Verwijderd schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:04:
[...]
Hij geeft op luchtige wijze aan geen activist te zijn maar een doorsnee burger die zich ook wat zorgen maakt over het klimaat. Daar gebruikt hij de term "mileu-hippie" voor. Prima gangbaar taalgebruik. Daar trollerig gedrag inzien is gewoon nonsens en zegt meer over de extreme overgevoeligheid van degene die dat zo ervaart. Daarop negatief modden is simpelweg niet meer dan meningmodden en zou aangepakt moeten worden.
Ik vind de retoriek die wordt geuit met
milieu hippie of
een plezier ritje voor de elite weliswaar correct, maar dergelijke terminologie wordt ook gebezigd door bepaalde politieke partijen die maar wat graag de
stem van het volk willen zijn terwijl in de praktijk dat maar holle frasen zijn. Ik kan dus wel begrijpen dat dergelijke taal als storend wordt ervaren.
Zou het dan een 0 moeten krijgen? Imo dat niet. Wel vind ik het, in de context bekeken een beetje klaagzang: Verbaasd zijn dat een ruimteraket voor brandstof 9 ton rekent en dan
''maar het milieu!'' is nogal zeikerig. Met 1000 man op de Dam demonstreren voor een beter milieu maar met de auto of de trein naar Amsterdam zijn gekomen is millieuvervuilender.
Bovendien is 900k op een totaal van Musk's 2 miljoen een schijntje. Met 2 miljoen krijg je bij Roscosmos en NASA nog geen eens een astronaut de ruimte in. Het is dus erg relatief. Ergo: SpaceX's Falcon raketten zijn al stukken goedkoper te lanceren dan de
oude manier zoals NASA en co dat jaren lang hebben gedaan.
Dus is het dan nog een +1? Een +1 voor inhoud is net zo goed te verdedigen als een 0 voor de klagerige context.
Bepaal jij dat?

Objectief gezien is de post oftewel nogal naief en onwetend als het om prijzen gaat op deze schaal, en anderzijds snap ik ook wel dat dergelijke bedragen wel erg hoog zijn als een celebrity op reis zou gaan hiermee. Uiteindelijk moet je het ook in de juiste context plaatsen: Hoe vervuilend is 1 Starship lancering tov de dagelijkse realiteit?
Simpel, door grote mismods aan te pakken. Nu de boosts weg zijn wordt het in ieder geval een stuk lastiger dat
mee eens mods veel +3tjes pakken.
Overigens ook wel weer schertsend dat je Botoo's relaas met een duimpje beantwoordt omdat dit antwoord je beter past.botoo schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:11:
[...]
Oneens, het is jouw insteek om de term 'hippies' een negatieve lading te geven, dat betekent niet dat iedereen diezelfde mening hoeft te hebben, voldoende mensen zien die term juist als positief. In de gebruikte context zie ik er geen negatieve of positieve lading in en hoeft imo ook niet als troll aangemerkt te worden.
Ik zie de termen die gezegd worden dan ook niet als negatief, maar ik zie zijn klaagzang (Want dat kan je niet ontkennen) als negatief. Het is een post die zeurderig van toon is met een appel voor het milieu, maar is dat relatief te verwaarlozen. Dus waar sta je dan met een dergelijke reactie? Voor beide scores valt wat te zeggen.
Persoonlijk zou ik ook 0 geven, maar dan door de combinatie van de terminologie + de toon van diens post welke domweg gewoon zeurderig is. Daarbij zou de toon in dit geval de doorslag geven, de terminologie
ansich verdient geen punt aftrek imo.
We hoeven ook niet overgevoelig te zijn voor appeals aan het milieu wanneer men zoals gezegd met een demonstratie nog veel vervuilender kan zijn, m.a.w. op dit vlak een Thunbergmanoeuvre uitvoeren is eerder hypocriet te noemen.
Maar goed, laten we het daar maar bij laten. Ik vind het imo wat te heftig als men de handschoenen in de ring gooit om een 0 of +1 post zoals deze. Er zijn veel meer frusterende momenten te bedenken waar een dergelijke reactie meer gerechtvaardigd is.