Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Speed Pedelec topic.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• SvenHe
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 13-03 22:38
Ik begin nu een beetje vertrouwd te raken met mijn stromer (=eerste week in gebruik) en waag me nu ook voor het eerst tussen de auto's.
Vandaag zat er een busje achter me in een redelijk rustige 50 km zone.
ik moest me de pleuris trappen om op 42 te komen, harder wil de st1 niet.
Met 38 kan ik vaak lekker trappen zonder overmatige inspanning.

Ik ga er zeker geen gewoonte van maken om tussen de auto's te rijden....
Ik zal nog wel wat aan fitheid winnen maar me de pleuris trappen voor 4 km/u extra doet mijn dagproductie (werk) geen goed.

SvenHe wijzigde deze reactie 13-06-2018 21:02 (7%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tomic
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 13:18

tomic

Smexylittlebabe!

Uit welk jaar is de Stromer St1? Ik heb vorige week een paar dagen geleden op een St1x 2018, en reet makkelijk 42/44. Heb me echter niet tussen de auto’s gewaagd.. :/

Toch maar een weblog?

• BertV
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 09:29

BertV

R-L48

tjsa, een bromfiets heeft 4000watt een speedpedelec 350 tot 500watt + je benen. (150?)
Gekkenhuis dat we de weg op moeten. (Dat doe ik ook niet meer)

Tegenwind, een heuveltje, of kramp in je kuiten en de snelheid gaat richting de 30.
Dit alles prettig gegarneerd met drukkende, toeterende en scheldende automobilisten.

• Bartjuh
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online
quote:
SvenHe schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 15:11:
Ik begin nu een beetje vertrouwd te raken met mijn stromer (=eerste week in gebruik) en waag me nu ook voor het eerst tussen de auto's.
Vandaag zat er een busje achter me in een redelijk rustige 50 km zone.
ik moest me de pleuris trappen om op 42 te komen, harder wil de st1 niet.
Met 38 kan ik vaak lekker trappen zonder overmatige inspanning.

Ik ga er zeker geen gewoonte van maken om tussen de auto's te rijden....
Ik zal nog wel wat aan fitheid winnen maar me de pleuris trappen voor 4 km/u extra doet mijn dagproductie (werk) geen goed.
Ik heb zelf geen moeite om op 42,5 te komen met m'n ST1 limited (bij 43,6 km/h gaat hij in de limiter). Geregeld rij ik in de 2/4 op die snelheid. Mits geen harde tegenwind, bergop, etc.

Het nare is dus vooral dat je ge-capped bent op 42,5 km/h, en het dus levensgevaarlijk is om je op een 50km/h weg te bevinden waar menigeen 55-60 rijdt. En dan zal je maar tegenwind hebben, of je accu bijna leeg. Nee, ik blijf gewoon op het fietspad. Nu inmiddels 10 maanden in bezit, en nooit een boete of zoiets gehad. Gewoon het risico nemen.

• BertV

BertV

R-L48

Mijn Bosch kapt af bij zo'n 43,5km/u op het schermpje.... dat is echter maar 40 km/u op de GPS.

Bij de volgende beurt ga ik vragen of de fietsenmaker er iets aan kan doen in zijn backoffice-software.

Voorheen reed ik met een simpel opvoersetje dat de begrenzing weghaalde.
Afhankelijk van de wind en begrenst door trapfrequentie haal je dan soms enorme snelheden.
Vooral bergaf is het feest. :*)

Het is een lease fiets en durfde dit op een gegeven moment toch niet aan kwa garantie.
(Ik ben bang dat mijn eerdere actie nog steeds opgeslagen staat in het geheugen van de fiets)

BertV wijzigde deze reactie 26-06-2018 09:36 (6%)

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 15:07
Ik stel hier toch maar eens de vraag. Waarom kiezen mensen toch voor het kopen van een SP als ze vooraf al weten dat ze zich niet aan de regels van een geel kenteken gaan houden?

Ik vind persoonlijk de meeste SP"ers die ik tegenkom op de fietspaden nou niet de meest pretiige weggebruikers. Nou moet ik natuurlijk zelf niet te hard roepen, want ik weet dat ik als MTB'er vast ook wel mensen tot last ben (ik probeer het zo min mogelijk).

Het is niet als sneer bedoeld, maar als je dan toch zo snel wilt gaan, waarom zou je dan niet voor elektrische brommer/scooter gaan?

Nu snap ik alle praktische bezwaren wel, maar waar trek je de grens? kentekenplaat er af? geen helm op? spiegel weg? Ik ben ze namelijk in alle combinaties wel eens tegen gekomen.

Nu doen we allemaal wel eens iets wat niet mag, maar ik kan me zo moeilijk voorstellen dat niet op de weg wil fietsen, maar dan toch zo'n apparaat koopt. Ik ben wel benieuwd naar jullie mening

brand me neit te hard af aub :P

Without magic smoke, it ain't broken!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 22-04 00:02
quote:
s0ulmaster schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 11:55:
Ik stel hier toch maar eens de vraag. Waarom kiezen mensen toch voor het kopen van een SP als ze vooraf al weten dat ze zich niet aan de regels van een geel kenteken gaan houden?

Ik vind persoonlijk de meeste SP"ers die ik tegenkom op de fietspaden nou niet de meest pretiige weggebruikers. Nou moet ik natuurlijk zelf niet te hard roepen, want ik weet dat ik als MTB'er vast ook wel mensen tot last ben (ik probeer het zo min mogelijk).

Het is niet als sneer bedoeld, maar als je dan toch zo snel wilt gaan, waarom zou je dan niet voor elektrische brommer/scooter gaan?

Nu snap ik alle praktische bezwaren wel, maar waar trek je de grens? kentekenplaat er af? geen helm op? spiegel weg? Ik ben ze namelijk in alle combinaties wel eens tegen gekomen.

Nu doen we allemaal wel eens iets wat niet mag, maar ik kan me zo moeilijk voorstellen dat niet op de weg wil fietsen, maar dan toch zo'n apparaat koopt. Ik ben wel benieuwd naar jullie mening

brand me neit te hard af aub :P
Van afbranden ben ik ook niet zo hoor en dat is ook helemaal niet de bedoeling.

Ik heb zelf 2,5 jaar geleden mijn speed pedelec aangeschaft, en ik gebruik deze vooral voor het woon-werkverkeer. Dit is een enkele reis van 17 km. Ik heb zelf een fiets met de Bosch Performance van 350 watt welke inderdaad op 40 km/h op de gps kan halen. Ik heb hier ook een tijd echt hard mee gefietst, met gele plaat en goedgekeurde helm, en spiegel. Dit heb ik ongeveer 1.5 jaar zo gedaan. In die tussentijd een keer weg gegleden in wen bocht en dat was een schadepost van 600 euro. Gelukkig goed verzekerd maar dat was voor mij toch wel een reden om het wat rustiger aan te doen.

Nu deed ik in het begin er ongeveer 28 a 29 minuten over. Sinds die schuiver heb ik mezelf aangeleerd om niet harder dan 30 a 32km/h te fietsen tegenwoordig. Ik doe er dan gemiddeld iets van 35 minuten over. Ik gebruik nog steeds wel mijn helm en spiegel. Maar het kenteken plaatje zit tegenwoordig wel in mijn tas.

Wat voor mij ook wel een pluspunt is dat de accu niet meer zo zwaar belast wordt.
Ik kon soms in het begin met harde wind tegen mijn accu bijna helemaal leeg rijden. (400Wh). Sinds ik dus die 30 a 32 aanhoud rijd ik hem meestal voor de helft leeg en soms zelfs maar een kwart als ik wind mee heb.

De reden dat ik mijn kentekenplaat eraf heb gehaald is dat ik in sommige plaatsen dan verplicht op de rijbaan zou moeten rijden. Nu rijden hier ook allemaal vrachtwagens over en die wil ik echt niet continu achter in mijn nek hebben. Laat staan van die automobilisten die zo snel mogelijk op hun werk willen aankomen.

Nee ik heb dus sinds een ruim jaar nu gereden zonder kentekenplaat en zonder de bijbehorende stress hiervan. Mijn accu gaat nu ook 2x zo lang mee. Dat is financieel ook wel aantrekkelijk. Zo'n ding kost gewoon meer dan 600 euro.dat is toch snel verdiend. Laat staan je kettingen, cassettes e.d. gaan bij mij nu ook een stuk langer mee.

Ik denk maar zo dat bij mij het verstand met de jaren is gekomen. Voor die 5 minuten kortere reistijd ga ik niet meer de rijbaan op.

• SvenHe
Bij de meeste wetgeving wordt gereageerd op de dagelijkse praktijk.
Bij de wetgeving rondom Sp's lijkt het omgekeerde gebeurd te zijn.

Als gevolg daarvan gebied de wetgever mij nu om me in situaties te begeven die mij in gevaar brengen terwijl er hele eenvoudige en veilige alternatieven gemaakt hadden kunnen worden.

De wetgever heeft bovendien nagelaten om andere weggebruikers te informeren over de SP en zijn plek op de weg.

Zo kan een SP nu in sommige situaties niet harder rijden dan 30 op een plek waar de rest nauwelijks onder de 60 rijdt, en boos toetert en sp's afsnijden (ook vrachtwagens!) omdat een "fiets" nou eenmaal niet op de rijbaan thuishoort.

Nu is mijn dagelijkse route gelukkig vrij mild maar toch, ik ben in eerste instantie verantwoordelijk voor mijn eigen veiligheid, dan die van anderen.
Daar veranderd een klungelige wetgeving voor mij niets aan.

Gelukkig heeft de provincie Gelderland de beperkingen van de wetgeving al ingezien en hier en daar teruggedraaid.

• s0ulmaster
quote:
SvenHe schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 20:21:
Bij de meeste wetgeving wordt gereageerd op de dagelijkse praktijk.
Bij de wetgeving rondom Sp's lijkt het omgekeerde gebeurd te zijn.

Als gevolg daarvan gebied de wetgever mij nu om me in situaties te begeven die mij in gevaar brengen terwijl er hele eenvoudige en veilige alternatieven gemaakt hadden kunnen worden.

De wetgever heeft bovendien nagelaten om andere weggebruikers te informeren over de SP en zijn plek op de weg.

Zo kan een SP nu in sommige situaties niet harder rijden dan 30 op een plek waar de rest nauwelijks onder de 60 rijdt, en boos toetert en sp's afsnijden (ook vrachtwagens!) omdat een "fiets" nou eenmaal niet op de rijbaan thuishoort.

Nu is mijn dagelijkse route gelukkig vrij mild maar toch, ik ben in eerste instantie verantwoordelijk voor mijn eigen veiligheid, dan die van anderen.
Daar veranderd een klungelige wetgeving voor mij niets aan.

Gelukkig heeft de provincie Gelderland de beperkingen van de wetgeving al ingezien en hier en daar teruggedraaid.
Allereest dank voor jullie reacties. Als de regels al zo duidelijk waren waarom koop je dan toch een SP? een gewone e-bike maakt je ritjes wat langer,maar blijkbaar is constant 40-45 rijden ook niet fijn. Een electrische scooter rijdt gewoon zonder problemen 45-50 en kan je wel meekomen met het verkeer (ongeveer dan)

Ik zie in de huidige staat en gebruik weinig toegevoegde waarde voor een SP

• SvenHe
Een sp is een mooi bescheiden en subtiel vervoermiddel en geeft je nog wat, nee, heel veel lichaamsbeweging.

Een sp leg je nog achterin de auto of zet je op de fietsdrager. Dat geeft transportopties de een brommer ontbeert.

• BertV

BertV

R-L48

quote:
s0ulmaster schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 21:22:
[...]

Allereest dank voor jullie reacties. Als de regels al zo duidelijk waren waarom koop je dan toch een SP? een gewone e-bike maakt je ritjes wat langer,maar blijkbaar is constant 40-45 rijden ook niet fijn. Een electrische scooter rijdt gewoon zonder problemen 45-50 en kan je wel meekomen met het verkeer (ongeveer dan)

Ik zie in de huidige staat en gebruik weinig toegevoegde waarde voor een SP
Ik maak tegen de 70km's per dag.
Dat is niet te doen moet een gewone elektrische fiets.

Een elektrische scooter is te passief.
Het mooie is juist de beweging die je krijgt op de SP.

Om met mijn Bosch-SP (350watt) 40km/u te rijden moet ik ongeveer de inspanning leveren van 20km/u op een stadsfiets. (wat minder met wind mee, wat meer met wind-tegen of heuvel op)
Prima wat mij betreft maar 40 is te langzaam op de rijbaan.
In de 15000km die ik gereden heb, heb ik maar een handje vol SNORfietsers ingehaald.
De SP hoort gewoon op het fietspad. Mensen hebben altijd wat te zeuren.
De SP is schoon, stil en vaker bereden door volwassen die wel rekening houden met anderen.

Ik lees nu pas waar je frustratie vandaan komt.

Bewust fietsend (dus niet in comateuze toestand), zonder oordopjes of telefoon in de hand, met werkend gehoorapparaat, normaal rechts houdend, dan is het gros van het probleem opgelost.

In de overige situaties is de SP'er de asociale-etter... want die zijn er vast ook.

BertV wijzigde deze reactie 27-06-2018 09:31 (19%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SvenHe
quote:
BertV schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 08:54:
[...]

In de overige situaties is de SP'er de asociale-etter... want die zijn er vast ook.
Het zou best kunnen dat ik (en andere sp-ers) ook ervaren worden als asociale etters terwijl ik dat niet zo bedoel.

Hoewel ik altijd met gepaste ruimte en snelheid probeer in te halen of voorbij te rijden lukt me dat geloof ik niet altijd. Ik bedoel, wat voor mij voelt als gepast zou nog best eens kneiterhard en krap kunnen zijn voor mensen die net in gedachten gedut zijn en mij als sp niet aan horen komen.

Of dat ik toch maar even tussen twee tegenliggers doorpiep omdat ik anders in een wolk schoolfietsers terecht kom...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BertV

BertV

R-L48

Ik bel ook (meestal) om het schrikeffect te verkleinen.

...maar bij een aantal mensen zal ook dit dan weer frustratie opwekken.
"Je kunt er toch makkelijk langs?"

Ik was tegen de verplichting van een elektrische claxon straks, maar wellicht dat dit beter werkt.
(direct een teken dat er iets snellers langs komt)

BertV wijzigde deze reactie 02-07-2018 09:35 (5%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SvenHe
Wat ik er op het stromerforum van lees is dat nog de bel, nog de claxon passen bij de perceptie van wat er straks langs komt zoeven.

Bij een claxon verwachten de meesten even later motorgeluid te horen en dat komt niet, dus wacht men nog even met aan de kant gaan, en bij een fietsbel ben je er veel te snel, en met een te hoge snelheid.

Ik wil eigenlijk een bel die het midden houdt tussen een gong (zeg nou zelf, waar zou je die in hemelsnaam moeten monteren? : ) en een reguliere "pingggggg"

• Kixpo
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 22-04 23:10
Zijn er mensen die een Bultaco hebben gereden en deze kunnen vergelijken met een Stromer ST1X of ST2?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BertV

BertV

R-L48

Mijn fiets staat nu voor onderhoud bij de fietsenmaker.
Dit keer toch maar aangegeven dat ik iets wil laten doen aan de snelheid van 40GPS.
Dat moet gewoon naar 45GPS. Dit is toch wel het grootste nadeel van een Bosch als je de rijbaan op moet.

De reactie van de fietsenmaker beloofde weinig goeds.
Bosch heeft dat heeft dat helemaal dichtgetimmerd... geen Duits gesjoemel als het de producent niks oplevert dus. :(

Met een speedclip reed ik een tijdje met gemak brommersnelheden, maar het is een leasefiets, ik wil geen problemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: februari 2016
  • Niet online
quote:
BertV schreef op maandag 2 juli 2018 @ 09:32:
Ik bel ook (meestal) om het schrikeffect te verkleinen.

...maar bij een aantal mensen zal ook dit dan weer frustratie opwekken.
"Je kunt er toch makkelijk langs?"

Ik was tegen de verplichting van een elektrische claxon straks, maar wellicht dat dit beter werkt.
(direct een teken dat er iets snellers langs komt)
Dit kom ik zelf ook tegen. Ik bel meest drie keer zodat mensen kunnen horen dat ik snel dichterbij kom. Doe ik dit niet dan schrikken mensen zich een ongeluk 'Idioot!', maar als ik het wel kom krijg ik inderdaad de quote "Je kan er toch langs" (met of zonder 'idioot' erachter. Vaker met).

Het is gewoon nooit goed :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BertV

BertV

R-L48

k, fietsenmaker heeft niks aan de snelheid kunnen doen.

Wel weer een nieuwe aandrijfset; ketting, tandwiel + cassette.

Met een groter tandwiel-voor haalde ik nu 4000km voordat de boel vervangen moest worden ipv de 3000km daarvoor.

Dat betekent om de "2.6" maanden naar de fietsenmaker ipv iedere 2 maanden.

BertV wijzigde deze reactie 09-07-2018 10:00 (14%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zonnefreak
quote:
BertV schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:58:

Met een groter tandwiel-voor haalde ik nu 4000km voordat de boel vervangen moest worden ipv de 3000km daarvoor.

Als je een originele speedpedelec hebt en deze is verzekerd ,met kentekenplaat achterop, met goed gekeurde helm enz dan zou ik als je echt boven de 40km gps uit wilt komen, toch maar weer die speedclip terug instaleren. Ik weet niet of de snelheid en afgelegde afstand dan allemaal nog klopt maar dan kun je wel je gewenste snelheid behalen.

Tja ik weet alleen niet precies hoe dat zit verzekerings technisch, als je een speedpedelec alsnog opvoert. Misschien dat je alleen een bekeuring kunt krijgen omdat je boven de 45km/h uitkomt.
Van de andere kant denk ik dat een originele 45 km/u scooter toch ook wel boven de 50km/h gps uitkomt.
Maar daar heb ik geen persoonlijke ervaringen mee.

Hoeveel km heb je nu al gefietst? :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BertV

BertV

R-L48

Ik denk zo'n 16000km...
(Ik heb al een behoorlijk tijd met een speedclip gereden en dus gehalveerde afstand gemeten)

Verzekeringstechnisch "ga ik eraan". ook zullen problemen met de motor direct op mij afgewikkeld worden.

De slijtage loopt ook niet meer in pas met de km-stand.
Jammer genoeg is die speedclip dus niet de oplossing bij een leasecontract.

Ik zou iedereen afraden ooit een Bosch te kopen om deze reden.
Verder prima zo, leasen met vaste kosten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 13:50
quote:
BertV schreef op maandag 9 juli 2018 @ 12:26:
Ik denk zo'n 16000km...
(Ik heb al een behoorlijk tijd met een speedclip gereden en dus gehalveerde afstand gemeten)

Verzekeringstechnisch "ga ik eraan". ook zullen problemen met de motor direct op mij afgewikkeld worden.

De slijtage loopt ook niet meer in pas met de km-stand.
Jammer genoeg is die speedclip dus niet de oplossing bij een leasecontract.

Ik zou iedereen afraden ooit een Bosch te kopen om deze reden.
Verder prima zo, leasen met vaste kosten.
Ik heb nu een Trek XM700+ te leen omdat mijn Bulls Green Mover bij de dealer staat vanwege speling in het achterwiel en dus ook de motor.

Dan merk je echt dat een Bosch speed pedelec gewoon heel wat minder krachtig is. En verder is de snelheidsmeter echt veel te enthousiast want die geeft geregeld aan dat dik 43 km/u ga maar daar geloof ik echt geen ene fluit van. Dat haal ik ook vaak met de Bulls en dan gaan de strepen op het asfalt van het fietspad toch heel wat sneller >:)

Maar goed, ik klaag verder niet hoor. Vind het wel netjes dat je dit soort leenfietsen mee krijgt. Maar het accuutje van 400Wh is ook zo leeg...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zonnefreak
quote:
Vlassie1980 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 15:17:
[...]

Ik heb nu een Trek XM700+ te leen omdat mijn Bulls Green Mover bij de dealer staat vanwege speling in het achterwiel en dus ook de motor.

Dan merk je echt dat een Bosch speed pedelec gewoon heel wat minder krachtig is. En verder is de snelheidsmeter echt veel te enthousiast want die geeft geregeld aan dat dik 43 km/u ga maar daar geloof ik echt geen ene fluit van. Dat haal ik ook vaak met de Bulls en dan gaan de strepen op het asfalt van het fietspad toch heel wat sneller >:)

Maar goed, ik klaag verder niet hoor. Vind het wel netjes dat je dit soort leenfietsen mee krijgt. Maar het accuutje van 400Wh is ook zo leeg...
Hoe is dat nu eigenlijk met je accu afgelopen van je Bulls. Ik weet dat je daar nog problemen mee had qua vermindering afstand?

zonnefreak wijzigde deze reactie 09-07-2018 17:43 (0%)
Reden: Type fout

• Vlassie1980
quote:
zonnefreak schreef op maandag 9 juli 2018 @ 17:42:
[...]

Hoe is dat nu eigenlijk met je accu afgelopen van je Bulls. Ik weet dat je daar nog problemen mee had qua vermindering afstand?
Accu is gereviseerd. Waarschijnlijk een rotte cel, BMZ is nooit zo transparant. Was in ieder geval garantie.

• Engineer Stewie
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 14:25
quote:
BertV schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:58:

Is dat niet snel? Dat een ketting rond de 3000km meegaat kan ik inkomen, maar een cassette gaat toch langer mee. Of is dat door de extra kracht dat het sneller slijt?

AMD Ryzen 5 1600X@4.0GHz - Corsair 16GB DDR4 3200 - GTX 1080Ti OC - 250GB 960 Evo SSD - Crucial mx300 525GB SSD

• BertV

BertV

R-L48

quote:
Engineer Stewie schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:14:
[...]

Is dat niet snel? Dat een ketting rond de 3000km meegaat kan ik inkomen, maar een cassette gaat toch langer mee. Of is dat door de extra kracht dat het sneller slijt?
Je rijdt met zo'n fiets "altijd" op het kleinste tandwiel achter.
Door een groter tandwiel voor te monteren is dat wel wat verminderd.

De extra kracht, dat is inderdaad een potige wielrenner die vaak meetrapt.
Het is allemaal gewoon fiets-spul, incl. de remmen.
Volgens mij is dat het verschil tussen een stromer en een bosch.

edit: @s0ulmaster
Ik had dus gisteren ook bijna een aanvaring met een tegemoetkomende speed pedelecer.

De man haalde net een wielrenner in en schatte mijn snelheid verkeerd in.
Ik moest de berm in en de tegenpartij trok een onverschillig gezicht.

BertV wijzigde deze reactie 11-07-2018 14:18 (25%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mathman
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23-04 16:55
Ik ben al een tijdje dit topic aan het volgen, omdat ik met het idee rond loop om ook een S-pedelec te kopen en naar mijn werk te fietsen. Nu heb ik afgelopen maandag en dinsdag getest op een R&M SuperCharger GT Nuvinci HS met dubbele accu. Dus 1000Wh. Die capaciteit is ook wel nodig, aangezien de afstand ongeveer 45km enkele reis is.

Het fietsen beviel me goed, lekker op tempo, maar naar mijn mening had deze fiets de volgende nadelen:
-door de nuvinci naaf, beltdrive en middenmotor is er veel vermogensverlies. Daarom kan je met deze fiets 'maar' maximaal 40kmh
-de versnelling is traploos. Maar de hoogste (zwaarste) stand is eigenlijk nog te licht om tegen de 40kmh te fietsen. Die trapintensiteit zit absoluut niet in mijn comfortzone en kom ik toch behoorlijk bezweet aan op mijn bestemming. Nu kan er een grotere belt en groter tandwiel opgezet worden, maar naar mijn gevoel blijft het dan te licht werken en verlies je teveel energie in dit hele systeem
-tegenwind is de middenmotor niet tegen bestand. Afgelopen dinsdag waaide het wel flink met aardig wat rukwinden (mijn route is Zwolle - Apeldoorn en vise versa), maar ondanks flink meetrappen dook dat naar bijna 30kmh. Ook met efficientie te maken denk ik.
-standaard zadel te zacht/ te breed. Ik ben een MTB-zadel gewend ;) Wat natuurlijk te fixen is wanneer de fiets aangeschaft wordt.

Al met al: erg mooie fiets, komt lekker snel op snelheid maar gaat me niet hard genoeg / blijft niet goed genoeg op snelheid. Aangezien de prijs ook stevig is (€6k) kan ik niet met deze nadelen leven. Deze valt af.

Dus gisteravond weer bij de FM binnen gelopen en 2 testritten gemaakt. 1 op de Strömer ST1 (actiemodel, dus vandaar deze) en de ander op de Klever X Speed N.

Beide hetzelfde stuk gefietst en deze jongen is verliefd O+

Bij allebei was het gevoel van snelheid en tempo houden nog beter dan bij de R&M. Voor mijn gevoel zat ik op de Strömer wat meer rechtop en vooral op hobbelstukken werd dat meer doorgegeven dan met de Klever (tja, vaste voorvork om geveerde vork). Of eigenlijk: de Klever zweefde erover heen alsof het geen klinkerstraat was. Maar het was vooral het snelheidsgevoel die de winst naar de Klever liet gaan. Snel op snelheid en ook beter vast te houden dan met de ST1. Wind mee zelfs even over de 50 op de teller gegaan. Daarnaast 'normaal' tempo gepakt met RPM en dat viel ook zeer in de smaak.

Als alles meezit kan ik ergens volgende week of die week erop een testrit maken op de Klever naar mijn werk. Alleen hebben ze nu alleen nog maar de 570Wh accu's. De 850Wh (die ik voor deze afstand echt wel nodig ga hebben) komt pas in september. Ik heb nu gevraagd of ze niet nog een reserve accu van 570Wh kunnen fixen. Als de 1 dan opraakt, heb ik een reserve bij mij :+

De bestelling is nog niet gedaan, maar die zit er zeker aan te komen! Valt er trouwens nog een beetje te onderhandelen over de prijs? Ze zijn immers niet goedkoop, die S-pedelecs. Of kan je het dan beter zoeken in het registreren bij de RDW of wat fancy accessoires (tas, helm, etc)?

Ik heb nu 3 fietsen getest, die in principe allemaal de range kunnen hebben en ook de snelheid (behalve de R&M) halen. Of zijn er nog andere fietsen die ik misschien nog moet bekijken? Qwic RD10 met een schuin oog ook naar gekeken, maar ik ben bang dat (met name in de winter) de accu (grootste uitvoering) het niet gaat redden op de afstanden die ik rij...

• SvenHe
kijk ook even naar de bulls green mover. schijnt veel waar voor het geld te bieden en ook met een heeele grote accu te krijgen.

ik denk dat je sowieso het beste af bent met achtermotor voor zo'n grote afstand.

• Papa Mischa
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 05-09-2018
Ik ben van plan om een speed pedelec aan te schaffen, mijn eigen fiets heb ik al een e-bike van gemaakt, een oude Trek 820 zonder vering, met 38+ km. zonder vering voelt soms ongemakkelijk, daarom mijn vraag, is dit bij een speed pedelec ook zo, of is voorvering dat wel fijn...

• zonnefreak
quote:
Papa Mischa schreef op maandag 23 juli 2018 @ 20:32:
Ik ben van plan om een speed pedelec aan te schaffen, mijn eigen fiets heb ik al een e-bike van gemaakt, een oude Trek 820 zonder vering, met 38+ km. zonder vering voelt soms ongemakkelijk, daarom mijn vraag, is dit bij een speed pedelec ook zo, of is voorvering dat wel fijn...
Ik ken je fiets niet, maar als hij voor de rest nog goed bevalt zou je misschien ook een paar bredere banden er onder kunnen monteren. Bredere banden kunnen vaak toe met wat minder lucht in de banden. Je krijgt dan vanzelf wat meer demping. Misschien dat je op die manier wat comfortabeler kunt fietsen. :)

• Ko de Boswachter
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 10:57
quote:
zonnefreak schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 10:11:
[...]

Ik ken je fiets niet, maar als hij voor de rest nog goed bevalt zou je misschien ook een paar bredere banden er onder kunnen monteren. Bredere banden kunnen vaak toe met wat minder lucht in de banden. Je krijgt dan vanzelf wat meer demping. Misschien dat je op die manier wat comfortabeler kunt fietsen. :)
Waar ik hier eigenlijk nooit iemand over hoor, is het comfort dat een verende zadelpen op een speed pedelec (maar eigenlijk op elke fiets) biedt. Ik heb op mijn Stromer een Thudbuster LT van Cane Creek. Is echt een verschil van dag en nacht. Ik mis een verende voorvork dan ook absoluut niet. Het is even een investering maar die is het dubbel en dwars waard.

• ronny69
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 18-01 07:03
Heeft er iemand een Kalkhoff i11 integrale speed.
Mijne is online gekocht en ik zou graag de juiste wieldiameter instellingen hebben.

• Bartjuh
  • Niet online
quote:
mathman schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 14:33:

...
Dus gisteravond weer bij de FM binnen gelopen en 2 testritten gemaakt. 1 op de Strömer ST1 (actiemodel, dus vandaar deze) en de ander op de Klever X Speed N.

Bij allebei was het gevoel van snelheid en tempo houden nog beter dan bij de R&M. Voor mijn gevoel zat ik op de Strömer wat meer rechtop en vooral op hobbelstukken werd dat meer doorgegeven dan met de Klever (tja, vaste voorvork om geveerde vork). Of eigenlijk: de Klever zweefde erover heen alsof het geen klinkerstraat was. Maar het was vooral het snelheidsgevoel die de winst naar de Klever liet gaan. Snel op snelheid en ook beter vast te houden dan met de ST1. Wind mee zelfs even over de 50 op de teller gegaan. Daarnaast 'normaal' tempo gepakt met RPM en dat viel ook zeer in de smaak.
...
Dat Klever kende ik nog niet, ziet er goed uit! Dat houd ik in de gaten. Misschien komen de prijzen op termijn dan wel omlaag van Stromer, want ik heb het gevoel dat zij al die jaren die hoge prijzen hebben kunnen vragen omdat zij in principe alleenheerser waren op S-Pedelec gebied. De rest, met Bosch middenmotor of kleinere achterwielmotor, is toch meer soort S-Pedelec light, of elektrische fiets+.

Voorlopig blijf ik nog wel even bij mijn ST1 :)

• Nivve
  • Niet online
Vorige week testte ik de windruis qua volume door oortjes in te doen en te matchen (edit: de muziek dus) met ongeveer het volume van de wind. Bij een stoplicht realiseerde ik me dat mijn muziek een beetje pijn aan mijn oren begon te doen. Blijkbaar is die windruis toch veel erger dan het aanvoelt.
Toen dus maar Cat-Ears besteld, en nu lekker rustig op de fiets. Ik weet niet of het echt schadelijk voor de oren is, maar het rijdt sowieso erg ontspannen en in dat opzicht al een goede koop.

Ik heb overigens de classic genomen omdat die het meeste windruis weghaalde (schijnt). Het ziet er wel niet uit met twee van die grote 'bakkebaarden', maar dat heb ik er wel voor over 8)

Edit: Zal binnenkort eens kijken of het genoeg weghaalt om een audiobook oid te luisteren. Gezien ik bijna 2 uur per dag op de fiets zit zou dat wel lekker zijn.
(Dit is natuurlijk met maar 1 oortje in, anders voelt het te gevaarlijk aan ivm wegvallen omgevingsgeluid)

Nivve wijzigde deze reactie 06-08-2018 13:14 (17%)

• BertV

BertV

R-L48

Ik zit ook 2 uur per dag op de fiets.

Wellicht dat oordoppen met ingebouwde speakers gaan werken, maar dat sluit zoveel het buitengeluid af dat het niet veilig meer is.

Op dit moment heb ik me er een beetje bij neergelegd dat het bij geluiddempende oordoppen blijft.

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 14:35

Rukapul

Moderator General Chat
Vergelijk het anders eens met een motor: https://www.alpine.nl/blo...rming-tegen-gehoorschade/ beter zou emprische bevindingen door metingen met speedpedelecs zijn natuurlijk

Als je extrapoleert dan zou je op een motor met helm bij 40km/u 82dB voor je kiezen krijgen. Bij dat niveau is loop je ca bij 4 uur blootstelling risico op permanente gehoorschade.

Echter, zonder helm zoals hierboven zal het bij 40km/u flink wat meer dB zijn en is risico op gehoorschade iets om rekening mee te houden voor forensen met een speedpedelec.

Tenzij je maatregelen neem :) * Rukapul rijdt op de motor altijd met oordoppen in

• mathman
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23-04 16:55
quote:
mathman schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 14:33:
Ik ben al een tijdje dit topic aan het volgen, omdat ik met het idee rond loop om ook een S-pedelec te kopen en naar mijn werk te fietsen. Nu heb ik afgelopen maandag en dinsdag getest op een R&M SuperCharger GT Nuvinci HS met dubbele accu. Dus 1000Wh. Die capaciteit is ook wel nodig, aangezien de afstand ongeveer 45km enkele reis is.

Het fietsen beviel me goed, lekker op tempo, maar naar mijn mening had deze fiets de volgende nadelen:
-door de nuvinci naaf, beltdrive en middenmotor is er veel vermogensverlies. Daarom kan je met deze fiets 'maar' maximaal 40kmh
-de versnelling is traploos. Maar de hoogste (zwaarste) stand is eigenlijk nog te licht om tegen de 40kmh te fietsen. Die trapintensiteit zit absoluut niet in mijn comfortzone en kom ik toch behoorlijk bezweet aan op mijn bestemming. Nu kan er een grotere belt en groter tandwiel opgezet worden, maar naar mijn gevoel blijft het dan te licht werken en verlies je teveel energie in dit hele systeem
-tegenwind is de middenmotor niet tegen bestand. Afgelopen dinsdag waaide het wel flink met aardig wat rukwinden (mijn route is Zwolle - Apeldoorn en vise versa), maar ondanks flink meetrappen dook dat naar bijna 30kmh. Ook met efficientie te maken denk ik.
-standaard zadel te zacht/ te breed. Ik ben een MTB-zadel gewend ;) Wat natuurlijk te fixen is wanneer de fiets aangeschaft wordt.

Al met al: erg mooie fiets, komt lekker snel op snelheid maar gaat me niet hard genoeg / blijft niet goed genoeg op snelheid. Aangezien de prijs ook stevig is (€6k) kan ik niet met deze nadelen leven. Deze valt af.

Als alles meezit kan ik ergens volgende week of die week erop een testrit maken op de Klever naar mijn werk. Alleen hebben ze nu alleen nog maar de 570Wh accu's. De 850Wh (die ik voor deze afstand echt wel nodig ga hebben) komt pas in september. Ik heb nu gevraagd of ze niet nog een reserve accu van 570Wh kunnen fixen. Als de 1 dan opraakt, heb ik een reserve bij mij :+

De bestelling is nog niet gedaan, maar die zit er zeker aan te komen! Valt er trouwens nog een beetje te onderhandelen over de prijs? Ze zijn immers niet goedkoop, die S-pedelecs. Of kan je het dan beter zoeken in het registreren bij de RDW of wat fancy accessoires (tas, helm, etc)?

Ik heb nu 3 fietsen getest, die in principe allemaal de range kunnen hebben en ook de snelheid (behalve de R&M) halen. Of zijn er nog andere fietsen die ik misschien nog moet bekijken? Qwic RD10 met een schuin oog ook naar gekeken, maar ik ben bang dat (met name in de winter) de accu (grootste uitvoering) het niet gaat redden op de afstanden die ik rij...
En besteld! Een tanager orange, aangezien ik vandaag van de FM te horen kreeg dat ze er al 1 in bestelling hadden en deze met 4 weken geleverd zal worden O+
Met jullie hulp en het stromer en klever forum inclusief het volgende:
reislader
helm (waarschijnlijk Lazer Anvers)
850wh accu (tot deze geleverd wordt rijd ik met een 570wh en 470wh reserve de 45km heen en terug)
abus vouwslot
normale fietsbel :*)
(mogelijk andere grips van Ergon)

daarnaast nog een topeak bidonhouder voor aan het stuur of aan de zadelpen, maar deze via amazon besteld.

zadelpen en zadel laat ik voorlopig zo: mocht ik toch iets anders willen regelen we dat bij de eerste servicebeurt.

aangezien ik in september met vakantie ben (en hem niet meeneem in het vliegtuig O-) ) is de verwachting dat ik per 1 oktober ga fietsen, maar kan eerlijk gezegd bijna niet wachten..

• SvenHe
Ik heb wat geexperimenteerd met "kussentjes"tussen de bandjes en mijn oren.

Begonnen met isloatiebuis (met zwarte panty tegen lelijkheid) om de bandjes.
dat werkte niet echt fijn.

Toen schuursponsjes zonder het schuurgedeelte tussen band en oor, en daarna nog wat dikker schuim.

Conclusie tot nu toe:

- Voor mij begint het lawaai al bij 25 km/uur
- schuimFlapjes moeten tegen je oor aanzitten zodat rijwind niet tussen oor en flapje door kan waaien
- schuimFlapjes hoeven zelf niet te dempen

Op het stromerforum heb ik gelezen dat een noise cancelling in ear hoofdtelefoon prima werkt.

SvenHe wijzigde deze reactie 21-08-2018 09:05 (8%)

• jick
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 13-04 21:35

jick

MusicAddict

Ik heb vorige week een Stromer ST1X gehaald. Ik rijd nu naar mijn werk met een Toyota Aygo, maar ik wilde af van mijn CO2 emissies en tegelijk wilde ik gaan werken aan mijn conditie, die nu praktisch afwezig is. Dus zo'n SP is een mooie optie. Ik moet nog even wachten op de gele plaat, maar als het goed is moet ik binnenkort kunnen gaan 'stromeren'. Overigens duur spul, die fietsen, maar met km vergoeding en besparing brandstof en onderhoud is het financieel ook niet een slechte optie. Uiteindelijk is het plan dat de Aygo weggaat (dat is nu de 2e auto).

www.youtube.com/ikkejick - Better a creative mess, than an idle tidiness

• Nivve
  • Niet online
quote:
SvenHe schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 09:03:
Ik heb wat geexperimenteerd met "kussentjes"tussen de bandjes en mijn oren.

Begonnen met isloatiebuis (met zwarte panty tegen lelijkheid) om de bandjes.
dat werkte niet echt fijn.

Toen schuursponsjes zonder het schuurgedeelte tussen band en oor, en daarna nog wat dikker schuim.

Conclusie tot nu toe:

- Voor mij begint het lawaai al bij 25 km/uur
- schuimFlapjes moeten tegen je oor aanzitten zodat rijwind niet tussen oor en flapje door kan waaien
- schuimFlapjes hoeven zelf niet te dempen

Op het stromerforum heb ik gelezen dat een noise cancelling in ear hoofdtelefoon prima werkt.
In -ear dopjes werken niet altijd, ligt heel erg aan de vorm. Ik heb nu juist dopjes die het eerder versterken. Maar met de cat-ears is het gelukkig goed te doen.

Ander accessoire dat ik nu gebruik zijn de winglights. Na een tocht van 30km rond middernacht in de stromende regen besloten dat dit in de donkere maanden onmisbaar is. Echter gebruik ze nu ook constant zodat ik me op mijn stuur en versnellingen kan concentreren in de bochten.
Het stuur van de QWIC heeft maar weinig ruimte (wordt in het midden snel te breed qua diameter), dus rij nu alleen even zonder spiegel totdat ik een manier heb gekregen om hem ergens op de stuurstang te monteren. Display zit nu voornamelijk in de weg.

Hier iig al bijna 3000km op de QWIC afgelegd en eigenlijk probleemloos, ondanks de rampverhalen die af en toe de kopp op steken. De trappers beginnen wel een beetje te knarsen, maar moet nog eens kijken of ik dat kan oplossen door ze gewoon strakker aan te draaien. Onderhoud ben ik niet zo'n kei in, de ketting ligt er ook al zonder onderhoud op vanaf Odostand 750km 8)7

• zonnefreak
Nivve schreef op maandag 10 september 2018 @ 12:24:
[...]

Ander accessoire dat ik nu gebruik zijn de winglights. Na een tocht van 30km rond middernacht in de stromende regen besloten dat dit in de donkere maanden onmisbaar is. Echter gebruik ze nu ook constant zodat ik me op mijn stuur en versnellingen kan concentreren in de bochten.
Goh ik had er nooit van gehoord of gezien
Wat een idee zeg. Ik zou het liefste gewoon permanente verlichting in zo'n handvat willen hebben. Aan de voorkant witte led en aan de achterkant rode led. Oplaadbare batterij erin en fietsen maar.

Zichtbaarheid boven alles, ben ik helemaal met je eens. :)

• Nivve
  • Niet online
zonnefreak schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:36:
[...]

Goh ik had er nooit van gehoord of gezien
Wat een idee zeg. Ik zou het liefste gewoon permanente verlichting in zo'n handvat willen hebben. Aan de voorkant witte led en aan de achterkant rode led. Oplaadbare batterij erin en fietsen maar.

Zichtbaarheid boven alles, ben ik helemaal met je eens. :)
Ik kwam er pas achter toen ik ze tegenkwam op het stromer forum, staan veel van dit soort nuttige (en soms minder nuttige) tips op :)

Nivve wijzigde deze reactie 11-09-2018 14:56 (3%)

• Vlassie1980
Inmiddels op de Bulls Green Mover E45 ook alweer 9000km gereden. Toch een aantal puntjes:

- Accucellen zijn vervangen bij 6000 km omdat de actieradius erg terug liep. 675Wh accu zou je niet binnen 20 km leeg moeten kunnen rijden.
- Controller is vervangen vanwege een ondersteuningsprofiel dat alleen in de hoogste stand tot 45 km/u ondersteuning geeft en de rest van de standen tot 35 km/u. Helaas niet het gewenste effect en ik heb me erbij neergelegd dat dit niet anders kan bij deze fiets.
- Bij 8000 km is de motor vervangen, deze had speling waardoor het wiel ging zwabberen en de remschijf contact maakte met de koelvin van de motor. Hopelijk gaat deze motor dit euvel niet krijgen en is het een incidentje en geen structureel designprobleem met de motor.
- Spatbord voor was bij het bevestigingspunt gescheurd, helaas in plastic uitgevoerd dus dat gaat op den duur kapot. Inmiddels nieuw spatbord gekregen maar die mist dan weer een spatlap aan de onderkant zodat ik natte poten krijg, dealer gaat dat ook oplossen voor me.
- Tot 2 keer toe een kapotte lader, onder garantie vervangen. Zijn erg kwetsbaar omdat ze een fan hebben ingebouwd en als dat telkens in je tas stuitert is het niet bevorderlijk. Heb nu zowel thuis als op het werk een lader liggen zodat dit niet meer voorkomt. Lader maakt een takke-herrie vanwege die fan. Zal bij andere 48 volt systemen als Klever / Stromer niet anders zijn denk ik.

Buiten deze punten nog steeds erg tevreden, hij rijdt als een trein en veel beter als een Bosch powered speed pedelec. Achterwielmotor zorgt ook voor weinig slijtage omdat er weinig echte druk op de ketting staat. Misschien binnenkort wel eens de cassette vervangen en er een race cassette opzetten zodat ik een fijnere vertanding heb, de grootste tandwielen gebruik ik namelijk nooit.
Het is een zeer fijn rijdende fiets met beresterke motor, een Stromer kan ik gewoon bijhouden. Aangeschaft voor €3000 dus echte bang for buck. Niet de mooiste fiets maar wel zeer fijn om te rijden dus.

Vlassie1980 wijzigde deze reactie 12-09-2018 11:08 (3%)

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik fiets de afgelopen 2 jaar met gewone racefiets (en met regen of winter op een sportieve winterfiets) naar mijn werk, van Hoofddorp naar Amsterdam, zo'n 20km enkele reis. In eerste instantie ging ik 4 keer per week, weer of geen weer. Ik bleek toch niet zo'n bikkel en vooral viel het me tegen dat het eigenlijk ook niet makkelijker werd. Ik dwing mezelf nu nog maar 2 keer per week op de fiets en keer op keer is dat een enorme drempel. Het levert me stress op thuis omdat ik mezelf eigenlijk teleurstel als ik weer in de luxe auto in de file ga staan. Als ik met veel aarzelen eenmaal weer op de fiets zit voel ik me wel al beter maar dat ben ik de volgende dag al vergeten.

De kou en regen kan ik nog mee leven, ik heb het zelfs eens door de aangevroren sneeuw gefietst en zag het als een avontuurtje. Hagel en regen vind ik kut maar ook wel weer machtig om te trotseren en nog lekkerder om dan bij aankomst droge kleren aan te trekken. Mijn grootste ergernis is en blijft de eeuwige wind omdat ik het hele stuk dan extra moeilijk, extra langzaam door de saaie open polder moet en hij altijd tegen staat. Ik kan ook niet goed rustig fietsen, ik heb maar één stand en dat is vol gas en met mijn tong tussen de spaken, ik probeer vaak snorbrommertjes te zoeken en daar achter te blijven op de rechte stukken maar die zijn er niet altijd.

Door het harde fietsen en andere factoren zoals weinig slaap, stress op werk etc, krijg ik vaak direct na een inspannende rit lichte ziekte klachten, zwakheid, hoofdpijn, soms wordt het ook een beetje zwart voor m'n ogen als ik na een tocht sta te douchen.

Laatst werd ik ingehaald door een SP, ik had een goeie dag, mooi weer met een lichte wind in de rug en reed al tevreden tegen de 40km/u. Toen hij langs kwam gaf ik direct alles wat ik in me had, mocht ik achter hem kunnen hangen dan had ik de eerstvolgende 10km namelijk om uit te rusten en zou ik niet zo moe thuiskomen. Hij zag in zijn spiegel wat ik probeerde en zette zelf ook aan, ik zag zijn hele fiets eerlijk gezegd zuchten onder de enorme kracht die op de relatief dunne bandjes kwam te staan. Tot mijn spijt kwam hij niet dichterbij terwijl ik al mijn kracht opgebruikte, mijn teller gaf een tijdje zelfs iets boven de 50 km/u aan en ik moest opgeven. Hij reed minstens 55, dat kan niet anders.

Hoe kan een SP zo hard gaan? Zelfs met kracht van de bestuurder, boven de 45 houdt de motor er toch helemaal mee op? Ik heb enkel ervaring met normale e-bikes en boven de 25km/u moet je het helemaal zelf doen, is dat bij een SP niet hetzelfde? Ik snap het niet, maar ik ben geobsedeerd. Was hij opgevoerd?

Sinds dat moment ben ik me aan het oriënteren op deze fietsen, ik wil ook zo snel naar mijn werk kunnen, en daar mag ik best nog iets voor doen, beter dit dan elke dag in die suffe auto. Toen zag ik een stromer ST2 (of ST5) staan op mijn werk, comfortabele brede banden erop, ik zag het helemaal zitten. _/-\o_ Even internetten later wist ik dat dit financieel niet zou lukken. :X

Nu toch maar oriënteren op een eventueel fietsplan op het werk en een redelijker geprijsde SP, waarmee ik zo'n 45km per dag mee af kan leggen (iets verder omdat we naar een ander kantoor verhuizen).

Ik zie genoeg fietsen voorbij komen waar ik me nog in moet verdiepen voordat ik hier vragen ga stellen, maar tot nu toe ben ik teleurgesteld in de snelheid die men zegt te halen. Ik ga er hoe dan ook op vooruit bij harde tegenwind en in alle andere omstandigheden zal ik ook veel frisser aan komen dus het is ongetwijfeld een no-brainer. Maar wat is bij jullie SP ongeveer de rijtijd over 22km? (grofweg). Ik wil niet zeggen dat ik met mijn racefiets dezelfde gemiddelden haal als een SP maar ik zou de afstand wel onder de 30 minuten willen doen. (lange rechte en brede fietspaden, slechts 1km stad)

• BertV

BertV

R-L48

@Pixal Net als gewone electrische fietsen worden die dingen vaak opgevoerd.

Een goedkopere SP Bosch gaat een brave 40 op de GPS, een stromer doet 45.
Voordeel met een SP is dat dit bijna direct je kruissnelheid is als je racefiets gewend bent.

Ik heb een tijdje met een ontgrensde SP van Bosch gereden en dan is in de meest omstandigheden met aangepaste vertanding (anders is de trapfrequentie te hoog) makkelijk 50 haalbaar.

Ik doe nu met een onopgevoerde fiets op mooie buitenwegen, dus niet in de stad, een gemiddelde van 35km/u in een uur woon-werk.

BertV wijzigde deze reactie 17-09-2018 09:28 (3%)

• Vlassie1980
Pixal schreef op zondag 16 september 2018 @ 15:16:
Ik fiets de afgelopen 2 jaar met gewone racefiets (en met regen of winter op een sportieve winterfiets) naar mijn werk, van Hoofddorp naar Amsterdam, zo'n 20km enkele reis. In eerste instantie ging ik 4 keer per week, weer of geen weer. Ik bleek toch niet zo'n bikkel en vooral viel het me tegen dat het eigenlijk ook niet makkelijker werd. Ik dwing mezelf nu nog maar 2 keer per week op de fiets en keer op keer is dat een enorme drempel. Het levert me stress op thuis omdat ik mezelf eigenlijk teleurstel als ik weer in de luxe auto in de file ga staan. Als ik met veel aarzelen eenmaal weer op de fiets zit voel ik me wel al beter maar dat ben ik de volgende dag al vergeten.

De kou en regen kan ik nog mee leven, ik heb het zelfs eens door de aangevroren sneeuw gefietst en zag het als een avontuurtje. Hagel en regen vind ik kut maar ook wel weer machtig om te trotseren en nog lekkerder om dan bij aankomst droge kleren aan te trekken. Mijn grootste ergernis is en blijft de eeuwige wind omdat ik het hele stuk dan extra moeilijk, extra langzaam door de saaie open polder moet en hij altijd tegen staat. Ik kan ook niet goed rustig fietsen, ik heb maar één stand en dat is vol gas en met mijn tong tussen de spaken, ik probeer vaak snorbrommertjes te zoeken en daar achter te blijven op de rechte stukken maar die zijn er niet altijd.

Door het harde fietsen en andere factoren zoals weinig slaap, stress op werk etc, krijg ik vaak direct na een inspannende rit lichte ziekte klachten, zwakheid, hoofdpijn, soms wordt het ook een beetje zwart voor m'n ogen als ik na een tocht sta te douchen.

Laatst werd ik ingehaald door een SP, ik had een goeie dag, mooi weer met een lichte wind in de rug en reed al tevreden tegen de 40km/u. Toen hij langs kwam gaf ik direct alles wat ik in me had, mocht ik achter hem kunnen hangen dan had ik de eerstvolgende 10km namelijk om uit te rusten en zou ik niet zo moe thuiskomen. Hij zag in zijn spiegel wat ik probeerde en zette zelf ook aan, ik zag zijn hele fiets eerlijk gezegd zuchten onder de enorme kracht die op de relatief dunne bandjes kwam te staan. Tot mijn spijt kwam hij niet dichterbij terwijl ik al mijn kracht opgebruikte, mijn teller gaf een tijdje zelfs iets boven de 50 km/u aan en ik moest opgeven. Hij reed minstens 55, dat kan niet anders.

Hoe kan een SP zo hard gaan? Zelfs met kracht van de bestuurder, boven de 45 houdt de motor er toch helemaal mee op? Ik heb enkel ervaring met normale e-bikes en boven de 25km/u moet je het helemaal zelf doen, is dat bij een SP niet hetzelfde? Ik snap het niet, maar ik ben geobsedeerd. Was hij opgevoerd?

Sinds dat moment ben ik me aan het oriënteren op deze fietsen, ik wil ook zo snel naar mijn werk kunnen, en daar mag ik best nog iets voor doen, beter dit dan elke dag in die suffe auto. Toen zag ik een stromer ST2 (of ST5) staan op mijn werk, comfortabele brede banden erop, ik zag het helemaal zitten. _/-\o_ Even internetten later wist ik dat dit financieel niet zou lukken. :X

Nu toch maar oriënteren op een eventueel fietsplan op het werk en een redelijker geprijsde SP, waarmee ik zo'n 45km per dag mee af kan leggen (iets verder omdat we naar een ander kantoor verhuizen).

Ik zie genoeg fietsen voorbij komen waar ik me nog in moet verdiepen voordat ik hier vragen ga stellen, maar tot nu toe ben ik teleurgesteld in de snelheid die men zegt te halen. Ik ga er hoe dan ook op vooruit bij harde tegenwind en in alle andere omstandigheden zal ik ook veel frisser aan komen dus het is ongetwijfeld een no-brainer. Maar wat is bij jullie SP ongeveer de rijtijd over 22km? (grofweg). Ik wil niet zeggen dat ik met mijn racefiets dezelfde gemiddelden haal als een SP maar ik zou de afstand wel onder de 30 minuten willen doen. (lange rechte en brede fietspaden, slechts 1km stad)
Ten eerste respect dat je dit op de racefiets doet, moet er zelf niet aan denken.

Ik gebruik al 6 jaar een e-bike waarvan de laatste anderhalf jaar een speed pedelec voor een afstand van 26km enkel. De reistijd vanmorgen was 45 minuten. Denk dat 22 km enkel met weinig stoplichten/kruispunten wel te doen is binnen 35/40 minuten.

Die gozer die je tegenkwam en 55 reed is heeft 100% zeker zijn fiets opgefokt. Je kan dat redelijk eenvoudig met bijvoorbeeld een dongle of Badassebikes box. Dat kan bij nagenoeg alle fietsen met een middenmotor. Zou mijn keuze niet zijn vanwege garantie/verzekering.

Stromer's zijn inderdaad erg duur, maar kwalitatief wel erg goed. Klever heeft ook een erg goede reputatie en Riese und Muller maakt ook erg mooie speed pedelecs, die hebben echter allemaal een middenmotor en daar ben ik wat minder fan van omdat die motoren een stuk minder krachtig zijn en de kruissnelheid toch zeker wel 5 km/u lager ligt.

De Bulls Green Mover die ik zelf heb is ook een fijne fiets, heeft wel wat issues gehad (zie mijn eerdere post) maar ook zeer snel.

Als je vragen hebt kan je me ook PB-tje sturen, dit topic is niet zo veel bezocht.

• BertV

BertV

R-L48

@Vlassie1980

Ik begin ook steeds meer het nut van die robuste Stromers in te zien... (rijwielgedeelte, remmen, geen extra getrek van de motor aan de ketting) maar de snelheid van een 350watt Bosch ligt vooral te laag vanwege brave keuzes in Duitsland.

De nieuwste update zou dit oplossen maar dit is in mijn geval helaas niet het geval.

BertV wijzigde deze reactie 17-09-2018 09:43 (11%)

• Vlassie1980
BertV schreef op maandag 17 september 2018 @ 09:42:
@Vlassie1980

Ik begin ook steeds meer het nut van die robuste Stromers in te zien... (rijwielgedeelte) maar de snelheid van een 350watt Bosch ligt vooral te laag vanwege brave keuzes in Duitsland.

De nieuwste update zou dit oplossen maar dit is in mijn geval helaas niet het geval.
Stromers zijn erg mooi, maar die prijs....
Ze zijn toch ook niet geheel storingsvrij overigens hoor. Je leest toch aardig wat issues maar dat komt waarschijnlijk doordat ze erg populair zijn en je nou eenmaal bij elk merk wel wat hebt.

Ben zelf wel blij met de Bulls, hoewel hij niet zo mooi als een Stromer is rijdt hij toch heel erg lekker. Volgend jaar maart is hij buiten garantie dus hopelijk blijft dan de ellende me een beetje bespaard.

Jij hebt toch een lease-fiets? Las volgens mij dat je jouw fiets best vaak moest laten servicen vanwege sljitage?

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik ben inmiddels een beetje aan het neigen richting een Klever X speed. Ik ben er inmiddels uit dat voor mijn gebruik het beste de motor in het achterwiel kan zitten en dat ik misschien de grote accu moet nemen, of de kleine met 2 laders.

Hoewel de prijs van deze fiets zo'n 2k boven mijn eerste uitgangspunt ligt dus daar moet ik nog eens een nachtje over slapen :X

Verder ben ik 1.98 en vraag ik me af of dit model wel groot genoeg is voor mij.

• Vlassie1980
Pixal schreef op maandag 17 september 2018 @ 11:29:
Ik ben inmiddels een beetje aan het neigen richting een Klever X speed. Ik ben er inmiddels uit dat voor mijn gebruik het beste de motor in het achterwiel kan zitten en dat ik misschien de grote accu moet nemen, of de kleine met 2 laders.

Hoewel de prijs van deze fiets zo'n 2k boven mijn eerste uitgangspunt ligt dus daar moet ik nog eens een nachtje over slapen :X

Ik ben zelf ook van die lengte, dat zal een kwestie van passen en meten worden. Klever is mooi spul. Ik zit wel als gegoten op die Bulls met framemaat 60 trouwens.

Heb zelf een 675Wh accu en 2 laders. Dus zowel op het werk als thuis kan ik direct inpluggen. Lader meezeulen was irritant en door al het gestuiter in de tas gingen de fans in de lader kapot.

Vlassie1980 wijzigde deze reactie 17-09-2018 11:59 (3%)

• maurice_l
  • Registratie: december 2013
  • Niet online
Vanwege wat gedoe bij
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
heb ik nu al een paar dagen een Riese & Müller Nevo GH NuVinci als leenfiets.

Fietst op zich prima maar ik verbaasde me over de max snelheid. Vanaf 30 km/h gaat de trapfrequentie onaangenaam omhoog en veel harder dan 36 kan en moet je niet willen.

Als je hiermee de weg op moet heb je best wel een uitdaging. Is de trapfrequentie nog te tunen bij een Nuvinci/belt ?

• Luchtenburger
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 13:08
BertV schreef op maandag 17 september 2018 @ 09:42:
@Vlassie1980

Ik begin ook steeds meer het nut van die robuste Stromers in te zien... (rijwielgedeelte, remmen, geen extra getrek van de motor aan de ketting) maar de snelheid van een 350watt Bosch ligt vooral te laag vanwege brave keuzes in Duitsland.

Mijn vrouw heeft een 25kmh fiets met een Bosch motor. Deze haalt dus ook geen 25 op de GPS. Ik zag in het display menu dat de wiel omtrek aangepast kan worden. Het lijkt mij te makkelijk en zal dus vast niet werken, maar kan ik niet gewoon de omtrek naar beneden bijstellen om een hogere GPS snelheid te halen?

• Vlassie1980
maurice_l schreef op maandag 17 september 2018 @ 16:33:
Vanwege wat gedoe bij
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
heb ik nu al een paar dagen een Riese & Müller Nevo GH NuVinci als leenfiets.

Fietst op zich prima maar ik verbaasde me over de max snelheid. Vanaf 30 km/h gaat de trapfrequentie onaangenaam omhoog en veel harder dan 36 kan en moet je niet willen.

Als je hiermee de weg op moet heb je best wel een uitdaging. Is de trapfrequentie nog te tunen bij een Nuvinci/belt ?
Ander voortandwiel voor zorgt ervoor dat je minder hard moet trappen. Heb er zelf geen ervaring mee maar wel dit al op diverse fora gelezen.

Ik zie aan je profielfoto dat je een Haibike hebt? Kan het members only niet lezen :+
Luchtenburger schreef op maandag 17 september 2018 @ 18:51:
[...]

Mijn vrouw heeft een 25kmh fiets met een Bosch motor. Deze haalt dus ook geen 25 op de GPS. Ik zag in het display menu dat de wiel omtrek aangepast kan worden. Het lijkt mij te makkelijk en zal dus vast niet werken, maar kan ik niet gewoon de omtrek naar beneden bijstellen om een hogere GPS snelheid te halen?
Heb ik met mijn oude Merida ook al eens geprobeerd, werkt niet.
En je kan alleen maar een kleine range aanpassen waardoor het gewoon totaal zinloos is. Mijn Merida liep ook 23,7 en ik werd door elke andere e-bike ingehaald. Dat is nu wel anders met de Bulls Green Mover 8)

Vlassie1980 wijzigde deze reactie 17-09-2018 21:34 (32%)

• zonnefreak
Pixal schreef op zondag 16 september 2018 @ 15:16:

Met een Bosch middenmotor ga je dit niet redden. Die houd bij GPS 40km/h wel op met ondersteunen.
Als je toch met deze snelheden wilt fietsen met de bovenstaande motor, reken dan er ook maar op dat je toch om de 1500 a 2000km je ketting mag vervangen. Als je dit zelf kunt doen kun je voor 10 euro wel klaar zijn mits je een 9 versnellingen systeem hebt. Heb je 11 versnellingen dan zal het nog korter meegaan en mag je 3x zo veel betalen.
Het is waar wat vlassie1980 ook al zegt dat je het beste voor een achterwiel motor kunt gaan. Deze belast je ketting ook bijna niet.
Toen ik bijna 3 jaar geleden mijn speedpedelec kocht, fietste ik in het begin ook zo hard mogelijk. Na een jaar een keer een schuiver gemaakt en (600 euro schade aan mijn fiets) besloten het toch wat rustiger aan te doen. Ik fiets tegenwoordig rond de 30 km/h ook als het windkracht 6 tegen is.
Ik heb na 1,5 jaar ook een accu storing gehad en na een poosje een nieuwe accu van Bosch gekregen.
Ik heb op dit forum ook wel geleerd dat je beter je accu niet helemaal leeg kunt rijden.
Als je de accu tot de helft leeg rijd iedere keer dan kun je de accu wel 1200 tot 1500 keer opladen. Ook helemaal vol laden altijd komt ook niet ten goede. Doe je dit wel dan kun je ongeveer 500 ladingen doen. Laat je nu maar tot 90% dan kun je 600 tot 1000 ladingen halen. Laad je tot 70% dan kun je zelfs 1200 tot 2000 ladingen halen.

Ik wil je hiermee zeggen koop een zo groot mogelijke accu en als het mogelijk is probeer bovenstaande een beetje aan te houden dan kun je zo maar 2x zo lang doen met je accu.
Maar vergis je niet in de hoeveelheid energie die 45km/h vragen. Dat is ook 1 van de redenen waarom ik tussen de 30 a 32km/h fiets.
Mijn reisafstand is 17km enkele reis en ik fiets hier meestal tussen de 35 a 37 minuten over. Heb gelukkig nergens stoplichten dus kan over het algemeen redelijk doorrijden.
Ik heb echt nog nooit zo'n contante reistijd gehad en je komt zonder te zweten op je werk aan. Ik ben er echt verslaafd aan geraakt en als ik een keer met de auto moet dan ben ik een stuk chargerijniger dan dat ik met de SP ga.
1 tip voor je probeer verschillende fietsen goed uit. En tegen het einde van het jaar heb je soms echt interessante aanbiedingen. :)

• EB
  • Laatst online: 21-04 01:26

EB

CU online

Heren/Dames/snelle fietsers,

Ik volg de laatste 3 weken al zeer geinteresseerd de Indiegogo campagne van Mate X, het viel me op dat dit nog geen topic op Tweakers is... Het is de meest succesvolle "Kickstarter" campaign op Indiegogo.com tot nu toe op vlak van elektrische fietsen.

MATE X: Most affordable fully-loaded folding eBike
" The coolest, most powerful, high spec'd eBike at the lowest price on the market. Save up to 63%"

Ik heb deze fiets besteld:
$999 USD + Shipping $2,699 (62% Off)
About €859 EUR
MATE X - 750S

Ik heb een apart topic aangemaakt, omdat het niet alleen Pedelec's zijn. (ook 250 W)

MATE X: elektrische fiets / eBike op Indiegogo 750W Pedelec

Mogelijk weten jullie hoe / of de 750S verzekerd kan worden en een certificaat krijgt, voor evt. ook op de openbare weg?

-- Apple MacBook Pro 2,0 Ghz i5, iPhone 7 Plus, Denon AVR-X4200W, KEF 3005SE surround set, PS4 --

• doek55
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 09:11
EB schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 00:23:
Heren/Dames/snelle fietsers,

Ik volg de laatste 3 weken al zeer geinteresseerd de Indiegogo campagne van Mate X, het viel me op dat dit nog geen topic op Tweakers is... Het is de meest succesvolle "Kickstarter" campaign op Indiegogo.com tot nu toe op vlak van elektrische fietsen.

MATE X: Most affordable fully-loaded folding eBike
" The coolest, most powerful, high spec'd eBike at the lowest price on the market. Save up to 63%"

Ik heb deze fiets besteld:
$999 USD + Shipping $2,699 (62% Off)
About €859 EUR
MATE X - 750S

Ik heb een apart topic aangemaakt, omdat het niet alleen Pedelec's zijn. (ook 250 W)

MATE X: elektrische fiets / eBike op Indiegogo 750W Pedelec

Mogelijk weten jullie hoe / of de 750S verzekerd kan worden en een certificaat krijgt, voor evt. ook op de openbare weg?
Leuke actie en die prijs geeft maar weer eens aan hoeveel marge de gevestigde orde maakt.

Als de leverancier geen CVO kan leveren zul je een toelatingsgoedkeuring moeten regelen bij het RDW.
Veel succes daarmee :'(

Ik zou hem gewoon als een opgevoerde elektrische fiets gebruiken.

• BertV

BertV

R-L48

Luchtenburger schreef op maandag 17 september 2018 @ 18:51:
[...]

Nee helaas. :D
Daar trapt Bosch niet in, alleen de snelheid op je schermpje wordt hoger.

Ha! Weer een kapotte rem op mijn Cityzen Speed.
De lease fiets begint nu uit-elkaar te vallen na 2 jaar lang 330km per week.

Ik krijg een leen-racefiets mee voor een paar dagen.
Ben benieuwd hoe dat gaat. Ik heb een nette conditie, maar geen douche op mijn werk.

BertV wijzigde deze reactie 18-09-2018 16:43 (20%)

• EB
  • Laatst online: 21-04 01:26

EB

CU online

doek55 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 11:29:
[...]

Leuke actie en die prijs geeft maar weer eens aan hoeveel marge de gevestigde orde maakt.

Als de leverancier geen CVO kan leveren zul je een toelatingsgoedkeuring moeten regelen bij het RDW.
Veel succes daarmee :'(

Ik zou hem gewoon als een opgevoerde elektrische fiets gebruiken.
doek55,
De toelatingskeuring gaat niet lukken denk je? Als speed pedelec toch evt. wel?

Wat bedoel je precies met: ' Ik zou hem gewoon als een opgevoerde elektrische fiets gebruiken.'
Gewoon doen?

-- Apple MacBook Pro 2,0 Ghz i5, iPhone 7 Plus, Denon AVR-X4200W, KEF 3005SE surround set, PS4 --

• doek55
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 09:11
EB schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 00:06:
[...]

doek55,
De toelatingskeuring gaat niet lukken denk je? Als speed pedelec toch evt. wel?

Wat bedoel je precies met: ' Ik zou hem gewoon als een opgevoerde elektrische fiets gebruiken.'
Gewoon doen?
Als je er veel geld en tijd in wilt steken kun je proberen door de toelatingskeuring te komen. Ik zou het mooi vinden om te horen als het je lukt. Zelf ga ik voor het alternatief. Dat is een stuk eenvoudiger, maar niet legaal bij >25km/u, >250W en gashendel.

• Jan-Paul G
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 23-09-2018
Pixal schreef op maandag 17 september 2018 @ 11:29:

Rijd zelf ook op de klever x speed , was ook eerst gaan kijken voor de goedkopere merken maar ben super blij dat ik wat dieper in de buidel getast heb en de klever genomen heb . denk dat je lengte geen probleem is.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Gisteren een paar rondjes gereden op de Klever X speed bij de fietsenmaker vlak bij mijn werk. Zat goed, maar ben ook niet heel kritisch over mijn zithouding meestal, wel erg enthousiast geworden!

Volgende week mag ik hem een paar dagen lenen zodat ik er mee van mijn werk naar huis en de volgende dag weer naar kantoor kan fietsen voordat ik hem inlever. Dan kom ik er beter achter of dit wat voor mij is.

Helaas heeft mijn werkgever geen fietsplan of wat dan ook dus het wordt gewoon even pijn lijden. :(

• Hompie73
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 29-09-2018
Hey, weet er iemand waar ikeen helm Lazer Anverz kan passen / testen in de regio Leuven?
Hun website toont alleen distributeurs, geen handelaars.

Is voor mijn speed Pedelec. Passen is echt wel nodig, en ik wil niet online bestellen en dan moeten terug sturen.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Zo, een aantal testritjes gemaakt waaronder na een lange werkdag naar huis en in de ochtend weer naar werk. Dat beviel erg goed op de Klever X speed.

Wat een snelheid en vooral niet meer zo depressief en slap thuiskomen als ik volle wind tegen heb gehad. En ik voel echt wel dat ik gefietst heb, als ik tegen de 49km\u wil rijden heb ik een goeie hartslag te pakken en noem ik het voorzichtig ook nog wel sporten, zeker als ik dit elke werkdag twee keer een half uurtje doe :)

Dus de knoop maar doorgehakt en er eentje gekocht, met accu upgrade naar 850 wanneer deze weer geleverd wordt. Als het goed is vanavond ophalen en anders morgen.

Ben nu verzekeringen aan het bekijken, ik twijfel over diefstal verzekering, echt nog een smak geld er bovenop en ik gebruik de fiets alleen van en naar kantoor, van schuur naar stalling\garage. Wat hebben jullie gedaan qua verzekering?

• Nivve
  • Niet online
Ik heb het wel gedaan, maar ik moet zeggen dat ik er wel spijt van heb, gezien ik hem net als jij alleen in de beveiligde stalling op mijn werk of in mijn garage heb staan. Het is veel geld voor 3 keer per jaar ergens wat minder veilig parkeren. En scooterslot moet je toch al, anders vergoeden ze niet.
Maar goed, had in het begin niet het geld om hem opnieuw te kopen als het gebeurd, dus dan is verzekeren wel handig. Maar bij verlenging misschien maar diefstal laten vallen, dan is dat ook geen reden meer.

Nivve wijzigde deze reactie 04-10-2018 21:25 (3%)

• Vlassie1980
Pixal schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 15:10:
Zo, een aantal testritjes gemaakt waaronder na een lange werkdag naar huis en in de ochtend weer naar werk. Dat beviel erg goed op de Klever X speed.

Wat een snelheid en vooral niet meer zo depressief en slap thuiskomen als ik volle wind tegen heb gehad. En ik voel echt wel dat ik gefietst heb, als ik tegen de 49km\u wil rijden heb ik een goeie hartslag te pakken en noem ik het voorzichtig ook nog wel sporten, zeker als ik dit elke werkdag twee keer een half uurtje doe :)

Dus de knoop maar doorgehakt en er eentje gekocht, met accu upgrade naar 850 wanneer deze weer geleverd wordt. Als het goed is vanavond ophalen en anders morgen.

Ben nu verzekeringen aan het bekijken, ik twijfel over diefstal verzekering, echt nog een smak geld er bovenop en ik gebruik de fiets alleen van en naar kantoor, van schuur naar stalling\garage. Wat hebben jullie gedaan qua verzekering?
Gefeliciteerd met je aankoop. De X Speed is een erg mooie fiets en een geduchte concurrent voor de gevestigde orde van Stromer aan het worden. Ben erg benieuwd naar je ervaringen.

Gisteren nog even bij de fm langs geweest om de spaakspanning na te lopen aangezien mijn Bulls Green Mover een nieuwe motor had gekregen vanwege speling op de motor waardoor de schijfrem aan ging lopen op de koelvin van de motor. Erg specifiek probleem wat alleen van toepassing is bij een SR Suntour 500W achterwielmotor volgens mij. Hopelijk sta ik over anderhalf jaar niet met hetzelfde probleem want dan is de garantie eraf.

Verder is het nog steeds heerlijk pendelen, ik kom steeds meer speed pedelecs tegen op mijn woon/werkroute maar ze komen me allemaal tegemoet dus ik heb nog niemand om mee te sporten :+
Moet wel zeggen dat het weer momenteel erg gunstig is. Perfect gewoon.

• BertV

BertV

R-L48

Pixal schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 15:10:
Wat hebben jullie gedaan qua verzekering?
Ik heb een leasefiets met volledige verzekering.

Maar ik zou in ieder ander geval zelf alleen WA nemen.

De fiets staat thuis binnen, en op mijn werk "naast" mijn bureau.
Ik zou 'm absoluut niet even voor een supermarkt of postkantoor zetten oid.

• Napstar
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 08-11-2018
Ik weet niet of ik dit hier mag plaatsen, maar heeft iemand ervaring met het plaatsen van een 2e powerpack accu op de speed pedelec en hoe deze te verbinden?

• zonnefreak
Napstar schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:11:
Ik weet niet of ik dit hier mag plaatsen, maar heeft iemand ervaring met het plaatsen van een 2e powerpack accu op de speed pedelec en hoe deze te verbinden?
Om wat voor merk en type speedpedelec gaat het? Ik zou niet weten trouwens waarom je deze vraag niet zou mogen stellen :)

• BertV

BertV

R-L48

Bosch heeft sinds 2017 een mogelijke Y-kabel constructie om 2 accu's te verbinden.
Als je handig bent kun je zoiets natuurlijk ook zelf "frotten". (met verlies van alle garantie)

Na 20.000km hebben mijn magura remmen de geest gegeven. Lekkage bij de handvaten.
Het is lease, maar er zit nog garantie op, die dingen kosten los goud; 340 voor een setje volgens de fietsenmaker.

• Eric_Cantona
  • Laatst online: 14:03

Eric_Cantona

"Au Revoir"

Ik heb kortgeleden ’n e-bike aangeschaft met Bafang achterwielmotor. Deze gaat op dit moment ongeveer 35 km/u met flink meetrappen. Ik vroeg me af of ’t mogelijk is nog iets meer snelheid uit deze motor te kunnen halen. Ik hoopte op ’n snelheid van zo’n 40-45 km/u.

De motor is 500 watt met erop aangesloten ’n accu van 36 volt en 10 ampère.

Wat zou 'n oplossing kunnen zijn? Ik heb al in de software gekeken, daar staat niks begrensd.

• BertV

BertV

R-L48

Ik denk dat je wel het verschilt voelt tussen 35 mile per uur en 35 km/u? O-)

56km/u met 500watt onbegrensd en flink meetrappen klinkt namelijk wat je zou kunnen verwachten.

Zelfs met 350 watt is 35km/u een eitje.

BertV wijzigde deze reactie 27-11-2018 15:12 (35%)

• gop1
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 14:19
Eric_Cantona schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 14:17:
Ik heb kortgeleden ’n e-bike aangeschaft met Bafang achterwielmotor. Deze gaat op dit moment ongeveer 35 km/u met flink meetrappen. Ik vroeg me af of ’t mogelijk is nog iets meer snelheid uit deze motor te kunnen halen. Ik hoopte op ’n snelheid van zo’n 40-45 km/u.

De motor is 500 watt met erop aangesloten ’n accu van 36 volt en 10 ampère.

Wat zou 'n oplossing kunnen zijn? Ik heb al in de software gekeken, daar staat niks begrensd.
Heb je het gevoel dat ie bij 35 km/u ophoudt met ondersteunen of is de peut echt op? Dat laatste is eigenlijk vrijwel niet mogelijk, met 250 w en flink meetrappen haal je al 40+ km/h.
Welke fiets heb je?

• Eric_Cantona

Eric_Cantona

"Au Revoir"

BertV schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 15:11:
Ik denk dat je wel het verschilt voelt tussen 35 mile per uur en 35 km/u? O-)

56km/u met 500watt onbegrensd en flink meetrappen klinkt namelijk wat je zou kunnen verwachten.

Zelfs met 350 watt is 35km/u een eitje.
gop1 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 15:41:
[...]

Heb je het gevoel dat ie bij 35 km/u ophoudt met ondersteunen of is de peut echt op? Dat laatste is eigenlijk vrijwel niet mogelijk, met 250 w en flink meetrappen haal je al 40+ km/h.
Welke fiets heb je?
Dan lijkt 't of er geen ondersteuning meer is bij 35 per uur ongeveer, al voel ik nog wel wat. Kan 't zijn omdat de accu maar 36 volt bij 10 ampère levert? En de motor 48 volt nodig zou moeten hebben?

Het is geen officiële pedelec, hij komt uiteindelijk van E-bike Choppers, maar die verkopen deze niet meer. Ik heb hem van iemand overgenomen.

• gop1
Eric_Cantona schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:14:
[...]

[...]

Dan lijkt 't of er geen ondersteuning meer is bij 35 per uur ongeveer, al voel ik nog wel wat. Kan 't zijn omdat de accu maar 36 volt bij 10 ampère levert? En de motor 48 volt nodig zou moeten hebben?

Het is geen officiële pedelec, hij komt uiteindelijk van E-bike Choppers, maar die verkopen deze niet meer. Ik heb hem van iemand overgenomen.
Met zo'n accu kan je ook prima 40+ rijden, had zelf een Bafang Max Drive met 36V/11Ah accu, 42 kruissnelheid was prima te doen, 50 km/h met maximale inspanning. Als de accu aan de lege kant is haal je dat natuurlijk niet meer. Genoeg officiële speedpedelecs hebben ook gewoon een 36V-systeem.

Hoe zit je op de fiets, rechtop of doe je je best om aerodynamisch te zijn? Wat voor inspanning lever je zelf? In welke versnelling rijd je (cadans)?

• Eric_Cantona

Eric_Cantona

"Au Revoir"

gop1 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 18:46:
[...]

Met zo'n accu kan je ook prima 40+ rijden, had zelf een Bafang Max Drive met 36V/11Ah accu, 42 kruissnelheid was prima te doen, 50 km/h met maximale inspanning. Als de accu aan de lege kant is haal je dat natuurlijk niet meer. Genoeg officiële speedpedelecs hebben ook gewoon een 36V-systeem.

Hoe zit je op de fiets, rechtop of doe je je best om aerodynamisch te zijn? Wat voor inspanning lever je zelf? In welke versnelling rijd je (cadans)?
God, daar vraag je me wat. Ik zit sportief op m'n fiets, voorover gebogen en met sportieve kleding. Met mijn vorige fiets haalde ik makkelijk 45 km/u, maar moest ik te snel ronddraaien (zwaarste versnelling) om sneller te gaan.

Nu heb ik 7 versnellingen en schakel ik terug naar 5 om in lichter verzet rond te draaien, hoger is gewoonweg te zwaar om snelheid te behouden. Maar de gashendel pakt boven 30 km/u ook niet meer. In de instellingen lijkt alles goed te staan, max snelheid staat op 60 en de wielmaat ook goed ingesteld.

Vandaag met gps ook gemeten, maar die geeft hetzelfde aan als het display. Dus daar lijkt 't probleem ook niet te zitten.

• gop1
Eric_Cantona schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 19:36:
[...]

God, daar vraag je me wat. Ik zit sportief op m'n fiets, voorover gebogen en met sportieve kleding. Met mijn vorige fiets haalde ik makkelijk 45 km/u, maar moest ik te snel ronddraaien (zwaarste versnelling) om sneller te gaan.

Nu heb ik 7 versnellingen en schakel ik terug naar 5 om in lichter verzet rond te draaien, hoger is gewoonweg te zwaar om snelheid te behouden. Maar de gashendel pakt boven 30 km/u ook niet meer. In de instellingen lijkt alles goed te staan, max snelheid staat op 60 en de wielmaat ook goed ingesteld.

Vandaag met gps ook gemeten, maar die geeft hetzelfde aan als het display. Dus daar lijkt 't probleem ook niet te zitten.
Heb je je controller al eens uitgelezen? Kan zijn dat ie ergens begrensd is.

• Eric_Cantona

Eric_Cantona

"Au Revoir"

gop1 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 19:38:
[...]

Heb je je controller al eens uitgelezen? Kan zijn dat ie ergens begrensd is.
Nee, enig idee hoe ik dat kan doen? Ik heb namelijk 't idee dat 't softwarematig is.

• gop1
Eric_Cantona schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 19:52:
[...]

Nee, enig idee hoe ik dat kan doen? Ik heb namelijk 't idee dat 't softwarematig is.
Afhankelijk van je exacte hardware, heb je een speciaal kabeltje nodig, ik heb deze besteld, maar je moet even controleren welke aansluiting je hebt. Het kabeltje dat van/naar je scherm toe loopt, daar zit een stekkertje aan, trek die los (hard trekken, maar met beleid!) en dan zie je wat voor aansluiting je moet hebben.
Als je even terugleest/zoekt naar posts van eerder dit jaar in het gewone elektrische fietsentopic, zoeken op Bafang, vind je een hoop nuttige informatie die je zoekt.

• Eric_Cantona

Eric_Cantona

"Au Revoir"

gop1 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 00:16:
[...]

Afhankelijk van je exacte hardware, heb je een speciaal kabeltje nodig, ik heb deze besteld, maar je moet even controleren welke aansluiting je hebt. Het kabeltje dat van/naar je scherm toe loopt, daar zit een stekkertje aan, trek die los (hard trekken, maar met beleid!) en dan zie je wat voor aansluiting je moet hebben.
Als je even terugleest/zoekt naar posts van eerder dit jaar in het gewone elektrische fietsentopic, zoeken op Bafang, vind je een hoop nuttige informatie die je zoekt.
Ik zal eens kijken, ik had begrepen dat dat bij mij niet lukt ivm achterwielmotor. Ik ga die aansluiting eens zoeken.

Bedankt!

Voor nu heb ik 't systeem gefopt door de wielmaat terug te schroeven naar 16" in plaats van 26". Net 'n kort ritje gemaakt, de snelheid wordt niet juist weergegeven maar op m'n gps lijkt 't al beter. Redelijk makkelijk haald ik 34 km/u, met op de meter ongeveer 20 km/u aangegeven. Eens kijken hoe de accu 't uithoudt op deze manier.

Eric_Cantona wijzigde deze reactie 28-11-2018 09:15 (15%)

• Nivve
  • Niet online
Vorige week het eerste echte issue met de fiets (QWIC RD10 Speed) op ongeveer 1500km op de teller. Slag in het wiel die na twee dagen steeds erger werd. Dinsdag wordt het hopelijk compleet verholpen, tussendoor geen tijd om hem te brengen, dus deze week weer met de auto.

Man wat mis ik de fiets zeg :|
Wist wel dat ik een voorkeur had voor de SP (anders koop ik hem niet), maar nu ik weer een paar dagen filerijden en rare fratsen van mijn mede-automobilist heb aanschouwt kan ik niet wachten om lekker fietsend naar het werk te gaan.

• Vlassie1980
Nivve schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 10:33:
Vorige week het eerste echte issue met de fiets (QWIC RD10 Speed) op ongeveer 1500km op de teller. Slag in het wiel die na twee dagen steeds erger werd. Dinsdag wordt het hopelijk compleet verholpen, tussendoor geen tijd om hem te brengen, dus deze week weer met de auto.

Man wat mis ik de fiets zeg :|
Wist wel dat ik een voorkeur had voor de SP (anders koop ik hem niet), maar nu ik weer een paar dagen filerijden en rare fratsen van mijn mede-automobilist heb aanschouwt kan ik niet wachten om lekker fietsend naar het werk te gaan.
Vervelend dat je een slag erin hebt, lijkt me niet lekker fietsen met 40+

Deze week ook heel de week met de auto:

- Dochter was begin van de week ziek dus mama thuisblijven en ik mijn zoontje naar school brengen met de auto, dan is het niet meer de moeite om op de SP naar het werk te springen
- Voel me heel de week niet helemaal top, beetje grieperig en snotteren
- Het is takkeweer :+

Volgende week hopelijk wel wat meer de SP pakken, want die files hier in de buurt (A4 Leiderdorp) is echt irritant. Met de SP scheur ik dagelijks erlangs terwijl de matrix borden elke dag op 50 staan :)

• Nivve
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:17:
[...]

Vervelend dat je een slag erin hebt, lijkt me niet lekker fietsen met 40+

Deze week ook heel de week met de auto:

- Dochter was begin van de week ziek dus mama thuisblijven en ik mijn zoontje naar school brengen met de auto, dan is het niet meer de moeite om op de SP naar het werk te springen
- Voel me heel de week niet helemaal top, beetje grieperig en snotteren
- Het is takkeweer :+

Volgende week hopelijk wel wat meer de SP pakken, want die files hier in de buurt (A4 Leiderdorp) is echt irritant. Met de SP scheur ik dagelijks erlangs terwijl de matrix borden elke dag op 50 staan :)
Opvallend genoeg had ik er bij 40+km/u geen last van, dan gaat het wiel te snel en voel je de slag niet bewust. Juist bij 25km/u of lager (dus de twee stukjes bebouwde kom) voelde ik pas duidelijk dat er een slag in zat.

Overigens beterschap ;)

• D!zzy
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 07:42
Vorige week met mijn qwic RD10 speed in panne gevallen. Batterij defect. Blijkbaar wel meer last mee. Gelukkig netjes onder garantie vervangen ... Volgens fietsenmaker is vermoedelijk printplaat ergens doorgebrand (en niet de zekering :F ). Hij had nog enkele defecte batterijen bij hem liggen. Alleen schakelt QWIC blijkbaar pas begin volgend jaar (volledig?) over op een nieuwe leverancier van BMS'en... Hopelijk heb ik al een 'goede'...

• Eric_Cantona

Eric_Cantona

"Au Revoir"

Eric_Cantona schreef op woensdag 28 november 2018 @ 08:03:
[...]

Ik zal eens kijken, ik had begrepen dat dat bij mij niet lukt ivm achterwielmotor. Ik ga die aansluiting eens zoeken.

Bedankt!

Voor nu heb ik 't systeem gefopt door de wielmaat terug te schroeven naar 16" in plaats van 26". Net 'n kort ritje gemaakt, de snelheid wordt niet juist weergegeven maar op m'n gps lijkt 't al beter. Redelijk makkelijk haald ik 34 km/u, met op de meter ongeveer 20 km/u aangegeven. Eens kijken hoe de accu 't uithoudt op deze manier.
Helaas heeft dit ook niet geholpen. Ik denk dat 't echt een begrenzing in de controller is en dat ik 'n andere moet aansluiten.

• s0ulmaster
even een stukje controverse (?) tussendoor

Een onderzoek over speed pedelecs in het verkeer.
De conclusie is dat waar mogelijk deze weggebruikers toch het fietspad prefereren en de provincie gelderland daar graag een uitzondering voor lijkt te willen maken.

Een situatie die ik allang had voorzien natuurlijk. Het niet mee kunnen komen met het verkeer is een flinke ergernis (van alle bromvoertuigen). Maar waarom een uitzondering voor spedelec en brommers buiten de boot laten vallen? Beetje met twee maten meten lijkt me. Dan hoef ik nog niet eens te beginnen over de snorbrommers die standaard 35-45 km/h rijden en zet zo veel overlast veroorzaken op de fietspaden.

Het traditionele fietspad lijkt daarmee toch wankel te worden. De snelheidsverschillen tussen weggebruikers op deze paden worden hiermee groter. Dit betekend of een aanpassing aan de bewustwording van de gebruikers en daarmee alle (elektrische) fietsen/voertuigen tot 40km/h hier toestaan of voet bij stuk houden en deze speed pedelecs gewoon op de weg houden en gewoon als brommer later zijn en niet rare uitzonderingsposities gaan creëren.

Wellicht kan het nog anders door het type bromvoertuig tot 80km/h te introduceren zoals in andere landen, zodat je op alle wegen t/m 80km/h de mogelijkheid hebt om te kunnen brommen, maar dan moet de speed pedelec toch echt uit deze categorie gehaald worden (of flink sneller worden, maar die behoefte lijkt er nu ook niet, buiten de technische moeilijkheden om).

Met de komst van meer elektrische voertuigen in vele vormen (denk aan de populaire m365 step van xiaomi) denk ik dat er wel eens wat rigoureuzer naar de plaats van verschillende type voertuigen gekeken mag worden.

ik hoop dat een discussie hier op zijn plaats is of dat ik beter een nieuw topic hierover kan starten, maar ik ben benieuwd naar de inzichten van speed pedelec rijders op hun plaats in het verkeer

• BertV

BertV

R-L48

Ik ben voor het schrappen van alle verplichtingen en begrenzingen omtrent elektrische fietsen met 1 belangrijke voorwaarde: max 250watt.

Fitte(re) fietsers kunnen zo woon-werk afleggen met bijna brommer snelheid zonder natte rug.
Minder fitte fietsers hebben hun ondersteuning.

Ben je overal van af, en verschuiven Speed-pedelecs ook niet richting brommer met steeds hogere wattages.

Zelf heb ik een tijdje onbegrensd met 350 watt gereden, en dat gaat toch wel erg hard. (zonder wind tegen)

BertV wijzigde deze reactie 05-12-2018 09:47 (25%)

• Nivve
  • Niet online
@s0ulmaster Volgens mij is die discussie hier prima op zijn plaats gezien de Speed Pedelec een hoofdrol speelt erin.

Zelf zie ik meer in een snelheidsbeperking waar nodig. Gewoon de huidige borden aanhouden, maar als het een onverplicht fietspad is (heden: verboden voor SP/Brommer) de SP/Brommer alleen toestaan met 30km/u max.
Dan is er geen extra bebording nodig en is iedereen blij in de hypothetische situatie. Nu zijn er al maximumsnelheden op het fietspad*: 30/40 km/u in respectievelijk binnen en buiten de bebouwde kom. Dus dit is slechts een kleine wijziging erop.

*Edit: Brom/fietspad dus.

Nivve wijzigde deze reactie 05-12-2018 09:47 (5%)

• BertV

BertV

R-L48

@Nivve Alles hangt af van handhaving, maar ik ben een beetje negatief als het gaat om de mentaliteit van SP-ers om zich aan de snelheid te houden.

Een beperking in het vermogen zorgt voor een extra drempel.

Niet dat er blauw op straat is om dit te controleren /dit wil controleren.
Kijk naar de snelheid van snorfietsers. In de 20.000km heb ik er vier ingehaald, waarvan er eentje zat te Appen.

BertV wijzigde deze reactie 05-12-2018 09:53 (20%)

• s0ulmaster
Nivve schreef op woensdag 5 december 2018 @ 09:45:
@s0ulmaster Volgens mij is die discussie hier prima op zijn plaats gezien de Speed Pedelec een hoofdrol speelt erin.

Zelf zie ik meer in een snelheidsbeperking waar nodig. Gewoon de huidige borden aanhouden, maar als het een onverplicht fietspad is (heden: verboden voor SP/Brommer) de SP/Brommer alleen toestaan met 30km/u max.
Dan is er geen extra bebording nodig en is iedereen blij in de hypothetische situatie. Nu zijn er al maximumsnelheden op het fietspad*: 30/40 km/u in respectievelijk binnen en buiten de bebouwde kom. Dus dit is slechts een kleine wijziging erop.

*Edit: Brom/fietspad dus.
We zien dan ook duidelijk dat dit soort maxima heel goed werkt voor snorbrommers :+ Ik fiets zelf richting de 30 op mijn MTB op fietspaden maar de snorbrommers racen me toch elke keer weer voorbij. De controle is namelijk nagenoeg 0 op dit soort paden.

edit: exact wat hierboven ook wordt aangehaald

• Nivve
  • Niet online
@s0ulmaster @BertV Jullie hebben gelijk dat het in de praktijk weinig uithaalt omdat er (op dit moment) weinig tot geen handhaving is. Daarom sprak ik over 'hypothetisch' voor als de politie besluit hier ooit wel iets aan te doen.

Ik vind niet dat we regels/wet bij voorbaat al moeten afzwakken omdat het beleid op dit moment niet adequaat is. Handhaving kan in de toekomst zomaar wel voldoende zijn door ander beleid, en dan wil je je regels nog steeds richting de ideale situatie hebben.
Bert's regelgeving kan overigens prima een betere oplossing zijn dan de mijne (iig makkelijker), maar dan om betere redenen dan 'nu handhaven we (nog) niet'.

Nivve wijzigde deze reactie 05-12-2018 10:46 (8%)

• s0ulmaster
Het probleem is dus dat er veel meer voertuigen moeilijk een positie hebben en dat het er niet beter op lijkt te worden.

40km/h met je brommer waar iedereen 55 rijdt.
35 op je speedpedelec op de weg omdat zuinig
electrische step die alleen als snorbrommer gekeurd mag worden
bijzonder bromvoertuig waar geen controle op is op kwaliteit.
fietspaden waar iedereen van 15km/h (soms nog langzamer) tot 45 nu overheen rijdt
ook voetgangers die vaak genoeg op fietspaden rondlopen
snorbrommers waar geen enkele 25 van gaat (uitzonderingen daargelaten).

Hoe gaan we al deze weggebruikers een veilig plekje in het verkeer gunnen.

• Scary Gil
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 18-04 11:58
s0ulmaster schreef op woensdag 5 december 2018 @ 09:32:
Maar waarom een uitzondering voor spedelec en brommers buiten de boot laten vallen? Beetje met twee maten meten lijkt me. Dan hoef ik nog niet eens te beginnen over de snorbrommers die standaard 35-45 km/h rijden en zet zo veel overlast veroorzaken op de fietspaden.
Waarom brommers buiten de boot laten vallen? Die hebben een moter en worden niet moe.

Ik fiets met mijn SP makkelijk 40km/u maar als ik flink tegenwind heb of ik ben het zat na een dag werken, dan fiets ik rustig aan en fiets ik rond de 35 km/u. Als ik dan binnen de bebouwde kom fiets, fiets ik graag op diverse stukken op het fietspad. Dan fiets ik ook max 25km/u. Je moet gewoon aanpassen aan de plek waar je fietst.

• s0ulmaster
Scary Gil schreef op maandag 10 december 2018 @ 10:51:
[...]

Waarom brommers buiten de boot laten vallen? Die hebben een moter en worden niet moe.

Ik fiets met mijn SP makkelijk 40km/u maar als ik flink tegenwind heb of ik ben het zat na een dag werken, dan fiets ik rustig aan en fiets ik rond de 35 km/u. Als ik dan binnen de bebouwde kom fiets, fiets ik graag op diverse stukken op het fietspad. Dan fiets ik ook max 25km/u. Je moet gewoon aanpassen aan de plek waar je fietst.
Dat is natuurlijk geen argument als dat niet is toegestaan.

Het feit dat je als SP'er eerder geneigd bent om niet 40km/h te rijden (omdat moet of batterij besparen) is wat mij betreft een moeilijk verdedigbaar argument als allebei 40km/h kan.
Een elektrische scooter zal wellicht ook niet te hard willen rijden ten behoefte van de actieradius.

Betekend niet dat ik gevoelsmatig je redenering niet kan volgen, maar lijkt me in de huidige situatie wetgeving technisch niet te verdedigen.

• BertV

BertV

R-L48

Ik heb nu een 350 watt fiets zit, met wind tegen is het vechtend 35km/u.

Er is in de wet ruimte om het vermogen van de SP te verhogen tot 4000watt.
In de toekomst, met goedkopere accu's, gaan dit gewoon brommers worden.

Wat dat betreft is de wetgeving op de toekomst voorbereid.

• s0ulmaster
Goede accu techniek is momenteel een flinke drempel om de snelheid en actieradius op te voeren.
Maar zelfs als je net als brommers gewoon 45 op de weg zou kunnen zonder problemen, zit je alsnog met het probleem dat je nog niet geweldig mee kan komen met het verkeer.

Ik kan er gewoon niet bij dat een bromvoertuig zijn constructie snelheid moet beperkten tot 45 km/h en op een weg wordt gezet waar iedereen ~50 rijdt.

• BertV

BertV

R-L48

Brommers rijden 50. Ik zat met een schuin oog te kijken naar een review van een electrische scooter, deed ook 50 tot 52 zonder problemen.

Automobilisten zijn nu wel gewend aan brommers op de rijbaan met deze snelheden.
Waar zijn niet aan gewend zijn zijn fietsers met 35 tot 40 terwijl er een goed fietspad naast ligt.

Wat een agressie... ik fiets al lang weer op het fietspad.

• Scary Gil
s0ulmaster schreef op maandag 10 december 2018 @ 11:04:
[...]

Het feit dat je als SP'er eerder geneigd bent om niet 40km/h te rijden (omdat moet of batterij besparen) is wat mij betreft een moeilijk verdedigbaar argument als allebei 40km/h kan.
Nou als ik moe ben kan ik geen continue 40 rijden. En ik wil de eerste agent tegenkomen die mij verplicht op de weg te rijden als ik hem kan uitleggen dat het veiliger is op het fietspad voor mij en mijn medeweggebruikers.

• s0ulmaster
Scary Gil schreef op maandag 10 december 2018 @ 11:51:
[...]

Nou als ik moe ben kan ik geen continue 40 rijden. En ik wil de eerste agent tegenkomen die mij verplicht op de weg te rijden als ik hem kan uitleggen dat het veiliger is op het fietspad voor mij en mijn medeweggebruikers.
Dat betekend dus dat je jezelf liever op het fietspad ziet, wellicht terecht, maar ik ben van mening dat het niet verstandig is om voertuigen toe te laten die 45 kunnen rijden op een fietspad, zelfs al zou je daar een max van 25km/h op zetten.

Je ziet nu al de grote snelheid verschillen tussen voertuigen (snorbrommer die 40 rijden bijv.) op het fietspad en de controle op deze voertuigen is gewoon minimaal. Ik denk niet dat de huidige wetgeving en fietspaden hiervoor geschikt zijn momenteel. Dan moet je met een goed plan komen om dit allemaal in goede banen te leiden. Als je dat wil doen mag de plaats van verschillende voertuigen op de weg mss wel moeten heroverwegen. Denk aan brommers (geel en blauw), SPs, maar ook elektrische stepjes die populair schijnen te zijn.

• mrpink83
  • Registratie: december 2007
  • Nu online
Scary Gil schreef op maandag 10 december 2018 @ 11:51:
[...]

Eens! Maar de boetes worden gewoon uitgedeeld en betaald, en ook voor laten komen levert niks op.

• Scary Gil
mrpink83 schreef op maandag 10 december 2018 @ 12:15:
[...]

Eens! Maar de boetes worden gewoon uitgedeeld en betaald, en ook voor laten komen levert niks op.
Dat vraag ik me af of er direct boetes worden uitgedeeld aan SP's op een fietspad ipv eerst een waarschuwing. Heb je er ervaring mee?

• Scary Gil
s0ulmaster schreef op maandag 10 december 2018 @ 12:02:
[...]

Dat betekend dus dat je jezelf liever op het fietspad ziet, wellicht terecht, maar ik ben van mening dat het niet verstandig is om voertuigen toe te laten die 45 kunnen rijden op een fietspad, zelfs al zou je daar een max van 25km/h op zetten.
Nou ik weet niet of ik mij altijd liever op het fietspad zie. Mij gaat het meer om de snelheid die je rijdt bepaalt de plaats. Niet de snelheid die je kan rijden.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True