Uit de FAQ (citaat, enkel de +1, 0 en -1 aan de subkopjes toegevoegd, ipv het plaatje)
+1 On-topic On-topic
Het niveau +1 is bedoeld voor alle overgebleven reacties die een relevante on-topic bijdrage leveren aan de discussie en niet voldoen aan de strengere criteria voor een +2 of +3. +1-reacties bevatten kennis die bij het grote publiek aanwezig is. Ook interessante vragen en geslaagde grappen kunnen op dit niveau ingedeeld worden. Bij een +1-reactie verwachten we enige onderbouwing van een mening. Ook vragen moeten goed geformuleerd zijn en de schrijver moet bijvoorbeeld zelf al mogelijke oplossingen of oorzaken aanreiken om een +1-waardering te ontvangen.
0 Off-topic / irrelevant Off-topic / irrelevant
Het 0-niveau is de score waar reacties op binnenkomen nadat zij zijn geplaatst. De score 0 is bedoeld voor opmerkingen die geen relevante bijdrage leveren aan de discussie, maar ook geen kwaad in de zin hebben. Reacties met eenvoudige vragen, vriendelijke doch onvoldoende onderbouwde opmerkingen, open deuren, opmerkingen die reeds vele malen in een thread zijn gemaakt, onschuldige off-topic posts en reacties die feitelijke onjuistheden bevatten, blijven steken op het 0-niveau.
-1 Ongewenst Ongewenst
Het niveau -1 is het afvalputje voor reacties waarvan je liever had gezien dat ze niet geplaatst waren. In deze categorie vallen de flamebaits, trolls, doelloze first posts, zware off-topic berichten zonder enige toegevoegde waarde, misplaatste grappen, onnodig kwetsende reacties en allerlei andere reacties die een onvriendelijk karakter hebben of op andere wijze zijn bedoeld om irritatie of overlast te veroorzaken.
Reacties zonder enige toegevoegde waarde, bijvoorbeeld een kreet van een paar woorden waar niemand op zit te wachten, kunnen tevens een -1 waard zijn afhankelijk van de context waarin zij geplaatst zijn. In reacties op .plans (aankondigingen en mededelingen van de Tweakers-crew) mag soepeler gemodereerd worden dan in nieuwsartikelen en reviews. In artikelen met een zakelijke inhoud, gericht op een professionele doelgroep, of artikelen waarin reeds zeer veel reacties zijn geplaatst, mogen strengere richtlijnen gehanteerd worden.
Het is niet de bedoeling dat reacties waarin een mening wordt verkondigd die in strijd is met jouw persoonlijke mening, worden bestraft met een -1, enkel vanwege het meningsverschil. Een kritische noot is niet automatisch een troll of flamebait. De kwaliteit van de argumentatie is bepalend voor de waardering van een reactie.
Ook de samenvatting in het beoordeelvenster is duidelijk:
(Tekst viel niet te selecteren, dus overgeschreven.)
-1 → De reactie is een flamebait, troll of belediging van een andere gebruiker.
0 → De reactie is irrelevant en voegt niets toe aan de discussie of het artikel.
+1 → Deze reactie heeft enige relevantie.
Als ik dan mijn grappig bedoelde repliek - op een eveneens grappig bedoelde reactie op mijn aanvankelijke post - moet beoordelen, dan heeft hij inderdaad weinig tot geen toegevoegde waarde, máár ben ik persoonlijk van mening dat, na alle bovenstaande zaken gelezen te hebben, een nul-beoordeling het beste van toepassing is. De context van -1 doelt op behoorlijke overlast. Lijkt me dat mijn grapje dan even onschuldig is als dat van de persoon waarop ik reageer. Enkel hij doet het met meer woorden, waardoor het ontopic is/lijkt en ik reageer met 1 woord. Ik vind -1 daarom te zwaar.
Waarom ik hier waarde aan hecht? Ik doe mijn uiterste best om een nuttige toevoeging aan Tweakers / GoT als geheel te zijn (denk dat mijn karma daarvan wel getuigt). Een onschuldig grapje hoort te kunnen volgens de 0- en +1-omschrijvingen. Ik krijg bijna nooit een -1-beoordeling en dat houd ik graag zo
Edit: Ik heb omwille van het schrijven van een nuttiger reactie, mijn post op de FP daarom aangepast door deze aan te vullen met een serieuzere vraag.