Nou ben ik ook geen elektricien, maar heb door me werk wel heel veel met elektra te maken.
Omdat ik elektra toch een lastig onderwerp vindt bijt ik me dus vast in dit onderwerp om het wel te begrijpen.
Momenteel besteed ik elke woensdagavond aan het volgen van school om elektra te leren.
Dat heeft te maken met de sinus die in elektriciteit zit.
Normaliter heb je een suivere sinus die 50 mooie golven per seconden produceerd per fase.
Het aantal hertz per seconden noemen ze dat.
Sinus:
https://www.google.nl/sea...tra&imgrc=x9OBXyTmRQsmYM:
Nu komt het probleem van de omvormer, deze heeft geen mooi draaiveld wat deze sinus kan nabootsen.
Omvormers gaan daardoor een pulsstroom creëren om de sinus na te bootsen.
Echter gaat dat zo snel dat je op de uitgang van een transformatorloze omvormer door de pulsstromen niet gelijktijdig en gelijkmatig gegeven kan worden.
Je krijgt dan een sinus die lijkt op de rechterplaatje.
Hier zie je mooi hoe een hele korte puls overgaat in een langere puls en daarna weer een kortere puls om zo een effectieve sinus te creëren.
Alleen doordat deze sinus niet perfect is kan er dus een verschilstroom ontstaan tussen fase en nul waar een aardlek op kan reageren.
http://www.google.nl/sear...r=4#imgrc=TmCeFai3livv6M:
Zoals je nu ook in het linkerplaatje kan zien is dit stukken verbeterd bij de nieuwe Solaredge HD omvormers, deze geeft alsnog pulsstromen echter is de bandbreedte kleiner waardoor het op een nog betere sinus lijkt.
Nu is dit dus bij 1 fase, echter heb jij een 3 fase omvormer.
De omvormer moet dus 3 sinussen produceren die 120 graden verschil ten opzichte van elkaar hebben zoals in het eerste plaatje.
Dan is het dus nog moeilijker om die sinussen zonder verschilstroom te produceren.
Daarom zal een 3 fase omvormer eerder last hebben van verschilstromen dan een 1 fase omvormer.
En daar kan een aardlekschakelaar dus last van hebben waardoor hij ingrijpt.
Misschien heb je je wel eens verdiept in 230 volt omvormers voor auto of 12 volt systemen.
Hierbij heb je (goedkope) omvormers met een gemodificeerde sinus en (vele duurdere) omvormers met een zuivere sinus.
Een senseo appparaat werkt bijvoorbeeld niet op een gemodificeerde sinus omvormer.
Wel op een zuivere sinus omvormer.
Veel apparaten die op gelijkstroom of transformatoren werken hebben hier geen last van omdat de transformater er wel een mooie sinus uit krijgt.
Gelijkstroomapparaten hebben door de brug van wetstone geen last van omdat ze geen sinus gebruiken.
Je kan de Iskra 100ma automaat memen die @
AUijtdehaag voorschotelde.
Alleen met zo'n mooie Hager kast zou ik in stijl blijven met een Hager automaat, echter is deze niet leverbaar in 100ma waardoor je dus een 300ma kan nemen.
Echter is het jouw kast en moet jij beslissen

Hager is niet de goedkoopste..
Vraag alleen de elektricien na of je pv groep niet achter de blauwe groep aardlek zit waar @
MdO82 je op wees.
Zoals dat nu aangegeven staat gaat hij eerst door de blauwe groep aardlek om dan naar je alumat te gaan.
Excusses voor de links ipv plaatjes die getoont worden, ik krijg dat nooit goed voor elkaar

Beginner schreef op maandag 31 juli 2017 @ 09:43:
@DJKroon Om even in te haken op de discussie over de ALS en problemen daarmee: Bij mij zitten alle panelen niet achter een ALS, maar alleen via een installatieautomaat. Ik zit er aan te denken om de installatieautomaat te vervangen voor een aardlekautomaat van 300mA. Dan is het volgens mij een stuk veiliger.
Ik heb ook een aantal panelen die via de wasmachine aansluiting inhaken, via een groepenkastje aldaar. Hoe moet ik dat nu veilig doen? Ik dacht gewoon om de wasmachine groep beneden in de groepenkast te voorzien van een 300mA aardlekautomaat. Volgens mij is het dan goed/beter beveiligd. Deze zijn er reeds voor 35,- euro.
Een andere vraag: Hoe vaak valt bij anderen met panelen achter een aardlekautomaat van 300mA de aardlek er uit?
In je groepenkast beneden mag een 300ma aardlek of alumat geinstalleerd worden.
Hierbij beveilig je de kabel die naar boven gaat.
Boven bij je 2e verdeelkast kan je een 300ma alumat voor je panelen gebruiken, echter is dit opzich niet nodig omdat hij bij je hoofdverdeler al beveiligd is.
Wel moet bij je 2e verdeelkast een 30ma alumat op je wasmachinegroep zitten omdat deze groep een wandcontactdoos heeft waar je wasmachine op vast zit.
Mijn ervaring met m'n 2 pv omvormers waarvan ik 1 Mastervolt Soladin 600 2 jaar heb op de woonkamergroep is nog nooit uitgevallen.
M'n Solaredge zit op een eigen alumat en is ook nog nooit uitgevallen.
Beide hebben een 30ma aardlek.