twee jaar op 950 volt omvormer.
Mijn kostal pico gaat uit met 970 volt en schakelt weer in zodra hij er onder komt. Mijn omnik schakelt niet in boven 1000 volt en gaat pas volgende morgen weer proberen helaas.
Door verwisseling van string heb ik ernstige fout gemaakt, 1140 volt op de omnik,rood lampje en ging niet aan maar ook niet kapot, stekkers verwisselt en hij draaide weer

1 PVoutput . Dongen NB

• migjes
Cupid673 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 12:55:
[...]

Dit zegt de brochure:
[afbeelding]

(weet je zeker dat je de goede specs hebt, er zijn verschillende verzies van de omvormer.
zeg maar sub verzies met de zelfde naam.
dus check het extra goed, maar ik ben niet bekend met die omvormer. ;) )

mijn nieuwe omvormer kan max 16A per mpp verwerken (met kortsluit een 20A).
dus een 350Vmpp X 16A = zou dan 5600W zijn, lol meer als totaal van de omvormer.
maar toch stopt hij bij de 3000W per mpp. (zoals ook in de specs staat.)
(eigenlijk moet je dan anders om rekenen.
3000W / 16A = 187Vmpp als minimum om max mpp nog te kunnen halen.)

maar goed je hebt het spul, dus testen dan weet je de grenzen. ;)

• Cupid673
reneeke1970 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 13:04:
[...]

Al deze vragen heb je afgelopen twee maanden al drie keer gesteld. Jou omvormer kan 22A aan per aansluiting dus het gaat, je gaat alleen afstoppen vanwege totaal vermogen.
9 sf gaat niet maar 8 wel, heb ik al twee jaar op 950 volt omvormer.
Mijn kostal pico gaat uit met 970 volt en schakelt weer in zodra hij er onder komt. Mijn omnik schakelt niet in boven 1000 volt en gaat pas volgende morgen weer proberen helaas.
Door verwisseling van string heb ik ernstige fout gemaakt, 1140 volt op de omnik,rood lampje en ging niet aan maar ook niet kapot, stekkers verwisselt en hij draaide weer
Zelfde dak, maar telkens andere configuratie :)
En ook steeds weer andere antwoorden en andere invalshoeken, dus wat dat betreft blijft het interessant wat er uit rolt aan reacties. Waarvoor overigens mijn hartelijk dank _/-\o_

• mongkut
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-11-2024
migjes schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 11:56:
[...]

ik zie niks mis met de berekening.
per jaar een 3080kWh, dat kan wel kloppen voor een PVgis berekening.
(die zit er meestal een 10% onder wat het werkelijk doet.)

met 10 graden dakhoek?
heb je iets van schaduw?
welke panelen?

vul de ontbrekende gegevens aan, dan maak ik een betere gok wat je jaar opbrengst is. ;)
Omnik 3.0 tl, nu nog 2x6, strak1x12 met y adapter over 2 strings

met 10 graden dakhoek?
nee, plat dat met van der valk pro+ systeem (10 graden).

Alkmaar

heb je iets van schaduw?
nee

welke panelen?
yingli 275w panda1 3 jaar oud

Gok maar, we zullen kijken of je naar de volgende mag ;)
Cupid673 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 13:08:
[...]

Zelfde dak, maar telkens andere configuratie :)
En ook steeds weer andere antwoorden en andere invalshoeken, dus wat dat betreft blijft het interessant wat er uit rolt aan reacties. Waarvoor overigens mijn hartelijk dank _/-\o_
Zeer eenvoudig te testen hoor door het nu even op één aansluiting te zetten.

1 PVoutput . Dongen NB

• Cupid673
reneeke1970 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 14:38:
[...]

Zeer eenvoudig te testen hoor door het nu even op één aansluiting te zetten.
Ga ik zeker doen nu ik de garantie van alle tweakers heb dat mijn installatie niet in de lucht vliegt }:O

• drielp
  • Laatst online: 23-11 13:42
Cupid673 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 14:53:
[...]

Ga ik zeker doen nu ik de garantie van alle tweakers heb dat mijn installatie niet in de lucht vliegt }:O
Bij voldoende ballast niet.... maar het ging toch over de omvormer? Die vliegt hooguit in de fik. Succes...

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• PClop
  • Niet online
migjes schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 12:33:
[...]

@PClop
Was iets met een Fronius oid, maar kan ook een Goodwe zijn geweest, ging toen
over erg veel vermogen op een te krap bemeten omvormer, wil het nog
wel even voor je opzoeken, btw, hier gaat het om 48 panelen op nu nog een
ruim bemeten omvormer. :P

• Grolsch
En de Alamat is uitgewisseld :P

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/14949oy.jpg

Op PV-output geen downtime te zien, dus dat heeft hij nog wel snel gefixed dan :)

Laatste keer was afgelopen maandag dat de Alamat eruit klapte, dus tot nu toe nog "Volle" productie voor augustus

• VivaAtloni
Nog even de laatste check voordat ik morgen mijn bestelling definitief maak.
- 27 stuks sf-175s panelen met een totaal wp van 4725
- Goodwe GW4000-DT (4200 wp omvormer op 3 fasen)
- 3x5 op mpp1 en 2x6 op mpp2

Dit is max aantal panelen op dit dak. Dak ligt op oost en volledig vrij.

Is dit de juiste keuze of is de omvormer te klein en zou ik of:
- 24 panelen moeten nemen met dezelfde omvormer
- 27 panelen zo laten en een gw5000-DT omvormer nemen (zou ik weer zonde vinden, want heeft meerprijs van €91, maar als ik dat binnen een jaar of 6 terugverdien omdat dit efficienter is dan is het natuurlijk prima)

• Cranberry
@VivaAtloni Wat is de hellingshoek van je oostdak?
@VivaAtloni
Ik zou de grotere nemen...
(ik gaf het al eerder aan, pv is erg verslavend en je houdt de optie open om toch nog wat paneeltjes op west erbij te leggen, zodat je meer spreiding hebt van opwek en geen nieuwe omvormer hoeft te kopen.)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• VivaAtloni
Cranberry schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 22:47:
@VivaAtloni Wat is de hellingshoek van je oostdak?
40 a 45 graden

• VivaAtloni
AUijtdehaag schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 22:47:
@VivaAtloni
Ik zou de grotere nemen...
(ik gaf het al eerder aan, pv is erg verslavend en je houdt de optie open om toch nog wat paneeltjes op west erbij te leggen, zodat je meer spreiding hebt van opwek en geen nieuwe omvormer hoeft te kopen.)
Begrijp ik, maar west dak heb ik in de gaten gehouden en dit is voornamelijk schaduw, dus west is geen optie.
Het gaat me er nu vooral om of de combinatie van 27 panelen met deze omvormer goed is. Als het beter is voor het rendement om. De 5000 te nemen is dit uiteraard wel een goede afweging.

[ Voor 7% gewijzigd door VivaAtloni op 02-08-2017 23:11 ]

• Cranberry
@VivaAtloni Met ruim 4700Wp en genoemde hellingshoek op oost zou ik persoonlijk kiezen voor de 5000W omvormer, al moet ik direct toegeven het meer een emotionele dan rationele overweging is. Ik verwacht niet dat je met een grotere omvormer binnen een paar jaar extra kWh-tjes binnenharkt die de extra investering compenseren. Zoals verschillenden hier in dit topic kan ik slecht tegen aftoppen. Tevens hoop je jaren plezier te hebben van je zonnepanelen, dus die €91 extra nu, ben je ook weer snel vergeten (al kan ik natuurlijk niet in je portemonnee kijken).

• VivaAtloni
@AUijtdehaag @Cranberry

Ik neem jullie advies over en ga voor de 5000 omvormer! Thx.

• hesselbeertje
  • Laatst online: 19:14
Goede keuze, iedere seconde dat je boven de 4200W produceert ben je blij met je keuze. En dat zal regelmatig gebeuren, met die SF'jes...

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

hesselbeertje schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 08:51:
Goede keuze, iedere seconde dat je boven de 4200W produceert ben je blij met je keuze. En dat zal regelmatig gebeuren, met die SF'jes...
Boven de 4000 , advies waarde 4200 wp aan panelen is wat anders. Iedereen denkt altijd dat dat het vermogen van de omvormer is maar helaas.....

1 PVoutput . Dongen NB

• hesselbeertje
  • Laatst online: 19:14
reneeke1970 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 08:55:
[...]

Boven de 4000 , advies waarde 4200 wp aan panelen is wat anders. Iedereen denkt altijd dat dat het vermogen van de omvormer is maar helaas.....
Oke, dat zal helemaal vaak voorkomen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• PClop
  • Niet online
VivaAtloni schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 08:49:
@AUijtdehaag @Cranberry

Ik neem jullie advies over en ga voor de 5000 omvormer! Thx.
Zeker voor als je na verloop van tijd beseft dat je west dak 200 a 250 dagen per jaar
volledig schaduwvrij is in verband met diffuus licht door bewolking, mist, e,d,
dan gaat het zeker kriebelen om de westkant ook weer vol te plempen. :Y
( nee, een DT6000 is dan niet beter, de 5000 doet dat best met O/W )

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 12:16
Zelf de boel verbouwd van 12kWp met een 10kW omvormer naar een 14kWp met 14W omvormers...
Heb ik eigenlijk spijt van, zie maar een paar maal per jaar de max langs komen .....

Maar aangezien er maar 18kW (3x25x240) op mijn hoofdzekering kan is mijn max aan omvormers wat ik er nog kan bij zetten 4kW, en de aspiraties liggen wat hoger.... >:)
De boel ff terug bouwen naar 12kW of zelfs 10kW omvormers is met de huidige strings lastig ....

string van 8
string van 9
Op een Piko 4.2 (deze verdeling ivm schaduw)

3x een string van 13
Op een Piko 10.1

Nu heb ik wel een Piko 7.0 liggen maar die heeft maar 2 dc ingangen ...
Moet ik de panelen weer los halen en de strings herverdelen .... brrrr.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
WoudseHoeve schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 11:33:
Zelf de boel verbouwd van 12kWp met een 10kW omvormer naar een 14kWp met 14W omvormers...
Heb ik eigenlijk spijt van, zie maar een paar maal per jaar de max langs komen .....
jij hebt geen SF zeker?
27SF kan wel boven de 5400w pieken en sowieso regelmatig boven de 5000w.

Nukezone FTW

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-11 17:10
Mijn 12 groene 2e hands, paar jaar oude sf150 panelen hebben afgelopen weekend 2077 getopt op de omvormer (delta solivia 2.0), dus ze kunnen inderdaad ruim 15% hoger schieten als de zon achter de wolken vandaan komt.

Overigens is bij mij een keer de automaat omgeslagen, en niet de 16ampére van de panelen maar de aardlekschakelaar. Er was wel een timmerman aan het werk én de schakelaar van de schuur (dus een andere dan waar de panelen op zitten, maar wel de zelfde aardlek) is een "trage"16. Wellicht dat de panelen icm boormachine oid. toch teveel van het goede was.

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

• jacovn
PClop schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 09:20:
Zeker voor als je na verloop van tijd beseft dat je west dak 200 a 250 dagen per jaar
volledig schaduwvrij is in verband met diffuus licht door bewolking, mist, e,d,
dan gaat het zeker kriebelen om de westkant ook weer vol te plempen. :Y
Kun je min of meer zeggen dat als je in pvgis een andere azimuth op geeft de uitkomst daar klopt ?

Dus 2 kW CIS panelen ingeven op 45 azimuth (en 60 elevatie) geeft: Yearly PV energy production [kWh]:
1840

En dan azymuth naar -135 zetten: Yearly PV energy production [kWh]: 1280

Dus van zuid/west dak kant naar een noord/oost dak en dan iets van 70% van de opbrengst halen.

• PClop
  • Niet online
jacovn schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 12:12:
[...]

Kun je min of meer zeggen dat als je in pvgis een andere azimuth op geeft de uitkomst daar klopt ?

Dus 2 kW CIS panelen ingeven op 45 azimuth (en 60 elevatie) geeft: Yearly PV energy production [kWh]:
1840

En dan azymuth naar -135 zetten: Yearly PV energy production [kWh]: 1280

Dus van zuid/west dak kant naar een noord/oost dak en dan iets van 70% van de opbrengst halen.
Zou best kunnen, ik het m,n est, trouwens zelf gemaakt door dat ik de panelen al een jaar of acht
dr op heb liggen dus een custom est heb.
Heb PVgis wel gebruikt voor mijn noord panelen en het was dat ik geen 0,75 kW kon invullen
op die site, heb toen maar 0,8 kW aangehouden, en dat kwam wel aardig overeen met wat
de werkelijke opbrengst bleek te zijn.

Werkelijk = ~ 450 kWh p/j ( 750 Wp )
Pvgis = ~ 480 kWh p/j ( 800 Wp )
De noord panelen

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/Noord%20est.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door PClop op 03-08-2017 12:57 . Reden: link geplaatst ]

• jacovn
Ik heb best wel veel m2 plat dak over, alleen had het huis gespiegeld moeten zijn :)

plat dak 1 hoog

Dat is iets van 88 m2.
Dus zou daar dan een goedkoop paneel wat goed met difuus licht werkt oplossing op moeten komen als de opbrengst 30% of meer lager is. Ik ga maar een buis laten plaatsen die op dat dak uit komt dan kan ik daar later wel mee bezig gaan.

Gewoon wat goedkope profielen en ze min of meer plat leggen (kan er redelijk goed bij om ze schoon te maken)

[ Voor 9% gewijzigd door jacovn op 03-08-2017 14:38 ]

• WoudseHoeve
Powrskin schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 11:51:
[...]
jij hebt geen SF zeker?
27SF kan wel boven de 5400w pieken en sowieso regelmatig boven de 5000w.
Nee 250Wp Chinese poly's uit 2012 .....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

WoudseHoeve schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 11:33:

Maar aangezien er maar 18kW (3x25x240) op mijn hoofdzekering kan is mijn max aan omvormers wat ik er nog kan bij zetten 4kW, en de aspiraties liggen wat hoger.... >:)
De boel ff terug bouwen naar 12kW of zelfs 10kW omvormers is met de huidige strings lastig ....

string van 8
string van 9
Op een Piko 4.2 (deze verdeling ivm schaduw)

3x een string van 13
Op een Piko 10.1

Nu heb ik wel een Piko 7.0 liggen maar die heeft maar 2 dc ingangen ...
Moet ik de panelen weer los halen en de strings herverdelen .... brrrr.
8 Chinese met dus 240 volt op een 4.2 piko??
Heb jij die dipswitchen omgezet?

1 PVoutput . Dongen NB

• WoudseHoeve
reneeke1970 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 21:09:
[...]

8 Chinese met dus 240 volt op een 4.2 piko??
Heb jij die dipswitchen omgezet?
Nee maar doet het wel goed, nu nog 229V
mmm Maar je hebt wel gelijk, kan beter de 8 in 9 in serie zetten op 1 string..... komt hij wel beter in de mpp.

WoudseHoeve schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 21:15:
[...]

Nee maar doet het wel goed, nu nog 229V
mmm Maar je hebt wel gelijk, kan beter de 8 in 9 in serie zetten op 1 string..... komt hij wel beter in de mpp.
Knap dat ie het doet, mpp vanaf 350 volt geloof ik. Ik heb 22 in serie staan.
Maar volgens beschrijving is er trucje om hem op andere spanningen te laten werken maar daar snap ik niks van. Dacht dat je dat misschien gedaan had

1 PVoutput . Dongen NB

• WoudseHoeve
reneeke1970 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 21:19:
[...]
Knap dat ie het doet, mpp vanaf 350 volt geloof ik. Ik heb 22 in serie staan.
Maar volgens beschrijving is er trucje om hem op andere spanningen te laten werken maar daar snap ik niks van. Dacht dat je dat misschien gedaan had
Start spanning is 180V, maar hij zal dus geen MPP kunnen bepalen .... vanavond maar even omsteken.
Dat trukje ken ik niet.
Heb er nog een hangen die net op de 210 volt hangt ..... maar dat is tijdelijk, daar komt een solaredge met optimizers (schaduw) en een stuk meer panelen.

WoudseHoeve schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 21:22:
[...]

Start spanning is 180V, maar hij zal dus geen MPP kunnen bepalen .... vanavond maar even omsteken.
Dat trukje ken ik niet.
Heb er nog een hangen die net op de 210 volt hangt ..... maar dat is tijdelijk, daar komt een solaredge met optimizers (schaduw) en een stuk meer panelen.
Aha. Nou ik had het zelf niet getest maar nu weet ik dat ze het kunnen. Zelfs string 13 is eigenlijk nog te kort, die moet je koppelen met die 8 en 9.
Of andere oriëntatie?

1 PVoutput . Dongen NB

• WoudseHoeve
reneeke1970 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 21:32:
[...]

Aha. Nou ik had het zelf niet getest maar nu weet ik dat ze het kunnen. Zelfs string 13 is eigenlijk nog te kort, die moet je koppelen met die 8 en 9.
Of andere oriëntatie?
Zelfde oriëntatie alleen hebben die in de winter last van schaduw.
8 liggen er naast de dakkapel en 9 onderlangs de dakgoot, last van schaduw huis er naast.... ( net een rand van 10cm, portrait)
Dus wat levert meer op een MPP of intrinsiek schaduw management ???

Als je op mijn foto kijkt zie je ze ligggen.... alle 56.
Helemaal links de dakkapel, het huis naast de panelen geeft in de winter schaduw.

[ Voor 11% gewijzigd door WoudseHoeve op 03-08-2017 21:40 ]

WoudseHoeve schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 21:38:
[...]

Zelfde oriëntatie alleen hebben die in de winter last van schaduw.
8 liggen er naast de dakkapel en 9 onderlangs de dakgoot, last van schaduw huis er naast.... ( net een rand van 10cm, portrait)
Dus wat levert meer op een MPP of intrinsiek schaduw management ???

Als je op mijn foto kijkt zie je ze ligggen.... alle 56.
Helemaal links de dakkapel, het huis naast de panelen geeft in de winter schaduw.
Welke foto, ik zie 3×16?
Maar als je even om steekt zie je toch gelijk wat beste is, beetje vertrouwen hebben in de mpp .nu staat hij buiten spel

1 PVoutput . Dongen NB

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:08
Sneezzer schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 12:10:
Mijn 12 groene 2e hands, paar jaar oude sf150 panelen hebben afgelopen weekend 2077 getopt op de omvormer (delta solivia 2.0), dus ze kunnen inderdaad ruim 15% hoger schieten als de zon achter de wolken vandaan komt.

Overigens is bij mij een keer de automaat omgeslagen, en niet de 16ampére van de panelen maar de aardlekschakelaar. Er was wel een timmerman aan het werk én de schakelaar van de schuur (dus een andere dan waar de panelen op zitten, maar wel de zelfde aardlek) is een "trage"16. Wellicht dat de panelen icm boormachine oid. toch teveel van het goede was.
De aardlek gaat toch niet uit van overbelasting? En de panelen leveren en de boormachine neemt af, dus dat zou elkaar opheffen..

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• VivaAtloni
Toch nog even een twijfel. Morgen haal ik mijn set op 24 sf175s met een goodwe 3 fase 5000 omvormer.
Ik zie nu pas dat al deze omvormers maar 5 jaar garantie hebben.

Voor een paar tientjes meer kan ik ook een solaredge kopen 3 fase 5000, maar deze hebben dus 12 jaar garantie.

Heeft het zin om een solaredge te nemen zonder optimizers? Kan zo ook niet ontdekker of deze 2 mpp trackers heeft.

VivaAtloni schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 22:23:
Toch nog even een twijfel. Morgen haal ik mijn set op 24 sf175s met een goodwe 3 fase 5000 omvormer.

Voor een paar tientjes meer kan ik ook een solaredge kopen 3 fase 5000, maar deze hebben dus 12 jaar garantie.

Heeft het zin om een solaredge te nemen zonder optimizers? Kan zo ook niet ontdekker of deze 2 mpp trackers heeft.
Antwoord is nee en nee

1 PVoutput . Dongen NB

reneeke1970 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 21:49:
[...]

Welke foto, ik zie 3×16?
Maar als je even om steekt zie je toch gelijk wat beste is, beetje vertrouwen hebben in de mpp .nu staat hij buiten spel
Zeg maar dan snap ik wel waarom jij geen max vermogen ziet, de max mpp is 9A en dat met jou 300 volt of minder
Oh ik moest wijzigen @WoudseHoeve

[ Voor 4% gewijzigd door reneeke1970 op 03-08-2017 22:31 ]

1 PVoutput . Dongen NB

En nog eens nee... ;)

Voor 400 meer dan de goodwe heb je onbeperkte ingangen, een betrouwbare ethernetaansluiting met fatsoenlijke logging, zowel fabrikant als prive, en nog "steeds" 5 jaar garantie. ;)
(welke verlengd kan worden na 5 jaar)

http://www.mg-solar-shop....ipower-STP-5000TL-20.html

@VivaAtloni
Leesvoer:
SolarKing in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"

[ Voor 121% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-08-2017 22:49 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 16:02

Wailing_Banshee

You're Next

http://nos.nl/artikel/218...se-stroomvoorziening.html

Hoe kun je op afstand omvormers uitschakelen?

het feit dat er standaard wachtwoorden op zitten, die nooit gewijzigd worden, daar zou absoluut wat aan gedaan moeten worden, maar voor de rest?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Laptop of desktop infecteren met malware. Malware krijgt op moment X commando om omvormer uit te schakelen.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• Sander
  • Niet online
jelmervos schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 08:18:
[...]

Laptop of desktop infecteren met malware. Malware krijgt op moment X commando om omvormer uit te schakelen.
Toegang krijgen tot de omvormer kan ook wel makkelijker, kijk maar naar het hele gedoe met de Hosola's een tijdje terug. Maar voor zover ik weet staan de meeste omvormers niet toe om de omvormer zelf uit te schakelen vanuit de monitoring software? Dan zou daar dus eerst een hack voor schreven moeten worden om vanuit die monitoring omgeving ook daadwerkelijk settings te kunnen aanpassen op de omvormer zelf?

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Sander schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 08:29:
[...]

Toegang krijgen tot de omvormer kan ook wel makkelijker, kijk maar naar het hele gedoe met de Hosola's een tijdje terug. Maar voor zover ik weet staan de meeste omvormers niet toe om de omvormer zelf uit te schakelen vanuit de monitoring software? Dan zou daar dus eerst een hack voor schreven moeten worden om vanuit die monitoring omgeving ook daadwerkelijk settings te kunnen aanpassen op de omvormer zelf?
Ja, dat was mijn idee ook. Je zou dan een nieuwe firmware moeten gaan pushen naar die omvormer om de omvormer een signaal te geven dat hij uit moet gaan?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het lijkt me waarschijnlijk dat er wat backdoors gevonden zijn, waarmee parameters aangepast kunnen worden. En als je de omvormer bijvoorbeeld hier op 60Hz zet, valt hij acuut uit.
Tegenover CVE Authority heeft SMA de gevonden kwetsbaarheden erkend. Ze worden vandaag op de website van de organisatie als zero days (nieuw ontdekte beveiligingslekken) gepubliceerd.
Een van de grootste gevaren schuilt in het gebruik van geheime superwachtwoorden door de fabrikant. Als een hacker er één weet te achterhalen, heeft hij in een klap de controle over elk apparaat van SMA, zegt Westerhof.

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 04-08-2017 08:44 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Sander
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 08:31:
[...]

Ja, dat was mijn idee ook. Je zou dan een nieuwe firmware moeten gaan pushen naar die omvormer om de omvormer een signaal te geven dat hij uit moet gaan?
Idd, maar de firmware die je bijv bij Goodwe upload is niet voor de omvormer zelf maar voor de Wifi module, dus ook daar ga je weinig mee bereiken denk ik.

Desondanks vind ik oplossingen zoals door @ThinkPad en @CodeIT bedacht zijn: CodeIT in "Datalogging: PV systemen" toch wel een wat lekkerder idee geven. Met name omdat je omvormer dan nooit meer direct met het boze internet praat en je dus eigenlijk alle externe traffic kan blokkeren.

• jacovn
Proton_ schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 08:43:
Het lijkt me waarschijnlijk dat er wat backdoors gevonden zijn, waarmee parameters aangepast kunnenworden.

[...]
Waarom zou er een superuser password moeten zijn ? Voor gebruikers die password vergeten ?

• Brutuss
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:29
Hier op tweakers zojuist ook een artikel verschenen.

Hier hebben ze het voornamelijk over de SMA omvormers. Belangrijkste wat ik eigenlijk uit dit artikel haal is dat je moet zorgen dat die wachtwoord niet standaard blijven. Ik heb beide wachtwoorden meteen veranderd bij installatie voor zowel de installateur als de gebruiker.

Wellicht ook een goed idee voor andere mocht dit nog op standaard staan.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Brutuss schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 08:47:
Hier op tweakers zojuist ook een artikel verschenen.

Hier hebben ze het voornamelijk over de SMA omvormers. Belangrijkste wat ik eigenlijk uit dit artikel haal is dat je moet zorgen dat die wachtwoord niet standaard blijven. Ik heb beide wachtwoorden meteen veranderd bij installatie voor zowel de installateur als de gebruiker.

Wellicht ook een goed idee voor andere mocht dit nog op standaard staan.
Er is maar één ding dat ik die fabrikanten kwalijk neem: dat default wachtwoord. Je zou zo'n ding niet op het internet mogen kunnen aansluiten tenzij je het wachtwoord wijzigt. Maar dat geldt voor alle apparaten die op internet aangesloten worden (change password on next logon principe). Die opmerking van SMA: wij hebben in de voorwaarden staan dat de gebruiker alles goed beveiligd, slaat natuurlijk nergens op.

• Proton_

Proton_

Team Welles

De grid guard code is niet te wijzigen, vermoed ik. En die is het gevaarlijkst :)

Inderdaad moet er eerst toegang zijn tot het lokale netwerk. De soep hoeft niet zo heet gegeten te worden ;)

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

Proton_ schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 09:05:
De grid guard code is niet te wijzigen, vermoed ik. En die is het gevaarlijkst :)

Inderdaad moet er eerst toegang zijn tot het lokale netwerk. De soep hoeft niet zo heet gegeten te worden ;)
Grid guard kun je pas invoeren als je als installateur bent ingelogd.
Dus dat wachtwoord moet je als eerste weten...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

Een Solaredge omvormer werkt NIET zonder optimizers...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-11 15:13

Eigenlijk heeft een SolarEdge omvormer helemaal geen mpp tracker, ieder paneel heeft zijn eigen mppt. Dat is wat de optimizer doet.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• albert04
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-11 17:18
Ik heb denk ik wel een leuke en misschien hebben jullie hier een menig over. Het verhaal:
Paar maanden geleden zijn er bij mij 18 zonnepanelen van 270wp geplaatst. Ze zijn gekoppeld aan een Growatt 4200MTL-S omvormer omdat ik op Oost 6st en op west 12st heb liggen. Een partij heeft ze voor mij geïnstalleerd en aangesloten op de meterkast.

Maand later komt er een elektricien om het een en ander voor mij te gaan installeren. Voordat ie dat zou doen moest hij eerst controleren en goedkeuren of alles volgens de regels is aangesloten. Hij heeft eerst gekeken in de meterkast om naar de groep van de zonnepanelen en de aardlekschakelaar bekeken. Daarna heeft hij naar omvormer gekeken.

Toen kwam hij met het volgende: de dikte van AC kabel is te klein. Jij hebt 18 panelen van 270wp en dat maat 4860 en dat zou (theoretisch gezien) 4860 watt opleveren. De installateur heeft een kabel van 2,5mm2 gebruikt en dat hoort 4.00 mm2 te zijn. Dan had hij het ook over andere zaken zoals het labelen en opleverdocument betreft de materialen en lengtes die zijn gebruikt voor de installatie. Dit zou de verzekering en brandweer graag willen zien als er iets aan de hand is.

Betreft de omvormer, die was goed aangesloten en daar had hij geen opmerkingen over. Uiteindelijk heeft hij het zooitje niet goedgekeurd en is toen weggegaan.
Nu het leuke, hij is een keurmeester en wat hij vertelde was allemaal volgens de regels van NEN. Het was niet de eerste keer dat hij dit zag. Er waren wel meer installateur van diverse zonnepanelenaanbieders die het op deze manier aansluiten.

Uiteindelijk heb ik dit gemeld bij de installateur van de zonnepanelen. Die komen met het volgende.
Jij hebt een oost-west opstelling, die benut nooit het volledige vermogen (dat dacht ik namelijk ook) en daardoor is een 2,5mm2 voldoende omdat de opgebrachte ampère wel door een 2.5mm2 kan. Daarnaast geeft de fabrikant op dat voor deze installatie een 2.5mm2 ingezet mag worden, mits de lengte korter is dan 14m. Omvormer hangt op zolder. De afstand vanaf de omvormer naar de meterkast is ong. 7-8 meter, dus ruim 10 meter. Een 2.5mm2 zou volgens het boekje van de fabrikant voldoende zijn.

Dus, ik als Man-in-the-middle, totaal geen verstand van zulke dingen en alleen verdiept in de technieken van de zonnepanelen naar de omvormer en niet verder (had ik wel moeten doen overigens). Daar sta je mooi.. Uiteindelijk ben ik volgens voor het boekje en de opstelling van de zonnepanelen gegaan en de 2,5mm2 kabel is blijven liggen.

Wat is jullie menig? Ik weet dat iedereen een eigen idee heeft, dat hou je toch in de techniekenland. De keurmeester doet dat volgens de regels, maar vraag mij eigenlijk af de fabrikant dat ook doet. We hebben het hier wel over een chinees fabrikant en wellicht hebben zij daarin andere regels of beeld bij..
Pagina: 1 ... 30 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??