Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Speed Pedelec topic.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• Vlassie1980
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 15:13
quote:
Polling schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 19:52:
Gereden, en het is wennen. Ik reed eigenlijk alles in stand 2, dan haalde ik 35-38 kmpu. Als ik haast had (terugweg, lekker snel naar huis) ging ik in stand 3 en dn ging het met ruim 40.

Nu ga ik in stand 1 25-27, dat is maar iets sneller dan zonder ondersteuning. In stand 2 is het 30-33, in stand 3 35-38 en in stand 4 fluitend 44-46. Ik ben wel bang dat dat ten koste zal gaan van de actieradius, maar dat kon ik nog niet testen op de 2 x 6 km van vandaag.

Met de drain en de verslechterde conditie is het ook heel moeilijk vergelijken natuurlijk....
Mijn Green Mover met achterwielmotor heeft ongeveer hetzelfde. Je kunt alleen met de hoogste stand boven de 40 komen. Dat is dan wel een nadeeltje aan de Bulls. En is ook niet aan te passen volgens de dealer.

• Devil
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

quote:
BertV schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 15:45:
[...]

..en zo hoort het ook. ;)
Vervolgens worden wij met hetzelfde verschil ingehaald door bromfietsen.

In het programma Strava kan ik goed zien hoe snel ik ben in vergelijking met wielrenners.
Ik doe mee in de top van amateur wielrenners.
Je kunt bij Strava bij ride type kiezen voor 'ebike ride' dan tel je niet meer mee in de wielren klassementen. Dat is wel zo leuk voor de mensen die puur op spierkracht de prestatie leveren.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 11:49

BertV

R-L48

quote:
Devil schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 11:53:
[...]

Je kunt bij Strava bij ride type kiezen voor 'ebike ride' dan tel je niet meer mee in de wielren klassementen. Dat is wel zo leuk voor de mensen die puur op spierkracht de prestatie leveren.
Vanzelfsprekend doe ik dat, maar daarom kun je wel even kijken hoe je het doet vlak voor de verandering naar "E-bike".

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vlassie1980

Hoe toepasselijk :)

Vlassie1980 wijzigde deze reactie 23-06-2017 15:05 (4%)

• MalleEppie71
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 14-02 19:53
Zijn er naast Abus, Lazer en Cratoni nog andere merken die een helm volgens de speed pedelec norm (nta 8776) leveren? Waar rijden jullie mee?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Deann
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 14:43
Er is ook de bbb indra sinds kort, ziet er mooi uit! Uiteraard met redelijk prijskaartje. Ook de bontrager rally mips is er.

Jammer dat ze allemaal minimaal 2x te duur zijn, ik voel me toch erg opgelicht dat de helmen pas beginnen bij €100,-.

Ik begrijp dat het om ontwikkelkosten gaat maar de materiaalkosten zijn hooguit €2,- omhoog gegaan vanuit de normale €50,- fietshelmen.

• MalleEppie71
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 14-02 19:53
quote:
MalleEppie71 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 21:28:
Zijn er naast Abus, Lazer en Cratoni nog andere merken die een helm volgens de speed pedelec norm (nta 8776) leveren? Waar rijden jullie mee?
De complete lijst gevonden: https://www.nen.nl/NEN-Sh...eerd-volgens-NTA-8776.htm

• zonnefreak
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 12:09
quote:
MalleEppie71 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 21:28:
Ik rijd zelf met de Abus pedelec +. Ik had in eerste instantie de grotere uitvoering, maar deze was wel erg royaal. Als ik met mijn hoofd schud dan schud hij nog een paar keer na.

Dat is toch een teken dat hij echt wat te ruim is. Heb nu de kleinere versie en deze zit goed op mijn hoofd. Het is toch een kwestie van uitproberen welke het beste past.

De schuim laag is toch wel een stuk dikker en de helm zelf is ook wat steviger als een race fiets helm. Maar goed je hoopt hem nooit nodig te hebben uiteraard. O-)

• Polling
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 28-05-2018
Ik heb via de fietsersbond-app een gevaarlijke oversteek gemeld, in Den Bosch bij het Jeroen Bosch ziekenhuis moet je een 70-km weg over. Met de fiets kan je er onderdoor, fietstunneltje, maar de SP dus niet. En de detectielussen pikken me niet op, dus voor het rode licht tot er ook een auto over moet steken.

Vandaag al reactie van de gemeente:

"Beste Peter,

Een snel en kort advies: blijf door de tunnel fietsen!

We hebben hier weer een keer van doen met een opvatting van de Minister , in samenspraak met de Fietsersbond, waar weinig zorgvuldig , weinig doordacht en met weinig voorbereidingstijd voor de wegbeheerders, een besluit over is genomen.

Met het besluit van de minister moeten alle speedpedelecs van het fietspad naar de rijbaan worden geleid, indien het het een verplicht fietspad betreft. Maar als we van doen hebben met een verplicht bromfietspad dan mag de speedpedelec weer gewoon tussen de fietsers zitten.
In die situatie wordt van de speedpedelec rijder verwacht dat hij of zij zijn gezonde verstand gebruikt en zijn gedrag aanpast aan de situatie zoals in de wet ook wordt voorgeschreven.

Het zou van weinig verstand getuigen als wij als wegbeheerder u in deze specifieke situatie zouden verwijzen naar de hoofdrijbaan van 70 km/u en niet meer door de fietstunnel zouden laten gaan. Dus blijft u vooral door de fietstunnel rijden. Daar maken we wel weer een verkeersbesluit voor waardoor het wordt toegestaan. Dus ook voor bromfietsen.'

Uitprinten en meenemen denk ik.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ko de Boswachter
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 20:12
De spijker op z'n kop; Anne Knol van Milieudefensie weet hoe het wel moet: https://www.nrc.nl/nieuws...e-trapt-11356336-a1565187 _/-\o_

• Sparhawk
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20:38

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

:(

Gisteren voor het eerst een duikeling meegemaakt met de ST2. Viaduct af, in de bocht, waar het geregend had lag wat water. Ik ging niet hard, maar het voorwiel klapte onder mij vandaan, en toen lag ik op de grond.

Schade:
  • kappotte broek
  • kapotte racefietshandschoen (blij dat ik die aanhad :X
  • lamp van fiets afgebroken
  • schaafwond op knie en elleboog
  • vleeswond op mijn hand
  • licht gekneude rib
:F

Vandaag maar met de auto naar het werk....

Was wel erg blij dat ik racefietshandschoenen aanhad, dat heeft veel gescheeld. Maandag met frisse moed weer fietsen :)

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• apt
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 18:04
Ik ken het gevoel, al werd ik door een onoplettende fietser omver getikt toen ik tussen de 25 en 30 reedt. Reparatie was toch al 400 euro. Blij dat ik verzekerd was.

De orginele stromer big ben banden zijn echt heel slecht op nat wegdek. Ik heb ze er zelf ook nog onder, maar heb al heel wat glibberpartijen meegemaakt. Zou ze er eigenlijk af moeten gooien.

Een goed herstel gewenst!

• Sparhawk
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20:38

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

quote:
apt schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 11:25:
Ik ken het gevoel, al werd ik door een onoplettende fietser omver getikt toen ik tussen de 25 en 30 reedt. Reparatie was toch al 400 euro. Blij dat ik verzekerd was.

De orginele stromer big ben banden zijn echt heel slecht op nat wegdek. Ik heb ze er zelf ook nog onder, maar heb al heel wat glibberpartijen meegemaakt. Zou ze er eigenlijk af moeten gooien.

Een goed herstel gewenst!
Hmm, goed om te weten mbt de big ben banden....

Ik herstel wel weer, nu ff de fiets nog repareren... :)

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• Bartjuh
  • Niet online
Vorige week een Stromer ST1 tweedehands gekocht, zeer content mee! :) Gaat als een tierelier.

Ik zat nog heel even te denken aan een ST2, omdat op sommige fora staat (ST1 vs ST2 topics) dat de ST1 met moeite 40 haalt... bleek dus niet waar te zijn. Ik rij met twee vingers in de neus, zonder te zweten of ploegen, ruim boven de 40km/h zeker 15km achtereen. Zelfs meestal in stand 3 van de 4, want anders pendel ik teveel (gaat in de limiter, misschien de torque-sensor gevoeligheid aanpassen...). En ik ben ook niet echt super sportief met een superconditie ofzo. Het enige is dat bij <50% soc de accu merkbaar minder power kan leveren, maar dat vind ik niet zo erg.

Ik fiets overigens niet op de weg binnen de bebouwde kom als er een fietspad is. Veel te gevaarlijk, en irritant voor automobilisten. Ik riskeer die boete wel voor mijn veiligheid en de doorstroming van het verkeer. Ik fiets toch het grootste deel achteraf, door het platteland, dus het zijn maar kleine stukjes dat ik officieel op de weg zou moeten. En rem gewoon af naar een normale snelheid als ik moet inhalen e.d., gewoon een beetje rekening houden met anderen, dan is er niets aan de hand.

Oh, en ik ben er ook al achter gekomen dat je zonder bril nog een keer blind kan worden door vliegen die met 40+ in je ogen vliegen.

• Dieter
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 13-02 11:13
Benieuwd naar jullie raad. Ik werk freelance (zzp) in de IT en zit tegenwoordig 3 dagen van de 5 bij een klant op 20km enkel. Er loopt een fantastisch fietspad van deur tot deur. De overige klanten zitten tussen de 40 en 50km ver. Die afstand zou ik zo nu en dan ook wel willen overbruggen met de s-pedelec.

Ik loop met het idee mij dure leasebak in te wisselen voor een s-pedelec eventueel in combinatie met openbaar vervoer (met de s-pedelec tot aan de trein : ook 20km).

Mijn uitdaging is dat ik de s-pedelec nu wel inzetbaar zie (20km) maar als dat contract vervalt, misschien daarna nooit meer. Ik ga trouwens wel met de racefiets proberen maar zie op tegen het bezweet aankomen (geen douches).

Zijn er gelijkaardige situaties ? Enige inzichten langs jullie kant ? Ik denk trouwens dat met 50km enkel de stromer st1x en st2 in aanmerking komen ? al dan niet met backupbatterij voor onderweg...

• Polling
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 28-05-2018
Je zou kunnen leasen?

• Pat911
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 02-04-2018
Even kort door de bocht:

Prive kopen en 0,19 ct per kilometer belastingvrij uit de zaak uitkeren aan jezelf.
Onderhoud, fietsenstalling e.d. moet je van die 0,19 ct betalen.

of

Zakelijk kopen, waarbij je moet aantonen dat minstens 10% van de ritten zakelijk zijn.
Onderhoud, fietsenstalling zijn ook zakelijk. En je kan afschrijven want het is een bedrijfsgoed.

Hier vind je wat meer info: https://www.ikgastarten.n...n-de-zaak-zo-regel-je-het

Pat911 wijzigde deze reactie 07-09-2017 11:00 (13%)

• BertV

BertV

R-L48

Ik lease nu, en lever mijn 0,19ct in.
Als je het geld wel hebt, dan zou ik een goedkopere SP kopen. (Gazelle Cityzen)
Vervolgens verdien je hem snel terug.

Ik rij 2x34km, met voor 90% mooie gecombineerde fiets/brompaden door bossen.
Incl. pontje doe ik daar 55minuten over, enkele reis.
Dat is maar iets langer dan met de auto/motor.

50km door steden lijkt mij echt afzien.

Lease is ideaal wat betreft onderhoud, verzekering, pechhulp.

BertV wijzigde deze reactie 07-09-2017 14:41 (7%)

• Ko de Boswachter
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 20:12
Het wordt gekker en gekker: https://nos.nl/artikel/21...-elektrische-fietsen.html
quote:
Ook wil ze laten bekijken of er een nieuwe techniek kan worden ontwikkeld waardoor de snelle fietsen op bepaalde plekken niet harder kunnen.
Doe eerst eens iets aan die 1,2 miljoen brom- en snorfietsen die met hun uitlaatgassen de luchtkwaliteit verpesten!

• Krisp
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

quote:
Ko de Boswachter schreef op maandag 18 september 2017 @ 12:03:
Het wordt gekker en gekker: https://nos.nl/artikel/21...-elektrische-fietsen.html

[...]

Doe eerst eens iets aan die 1,2 miljoen brom- en snorfietsen die met hun uitlaatgassen de luchtkwaliteit verpesten!
En dat doen ze dan na aanleiding van dit rapport van de SWOW. Ook dat rapport is niet heel goed, maar daarin staat tussen de regels door een conclusie die al veel eerder getrokken had kunnen worden: het is voor de speed pedelecer domweg onveilig op te weg. De oplossing is om een speed pedelec wettelijk gezien niet de status 'brommer' te geven, Europese wetgeving of niet. Want:
  • elke 2 kilometer gebeurt er 'onverwacht gedrag', waarvan inhalen terwijl het niet mag het vaakst voor komt. Onverwacht gedrag gaat vaak gepaard een verkeersovertreding. (blz 12)
  • een speed pedelecer op de rijbaan krijgt 1 negatieve reactie per 27,5 kilometer. Dat is met de afstanden die afgelegd worden met deze apparaten 1 per rit. (!)
  • de snelheidsverschillen tussen pedelecer en auto's zijn groter (30 vs 50kmh, of 17,5 vs 30kmh), terwijl het aantal negatieve reacties op het fietspad veel kleiner is (1 in totaal) terwijl 23% op het fietspad werd gereden.
  • in totaal is er 1 (!) negatieve (schrik)reactie van een fietser geweest, terwijl 23% van de kilometers op het fietspad gemaakt werden.
Eigenlijk is er dus geen probleem met rijden op het fietspad, terwijl dat wel zo gepercipieerd wordt. De snelheden worden met elkaar afgestemd, zonder dat daar wet- of regelgeving aan te pas komt. Er is wel een groot probleem met fietsers op de rijbaan. Betere data om te bewijzen dat speed pedelecs op het fietspad thuishoren krijg je bijna niet.

Krisp wijzigde deze reactie 18-09-2017 13:03 (9%)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• zonnefreak
quote:
Krisp schreef op maandag 18 september 2017 @ 12:51:
[...]

En dat doen ze dan na aanleiding van dit rapport van de SWOW.

Eigenlijk is er dus geen probleem met rijden op het fietspad, terwijl dat wel zo gepercipieerd wordt. De snelheden worden met elkaar afgestemd, zonder dat daar wet- of regelgeving aan te pas komt. Er is wel een groot probleem met fietsers op de rijbaan. Betere data om te bewijzen dat speed pedelecs op het fietspad thuishoren krijg je bijna niet.
Ik ben het helemaal mee eens met bovenstaande regel. Ik heb vorige week zelf ook weer ondervonden dat je met de speedpedelec niet thuis op de weg hoort. Was op een rotonde aan het fietsen en voor ik het wist verloor ik dus het contact met de weg met m'n voorwiel. Je word zo gepusht door het overige verkeer wat achter je rijd. Nou was het die dag ook behoorlijk nat weer en dat werkt dan ook niet mee natuurlijk.
Rijd je daar netjes met je gele plaat en goedgekeurde helm op de rijbaan. :(

Ik heb even met de gedachte gelopen van " ik stop ermee".

Maar paar dagen later kon ik weer fietsen en heb nou ook die gele plaat eraf gehaald en fiets wel wat rustiger over de fietspaden naar mijn werk. Ik vind het hele gebeuren het risico niet meer waard, om nog een keer onderuit te gaan op de rijbaan.
Ik ga voortaan niet meer op de rijbaan fietsen maar ga op de fietspaden met aangepaste snelheid verder zonder gele plaat. Mijn reistijd word 10 minuten langer over een afstand van 17 kilometer, maar dat neem ik maar voor lief. Altijd nog stukken beter dan met de auto moeten gaan, ( wat ik overigens ook helemaal niet meer wil)

• Bartjuh
  • Niet online
quote:
Dieter schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 18:48:
...

Mijn uitdaging is dat ik de s-pedelec nu wel inzetbaar zie (20km) maar als dat contract vervalt, misschien daarna nooit meer. Ik ga trouwens wel met de racefiets proberen maar zie op tegen het bezweet aankomen (geen douches).

Zijn er gelijkaardige situaties ? Enige inzichten langs jullie kant ? Ik denk trouwens dat met 50km enkel de stromer st1x en st2 in aanmerking komen ? al dan niet met backupbatterij voor onderweg...
Je hebt in feite de volgende accu's:
36V voor Stromer ST1: 396 Wh, 522 Wh, en 630 Wh.
48V voor Stromer ST1X en ST2: 618Wh, 814Wh, en 986Wh.
(zo uit mijn hoofd).

De ST1 en ST1X/ST2 zijn dus niet uitwisselbaar ivm voltage en formaat.

Het verbruik ligt ergens tussen 12 en 15Wh/km als je stevige ondersteuning kiest en op kruissnelheid 40+ fietst. Dat betekend dat je op 522Wh (standaard accu st1 tegenwoordig) 522/15=34,8km ver komt enkele reis als je echt volle-polle (stand 4) gaat. Natuurlijk wil je wat buffer hebben, dus zeg dat het dan bij 30km wel stopt.
Ik fiets meestal in stand 1/2 (~34km/h) of 3 (40 km/h) op mijn stromer st1 (522Wh), dus ik doe redelijk veel zelf, dan red ik respectievelijk zeg maar 60km en 45 zo bij benadering als ik hem helemaal leeg zou rijden (nooit gedaan).

Ik heb geen ervaring in de winter, maar dan schijnt de capaciteit wel wat af te nemen.

20km enkele reis is prima te doen met een ST1 op 522Wh als je op werk kan opladen. Als je 40km gaat (heen en terug) dan zul je je een beetje moeten inhouden/meer zelf doen. Wil je dat niet doen, dan moet je voor een ST1X/ST2 gaan, en dan zou je gelijk voor de 814Wh moeten gaan. Als je echt 50km enkele reis echt vol in de ondersteuning wilt, ook in de winter, en wat over wilt houden voor de levensduur van de accu dan zal je wel de 986 Wh accu moeten overwegen... (986/15=66 km, 814/15=54km).

• FireFoz
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 18:29
Ik zit er ook wel over te denken om een pedelec aan te schaffen. Ik heb al een electrische fiets die prima bevalt maar woon-werk is 31km (enkele reis) en dat vind ik met de gewone fiets toch net even te lang iedere dag.

Weet iemand wat het aantal nm nou eigenlijk zegt? Ik heb nu op gewone electrische fiets 48nm, maar lees dat de Stromer ST2 maar 40 nm heeft. Lijkt me toch niet dat ik nu een krachtigere motor heb :? Zou je daar dan minder goed een steile helling mee op kunnen?

Weet er ff geen

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

quote:
FireFoz schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 11:45:
Ik zit er ook wel over te denken om een pedelec aan te schaffen. Ik heb al een electrische fiets die prima bevalt maar woon-werk is 31km (enkele reis) en dat vind ik met de gewone fiets toch net even te lang iedere dag.

Weet iemand wat het aantal nm nou eigenlijk zegt? Ik heb nu op gewone electrische fiets 48nm, maar lees dat de Stromer ST2 maar 40 nm heeft. Lijkt me toch niet dat ik nu een krachtigere motor heb :? Zou je daar dan minder goed een steile helling mee op kunnen?
De Stromer is in de prkatijk een van de meest krachtige speed pedelecs die je kunt krijgen, dus nee. :P Het verschil is (deels) dat veel SP's middenmotoren hebben, waarbij het koppel op de motor wordt gemeten, niet op het wiel. Bij Stromer is dat 1:1, omdat deze een motor in het achterwiel heeft.

• SvenHe
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 19-12-2018
Ik overweeg de aanschaf/lease van een SP voor zakelijk woon-werk verkeer tussen Bennekom en Arnhem-zuid.
Ik probeer een beeld te krijgen van de reistijd die ik kan halen.

De snelste route met de auto is 35 km, die rijd ik als het rustig is in 27 minuten of 35+ min als het drukker is.
De meest vlakke fietsroute heb ik geprobeerd en is 1.18 uur voor ongeveer 26 a 27 km op mijn gewone (snelle) fiets.
De kortste route is wat heuvelachtiger en is meen ik 25 km.

Als ik die de hele tijd op 40 km/uur kan rijden dan is dat ongeveer 37 minuten.

Maar met een paar stukken bebouwde kom er bij, red je dat dan wel? Dat zijn wel rustige stukken die je als ik het goed lees met 45 km/u zou kunnen en mogen rijden maar toch...

Heeft een van jullie ervaring met zo'n traject?

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

quote:
SvenHe schreef op maandag 30 april 2018 @ 09:11:
Heeft een van jullie ervaring met zo'n traject?
Als het ongeveer dit traject is, dan is een reistijd binnen 45 minuten wel haalbaar. Ik haal alleen jouw 25km niet. :P

Veel hangt af van de situatie ter plekke: rotondes zijn prima te doen, verkeerslichten zijn killing. Vooralsnog zie ik daar geen grote problemen mee. Ik zie wel een paar rijbanen waar je mogelijk niet op mag, en op fietspaden moet je doorgaans wat langzamer fietsen. Veel hangt ook af van het type fiets wat je koopt. Een speed-pedelec met Bosch-motor zal minder snel gaan dan een Stromer.

• SvenHe
Tis 23 en een beetje, ik moet naar Arnhem zuid- oostelijkst ;)

Ok, dus Stromer is sneller. Ik had al zoiets gelezen maar Stromer is ook niet echt de voordeligste optie.

• BertV

BertV

R-L48

quote:
SvenHe schreef op maandag 30 april 2018 @ 10:22:

Ok, dus Stromer is sneller. Ik had al zoiets gelezen maar Stromer is ook niet echt de voordeligste optie.
Dit valt natuurlijk pas op als je een Stromer tegenkomt.
Verder is het af en toe vervelend als wielrenners achter je gaan hangen met de Bosch.
Bij een Stromer kun je gelijk zijn handtekening vragen. ;)

Als fitte fietser is het niet een kwestie van harder meetrappen, dan beloont Bosch je met minder ondersteuning en meer weerstand.

Vooral met wind mee is dat vervelend. Dan doet de motor niks, maar je kunt niet harder.

Een Stromer ST2 reed bij mij weg met het snelheidsverschil van een wandelaar. (+/- 5km dus)

BertV wijzigde deze reactie 30-04-2018 15:03 (6%)

• Vlassie1980
quote:
SvenHe schreef op maandag 30 april 2018 @ 10:22:

Met 23km enkel is een Bulls Green Mover E45 ook een optie. Voordeliger als een Stromer en bijna net zo snel. De actieradius is echter beperkt dus je moet op het werk laden.

Heb er zelf ook een ;)

• BertV

BertV

R-L48

De hele snelheids-discussie heeft niks met vermogen te maken.
Pure voorzichtigheid van Bosch.

Voor 99,- en met 5 minuten installatie reed ik een Stromer zoek... (niet met accelereren trouwens)

Helaas heb je dan te maken alle nadelen van "opvoeren"; verzekering en garantie.
Kasje is er nu weer van af.

• k0o5
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 01-05-2018
Ik kwam dit artikel tegen:
http://www.tweewieler.nl/...-typegoedkeuring-10130161

"Uit de pas gepubliceerde Whitepaper 'Rules and regulations on electric cycles in the EU' blijkt dat e-MTB's uitgesloten zijn van de typegoedkeuring zoals vastgelegd in de EU-regelgeving per 1 januari 2017"

Volgens mij komt het er op neer dat zolang de elektrische fiets "bedoeld" is voor offroad-gebruik je geen kenteken hoeft te hebben/ geen typegoedkeuring/ geen WA-verzekering etc (?)

Heeft iemand ervaring met elektrische fietsen die harder dan 25 km/h gaan? Hoe gaat de politie hiermee om? Wordt hierop gehandhaafd? Hoe gaan verzekeringsmaatschappijen hiermee om, in het geval je betrokken raakt bij een ongeval?

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

quote:
k0o5 schreef op maandag 30 april 2018 @ 17:26:
Ik kwam dit artikel tegen:
http://www.tweewieler.nl/...-typegoedkeuring-10130161

"Uit de pas gepubliceerde Whitepaper 'Rules and regulations on electric cycles in the EU' blijkt dat e-MTB's uitgesloten zijn van de typegoedkeuring zoals vastgelegd in de EU-regelgeving per 1 januari 2017"

Volgens mij komt het er op neer dat zolang de elektrische fiets "bedoeld" is voor offroad-gebruik je geen kenteken hoeft te hebben/ geen typegoedkeuring/ geen WA-verzekering etc (?)

Heeft iemand ervaring met elektrische fietsen die harder dan 25 km/h gaan? Hoe gaat de politie hiermee om? Wordt hierop gehandhaafd? Hoe gaan verzekeringsmaatschappijen hiermee om, in het geval je betrokken raakt bij een ongeval?
Dat klopt, maar dat moet wel aannemelijk zijn. Een speed pedelec ontdoen van z'n kenteken is niet genoeg. Je moet echt off-road banden hebben, een MTB-like apparaat en uiteindelijk moet je wel naar modder fietsen. Dat doe je niet op een industrieterrein, of zakenomgeving. :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SvenHe
Er begint zich een beetje een verlanglijstje af te tekenen:

Losse accu (fiets buiten, accu binnen opladen, op het werk)
Geveerde voorvork (ik vind het stuiteren bij 25 km/u al tamelijk onaangenaam)

Maar waar ik geen wijs uit wordt is de aandrijving.
Voor een gewone afstandsfiets staat ketting buiten kijf. Maar ik vind 12 versnellingen al wat overdreven, wat moet ik met 20?
Maar wat is in het rijden het verschil tussen ketting en getande riem?
Het idee van vetvrije overbrenging staat me wel aan, maar wat zijn de nadelen?

En dan kom ik een traploze versnelling tegen, is dat in combinatie met getande riem?
Werkt dat een beetje?

Oh, en hoe doen jullie dat met kleding? Draag je behalve de helm nog iets speciaals?
Ik zou het graag zo gewoon mogelijk houden.

SvenHe wijzigde deze reactie 01-05-2018 08:32 (9%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BertV

BertV

R-L48

quote:
SvenHe schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 08:30:
Er begint zich een beetje een verlanglijstje af te tekenen:

Losse accu (fiets buiten, accu binnen opladen, op het werk)
Geveerde voorvork (ik vind het stuiteren bij 25 km/u al tamelijk onaangenaam)

Maar waar ik geen wijs uit wordt is de aandrijving.
Voor een gewone afstandsfiets staat ketting buiten kijf. Maar ik vind 12 versnellingen al wat overdreven, wat moet ik met 20?
10 is voor mij zat. Ik gebruik de laagste versnellingen toch niet vaak woon-werk.

Maar wat is in het rijden het verschil tussen ketting en getande riem?
Je merkt er weinig van. Een getande riem is natuurlijk altijd in dezelfde staat, een ketting moet je vetten en in de gaten houden. Ik ken ze beide van het motorrijden.

Het idee van vetvrije overbrenging staat me wel aan, maar wat zijn de nadelen?
En dan kom ik een traploze versnelling tegen, is dat in combinatie met getande riem?
Werkt dat een beetje?
Kwa onderhoud perfect, niet qua rendement. Een derailleur +ketting is daarvoor de beste keuze.

Oh, en hoe doen jullie dat met kleding? Draag je behalve de helm nog iets speciaals?
Ik zou het graag zo gewoon mogelijk houden.

Ik draag wielren kleding. Met een 2 uur fietsen per dag (2x34km) is dat geen overbodige luxe.
Lastiger is het wel.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: februari 2016
  • Niet online
Ik heb zelf na wikken en wegen een QWIC RD10 Speed besteld. Vrijdag als het goed is ophalen en dan niet meer in die stomme files :w

Ik vond het ook een lastige keuze qua opties. Ik heb 30km enkele reis en de meeste accus zijn daar net te zwak voor (500Wh), dus toen was ik al snel beperkt tot maar enkele opties. Ook de accu moest uitneembaar zijn, ik wil geen risico lopen dat ik de fiets niet direct bij het stopcontact kan neerzetten en dan leeg naar huis moet.
Mijn budget was niet zo hoog om een stromer te rechtvaardigen of een Klever, welke beiden overal als enige twee 'echte' opties worden gezien. Uiteindelijke dus maar voor de QWIC gegaan gezien deze aan al mijn eisen voldoet, aardig goed wordt gereviewed op meerdere plekken, en ik er een fikse korting op kreeg.

Ik ben wel benieuwd hoe ik het in dit weer ga volhouden, dus als het vanaf vrijdag gewoon even 25 graden is en windstil, dat zou fijn zijn 8)

Edit:
Overigens ga ik de fiets als het goed is al in 4 jaar terugverdienen (al heb ik de kostenpost 'kleren' niet meegerekent, omdat ik daar geen weet van heb). Wat me toch verbaasde, gezien ik al goedkoop volelektrisch reed elke dag (laadpaal thuis).

Nivve wijzigde deze reactie 01-05-2018 09:33 (12%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SvenHe
Interessante optie, en een NL club, dat vind ik ook leuk.

Ik merk dat ik het ook aantrekkelijk vind dat de fiets er een beetje als een gewone fiets uit ziet.
Daar voldoet deze ook aan.

Ander ding, ik heb ook gelezen dat sommige merken het onmogelijk hebben gemaakt de accupacks te laten reviseren. (Sparta?)

Dat terugverdienen dat is ook een ding om goed naar te kijken. Ik kan 'm zakelijk kopen en btw aftrekken of prive kopen en 19 cent per km vergoeden. bij een fiets van eu 3000,-- en 50 km per dag x 4 in de week is in minder dan 2 jaar terugverdiend, onderhoud en zo en restwaarde niet meegerekend.

Dat moet ik wel ff in een spreadsheet stoppen om goed te vergelijken...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• k0o5
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 01-05-2018
quote:
Krisp schreef op maandag 30 april 2018 @ 18:14:
[...]

Dat klopt, maar dat moet wel aannemelijk zijn. Een speed pedelec ontdoen van z'n kenteken is niet genoeg. Je moet echt off-road banden hebben, een MTB-like apparaat en uiteindelijk moet je wel naar modder fietsen. Dat doe je niet op een industrieterrein, of zakenomgeving. :P
Bedankt voor je reactie! De grote vaagheid in de whitepaper is: wat is "bedoeld voor offroad-gebruik"?

Ik ben benieuwd waar jouw informatie vandaan komt; heb je dit zelf ervaren of van gebruikers/politie gehoord of is het een gevoel wat je hebt? Jouw gevoel deel ik hoor, maar ik zou het graag onderbouwd zien...

Doel voor mij zou zijn om de snelle elektrische fiets met name voor woon-werkverkeer te gebruiken. Maar dan nog kan deze bedoeld zijn voor offroad-gebruik. (Vroeger gebruikte ik mijn BMX ook met name voor woon-schoolverkeer :P ) Jouw stelling: dat je op weg van of naar de modder moet zijn zou dan wel roet in het eten gooien...

Maar mijn vraag blijft: Wie heeft er ervaring met een elektrische fiets die sneller dan 25 km/h kan en voor offroad-gebruik bedoeld is (en geen kenteken heeft)?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SvenHe
Caramba, dat is een hoge kmprijs... ik kom op een hoger bedrag uit dan mijn erg voordelige auto.
eu 3000,-- aanschaf, restwaarde eu 800, afschrijven in 4 jaar, verzekering, en ruim 6000 km per jaar op 20 cent per km, bij aanschaf in prive.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
quote:
SvenHe schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 23:13:
Caramba, dat is een hoge kmprijs... ik kom op een hoger bedrag uit dan mijn erg voordelige auto.
eu 3000,-- aanschaf, restwaarde eu 800, afschrijven in 4 jaar, verzekering, en ruim 6000 km per jaar op 20 cent per km, bij aanschaf in prive.
Met wat voor Speed Pedelec vergelijk je je auto?
En is je 20 cent per km voor de brandstof of voor alle kosten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SvenHe
Ik was uitgegaan van een qwic van 3000,--, en restwaarde van 800,-- na 4 jaar maar ontdek net dat dat eigenlijk geen SP is...
Maar voor de eindprijs maakt dat niet echt uit. Behalve dat ik dus eigenlijk een duurdere moet nemen.

Ik rijd een fabia greenline inclusief alles bij 35000 km per jaar voor ongeveer 15 ct/km. De SP komt ook rond die prijs uit, maar is dan zeer sterk afhankelijk van het aantal dagen per week>jaar dat ik ga rijden.

Hoe dan ook, het is nu tenminste helemaal duidelijk dat ik financieel geen winst kan halen met een SP en dat ik het dus voor mijn genoegen, gezondheid en carbon footprint moet doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 19:53
quote:
SvenHe schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 23:13:
Volgens mij reken je jezelf rijk? Even snel rekenend:
- 550 afschrijving per jaar
- MRB + Verzekering 30 per maand = 360 per jaar
- 6000 km tegen 1:20 gemiddeld tegen 1,60 de liter = 480 per jaar
Totaal: 550+360+480 / 6000 = 23 cent per km.

En dan ga je uit van een heel goedkoop oud autootje zonder onderhoud...
quote:
SvenHe schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 08:41:
Ik rijd een fabia greenline inclusief alles bij 35000 km per jaar voor ongeveer 15 ct/km. De SP komt ook rond die prijs uit, maar is dan zeer sterk afhankelijk van het aantal dagen per week>jaar dat ik ga rijden.
Ik twijfel echt heel sterk over hoe je rekent, dat is 437,5 per maand. Met 35k per jaar en een gemiddeld verbruik van 4,55l/100km zit je dan alleen al aan 185,- per maand brandstof, 40 aan MRB, heb je onderhoud, banden, afschrijving en verzekering nog niet gehad.

Sander wijzigde deze reactie 02-05-2018 08:48 (30%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SvenHe
Nope.
Ik heb even mijn oude berekening terug gezocht, de ex btw berekening komt op 11 cent ex btw per km.

Diesel, gemiddeld 4,7 liter op 100 km, eu 90,-- p maand wegenbelasting, 700 per jaar onderhoud, 620 afschrijving per jaar.

Ik moet dan wel 35 km á 0,11 per km (auto) afzetten tegen 24 km á 0,19 (ex btw en nog excl electra...) op de SP.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Ligt eraan welke QWIC, degene die ik ophaal vrijdag is gewoon een SP (RD10 Speed), maar is wel €3600 normaal.

Ik vroeg het me vooral af omdat ik nu elektrisch rijd en al aan de 4ct per km zit, puur brandstof kijkend. En zelfs daarmee verdien ik de fiets terug in 2-4 jaar (30km enkele reis en 4 jaar als ik in de winter met de auto ga).
Dus vandaar dat ik me afvroeg hoe je eraan kwam dat je met een auto die ruim 2x zoveel kost per km er opeens geen business case meer in zit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BertV

BertV

R-L48

Vergis je niet in de onderhoudskosten als je dit bij een fietsenmaker laat doen.
Zeker als je met de SP een auto vervangt.

Misschien dat het met een dikke Stromer anders is, maar met een Gazelle SP, feitelijk een goede trapfiets met een motor er onder, loopt het nu echt uit de hand.

Een jaar door weer en wind en 1500km per maand;
De remmen, aandrijving en banden zijn NIET geschikt voor hoge kilometrage.
Het is dat ik lease, want anders liep het echt uit de klauwen. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lordsauron
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 13:16
Kom pas recentelijk dit topic tegen, dacht geef even mijn inzichten na 25.150 KM op mijn motor.

Rond december 2015 een Stevens E-triton 45. En wat heb ik een spijt van deze keuze.

Ik heb gemiddeld ieder jaar een nieuwe cassette & voortandwiel nodig gemiddeld (gemiddeld 150 tot 250 euro). Doe gemiddeld 6 maanden met een set break pad's (á 20 euro per set), en nu zie ik dat mijn schijf aardig dun aan het worden is die komt er ook aan.
Met het Nederlandse weer moet ik om de 3/4 dagen de ketting schoonmaken / in de olie zetten.
2x scheuren in mijn achter velg gehad, 1x door garantie vervangen met de zelfde model. tweede keer was ik daar klaar mee en heb een zwaarder model er onder laten zetten buiten garantie om. Gek genoeg met mijn voorwiel geen problemen gehad, ik geef daar de geveerde voorvork de "schuld" van, die zie ik dan ook als een must.
1 maand voor mijn fabrieksgarantie verliep merkte ik een scheur in het frame op, dit is netjes opgelost door Stevens, maar toch.

Mijn vermoede is dat Stevens gewoon de normale elektrische fiets heeft gepakt, en daar gewoon een andere versie motor onder heeft gezet. Alles lijkt er gewoon op dat het frame en de gebruikte onderdelen niet geschikt zijn voor al het geweld dat de fiets te voortduren krijgt in stads omgeving.

Het enige waar ik zelf erg over te spreken ben is de bosh motor, in al die uren / km's heeft die altijd gewoon perfect gedaan wat er van hem verwacht werd zonder enig probleem. De accu begint nu steeds leger te worden aan het einde van mijn rit, dus die wordt een beetje oud. Maar houd zich nog goed aan het gedrag van de motor te voelen.

Ik ben begonnen op het fietspad toen het nog gewoon een blauw plaatje was, en ondanks dat ik nu een geel plaatje heb blijft ik daar gewoon reiden. Heel af en toe waag ik mij eens tussen de auto's, maar vaak heb ik daar meteen spijt van, mensen zien me niet (of willen me niet zien) geven me geen centimeter ruimt, want ik hoor daar niet. Of toeteren boos wat ik daar doe. Of wel de meeste weten de regelgeving niet eens. Rijd regelmatig langs politie en op het fiets pad en denk dan altijd "shit!" maar nog nooit problemen mee gehad. Wat een domme regel is het wat mij betreft. In de steden zorg ik er altijd voor dat ik op de laagste ondersteuning sta, en houd me in rond de 25, ik word dan ook vaak ingehaald door wielrenners die met niemand rekening houden en mensen met "normale" elektrische fietsen die qua gedrag erg lijken op wielrenners.

Ik ben zelf het gezeur met de ketting en tandwielen een beetje zat dus opzoek naar een ander model het liefts iets met een Rohloff naaf, eerst dacht ik riem lijkt me wel aardig, maar hoor vervelende verhalen over riemen die doormidden breken, en als je dan ergens tussen Delft en Rotterdam fiets is het een aardig stukje lopen. Dus wellicht is een ketting beter, maar dan in een kast omdat er geen derailleur meer in de weg zit.
Mijn oog was gevallen op Riese & Muller Supercharger GX rohloff HS maar kan dus niet vinden of ze die ook met ketting hebben. Plus vind ik hem aardig aan de prijs. En het liefst heb ik een Full suspension, maar deze zadel vering zou misschien een compromise kunnen zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BertV

BertV

R-L48

Bekend verhaal @Lordsauron

Jouw fiets is dan ook te vergelijken met die van mij.
Ook het verhaal over het fietspad is 1:1 mijn ervaring en ik los het zo ook op.

Ketting onderhoud deed ik ook met de motor, ik denk dat het gros daar helemaal geen zin in heeft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vlassie1980
Als ik bovenstaande lees dan kan ik alleen maar concluderen dat een middenmotor veel minder geschikt is voor een speed pedelec. Een middenmotor VREET je ketting op.

Er staat nu op mijn Bulls een kilometrage van ongeveer 8000 km. Sinds het begin nog steeds dezelfde cassette en ketting en dat gaat nog helemaal prima. Daarnaast is de motor ook veel krachtiger als een Bosch middenmotor, tenzij je gaat tunen.

Moet wel zeggen dat mijn Bulls ook niet vrij was van storingen:

- Koplamp bedrading is slecht, flikkert soms (Opgelost door dealer maar vanmorgen merkte ik het weer)
- Accucellen onder garantie vervangen omdat de actieradius sterk terugliep.
- Lader kapot en onder garantie vervangen, gelijk een tweede aangeschaft en op mijn werk gelegd zodat ik er niet mee hoef te zeulen want die dingen zijn zo kwetsbaar als de pest.

Verder niets dan lof voor de fiets.

Kwam laatst ook een gozer op een ST1X tegen en een stukje mee opgefietst. Wel wat minder snel anders dan kan je elkaar niet horen. Erg mooie fiets maar ook hij had wel wat storingen gehad (2017 model)
Schijnt dat er nogal wat kinderziektes in zaten. Modeljaar 2018 zou betrouwbaarder moeten zijn.

Vlassie1980 wijzigde deze reactie 02-05-2018 09:45 (14%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lordsauron
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 13:16
quote:
Vlassie1980 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 09:42:
Als ik bovenstaande lees dan kan ik alleen maar concluderen dat een middenmotor veel minder geschikt is voor een speed pedelec. Een middenmotor VREET je ketting op.
Het gekke is dat mijn ketting prima is. De cassettes alleen niet. Deel je mening dat midden motor wellicht niet heel handig is, echter de betrouwbaarheid is moeilijk iets tegen in te brengen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vlassie1980
quote:
Lordsauron schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 09:44:
[...]

Het gekke is dat mijn ketting prima is. De cassettes alleen niet. Deel je mening dat midden motor wellicht niet heel handig is, echter de betrouwbaarheid is moeilijk iets tegen in te brengen.
Had eerder een Merida e-Spresso met Bosch Performance Line. Was wel een 25 km/u model maar na 16.000 km was de motor kaduuk. Motor onder garantie vervangen en toen weer vrolijk 10.000 erbij getrapt en toen ingeruild voor de Bulls Green Mover.

Bosch zou zich eens achter de oren moeten krabben en ook een achterwielmotor uit moeten brengen. Ik vind Riese und Muller prachtige fietsen maar ze hebben alleen maar Bosch middenmotoren en ook een partnership met Bosch. Als Bosch iets nieuws te melden heeft komt het altijd naar voren op een frame van een R&M.

Ik zou indien mogelijk overigens altijd kiezen voor een riem in plaats van een ketting. Een riem die breekt is hoogst uitzonderlijk. Die gaat doorgaans vele tienduizenden kilometers mee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 17:11
Vanwege het verplaatsen van de speed pedelec naar de weg zijn de huidige speed pedelecs eigenlijk niet meer geschikt. Het vermogen is veel te beperkt om onder alle omstandigheden met het verkeer mee te kunnen komen.

Eigenlijk zouden er meer pedelecs moeten komen zoals de Bultaco Albero, want 2kW vermogen lijkt mij een minimum vereiste (4kW is toegestaan). Wel jammer dat zoiets dan weer €6.000 moet kosten terwijl er aan de andere kant van de oceaan technisch veel betere producten zijn voor de helft van het geld, zoals de Sur-Ron (6kW, 2kWh).

Ik fiets zelf met een BBSHD die begrenst is tot 1,2kW input, maar dat vind ik nog onvoldoende om goed met het gemotoriseerde verkeer mee te komen. Ik doe gemiddeld 2.500km met een ketting, deze vervang ik op tijd, zodat de tandwielen veel langer mee gaan. Dat is opzich prima, maar het kan natuurlijk veel beter als je met een brommer ketting en tandwielen zou kunnen werken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vlassie1980
quote:
doek55 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 09:58:
Vanwege het verplaatsen van de speed pedelec naar de weg zijn de huidige speed pedelecs eigenlijk niet meer geschikt. Het vermogen is veel te beperkt om onder alle omstandigheden met het verkeer mee te kunnen komen.

Eigenlijk zouden er meer pedelecs moeten komen zoals de Bultaco Albero, want 2kW vermogen lijkt mij een minimum vereiste (4kW is toegestaan). Wel jammer dat zoiets dan weer €6.000 moet kosten terwijl er aan de andere kant van de oceaan technisch veel betere producten zijn voor de helft van het geld, zoals de Sur-Ron (6kW, 2kWh).

Ik fiets zelf met een BBSHD die begrenst is tot 1,2kW input, maar dat vind ik nog onvoldoende om goed met het gemotoriseerde verkeer mee te komen. Ik doe gemiddeld 2.500km met een ketting, deze vervang ik op tijd, zodat de tandwielen veel langer mee gaan. Dat is opzich prima, maar het kan natuurlijk veel beter als je met een brommer ketting en tandwielen zou kunnen werken.
Met een Stromer kan je prima meekomen, de voorbeelden die jij aanhaalt zijn gewoon elektrische brommers en hebben niks meer met fietsen te maken.

Gashendel erbij is voor mij not done. Althans, dan is het geen fiets meer 8)
Wil wel wat doen om in beweging te blijven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 17:11
Haalt die ook met meer dan windkracht 3 op kop 45km/u op de GPS? De meeste L1e-B bromfietsen lopen minstens 50km/u op de GPS, ook met wind tegen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SvenHe
quote:
Nivve schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 09:13:
Ligt eraan welke QWIC, degene die ik ophaal vrijdag is gewoon een SP (RD10 Speed), maar is wel €3600 normaal.

Ik vroeg het me vooral af omdat ik nu elektrisch rijd en al aan de 4ct per km zit, puur brandstof kijkend. En zelfs daarmee verdien ik de fiets terug in 2-4 jaar (30km enkele reis en 4 jaar als ik in de winter met de auto ga).
Dus vandaar dat ik me afvroeg hoe je eraan kwam dat je met een auto die ruim 2x zoveel kost per km er opeens geen business case meer in zit.
Ik denk dat ik vooral een hele goeiekope auto heb ;)
Maar is jouw auto electrisch of kost de fiets je 4 cent /km aan stroom?

Een SP schrijft gewoon harder af dan een auto en onderhoud aan een auto is eigenlijk heel goedkoop.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
quote:
SvenHe schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 11:45:
[...]

Een SP schrijft gewoon harder af dan een auto en onderhoud aan een auto is eigenlijk heel goedkoop.
Mijn auto is elektrisch, dus ik laad thuis aan de paal wat ongeveer 4ct per km kost. De SP is ongeveer 1/10 van het verbruik van de auto (20Wh/km ipv 200Wh/km) en de helft kan ik ook nog eens op mijn werk laden. Dus de stroomkosten worden 1/20 van de auto nu, wat inhoudt dat ik van ongeveer €1000 per jaar naar €50 per jaar ga. Vandaar dat ik dacht hem na 3,5 jaar wel terug te verdienen.
Afschrijving reken ik niet echt mee. De auto houdt ik naast mijn fiets voor de lange afstanden, dus ik kijk puur naar hoeveel het me dan jaarlijks minder gaat kosten aan elektriciteit en bereken zo hoe snel ik de aanschaf van de SP terugverdien.

Misschien wel te optimistisch/simplistisch, zoals @BertV al zegt over de onderhoudskosten. Onderhoud van een EV is al goedkoop, dus in dat opzicht bespaar ik waarschijnlijk niet veel. Echter vergeleken met onze oude benzineauto had ik de fiets in 3 jaar terugverdiend op onderhoud alleen al. Maar goed, toen hadden we ook wel heel veel pech. Misschien heb je meer geluk met jouw auto :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 19:53
quote:
SvenHe schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 11:45:
[...]

Ja wat jij afschrijft op je auto is insane laag. Ik heb nog geen auto gehad in de afgelopen 10 jaar waar ik met 35k per jaar afschrijvingen haalde van onder de 200 per maand en dan reed ik auto's die ik kocht met minimaal 100k erop en dan in een paar jaar naar de 200k.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SvenHe
Fabia greenline= goede auto (met sjoemelsoftware zo bleek later) die niemand wilde hebben (= voordelig), de mijne had ook nog maar 26500 gereden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SvenHe
Wat ik me nog afvraag:
Maakt het voor de levensduur van de accu nog uit welke grootte je neemt?

Speelt voor de huidige generatie nog het optimale laadnivo en de verhouding tussen mate van (ont)laden/bijladen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
quote:
SvenHe schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 21:25:
Wat ik me nog afvraag:
Maakt het voor de levensduur van de accu nog uit welke grootte je neemt?

Speelt voor de huidige generatie nog het optimale laadnivo en de verhouding tussen mate van (ont)laden/bijladen?
In het kort: Hoe groter de accu hoe beter. Daarnaast, zolang er een buffer is bij de onder en bovengrens af-fabriek valt er al redelijk weinig meer te doen. Bij langere tijden ongebruik voor de zekerheid op 50% wegzetten is dan wel safe omdat zover ik weet dat de beste status van de accu is in rust. En dan kan ie ook niet stiekem zelfontladen naar onder de onderste buffer grens bijvoorbeeld.

[edit: De langere versie begint hier]
Zover ik weet van vuistregels voor accus:
- Hoe groter de accu, moe meer km je kan rijden per laadcyclus. Gezien het aantal laadcycli ongeveer de indicatie is van hoe snel dat ding kapot gaat is dan de conclusie: Hoe groter de accu, hoe meer km je kan rijden voordat ie degradeert. Dat zou de reden zijn dat de tesla's gemiddeld gezien minder degradatie hebben dan de Leafs. Hier kan je dus voor de rest niets anders doen dan een zo groot mogelijke accu kopen.
- Optimale laadniveau ligt onder andere aan de fabrieksinstellingen; zo is mijn auto begrenst van 10-90% van de batterij, dus dan hoef je er zelf al een stuk minder over na te denken gezien die laatste procenten zoveel slechter zijn dan degene ervoor. Als je hem lang niet gebruik zou ik zeggen 50% voor de zekerheid, maar van dag tot dag maakt het waarschijnlijk niet zoveel verschil.

Op volledig leegrijden na zijn er niet heel veel dingen die echt heel veel effect hebben. Zo bleek bijvoorbeeld bij auto's temperatuur al veel belangrijker te zijn dan laadgedrag. Snelladen was altijd slecht, maar sinds de auto's koeling hebben van de accu's is het totaal geen probleem meer :+
Daarnaast is mijn auto al 5 jaar op 100% en nooit adviezen opgevolgt, terwijl anderen die wel de adviezen opvolgden zomaar na 2 jaar al 90% heeft van de oorspronkelijke waarde. Dus misschien zijn die adviezen heel leuk, maar heeft het eigenlijk meer met de quality control van de fabriek te maken :P

Enige wat ik me dus afvraag is de tip die overal gegeven wordt: Bij eerste gebruik, laadt de fiets 3x helemaal op en helemaal leeg. Dit strookt niet met de vuistregels die bij de auto's gehanteerd worden. Ook is dat volgens mij eerder voor oudere batterijen met geheugeneffect en niet voor li-ion die tegenwoordig ook in fietsen zit.
Oh en een discplaimer: alles wat ik zeg hoeft niet per se waar te zijn. Echt betrouwbare info hierover is nogal schaars en volgens mij onderzoeken ze nog steeds hoe groot alle effecten nu eigenlijk zijn. Nogal lastige dingen die accus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Taan
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 08-02 14:35
Na vandaag heb ik besloten niet meer op de weg te gaan rijden in de bebouwde kom.
Ik voelde me al vrij ongemakkelijk als ik met tegenwind en flink trappen 35-38 op het klokje reed, met een sliert auto's achter me, maar vandaag reed ik tegen de begrenzer voor de wind en nog werd ik ingehaald en afgesneden door een vrachtwagen.
Die wilde gewoon zijn punt maken dat hij vond dat ik daar niet hoorde. De inhaal actie was verder totaal zinloos want 300 meter verder moest hij stoppen voor een verkeerslicht.

Wel jammer is dat het alternatief een hobbelig stoeptegelfietspad is langs die weg. Daar heb je bovendien meer risico door allerlei uitritjes en fietsende scholieren.

De weg is 3km lang dus ik rij liever op het goede asfalt dan te rammelen op de stoeptegels.
Maar tegen vrachtwagens ga ik het gewoon niet opnemen.

Overigens reed er ook een scooter de andere kant op met daar achter een hele rits auto's. Het is een weg waar ik met de auto ook geen 50 zou rijden, maar eerder 60 of nog iets meer.

Er zijn op mijn route meer plekken waar het fietspad te hobbelig is om op volle snelheid te rijden, terwijl het rustig genoeg is om dat te doen. Het grootste deel van mijn route bestaat gelukkig uit rustige wegen of strakke fietspaden.

• SvenHe
@Nivve Dank voor de uitgebreide uitleg!
@Taan Dat is irritant. Maar wat mij betreft is je eerste verantwoordelijkheid je eigen veiligheid en die van anderen en dan pas gehoorzamen aan de wetgever.

Die laatste moet denk ik sowieso nog wennen aan SP rijders...

• Taan
quote:
Vlassie1980 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:03:
[...]

Met een Stromer kan je prima meekomen, de voorbeelden die jij aanhaalt zijn gewoon elektrische brommers en hebben niks meer met fietsen te maken.

Gashendel erbij is voor mij not done. Althans, dan is het geen fiets meer 8)
Wil wel wat doen om in beweging te blijven.
Lunacycle verkoopt behalve "electrische brommers" ook E-bikes hoor.
https://lunacycle.com/2018-luna-giant-roam-3/

Ik vraag me af of je met zo'n ding zou mogen rijden als je hem op 45 af laat stellen en er netjes een kenteken en WA verzekering op doet.

Edit: Nee dus, je moet er typegoedkeuring voor krijgen.

Het zijn in ieder geval geen dure fietsen en ik schat in dat ze met passie en kwaliteit worden gemaakt.

Taan wijzigde deze reactie 03-05-2018 09:50 (3%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 08:01
quote:
Lordsauron schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 09:31:
Kom pas recentelijk dit topic tegen, dacht geef even mijn inzichten na 25.150 KM op mijn motor.

Rond december 2015 een Stevens E-triton 45. En wat heb ik een spijt van deze keuze.

Ik heb gemiddeld ieder jaar een nieuwe cassette & voortandwiel nodig gemiddeld (gemiddeld 150 tot 250 euro). Doe gemiddeld 6 maanden met een set break pad's (á 20 euro per set), en nu zie ik dat mijn schijf aardig dun aan het worden is die komt er ook aan.
Met het Nederlandse weer moet ik om de 3/4 dagen de ketting schoonmaken / in de olie zetten.
...verhaal...
quote:
Vlassie1980 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 09:42:

Er staat nu op mijn Bulls een kilometrage van ongeveer 8000 km. Sinds het begin nog steeds dezelfde cassette en ketting en dat gaat nog helemaal prima. Daarnaast is de motor ook veel krachtiger als een Bosch middenmotor, tenzij je gaat tunen.
Toch nog even mijn verhaal erbij; ik wisselde iedere week van ketting (ik had er twee), dan blijft de cassette langer goed. Verder had ik een race-cassette gemonteerd ipv de orginele, daardoor heb ik meer kleinere tandwielen (11, 12, 13, 14 en 15 tands) en sleten deze minder hard.

Een standaard cassette achter kost overigens maar 3-4 tientjes dus de hoge prijs verbaasd mij een beetje.

Nu zijn er boeken volgeschreven over het schoonmaken van kettingen maar de volgende manier beviel mij het beste:
-Zorg dat je twee kettingen hebt
-Allebei met KMC speedlock's ertussen.
-Haal de vieze van je fiets en stop hem in een grote jampot met een plons (gewone) benzine.
-Deksel erop, goed schudden
-Poets met een zgn tandwielen borsteltje al het vuil uit je cassette, eventueel met een plonsje benzine
-Leg de andere (schoongemaakte) ketting op de fiets en smeer in met juiste smeer olie
-Fiets is klaar voor gebruik
-De ketting die in de benzine ligt goed schudden en uit de benzine halen, napoetsen met poetsdoek.
-Ketting in andere jampot doen en een paar druppels olie eroverheen druppen. Deksel erop en laten staan.

wmeester wijzigde deze reactie 03-05-2018 15:33 (18%)

• Vlassie1980
quote:
wmeester schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 15:28:
[...]

[...]

Toch nog even mijn verhaal erbij; ik wisselde iedere week van ketting (ik had er twee), dan blijft de cassette langer goed. Verder had ik een race-cassette gemonteerd ipv de orginele, daardoor heb ik meer kleinere tandwielen (11, 12, 13, 14 en 15 tands) en sleten deze minder hard.

Een standaard cassette achter kost overigens maar 3-4 tientjes dus de hoge prijs verbaasd mij een beetje.

Nu zijn er boeken volgeschreven over het schoonmaken van kettingen maar de volgende manier beviel mij het beste:
-Haal de vieze van je fiets en stop hem in een grote jampot met een plons (gewone) benzine.
-Poets met een zgn tandwielen borsteltje al het vuil uit je cassette, eventueel met een plonsje benzine
-Leg de andere (schoongemaakte) ketting op de fiets en smeer in met juiste smeer olie
-De ketting die in de benzine ligt goed schudden en uit de benzine halen, napoetsen met poetsdoek.
-Ketting in andere jampot doen en een paar druppels olie eroverheen druppen. Deksel erop en laten staan.
Dat is inderdaad een goede manier, maar alsnog heel wat meer slijtage dan een achterwielmotor :)
Na 7500 km heb ik buiten wat kettingspray en WD40 nog niks hoeven doen.

Over die WD40: Die heb ik erop gespoten toen de ketting bruin van de roest was. Daarna schoongetrokken met een oude theedoek en nu af en toe wat kettingspray erop. Geen kraakjes niks.

• Taan
Ieder zijn hobby natuurlijk, maar wij gaan echt niet wekelijks de ketting +tandwielen schoonmaken.
Dan accepteer ik wel een snellere vervanging.

Als ie begint te knarsen doe ik een spuitje olie. Doe ik met de motor ook zo.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 377973
  • Registratie: februari 2019
  • Niet online
quote:
wmeester schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 15:28:
[...]

[...]

Toch even een kanttekeningen hierbij:
Bij kleinere tandwielen laat je de ketting meer knikken dan met grote tandwielen. Dus meer slijtage!
Bij gelijke as afstanden tussen trapas en achterwiel(standaard fietsgeometrie) en kleine tandwielen gebruik je minder schakels dan met grote tandwielen. Dus meer slijtage.
Plus dat er bij een 350watt midden motor op een speed pedelec motor ook nog eens veel meer kracht op de ketting komt slijt deze ook nog sneller.

Dus twee sets gebruiken is prima alleen veel werk voor slijtage die je toch wel hebt.

Ook het flinke reinigen wat je doet is prima maar je ontvet hem ook op plekken waar het lastig is om te smeren. Ik ken legio mensen die alleen af en toe het vuil er af halen en bij smeren en daarna met een droge doek poetsen. Die halen net zoveel km’s er uit als mensen die heel veel reinigen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SvenHe
quote:
mowikan schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 08:58:
[...]

Toch even een kanttekeningen hierbij:
Bij kleinere tandwielen laat je de ketting meer knikken dan met grote tandwielen. Dus meer slijtage!

Bij gelijke as afstanden tussen trapas en achterwiel(standaard fietsgeometrie) en kleine tandwielen gebruik je minder schakels dan met grote tandwielen. Dus meer slijtage.
Plus dat er bij een 350watt midden motor op een speed pedelec motor ook nog eens veel meer kracht op de ketting komt slijt deze ook nog sneller.

Dus twee sets gebruiken is prima alleen veel werk voor slijtage die je toch wel hebt.
Volgens mij klopt dit niet helemaal.

Dat een kleiner tandwiel de ketting iets meer laat draaien dat zou idd wat meer slijtage kunnen geven.
Maar dat het kiezen van een kleiner tandwiel over het geheel een grotere slijtage geeft hoeft niet per se waar te zijn.

Stel dat je met twee naast elkaar liggende kettingwielen (achter) even makkelijk fietst bij een bepaalde snelheid.
Bij het grotere tandwiel achter ligt het aantal kettingomtrekken per afgelegde weg hoger dan bij het kleinere kettingwiel.
Je moet dan minder kracht uitoefenen maar het aantal draaïingen van de kettingasjes gaat omhoog.
Kies je de hogere versnelling dan gaat de kettingsnelheid omlaag maar moet je meer kracht uitoefenen.

Maar het gaat hier volgens mij over de onderhoudskosten.
De kosten van kettingslijtage an sich vallen wel mee, de kosten zitten vooral in het vervangen van de cassettes en uiteindelijk ook de kettingbladen voor, zeker als je dat laat doen.

Als je meerdere kettingen afwisselend gebruikt dan zullen je kettingwielen langer mee gaan.
Die slijten namelijk vooral door het gebruiken van een versleten ketting. Een ketting wordt langer door slijtage en gaat dan aan steeds minder tanden tegelijk trekken.

Edit:
Bij een middenmotor gaat natuurlijk ook AL het vermogen via de ketting, bij een achtermotor alleen dat wat de fietser zelf trapt. dat is me nogal een verschil...

SvenHe wijzigde deze reactie 07-05-2018 08:21 (4%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Zijn er trouwens ervaringen met Track en Trace oplossingen ivm verzekering voor diefstal?
Mijn verzekeringsformulier heeft het namelijk over 'SCM goedgekeurd Track & Trace', maar ik heb geen idee waar dit precies op slaat en of dit ook voor Speed Pedelecs van toepassing is.

• Nivve
  • Niet online
Gisteren was gelukkig het kenteken binnen en kon ik de QWIC RD10 Speed ophalen. De verkoper was zelf een RD10 gebruiker dus hij kon lekker gedetailleerd uitleg geven over het hoe en wat (en daar nam ie lekker de tijd voor, mogen meer verkopers doen).

Nu heb ik altijd op studentenfietsen gefietst, dus ik kan het absoluut nergens mee vergelijken, dus of ie lekker fietst vergeleken met een Stromer laat ik aan anderen over. Vergeleken met mijn studentenfiets fietst hij in ieder geval heerlijk :+
Wat me vooral meeviel is dat ik toch makkelijk de 45 (op de teller) kon aantikken, wat volgens het Stromer forum erg lastig zou zijn op deze fiets. De 50 is me net niet gelukt, op 49,4 kapt ie volgens mij echt af. Heb daarna nog een kilometer de 47/48 aangehouden, dat was gewoon redelijk te doen. Nu was dit wel allemaal op de teller, ik moet het nog eens vergelijken met de GPS snelheid, maar ik denk niet dat die er meer dan 5km/u naast heeft gezeten.
Overigens kan je de fiets wel truuken als je de versnellingen heel licht zet. Dan hoef je geen inspanning te leveren en gaat ie dus uit zichzelf gewoon 41 op de teller >:)

Overigens over mijn laatste post: Track & Trace systemen doet mijn verzekering alleen korting voor brommers en niet voor Speed Pedelecs. Beetje rare onderscheiding dus heb daar wel even commentaar op gegeven. Maar goed, scheelt weer uitzoekwerk naar zo'n GPS systeem. Dan krijg ik maar een nieuwe als ie gejat wordt, vind ik ook goed (their loss). Alleen nog ergens een goed ART3 slot vandaan halen.

Edit: Vanmorgen de accu lekker leeggereden en merkte op dat de snelheden toch wel alleen op een volle accu gemaakt kunnen worden. Bij een halve accu gaat het naar 44km/u en bij bijna leeg was 40 toch wel de max comfortabele snelheid.
Een snelheidsbord naast de weg gaf wel aan dat met 40km/u de teller maar 1km/u afwijkt van de echte snelheid, dus dat viel weer mee.

Nivve wijzigde deze reactie 11-05-2018 09:18 (11%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SvenHe
Welke accu heb je, en hoeveel km heb je ermee gereden?

Als ik de manual goed begrijp moet de accu ook nog worden "ingereden"

SvenHe wijzigde deze reactie 11-05-2018 10:56 (40%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
quote:
SvenHe schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 10:54:
Welke accu heb je, en hoeveel km heb je ermee gereden?

Als ik de manual goed begrijp moet de accu ook nog worden "ingereden"
De 735Wh versie, dus dat helpt ook wel een beetje met de topsnelheid als ik het goed heb begrepen.
Gisteren al 6km mee gereden (van dealer naar huis) en vanochtend nog ongeveer 35km naar mijn werk (Naar mijn werk was gepland 30km, maar ik had per ongeluk de scenic route genomen O-) ). Toen begon de accu toch wel leeg te raken, schat nog 10%, grofweg van het scherm afgelezen.

Ik heb geen idee of dat inrijden van de accu echt veel zoden aan de dijk zet, maar de handleiding zegt dat inderdaad wel. Ik zal in de loop van de volgende week wel even kijken of de situatie iets verandert in dat opzicht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SvenHe
Dat was dan dus op de sterkste ondersteuning?
Dan zou ik ook echt de grote accu moeten nemen als ik wil kunnen opschieten zonder zweet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Klopt, nummer 6 en dat is dus de hoogste.
overigens de terugweg alleen maar nummer 5 gedaan (40-42kmh) en nog de helft van de accu over bij thuiskomst (31km). Die laatste paar kmh snelheidswinst kosten dus echt veel energie :|

Denk overigens niet dat maximale snelheid rijden zonder zweten kan. Ikzelf ga iig een goed fietsshirt en dito broek halen morgen. Maar goed, ik heb hem juist gehaald om wat meer te sporten elke dag 8)
Merk wel dat je heel erg kan spelen met versnelling en dergelijk om zonder veel inspanning 38-40 te rijden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BertV

BertV

R-L48

@Nivve Ik haal de maximale snelheid van 40 (op de GPS) zonder zweten in standje sport (Bosch, op 1 na hoogste ondersteuning) Met wat wind tegen of heuveltje op is het uit wel snel uit met het "gemak".

Wielerkleding en een ligstuur is een aanrader!

Ik begin wel steeds meer met een schuin oog te kijken naar een motorloze-racefiets.
Het zou irl vast tegen vallen, 2x34km per dag, maar wellicht dat ik er een keer eentje kan huren.

• Nivve
  • Niet online
@BertV Klopt, 38-40 kan vaak wel zonder moeite ('freewheelen'), vandaar dat ik het had over de maximale snelheid, anders verwacht ie straks 45 te halen zonder zweten, en dat is gewoon niet het geval.
Vanochtend harde wind tegen en dan kakt het idd wel snel in; hoogste ondersteuning gaf 39km/u op de dijk met harde wind vol van voren. Met moeite is dan 45 wel haalbaar, maar niet alle 10 kilometer lang :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: november 2016
  • Niet online
quote:
Roos79 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:50:
Ik kom meer nette speeders tegen dan de asociale die gewoon door crost en met niks en niemand rekening wenst te houden.
En juist die tweede groep verpest een hoop denk ik zo over de nette rijders word niet geklaagd.

En over het rijden op de autoweg dat gaat vast en zeker voor meer ongelukken zorgen.
Als ik zie op de plekken waar geen fietspad is en je word gepasseerd door auto's hoe gevaarlijk dat soms is...
De afgelopen weken heb ik enkele keren gehad dat ik in geen gevaarlijke situatie belande buiten mijn schuld om.
En dan zit ik dus op een normale e bike dus ik begrijp geheel dat de speeders er niet om staan te springen.
Ik zou eerder hopen dat men regels gaat gebruiken net zoals met auto rijden.
Dus snelheids aanpassingen zodat je ook als speeder veilig op weg kan.

Ik ga dit dus zeker met veel interesse volgen en hoop van harte dat er geen grote ongelukken gaan gebeuren....
Probleem is gewoon dat steeds meer gescheiden fietspaden verdwijnen, ik heb neit zoveel plezier meer in het fietsen als vroeger. Vroeger kon ik gewoon over een gescheiden fietspad van dorp naar dorp fietsen en de auto's lekker met 80 op hun eigen weg konden rijden. Nu halen ze die fietspaden massaal weg en maken van de 80 weg een 60 weg en plakken er fietstroken erop. De slechte verlichting blijft en in de schemering wil je daar niet komen als fietser zijnde. Kun je zeggen ja moeten de auto's maar normaal doen, maar denk eerder die het beleid voeren voor dit soort gevaarlijke plannen. En ze kijken nu vreemd op dat aantaal verkeersslachtoffers de laatste 2 jaar zo hard zijn gestegen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D!zzy
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 13-02 23:18
Vorige week ook een QWIC RD10 speed (735Wh) besteld. Hopelijk deze week geleverd.
Eerst nog alle administratieve rompslomp doorlopen (inschrijven :)B , nummerplaat ontvangen :)B , diefstal/ongevalverzekering,...) en vanaf dan gebruiken voor woon-werk verkeerd. Zo'n +/- 15 à 16km enkel.

Ben benieuwd! Leuk te lezen dat er al een QWIC-rijder is (@Nivve d:)b )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vlassie1980
quote:
D!zzy schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 22:48:
Vorige week ook een QWIC RD10 speed (735Wh) besteld. Hopelijk deze week geleverd.
Eerst nog alle administratieve rompslomp doorlopen (inschrijven :)B , nummerplaat ontvangen :)B , diefstal/ongevalverzekering,...) en vanaf dan gebruiken voor woon-werk verkeerd. Zo'n +/- 15 à 16km enkel.

Ben benieuwd! Leuk te lezen dat er al een QWIC-rijder is (@Nivve d:)b )
Een Belg op een Hollands Oranje fiets, het moet niet gekker worden :+

• D!zzy
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 13-02 23:18
quote:
Vlassie1980 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 23:20:
[...]

Een Belg op een Hollands Oranje fiets, het moet niet gekker worden :+
Daar zeg je wat!
Lang aan het twijfelen over de kleur. Had hem graag in het wit. Blijkt dit enkel leverbaar te zijn bij het damesmodel |:(

Mat zwart was 2de optie. Maar kwestie van stof en vuiligheid was FM er ook niet meteen een fan van. Hij had de fiets nog maar een week in de toonzaal staan. Verschillende mensen op laten rijden ... Er was al een laagje stof zichtbaar.
Dan maar de hup-holland-hup editie genomen *O*

Ideaal voor het WK }) }) _O- (excuses... Ik kon deze niet laten liggen)

* D!zzy voelt dat hij vrienden aan het maken is in dit topic :+

D!zzy wijzigde deze reactie 23-05-2018 00:21 (5%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vlassie1980
quote:
D!zzy schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 00:19:
[...]

Daar zeg je wat!
Lang aan het twijfelen over de kleur. Had hem graag in het wit. Blijkt dit enkel leverbaar te zijn bij het damesmodel |:(

Mat zwart was 2de optie. Maar kwestie van stof en vuiligheid was FM er ook niet meteen een fan van. Hij had de fiets nog maar een week in de toonzaal staan. Verschillende mensen op laten rijden ... Er was al een laagje stof zichtbaar.
Dan maar de hup-holland-hup editie genomen *O*

Ideaal voor het WK }) }) _O- (excuses... Ik kon deze niet laten liggen)

* D!zzy voelt dat hij vrienden aan het maken is in dit topic :+
Bwahaha, ik ben even klaar met voetbal....

- Oranje dat zich niet heeft geplaatst voor het WK
- Mijn club Sparta Rotterdam dat afgelopen weekend is gedegradeerd

Ben benieuwd naar je ervaringen met de Qwic, wel mooie fiets en ook goed dat hij een achterwielmotor heeft. Qua prijs is het ook enigszins een concurrent voor Stromer / Klever hoewel de specs bij die merken wel beter zijn en de componenten net wat beter denk ik.

Veel fijne kilometers gewenst!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SvenHe
Ik heb een kort stukje proefgereden op de rd10-non-speed, zonder accu en dat voelde erg prettig.
Binnenkort hoop ik een proefrit te maken op de speed, ben benieuwd...

Heb van Nivve al begrepen dat hij tot nu toe erg tevreden is.

Ik heb ook de rd 9.2 gereden maar die komt maar tot 38 km/u/. Ik wil toch echt de mogelijkheid van het halen van 45.

SvenHe wijzigde deze reactie 23-05-2018 11:31 (22%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Ja, tot nu toe zeker nog tevreden. Iets wat ik nog niet aan @SvenHe heb gemeld: Stuur en spiegeltje moest ik vastzetten vandaag (500km op de odo vandaag). De rest doet het nog prima. Straks even kijken wat ik eigenlijk voor onderhoud moet doen. Iets met ketting smeren en bandenspanning checken hoorde ik van de FM.

Ik had qua kleur overigens dezelfde overweging als @D!zzy. Wilde dolgraag de witte, zou echt prachtig zijn. Maar was niet leverbaar voor de herenfiets. Zwart was saai, dus dan maar oranje. Maar goed, ik ben zelf een rashollander, dus dan mag dat >:)
Army Green zag ik bij een ander model van QWIC (RD9.2?), dat had ook wel erg stoer geweest.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Celticrafke
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 20-06-2018
Dag collega's,

Al eventjes volg ik dit forum en wil ik mijn ervaringen ook delen.

Zelf reed ik met een QWIC RD10 735w (stand6) dagelijks woon-werk(70km).
Gewicht 100kg, actieradius (40km) en de staat van de te berijden weg is matig.

Laat mij eerst stellen dat de RD10 een fantastische fiets is om mee te rijden en het QWIC-team zijn verantwoordelijkheid heeft opgenomen omdat na 1 jaar en ongeveer 5000 km ;

Kapotte controllers.
Spaken uitgebroken.
Remleidingen zonder hydrauliek.
Terugschakelen stuk.
Derailleur moeten vastzetten.
Batterij los gekomen met sokkel.

Deze fiets was gewoon niet gemaakt voor mijn gewicht, rijstijl en de gemaakte kilometers.

Qwic heeft dit opgelost door onlangs mij de upgrade naar een RD10 speed aan te bieden en die heb ik aangenomen.

Deze fiets bevalt mij uitstekend, de actieradius is wel iets minder (35km) en alles lijkt mij veel robuuster en beter gemaakt.

In al de andere opmerkingen van mijn collega RD10-rijders kan ik mij ook vinden.

Mvg

ps : rij veilig en vriendelijk.

Edit : Na 500 km staat mijn RD10 speed ook stil met motorproblemen. #handen in het haar.

Celticrafke wijzigde deze reactie 06-06-2018 11:16 (4%)

• SvenHe
Goh, is de rd10-S ook zwaarder gebouwd?
Ik dacht dat ie alleen een zwaardere motor en een geveerde zadelpen als extra's heeft.

• Celticrafke
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 20-06-2018
De RD10 speed is een kilootje zwaarder en heeft naar mijn mening een veel robuustere bouw.
Vering, wielen(spaken), remmen, controller, motor en algemene bouw zijn volgens QWIC de aanpassingen.

• Nivve
  • Niet online
Had ik ook geen idee van. Wat ik altijd hoorde via-via was dat het gewoon een normale RD10 was maar dan gekeurd en zo naar Speed Pedelec. Op zich goed om te horen dat ze ook gelijk wat vebeteringen aanbrengen. Helemaal na je (@Celticrafke) lijst van issues, daar schrok ik toch even van.

Nivve wijzigde deze reactie 24-05-2018 09:22 (6%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Taan
Zijn er meer mensen met een Cityzen Speed die moeizaam schakelt?
Ik heb vaak een ratel in de versnelling en ook naar het kleinste blad schakelen gaat moeilijk. Dat moet je dan met heel voorzichtig trappen doen en dan nog lukt het soms niet. Als ik dan over een hobbel ga gaat hij ineens wel naar het kleinste blad.

Er heeft al eens een FM naar gekeken, en die heeft hem een beetje versteld, maar dat heeft niet echt geholpen.

• zonnefreak
quote:
Taan schreef op maandag 28 mei 2018 @ 13:11:
Ik heb vaak een ratel in de versnelling en ook naar het kleinste blad schakelen gaat moeilijk. Dat moet je dan met heel voorzichtig trappen doen en dan nog lukt het soms niet. Als ik dan over een hobbel ga gaat hij ineens wel naar het kleinste blad.

Er heeft al eens een FM naar gekeken, en die heeft hem een beetje versteld, maar dat heeft niet echt geholpen.
Ik neem aan dat het een derailleur betreft. Misschien ook even controleren of er niet een keer iets tegen aangestoten of gevallen is waardoor hij nu misschien een klein beetje schuin staat. Ik weet nog wel eens dat er bij mij een extra beschermbeugel er voor zat. Deze was toen wat verbogen en drukte precies tegen de schakelarm waardoor hij het kleinste wieltje net niet meer kon inschakelen. Het zijn soms de stomste dingen die roet in het eten kunnen gooien. ;)

• BertV

BertV

R-L48

quote:
Taan schreef op maandag 28 mei 2018 @ 13:11:

Ik heb een Cityzen Speed. Ding van jou staat gewoon niet goed afgesteld.

Mijn fiets schakelt soepel... al moet er na een tijdje op alle scharnierpunten vet om dat zo licht te houden.

Wel even (fractie van een seconde) inhouden met trappen (kracht geven) en het systeem de tijd geven.
Maar wat jij omschrijft is niet normaal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Mijn werk gaat later dit jaar gaat verhuizen waardoor ik een reistijd van een kleine 20km enkele reis krijg. Route bestaat voor ongeveer 1/3 uit stad, 1/3 snelle rechte fietsstraat, en 1/3 iets hier tussen in. Omdat ik max 25km/u niet snel genoeg vind en opvoeren niet aandurf, ben ik me op een speed pedelec aan het oriënteren. Ik fiets het hele jaar door, en zoek een fiets met een enigszins sportieve zit.

Omdat ik graag een enigszins onderhoudsarme fiets wil (ik houd niet van ketting poetsen), kijk ik naar modellen met een naafversnelling en niet naar een derailleur. Het aanbod hierin is helaas niet heel groot. Ik heb zelf deze fietsen gevonden:
- Batavus Razer Turbo
- Riese & Müller (New) Charger NuVinci HS
- Kalkhoff Integrale i11 Speed

Zie ik nog modellen over het hoofd?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vlassie1980
quote:
jurk738 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 15:52:
Mijn werk gaat later dit jaar gaat verhuizen waardoor ik een reistijd van een kleine 20km enkele reis krijg. Route bestaat voor ongeveer 1/3 uit stad, 1/3 snelle rechte fietsstraat, en 1/3 iets hier tussen in. Omdat ik max 25km/u niet snel genoeg vind en opvoeren niet aandurf, ben ik me op een speed pedelec aan het oriënteren. Ik fiets het hele jaar door, en zoek een fiets met een enigszins sportieve zit.

Omdat ik graag een enigszins onderhoudsarme fiets wil (ik houd niet van ketting poetsen), kijk ik naar modellen met een naafversnelling en niet naar een derailleur. Het aanbod hierin is helaas niet heel groot. Ik heb zelf deze fietsen gevonden:
- Batavus Razer Turbo
- Riese & Müller (New) Charger NuVinci HS
- Kalkhoff Integrale i11 Speed

Zie ik nog modellen over het hoofd?
Een speed pedelec met achterwielmotor heeft amper slijtage op de cassette en ketting. Bij een middenmotor is dit een heel ander verhaal.

- Batavus Razer Turbo --> Leuke fiets, maar heeft wel velgremmen en geen schijfremmen. Die moet je vaak vervangen en op de lange termijn vreten ze je velg op.
- Riese & Müller (New) Charger NuVinci HS --> Mooie fiets, weinig op aan te merken
- Kalkhoff Integrale i11 Speed --> Keihard weglopen, Kalkhoff maakt bagger motoren die om de zoveel paar honderd kilometer stuk lopen. Het internet staat bol met klachten over die motoren. Kalkhoff kan het ook niet oplossen en blijft telkens dezelfde motoren uitleveren onder garantie. NIET DOEN!

Bulls Green Mover al eens naar gekeken? Niet de mooiste speed pedelec maar zeer krachtige motor. Continue harder dan 40 rijden is peanuts. Actieradius is alleen wat beperkter.

• jurk738
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Nee, nog niet naar fietsen met achterwielmotor gekeken. Dan zou ik eerst mijn idee over het poetsen van de ketting (en risico op vieze broek) moeten bijstellen.
Anyway, ik zal binnenkort eens bij 12go biking gaan kijken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 12:43

Ligone

Moeha!

Heeft er iemand ervaring met de flyer upstreet 5? Meeste 350w motoren zouden moeite hebben bij het halen van 45km/u met tegenwind, Met de 2 versnellingen in de panasonic motor "zou" deze dat niet hebben maar kan ik moeilijk geloven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SvenHe
Op deze pagina kan je wat gegevens invoeren:
http://markcopijn.nl/inde...e=fietsvermogen.php&scr=0

Je kan als ik goed geinformeerd ben zonder te zweten maximaal 160 watt opbrengen, de rest moet van de motor komen.

Dat betekend dat je 45km/u naar alle waarschijnlijkeid met die Flyer niet zou redden.

• Taan
quote:
BertV schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 15:36:
[...]

Ik heb een Cityzen Speed. Ding van jou staat gewoon niet goed afgesteld.

Mijn fiets schakelt soepel... al moet er na een tijdje op alle scharnierpunten vet om dat zo licht te houden.

Wel even (fractie van een seconde) inhouden met trappen (kracht geven) en het systeem de tijd geven.
Maar wat jij omschrijft is niet normaal.
Vanmorgen bij de FM geweest en hij schakelt weer perfect! Ik rij niet zo vaak op het ding, dus vandaar dat het even duurde.
quote:
jurk738 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 15:52:
...reistijd van een kleine 20km enkele reis...
Route bestaat voor ongeveer 1/3 uit stad, 1/3 snelle rechte fietsstraat, en 1/3 iets hier tussen in.
Als ik in jou situatie was zou ik toch kiezen voor een opgevoerde E-bike. En dan doe je 35 ofzo.
De afstand is niet zo groot dat je veel hebt aan die 45km/u en dat halen de meeste Speed Pedelecs niet eens.

1/3 van je route is stad, daar haal je sowieso weinig winst. Dan hou je nog 13 km over. Stel je haalt daar 35 gemiddeld vs 30, dan rij je op dat stuk 22 vs 26 minuten.

Voordelen van een gewone E-bike:
Je voorkomt een hoop narigheid dat je op de weg moet fietsen terwijl je dat eigenlijk niet wil.
Je hebt geen verplichte verzekering nodig
Je hoeft niet altijd een helm op en dus op je bestemming meesjouwen (meestal wel aan te raden natuurlijk)
Je hebt geen spiegel nodig, waardoor je fiets makkelijker te stallen is. (mijne past niet in een normale drukke fietsenstalling)
Je kunt niet geflitst worden als je te hard rijd. (ik rij zelf wel eens op een 30-weg met flitspalen)
Meestal veel goedkoper.

Als je zelf een middenmotor monteert kun je ook nog kiezen uit heeel veeeel fietsen als basis.
Dan ben je nog goedkoper uit. Desnoods laat je het doen.

Over het risico zou ik me niet druk maken. Op een provinciale weg ziet niemand het verschil tussen 25 en 35 en in de stad moet je gewoon je verstand gebruiken.
Ik denk dat het risico dat je gepakt wordt met een Speed Pedelec op het fietspad veel groter is.
Of het risico op een ongeluk als je op de weg gaat fietsen.

Taan wijzigde deze reactie 06-06-2018 13:28 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SvenHe
"Als ik in jou situatie was zou ik toch kiezen voor een opgevoerde E-bike"

Dat kan je op twee manieren lezen. De ene is als gevaarlijk advies, de andere als bewijs van dommigheid.

"Je voorkomt een hoop narigheid"
Je stelt jezelf open voor het veroorzaken van narigheid, voor jezelf en erger nog, voor andere weggebruikers!

Ga even googlen op wat er op je af komt als je onverzekerd een ongeval met letsel veroorzaakt. (hint: tienduizenden euro's schuld)

SvenHe wijzigde deze reactie 07-06-2018 08:47 (17%)

• Ligone
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 12:43

Ligone

Moeha!

quote:
SvenHe schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:31:

Dat betekend dat je 45km/u naar alle waarschijnlijkeid met die Flyer niet zou redden.
Dat bevestigd mijn vermoeden... Toch eens kijken naar ne stromer dan! Merci!

• Nivve
  • Niet online
Misschiend dat een van jullie een tip hebben. Maar het enige waar ik me echt aan stoor bij de QWIC RD10 Speed, is dat de zware stroomadapter geen plaats heeft om op te hangen of zo.

Ik ben bang dat ik nog eens de stekker aan de accukant nog eens mol als de adapter van de voorvork afglijdt (daar leg ik hem nu tijdens laden) en dan ben ik verder van huis.
Is er een handige manier om iets aan het frame te maken zodat ik hem daar tijdens opladen kan ophangen of zo? Ik neem aan dat andere SP's hier ook iets voor hebben verzonnen.

• Taan
quote:
SvenHe schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 16:14:
"Als ik in jou situatie was zou ik toch kiezen voor een opgevoerde E-bike"

Dat kan je op twee manieren lezen. De ene is als gevaarlijk advies, de andere als bewijs van dommigheid.

"Je voorkomt een hoop narigheid"
Je stelt jezelf open voor het veroorzaken van narigheid, voor jezelf en erger nog, voor andere weggebruikers!

Ga even googlen op wat er op je af komt als je onverzekerd een ongeval met letsel veroorzaakt. (hint: tienduizenden euro's schuld)
Zou kunnen. En hoewel het populaire aanname is, is het maar de vraag of het waar is.

Normaal gesproken valt schade veroorzaakt door een fietser onder de persoonlijke WA-verzekering. Bij een E-bike dus ook. Het is maar de vraag of er in de voorwaarden van zo'n verzekering een uitsluitingsgrond staat waar een verzekeraar zich op kan beroepen.

Aan de andere kant is het ook maar de vraag of schade veroorzaakt met een Speed-pedelec terwijl er wordt gereden op een fietspad waar deze niet mag rijden wel gedekt is door de WA bij de Speed-pedelec.

Het is dus kiezen tussen 2 (mogelijke) kwaden.

Dus tenzij jij bronnen hebt waar dit onomstotelijjk uit blijkt is jouw verwijt aan mij onterecht want je weet het niet.

Ik denk niet dat er al jurispudentie over is.

• SvenHe
"Normaal gesproken valt schade veroorzaakt door een fietser onder de persoonlijke WA-verzekering. Bij een E-bike dus ook."

Een speed pedelec is geen e-bike maar een electrische brommer en moet WA verzekerd zijn.

Een e-bike die harder kan rijden dan 25 km/u is niet gedekt door de persoonlijke verzekering., net zomin als een opgevoerde bromscooter dat is, of een opgevoerde brommer gedekt is door de brommer wa verzekering.

En nee, waarschijnlijk is er nog geen jurisprudentie.

En ja, als ik een ongeval veroorzaak door te rijden waar ik als brommer eigenlijk niet mag komen dan krijg ik in principe de schuld, ook als de ander de feitelijke veroorzaker is.

Het grote verschil is hier echter dat ik me aanpas aan het overige verkeer als ik ga rijden waar ik officieel niet mag komen.

Jij gaat met een ebike doen of je een speed pedelec bent, ik doe met een SP of ik een e-bike ben.
Wat zal de rechter als het meest gevaarlijke bestempelen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BertV

BertV

R-L48

quote:
SvenHe schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 20:48:

Jij gaat met een ebike doen of je een speed pedelec bent, ik doe met een SP of ik een e-bike ben.
Wat zal de rechter als het meest gevaarlijke bestempelen?
Ik heb in beide gevallen weinig vertrouwen in een "goede" uitkomst.
...als het al zo ver is gekomen dat je voor de rechter staat.

Over onwettigheid gesproken;

In de nu 15000km op mijn SP nog maar drie snorfietsers ingehaald!
...blauwe en gele plaatjes wat een onzin.

Ik rij binnen de bebouwde kom op het fietspad, met minimale ondersteuning 30km/u.
Buiten de bebouwde kom, in een geval dat ik op een 60km-weg zou moeten rijden, |:( rij ik "gewoon" voluit op het fietspad ernaast.

BertV wijzigde deze reactie 08-06-2018 10:02 (16%)

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True