Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 106 Laatste
Acties:
  • 520.483 views

• weasel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-11 20:01
Grolsch schreef op zondag 30 juli 2017 @ 20:42:
[...]

Als je dit bedoelt, dan is deze nog wit :?

Wat ik ervan gelezen heb is Fronius toch ook geen "beunhaasspul" :?

[afbeelding]
Fronius is zeker geen 'beunhaasspul'.
Bij zo'n zware omvormer had bij elk merk een 30mA aardlekschakelaar er waarschijnlijk uit gevlogen.
Zelfs Solaredge & SMA (en vast ook andere merken) adviseren om een 100mA aardlekschakelaar te gebruiken.
Als een 30mA blijft zitten is dit mooi meegenomen, zoniet vervangen en daarna verder kijken.
Grolsch schreef op zondag 30 juli 2017 @ 20:37:
Tnx heren voor jullie hulp, de monteur heeft zojuist een melding ontvangen ;)
Hou ons op de hoogte ;)
Ben benieuwd!

[ Voor 14% gewijzigd door weasel op 30-07-2017 20:53 ]

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:31
DJKroon schreef op zondag 30 juli 2017 @ 20:46:
[...]

Jup dat is het vakje.
Die geeft het verschil van ingrijpen weer.
We gaan er van uit dat je ALS uit schakeld, maar het kan ook een overbelasting zijn.

Als hij wit blijft heb je dus een kortsluiting of overbelasting te pakken en dus geen ALS die tript.

Niet dat we in de verkeerde hoek gaan zoeken.

Controleer de aansluiting van de kabel aan beide eindes.
Ik weet niet of je dat periodiek controleert maar dit is een mooi moment om te doen.

Nee ik zeg niet dat fronius slecht is, integendeel ken ik de omvormer niet om daar over te oordelen.

Maar omdat solaredge hier toch relatief (onnodig) duur wordt gezien is dat misschien wel verschil in kwaliteit.
Als ik de gegevens op PV out put bekijk kan max vermogen haast het probleem niet zijn.

Het is een 8.2 omvormer omdat ik er eventueel nog panelen bij wil laten leggen.
Op dit moment hangt er 7000WP (40 x 175WP SF) achter.

Ik heb de omvormer wel eens 7600Watt zien genereren, maar normaal gesproken zit de max rond de 6000Watt

Zie ook mijn PVoutput gegevens:

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=59291&sid=52772

Vanmiddag is het dus tussen 1550 en 1555 "mis" gegaan, terwijl het net gigantisch hoosde bij ons @ Twente (Laatste meting was 74Watt.

De vorige keer (gistermorgen) heb ik de omvormer niet eens aan zien gaan, pas om 08:45 toen ik de automaat weer aan heb gezet werkte het weer.

Zie ook https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=59291&sid=52772
P.s. mooie kast heb je, ik hou ook van Hager spul :>
tnx :>
weasel schreef op zondag 30 juli 2017 @ 20:50:
[...]

Fronius is zeker geen 'beunhaasspul'.
Bij zo'n zware omvormer had bij elk merk een 30mA aardlekschakelaar er waarschijnlijk uit gevlogen.
Zelfs Solaredge & SMA (en vast ook andere merken) adviseren om een 100mA aardlekschakelaar te gebruiken.
Als een 30mA blijft zitten is dit mooi meegenomen, zoniet vervangen en daarna verder kijken.

[...]

Hou ons op de hoogte ;)
Ben benieuwd!
Tnx voor de info, ze hebben het in ieder geval verkocht als een kwaliteit omvormer, kwas al ff bang dat ik "genept" was 8)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

@Grolsch
Ik zal de link nog een keer geven.
https://superflink.nl/isk...-100ma-b-type-a-10ka.html

Misschien heb je erover heen gelezen...

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Grolsch
@AUijtdehaag ik had het gelezen, sorry dat ik niet gereageerd heb.

Ik sleutel zelf niet aan de meterkast, dus de installateur moet het maar oplossen, kheb jullie info (incl. opgave Fronius) doorgegeven, ik neem aan dat hij het snapt.

Het lijkt mij niet verstandig om bij een nieuwe woning waar nog garantie opzit zelf te gaan zitten sleutelen met kabels en draden :+

[ Voor 22% gewijzigd door Grolsch op 30-07-2017 21:13 ]

@Grolsch
Laat anders die beste monteur, totdat de nieuwe aardlekautomaat 100 mA er is, even je kookgroep omwisselen met die beruchte aardlekautomaat.
Dan weet je zeker dat het een aardlekprobleem 30 mA is.
Een dagje draaien zonder aardlekbeveiliging op de omvormer lijkt me ook geen probleem.
(heb je geen schroevedraaiers in huis? >:) )

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-07-2017 21:24 ]

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:13
weasel schreef op zondag 30 juli 2017 @ 18:14:
[...]

Dat is inderdaad niet duur, bedankt!
Als je geduld heb bestel je dezelfde tang op AliExpress voor 5 euro. ;)

• Grolsch
Wat ik wel gek vind is dat de PV installatie sinds 06-07-2017 draait, en ik tot gisteren geen enkel probleem had, en nu 3 x in 2 dagen :?

maar als ik jullie goed begrijp kan dit niet het resultaat zijn van eventuele kortsluiting (stekker in het water) op het platte dak :?

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

AUijtdehaag schreef op zondag 30 juli 2017 @ 21:21:
@Grolsch
Laat anders die beste monteur, totdat de nieuwe aardlekautomaat 100 mA er is, even je kookgroep omwisselen met die beruchte aardlekautomaat.
Dan weet je zeker dat het een aardlekprobleem 30 mA is.
Een dagje draaien zonder aardlekbeveiliging op de omvormer lijkt me ook geen probleem.
(heb je geen schroevedraaiers in huis? >:) )
Alleen zijn earth fault indicator blijft wit waardoor het vermoedelijk geen ALS probleem is maar thermisch uit gaat.

En als zijn installatie zo nieuw is, is het niet verstandig dingen te proberem ivm eventuele garantie.

Misschien is de alumat een DOAtje??
Dan vervangen naar 100ma, alleen jammer dat Hager geen 100ma heeft maar dan 300ma moet zijn :|
Grolsch schreef op zondag 30 juli 2017 @ 21:26:
Wat ik wel gek vind is dat de PV installatie sinds 06-07-2017 draait, en ik tot gisteren geen enkel probleem had, en nu 3 x in 2 dagen :?

maar als ik jullie goed begrijp kan dit niet het resultaat zijn van eventuele kortsluiting (stekker in het water) op het platte dak :?
Je DC en AC is gescheiden, dus het zou geen invloed mogen hebben lijkt me.
Em zoals eerdere medetweakers zeiden moet je dan een insulation fault hebben op je omvormer en weigert hij op te starten.

Misschien een kabel die niet goed vast zit?
(Dit maakt hitte en kan de automaat thermisch laten trippen, overbelasting wordt namelijk op temperatuur geschakeld)

Trouwens, je hebt een ALS op je blauwe groep, maar jouw alumat zit daar ook op???
Dan heb je 2 ALSen zitten op je pv groep, of de markering is niet goed (laten er daar hopelijk vanuit gaan :7 )

[ Voor 14% gewijzigd door DJKroon op 30-07-2017 21:41 ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-11 07:55
Heb je meerdere groepen en je PV-groep achter dezelfde ALS zitten ?

Wat @DJKroon ook al zegt.

Edit; Dat geintje had ik dus hier ook in het verleden.
Men had de PV-Groep bij 4 andere verbruikers gezet achter 1 dezelfde ALS.
En je raad het al bij een toevallig passerende regenbui klapte de ALS eruit.

Waarschijnlijk omdat de PV dan net even wat meer vermogen het net opstuurt dan de ALS fijn vindt.
Men heeft het nu hier zo opgelost (even los of het zo hoort) door de PV-groep nu buiten de ALS om te zetten.
Sindsdien geen problemen meer.

[ Voor 87% gewijzigd door MdO82 op 30-07-2017 21:51 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Geweldig, j en s trading zet advertentie op mp met sf panelen, zegt ie slechts tien op voorraad met een foto van vier pallets vol haha.
Ik denk ook de groene met krassen

1 PVoutput . Dongen NB

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 07:50
MdO82 schreef op zondag 30 juli 2017 @ 21:38:
[...]
Waarschijnlijk omdat de PV dan net even wat meer vermogen het net opstuurt dan de ALS fijn vindt.
Men heeft het nu hier zo opgelost (even los of het zo hoort) door de PV-groep nu buiten de ALS om te zetten.
Is het dan niet dat de ALS eigenlijk al een beetje "heet gestookt" is door andere lekstromen die de aardlek net niet laten trippen?
En een omvormer heeft toch niet altijd de spanning en stroom in fase, wat de aardlek zou kunnen laten trippen. (vooral oudere modellen)

Sowieso is het wel een goed idee om de omvormer op een eigen aardlek te hebben zitten.

Hier ook gedaan zodat de groepen die de grootste stroom verwerken niet meteen naast elkaar zitten, zodat ze de warmte ook nog een beetje kwijt kunnen. Wasmachine, oven en omvormer zitten dus aardig ver uit elkaar. Geen idee of dat ook echt wat uitmaakt, maar leek me ook wel een aardige reden. :) (kast met 3 aardlekschakelaars en 12 schakelautomaten waarvan nu nog maar 7 groepen zijn aangesloten)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• MdO82
TD-er schreef op zondag 30 juli 2017 @ 22:03:
[...]

Is het dan niet dat de ALS eigenlijk al een beetje "heet gestookt" is door andere lekstromen die de aardlek net niet laten trippen?
En een omvormer heeft toch niet altijd de spanning en stroom in fase, wat de aardlek zou kunnen laten trippen. (vooral oudere modellen)
Het is hier tenminste de gedachten dat het probleem mogelijk veroorzaakt wordt door de PV-groep toen.
Nadat deze geplaatst waren kregen we de problemen met de ALS die bleef klapperen op sommige dagen.

Nu enige tijd later is dat ook wel weer een beetje in twijfel getrokken omdat ik gemerkt heb sinds enkele dagen dat er nog wel meer niet klopt hier :D

2250 WP Zuid PVoutput

• weasel
GioStyle schreef op zondag 30 juli 2017 @ 21:25:
[...]

Als je geduld heb bestel je dezelfde tang op AliExpress voor 5 euro. ;)
Link?
Zo goedkoop kan ik m niet vinden :9

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

• GioStyle
Hoe kijken jullie tegen connectoren aan die bijvoorbeeld van AliExpress komen?

• weasel
GioStyle schreef op zondag 30 juli 2017 @ 22:27:
Ik heb mijn MC4 splitters bij ome Ali gekocht.
Ik was aangenaam verrast toen ik het pakje kreeg, ze zijn vrij zwaar en het plastic lijkt van goede kwaliteit.
Ik heb net een setje MC4 stekkers besteld bij dezelfde verkoper.

GioStyle schreef op zondag 30 juli 2017 @ 22:27:
Zolang ze niet op onbereikbare plek komen te liggen ben ik er niet bang voor. Een iphone komt tenslotte ook uit China voor 145 euro

1 PVoutput . Dongen NB

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:37

thido

Tilburg

reneeke1970 schreef op zondag 30 juli 2017 @ 21:55:
Geweldig, j en s trading zet advertentie op mp met sf panelen, zegt ie slechts tien op voorraad met een foto van vier pallets vol haha.
Ik denk ook de groene met krassen
Dat paneel wat op de foto's te zien is heeft een paar beste krassen erop zitten.
Ik denk dat hij 10 pallets bedoeld :-)

Ineens duiken die groene panelen overal op haha

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• MdO82
weasel schreef op zondag 30 juli 2017 @ 22:17:
[...]

Link?
Zo goedkoop kan ik m niet vinden :9
En dan nog +€6 aan verzendkosten :+

2250 WP Zuid PVoutput

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

MdO82 schreef op zondag 30 juli 2017 @ 21:38:
Heb je meerdere groepen en je PV-groep achter dezelfde ALS zitten ?

Wat @DJKroon ook al zegt.

Edit; Dat geintje had ik dus hier ook in het verleden.
Men had de PV-Groep bij 4 andere verbruikers gezet achter 1 dezelfde ALS.
En je raad het al bij een toevallig passerende regenbui klapte de ALS eruit.

Ik had het in het huisinstallatietopic gezien dat je even onder stroom stond.
Ben je er al achter wat er aan de hand is of waar de 2 groepem bij elkaar komen?

Maar is dat een vermoeden dat de ALS daardoor tript?

Ik kan geen relatie zien in een lekstroom op de DC kant die je ALS aan de AC kant laat trippen.

Wat ik wel gelezen heb is dat de relatief blokkerige sinus van de omvormers de ALS kan laten trippen.
Alleen ben ik van mening dat het geen verschilstroom zou mogen veroorzaken.

Kan iemand me hier op t forum uitleggen hoe dat kan???
Waarom kan een omvormer je ALS dan trippen??

Ik ben er achter...
Omvormers met een transformator geven geen verschilstroom omdat de transformater een gelijke stroom op fase en nul geeft.
De Steca en Soladin plug-in omvormers zijn daarom met een transformator uitgerust.

Echter transformatorloze omvormers werken met een soort geschakelde voeding (Wat ook de 'blokkerige sinus' verklaard door de pulsstromen die de omvormer geeft).
Echter schakelt dit zo snel dat een kleine verschilstroom is toegestaan omdat gelijke stromen praktisch (bijna niet) haalbaar is.
Wel dient dit type omvormer met een eigen soort ALS uitgerust te worden alleen wordt dit RCMU (Residual Current Monitoring Unit) genoemd.
Indien er toch door een defect meer verschilstroom wordt gegeven dan mag, dan dient de omvormer in storing te gaan.
Echter van een lekstroom is dus geen sprake.

Omdat een omvormer vast aangesloten dient te zijn volgens de NEN 1010 mag deze uitgerust worden zonder aardlekschakelaar.
Wel wordt een aardlekschakelaar geadviseerd van 100ma (die slecht verkrijgbaar is) of 300ma als er een defect in de kabel ontstaat.

Echter bij de bekende PV-verdelers die op de wasmachinegroep zitten dient er bij de splitsing voor de wasmachinegroep wel de verplichte 30ma aardlekschakelaar te zitten.

Dit verklaart dan wel het 1 en ander.

[ Voor 31% gewijzigd door DJKroon op 31-07-2017 01:35 . Reden: gevonden ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• GioStyle
reneeke1970 schreef op zondag 30 juli 2017 @ 22:31:
[...]

Zolang ze niet op onbereikbare plek komen te liggen ben ik er niet bang voor. Een iphone komt tenslotte ook uit China voor 145 euro
Precies. Ik gok dat de meeste connectoren die je hier koopt ook regelrecht uit China komen.

• mongkut
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-11-2024
de meeste panelen komen uit China dus de connectoren ook, ik moest er laatst 2 hebben, geen enkele bouwmarkt en elektro (hobby) zaken hebben ze hier in Nederland.
Dus je moet bestellen hier in NL, wat resulteert dat je al sowieso €6.95 kwijt bent aan het verzenden + minimaal 3 á 4 x de prijs van Alie

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-11 15:13
reneeke1970 schreef op zondag 30 juli 2017 @ 20:10:
[...]

Er is nagenoeg geen enkele omvormer die met 30 ma overweg kan, waarom is die geplaatst voor PV?
Wat? De SE7K zit er al ruim een jaar achter en de 30mA ALS is er nog nooit uitgeklapt.
Ik heb op de "teruglever" aardlek verder ook geen andere groepen aangesloten dat wil misschien ook wel helpen.
Ik zou altijd eerst 30mA gebruiken.

Ik wil nog wel eens een gaatje op de verkeerde plek boren... |:(

[ Voor 11% gewijzigd door mgroen81 op 31-07-2017 00:49 ]

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• Grolsch
DJKroon schreef op zondag 30 juli 2017 @ 22:37:
[...]

Ben je er al achter wat er aan de hand is of waar de 2 groepem bij elkaar komen?

Maar is dat een vermoeden dat de ALS daardoor tript?

Ik kan geen relatie zien in een lekstroom op de DC kant die je ALS aan de AC kant laat trippen.

Wat ik wel gelezen heb is dat de relatief blokkerige sinus van de omvormers de ALS kan laten trippen.
Alleen ben ik van mening dat het geen verschilstroom zou mogen veroorzaken.

Kan iemand me hier op t forum uitleggen hoe dat kan???
Waarom kan een omvormer je ALS dan trippen??

Ik ben er achter...
Omvormers met een transformator geven geen verschilstroom omdat de transformater een gelijke stroom op fase en nul geeft.
De Steca en Soladin plug-in omvormers zijn daarom met een transformator uitgerust.

Echter transformatorloze omvormers werken met een soort geschakelde voeding (Wat ook de 'blokkerige sinus' verklaard door de pulsstromen die de omvormer geeft).
Echter schakelt dit zo snel dat een kleine verschilstroom is toegestaan omdat gelijke stromen praktisch (bijna niet) haalbaar is.
Wel dient dit type omvormer met een eigen soort ALS uitgerust te worden alleen wordt dit RCMU (Residual Current Monitoring Unit) genoemd.
Indien er toch door een defect meer verschilstroom wordt gegeven dan mag, dan dient de omvormer in storing te gaan.
Echter van een lekstroom is dus geen sprake.

Omdat een omvormer vast aangesloten dient te zijn volgens de NEN 1010 mag deze uitgerust worden zonder aardlekschakelaar.
Wel wordt een aardlekschakelaar geadviseerd van 100ma (die slecht verkrijgbaar is) of 300ma als er een defect in de kabel ontstaat.

Echter bij de bekende PV-verdelers die op de wasmachinegroep zitten dient er bij de splitsing voor de wasmachinegroep wel de verplichte 30ma aardlekschakelaar te zitten.

Dit verklaart dan wel het 1 en ander.
Dit gaat mijn "elektro" kennis wel wat te boven, maar conlusie zet er maar een 300ma alamat in :?

• Cupid673
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-12-2024
Weet iemand welk (zwart) mono paneel mat is en niet reflecteerd? Ik wil voorkomen dat de buren het terras af worden geschenen in de avond. Ik kom voor nu niet verder dan SF, maar er zal toch nog wel iets anders zijn?

48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318

• Grolsch
Ik kan alleen bevestigen dat de SF inderdaad mat zwart is en niet reflecteert, maar daar was je zelf ook al achter :P

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:55
ik heb 6 SF 150 Wp panelen die ik aan een GoodWe 1000 (1 ingang tot 1200w) wil hangen in deze setup.
Mijn vraag, zitten er nog haken en ogen aan zo'n opstelling? het gaat om een plat dak pal op het zuiden zonder opstakels/schaduw.

ik zit er zelf nog aan te denken om nog 2 panelen er bij te zetten voor 2x 4 in serie.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SaKJaHE.jpg

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• Chielos
  • Laatst online: 17-11 13:14

Chielos

Inno Mini Cooper

De Goodwe zit op 450v. En Max 500v. In theorie zit je dus op 3 x 150 = 450 en 10% extra vanwege koud weer. Dus 495v.
Panelen zijn waarschijnlijk niet nieuw? Dus ze halen waarschijnlijk het maximale vermogen niet?
Ik zou het wel aandurven.

Wacht zwaar onzin hier aan het zeggen...

Die panelen zitten op 100v... niet 150v..

Makkie dus ...

[ Voor 18% gewijzigd door Chielos op 31-07-2017 08:22 ]

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:02

Wailing_Banshee

You're Next

Gasschuif schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 17:30:
[...]
Zelf in de loop der jaren vele schakelkasten en andere E zaken aan de binnenkant gezien, zorg dat er niets in kan.. 8)
[afbeelding]
Ik moest even 3 keer kijken wat die grijs/bruine dingen waren.... Als je ze niet verwacht, zie je ze ook niet!

Update over mijn eigen setje: vrijdag komt er iemand meten, want meten is weten en dan pas weet ik of er echt 9 bij kunnen of dat het er maar 7 zijn.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Deze tang van ali doet op zich wel z'n werk. Alleen ik zou net de wat duurder nemen.. knijpt niet helemaal goed dicht met 4mm2.

Ik had hem voor 11.37

WX-1 krimptang krimpen tang 2 multi gereedschap hands Solar Photoroltaic Connector MC3/MC4 Krimptang
http://s.aliexpress.com/emqAneIj
(from AliExpress Android)

• Speedfightserv
Chielos schreef op maandag 31 juli 2017 @ 08:21:
De Goodwe zit op 450v. En Max 500v. In theorie zit je dus op 3 x 150 = 450 en 10% extra vanwege koud weer. Dus 495v.
Panelen zijn waarschijnlijk niet nieuw? Dus ze halen waarschijnlijk het maximale vermogen niet?
Ik zou het wel aandurven.

Wacht zwaar onzin hier aan het zeggen...

Die panelen zitten op 100v... niet 150v..

Makkie dus ...
Panelen zijn niet nieuw. 90 volt openklem, Daarom dacht ik aan nog 2 extra panelen, dan zit ik op 360 volt per string die via een Y naar de omvormer gaan.

Speedfightserv schreef op maandag 31 juli 2017 @ 08:37:
[...]

Panelen zijn niet nieuw. 90 volt openklem, Daarom dacht ik aan nog 2 extra panelen, dan zit ik op 360 volt per string die via een Y naar de omvormer gaan.
Inderdaad 2×4 is max en tegelijk ideaal

1 PVoutput . Dongen NB

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:47

Pathogen

Shoop Da Whoop

Zijn hier meer gebruikers van de SolarMAN website? Ik krijg mijn data van de 28e niet geëxporteerd of gepreviewed (onder Report). Totalen heb ik wel, maar ja.
Klik je op Help daar, gebeurt er niks...
Pathogen schreef op maandag 31 juli 2017 @ 09:03:
Zijn hier meer gebruikers van de SolarMAN website? Ik krijg mijn data van de 28e niet geëxporteerd of gepreviewed (onder Report). Totalen heb ik wel, maar ja.
Klik je op Help daar, gebeurt er niks...
Gebruik hem zelf niet meer, maar zulke dingen waren wel de reden dat ik de ap...... Ook op de omnik site heb aangemeld, dan kun je kiezen

1 PVoutput . Dongen NB

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
mgroen81 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 00:47:
[...]

Wat? De SE7K zit er al ruim een jaar achter en de 30mA ALS is er nog nooit uitgeklapt.
Ik heb op de "teruglever" aardlek verder ook geen andere groepen aangesloten dat wil misschien ook wel helpen.
Ik zou altijd eerst 30mA gebruiken.

Ik wil nog wel eens een gaatje op de verkeerde plek boren... |:(
Idd, wat?
Hier zitten er een wasmachine, droger, een bos voedingen 3x5v ( 3x youless ) en 3x12v
2x Involar Mac250 en 1 x AEG pv4600 achter 1x 30mA aardlek verdeeld over drie groepen
2x 16A en 1x 25A.
En bijna vergeten, m,n Ariston-Velis 100L boiler max 1500W zit er ook nog bij op. :Y
En op de andere 30mA zit de rest van de huis installatie aangesloten verdeeld over 3 groepen.

(nog) geen probleem hier. ;)
Ja ze doen het wel, want ook ik ben wel eens aan het klooten en dan klapt de aardlek er gewoon uit.
:+

• Beginner
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-11 10:46
@DJKroon Om even in te haken op de discussie over de ALS en problemen daarmee: Bij mij zitten alle panelen niet achter een ALS, maar alleen via een installatieautomaat. Ik zit er aan te denken om de installatieautomaat te vervangen voor een aardlekautomaat van 300mA. Dan is het volgens mij een stuk veiliger.
Ik heb ook een aantal panelen die via de wasmachine aansluiting inhaken, via een groepenkastje aldaar. Hoe moet ik dat nu veilig doen? Ik dacht gewoon om de wasmachine groep beneden in de groepenkast te voorzien van een 300mA aardlekautomaat. Volgens mij is het dan goed/beter beveiligd. Deze zijn er reeds voor 35,- euro.
Een andere vraag: Hoe vaak valt bij anderen met panelen achter een aardlekautomaat van 300mA de aardlek er uit?

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:25
dabutcha76 schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 11:21:
@AUijtdehaag heh, fair enough.

Voor de volledigheid (en de overige meelezers) nog even een linkje voor de Panasonic N320K naar de pagina op de Panasonic US-site: http://business.panasonic.com/VBHN320KA01.html
Spec sheet via ftp://ftp.panasonic.com/s...n315k_n310k_datasheet.pdf (jawel, FTP!)
Op dat datasheet staan er 3 x een N3xxK panelen.
N310K
N315K
N320K

Waarom zij er 3 panelen die 10 watt aan opbrengst verschil hebben die zo dicht bij elkaar liggen?

Is dat een gemiddelde geteste: N315K en een mider goede: N310K en een iets beter geteste N320K ?

Ik kan me voorstellen dat als je een nieuwere generatie uit brengt je iets geotiomaliseerd hebt, zoals van de 325 naar de 330 toe. Maar tegelijk 3 aankondigen die 5 watt uit elkaar liggen ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Cupid673
jacovn schreef op maandag 31 juli 2017 @ 10:11:
[...]

Op dat datasheet staan er 3 x een N3xxK panelen.
N310K
N315K
N320K

Waarom zij er 3 panelen die 10 watt aan opbrengst verschil hebben die zo dicht bij elkaar liggen?

Is dat een gemiddelde geteste: N315K en een mider goede: N310K en een iets beter geteste N320K ?

Ik kan me voorstellen dat als je een nieuwere generatie uit brengt je iets geotiomaliseerd hebt, zoals van de 325 naar de 330 toe. Maar tegelijk 3 aankondigen die 5 watt uit elkaar liggen ?
Ze hadden toch verschillende afmetingen? Zal dat het zijn?

• dabutcha76
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:26
Oh, als het toch over Panasonic gaat: ik had vanochtend antwoord over de beschikbaarheid in Europa van de all-black N320K-panelen waar ik het eerder over had:
Panasonic Europe:
Thank you very much for your interest of our products.
As you found all-black module in US site, we are developing similar model for European market.
However, introduction will be next year, unfortunately.
Once it will available, we would like to make press release for European market as soon as possible.
En voor de vraag van @jacovn had Panasonic ook nog wat info:
Panasonic Europe:
On the other hand, in Europe, we have three different format of modules are available as attached catalogue. Our aim is to maximize the output power on any roof with offering different shape of panels.
If you are interested in this solution, we are happy to support you, so, please let me know.
Ik neem aan dat ze met de all-blacks dezelfde strategie aanhouden, dus de mogelijkheid willen blijven bieden om met verschillende formaten vergelijkbaar uitziende panelen een dak helemaal vol te leggen. Uitleg over dat concept op https://eu-solar.panasonic.net/nl/2762.htm

Edit: ik zie nu op die spec sheet dat de formaten wel hetzelfde zijn. Misschien toch inderdaad beter/slechter presterende panelen, beetje analoog aan CPU's? :)

[ Voor 6% gewijzigd door dabutcha76 op 31-07-2017 11:24 ]

7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Grolsch schreef op maandag 31 juli 2017 @ 07:40:
[...]

Dit gaat mijn "elektro" kennis wel wat te boven, maar conlusie zet er maar een 300ma alamat in :?
Nou ben ik ook geen elektricien, maar heb door me werk wel heel veel met elektra te maken.
Omdat ik elektra toch een lastig onderwerp vindt bijt ik me dus vast in dit onderwerp om het wel te begrijpen.
Momenteel besteed ik elke woensdagavond aan het volgen van school om elektra te leren.

Dat heeft te maken met de sinus die in elektriciteit zit.
Normaliter heb je een suivere sinus die 50 mooie golven per seconden produceerd per fase.
Het aantal hertz per seconden noemen ze dat.

Sinus:
https://www.google.nl/sea...tra&imgrc=x9OBXyTmRQsmYM:

Nu komt het probleem van de omvormer, deze heeft geen mooi draaiveld wat deze sinus kan nabootsen.
Omvormers gaan daardoor een pulsstroom creëren om de sinus na te bootsen.
Echter gaat dat zo snel dat je op de uitgang van een transformatorloze omvormer door de pulsstromen niet gelijktijdig en gelijkmatig gegeven kan worden.

Je krijgt dan een sinus die lijkt op de rechterplaatje.
Hier zie je mooi hoe een hele korte puls overgaat in een langere puls en daarna weer een kortere puls om zo een effectieve sinus te creëren.
Alleen doordat deze sinus niet perfect is kan er dus een verschilstroom ontstaan tussen fase en nul waar een aardlek op kan reageren.

http://www.google.nl/sear...r=4#imgrc=TmCeFai3livv6M:

Zoals je nu ook in het linkerplaatje kan zien is dit stukken verbeterd bij de nieuwe Solaredge HD omvormers, deze geeft alsnog pulsstromen echter is de bandbreedte kleiner waardoor het op een nog betere sinus lijkt.

Nu is dit dus bij 1 fase, echter heb jij een 3 fase omvormer.
De omvormer moet dus 3 sinussen produceren die 120 graden verschil ten opzichte van elkaar hebben zoals in het eerste plaatje.
Dan is het dus nog moeilijker om die sinussen zonder verschilstroom te produceren.
Daarom zal een 3 fase omvormer eerder last hebben van verschilstromen dan een 1 fase omvormer.
En daar kan een aardlekschakelaar dus last van hebben waardoor hij ingrijpt.

Misschien heb je je wel eens verdiept in 230 volt omvormers voor auto of 12 volt systemen.

Hierbij heb je (goedkope) omvormers met een gemodificeerde sinus en (vele duurdere) omvormers met een zuivere sinus.

Een senseo appparaat werkt bijvoorbeeld niet op een gemodificeerde sinus omvormer.
Wel op een zuivere sinus omvormer.

Veel apparaten die op gelijkstroom of transformatoren werken hebben hier geen last van omdat de transformater er wel een mooie sinus uit krijgt.
Gelijkstroomapparaten hebben door de brug van wetstone geen last van omdat ze geen sinus gebruiken.

Je kan de Iskra 100ma automaat memen die @AUijtdehaag voorschotelde.

Alleen met zo'n mooie Hager kast zou ik in stijl blijven met een Hager automaat, echter is deze niet leverbaar in 100ma waardoor je dus een 300ma kan nemen.
Echter is het jouw kast en moet jij beslissen ;)
Hager is niet de goedkoopste..

Vraag alleen de elektricien na of je pv groep niet achter de blauwe groep aardlek zit waar @MdO82 je op wees.
Zoals dat nu aangegeven staat gaat hij eerst door de blauwe groep aardlek om dan naar je alumat te gaan.

Excusses voor de links ipv plaatjes die getoont worden, ik krijg dat nooit goed voor elkaar :'(
Beginner schreef op maandag 31 juli 2017 @ 09:43:
@DJKroon Om even in te haken op de discussie over de ALS en problemen daarmee: Bij mij zitten alle panelen niet achter een ALS, maar alleen via een installatieautomaat. Ik zit er aan te denken om de installatieautomaat te vervangen voor een aardlekautomaat van 300mA. Dan is het volgens mij een stuk veiliger.
Ik heb ook een aantal panelen die via de wasmachine aansluiting inhaken, via een groepenkastje aldaar. Hoe moet ik dat nu veilig doen? Ik dacht gewoon om de wasmachine groep beneden in de groepenkast te voorzien van een 300mA aardlekautomaat. Volgens mij is het dan goed/beter beveiligd. Deze zijn er reeds voor 35,- euro.
Een andere vraag: Hoe vaak valt bij anderen met panelen achter een aardlekautomaat van 300mA de aardlek er uit?
In je groepenkast beneden mag een 300ma aardlek of alumat geinstalleerd worden.
Hierbij beveilig je de kabel die naar boven gaat.

Boven bij je 2e verdeelkast kan je een 300ma alumat voor je panelen gebruiken, echter is dit opzich niet nodig omdat hij bij je hoofdverdeler al beveiligd is.
Wel moet bij je 2e verdeelkast een 30ma alumat op je wasmachinegroep zitten omdat deze groep een wandcontactdoos heeft waar je wasmachine op vast zit.

Mijn ervaring met m'n 2 pv omvormers waarvan ik 1 Mastervolt Soladin 600 2 jaar heb op de woonkamergroep is nog nooit uitgevallen.
M'n Solaredge zit op een eigen alumat en is ook nog nooit uitgevallen.
Beide hebben een 30ma aardlek.

• Grolsch
DJKroon schreef op maandag 31 juli 2017 @ 11:47:
[...]

Nou ben ik ook geen elektricien, maar heb door me werk wel heel veel met elektra te maken.
Omdat ik elektra toch een lastig onderwerp vindt bijt ik me dus vast in dit onderwerp om het wel te begrijpen.
Momenteel besteed ik elke woensdagavond aan het volgen van school om elektra te leren.

Dat heeft te maken met de sinus die in elektriciteit zit.
Normaliter heb je een suivere sinus die 50 mooie golven per seconden produceerd per fase.
Het aantal hertz per seconden noemen ze dat.

Sinus:
https://www.google.nl/sea...tra&imgrc=x9OBXyTmRQsmYM:

Nu komt het probleem van de omvormer, deze heeft geen mooi draaiveld wat deze sinus kan nabootsen.
Omvormers gaan daardoor een pulsstroom creëren om de sinus na te bootsen.
Echter gaat dat zo snel dat je op de uitgang van een transformatorloze omvormer door de pulsstromen niet gelijktijdig en gelijkmatig gegeven kan worden.

Je krijgt dan een sinus die lijkt op de rechterplaatje.
Hier zie je mooi hoe een hele korte puls overgaat in een langere puls en daarna weer een kortere puls om zo een effectieve sinus te creëren.
Alleen doordat deze sinus niet perfect is kan er dus een verschilstroom ontstaan tussen fase en nul waar een aardlek op kan reageren.

http://www.google.nl/sear...r=4#imgrc=TmCeFai3livv6M:

Zoals je nu ook in het linkerplaatje kan zien is dit stukken verbeterd bij de nieuwe Solaredge HD omvormers, deze geeft alsnog pulsstromen echter is de bandbreedte kleiner waardoor het op een nog betere sinus lijkt.

Nu is dit dus bij 1 fase, echter heb jij een 3 fase omvormer.
De omvormer moet dus 3 sinussen produceren die 120 graden verschil ten opzichte van elkaar hebben zoals in het eerste plaatje.
Dan is het dus nog moeilijker om die sinussen zonder verschilstroom te produceren.
Daarom zal een 3 fase omvormer eerder last hebben van verschilstromen dan een 1 fase omvormer.
En daar kan een aardlekschakelaar dus last van hebben waardoor hij ingrijpt.

Misschien heb je je wel eens verdiept in 230 volt omvormers voor auto of 12 volt systemen.

Hierbij heb je (goedkope) omvormers met een gemodificeerde sinus en (vele duurdere) omvormers met een zuivere sinus.

Een senseo appparaat werkt bijvoorbeeld niet op een gemodificeerde sinus omvormer.
Wel op een zuivere sinus omvormer.

Veel apparaten die op gelijkstroom of transformatoren werken hebben hier geen last van omdat de transformater er wel een mooie sinus uit krijgt.
Gelijkstroomapparaten hebben door de brug van wetstone geen last van omdat ze geen sinus gebruiken.

Je kan de Iskra 100ma automaat memen die @AUijtdehaag voorschotelde.

Alleen met zo'n mooie Hager kast zou ik in stijl blijven met een Hager automaat, echter is deze niet leverbaar in 100ma waardoor je dus een 300ma kan nemen.
Echter is het jouw kast en moet jij beslissen ;)
Hager is niet de goedkoopste..

Vraag alleen de elektricien na of je pv groep niet achter de blauwe groep aardlek zit waar @MdO82 je op wees.
Zoals dat nu aangegeven staat gaat hij eerst door de blauwe groep aardlek om dan naar je alumat te gaan.

Excusses voor de links ipv plaatjes die getoont worden, ik krijg dat nooit goed voor elkaar :'(

[...]

In je groepenkast beneden mag een 300ma aardlek of alumat geinstalleerd worden.
Hierbij beveilig je de kabel die naar boven gaat.

Boven bij je 2e verdeelkast kan je een 300ma alumat voor je panelen gebruiken, echter is dit opzich niet nodig omdat hij bij je hoofdverdeler al beveiligd is.
Wel moet bij je 2e verdeelkast een 30ma alumat op je wasmachinegroep zitten omdat deze groep een wandcontactdoos heeft waar je wasmachine op vast zit.
Tnx voor je uitgebreide uitleg, ik begin het nu ook een beetje te snappen.
Ook PV boer gaf aan dat ze altijd een 300ma gebruiken i.c.m. PV.

Ik heb mijn installateur gebeld (die op vakantie is) en hij geeft aan dat deze alamat niet achter die andere aardlek zit, sticker is niet goed geplakt.

Nu hij het vertelde kan ik me herinneren dat hij met het plaatsen van deze groep ook een stuk ergens afgezaagd heeft omdat deze groep erbij in kwam :?

Nergens hier in de buurt ligt een 300ma Alamat op voorraad, dus wordt besteld, komt morgen binnen en wordt woensdagmiddag omgewisseld door de PV leverancier.

Tot zo ver :P

Helaas geen / weinig opwek @ huize Grolsch op dit moment, blijkbaar rond 08:10 wederom de alamat eruit :(

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:05
Kreeg zojuist van een leverancier het bericht dat 2 strings van 5 SF panelen niet zou kunnen vanwege het voltage. 2x4 en 2x6 zou wel moeten kunnen? Omvormer is/word een SMA SB 4000TL21

Wat is hier de logica van?

edit: wellicht dat de beste man met een string van 6 als 2x3 bedoelt...

[ Voor 23% gewijzigd door BasvanS op 31-07-2017 12:18 ]

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:25
dabutcha76 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 11:15:
Oh, als het toch over Panasonic gaat: ik had vanochtend antwoord over de beschikbaarheid in Europa van de all-black N320K-panelen waar ik het eerder over had:

[Panasonic Europe:
As you found all-black module in US site, we are developing similar model for European market.
Once it will available, we would like to make press release for European market as soon as possible.]

En voor de vraag van @jacovn had Panasonic ook nog wat info:

[Panasonic Europe:
Once it will available, we would like to make press release for European market as soon as possible.]
Ik ken de modellen en maten voor mijn toekomstige zijdak wil ik het liefst zwarte panelen.
Dus alle opties bekijk zover als mogelijk is. Hoef ik straks maar 1 ding in offerte te vragen.

Solar Frontier (SF175S) niet met SolarEdge te combineren (1x 3 fase inverter voor panelen op plat dak en schuin dak.

Dus geen SF panelen meer, of wel SF panelen met een SMA of iets dergelijks.

Of gewoon 10 stuks N325 ook op de zijkant met wel Solaredge en dan heb ik er genoeg in een string om de zware schaduw te overleven tegen ongeveer dezelfde opbrengst en kosten als 18 SF175S panelen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

@BasvanS
5 panelen kan prima.
De SMA gaat tot 750 Voc.

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:05
AUijtdehaag schreef op maandag 31 juli 2017 @ 12:25:
@BasvanS
5 panelen kan prima.
De SMA gaat tot 750 Voc.
Even gebeld met de beste man, hij ging uit van max 600 Volt op de omvormer en typte voor 12 panelen 2x6 maar bedoelde 3x4.

Snapte er geen zak van... maar foutje van de zaak dus ;)
Heb het zelf ook met 5 panelen .. dus...

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-07-2017 12:30 ]

• Cupid673
Heeft iemand van jullie wel eens van een ARCB unit gehoord?

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Cupid673 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 12:53:
Bedoel je daarmee de vlamboogdetectie?

• Cupid673

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:45

databeestje

Von PrutsHausen

Cupid673 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 12:53:
Aha, een apparaat die met behulp van stroomklemmen de omvormer kan beperken om niet in te voeden. Dat is alleen voor bepaalde esoterische gevallen een ding, maar niet in Nederland.

Er zijn meer Chinese omvormers die met behulp van een stroom klem het vermogen kunnen beperken.

• Cupid673
databeestje schreef op maandag 31 juli 2017 @ 13:16:
[...]

Aha, een apparaat die met behulp van stroomklemmen de omvormer kan beperken om niet in te voeden. Dat is alleen voor bepaalde esoterische gevallen een ding, maar niet in Nederland.

Er zijn meer Chinese omvormers die met behulp van een stroom klem het vermogen kunnen beperken.
Ah okay. Ik dacht dat je daarmee het afgetopte vermogen naar bijv. een batterij zou kunnen voeden.

• MdO82
DJKroon schreef op zondag 30 juli 2017 @ 22:37:
[...]

Nog niet aan toegekomen om het verder uit te zoeken, maar wordt nog vervolgd

2250 WP Zuid PVoutput

• dabutcha76
Toch ook nog een paar vragen. Eerst maar wat context:

A. Ik heb een 3x25A hoofdaansluiting volgens Enexis. In mijn meterkast zie ik, behalve de 'flippers' voor de groepen, [edited] drie draaischakelaars ('automaten?') van 40A.

B. Ik ben van plan tussen de 4500 en 5000 wattpiek op mijn WZW dak te leggen, waarschijnlijk met een Solaredge + optimizers omdat er wat schaduwvorming is (schoorsteen, versprongen huis met de buren, regelmatig openstaande dakramen). Panelen weet ik nog niet, maar dat komt wel goed.

C. Ik wil wat overdimensioneren in mijn omvormer, omdat ik de optie open wil houden om later extra panelen bij te leggen, bijvoorbeeld voor elektrisch rijden. Het lijkt me zonde om daar later dan nog weer een extra omvormer voor bij te gaan zetten.

D. Ik vind het idee om zelf mijn eigen verbruik op te wekken veel belangrijker dan de financiële aspecten. Terugverdientijd is dus niet zo heel cruciaal. Call me a hippie :P

Dan de vragen:

1. Ik moet volgens mij kiezen tussen een eenfase en een driefase-omvormer. Ik zou het liefst een eenfase-omvormer willen, vooral omdat alleen de eenfase-omvormers van Solaredge fanless zijn en minder lawaai is meer beter. Kan ik in mijn geval voor een eenfase-omvormer kiezen?

2. Indien ja: volgens mij zijn de logische keuzes in de HD-wave-reeks van Solaredge dan de SE4000H of de SE5000H. Met het oog op de eventuele latere bijplaatsing neig ik naar de SE5000H. Is de SE5000H naar jullie idee een handige keuze voor het nu te leggen vermogen met een schuin oog naar meer panelen in de toekomst? Spec sheet: https://www.solaredge.com...nverter-datasheet-nld.pdf

3. Heb ik, als het de SE5000H wordt (max 23A stroom uit), een 25A zekering nodig in mijn meterkast, en is dat vervolgens zinnig en veilig in samenspraak met mijn 3x25A hoofdaansluiting? Of 'moet' ik vanwege mijn hoofdaansluiting naar een 20A zekering en dus naar de SE4000H (max. 18,5A stroom uit)?

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@dabutcha76 Op het punt van 1 fase of 3 fasen: het zou jammer zijn als die beslissing puur wordt bepaald door het geluid. Zoek dan naar een stillere omvormer of plaats hem zodanig dat het geluid minder een issue is. Anders ben je dus beperkt door het vermogen dat door een 1-fase groep heen kan en dat is in tegenspraak met je wens om een beetje "op de groei" aan te leggen.

Tevens is het meestal handiger om 3 fasen terug te leveren omdat je huis waarschijnlijk ook verdeeld zit over de 3 fasen. Stel dat je je kookplaat en je wasdroger aan hebt. En die zitten op verschillende fasen. Zelfde geldt als je later een elektrische wagen hebt en een laadpaal op meerdere fasen wilt aansluiten. Met terugleveren op 1 fase en gebruik op 3 fasen kun je een kleiner deel van je eigen stroom gebruiken. En dat is later, bij verminderen van de salderingregelingen, jammer.

[ Voor 12% gewijzigd door mddd op 31-07-2017 14:54 ]

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
mddd schreef op maandag 31 juli 2017 @ 14:52:
@dabutcha76 Op het punt van 1 fase of 3 fasen: het zou jammer zijn als die beslissing puur wordt bepaald door het geluid. Zoek dan naar een stillere omvormer of plaats hem zodanig dat het geluid minder een issue is. Anders ben je dus beperkt door het vermogen dat door een 1-fase groep heen kan en dat is in tegenspraak met je wens om een beetje "op de groei" aan te leggen.

Tevens is het meestal handiger om 3 fasen terug te leveren omdat je huis waarschijnlijk ook verdeeld zit over de 3 fasen. Stel dat je je kookplaat en je wasdroger aan hebt. En die zitten op verschillende fasen. Zelfde geldt als je later een elektrische wagen hebt en een laadpaal op meerdere fasen wilt aansluiten. Met terugleveren op 1 fase en gebruik op 3 fasen kun je een kleiner deel van je eigen stroom gebruiken. En dat is later, bij verminderen van de salderingregelingen, jammer.
De meter verrekent toch de saldering over alle fasen?

• dabutcha76
Ik heb nog een ouderwetse Ferrarismeter, geen idee of dat nog wat uitmaakt voor het antwoord :)

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 31 juli 2017 @ 15:43:
De meter verrekent toch de saldering over alle fasen?
Volgens dit topic is dat inderdaad hoe het moet werken. Je hebt gelijk, op dat punt maakt het dus niet uit.
dabutcha76 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 15:50:
Ik heb nog een ouderwetse Ferrarismeter, geen idee of dat nog wat uitmaakt voor het antwoord :)
En dan natuurlijk helemaal niet :)

[ Voor 26% gewijzigd door mddd op 31-07-2017 16:02 ]

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-11 08:52

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

@dabutcha76 Plaats anders een foto van je meterkast. Dan kunnen de kenners uitsluitsel geven.
En qua 3fase kun je ook voor een (jong gebruikte)SMA kiezen, die hoor je volgens mij ook niet/nauwelijks..

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Man.. Die veilingen op Bva lopen weer flink op. Die panelen uit het oosten waren goed geprijsd!
Had ik er nog maar 30 meegenomen.
@Chielos
Voor dat geld koop je beter gewoon nieuwe panelen inderdaad.
Bod + 41% 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-07-2017 17:56 ]

AUijtdehaag schreef op maandag 31 juli 2017 @ 17:55:
@Chielos
Voor dat geld koop je beter gewoon nieuwe panelen inderdaad.
Bod + 41% 8)7
Precies, paar van die Mafkezen overboden mij met 50 euro voor die groene prut haha

1 PVoutput . Dongen NB

@reneeke1970
Haha, jij blij?

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Ik heb serieus zitten de azen op die partij van 100 en 50 stuks. Gebeurde heel lang niks.. En nu volle bak geboden de laatste dag. Misschien waren die 175x gemixte panelen misschien nog de beste deal die er tussen stonden.

Ik heb die panelen van marktplaats voor ongeveer 3 jaar tvt gelegd (inc plaatsen en materiaal). Met die van bva gaat dat echt nie lukken..

We wachten geduldig een nieuwe aanbieding af ;-)
Eigenlijk wel, nu groen en over twee jaar gele vlekken?

1 PVoutput . Dongen NB

@reneeke1970
Ik hou het in de gaten voor je.... ;)

• Wolly
  • Niet online
Chielos schreef op maandag 31 juli 2017 @ 18:00:
Ik heb serieus zitten de azen op die partij van 100 en 50 stuks. Gebeurde heel lang niks.. En nu volle bak geboden de laatste dag. Misschien waren die 175x gemixte panelen misschien nog de beste deal die er tussen stonden.

Ik heb die panelen van marktplaats voor ongeveer 3 jaar tvt gelegd (inc plaatsen en materiaal). Met die van bva gaat dat echt nie lukken..

We wachten geduldig een nieuwe aanbieding af ;-)
Die 100 stuks zijn incl kosten verkocht voor 3600,00. Dat is 36 per paneel, zo duur is dat toch niet?

De persoon die 1750 neerlegt voor 25 panelen is duurder uit, dat komt op 70 euro per paneel |:(

[ Voor 15% gewijzigd door Wolly op 31-07-2017 18:26 ]

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Ik vind unseen kopen voor 36 veel. Ik heb zelf kunnen uitzoeken in oost brabant voor minder dan dat.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Wolly schreef op maandag 31 juli 2017 @ 18:24:
[...]

Die 100 stuks zijn incl kosten verkocht voor 3600,00. Dat is 36 per paneel, zo duur is dat toch niet?

De persoon die 1750 neerlegt voor 25 panelen is duurder uit, dat komt op 70 euro per paneel |:(
Bij heel veel stond ook dat je misschien de aansluitkabel moest vernieuwen, je zal er 100 hebben waar je er 30 een afgeknipte kabel moet fixen.
36,- per paneel lukt je bij joost ook wel als je er 100 af neemt. :)

Binnenkort marktplaats vol met die dingen :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 12:16
Ik vertrouw het niet met die gele vlekken, zat ook naar die 100xSF150 te kijken, afgelopen op 2000 + de rest

Deze is ook leuk MC4 connectoren ( heb ik wat gemist?)
260 euro voor een paar mc4 connectoren., waarschijnlijk zonder contacten .....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-11 08:52

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

WoudseHoeve schreef op maandag 31 juli 2017 @ 19:01:
Ik vertrouw het niet met die gele vlekken, zat ook naar die 100xSF150 te kijken, afgelopen op 2000 + de rest

Deze is ook leuk MC4 connectoren ( heb ik wat gemist?)
260 euro voor een paar mc4 connectoren., waarschijnlijk zonder contacten .....
Hoop wel dat je voor dat geld dat kistje er ook bij krijgt :+ 260+41%=366euro 8)7

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• Wolly
  • Niet online
Chielos schreef op maandag 31 juli 2017 @ 18:41:
Ik vind unseen kopen voor 36 veel. Ik heb zelf kunnen uitzoeken in oost brabant voor minder dan dat.
O, ik wist niet dat ze voor dat geld ook te koop waren :D

• dabutcha76
@Atomic2005 Goed idee. Ik bleek het ook niet bij het rechte eind te hebben met de 'draaischakelaars', het bleek 3x 40A te zijn op mijn 3x25A hoofdaansluiting. Is aangepast in de oorspronkelijke post.

Onderstaand een foto van de meterkast, klikkie voor groot:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/alaqhn0.jpg?1

Zie dabutcha76 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6" voor mijn oorspronkelijke context en vragen :)

En in overig nieuws:
Panasonic Europe:
However, introduction (of the all black panels) will be next year, unfortunately.
Voor de Panasonic all-black geïnteresseerden: ik heb nog ff nagevraagd of men preciezer kon zijn dan 'volgend jaar'. Dat kon men, roadmap stelt Q2, met uiteraard de allerbeste effort om het eerder beschikbaar te krijgen. Geen garanties et cetera.

[ Voor 28% gewijzigd door dabutcha76 op 31-07-2017 20:41 ]

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:59
@dabutcha76 Het is lastig om met zekerheid te zeggen dat je een 3-fase aansluiting hebt.

Er zir een 4 polige hoofdschakelaar in je meterkast, wat meestal op 3-fase duidt, echter zitten er maar 2 enkel fase aardlekschakelaars in je meterkast.
Strikt genomen moeten dit of 2 4 polige aardlekschakelaars zijn, of 3 2 polige aardlekschakelaars.

Als je de kap van de meterkast even losneemt kun je kijken hoeveel draden er aan de onderzijde van de hoofdschakelaar zijn aangesloten.
De schroeven op de 4 hoeken van de kast even een kwartslag draaien, en dan de kap recht naar voren eraf trekken, nergens aankomen met je vingers en desnoods even een foto nemen als je twijfelt. :)
Aan zijn ferraris te zien is het een 3-fase aansluiting.
Maar hoe het verder zit aangesloten is inderdaad een ?
Kapje eraf dus.

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

Als Enexis toch zegt dat hij een 3-fase aansluiting heeft...
Zou ik niet zo 1-2-3 aan twijfelen...

Verdere aansluiting is een (hoofdletter) ??

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• Beginner
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-11 10:46
@DJKroon Ok, dat is voor mij duidelijk zo. Het liefst zou ik 100 mA 1 module breed gebruiken, maar die kan ik nergens vinden. Hoe dan ook, zoals je beschreven hebt wordt het veiliger.

• Grolsch
DJKroon schreef op zondag 30 juli 2017 @ 20:37:
[...]

Dat is inderdaad een combi automaat dus ALS en zekering in 1.

Zie je ook verkleuring (bij mijn hager is dat geel) bij je earth fault indicator??
Als deze gekleurd is heeft je aardlek ingegrepen en als die wit blijft is je zekering gedeelte ingegrepen.

Dan weten we wat er aan de hand is, scheelt 50% zoeken

Hier zit een Solaredge ook op een 30ma en b16 alumat.
Geen problemen mee gehad, is dat dan toch verschil in kwaliteit? ;)
Om hier nog even op terug te komen, op die foto die ik liet zien was de earth fault indicator wit, maar dat was omdat ik de groep weer ingeschakeld had :D 8)7

Als de groep eruit ligt is deze inderdaad geel

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/178ta0.jpg

Woensdag eind van de dag komt de PV monteur langs om de alamat te verwisselen voor een 300ma variant.

@Beginner
300 mA 1 module breed is er wel (maar dat wist je al volgens mij)
https://www.groepenkastbe...kautomaat-C-16A-300ma-1PN
100 mA 1 module breed ben ik ook nog niet tegengekomen

Grolsch schreef op maandag 31 juli 2017 @ 21:21:
[...]

Om hier nog even op terug te komen, op die foto die ik liet zien was de earth fault indicator wit, maar dat was omdat ik de groep weer ingeschakeld had :D 8)7

[afbeelding]

Woensdag eind van de dag komt de PV monteur langs om de alamat te verwisselen voor een 300ma variant.
Drie dagen geen wp voer.......
Schroevendraaier pakken en door verbinden haha

1 PVoutput . Dongen NB

@Grolsch
Ik had ook allang die kookplaat zekering omgewisseld
Uit eten is niet erg, geen zonnestroom opwekken wel. ;)

• Grolsch
Haha, schoenmaker blijf bij je leest hebben ze mij altijd geleerd.

Mocht het echt mooi weer zijn mis ik 3 x 40kWh = 120kWh * 0,20 = € 24,00.

Dan maar 2 kratjes bier minder drinken deze week :P

Grolsch schreef op maandag 31 juli 2017 @ 21:25:
Haha, schoenmaker blijf bij je leest hebben ze mij altijd geleerd.

Mocht het echt mooi weer zijn mis ik 3 x 40kWh = 120kWh * 0,20 = € 24,00.

Dan maar 2 kratjes bier minder drinken deze week :P
Had toch iets meer actie van je verwacht hi

1 PVoutput . Dongen NB

• MdO82
Informeer ook gelijk even hoe het nu zit met je ALS :)

2250 WP Zuid PVoutput

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Als je dat wil kan je wel met een smartmeter aan de gang gaan. heb ik al bij wat klanten geplaatst, i.c.m. een SMA of Fronius omvormer met (toekomstige) accu. Weet voor de rest niet precies hoe het dan werkt (ik ben dan weer weg) maar het idee is dat ie gaat voorspellen wat jouw "nacht" gebruik is, dat in een accu stoppen en bewaren voor de nacht.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Grolsch
MdO82 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 21:28:
Informeer ook gelijk even hoe het nu zit met je ALS :)
Heb ik vanmiddag al gepost hier :)

Grolsch in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"

Volgens mij heb ik "het bewijs" zien liggen hier, klopt dit :?

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2hyyr02.jpg

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Grolsch schreef op maandag 31 juli 2017 @ 21:21:
[...]

[afbeelding]

Ja dat is inderdaad de aardlekgedeelte die ingegrepen heeft.
Dat wordt je ochtendritueel aanpassen ipv eerst koffie je meterkast in :P
Wel balen dat je de eerste maand problemen hebt, anderzijds beter nu dan over een jaar ;)
Grolsch schreef op maandag 31 juli 2017 @ 21:41:
[...]

Heb ik vanmiddag al gepost hier :)

Grolsch in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"

Volgens mij heb ik "het bewijs" zien liggen hier, klopt dit :?

[afbeelding]
Ja dat is de doorverbinder vanaf de onderkant van je ALS naar je zekering.
Van die (kam?) rail wordt je kast heel netjes

[ Voor 25% gewijzigd door DJKroon op 31-07-2017 21:47 ]

• Cige
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-04 13:36
Ik lees al enige tijd actief mee op het forum, aangezien ik een woning compleet aan het renoveren/verbouwen ben :) Ik kan hiervoor op Tweakers gigantisch veel nuttige informatie vinden in het forum Duurzame Energie over DWTW, ventiatie, domotica, Zonneboiler en PV. _/-\o_

Wij hebben o.a. de afgelopen weken onze complete kap vervangen. Deze heb ik direct laten voorbereiden qua draagconstructie voor een evt. dakkapel en voldoende draagcapaciteit voor zonnepanelen. Deze zouden wij in toekomst willen leggen wanneer mij de tijd er goed toe leek of wanneer ik iets leuks zou tegenkomen.

Ik heb hier aandachtig de ontwikkelingen van de 'groene' panelen gevolgd en mede door de optimitschite reactie en houding van AUijtdehaag heb een partij panelen gekocht. onze voor en achtergevel stonden nog compleet in de steiger en dus was het leggen van de panelen relatief weinig meerwerk.

Afijn, na wat problemen met de levering van het montage materiaal lagen de panelen er in 2 avonden op en ben ik er zelf wel tevreden over het resultaat. Het groene valt me reuze mee, door de hoek is dit op afstand nauwelijks te zien.

20x SF150, op Zuid, helling 38 Graden:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/rrfxl3srecoab.jpg

Het grijze uitstekende deel van de rails, hebben we nog zwart gespoten overigens. Om het geheel net wat mooier te maken. Ik heb uiteindelijk voor €2100,- de hele boel voor elkaar weten te krijgen. 22 panelen (2 reserve), 1x SolarMax omvormer, ClickFix Evo Systeem, 25mtr 5x4mm Kabel naar omvormer (zodat ik in de toekomst evt. nog andere panelen kan leggen met grotere capaciteit en da verhuizen deze naar de nog te bouwen garage).

~Cige
reneeke1970 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 21:23:
[...]

Drie dagen geen wp voer.......
Schroevendraaier pakken en door verbinden haha
https://www.mupload.nl/img/vt8g793sx5mzm.jpg

@Cige
Zijn dat wel "eindklemmen"?
(geen verstand van clickfit evo, maar ziet er vreemd uit)

Edit:
De moduleklem wordt voorgeassembleerd geleverd en is geschikt voor alle geframede zonnepanelen met een dikte tussen 30 en 50 mm. Hij is te gebruiken als middenklem en – in combinatie met de eindkap – ook als eindklem.
https://www.warmteservice...tagerail-Zwart/p/07500070
Je mist volgens mij wat ondersteuning voor de klem zo...

[ Voor 55% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-07-2017 22:00 ]

• Cige
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-04 13:36
AUijtdehaag schreef op maandag 31 juli 2017 @ 21:49:
[...]

@Cige

Edit:

[...]
AUijtdehaag schreef op maandag 31 juli 2017 @ 21:49:
[...]

@Cige

Edit:

[...]
Ik zie je edit. De klemmen zouden voor zowel eind als tussen klemmen functioneren. Zal eens even met de leverancier bellen morgen over die eindkapjes. Volgens mij is er indd een onderdeel vergeten. Afijn we kunnen er nu nog makkelijk bij en het ligt voor nu wel stevig (flink aan lopen trekken ter controle).

Bedankt voor de tip!

• Andre1973

Andre1973

Cige schreef op maandag 31 juli 2017 @ 21:47:
Ik lees al enige tijd actief mee op het forum, aangezien ik een woning compleet aan het renoveren/verbouwen ben :) Ik kan hiervoor op Tweakers gigantisch veel nuttige informatie vinden in het forum Duurzame Energie over DWTW, ventiatie, domotica, Zonneboiler en PV. _/-\o_

Wij hebben o.a. de afgelopen weken onze complete kap vervangen. Deze heb ik direct laten voorbereiden qua draagconstructie voor een evt. dakkapel en voldoende draagcapaciteit voor zonnepanelen. Deze zouden wij in toekomst willen leggen wanneer mij de tijd er goed toe leek of wanneer ik iets leuks zou tegenkomen.

Ik heb hier aandachtig de ontwikkelingen van de 'groene' panelen gevolgd en mede door de optimitschite reactie en houding van AUijtdehaag heb een partij panelen gekocht. onze voor en achtergevel stonden nog compleet in de steiger en dus was het leggen van de panelen relatief weinig meerwerk.

Afijn, na wat problemen met de levering van het montage materiaal lagen de panelen er in 2 avonden op en ben ik er zelf wel tevreden over het resultaat. Het groene valt me reuze mee, door de hoek is dit op afstand nauwelijks te zien.

20x SF150, op Zuid, helling 38 Graden:
[afbeelding]

Het grijze uitstekende deel van de rails, hebben we nog zwart gespoten overigens. Om het geheel net wat mooier te maken. Ik heb uiteindelijk voor €2100,- de hele boel voor elkaar weten te krijgen. 22 panelen (2 reserve), 1x SolarMax omvormer, ClickFix Evo Systeem, 25mtr 5x4mm Kabel naar omvormer (zodat ik in de toekomst evt. nog andere panelen kan leggen met grotere capaciteit en da verhuizen deze naar de nog te bouwen garage).

~Cige
Ik heb nog niet met Evo mogen werken (veel platte daken momenteel) maar mis jij niet de eindkappen onder de universele klemmen aan het uiteinde? (t was wel de bedoelling, maar toen konden ze nog niet leveren, had dus al wel wat ingelezen)
https://www.esdec.com/img...Brochure-Clickfit-EVO.pdf

LOL ik heb net ook even lopen speuren in de handleiding en de brochure, net ff langer dan jullie.

[ Voor 4% gewijzigd door Andre1973 op 31-07-2017 22:05 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Speedfightserv
Ik wil zelf wat fabriceren voor een platdak montage. Iemand nog ideeën? Makkelijkste is met hout maar ik ben bang dat dat snel weg rot. Aluminium is mijn volgende optie maar dat kan ook nogal prijzig worden. ( wil dit zo goedkoop mogelijk doen )

Vandaar dat ik nog op zoek ben naar inspiratie :)

• Andre1973

Andre1973

Speedfightserv schreef op maandag 31 juli 2017 @ 22:35:
Ik wil zelf wat fabriceren voor een platdak montage. Iemand nog ideeën? Makkelijkste is met hout maar ik ben bang dat dat snel weg rot. Aluminium is mijn volgende optie maar dat kan ook nogal prijzig worden. ( wil dit zo goedkoop mogelijk doen )

Misschien moet je even aangeven wat je zoekt en hebben mensen nog wat voor je.
Ik heb hier nog wat restanten van der valk "opleg" liggen wat we volgens mij nooit meer gaan gebruiken.

Is een soort PV rommelmarkt niet wat? Of moet dat dan ergens anders op de site? of bestaat er al zoiets?

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-11 11:15

Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen

Dit blijf ik geinig vinden, zelf heb ik helaas nauwelijks platdak ;)

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

• Cupid673
Andre1973 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 21:38:
[...]

Als je dat wil kan je wel met een smartmeter aan de gang gaan. heb ik al bij wat klanten geplaatst, i.c.m. een SMA of Fronius omvormer met (toekomstige) accu. Weet voor de rest niet precies hoe het dan werkt (ik ben dan weer weg) maar het idee is dat ie gaat voorspellen wat jouw "nacht" gebruik is, dat in een accu stoppen en bewaren voor de nacht.
Dan ga je uit van de wens een bepaalde hoeveelheid stroom in de nacht nodig te hebben. Ik wil juist voorkomen dat er afgetopt wordt, dat is toch wel een wezenlijk verschil.

Dat gezegd hebbende, zit de oplossing denk ik wel in dezelfde hoek: meten wat er gebeurt en indien noodzakelijk de accu voeden.

• Speedfightserv
Andre1973 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 22:48:
[...]

Misschien moet je even aangeven wat je zoekt en hebben mensen nog wat voor je.
Ik heb hier nog wat restanten van der valk "opleg" liggen wat we volgens mij nooit meer gaan gebruiken.

Is een soort PV rommelmarkt niet wat? Of moet dat dan ergens anders op de site? of bestaat er al zoiets?
Ik wou zelf wat met aluminium of kunstof wat fabriceren.
Skipper-93 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 22:49:
[...]

Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen

Dit blijf ik geinig vinden, zelf heb ik helaas nauwelijks platdak ;)
Erg mooi idd, kost wel een hoop tijd :)

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:47

Pathogen

Shoop Da Whoop

Nou, ik weet niet of ik met mijn neus keek of dat er iets mis was en nu gefixt, maar mijn ferraris schakelt weer normaal om van piek naar dal en vice versa \o/

Blij!

EDIT: en mijn export van SolarMAN van de 28e werkt nu ook!

Nu nog een lekker zonnetje, dan ben ik echt compleet gelukkig :P

[ Voor 27% gewijzigd door Pathogen op 01-08-2017 08:47 ]

• GioStyle
Heeft iemand ervaring met Clickfit en Clickfit Evo? Evo is neem ik aan de opvolger van Clickfit?

De dakhaken bij Evo zijn iets duurder, maar daar staat tegenover dat de profielen weer een stuk goedkoper zijn.

Voor de rest komt het op hetzelfde neer, maar vind de dakhaak van Evo wel mooi, je kan hem zo strak/los vastzetten op je panlat/pan als je zelf wil.

• Wolly
  • Niet online

Er zijn wel wat mensen die het met hout doen, bijvoorbeeld hier.

Qua wegrotten is het de vraag of het wegrot en na hoeveel jaar? Geimpregneerd hout wat niet in water ligt gaat zou toch 10-15 jaar moeten meegaan.

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:21
Ik wilde deze week een partij SF panelen gaan opsnorren.. maar ik kan de advertentie niet meer vinden. Zijn ze op of weet iemand toevallig wat er met de voorraad is gebeurd?

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:05
De bva veiling is net afgelopen eerste partijtjes staan al op mp verwacht dat binnen 2 week wel de grotere partijen online komen.

• Speedfightserv
jantje112 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 12:03:
Ik wilde deze week een partij SF panelen gaan opsnorren.. maar ik kan de advertentie niet meer vinden. Zijn ze op of weet iemand toevallig wat er met de voorraad is gebeurd?
paar posts terug staat dat hij schijnbaar met vakantie is en dat ze na zijn vakantie weer op marktplaats komen

edit: Markprinsen in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"

[ Voor 11% gewijzigd door Speedfightserv op 01-08-2017 13:17 ]

Pagina: 1 ... 29 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??