Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Speed Pedelec topic.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• Nivve
  • Registratie: februari 2016
  • Niet online
Scary Gil schreef op donderdag 13 december 2018 @ 08:50:
[...]

Dat vraag ik me af of er direct boetes worden uitgedeeld aan SP's op een fietspad ipv eerst een waarschuwing. Heb je er ervaring mee?
Daar is geen vast protocol voor. Van wat ik heb gelezen zo her en daar wordt in de ene gemeente je niet eens opgemerkt terwijl je in een andere gemeente staande wordt gehouden.
Zelf zie ik ook veel meer in snelheidsbeperkingen; lekker simpel en het is de meest belangrijke factor voor ongelukken. Maar goed, dan kom je op het gebrek aan handhaving, dat is bij vaste categorieën weer veel makkelijker.

Iets heel anders:
Heb nu al een tijdje de Marathon GT 365 banden op de fiets en zelfs met de huidige temperatuur om 7 uur 's ochtends doen ze het nog echt goed. Geen moment twijfel gehad of ik wel grip heb.

Zal eens door de polder rijden waar 0,0 gestrooid wordt, puur om te testen :+

• BertV
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 09:29

BertV

R-L48

[...]

Dat vraag ik me af of er direct boetes worden uitgedeeld aan SP's op een fietspad ipv eerst een waarschuwing. Heb je er ervaring mee?
Politieauto's zijn mij meerdere malen voorbij gereden.
Het heeft geen prioriteit, zeker niet als je met zo'n 30km/u voortsukkelt.

...zeg maar de snelheid die snorfietsers vroeger reden... waar ook geen ene f*ck aan gedaan wordt.

• mrpink83
  • Registratie: december 2007
  • Nu online
[...]

Gelukkig zelf geen ervaring mee. Ben ook nog nooit politie tegen gekomen. Maar ken verhalen (zit in een Facebook groep voor SP's) waarin SP'ers wel boetes kregen. En zonder waarschuwing.

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 15:07
Scary Gil schreef op donderdag 13 december 2018 @ 08:52:
[...]

Nou ik weet niet of ik mij altijd liever op het fietspad zie. Mij gaat het meer om de snelheid die je rijdt bepaalt de plaats. Niet de snelheid die je kan rijden.
Ik denk ook dat niemand het daar mee oneens zal zijn. Het feit is alleen dat maar weinig mensen sociaal genoeg zijn om zich daar kan ook aan te confirmeren. Zie bijvoorbeeld de blauwe kentekens op de fietspaden waarvan ook maar een enkeling maar 25 rijdt en de rest 35-40.

Ik denk dat dat er meer bereikt wordt door goeie inkadering van beleid en regels dan de verantwoordelijkheid bij het volk neer te leggen (in deze kwestie) en dat achteraf te corrigeren, wat door onderbezetting bij het controlerend orgaan weer niet gebeurd.

Hoezeer ik dat niet de meest wenselijke situatie vind, denk ik wel dat dat de meest realistische situatie is.

Without magic smoke, it ain't broken!

• nils_vdg
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 18-03 20:11
Kan iemand mij vertellen wat er allemaal op een kenteken pas staat van een speed pedelec?

Wat voor benamingen en codes worden er gebruikt? En hoe verschilt de kentekencard van een speed pedelec met die van een elektrische scooter?

• BertV

BertV

R-L48

G 23kg, P.2 0,35kw brandstof E, zitplaatsen 1. T 14/45km/u
voertuigcategorie L1e, wat specifieke type nr's en voor de rest heel leeg.

• D!zzy
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 07:42
D!zzy schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 14:25:
Vorige week met mijn qwic RD10 speed in panne gevallen. Batterij defect. Blijkbaar wel meer last mee. Gelukkig netjes onder garantie vervangen ... Volgens fietsenmaker is vermoedelijk printplaat ergens doorgebrand (en niet de zekering :F ). Hij had nog enkele defecte batterijen bij hem liggen. Alleen schakelt QWIC blijkbaar pas begin volgend jaar (volledig?) over op een nieuwe leverancier van BMS'en... Hopelijk heb ik al een 'goede'...
Gisteren opnieuw stilgevallen met mijn QWIC RD10 speed. Zelfde storing: ondersteuning valt tijdens het rijden kort even weg, 4km verder valt alles uit :/ .
Fietsenmaker zonet gebeld -> batterij wordt weer vervangen. Probleem is bij QWIC nog altijd niet opgelost aangezien de vervangbatterij nog altijd dezelfde BMS heeft. Blijkbaar gaat QWIC wel alle batterijen vervangen als de nieuwe BMS uit komt (aldus fietsenmaker).
Hopelijk houdt deze batterij het uit tot de definitieve vervanging.

KM-stand: 3750km

• Markable
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 03-03 12:41
Goedenavond,

Sinds enkele maanden rijdt ik met veel plezier op mijn Bulls Green Mover E45. Mijn noeste trap-arbeid word ondersteund door een Brose achterwielmotor en 735W bij 20.4Ah accu.

Ik kocht de fiets afgelopen september van een vriendin, toen ik voor de keuze stond om een 2e auto, duur treinabonnement of dus deze SP over te nemen. Ik fiets zo’n 18km naar mijn werk en ‘s middags diezelfde 18km weer terug. Dit kon tot aan december op één accu, waarbij ik bij thuiskomst nog zo’n 15% over had. Nu het kouder wordt haal ik dat niet meer en ben dus genoodzaakt om de accu op mijn werk op te laden.

Tot zover dik tevreden. Maar...
Twee weken geleden kreeg ik een foutmelding (E22) op mijn display, nadat ik de accu ‘s avonds afkoppelde om terug naar huis te fietsen. De computer wilde niet meer aan en ook de accu leds gingen knipperen bij het indrukken van de ‘indicator-knop’. Storing dus!
Heb de fiets via 3 fietsenmakers (want niemand kon een Bulls van 2013 uitlezen :| ) uiteindelijk naar een Bulls Dealer gebracht in Hellendoorn. Ze hebben de fiets uitgelezen, softwarereset gedaan en tijdens de testrit niets meer aan de hand. De week er na weer fluitend naar mijn werk gefietst. ‘s avonds tot mijn grote teleurstelling opnieuw dezelfde storing! De fiets dus na 1 rit weer weggebracht. Opnieuw software reset en zelfs nog meegekeken met de FM: Melding in het Duits waaruit bleek dat de temperatuur te hoog(?) werd tijdens het laden.
Bedacht me toen dat het misschien zou liggen aan het opladen in een onverwarmde fietsenstalling op mijn werk. Dus afgelopen week de fiets maar eens grondig schoongemaakt en samen met de opgeladen accu laten acclimatiseren _/-\o_( jaja) in een verwarmde ruimte, op het parket!
Wil ik zojuist nog even een testritje maken voordat ik morgen weer naar mijn werk ga en je raad het al.... E22 ERROR! :(

Heeft iemand soortgelijke ervaringen / oplossingen of tips?

Groet Mark

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 12:01
BertV schreef op maandag 10 december 2018 @ 11:44:
Brommers rijden 50. Ik zat met een schuin oog te kijken naar een review van een electrische scooter, deed ook 50 tot 52 zonder problemen.

Automobilisten zijn nu wel gewend aan brommers op de rijbaan met deze snelheden.
Waar zijn niet aan gewend zijn zijn fietsers met 35 tot 40 terwijl er een goed fietspad naast ligt.

Wat een agressie... ik fiets al lang weer op het fietspad.
Mwah... Ik voel me toch echt regelmatig alsof ik mijn leven waag op de rijbaan :Y

Maar goed, ik wil nog steeds graag van de (stink)brommer af. In het ebike topic zag ik door de bomen het bos niet meer, dus maar eens even gezocht naar een echt speed pedelec topic!

* Pathogen haakt in en leest wat door.

Waar je mee omgaat, word je mee besmet.

• BertV

BertV

R-L48

Je houdt natuurlijk altijd figuren die je het liefst van de wegdrukken met je brommer.

Ik had dat zelfs met mijn 125cc motorscooter.

Ik doelde op de gemiddelde automobilisten.
Deze weten dat de brommer op de weg hoort, maar weten niets van een speed pedelec.

Wel een aanrader zo'n speedpedelec.
Er is een groot verschil tussen de mate van (maximale) ondersteuning, dus inlezen en testrijden is een aanrader.

• Pathogen
BertV schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 14:40:
Je houdt natuurlijk altijd figuren die je het liefst van de wegdrukken met je brommer.

Ik had dat zelfs met mijn 125cc motorscooter.

Ik doelde op de gemiddelde automobilisten.
Deze weten dat de brommer op de weg hoort, maar weten niets van een speed pedelec.

Wel een aanrader zo'n speedpedelec.
Er is een groot verschil tussen de mate van (maximale) ondersteuning, dus inlezen en testrijden is een aanrader.
Absoluut. Enorme verschillen alleen al in budget en doelgroep :) Ik zou ermee gaan forenzen, maar slechts 15km enkele rit met een hoop stopcontacten op mijn werkplek. Mijn rit heeft best wat stopmomenten en een drietal langere stukken van 1-2km.
De rijbaan, daar moet ik niet aan denken in Rotterdam Centrum. Meerbaans, veel zwaar verkeer bij de Ring en veel asociaal/onoplettend verkeer in het centrum. Ik zou dit inderdaad echt eens moeten proefrijden met een SP om het echt te beleven :Y

• Nivve
  • Niet online
Deze week de tweede keer dat de QWIC stilvalt op de helft van mijn rit (15 km van de 30 enkele reis). Vorige keer was het de trapondersteuning (volgens FM, ik dacht dat het de remsensor was) en was toen keurig onder garantie vervangen door een nieuwe versie (gezien de oude vaker problemen gaf). Deze keer geeft de computer ook echt foutmelding 5, Brake Sensor aan. Ik vermoed dan ook dat de vorige keer de remsensor toch ook al brak was.

Ondertussen overigens bijna 6000km gefietst. Weet niet of het dus te verwachten is dat al dingen stuk gaan. Nam zelf aan van niet, want ondanks de km-stand is de fiets nog geen jaar oud.

Nivve wijzigde deze reactie 06-02-2019 09:07 (17%)

• h1ttent1t
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 13:20
Nivve schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 09:06:
Deze week de tweede keer dat de QWIC stilvalt op de helft van mijn rit (15 km van de 30 enkele reis). ...
Deze keer geeft de computer ook echt foutmelding 5, Brake Sensor aan.
Ik heb dit onlangs ook gehad, snel gefixt door mijn FM, maar je moet het maar weten. Bij mij lag het aan het 'verklikkertje' aan de binnenkant van de remgreep. Dat zat door wat vuil vast en daardoor foutmelding en geen ondersteuning meer. Stuur me maar PB moest je nog vragen hebben.

• Vlassie1980
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 13:50
Het is nou eenmaal zo dat speed pedelecs niet zo degelijk zijn als auto's. Ik heb ook al aardig wat euvels gehad aan mijn Bulls die gelukkig onder garantie zijn verholpen.

Volgende maand verloopt de garantie, hopelijk blijven me dan heel wat euvels bespaard.
Lees op veel forums en op FB dat elk merk wel zijn kinderziektes heeft. Of je nou een Qwic, Klever, Riese und Muller of Stromer koopt ze hebben allemaal op den duur wel iets.

• BertV

BertV

R-L48

Volgens mijn fietsenmaker is het motorisch gezien of ellende, of je hebt er nooit iets aan en 't ding blijft gaan.

Dat laatste geldt in mijn geval *klop* *klop*

Mijn problemen zijn mechanisch. :P

Ik merk wel dat als je iets hebt wat "on-trapfiets-achtig" is, zoiets als een weigerend remlicht, dat repareren gelijk een kriem is.

Dat zal nog wel erger zijn in het geval van @Nivve met iets motorisch.

• Vlassie1980
BertV schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 13:00:
Volgens mijn fietsenmaker is het motorisch gezien of ellende, of je hebt er nooit iets aan en 't ding blijft gaan.

Ik merk wel dat als je iets hebt wat "on-trapfiets-achtig" is, zoiets als een weigerend remlicht, dat repareren gelijk een kriem is.

Dat zal nog wel erger zijn in het geval van @Nivve met iets motorisch.
Jij rijdt toch op een Bosch powered sp?

Heb nu tijdelijk een Trek XM700+ omdat mijn Bulls wordt gerepareerd vanwege valschade.
Gelijk maar even geregeld dat ik een reserve accu mee kreeg, die past prima in de tas. Met 800Wh moet ik toch wel met wat tegenwind 26km af kunnen leggen 8)

Moet zeggen dat hij meer power leek te leveren in vergelijking met de voorgaande keren dat ik die fiets te leen had, wellicht hebben ze de software geupdate?

• BertV

BertV

R-L48

Bosch, met een minder wordende accu... de ondersteuning zelf begint nu echt minimaal te worden.

tjsa, die bosch update deed voor mij niks, voor de recentere fietsen wellicht wel. |
(als ik de reviews lees op internet)

26@ 800wh lijkt me met storm tegen nog te lukken. :)

BertV wijzigde deze reactie 06-02-2019 14:18 (28%)

• Ferrox1
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 13:10
BertV schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 14:15:
Bosch, met een minder wordende accu... de ondersteuning zelf begint nu echt minimaal te worden.
Zo'n idee heb ik ook bij mijn fiets.. kan dat ook aan het winterweer liggen dat hij het vermogen terugschroeft? Je ziet het ook op het scherm dat hij niet altijd meer full-power geeft op momenten waar hij dat eerst wel deed.

Maar kan ook aan mij liggen.. de koude zorgt er ook voor dat ik niet helemaal mijn vermogen meer geef :P

• Vlassie1980
BertV schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 14:15:

tjsa, die bosch update deed voor mij niks, voor de recentere fietsen wellicht wel. |
(als ik de reviews lees op internet)

26@ 800wh lijkt me met storm tegen nog te lukken. :)
Hoeveel heeft die fiets van je inmiddels gelopen?

Met 800wh moet ik wel een eindje komen ja.

• BertV

BertV

R-L48

Vlassie1980 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 20:20:
[...]
Hoeveel heeft die fiets van je inmiddels gelopen?

Met 800wh moet ik wel een eindje komen ja.
22250 :P In minder dan 2 jaar.
Speedclip heeft een tijdje mijn gereden afstand gehalveerd, dus het is zomaar 1000 meer.
De fiets moet nog 2 jaar mee gaan.

Er wordt nu een nieuw achterwiel besteld.
Het ding is gaar kwa lagers en dit schijnt goedkoper te zijn dat reparatie.

Maakt mij niet uit. Ze doen maar.

BertV wijzigde deze reactie 21-02-2019 15:30 (16%)

• miles
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 22-04 07:17
Ik ben op zoek naar een e-bike.
Gebruik 4x pw woon - werk, 17 km enkele reis jaar rond. Nu ga ik regelmatig als het weer het toelaat op de fiets, maar doe er dan eigenlijk net te lang over, en moet bij aankomst douchen. (kost ook tijd)
14 km van de route is een lange, rechte weg.
Na wat lezen is een speed pedelec, die sneller gaat dan 25 km/h misschien ook wel een optie.
De aanschafprijs is wel even slikken maar m'n fiets moet geen belemmering zijn om in wind en regen op de fiets te stappen. Dan wil ik m'n bestemming eigenlijk in 35 minuten kunnen bereiken.
Ik verwacht niet harder dan boven in de 30, max 40 km/h te rijden. (maar eigenlijk geen ervaring met ebike of speed pedelec)
Wat onderhoud betreft lijkt het me heerlijk om een fiets met riemaandrijving te hebben. Ik wil graag een frame waar de accu in verwerkt is, geen pukkel ergens op het frame.

Hier en daar rondgekeken en uiteindelijk bij Qwic uitgekomen.
Daar zie ik de modellen ma11speed, md11speed en rd11speed staan.
Behoorlijk prijsverschil tussen de drie modellen, maar de ma11speed (de duurste) heeft riemaandrijving, md11speed middenmotor met ketting en rd11speed achtermotor met ketting.
Ivm de riemaandrijving trekt de ma11speed mij het meeste. Mijn route loopt door de polder met vaak vieze wegen en het lijkt me makkelijk 's avonds bij thuiskomst niet de ketting te hoeven schoonmaken. Ook heb ik niet de discipline om iedere maand een nieuwe ketting om de fiets te leggen. Het vervangen van kransjes zal ik helemaal niet zelf gaan doen, daarvoor zou ik naar de FM gaan.

Het zijn nieuwe modellen die nog niet op de markt zijn, maar is er hier iemand die mij goede tips tav het merk qwic, deze modellen en het verschil tussen deze modellen kan geven. Of kan aangeven dat ik eigenlijk op de verkeerde weg ben en beter elders kan kijken?

• Nivve
  • Niet online
miles schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 10:17:
Gebruik 4x pw woon - werk, 17 km enkele reis jaar rond. Nu ga ik regelmatig als het weer het toelaat op de fiets, maar doe er dan eigenlijk net te lang over, en moet bij aankomst douchen. (kost ook tijd)
Na wat lezen is een speed pedelec, die sneller gaat dan 25 km/h misschien ook wel een optie.
De aanschafprijs is wel even slikken maar m'n fiets moet geen belemmering zijn om in wind en regen op de fiets te stappen. Dan wil ik m'n bestemming eigenlijk in 35 minuten kunnen bereiken.
Ik verwacht niet harder dan boven in de 30, max 40 km/h te rijden. (maar eigenlijk geen ervaring met ebike of speed pedelec)
Wat onderhoud betreft lijkt het me heerlijk om een fiets met riemaandrijving te hebben. Ik wil graag een frame waar de accu in verwerkt is, geen pukkel ergens op het frame.

Behoorlijk prijsverschil tussen de drie modellen, maar de ma11speed (de duurste) heeft riemaandrijving, md11speed middenmotor met ketting en rd11speed achtermotor met ketting.
Ivm de riemaandrijving trekt de ma11speed mij het meeste. Mijn route loopt door de polder met vaak vieze wegen en het lijkt me makkelijk 's avonds bij thuiskomst niet de ketting te hoeven schoonmaken. Ook heb ik niet de discipline om iedere maand een nieuwe ketting om de fiets te leggen. Het vervangen van kransjes zal ik helemaal niet zelf gaan doen, daarvoor zou ik naar de FM gaan.

Het zijn nieuwe modellen die nog niet op de markt zijn, maar is er hier iemand die mij goede tips tav het merk qwic, deze modellen en het verschil tussen deze modellen kan geven. Of kan aangeven dat ik eigenlijk op de verkeerde weg ben en beter elders kan kijken?
Ik heb zelf een RD-10 Speed van vorig jaar mei, dus misschien dat mijn ervaring niet heel relevant is voor de nieuwere modellen overweging. Qua ketting onderhoud ik eens per maand (eerste 4 maanden helemaal niet O-) ) ongeacht het weer en loopt nog steeds prima. Al zal dat voor sommigen heilig schennis zijn en moet ik sneller de ketting vervangen, maar dat vind ik niet zo'n probleem vergeleken met de tijd die ik anders kwijt ben aan onderhoud.
Ik was voor de speed-pedelec een notoire nooit-fietser en ben dus ook niet handig met fietsen en onderhoud

Overigens is bij mijn RD-10 de trapkrachtsensor vervangen naar een nieuwer model (zal nu wel standaard zijn) en wordt volgende week de controller vervangen ivm een fout in de remonderbreking. Beiden onder garantie en voor de rest ben ik erg blij met de fiets. Maar QWIC heeft (had?) een slechte naam op dit gebied.
Ook haalt de fiets alleen met volle accu 45km/u en kakt het erg in bij tegenwind (bij mijn inspanning niveau iig), maar gezien je use-case maakt dat wat minder uit. Je kan met de 735Wh accu misschien zelfs heen en weer op één lading. Ik doe zelf 30km enkele reis op één lading en ook in de winter gaat dat prima op volle ondersteuning.

• zonnefreak
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 22-04 00:02
miles schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 10:17:

Voor het beste speedpedelec gebruik zou ik je adviseren om voor de RD11 speed te gaan. Omdat de motor in het achterwiel zit heb je amper belasting op je voortandwiel, ketting en derailleur. Deze zal gemakkelijk 10000km mee kunnen gaan.
Als je voor de middenmotor gaat dan zal je om de 2000km een nieuwe ketting moeten leggen. Dit is in ieder geval mijn ervaring met een speedpedelec met Bosch Performance motor.
Een zwager van mij heeft een belt systeem maar daar blijven je kleren ook echt niet schoon van. Nee verre van dat. Ik weet alleen niet hoe lang dat mee zal gaan, en ik vermoed dat het qua vervangen wel een heel stuk duurder zal zijn.
Mijn advies koop een achterwiel aangedreven speedpedelec. Dat zal het minste kosten qua onderhoud.
En maak ook eens proefritten op andere speedpedelec's. Kijk hoe ze aanvoelen, hoe het zit enzevoort. Dat is voor iedereen verschillend namelijk.

• miles
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 22-04 07:17
@Nivve Tnx. Als je elektrisch rijdt, schakel je dan veel?
Ik merk met m'n gewone sportfiets dat ik eigenlijk vrijwel de hele rit in dezelfde versnelling rijdt. Hooguit een beetje bijschakelen met wind mee of wind tegen.

@zonnefreak Ook jij Tnx. Mijn voorkeur voor het beltsysteem is niet zozeer dat m'n broek dan niet vies wordt,maar meer het gemak van het niet hoeven smeren, niet hoeven uitkoken van de ketting, de prettige rijervaring en het 20 000 km meegaan van de belt.

• Nivve
  • Niet online
@miles: Nee, nauwelijks. Alleen bij kruisingen/bochten die ik nauwelijks heb op mijn route (platteland) en inderdaad met een andere wind. Ik heb ook een triatlon stuur op de fiets waardoor ik niet makkelijk bij de versnellingen kan. Maar dat is dus geen probleem is want ik schakel toch bijna nooit.
Overigens ben ik zelfs minder gaan schakelen (=lui geworden) ook bij bochten; Door de ondersteuning kan je ondanks zware versnelling toch redelijk makkelijk lagere snelheden rijden en vanuit acceleren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BertV

BertV

R-L48

Vanochtend weer "achter" een Stromer gereden.
Wellicht dat het met de nieuwe Bosch-fietsen is opgelost, maar het verschil in snelheid is bizar.

Vanochtend met toch behoorlijk wind tegen;

Ik, in wielrenpakje, ligstuur, vol meetrappend, 40km/u.
Stromer, oudere vrouw, rechtop, onspannen fietsend, 45km/u.

• Nivve
  • Niet online
@BertV Ook voor mijn qwic is dat een veelvoorkomend verschijnsel. Stoor me er niet aan, ze betalen er tenslotte niet voor niets de hoofdprijs voor :+

Waar ik me meer aan stoor is dat dat opvallend vaak de speed pedelecs zijn waar het nummerbord en de helm mist.

• BertV

BertV

R-L48

Nivve schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 12:55:
@BertV Ook voor mijn qwic is dat een veelvoorkomend verschijnsel. Stoor me er niet aan, ze betalen er tenslotte niet voor niets de hoofdprijs voor :+

Waar ik me meer aan stoor is dat dat opvallend vaak de speed pedelecs zijn waar het nummerbord en de helm mist.
Mijn "frustratie" zit 'm niet alleen in het feit dat ik langzamer ben... :o maar dat ik ook op de rijbaan moet met die citruspers van me.

( we deden dit beiden niet, maar toch eh! ;) )

Inderdaad al SP'ers gezien zonder kenteken, maar ook opgevoerde normale E-bikes die 30+ rijden.

• Nivve
  • Niet online
Ah ja, dat is begrijpelijk. Mijn route zorgt ervoor dat ik dat vrijwel niet heb (alleen 30 weg), anders zou dat me ook meer storen denk ik.

• BertV

BertV

R-L48

BertV schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 13:00:

en.... poef mijn fiets is kapot.
Halverwege geen ondersteuning en het scherm viel na een tijdje helemaal weg.

Ik vermoed dat de accu na 23000km niet meer het minimale voltage op kan brengen.

Ik heb al weken geleden aan mijn fietsenmaker gevraagd of hij de accu wil testen maar mijn tandwiel-juwelier, de duurste en grootste fietsenmaker van Amersfoort had geen tester.

Zo, even de frustratie van mij afschrijven. :P

BertV wijzigde deze reactie 13-03-2019 09:36 (27%)

• Pathogen
BertV schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 14:59:
[...]

Mijn "frustratie" zit 'm niet alleen in het feit dat ik langzamer ben... :o maar dat ik ook op de rijbaan moet met die citruspers van me.

( we deden dit beiden niet, maar toch eh! ;) )

Inderdaad al SP'ers gezien zonder kenteken, maar ook opgevoerde normale E-bikes die 30+ rijden.
Tja, de e-Quivalent van de snorscooters die mij inhalen op mijn opgevoerde bromscooter. Ik heb vooral medelijden met de automobilist (of boom) die één van deze knurften onvermijdelijk een keer tegen zich aan krijgt.

• BertV

BertV

R-L48

Pathogen schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:29:
[...]

Tja, de e-Quivalent van de snorscooters die mij inhalen op mijn opgevoerde bromscooter. Ik heb vooral medelijden met de automobilist (of boom) die één van deze knurften onvermijdelijk een keer tegen zich aan krijgt.
Pakkans is te klein. Je zegt zelf al opgevoerd te rijden. 8)

zo, het ligt dus aan mijn accu.
Nu volledig opgeladen doet de fiets het weer.
Accu is gewoon gaar na 2 jaar lang, 2 keer per dag geladen te worden.

• Nivve
  • Niet online
BertV schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:32:
[...]

Pakkans is te klein. Je zegt zelf al opgevoerd te rijden. 8)

zo, het ligt dus aan mijn accu.
Nu volledig opgeladen doet de fiets het weer.
Accu is gewoon gaar na 2 jaar lang, 2 keer per dag geladen te worden.
Ga je nog kijken voor een test van de accu? Gezien ik mijn QWIC met dezelfde frequentie laadt ben ik benieuwd naar de degradatie van je accu. Niet dat ik dezelfde accu/fiets heb, maar toch.

• BertV

BertV

R-L48

Nivve schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:28:
[...]

Ga je nog kijken voor een test van de accu? Gezien ik mijn QWIC met dezelfde frequentie laadt ben ik benieuwd naar de degradatie van je accu. Niet dat ik dezelfde accu/fiets heb, maar toch.
Ik heb een afspraak gemaakt.
Ben benieuwd hoe de fietsenmaker het gaat oplossen. :P

De accu is nu officieel rijp voor vervanging.
Ik verwacht (eigenlijk hoop) dat ik straks naar huis kan rijden.

• Vlassie1980
Balen van die accu, maar je had een leasebak / fiets toch? :P

Merkte je de laatste tijd al capaciteitsverlies aan de accu?

• BertV

BertV

R-L48

Vlassie1980 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:56:
Balen van die accu, maar je had een leasebak / fiets toch? :P

Merkte je de laatste tijd al capaciteitsverlies aan de accu?
:Y

Ik merkte het vooral op het moment met "nog maar" 1/3 in de accu.
De laatste ingeschatte km's vliegen dan weg.
Bij de laatste 5 ingeschatte km's blijft er van ondersteuning weinig over.

Voorheen had ik bij aankomst altijd nog 8 km in de accu.
Nu moet ik de laatste km's vaak zelf fietsen, daar hoeft het niet hard voor te waaien.

Verder werd de motor steeds minder krachtig.

BertV wijzigde deze reactie 13-03-2019 12:41 (7%)

• Vlassie1980
BertV schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:40:
[...]

Nu moet ik de laatste km's vaak zelf fietsen, daar hoeft het niet hard voor te waaien.

Met deze wind begin ik ook steeds meer te merken dat de Bulls Green Mover het zwaar heeft.
Op een afstand van 26 km kom ik vaak nog maar met 10 tot 20 procent rest capaciteit aan. De motor slurpt een enorme hoeveelheid stroom. Ben deze week ook nog niet wezen fietsen naar het werk maar komende tijd bij beter weer even aankijken hoe de accu het blijft doen.

Motor lijkt ook weer wat speling te hebben waardoor de schijfrem bijna tegen de koelvin van mijn motor aan gaat lopen. Die motor is 4000 km geleden vervangen...

Foto van de oude motor: waarbij de schijfrem aanloopt op de koelvin.

• BertV

BertV

R-L48

Vlassie1980 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:53:
[...]

Foto van de oude motor: waarbij de schijfrem aanloopt op de koelvin.
We moeten inderdaad zuinig zijn met iedere Wh die we hebben.

En wind tegen, met zo'n lompe fiets kost ook veel energie.
heb ik helaas ondervonden...

• mrpink83
  • Nu online
Pathogen schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:29:
[...]

Waarom moet je nou zo'n opmerking maken? Vaker last van afgunst? Omdat jij een sp hebt en er van baalt dat je een helm op moet? Vreemd gedrag.

• BertV

BertV

R-L48

Volgens mij heeft @Pathogen een bromscooter en geen speed pedelec.

Zelf een opgevoerde bromscooter rijden en opmerkingen maken over opgevoerde snorfietsers is wat krom. :P

Als SP-er word je trouwens ingehaald door alles met een verbrandingsmotor.

• Pathogen
mrpink83 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:08:
[...]
Waarom moet je nou zo'n opmerking maken? Vaker last van afgunst? Omdat jij een sp hebt en er van baalt dat je een helm op moet? Vreemd gedrag.
Ah, het gebrek aan nuance in getypte berichten komt weer eens niet over. Ik geef de schuld aan het internet :Y

- ik heb (nog) geen SP, rijd idd een bromscooter
- ik vind de helm juist geweldig! beschermt je lekker tegen de elementen (nou ja misschien niet tegen vuur, maar wel lucht, water en aarde :P ) op een SP zou ik met véél plezier een helm op doen
- ik vind het bizar dat mensen zonder helm nog harder willen rijden dan ik met helm doe
- ik zie dat deze gevallen zich ook nog eens belachelijk gevaarlijk in het verkeer gedragen
- ik weet dat medeweggebruikers die, ook buiten hun schuld om, iemand aanrijden daar nog wel eens flink getraumatiseerd van kunnen raken
- ik ben (helaas) al redelijk jong geconfronteerd met de gevolgen van zonder nadenken door rood rijden (klasgenoot op de middelbare school overleden)

- ik vul dit verhaal aan met de nuance dat ik zelf heus niet het heiligste boontje in de pan ben, want ja, ik rijd ook met een hogere snelheid dan toegestaan

Samengevat, dit was niet bedoeld als zure kutopmerking jegens opgevoerde blauwe plaatjes, maar mijn welgemeende mening om jezelf gewoon te voorzien van helm als je zo nodig op die snelheden moet rijden, alsmede mijn oprechte verbazing dat iemand het überhaupt prettig vindt om zonder helm 50+ km/h te rijden.
Ik vind zulke personen dan inderdaad nogal dom en egoïstisch bezig en getuigen van een compleet gebrek van bewustzijn dat er zoiets bestaat als medeweggebruikers.

Waarom ik dan reageerde op @BertV? Ik wilde in een, blijkbaar veel te korte en bondige, reactie, duidelijk maken dat zijn constatering geen nieuw fenomeen was, maar eerder hetzelfde fenomeen dat zich bij brommers en snorders afspeelt, nu in een e-jasje gegoten.

• flippy
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

BertV schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 08:50:
[...]

Ik vermoed dat de accu na 23000km niet meer het minimale voltage op kan brengen.

Ik heb al weken geleden aan mijn fietsenmaker gevraagd of hij de accu wil testen maar mijn tandwiel-juwelier, de duurste en grootste fietsenmaker van Amersfoort had geen tester.

ik kan je accu wel testen, stuur maar een berichtje. ;)

heeft iemand trouwens een (onderbouwde) set gegevens over het verbruik van een opgevoerde fiets? ik denk zelf dat het rond de 350W zit (gemiddeld) maar ik hoor graag als ik het mis heb.

lithium beats liquid dinosaurs. Falcon Heavy: The ultimate EV range extender.

• BertV

BertV

R-L48

Je komt volgens je achternaam zo uit omgeving Elburg... Zwolle?
Dank voor je aanbod mocht mijn fietsenmaker dit niet kunnen oplossen.

• flippy
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

BertV schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:01:
Je komt volgens je achternaam zo uit omgeving Elburg... Zwolle?
Dank voor je aanbod mocht mijn fietsenmaker dit niet kunnen oplossen.
achternaam komt uit omgeving arnhem ;)
ik zit in huizen.

lithium beats liquid dinosaurs. Falcon Heavy: The ultimate EV range extender.

• mrpink83
  • Nu online
Pathogen schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 08:50:
[...]

Ah, het gebrek aan nuance in getypte berichten komt weer eens niet over. Ik geef de schuld aan het internet :Y

- ik heb (nog) geen SP, rijd idd een bromscooter
- ik vind de helm juist geweldig! beschermt je lekker tegen de elementen (nou ja misschien niet tegen vuur, maar wel lucht, water en aarde :P ) op een SP zou ik met véél plezier een helm op doen
- ik vind het bizar dat mensen zonder helm nog harder willen rijden dan ik met helm doe
- ik zie dat deze gevallen zich ook nog eens belachelijk gevaarlijk in het verkeer gedragen
- ik weet dat medeweggebruikers die, ook buiten hun schuld om, iemand aanrijden daar nog wel eens flink getraumatiseerd van kunnen raken
- ik ben (helaas) al redelijk jong geconfronteerd met de gevolgen van zonder nadenken door rood rijden (klasgenoot op de middelbare school overleden)

- ik vul dit verhaal aan met de nuance dat ik zelf heus niet het heiligste boontje in de pan ben, want ja, ik rijd ook met een hogere snelheid dan toegestaan

Samengevat, dit was niet bedoeld als zure kutopmerking jegens opgevoerde blauwe plaatjes, maar mijn welgemeende mening om jezelf gewoon te voorzien van helm als je zo nodig op die snelheden moet rijden, alsmede mijn oprechte verbazing dat iemand het überhaupt prettig vindt om zonder helm 50+ km/h te rijden.
Ik vind zulke personen dan inderdaad nogal dom en egoïstisch bezig en getuigen van een compleet gebrek van bewustzijn dat er zoiets bestaat als medeweggebruikers.

Waarom ik dan reageerde op @BertV? Ik wilde in een, blijkbaar veel te korte en bondige, reactie, duidelijk maken dat zijn constatering geen nieuw fenomeen was, maar eerder hetzelfde fenomeen dat zich bij brommers en snorders afspeelt, nu in een e-jasje gegoten.
Bedankt voor je nuance! :)

En ik begrijp dat je overtuiging ontstaan is door eerdere ervaringen. En je koppelt aso rijgedrag aan te snel rijden (althans, dat zie je gebeuren). Die koppeling zie ik niet. En jij bent dan zelf ook de uitzondering op de regel, aangezien jij ook te snel rijdt?

Ik zie wel vaker de calimero vergelijking tussen fietsers-ebikes-SP's: als ik dat moet, moeten zij dat ook, want anders is het niet eerlijk.

Daarnaast, fietshelmen hebben boven een bepaalde snelheid vrij weinig nut, meen ik te herinneren.

• mrpink83
  • Nu online
BertV schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:40:
[...]

Bert, ik ben heel benieuwd naar de kosten per km van jouw fiets. Zeker gezien die fietsenjuwelier.
Ik heb zo'n vermoeden dat de leasemaatschappij toch nog een keer de business case gaat herzien...:)

• Vlassie1980
Zondagavond de accu opgeladen van mijn Bulls Green mover. Gisteren besloten om niet met de fiets naar het werk te gaan en dus een dagje niet gefietst. Vanmorgen klik ik de accu op zijn plek en is de capaciteit gedaald naar 95%

Is dit normaal of begint de accu nu al kuren te vertonen? Accu is een jaar geleden voorzien van nieuwe cellen. Het is een accu van BMZ en dat is niet de eerste de beste accu-fabrikant...

• BertV

BertV

R-L48

Klinkt niet als Bosch-accu kwaliteit inderdaad.
Een nachtje mag zeker geen 5% kosten. Ik weet niet of hij meet in stapjes van 5? ...want dan kan ik me er nog iets bij voorstellen.

@mrpink83
De leasemaatschappij bleek zeer schappelijk.
Al dan niet in hun eigen belang mag het contract opgebroken worden. (!)

Ik mag samen met mijn fietsenmaker een fiets zoeken die wel past bij 1500km per maand.

Budget werd niet over gesproken.
Ik lever dan ook nu al mijn volledige km-vergoeding in; 285 per maand.
Mijn baas gaat straks geen 157,- incl. gaat betalen maar veel meer.

drie wensen van mijn kant;

1000Wh accu
45 km/u (GPS)
Geen middenmotor + ketting

Het wordt of een Riese und Muller supercharger.... Enviolo of Rohloff; nadeel weer geen 45 km/u (GPS)
of een willekeurige Stromer.... nadeel geen riem en interne versnellingen.

BertV wijzigde deze reactie 20-03-2019 08:29 (5%)

• wmeester
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 14:43
BertV schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 08:27:
Een nachtje mag zeker geen 5% kosten. Ik weet niet of hij meet in stapjes van 5? ...want dan kan ik me er nog iets bij voorstellen.

@mrpink83

Ik mag samen met mijn fietsenmaker een fiets zoeken die wel past bij 1500km per maand.

1000Wh accu
45 km/u (GPS)

Het wordt of een Riese und Muller supercharger.... Enviolo of Rohloff; nadeel weer geen 45 km/u (GPS)
Zozo, die Bert, mag een nieuwe fiets uitkiezen nadat ie de vorige stuk heeft gemaakt :+

Wel fijn dat de ze coulant zijn en dat het mag! Je ervaring met de Bosch is ook wat waard; je weet nu beter wat je wel en niet wil!
Hou ons op de hoogte wat het gaat worden!

• Vlassie1980
BertV schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 08:27:

@mrpink83

1000Wh accu
45 km/u (GPS)

Had het even met de fm besproken: Schijnt vaker voor te komen en is geen reden tot zorg. Betrouwbaarheid van de display is soms niet zo goed.
Kan het verder ook niet testen omdat de Bulls nu bij de fietsenmaker staat om de remblokken en remschijf achter te vervangen.

Wat betreft keuze fiets: Als je kunt kiezen tussen een Supercharger of Stromer dan zou mijn keuze zeker naar de Stromer gaan. Je hebt vanwege de achterwielmotor al een stuk minder onderhoud. En jij hoeft dat onderhoud toch niet te lappen ;)

En hij is veel sneller als mening Bosch speed pedelec geval. Zelfs als je voor een ST1X gaat Ik zit nu weer op een Trek XM700+ omdat de Bulls in onderhoud is. Gelukkig staat er weinig wind deze week, dan kan ik hem wel op de 35 km/u houden.
Verder vind ik het 10x niks maar een gegeven paard moet je niet in de bek kijken 8)
Werd gisteren nog ingehaald door een Stromer ST3, als je op een Bosch sp rijdt dan sta je in vergelijking met de ST3 echt stil :)

• BertV

BertV

R-L48

men! ik zat al voor 80% bij de Riese maar jij haalt mijn twijfelpunt weer omhoog! :P

• Vlassie1980
BertV schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 09:26:
men! ik zat al voor 80% bij de Riese maar jij haalt mijn twijfelpunt weer omhoog! :P
Een Stromer veegt de vloer aan met die R&M als het op kruissnelheid aankomt ;)
Neemt niet weg dat die R&M ook erg mooi is maar wel een stuk meer op comfort is gericht. Heb helaas niet het genoegen gehad om erop te mogen rijden maar de reviews die ik heb gelezen bevestigen het allemaal.

Klever X Speed of Qwic RD 11 Speed ook een optie? Om je nog meer twijfels te geven haha.

• BertV

BertV

R-L48

Het nemen van riem en interne versnellingen weegt letterlijk en figuurlijk zwaar.
Geen troep, niet smeren, minder bezoek aan de fietsenmaker. (niet mijn hobby al kost het "niks")

Testrijden gaat wat lastig worden, de fietsenmaker heeft alleen standaard de Specialized speed pedelecs staan.

De fietsenmaker (meer vakkennis dan ik) is geen Stromer fan vanwege mindere betrouwbaarheid. (?)
Hij stuurde aan op R&M.

Jouw suggesties vind ik kwa vormgeving minder. Weer een pluspunt van een Stromer.

BertV wijzigde deze reactie 20-03-2019 10:00 (3%)

• Vlassie1980
BertV schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 09:59:
Het nemen van riem en interne versnellingen weegt letterlijk en figuurlijk zwaar.
Geen troep, niet smeren, minder bezoek aan de fietsenmaker. (niet mijn hobby al kost het "niks")

Testrijden gaat wat lastig worden, de fietsenmaker heeft alleen standaard de Specialized speed pedelecs staan.

De fietsenmaker (meer vakkennis dan ik) is geen Stromer fan vanwege mindere betrouwbaarheid. (?)
Hij stuurde aan op R&M.

Jouw suggesties vind ik kwa vormgeving minder. Weer een pluspunt van een Stromer.
Ik smeer ook amper en doe al 11.000 km met een zelfde set ketting, cassette en voortandwiel. Ok, het moet nu op den duur wel een keer worden vervangen maar het zit er al 2 jaar op :)

Die Specialized zou ik niet aan beginnen, is ook middenmotor met ketting. Hoewel het voortandwiel heel wat groter is dus de slijtage zal denk ik minder zijn?

Als Stromer echt zo veel klachten had zou het ook niet zo goed verkopen. Denk dat hij een aantal zaken heeft gehoord en gelijk van mening is dat het fietsen zijn met veel storingen. Het marktaandeel is groot dus dan hoor / lees je ook meer klachten. Bosch is ook niet heilig en ook daar lees je veel over storingen.

Heb nu bijvoorbeeld een leenfiets met Bosch en er zit echt een kraak in die motor :+

• Ko de Boswachter
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 10:57
Ik zal als Stromer (ST1 (geen X)) rijder nog even een duit in het zakje doen; ik rij inmiddels ruim 3 jaar 7000 kilometer gemiddeld per jaar. Elk jaar laat ik één keer de hele aandrijflijn vervangen (ketting, cassette en kettingblad voor) en de remblokken. Kost me meestal zo rond de 300 euro. De batterij van de Stromer (522 Wh) vertoont na die ruim 3 jaar nog geen spoor van degradatie; ik hou na 26 kilometer enkele reis nog altijd ongeveer 30 procent capaciteit over. Twee keer per dag opladen (na netjes een half uurtje afkoelen en binnen acclimatiseren) heeft daar geen invloed op gehad. Als je leasemaatschappij nu nog niet overtuigd is...
Ik kan natuurlijk niet over de modernere Stromers oordelen; daarvan hoor je nog wel eens dat de extra electronica nog wel eens wil opspelen. Voorlopig ga ik met die van mij lekker richting de 30.000 kilometer ODO.

• Vlassie1980
Ko de Boswachter schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 11:41:
Ik zal als Stromer (ST1 (geen X)) rijder nog even een duit in het zakje doen; ik rij inmiddels ruim 3 jaar 7000 kilometer gemiddeld per jaar. Elk jaar laat ik één keer de hele aandrijflijn vervangen (ketting, cassette en kettingblad voor) en de remblokken. Kost me meestal zo rond de 300 euro. De batterij van de Stromer (522 Wh) vertoont na die ruim 3 jaar nog geen spoor van degradatie; ik hou na 26 kilometer enkele reis nog altijd ongeveer 30 procent capaciteit over. Twee keer per dag opladen (na netjes een half uurtje afkoelen en binnen acclimatiseren) heeft daar geen invloed op gehad. Als je leasemaatschappij nu nog niet overtuigd is...
Ik kan natuurlijk niet over de modernere Stromers oordelen; daarvan hoor je nog wel eens dat de extra electronica nog wel eens wil opspelen. Voorlopig ga ik met die van mij lekker richting de 30.000 kilometer ODO.
Dan doe je wel aardig lang met je remblokken. Na 5000 km zijn die van mij wel helemaal versleten. Zelfs te lang doorgereden en nu bleek dat mijn schijfrem achter krom was.

Moet ook maar binnenkort eens de aandrijflijn vervangen. Misschien ook een race cassette erop zetten zodat ik wat fijner schakelbereik heb.

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 23-04 20:14

Erasmo

Laadpaaljager

Ik zit ook te kijken naar een SE ter vervanging van mijn fiets, en ik kwam deze tegen: https://link.marktplaats.nl/m1387569856

Lage stand maar wel iets ouder. Zou deze wat zijn?

Doet iets met stroom en motors

• Vlassie1980
Erasmo schreef op zondag 24 maart 2019 @ 14:07:
Ik zit ook te kijken naar een SE ter vervanging van mijn fiets, en ik kwam deze tegen: https://link.marktplaats.nl/m1387569856

Lage stand maar wel iets ouder. Zou deze wat zijn?
Denk dat vooral de accu met die leeftijd een aandachtspuntje zal zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BertV

BertV

R-L48

Vlassie1980 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 11:02:
[...]

Als Stromer echt zo veel klachten had zou het ook niet zo goed verkopen. Denk dat hij een aantal zaken heeft gehoord en gelijk van mening is dat het fietsen zijn met veel storingen.
Zijn bron zou een medewerker van Stomer zijn.
Ik vertrouw hem wel, het is de niet financiele man bij mijn fietsenmaker.
Ik liet hem dit weekend de knoop doorhakken;

R&M met Rohloff > 7200,-
R&M met Enviolo > 6000,-
Het wordt een Enviolo.

Ik haat afdingen, het is natuurlijk lease, maar dit zou wel heel makkelijk gaan met adviesprijzen, 3% korting gekregen.

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Vlassie1980 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 10:33:
[...]

Denk dat vooral de accu met die leeftijd een aandachtspuntje zal zijn.
Op zich hoeft het geen punt te zijn mits de fiets binnen stond en de accu goed behandeld is. Sparta staat over het algemeen niet slecht bekend qua accu's. Ik kan alleen geen lange termijn ervaringen vinden van hoe de accu zich houdt en of het vervangen een beetje te doen is(zijn het bijvoorbeeld standaard cellen?).

Uiteraard ga ik voor aanschaf wel een proefrit doen en dan rijdt ik de batterij helemaal leeg.

Erasmo wijzigde deze reactie 25-03-2019 12:57 (8%)

• Vlassie1980
Erasmo schreef op maandag 25 maart 2019 @ 12:18:
[...]

Op zich hoeft het geen punt te zijn mits de fiets binnen stond en de accu goed behandeld is. Sparta staat over het algemeen niet slecht bekend qua accu's. Ik kan alleen geen lange termijn ervaringen vinden van hoe de accu zich houdt en of het vervangen een beetje te doen is(zijn het bijvoorbeeld standaard cellen?).

Uiteraard ga ik voor aanschaf wel een proefrit doen en dan rijdt ik de batterij helemaal leeg.
Inderdaad even een goede proefrit doen om jezelf ervan te overtuigen dat hij nog voldoende prik heeft. Heeft uit mijn hoofd een 500Wh accu erin zitten en je kunt optioneel hem nog uitrusten met extra accu onder de bagagedrager.

Verder ook de velgen checken of die niet zijn ingesleten door de velgremmen.

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Heb besloten om er toch niet voor te gaan. Ik wil de fiets later dit jaar met emigratie meenemen, zelf een nieuwe accu plaatsen is geen probleem mocht het komende jaren nodig zijn maar veel dingen zitten toch achter een vendor lock dmv de dealer software. Ook is er nog niet echt een regelgeving mbt pedelecs daar, dus onder de streep wordt het toch een MTB met zelfbouw set.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Japio380
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 23-04 22:47
Deze week via Marktplaats een puike Bulls Green Mover E45 aangeschaft. Hij rijdt als een trein. Het is 23km enkele reis naar mijn werk, en de Amerongse berg zit in het parcour. De accu houdt zich nog steeds goed, terwijl de fiets uit 2015 is. Dus 3x10 versnellingen, waarvan ik er maar 4 gebruik. Zou wel leuk zijn als ik er een sportprogramma op kan zetten voor net iets meer. Ik haal 33km gemiddeld, maar ik trap dan wel flink mee. Hebben meer mensen tips of ervaringen over het tunen van de Bulls E45?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• erikvissen
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 13:15
zonder te oordelen verbaas ik mij over alle reacties en meningen omtrent de SP fietsen. Volgens mij zijn je eigen ervaringen met een fiets het belangrijkste. Elke fiets en merk zal zijn plus en minpunten hebben. Vraag jezelf al wat je wilt en wat je verwacht. Een Stromer is ongetwijfeld een fiets waarmee je met 2 vingers in je neus 45 km/h fietst. Ik fiets sinds een jaar om een Qwic RD 10 speed, Ken alle reacties inmiddels maar als je bereid bent om zelf mee te fietsen haal je gewoon 42/43 km/h en met wind mee ruim daarboven. (met windkracht 6 vol tegen nog 30 km/h kunnen fietsen) Over een afstand van 22 km enkele reis haal ik gemiddeld ruim 38 km/h, inclusief telefoon met gps is rugtas doen en opstappen en aan het eind stoppen, rugtas af en fiets parkeren en telefoon pakken. Accu haal ik ook in de winter de reis heen en terug mee maar dan is het laatste stukje met minder ondersteuning dus beter op het werk even opladen. Onderhoud is tot nu toe minimaal, 1 x per maand even de ketting schoon vegen en inspuiten. Hele winter doorgefietst behoudens 2 weken gladheid. Dus gezien de prijs en verwachting van deze fiets ben ik dik tevreden.

• Metro2002
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 15:04

Metro2002

Mind explorer

BertV schreef op woensdag 5 december 2018 @ 09:52:
@Nivve Alles hangt af van handhaving, maar ik ben een beetje negatief als het gaat om de mentaliteit van SP-ers om zich aan de snelheid te houden.

Een beperking in het vermogen zorgt voor een extra drempel.

Niet dat er blauw op straat is om dit te controleren /dit wil controleren.
Kijk naar de snelheid van snorfietsers. In de 20.000km heb ik er vier ingehaald, waarvan er eentje zat te Appen.
Dan trap je wel heel langzaam , ik heb er alleen deze week al meer dan 4 ingehaald en ik heb niet eens een e-bike of sp maar een gewone fiets. Of bij mij in de regio houden ze zich beter aan de 25km/u. Zie er ook echt niet heel veel te hard rijden ofzo. Meeste houden het op 35-30km/u
s0ulmaster schreef op woensdag 5 december 2018 @ 09:53:
[...]

We zien dan ook duidelijk dat dit soort maxima heel goed werkt voor snorbrommers :+ Ik fiets zelf richting de 30 op mijn MTB op fietspaden maar de snorbrommers racen me toch elke keer weer voorbij. De controle is namelijk nagenoeg 0 op dit soort paden.

edit: exact wat hierboven ook wordt aangehaald
Het probleem is dat als handhaving ontbreekt, meer regeltjes erbij verzinnen ook niets gaat uithalen.

Zelfde zie je in Amsterdam waar ze de snorfietsen naar de rijbaan hebben verbannen omdat ze niet handhaven op snelheid. Alsof ze dan wel ineens gaan handhaven op of je op de rijbaan rijdt. Ik zie genoeg bromfietsers en speedpedelecs ook op fietspaden (geen brom/fietspad) rijden en daar wordt ook niets aan gedaan.
s0ulmaster schreef op woensdag 5 december 2018 @ 11:00:
Het probleem is dus dat er veel meer voertuigen moeilijk een positie hebben en dat het er niet beter op lijkt te worden.

40km/h met je brommer waar iedereen 55 rijdt.
Simpel op te lossen door die idiote begrenzing weg te halen van 45km/u (wat een overblijfsel is van de tijd dat je op het fietspad moest)
35 op je speedpedelec op de weg omdat zuinig
Gewoon de keuze laten
electrische step die alleen als snorbrommer gekeurd mag worden
bijzonder bromvoertuig waar geen controle op is op kwaliteit.
fietspaden waar iedereen van 15km/h (soms nog langzamer) tot 45 nu overheen rijdt
ook voetgangers die vaak genoeg op fietspaden rondlopen
snorbrommers waar geen enkele 25 van gaat (uitzonderingen daargelaten).

Hoe gaan we al deze weggebruikers een veilig plekje in het verkeer gunnen.
De simpele oplossing is denk ik de fietspaden van betere kwaliteit maken én stukken breder. Desnoods ten koste van het autoverkeer. Ze willen graag dat Nederland uit de auto komt maar de bureaucratie staat een hoop innovatie in de weg.

Metro2002 wijzigde deze reactie 05-04-2019 14:10 (31%)

Mijn retro/tech youtube kanaal: Oldtech81

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 15:07
Metro2002 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 14:06:
[...]

Dan trap je wel heel langzaam , ik heb er alleen deze week al meer dan 4 ingehaald en ik heb niet eens een e-bike of sp maar een gewone fiets. Of bij mij in de regio houden ze zich beter aan de 25km/u. Zie er ook echt niet heel veel te hard rijden ofzo. Meeste houden het op 35-30km/u
Ik fiets elke dag 1,5-2 uur en fiets ook redelijk vlot door (~30) maar ik ben het toch met degene eens waar je op reageert. Ik haal toch echt bijna nooit een snorbrommer in en wordt dagelijk met flinke snelheid ingehaald door ze. Ligt wellicht inderdaad aan de plek waar je rijdt ?
[...]

Het probleem is dat als handhaving ontbreekt, meer regeltjes erbij verzinnen ook niets gaat uithalen.

Zelfde zie je in Amsterdam waar ze de snorfietsen naar de rijbaan hebben verbannen omdat ze niet handhaven op snelheid. Alsof ze dan wel ineens gaan handhaven op of je op de rijbaan rijdt. Ik zie genoeg bromfietsers en speedpedelecs ook op fietspaden (geen brom/fietspad) rijden en daar wordt ook niets aan gedaan.
We zijn het er in iedergeval over eens dat het probleem niet opgelost gaat worden door nog meer regels in te gaan voeren, die controle behoeven.
Hoe we het wel beter maken voor iedereen is voro mij nog een raadsel, want ik zie bij elke oplossing die ik bedenk weer 2 problemen terug keren :X
[...]

Simpel op te lossen door die idiote begrenzing weg te halen van 45km/u (wat een overblijfsel is van de tijd dat je op het fietspad moest)
helemaal mee eens. Ik zou zelf wel willen zoals het in duitsland gaat. Dat er een cattegorie komt tot 80km/h voor de buitenwegen.

Without magic smoke, it ain't broken!

• Nivve
  • Niet online

Zou me niets verbazen dat ze juist ze naar de weg verbannen omdat dat juist makkelijker te handhaven is. Het is tenslotte binair, ze rijden op de weg of niet. Bij snelheid moet je de snorscooter uitmeten met rollerbank e.d., bij op de verkeerde plek op de weg rijden kunnen ze ter plekke worden staande gehouden.

Extra regels helpen idd niet als beleid niet werkt. Dit zie ik dan ook niet als een extra regel, maar als een vervanging van niet-handhaafbare regels voor een wel handhaafbare regel.

Maar goed, laten we het over SPs hebben en niet over de vermeende snelheidsovertredingen van snorscooters.

On-topic:
Iemand ervaring met een smartphonehouder op het midden van de stuur (stuurpen?)? Ik heb een QWIC RD-10 Speed, maar ik kom niet echt door het woud van houders heen. Helemaal omdat ik ook een universele houder wil, en geen houder specifiek voor iPhone of Galaxy (dus valt 95% al af :+ ).
Op het stromerforum kom ik ook niet veel verder, gezien die al een adapter ingebouwd hebben, voor zover ik begrijp.

Nivve wijzigde deze reactie 05-04-2019 21:55 (3%)

• erikvissen
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 13:15
Ik heb dezelfde fiets en heb mijn telefoon op de platte bovenhuis bevestigd met 2 kleine elastieken. Was even tijdelijk maar de plek kan prima. Dus ik zou gaan zoeken naar een houder die je daar kunt bevestigen.

• smallboy
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 07:16
Nivve schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 21:54:
[...]

On-topic:
Iemand ervaring met een smartphonehouder op het midden van de stuur (stuurpen?)? Ik heb een QWIC RD-10 Speed, maar ik kom niet echt door het woud van houders heen. Helemaal omdat ik ook een universele houder wil, en geen houder specifiek voor iPhone of Galaxy (dus valt 95% al af :+ ).
Op het stromerforum kom ik ook niet veel verder, gezien die al een adapter ingebouwd hebben, voor zover ik begrijp.
Ik heb zelf deze (niet op de stuurpen, maar dat kan volgens mij ook):
https://nl.sp-connect.eu/...undle?variant=42124462165

Blijft op mijn speed pedelec tot nu toe goed zitten. Je plakt het deel wat in de houder gaat op je smartphone case. Ik heb daarvoor gewoon een aparte case genomen, want het steekt natuurlijk wel een halve centimeter uit, dus op de dagen dat ik niet fiets heb ik m'n 'gewone' case om de telefoon (Huawei Mate 10 Pro). Met een draai van een kwartslag zet je vervolgens de bevesting vast in de stuurhouder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
@smallboy Interesting, ga daar even naar kijken, dank je wel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BertV

BertV

R-L48

[...]

[...]
Ik fiets 40 op de GPS. Dat lijkt me niet langzaam.
Regio Utrechtse Heuvelrug. ...waar er nu trouwens idioot veel gekapt wordt nu, laten we dat soort productiebossen opkopen ipv geld naar tesla's.

...zijstap... :P

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 14:16
s0ulmaster schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 15:38:
[...]

Ik fiets elke dag 1,5-2 uur en fiets ook redelijk vlot door (~30) maar ik ben het toch met degene eens waar je op reageert. Ik haal toch echt bijna nooit een snorbrommer in en wordt dagelijk met flinke snelheid ingehaald door ze. Ligt wellicht inderdaad aan de plek waar je rijdt ?

[...]

We zijn het er in iedergeval over eens dat het probleem niet opgelost gaat worden door nog meer regels in te gaan voeren, die controle behoeven.
Hoe we het wel beter maken voor iedereen is voro mij nog een raadsel, want ik zie bij elke oplossing die ik bedenk weer 2 problemen terug keren :X

[...]

helemaal mee eens. Ik zou zelf wel willen zoals het in duitsland gaat. Dat er een cattegorie komt tot 80km/h voor de buitenwegen.
Ik mis ook de speed pedelec op A1 rijbewijs. 11kW plus wat je er zelf bij kunt trappen.

• Metro2002

Metro2002

Mind explorer

BertV schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 08:50:
[...]

Pff na slechts 23k km en 2 jaar al je accu stuk is wel behoorlijk snel! Is er geen garantie meer mogelijk hierop?
Zo wordt de prijs per kilometer wel gelijk skyhigh. Wat kost zo'n accu?

Metro2002 wijzigde deze reactie 14-04-2019 14:27 (9%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BertV

BertV

R-L48

Metro2002 schreef op zondag 14 april 2019 @ 14:26:
[...]

Pff na slechts 23k km en 2 jaar al je accu stuk is wel behoorlijk snel! Is er geen garantie meer mogelijk hierop?
Zo wordt de prijs per kilometer wel gelijk skyhigh. Wat kost zo'n accu?
500 a 600 euro, met een eigen risico van 150 bij de leasemaatschappij.
Nu met 25000km.

Even kijken wat er uiteindelijk uitrolt bij de check die de fietsenmaker vandaag uitvoert op de accu.
De ondersteuning kapte er (weer) helemaal mee, wellicht zelfs door de ontoereikende accu.

De fiets is overigens helemaal afgeschreven voor de leasemaatschappij, schat ik zo in.
Dus in 2 jaar ook nog eens 3500,- in het putje. Samen met de 1000 a 1500 euro onderhoud per jaar, de accu van 500 euro.

Dat begint richting middenklasse auto te lopen.
t_captain schreef op zondag 14 april 2019 @ 09:57:
[...]

Ik mis ook de speed pedelec op A1 rijbewijs. 11kW plus wat je er zelf bij kunt trappen.
Wellicht hap ik nu, maar je overschat wat wij met onze spillebeentjes bij-trappen.
Als je een lange tijd 0,15kW trapt dan ben je al behoorlijk sportief bezig.

Ik vind om die reden 0,5kW speed-pedelecs al sterk genoeg, anders is de verhouding compleet zoek met de eigen inbreng. De speed-pedelec verbrommert.

BertV wijzigde deze reactie 16-04-2019 08:14 (30%)

• Pathogen
@BertV maar dat "moet" toch ook? Door de overheid wordt het op één hoop gegooid met de brommer, inclusief rijbaanplicht. Dan komt er ook wel de noodzaak om écht mee te kunnen komen op die rijbaan.

Mijn brom-tomosje had op papier ongeveer 2PK (50 kilo), da's krap 1,5kW en dat ging absoluut niet snel genoeg qua acceleratie om goed mee te komen in het verkeer.
Huidige scooter zit op 4PK 3PK (op papier) dus ~3kW,2,5kW, maar wel met 100 kilo.

Nu heeft de speed pedelec het voordeel dat acceleratie een sterk punt is van de elektromotor, én het voertuig is waarschijnlijk niet veel zwaarder dan 30 kilo, dus ik kan me voorstellen dat 1,5kW te ruim is, maar 1kW lijkt me niet heel gek om net zo goed (of slecht) mee te komen op de rijbaan.

(disclaimer: in dit proces zijn natte vingers gebruikt)

• Metro2002

Metro2002

Mind explorer

11Kw is genoeg om 100km/u mee te rijden, lijkt me enigszins overkill op een speed pedelec :+

Om 45km/u /u te rijden om een fiets heb je ongeveer 500w aan vermogen nodig. Wil je nog wat marge dan is een 750w ~ 1000w motor ruim voldoende om 45~50km/u te rijden zonder dat je als berijder ook nog maar iets hoeft te doen.

• Pathogen
11 lijkt mij ook erg veel ja :) dat heb ik dus nog niet eens onder mijn bips op een vlot rijdende scooter ("slechts" 1/4 ervan zelfs)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BertV

BertV

R-L48

@Pathogen helaas inderdaad de rijbaan...
Maar in een ideale situatie was het gewoon op het fietspad met maximaal 250 of 350watt, zonder alle regeltjes.

Probleem is ook wind-tegen.
Mijn (tijdelijk) ontgrensde Bosch 350watt deed met gemak 50km/u windstil.
Met wind tegen was dat 35km/u.

Dan heb dus inderdaad die +500watt nodig op de rijbaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
BertV schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 09:19:
@Pathogen helaas inderdaad de rijbaan...
Maar in een ideale situatie was het gewoon op het fietspad met maximaal 250 of 350watt, zonder alle regeltjes.

Probleem is ook wind-tegen.
Mijn (tijdelijk) ontgrensde Bosch 350watt deed met gemak 50km/u windstil.
Met wind tegen was dat 35km/u.

Dan heb dus inderdaad die +500watt nodig op de rijbaan.
Overigens moet de batterij ook zoveel kunnen leveren. Nu is mijn huidige 500W sowieso te weinig om 45 te halen met wind tegen, maar een 1000W motor heeft niet veel zin als de batterij niet meer dan 500W kan leveren.

De nieuwe QWICs hebben/krijgen de Stromer motor van 800W, echter ik betwijfel of de batterij van 735Wh (die hetzelfde blijft in de nieuwe modellen) dit langer dan de eerste paar km kan volhouden, wanneer de batterij nog helemaal vol zit.
Zelfs met de 500W motor kan die vanaf 50% echt geen volle ondersteuning meer bieden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pathogen
Nivve schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 11:06:
[...]

Overigens moet de batterij ook zoveel kunnen leveren. Nu is mijn huidige 500W sowieso te weinig om 45 te halen met wind tegen, maar een 1000W motor heeft niet veel zin als de batterij niet meer dan 500W kan leveren.

De nieuwe QWICs hebben/krijgen de Stromer motor van 800W, echter ik betwijfel of de batterij van 735Wh (die hetzelfde blijft in de nieuwe modellen) dit langer dan de eerste paar km kan volhouden, wanneer de batterij nog helemaal vol zit.
Zelfs met de 500W motor kan die vanaf 50% echt geen volle ondersteuning meer bieden.
Daarbij komt dan dus idd dat je de batterij met maximaal vermogen leegtrekt, wat ongetwijfeld gevolgen heeft voor de levensduur :Y

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BertV

BertV

R-L48

maar een 1000W motor heeft niet veel zin als de batterij niet meer dan 500W
Vermogen is volt x ampere, dus uit die batterijen komt niet meer dan
36V x 13,4Ah= 482,4Wh = 482,4 watt continu, voor een uur (heel) theoretisch?

Dat klopt wel met de actieradius van een verse accu;

350watt motor, 500wh accu,
maximale ondersteuning, gemiddelde 35 a 40km/u voor een uur.

BertV wijzigde deze reactie 16-04-2019 12:39 (28%)

• Ma®tin
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 12:58
A is niet gelijk aan Ah...

• BertV

BertV

R-L48

Dan is die spec voor de bosch accu wel interessant. Kan dat niet zo snel googlen.
Ah = ampere voor een uur?

BertV wijzigde deze reactie 16-04-2019 12:40 (5%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ma®tin
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 12:58
Accu zegt niet zoveel in dit verhaal.
Je motor (controller) bepaalt hoeveel amperes er gevraagd worden bij een gegeven voltage. Bij de controller hoort dan een accu die die max stroom ook kan leveren. (als in ontlaadsnelheid)
Ah zegt alleen wat over hoelang die amperes geleverd kunnen worden. (Ah is capaciteit)
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True